به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "cognitive linguistics" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «cognitive linguistics» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سیده سکینه حسینی، اسماعیل اسلامی*، مسعود باوان پوری
    طرحواره ی تصویری از نظریات مطرح در پژوهش های زبان‎شناسی شناختی است که برای نخستین بار توسط جانسون مطرح شد. دیدگاه اصلی در این نظریه این است که به دلیل فعالیت، حرکت و حضور فیزیکی انسان در جهان بیرون، از طریق بدن و محیط زندگی خود تجربه هایی کسب می کنیم که ما را در سازماندهی افکارمان در حوزه های انتزاعی یاری می رساند. زبان قرآن حاوی مضامین و پیام های ارزشمندی است که  برخی از آن ها با طرحواره های تصویری ساماندهی می شوند و مخاطب می تواند با تصویرسازی آیات به درک عمیق تری از مفاهیم انتزاعی و نامحسوس دست یابد. لذا پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی سه گروه طرحواره های تصویری جانسون مانند طرحواره حجمی، قدرتی و حرکتی در سوره نساء بپردازد و همین طور پربسامدترین طرحواره و مفاهیم انتزاعی آن ها را با توجه به کارکرد هریک از آن ها در مطالعه تفسیری قرآن با روش توصیفی تحلیلی بررسی نماید. یافته های پژوهش نشان می دهد که طرحواره های حجمی بر مفاهیمی چون بهشت، تردید و گمان دلالت دارند و طرحواره های قدرتی بیشتر بر مفاهیمی مانند کفر، عدم ایمان و دوری از گناهان دلالت دارند و طرحواره های حرکتی بر مفاهیمی چون سعادتمندی، عزت و مقام، احترام و نزول وحی و قرآن دلالت دارند و این نوع طرحواره از بالاترین بسامد برخوردار است.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, مارک جانسون, طرحواره های تصویری, قرآن کریم, سوره نساء
    Seyedeh Sakineh Hosseini, Esmaeil Eslami *, Masoud Bhavanpouri
    One of the theories in cognitive linguistics research, which was first proposed by Mark Johnson, is image schemas. The main point in this theory is that due to human activity, movement and physical presence in the outside world, we gain experiences through our body and living environment that help us organize our thoughts in abstract fields. The language of the Qur'ān contains valuable themes and messages, some of which are organized by means of image schemas, and the audience can achieve a deeper understanding of abstract and intangible concepts by visualizing the ayahs. Therefore, the present descriptive-analytical research aims to investigate Johnson's image schemas, that is, containment schema, force schema and path schema in Surah An-Nisa and to identify the most frequent schema and their abstract concepts according to the function of each of them in the interpretative study of the Qur'ān. The findings of the research show that containment schemas indicate concepts such as heaven, doubt and suspicion, while force schemas show concepts like disbelief, atheism, and avoiding sins, and path schemas, with the highest frequency, signal concepts such as happiness, dignity and status, respect and descending of revelation and the Qur'ān.
    Keywords: Cognitive Linguistics, Mark Johnson, Image Schemas, The Holy Qur'ān, Surah An-Nisa
  • یعقوب سبحانی، بهمن گرجیان*، حسین مطوری

    در این پژوهش با الهام از الگوی زبان شناختی صورت گرایان (فرمالیسم) و به کمک ابزار توانمند هنجارگریزی[1] یا آشنازدایی در حوزه زبان شناسی، مفهوم واژگانی[2] آن در سوره مبارکه یوسف (ع) بررسی شد. کاربست هنجارگریزی واژگانی، گریز از قواعد زبان هنجار و عدم مطابقت با زبان معیار تعریف می شود و مفاهیم واژگانی ازنظر زبان شناختی خارج مصداق عینی و ظاهر واژگان هستند. در پرتو رمزگشایی واژگانی مفاهیم غیرمتعارف، قرآن کریم (الهی قمشه ای، 1384 ش) سعی دارد خواننده را به تفکر وادارد تا فرد بتواند به رمزگشایی مفاهیم واژگانی غیر مستقیم بپردازد و به رمزگشایی دست یابد. پژوهش حاضر به صورت توصیفی تحلیلی در چارچوب نظریه لیچ (1969م) انجام شد و نتایج نشان دادند هنجارگریزی واژگانی حادث شده در سوره مبارکه یوسف (ع) به دو بخش تقسیم می شود: هنجارگریزی واژگانی که فقط یک بار و منحصرا در سوره یوسف (ع) ذکر شده اند و بیشترین بسامد را داشتند؛ هنجارگریزی واژگانی که منحصرا دو بار در سوره یوسف (ع) نام برده شده اند و از بسامد کمتری برخودار بودند. یافته ها نشان می دهند هنجارگریزی واژگانی در این سوره در قالب مفاهیم استعاری و قاعده افزایی به زیبایی طرح داستان کمک بسیاری کرده است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی, هنجارگریزی واژگانی, سوره یوسف (ع), صورت گرایان روسی
    Yaghob Sobhani, Bahman Gorjian *, Hossein Matori

    This research investigated lexical defamiliarization in Yusuf (AS) surah based on the theory of Formalists' Cognitive Linguistics. The linguistic model of the formalists (formalism) can be a powerful tool to indicate defamiliarized lexical meanings in the surah. Lexical defamiliarization is defined as avoiding the norms of literal meanings not to conform to the standard language. The lexical concepts are linguistically outside the direct meaning in the text. In light of the lexical decoding of unconventional concepts, the Holy Quran tries to make the readers think to decode the indirect lexical meanings and achieve the verses' purposes. The present research was carried out in a descriptive-analytical way based on Leech's theory (1969). The results of data analysis showed that the lexical defamiliarization words that occurred in Yusuf (AS) surah can be divided into two parts: lexical defamiliarized words that were mentioned only once holding the highest frequency and lexical defamiliarized words that were mentioned twice and had a lower frequency. The findings showed that lexical defamiliarization in this surah has greatly contributed to the beauty of the surah plot shaping the form of metaphorical concepts and aesthetic effects.

    Keywords: Holy Quran, Cognitive Linguistics, Lexical Defamiliarization, Russian Formalists, Yusuf Surah (AS)
  • سید رضا برزگر، محمدحسین شرف زاده*، آمنه زارع، اسماعیل جدیدی خیرآبادی
    نظریه معاصر استعاره بر این باور است که نظام درک و دریافت انسان اصولا بر پایه استعاره بنا شده است و استعاره به طور کاملا غیرارادی با زندگی روزمره انسان درآمیخته و جزئی از زندگی انسان به حساب می آید. بر طبق این نظریه، استعاره ها نه تنها یک کارکرد زبانی محض که ابزاری اساسی برای درک امور انتزاعی و غیرملموس در ذهن بشر هستند و حوزه کار و نفوذ آنها نه در سطح واژگان که در عمق معنا و مفاهیم است. از آن جا که بخش از ساختار زبان متون دینی از جمله نهج البلاغه، حاوی استعاره است و استعاره های این متن مذهبی، بسیار فراتر از استعاره های زبانی و ادبی هستند، سعی شد تا در این پژوهش با هدف بررسی استعاره های مفهومی در دو حوزه انتزاعی«غم» و «شادی» تحقیقی زبان شناختی انجام شود. لذا با بررسی نهج-البلاغه و ترجمه آن، واژه ها و عبارات مربوط به حوزه غم، شادی و مشتقات آنها یافت شد و مطالعه بر روی مواردی که حاوی استعاره ی مفهومی هستند انجام شد. با استفاده از نظریه لیکاف و جانسون (1980) این استعاره ها تبیین و تشریح شد و نام نگاشت های غم شیء است، غم ماده سیال است، غم ماده خوراکی است، غم لباس است، غم ماده است، غم ماده مخرب است، غم میوه است، غم ماده خوراکی است و نیز نام نگاشت های شادی شیء است و شادی موجودی زنده است، به دست آمد. در مجموع دید بهتر و روشن تری از نگاه نهج البلاغه به دو مقوله غم و شادی با پی بردن به استعاره های مفهومی مورد استفاده برای آنها، به دست آمد.
    کلید واژگان: استعاره, زبان شناسی شناختی, غم و شادی, نهج البلاغه
    Seyed Reza Barzegar, Mohammad Hossein Sharafzadeh *, Ameneh Zare, Esmaeil Jadidi Kheirabadi
    The contemporary metaphor theory is based on the belief that the system of human understanding and perception is based on metaphor, which is entirely involuntarily mixed with human daily life. In this approach, it is considered a part of human life. So, metaphors are not only a pure linguistic function but also an essential tool for understanding abstract and intangible things in the human mind, and their scope of work and influence is not at the level of words but in the depth of meaning and concepts. Since part of the language structure of religious texts, such as Nahj al-Balaghah, contains metaphors, and the metaphors of this religious text are far beyond linguistic and literary metaphors, this research aims to find abstract metaphors of "sadness and "happiness". In the present study, by reading, searching, and examining the translated text of Nahj al-Balaghah, some sadness and happiness words and their synonyms were found, and some contained conceptual metaphors. Therefore, the words containing the conceptual metaphor of sadness and happiness were chosen and explained according to the theory of Lakoff and Johnson (1980). As a result, metaphorical mappings were obtained, such as sadness is substance, sadness is a living thing, sadness is fire, sadness is a fluid, sadness is destructive, sadness is dust, sadness is clothes, and the mappings of happiness is the object, happiness is a living being.
    Keywords: Metaphor, Cognitive Linguistics, Sadness, Happiness, Rhetoric Nahj Al-Balaghah
  • مرضیه سادات کدخدائی*، علی نجفی ایوکی، امیرحسین رسول نیا، امیرحسین مدنی

    بی تردید نهج البلاغه جامع ترین کتاب پس از قرآن است که می تواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصه های گوناگون عهده دار شود. این کتاب گرانسنگ مفاهیم انتزاعی گسترده ای را در خود جای داده است که بدون شک بیان اینگونه مفاهیم با زبان روزمره ممکن نیست و برای نزدیک کردن موضوع به فهم و ذهن مخاطب، باید از ابزارهای زبانی مناسب استفاده کرد که «استعاره» از پرکاربردترین این ابزارهاست. امام علی (ع) گاهی در کلام خود برای ترغیب مخاطب به انجام امور پسندیده و برحذر داشتن وی از اعمال ناپسند از ساختار طلبی استفاده می کند؛ لذا پژوهش حاضر سعی دارد آن دسته از جملات طلبی که ساختار استعاری دارند و در عین حال عهده دار انتقال مفاهیم انتزاعی هستند را از خطبه های نهج البلاغه استخراج نموده و بر اساس نظریه «استعاره شناختی» آنها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. نتایج تحقیق حاکی بر این است که امیر سخن با استفاده از نگاشت های برگرفته از زندگی روزمره که برای همگان قابل درک است، به مفهوم سازی حوزه مقصد می پردازد و بر اساس میزان آگاهی و شناخت مخاطب از مفهوم موردنظر، از انواع استعاره شناختی استفاده می کند.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, ساختار طلبی, زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی
    Marzieh Sadat Kadkhodaie *, Ali Najafi Ivaki, Amirhossein Rasoulnia, Amir Hossein Madani

    Nahj al-Balaghah is undoubtedly the most comprehensive book after the Qur'an, which can be considered a human guide in all aspects of life and can be responsible for guiding humanity in various fields. This precious book contains a wide range of abstract concepts that cannot be expressed in everyday language, and to make the subject understandable to the audiences, appropriate linguistic tools must be used, among which metaphor is one of the most widely used tools. Imam Ali (AS) sometimes used illocutionary acts in his words to encourage the audiences to do good things and to warn them about evil deeds. Therefore, the present study tries to extract those sentences with metaphorical structures responsible for conveying abstract concepts from Nahj al-Balaghah sermons and analyze them based on cognitive metaphor. The research results indicate that Imam Ali (AS) conceptualizes the destination area using maps taken from everyday life that everyone can understand and uses various cognitive metaphors based on the audience's knowledge and understanding of the target concept.

    Keywords: Nahj Al-Balaghah, Illocutionary Acts, Cognitive Linguistics, Conceptual Metaphor
  • صلاح الدین عبدی*، سمیه محمدی

    دین، نقش موثری در شکل دهی به ساختار احساس دارد و در پی آن است که ساختار آن را ساماندهی کند. نقطه تلاقی دین و ساختار شناختی احساس جایی است که سخن از باید و نبایدهای ارزشی به میان می آید. وجود احساس عمدتا به صورت غیرارادی تصور می شود و با این توصیف، قابل ارزشیابی نیست؛ ولی در نظام ارزشی دین، عاملیت اراده انسان برجستگی می یابد و کیفیت تجربه احساس به نوعی بر مدار اراده و امکان انتخاب می چرخد و این گونه قابل ارزشگذاری می شود. پژوهش حاضر در پی آنست که رابطه میان الگوی ارزشی دین (قرآن کریم) و ساختار شناختی احساس را مطالعه کند. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و روش تحلیل در چارچوب نظریه شناختی است. بررسی داده ها در موارد متعددی، نوعی ارائه یکجانبه داده های دینی در ساختار مفهومی احساس صرف نظر از زمان، مکان، فرهنگ و فردیت را نشان می دهد. الگوی ارزشی دین با الگوی شناختی احساس که در رایج ترین شکل آن شامل علت، وجود، کنترل، از دست دادن کنترل و واکنش می شود، متفاوت است. ساختار دین به ثابت ماندن الگوهایش به صورت فرازمانی - مکانی تمایل دارد. احساس در مدل دینی با این جهانی متفاوت است. مطابق با الگوی دین، مفاهیم احساسی موضوع پژوهش، در صورتی که در چارچوب علل تعیین شده قرار بگیرند، ارزشی قلمداد می شوند. همچنین، رفتار و کیفیت تجربه احساس افراد دیندار به نوعی قابل پیش بینی تصور می شود.

    کلید واژگان: ساختار شناختی احساس, الگوی ارزشی دین, نظریه شناختی, استعاره مفهومی
    Salah Al-Ddin Abdi *, Somaye Mohamadi

    Religion plays an influential role in forming the structure of emotions and it intends to organize its entire structure. The intersection of religion and the cognitive structure of emotions is where discussions about moral values come into play. The existence of emotions is primarily perceived as involuntary and, with this description, it cannot be evaluated. However, the will of human is highlighted in the religion`s value system and the quality of emotional experience is somehow dependent on the will and possibility of choice, and thus it can be valued. This study aims to examine the relationship between the religious value pattern (the Quran) and the cognitive structure of emotions. The research method is descriptive-analytical and the analysis method is in the framework of cognitive theory. The analysis of data in various cases demonstrates a unilateral presentation of religious data in the conceptual structure of emotions regardless of time, place, culture, and individuality; the religious value pattern differs from the cognitive pattern of emotions, which typically includes cause, existence, control, loss of control, and reaction. The structure of religion tends to maintain its patterns in a transtemporal-spatial form. Emotions in the religious model are different from those in this world. According to the religious pattern, emotional concepts studied within established causes are attributed value; furthermore, the behavior and quality of emotional experience by religious individuals are somewhat predictable.

    Keywords: Cognitive Structure Of Emotion, Value Model Of Religion, Cognitive Linguistics, The Holy Quran, Conceptual Metaphor
  • علی اکبر مرادیان قبادی*

    علم الدلاله المعرفی فرع من فروع علم اللغه المعرفی یعنی بدراسه الدلالات اللغویه کمجلی من مجالی البنیه الدلالیه او کتنظیم للإدراک الذهنی. ومخططات الصوره فرع مهم من فروع علم الدلاله المعرفی واسلوب قیم لمناقشه وتحلیل کیفیه إدراک الذهن للمفاهیم الانتزاعیه من خلال الظواهر العینیه المحسوسه طرحه مارک جونسون عام 1987. ومقولتا "الحق" و"الباطل" من المقولات الانتزاعیه المطروحه فی نهج البلاغه التی کانت محل اهتمام الإمام علی (ع) وعنایته، یبدو لذلک ان تحلیل هذین المفهومین من منظار نظریه مخططات الصوره لجونسون امر فی غایه الاهمیه إذ یکشف عن مقاصد الإمام (ع) ومرامیه وعن وجهات نظره تجاه هذین المبداین الرییسین حیث عرضهما الإمام بصوره ظاهرتین متجسدتین، وافترض لهما کثیرا من میزات الماده کالحجم والقدره والحرکه، لذلک اردنا ان ندرسهما من هذا المنطلق فی اجزاء الکتاب الثلاثه؛ خطبه وکتبه وحکمه باسلوب وصفی تحلیلی. وختاما خلص البحث إلی ان هاتین المقولتین ظهرتا فی کتاب نهج البلاغه بالاشکال التالیه: ا) کالظرف الذی یشتمل علی شیءما او کالمظروف الذی یحویه شیء، ب) کمسار او مقصد یسیر فیه او إلیه طلاب الحق او الباطل، ج) وکذا تمثل الحق بمنزله سد فی وجه اهل الباطل یمنعهم من وصول اهوایهم ومطامعهم غیر المشروعه وتمثل الباطل بمنزله سد امام اهل الحق یمنعهم من نوایاهم الصحیحه ومطامحهم النبیله.

    کلید واژگان: علم اللغه المعرفی, علم الدلاله المعرفی, مخططات الصوره, نهج البلاغه, الحق والباطل
    Aliakbar Moradian Ghobadi*

    Cognitive semantics is a part of cognitive linguistics that considers the language meaning as a manifestation of conceptual instruction or mental representative organization. Image schemas pattern is an important issue in cognitive semantics and it is an effective method to study and analyze the quality and understanding some abstract concepts according to objective and visual issues that introduced by Mark Johnson in 1987. The issues of right and wrong are abstract issues and at the same time they are from important issues that have introduced in Nahj -ol- Balaghah and it seems that the studying and analyzing these two issues from the image schemas theory of Johnson is very important subject because it shows Imam Ali's attitude towards them. Because Imam Ali has introduced these two issues objectively and visually and has considered mass, power and movement for them. Therefore, we decided to analyze Imam Ali's attitude toward right and wrong from the above Theory in an analyzing _descriptive method in all of parts of Nahjol Balaghah. Finally, we found that these two concepts have depicted in Nahj -ol- Balaghah as follow; A: as zarf and mazroof (container and content), B: as a way or approach for people who are searching Right and Wrong path, C: Right concept is an obstacle for bad desires of wrong advocates and Wrong as an obstacle for or logical desires of Right advocates.

    Keywords: Cognitive Linguistics, Cognitive Semantics, Image Schemas, Nahj -ol- Balaghah, Right, Wrong
  • مرتضی قائمی*، اختر ذوالفقاری
    استعاره مفهومی ابزار مناسبی برای درک بهتر و دقیق تر مفاهیم انتزاعی و ازجمله مفاهیم دینی است. حوزه مبدا "تجارت" یکی از حوزه های پرکاربرد در قرآن کریم و نهج البلاغه است که برای تولید استعاره های ساختاری در مفهوم سازی مفاهیم انتزاعی اسلامی به کار گرفته شده است. هدف از پژوهش حاضر که بر اساس رویکرد زبان شناسی شناختی انجام شده است، آن است که کارکرد استعاری تجارت به عنوان حوزه مبدا در مفهوم سازی استعاری از مفاهیمی چون زندگی، جهاد، انفاق، دنیاگرایی، آخرت گرایی و گرایش به حلال یا حرام ارزیابی شود تا تصویر واقعی این مفاهیم در دیدگاه اسلامی بهتر و عمیق تر شناخته شود. نتایج این پژوهش نشان داد که عبارات زبانی استعاری با حوزه مبدا تجارت در قرآن و نهج البلاغه بسیار گسترده و متنوع است و از این مفهوم سازی تصوری و حسی در اشکال و تناظرات متنوع برای تبیین و تصویر مفاهیمی چون ایمان، جهاد، آخرت، دنیا، تقوا، انفاق، عبادت استفاده شده است. ضمنا در این موارد تفکر و دیدگاه علوی مطابق با قرآن است؛ اما تنوع استعارت و تناظرات آن در قرآن کریم گسترده تر و بیشتر است و از تناظر "از دست دادن اصل سرمایه تجاری با ارزش وجود و شخصیت انسان" نیز فراوان بهره برده است.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره, تجارت, قرآن, نهج البلاغه
    Morteza Ghaemi *, Akhtar Zolfaghari
    The purpose of the current research, which was carried out using a cognitive linguistic method, is to evaluate the metaphorical function of business as a source field in the metaphorical conceptualization of concepts such as life, jihad, worldliness, hereafterism, and tendency towards halal or haram so that the real image of these concepts in the Islamic perspective can be better and more deeply understood. The results of this research showed that metaphorical language expressions with the origin of trade in the Qur'an and Nahj al-Balaghah are very wide and diverse, and this conceptualization of imagination and sense in various forms and correspondences has been used to explain and depict concepts such as faith, jihad, the afterlife, and the world, piety, charity, and worship. In addition, in these cases, Alevi's thinking and viewpoint is in accordance with the Quran, but the variety of metaphors and its correspondences in the Holy Quran is wider and more.
    Keywords: Cognitive Linguistics, Conceptual Metaphor, Business, the Quran, Nahj-Balagha
  • فرشته یزدانی، علی اکبر محسنی*، علی سلیمی قلعه ئی، شهریار همتی

    یکی از مهم‏ترین موضوعات مورد توجه امام علی علیه السلام در کلام خود، نگاه اخلاقی و معنوی او به دنیا و تاکید و تحذیر مکرر دنیا‏پرستان از آن و توجه آنان به آخرت است. زیرا از منظر ایشان، اعراض از دنیا یا هدف تلقی نکردن آن، و نیز، توجه به آخرت، یکی از مهم‏ترین پایه‏ های زیست اخلاقی در جهان است. بنابراین، امام علیه السلام برای تفهیم بهتر این نگرش، از روش های زبانی، بیانی و بلاغی گوناگونی بهره می‏ گیرد که بسیاری از مضامین بلند و والای ایشان را می‏توان با نظریه معاصر استعاره (استعاره مفهومی)، بهتر و موثرتر توضیح و آموزش داد، زیرا با توجه به اینکه این مضامین اخلاقی و مصادیق آن مفاهیمی ذهنی هستند، لذا نحوه درک بشر از آنها تامل برانگیز است، بنابراین این نظریه یکی از نظریه های مهم زبان شناسی است که می تواند این موضوعات را به خوبی تبیین کند. از این رو، در این پژوهش تلاش شده تا با تکیه بر داده های زبان شناختی، از مفاهیم اخلاقی و ذهنی امام علی علیه السلام درباره دنیا وآخرت، رمز گشایی بیشتری نسبت به بلاغت سنتی صورت و سامان بگیرد. به همین منظور، نویسندگان، بسیاری از نگاشت‏ های مربوط به حوزه ‏های دنیا و آخرت در نامه‏ های امام علی علیه السلام را گرد‏آوری نموده و بر پایه استعاره مفهومی به تحلیل و تبیین آن‏ها اقدام کرده‏ اند.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, استعاره مفهومی, نهج البلاغه, دنیا, آخرت
    Freshteh Yazdani, Aliakbar Mohseni *, Ali Salimi Ghale Ie, Shahryar Hemati

    One of the most important issues concerned by Imam Ali (AS) is the moral and spiritual approach. He forbids worldly worshipers from paying attention to the world and encourages them to pay attention to the hereafter. Because not paying attention to this world and paying attention to the hereafter is one of the most important bases of moral life in the world. Therefore, to better express this attitude, Imam (AS) uses various linguistic, expressive, and rhetorical methods. Many of his lofty themes can be better and more effectively explained and taught with the contemporary theory of metaphor (conceptual metaphor). Considering that these moral themes and their examples are mental concepts, the way humans understand them is thought-provoking. Therefore, this theory is one of the important theories of linguistics that can explain these issues. Therefore, in this research, an attempt has been made to decipher the moral and mental concepts of Imam Ali (AS) about the world and the hereafter by relying on linguistic data. For this purpose, the authors collected the maps related to the domains of this world and the hereafter in the letters of Imam Ali (AS) and analyzed them based on conceptual metaphor.

    Keywords: Cognitive Linguistics, Conceptual Metaphor, Nahj Al-Balaghah, World, Hereafter
  • پروین سلطانی، منصوره شکرآمیز، راضی میاح*
    زبان شناسی شناختی، رویکردی است که به زبان به عنوان وسیله ای برای کشف ساختار نظام شناختی انسان می نگرد.این رویکرد که در سه دهه اخیر در زبان شناسی مورد توجه روزافزون قرار گرفته است، زبان را نمودی از نظام تصویرسازی و تعبیر ذهن می داند. زبان شناسان شناختی عقیده دارند که پدیده تعبیر صحنه پدیده ای شناختی است و آنچه در داستان و روایت اتفاق می افتد را می توان از دیدگاه شناختی به شکلی عمیق تر بررسی و تحلیل نمود. در این پژوهش با توجه به دیدگاه های زبان شناسی شناختی رونالد لنگاکر (1987) در زمینه تعبیر صحنه و ابعاد مختلف آن مانند زاویه دید، شرح صحنه، ضبط صحنه و کانون توجه به تحلیل داستان یوسف پیامبر(ع) در سوره یوسف پرداخته می شود و سپس مقوله کانون توجه در آیات این سوره مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین بسامد هر یک از ابعاد تعبیر در آیات این سوره بررسی می شوند. روش پژوهش حاضر توصیفی_تحلیلی بوده و منابع آن مطالعات کتابخآن های می باشند. در این جستار سوره یوسف که مشتمل بر 111 آیه است، به عنوان منبع اصلی پژوهش انتخاب و ابعاد تعبیر صحنه در زبان شناسی شناختی در سرتاسر داستان مورد بررسی قرار گرفتند. براساس یافته های این مطالعه، از میان ابعاد تعبیر صحنه، به ترتیب بعد زاویه دید بیشترین و بعد شرح صحنه کمترین بسامد را دارا می باشند. همچنین  بیشترین کانون های توجه دراین سوره به ابعاد  خواب و رویا و تعبیر آن،  پیراهن و مکر و نیرنگ اختصاص یافته است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی, ابعاد تعبیر, کانون های توجه, رونالد لنگاکر
    Parvin Soltani, Mansoureh Shekaramiz, Razi Mayah *
    Cognitive linguistics is an approach that sees language as a means of discovering the structure of human cognition. This approach, which has increasingly received attention in recent decades, considers language as a sign of illustration and construal aspect of human mind. Cognitive linguists believe that scene construal is a cognitive matter and that each story can be more deeply analyzed from the view of cognitive linguistics. Given Langacker's (1987) views about scene construal and its different aspects such as perspective, profiling, scanning and focus of attention, the present descriptive-analytical research analyzed the story of Prophet Yusuf (AS) and then focuses of attention were examined in the ayahs of this surah. Additionally, the frequency of each aspect of scene construal in the 111 ayahs of this surah were studied. The findings show that, out of all scene aspects, perspective and profiling respectively have the most and the least frequency. Furthermore, most of the focus of attention in this surah is devoted to the dimensions of sleep and dreams and their interpretation, shirt, and deception.
    Keywords: the Holy Qurʾān, Cognitive Linguistics, construal aspects, focuses of attention, Ronald Langacker
  • رضا زینلی، سید محمد موسوی بفرویی*، احمد زارع زردینی

    در کلام امام علی (ع)، قرآن با زیباترین و دقیق ترین عبارات توصیف شده است. شروح نهج البلاغه نتوانسته اند، در این زمینه تمام زوایای اندیشه مولا علی (ع) را تبیین کنند. در سالیان اخیر دانش «زبان شناسی شناختی» در عرصه درک معنا به نظریاتی رسیده که می تواند در حوزه تبیین مفاهیم متون دینی ازجمله نهج البلاغه کاربرد داشته باشد. از جدیدترین نظریات، «مدل آمیختگی مفهومی» فوکونیه و ترنر (2002) است. پژوهش حاضر با بهره گیری از این الگو، در پی تبیین استعاره های مفهومی به کاررفته در مورد «قرآن» در خطبه 198 است. به این منظور، به تناسب ظرفیت یک اثر پژوهشی، چهار عبارت استعاری از این خطبه انتخاب و با استفاده از الگوی چهار فضایی، مراحل ساخت معنا به تصویر کشیده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، واژه های «بحر»، «تبیان»، «شفاء» و «جنه» که برای توصیف قرآن در حوزه مبدا، به کاربرده شده در درک استعاری حوزه مقصد (واژه قرآن)، نقش تبیین کنندگی دقیقی را ایفا می کنند و از این طریق می توان با خوانشی جدید به نکات بدیع دست یافت. یافته ها حاکی است که امام (ع) در کاربرد این عبارات از ژرف نگری جامعی بهره برده است و کاربست این نظریه می تواند افق های جدیدی را در تبیین مفاهیم استعاری نهج البلاغه بگشاید.

    کلید واژگان: قرآن, نهج البلاغه, زبان شناسی شناختی, آمیختگی مفهومی
    Reza Zeinali, Mohamad Mousavi *, Ahmad Zarezardini

    The present study, using the " Conceptual Blending Theory" which is one of the latest theories of "cognitive linguistics", seeks to explain the conceptual metaphors used about the "Quran" in sermon 198. For this purpose, four metaphorical phrases from this sermon were selected, and using the four-space pattern, the stages of meaning creation were depicted. The findings of the study show that the words "sea", "strong building", "healing" and "shield", which have been used to describe the Qur'an in the source area, and play a precise explanatory role in the metaphorical understanding of the destination area (the word of the Quran), and from this through a new reading, novel points can be inferred. The findings indicate that Imam (a.s.) had a comprehensive insight by using these phrases and the application of this theory can open new horizons in explaining the metaphorical concepts of Nahj al-Balagha.

    Keywords: Qur'an, Nahj al-Balagha, Cognitive Linguistics, Conceptual Blending
  • اکرم سادات محمودی*

    زبان شناسی شناختی رویکردی در مطالعه زبان است که به بررسی رابطه میان زبان وذهن او و تجارب اجتماعی وفیزیکی او می پردازد . زبان شناسی یکی از دانش های میان رشته ای است که هدف آن تامل ودقت در ساز وکار رابطه ساختار وعناصر سازنده یک متن برای درک بهتر چگونگی روند تکمیل معنای نهفته در آن است . هربرت پل گرایس یکی از فیلسوفان تحلیلی زبان شناختی است که متناسب با این دیدگاه ودرباره مکالمات وکنش های زبانی ومعنای غیر مستقیم وانها در زبان روزمره مطالعات دقیق وگسترده ای انجام داده که به عنوان اصول همکاری گرایس معروف شده است .گرایس مکالمه را رفتاری هدفمند وعقلانی وآنرا نوعی تعامل مبتنی بر همکاری میداند که منطق خاص خودرا دارد .مطابق نظریه وی هر گفتگوی موفقی مبتنی بر رعایت 4 اصل همکاری (کمیت ،کیفیت،ارتباط وشیوه) می باشد وهرگونه عدول وخروج از یکی یا چند اصل از اصول چهارگانه چنانچه مبنی بر قرینه وغرض مشخصی باشد منجر به استلزام ارتباطی میگردد واگر این غایت فراهم نگردد خروج از این اصول ،گفت وگو به شکست منتهی میشود توصیفی تحلیلی بررسی شده دراین پژوهش برخی مکالمه های حضرت عیسی وحواریون در قران کریم براساس نظریه قواعد گرایس به روش نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد مکالمه های حضرت عیسی وحواریون در قران کریم ازقاعده4 اصل همکاری تخطی صورت گرفته 3اصل بیش از همه مشهود است که کمیت 3باردرمکالمه های حضرت عیسی وحواریون در قران کریم ودواصل دیگراصل ارتباط وروش سهمی هماهنگ در گفت وگوی حواریون وحضرت عیسی دارند

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, اصول تعاون, معنای ثانوی, حواریون وحضرت عیسی (ع), پل گرایس
    Akram Sadaat Mahmoodi *

    Cognitive linguistics is an approach in the study of language that examines the relationship between his language and mind and his social and physical experiences. Cognitive Linguistics is one of the interdisciplinary sciences whose purpose is reflection and precision in the mechanism of the relationship between the structure and the constituent elements of a text in order to better understand the process of completing the meaning and the concept hidden in it. Herbert Paul Grice is one of the linguistic analytical philosophers that according to this point of view, has conducted detailed and extensive studies on conversations and linguistic actions and their indirect and implicit meaning in everyday language, which has become known as Grice's cooperative principle. Conversation is one of the constructive elements of every narrative text that plays a central role in transferring the meaning. Grice sees conversation as a purposeful and rational behavior and it is a type of cooperation-based interaction that has its own logic. According to his theory, every successful dialogue is based on observing the 4 principles of cooperation (quantity, quality, communication and method) and if any deviation from one or more of the four principles is based on a certain relationship and purpose, it leads to the necessity of communication and if this goal is not provided departing from these principles will lead to the failure of dialogue. Therefore, in this research, some of the conversations between Jesus and the apostles in the Holy Qur'an have been analyzed, based on the theory of Grice's rules in a descriptive and analytical method in order to answer the question of how the cooperative principle is used and violated and what effect these violations have on the meaning and purpose of speaker. The results show that the dialogues of Jesus and the apostles in the Holy Qur'an violate the 4th principle of cooperation. The 3rd principle is most evident that the words of Jesus and the apostles have the quantity of 3 times in the Holy Qur'an and 2 other principles namely the principle of communication and the principle of method have a harmonious participation in the dialogue of the apostles and Jesus.

    Keywords: Cognitive Linguistics, Cooperative Principle, Secondary Meaning, Apostles, Jesus, Paul Grice
  • رقیه حبیب پور گودرزی، محمدمهدی شاهمرادی فریدونی*، محمد شریفی

    طرحواره های تصویری و استعاره مفهومی ازجمله مهمترین نظریه ها در زبان شناسی شناختی هستند که زبان را ابزاری برای نظم بخشی، دریافت و انتقال اطلاعات می دانند. تحلیل مفاهیم و تجربیات مقولات زبانی، در زبان شناسی شناختی حایز اهمیت اند. طرحواره های تصویری، سطح اولیه تری از ساخت شناختی زیربنای استعاره را تشکیل می دهند. میان تجربیات فیزیکی ما با حوزه شناختی پیچیده تری نظیر زبان، به واسطه طرحواره های تصویری امکان ارتباط فراهم می شود. این طرحواره ها ازجمله مهمترین سازوکارها برای دریافت مفاهیم پنهان قرآن و ابزاری برای تحلیل معانی آن هستند. هدف از این مقاله، بررسی طرحواره های تصویری سوره اسراء است تا معین شود خداوند متعال از چه طریقی مراد اصلی خود را در قالب این سوره بیان کرده است. یافته های این پژوهش با استفاده از نظریه جانسون و به روش توصیفی تحلیلی صورت گرفته و نشان داده است طرحواره های تصویری حرکتی (59%) و حجمی (59.5%) با بسامدی تقریبا یکسان و طرحواره تصویری قدرتی با بسامد (27%) از کمترین بسامد برخوردار بوده است. این طرحواره ها برای دریافت مفاهیمی مانند لعن، وسوسه شیطان، عذاب، فرامین و احکام خداوند، توکل، اعتمادنکردن، گواهی و شهادت، تکذیب، کبر و غرور و... به کار رفته اند.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, طرحواره تصویری, قرآن مجید, سوره اسراء, نظریه جانسون
    Roghaye Habib Pour Godarzi, MohammadMahdi Shahmoradi Fereidoni *, Mohammad Sharifi

    Among the most important theories in cognitive linguistics, conceptual metaphor and visual schema view language as an instrument for information organizing, receiving, and transmitting. Analyzing the concepts and experiences of linguistic categories is significant in cognitive linguistics. Imagery schemas form an earlier level of morphology regarding the metaphor basis. Imagery schemas provide communication possibilities between physical experiences and a more complex cognitive domain like language. These schemas are among the most important mechanisms to comprehend the Quran's hidden concepts and an instrument to analyze its meanings. This paper investigates the Imagery schemas of Al-Isra surah to determine how God has expressed his principal purpose in this surah. The findings of this research, which was carried out using Johnson's theory and descriptive-analytical method revealed that motion imagery schemas with 59% and volume schemas with 59.5% had almost the same frequency, and power schemas with 27% had the lowest frequency. These schemas have been used to understand concepts such as curse, Satan's temptation, punishment, God's commands, trust or lack of trust in God, testimony, denial, pride, arrogance, etc.

    Keywords: Cognitive linguistics, Imagery Schema, Qur’an Majid, Al-Isra Surah, Johnson's Theory
  • هومن ناظمیان، علی اسودی، الهه مختاری*
    علوم شناختی دانشی است که به پژوهش درباره ذهن می پردازد. محققان علوم شناختی، تبیین کارکردهای شناختی و فرآیندهای پنهان ذهن را تنها از روش های غیر مستقیمی مانند مطالعه زبان ممکن می دانند. از این رو زبان شناسی شناختی از جایگاه ویژه ای در علوم شناختی برخوردار است. در این رویکرد معنابنیاد، یکی از کانونی ترین محورهای مطالعه، افعال حرکتی است. حرکت یک پدیده مهم و موثر در مفهوم سازی است که به واسطه فعل به عنوان یک گزاره پویا در جمله نمود پیدا می کند. این نوشتار که به روش توصیفی- تحلیلی گردآوری شده، و با بررسی جامعه آماری افعال حرکتی خودشامل و جنبشی در مورد اجرام آسمانی در قرآن کریم و نحوه مفهوم سازی رویدادها در آیات قرآن را با تکیه بر اصول معناشناسی شناختی مورد بررسی قرار می دهد. طبق بررسی های انجام گرفته، در قرآن کریم افعال حرکتی اجرام آسمانی، به منظور مفهوم سازی امور انتزاعی مثل حرکت اجرام آسمانی، نحوه حرکت، چگونگی وقوع آن ها و... استفاده شده و انواع مفاهیم معنایی حرکت اجرام آسمانی در افعال قرآن بازنمایی شده است. نیمی از افعال به کار رفته در مورد این اجرام جنبشی و نیمی دیگر خودشامل هستند. افعال خودشامل مسیر حرکتی دایره وار اجرام را به ظرافت به تصویر کشیده اند که در کهکشان چگونه حرکت می کنند و از کجا حرکت خود را آغاز کرده و به جای خود برمی گردند. افعال جنبشی نیز به حرکت و رفت و آمد این اجرام دلالت می کنند که به جز زمانی که بر حوادث قیامت تاکید دارد، بازهم تاکیدی برای حرکت دایره ای و چرخشی بودن اجرام آسمانی است.
    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی افعال حرکتی, اجرام آسمانی, تالمی
    Hooman Nazemian, Ali Asvadi, Elahe Mokhtari *
    Cognitive sciences deal with research about the mind. Scholars of cognitive sciences consider explaining cognitive functions and hidden processes of the mind possible only through indirect methods such as the study of language. Therefore, cognitive linguistics has a privileged place in cognitive sciences. Motion verbs are one of the most focal fields of study in the meaning-based approach of cognitive semantics. Movement, embodied by means of verb as an active proposition in a sentence, is an important and effective element in conceptualization. The present descriptive-analytical research article studied participial and motion verbs used to refer to celestial bodies in the Holy Qurʾān and drawing on the principles of cognitive semantics examined the way events were conceptualized in the ayahs. In the Holy Qurʾān motion verbs of celestial bodies have been used in order to conceptualize abstract concepts such as the movement of celestial bodies, the way of movements, their occurrences, etc. and as a result different types of semantic concepts of the movement of celestial bodies have been represented in the Qurʾānic ayahs. Half of the verbs used for these objects are motional and the other half are participial. Participial verbs delicately describe the circular path of objects, how they move through the galaxy and where they start and return to their place. Motion verbs also indicate the movement and transition of these objects, which, except when it emphasizes the events of the Resurrection, is still an emphasis on the circular movement and rotation of the heavenly bodies.
    Keywords: the Holy Qurʾān, Cognitive Linguistics, motion verbs, celestial bodies, Talmy
  • صغری فلاحتی، مریم اطهری نیا*
    استعاره مفهومی به عنوان یکی از مهمترین نظریه های شناختی، حوزه وسیعی از زبان و تجارب را تشکیل می دهد که در آن یک حوزه مفهومی بر اساس حوزه مفهومی دیگر فهمیده می شود. یکی از مولفه های مورد توجه در استعاره مفهومی، مفهوم سازی است که زبان با ایفای نقش در این فرایند، زمینه فرایندهای پیچیده تلفیق مفهومی را فراهم می نماید. مفهوم نفس به عنوان یکی از مباحث مهم موجود در نهج البلاغه، در قالب های استعاری گوناگونی نمود یافته و بررسی چگونگی مفهوم سازی آن می تواند تناظرها و زوایای نهفته محتوایی موجود در آن را، فرادید مخاطب قرار دهد. بر این مبنا پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به چگونگی مفهوم سازی نفس در خطبه های نهج البلاغه پرداخت و به این نتایج دست یافت که امام علی علیه السلام جهت تبیین مفهوم نفس از حوزه های مبدا متفاوتی چون؛ انسان، سرمایه، کالا، حیوان سرکش و... بهره برده و نام نگاشت نفس به مثابه انسان از بسامد بالایی برخوردار است و بازنمایی نفس بر این مبنا، این امکان را برای مخاطب فراهم می نماید تا از طریق حوزه های ملموس تر، به درک آسانتر و گسترده تری نسبت به لایه های مختلف نفس برسد.
    کلید واژگان: نهج البلاغه, نفس, زبان شناسی شناختی, مفهوم سازی, استعاره مفهومی
    Soghra Falahati, Maryam Atharinia *
    As one of the essential cognitive theories, conceptual metaphor forms a wide field of language and experiences in which a conceptual domain is understood based on another domain. One of the components of interest in conceptual metaphor is conceptualization. Language through facilitating the process of conceptualization, provides the context for complex processes of conceptual integration. The concept of self, as one of the essential topics in Nahj al-Balaghah, has been expressed in various metaphorical formats, and examining how it is conceptualized can reveal the hidden content angles to the audience. Based on this, the present study, with a descriptive-analytic method, dealt with the conceptualization of self in the sermons of Nahj al-Balaghah and indicated that Imam Ali (AS) explained the concept of the self, using different sources such as; humans, capital, goods, unruly animals, etc. On the other hand, the word self to represent human beings has a high frequency, and the representation of the self on this basis allows the audience to reach a more accessible and broader understanding of the different layers of the self.
    Keywords: Nahj al-Balaghah, self, Cognitive Linguistics, conceptualization, conceptual metaphor
  • سودابه مظفری*، زینب حقیقی، هاله یادگاری

    زبان شناسی به عنوان علمی نوین در حوزه های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است و یکی از حوزه های نوین آن، زبان شناسی شناختی می باشد که در آن زبان الگوی اندیشه و الگوهای ذهن انسان را منعکس می نماید و فعل به عنوان مولفه ای موثر نقشی مهم در ایجاد افعال حرکتی دارد، چنان که فعل یکی از ارکان اساسی در جمله به شمار می رود. قرآن کریم دارای امور عینی و انتزاعی بسیاری می باشد. پژوهش حاضر به بررسی این افعال در سوره یس و با روش توصیفی تحلیلی بر اساس نظریه زبان شناسی شناختی تالمی اختصاص یافته است، از آن جا که این سوره دارای افعال حرکتی متعدد است تحلیل آن ها ضروری به نظر می رسد به این جهت این مقاله به چگونگی روند و سیر این گونه افعال بر اساس نظریه تالمی می پردازد و آن ها را از جهات پیکر، زمینه، حرکت و جهت مورد بررسی تحلیلی قرار می دهد و به این نتیجه دست می یابد که بررسی این افعال برطبق دیدگاه نوین زبان شناسی شناختی باعث درک فراتر و شامل تر از آیات با استفاده از تصورات ذهنی می شود.

    کلید واژگان: قرآن کریم, سوره یس, زبان شناسی شناختی, افعال حرکتی, نظریه تالمی
    Zeynab Haqiqi, Haleh Yadegari

    Linguistics as new science has been studied in various fields and one of its new fields is cognitive linguistics. In this domain, language reflects the pattern of thought and patterns of the human mind, and the verb, as an effective component, plays an important role in the creation of Kinesthetic, as the verb is one of the basic elements in the sentence. The Holy Quran has many objectives and abstract matters. The present study has studied these verbs in surah Yasin with a descriptive-analytical method based on Talmy’s theory of cognitive linguistics. Since this surah has several Kinesthetic verbs, their analysis seems necessary. Therefore, this article deals with the process of such verbs based on Talmy’s theory and analyzes them in terms of body, context, movement, and direction, and concludes that the study of these verbs according to the new perspective of linguistic cognition leads to a more comprehensive understanding of the verses, using mental schema.

    Keywords: The Holy Quran, Surah Yasin, Cognitive Linguistics, kinesthetic Verbs, Talmy’s Theory
  • زهرا مواظبی*، ابراهیم ابراهیمی، رضا مراد صحرائی، روح الله محمدعلی نژاد عمران

    استعاره یکی از جنبه های اعجاز بیانی است و قرآن از آن، در راستای تبیین معانی خود بهره می برد. استعاره در مفهوم سنتی، به کاربردن لفظی در غیر از معنای اصلی خود می باشد؛ اما در این معنا به تنهایی نمی تواند جهان بینی، ساختار و اندیشه های نهفته درون آیات را نشان دهد. در باب استعاره می توان دو دیدگاه کلاسیک و زبان شناسی-شناختی را با یکدیگر مقایسه کرد. تفاوت این دو دیدگاه در این است که در زبان شناسی سنتی استعاره صرفا ابزاری برای زیبایی تعبیرهای زبانی بوده است؛ اما در زبان شناسی شناختی، استعاره به چگونگی پدیدآمدن فرایندهای ذهنی و تبدیل شدن آن ها به عناصر زبانی میپردازد. ازاینرو ماهیت و عملکردی متفاوت از دیدگاه های بلاغت پژوهان در سده های گذشته دارد. پژوهش پیش رو با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با هدف بررسی استعاره نزد بلاغت پژوهان سنتی و زبان شناسان شناختی و نقش آن ها در تبیین و تحلیل های قرآنی صورت گرفته است. یافته های این پژوهش در قالب شناخت وجوه تمایز استعاره شناختی از استعاره سنتی، و بررسی آیات با نگاه به مفهوم سازی استعاری نشان داد که الگوی استعاره مفهومی در تحلیل شناختی آیات و دستیابی به اصول معناشناختی حاکم بر مفهوم سازی قرآنی، امکانی را برای کشف لایه های قرآنی فراهم می آورد که در استعاره سنتی دستیابی به آن ممکن نیست.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, بلاغت پژوهان سنتی, استعاره, استعاره مفهومی, لیکاف و جانسون, جرجانی
    Zahra Movazebi *, Ebrahim Ebrahimi, Rezamorad Sahraee, Roohallah Mohamad Alinejad Omran

    Metaphor is one of the expressional Iʻjāz, and the Qur'an uses it to explain its meanings and mission. Metaphor in the traditional sense uses words other than their original meaning, but in this sense, it alone cannot show the worldview, structure and thoughts hidden in the verses. According to the metaphor, we can compare two classical and cognitive-linguistic viewpoints. It indicates that in traditional linguistics, metaphor has been merely a tool for the beauty of language expressions. Still, metaphor is a new look at how mental processes emerge and become linguistic elements in cognitive linguistics. The present study, with an analytical-descriptive method, aimed to evaluate metaphor regarding the traditional rhetoric scholars and cognitive linguists and the role of cognitive metaphor in Quranic explanations and analyses. The results, in the form of knowing the ways of distinguishing cognitive metaphor from traditional metaphor, and examining the verses according to metaphorical conceptualisation, indicated that a tool such as conceptual metaphor in the cognitive analysis of the verses and achieving the semantic principles governing the Quranic conceptualisation provides the possibility for the audience of the Qur'an in discovering the Qur'anic layers that not possible in the traditional metaphor.

    Keywords: cognitive linguistics, Traditional Rhetoricians, metaphor, conceptual metaphor, Lakoff & Johnson, Jorjani
  • فریده امینی، فاطمه حبیبی*، سیده شیرین حجازی

    بررسی کمی و کیفی پژوهش های انجام شده در هر حوزه مطالعاتی، درک صحیحی از روند انجام پژوهش ها، روش های مورد استفاده و چگونگی پیشرفت در آن زمینه را فراهم می آورد. همسو با انجام فعالیت های پژوهشی به ویژه در مطالعات میان رشته ای، که به دستاوردهای جدیدی انجامیده، ضروری است پژوهش ها با مروری نظام مند مورد ارزیابی قرار بگیرند تا از این طریق، نخست مطالعات پیشین، رویکردها و موضوعاتی که مورد توجه پژوهشگران بوده است، مشخص شود و دوم اینکه درنتیجه این کار سنجه ای برای انجام پژوهش های آینده در آن حوزه در دست باشد که از طریق آن، خلاها و زمینه های مناسب شناسایی و معرفی شود. از میان ابزارهای مطرح شده در حیطه مطالعات میان رشته ای قرآن و حدیث، پژوهش حاضر بر مرورنظام مند و ارزیابی استنادی مطالعات زبان شناسی شناختی متمرکز شده است؛ ازاین رو در این مقاله همه پژوهش های انجام شده در بازه زمانی سال های 1385 تا نیمه اول 1400 در قالب 112 مقاله، نه رساله، پانزده پایان نامه و شش کتاب بررسی شده است. بررسی سیر نشر آثار، نحوه نشر، تعیین پرکارترین نویسندگان و پراستنادترین کتاب ها و مقالات، محاسبه میزان استناد به انواع محمل های اطلاعاتی، تعیین وضعیت پوشش زبانی استنادها، وضعیت مقالات پژوهشی، تعیین میزان و نحوه مشارکت و همکاری محققان در انجام تحقیقات، ارزیابی کیفی آثار از حیث پیکره پژوهش، حیطه پژوهش و ارزیابی محتوایی ازجمله دستاوردهای پژوهش حاضر است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, زبان شناسی شناختی, مرور نظام مند, مطالعات میان رشته ای, تحلیل استنادی
    Farideh Amini, Fatemeh Habibi *, Seyedeh Shirin Hejazi

    Quantitative and qualitative research review in particular fields provides better understanding of how research is conducted, how methods are used, and how progress is made. The process of conducting research activities, especially interdisciplinary studies which have resulted in new achievements, should be assessed with systematic review in order to identify previous studies, approaches, and topics that researchers like. Also, it should be a criterion for carrying out future researches, so gaps and appropriate fields can be identified. As a systematic review and citation evaluation of cognitive linguistics studies are among the tools proposed in the field of interdisciplinary studies of Qur’an and tradition, the current study focuses on all the research conducted in the period of 2006 to 2021in the form of 112 articles, 9 treatises, 15 theses, and 6 books. The publication process, determining the most prolific authors and the most cited books and articles, calculation the amount of citation to various information sources, determining the language coverage of citations, assessing researchers’ participation and cooperation, and evaluating the content and quality of works are among the accomplishments of the present study.

    Keywords: Holy Qur’an, Cognitive Linguistics, Systematic review, interdisciplinary studies, Analyzing sources
  • علی اسودی*، سمیه مدیری

    زبان شناسی شناختی یکی از جدیدترین مقوله های زبان شناسی است که میان زبان و اندیشه، ارتباط برقرار کرده و شامل نظریه های مختلفی از جمله: استعاره مفهومی، طرحواره های تصویری و... است. نظریه طرحواره های تصویری، روش هایی را که معنا و ادراک، از آن ناشی شده و مربوط به تجربه بدنی ما هستند، بررسی می کند. در طرحواره تصویری، تجربیات حسی بر ساختارهای مفهومی، نگاشت می شوند و با بهره گیری از آن ها می توان درباره حوزه های انتزاعی صحبت کرد. هدف از جستار حاضر، بررسی دلالت طرحواره های تصویری قرآن کریم با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی است. بدین منظور، با استفاده از نظریه جانسون، طرحواره های تصویری سوره صافات، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بیشترین بسامد، مربوط به طرحواره قدرتی (53%) بوده است و بسامد طرحواره حرکتی (24%) و طرحواره حجمی (23%) تقریبا یکسان هستند. این امر با هدف سوره نیز که پیرامون جهان آخرت و انذار بندگان است، متناسب می باشد. همچنین بیشترین بسامد حروف اضافه را در طرحواره حجمی، حرف "فی" با 15 بار تکرار و در طرحواره حرکتی، حرف "إلی" با 9 بار تکرار به خود اختصاص داده و این طرحواره ها جهت درک بهتر مفاهیمی غیر تجربی، همچون: بهشت، جهنم، کفر، ایمان، ثواب و عقاب، قدرت و اراده خداوند و...  ایجاد شده اند.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, طرحواره تصویری, نظریه جانسون, قرآن کریم, سوره صافات
    Ali Aswadi *, Somayyeh Modiri

    Cognitive linguistics is one of the newest categories of linguistics that has established a relationship between language and human thought, and includes various theories including conceptual metaphor, image schemas, etc. The theory of image schemas, developed by Lakoff and Johnson, examines the ways in which meaning and perception are derived from and relevant to our physical experience. The human mind understands the meaning of schemas without the need for complex processing and training. In other words, in an image schema, sensory experiences are mapped to conceptual structures, and they can be used to talk about abstract domains. The present descriptive-analytical study aimed to investigate the meaning of image schemas of the Holy Qur’an. For this purpose, using Johnson's theory, the image schemas of Surah As-Saffat were extracted and analyzed. The results indicate that the highest frequency is related to the force schema (53%), and the frequency of the transformational schema (24%) and the spatial schema (23%) are almost the same. This is in line with the purpose of this Surah which is informing about the hereafter and giving a warning to the servants of God. Also, in the spatial schema, the preposition "fi", repeated 15 times, and in the transformational schema, the preposition "ila", repeated in nine cases, had the highest frequency. These schemas have been created to help the readers better understand non-empirical concepts, such as heaven, hell, infidelity, faith, reward and punishment, the power and will of God, and so on.

    Keywords: Cognitive Linguistics, image schemas, Johnson's theory, the Holy Qur’an, Surah As-Saffat
  • فاطمه حبیبی

    معجزات پیامبران در قرآن کریم از وجوه گوناگونی بررسی شده، اما تاکنون به شیوه زبانی قرآن کریم برای انتقال مفاهیم، کمتر توجه شده است. در این مقاله به عنوان یک مطالعه میان رشته ای، از ابزار زبان شناسی شناختی استفاده شده و این پژوهش از حیث روش، با تمرکز بر آیات، در زمره پژوهش های پیکره بنیاد محسوب می شود. طرح واره تصوری، یکی از بنیادی ترین مفاهیم در زبان شناسی شناختی است که در ادراک پیش مفهومی انسان، نقش اساسی ایفا می کند. این طرح واره ها از تعامل انسان با جهان واقع ناشی می شوند و ابزاری بنیادین برای درک بسیاری از مفاهیم انتزاعی هستند. از آنجا که مفاهیم قرآنی دارای لایه های معنایی گوناگونی هستند، لذا کاربست این ابزار، در ادراک عمیق تر آن ضروری می نماید. این پژوهش می کوشد تا با کاربست رویکرد طرح واره محور در زبان شناسی شناختی، انواع طرح واره های به کار رفته در معجزات پیامبران اولوا العزم (ع) در قرآن و همچنین گزاره های موجود مرتبط با آن را استخراج و کارکرد هریک را تبیین نماید. بررسی ها نشان می دهد در نقل و تبیین صحنه های وقوع معجزات، طرح واره های نیرو مشتمل بر اجبار (شروع و پایان معجزه)، رفع مانع (عبور از دریا/شکافت سنگ)، نیروی متقابل (حق/باطل) و مانند آن، بیشترین کاربرد را دارد؛ کثرت کاربرد طرح واره نیرو در آیات مشتمل بر معجزات، می تواند نشان دهنده اهمیت و جایگاه شیوه انتقال زبانی، در روساخت آیات معجزه محور قرآن کریم باشد. علاوه بر طرح واره نیرو در زیرساخت استعاری آیات، سایر طرح واره ها مانند حرکت (استقرار حق)، حجم (غلبه)و موجودیت (اندازه) نیز وجود دارند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, معجزات پیامبران؟عهم؟, مطالعات میان رشته ای, زبان شناسی شناختی, طرح واره تصوری, لایه های معنایی قرآن, طرح واره نیرو
    Fatemeh Habibi

    The prophets' miracles in the Qur'an have been studied from different angles, but the Qur'an linguistic method to transfer concepts has not received much attention so far. In this article, as an interdisciplinary study, cognitive linguistics is used and this research focusing on verses is considered as the corpus-based method. Image schema is one of the most fundamental concepts in cognitive linguistics that plays an essential role in human pre-conceptual perception. These schemas are derived from human interaction with the real world and they are a fundamental tool for understanding many abstract concepts. Since Qur'anic concepts have different layers of meaning, therefore, the use of this tool is essential for its deeper understanding. This research tries to use the schema-based approach in cognitive linguistics to extract all types of schemas used in the miracles of the steadfast seers in the Qur'an, as well as the related propositions and explain the each one's function. Investigations show that in narrating and explaining miracles' scenes, power schemas include coercion (beginning and end of the miracle), removal of obstacles (crossing the sea/cleft the rock), mutual force (truth/false) and the like have the most applications. The multiplicity of power schema in the miracles verses can indicate the importance of the language transmission method in the structure of the miracle-oriented verses of the Holy Qur'an. In addition to the force schema in the metaphorical infrastructure of the verses, there are other schemas such as movement (truth establishment), volume (predominance) and existence (size).

    Keywords: semantic layers of Qur'an, prophets' miracles, interdisciplinary studies, Cognitive Linguistics, image schema, coercion schema
  • زهرا بشری ترشیزی*، علی ایزانلو

    تا پیش از ظهور زبان شناسی شناختی، استعاره تنها یک ویژگی ادبی بود که به ویژه در شعر نمود داشت. با گذشت زمان، مطالعات شناختی در زمینه استعاره این دیدگاه سنتی را تغییر داده است. در این پژوهش پس از معرفی رویکرد شناختی به استعاره، روایات و احادیث پیامبر اکرم و ‍‍ امامان شیعه علیهم السلام و چگونگی کاربرد استعاری زبان در توصیف احساس حسد، به عنوان یکی از وجوه انتزاعی وجود آدمی بررسی شده است. هدف پژوهش حاضر پاسخ به این مساله است که آیا استعاره به عنوان یک ابزار تسهیل فهم، در احایث دینی استفاده شده است و اگر استفاده شده، تا چه میزان در انتقال مفاهیم مرتبط با احساس حسد کاربرد داشته است. چه حوزه های مبدایی برای این احساس به کاررفته و اساسا در این احادیث از استعاره برای تسهیل درک چه مفاهیم ذهنی استفاده شده است. به این منظور کتب معتبر شیعه بستر پژوهش قرار گرفته و بر اساس نظریات لیکاف درباب استعاره های شناختی، واکاوی شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که استفاده از استعارات در 60 درصد از احادیث مرتبط با حسد به چشم می خورد و حوزه های مبدا گزینش شده در این استعاره های شناختی در کمال ظرافت و فراست، گویای ویژگی ها و تبعات حسد هستند. این استعاره ها به گونه ای ساختاربندی شده اند که همگی به شکلی منسجم و به هم پیوسته در راستای معارف و مفاهیم مورد نظر قرار دارند.

    کلید واژگان: روایات, احساسات, حسد, استعاره مفهومی, زبانشناسی شناختی
    Zahra Bashari Torshizi *, Ali Izanloo

    Before the rise of cognitive linguistics, the metaphor was simply a literary device, especially in poetry. Over time, cognitive studies on ‌ metaphors have transformed this traditional view. This study, after introducing the cognitive approach to metaphor, explores narrations and hadiths quoted from the Holy Prophet and Shiite Imams (as) as well as the metaphorical language used to describe the feeling of envy as one of the subjective aspects of human existence. Accordingly, the present study aims to examine whether metaphor has been employed as a tool to facilitate the understanding of religious contexts and if so, to what extent it has been successful in conveying concepts associated with the feeling of envy. Moreover, it seeks to shed light on the origins of this feeling and subjective concepts for which metaphor is employed to deepen the understanding. For this purpose, authentic Shiite works have been investigated and analyzed based on Lakoff’s theories on cognitive metaphors. The results suggest that metaphors have been utilized in 60% of the hadiths on envy and the domains identified in these cognitive metaphors are subtly indicative of the characteristics and ramifications of envy. These metaphors are structured coherently in keeping with the desired teachings and concepts.

    Keywords: narratives, Emotions, envy, conceptual metaphor, cognitive linguistics
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال