به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « peace » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «peace» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد باغستانی کوزه گر*
    پذیرش صلح با معاویه بن ابی سفیان درسال 41ه.ق یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ اسلام وتشیع است.با وجود چیرگی  نظامی معاویه بر نهاد خلافت وکناره گیری امام حسن علیه السلام به نفع او،  تداوم تشیع و برجای ماندن جمعیت شیعیان گرفتار آمده در چنبره ی سیاست های ضد شیعی خلیفه ی تازه به قدرت رسیده ، در شرایط عادی ، ممکن به نظر نمی رسید .تنوع بسته   چالش های برپاساخته ی معاویه در راه نابودی هویت اجتماع شیعی با بسته های متنوعی از  واکنش های امام حسن علیه السلام مواجه شد واز کار  افتاد.مسئله این پژوهش بررسی چند و چون بسته ی مهم ترین  چالش های معاویه  و واکنش های امام ع  برای رسیدن به دو هدف متضاد حذف یا حفظ اجتماع شیعه است.نتایج این پژوهش حاکی  از آن است که بسته واکنش های  امام حسن ع  با برخورداری  از  واقع گرایی ،  عقلانیت و متناسب با امکانات  موجود جامعه شیعه از پس قرارداد صلح  ، توانست از  بسته ی چالش  های  حذفی  دولت اموی  برای  جامعه  شیعه فرصتی برای بقا و استمرارحیات تاریخی اش بسازد.
    کلید واژگان: امام حسن علیه السلام, معاویه بن ابی سفیان, بسته ی چالش ها, بسته واکنش ها, صلح}
    Mohammad Baghestani Kozegar *
    The acceptance of peace with Muawiyah ibn Abi Sufyan in the year 41 AH marks a pivotal moment in the history of Islam and Shiism. Despite the military superiority of Muawiyah over the institution of caliphate and the withdrawal of Imam Hasan (peace be upon him) in his favor, the continuity of Shiism and the persistence of the Shiite population trapped amidst the anti-Shiite policies of the newly empowered caliph seemed unlikely under normal circumstances. Muawiyah's diverse package of challenges aimed at eradicating the Shiite identity encountered various reactions from Imam Hasan (peace be upon him) and ultimately failed. The issue of this study is to examine the most important packages of challenges posed by Muawiyah and the reactions of Imam Hasan (peace be upon him) in achieving two contradictory goals: the elimination or preservation of the Shiite community. The results of this study indicate that Imam Hasan's (peace be upon him) package of responses, characterized by realism, rationality, and proportionality to the available resources of the Shiite community, managed to turn the challenge packages posed by the Umayyad government into an opportunity for survival and the continuation of its historical heritage.
    Keywords: Imam Hasan (peace be upon him), Muawiyah ibn Abi Sufyan, Challenge Packages, Reaction Packages, Peace}
  • عصمت عبدالهی، فاطمه خلیلی*، طیبه عارف نیا
    در زمینه مباحث انسان شناسی، موضوعات گوناگونی مطرح شده است که شناخت انسان کامل و بررسی ویژگی های یک انسان مطلوب از جمله مهمترین این موضوعات می باشد، چراکه ریشه در میل فطری انسان برای کمال گرایی دارد. به همین دلیل همه مذاهب و مکاتب بشری تلاش نموده اند تا انسان کامل و مطلوب مدنظر خود را تعریف نموده و ویژگی های خاص آن را احصاء نمایند. در این پژوهش تلاش گردیده با روش مطالعه تطبیقی درون دینی، به ترسیم مهمترین ویژگی های انسان کامل از منظر قرآن کریم و مکتب روانشناسی انسان گرا پرداخته و وجوه تشابه و افتراق نظرات مطرح شده را بررسی نمائیم. یافته های تحقیق نشان می دهد که در رویکرد انسان گرایی و در سلسله مراتب نیازها عواملی همچون ارضاء نیاز امنیت، همخوانی تجربیات فرد با خودپنداره، خودپذیری، عزت نفس مثبت، رهایی از گذشته و آینده سبب احساس آرامش و امنیت در زندگی انسان کامل می گردد، در حالی که در رویکرد قرآنی، مومن بودن و قرار گرفتن در حصار امن ایمان به خدا، توکل بر او، پیروی از دستورات دینی و زندگی بر طبق اصول الهی سبب داشتن اعتماد به نفس، رهایی از گذشته و آینده و در نتیجه آن احساس امنیت و آرامش می گردد.
    کلید واژگان: انسان کامل, روانشناسی انسان گرا, امنیت, آرامش, ایمان}
    Esmat Abdolahi, Fatemeh Khalili *, Tayebeh Arefnia
    In the field of anthropological topics, various issues have been raised, and knowing the perfect human being and examining the characteristics of a desirable human being are among the most important of these issues, because it is rooted in the natural human desire for perfectionism. For this reason, all human religions and schools have tried to define the perfect and desirable human being and to calculate its special characteristics. In this research, we tried to draw the most important characteristics of a perfect human being from the perspective of the Holy Quran and the school of humanistic psychology, using the method of comparative study within religion, and examine the similarities and differences of the opinions presented. The findings of the research show that in the humanistic approach and in the hierarchy of needs, factors such as satisfying the need for security, matching one's experiences with self-concept, self-acceptance, positive self-esteem, freedom from the past and the future cause a sense of peace and security in the life of a complete human being. While in the Quranic approach, being a believer and being in the safe fence of faith in God, relying on him, following religious orders and living according to divine principles lead to self-confidence, liberation from the past and future, and as a result, a sense of security and It calms down.
    Keywords: The perfect human being, humanistic psychology, Security, peace, faith}
  • سید معصوم حسینی*، سیده فاطمه قدیری نژاد

    در عصر حاضر، با وجود آن که بشر تمام ساحت های انسانی را تا کرانه پیموده و به تعبیر برخی از دانشمندان غربی، پایان جهان را به چشم خود دیده، اما نتوانسته است راهکاری مطمئن و ماندگاری برای کاهش و یا تسکین بحران های روانی و آلام روحی خویش، کشف نماید؛ و لذا ندای نیاز به دین را از عمق جانش فریاد می زند و بانگ برمی آورد که تنها طریق نجات، پذیرش وحی الهی و تمکین رهاورد انبیاست. این تحقیق با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال آن است که دریابد، دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی که ضامن سعادت دنیوی و اخروی بشر است، چه راهکارهایی را برای ارتقا و تضمین امنیت روحی انسان ارائه داده است؛ و این راه حل ها، چگونه امنیت روانی انسان را محقق می سازند. در پاسخ، به این نتیجه نائل آمده است که امنیت روانی واقعی و اثر بخش جز در پرتو ایمان و توکل بر یگانه مدیر و مدبر جهان، باور به هدفمند بودن زندگی و وجود حیات پس از مرگ، تقوا و استعانت از قدرت لا یزال الهی و راز و نیاز با محبوب حقیقی محقق نمی شود؛ همچنین ارتباط با وجودی متعالی، زمینه های یکپارچگی شخصیت را در انسان فراهم می کند و در تشکیل ارزش های عالی در وجود آدمی، ایجاد انگیزه در زندگی اجتماعی و مسئولیت های فرهنگی و اقتصادی و امید به زندگی نقشی جدی دارد.

    کلید واژگان: قرآن, آرامش, امنیت روانی, ایمان به خدا, توکل}
    masume hosseini *

    In the present age, despite the fact that human beings have traveled all human fields to the shores and, according to some Western scientists, have seen the end of the world with their own eyes, but have not been able to find a sure and lasting solution to reduce or alleviate their psychological crises and mental pain. And so he cries out for the need of religion from the depths of his soul and shouts that the only way to salvation is to accept divine revelation and obedience to the prophets. This descriptive-analytical research seeks to find out what solutions the religion of Islam, as the most complete divine religion that guarantees the worldly and otherworldly happiness of human beings, has offered to promote and ensure the psychological security of human beings; And how do these solutions create psychological security for human beings. In response, it has been concluded that real and effective psychological security is achieved only through the faith and relying on the only manager of the world, belief in the purposefulness of life and the existence of life after death, piety and the help of infinite divine power and Prayers with the true beloved. Also, the relationship with the transcendent existence provides the grounds for the integration of personality in the human and it plays a serious role in forming great values in human beings, motivating them in social life, cultural and economic responsibilities, and life expectancy.

    Keywords: Quran, peace, psychological security, faith in God, trust}
  • سکینه بیرانوند، محمدطاهر یعقوبی*، رجب اکبرزاده

    وجود و عدم صلح می تواند در فرهنگ، اقتصاد، سیاست و افراد جامعه موثر و نقشی تعیین کننده داشته باشد. مساله اصلی پژوهش بررسی دیدگاه نهج البلاغه و کانت درموضوع صلح پایدار و وجوه اشتراک و افتراق آنهاست. در نگاه نهج البلاغه صلح به درونی، فردی و اجتماعی تقسیم شده و زمینه صلح اجتماعی درصلح فردی نهفته است ومعیارهایی برای صلح وجود دارد که صلح پایدار باید متلبس به آنها گردد و صلح بین افراد و حاکمیت ایجاب می کند تا حکومت متضمن سلامت و امنیت اجتماعی، خدمت به مردم، عدالت محوری و قانون مندی باشد. ازمنظر کانت صلح پایدار دارای ارکانی است که جنبه صرفا مادی دارند وپشتوانه آن آراء جمهور و برقراری دموکراسی است. گرچه مبانی صلح ازمنظر نهج البلاغه وکانت متفاوت است، اما در ضرورت و اهمیت صلح نظری واحد دارند. دو دیدگاه کرامت انسانی و حقوق افراد را محترم شمرده و نظم را در کنار آن ضروری و آن راعلت موجبه صلح می دانند واصل اولی را صلح و جنگ را عارضی وغیر اصیل می دانند و عدالت هدف اصلی برقراری صلح است.دو دیدگاه مطرح، از لحاظ مبانی معرفتی و هستی شناسی متفاوت هستند. صلح در نهج البلاغه مبتنی بر جهان بینی الهی و در نگاه کانت دارای نگاهی مادی است؛ صلح در نگاه اول، اصلی ثابت بوده و مقوله های زمانی ومکانی در آن اثر نمی گذارد وهدف از آن ایجاد آرامش برای افراد اجتماع است، درصورتی که در نگاه دوم، صلح مساله ای نسبی است وهدف از آن ایجاد منفعت درسطح دولت ها است.

    کلید واژگان: صلح, علی علیه السلام, کانت, نهج البلاغه, جمهوریت, دولت}
    Sekine Beyranvand, Mohammadtaher Yaghoubi *, Rajab Akbarzade

    The presence or absence of peace can have an effective and decisive role in culture, economy, politics, and society. The present study aims to examine the views of Nahj al-Balaghah and Kant on sustainable peace and their commonalities and differences. In Nahj al-Balaghah, peace is divided into internal, individual, and social parts, and social peace is rooted in individual peace. On the other hand, there are criteria for peace that sustainable peace should have them. Also, peace between people and the government requires that the government embraces health and social security, servicing people, justice, and the rule of law. From Kant's point of view, sustainable peace has pillars that are purely material and supported by the votes of the president and the establishment of democracy. Although the foundations of peace are different from the point of view of Nahj al-Balaghah and Kant, they have the same opinion regarding the necessity and importance of peace. These two views respect human dignity and the rights of individuals and consider order to be necessary and the cause of peace. They consider peace as first principle and war as temporary and inauthentic. According to them, justice is the main goal of establishing peace. It should be noted that these two views are different in terms of epistemological and ontological foundations. Peace in Nahj al-Balaghah is based on a heavenly worldview, and in Kant's view, it has a materialistic view. In the first view, peace is a fixed principle, and time and place categories do not affect it, and its purpose is to create peace for people in society, while in the second view, peace is a relative issue, and its purpose is to create benefits at the level of governments.

    Keywords: Peace, Imam Ali (AS), Kant, Nahj Al-Balaghah, Republic, Government}
  • معصومه ریعان*
    تحول گفتمانی اروپای بعد از رنسانس، تغییرات شگرفی در تعریف و منزلت اجتماعی و حقوقی زنان به‎وجود آورده است. انتقال چنین مفاهیمی به جهان اسلام به‎خصوص در صد سال اخیر، مواجهه‏ی مسلمانان را با رویکردهای سنتی جهان اسلام در مسائل حقوقی زنان به چالش کشیده است. این بحران‎ها که برنتابیدن زنان از تفاسیر سنتی یکی از دستاودهای آن است، موجب بازنگری اندیشمندان مسلمان در مسائل حقوقی زنان گردیده و آیات مربوط به حضور اجتماعی زنان را محور اندیشه و نگارش‎های متعددی نموده است. پژوهش حاضر که با روش تحلیلی-توصیفی و مبتنی بر منابع کتاب‏خانه‏ای سامان یافته است، آیات مربوط به ملکه سبا در سوره نمل را نمونه کامل این بازخوانی قرار داده و با تحلیل محتوای آیات، حضور سیاسی-اجتماعی زنان را در بالاترین عرصه اجرایی واکاوی نموده است. نتایج این پژوهش نشان‏می‏دهد، انتقال تجربه زیسته ملکه سبا در امر سیاسی، تایید قرآن بر آگاهی‏های زنان در عرصه‏های فراگیر خطر است که با نیل به صلح و عدالت، راه حل جنگ و غلبه نظامی را در اولویت عملکرد خود ندانسته و تعالی و توسعه انسانی را جایگزین موثر آن قرار می‏دهند. گرایش و عملکرد ملکه سبا در تغییر سازوکار جنگی به مصالحه، و اولویت وی در صلح، امنیت و عدالت، امروزه با واژگان حکمرانی خوب مورد بحث است. این رهیافت با تغییر در روش‏مندی تفاسیر سنتی به روش‎های نوین تفسیری در آیات مربوط به زنان محقق می‎گردد و راه حل منطقی و عقلانی آیندگان را در پذیرش صلح جهانی و عدالت فراگیر و در پذیرش زنان در سیاست‏ورزی و رهیافت گفتمان سیاست زنانه می‏داند.
    کلید واژگان: سوره نمل, ملکه سبا, حکمرانی خوب, صلح, عدالت, امنیت, زنان}
    Masoumeh Rayann *
    The discursive and paradigmatic evolution of Europe after the renaissance has brought about tremendous changes in the definition and social and legal status of women. The transfer of such concepts to the Islamic world, especially in the last hundred years, has challenged the confrontation of Muslims with the traditional approaches of the Islamic world in women's legal issues. These crises, where women's rejection of traditional interpretations is one of its achievements, have caused Muslim thinkers to reconsider women's legal issues and have made the verses related to women's social presence the focus of many thoughts and writings. The current research, which is organized by analytical-descriptive method and based on library sources, made the verses related to the Queen of Sheba in Surah Namal a complete example of this reading and by analyzing the content of the verses, the political-social presence of women in the highest The executive field has been analyzed. The results of this research show that the transfer of the lived experience of the Queen of Sheba in political matters is the confirmation of the Quran on the awareness of women in the all-pervading arenas of danger, that by achieving peace and justice, the solution to war and military conquest is the priority of their performance. They don't know and replace it with human excellence and development. This approach is achieved by changing the methodology of traditional interpretations to modern interpretation methods in the verses related to women, and the logical and rational solution of the future is to accept world peace and universal justice and to accept women in politics and the approach of political discourse. Feminine knows.
    Keywords: Surah Nemal, Queen Of Sheba, Female Politics, Peace, Justice}
  • مریم صانع پور*
    خداوند در آغاز خلقت اسماء را به «انسان» آموخت تا جانشین خدا بر روی زمین باشد، بنابراین جانشینی خدا بر روی زمین نقشی مشترک برای نوع انسان اعم از زن و مرد است. همچنین با مشارکت پدر و مادر اولیه جامعه بشری، نهاد خانواده ایجاد شد تا نقطه آغازی بر مشارکت زنان و مردان در ساختن و اداره نهاد جامعه باشد. از این رو حیات اجتماعی همواره نیازمند حضور تعیین کننده زنان در کنار مردان است در حالیکه نظریه پردازان حیات مدنی زنان را به بهانه عواطف مادرانه شان موجوداتی غیرعقلانی معرفی کردند و به حوزه خصوصی راندند؛ این امر تمدنی خشن را شکل داد که از فقدان عواطف مادرانه رنج می برد؛ تمدنی که از آفت دوگانه سازی سوژه عقلانی مردانه در مقابل ابژه غیرعقلانی زنانه رنج می برد.در این جستار با تمرکز وجودشناسانه بر قصه حضرت مریم و ملکه سبا در قرآن کریم، ایده معنویت زا و صلح گستر مشارکت عقلانیت تمدن ساز زنانه با عقلانیت تمدن ساز مردانه ارائه می شود تا زمینه مناسبی برای فرآیند سازی عقلانیت تمدن ساز زنانه، در اداره جوامع بشری صورت گیرد؛ عقلانیتی که ویژگی هایش عبارتند از: حیات آفرینی، رشددهی، حفاظت، مراقبت، امنیت زایی، معنویت افزایی و صلح گستری.
    کلید واژگان: حیات آفرینی, رشددهی, حفاظت, مراقبت, امنیت زایی, معنویت افزایی و صلح گستری}
    Maryam Saneapour *
    In the genesis of humanity, God imparted the knowledge of names to mankind, designating them as successors on earth, a shared responsibility for both men and women. The establishment of the family institution by early societal figures marked the genesis of societal construction and management involving both genders. The presence of women alongside men is deemed essential in social life, contrary to historical perceptions portraying women as emotionally-driven and relegating them to the private sphere, perpetuating a civilization lacking maternal nurturing. Through an ontological exploration of the narratives of Virgin Mary and the Queen of Sheba in the Holy Quran, this essay advocates for the harmonious synergy between female and male rationalities in civilization-building endeavors. This cooperation aims to provide a conducive environment for the advancement of female-driven rationality in governing human societies, characterized by attributes such as fostering life, growth, protection, care, security, spirituality, and peace.
    Keywords: Women, Quran, Sprituality, Peace}
  • روح الله داوری*، محمدتقی دیاری بیدگلی، رضا جمالی

    موضوع سیاست خارجی در آموزه های قرآن کریم قابل پی جویی است؛ ازاین رو می توان آنچه امروزه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دنبال می شود را با آیات قرآن کریم سنجید. یکی از مقوله های بسیار مهمی که در سیاست خارجی اسلامی مطرح است، «صلح» است؛ موضوعی که توسط آیت الله خامنه ای در بیانات و پیام های مختلف به آن اشاره شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر بر اساس روش تحلیل محتوا و روش معناشناسی درصدد پاسخ گویی به این سوال اصلی است که مستندات قرآنی صلح در اندیشه آیت الله خامنه ای کدام اند؟ برای پاسخ به این پرسش پس از تحلیل صلح در اندیشه آیت الله خامنه ای و تبیین معناشناسانه صلح در قرآن کریم به بازشناسی این اصل پرداخته شده است؛ بدین معنا که مقولات و نتایج حاصل از بیانات آیت الله خامنه ای با مقولات و نتایج مفهوم مورد نظر در قرآن کریم مقایسه شده و شباهت ها، تفاوت ها و میزان تناظر آن ها سنجیده و مشخص شده است بیانات رهبر انقلاب اسلامی به چه میزان بر اساس مستندات قرآنی است. بر اساس یافته های پژوهش، سلم در قرآن کریم با مفهوم مصطلح «صلح» ترادف بیشتری دارد و رهبر انقلاب اسلامی برای صلح به عنوان یکی از اصول سیاست خارجی به آیه 8 سوره ممتمنه و آیه 128 سوره نساء استناد جسته است. بر این اساس دولت اسلامی باید پیشنهاد سازش از سوی کافران را بپذیرد، درصورتی که آنان تهاجم نکرده و نکنند.

    کلید واژگان: صلح, سلم, اندیشه آیت الله خامنه ای, سیاست خارجی قرآن بنیان, قرآن کریم}
    Ruhullah Davari *, MohammadTaqi Diari Bidgoli, Reza Jamali

    The subject of foreign policy in the teachings of the Quran can be explored, allowing us to align current foreign policy practices of the Islamic Republic of Iran with Quranic verses. One of the highly significant concepts in Islamic foreign policy is 'peace,' which has been addressed by Ayatollah Khamenei in various statements and messages. Hence, this research, utilizing content analysis and semantic methods, aims to answer the fundamental question: Which Quranic references form the basis for Ayatollah Khamenei's conception of peace? To address this query, after analyzing the notion of peace from Ayatollah Khamenei's perspective and expounding the semantic meaning of peace in the Quran, the research revisits this principle. The study thus compares the concepts and results derived from Ayatollah Khamenei's statements with the intended meanings in the Quran, assessing their similarities, differences, and levels of correspondence, to determine to what extent the Supreme Leader's statements align with Quranic evidence. The research findings indicate that 'sulh' in the Quran predominantly correlates with the concept of 'peace' as a term. The Supreme Leader has referred to verse 8 of Surah Al-Mumtahina and verse 128 of Surah An-Nisa as the foundation for his foreign policy principle of pursuing peace. Accordingly, the Islamic government is required to accept reconciliation proposals from non-believers as long as they have not initiated or are not initiating aggression..

    Keywords: peace, Silm, Thought of Ayatollah Khamenei, Quran-Based Foreign Policy, The Holy Quran}
  • محمد دانش نهاد*، محمدحسن وکیلی

    توکل و تفویض، از جمله مفاهیم کلیدی و اساسی در قرآن کریم و روایات هستند که هریک به نوبه خود نقشی بسزا در تحصیل آرامش دارند. تحقیق پیش رو با روش تحلیلی توصیفی و مبتنی بر گردآوری و تحلیل اطلاعات و مقارنه آرا در پی تبیین نقش دو مفهوم توکل و تفویض در مقابله با اضطراب و تحصیل آرامش است. بر این اساس ابتدا حقیقت توکل و تفویض، ارکان و تفاوت های آن دو با یکدیگر تبیین می شود، بعد از آن مکتب اسلام با سایر مکاتب در توکل و تفویض مقایسه می شود و سپس در گام سوم بر اساس آیات و روایات به نقش توکل و تفویض در تحصیل آرامش پرداخته و در نهایت حوزه هایی که برای توکل در آیات و روایت مطرح می شود موردبررسی و تحلیل قرار می گیرد؛ از جمله نتایج تحقیق آنکه: 1. اگرچه توکل نقشی بسزا در تحصیل آرامش دارد، تفویض مراتب بالاتری در تحصیل آرامش دارد؛ 2. از آنجا که دین اسلام به دنبال تطهیر درون انسان هاست توکل و تفویض نیز جایگاه خاصی پیدا می کند؛ اما سایر مکاتب به جهت آنکه غالبا هدف اساسی را تغییر رفتارها نه اصلاح درون می دانند از این دو مفهوم اساسی در تحصیل آرامش بی بهره خواهند بود.

    کلید واژگان: توکل, تفویض, اضطراب, آرامش, قرآن کریم, روایات}
    Muhammad Danesh Nahad *, MuhammadHassan Vakili

    Reliance (Arabic: توکل, Romanized: Tawakkul) and delegation (Arabic: تفویض, Romanized: Tafwīḍ, relegation) are among the important and fundamental concepts in the Holy Quran and aḥādīth (Arabic: احادیث, singular: ḥadīth, traditions and narrations), each of which plays a significant role in obtaining peace. The present research, by a descriptive analytical method and based on data collection and analysis of information and comparison of opinions, is going to explain the role of two concepts of reliance and delegation in dealing with anxiety and obtaining peace. First, the truth of reliance and delegation accordingly, the pillars and differences between the two concepts are explained, then the school of Islam is compared with other schools in terms of reliance and delegation and then in the third step, the role of reliance and delegation in obtaining peace based on the verses and traditions is explained and finally the fields that are considered for reliance in the verses and narrations are examined and analyzed and the research results are: 1. Although reliance plays an important role in the achievement of peace, delegation has a higher position than attaining peace; 2. Since the religion of Islam seeks the purification of human beings, reliance and delegation also find a special place; but other schools will not benefit from these two basic concepts in attaining peace; because they often consider the main goal to be changing behaviors rather than reforming the inside.

    Keywords: Reliance (Arabic: ک ت, Romanized: Tawakkul), delegation(Arabic: ی فت, Romanized: Tafwīḍ, relegation) Anxiety, Peace, Holy Quran, Aḥādīth (Arabic: دیث اح, singular: ḥadīth, traditions, narrations)}
  • Syed MohammadAli Aon, Ali Ahmadi Amin *

    There are at least, three approaches to peace, including realism, just war theory, and pacifism. The Holy Qur’ān as the main source in Islam can be seen as a Source of peace that believes in a just war on the battlefield. Peace can be classified into positive and negative concepts. From the Quranic viewpoint, peace is applicable in both aspects. Acceptance of peace and social pluralism is a realistic principle according to the Quranic ethics. There are primarily three challenges-disability, injustice, and restriction of freedom- that have been mentioned in having peace. These challenges could be justified with the moral principles and rules of peace. This paper will deal with the general moral principles of peace from a Qur’ānic perspective using descriptive-analytical research methodology. In general, the Quranic moral principles for peace could be considered as giving priority to peace; placing justice for achieving peace; Avoiding anti-peace factors; Strengthening the agents of peace; Accepting legitimate pluralism; Empowering peace-seekers; and, Coalition for Peace.

    Keywords: ethics, peace, Quran, Ethical Principles, moral realism}
  • علی قانعی، لیلا ابراهیمی*، مهدی درستی

    مقاله «همسران پیامبر» اثر باربارا فرییر استواسر در جلد پنجم دایرهالمعارف قرآن لیدن منتشر شده است. وی با استناد به منابع اهل سنت ابتدا به معرفی تعداد و اسامی همسران پیامبر (ص) پرداخته و بعد از بیان آیات مربوط به همسران پیامبر (ص) به چگونگی تصاویر همسران پیامبر در منابع حدیثی و تاریخی قدیم و جدید می پردازد. بررسی میزان اعتبار و سنجش این مدخل به دلیل ارتباط با سیره پیامبر اکرم (ص) و اصل عصمت آن حضرت، امری مهم و ضروری است. این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی و با مطالعه کتابخانه ای به بررسی و نقد مدخل همسران پیامبر از دایرهالمعارف قرآن می پردازد. نویسنده این مدخل اگرچه به صورت کلی مطالب قابل توجهی را تبیین و گزارش کرده است؛ اما به دلیل استناد به منابع اهل سنت دچار کاستی و ضعف هایی شده و مطالبی را ذکر کرده است که با آیات قرآن و تاریخ قطعی در خصوص سیره پیامبر (ص) ناسازگاری دارد. از مهم ترین اشکالات این مدخل، نسبت دادن اموری نادرست و جعلی به پیامبر (ص) در زندگی خانوادگی و پایین آوردن حرمت رسول خدا (ص)، بالا بردن جایگاه برخی همسران آن حضرت و عدم جامعیت آن در منابع مورد استفاده است. این نوشتار درصدد است محورهای قرآنی این مدخل را با استناد به منابع معتبر اسلامی نقد کند.

    کلید واژگان: همسران پیامبر, شان نزول آیات زنان پیامبر, مستشرقان, دایرهالمعارف قرآن لیدن, باربارا فرییر استواسر}
    Ali Qanei, Leila Ebrahimi *, Mehdi Doroshti

    Jihad is one of the branches of religion that became obligatory in Madinah and the Holy Quran recommended Muslims to it. Orientalists have introduced the book of violence and the religion of Islam as the religion of the sword without paying attention and analyzing the nature, philosophy and works of the Quran. The main problem of the research is that what are the appropriate answers to the doubt of some orientalists (including Revan Firestone, Bernard Lewis, Rizway Pfizer, Theodore Noldeke, etc.) regarding the existence of violence in the context of Jihad in Islam? The method of this research is analytical-descriptive and critical. The research aims to provide appropriate answers to the above question, taking into account the goals of the Islamic religion and Quranic concepts. The important findings of the research are reported as follows. The objectives of Islam are based on peace and tranquility, and numerous verses indicate the call for peace and peaceful coexistence with other religions, as well as divine-wide mercy. Historical examples such as the 13-year presence of Muslims in Mecca, as well as the peace of Hudaybiyah and the conquest of Mecca, are evidence of the claim that war and jihad in the era of the Prophet of Islam (PBUH) had all defensive aspects, and also the effects of time and place in the rulings of jihad prove peace-oriented in the field of Jihad.

    Keywords: Jihad, Orientalists, Quran, Suspicion of Violence, peace}
  • رضا الله دادی*، هادی بیاتی، سید محسن حسینی دهنوی
    هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل برهم زننده اقتصادی و اجتماعی تحقق صلح در خاورمیانه از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در مورد عوامل برهم زننده صلح در خاورمیانه از دیدگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری، می توان به موارد زیر اشاره نمود: الف) عوامل برهم زننده اقتصادی: حمایت های اقتصادی آمریکا و اروپا از اسراییل؛ توطیه های اقتصادی آمریکا علیه ایران، طمع ورزی به منابع مسلمین؛ استفاده ابزاری آمریکا از دولت های منطقه؛ سیاست توسعه ارضی اسراییل. ب) عوامل برهم زننده اجتماعی: ایجاد تفرقه میان مسلمانان؛ غفلت سران دولت های اسلامی؛ تحقیر ملت ها توسط سران کشورها؛ سازش دولت های عربی با اسراییل؛ دین ستیزی و وابستگی حاکمان کشورهای عربی؛ تلاش برای بازسازی رژیم های قدیمی به وسیله غرب؛ نشر مفاهیم غربی در جوامع اسلامی.
    کلید واژگان: صلح, خاورمیانه, امام خمینی, آیت الله خامنه ای, فلسطین, اقتصاد, آمریکا, مسلمانان, اسرائیل}
    Reza Allahdadi *, Hadi Bayati, Seyed Mohsen Hoseyni Dehnavi
    The purpose of the present study is to review economic and social causes disturbing the realization of peace in the Middle East from the view of the two Imāms of the Islamic revolution. The research method is descriptive-analytic and the results showed that with respect to the causes disturbing peace in the Middle East from the view of Imām Khomeini and the Supreme Leader, the following factors can be mentioned: A) Economic causes: the U.S and Europe's economic support from Israel as well as its land improvement policies; B) Social causes: creating conflict among Muslims, negligence of the Islamic government leaders, humiliation of nations by the leaders of other countries, conciliation between Arabic governments and Israel, anti-religious attitude of the Arabic leaders and their dependence on super powers, western attempts to rebuild old regimes in the region, and propagation of western concepts in Islamic societies.
    Keywords: peace, middle east, Imām Khomeini, Āyatollāh Khāmene'i, Palestine, Israel, Economy, United States, Muslims}
  • نصرالله درویشی

    غم از هیجاناتی است که ابراز آن رفتاری طبیعی است و می‌تواند در شرایطی نوعی اختلال روانی به‌حساب آید؛ برخی برپایی عزای اهل‌بیت عصمت و طهارت% به‌ویژه امام حسین (ع)را از مصادیق اختلال افسردگی مطرح کرده‌اند؛ در این پژوهش با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به روش توصیفی به این سوال پرداخته شده است که «آیا برپایی مجالس عزا در سوگ ایمه اطهار% از مصادیق افسردگی است؟»؛ نتایج پژوهش نشان می‌دهد که براساس هیچ‌یک از ملاک‌های مطرح در تشخیص ناهنجاری‌ها و اختلالات روانی ازجمله «راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی DSM» نه‌تنها برگزاری مراسم عزاداری و ابراز رفتاری هیجانی غم از مصادیق ناهنجاری و یا اختلال افسردگی نیست؛ بلکه براساس پژوهش‌های انجام‌گرفته این‌گونه مراسم‌ها باعث شادی، نشاط و آرامش است.

    کلید واژگان: عزاداری, افسردگی, هیجان, غم, شادی, نشاط, آرامش}
    Nasrullah Darvishi

    Sadness is one of the emotions that is a normal behavior and of course, it can be considered as a symptom of a mood disorder in certain circumstances. Some people have assumed the mourning of Ahl al Bayt (A.S.) and especially Imam Hussain (A.S.) as examples of depression. In this research, using library sources and in a descriptive way, the question that "is the holding of mourning gatherings in the mourning of Athar imams is one of the examples of depression or not?" The results of the research show that according to none of the criteria in the diagnosis of mental disorders (including the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - DSM), not only holding a mourning ceremony is not an example of depression, but such a ceremony also creates vitality and peace.

    Keywords: mourning, depression, excitement, sadness, vitality, peace}
  • امیر غلامعلی پوردزفولی*، علیرضا آل بویه
    در طول تاریخ و به ویژه در عصر حاضر یکی از دغدغه های مهم بشر وجود جنگ ها و آسیب های ناشی از آن است. اندیشمندان همواره تلاش کرده اند که جنگ را از منظرهای گوناگون بررسی کنند و مشروعیت و عدم مشروعیت آن را به لحاظ حقوقی و اخلاقی بسنجند. بررسی جنگ به لحاظ اخلاقی از جمله دغدغه های فیلسوفان اخلاقی است که از دوران یونان باستان تا کنون ادامه داشته است. در اخلاق جنگ، سه نظریه معروف مطرح است که عبارتند از واقع گرایی، صلح گرایی و نظریه جنگ عادلانه. واقع گرایی یکی از دیدگاه های رایج است که خود به دو نوع توصیفی و تجویزی، و نوع تجویزی نیز به دو نوع احتیاطی و اخلاقی تقسیم می شود. بر اساس واقع گرایی تجویزی ۔ احتیاطی تنها راه کم هزینه برای دولت ها برای دست یابی به منافع، کنار گذاشتن اصول اخلاقی و عمل بر اساس رعایت احتیاط در جانب منافع است. از نظر آنها، پذیرش واقع گرایی به گسترش صلح در میان دولت ها نیز کمک می کند؛ بر خلاف نظریه جنگ عادلانه که به گسترش جنگ ها می انجامد. در این مقاله، استدلال ها به سود واقع گرایی تجویزی ۔ احتیاطی بررسی و نقد شده اند.
    کلید واژگان: اخلاق جنگ, جنگ عادلانه, واقع گرایی احتیاطی۔ تجویزی, صلح گرایی}
    Amir Gholamalipourdezfuli *, Alireza Alebouyeh
    A human serious concern throughout history and especially during the presentepoch is war and its potential damages. Theorists have always attempted toexamine war in many respects and weighed up its legitimacy legally and morally.Since ancient Greece, moral philosophers have concerned themselves about themoral assessment of war. There are three known theories regarding the ethics ofwar: realism, pacifism, and just war theory. Realism as a common view is dividedinto two kinds: descriptive and prescriptive, and prescriptive realism is classifiedinto two parts: moralized and cautionary. According to cautionary prescriptiverealism, the only way for states to promote interests inexpensively is byabandoning moral principles and taking precautionary measures to protectinterests. This theory holds that accepting realism helps promote peace amongstates while accepting just war theory may lead to war expansion. In this paper,arguments for cautionary prescriptive realism will be critically explored
    Keywords: Cautionary prescriptive realism, ethics of war, just war, peace, interests}
  • حسین علوی مهر

    جهاد یکی از فروع دین است که در مدینه واجب شده و قرآن کریم مسلمانان را بر آن توصیه کرده است. مستشرقان بدون توجه و تحلیل ماهیت و فلسفه و آثار آن قرآن را به همین علت کتاب خشونت و دین اسلام را دین شمشیر معرفی کرده اند. مسیله اصلی پژوهش این است که پاسخ های مناسب به شبهه بعضی مستشرقان (ازجمله ریوون فایرستون، برنارد لوییس، ریزوی فایزر، تیودور نولدکه و...)، مبنی بر وجود خشونت در باب جهاد در اسلام چیست؟ روش این تحقیق، تحلیلی - توصیفی و انتقادی است. هدف پژوهش، ارایه پاسخ های مناسب به شبهه فوق، با توجه به اهداف دین اسلام و مفاهیم قرآنی است. یافته های مهم پژوهش چنین گزارش می شود. مقاصد دین اسلام بر اساس صلح و آرامش است و آیات متعددی بر دعوت به صلح و نیز همزیستی مسالمت آمیز با ادیان دیگر و همچنین رحمت گسترده الاهی دلالت دارد. نمونه های تاریخی همچون حضور سیزده ساله مسلمانان در مکه و همچنین صلح حدیبیه و فتح مکه شاهدی بر مدعاست نیز جنگ و جهاد در عصر پیامبر اسلامa همه جنبه دفاعی داشته است و همچنین، انواع تاثیر عنصر زمان و مکان در احکام جهاد نیز، صلح محوری را در حوزه جهاد، به اثبات می رساند.

    کلید واژگان: جهاد و مستشرقان, قرآن و جهاد, شبهه خشونت طلبی و جهاد, صلح}
    Hussain Alavi Mehr

    Jihad is one of the branches of religion that became obligatory in Madinah and the Holy Quran recommended Muslims to it. Orientalists have introduced the book of violence and the religion of Islam as the religion of the sword without paying attention and analyzing the nature, philosophy and works of the Quran. The main problem of the research is that what are the appropriate answers to the doubt of some orientalists (including Revan Firestone, Bernard Lewis, Rizway Pfizer, Theodore Noldeke, etc.) regarding the existence of violence in the context of Jihad in Islam? The method of this research is analytical-descriptive and critical. The research aims to provide appropriate answers to the above question, taking into account the goals of the Islamic religion and Quranic concepts. The important findings of the research are reported as follows. The objectives of Islam are based on peace and tranquility, and numerous verses indicate the call for peace and peaceful coexistence with other religions, as well as divine-wide mercy. Historical examples such as the 13-year presence of Muslims in Mecca, as well as the peace of Hudaybiyah and the conquest of Mecca, are evidence of the claim that war and jihad in the era of the Prophet of Islam (PBUH) had all defensive aspects, and also the effects of time and place in the rulings of jihad prove peace-oriented in the field of Jihad

    Keywords: Jihad, Orientalists, Quran, Suspicion of Violence, peace}
  • محمدرحیم عیوضی*، حسن سعیدی

    بشریت برای رسیدن به آرامش به انواع اوراد و اذکار در مناسکها،آیینها، ،عرفانهای نوظهور و غیره ایمان آورده وکاملا به آن وفادار مانده اند. نتیجه ایمان به چنین اذکاری نه تنها آرامشی شکل نمی گیرد بلکه بعضی از این اذکار سبب رنج و درد و اضطراب بیشتر می شود.سرگردانی و حیرت بشریت کنونی بخاطر نداشتن راهکار درست می باشد در این مقاله ایمان آوردن به آموزه های قرانی سبب آرامش همیشگی وپایدار خواهد شد یافته های تحقیق نشان می دهد از منظر آموزه های قرانی ،آنچه را که آرامش را پایدارتر و ماندنی تر می کند علاوه بر ایمان داشتن به آموزه های قران ،عمل کردن به آرایه های روانشناسی چون احسان به خلق ، محبت به مردم و همدلی و مهربانی با مردم می باشد قران کریم در آیات متعددی سرور و شادی ناشی از نیکی و احترام و محبت به دیگران را موجب آرامش و اطمینان همیشگی بیان می کند و این نسخه تجویزی برای همه بشریت می باشد راه نجات از سرگردانی وحیرت و اضطراب علاوه برایمان داشتن به آموزه های قرانی، انجام اعمال صالحه ای چون احسان به خلق می باشد. روش تحقبق در این پژوهش به صورت کیفی است و مطالعات براساس تحقیق کتابخانه ای و استفاده از آیات قران می باشد

    کلید واژگان: ایمان, آرامش, احسان به خلق, جامعه مطلوب}
    Mohammadrahim Evazi *, Hassan Saeedi

    In order to achieve peace, humanity has believed in all kinds of recitations and rituals in rituals, rituals, emerging mysticisms, etc., and has remained completely faithful to it. The result of believing in such a dhikr is not only that there is no peace, but some of these dhikrs cause more suffering, pain and anxiety. Research findings will show that from the perspective of Quranic teachings, what makes peace more stable and lasting, in addition to believing in Quranic teachings, acting on psychological arrays such as kindness to people, love for people and empathy. And it is kindness to people. In many verses, the Holy Qur'an expresses the joy and happiness caused by goodness, respect and love for others, the cause of eternal peace and security, and this prescription is a way for all humanity to be saved from confusion, surprise and anxiety in addition to To follow the teachings of the Qur'an is to perform righteous deeds such as benevolence to the people. The method of realization in this research is qualitative and the studies are based on library research and the use of Quranic verses.

    Keywords: Faith, Peace, benevolence to the people, the Qur', an}
  • آمنه شاهنده*
    یکی از دغدغه هایی که معمولا در بین انسانها وجود داشته و از نیازهای اساسی آنها محسوب می شود، کسب آرامش است. در دین اسلام مسایل اساسی درباره انسان و آرامش او، مفهوم آرامش، مصادیق آرامش حقیقی، عوامل و راه های تحصیل آن و به تبع آنها تاثیر تربیتی ذکر خدا در کسب آرامش انسان طرح و تبیین شده است. آرامش حقیقی در پناه ذکر و یاد خداوند و به تبع آن در لوای توجه به مصادیق ذکر خدا به دست می آید. کسانی که از یاد خدا فاصله گرفته و ارتباط کمتری با خداوند دارند، معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران بوده و مشوش به نظر می آیند. پژوهش پیش رو با روش تحلیلی-توصیفی درصدد بررسی نقش تربیتی ذکر و یاد خداوند در دستیابی انسان به آرامش حقیقی از منظر قرآن و حدیث است. چند موضوع مهم درباره آرامش اعم از چیستی، چگونگی و مفهوم شناسی آرامش، مصادیق ذکر خداوند و راه های رسیدن به آرامش از منظر آیات و روایات و نقش تربیتی آنها در رسیدن به آرامش در این مقاله از جمله: تلاوت قرآن، اقامه نماز، ارتباط با اذکار و ادعیه، تسبیح و تنزیه الهی و ازدواج مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است. در این مقاله در صدد هستیم تا بر مبنای آیات قرآن و روایات ماثور ایمه معصوم(ع) در راستای بررسی مصادیق ذکر خداوند، به تبیین نفش تربیتی یاد خدا جهت کسب آرامش در زندگی انسان بپردازیم.
    کلید واژگان: ذکر خدا, آرامش, قرآن, حدیث, نقش تربیتی}
    Amene Shahande *
    One of the concerns that usually exists among human beings and is one of their basic needs is gaining peace. In the religion of Islam, the basic issues about man and his peace, the concept of peace, examples of true peace, its factors and ways of education and, consequently, the educational effect of mentioning God in achieving human peace have been designed and explained. True peace is found in the shelter of remembrance of God and, consequently, in paying attention to the examples of remembrance of God. Those who distance themselves from the remembrance of God and have less contact with God are often anxious and worried and confused in their lives. The present research with analytical-descriptive method seeks to investigate the educational role of remembrance of God in achieving true peace from the perspective of the Qur'an and Hadith. Some important topics about peace, including what, how and concept of peace, examples of mentioning God and ways to achieve peace from the perspective of verses and hadiths and their educational role in achieving peace in this article, including: reciting the Qur'an, offering prayers, communication with Azkar and supplication, divine glorification and purification, and marriage have been studied and studied. In this article, we are trying to explain the educational effect of remembering God in order to gain peace in human life, based on the verses of the Qur'an and the effective narrations of the Infallible Imams (AS) in order to study the examples of remembrance of God.
    Keywords: remembrance of God, peace, Quran, Hadith, educational role}
  • سید جواد حسینی خواه، مهدی مقدادی داودی*

    اصل مقابله به مثل و دفاع هوشمندانه در برابر تجاوز و غارت بیگانگان همواره یکی از اصول و دکترین دفاعی محور مقاومت است. آیا محور مقاومت برای مقابله به مثل مبنای فقهی قرآنی دارد؟ آیات متعددی درباره مقابله به مثل آمده که نوشتار پیش رو به سه آیه پرداخته است. حاصل پژوهش آن است که در برابر دشمن خاین و متجاوز و ستمگر باید مقابله کرد، تا از مال و جان و آبروی مسلمانان و جامعه اسلامی دفاع شود. در پاسخ تجاوز دیگران، دفاع لزوما تنها در سرزمین خود نیست؛ بلکه چه بسا هجوم و حمله کردن به زیرساخت های نظامی و حیاتی دشمنان صحیح است. همچنین مقابله به مثل همواره با توجه به عمل طرف مقابل سنجیده می شود و با توجه به عمل دشمن، بر همان روش پاسخ داده می شود؛ مگر آنکه به آسیب رساندن به غیرنظامیان و افراد بی طرف بینجامد. پس منطق اسلام بر صلح است؛ مگر درصورتی که خیانت، حمله یا جنگی بر ضد مسلمانان صورت بگیرد. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی به دنبال آن است تا ادله مقابله به مثل را از دیدگاه قرآن و فقه بررسی کند و نتایج آن را در فقه مقاومت عرضه نماید.

    کلید واژگان: صلح, دفاع, مقابله به مثل, اسلام}
    Sayyed Javad Hosseinikhah, Mahdi Meghdadi Davoodi*

    The principle of retaliation and intelligent defense against alien aggression and looting has always been one of the principles and defense doctrine of the resistance axis. Does the axis of resistance enjoys any jurisprudential-Quranic basis for retaliation? There are several verses about retaliation some three of which are dealt in this article. The result of the research is that the traitor, aggressor and oppressor enemy must be confronted in order to defend the property, life and reputation of Muslims and the Islamic society. In response to the aggression of the others, defense is not to be done necessarily only in one's own land; rather, it may be right to invade the military and vital infrastructure of the enemy. Also, retaliation is always measured according to the action of the other side, and according to the action of the enemy, it is answered in the same way; unless it causes harm to civilians and neutrals. So the logic of Islam is peace; unless there is betrayal, attack or war against Muslims. This research seeks to examine the arguments of retaliation from the perspective of the Qur'an and jurisprudence by descriptive-analytical method and using rational and narrative sources to present its results in the jurisprudence of international relations.

    Keywords: peace, Defense, Retaliation, Islam}
  • امیر بنی عصار

    تحقق تمدن اسلامی هدف نهایی اقامه دین در جامعه است. بهره گیری از منابع غنی دینی و استفاده از دستاوردهای قابل اطیمنان دانش جدید، دو پیش نیاز رسیدن به چنین تمدنی است. تحلیل میراث روایی شیعه، نشان از آن دارد که در میان مفاهیم کلیدی منابع دینی، «ایمان» - نه آن گونه که در اذهان عموم افراد جاگرفته - حقیقتی معجون گونه دارند و در فرایند زمان، بر اساس اصول و ضوابطی معین شکل می گیرند. ایمان مشتمل بر شتاب دهنده هایی همچون حسن خلق است که به کارگیری آن علاوه بر تقویت ایمان، روابطی حسنه در سراسر جامعه به وجود می آورد. آن گاه که «مهارت ارتباط صحیح» با «ارکان ایمان از جمله رضایت به تقدیر و توکل»، همراه می شوند آرامش را نه فقط برای فرد که برای جامعه به ارمغان آورده و نسلی تمدن ساز تربیت می گردد. وقتی «ایمان» در روابط اجتماعی استحکام یابد، به مومن قدرت اقامه دین داده و قرارگرفتن آن تحت سایه ولایت، شکوفایی بسیاری از استعدادهای فرد و جامعه را به دنبال خواهد داشت. برآیند استحکام روابط اجتماعی و شکوفایی استعدادهای جامعه و رفع موانع اجتماعی، تمدنی است اسلامی که به تعبیر مقام معظم رهبری دام ظله در بیانیه گام دوم، وارد مرحله دوم آن شده ایم و پژوهش پیش رو با تحلیل محتوای روایات کتاب ایمان و کفر الکافی بر آن است تا با ترسیم نقشه راه اهل بیتD، برشی از الگوی معارف تمدن و حکومتی جهانی را نشان دهد.

    کلید واژگان: ایمان, آرامش, تمدن اسلامی, روابط اجتماعی, کفر}
    Amir Bani Asr*

    The realization of Islamic civilization is the ultimate goal of establishing religion in society. Utilizing the rich religious resources and using the reliable achievements of modern science are two prerequisites for achieving such a civilization. The analysis of the Shiite narrative heritage shows that among the key concepts of religious sources, “faith” - not as it is embedded in the minds of the general public - has a concocting truth and is formed in the process of history, according to certain principles and criteria. Faith includes accelerators such as good manners, the use of which, in addition to strengthening faith, creates good relationships throughout society. When the “right communication skills” are combined with the “pillars of faith, including satisfaction with destiny and trust”, peace is brought not only to the individual but also to society, and a civilizing generation is educated. When “faith” is strengthened in social relationships, it will bestow the believer the power to establish a religion and placing it under the shadow of guardianship will lead to the flourishing of many talents of the individual and society. The result of the strengthening of social relationships and the flourishing of society’s talents and the removal of social barriers is an Islamic civilization which, according to the Supreme Leader, has entered its second step in the declaration of the second step. By drawing the roadmap of the Ahl al-Bayt (A.S), show a slice of the model of world civilization and government.

    Keywords: Faith, Peace, Islamic Civilization, Social Relationships, Infidelity}
  • حمیدرضا بصیری*

    قرآن کریم به عنوان معتبرترین منبع استنباط دانشمندان اسلامی، کلام خداوند متعال بوده و بنابر اعتقاد قاطبه مسلمانان این کتاب آسمانی بدون نقل معنا و بی هیچ کم وکاستی به دست انسان رسیده است. از این رو یکایک کلمات قرآن کریم واسطه در انتقال پیام از پیام دهنده(خدا) به پیام گیرنده(انسان) است. بنابراین فهم دقیق کلمات این کتاب مقدس از طریق مفهوم شناسی و یافتن کلمات مترادف، متضاد و مرتبط ممکن خواهد بود؛ ضروری و اجتناب ناپذیر است. نگارنده این مقاله معتقد است که چنانچه با این روش واژه «صلح» مورد مطالعه واقع شود، جواز یک عمل حقوقی دو طرفه(صلح ابتدایی) را به ارمغان می آورد که گره گشای بسیاری از تعاملات مدنی میان مردم خواهد بود. امروزه «صلح ابتدایی» یا «صلح بدوی» می تواند به عنوان ره آورد این دقت مفهوم شناختی، آزادی معاملی انسان ها را تقویت کند و روابط حقوقی افراد را توسعه داده و مستحکم تر سازد. این تحقیق با تکیه بر روش تحلیلی و مبتنی بر فرایند مفهوم شناسی، مقصود فوق را با مطالعه کتابخانه ای آثار لغویان، مفسران و فقها دنبال می کند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, مفهوم شناسی, صلح, سلم, صلح ابتدائی}
    Hamid Reza Basiri *

    The Holy Qur'an, as the most reliable source of inference in jurisprudence and Islamic law, is the word of Allah Almighty and, according to the great beliefs of the Muslims, this book of the celestial has not been translated into the human mind without any meaning. Hence, one word of the Holy Quran is the medium in transmitting the message from the messenger (God) to the receiver's message (man). Therefore, the exact understanding of the words of this Bible, which is possible by the method of semantics and the formation of a semantic network and the search for synonymous, contradictory, and related words, is essential and inevitable. The author of this paper believes that, if this method is to be studied by the term "peace", it would give the license a two-way legal action (primary peace), which would bring about many civil interactions among the people. Today, in our law, "primitive peace" or "primitive peace" can serve as a rationale for this semantic accuracy, enhance the human freedom of action, and develop and strengthen the legal relationships of individuals. This paper, based on the analytical and semantic method, pursues the above objective by studying the library of works of lexicons, commentators, and jurisprudents.

    Keywords: Holy Qur'an, Semantics, Peace, Salm, Primary Peace}
  • احمدعلی صاحب ناسی، محمدرضا حاجی اسماعیلی حسین آبادی*، مهدی مطیع

    از نگاه «یوهان گالتونگ» جنگ صرفا یک شکل از خشونت است و صلح با ترک مخاصمه به دست نمی آید، بلکه در نبود خشونت محقق می گردد. گالتونگ خشونت را «اختلال و آسیب قابل اجتناب در مسیر تامین نیازهای اولیه انسان ها» می داند. از این دیدگاه، خشونت بی عدالتی است و هر خشونتی سرآغاز زنجیره خشونت های بعدی می شود. پس برای رسیدن به صلح باید چرخه خشونت قطع شود و این امر جز با برچیده شدن مناسبات ناعادلانه و تبعیض آمیز در میان ملت ها محقق نمی شود. از نظر او، فرهنگ منشا این نوع مناسبات است و دین که از مولفه های اصلی فرهنگ است، نقش مهمی در برقراری صلح یا رواج خشونت دارد.مسئله اصلی پژوهش حاضر این است که نیازهای اولیه و اساسی انسان در آموزه های قرآنی چه جایگاهی دارند؟ آیا این نیازها در قرآن محترم شمرده و به رسمیت شناخته شده اند؟ پاسخ مثبت به این پرسش به معنای صلح محور بودن و پاسخ منفی به آن به معنای خشونت محور بودن آموزه های اسلامی قرآنی خواهد بود. این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده، در پایان نتیجه می گیرد که نیازهای اولیه و اساسی انسان از جایگاه والایی در قرآن برخوردارند و قرابت مفاهیم «فساد» و «سییه» با «خشونت» و قرابت مفهوم «محاربه به قصد فساد فی الارض» با «تروریسم»، نشان دهنده عزم اسلام برای مبارزه با خشونت و تروریسم است.

    کلید واژگان: اسلام, خشونت, صلح, قرآن, نیازهای اولیه, یوهان گالتونگ}
    Ahmad Ali Sahebnasi, Muhammad Reza Haji Esmaeili Hosseinabadi *, Mahdi Muti

    From the view of Johan Galtung war is merely a form of violence and peace is not gained through armistice but it is took place by the absence of violence. Galtung defines that violence is the avoidable impairment and disturbance for the satisfaction of the fundamental needs of human beings and every violence is the origin of the next chain of violence, Therefore for achieving peace the cycle of violence should be broke and this does not occur except with eliminating the injustice and discriminatory relations among nations. From his view the culture is the origin of these relations and the religion which is of the main components of the culture has a vital role in establishing peace or the propagation of violence. In the present note the main issue is what the place of the primary and basic human needs in the Quran teachings. Have these needs been respected and recognized in the holy Quran? The positive response to this question will mean peace-centered of the Quran teachings and the negative response will mean the violence-centered of the Quran Teachings. This research with analytic-descriptive method has been adopted and at the end it results that the primary and basic human needs have a superior position in the holy Quran. The correlation of the concepts “corruption and shortcomings” with violence and the correlation of the concept “aggression with the intention to create corruption on the earth” with terrorism is a sign of Islam intention to combat with violence and terrorism.

    Keywords: The noble Quran, Islam, Violence, Peace, Primary needs, Johan Galtung}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال