به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "mubahila" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «mubahila» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی mubahila در مقالات مجلات علمی
  • محمدجواد عنایتی راد*، علیرضا نجف زاده، جواد غلامی

    یکی از مسایلی که در آیه مباهله موجب ارایه دیدگاه های متفاوتی شده است، تعیین مصداق «انفسنا» در این آیه است؛ یعنی مراد و مقصود از «انفسنا» چه فرد یا افرادی است. مصداق یابی «انفسنا» در این آیه دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا آن فردی که خداوند متعال او را نفس رسول خدا (ص) دانسته است، باید دارای فضایل و کمالاتی همسنگ رسول خدا (ص) باشد. پس بر افضلیت و امامت آن فرد بعد از رسول خدا (ص) دلالت می کند. از آنجایی که در این باره چهار دیدگاه مهم مطرح است که شامل 1- رسول خدا (ص)، 2- اقوام و عشیره، 3- رسول خدا و امیرمومنان، 4- فقط امیرمومنان می باشد، هدف این مقاله آن است تا با روش توصیفی- تحلیلی، مصداق این آیه را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. پرسش اساسی این است که مصداق واقعی واژه «انفسنا» بر اساس آیه قرآن چه کسی است؟ با بررسی این دیدگاه ها به این نتیجه می رسیم که امیرمومنان (ع) مصداق «انفسنا» در این آیه است.

    کلید واژگان: مباهله, انفسنا, رسول خدا (ص), امیرمومنان (ع)
    Muhammad Jawad Enayati Rad *, Alireza Najafzadeh Torbati, Javad Gholami

    One of the issues that has prompted different views in the verse of mubāhila (mutual cursing) is determining the referent of anfusanā (our souls) in this verse; that is, which person(s) is meant by anfusanā. The identification of anfusanā in this verse is very important; because that person, whom Almighty God has considered to be the soul of the Apostle of Allah (S.A.W.), must enjoy the same virtues and excellences as the Apostle of Allah (S.A.W.). So, it denotes the superiority and Imamate of that person after the Apostle of Allah (S.A.W.). Since there are four important perspectives in this regard, which include 1. The Apostle of Allah (S.A.W.), 2. Ethnic groups and nomadic tribes, 3. The Apostle of Allah (S.A.W.) and the Commander of the Faithful, 4. Only the Commander of the Faithful, the purpose of this article is to study and explore the referent of this verse with a descriptive-analytical method. The basic question is, "Who is the real referent of the word anfusanā according to the Qur'anic verse?" By examining these viewpoints, we come to the conclusion that the Commander of the Faithful (A.S.) is the referent of anfusanā in this verse.

    Keywords: Mubāhila, Anfusanā, Apostle Of Allah (S.A.W.), Commander Of The Faithful (A.S.)
  • رضا حاجیان حسین آبادی*، پرویز رستگار جزی

    بی تردید برای فهم قرآن، مخاطب باید با زوایای نزول قرآن، فرهنگ، آداب ورسوم، محیط، شان و اسباب نزول واقف شود. بدون توجه به آنچه گفته شد، چنان فهمی حاصل نخواهد شد. این نوشتار برای بررسی ارتباط آیات اولیه سوره آل عمران و رخداد مباهله در سه بخش با طرح تاریخ گذاری سوره آل عمران و رخداد تاریخی مباهله، بررسی دلالی و سندی آیات و روایات، نامه نگاری و ورود قبایل به مدینه، فهمی روشن و صحیح از عدم هم زمانی نزول آیات سوره آل عمران و رخداد مباهله به دست دهد. هم مضمونی آیه 61 آل عمران با رخداد مباهله، سبب خلط سبب نزول و هم زمانی در نزول شده است. با بررسی سندی و دلالی، در نظر گرفتن روایات ترتیب نزول و رخدادهای قطعی تاریخی در آیات، سوره آل عمران در سال سوم نازل شده است. به رغم اینکه مباهله از اتفاقات قطعی تاریخی است، با نزول آل عمران هم زمان نیست. مقاله با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از آیات، روایات و مستندات تاریخی نگاشته شده است.

    کلید واژگان: سوره آل عمران, سبب نزول, مباهله, تاریخ گذاری قرآن
    Reza Hajian Hosseinabadi*, Parviz Rastegar Jazi

    Undoubtedly, in order to understand the Qurchr('39')an, the audience must be aware of the angles of the revelation of the Qurchr('39')an, culture, customs, environment, dignity and means of revelation.Such an understanding will not be achieved without concerning whatever said. This article is to examine the relationship between the first verses of the surah   Al-Imran and the event of Mubahila in three parts with the plan of dating Surah Al-Imran and the historical event of Mubahila, a study of signification and authenticity of  verses and narrations, correspondence and the arrival of tribes in Medina, gives a clear and correct understanding of the non-coincidence of the revelation of the verses of Surah Al-Imran and the event of Mubahila. The concurrence of verse 61 of Al-Imran with the occurrence of Mubahila, caused confusion caused by revelation and coincidence in revelation.  Surah Al-Imran has been revealed in the third year by examining the authenticity and signification, considering the narrations of the order of revelation and definite historical events in the verses. Despite the fact that Mubahila is a definite historical event, it does not coincide with the decline of Al-Imran. The article is written by descriptive-analytical method and using verses, narrations and historical documents.

    Keywords: Surah Al-Imran, cause of revelation, Mubahila, dating of the Qur'an
  • علی ملاموسی میبدی

    این نوشته به بیان و نقد آرای ابن تیمیه در شان نزول آیه مباهله میپردازد. وی در کتاب منهاج السنه آیه مباهله را به عنوان یکی از خصائص حضرت امیرالمومنین7 موری نقد قرار داده است. او با اعتراف به نزول آیه مباهله در شان اهلبیت و شمول اهلبیت به حضرت علی و فاطمه زهرا و امام حسن و حسین:، حضور ایشان را در جریان مباهله فضیلتی برمیشمارد، با این حال معتقد است پیامبر نیازی به دعای اهلبیت: برای مباهله نداشت و این حضور از خصایص حضرت علی7 به شمار نمی آید؛ چون عنوان «نفس» در آیه مباهله دلالت بر مساوات ندارد و عنوان (ابناءنا ونساءنا وانفسنا) در آیه مباهله عام است که شامل غیر اهل بیت: هم میشود؛ زیرا کسی به غیر ایشان در آن زمان برای مباهله نبود. این نوشتار با نقل روایات و کلمات علمای اهل سنت، ادعاهای ابن تیمیه را بی اساس و باطل می داند، و آیه مباهله را دلیلی محکم بر فضیلت حضرت امیرالمومین علی7 می شمرد.

    کلید واژگان: مباهله, خلافت امیرالمومنین7, فضایل اهل بیت:, ابنتیمیه, منهاج السنه
    Ali Molla Mosa Meybodi

    This article expresses and criticizes the opinions of Ibn Taymiyyah about revelation of the verse of Mubahila. Ibn taymiyyah in his minhaj al-sunna has criticized the Mubahila verse as one of the characteristics of Imam Ali (pbuh). He admits that this verse reveals the dignity of ahl al-bayt and that ahl al-bayt confined to Ali, Fatima, Hassan and Husain and so he considered their presence in Mubahila as a virtue for them, However, he believes that the Prophet has no need to ahl al-bayt’s prays for Mubahila and presence of Imam Ali is not regarded as characteristics for him; because the word “nafs (myself)” in the verse does not imply equality and term “abna’na wa nisa’na wa anfosana” in this verse is a general term that could also include the others (non-Household), since there was no nobody other than them for Mubahila at that time. This article considers the claims of Ibn Taymiyya as baseless and wrong by quoting traditions and the words of some Sunni scholars, and considers this verse as a potent reason for the virtue of Imam Ali (pbuh).

    Keywords: Mubahila, Imam Ali's Caliphate, Virtues Of Ahl Al Bayt, Ibn Taymiyyah, Minhaj Al Sunna
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال