به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "richard swinburne" در نشریات گروه "علوم قرآن و حدیث"

تکرار جستجوی کلیدواژه «richard swinburne» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی richard swinburne در مقالات مجلات علمی
  • محمدجواد اصغری

    مسئله شر از مسایلی است که از دیرباز مورد توجه خداباوران و خداناباوران بوده است. خداناباوران همواره از شر به عنوان گواه و قرینه‌ای بر ضد خداباوری بهره برده‌اند و خداباوران نیز در مقابل، تحلیل‌های مختلفی در توجیه وجود شرور مختلف در عالم بیان کرده‌اند. تیودیسه «اختیار انسان و جهان مبتنی بر عنایت»، یکی از تیودیسه‌هایی است که توسط ریچارد سویین‌برن، فیلسوف دین معاصر در توجیه وجود شرور در عالم بیان شده است. او بر مبنای این تیودیسه، از سویی قایل به اختیار و اراده آزاد برای انسان است و از سوی دیگر، جهان را مبتنی بر قوانین و ویژگی‌هایی می‌داند که هم سبب تحقق تاثیراتی می‌شود که انسان‌ها با اختیار خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند و هم انسان را قادر می‌سازد تا با مطالعه طبیعت، شرور آن را پیش‌بینی و کنترل کند. در این پژوهش بر آن هستیم تا در آغاز به روش توصیفی- تحلیلی به تبیین این تیودیسه بپردازیم و سپس اشکالات وارد بر آن را به همراه پاسخ‌هایی ذکر کنیم که سویین‌برن خود به اشکالات مزبور بیان کرده است.

    کلید واژگان: تئودیسه اختیار انسان, جهان مبتنی بر عنایت, ریچارد سوئین برن, مسئله شر
    Muhammad Javad Asghari

    The problem of evil is one of the issues that has long been considered by theists and atheists. Atheists have always used evil as evidence against theism, and theists, on the other hand, have made various analyses to justify the existence of different evils in the universe. The theodicy1 of "man's free will and the universe based on Divine Providence" is one of the theodicies expressed by Richard Swinburne, the contemporary philosopher of religion, in justifying the existence of evil in the universe. According to this theodicy, on the one hand, he believes in man's free will, and on the other hand, he considers the world to be ruled based on laws and characteristics that both bring about the effects that human beings choose based on their own free will and enable human beings to predict and control evil by studying nature. Using a descriptive-analytical method, this research first explains this theodicy and then mentions its problems along with the answers that Swinburne himself has offered.

    Keywords: the theodicy of man's free will, the universe based on divineprovidence, Richard Swinburne, the problem of evil
  • عباس یزدانی *، محمدعلی میرباقری

    استدلال از طریق تجربه دینی یکی از استدلال‌هایی است که برای اثبات وجود خدا ارایه می‌شود. (که در این مقاله مراد از آن به‌طور خلاصه و کمتر دقیق، «برهان تجربه دینی» است) این استدلال، از تجربه دینی که برخی افراد از سر می‌گذرانند، به‌عنوان قرینه‌ای به سود وجود خدا استفاده می‌کند. ریچارد سویین‌برن از جمله کسانی است که در کتاب وجود خدا چنین استدلالی را اقامه می‌کند. یکی از پایه‌های استدلال او اصلی است که نام «اصل آسان‌باوری» بر آن می‌نهد. این اصل به‌طور خلاصه می‌گوید اگر شیء الف به ادراک درآید، می‌توان نتیجه گرفت که به‌طور محتمل شیء الف وجود دارد. هدف مقاله حاضر، ارزیابی انتقادی امکان استفاده از این اصل در برهان تجربه دینی است و از مجموع نقدهای نویسنده (مقاله) و نقدهای مطرح‌شده توسط دیگران بر کاربرد این اصل در برهان تجربه دینی، به این نتیجه خواهیم رسید که این اصل به‌خاطر مواجه بودن با چالش‌های جدی در برهان تجربه دینی قابل‌استفاده نیست.

    کلید واژگان: اصل آسان باوری, برهان تجربه ی دینی, ریچارد سوئینبرن, اثبات وجود خدا
    Abbas Yazdani *, Mohammadali Mirbagheri

    Argument through religious experience is one of the arguments presented for proving the existence of God (which in this article is briefly and less accurately called "religious experience argument"). This argument uses religious experience, which some people undergo, as an indication of the existence of God. Richard Swinburne is among those who raise such an argument in his book, “The Existence of God”. One of his basic arguments is a principle that he calls "credibility principle". Briefly stated, this argument says that if the object A is understandable, it can be concluded that the object A probably exists. The present article is a critical assessment of the possibility of using this principle in religious experience argument. Furthermore, it is concluded from all the critiques of the writer (of the article) and the critiques brought up by others concerning the use of this argument in religious experience argument that because of facing with serious challenges, this principle is not applicable.

    Keywords: credibility principle, religious experience argument, Richard Swinburne, proving the existence of God
  • ام البنین طاعتی*، میثم مولایی

    به اعتقاد ریچارد سویین برن - فیلسوف دین معاصر - بر این باور است که فرمان های الهی بی ارتباط با مسایل اخلاقی نیستند؛ از آنجا که خداوند بزرگ ترین منعم ماست، اگر کاری از ما بخواهد ، انجام آن وظیفه ما خواهد بود، اما روشن است که او نمی تواند هیچ گاه سبب شود تا کاری که وظیفه ما نیست ، وظیفه ما گردد.او، در واقع، خداوند را منشاء تکالیف اخلاقی دانسته و البته، با تفکیک میان احکام اخلاقی ضروری و احکام اخلاقی امکانی، بر این باور است که خداوند نمی‏تواند در احکام اخلاقی ضروری تغییری ایجاد کند؛ حتی اگر بخواهد ، اما در مورد حقایق اخلاقی امکانی ، خداوند با قدرت مطلق که برای ایجاد هر یک از جهان های ممکن دارد، می‏تواند به اختیار خود جهانی را برگزیند که در آن حقایق اخلاقی امکانی متفاوت با جهان دیگر باشد . البته، سویین برن، نتوانسته به این پرسش که چه نسبتی بین قدرت مطلق خدا و احکام اخلاقی امکانی وجود دارد ، به خوبی پاسخ دهد و تنها در صدد حل تعارض بر آمده از الزامات احکام ضروری اخلاقی برآمده است. دلیل او برای ایجاد الزام اخلاقی از آن جهت که ما موظف هستیم از فرامین خداوند اطاعت کنیم، چون خدا منعم ماست ، هم قانع کننده نیست و او - در خوشبینانه‏ترین حالت - می‏تواند ادعا کند که «وجوب شکر منعم» می‏تواند انگیزش لازم برای اطاعت از فرامین خداوند و یا تبعیت و اطاعت از الزامات اخلاقی را فراهم آورد.

    کلید واژگان: ریچارد سوئین برن, دین و اخلاق, الزام اخلاقی, شکر منعم, احکام اخلاقی ضروری و امکانی
    Ommolbanin Ta‘Ati Jaliseh *, Maysam Mowlaei

    In answer to the question “can we consistently see God as the origin of moral duties” Richard Swinburne believes that the divine commands have something to do with moral problems. Since God is gives us the greatest blessing, if God asks us to do something, it will be our duty to comply with it. However, it is obvious that God cannot make something our duty when it is not our duty in fact. As to the problem of God’s power and morality, Swinburne draws a distinction between necessary and contingent moral judgements, maintaining that God cannot change necessary judgements even if he wants to. As to contingent moral judgments, however, in virtue of his absolute power for creating any contingent world, God can select one world in which the contingent moral judgments are different from those in other worlds. Our objection is that, on the one hand, Swinburne’s claim cannot provide a good answer to the question of what the relation is between God’s absolute power and contingent moral judgments because his position can resolve the contradiction resulting from the requirements of the necessary moral judgments, while in solving the contradictions arising from the contingent moral judgments, he faces questions which render his argument incomplete. On the other hand, his argument for the requirement of complying with God’s commands because he bestows his favors and blessings upon us is implausible. At best, he can just claim that praising someone who bestows blessings upon us can provide a motivation for complying with God’s commands and, in the most developed version, we can say that it provides a motivation for complying with moral obligations.

    Keywords: Richard Swinburne, Religion, Ethics, Moral obligation, praising someone who bestows blessings, necessary moral judgments, contingent moral judgments
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال