به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « pluralism » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «pluralism» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سید روح الله طباطبائی ندوشن، یحیی میرحسینی*، کمال صحرائی اردکانی

    بررسی گزاره های مرتبط با قدرت در متون متقدم، رهیافتی برای شناخت گفتمان های سیاسی و مدیریتی شکل گرفته در بستر تاریخ است. تحلیل گفتمان ها بر اساس فاصله قدرت، می تواند نمایه ای از ابعاد فرهنگ سیاسی و مدیریتی یک سازمان و یا جامعه را ارایه دهد. سرزمین حجاز متقارن با شکل گیری سفرهای تجاری قریش، شاهد بروز گفتمان ثروت بنیاد بود که با پیدایش اسلام و سپس استقرار دولت نبوی در مدینه، موقتا رنگ باخت و جای خود را به گفتمانی دیگر داد؛ گفتمان جدید در دوران حکومت امام علی (ع)، به شکلی بی سابقه بسط و ترویج داده شد. در مقاله حاضر که با روش توصیفی تحلیلی مبتنی بر منابع کتابخانه ای سامان یافته، دو گفتمان رقیب بر اساس شاخصه های فاصله قدرت، تحلیل شد و در پایان چنین نتیجه ای به دست آمد: امام علی (ع) ضمن به چالش کشیدن سیادت ثروتمند بنیاد، با روابط حلقه وار و نیز فره مندنمایی در سازمان سیاسی و مدیریتی مخالف بود و اساسا به فاصله قدرت، اعتقاد نداشت. بر پایه این پژوهش، حاصل اتخاذ این راهبردها، ایجاد یک فضای سیاسی باز برای بیان آزادانه مواضع و انتقادات، شایسته گزینی و نیز مبارزه جدی با ویژه خواهی در دولت علوی بود که در دولت های پیشین و پسین آن، نظیر نداشت.

    کلید واژگان: فاصله قدرت, ثروت, فره مندگرایی, روابط حلقه وار, ویژه خواهی, امام علی(ع)}
    Seyed Roohollah Tabatabaeinodoushan, Yahya Mirhoseini *, Kamal Sahraei Ardekani

    Examining statements related to power in ancient texts is an approach to understanding the political and management discourses formed in the context of history. Discourse analysis based on power distance can provide a profile of the political and managerial culture dimensions of an organization or society. The symmetrical land of Hijaz, with the formation of Quraysh's commercial trips, witnessed the emergence of the wealth foundation discourse, which temporarily faded with the emergence of Islam and the establishment of the prophetic government in Medina and gave way to another discourse; The new discourse was expanded and promoted in an unprecedented way during the rule of Imam Ali (AS). In the present article, which was organized with the descriptive analytical method based on library sources, two competing discourses were analyzed based on the indicators of power distance, and at the end the following result was obtained: Imam Ali (AS), while challenging the authority of the wealthy elite, opposed hierarchical relationships and advocated for intellectual enlightenment within the political and administrative organization. Fundamentally, he did not believe in maintaining a power distance. Based on this research, the result of adopting these strategies was the creation of an open political space for freely expressing positions and criticisms, meritocracy, and also a serious fight against favoritism in the Alevi government, which was unprecedented in the previous and subsequent governments.

    Keywords: power distance, wealth, pluralism, hierarchical relationships, favoritism, Imam Ali (as)}
  • سید مجید ظهیری*

    در مواجهه با تنوع نظام های منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرت گرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح می دانند، کثرت گرایان همه نظام های منطق را صحیح می دانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمی دانند. (صحت منطق برای شان موضوعیت ندارد) نظریه ای که در این جستار معرفی می شود شمول گرایی است. شمول گرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح می داند و نه کثرت گرایی است؛ چون همه نظام های منطق را صحیح نمی داند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابن سینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب می کرد و دیگری را وامی نهاد. وی کثرت گرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بی کم و کاست بر می گرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.

    کلید واژگان: انحصارگرایی, کثرت گرایی, ابزارگرایی, شمول گرایی, واقع گرایی, روان شناسی گرایی, قرادادگرایی}
    Majid Zahiri *

    Encountering the variety of logic systems, three theories have been introduced; exclusivism, pluralism and instrumentalism. Exclusivists consider only one system of logic to be correct. Pluralists consider all systems of logic to be correct. Instrumentalists do not consider any system of logic to be correct (correctness of logic is irrelevant for them). The theory introduced in this essay is inclusivism. Inclusivism is neither exclusivism, because it does not consider more than one system of logic to be correct, nor it is pluralism because it does not consider all systems of logic to be correct, and nor is it instrumentalism, because the correctness and incorrectness of the logic system is irrelevant for it. Avicenna also faced diversity in the knowledge of logic; Aristotelian logic and Stoic-Megarian logic. He has not been exclusivist in this encounter, because if that was the case, he would choose one and give up the other. He was not a pluralist, because if that was the case, he would have taken both of them without any unwarranted change and all in one piece. Avicenna was not an instrumentalist either, because the correctness of the logic system was relevant for him.

    Keywords: exclusivism, pluralism, instrumentalism, inclusivism, realism, psychologism, contractualism}
  • محمدعلی رضایی اصفهانی، عباس کریمی*
    مستشرق مداران که افق اندیشه خویش را بر مدار مستشرقان گره می زنند و مبانی، روش ها و گرایش های آنان را جهت استنباط به کار می بندند، هرمنوتیک فلسفی را نیز به جهت خوانش و فهم متون ارج نهاده و چشم انداز متن را به مثابه دیالوگ ابژه (متن) و سوژه (مفسر) و آمیزش آن ها با پیش فرض های سلسله وار تاریخ مند و از جهتی گشوده می نهند، ازاین رو در این مقاله به روش توصیفی -تحلیلی سعی شده است، نسبت آراء مستشرق مدارانی چون سروش، شبستری، ابوزید و فضل الرحمان در نسبت با هرمنوتیک فلسفی بیان گردد، کثرت معنایی متن و سیالیت آن و به عبارتی نسبی گرایی شناختی آن را به نقد کشانیده و کاربست آن را توسط مستشرق مداران با سنت تفسیری اسلامی در فهم متون وحی ناسازگار دانسته است.
    کلید واژگان: قرآن, مستشرق مداران, هرمنوتیک فلسفی, نسبی گرایی, کثرت گرایی}
    Mohammad Ali Rezaee Isfahani, Abbas Karimi *
    Orientalists’ followers who tie their horizons of thought to the Orientalists and use their foundations, methods and tendencies to deduce, give value to philosophical hermeneutics for reading and understanding texts and view the text as the dialogue of the object (text) and subject (interpreter), combine them with historical hypotheses historical presupposes. So, we have tried with descriptive – analytical method to explain the viewpoints of Orientalists’ followers like Soroush, Shabistani, Abu Zayd, and Fazlur Rahman in accordance the philosophical hermeneutics, to criticize the plurality in meaning and its fluidity in other words, its cognitive relativism and its usage by the Orientalists is regarded incompatible with the Islamic interpretive tradition in understanding the texts of revelation
    Keywords: Quran, Orientalists, Philosophical Hermeneutics, Relativism, Pluralism}
  • مهدی نادری*
    پژوهش حاضر با روش کیفی از نوع هرمنوتیک متن گرا درصدد پاسخ به این سوال است که «نقدهای وارده بر مبانی اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین براساس دیدگاه و آراء علامه جوادی آملی چیست؟». یافته ها نشان داد که اندیشه آزادی در دیدگاه آیزایا برلین ریشه در تفکر اومانیستی و پلورالیستی دارد و نقطه عزیمت دیدگاه علامه جوادی آملی در نقد مذکور، بر اصل «مبداشناسی» استوار است. بر این اساس، انسان به عنوان موجود متناهی، در امر تکوین و تشریع به موجود نامتناهی- خداوند- نیازمند بوده و دامنه نیازمندی انسان به خداوند به امر ارزش گذاری ارزش ها و اولویت بخشی به ارزش ها تسری یافته و انسان برای هدایت، ناگزیر به اطاعت از خداوند و دنبال کردن اوامر و نواهی دین است. امری که مخالف تفکر اومانیستی و پلورالیستی در دیدگاه برلین می باشد.
    کلید واژگان: آیزایا برلین, علامه جوادی آملی, اومانیسم, پلورالیسم, آزادی}
    Mahdi Naderi *
    Using a qualitative method based on textual hermeneutics, the present study aims to answer “what are the criticisms to the principles of the theory of freedom in the view of Isiah Berlin based on the idea of Allāma Javādi ‘Amoli?” The results showed that the idea of freedom in the perspective of Isiah Berlin has a root in humanistic and pluralistic thinking and that Allāma Javādi ‘Amoli’s return point in the above criticism relies on the principle of “the recognition of origin”. Accordingly, a human as a finite being, in Takwin (creation) and Tashri’ (legislation), needs an infinite being that is God. The spread of human needs to God involves the evaluation and prioritization of values too so a human has no choice but to obey God and follow the commands and prohibitions of the religion. This issue is in contrast with humanistic and pluralistic ideas in Berlin’s view.
    Keywords: Isiah Berlin, Allāma Javādi ‘Amoli, Humanism, Pluralism, Freedom}
  • مهدی قربانی*

    وحدت‌گرایی و کثرت‌گرایی، دو جریان اصلی در اندیشه سیاسی است؛ به‌گونه‌ای که می‌توان همه آثار فیلسوفان سیاسی از دوران کلاسیک تا معاصر را براساس آن تبیین و تفسیر کرد. قرارداد اجتماعی نیز یکی از مهم‌ترین نظریه‌ها در اندیشه سیاسی است که گذار جوامع انسانی از وضع طبیعی به وضع مدنی را تبیین می‌کند. اصحاب قرارداد اجتماعی (هابز، لاک، روسو) تبیین یکسانی از وضع مدنی ندارند. بر همین اساس، مقاله پیش‌رو به روش تحلیلی- تفسیری درپی نسبت‌سنجی دیدگاه اصحاب قرارداد اجتماعی در تبیین وضع مدنی براساس وحدت‌گرایی و کثرت‌گرایی سیاسی است. یافته این تحقیق، گویای آن است که از اندیشه سیاسی قرارداد اجتماعی، سه الگوی متفاوت از وحدت‌گرایی و کثرت‌گرایی استنتاج می‌شود. وحدت‌گرایی قراردادی، وحدت‌گرایی دموکراتیک و کثرت‌گرایی قراردادی، سه الگویی هستند که از تبیین جایگاه سه متغیر شهروندان، گروه‌های سیاسی و دولت در وضع مدنی در اندیشه سیاسی هابز، روسو و لاک به‌دست می‌آید.

    کلید واژگان: قرارداد, قرارداد اجتماعی, کثرت گرایی, وحدت گرایی, وضع مدنی}
    Mehdi Ghorbani

    Unitarism and pluralism are the two main trends in political thought based on which all the works of political philosophers from the classical to the contemporary era can be explained and interpreted. Social contract is also one of the most important theories in political thought that explains the transition of human societies from the natural to the civil state. The proponents of social contract (Hobbes, Locke, Rousseau) do not have the same explanation of civil state. Therefore, using the analytical-interpretive method, the present paper seeks to compare the views of the proponents of social contract in explaining the civil state on the basis of political unitarism and pluralism. The findings of this study indicate that three different models of unitarism and pluralism are inferred from the political thought of social contract. Contractual unitarism, democratic unitarism, and contractual pluralism are three models that emerge from explaining the position of the three variables of citizens, political groups, and government in the civil state in the political thought of Hobbes, Rousseau, and Locke.

    Keywords: contract, social contract, pluralism, unitarism, civil state}
  • روح الله شاکری زواردهی*، حمزه ترابی

    تکثرگرایی یکی از باورداشت های برخی اندیشمندان غربی است، این اندیشه بر پایه راه های مختلف نجات بخشی، پایه گذاری شده است. دین اسلام، انحصار راه حق را به خود اختصاص داده است، برخی از آیات قرآن کریم با محورداشت «اظهار دین» می تواند به عنوان پاسخ درون دینی به تکثرگرایی قرار گیرد، این پژوهش کوشیده است تا افزون بر ترسیم بازنمایی از عصر ظهور با توجه به آیه نهم سوره صف، میزان رسمیت داشتن تکثر ادیان در عصر ظهور را تبیین نماید. بر پایه یافته های تحقیق، قرآن کریم آینده جهان را در پیروزی جبهه حق و غلبه اسلام بر سایر ادیان دانسته است، اسلام تنها راه حقیقت برای دستیابی به نجات است و در عصر ظهور این نجات بخشی با رهبری امام عصر# تحقق خواهد یافت.

    کلید واژگان: آیه 9 صف, عصر ظهور, تکثرگرایی, اظهار دین, غلبه دین}
    Ruhollah Shakeri Zavardehi*, Hamzeh Torabi

    Many Western thinkers subscribe to the theory of Pluralism. This idea is based on the assumption that there are different ways of salvation. The religion of Islam has a monopoly on the path to the truth. Some verses of the Holy Quran with emphasis on the verses "Islam prevails over all religions" can be used as an intra-religious response to the notion of pluralism. This research has tried to explain the degree of recognition of the plurality of religions in the age of advent. As such, the author has attempted to represent the age of [Imam Mahdichr('39')s] appearance according to the ninth verse of Chapter As-Saff. Based on the findings of the research, the Holy Quran predicts that truth will surpass the falsehood and Islam will prevail over other religions. For Islam is the only way to the truth in achieving salvation. At the advent age salvation will be realized under the leadership of Imam al-Asr (May Allah hasten his appearance].

    Keywords: Verse 9 of chapter As-Saff, age of advent, pluralism, prevailing over other religions, dominating other religions}
  • محمد محمدرضایی، جواد شیرازی

    این مقاله درصدد است مسئله مبانی «حاکمیت دین واحد» را در عصر ظهور مورد بررسی قرار دهد و روشن کند که چگونه کثرت گرایی دینی جان هیک باطل است. در عصر ظهور، یک دین جامع حاکم خواهد بود که نیازهای مردم را تا رستاخیز برآورده می کند. وعده پیروزی صالحان، وارث شدن آن ها بر کل زمین و وعده خداوند متعال مبنی بر این که دین اسلام را بر تمامی ادیان ظاهر و غالب می کند؛ بر این نکته دلالت دارد که در عصر ظهور یک دین حق حاکم می شود، نه این که همه ادیان مشروعیت پیدا کنند. «کثرت گرایی دینی جان هیک» با انتقادهای بسیاری مواجه است. مشروعیت دادن و حق دانستن همه ادیان الاهی که شریعت های آنان بعد از ظهور اسلام نسخ شدند ونیز آیین های غیرالاهی، مثل هندو، بده، مت و سیکه که به خداوند واحد قایل نیستند؛ از لحاظ عقلی قابل جمع نمی باشند. بنابراین، در عصر ظهور، به جای کثرت دینی تنها یک دین حق حاکم می باشد.

    کلید واژگان: مبانی, حاکمیت دین واحد, کثرت گرایی, پلورالیسم, عصر ظهور}
    Muhammad Muhammadrezaie, Javad Shirazi

    This article seeks to investigate the question of the foundations of “the ruling of a single religion” in the age of Appearance and to clarify how John Hick’s religious pluralism is false. At the age pf Appearance, there will be a comprehensive religion that will meet the needs of the people until the resurrection. The promise of the victory of the righteous, their inheritance over the whole earth, and the promise of God Almighty that the religion of Islam will appear and prevail over other religions implies that at the age of Appearance, only one right religion will prevail, not that all religions gain legitimacy. John Hick’s ‘religious pluralism” is widely criticized. Giving the legitimacy to all divine religions whose laws were abrogated after the advent of Islam as well as non-divine religions such as Hinduism, Bid, Mat and Sikhism, which do not believe in one God, and considering them to be right cannot intellectually get together. Thus, in the age of Appearance, instead of having multiple religions, only one religion will rule the world.

    Keywords: the principles of ruling of a single religion, pluralism, the age of Appearance}
  • پرستو مصباحی جمشید*، حسین رضا طاهری
    پلورالیسم یکی از اندیشه های برآمده از اندیشه تنوع ادیان در کلام مسیحی است که دین را به تجربه دینی تقلیل می دهد. یکی از انواع نظریات در باب تجربه دینی نظریه احساس شلایرماخر است. در این نظریه بر جنبه شهودی و عاطفی دین تاکید می شود و دین امری مستقل در تجارب انسانی و فاقد بعد معرفتی تلقی می گردد. در این نوشتار ضمن تبیین نظریه احساس شلایرماخر، به اشکالات وارد بر آن بر اساس تعریف دین و رابطه دین با عقل و احساس پرداخته می شود و از منطق حاکم بر نهج البلاغه در ارایه روش صحیح دینداری و مولفه های اساسی آن بهره گیری می شود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی است و نتایج حاکی از آن است که نظریه احساس شلایرماخر تببین دقیق و جامعی از مبنا و غایت فعل دیندارانه انسان ارایه نمی دهد. در مقابل، نگرش اسلامی نسبت به اصل مقوله دین، رویکردی است که طبق آن مصنوع بودن دین توسط خدا و نظارت آن بر حوزه باورها و اعمال در اولویت توجه است. در این رویکرد تعادلی منطقی و مفهومی نسبت به وجود عقل و احساس در بطن دین نمایان است.
    کلید واژگان: پلورالیسم, نظریه ی احساس, نهج البلاغه, شلایرماخر, تجربه دینی}
    Parastoo Mesbahi Jamshid *, Hoseyn Reza Taheri
    Pluralism is one of the ideas emerging from the diversity of religions in Christian theology that reduces religion to a religious experience. One of the theories about the religious experience is Schleiermacher's theory of emotion. The theory emphasizes the intuitive and emotional aspect of religion, and religion is seen as independent of human experience and lacks the epistemic dimension. In this article, while explaining Schleiermacher's theory of emotion, it deals with its problems based on the definition of religion and the relationship among religion, reason, and emotion, and uses the logic of Nahj al-Balagha to present the correct method of religiosity and its essential components. The research method is descriptive-analytical and the results indicate that Schleiermacher's feeling theory does not provide a comprehensive explanation of the basis and end of the human religious act. In contrast, the Islamic view of the principle of religion is an approach that prioritizes religion's artifact by God and its control over beliefs and practices. In this approach, there is a logical and conceptual balance to the existence of reason and feeling within religion.
    Keywords: pluralism, theories of emotion, Nahj, Schleiermacher, religious experience}
  • قدرت الله قربانی*
    سه رویکرد انحصارگرایی، شمول گرایی و کثرت گرایی دینی تلاش دارند تا پاسخی عقلانی به پرسش از حقانیت معرفت شناختی و نجات شناختی ادیان تدارک ببینند. مشکلات این سه رویکرد، زمینه لازم را برای رویکرد حقانیت تشکیکی ادیان فراهم می کند که در آن همه ادیان و پیروان آنها بطور تشکیکی و سلسله مراتبی از حقانیت معرفت شناختی و نجات شناختی برخوردار هستند. به نظر می رسد مولوی نیز با نظر به گرایش عرفانی خود از دیدگاه حقانیت تشکیکی ادیان حمایت می کند. مبانی و اصول نگرش تشکیکی مولانا به حقانیت تشکیکی ادیان را می توان در مواردی چون وحدت متعالی ادیان، واقعیت کثرت خارجی ادیان، تفاوت گذاری بین دین و شریعت، تفاوت های راه حق از باطل و اسلام تجلی دین و شریعت برتر و پیامبر اسلام الگوی رسول خاتم و متعالی ملاحظه کرد. مجموعه این موارد نشان می دهد که مولوی نگرشی تشکیکی به ادیان الهی و بعضا غیرالهی دارد که در آن همه ادیان به تناسب بهره مندی شان از حقیقت مطلق، واجد حقانیت و منجر به رستگاری و نجات هستند. ضمن اینکه لازمه منطقی پذیرش حقانیت تشکیکی ادیان، اقبال به دین اسلام بعنوان آخرین و کامل ترین دین و رسول گرامی اسلام بعنوان آخرین و بهترین و کامل ترین انبیاء الهی است. در این رویکرد، برتری و کمال دین خاتم و رسول آن، به معنای نفی وجوه مثبت ادیان پیشین نیست، بلکه تاکید می شود که این دین و رسول آن ضمن اینکه کمالات ادیان و انبیاء قبلی را دارند، واجد کمالات جدیدی هستند که در آنها نیست، که همین ویژگی مبین عقلانیت رویکرد حقانیت تشکیکی ادیان است.
    کلید واژگان: حقانیت تشکیکی, اسلام, کثرت گرایی, وحدت متعالی ادیان, رسول اکرم}
    Qodratullah Qorbani *
    There are three religious exclusivism, inclusivism and pluralism approaches that try to take rational answers to the questions regarding religions epistemological and soteriological truthiness. The problems of mentioned approaches, takes enough background for the approach of religions gradual truthiness in which all religions and their believers gradually and hierarchically benefit epistemological and soteriological truthiness. It seems Mowlavi by considering his mystical tendency, supports the approach of religions gradual truthiness. The foundation and principles of Mowlavi’s thought concerning religions gradual truthiness can be considered as follows: transcendent unity of religions, the fact of external plurality of religions, differentiation between religion and divine law, differences between right and wrong paths, Islam as the superior manifestation of religion and divine law, and the Prophet of Islam as the final and perfect messenger. The sum of these cases show that Mowlavi thinks of divine and non-divine religions based on gradual truthiness in which all religions according to their benefiting of absolute truth, have truthiness and are led to salvation. Meantime logical requirement of accepting religions gradual truthiness is welcoming to Islam as the final and the perfect religion, and to the Prophet Muhammad as the last and the best messenger of God. In this approach, the superiority and perfection of the final religion and its Prophet does not mean rejecting merits of pervious religions.
    Keywords: Gradual Truthiness, Islam, pluralism, Religions Transcendent Unity, The Prophet of Islam}
  • محمود راست پسر، مهدی قربانی

    وحدت گرایی و کثرت گرایی، دو جریان اصلی در اندیشه سیاسی است؛ تاآنجاکه می توان همه آثار فیلسوفان سیاسی از دوران کلاسیک تا معاصر را براساس آن تبیین و تفسیر کرد. این دو جریان فکری سیاسی، از گذشته تاکنون در میان فیلسوفان سیاسی، پیروان فراوانی داشته اند. در میان فیلسوفان کلاسیک، افلاطون به وحدت گرایی و ارسطو به کثرت گرایی باور داشت؛ ازاین رو، در فلسفه سیاسی آنان کشمکشی درباره وحدت گرایی و کثرت گرایی درگرفت که آثار آن را می توان در رویکرد فیلسوفان سیاسی دوره های بعد نیز نگریست. کوتاه آنکه، دیدگاه وحدت گرایی، افزون بر یکسانی در زندگی مدنی، بر تمرکز قدرت سیاسی نیز تاکید دارد و دربرابر آن، دیدگاه کثرت گرایی، با دفاع از چندگانگی در حوزه سیاست، تنوع منابع قدرت و توزیع آن در میان گروه ها و جریان های گوناگون را اصل قرار می دهد. بر همین اساس، این مقاله به روش توصیفی تحلیلی در پی تبیین دیدگاه وحدت گرایی فضیلت محور افلاطون و دیدگاه کثرت گرایی فضیلت محور ارسطو است. از رهگذر این تبیین، نزاع و تفاوت دو دیدگاه روشن می شود.

    کلید واژگان: وحدت گرایی, کثرت گرایی, فلسفه سیاسی افلاطون, فلسفه سیاسی ارسطو}
    Mahmoud Rastpesar, Mahdi Ghorbani

    Monism and pluralism are two main approaches to political thought, and we can interpret all the works of political philosophers from the classical to the contemporary period based on that. Throughout history, these two approaches have had many supporters among political philosophers. Among classical philosophers, Plato believes in monism and Aristotle in pluralism, and hence the challenge of monism and pluralism in their political philosophy has been formed, whose can be seen their effects in the political philosophy of the political philosophers of later periods. Briefly, monism with the emphasizing unity in civil life, believes in the concentration of political power; and Pluralism by defending multiplicity in the field of politics, believes in the diversity and distribution of power among different groups and currents. Therefore, this article explain Platonic virtue-centered monism and Aristotle's virtue-centered Pluralism. through this explanation, the difference between two
    approaches becomes clear.

    Keywords: monism, pluralism, Plato's political philosophy, Aristotle's political philosophy}
  • عبدالرحیم سلیمانی*

    دکتر سروش در مقاله «صراط‌های مستقیم» تلاش کرده است که از ده طریق تکثرگرایی دینی را اثبات کند. ایشان در گفت‌وگوها و مصاحبه‌هایی نیز به اشکالاتی که به این دیدگاه وارد شده، پاسخ داده است. این نوشتار در پی آن است که پس از بیان اجمالی راه‌های ده‌گانه جناب دکتر سروش، به بررسی آنها بپردازد. مدعای این مقاله این است که در این راه‌ها گاهی از مقدمات اثبات نشده یا مقدمات نادرست استفاده شده است، و گاهی استدلال، در عین استفاده از مقدمات درست، مدعا را اثبات نمی‌کند و یا اینکه به جای اثبات تکثرگرایی، انحصارگرایی را ابطال می‌کند. بنابراین هیچ‌یک از ادله ایشان نمی‌تواند تکثرگرایی را اثبات کند

    کلید واژگان: دکتر سروش, انحصارگرایی, تکثرگرایی, ادله تکثرگرایی, صراطهای مستقیم}
    Abdolrahim Soleimani*

    Doctor Soroush has attempted in his paper, "Serathaye Mostaghim", to prove religious pluralism through ten ways. He has also tried to resolve the problems regarding this viewpoint and to answer the questions. The purpose of this article is to mention briefly ten ways of Doctor Soroush then to describe them in details. This article claims that in these ten ways unproven premises or false premises have been used, or argument with a true premises are not able to prove the claim, or instead of proving pluralism, to void monopolization. So none of his arguments can prove pluralism

    Keywords: Soroush, Monopolization, Pluralism, Pluralism Arguments}
  • مهدی قربانی، مهدی امیدی
    وحدت و کثرت یکی از مسائل مهم در تاریخ فلسفه ی سیاسی است که گرایش فیلسوف سیاسی به هریک از آنها می تواند در تمام ابعاد فلسفه ی سیاسی اش تاثیرگذار باشد. در طول تاریخ، فیلسوفان سیاسی دیدگاه های مختلفی را در مواجهه با این دو مساله بیان نموده اند. جایگاه فیلسوفان سیاسی مشاء، همچون: فارابی، ابن سینا و خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ فلسفه ی اسلامی ما را بر آن داشت تا این مساله و پیامدهای سیاسی آن را در فلسفه ی سیاسی مشاء بررسی نماییم. فیلسوفان سیاسی مشاء اگرچه بر ضرورت وحدت در زندگی سیاسی تاکید دارند، ولی علاقه ای برای پذیرش کثرت از خود نشان نداده اند که مبتنی بر مبانی ایشان باشد؛ در مواردی همکه به بحث از آن پرداخته اند، معمولا ناظر به حذف کثرت از مدینه ی فاضله بوده است تا پذیرش آن. همچنین وقتی مولفه های مربوط به وحدت گرایی و کثرت گرایی نیز در فلسفه ی سیاسی مشاء مورد بررسی قرار می گیرد، آثار وحدت گرایی کاملا مشهود می شود؛ به گونهای که در مواجهه با مسائل مختلف سیاسی، مسیری را در پیش گرفته اند که در نهایت، وحدت مورد نظر در جامعه ی سیاسی را محقق سازد
    کلید واژگان: وحدت گرایی, کثرت گرایی, فلسفه ی سیاسی مشاء}
    Mahdi Ghorbahni, Mahdi Omidi
    Unity and plurality is one of the important issues in the history of political philosophy, tendency of political philosopher towards each of which can influence all aspects of his political philosophy. Throughout history, political philosophers have raised different ideas in dealing with these two issues. The status of Peripatetic political philosophers like Farabi, Avicenna and Khwajeh Nasiruddin Tusi in the history of Islamic philosophy directed us to explore the issue and the political aftermaths in peripatetic political philosophy. Although Peripatetic political philosophers underscore the need for unity in political life, they have not shown any interest in embracing plurality which can be based upon their principles; in cases where they have dealt with it, they normally observed elimination of plurality from utopia rather than the acceptance. Besides, when components of Unitarianism and pluralism are examined in peripatetic political philosophy, signs of Unitarianism are totally seen in such a way that, they in dealing with different political issues, have proceeded to have the unity concerned in political community which is finally materialized.
    Keywords: Unitarianism, Pluralism, Peripatetic Political Philosophy}
  • جعفر نکونام *، سجاد محمد فام
    با بررسی تفاسیر قرآن کریم با این رخداد مواجه می شویم که فهم و تفسیر برخی از مفسران درباره برخی از آیات در دوره های پیشین، به گونه ای بوده و امروزه تفاوت پیدا کرده است. این رخداد این پرسش ها را شکل می دهد که اساسا چرا چنین اختلاف نظر و تحول آرائی در فهم و تفسیر برخی آیات قرآن کریم به وجود می آید؟ و چگونه می توان تبیین و توضیح علمی برای چنین رخدادی ارائه کرد؟ در پاسخ به این پرسش محققان قرآنی غالبا از عوامل معرفتی سخن گفته و کمتر به عوامل غیر معرفتی پرداخته اند. از جمله عوامل غیر معرفتی تاثیرگذار در تغییر و تحول آراء مفسران، مفهوم گفتمان مطرح در زبانشناسی است. در این پژوهش تحول صورت گرفته در تفسیر آیاتی از قرآن کریم در دوره معاصر نسبت به دور ه های پیشین با استفاده از مفهوم گفتمان بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان گر این است که در دوره معاصر، شکل گیری گفتمان های جدید موجب تحول در فهم و تفسیر مفسران معاصر شده است.
    کلید واژگان: روش تفسيري, زبان شناسي, اصلاح گري, انسان گرايي, پلوراليسم, علم گرايي}
    Doctor Jafar Nekounam*, Sajjad Mohammadfam
    An investigation into the interpretations of the Quran reveals that the understanding and interpretation of some former interpreters on some Quranic verses are somewhat different from those of contemporary interpreters. This issue leads to these questions: Why do basically such controversies and view changes occur about understanding and interpreting some Quranic verses? And how can such occurrences be scientifically explained and explicated? In response to these questions, Quranic scholars have often spoken of epistemological factors and have less been concerned with non-epistemological factors. One of the most influential non-epistemological factors in the transformation of the opinions of the interpreters is the concept of discourse in linguistics. In this study, the transformation taken place in the interpretation of some Quranic verses in the contemporary period in comparison with that of former periods has been investigated using the concept of discourse. The obtained results reveal that formation of new discourses in the contemporary period has transformed the understanding and interpretation of contemporary interpreters.
    Keywords: interpretation method, linguistics, reformism, humanism, pluralism, scientism}
  • سحر یوسفی، بی بی حکیمه حسینی
    نظریه پلورالیسم، حقیقت و رستگاری را منحصر در دین خاصی نمی داند و همه ادیان را به طور نسبی از حقیقت بهره مند می داند. برخی از متفکران اسلامی نیز این نظریه را برگزیده و به استناد بعضی از آیات قرآن از جمله سوره کافرون و آیه 62 سوره بقره و... بر اثبات تعدد و تکثر صراط مستقیم پای فشرده اند. نگارنده در پی آن است که اثبات کند پلورالیسم دینی از دیدگاه قرآن مردود بوده و صراط مستقیم یگانه است و تعدد و تکثری در آن راه ندارد. در این راستا به نقد مستندات قرآنی کثرت گرایان پرداخته با استناد به شواهدی از سخنان متفکران اثبات نموده است که با آمدن شریعت جدید الهی، شریعت های پیشین منسوخ گردید و معیار حق و باطل، شریعت اسلام است که هم جهانی است و هم جاودانی.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, صراط مستقیم, قرآن, حقانیت اسلام, دین واحد}
    Sahar Yousefi, Bibi Hakimeh Hosseini
    The pluralism theory does not know the reality and redemption to a certain religion and believes that all religions joy the reality relatively. Some of the Islamic thinkers also agree this theory and emphasis the plurality of Straight Path. The author of the present article attempts to prove that the religious pluralism is ignored from Holy Quran point of view and the Straight Path is unique. Thus the author criticizes the Quranic documents of pluralisms and proves that previous religions are outdated by emergence of the new religion; the criteria of right and wrong is Islam which is both global and eternal.
    Keywords: Pluralism, Straight Path, Holy Quran, Islam, a unique religion}
  • محمد مولوی، نبی الله صدری فر*، سید ابوالقاسم موسوی
    «پلورالیسم»در لغت به معنای کثرت گرایی و مقصود از آن در فلسفه دین، پذیرش حقانیت ادیان مختلف است. طرفداران پلورالیسم برای مشروعیت دینی بخشیدن به مدعای خود، ظواهر برخی از آیات قرآن مجید را مورد استناد قرار داده اند تا بدین سان نظریه خود را همخوان با آن جلوه دهند. این مقاله در سه محور حرکت نموده است. محور اول، بر محور مفهوم شناسی و اشاره اجمالی به پیشینه تحقیق شده است. در محور دوم، که هدف اصلی این مقاله است، به نه دسته از مدعیات کثرت گرایان از آیات قرآنی، و در ذیل آیات به نقد آنها پرداخته شده است. عناوین کلی این دسته به این قرار است: آیات اسلام، آیات سوره کافرون، آزادی در انتخاب دین، نداشتن اکراه در پذیرش دین، تعلق اراده الهی به تکثر ادیان، آیات صراط مستقیم، کثرت شاهدان در قیامت، جزیه اهل کتاب، حلیت طعام اهل کتاب و ازدواج با آنان. در محور سوم نیز به دلایل نقلی در نقد کثرت گرایی و نیز آیات و روایات این قسمت اشاره شده است.
    کلید واژگان: کثرت گرایی, مدعای قرآنی, نقد, نقل}
    Mohammad Moulavi, Nabiyolla Sadrifar*, Seyed Abolghasem Mousavi
    "Pluralism" means acceptance of coexistence of many different races, religions, and political beliefs and its purpose in philosophy of religion is to accept the legitimacy of different religions. Advocates of religious pluralism in order referred to the verses of the Holy Quran to justify and legitimize their claims. This article has is arranged into three sections. The first section deals with the study of different conceptualization with brief look at the literature review. The second section, which is the main objective of this article, is concerned with the examination of and criticizing nine classifications of advocates of pluralism relying on the Quran’s verses. The general topics of those categories are as follows: Islamic verses, verses of Surah Al-Kaafiroon, the freedom to choose a religion, no compulsion in religion, God will belong to the plurality of faiths, verses of straight path, the multitude of witnesses to the Resurrection, and so forth. The third section of the study allocated to mentioning some quotations right from the holy Quran to criticize the claims of the advocates of pluralism.
    Keywords: Pluralism, the Quranic claim, Criticism, Quotations}
  • سید محمد رضوی*

    دین حقیقتی واحد و غیر متکثر می باشد و بر خلاف آنچه که پلورالیست های متکثرگرا ادعا کرده اند،در تمام دوران پر فراز و نشیب دعوت انبیاء،یکی بیش نبوده است.این دین هرچند نام های متفاوتی به خودگرفته،اما خواستگاه تعالیم همه ی انبیاء قرار داشته است که در شکل عام آن همان اسلام است.البته حقیقت دین ثابت و اما شرایع متغیر و نامانا بوده اند.این دین و این حقیقت واحد در واپسین سال های عمر پیامبر،به نیابت از همه ی انبیاء و البته به زبان رسول خدا و با معرفی امیرمومنان به کمال رسید و نام اسلام را به خود گرفت و ثمره ی آن رضایت و خشنودی خداوند بود.و همین دین است که در آخرالزمان مرزهای زمان و مکان را در خواهد نوردید و به دست توانا و با کفایت مصلح و منجی همه ی دوران به مردم معرفی شده و دین اسلام جهانی خواهد شد.

    کلید واژگان: دین, شریعت, اسلام, جان هیک, پلورالیسم, منجی}

    Truereligion is unique and non-diverse and contrary to what pluralistshave claimed, there has been only a single religion during the whole period when prophets were calling people unto God. Although this religion has haddifferent names,it has been the origin of all the teachings of all the prophets and, in general terms, it is Islam.Of course,the truth of religion has remainedunchanged,but shari’as have been different and unstable. This religion and this single truth was completed by the Prophet on behalf of all prophets during the last years of hislife when he introduced the Commander of the Faithful and it was named Islam and its outcomewas satisfaction of God. It is the same religion that will not be limited by the boundaries of space and timeduring the last days of the universe and will be introduced to the public by the Reformer and Savior of all periods and Islamwill be universal.

    Keywords: religion, sharia, Islam, John Hick, pluralism, savior}
  • محمد کاظم شاکر، مجید بیگی *

    در تبیین چگونگی ارتباط شرایع الهی فرض تباین و تساوی باطل و وجود احکام مشترک و متفاوت فرض ثابتی است که در تقریر آن، احکام مشترک به سبب شارع واحد، و اختلاف ها نه به سبب وجود تکثرگرایی در شرایع الهی می باشد و نه به موجب نسخ شرایع؛ بلکه واقعیت امر چنین است که شریعت حقیقت واحده ای است که سیر تکاملی تشریع احکام باعث ظهور برخی تفاوت ها در آن گشته است. این تقریر، اصلی را بدین گونه تاسیس می نماید که در فرایند تشریع احکام اصل بر تکامل احکام می باشد. بنابراین احکام هیچ شریعتی منسوخ نمی شود بلکه در دوران حکم کامل و اکمل تنها حجیت عملی خود را از دست می دهد. بدین جهت گزاره های فقاهتی مربوط به شرایع گذشته تا زمانی که شکل تکامل یافته آن حکم در شریعت اسلام احراز نگردد از حجیت برخوردار است و هرگاه عمل به حکم اکمل (شریعت اسلام)به سبب محذوری متعین نباشد حکم شریعت سابق متعین می گردد. به سبب این اصل، دامنه بینش فقیه علاوه بر قصه های قرآن به روایات قصص الانبیاء نیز توسعه می یابد.و رابطه احکام شرایع گذشته با شریعت اسلام به سه وجه قابل تصور است:الف. بدون تغییر در شریعت اسلام احراز می شوند که عمل به آن برای همگان متعین است؛ب. نه عین همان حکم و نه صورت تکامل یافته آن هیچ کدام در شریعت اسلام احراز نمی شود که در این صورت حکم شریعت پیشین بر حجیت خود باقی است.ج. صورت تکامل یافته آنها در شریعت اسلام احراز می شود که در وضعیت عادی به حکم شریعت اسلام و در شرایط اضطراری به حکم شرایع قبلی عمل می شود.

    کلید واژگان: نسخ شرایع, تکثر گرایی, تکامل شرایع, آیات الاحکام, قصه های قرآن, روایات قصص الانبیاء}
    Muhammad Kazem Shaker, Majid Bigi

    In determining the relationship of the revealed religions, the equality and opposition is void and similarity and differences are a fixed assumption. To explain this, it should be mentioned that the common ordinances (ahkám) are resulted from Oneness of God and differences are not resulted from plurality in the revealed religions and not because of the abrogation (naskh) of the previous revealed religions but the reality is that sharia is a single-absolute truth which the evolutionary process of the application of Islamic law or making-law makes differences reveal. This note creates a principle (rule) which determines that the governed principle is the development of divine ordinances (ahkam) in the process of the application of Islamic law or making-law. Therefore, divine ordinances (ahkam) of the revealed religions are not abrogated but the more perfect ordinance (hukm) has repudiated the practical validity of the pre- Islamic prefect ordinance. Hence, the jurisprudential premises of the pre-Islamic revealed religions are valid until the perfected form of the ordinances (ahkam) in Islam has not been obtained. If acting according to the perfect ordinance (Islamic law) is not possible because of an obstacle, the ordinance (hukm) of the pervious revealed religions is obliged. According to this principle, the realm of the Islamic jurist thought additionally to the Quran stories stretches to the stories of the prophets. The relationship between the ordinances of the pervious revealed religions with Islam ones can be imagined in a three forms: 1. If it is obtained in Islam religion with no change, it will be obliged to act for all. 2. Neither the sameness of that ordinance nor the perfected form is obtained; the pervious ordinance is valid in this situation. 3. The perfected form of the ordinances is obtained in Islam religion; it is acted according to Islam religion in normal situation otherwise it is acted according to the previous revealed religions.

    Keywords: The abrogation of the revealed religions, Pluralism, The evolution of the revealed religions, Legal verses in the Quran (ayat al ahkam), The Quran stories, The traditions of the prophet's stories}
  • فرشاد مهدی پور*
    بررسی و تحلیل رویکرد تصویری به مناسک مذهبی با تاکید بر ماه مبارک رمضان، به عنوان یکی از طولانی ترین ایام برای ارائه پیام های مذهبی از طریق تلویزیون، موضوع اصلی مقاله حاضر است. این کارویژه، متاثر از تعاریف و امکان سنجی رابطه رسانه و دین، دارای اشکال مختلفی از اشکالات روشی یا مفهومی در فرآیند تولید محتواهای تصویری است. در این مقاله ضمن آن که کوشش شده تا اصلی ترین نکات ابهام زا در ذهن مدیران دست اندرکار تولید محتوای مذهبی مرور و تجربه های موفق یا ناموفق نیز بررسی و تحلیل شود و در نهایت پیشنهادهایی جهت بازخوانی تعریف رسانه و دین برای تسهیل بهره گیری از این فن آوری در راستای اهداف جمهوری اسلامی ارائه گردد. تضاد دین و رسانه، تاکید بر امر گفت وگویی، تنظیم میزان استفاده از جذابیت، پرهیز از کثرت گرایی و ایجاد مناسک رسانه ای از مباحثی اند که در این مقاله بررسی شده اند.
    کلید واژگان: تلویزیون, ماه رمضان, رسانه, دین, تکثرگرایی, مناسک رسانه ای, سیاست رسانه ای}
    Farshad Mahdipour*
    This paper is concerned with the examination and analysis of the TV approach to the religious rites with an emphasis on the Ramadan Month as one of the longest periods for delivering religious messages via TV. This approach, affected by definitions and possibilities of religion-media relations, has various forms of methodological or conceptual problems in the process of producing video contents. In addition to the attempt to review the main ambiguous points in the minds of working managers, the paper tries to examine and analyze successful or unsuccessful experiences and provide proposals in order to re-read the definition of media and religion in order to facilitate the employment of this technology in lines with the objectives of the Islamic Republic of Iran. The conflict between religion and media, the emphasis on dialogue, the adjustment of the degree of employing attractions, avoiding plurality and the production of media rites are some of the problems discussed in this paper, and at the end, some policies have been proposed in this respect.
    Keywords: TV, Ramdan Month, media, religion, pluralism, media rites, media policy}
  • الله کرم کرمی پور
    پیتر برگر با نگرشی الاهیاتی جامعه شناختی به تبیین دین و دینداری پرداخته است. او در یک دوره فکری بلند مدت از این نظریه دفاع می کند که دین به مثابه «سایبانی مقدس» است به طوری که افراد جامعه را در زیر چتری فراگیر و نظم بخش گردهم می آورد. در این حیطه، دین سازوکاری شناختی معنایی است که به شیوه ای مقدس، نحوه زیستن جمعی و فردی را برای انسان فراهم می کند. برگر در بخش دیگری از زندگی خود به رابطه دین و سکولاریزاسیون بیشتر می اندیشد و به این نتیجه می رسد که بعد نظم بخش و نهادین دین در حال فروکاهش است اما بعد شناختاری و فردی آن همچنان در حال رشد است. در دوره اول به این رابطه می اندیشد که مدرنیته به سکولاریزاسیون منجر می شود، در نظریه دوم به «دینداری های ترکیبی» و «سبک های دینداری» توجه می کند و به طور کلی به «دین خصوصی» که مولفه اصلی دوران مدرن است توجه می کند. بنابراین نظریه خطی او در باب رابطه دین و مدرنیته جای خود را به نظریه ای ترکیبی و تلفیقی می دهد که در آن مدرنیته به «حذف دین» منتهی نمی شود بلکه به «تغییر دین» کمک می کند.
    کلید واژگان: سکولاریزاسیون, زیست, جهان, سایبان مقدس, کثرت گرایی}
    A. Karamipour
    Based on a socio-theological view, Peter Berger explains religion and religiosity. In a long-term intellectual period, he endorses the theory that religion can be regarded as a sacred canopy which spreads above society, giving birth to social order. In this regard, religion is a cognitive and meaningful mechanism which provides the society, in a sacred manner, with the individual and collective way of life. In another period of his life, Berger considers the relationship between religion and secularization, concluding that the underlying and organizing function of religion is reducing but its individual cognitive function is gaining considerable ground. In the first period, he is occupied with the thought that modernity leads on to secularization; in the second period he concentrates on the synthetic religiosity and styles of religiosity and in general he considers private religion as the central component of modern period. Accordingly, his evolutionary theory of religion regarding the relationship between science and religion is replaced by his synthetic theory according to which modernity does not end in removing religion but contributes to changing religion.
    Keywords: Secularization, life-world, sacred canopy, pluralism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال