به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Sunnis » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه «Sunnis» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی عبادی*، محسن مرزانی، علی عربی آیسک
    حدیث مشهور «لعن الله الیهود و النصاری اتخذوا قبور انبیایهم مساجد» که پیامبر اسلامدر آخرین روزهای حیاتشان آن را ایراد فرمودند، در بسیاری از مصادر حدیثی شیعه و سنی آمده است و دو تفسیر از آن وجود دارد؛ سلفیان با تکیه بر مبانی خویش، تفسیری گسترده از این حدیث نموده اند و بر اساس آن بسیاری از مسلمانان را به خاطر ساخت زیارتگاه وبناهای یادبود بر قبور بزرگان دین، متهم به شرک نموده اند؛ اما جمهور محققین مسلمان با اکتفا به قدر متیقن از ظاهر روایت و پرهیز از قیاس و تعمیم حکم، تنها کسانی را مشمول آن دانسته اند که آگاهانه دچار غلو شده و اولیای خدا را در کنار او پرستش می کنند. گفتنی است ارایه تفسیر صحیح و مستند از این گونه نصوص دینی بهترین راهکار برای مقابله با پدیده تکفیر است.
    کلید واژگان: لعن الله الیهود و النصاری, بنای بر قبور, شرک, سلفیان, اهل سنت}
    Mahdi Ebadi *, Mohsen Marzani, Ali Arabi Ayask
    The famous hadith "May God curse the Jews and the Christians take the graves of their prophets to the mosques" which the Prophet of Islam uttered in the last days of his life has been mentioned in many Shiite and Sunni hadith sources and there are two interpretations of it; Relying on their own principles, the Salafis have given a wide interpretation of this hadith, based on which they have accused many Muslims of polytheism for building shrines and memorials on the graves of religious leaders; But the Republic of Muslim scholars, having been satisfied with the certainty of the appearance of the narration and the avoidance of analogy and generalization of the ruling, have considered only those who are deliberately exaggerated and worship the saints of God beside Him. It is worth mentioning that providing a correct and documented interpretation of such religious texts is the best way to deal with the phenomenon of Takfir.
    Keywords: May God curse the Jews, the Christians, build on the graves, polytheists, Salafis, Sunnis}
  • محسن نورائی، مهدی تقی زاده طبری، قمر کوهی گونیانی*
    در تفسیر آیه 49 سوره عنکبوت: *بل‏ هو آیات‏ بینات‏ فی‏ صدور الذین‏ اوتوا العلم‏*، ابهاماتی درباره عبارت های «هو آیات بینات» و «الذین اوتوا العلم» وجود دارد و با توجه به این که رجوع ضمیر «هو» به چه کسی و یا چه چیزی است، مفهوم «آیات بینات» و مهم تر از آن، تعیین مصداق «الذین اوتوا العلم» تغییر خواهد کرد. این پژوهش با شیوه توصیفی تحلیلی، به بررسی دیدگاه های تفسیری فریقین در پنج قرن نخست هجری پرداخته است. دیدگاه های فریقین درباره مصداق عبارت «الذین‏ اوتوا العلم‏» عبارتند از: اهل کتاب و علمای آنان، اهل کتابی که مسلمان شده اند، مومنان، علما، پیامبر اسلام و امامان معصوم. در این میان امامان فقط خود را مصداق آیه معرفی نموده اند. در نقد دیدگاه ها، نخست در تعیین مرجع ضمیر «هو» بین پیامبر و قرآن، مشخص شد که قرآن مرجع ضمیر است و درنتیجه، برخی از مصادیق ذکرشده برای عبارت «الذین‏ اوتوا العلم‏» صلاحیت مصداق بودن را از دست دادند و با تبیین مفهوم عبارت «آیات‏ بینات‏»، اختصاص «الذین‏ اوتوا العلم» ‏‏به پیامبر اکرم و امامان معصوم آشکارگردید که در برخی روایات تفسیری شیعه بدان اشاره شده است.
    کلید واژگان: «الذین اوتوا العلم», پیامبر, فریقین, اهل بیت, اهل سنت}
    Mohsen Nouraei, Mahdi Taqizade Tabari, Ghamar Koohi Gunyani *
    In the exegesis of verse 49 of the chapter of al-Ankabut, “Indeed, it is [present as] manifest signs in the breasts of those who have been given knowledge…,” there are ambiguities regarding the phrases “it is [present as] manifest signs” and “those who have been given knowledge” and considering who or what the pronoun it/he refers to, the meaning of “manifest signs” and, more importantly, the designation of the referent of “those who have been given knowledge” would change. This study delves into the exegetic views of the Sunnis and Shiites in the first five Hegira centuries using a descriptive-analytic method. The views of the Sunnis and Shiites regarding the referent of the phrase “those who have been given knowledge” are as follows: the followers of the Divine Scriptures (i.e. Christians, Jews, Sabians, and Magi) and their scholars, followers of the Divine Scriptures who have become Muslims, believers, scholars, the Prophet of Islam (peace be upon him and his household) and the Infallible Imams. Among these, the Imams have identified only themselves as the referents of the verse. In critiquing the views, firstly, in determining the reference of the pronoun “huwa” (he/it) between the Prophet and the Quran, it was clear that the pronoun refers to the Quran and, as a result, some of the aforementioned instances lose the qualification of being a referent for the phrase “those who have been given knowledge” and the specificity of this phrase to the Holy Prophet (peace be upon him and his household) and the Infallible Imams it becomes clear after explaining the meaning of the phrase “manifest signs” and this has been indicated in some Shiite exegetic narrations.
    Keywords: “those who have been given knowledge”, Holy Prophet (peace be upon him, his household), Shiites, Sunnis, Ahlulbayt, Ahl al-Sunnah}
  • مهدی اکبر نژاد*، روح الله زاهری

    مبحث جرح و تعدیل در علم رجال یکی از مباحث مهم است که اهمیت آن به ویژه در علم حدیث، نمود فراوانی می یابد؛ به نحوی که در بررسی صحت و سقم یک روایت، هر اندازه که درجه اعتبار سند آن روایت بالاتر باشد به همان میزان احتمال پذیرش و نیز دور ماندن آن از آسیب های حدیثی (از قبیل جعلی و موضوع بودن و...) افزایش می یابد. راویان فراوانی از سوی رجال اهل سنت تضعیف شده اند که به تبع این تضعیفات، تعداد فراوانی از احادیث صحیح، از درجه اعتبار ساقط شده و به مرتبه پایین تری از اعتبار تنزل یافته اند. بسیاری از این تضعیفات به دلایلی از قبیل تعصب در مذهب، سخت گیری و مشدد بودن و مسایلی از این قبیل است. مقال حاضر بر آن است تا با استفاده از منابع کتابخانه ای و نرم افزاری، چگونگی اعمال جرح مبهم در مورد حماد بن عیسی که صرفا به سبب اعمال جرح مبهم بر وی، تضعیف شده است را بررسی نموده و با توجه به غیرقابل پذیرش بودن جرح مبهم از سوی خود اهل سنت، تضعیف آن ها بر این راوی را مردود شمرده و موثق بودن این راوی را اثبات نماید و امکان تعمیم این مبحث در مورد راویان فراوان دیگری که از سوی اهل سنت با همین طریقه تضعیف گردیده اند نیز محتمل بداند به نحوی که این تعمیم، لزوم بازنگری در برخی جرح و تعدیل های اهل سنت الزامی می نمایاند.

    کلید واژگان: جرح, تعدیل, حماد بن عیسی, جرح مبهم و اهل سنت}
    Mehdi Akbarnejad *, Ruhollah Zaheri

    The issue of Jarḥ and Ta'dīl in ilm rijāl is one of the most important topics, whose importance is especially evident in the Ulūm of hadith and also in examining tradition's authenticity. In this sense, the higher the validity of tradition's Isnad is, the higher the probability of its acceptance and staying away from hadith harms (i.e. being fabricated etc.) increases. Many transmitters have been weakened by Sunni rijāl, and as a result of these weaknesses, a large number of authentic hadiths have fallen from the level of authority and have been reduced to a lower level of authority. Many of these weaknesses are due to reasons such as bigotry in religion, strictness, and other issues. The present article aims at using library sources to investigate the use of ambiguous jarḥ regarding the case of Hammād ibn īsā who weakened only because of the use of ambiguous jarḥ. Regarding the unacceptability of ambiguous jarḥ from Sunnis themselves, their weakening of this transmitter can be rejected and one can prove the authenticity of this transmitter. Moreover, the possibility of generalizing this topic about many other transmitters - who have been weakened by Sunnis in the same way - is also considered probable. In this sense, this generalization shows the necessity of revising some of the Sunnis' jarḥ and Ta'dīl.

    Keywords: Jarḥ, Ta'dīl, Hammād ibn īsā, Ambiguous Jarḥ, Sunnis}
  • سعید طاووسی مسرور*، سعید سرخی خوزانی

    رجعت از عقاید معروف شیعیان دوازده امامی است که اکثر علمای این مذهب درباره آن ادعای اجماع نموده اند و برخی از آنان نیز درباره آن کتابی جداگانه نوشته اند. یکی از نخستین افرادی که در دوره حکومت بنی امیه اقدام به تبلیغ این آموزه اعتقادی امامان شیعه و معارف مهدویت نمود، یکی از شاگردان نامدار امام باقر(ع) به نام جابربن یزید جعفی است. اصرار او در بیان و تبلیغ رجعت در بین شیعیان و اهل تسنن سبب شد تا غالب علمای اهل تسنن به جرم این اعتقاد روایات او را بی اعتبار دانسته و او را به شدت تضعیف کنند. در این پژوهش با استناد به منابع فریقین، جابر جعفی به مثابه یکی از منادیان و مروجین رجعت و مهدویت معرفی شده است.

    کلید واژگان: جابرجعفی, رجعت, مهدویت, شیعه, اهل تسنن}
    Saeed Tavoosi Masrour *, Saeed Sorkhi Khozani

    Rajat is one of the famous beliefs of the Twelver Imamis, about which most of the scholars of this religion have claimed consensus, and some of them have written a separate book about it.  One of the first people to propagate this doctrine of the Shiite Imams (as) and the teachings of Mahdaviat during the rule of the Umayyads is one of the famous students of Imam Baqir (as) named Jabir ibn Yazid Ju'fi.  His insistence on expressing and propagating the return among the Shiites and the Sunnis caused the majority of Sunni scholars to invalidate his narrations because of this belief and to weaken him severely.  In this research, citing the sources of the sects, Jabir Ju'fi, who was one of the students of Hazrat Baqir and Hazrat Sadigh (as), has been identified as a preacher and preacher of return and Mahdaviat.  Of course, because the Sunnis were against the return, they mocked and rejected Jabir Ju'fi and those who were the heralds of the return.

    Keywords: Jaber Ju'fi, Rejat, Mahdaviat, Shia, Sunnis}
  • خدامراد سلیمیان، محمد کرمی نیا*، رضا اجاق

    بی گمان یکی از برجسته ترین مباحث در معارف مهدوی، بررسی چگونگی جهان پس از حکومت مهدی موعود (ع) است. روایات گوناگونی در منابع روایی مسلمانان در باره چگونگی جهان پس از رحلت مهدی موعود (ع) در دست است که سبب شده دیدگاه های گوناگونی در این باره شکل گیرد. «طولانی شدن و پیوست حکومت حضرت به قیامت» یکی از گونه هایی است که ریشه در دسته ای از روایات داشته و کمابیش باورمندانی را پیدا کرده است. فراوانی و گوناگونی روایات از سویی و نبود پژوهش فراگیر از سوی دیگر، در این حوزه از مباحث آینده پژوهی دینی، سبب شده تا برخی، این روایات را دستمایه اهداف خود قرار داده و تبیین های نادرستی در این زمینه ارایه دهند. هدف اصلی مقاله پیش رو بررسی تطبیقی نظریه طولانی شدن و اتصال حکومت مهدی موعود (ع) به قیامت در منظومه روایی شیعه و اهل سنت است تا روشن شود از نگاه اسلام به عنوان آخرین دین الهی، پس از منجی، جهان با چه سرنوشتی روبرو خواهد شد. در این نوشتار، به تبیین و بررسی روایات ادعایی خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: مهدی موعود, طولانی شدن حکومت, قیامت, شیعه, اهل سنت}
    Khodamurad Salimian, Mohammad Karaminia *, Reza Ojaq

    Undoubtedly, one of the most prominent topics in Mahdavi education is the examination of the world after the promised Mahdi rule. There are various narrations in the narrative sources of Muslims about how the world will be after the death of the Promised Mahdi, which has led to the formation of various views on this matter. "Prolonging and connecting the rule of the Holy Prophet to the Resurrection" is one of the types that has its roots in a group of traditions and has more or less found believers. The abundance and variety of narrations on the one hand and the lack of comprehensive research on the other hand, in this field of religious future studies, have caused some people to use these narrations as a basis for their goals and provide incorrect explanations in this field. The main purpose of the upcoming article is to compare the theory of prolonging and connecting the promised Mahdi's rule to the resurrection in the narrative system of Shia and Sunnis, in order to clarify what fate the world will face from the point of view of Islam as the last divine religion, after the savior. In this article, we will explain and examine the alleged traditions.

    Keywords: The Promised Mahdi, prolonging the reign, resurrection, Shia, Sunnis}
  • محمدهادی فرقانی*، محمد عباس زاده جهرمی

    قرآن کریم ضمن آیات متعددی، از مصونیت انبیا علیهم السلام و بویژه رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، از ارتکاب معاصی، خطا، لغزش و نسیان سخن گفته و به اطاعت مطلق از ایشان، امر نموده است؛ همان اطاعتی که با قید اطلاقش از عصمت انبیای عظام علیهم السلام، پرده برداشته و ساحت مقدسشان را منزه از هر گونه رجس و پلیدی می داند. با این حال از جستاری در میراث مکتوب روایی، تاریخی و تفسیری اهل سنت، به روایاتی پیرامون شخصیت، شئون و مقامات انبیای الهی علیهم السلام برمی خوریم که محتوا و ماهیتشان، تضاد و تناقضی آشکار با نصوص قرآن کریم دارد. این اخبار که اتهامات سخیف و ناروایی را به ساحت مقدس آن حضرات علیهم السلام، منتسب می کنند، مع الاسف مستند آراء و عقائد کلامی اهل سنت نیز قرار گرفته و نگرش و باور ایشان را نسبت به ابعاد مختلف شخصیت و مقامات انبیا علیهم السلام و از جمله رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، تا حد زیادی تغییر داده است. انگاره عالمان غیر شیعی در باب عصمت انبیا علیهم السلام نیز در شمار مقاماتی است که از این مساله مستثنی نبوده است.بر این اساس نگارنده در این نوشتار با عنایت به اهمیت مساله عصمت انبیا علیهم السلام و تبیین حقیقت و گستره آن، ضمن تطبیق آراء و نظریات پیروان مذاهب مختلف اهل سنت پیرامون عصمت انبیا علیهم السلام به صورت کلی و عصمت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به صورت ویژه بر نصوص قرآن کریم، به نقد و بررسی آنها پرداخته است.

    کلید واژگان: عصمت انبیاء, عصمت پیامبراکرم, عصمت در قرآن, ادله عصمت, اهل سنت}
    Mohammadhadi Forghani *, Mohammadabas Zadeh Jahromi

    The Holy Qur'an, in addition to several verses, speaks of the immunity of the Prophets (peace be upon them) and especially the Holy Prophet of Islam (peace be upon him), of committing sins, mistakes, slips and forgetfulness, and commands absolute obedience to them; The same obedience that exposes the infallibility of the great prophets (peace be upon them) and considers their sacred status free from any immorality and impureness. However, from the research on the written heritage of Sunni narrators, historians and commentators, we come across narrations about the personality, affairs and authorities of the divine prophets (peace be upon them) whose content and nature are in clear contradiction with the texts of the Holy Quran. This hadiths, which attribute ridiculous and indecent accusations to the holy site of those Imams, unfortunately, is also documented by Sunni theological views and beliefs, thus have changed their attitudes and beliefs towards the various dimensions of the personality and characteristics of the Prophets, including the dear Prophet of Islam (peace be upon him and his family). The idea of ​​non-Shiite scholars about the infallibility of the prophets (peace be upon them) is also among the feathers who have been no exception to this issue; Accordingly, the author in this article, considering the importance of the issue of infallibility of the prophets and explaining the truth and its scope, while applying the views and opinions of followers of different Sunni sects about the infallibility of the prophets in general and the infallibility of the Holy Prophet of Islam and his pure progeny which has specifically criticized the texts of the Holy Quran.

    Keywords: Immunity From Sin, Infallibility Of The Prophets, Infallibility Of The Holy Prophet, Infallibility In The Qur'an, Evidence Of Infallibility, Sunnis}
  • لطفعلی عبداللهی واشان*، مجید معارف، سید محمدعلی ایازی

    یکی از وجوه اعجاز که مفسران قرآنی را به تدبر وا داشته اعجاز محتوایی است؛ این نوع از اعجاز با مفاهیم درونی قرآن ارتباط دارد و اگر چه میتوان مولفه های گونا گونی را برای آن برشمرد، اما مولفه های مورد اتفاق فریقین را میتوان اختاف ناپذیری، اخبار از غیب، بواطن قرآن، اعجاز علمی وجامعیت قرآن دانست که شامل محورهایی نظیر قانونگذاری، هدایتی، حقوقی، مسایل اخاقی و... میشود و آنچه از تطبیق استنتاج میگردد معین آنست که توجه به این نوع اعجاز در طی قرون مختلف با شدت و ضعف هایی روبرو بوده که در سیر زمانی مختلف هر یک از فریقین توجه و عنایت ویژه بدان داشتهاند و اختافات مبنایی در طرح مساله، باورها و روش طرح با یکدیگر دارند برای مثال در مورد بطون قرآن کریم با وجود قبول و مسلم دانستن این مولفه در نقل اهل سنت با اندک اغماض از پیامبر (ص) یا صحابه بحثی مطرح نمیشود در حالی که شیعه بدان عنایت و اهتمام ویژه داشته است یا در مبنا تشیع بر خاف اهل سنت بر این باور است تنها مرجع حقیقی برای دفع شبهات معصومان میباشند و آنها عالم به قرآن هستند. بنابراین این نوشتار میکوشد با رویکردی توصیفی_ تحلیلی مولفه های اعجاز محتوایی را از منظر مفسران شیعه و سنی مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اعجاز, شیعه, اهلسنت, محتوی, اختافناپذیری, قرآن کریم}
    Lotf Ali Abdollahi Vashan*, Majid Maarif, Seyyed MohammadAli Ayazi

    One of the aspects of miracles that have made the Qur'anic commentators ponder is the miracle of content of the Quran; This  type of miracle is related to the inner concepts of the Qur'an, and although various components can be enumerated for it, but the components agreed upon by both parties can be considered as indisputability, news from the unseen, the inside layers of the Qur'an, scientific miracles, and the comprehensiveness of the Qur'an, which include axes such as legislation, guidance, legal, ethical issues, etc.. What can be deduced from the comparative study reveals  that the attention to this type of miracle during different centuries has been faced with intensity and weaknesses, which in the different time course, each of the two groups  has been paid special attention to it, and has  fundamental differences in the formulation of the problem, beliefs and methods of formulation with each other, for example, regarding the inside layers ( بطون) of the Holy Qur'an, despite accepting and considering this component as certain,  no discussion is made  in the words of the Sunnis, while the Shia has paid special attention to it, or on the basis , the Shia, contrary to the Sunnis, believe that infallibles are the only real authority to dispel the doubts and they are knowledgeable about the Qur'an. Therefore, this article  tries to analyze the components of content miracles from the point of view of Shiite and Sunni commentators via a descriptive-analytical approach.

    Keywords: Miracles, Shia, Sunnis, content, indisputability, Holy Quran}
  • محمدرضا پیری*، محمدجواد حاجی ابوالقاسم دولابی

    مسیله عدالت صحابه از مهم ترین و پرچالش ترین مسایل تاریخ صدر اسلام است؛ بزرگان اهل سنت به استناد ادله قرآنی و روایی، تمامی صحابه را عادل دانسته اند؛ مهم ترین دلیل ارایه شده برای عدالت صحابه، آیه رضوان است که با توجه به آن، ادعا می‫شود تمامی صحابه یا مجموع حاضرین در بیعت رضوان، عادل هستند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، عدالت تمامی صحابه یا شرکت‫کنندگان را مورد ارزیابی قرار می‫دهد؛ یافته های این نوشتار چنین است؛ نخست: از آیه، عدالت تمامی صحابی شرکت‫کننده در بیعت اثبات نمی‫گردد؛ دوم: بیعت رضوان نمی‫تواند عدالت تمامی صحابه در تمام عمر را اثبات نماید و اینکه این آیه تنها بر رضایت خداوند به‫صورت مشروط و آن هم در آن زمان و از گروهی خاص از صحابه حاضر در بیعت، دلالت می کند. عمده‫ترین ادله نقد عدالت صحابه در این آیه دو مسیله است؛ نخست اینکه رضایت خداوند منحصر به زمان نزول است و سپس آنکه خطا و لغزش‫های فراوان صحابه که در نگاشته های اهل سنت وجود دارد، نوعی نقض عدالت آنان است.

    کلید واژگان: عدالت صحابه, بیعت رضوان, اهل سنت, شیعه, رضایت خداوند, ‫آیه رضوان}

    The issue of the justice of the Companions is one of the most important and challenging issues in the history of early Islam. The great scholars of Ahl al-Sunnah have considered all the Companions to be righteous based on the Qur'an and hadith evidences. The most important reason presented for the justice of the Companions is the verse of Rezvan, according to which, it is claimed that all the Companions or all those present at the pledge of allegiance to Rezvan were righteous. This research evaluates the justice of all companions or participants with a descriptive-analytical method. The findings of this article show that: First, from the verse of Rizvan, the justice of all the Companions participating in the pledge of allegiance is not proven. Secondly: Rizwan's pledge of allegiance cannot prove the justice of all companions in all times. This verse only indicates God's approval in a conditional way and that too at the same time and from a special group of companions present in the pledge of allegiance. The main reasons for criticizing the justice of the Companions in this verse are two issues; First, God's satisfaction is exclusive to the time of the revelation of this verse. Another thing is that the many mistakes of the Companions, which are also found in the writings of Sunnis, are a kind of violation of their justice.

    Keywords: Justice of the Companions, Rizvan's loyalty, Sunnis, God's satisfaction, verse of Rizvan}
  • حجت علی نژاد*، سید محسن موسوی

    دانشیان، بخشی از تراث حدیثی فریقین را جوامع حدیثی نام نهاده اند. یکی از مسایلی که درباره جوامع حدیثی فریقین قابل طرح است اینکه این کتب چگونه به احادیث تفسیری پرداخته اند. در این زمینه پژوهش مستقلی تالیف نشده است. با مطالعه در ابواب و موضوعات این کتب، نحوه پرداختن به احادیث تفسیری مشخص می گردد. در این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به مطالعه در ابواب کتب جوامع حدیثی پرداخته است، این نتایج به دست می آید که جوامع اولیه حدیث شیعه چون بر اساس ابواب فقه تبویب شده اند، هیچ باب مستقلی برای احادیث تفسیری تدوین نکرده اند و احادیث تفسیری ذیل ابواب گوناگون پراکنده است. مولفین جوامع حدیثی متاخر نیز کتب حدیثی خود را به پیروی از آنان تحت همان ابواب تدوین نموده اند. در جوامع حدیثی اهل سنت نیز اگر چه بابی تحت عنوان «باب التفسیر» تدوین شده، ولی در سایر ابواب نیز احادیث تفسیری کم و بیش مشاهده می شود. نیاز به جمع آوری و تدوین احادیث تفسیری در فریقین احساس می شود.

    کلید واژگان: احادیث تفسیری, جوامع حدیثی, شیعه, اهل سنت}
    Hojjat Alinejad *, Seyed Mohsen Mousavi

    Scholars have named part of the hadith heritage of the two sects as hadith collections. One of the issues that can be raised about the hadith collections of the two sects is the way these books deal with interpretive hadiths. No independent research has been written in this field. By studying the chapters and subjects of these books, the method of dealing with interpretive hadiths is determined. The results of this study – which is done by a study in the chapters of hadith collections by descriptive-analytical method - show that as they are systematized according to the chapters of jurisprudence, they have not dedicated any independent chapter on interpretive hadiths and interpretive hadiths are scattered in various chapters. The authors of later hadith collections have also compiled their hadith books following them according to the same chapters. In Sunni hadith collections, although a chapter has been dedicated to the title of "Chapter of Interpretation", but in other chapters too, interpretive hadiths are more or less observed. A need to collecting interpretive hadiths in both sects is being felt.

    Keywords: Interpretive Hadiths, Hadith Collections, Shiites, Sunnis}
  • دکتر سید مهدی نوری کیذقانی، مسعود سلمانی حقیقی

    گرچه نخستین مقاتل مدون و مکتوب درباره امام حسین (ع) خواستگاه شرقی دارد اما جالب آنکه مقتل نویسی و مرثیه گویی سیدالشهداء(ع) به مشرق زمین منحصر نشده و ما در مغرب و اندلس (اسپانیای کنونی)  نیز شاهد مقتل نویسی و مرثیه سرایی برای امام حسین (ع) هستیم. یکی از آثار اندلسی درباره سیدالشهداء رساله « درر السمط فی خبر السبط » اثر نویسنده اهل سنت اندلسی ابن ابار بلنسی قضاعی(595-658ق) است که مقتلی ادبی و مسجع درباره سید الشهداء به حساب می آید. در این مقاله سعی بر آن است که  به شیوه توصیفی-تحلیلی سیری در این رساله، ویژگی ها و محتوای آن داشته باشیم و همچنین  به نقد و بررسی برخی بخش های آن بپردازیم. به طور خلاصه می توان گفت که ابن ابار در سرتاسر رساله محبت و ارادت قلبی خود را به اهل‌بیت(ع) و خاصه سیدالشهدا ابراز می دارد و تقابل میان مکتب حسینی و جریان اموی را تقابل میان حق و باطل می داند. البته درکنار ذکر فضایل اهل‌بیت و امام حسین(ع)، گاه ایراداتی هم به نویسنده وارد است.

    کلید واژگان: امام حسین(ع), اهل سنت, اندلس, مقتل نویسی ادبی}
    Dr. Sayyid Masaud Keyzeqani, Masaud Salmani Haqiqi

    Although develooing maqtals regarding the martyrdom of Imam al-Husayn has a Middle-Eastern origin, it has received due attention in the western hemisphere, ie, in the present-day Spain. The treatise under review was written by Ibn Abar al-Balansi al-Quza`i (7/ 14 cent.) of Analusia, Spain, in rhythmic Arabic prose. The present paper deals with this work wherein the author expressed his profound devotion to Imam al-Husayn. Moreover, he regards the Karbala scene of the Husayni camp vs. the Umayyad camp as a confrontation between the right and the wrong. Apart from the author's mentiining the merits of the Ahl al-Bayt, there are some minor objections raised about the work under review.

    Keywords: Imam al-Husayn, Sunnis, Andalus, literary maqtal writing}
  • مرتضی میرزایی*، سید محسن حسینی فقیه
    ابن تیمیه با توجه به روش همیشگی خود در انکار فضایل اهل بیت ع کوشیده است.موقعیت علمی امام رضا ع را با طرح شبهاتی مخدوش سازد و ایشان را انسانی عادی، مانند دیگران جلوه دهد. او شبهاتی نسبت به مقام علمی امام وارد کرده و مدعی شده که دیگران درباره جایگاه آن حضرت غلو کرده اند:
    ادعای اعلمیت امام ع بی دلیل بوده و میان معاصران اندیشمندانی اعلم از ایشان وجود دارند.
    هیچ یک از علمای معروف از امام روایت نقل نکرده اند.
    بزرگان فقها از اخذ حدیث از امام رضا ع رویگردان بوده اند.

    این پژوهش کوشیده است با بررسی کلمات بزرگان و بیان شواهدی از اشکالات علمی معاصران امام رضا ع و نقل روایات موجود در کتب حدیثی و تفسیری اهل سنت، جوابی متقن به اشکالات فوق دهد و در پایان به این نتیجه رسیده است که شبهه های ابن تیمیه با دیدگاه بزرگان اهل سنت و شواهد موجود تعارض دارد و همگی یا نشان از جهل او دارد یا بیانگر بغض او نسبت به اهل بیت: است.
    کلید واژگان: امام رضا ع, ابن تیمیه, منهاج السنه, جایگاه علمی, اهل سنت}
    Morteza Mirzaei *, Sayyed Mohsen Hosseini Faqih
    Following his usual approach, Ibn Taymiyyah was always trying to deny the virtues of Ahl al-Bayt (AS), to distort the scientific position of Imam Reza (AS) by casting doubts, and to call him a man like others. Ibn Tamiyyah casts doubt upon the scholarly status of the Imam (AS) and claims that people exaggerate the Imam’s position. These doubts are: 1) the claim on Imam’s knowledge is baseless and there are more knowledgeable scholars among his contemporaries, 2) none of the well-known scholars quote a narration from the Imam (AS), and 3) the great jurisprudents avoid quoting a narration from the Imam (AS). This study tries to give convincing answers to these problems by examining the words of the great figures, expressing evidence of the scientific problems in the words and works of the Imam’s contemporaries, and quoting the narrations in the Sunnis’ hadith and commentary books. This study finds contradictions in the views of Ibn Tamiyyah with those of the Sunni figures and the available evidence, all of which either show Ibn Tamiyyah’s ignorance or express his hatred towards Ahl al-Bayt (AS).
    Keywords: Imam Reza (AS), Ibn Taymiyyah, Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah, scientific position, Sunnis}
  • علی غضنفری، ملیحه خدابنده لو*

    وجوب خمس که از آیه 41 سوره انفال فهمیده می شود، از فروع دین اسلام و مورد اتفاق همه ی مسلمانان، در بعضی وجوه همچون مفهوم و گستره واژه غنیمت میان علمای فریقین اختلاف نظر وجود دارد. علمای شیعه با استناد به مطلق بودن واژه غنیمت و کلمات تاکیدی و کلمه «من شیء» در آیه و روایات معصومین (علیهم السلام) به هر بهره ای که انسان بدست آورد غنیمت می گویند. علمای اهل سنت نیز از آن جا که در معنی اصلی آن قیدی وجود ندارد و با استناد به کلمه «من شیء» و روایات پیامبر (صلی الله علیه و آله)، واژه غنیمت را در هر چیزی که انسان بدست می آورد، معنا کرده اند ولی به خاطر دلایل عرفی آن را مقید به غنایم جنگی می دانند چراکه روایات پیامبر (صلی الله علیه وآله) که تنها تقسیم غنایم را بیان کرده، هرگز بیانگر انحصار خمس در غنیمت جنگی نیست و تفسیر غنایم به غنایم جنگی از سوی تابعین، بیشتر نتیجه اجتهاد آنهاست.این مقاله در تلاش است با بهره گیری از روش کتابخانه ای و تحلیلی توصیفی به بررسی واژه غنیمت از منظر علمای شیعه و اهل سنت پرداخته تا دلایل اختلاف نظر علما آشکار گردد.

    کلید واژگان: فقه, خمس, غنیمت, اهل سنت, شیعه}
    Ali Qazanfari, Malihe Khodabandehloo *

    The obligation of khums, which is understood from verse 41 of Surah Anfal, is a difference of opinion among the scholars of the two sects in some aspects, such as the meaning and scope of the word booty, from the branches of Islam and the common denominator of all Muslims. Shiite scholars, citing the absoluteness of the word booty and emphatic words and the word "I am the object" in the verses and hadiths of the Infallibles (peace be upon them), call booty any benefit that man obtains. The Sunni scholars also, since there is no restriction in its original meaning and by quoting the word "I am an object" and the narrations of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him), have interpreted the word booty in everything that a person obtains. But for customary reasons they consider it bound to spoils of war, because the narrations of the Prophet (peace be upon him) which stated only the division of spoils, never indicate the monopoly of khums on spoils of war and the interpretation of spoils to spoils of war by the followers. Most are the result of their ijtihad.This article tries to study the word "booty" from the perspective of Shiite and Sunni scholars by using the library and analytical-descriptive method in order to reveal the reasons for the scholars' disagreement.

    Keywords: Jurisprudence, Khums, spoils, Sunnis, Shiites}
  • حیدر دباغی*

    واژه رافضه در نوشته های مسلمانان در گذر تاریخ به فراوانی دیده می شود. عنوان رافضه درباره شیعیان بسیار بکار رفته است. این اصطلاح همچون لقبی برای بدنامی شیعه در جامعه بکار رفته است. کاربرد این اصطلاح با گذر زمان گسترش یافته است و رفته رفته شناسه ویژه امامیه درآمد. در این مقاله تلاش شده با بهره گیری از شیوه توصیفی - تحلیلی و روش های رایج رجالی، حدیثی و تاریخی به واکاوی معنای عنوان رافضه در احادیث پرداخته شود. موضوع اصلی این نوشتار شناسایی معنای عنوان رافضه در روایت های منابع روایی سه سده نخست بوده و اثبات این فرضیه که رافضه عنوان جریان فکری بوده که از غالیان و شیعیان تندرو شکل گرفته است. عنوانی که ابتکار مروانیان بوده و برای واپس زنی شیعیان بکار می رفت. این پیشامد با نقل روایت هایی از پیامبر خدا (ص) آغاز شد و شیعیان در واکنش به آن با بازخوانی معنای رفض احادیثی را از امامان (ع) نقل کردند.

    کلید واژگان: رفض, رافضه, روافض, غالیان, امامیه, زیدیه, اهل سنت}
    Heydar Dabbaghi *

    The word Rāfīḍa is seen abundant into books' Muslims. The term Rāfīḍa has been used about Shiite numerous. That term has been used as a title for cursing Shiite into society. The usage of that term developed over time and became a special tag for the Imāmiyya gradually. This article tried to use the describing - analyzing method and common Rijal, Hadith, and Historical ways for analyzing of the Rāfīḍa meaning into the accounts. The main subject of the article is to discover the term Rāfīḍa meaning into the traditions of the sources of the traditions in the first three centuries and to prove the idea what the Rāfīḍa was a title of a theological movement that it has made by Ghulāt and extremist Shiites. It has invented by the Marwanid and was used to repel the Shiites. That event began by relating the traditions’ Prophet Mohammad (AS) and versus the Shiites responded it by remake the Rafḍ meaning and they related some traditions of the Imams (AS).

    Keywords: Rafḍ, Rāfīḍa, Rawāfīḍ, Ghulāt, Imāmiyya, Zaydiyya, Sunnīs}
  • محمد فاکر میبدی

    مساله ایمان حضرت ابوطالب عموی بزرگوار پیامبرJ از دیرزمان مورد منازعه شیعه و اهل سنت بوده است. در یک سو علمای شیعه عقیده دارند که جناب ابوطالب با ایمان به شریعت محمدJ از دنیا رفته است. در آن سوی گمان اهل سنت بر این است که وی ایمان نیاورده و با حال کفر درگذشته است. مستند اصلی زعم کفر ابوطالب که مبنای فکری مورخان، مفسران و متکلمان اهل تسنن قرار گرفته و به ادنی مناسبت در آثار تاریخی، تفسیری و کلامی خود دنبال کرده اند، حدیث معروف ضحضاح است که در مصادر اولیه حدیثی و ثانویه آنان به چشم می خورد. مدلول روایت این است که ابوطالب کافر از دنیا رفته، ولی به خاطر نصرت و حمایت وی از پیامبرJ و با شفاعت آن حضرت از درک اسفل دوزخ، به سطح رویین جهنم یعنی ضحضاح منتقل شده است و در حقیقت با تبدیل مرحله شدید به خفیف مشمول کاهش عذاب گردیده است. موضع دانشمندان شیعه در برابر حدیث ضحضاح این است که این روایات به لحاظ سند ضعیف و از جهت فصاحت مخدوش و از نظر دلالت با یکدیگر متهافت است و ساحت ابوطالب مبرای از رذیله کفر است. این نوشته تلاش دارد تا با روش نقلی حدیث پژوهشی پرده از واقعیت حدیت ضحضاح و حقیقت دلالت آن بردارد تا گوشه ای از حقیقت پنهان در ورای این گونه احادیث که دست ساخته حاکمان جور و جفا و دست مایه برخی از ناآگاهان است روشن گردد.

    کلید واژگان: روایات, حدیث ضحضاح, تفسیر قرآن, إیمان ابوطالب, شیعه, اهل سنت}
    Muhammad Faker Meybodi

    The issue of the faith of Hazrat Abu Talib, the great uncle of the Prophet (P), has long been disputed by Shiites and Sunnis. On the one hand, Shiite scholars believe that Abu Talib died with faith in the Shari’ah of Muhammad (P). On the other hand, the Sunnis guess that he did not believe and died in disbelief. The main document of Abu Talib’s infidelity, which is the intellectual basis of Ahl al-Sunnah historians, commentators, and theologians and who have followed it in their historical, interpretive and theological works even in the smallest relation, is the well-known hadith of dhahdhah that is seen in their primary and secondary sources. The meaning of the narration is that Abu Talib has passed away as an infidel, but because of his assistance and support of the Prophet (P) and with his intercession, he has been transferred from the lowest level of hell to the surface of hell i.e., dhahdhah, that is, by turning the severe stage into a mild one, he has been reduced to torment. The position of Shiite scholars against the hadith of dhahdhah is that these narrations are weak in terms of the document and distorted in terms of eloquence and incoherence with each other in terms of meaning while the dignity of Abu Talib is free from the vices of disbelief. This article seeks to reveal the reality of the hadith of dhahdhah and its meaning through the narrating method of hadith research to clarify a corner of the hidden truth behind such hadiths which are forged by the rulers of oppression and persecution and the basis of some ignorant people.

    Keywords: Hadith of Dhahdhah, exegesis of the Quran, Abu Talib’s Belief, Shiites, Sunnis}
  • امیرعلی حسنلو *

    اصل ولایت امیرمومنان8 برای مومنین که در قرآن آمده است و توسط پیامبرq بارها ازجمله در غدیرخم ابلاغ گردیده در منابع اصلی اهل‌سنت نیز گزارش شده و مقبول آنها نیز می‌باشد؛ شهادت بر ولایت در اذان در منابع فقهی به شهادت‌ثالثه معروف است. برخی به جهت بررسی ناقص، رسمی‌شدن آن را به دوران آل‌بویه یا بعد از آن مربوط دانسته‌اند؛ در این نوشتار با روش نقلی معلوم گردیده براساس برخی از گزارشها ریشه شهادت سوم در دوران خود پیامبرq و مرتبط با مسئله انتصاب امام‌علی8 به ولایت مسلمانان در روز غدیرخم می‌باشد؛ آشکار نمودن این شعار در ماذنه‌های مساجد برخلاف ادعای برخی که در عصر صفوی آغاز شده است، به دوران قبل از آل‌بویه و قرنها پیش از صفویان مربوط است؛ مهمترین شعار شیعه گاهی علنی در ماذنه‌ها اظهار می‌گردید و گاهی براساس تعصبات فرقه‌ای حاکمان ممنوع شده است؛ اما در جوامع شیعی به‌عنوان ابراز محبت و مودت در اذان و نه به‌عنوان جزیی از آن، اظهار گردیده و یکی از شعارها و نمادهای مهم شیعیان بوده است.

    کلید واژگان: ولایت علی8, شیعیان, شهادت بر ولایت, اذان, شهادت ثالثه, آل بویه, صفویه, اهل سنت}
    Amir Ali Hassanlou

    The principle of "superintendency" of Ali (pbuh) on the believers is also mentioned in the Holy Quran and has been announced many times by the holy Prophet (pbuh), including in Ghadir, and has been also reported in the main Sunni sources and is accepted by them. Testimony to the "superintendency" in the call to prayer in jurisprudential sources is known as the third testimony. However, some have attributed its formalization to the Al-Buwayh period or later. In this article, it has been revealed by narration that according to some reports, the root of the third testimony in the call to prayer dates back to the time of the holy Prophet (PBUH) and is related to the issue of appointing Imam Ali to the Muslim superintendency on the day of Ghadir. Contrary to the claims of some who have stated: The revelation of this slogan in the call to prayer and minarets of mosques began in the Safavid era, this tradition is related to the period before the alphabet and the centuries before the Safavids. The most important Shiite slogan was sometimes uttered publicly in the minarets and was sometimes banned based on the sectarian prejudices of the rulers. However, in Shiite communities, as an expression of love in the call to prayer and not as a part of it, it has been always stated as one of the important slogans and symbols of Shiites.

    Keywords: Superintendency of Imam Ali (as), Shiites, testimony to thesuperintendency, call to prayer, the third testimony, Al-Buwayh, Safavid, Sunnis}
  • محمود ملکی راد*
    اعتقاد به مهدویت اعتقادی اسلامی است و از زمان رسول اکرم| همواره مورد توجه بوده و از سوی آن حضرت و بزرگان دینی مورد تاکید قرار گرفته است. موید این سخن روایات بسیاری است که فرق و مذاهب اسلامی از پیامبر اسلام| در ارتباط با این عقیده نقل کرده اند. در آن روایات اصطلاحات و شاخصه های مختلفی برای مهدویت و شخص امام مهدی× مشخص شده است؛ مانند: روایاتی که می گویند: حضرت مهدی× از فرزندان پیامبر و فاطمه^ و از عترت است و غیبت می کند حضرت مهدی× از اهل بیت پیامبر| و از عترت آن حضرت است؛ حضرت عیسی× در زمان ظهور حضرت مهدی× می آید و پشت سر ایشان نماز می خواند؛ با ظهور وی عدل و داد را در زمین فراگیر می شود و... شناخت این اصطلاحات و دسته بندی آنها از مهم ترین دست آوردهای این مقاله است که به روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع و متون حدیثی اهل تسنن صورت گرفته است. بدین جهت تبیین نظام اصطلاحات مهدوی و دسته بندی آنها از منظر روایات اهل تسنن، مهم ترین اهدافی است که در این مقاله دنبال می شود و این مطلب را می توان از نوآوری های این تحقیق در حوزه مطالعات مهدوی با تاکید بر مدیریت دانش برشمرد.
    کلید واژگان: مهدویت, امام مهدی×, اصطلاحات, روایات, اهل تسنن, مدیریت دانش}
    Mahmoud Maleki Rad *
    Belief in Mahdism is an Islamic belief and has always been considered since the time of the Holy Prophet. And it has been emphasized by His Majesty and religious leaders. This statement is confirmed by many narrations that Islamic sects and religions have quoted from the Prophet of Islam in connection with this belief. In those narrations, various terms and characteristics have been specified for Mahdism and the person of Imam Mahdi; Such as: Traditions that say: Hazrat Mahdi is one of the children of the Prophet and Fatima and from Atrat and he is absent. Hazrat Mahdi (pbuh) is one of the Ahlul Bayt of the Prophet and from his family; Jesus comes at the time of the advent of Hazrat Mahdi (as) and prays behind him; With his emergence, justice will be spread on earth and ... Recognition of these terms and their classification is one of the most important achievements of this article, which has been done in a descriptive and analytical manner, using Sunni hadith sources and texts. Therefore, explaining the system of Mahdavi terms and their classification from the perspective of Sunni narrations is one of the most important goals pursued in this article and this can be considered as the innovation of this research in the field of Mahdavi studies with emphasis on knowledge management.
    Keywords: Mahdism, Imam Mahdi (AS), idioms, Narrations, Sunnis, Knowledge Management}
  • روح الله شاکری زواردهی، میثم دوست محمدی، سعید خادم حضرتی

    «مهدویت» به عنوان یکی از آموزه‌‌های مهم اسلامی همواره مورد پذیرش علمای اسلام بوده است؛ اما در سده های اخیر، در میان اهل سنت، برخی به انکار مهدویت پرداخته‌اند. بسترهای متعددی موجب پیدایش و گسترش این رویکرد در اهل سنت شده‌‌اند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی می‌‌کوشد داده‌‌های لازم را از منابع اهل سنت و تالیفات منکران مهدویت گردآوری کند. نتایج تحلیل داده‌‌ها نشان می‌دهند «گونه‌شناسی» این بسترها با رویکرد کلامی-نقلی در سه دسته: «مبنایی کلامی»، «روایی» و «اجتماعی» انجام می‌‌شود. عدم جایگاه کلامی امامت و خلافت در کلام اهل سنت، عدم پردازش استدلال عقلانی-کلامی بر اثبات مهدویت در اهل سنت و فقدان جایگاه حجت بودن برای منجی؛ از جمله مهم ترین بسترهای مبنایی کلامی هستند. گونه شناسی و تحلیل این بسترها، می‌‌تواند ضمن ارایه تصویر جامعی از فرایند شکل‌‌گیری رویکرد انکار مهدویت در اهل سنت؛ زمینه مناسبی برای نقد همه جانبه آن را فراهم کند.

    کلید واژگان: انکار مهدویت, اهل سنت, آسیب شناسی مهدویت, روایات مهدویت, علل انکار مهدویت}
    Rouhollah Shakeri Zavardehi, Meysam Doost-Mhammadi, Sa’eed Khadem Hazrati

    "Mahdism" as one of the important Islamic teachings has always been accepted by Islamic scholars; But in recent centuries, some Sunnis have denied Mahdism. Numerous contexts have led to the emergence and spread of this approach among Sunnis. This article tries to collect the necessary data from Sunni sources and the writings of the deniers of Mahdism by descriptive-analytical method. The results of data analysis show that the "typology" of these contexts is carried out with a verbal-narrative approach in three categories of: "theological basis", "narrative" and "social" contexts. Lack of theological position of Imamate and Caliphate in Sunni theology, lack of processing of rational-theological argument on the proof of Mahdism in Sunnis and lack of position of authority of the savior are among the most important theological-based contexts. The typology and analysis of these contexts in addition to providing a comprehensive picture of the process of formation of the approach of denying Mahdism in Sunnis can provide a good ground for its comprehensive critique.

    Keywords: Denial of Mahdism, Sunnis, pathology of Mahdism, narrations of Mahdism, causes of denial of Mahdism}
  • زهرا زحمتکش*

    حضرت زینب سلام ‏الله‏ علیها آیینه تمام نمایی بود که هرکس در او نظر می‌کرد عظمت اهل بیت (ع) را مشاهده می‌نمود،خطبه‌های زینب کبری سلام ‏الله ‏علیها در کوفه و شام اسناد گویایی هستند که مقام علمی او را بدون شواهد به اثبات می‌رسانند، نکات علمی و ادبی و معانی به کار رفته در خطبه‌های سفیر کربلا به حدی است که ذهن هر خواننده دل آگاه و اندیشمند را به تماشای فرازهای ظریف و بلیغ آن می‌نشاند. درواقع حضرت زینب سلام ‏الله‏ علیها ، شخصیتی بی نظیر در جهان اسلام به شمار می رود،شخصیتی که دارای جایگاه ویژه با خصوصیات منحصر به فرد، نزد اهل سنت می باشد،واین چیزی است که بزرگان و محققان اهل سنت نیز به آن معترفند. باوجود همه این فضایل وعظمت شخصیت حضرت زینب کبری سلام ‏الله‏ علیها بسیاری از دانشمندان اهل تسنن درباره حضرت زینب سلام‏ الله‏ علیها قلم زده  و گزارش هایی در احوال و زندگانی آن حضرت ثبت نموده اند.
     در پژوهش حاضر که با روش توصیفی – تحلیلی و شیوه کتابخانه ای به محوریت شخصیت حضرت زینب سلام ‏الله ‏علیها و نقش ایشان در قیام امام حسین (ع) در منابع اهل تسنن پرداخته شده است . یافته های پژوهش حاکی از آن است که در توصیف اتفاقات شخصیت حضرت زینب سلام‏الله‏علیها و نقش ایشان در قیام امام حسین(ع)، اهل سنت ابعاد مختلفی از حوادث را نقل کرده اند ، که این خود حاکی از عظمت حضرت زینب سلام ‏الله‏ علیها و نقش ایشان در قیام امام حسین (ع) و بزرگی مصیبت وارده بر اهل بیت (ع) بوده است .

    Zahra Zahmatkesh *

    Hz. Zaynab was such a great personality in whose manner and speech the loftiness of the Ahl al-Bayt was evident. Her harangues at Kufah and Damascus were both eloquent and revolutionary. Hence she also received a high regard in Sunni sources and their praises for her in their history books. The present paper surveys some highlights of her personality and conducts as reported in a selection of Sunni works.

    Keywords: Hz. Zaynab, Sunnis, hadith sources, Ashura}
  • دکتر علی فارسی مدان*

    بنابر منابع تاریخی و معتبر اهل سنت؛ دولت بنی امیه، در راس آن؛ یزید درصدد شهادت امام حسین (ع) بود؛ برای این منظور از حاکمان مدینه و مکه خواست تا امام (ع) را ترور کنند، تا اینکه عبیدالله بن زیاد با مکر و بی وفایی کوفیان، نقشه یزید را عملی ساخت. در منابع اهل سنت، کیفیت شهادت امام حسین (ع) و اصحاب ایشان مورد توجه بوده، لذا در منابع تاریخی گزارشی از واقعه جانگداز کربلا و اسارات خاندان اهل بیت (ع) در کوفه و شام بیان شده، که بیانگر مظلومیت و مصیبت امام حسین (ع) و شهدای کربلا است. براین اساس، در نوشتار حاضر؛ درصدد آن هستیم به بررسی عوامل شهادت امام (ع) و کیفیت آن و نیز حوادث اسارت از منظر اهل سنت بپردازیم.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), کربلا, اهل سنت, معاویه, یزید, عبیدالله بن زیاد}
    Ali Farsi Madan *

    Outstanding Sunni sources indicate that the Umayyad hegemony and, on top of it, Yazid were intent to martyr Imam al-Husayn. For practicalizing this sinister plot, Yazid ordered the governors of Medina and Mecca to assassinate him. However, it was `Ubayd Allah b. Ziyad who committed tgis crime, all owing to the public infidelity of a great majority of Kufans. Sunni sources paid attention to the details of Imam al-Husayn's martyrdom, hence its historical details in their sources, all indicative of its tragicalness. This paper attempts to survey the heart-rending details of his martyrdom and those that pertain to the captivity of his survivors.

    Keywords: Imam al-Husayn, Karbala, Sunnis, Mu`awiyah, Yazid, `Ubayd Allah b. Ziyad}
  • کلثوم رجبی*

    در این مقاله تعیین مصادیق آیه مودت که خداوند متعال، دوستی آنها را برای مسلمانان واجب گردانیده است، از طریق منابع روایی اهل سنت بحث و بررسی خواهد شد. بدیهی است که با روشن شدن مصادیق ذوی القربی از طریق روایات اهل سنت؛ از حیث علمی به حل مسئله تاریخی و قرآنی یاری می‌رساند و از حیث عملی نیز به وحدت بین مسلمین و تقریب مذهبی کمک می‌کند، چون دوستی مصادیق ذوی القربی، موجب دلبستگی و متابعت از سخنان و سیره آنها می‌گردد. روش تحقیق در این مقاله روش نقلی، تاریخی و توصیفی و تحلیلی است و طبق روایات تفسیری اهل سنت، این نتیجه حاصل گردید که مصداق بارز «ذی القربی» درآیه مودت اهل بیت پیامبر(ص) و مشخصا حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.

    کلید واژگان: آیه مودت, ذوی القربی, اهل بیت, اهل سنت, روایات تفسیری, امام حسین(ع)}
    Kolsoum Rajabi *

    The Holy Quran asserts that it is binding for all Muslims to manifest their noblest sense of cordiality (mawaddah) to the Ahl al-Bayt. Sunni tafsir works also shed light on this point, hence a step toward coming up with proximity with Shi`is. The present paper deals with this point as indicated in Sunni tafsir works in that the Ahl al-Bayt consists of the Prophet Muhammad, Imam `Ali, Fatimah al-Zahra, Imam al-Hasan, and Imam al-Husayn.

    Keywords: The Verse of Cordiality, Ahl al-Bayt, Sunnis, Tafsir works, Imam al-Husayn}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال