به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « imam khomeini » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «imam khomeini» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • طاهره کنعانی، مسعود معینی پور*

    پژوهش حاضر درصدد است با واکاوی اندیشه امام خمینی به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و قانون اساسی که نشان دهنده رویکرد نظام جمهوری اسلامی در اداره جامعه است، و با استفاده از نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر [1]، شاخصه های کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران (به ویژه در دهه 90) در عرصه ثبات سیاسی را مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش توصیفی تحلیلی است و نتایج نشان داد که هرچند نظام جمهوری اسلامی، مبتنی بر مبانی اسلام و اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری بوده، و در آن، شاخصه های عدالت، رفاه اجتماعی، آزادی، مشارکت سیاسی و امنیت، به عنوان مهم ترین شاخصه های کارآمدی همواره مورد تاکید است؛ ولی در مرحله عمل با توجه به بی ثباتی های اواخر دهه 90، نشانه هایی از ضعف کارآمدی و نارضایتی مردم وجود دارد. احساس محرومیت نسبی مهم ترین عامل نارضایتی مردم بوده و تنها راه جلوگیری از اعتراضات مردم و برقراری ثبات سیاسی و کارآمدی نظام، افزایش رضایت مندی عمومی است. این احساس محرومیت می تواند ناشی از عوامل مختلفی چون فقدان رفاه اجتماعی، عدم مشارکت سیاسی، عدم امنیت، آزادی و نظایر آن باشد. در مکتب سیاسی امام خمینی و مقام معظم رهبری، خواست مردم تعیین کننده است. آنان همواره بر ایجاد عدالت، آزادی، امنیت، رفاه اجتماعی متناسب با شان انسانی افراد جامعه، فراهم کردن زمینه مشارکت سیاسی مردم، عدم تبعیض و پذیرش انتقاد به عنوان وظایف دولت تاکید کرده اند. در همین راستا، هدف امام خمینی صرفا مبارزه با نظام شاهنشاهی و برقراری حکومت اسلامی نبود، بلکه تشکیل حکومت وسیله است و هدف از برپایی آن، اجرای احکام اسلامی و حل مشکلات مردم است که به تبع، موجب رضایت مندی مردم خواهد شد.

    کلید واژگان: کارآمدی, ثبات سیاسی, رضایتمندی عمومی, جمهوری اسلامی ایران, نظریه محرومیت نسبی, تد رابرت گر, امام خمینی, آیت الله خامنه ای}
    Tahere Kanani, Masood Moeinipoor *

    This research aims to examine the efficiency indicators of the Islamic Republic of Iran's political system in the realm of political stability, by exploring the thoughts of Imam Khomeini as the founder of the Islamic Revolution of Iran, the Supreme Leader, and the Constitution, which reflect the approach of the Islamic Republic in governing society, using Ted Robert Gurr's theory of relative deprivation. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that although the Islamic Republic system, based on the principles of Islam and the thoughts of Imam Khomeini and the Supreme Leader, emphasizes justice, social welfare, freedom, political participation, and security as the most important efficiency indicators, signs of inefficiency and public dissatisfaction emerged, especially during the late 1990s. The sense of relative deprivation is the main cause of public dissatisfaction, and the only way to prevent public protests and establish political stability and system efficiency is to increase public satisfaction. This sense of deprivation can stem from various factors such as lack of social welfare, political participation, security, freedom, and similar issues. In the political school of Imam Khomeini and the Supreme Leader, the will of the people is decisive. They have always emphasized creating justice, freedom, security, social welfare in accordance with the dignity of individuals, facilitating political participation, eliminating discrimination, and accepting criticism as government duties. In this regard, Imam Khomeini's goal was not merely to fight the monarchical system and establish an Islamic government but to use government as a means to implement Islamic laws and solve people's problems, which consequently leads to public satisfaction.

    Keywords: Efficiency, Political Stability, Public Satisfaction, Islamic Republic Of Iran, Relative Deprivation Theory, Ted Robert Gurr, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei}
  • احمدعلی داد اسفینا*

    از نظر امام خمینی) وهابیت فرقه ای ضداسلامی، سراپاخرافی، استعماری و تفرقه افکن است که برای از بین بردن تعالیم اسلام و محو قرآن از زندگی مسلمانان ساخته و پرداخته شده است. انتقادات امام خمینی)  بر آیین وهابیت که غالبا در ضمن پاسخ به شبهات دگراندیشان ایرانی مطرح شده در قالب شیوه ها و روش های ویژه ای ارائه شده است. امام خمینی) برای معرفی و یادآوری نام محمد بن عبدالوهاب و هواداران او، از شیوه رایج در اعطای القاب و عناوین مدح آمیز همچون سلفی، سلفیه، اهل حدیث، اهل سنت استفاده نکرده اند، ایشان اصرار دارند از واژه وهابی استفاده کنند. انتقادات امام خمینی بر وهابیان را در دو بخش انتقادات کبروی و نقدهای مصداقی قابل دسته بندی است. بخش گسترده ای از انتقادات امام خمینی) بر وهابیت معطوف به مفاهیم و مباحث کبروی است. امام خمینی) تصور وهابیان از مفاهیم بنیادین توحید، شرک، عبادت، تواضع، «ما لا یقدر علیه الا الله» و سجده را در تضاد با قرآن توصیف می کند و با روش نقد تهاجمی خطاهای فکری وهابیان را تشریح کرده و پاسخ های نقضی و حلی به آنها می دهد. ایشان برای پاسخگویی به پندارهای وهابیان علاوه بر روش استدلال به قرآن، از شیوه ارجاع به عرف نیز بهره برده اند.

    کلید واژگان: امام خمینی, وهابیت, انتقادات امام خمینی بر وهابیت, دیدگاه امام خمینی درباره وهابیت}
    Ahmad Alidad *

    Imam Khomeini maintains that Wahhabism is an anti-Islamic sect that tries to destroy Islam and the Qur'an. Even though Imam Khomeini did not directly criticize the Wahhabi belief and sought to answer the doubts of dissenters and doubters, he used a completely aggressive method against Wahhabism. Imam Khomeini did not accept the formal view of Wahhabism, trying to unveil the true face of Wahhabism. He criticized the Wahhabism in the field of monotheism, Shirk, worshipping, prostration, what cannot be done except God. Before correcting every doubt, Imam Khomeini mentions the correct concept of it. He uses from common sense very much to address the people. Another method of Imam Khomeini is using the contradictory answers and invasion to the enemy.

    Keywords: Wahhabism, Imam Khomeini, Imam Khomeini's Criticism On Wahhabism, Imam Khomeini's Idea On Wahhabism}
  • محمدصابر صادقی*، رسول نوروزی
    پژوهش حاضر براساس تحلیل منظومه معرفتی قرآن کریم و خوانش امامین انقلاب، درصدد جایگاه‎یابی جهاد کبیر به مثابه راهبرد سیاست خارجی دولت اسلامی است. سوال اساسی این است که جهاد کبیر به مثابه یک راهبرد در پهنه سیاست خارجی، چگونه بر استقلال و عدم استحاله هویت در دولت اسلامی در مناسبات و تعاملات با جوامع، دولت‎ها و تمدن‎های دیگر دلالت می کند؟ در این راستا، با روش توصیفی- تحلیلی، رابطه میان دو متغیر جهاد کبیر و کامیابی در سیاست خارجی(حفظ استقلال و عدم استحاله هویت اسلامی) مورد تحلیل قرار گرفت. پژوهش بر این فرضیه استوار است که از آنجایی که جهاد کبیر چارچوب و خطوط قرمز نرمش و رعایت مصالح و منافع را مشخص کرده و همچنین چارچوب عزت براساس حکمت در تعامل خارجی را ترسیم می‎کند، مانع از سیاست گذاری و سیاست‎ورزی برخلاف هویت و استقلال دولت اسلامی متکی بر بینش و ارزش‎ها می‎شود. از نتایج پژوهش حاضر ترسیم راهبردهای عینیت بخش به جهاد کبیر در سیاست خارجی است؛ ازجمله وجوب حفاظت از هویت اسلامی و حاکمیت اسلام، دیپلماسی بر محور عزت، حکمت و مصلحت، لزوم نفی نظام کفر استکباری و مبارزه با ظلم، لزوم حمایت از ملت‎ها و دولت‎های مستضعف و لزوم مقابله با نفوذ نظام کفر.
    کلید واژگان: جهاد کبیر, سیاست خارجی, دولت اسلامی, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, استکبارستیزی}
    Rasool Noroozi *
    This research, based on the analysis of the epistemological system of the Quran and the interpretation of the Imams of the Revolution, seeks to position the Grand Jihad as a strategy in the foreign policy of the Islamic Government. The fundamental question is how Grand Jihad, as a strategy in the realm of foreign policy, indicates independence and the preservation of Islamic identity in the interactions and engagements with other societies, governments, and civilizations. In this regard, the relationship between two variables, Grand Jihad and success in foreign policy (preservation of independence and non-alienation of Islamic identity), is analyzed using a descriptive-analytical method. The research is based on the hypothesis that since Grand Jihad delineates the framework and red lines of flexibility and defines interests and benefits, as well as outlines dignity based on wisdom in foreign interactions, it prevents policymaking and diplomacy contrary to the identity and independence of the Islamic government – based on insight and values. The results of this research include outlining the strategies that give substance to Grand Jihad in foreign policy, including the necessity of preserving Islamic identity and governance, diplomacy based on dignity, wisdom, and interests, the necessity of negating the system of arrogant disbelief and fighting against oppression, the necessity of supporting oppressed nations and governments, and the necessity of countering the infiltration of the system of disbelief.
    Keywords: Grand Jihad, foreign policy, Islamic Government, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Anti-arrogance}
  • منصوره خسروی*، عبد المهدی عربشاهی مقدم، احمدرضا طاهری
    پیروان مکتب اهل بیت (ع) تا چهارده قرن عملا یا در حاشیه قدرت بوده و یا مبغوض آن؛ بر این اساس از ایجاد حکومت اسلامی بی نصیب مانده و فقه شیعه نیز فقهی فردی بود که در تنقیح وتحقیق آن، اداره ی نظام و تشکیل حکومت پیش بینی نشده بود؛ با تحقق انقلاب اسلامی ایران، راهیابی فقه به عرصه حکومت، بسترساز تجلیات جدیدی از فقه بود که اساسا خیز فقه را به سوی حرکت کلان حکومتی به عنوان مقدمه تشکیل تمدن نوین اسلامی سوق داد. یکی از علل ریشه ای تشکیل حکومت بزرگ اسلامی، رسیدن دنیای غرب و دشمنان اسلام به مرحله تمدن خود بود که می بایست سطح مواجهه با آنان، یک سطح مواجهه تمدنی در نظر گرفته می شد. این پژوهش با روش تحلیل محتوای مضمونی و مبتنی بر گردآوری اطلاعات و مطالعات کتابخانه ای، به دنبال بیان داعیه اصلی رویکرد به فقه حکومتی، یعنی قدرت «نظام سازی» آن است که با نگاهی به دیدگاه دو شارح اصلی این نظریه یعنی مرحوم شهیدصدر و حضرت امام خمینی (ره) و مقایسه ی این دو دیدگاه و بیان کامل تر حضرت امام (ره) در این باره، اثبات می گردد که فقه متولی تنقیح مسائل هر سه حوزه ی فرد، سیاست و اجتماع است و مضاف بر آن با به کارگیری نوعی مهندسی ویژه در ایجاد ارتباط معنادار میان شقوق گوناگون فقه، آن ها را در قالب یک منظومه منسجم تنظیم و تضمین نموده و تزاحمات احتمالی را هم برطرف می سازد.
    کلید واژگان: امام خمینی, شهید صدر, فقه, حکومت, فقه حکومتی}
    Mansoura Khosravi *, Abdul Mahdi Arabshahi Moghadam, Ahmadreza Taheri
    Followers of the Ahlul Bayt school of thought have historically either been sidelined or antagonized within the corridors of power for fourteen centuries. Consequently, the establishment of an Islamic government has remained elusive, and Shiite jurisprudence was primarily individual-focused, devoid of anticipation for system administration and government formation. With the realization of the Islamic Revolution in Iran, the incorporation of jurisprudence into the realm of governance paved the way for new manifestations of jurisprudence, essentially propelling jurisprudence towards a broader movement in governance as a precursor to establishing a modern Islamic civilization. One of the fundamental reasons for the formation of a grand Islamic government was the advancement of the Western world and the adversaries of Islam towards their own civilization, which necessitated a level of civilizational confrontation. This research, utilizing content analysis based on data collection and library studies, seeks to elucidate the main call of the governance jurisprudential approach, namely its "systematization" power, by examining the perspectives of two principal exponents of this theory, the late Martyr Sadr and Imam Khomeini (RA), and comparing these two viewpoints while providing a comprehensive explanation of Imam's stance on this matter. It is demonstrated that jurisprudence responsible for refining issues in all three domains of the individual, politics, and society, and additionally, by employing a form of special engineering to establish meaningful connections among various facets of jurisprudence, it organizes and ensures them within a cohesive framework, mitigating potential conflicts.
    Keywords: Imam Khomeini, Martyr Sadr, Jurisprudence, Governance, Governance Jurisprudence}
  • منصوره خسروی، عبدالمهدی عربشاهی مقدم*، احمدرضا طاهری
    هدف پ‍ژوهش حاضر، تبیین نقش رویکردهای فقه حکومتی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی، نشان داد که با انقلاب اسلامی، افق فقه حکومتی فراتر از فرد، سیاست و اجتماع رفت و همه توان فقه به ایجاد نظامات گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره معطوف گردید و فقه حکومتی، خود را متولی تنقیح مسائل هر سه حوزه فرد، سیاست و اجتماع می داند. به علاوه، با به کارگیری نوعی مهندسی ویژه در ایجاد ارتباط معنادار میان شقوق گوناگون فقه، آن ها را در قالب یک منظومه منسجم تنظیم نموده و تزاحمات احتمالی را هم برطرف می سازد. حکومت در منظر امام خمینی، «اصل» است و احکام، «فرع» بوده و از «شئون حکومت» به شمار می رود و لذا حکومت فقیه می تواند با رعایت احکام الهی از انجام هر امر عبادی مانند حج و یا غیرعبادی در زمان و شرایط خاصی که به خاطر جهاتی که جریان آن با مصلحت اسلام در تضاد است، جلوگیری نماید. بر این اساس، رویکرد امام خمینی به فقه حکومتی، دارای مبانی خاص خود است. مقام معظم رهبری نیز از همان ابتدای مسئولیت، راهکار هایی برای این نوع از تمدن ارائه نموده است و به طور جدی دغدغه ایجاد تمدن نوین اسلامی را داشته اند. شاخصه های عام و خاص تمدن اسلامی در نظر معظم له را می توان در قالب ده ها عنوان برشمرد که مهمترین موارد، از این قرار است: ایمان، معنویت، تضرع و ذکر به درگاه الهی، اعتماد به قشر جوان معنوی و با انگیزه، توجه به مشاوره، مناظره و انتقاد سازنده، تلاش برای الگو نمودن ایران جهت ایجاد تمدن اسلامی.
    کلید واژگان: فقه حکومتی, تمدن اسلامی, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, انقلاب اسلامی ایران}
    Mansooreh Khosravi, Abdolmahdi Arabshahi Moghadam *, Ahmadreza Taheri
    This research aims to elucidate the role of jurisprudential approaches to governance in the formation of modern Islamic civilization. Using a descriptive-analytical method, the study demonstrates that with the Islamic Revolution, the scope of jurisprudential governance extended beyond the individual, politics, and society. All the powers of jurisprudence were devoted to creating various political, economic, cultural, and other systems, considering jurisprudential governance as responsible for refining issues in all three areas of the individual, politics, and society. Moreover, by employing a specific type of engineering in establishing meaningful connections among various jurisprudential aspects, they regulated them within a coherent system and resolved potential conflicts. In Imam Khomeini's view, governance is a "principle," and the rules are "branches," considered part of "government affairs." Thus, the Guardianship of the Jurist can prevent the execution of any religious or non-religious matter, such as pilgrimage, in specific circumstances that contradict Islamic interests. Imam Khomeini's approach to jurisprudential governance has its specific foundations. From the beginning of his responsibilities, the Supreme Leader has presented solutions for this type of civilization and has been seriously concerned about creating a modern Islamic civilization. The general and specific indicators of Islamic civilization in the view of the Supreme Leader can be enumerated under various titles, with the most important being faith, spirituality, supplication and remembrance of the divine presence, trust in the spiritually motivated young generation, attention to consultation, debate and constructive criticism, and efforts to model Iran for the creation of an Islamic civilization.
    Keywords: Jurisprudential Governance, Islamic civilization, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei, Islamic Revolution in Iran.}
  • احمد ربانی خواه *، زهرا غفاریان زوارزاده

    پس از قرآن، احادیث پیامبر اعظم (ص) و امامان شیعه (عل) چراغ هدایت بشریت بوده اند. حدیث، مانند قرآن دارای ابعاد گوناگون و جنبه های متعدد است و محکم و متشابه، مطلق و مقید و عام و خاص و... دارد که تمامی این جنبه ها در سه حوزه شرح الحدیث، نقدالحدیث و حل اختلاف اخبار بررسی می شود. در طول تاریخ شارحان حدیث از روش های مختلفی برای شرح احادیث استفاده کرده که مهم ترین آن ها بهره گیری از آیات قرآن کریم است. در این میان امام خمینی(ره) به عنوان فقیه جامع علوم فقه، اصول، عرفان، فلسفه و حدیث، چنین نگاهی را در آثار مکتوب خود به یادگار گذاشته اند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و شیوه کتابخانه ای، به بررسی روش امام خمینی(ره) در شرح روایات با بهره گیری از آیات قرآن کریم در کتاب شرح چهل حدیث پرداخته است. بیان اندیشه های قرآن شناختی امام خمینی(ره) با تمرکز بر مسیله فهم قرآن از نگاه امام و ترسیم ابعاد مختلف آن از اهداف اساسی این پژوهش است. روش امام خمینی(ره) در بهره گیری از آیات قرآن در شرح روایات، چراغ روشنی فرا راه نویسندگان، اندیشمندان دینی و حدیث پژوهان است. یافته های پژوهش نشان می دهد، مجموع آیاتی که در شرح روایات چهل حدیث به کار رفته است، در حدود 140 آیه است که بعضی تکراری است. در این میان، 76 آیه برای استشهاد به قرآن، تعداد 30 آیه جهت استدلال به قرآن، 6 آیه به عنوان نمونه و تمثیل و 5 آیه برای بیان مصداق استفاده شده که تفصیل هر یک از این موارد در متن مقاله بیان شده است.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), چهل حدیث, آیات قرآن, شرح حدیث, گونه شناسی}
    Ahmad Rabbanikhah *, Zahra Ghaffarian Zavvarzadeh

    After the Qur'an, the hadiths of the Prophet of Islam (pbuh) and Shiite imams (pbuh) have been the guiding lights of humanity. Hadith, like the Qur'an, has various dimensions and many aspects, and it is strong and similar, absolute and binding, general and specific, etc. All these aspects are examined in the three areas of hadith interpretation, hadith criticism, and news dispute resolution. Throughout history, Hadith commentators have used various methods to explain Hadith, the most important of which is using the verses of the Holy Quran. In the meantime, Imam Khomeini as a comprehensive jurist in the fields of intellectual and narrative sciences, jurisprudence and principles, mysticism, philosophy and hadith, has left such a view in his written works.
    This research, with a descriptive-analytical method and a library method with the tool of indexing, examines the method of Imam Khomeini in explaining hadiths by using the verses of the Holy Quran in the book Explanation of Forty Hadiths. Expressing the thoughts of Imam Khomeini's knowledge of the Qur'an based on focusing on the problem of understanding the Qur'an from the Imam's point of view and drawing its various dimensions is one of the main goals of this research. Imam Khomeini's method of using Quranic verses in the narrations is a bright light for writers, religious thinkers and hadith scholars. The findings of the research show that the total number of verses used in the narration of forty hadiths is about 140 verses, which are sometimes repetitive. Among these, 76 verses are used to refer to the Qur'an, 30 verses are used to argue with the Qur'an, 6 verses are used as examples and allegories, and 5 verses are used to express examples.

    Keywords: Imam Khomeini, forty hadiths, verses of the Qur'an, interpretation of hadiths, Typology}
  • میثم علی بالایی *، خلیل بهرامی قصرچمی، محسن فهیم

    راهکارهای دستیابی به حکمت اصیل همواره مورد توجه علما و عرفا ادیان مختلف بوده است چرا که انسان تمایل به حکیم شدن و کامل شدن در همه ابعاد دارد حکمت ، علم بدون خطا و محکم با منبع الهی بی شک بسیار جذاب و دستیابی به آن وسوسه انگیز است تحقیق حاضر بر آن است تا این راهکارها را استخراج و به بشر امروزی راه صحیح رسیدن به حکمت را با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی (ره) در این باب یادآوری کند. در این تحقیق با روش کتابخانه ای و بررسی منابع معتبر به بررسی این مهم پرداخته است. از دیدگاه امام خمینی (ره) برای دستیابی به حکمت و حکیم شدن ابتدا باید به تزکیه نفس پرداخت که حضرت امام (ره) شیوه آن را به صورت کامل بیان کرده اند سپس باید با راهکارهایی زمینه ظهور حکمت و حکیم شدن را در خود فراهم ساخت بی شک علم حضوری و حکمت اصیل بدون عنایت حق میسر نمی شود اما تلاش انسان و شناخت راهکار دقیق رسیدن به سرچشمه حکمت و به کارگیری آن در رفتار و عمل وی موثر و سرانجام وی را به مقصد خواهد رساند.

    کلید واژگان: حکمت, عرفان, امام خمینی, حکیم, دستیابی به حکمت}
    Meisam Alibalaei *, Khalil Bahrami Ghasrechami, Mohsen Fahim

    The ways to achieve original wisdom have always been the focus of scholars and mystics of different religions, because man has a desire to become wise and perfect in all dimensions. Wisdom, unerring and solid knowledge with a divine source is undoubtedly very attractive and it is tempting to achieve it. Realization decided to extract these solutions and remind the modern mankind of the right way to reach wisdom by emphasizing the views of Imam Khomeini (RA) in this regard. In this research, he investigated this issue with the library method and the review of reliable sources. From Imam Khomeini's point of view, in order to achieve wisdom and wisdom, one must first cultivate the soul, which Imam Khomeini (RA) has described in full, then one must prepare the ground for the emergence of wisdom and wisdom in one's self with strategies. Undoubtedly, real knowledge and original wisdom are not possible without the care of the truth, but human effort and knowing the exact solution to reach the source of wisdom and applying it in his behavior and action will be effective and will eventually bring him to his destination.

    Keywords: mysticism, wisdom, Imam Khomeini, hakim, Attaining Wisdom}
  • علی اکبری معلم*

    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آشنایی طلاب حوزه های علمیه با موضوع ولایت فقیه با تاکید بر اندیشه سیاسی امام خمینی است. روش تحقیق پیمایشی بوده و داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری و با کمک نرم افزار spss تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد که میزان آشنایی طلاب با ابعاد مختلف ولایت فقیه، در مفهوم و پیشینه 75، در مبانی، شرایط، وظایف، و اختیارات 11/65، در عملکرد 95/62، در قانون اساسی 14/44، در منابع 04/22 و در مجموع حدود، 54 درصد است که متوسط ارزیابی می شود. سه متغیر زمینه ای جنسیت، تابعیت و محل سکونت در میزان آشنایی طلاب با موضوع ولایت فقیه موثر نبوده است، ولی پنج متغیر زمینه ای وضع تاهل، سن، سطح تحصیلی، محل تحصیل و سنوات تحصیلی طلاب در میزان آشنایی آنان تاثیر گذار است. میزان آشنایی طلاب با موضوع ولایت فقیه در آن دسته از گویه هایی که جنبه محوری داشته و از اصول اساسی اندیشه امام خمینی در موضوع ولایت فقیه به حساب می آید، در حد عالی است؛ اما آن دسته از گویه هایی که به صورت محدود مورد توجه هستند، در حد ضعیف است.

    کلید واژگان: اندیشه سیاسی, امام خمینی, طلاب, ولایت فقیه, ولی فقیه, حوزه های علمیه}
    Ali Akbari Moallem *

    This research aims to examine the level of familiarity of seminary students with the concept of Guardianship of the Jurist, emphasizing Imam Khomeini's political ideology. The research method is survey-based, and data were collected through a questionnaire and analyzed using SPSS software. The findings indicate that the level of students' familiarity with various dimensions of Guardianship of the Jurist, including its concept and background (75/75), foundations, conditions, duties, and powers (65/11), performance (62/95), the constitutional law (44/14), and sources (22/04), averages around 54%. Three demographic variables, namely gender, citizenship, and place of residence, do not significantly affect students' familiarity with the concept of Guardianship of the Jurist. However, five demographic variables—marital status, age, educational level, place of study, and years of study—significantly impact students' familiarity. The level of familiarity of students with the core aspects of Imam Khomeini's ideology related to the Guardianship of the Jurist is excellent. Still, the familiarity level is weak for those aspects receiving limited attention.

    Keywords: Political Ideology, Imam Khomeini, Seminary Students, Guardianship of the Jurist, Jurist Guardian, Seminaries}
  • رشید رکابیان*، صادق شفیعی، حسن نقدیان
    هدف پژوهش حاضر بررسی سیاست اخلاقی در نظام اسلامی، در اندیشه سیاسی امام خمینی است. روش پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در اندیشه امام خمینی تنها سیاست مقبول برای اداره جامعه، سیاست الهی است. ایشان در جایگاه یک سیاستمدار دینی برای اخلاق، اهمیت ویژه ای قایل بوده است که در راستای پیوند اخلاق و سیاست و نهادن سیاست بر پایه اخلاق، اخلاق سیاسی خود را به گونهای رقم زد که آرمان با واقعیت گره بخورد. ایشان در اخلاق سیاسی خود به عملی سازی نه مفهوم یا مولفه دست زد تا واقعیتهای گذرای زمانش را بر پایه اصول اخلاقی منطبق کند. عملیسازی مولفه های اخلاق سیاسی امام خمینی در شیوه حکومت، توانست چنین الگویی را به دیگر حکومتها بنمایاند که سیاست فقط با رشد آرمان و اخلاق به سرمنزل مقصود خواهد رسید، نه با کشتن اخلاق در مسلخ قدرت و سیاست.
    کلید واژگان: اخلاق, سیاست, اخلاق سیاسی, سیاست اخلاقی, نظام اسلامی, امام خمینی}
    Rashid Recabian *, Sadegh Shfeie, Hasan Naqdian
    This research examines the ethical politics in the Islamic system from the political perspective of Imam Khomeini. The research adopts a descriptive-analytical method, and the results indicate that in Imam Khomeini's ideology, divine politics is the only acceptable policy for governing society. As a religious politician, he attached particular importance to ethics and morality, considering them the backbone of social and individual development. He vigorously confronted moral decadence in political ethics, emphasizing the need for moral and spiritual elevation. Imam Khomeini's ethical politics not only sought to purify society from corruption but also aimed at establishing a just and moral government. He framed ethical politics as a solution to the challenges posed by Western modernity, Iranian constitutionalism, and particularly during World War II when Iran faced occupation and humiliation. His ethical politics, rooted in Islamic values, provided a comprehensive framework for addressing society's fixed and variable needs.
    Keywords: Ethics, Politics, Political Ethics, Ethical Politics, Islamic System, Imam Khomeini}
  • محمد سجادی فر*

    مشارکت سیاسی به عنوان مداخله موثر مردم در امور سیاسی، یکی از اساسی ‎ترین اصول نظام های مردم  سالار است. در سیاست متعالی امام خمینی (ره) نیز هیچ ساختار سیاسی اجتماعی بدون اذن و اراده مردم مورد پذیرش قرار نگرفته است. این پژوهش از روش اسنادی کتابخانه ‎ای و توصیف و تبیین محتوا بهره گرفته و هدف آن یافتن پاسخ به این پرسش است که امام خمینی (ره) مشارکت سیاسی را چگونه ترسیم نموده و بر چه مبانی آن را استوار کرده است؟ یافته ‎ها نشان می دهند که امام خمینی (ره) با تفسیر توحیدمحور از هستی، انسان و جامعه و نیز پیوند دادن دنیا و آخرت، نظام سیاسی اجتماعی را بستری برای رشد فضائل و کرامات انسانی برمی ‎شمارد و سیاست را تدبیر امور و تربیت و هدایت مردم، به جهت دستیابی به مصالح و منافع دنیوی و اخروی تعریف می ‎کند.نتیجه اینکه مشارکت سیاسی، وظیفه مدار و تکلیف ‎محور است. هر فردی به میزان توان خود موظف و مسئول است تا با مشارکت خویش مصالح و منافع جامعه را به مثابه یک عبادت فراگیر برپا دارد. مشارکت در هر شکلی که مورد نیاز باشد باید به همان شیوه عمل گردد.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), مشارکت سیاسی, سیاست متعالیه, نظام توحیدی, تکلیف‎پذیری}
    Mohammad Sajjadifar*

    Political participation, as the effective intervention of people in political affairs, is one of the fundamental pillars of democratic systems. In Imam Khomeini’s Elevated Political Thought, no political-social structure has been accepted without the consent and will of the people. This research employs a documentary and library-based method and a content analysis and description approach. The objective is to find an answer to the question of how Imam Khomeini portrayed political participation and on what foundations he established it. The findings indicate that Imam Khomeini, by putting forth a monotheism-centric interpretation of existence, human, and society, and linking the world and the hereafter, considers the political-social system as a platform for the growth of human virtues and graces. He defines politics as the management of affairs and the education and guidance of people towards achieving worldly and otherworldly interests. The research leads to the conclusion that political participation is a duty and obligation that individuals are bound to fulfill. Every individual is obliged and responsible, to the extent of their ability, to establish the interests and benefits of society through their participation as a form of comprehensive worship. Participation, in any form necessary, should be carried out in the same manner.

    Keywords: Imam Khomeini, Political participation, Elevated politicalthought, Monotheistic system, Accountability}
  • امیرعلی حسنلو، ذکرالله محمدی *

    شکی نیست که فهم هر متن و نوشته ‎ای نیازمند پیش شرط‎ های علمی همچون دانستن زبان و فرهنگ و زمانه صدور و تولید متن است؛ بدون در نظر گرفتن شرایط خاص، فهم متن ناممکن است؛ فهم متون مقدس و کتاب ‎های آسمانی از جمله قرآن کریم نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مقاله پیش‎رو درصدد بررسی شبهه ‎ای است که نگاه امام خمینی به فهم قرآن را بر خلاف شیعیان اصیل و متقدم زمان ایمه علیهم السلام دانسته و شبهه ‎گر برای اثبات ادعای خود معتقد است که شیعیان کنونی بویژه مراجع و بنیان‎گذار نظام مقدس اسلامی در عقاید و باورهای شیعه بدعت نموده و بر این باور است که شیعه کنونی ساخته افکار و سیاست بازی آنها می‎ باشد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی نسبت به گزاره ‎های روایی در آثار امام خمینی(ره)، درصدد رد ادعای شبهه ‎گر است، این تحقیق اثبات می ‎کند که عقاید شیعه اولیه با شیعه کنونی با توجه به رویکرد کلی شیعه در تفسیر قرآن به خود قرآن و اصولی که پیامبر(صلی الله و علیه و آله) و اهل‎بیت علیهم السلام در تفسیر قرآن ارایه نموده‎اند تفاوتی نمی‎کند؛ شرایط تفسیر قرآن و کسی که بتواند قرآن را تفسیر کند بعنوان اصل و اساس است که در بین مفسران شیعه هرگز در طول تاریخ قابل تغییر نبوده است.

    کلید واژگان: امام خمینی, فهم قرآن, شرایط فهم قرآن, قرآن و اهل‎بیت علیهم السلام, وسوسه های شیطان}
    Amir Ali Hassanlu, Zekrollah Mohammadi *

    Undoubtedly, the comprehension of any text, book, or written work necessitates specific scholarly prerequisites, encompassing proficiency in the language, familiarity with the cultural milieu, and an awareness of the historical context surrounding the text's inception and production. Disregarding these contextual conditions renders the comprehension of the text unattainable. This principle is equally applicable to the understanding of sacred texts and divine books, including the Holy Quran. This article endeavors to scrutinize a skepticism regarding Imam Khomeini's stance on Quranic interpretation, asserting a departure from the perspectives of the original and early Shiites. The skeptic posits that contemporary Shiites, particularly religious authorities and the founder of the Islamic Republic, have introduced innovations in Shiite beliefs and doctrines. Furthermore, the skeptic contends that present-day Shiite ideology is a construct stemming from their ideological inclinations and political maneuvers. In this article, employing a descriptive-analytical methodology, an investigation is conducted into the assertions found in Imam Khomeini’s writings to counter the skepticism raised by the critic. The research aims to demonstrate that the foundational tenets of early Shiite beliefs align with contemporary Shiism, considering the general approach of Shiites in interpreting the Quran through the Quran and the principles put forward by the Prophet (pbuh) and Ahl al-Bayt (as) in Quranic interpretation. The study underscores that the essential principles governing the interpretation of the Quran, as well as the qualifications of those eligible for interpretation, have remained unchangeable among Shiite scholars throughout history.

    Keywords: Imam Khomeini, Understanding the Quran, Conditions of understanding the Quran, Quran, Ahl al-Bayt (as), Satan’s temptations}
  • شریف لک زایی*
    رغم اختلاف الآراء حول ضروره وجود الحکومه، إلا ان معظم المفکرین بمختلف توجهاتهم الفکریه، یوکدون علی ضروره الحکومه. ولم تخل الحکمه المتعالیه کتیار فلسفی من هذه الفکره وضروره وجود الدوله. فقد اخذت حیزا کبیرا من اعمال هولاء الفلاسفه. لکن بغض النظر عن القواسم المشترکه بین هولاء الحکماء والفلاسفه وبین المفکرین الاخرین، یجب تسلیط الضوء علی اوجه الفرق بین آراء هولاء المفکرین وغیرهم. تسعی هذه الدراسه وإنطلاقا من قناعتها بوجود هذه الضروره فی تراث الملا صدرا والإمام الخمینی الفکری، تسعی لدراسه ابعاد ومستویات الإعتقاد بهذه الضروره. لهذا تقول هذه الدراسه ان کلا المفکرین کانا یوکدان علی ضروره وجود الحکومه لضمان الامن واستقرار المجتمع. فمن جانب کان الإمام الخمینی یوکد علی ضروره العداله واستباب الامن فی المجتمع الإسلامی، وتطرق إلی ابعاد هذه الضروره ضمن آراءه حول الحکومه، ومن جانب آخر، تناول الملاصدرا هذه الفکره بشکل اکثر شمولا واسهب فی بحثه حول مسئله الحکومه. فالفکره الاساسیه تقول إن النظر إلی آراء هذین المفکرین، ترسم امامنا منظومه تدور فی فلکها مجالات حیویه مختلفه کالسیاسه الداخلیه والخارجیه، والمجال الثقافی، والإقتصادی وغیرها وتقدم نظره شامله لموضوع الحکومه، تساعدنا فی رسم ملامح وظائف الدوله فی العصر الحدیث. وحاولت الدراسه النظر إلی الموضوع من منظور الفلسفی ودراسته من خلال الفلسفه السیاسیه، واعتمدت المنهج الوصفی التحلیلی.
    کلید واژگان: ضروره الحکومه, الحکومه المتعالیه, الحکمه السیاسیه المتعالیه, الملا صدرا, الإمام الخمینی}
    Sharif Lakzaei *
    About the necessity and existence of the government, although there are different views among the thinkers, but most of the thinkers have decided on the necessity of the existence of the government in different ways. This necessity is also considered in the works and views of philosophers of transcendental wisdom, but regardless of what these philosophers have in common with other thinkers, most of the differences between these philosophers can be examined. The present article deals with the discussion about its dimensions and levels with the assumption that in the works of Mullah Sadra and Imam Khomeini, the necessity of the existence of the government has been emphasized and highlighted. Therefore, the present article believes that both thinkers emphasize the necessity of the government to maintain security. On the one hand, Imam Khomeini emphasizes more on justice and creating order in society and has mentioned the concrete aspects of the debate. On the other hand, Mulla Sadra discussed the more important issue of the necessity of the government. The main idea is that based on the views of two thinkers, systems are drawn that include local and foreign political, cultural and economic areas, and create a comprehensive view in the discussion that helps us in drawing the special tasks of the government in the new era. The article deals with this issue through a descriptive and analytical method and with the approach of political philosophy.
    Keywords: The Necessity Of Government, Transcendental Government, Transcendental Political Wisdom, Mullah Sadra, Imam Khomeini}
  • majid beygi

    In a comparative analysis of the causes and contexts of different readings of the jurists of Najaf and Qom schools from the hadiths of Velayat-e-Faqih, four main factors are obtained, which are: 1. Textualism 2. Customary explanation of texts 3. Concrete ijtihad 4. Criteria of Sharia intentions in Qom school. 1. Central industry 2. Rational realization and multiplication of probabilities 3. Mathematical division 4. Lack of criterion of Sharia intentions in Najaf school. A case study of the hadiths of Velayat-e-Faqih shows that in the thought of Ayatollah Khoei school, these hadiths fail to prove the absolute authority of Velayat-e-Faqih.But the same narrations in the school of jurisprudence of Qom prove the leadership of the leadership for the jurist

    Keywords: Hadiths of Velayat-e-Faqih, Najaf School, Qom School, Imam Khomeini, Ayatollah Khoei}
  • میثم علی بالائی*، خلیل بهرامی قصرچمی، محسن فهیم
    راهکارهای دستیابی به حکمت اصیل همواره مورد توجه علما و عرفا ادیان مختلف بوده است چرا که انسان تمایل به حکیم شدن و کامل شدن در همه ابعاد دارد حکمت ، علم بدون خطا و محکم با منبع الهی بی شک بسیار جذاب و دستیابی به آن وسوسه انگیز است تحقق حاضر بر آن شد تا این راهکارها را استخراج و به بشر امروزی راه صحیح رسیدن به حکمت را با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی (ره) در این باب یادآوری کند. در این تحقیق با روش کتابخانه ای و بررسی منابع معتبر به بررسی این مهم پرداخته است. از دیدگاه امام خمینی (ره) برای دستیابی به حکمت و حکیم شدن ابتدا باید به تزکیه نفس پرداخت که حضرت امام (ره) شیوه آن را به صورت کامل بیان کرده اند سپس باید با راهکارهایی زمینه ظهور حکمت و حکیم شدن را در خود فراهم ساخت بی شک علم حضوری و حکمت اصیل بدون عنایت حق میسر نمی شود اما تلاش انسان و شناخت راهکار دقیق رسیدن به سرچشمه حکمت و به کارگیری آن در رفتار و عمل وی موثر و سرانجام وی را به مقصد خواهد رساند.
    کلید واژگان: امام خمینی, حکمت, حکیم, دستیابی به حکمت, عرفان}
    Meisam Alibalaei *, Khalil Bahrami Ghasrechami, Mohsen Fahim
    The ways to achieve genuine wisdom have always been the focus of scholars and mystics of different religions, because man has a desire to become wise and perfect in all dimensions. Wisdom is an infallible and solid knowledge with a divine source, which is undoubtedly very attractive and tempting to achieve. The present research was aimed at extracting these solutions and reminding today's mankind of the right way to reach wisdom by emphasizing the views of Imam Khomeini in this regard. This research investigated this issue with the library method and the review of reliable sources. From Imam Khomeini's point of view, in order to achieve wisdom and become wise, one must first cultivate the soul. Imam Khomeini (may Allah bless him and grant him peace) has explained its method completely, then, one should prepare the ground for the appearance of wisdom and becoming a sage with solutions Undoubtedly, real knowledge and genuine wisdom are not possible without the care of the truth, but man's effort and knowing the exact way to reach the source of wisdom and applying it in his behavior and action will be effective and will finally bring him to his purpose.
    Keywords: Imam Khomeini, wisdom, wise, Attaining Wisdom, mysticism}
  • نعیمه نجمی نژاد، داوود حسن زاده

    بحث از صفات الهی خصوصا صفات خبری، همواره از مباحث مهم و بحث‏برانگیز بوده است. سه نظریه تشبیه، تعطیل و تنزیه مهم ترین رویکردها به این بحث‏اند. در این میان عرفا با استفاده از آموزه وحدت شخصی وجود به جمع میان تشبیه و تنزیه قایل شدند. در این نوشتار که به روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، به بررسی دلالت تسبیحات اربعه بر جمع میان تشبیه و تنزیه از نظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) پرداخته و روشن می شود که ایشان به جمع میان تشبیه و تنزیه اعتقاد دارند و تسبیحات اربعه را نیز بر همین اساس تفسیر نموده اند. البته در نحوه دلالت تسبیحات اربعه بین این دو متفکر اختلاف نظر وجود دارد؛ به طوری که هر دو مقام «تسبیح» را مقام تنزیه می‏دانند، هر دو مقام «تحمید» را دال بر تشبیه می‏دانند، در بیان مقام «تهلیل» طبق معنایی که تهلیل، توحید در الوهیت است، نظر علامه طباطبایی (ره) و امام خمینی (ره) یکسان و به معنای مقام جمع میان تشبیه و تنزیه است. در بیان مقام «تکبیر» علامه طباطبایی (ره) تکبیر را ناظر به مقام توحید اطلاقی و وحدت شخصی وجود می‏داند؛ اما امام خمینی (ره) طبق احتمالی مقام تسبیح را دال بر چنین مقامی می‏داند. اما آنچه با میراث عرفان اسلامی قابل تطبیق است، این است که مقام تکبیر فوق مقام تسبیح است.

    کلید واژگان: تسبیحات اربعه, تشبیه, تنزیه, تعطیل, امام خمینی (ره), علامه طباطبایی (ره), وحدت شخصی وجود}
    Naimeh Najmi Nejad, Davood Hassanzadeh

    The discussion of divine attributes, especially those of declaration, has always been an important and controversial topic. The three theories of anthropomorphism, ta`til and transcendentalism are the most important approaches to this discussion. In the meantime, using the doctrine of the personal unity of existence, the mystics made an agreement between anthropomorphism and transcendentalism. In this article, which is written in a descriptive-analytical way, the way in which tasnihati arba`ah denote the agreement between anthropomorphism and transcendentalism in the view of Allameh Tabataba'I and Imam Khomeini (r) has been described and it has been made clear that they have interpreted tasnihati arba`ah on the same basis. Of course, there is a difference between the two thinkers in the how of this denotation; so that both consider the position of tasbih as that of tanzih, the position of tahmid as showing that of tashbih, when expressing the position of Tahlil as unity of Divinity, the opinions of Allameh Tabatabai and Imam Khomeini are the same and it means that they have made an agreement between tashbih and tanzih. In expressing the position of takbir Allameh Tabatabaei considers takbir as referring to the position of absolute monotheism and personal unity. But Imam Khomeini considers it as a sign of such a position. But what is compatible with the legacy of Islamic mysticism is that the position of takbir is above the position of tasbih.

    Keywords: Tasbihat Arba'ah, Tashbih, Tanzih, Ta`atil, Imam Khomeini, Allameh Tabatabai, Personal Unity of Existence}
  • احمد کوثری*، مهدی فرمانیان

    جریان وهابی سروریه یکی از جریان های وهابی است که توسط محمد سرور در عربستان پدید آمد. این جریان، دیدگاه های انتقادی شدیدی نسبت به حاکم سعودی دارد و در مقابل جریان جامیه (درباری) پدید آمده اند. این جریان باوجود اعتراض هایی که به حاکم سعودی دارند، دیدگاه تندی هم نسبت به تشیع، خصوصا پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دارند. محمد سرور با تالیف کتب متعدد ازجمله و جاء دور المجوس، اتهامات ناروای بسیار را به انقلاب ایران و بنیان گذار آن حضرت امام خمینی) وارد آورد. برخی گمان کرده اند علمای اخیر سروریه ازجمله سلمان العوده، سفر الحوالی و... دیدگاه معتدل تری نسبت به تشیع و ایران دارند. با بررسی مشخص می شود که این افراد نوسروری نیز مانند محمد سرور دیدگاه های تندی نسبت به تشیع، ایران و امام خمینی) دارند. در مقاله حاضر به بررسی دیدگاه این جریان وهابی نسبت به تشیع و جمهوری اسلامی ایران می پردازیم.

    کلید واژگان: سروری, وهابیت, تشیع, ایران, امام خمینی)}
    Ahmad Kothari *, Mahdi Farmaniyan

    Al-Sururi movement is one of the Wahhabi currents that is established by Muhammad Surur in Saudi Arabia. This trend has strong critical views towards the Saudi rulers, just the opposite of Jami and governmental trend. Despite their objections to the Saudi ruler, the Sururi movement has a harsh view on Shiism, especially after the victory of the glorious Islamic revolution in Iran and establishment of a Shia government. Mohammad Surur in his works attacks the Shia and Grand Ayatollah Khomeini. It may seem that some famous Sururi features such as Salama al-awdah, Safar al-Hawali and … have a much more moderate view of Shiism and Iran. But according to the findings of this research, it became clear that these Neo-Sururi scholars, just like Mohammad Surur, have harsh views towards Shiism, Iran and Imam Khomeini. In this essay, we are going to examine the viewpoint if this Wahhabi trend towards Shiism and the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Sururi, Wahhabism, Shia, Iran, Imam Khomeini}
  • نعمت الله بهزادی، فرج الله براتی*، مریم بختیار
    داود قیصری از عرفای نامدار قرن ششم است که در توسعه و بالندگی مکتب ابن عربی، سهم بسزایی دارد، کتاب شرح فصوص الحکم، مهمترین اثر عرفانی اش گوی سبقت را از سایر شروح فصوص که بسیار پرشمارند، ربوده است. این کتاب بی شک از برجسته ترین متون آموزشی عرفان نظری است که گواه تبحر نویسنده در درک و تبیین مباحث تفکر ابن عربیست. بحث «وحدت وجود» یکی از مباحث مهم در این اثر است که بسیار جالب توجه است و همواره دیگر عرفا و متفکرین وادی عرفان در باب آن به ایراد سخن پرداخته اند؛ از جمله در عصر حاضر امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی که با آنکه در عالم سیاست وارد می شود، اما ارادت و علاقه خویش را به تفکر ابن عربی و آثار او و مخصوصا بحث وحدت وجود کتمان نمی کند. با بررسی و تامل در آثار داود قیصری و امام خمینی که هر دو متاثر از آموزه های مکتب ابن عربی هستند، درمی یابیم که در باب وحدت وجود و لوایح آن، ایشان آرا و نظرات گاه مشابه ای دارند که در خور توجه است. تشابهاتی مانند: وحدت شهود شخصیه، تعین اول، مقام احدیت و واحدیت و... هر چند در ابتدا امام خمینی در برخی موارد اختلاف نظر دارند.
    کلید واژگان: وحدت وجود, فصوص الحکم, امام خمینی, داوود قیصری, ابن عربی}
    Nematollah Behzadi, Farajollah Barati *, Maryam Bakhtiar
    Dawood Qaisari is one of the famous mystics of the sixth century who has a great contribution in the development and growth of Ibn Arabi school. This book is undoubtedly one of the most prominent educational texts on theoretical mysticism, which testifies to the author's mastery in understanding and explaining the topics of Ibn Arabi's thought. The discussion of "unity of existence" is one of the important topics in this work, which is very interesting and has always been discussed by other mystics and thinkers of the Valley of Mysticism; For example, in the present era, Imam Khomeini, the founder of the Islamic Republic, who, although entering the world of politics, does not hide his devotion and interest in Ibn Arabi's thought and his works, and especially in the discussion of the unity of existence. In the works of Daud Qaisari and Imam Khomeini, both of which are influenced by the teachings of the Ibn Arabi school, we find that they have similar views and opinions on the unity of existence and its bills, which are worthy of attention. Similarities such as: the unity of personal intuition, the first determination, the status of oneness and unity, etc. Although at first Imam Khomeini disagreed in some cases,
    Keywords: Unity of Existence, Fusus al-Hakam, Imam Khomeini, Dawood Qaisari, Ibn Arabi}
  • ذکرالله محمدی*

    آیت الله حایری با تاسیس و بازسازی حوزه علمیه قم، توانست کار فرهنگی عمیقی را برای تقویت دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت% انجام دهد؛ آن بزرگوار به مدت 15 سال، در دوره پرالتهاب رضاخان قلدر و دیکتاتور، این حوزه نوپا و مقدس را با تحمل مصایب و مشکلات طاقت فرسا، به خوبی و به نحو شایسته اداره کرد. آن جناب، با صبر، بردباری، کفایت و درایت، کار عمیق علمی و فرهنگی خویش را انجام داد و شاگردانی مجتهد و زبردست، تربیت نمود که توانستند در تحولات سیاسی اجتماعی کشور بزرگ و پهناور ایران، نقش ممتازی را ایفا نمایند؛ از جمله آنان، آیات عظام: سید صدرالدین صدر، سید محمدتقی خوانساری، سید محمد حجت، سید محمدرضا گلپایگانی، شیخ محمدعلی اراکی و به ویژه امام خمینی6 بودند؛ امامی که توانست رهبری انقلاب شکوهمند اسلامی را تا پیروزی نهایی، عهده دار شود. در جریان انقلاب، حوزه عظیم و توانمند قم، یکی از عوامل اصلی پیروزی محسوب می شود؛ به دلیل اینکه رهبری این انقلاب؛ یعنی خمینی کبیر، از شاگردان و پرورش یافتگان حوزه ای بود که به همت و پشتکار شیخ عبدالکریم حایری یزدی تاسیس شد.

    کلید واژگان: شیخ عبدالکریم حائری, امام خمینی, گلپایگانی, اراکی, تحولات}
    Zekrullah Mohammadi

    By establishing and renovating the seminary of Qom, Ayatollah Haeri took a profound cultural action to strengthen the religion of Islam and the Ahl al-Bayt school. For 15 years, during the tumultuous period of the Reza Khan's dictatorship, he managed this emerging and holy theological field, enduring the overwhelming problems, well and in a worthy manner. With patience, tolerance, sufficiency and tact, he did his deep scientific and cultural work and trained hardworking and great students who were able to play a distinguished role in the political and social developments of the great and vast country of Iran. Among them were the great Ayatollahs: Seyed Sadr al-Din Sadr, Seyed Mohammad Taqi Khansari, Seyed Mohammad Hojjat, Seyed Mohammad Reza Golpayegani, Sheikh Mohammad Ali Araki, and especially Imam Khomeini. Imam Khomeini who was able to lead the glorious Islamic revolution until the final victory. During the Islamic revolution, the powerful seminary of Qom is considered one of the main factors of its victory.

    Keywords: Ayatollah Haeri, Imam Khomeini, Golpayegani, Araki, developments}
  • علی مجتبی زاده*

    ماهیت دینی نظام جمهوری اسلامی و نقش و مسیولیت روحانیت، به عنوان نهاد متولی دین و حافظ احکام و ارزش های اسلامی، ضرورت حضور روحانیت در عرصه سیاسی اجتماعی و مدیریتی را به همراه دارد. این حضور از گذشته تا به امروز همواره مورد بحث و مناقشه بوده و با بروز برخی مشکلات و کاستی ها به ویژه در چند سال اخیر تشکیک هایی در مورد آن مطرح شده است. از این رو بازخوانی ضرورت مدیریت سیاسی روحانیت و ارزیابی آن و ترسیم بایسته ها و آسیب های فراروی آن ضروری می نماید. تحلیل منصفانه از حضور روحانیت در عرصه های مدیریتی در طول حیات نظام جمهوری اسلامی بیانگر آن است که با وجود همه موانع، کاستیها و دشمنیها، روحانیت با برخورداری از اعتماد مردمی و سرمایه اجتماعی توانسته است در فراز و فرودهای مختلف و در برابر بحران ها و مشکلات، کشور را اداره کند. بحران هایی که می توانست هر نظام سیاسی را با چالش جدی و حتی خطر فروپاشی روبرو سازد و اگر روحانیت در میدان سیاسی و اجتماعی حضور نمی یافت، مشکلات به مراتب بیشتر و جدی تری فراروی نظام قرار داشت و استحاله هویت اسلامی و ارزشی نظام دور از انتظار نبود.

    کلید واژگان: روحانیت, مدیریت سیاسی, امام خمینی, جمهوری اسلامی}
    Ali Mojtabazadeh

    The religious nature of the Islamic Republic system and the role and responsibility of the clergy (as an institution responsible for religion and guardian of Islamic rules and values) entails the necessity of the presence of the clergy in the political, social and administrative spheres. It has always been discussed and disputed from the past until today, and with the emergence of some problems and shortcomings, doubts have been raised about it. Therefore, re-reading the necessity of the political management of the clergy, drawing the needs and harms. A fair analysis of the presence of the clergy in the management fields during the life of the Islamic Republic shows that despite all the obstacles, shortcomings and enmities, the clergy, with the trust of the people and social capital, has been able to survive in various fluctuations and in the face of crises. If the clergy was not present in the political and social fields, perhaps the crises that could make any political system face a serious challenge and even the risk of collapse. Consequently, the transformation of the Islamic identity and the value of the system was not far from expectations.

    Keywords: clergy, Political Management, Imam Khomeini, Islamic Republic of Iran}
  • محمد ملک زاده*

    روحانیت متعهد در طول تاریخ تشیع وظایف بسیار مهمی در راستای هدایت فکری و اعتقادی مسلمانان و مبارزه با سلطه دشمنان اسلام بر جامعه اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی اجتماعی برعهده داشته است؛ این وظایف به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی که با طلایه داری  قشر مردمی و انقلابی صورت گرفت بسی حساس تر و خطیرتر گردید. از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی6 و رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای رسالت اصلی روحانیت، حفظ روحیه انقلابی و دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی است. از دیدگاه رهبر انقلاب، انقلابی گری خصیصه ذاتی و همیشگی انقلاب اسلامی است و ازاین رو بقاء نظام جمهوری اسلامی نیز که محصول انقلاب اسلامی است، بدون حفظ روحیه انقلابی و عمل به ارزش های انقلاب اسلامی میسر نیست. این مهم تنها با حضور و پیشگامی روحانیت متعهد از طریق حفظ ارتباط صمیمانه و مستمر با مردم و هوشیاری در برابر توطیه های عناصر نفوذی دشمنان اسلام و انقلاب امکان پذیر خواهد بود.

    کلید واژگان: آیت الله خامنه ای, امام خمینی, حوزه های علمیه, روحانیت, وظایف و کارکردها}
    Mohammad Malekzadeh

    Throughout the history of Shiism, the committed clergy have performed very important tasks in the direction of the intellectual and religious guidance of Muslims, including: fighting the domination of the enemies of Islam in various political and social dimensions, especially after the victory of the Islamic Revolution, which was much more sensitive. From the perspective of the founder of the Islamic Republic, Imam Khomeini, and the Supreme Leader of the Revolution, Ayatollah Khamenei, the main mission of the clergy is to maintain the revolutionary mood and defend the values of the Islamic Revolution. From the point of view of the leader of the revolution, revolutionism is one of the inherent and permanent features of the Islamic revolution. Therefore, the survival of the Islamic Republic system is also the result of the Islamic Revolution. Without maintaining the revolutionary mood, it is not possible to follow the values of the Islamic Revolution. Preservation of this important element will be possible only with the presence and pioneering of the committed clergy through sincere and continuous communication with the people, as well as vigilance against the conspiracies of the influential elements of the enemies of Islam and the revolution.

    Keywords: Ayatollah Khamenei, Imam Khomeini, Seminaries, clergy, Tasks, functions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال