به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « perfectionism » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «perfectionism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدجواد یعقوبیان *

    ضرورت تشکیل حکومت جهانی از دیدگاه عقل، دانشمندان و بسیاری از مکاتب و ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی؛ اصلی است پذیرفته شده که کم تر مورد توجه قرار گرفته است. تشکیل حکومتی کار آمد از سوی رهبری آگاه به مصالح و دارای تشکیلاتی نظام مند، با هدف نجات، عدالت و کمال خواهی نظریه مشترک بسیاری از عقلا، اندیشمندان و ادیان ابراهیمی است. با بررسی اهداف، ویژگی ها و برنامه های منجی موعود برای تشکیل حکومت واحد جهانی، با روش تحلیل- عقلی و نقلی و توجه به ناکارآمدی و غنی نبودن آموزه های یهودیت و مسیحیت در مقوله نجات و کمال خواهی انسان؛ می توان به این نتیجه رسید که مهدویت به عنوان مهم ترین مبنای ضرورت تشکیل حکومت واحد جهانی، برای رسیدن به اهداف به شمار می آید.

    کلید واژگان: ادیان ابراهیمی, حکومت منجی, نجات, مبانی حکومت, اسلام, کمال خواه
    Muhammadjavād Yaˈqoubian *

    Though the necessity of forming a global government is accepted from the viewpoint of reason, scholars, and most of Abrahamic and non-Abrahamic religions and schools of thought however, it has received less attention. The formation of an effective government by a leader who is aware of its requisites, and with a systematic organization and the aim of salvation, justice, and perfectionism is the common theory of many thinkers, scholars, and Abrahamic religions. By examining the goals, characteristics, and plans of the Promised Savior for the formation of a global unified government, with Analytical-rational and narrative method, and paying attention to the inefficiency and lack of richness of the teachings of Judaism and Christianity about the issue of Salvation and human perfectionism, it can be concluded that Mahdism is considered as the most important basis for the necessity of forming a one world government to achieve the goals.

    Keywords: Abrahamic Religions, The Savior Government, Salvation, Foundations Of The Government, Islam, Perfectionism
  • محمد سربخشی

    هر مکتب اخلاقی می بایست عقلانیت خود را در چهار عنصر منطقی، معرفت شناختی، معناشناختی و هستی شناختی نشان دهد. ذیل هر یک از این عناصر سوال هایی وجود دارد که پاسخ به آنها برای شکل گیری یک نظریه ی اخلاقی کامل لازم است. مهم ترین سوال مروبوط به یک نظریه ی اخلاقی ناظر به عنصر هستی شناختی است که مفاد آن تعیین واقعی یا غیر واقعی بودن ارزش و لزوم و نیز الزامات اخلاقی است. با مبنا قرار دادن مطلق کمال می توان این سوال را پاسخ داد و کمال مدنظر اعم از کمال انسانی یا الهی خواهد بود. می توان گفت با تکیه بر کمال انسانی رویکردی سکولار در ارزش های اخلاقی اتخاذ کرده ایم و درعینحال معقولیت ارزش های اخلاقی را تبیین نموده ایم، اما با تکیه بر کمال الهی منطقی ترین و معقول ترین توجیه برای ارزش های اخلاقی فراهم می شود و بالاترین ارزش اخلاقی معنا می یابد. در مقاله حاضر با بررسی این چهار عنصر, نظریه ی اخلاقی منتخب را به روش عقلی و تحلیلی ارایه کرده ایم.

    کلید واژگان: واقع گرایی, کمال گرایی, کمال انسانی, کمال الهی, ارزش, لزوم, الزام
    mohammad Sarbakhshi

    Every moral school must show its rationality in four elements: logical, epistemological, semantic and ontological. Below each of these elements are questions that need to be answered in order to form a complete moral theory. The most important question concerns the ontological element, Its meaning is the determination whether the value and moral obligation are real or unreal. And there is a fundamental approach to this: realism and moral unrealism. Realists have used various things as the basis for proving realism, the most recent of which is the reliance on the love of nature. Our effort is to show that the above question can be answered on the basis of perfection. Perfection means either human or divine perfection. Relying on human perfection, a secular approach to moral values can be adopted and at the same time the rationality of moral values can be explained, but by relying on divine perfection, the most logical and reasonable justification for moral values is provided and the highest moral value makes sense.

    Keywords: Realism, Perfectionism, Human Perfection, Divine Perfection, Value, Necessity, Obligation
  • امیر سیاهپوش*

    صاحب نظران ویژگی های مختلفی برای انسان و جامعه منتظر ذکر کرده اند. «کمال طلبی» خصلتی است فطری که از منظر امام خمینی، انسان و جامعه منتظر باید آن را در خود تقویت کنند. سوال این تحقیق آن است که مبدا و منشا این کمال طلبی در اندیشه امام چیست؟ چه ابعاد و شاخصه هایی دارد و لوازم آن کدامند و چگونه می توان بین این خصلت و مسئله انتظار پیوند برقرار کرد؟ برای پاسخ به این سوال، از روش «تحلیل محتوا» استفاده شده است. مطالب حضرت امام خمینی (اعم از کتاب ها، سخنرانی ها، پیام ها و گفت و گوها) در خصوص کمال طلبی و انتظار تجزیه و تحلیل شده اند. مبتنی بر اندیشه امام خمینی، انسان و جامعه منتظر میل فطری کمال طلبی را باید در خود تقویت کنند و لازمه آن چند چیز است: شناخت انسان کامل و جامعه موعود و مطلوب او، تقویت میل و شوق نسبت به انسان و جامعه کامل و در نهایت تلاش برای تحقق آرمان ها و ارزش هایی که امام عصر(عج) برای تحقق آن قیام خواهند کرد. مهم ترین کنش در این مسیر، استقرار حکومت اسلامی است.

    کلید واژگان: کمال طلبی, جامعه منتظر, انسان منتظر, امام خمینی
    Amir Siahpoush *

    Experts have mentioned various characteristics for human beings and the awaiting society. "Perfectionism" is an innate trait that, from Imam Khomeini''s point of view, human beings and the awaiting society must strengthen it within itself. The question of this research is what is the origin of this perfectionism in Imam Khomeini''s thought? What are its dimensions and characteristics and what are its accessories and how can a connection be made between this characteristic and the issue of awaiting? To answer this question, the method of "content analysis" has been employed. Imam Khomeini''s material (including books, lectures, messages, and conversations) on perfectionism and awaiting has been analyzed. Based on Imam Khomeini''s thought, man and the awaiting society must strengthen the innate desire for perfection in themselves, and it requires several things: knowing the perfect man and his promised and desirable society, strengthening the desire for the perfect man and the perfect society, and finally, trying to realize the ideals and values ​​of Imam of the Time (may God hasten his appearance) They will rise to realize it. The most important action in this direction is the establishment of the Islamic government.

    Keywords: perfectionism, awaiting society, awaiting man, Imam Khomeini
  • سید محمدجواد نبوی، سیده فاطمه حسینی میرصفی *

    باور همه شیعیان اثنی عشری آن است که نه تنها پیامبر اسلام و ایمه اطهار(علیهم السلام) انسان های کاملی بوده اند بلکه دیگران را به رسیدن به این مرتبه دعوت کرده و راه های نیل به کمال را در سیره و سنت خویش بیان کرده اند. به این ترتیب اصطلاح الانسان الکامل و اصطلاحات مشابهی مانند الانسان الحقیقی و کمال الانسان، به فرهنگ و علوم اسلامی راه یافته و در علوم مختلف اسلامی مانند عرفان، حکمت، کلام، تفسیر و حدیث درباره آن سخن رفته است. اکنون سوال این است که آیا کمال انسان امری است که در این دنیا و پیش از مرگ قابل حصول است و انسان می تواند قبل از قطع تعلق روح از بدن به آن دست یابد؟ یا اینکه دنیای مادی محدودتر از آن است که بتواند ظرف چنین کمالی برای نفس باشد و بنابراین دستیابی به این کمال منوط به مرگ است و فقط در جهان دیگر و نشیه دیگر قابل دسترسی است؟ همچنین در صورتی که کمال پس از مرگ حاصل می شود، آیا مراد از این مرگ، موت ارادی و کشتن نفس به سبب ریاضت های شرعی است یا مراد مرگ طبیعی است و یا آنکه متون دینی در این باره صراحت ندارند و پاسخ روشنی در قبال این پرسش ارایه نکرده اند؟

    کلید واژگان: انسان کامل, کمال گرایی, قرب الهی, دنیا, نفس
    Seyyed Mohammad Javad Nabavi, Seyyedeh Fatemeh Hosseini Mirsafi

    All Shiites believe that not only the Prophet of Islam and the Imams were perfect human beings, but also invited others to reach this level and stated the ways to achieve perfection in their way of life and tradition. In this way, the term "perfect human being" and similar terms such as "true human being" and "perfect human being" have found their way into Islamic culture and sciences and have been discussed in various Islamic sciences such as mysticism, wisdom, theology, interpretation and hadith. The question now is, is human perfection something that can be achieved in this world and before death, and can man achieve it before the soul is cut off from the body? Or is the material world too limited to be a vessel for such perfection for the soul, and therefore the attainment of this perfection depends on death and is only available in another world and another intoxication? Also, if perfection is achieved after death, does this death mean voluntary death and self-killing due to religious sufferings, or does it mean natural death, or do the religious texts not explicit about this and provide a clear answer to this question?

    Keywords: perfect human, perfectionism, Divine kinship, world, reference
  • علی مرادی*، نجات محمدی فر

    هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر ارزش های اخلاقی بر تمایل مردم به رفتارهای خیرخواهانه در بستر ویروس کرونا در شهر کرمانشاه است. جامعه آماری، کل شهروندان 20 سال به بالای شهر کرمانشاه است که تعداد آنها برابر 855523 نفر است. از این تعداد جامعه آماری، 360 نفر بر اساس نمونه گیری با نرم افزار SPSS Sample Power مشخص و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای سنجش روایی پژوهش از روایی صوری، و برای برآورد پایایی ابزار پژوهش از آلفای کرونباخ استفاده گردید. آزمون فرضیه ها با استفاده از شاخص همبستگی و رگرسیون انجام گرفت. یافته ها نشان می دهد که ارزش های اخلاقی در بعد کمال گرایی (417/0=r)، بعد اجتناب از رفتارهای نادرست (158/0-=r)، بعد فضایل اخلاقی (491/0=r)، بعد بخشش (208/0 =r)، در بعد هویت اخلاقی (537/0=r)، و در کل (492/0=r)، با رفتارهای خیرخواهانه ارتباط معناداری دارد. ضریب بتا برای متغیر میزان هویت اخلاقی برابر 35/0، میزان فضایل اخلاقی برابر 29/0، میزان کمال اخلاقی برابر 18/0، میزان بخشش اخلاقی برابر 16/0، میزان سپاس گزاری اخلاقی برابر 17/0، و میزان اجتناب از رفتارهای نادرست برابر 13/0- است. مقدار T برای این شش متغیر در سطح 95 درصد معنادار است.

    کلید واژگان: ارزش های اخلاقی, فضائل اخلاقی, رفتارهای خیرخواهانه, کمال گرایی, سپاس گزاری
    Ali Moradi *, Nejat Mohammadifar

    The main purpose of this study is to examine the effect of moral values on people's desire for benevolent behaviors in the context of the corona virus in Kermanshah. The statistical population is the total number of citizens who are 20 years and older in the city of Kermanshah, which is 2431782 people. Out of this statistical population, 360 people based on sampling with SPSS Sample Power software were selected using cluster sampling. Face validity was used to assess the validity of the research and Cronbach's alpha was used to estimate the reliability of the research instrument. Hypotheses were tested using correlation and regression indices. The findings suggest that moral values in the dimension of perfectionism (r = 0.417), dimension of avoiding wrong behaviors (r = -0.158), dimension of moral virtues (r = 0.491), dimension of forgiveness (r = 0.208) and in the dimension of moral identity (r = 0.537) and in general (r = 0.492) has a significant relationship with benevolent behaviors. Beta coefficient for the variable of moral identity is equal to (Beta = 0.35), for moral virtues is equal to (Beta = 0.29), for moral perfection is equal to (Beta = 0.18), for moral forgiveness is equal to (Beta = 0.16), for moral gratitude is equal to (Beta = 0.17) and for avoidance of misbehavior is equal to (Beta = -0.13). The amount of T is significant for these six variables at the 95% level.

    Keywords: Moral Values, Moral Virtues, benevolent behaviors, perfectionism, gratitude
  • شهربانو عباس زاده

    پرستش و بندگی از محوری ترین آموزه های قرآنی و اسلامی است. پرستش از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد، زیرا ناظر به هدف آفرینش انسان است. زندگی بشر بر مدار این حقیقت می گردد با توجه به فرمایش خدا در قرآن: ﴿ما خلقت‏ الجن والإنس إلا لیعبدون﴾ (ذاریات/56). به نظر می‏رسد واژه «عبودیت»- به دلیل کاربردهای آن- به مفهوم «بندگی»، «بردگی»، «مملوکیت» و مانند آن است. پرستش روحی است که به اعمال حیات می بخشد، و معبر اصلی هدایت فرهنگی است بدین صورت که هر فرد ناخودآگاه بر جامعه اش تاثیرگذار است رفتار هر فرد جامعه را نیز به جامعه آرمانی می رساند. در این نوشتار سعی شده تا ابتدا معنای عبودیت و فرهنگ و سپس تاثیر آن بر کمال مورد بررسی قرار گیرد. در برخی موارد برای کامل تر شدن بحث، روایاتی آورده شده است. از جمله نقش هایی که بر فرد و اجتماع دارد عبارت اند از تسلط معنوی- کمال فردی و اجتماعی- عاقبت به خیری و شهادت و... است. یکی از مواردی که عبودیت در آن نقش دارد، از خودگذشتگی است که در ارتباط با دیگران مفهوم پیدا می کند، بنابراین عبودیت در بخش اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

    کلید واژگان: عبد, نقش عبودیت, کمال گرایی, انسانیت, اخلاق
    Shahrbanoo Abbaszadeh

    Worship and servitude are among the most central teachings of the Qur'an and Islam. Worship has a special place because it focuses on the purpose of human creation. Human life revolves around this fact according to God's command in the Qur'an: “I did not create the jinn and the humans except that they may worship Me” it seems the word "slavery" means "servitude", "possessions" and the like. It is spiritual worship that gives life to deeds, and is the main gateway to cultural guidance in such a way that each subconscious individual influences his community and brings the behavior of each individual to the ideal community. In this article, we first try to examine the meaning of worship and culture and then its effect on perfection. In some cases, narrations have been provided to complete the discussion. Among the roles it has on the individual and society are spiritual mastery – individual and social perfection – the end of goodness and martyrdom, and so on. One of the cases in which servitude plays a role is self-sacrifice, which is understood in relation to others, so servitude has also been examined in the social sector.

    Keywords: servant, perfectionism, humanity, ethics
  • حمید آریان*، هابیل گرمابی

    این مقاله با روش توصیفی‌ تحلیلی به بررسی نقش اثباتی و سلبی گرایش‌‌های متعالی در رفتارهای اجتماعی انسان از منظر قرآن می‌پردازد. هدف پژوهش نشان ‌دادن تاثیر این گرایش‌ها بر رفتارهای اجتماعی آدمی از حیث ایجاد، تقویت، جهت‌دهی یا ترک و تضعیف آنهاست. یافته‌های پژوهش حاکی است که از نظر قرآن، گرایش به خدا و کسب رضای الهی و محبت به خدا در دو رفتار ایثار و انفاق، اثر اثباتی از نوع صدور، تقویت یا جهت‌دهی دارد. همچنین گرایش به خدا و کسب محبت و رحمت الهی و نیز کمال‌طلبی، در فعل جهاد به‌نحو صدور و تقویت رفتار اثرگذارند. به‌‌علاوه، گرایش به خدا و محبت الهی در تربیت و اصلاح خانواده، نقش اثباتی از نوع جهت‌دهی، و در تعالی جامعه نقش اثباتی از نوع صدوری دارد؛ اما همین گرایش در مهار و مدیریت رفتار جنسی، و نیز عدالت‌طلبی در پرهیز از قضاوت‌های سطحی، تاثیر سلبی از نوع ترک دارد. نقش کمال‌طلبی در منت‌گذاری در انفاق سلبی است. همچنین عزت‌طلبی و گرایش به خدا، در دوستی با دشمنان خدا نقش سلبی از نوع ترک رفتار دارند.

    کلید واژگان: گرایش های متعالی انسان, رفتار اجتماعی انسان, خداگرایی, کمال طلبی, عدالت طلبی, عزت طلبی
    Hamid Arian, Habil Garmabi

    Using the descriptive-analytical method, this study examines the positive and negative role of transcendent tendencies in man's social behaviors from the perspective of the Qur'an. The aim of this study is to show the effect of these tendencies on man's social behaviors in terms of their creation, reinforcement, orientation or their abandoning and weakening. The findings of study show that according to the Qur'an, with regard to the two behaviors of self-sacrifice and charity, inclination towards God and gaining divine satisfaction and love for God has the positive effect of issuing, strengthening or directing. Also, tendency to God and gaining divine love , mercy and perfection are effective in the act of jihad in issuing and strengthening of behavior. In addition, concerning upbringing and reforming the family, tendency to God and divine love has a positive role of orientation. In terms of the exaltation of society, it has the positive role of issuance; But in controlling and managing sexual behavior, as well as justice and avoiding superficial judgments, this tendency has the negative effect of withdrawal. The role of perfectionism in the field of making one beholden after giving in charity is negative. Also, seeking dignity and inclination towards God play a negative role of abandoning in the field of friendship with God's enemies.

    Keywords: the transcendent tendencies of man, social behavior, Godliness, perfectionism, seeking justice, seeking dignity
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال