به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « orientalism » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «orientalism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد خدابنده لو*
    مجموعه قرآن مورخان، مجموعه ای سه بخشی است که حاصل کوشش سی نفر از پژوهشگران بین المللی است و به زبان فرانسه در سال 2019م. منتشر شده است. بخش اول از این مجموعه مشتمل بر بیست مدخل جداگانه است که به مطالعه بافتار تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی قرآن و نیز متن و نسخه های خطی قرآن می پردازند. مدخل چهاردهم این بخش با عنوان «قرآن و محیط شرعی آن» تنها مدخلی است که به فقه قرآن پرداخته و کوشیده است محیط شرعی و فقهی قرآن را بازسازی کند. در این مدخل تلاش شده است متون شرعی موجود در زمان قرآن فهرست و سپس نمونه های احتمالی از روابط بینامتنی میان این متون با قرآن آورده شوند. فقه بیزانسی، فقه ساسانی، کلیسای ارتدکس سریانی، کلیسای مشرق، فقه حاخامی و فقه آرامی مشترک، بخش هایی از محیط شرعی قرآن هستند که در این مدخل مورد واکاوی قرار گرفته اند. نویسنده همچنین قرایت جدیدی از آیه 12 سوره نساء پیشنهاد داده است که نتیجه فقهی متفاوتی با احکام مرسوم در علم الفرایض به همراه دارد. رویکرد تاریخی که در این مدخل طرح شده، در چهارچوب مطالعات سنتی فقه نیز کارایی دارد، بحث احراز صغرای سیره عقلای معاصر با معصوم و بحث تاریخ نویسی علم فقه دو حیطه ای هستند که به مثابه نمونه هایی از این کارایی بررسی شده اند. در پایان، ترجمه فارسی مدخل نیز ضمیمه شده است.
    کلید واژگان: قرآن مورخان, محیط شرعی قرآن, کلاله, فقه قرآن, استشراق}
    Mohammad Khodabandelu *
    Le Coran des historiens (The Historian’s Quran) has been published in three large volumes in 2019 in French with the contribution of thirty researchers. The first volume consists of twenty chapters that examine the historical context of the Quran as well as its text and its manuscripts. Chapter fourteenth (The Quran and its Legal Environment) is the only chapter that is related to Islamic law and tries to reconstruct the legal environment of the Quran. A catalogue of legal texts from late antiquity that possibly had intertextuality relationships with the Quranic text has been made. Byzantine, Sasanian, Roman Provincial, Jewish, and Christian law are parts of the legal environment that has been studied in this chapter. The author of this chapter also proposed a new reading of verse 12 of Surah An-Nisa, which has different legal results comparing with those are known in traditional Islamic law. After reviewing the chapter, examples of the application of this historical approach in the framework of traditional Islamic law and Islamic jurisprudence has been presented. Persian translation of the chapter has also been provided
    Keywords: Le Coran des historiens, legal environment of the Quran, Kalala, Quranic law, Orientalism}
  • محمدحسین توانایی، نبی الله پورحسرت شیل سر

    بر خلاف عقیده و باور رایج شیعیان که معتقدند منشا و پیدایش تشیع در عصر پیامبر و هم زمان با پیدایش اسلام بوده است، گروهی ازمستشرقان بر اساس مبانی فکری خویش مذهب تشیع را یک رویداد تاریخی بعد از شهادت پیامبر و پدید آمده در جریان سقیفه ی بنی ساعده و گروهی از آنان نیز تشیع را ساخته ی ایرانیان در برابر تسلط عرب مسلمان بر ایران می دانند. دسته ی دیگری از مستشرقان به منشا عربی بودن تشیع اعتراف دارند، ولی به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب قایل هستند؛ پژوهش پیش رو با استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه و روایات و شواهد و اسناد تاریخی اثبات کرده است شیعه، اصل اسلام و ظهور وپیدایش آن نیز مربوط به سال سوم بعثت رسول الله هم زمان وهم گام با شعار«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» می باشد. در این نوشتار به نقد آثار بعضی از مستشرقان با نگاهی تحلیلی و توصیفی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تشیع, شرق شناسی, سقیفه, ایرانیان}
    MohammadHossein Tavanaiee, Nabiullah Pourhasrat Shilsar

    Contrary to the popular belief among Shia Muslims that Shia originated and emerged during the time of Prophet Muhammad, some Orientalists consider Shia as a historical event that occurred after the martyrdom of the Prophet and during the Saqifah incident. Moreover, some believe that Shia was constructed by Iranians in response to Arab Muslim domination over Iran. Another group of Orientalists acknowledges the Arab origins of Shia but believes in the influence of Iranian culture on this religious sect. This study, utilizing Quranic verses, Nahj al-Balagha, narrations, historical evidence, and documents, proves that Shia is an essential part of Islam and its emergence coincides with the third year of the Prophet's mission, in parallel with the proclamation of “Say, there is no god but Allah, you will be successful”. This article critically analyzes and describes the works of some Orientalists.

    Keywords: Shia, Orientalism, Saqifah, Iranians}
  • نبی الله پورحسرت شیل سر، محمدحسین توانایی سره دینی*، عبدالمجید طالب تاش

    بر خلاف عقیده و باور رایج شیعیان که معتقدند منشا وپیدایش تشیع در عصر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وهم زمان با ظهور وپیدایش اسلام بوده است،گروهی ازمستشرقان بر اساس مبانی فکری خویش مذهب تشیع را یک رویداد تاریخی بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله) و پدید آمده در جریان سقیفه بنی ساعده.و گروهی از آنان نیز تشیع را ساخته ایرانیان وواکنش تند روح ایرانی در برابر تسلط عرب مسلمان بر ایران می دانند وحتی دشمنی شیعیان با خلیفه دوم را فتح وتسخیر ایران توسط اعراب مسلمان در زمان عمر اعلام می دارند. دسته دیگری از مستشرقان ضمن این که به منشا عربی بودن تشیع اعتراف دارند، ولی به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب قایلند و از مذهب تشیع به عنوان اسلام ایرانی یاد می کنند.(1) در این نوشتار سعی شده است تا با استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه و روایات وشواهد و اسناد تاریخی اثبات نماییم شیعه اصل اسلام وچون خون در رگ های اسلام وظهور وپیدایش آن نیز مربوط به سال سوم بعثت رسول الله (صلی الله علیه وآله) همزمان وهمگام با شعار (قولوا لا الاه الا الله تفلحوا) می باشد.دراین نوشتار به نقدآثار بعضی از مستشرقان با نگاهی تحلیلی و توصیفی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تشیع, شرق شناسی, سقیفه, ایرانیان, مطالعات تاریخی, بررسی حدیثی}
    Nabiallah Pourhasrat Shilsar, MohammadHossein Tavanayi Sareh Dini *, Abdolmajid Talebtash

    Contrary to the common belief and opinion of Shiites, who believe that the origin and emergence of Shiism was in the time of the Prophet (pbuh) and coincided with the emergence of Islam, a group of orientalists, based their own ideology, consider the Shiite religion as a historical event after the death of the Prophet (pbuh) which emerged during the Saqīfah of Bani Sāʿidah process; and some of them also consider the Shiism to have been fabricated by the Iranians against the Muslim Arabs’ domination on Iran. Other orientalists acknowledge the Arabic origin of Shiism, but believe in the influence of Iranian culture on this religion. The present research seeks to prove the Shiism is the original Islam and its emergence is on the third year of the prophetic mission simultaneous with the slogan of monotheism by using the Qurʾan verses and Nahj al-Balāghah, narrations, evidences, and historical documents. This paper criticizes the works of some orientalists with an analytical and descriptive view.

    Keywords: Shiism, Orientalism, Saqīfah, Iranians, historical studies, Hadith review}
  • MuhammadJavad Eskandarlou *

    In this article, after briefly introducing the Leiden Encyclopedia of the Qurʾān, where we mention the strengths and merits of this work on the Qurʾān, its structural and methodological problems are first addressed. Subsequently, the most important problems with the content of this encyclopedia are deliberated and discussed in a logical manner with complete references and documentation. In this way, through the use of descriptive and analytical methods, the shortcomings and methodological errors in Islamic and Qurʾānic studies are identified and explained.In this article, after briefly introducing the Leiden Encyclopedia of the Qurʾān, where we mention the strengths and merits of this work on the Qurʾān, its structural and methodological problems are first addressed. Subsequently, the most important problems with the content of this encyclopedia are deliberated and discussed in a logical manner with complete references and documentation. In this way, through the use of descriptive and analytical methods, the shortcomings and methodological errors in Islamic and Qurʾānic studies are identified and explained.

    Keywords: Quran, Orientalism, Orientalist, encyclopedia, JaneDammen McAuliffe}
  • محمدحسن زمانی، عباس کریمی*
    جایگاه قصدیت در هرمنوتیک، خوانش های متفاوتی را از متون پیش روی نهاده است. هرمنوتیک فلسفی آنرا نادیده گرفته و هرمنوت های کلاسیک به جهت اصالت دادن به مولف و فهم متون، آن را غنیمت شمرده اند. خاورشناسان بر اساس قصدیت سه دوره تبشیری، استعماری و علمی را پیموده اند که در تطابق با هرمنوت های کلاسیک مفری از اندیشه ای دگماتیستی، ناسیونالیستی و ناموجه خویش نخواهند داشت. نیت خوانی خاورشناسان بر اساس هرمنوتیک هرش از آن جهت ضرورت دارد که روش یا ابزاری به دست می دهد تا به نیت خوانی و آشکارسازی مقاصد آنها دست یافته و راه گریز و تفاسیر پلورالیستی و فراموشی تاریخی از آنها سلب شود و در جایگاه برین معاصر، وضعیت زیرین و عقیم تاریخی خویش را توجیه خردمندانه نکنند؛ چراکه جهت فهم متون در دیدگاه هرمنوتیکی هرش، نیت وقصد مولف بنیادین تلقی شده است که از آن به قصدگرایی تفسیر می شود. این پژوهش با روش توصیفی -تحلیلی نشان داده است که خوانش متون اسلام شناسانه غربیان بر اساس هرمنوتیک هرش چیزی جزء قصد بزرگ نمایی نقاط ضعف شرقیان، انحراف کشاندن سنت اصیل دینی اسلام، سلطه طلبی دینی و سیاسی، خودبرتری بینی نژادی و مذهبی، ابژه ساختن شرق در جهت سلطه همه جانبه و... را هویدا نمی سازد. در مکتب علمی هرچند می توان با نظرات صایبی از جانب مستشرقان دست یافت؛ اما با رجوع و بهره گیری از منابع و روش های غیرمعتبر، انحراف های اسلام شناسی بسیاری را باعث شده اند که حتی با رجوع به روش های علمی مرسوم غربی نیز نمی توان توجیه منطقی و سرراستی از آنها ارایه داد. اهمیت بر جایگاه مولف در هرمنوتیک هرش نیز نشان می دهد که نمی توان بر قصد و نیت مستشرقان صحه گذاشت
    کلید واژگان: قصدگرایی, هرمنوتیک, ادموند هرش, استشراق, سلطه}
    Muhammad Hasan Zamani, Abbas Karimi *
    The position of intention in hermeneutics has led to different readings of the texts. Philosophical hermeneutics have ignored it and classical hermeneutics have taken advantage of it to give originality to the author and to understand the texts. Based on their intention, orientalists have been categorized in three periods of evangelism, colonialism, and scientism, and following classical hermeneutics, they will not escape from their dogmatic, nationalist, and unjustified thoughts. Reading the intentions of Orientalists based on Hersh’s hermeneutics is necessary because it provides a method or a tool to achieve the reading of their intentions and reveal their intentions, and they are deprived of evasion, pluralist interpretations, and historical forgetfulness, and in the position of the sublime contemporary, don’t justify their the underlying and sterile historical situation wisely; Because to understand texts in Hersh’s hermeneutic view, the author’s intention is considered fundamental, which is interpreted as intentionalism. This research has shown with a descriptive-analytical method that the reading of Islamic texts by Westerners based on Hersh’s hermeneutics is nothing other than the intention of exaggerating the weaknesses of Easterners, perverting the authentic religious tradition of Islam, religious and political hegemony, racial and religious superiority, objectification of the East in the direction of all-round domination and... . In the scientific school, however, it is possible to achieve with true opinions from the Orientalists; But by referring and using unreliable sources and methods, they have caused many deviations in Islamology, which even by referring to conventional western scientific methods, it is not possible to provide a logical and straightforward explanation of them. The importance of the author’s position in Hersh’s hermeneutics also indicates that the intention of the Orientalists cannot be confirmed
    Keywords: Intentionalism, Hermeneutics, Edmund Hersh, orientalism, Domination}
  • علی آقا صفری*، سید علی احمد رضایی

    یکی از چالش برانگیزترین مسایل مطرح شده در بیانات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) مذاکره با آمریکا است. ایشان با در نظر گرفتن اقتضایات امت اسلامی نسبت به مذاکره خوش بین نبوده و در بسیاری از موارد تصریح نمودند که به دلایل مختلف ازجمله عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش مذاکره با او انجام نشود. با توجه به اینکه مذاکره و عدم مذاکره با آمریکا آثار و پیامدهای فراوانی برای جامعه اسلامی دارد، لازم است که مستندات قرآنی مخالفت رهبری دراین باره با تاکید بر دیدگاه مستشرقان آمریکایی موردبحث و بررسی قرار گیرد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با تمسک به آیات قرآن و مراجعه به بیانات مقام معظم رهبری (دامت برکاته) و دیدگاه مستشرقان آمریکایی، مسئله یادشده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. یافته ها حکایت از آن دارد که علت مخالفت رهبری به خاطر آن بوده است که آمریکا و برخی از مستشرقان در مقام نظر و عمل طی سالیان ممتد نشان داده اند که خوی استکباری داشته و پایبند تعهداتشان نیستند. درنتیجه بدعهدی، بی اعتمادی، تهدید علیه امنیت ملی، فشار حداکثری از پیامدهای مذاکره بی قیدوشرط با چنین دشمنان عنود و لجوج خواهد بود. همچنین کلام و حی نیز تصریح دارد که مسلمانان حق ندارند، در برابر چنین دشمنانی عقب نشینی کنند، بلکه باید در برابر زیاده خواهی آنان ایستاده و مقابله کنند و از هر نوع وابستگی به آن ها اجتناب و جهت دفاع از مظلومان قیام کنند تا موجب رعب و وحشت آنان در تمام عرصه ها شوند.

    کلید واژگان: مستندات قرآنی, دیدگاه مقام معظم رهبری, عدم مذاکره با آمریکا, استکبار, استشراق}
    Ali Aqa Safari *, Seyed Ali Ahmad Rezaei

    One of the most challenging issues raised by the Supreme Leader is the negotiation with the United States. He was not optimistic about the negotiations, considering the requirements of the Islamic Ummah, and in many cases stated that negotiations should not be held with US for various reasons, including the non-compliance of the United States with its obligations. Given that negotiation and non-negotiation with the United States have far-reaching implications for Islamic society, it is necessary to discuss the Quranic documentation of the Leader’s opposition in this regard, emphasizing the views of American Orientalists. The present study has analyzed the mentioned issue using descriptive-analytical method and referring to the verses of the Quran and referring to the statements of the Supreme Leader and the views of American Orientalists. The findings suggest that the reason for the Leader’s opposition was that the United States and some of its Orientalists have shown over the years that they are arrogant and do not stand with their commitments. As a result, not-fulfilling promise, distrust, threats to national security, and maximum pressure will be the consequences of unconditional negotiations with such stubborn enemies. The revelatory word also states that Muslims have no right to retreat in the face of such enemies, but must stand up to their extravagance and avoid any dependence on them, and rise up to defend the oppressed in order to intimidate them in all areas.

    Keywords: Quranic Documents, Supreme Leader’s Viewpoint, Non-negotiation with the United States, Arrogance, orientalism}
  • مریم سعیدیان جزی*

    منبع شناسی تاریخ اسلام و تشیع یکی از موضوعات مورد توجه مستشرقان است. با این حال برخی از مستشرقان با بی توجهی به این کار، با استناد و بزرگ نمایی گزارش های دروغ پردازانی چون سیف بن عمر، تصویری ساختگی و غیر واقعی از تشیع ارایه کرده اند. سوال اصلی پژوهش این است که گزارش های سیف بن عمر تمیمی در شیعه شناسی غربی ها چه جایگاهی دارد؟ در این نوشتار برخی از تحقیقات مسشترقان و ارجاعات آنها به سیف بن عمر استخراج و مورد ارزیابی قرار گرفته و نشان داده شد که این تحقیقات در استفاده از گزارش های سیف و بررسی عوامل اثرگذار در جهت گیری های تاریخی او دچار تعارض هستند. مستشرقان در استفاده از اخبار سیف یکسان عمل نکرده اند. آنها گاهی دچارتردید، انکار و گاه تایید اخبار سیف شده اند. با این حال اغلب آنها گزارش های سیف درباره پیدایش تشیع را معتبر دانسته و بر این اساس تشیع را عامل تفرقه و فتنه امت اسلامی دانسته و آن را نتیجه دگراندیشی دینی و متاثر از عوامل محیطی و فرهنگی عراق معرفی کرده اند.

    کلید واژگان: استشراق, سیف بن عمر, شرقشناسی, شیعه شناسی, عبدالله بن سبا}
    Maryam Saeedian Jazi *

    Investigating the sources of the history of Islam is among the interesting topics by the orientalists. However, some of them have ignore this and refer to and exaggerate some fake reports from falsifiers such as Sayf ibn Umar and try to portray a fake and unreal illustration from the Shiite. The main research question here is that what position do Sayf ibn Umar's reports have taken in the westerners' Shiite studies? This writing has investigated and evaluated some orientalists' research and their citations to Sayf ibn Umar reports. It is proven that these research are in contradiction with each other in using Sayf ibn Umar's reports and the influential factors on his historical directions. Thus, orientalists have not acted the same in citing Sayf ibn Umar's reports. They have been doubtful some times and have denied these reports in whiles or have approved them on some occasions. However, they have deemed valid Sayf ibn Umar's reports on the advent of Shiite and accordingly have believed that Shiite ideology has been the cause of division and sedition in the Islamic community. Likewise, they have introduced it as the result of religious change of thought which is affected by the environmental and cultural factors of Iraq.

    Keywords: orientalism, Sayf ibn Umar, Oriental Studies, Shiite studied, Abdullah ibn Saba'}
  • محمد قربان زاده، مائده رضایی*
    قرآن کریم کتاب جاودان و تمدن ساز اسلام، از آغاز نزول تاکنون نظر دانشمندان مسلمان و غیر مسلمان را به خود جلب کرده و خاستگاه آثار علمی بسیاری به قلم اندیشمندان شده است. یکی از این آثار، «دانشنامه قرآن کریم» با سرویراستاری اولیور لیمن است. این اثر دربردارنده بیش از چهارصد مدخل است. «حکم»، عنوان یکی از مداخل و به قلم ماسیمو کامپانینی است که نویسنده به مفاهیم کاربردی آن در قرآن پرداخته و مفاهیم قضاوت خدا و داوری انسان ها را برای آن نقل کرده است. منبع وی، عمدتا قرآن است اما بدون تتبع کافی در همه آیات، ترجمه ها و منابع تفسیری متعدد، تنها با استناد به ظاهر شماری از آیات حاوی کلمه «حکم» و مشتقات آن، نتایج نادرستی می گیرد؛ مانند ابهام در معنای حکم در برخی از آیات و نفی مفهوم سیاسی آن در زمان نزول و بر اساس آن ها، در حاکمیت سیاسی پیامبر تردید می کند. این در حالی است که با توجه به ترجمه های معتبر قرآن و دیدگاه های تفسیری، هیچ ابهامی در معنای این واژه وجود ندارد. بر اساس تفاسیر کهن، حکم پیامبران، به دو معنای داوری و حکومت عادلانه آنهاست که معنای دوم لازمه معنای لغوی است. در مقاله پیش رو، مدخل نامبرده با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای، نقد و بررسی شده است.
    کلید واژگان: حکم, قرآن, استشراق, ماسیموکامپانینی, داوری کردن, حاکمیت سیاسی}
    Mohammad Qorbanzadeh, Maedeh Rezaie *
    The Holy Quran, the eternal and civilizing book of Islam, has attracted the attention of Muslim and non-Muslim scholars since the beginning of its revelation, and has been the origin of many scientific works by thinkers. One of these works is the "Encyclopedia of the Holy Quran" edited by Oliverleiman. This work contains more than four hundred entries. "Judgment" is the title of one of the entries by Massimo Campani, whose practical meanings are discussed in the Qur'an and which quotes the concepts of God's judgment and human judgment. His source is mainly the Qur'an and without sufficient reference in all verses, translations and various interpretive sources, only citing the appearance of a number of verses containing the word "ruling" and its derivatives incorrect results such as: ambiguity in the meaning of ruling in some verses and negation Its political meaning is taken at the time of revelation, and based on it, it doubts the political sovereignty of the Prophet. However, due to the authoritative translations of the Qur'an and interpretive views, there is no ambiguity in the meaning of this word. According to ancient interpretations, the ruling of the prophets has two meanings: judgment and their just rule, and the second meaning is necessary for the literal meaning. In the present article, the mentioned entry has been reviewed by descriptive-analytical method and using library documents and resources.
    Keywords: Judgment, Quran, Orientalism, Massimo Campanini, Arbitration, Political Sovereignty, Suspicion}
  • مهدی حبیب اللهی، داود ابراهیم پور*

     بررسی دیدگاه های مستشرقان در مورد اسلام یکی از مباحث مهم در میان اندیشه وران حوزه علوم قرآنی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی دیدگاه های هارالد سویرمن، شرق شناس آلمانی در مقاله «اسلام اولیه بر اساس منابع یهود و مسیحیت» است که در اظهارات خود تلاش می کند تاثیرگذاری یهود و مسیحیت را در اسلام اثبات کند. روش این نوشتار که نتیجه یک پژوهش است، به روش کتابخانه ای متکی است و ازنظر هدف کاربردی است و از جهت سطح تحلیل برخوردار از ماهیتی توصیفی- استنباطی است. داده های موردنظر از راه مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از ابزار فیش جمع آوری شده اند و به شکل گفتمان پاسخ داده شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که مستشرقان به دنبال تضعیف دین اسلام هستند و با استفاده از منابع ضعیف، شبهات خود را وارد دین کرده و بعد به قرآن نسبت می دهند. نتیجه حاصل از تحقیق این شد که سویرمن و مستشرقانی همچون کرون و کوک که دیدگاه گلدزیهر را توضیح می دهند، دین یهود و مسیحیت را تاثیرگذار در اسلام اولیه و گسترش آن می دانند و اسلام را خشونت طلب و قوم گرا معرفی می کنند که این اظهارات با آیات قرآن و منابع اصیل رد شده است.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: هارالد سوئرمن, تاثیرپذیری, اسلام, یهود, مسیحیت, شرق شناسی}
    Mehdi Habibollah, Davood Ebrahimpoor *

    The study of Orientalists' views on Islam is one of the most important issues among thinkers in the field of Qur’anic sciences. The purpose of the present study is to examine the views of the German orientalist Harald Suermann in his article "Early Islam Based on Jewish and Christian Sources", which seeks to prove the influence of Judaism and Christianity in Islam. The method of this paper, which is the result of a research, is based on the library method and is applied in terms of purpose and has a descriptive-inferential nature in terms of the level of analysis. The data were collected through library studies using the Fish tool and answered in the form of discourse. The research findings show that Orientalists seek to weaken the religion of Islam and, using weak sources, introduce their doubts into the religion and then attribute it to the Holy Quran. The result of this research is that Suerman and Orientalists such as Krone and Cook, who explain Goldziher's view, consider Judaism and Christianity to be influential in early Islam and its spread, and introduce Islam as violent and ethnic, which, of course, the verses of the Qur'an and Original Islamic sources refute these statements.

    Keywords: Harald Suerman, impressionability, İslam, Judaism, Christianity, orientalism}
  • دکتر سید حسن قریشی کرین

    حرکت تاریخ‌ساز امام حسین  در مواجهه با بی‌عدالتی‌های بنی‌امیه و بیعت نکردن آن حضرت با یزید، تاثیرات شگرفی بر تاریخ اسلام گذاشت. این حرکت مورد توجه تمامی متفکران، از جمله مستشرقان قرار گرفت و برخی با نگاه علمی، این نهضت عظیم را مورد بررسی قرار دادند. نوشتار حاضر با بهره‌گیری از روش کتابخانه‌‌ای به شیوه تحلیلی و توصیفی به بررسی روایت‌گری و تحلیل‌های برخی از مستشرقانی می‌پردازد که در آثار خود به موضوع زندگانی و حرکت امام حسین  پرداخته‌اند. بر پایه آن‌چه در این جست‌وجوها به دست آمده است، تقریبا هیچ کدام از مستشرقان نتوانسته‌اند اهداف امام حسین  را به روشنی فهم و منتقل کنند و حرکت آن حضرت را به شکل اقدامی انفعالی، سیاسی و قدرت‌طلبانه تصویر کرده‌اند.

    کلید واژگان: امام حسین, مستشرقان, شرق شناسی, عاشورا, نهضت حسینی}
    Dr. Hasan Qorayshi Karban

    The epoch-making movement of Imam al-Husayn in confronting the Umayyad injustice and his open and resolute refusal to recognize Yazid have since exerted profound impacts on and throughout the Islamic history. As such, his movement has repeatedly been studied by almost all intellectuals, including leading Orientalists. Many of them devoted their academic attention to this unique movement. Based on their works, a great majority of them have barely appreciated, let alone discerned, the truth of this movement, hence interpreted it in their works as a merely political gesture for gaining political power against the rival, opponent party.

    Keywords: Imam al-Husayn, Orientalists, Orientalism, Ashura, the Ashura movement}
  • علی اصغر رجبی*، سمیه مومنه
    زندگی پیامبر مانند دیگر موضوعات تاریخ اسلام همواره مورد توجه مستشرقان بوده است. مستشرقان با انگیزه های استعماری، سیاسی و تبشیری و اغلب با پیش فرض های منفی و نادرست درباره اسلام، قرآن، حدیث و سیره به بررسی تاریخ پیامبر پرداخته اند. سوال اصلی پژهش این است که بروکلمان در کتاب تاریخ ملل و دول اسلامی با چه انگیزه و پیش فرض هایی به بررسی سیره پیامبر پرداخته است. بروکلمان آلمانی تبار در نیمه اول قرن بیستم کتاب تاریخ ملل و دول اسلامی را نوشته است. در این نوشتار با تحلیل محتوای این کتاب نشان داده شد که رویکردهای منفی و شبهه افکنی مستشرقان با گذشت زمان پیچیده و تلویحی شده است. بروکلمان با نگاه ضد ارزشی، جایگاه و اقدامات پیامبر را کوچک شمرده است. لذا شناخت دیدگاه مستشرقان برای مورخان مسلمان ضروری است تا با دقت بیشتری از این منابع استفاده کنند و در رفع چنین آسیب هایی اقدام کنند.
    کلید واژگان: استشراق, تاریخ ملل و دول اسلامی, خاورشناسی, کارل بروکلمان}
    Ali Asghar Rajabi *, Somayeh Mo&#, Meneh
    Like other topics of the history of Islam, the Prophet's life has been invariably noticed by Orientalists. Studying the Prophet's history with colonial, political, evangelistic, and often with negative and wrong presuppositions about Islam, the Qur'an, the Hadith and the prophet's conduct, they have approached this topic. The main research question is that what presuppositions about the Prophet's conduct have the German scholar Carl Brockelmann had in the first half of the 20th century in writing his book of History of Islamic Peoples and States? Having analyzed the content of this book, the researchers have focused on the negative and skeptic approaches adopted by orientalists which have become more complex and implicit by the pass of the time. Having a counterfactual view, Brockelmann has downgraded the Prophet's position and actions. Therefore, it is essential for Muslim historians to understand the views of Orientalists in order to use these sources more carefully and to take action to solve such problems.
    Keywords: orientalism, History of Islamic Peoples, States, Oriental Studies, Carl Brockelmann}
  • حامد معرفت*
    جریان خاورشناسی به طور رسمی در ضمن جنگ های صلیبی و با اهدافی مشابه، شروع به کارکرد و نتایج بسیار چشم گیری برای جهان غرب به ارمغان آورد. به گونه ای که سرمنشا برای بسیاری از استعمارگری و تسلط مادی و معنوی بر سرزمین های اسلامی قرار گرفت. جریان شرق شناسی را می توان به چهار دوره تقسیم نمود: دوره آغاز (قرن 12) در درون کلیسا، دوره رنسانس (قرن 16) که خاورشناسی را به خارج از دیوار کلیسا کشاند، دوره رنسانس خاورشناسی (قرن 19) که رویکردی انتقادی نسبت به گذشته خویش داشته و تلاش می کند، هرچه بیشتر خود را آکادمیک نماید و درنهایت دوره مدرن (قرن 20) که خاورشناسی به طور کامل پرستیژ آکادمیک و بی طرفانه به خود گرفته است. این چهار دوره از طریق تحلیل تاریخی آثار خاورشناسان پیرامون قرآن به دست آمده و در یک نگاه کلی، نتیجه گرفته است که رویکرد خاورشناسی از رویکردی کاملا ستیزه جویانه و غیر منصف، به رویکردی علمی و بی طرف و نسبتا منصف در حال تبدیل بوده است؛ اما بااین حال تحلیل آثار قرآنی خاورشناسان در همه دوره ها نشان می دهد که این جریان هرگز از قیدوبند ستیزه جویی با قرآن خارج نشده و باوجود برخی آثار درخشان در دوره های اخیر، همچنان بسیاری از پژوهش های خاورشناسان، رنگ و بوی انتقادی و تردید افکنانه خود را حفظ کرده است.
    کلید واژگان: خاورشناسی, استشراق, شرق شناسی, قرآن پژوهی, آسیب شناسی خاورشناسی, دوره های خاورشناسی}
    Hamed Marefat *
    The Orientalism movement officially began to work during the Crusades and with similar goals, bringing remarkable results to the Western world. In such a way that it became the source for many colonies and material and spiritual domination over Islamic lands. The stream of Orientalism can be divided into four periods: the beginning period (12th century) inside the church, the Renaissance period (16th century) that pulled Orientalism out of the church wall, the Renaissance period (19th century), which has a critical approach to its past and endeavors to show him more and more academic, and finally the modern period (20th century) in which Orientalism has pretended to have full academic and impartial prestige. These four periods have been obtained through the historical analysis of the works of Orientalists around the Qur'an and in a general view, it has been concluded that the Orientalist approach has changed from a completely malicious and unfair approach to a scientific, neutral and relatively fair approach; However, the analysis of the Qur'anic works of Orientalists in all periods shows that this stream has never been free from the shackles of malice with the Qur'an, and despite some brilliant works in recent periods, many Orientalists studies have retained their critical and skeptical tone.
    Keywords: orientalism, Istishraq, Oriental Studies, Qur’anic Research, Pathology of Orientalism, Oriental Studies Periods}
  • Muḥammad Jawād Eskandarlou *

    After briefly introducing the Encyclopedia of the Qurʾān (EQ) and mentioning its merits, this article addresses the structural and methodological problems of this encyclopedia. Subsequently, the most important problems with the content of this work are discussed, which in turn will reveal some of the shortcomings and methodological errors in Western Islamic and Qurʾānic studies.

    Keywords: Qurʾān, orientalism, encyclopedia, Jane Dammen McAuliffe}
  • Abdur Raheem Kidwai *
    The present paper identifies the ideological  presuppositions and doctrinal interpolations in the  select English translations of the Quran. Out of the  total 150 complete English translations, the most  influential are the ones produced by the Orientalists.  These dominated the field until 1930s before the  appearance of the English translations by Muslim  scholars. Apart from being unfaithful to the original  Arabic text of the Quran, the Orientalist versions seek  to discredit Islam and the Quran. Instances in point are  the translations by Ross (1649) Sale (1734), Rodwell  (1861) Bell (1937-39), Alan Jones (2007) and A. G.  Droge (2014) N. J. Dawood, an Iraqi Jew’s translation  (1955) too, casts aspersions on things Islamic.  Far from letting readers learn what the Quran is, these  Orientalist forays aim at driving them away from the  Quran by projecting a repulsive view of the Quran
    Keywords: Orientalism, English translations of the Quran, Orientalist approaches, Western Islamic studies, Quranic studies, Quran translations}
  • محمود کریمی*، امیرحسین فراستی

    نوشتار حاضر به تحلیل و نقد مدخل «جزیه» (poll tax) اثر خاورشناس آمریکایی پل هک در دایره المعارف قرآن لیدن می پردازد. نویسنده ابعاد جزیه از قبیل خاستگاه، پرداخت کنندگان، مصادیق و شان نزول آیه جزیه و هدف از تشریع آن را مورد بررسی قرار داده است. این موضوع، از نظر فقهی حقوقی حائز اهمیت است. به تلاش قابل تقدیر مولف و مطالب ارزنده‎اش در مقاله مذکور، بر نوشتار او نقدهایی نیز وارد است. وی خاستگاه جزیه را خارج از اسلام دانسته و فلسفه تشریع آن را یک بار جایگزین خسارت مالی ناشی از اخراج مشرکین از مکه، و بار دیگر نشانه کرنش مقابل حکام، و نهایتا آن را نوعی مالیات برای حفظ خطوط اعتقادی اسلام می داند. او هم چنین نابسامانی پدیدآمده در مشمولین حکم جزیه به سبب رفتار یکی از خلفا را تغییر حکم اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم در امر جزیه خوانده است. به دلیل ضرورت پاسخ به شبهات مستشرقان در زمینه احکام اقتصادی اسلام و بصیرت افزایی مسلمانان در برابر این شبهه ها، پژوهش پیش رو انجام شده است. در نقد مطالب این مدخل، با استدلال به آرای علمای مسلمان و به ویژه بزرگان شیعه و نیز صاحب نظران در عرصه اقتصاد اسلامی که از دید مولف مغفول مانده است به نقد دعاوی پل هک قلم زده شد و نیز موضوع جزیه در عصر حاضر که وی از قلم انداخته بود، مورد اهتمام نگارندگان این سطور قرار گرفت.

    کلید واژگان: قرآن و مستشرقان, جزیه پیش از اسلام, جزیه در عصر حاضر, شان نزول آیه جزیه, فلسفه تشریع جزیه}
    Mahmoud Karimi *, Amirhosein Farasaty

    The present study analyzes and criticizes the article of jizyah (poll tax) by Paul Hack, an American orientalist in the Leiden’s Quranic Encyclopedia. The author has examined the dimensions of jizyah such as origin, payers, instances and the reason of revelation of the jizya verse and its purpose. This is a matter of jurisprudence.  In spite of the author's commendable report and valuable material in the above article, his writing has also been criticized. He views Jizi's origin outside of Islam, and his philosophy of legislation as one of the substitutes for the financial loss caused by the expulsion of the polytheists from Mecca, and once again a sign of obeisance to the rulers, and ultimately a tax on the preservation of the Islamic faith. He has also called the turmoil in the cases liable to the jizya due to the behavior of one of the caliphs a change in the Islamic rule after the desease of the Prophet (peace be upon him).Due to the necessity of responding to the doubts of the Orientalists regarding the economic precepts of Islam and the insight of Muslims against these doubts, further research has been carried out. In criticizing the contents of this entry, Hack’s claim was criticized about the issue of jizyah in the present day, arguing for the views of Muslim scholars, especially Shiite elders, as well as scholars in the field of Islamic economics, which the author has overlooked.

    Keywords: Qur'an, Orientalism, Pre-Islamic Jizyah, Jizyah in the Present Times, The Reason of Revelation of the Jizyah Verse, the wisdom of Jizyah legislation}
  • اسماعیل ابراهیمی*، محمدحسن زمانی

    این نوشتار ابتدا نرم افزار (Software) «قرآن و مستشرقان Quran&Orientalism» را به صورت خیلی مختصر به جامعه ای علمی، به ویژه رشته قرآن و مستشرقان معرفی می نماید، سپس امتیازات و کاستی های این نرم افزار را به کارشناسان موسسه تولید کننده، گزارش می نماید تا ان شاء الله در نسخه های بعدی بایسته ها تقویت و نواقص بر طرف شود. مهم ترین کاستی این نرم افزار بر خلاف ادعای موسسه تهیه کننده که از آن به عنوان جامع ترین نرم افزار در مورد «استشراق و قرآن» نام برده اند، یکی عدم جامعیت آن و دیگری قایل نشدن جایگاه برای قرآن است.

    کلید واژگان: قرآن, مستشرقان, نرم افزار قرآن و مستشرقان}
    Esmaeel Ebrahimi *, Muhammad Hasan Zamani

    The author has attempted, in this paper, to briefly introduce the Qurʾān and Orientalists software to the scholarly community, especially those specializing in the discipline of Qurʾān and the Orientalism. He then gives the experts who were responsible for creating the software a report on the positive aspects and drawbacks of this software, so that they can improve future versions, include the necessary features and do away with its defects, God-willing. The most significant shortcomings of this software, contrary to what the institute that created it claims i.e. that it is the most comprehensive software on the subject of Orientalism and the Qurʾān, are firstly its incompleteness and secondly its lack of required deference for the Qurʾān.

    Keywords: Qurʾān, Orientalists, Orientalism, the Qurʾān, Islamicists, Orientalists software}
  • هادی بیگی ملک آباد*، حمید پارسانیا
    در این نوشتار به بررسی زمینه های معرفتی و اجتماعی شرق شناسی پست مدرن و ییامدهای آن پرداخته شده و با روشی تحلیلی اسنادی، تمرکز بحث بر مواجهه ی معرفتی با ادوار شرق شناسی قرار داده شده و این امر از طریق رصد تحولات علم و معرفت صورت گرفته است. هرچند تطورات علم در چند قرن گذشته بر رویه ها، مفاهیم و ادبیات شناختی شرق شناسی تاثیر گذار بوده و از ابعاد مختلفی به متواضع شدن و تغییر در ادبیات آن منجر شده، لکن بنظر میرسد غرب میکوشد روح شرق شناسی کلاسیک که همان نگاه حاشیه ای و استعمارگرانه غرب به مشرق زمین است را در دوره موسوم به پست مدرن هم بصورتی خاموش باز تولیدکند.در این مقاله ضمن بررسی مطالب یاد شده به تاملات ادوارد سعید، ضیاء الدین سردار، لیلا گاندی و...پیرامون رویه های جدید در شرق شناسی اشاره شده است.
    کلید واژگان: شرق شناسی, پسااستعمارگرایی, مدرنیته, ادوارد سعید, پست مدرنیته, گفتمان}
    Hadi Beygi Malek-Abad *, Hamid Parsania
    This paper explores the epistemological and sociological background of postmodern oriental studies and its consequences using an empirical-analytical method that concentrates on the epistemological dimensions of the discourse of oriental studies in analyzing its various evolutionary phases as they relate to the evolutionary phases of science and the acquisition of human knowledge. While it is true that the changes that science and human knowledge have gone through in the past few centuries have had an effect on the techniques, concepts and general discourse of oriental studies, and that these have had a moderating effect, but it nevertheless seems that the West is still intent on rekindling the spirit of classical orientalism, which marginalized the East and looked upon it as an object of exploitation and colonization, in the postmodern period also, albeit in a more subtle and covert fashion. In this paper, in addition to the above considerations, we shall also point to some of the positions and findings of thinkers such as Edward Sa‘īd, Zīauddīn Sardar, and Leela Gandhi with respect to new approaches to oriental studies.
    Keywords: orientalism, Oriental Studies, Post-colonialism, Modernity, Post-modernity, Edward Said, discourse}
  • اکبر محمودی
    انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 شمسی، نقطه عطفی در گسترش آموزش استشراق در داخل و خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است. با پیروزی این انقلاب مردمی و دینی در کشوری که دارای اهمیت ویژه ای در سطح منطقه و بین الملل است، اذهان و افکار بسیاری از کشورها، ملت ها، مراکز و اشخاص را به ماهیت این انقلاب به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، تمدنی، اخلاقی، تربیتی، حقوقی، دینی، مذهبی و... معطوف نمود و سبب مطالعات آموزشی و پژوهشی در سطح کمی و کیفی بالایی گردید. ازاین رو، نوع مطالعات آموزشی و پژوهشی غربیان در زمینه استشراق، تحول زیادی یافت. از سوی دیگر، حکومت و تعامل آن با مراکز و شخصیت های فعال مردمی درباره استشراق در ایران، موجب شد تا رایزنی ها و روابط بیشتر و بهتری با مستشرقان صورت گیرد و از همین رهگذر منابع معتبر و دست اول بیشتری در اختیار آنان قرار گیرد. ایجاد رشته های تخصصی (مانند: ق

    کلید واژگان: قرآن, انقلاب اسلامی, چهل سالگی انقلاب, استشراق, آموزش استشراق}
    Akbar Mahmoudi
    The Islamic Revolution of Iran that took place in 1979 has been a milestone in the development of Orientalism studies in the Islamic Republic of Iran, both inside and outside the country. With the victory of this popular and religious revolution in a country of particular importance at the regional and international levels, the minds and thoughts of many countries, nations, centers, and individuals have become inclined towards the political, social, economic, scientific, cultural, civilizational, ethical, legal, and religious nature of this revolution. This has led to higher educational and research standards both in terms of quality and quantity. Hence, the type of western studies and research in the field of Orientalism has changed greatly. On the other hand, the government and its interaction with active centers and personalities who were studying about Orientalism in Iran made it possible for better contacts to be established with Orientalists scholars, and thought this, they were able to provide them with more reliable and primary sources. Creating specialized fields (like: the Qurʾān and Orientalists), specialized courses, syllabi related to Orientalism, departments for the study of Orientalism, study opportunities, short-term training, student recruitment, student placement etc. are important ways of developing Orientalism studies. In Iran, some seminary centers (such as the Higher Learning Institute of the Qurʾān and Hadith, the Imam ʿAlī (a) Center for Qurʾān Specialization, the Specialized Training Institute for Exegesis and Qurʾānic Sciences, the International Institute for Islamic Studies, a.
    Keywords: forty years of revolution, Orientalism, Orientalists, Orientalism studies}
  • محمد جواد اسکندرلو
    پاسخ دهی به هجمه گسترده تبلیغاتی، عقیدتی و فرهنگی غربیان و خاورشناسان علیه قرآن و اسلام، وظیفه و رسالت عالمان و محققان دینی است. بر همین اساس نوشتار حاضر، در صدد ارائه گزارش مختصری است از تلاش های گوناگونی که از سوی فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی که در همین راستا، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تاکنون انجام گرفته است، از قبیل: تدریس دروس نقد آرای مستشرقان در زمینه ی قرآن، حدیث، تاریخ و کلام در مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی، برگزاری همایش بین المللی قرآن و مستشرقان، پایان نامه های استشراقی دفاع شده در حوزه علمیه و در جامعه المصطفی العالمیه، تاسیس رشته قرآن و مستشرقان در حوزه علمیه قم و در جامعه المصطفی العالمیه، چاپ و نشر دو فصلنامه علمی ترویجی قرآن پژوهی خاورشناسان، تالیف کتب نقد استشراق و... .
    کلید واژگان: قرآن و مستشرقان, استشراق, همایش های بین المللی در نقد استشراق, پژوهش های استشراقی}
    Muhammad Javad Eskandarloo
    Responding to the vast propaganda, both ideological and cultural, of the westerners and Orientalists against Islam and the Qurʾān is the duty and mission of religious scholars and researchers. Accordingly, the present paper seeks to provide a brief account of the various efforts made by the scholars of the seminary and university professors who have been active since the glorious victory of the Islamic Revolution of Iran until now. These efforts include: teaching lessons where the views of Orientalists on the Qurʾān, hadith, history and theology are critiqued in the academic centers of the seminary and university, organizing international conferences on [the subject of] the Qurʾān and Orientalists, having dissertations defended in the field of Orientalism in the seminary and at al-Mustafa International University, the establishment of a program on the Qurʾān and Orientalists in the Qom Seminary and at al-Mustafa International University, the publication of two quarterly academic journals on Qurʾān and Orientalist Studies, authoring critiques of Orientalism etc.

    Keywords: ''Qurʾān, Orientalists'', ''Orientalism'', ''international conferences in critique of Orientalism'', ''Orientalist research''}
  • مرتضی مداحی *، مصطفی جعفرطیاری
    شیعه شناسی و حدیث شیعه در سال های اخیر موضوع مطالعه برخی از مستشرقان بوده است. بررسی سیر حدیث پژوهی شیعی مستشرقان نشان می دهد، آنان به لحاظ روش و بینش و نیز ابعاد مختلف مباحثی حدیثی دارای رویکردهای مختلفی هستند. این رویکردها نگرش آنها را به ابعاد مختلف مباحث حدیث شیعه نشان می دهد. بخشی از مطالعات مستشرقان راجع به منابع حدیثی شیعه بوده است که در بررسی آنها به رویکردهای مختلفی برمی خوریم؛ از جمله رویکرد انتشاری و تصحیح کتب حدیثی شیعه، منبع شناسی توصیفی، رویکرد روش شناختی مجامع حدیثی و رویکرد مطالعات تطبیقی. در این مقاله با بررسی انبوهی از مقالات مستشرقان درباره حدیث شیعه آثاری که درباره منابع حدیثی شیعه هستند، بررسی شده و رویکردهای آنان بازشناسی شده و برخی از دیدگاه های آنان نیز مورد نقد واقع شده است. روش مطالعه در این مقاله توصیفی تحلیلی است.
    کلید واژگان: مستشرقان, حدیث شیعه, شیعه شناسی, خاورشناسی و حدیث, مطالعات تطبیقی}
    ?murteza Maddahi *, Mustafa Jafar Tayyari
    In recent years, some orientalists have conducted studies on Shialogy (Shia studies) and Shia hadith. The review of the process of these studies shows that they have different approaches in terms of method, attitude, and different dimensions of hadith-related issues, which show their attitudes towards different dimensions of Shia hadith-related issues. Some of these studies are about the Shia hadith resources, the review of which shows their different approaches, including publishing approach and correcting Shia hadith books, descriptive bibliography, methodological approach of hadith collections, and comparative studies approach. Using a descriptive-analytical method and searching many studies by orientalists on Shia hadith, the present paper reviews those related to Shia hadith resources, recognizes their approaches, and criticizes some of their view.
    Keywords: orientalists, Shia hadith, Shialogy (Shia studies), orientalism, hadith, comparative studies}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال