جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه ": copulative existence" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"
تکرار جستجوی کلیدواژه «: copulative existence» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
نشریه خردنامه صدرا، پیاپی 117 (پاییز 1403)، صص 113 -128
هرچند تنهایی خود یک بیماری مستقل تلقی نمیشود، اما منشا بسیاری از امراض جسمی و روانی است. ما در این مقاله انواع تنهایی را معرفی نموده و به بررسی آثار جسمی و روحی آن خواهیم پرداخت. در بخش دوم، نظریه ملاصدرا درباب رابطه انسان و خدا را بیان میکنیم. بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان عین ربط و فقر به خداوند است و هیچگونه انفصال و جدایی برای او متصور نیست. در چنین فضایی، اساسا مسئله تنهایی منحل خواهد شد. بعبارت دیگر، احساس تنهایی بواسطه جهل به ساختار هستی است، پس با رفع این غفلت، میتوان احساس تنهایی و تبعات منفی آن را برطرف نمود. چنین رویکردی با روان درمانی شناختی قرابت دارد. بر اساس این نوع از روان درمانی، احساسات و عواطف ما، صرفا حاصل مواجهه مستقیم ما با جهان بیرون از ذهن نیست، بلکه تفسیر و نگرش ما در شکلگیری احساسات و عواطفمان مهم است. روشن است که با تغییر تفسیرها و نگرشهای فردی، میتوان احساسات و افکار را تغییر داد. تغییر در جهانبینی انسان منجر به تغییر تحلیل او از شرایط زندگی و جایگاه وی در هستی میشود. انسانی که جهانبینی خود را بر اساس حکمت متعالیه تنظیم میکند، احساس جدایی از جهان هستی ندارد، بنابرین مسئله تنهایی برای او مطرح نیست.
کلید واژگان: تنهایی, وجود رابط, روان درمانی شناختی, روانشناسی, فلسفه اسلامی, حکمت متعالیهKheradname-ye Sadra, Volume:30 Issue: 117, 2024, PP 113 -128Loneliness is not considered an illness by itself; however, it could be the origin of some physical and psychological diseases. In this paper, the authors introduce the different types of loneliness and investigate its physical and spiritual effects. Next, they explain Mullā Ṣadrā’s doctrine of the relationship between God and Man. Based on the principles of the Transcendent Philosophy, Man is closely related to God and desperately needs Him, and no separation between Man and God is imaginable. In such an atmosphere, the problem of loneliness is basically annulled. In other words, the feeling of loneliness is rooted in the ignorance of the structure of being. Thus, the removal of this ignorance, can lead to the removal of the feeling of loneliness and its negative effects. Such an approach is closely related to cognitive psychotherapy, based on which human feelings and emotions are not solely the product of people’s direct encounter with the external world. Rather, their interpretation of this world and the way they approach it play important roles in the formation of their feelings and emotions. Clearly, a change in an individual’s interpretations and views can lead to changes in their feelings and thoughts. Similarly, any change in one’s worldview can lead to a change in their analysis of their living conditions and place in the world of being. An individual who develops their worldview based on the Transcendent Philosophy will never feel separation from the world of being. Hence, they will never suffer from loneliness.
Keywords: Loneliness, Copulative Existence, Cognitive Psychotherapy, Psychology, Islamic Philosophy, Transcendent Philosophy -
براساس نظریه وجود رابط معلول که حقایق امکانی ربط و تعلق صرف به واجب تعالی داشته و از هیچ حیث استقالی برخوردار نبوده و به تمام ذات خود وابسته به او هستند، تحول اساسی در هستی شناسی به وجود می آید و در حقیقت نگاه تازه ای را برای انسان به ارمغان می آورد؛ زیرا به حقیقت تفسیر جدیدی داده است. ازاین رو پیامدهای متفاوتی نیز خواهد داشت؛ به نحوی که هم در معرفت شناختی انسان موثر است و هم در هستی شناختی او.ما در این تحقیق بر آن هستیم تا با روش تبیین و توصیف به جنبه هستی شناختی این مساله پرداخته و پیامدهای آن را مورد بررسی قرار دهیم که برخی از آنها عبارت است از: وحدت شخصی وجود، تقریر برهان صدیقین براساس نظریه وجود رابط معلول، ابطال تسلسل، نیازمندی حقایق امکانی به واجب تعالی در ذات و صفت و افعال، ملاک نیازمندی معلول به علت و... . همچنین تلاش بر آن است که این مساله با توجه بر نقدهای حضرت آیت الله فیاضی مورد کنکاش واقع شود.کلید واژگان: وجود رابط, پیامدها و آثار, هستی شناختی, آیت الله فیاضیThe theory of the copulative existence of the effect suggests that contingent realities are purely copulative and connected to the Necessary Existence (God), lacking any independence and entirely dependent on Him in their essence. Based on this theory, a fundamental transformation in ontology occurs. This theory, in fact, offers a fresh perspective since it provides a new interpretation of reality. Thereby, it will have various implications that are effective both in human epistemology and ontology. In this research, we aim to explore and describe the ontological aspect of this issue and examine its implications. Some of them are as follows: the particular unity of existence, the formulation of the argument of the truthful (Burhān Siddīqīn) based on the theory of the copulative existence of the effect, the falsity of infinite regress, the dependency of contingent realities on the Necessary Existence in their essence as well as in their attributes and actions, and the criterion of the dependency of the effect on the cause. We strive to investigate this issue in light of the critiques of Ayatullah Fayyazi.Keywords: : Copulative Existence, Implications, Effects, Ontology, Ayatullah Fayyazi.
-
«استدلال زبان بنیاد» استدلالی از ساختار زبان برای فهم ساختار جهان است. این نحوه استدلال اگرچه در بستر فلسفه تحلیلی بازنمایی شد، اما می توان نمونه هایی از این استدلال را در سنت فلسفه اسلامی به دست داد. تاثیر مساله بساطت یا ترکب مشتق بر اصالت وجود از نمونه های این استدلال است. در این مقاله به روایتی اجمالی از این تاثیر پرداخته و نوع نگرش علامه به این استدلال را بررسی می کنیم. لذا روشن خواهد شد که علامه با چنین استدلال هایی در سنت فلسفی موافق نیست. استدلال علامه بر وجود رابط به ظاهر در زمره استدلال های زبان بنیاد جای دارد و اگر چنین باشد نوعی ناسازگاری در مواجهه علامه با این مدل استدلال به چشم می خورد. با ارائه دو استدلال بدیل بر خارجیت وجود رابط و نقد تقریر شارحان علامه از استدلال او، این استدلال را از ذیل استدلال های زبان بنیاد خارج خواهیم کرد.
کلید واژگان: استدلال های زبان بنیاد, وجود رابط, خلط حقیقت و اعتبار, علامه طباطبایی"Language-based argument" is an argument from the structure of language to understand the structure of the world. Although this mode of argumentation has been represented in the context of analytical philosophy, examples of such arguments can be found in the tradition of Islamic philosophy. The influence of the issue of simplicity or complexity of the derivative (mushtaq) on the primacy of existence (aṣālat al-wujūd) is one example of these arguments. In this article, a general account of this influence is provided and examine ‘Allāmah's approach towards this argument. It will become clear that ‘Allāmah does not agree with such arguments in the philosophical tradition. ‘Allāmah's argument for the copulative existence apparently falls within the category of language-based arguments, and if so, a kind of inconsistency can be seen in ‘Allāmah's encounter with this model of argumentation. By presenting two alternative arguments for the externality of the copulative existence and critiquing the interpretation of the commentators of ‘Allāmah's argument, we will exclude this argument from the language-based arguments.
Keywords: Language-Based Arguments, Copulative Existence, Confusing Reality with Subjectivity, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī -
بررسی معنای حرفی وجود رابط و مبنابودن آن برای وحدت شخصی وجود
وحدت شخصی وجود، مدعای عرفان و حکمت متعالیه است. در این ادعا، کثرت وجودی عالم، انکار شده و ماسوی الله به عنوان مظاهر و تجلیات حضرت حق پذیرفته می شوند. عرفا در ادعای وحدت شخصی وجود، رویکرد شهودی دارند و منکران را به سیر و سلوک دعوت می کنند. در عرفان نظری، دلایلی عقلی برای اثبات وحدت شخصی وجود اقامه می شود. در حکمت متعالیه نیز پس از طرح تشکیک خاصی، صدرالمتالهین به وحدت شخصی وجود گرایش پیدا کرده و به اثبات آن دست زده است. در رویکرد فلسفی، دلایلی برای اثبات وحدت شخصی اقامه می شود که مهم ترین آنها عین ربط بودن معلول است. این استدلال، دو مقدمه دارد: الف. معلول نسبت به علت، هستی بخش وجود رابط است. ب. نمی توان از وجود رابط، مفهوم اسمی گرفت. مفهوم موجود، مفهومی اسمی است و ماسوی الله به دلیل رابط بودن، قابلیت انتزاع مفهوم اسمی را ندارند. پس تنها خداوند متعالی است که قابلیت اطلاق عنوان موجودیت را دارد و این یعنی وحدت شخصی وجود. مقدمه اول این استدلال، مورد اتفاق اغلب فلاسفه حکمت متعالیه است، حتی برخی از پیروان حکمت متعالیه، که منکر وحدت شخصی وجودند، مقدمه اول را قبول دارند؛ اما مقدمه دوم نادرست است و این دلیل نمی تواند وحدت شخصی وجود را اثبات کند.
کلید واژگان: وجود رابط, وجود فی غیره, نسبت, وحدت شخصی, معنای حرفی, معنای اسمیExamining the Nominal Meaning of the Copulative Existence and its Fundamentality for the Personal Unity of ExistenceThe personal unity of existence is the claim of mysticism and transcendental wisdom. In this claim, the multiplicity of existence of the universe is denied and everything rather than God is accepted as manifestations of God the Almighty. In claiming the personal unity of existence, mystics have an intuitive approach and invite the deniers to the spiritual journey. In theoretical mysticism, rational arguments are put forward to prove the personal unity of existence. In transcendental wisdom, after raising analogism in a specialized sense, Sadr al-Mutallahin has tended to the personal unity of existence and has tried to prove it. In the philosophical approach, reasons are presented to prove personal unity, the most important of which is the copulative nature of the thing caused. This argument has two premises: a. in relation to cause, the thing caused is the essence of the copulative existence b. The copulative existence cannot be interpreted nominally. The existing concept is nominal, and because of being copulative, nothing other than God has the ability to abstract the nominal concept. Therefore, the title of existence can only be applied to the Almighty God, and this means the personal unity of existence. The first premise of this argument is common among most philosophers of transcendental wisdom, and even some followers of transcendental wisdom, who deny the personal unity of existence, accept the first premise; but the second premise is incorrect, and this argument cannot prove the personal unity of existence.
Keywords: copulative existence, existence for something else, relationship, personal unity, non-self-subsisting meaning, nominal meaning -
وجود رابط، یکی از ابتکارات صدرالمتالهین است که به وسیله آن، حکمتش را تعالی بخشیده و تحولات شگرفی در نظام فلسفی اش به وجود آورده است. علامه جوادی آملی، به عنوان یکی از شارحان برجسته حکمت صدرایی، ضمن بیان ارزشمندی این نظریه، با ورود به دو ساحت معنا شناسی حقیقت وجود رابط و هستی شناسی آن، گام های موثری در این زمینه برداشته است. در بحث معنا شناسی با معنای وجود رابط به حقیقت خارجی که برای پیوند میان موضوع و محمول می آید، آن را از نسبت حکمیه که جایگاه ذهنی دارد و در تمام هلیات بسیطه و مرکبه جریان دارد، ممتاز می سازد. همچنین در بخش هستی شناسی بحث، وجود رابط را که قسیم وجود نفسی است، امر وجودی و واقعی و از سنخ حقیقتی می شمارد که دارای مراتب مختلف کمال و نقص است. دستاورد های این نظریه بر مسایل فلسفی، در دو حوزه الهیات به معنای اعم همچون برچیده شدن ماهیت، تحول امکان ماهوی به فقری و... و الهیات به معنای اخص، همچون اثبات وجود حق، تبدیل ساحت امکان به توحید افعالی و... ، بخش دیگری از اقدامات علامه در این نوشتار است. ایشان در خلال این مباحث، ضمن تبیین صحیح وجود رابط و اثبات آن با دو تقریر متفاوت از برهان امکان فقری بر اساس مبانی حکمت متعالیه، ابهامات مشتاقان حکمت صدرایی را در این خصوص پاسخ داده و برخی لغزش ها را در این زمینه مرتفع ساخته است. نویسنده با روش توصیفی تحلیلی به دنبال بررسی این مباحث در حوزه وجود رابط از دیدگاه علامه جوادی آملی است.کلید واژگان: علامه جوادی آملی, وجود رابط, معناشناسی وجود رابط, هستی شناسی وجود رابط, دستاوردهای وجود رابطThe copulative existence is one of the initiatives of Sadr al-Muta'allehin, by which he has exalted his wisdom and brought about dramatic changes in his philosophical system. While expressing the value of this theory, Allameh Javadi Ameli, one of the prominent commentators of Sadrā'i wisdom, has taken effective steps in this field by dealing with the two semantic fields of the truth of the copulative existence and its ontology. With regard to semantics, by defining the copulative existence as the external truth that connects the subject and the predicate, he distinguishes it from the copula that has a mental position and flows in all simple and composite whether-nesses. With regard to the ontological aspect, he considers the copulative existence, which is a kind of existence by-itself, as existential, real, and a kind of truth with different levels of perfection and imperfection. Allameh also deals with the implications of this theory for philosophical issues in two areas of theology in the general sense of disintegration of nature and the transformation of the essential possibility into possibility in the sense of need; and theology in the specific sense, such as proving the existence of truth, transforming the realm of possibility into unity of divine actions, etc. During these discussions, while correctly explaining the copulative existence and proving it with two different interpretations of the argument of the possibility in the sense of need based on the principles of transcendental wisdom, he cleares the ambiguities of the followers of Sadrā'i wisdom and removes some flaws in this regard. Using a descriptive-analytical method, the author seeks to investigate these issues from the perspective of Allameh Javadi Amoli.Keywords: Allameh Javadi Amoli, copulative existence, semantics of copulative existence, ontology of copulative existence, achievements of copulative existence
-
عدم شراکت ممکنات در اوصاف وجودی و کمالی خداوند، با تحلیل های مختلفی در عرفان نظری و فلسفه اسلامی همراه بوده است. حکمای مسلمان در بحث از یگانگی خداوند، مرادشان نفی شریک از خداوند به مثابه واجب بالذات است. از نظر ملاصدرا، شریک نداشتن خداوند بدین معنی است که اساسا فرض شریک هم برای او محال است. این حکم، سایر مفاهیم صادق بر خداوند را هم شامل می شود، مانند شیییت و علم و قدرت. حکمای نوصدرایی تحلیل های نسبتا متفاوتی مطرح کرده اند که در این جستار تلاش خواهیم نمود به تبیین و ارزیابی سه تقریر نوصدرایی و میزان قرابت آنها به دیدگاه ملاصدرا توجه نماییم. زنوزی و آقا علی مدرس تلاش می کنند تا بر اساس تمایز وجود رابط و مستقل و عین ربط بودن رابط به واجب، و نیز تشابه به مالک و مملوک، نظر ملاصدرا را تحلیل نماید اما در تحلیل علامه طباطبایی، در مفاهیمی که بر خداوند و ممکنات به طور مشترک می توان حمل نمود، خداوند از نظر خصوصیت مصداق، شریک و مثل ندارد.کلید واژگان: نفی شریک, ملاصدرا, وجود رابط, مصداق, نوصدراییانIn the theoretical mysticism and Islamic philosophy, not associating any partner with God has always been subject to different interpretations. When Muslim philosophers refer to unity, what they mean is negation of associating any partner with God, as the Necessary Existence by Nature (Wajeb-e-Be-ahzat). From Mulla Sadra's point of view, God’s having no partner means that it is impossible to assume God with a partner. This extends to include the other attributes of God, like knowledge, power and thingness. Neo-Sadrian thinkers have proposed different interpretations of Sadra's view of associating a partner with God. The present article is an attempt to explain three Neo-Sadrian interpretations and try to show how close they are to Sadra’s views. Molla Abdollah Zanuzi, and Agha Ali Modarres try to explain Sadra's view based on the distinction between Per Se Existence and Per Accident Existence, or the Owner and property, but Allame Tabatabaee believes that in relation to the attributes that are common to God and humans, God has no partner due to the typicality of instance.Keywords: not having a partner, Mulla sadra, copulative existence, Instance, Neo-Sadrian
-
محور اصلی حکمت متعالیه و مبنای بسیاری از نظریات صدرالمتالهین، نظریه اصالت وجود است. این نظریه در آثار متعدد صدرا وجود دارد و نزد شارحین نیز مورد تفسیر و تبیینهای گوناگون قرار گرفته است. میتوان حداقل سه تفسیر مهم از این نظریه را برشمرد که هرکدام تقریر خود را به صدرا نسبت دادهاند. تفسیر نخست معتقد است ماهیت به تبع وجود در خارج موجود است و تحقق ماهیت در خارج حقیقی است. در تقریر دوم، ماهیت حد وجود دانسته شده است که به عرض وجود، در خارج موجود میشود و موجودیت ماهیت در این تفسیر، اعتباری است. برداشت سوم، موجودیت ماهیت در خارج را مجازی و جایگاه ماهیت را ذهن میداند به گونه ای که در خارج، تنها و تنها وجود، متحقق است و ماهیت، ظهور عقلی و ذهنی وجودهای محدود است. در پژوهش حاضر، دو فرضیه مطرح و پی-گیری میشود: اول اینکه عامل اصلی پیدایش سه دیدگاه متفاوت درباره نظریهی واحد اصالت وجود، عبارات متفاوت خود صدرالمتالهین و تبیینهای گوناگون ارایه شده از جانب خود ایشان است؛ دوم آنکه شواهد فلسفی دیگری از سایر نظریات صدرا میتواند تاییدی بر تفسیر سوم از نظریه اصالت وجود بوده و گویا در دیدگاه نهایی وی ماهیت صرفا، وجودی مجازی دارد. در تبیین فرضیه اول، عبارات همخوان و سازگار با هر دیدگاه را مطرح و منشا آن را در تعابیر صدرا نشان میدهیم. در اثبات فرضیه دوم، از مساله وجود رابط از دیدگاه صدرا بهره خواهیم برد. ماهیت نداشتن وجود رابط و ربط بودن ممکنات نسبت به حق تعالی، تفسیر سوم اصالت وجود را به عنوان نزدیکترین تفسیر به رای حقیقی صدرالمتالهین تایید میکند.
کلید واژگان: کلیدواژه ها: اصالتوجود, صدرالمتالهین, تفسیرهای سهگانه, اعتباریت ماهیت, وجودرابطAsra Hikmat, Volume:11 Issue: 2, 2021, PP 125 -153As a consistent philosophical mechanism, transcendental philosophy is celebrated. It has disclosed a new perspective through passing the philosophy of Masha and Eshragh in close cooperation with mysticism and intuition for transcendental philosophy and knowledge seekers.Therefore, it is so amazing for its philosophical followers to observe serious and acute contradictions in philosophical theories of this philosophy owner.Distinct theories of Sadr-Al-Moteallehin in important subjects such as principality of existence and credit of nature could be considered as the indication.The source of conflict is noticeable in the great philosopher's works.This research is going to answer the above inquiry and solve current contradictions through studying Mulla Sandra's expressions relating to the principality of existence and the credit of nature.
Keywords: Essence, Principality, Fiction, Experience, Copulative Existence, Mulla Sandra -
وجود رابط در سخنان فلاسفه پیش از صدرالمتالهین در دو مورد به کار میرفت: 1. وجود رابط در قضایا؛ 2. وجود فینفسه لغیره. صدرالمتالهین در پرتو مبانی حکمت متعالی، وجود امکانی را عین ربط و تعلق به واجبالوجود دانست و هرگونه استقلال را از آنها سلب کرده، اسم «وجود رابط» را بر آنها نهاد. مسئله ماهیت نداشتن وجودات امکانی (وجود رابط در حکمت متعالیه) مورد اختلاف است. علامه طباطبائی، آنها را فاقد ماهیت دانسته و از طریق وجود تلازم میان ماهیتداری و استقلال مفهومی، بر ماهیت نداشتن آنها برهان اقامه کرده است. این نظریه، نتایج فلسفی متفاوتی دارد که برخی از آنها در مسائلی همچون جایگاه مباحث ماهیت در فلسفه، تقسیم ممکن به جوهر و عرض، تفسیر مقولات نسبی و تفسیر مسافت حرکت مشهود است. در این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی ادله و نتایج این دیدگاه پرداختهایم.کلید واژگان: وجود رابط, وجود رابطی, ماهیت, استقلال مفهومی, علامه طباطبائیThe term copulative existence was used in philosophers statements before Mulla Sadra in two cases: (a) copulative existence in propositions; (b) existence in-itself for something else. Mulla Sadra would regard, in the light of the bases of transcendental theosophy, possible existence the same as copulation and relation to Necessary Being, freeing it from any independence, calling it copulative existence. The discussion on no essence of possible beings (copulative existence in transcendental theosophy) is a point of disagreement. Allama Tabatabai would regard them of no essence, proving this by existence of a correlation between having essence and conceptual independence. This theory has different philosophical results some of which can be found in issues such as status of discussion on essence in philosophy, dividing possible being into entity and accident, interpretation of relative categories and interpretation of distance. In the present article, we have investigated the reasons and results of this view in a descriptive-analytical way.Keywords: copulative existence, essence, conceptual independence, Allama Tabatabai
-
پذیرش و اثبات اصالت وجود، مستلزم پذیرش مجعولیت وجود است. به همین جهت، اصالت وجود با مجعولیت آن در تلازم است؛ هرچند این دو مسئله تفاوت هایی دارند. مطابق مبانی حکمت متعالیه، ملاک مجعولیت وجود بر پایه رابط بودن آن تعیین می شود. رابط بودن وجود به معنای «وابستگی صرف به غیر» است. آنچه به علت خود تعلق محض دارد، مجعول واقعی آن نیز به شمار می رود. در مکتب صدرایی، وجود رابط به این معنا جایگاه متفاوتی با وجود رابط در قضایا دارد. اما در اندیشه کانت، به رابط بودن وجود در قضیه حملیه حصر توجه شده است. وی به قصد نقادی برهان وجودی آنسلم، بر این باور است که وجود در قضیه، هیچ افزایشی در مفهوم موضوع ایجاد نمی کند؛ بلکه تنها نقش رابط را دارد. ملاک محمولیت در قضیه، فزون بخشی است که در وجود رابط دیده نمی شود. این وجود رابط که به کلام صدرالمتالهین شباهت دارد، غیر از آن چیزی است که ملاک مجعولیت در حکمت متعالیه تحقیق شده است. ملاصدرا به نوع دیگری از وجود رابط پرده بر می دارد که از تحلیل اصل علیت به دست آورده است و بر اساس آن تمام ممکن ها را عین ربط به ذات حق می داند. ایشان در حوزه قضایا، علاوه بر قضیه مرکبه، هلیه بسیطه را نیز می پذیرد که محمول آن وجود است. کانت این دسته از قضایا را بی معنا می داند و گزاره «خدا وجود دارد» را ترکیبی و تحلیلی نمی شناسد، اما ملاصدرا آن را مفاد ثبوت الشیء قرار می دهد به گونه ای که اگر افزایشی در موضوع ایجاد نمی کند، به دلیل ماهیت نداشتن ذات حق و اصیل بودن وجود است.کلید واژگان: مجعولیت, وجود رابط, اصالت وجود, ملاصدرا, کانتAcceptance and affirmation of principality of existence, requires the acceptance of existence being made. Therefore, principality of existence is in cohesion with it's made; although there are some differences between the two subjects. On the basis of Transcendental Wisdom, criterion of being made is determined based on copulative existence. Copulative existence means total dependence on other. What is absolutely dependent on the cause, it is a real made of it. In Sadra's school, there are differences between the meaning of copulative existence and copulative existence in the proposition one, something that has been neglected in Kant thought. As critique to Anselm's ontological argument, Kant believes that the existence does not cause any increase in the subject, but it is only copulative existence. Criterion of being predicative is increase in subject. This expression is different of something research in transcendentalism; because Kant refers only to the copulative existence in proposition. But Mulla Sadra refers to another kind of copulative existence which obtained from the analysis of the principle of causality. According to this view, all possibilities will be absolutely related to God. He divided the propositions into composition whetherness and simple whetherness. Predicate in the second one, is existence. Kant says that these kinds of propositions are meaningless. He believes that proposition 'God exist's is not synthetic and not analytic. But Mulla Sadra says that proposition 'God exist's means: the affirmation of the self-identity of a thing. So, in simple whetherness proposition, predicative existence does not increase in subject, because of the quiddity being mentally-posited and fundamental reality of existence.Keywords: making, copulative existence, principality of existence, Mulla Sadra, Kant
-
با اثبات اصالت وجود و اعتباریت ماهیت توسط ملاصدرا، وجود محور بحث ها قرار گرفت؛ اما رسوبات مباحث ماهوی همچنان در میان این مباحث به چشم می خورد. ملاصدرا بر مبنای اصالت وجود و نیز تحلیل رابطه علی و معلولی، تقسیمی دو ضلعی از وجود ارائه کرد و بر اساس آن وجود را به رابط و مستقل تقسیم نمود. وجود معلول یا رابط، عین ربط و تعلق به علت خود به شمار می رود و در واقع یک حقیقت حرفی و ربطی است و هیچ گونه استقلالی از خود ندارد. این تحلیل، پیامدهایی در مباحث فلسفی خواهد داشت؛ از جمله اینکه وضعیت ماهیت به کلی دگرگون می شود؛ زیرا تمام وجودات ممکن که ماهیت از آن ها انتزاع می شود، مصداق وجود رابط خواهند بود و استقلالی نخواهند داشت. در این صورت دیگر نمی توانند در جواب چیستی اشیا بیایند؛ زیرا تا چیزی استقلال وجودی یا مفهومی نداشته باشد، شایستگی ندارد تا در جواب ماهو بیاید. این به معنای حذف ماهیات و اندراج آن ها در حوزه مفاهیم است. ماهیت به معنای «ما یقال فی جواب ما هو» مستلزم استقلال در مفهومیت است، در حالی که حقیقت ربطی ممکنات این استقلال را از آن ها سلب می کند. در نتیجه آنچه درباره ماهیات گفته می شود، به مفاهیم استناد می یابد. ماهیت به معنای «ما به الشیء هو هو» نیز به کار می رود که بر مبنای اصالت وجود، تنها شامل وجود می شود و از حیطه ماهیت خارج است.
کلید واژگان: مفهوم, ماهیت, وجود رابط, ملاصدراProving the principality of the existence and the fiction of the quiddity by Mulla Sadra, the existence became the focus of the disputes, but the effects of the quiddity discussions can be seen among these topics. Mulla Sadra has provided a division of two sides from the existence based on the principality of the existence and the causal relation and he has divided the existence into copulative and inhering existence based on this rule. Copulative existence is the same as relation to its cause and in reality it has a connective nature and has no independence of its own. This analysis will have consequences on philosophical issues, including the complete alteration of the situation of the quiddity, because all possible existents that the quiddity is abstracted of them will become the applications of the copulative existence and have no independence of its own. So, they cannot be mentioned in response to the question of the nature of things, because nothing has the worthy of coming in response of quiddity unless they have existential or conceptual independence. This means that quiddities are removed and come under the scope of the concepts. Quiddity in the meaning of “that comes in response of the nature of the thing,” requires independence in concept, while the copulative truth of the contingent things takes the independence of them. Thus, what is said about essences is attributed to the concepts. On the base of the principality of the existence, quiddity in the meaning of “thing in itself” also includes only the existence and it is outside of the realm of quiddity.Keywords: Concept, Quiddity, Copulative existence, Mulla Sadra -
یکی از مهم ترین مسائل مطرح در فلسفه، بحث درباره وحدت و کثرت وجود است. از قول به تباین موجودات تا قول به وحدت شخصی وجود، دیدگاه هایی اند که در میان فیلسوفان طرف دارانی دارند. نظریه وحدت وجود که تباری عرفانی دارد در حکمت متعالیه صدرایی جایگاهی مهم را به خود اختصاص داده است. با این حال، این نظریه بدیهی نبوده، نیازمند اثبات است. صدرالمتالهین می کوشد با اقامه چند برهان این نظریه را اثبات، و در مباحث گوناگون فلسفی از آن استفاده کند. وی، در کنار براهین فلسفی، شواهد نقلی پرشماری نیز برای نشان دادن درستی این نظریه ارائه کرده است. این مقاله، مروری است بر آیات و روایاتی که صدرالمتالهین برای وحدت وجود و لوازم آن به آنها استشهاد می کند. مجموعه این شواهد را می توان در پنج دسته جای داد. بالطبع، شاهد بودن این دسته از آیات و روایات بر مدعا، در صورتی مقبول است که بر استظهار وحدت وجود از این متون، هیچ خدشه ای وارد نباشد.
کلید واژگان: وحدت شخصی وجود, احاطه قیومی, وحدت اطلاقی, وجود رابط, شان و جلوهOne of the most important issues in philosophy is a discussion on the unity and plurality of existence. There are different views common among philosophers, ranging from the view of difference among beings to the view of the particular unity of existence. The theory of ‘unity of existence’, with its mystical origin, has an important status in Mulla Sadra’s transcendental theosophy. This theory, however, is not an axiomatic one and needs to be proved. Mulla Sadra attempts to prove this theory by putting forward some arguments and to use it in various philosophical discussions. Along with philosophical arguments, he has presented numerous transmitted evidences to show the verity of this theory. The present article is a review of the Quranic verses and traditions adduced by Mulla Sadra for unity of existence and its implications. These evidences can be classified into five categories. Naturally, we can accept the Quranic verses and traditions as evidences for this claim only if there is no flaw in inferring unity of existence from these texts.Keywords: particular unity of existence, sovereign encompassment, absolute unity, copulative existence, status, manifestation -
مسئله بسیار مهم تاثیرات معرفتی گناه که امروزه در حوزه معرفت شناسی معاصر مجال طرح یافته است می تواند از جنبه های گوناگون بررسی شود. یکی از این جنبه ها مربوط به تاثیرات واقعی گناه در عامل کسب معرفت، و دیگری مربوط به ارتباطی است که انسان با خداوند به منزله افاضه کننده معرفت دارد. در این مقاله جنبه نخست را به روش تحلیلی، آن هم از دید غزالی، دنبال می کنیم. این تاثیر هم تاثیری بنیادین در غایت و کارکرد عقل است و هم تاثیر در فرآیند و فرآورده کسب معرفت. ما در این جا تنها به تاثیر گناه در غایت و کارکرد عقل، در سه حیث تاثیر در غایت وجودی عقل، تاثیر در چگونگی روی کردن عقل به حقایق، و تاثیر در احساس و اراده ناظر به درک و دریافت حقیقت می پردازیم. تاثیر گناه در فرآیند معرفت و فرآورده آن محل بحث این مقاله نخواهد بود.
کلید واژگان: عقل, غایت, غزالی, کارکرد, گناهPhilosophy & kalam, Volume:47 Issue: 2, 2015, PP 161 -181This paper intends to find an answer to the problematic description of the difference between Mulla Sadra and Allameh Tabatabaei’s views on the ontological explanation of “predication” and also، tries to find the origin of this difference. Since subject and predicate are different degrees of one existence in Mulla Sadra’s philosophical structure، the reality of predication is the union of two things with one existence; moreover، the sufficient condition for a valid predication is a kind of causal relation between subject and predicate. But in Allameh’s philosophical structure، the in-itself existence of the subject differs with the predicate’s one; so، they are not unitary existence. But the “existence for something-else” of predicate is united in “existence foritself” of subject and makes a relationship between them through copulative existence.Keywords: Allameh Tabatabaei, copulative existence, existence by itself, Mulla Sadra, predication -
مساله وحدت وجود، از مسائل کلان هستی شناختی است که در فضای عرفانی پدید آمده و آرام آرام به فضای فلسفی،وارد شده است. قبول یا رد آن، تمام مسائل فلسفی را تحت الشعاع قرار می دهد؛ زیرا با قبول وحدت وجود، عالم رنگ دیگری به خود گرفته و علیت از میان موجودات رخت برمی بندد. همچنین وحدت وجود، تحلیل دیگری از وجود حضرت حق و شریعت به دست خواهد داد. فیلسوفان پیش از صدرالمتالهین در این باب بحث کرده اند، اما ملاصدرا مدعی برهانی ساختن این مساله و تبیین صحیح و دقیق آن شده است. پس از ملاصدرا، تابعان مکتب او نیز درباره چنین مساله ای بحث و گفت وگو کرده اند که از مهم ترین ایشان، علامه طباطبایی است. در این مقاله به بیان تقریر علامه طباطبایی و ادله وی در باب وحدت شخصی وجود می پردازیم. علامه از سه راه «وجود رابط»، «صرف الوجود» و «عدم تناهی» به اثبات وحدت وجود پرداخته است.
کلید واژگان: وحدت وجود, وجود رابط, صرف الوجود, عدم تناهی, علامه طباطباییThe issue of the unity of existence is one of the major ontological issues which has come into being in mystic atmospheres and has gradually entered philosophy as well and influenced it to the point that accepting or rejecting it would overshadow all philosophical issues; this is because by accepting the unity of existence, the world takes on a new meaning as causality would depart this world and all creations. Moreover, the unity of existence will provide a different interpretation of Allah Almighty and the religion. Though the philosophers before Mulla Sadra have made arguments in this regard, Mulla Sadra claimed to have made a demonstrative reasoning about it and have defined it exactly and precisely. After Mulla Sadra, the followers of his school of thought also argued about such an issue, the most important of whom is Allameh Tabatabaaii. This paper seeks to present and study the statements of Allameh Tabatabaaii and his argumentations with regard to the unity of personal existence. Allameh Tabatabaaii has proved the unity of existence through the three ways of “copulative existence”, “pure being”, and “infiniteness”.Keywords: Unity of Existence, Copulative Existence, Pure Being, Infiniteness, Allameh Tabatabaaii -
در مساله مناط نیاز معلول به علت مشهور این است که حکمای پیش صدرایی قائل به نظریه امکان ماهوی معلول هستند، یعنی برآن اند که لااقتضائیت ماهیت معلول نسبت به وجود و عدم عامل نیازمندی معلول به علت برشمرده می شود. در مقابل، صدرالمتالهین بنابر اصل اساسی اصالت وجود و اعتباریت ماهیت مناط نیاز معلول به علت را در وجود ممکنات می داند نه در ماهیتشان و از این رو قائل به نظریه فقر وجودی است. این مقاله با بررسی بیانات شیخ الرئیس به ریشه یابی نظریه فقر وجودی در آثار این حکیم پیش صدرایی پرداخته است و نشان داده که می توان بیانات وی را راهگشای این نظریه دانست، چرا که وی با فاصله گرفتن آشکار از سنت ارسطویی در باب مسئله علیت، علت را وجود دهنده ی به معلول می داند و در عبارات متعدد و با بیانات مختلفی بیان می کند که فقر و حاجت معلول به علت در وجود آن است. بنابراین هرچند با توجه به بیانات پراکنده و مختلف در باب مناط نیاز معلول به علت نمی توان وی را قائل به نظریه فقر وجودی معلول نسبت به علت دانست، اما نشانه هایی از این نظریه در آثار وی قابل پی گیری است که بنابر آنها می توان ابن سینا را راهگشای این نظریه بدیع صدرایی دانست.
کلید واژگان: فقر وجودی, وجود رابط, امکان ماهوی, جعل, علیت, مناط نیاز معلول به علتIn the problem of the yardstick of effect's need to cause it is well-known that the pre-Sadrian philosophers believe in the essential possibility of effects, that is to say they held that the non-requirement of essence of effect in relation to being and non-being is the factor of effect’s need to cause. In contrast, Sadr al-Mutaallihin on the basis of fundamental principle of principality of existence and non-reality of contingent beings not in their quiddity and therefore believes in the theory of existential poverty. With further investigations and tracing the roots of this theory, in some of Ibn Sina's works it can be said that he also has paid attention to the theory of existential poverty. Ibn Sina by distancing himself clearly from Aristotelian tradition on the problem of causality and attention to divine agency, regards the cause as giving existence to effect and with different statements declares that the poverty of need of effect to cause lies in his existence. Therefore, besides rejecting the view of theologians who considered temporal contingency the yardstick of the need to cause, in comparison to previous sages says who regarded the yardstick of the need to cause in the nature of the non-requirement of effect, Ibn Sina goes a step further and in some statements explicitly states that the factor of effect's need to cause is the reason of its dependant existence which is the very reality of the effect. However, giving the scattered and different statements of Ibn Sina on the yardstick of effect's need to cause he can not be regarded as supporting the theory of existential poverty. But by tracing the indications of this theory in his works it shows that he can be regarded as the precursor of this novel Sadrian theory.Keywords: Existential poverty, copulative existence, essential possibility, making, causality, yardstick of effect's need to cause -
اصطلاح «فقیر» و «غنی» نخستین بار در مباحث دینی، کلامی و عرفانی مطرح شد. پس از آن برخی فلاسفه مسلمان نیز این عناوین را در فلسفه وارد کرده، به تحلیل آن ها پرداخته اند. «غنی مطلق» از نظر ابن سینا و سهروردی موجودی است که در ذات، افعال و صفاتش به هیچ چیز نیازمند نباشد و هیچ موجودی نیز مستغنی از او نگردد. سهروردی «غنی مطلق» را همانند بوعلی مساوق ملک حقیقی دانسته است و از همین طریق درباره وحدانیت او استدلال می کند و در نهایت مطابق مبنای حکمت اشراقی خود، مصداق واقعی «غنی مطلق» را همان «نورالانوار» می داند. ملاصدرا نیز «غنی» و «فقیر» را بر مبنای اصالت وجود تعریف و تبیین می کند. بدین ترتیب «فقیر» در اصل وجودش نیازمند به «غنی مطلق» است. او با تحلیل اصل علیت و براساس اصالت وجود، به این نتیجه می رسد که تمام موجودات امکانی در اصل هستی خود به منشا هستی، عین فقر و وابستگی اند. معلول که ماسوی الله را شامل می شود، در هستی خود یکسره به علت حقیقی اش محتاج است؛ یعنی مجموعه ممکنات جز وابستگی به ذات «غنی» و مستقل مطلق، حقیقت دیگری ندارند. این نوع وابستگی در حکمت متعالیه با تعابیری چون فقر ذاتی و فقر وجودی بیان می شود. بنابراین همان گونه که در کلام خداوند متعال نیز اشاره شده است، فقر از خواص ذاتی مخلوقات و غنا منحصر در ذات احدیت است.
کلید واژگان: فقیر, غنی, وجود مستقل, ابن سینا, سهروردی, ملاصدراRich and poor are the two terms of theological, mystical and religious, discussed by muslim philosophers, following the theologians and mystics. Absolute Rich in the view of Ibn Sina and Suhrawardi, is someone who is not in need of anything in his essence, acts and qualities, and also all creatures need him. Absolute Rich in the view of Suhrawardi; Like Ibn Sina; is the same of true king and by this way he argues to the unity of It. He makes Absolute Rich the same as Light of lights on the basis of his illuminationist theosophy. Mulla sadra also defines rich and poor on the basis of principality of existence. In the transcendental philosophical thought, by the analysis of the principle of causality and based on the principality of existence, this result is concluded that all things at the root of their existence are essentially poor and dependent to the Origin of the universe. The “effect”, which is considered all that is not God, in its existence is indiscriminately needy to its true Cause; meaning that other than dependency to the essence of God, no other truth is imagined for it. Since according to the principality of existence, in the outside world there is no other than Existence, all creatures are destitute to a true reason which is unique to the independent essence of Uniqueness. They have no existence separate from their reason and are entirely relevance and belonging to His Right, which is expressed using phrases such as absolute poverty of existence in itself, existential poverty and copulative existence. Therefore, just as mentioned in the word of God, poverty is an intrinsic property of creations, and wealth is unique to God.Keywords: Poor, Rich, Non, copulative existence, Ibn Sina, Suhrawardi, Mulla Sadra -
داشتن تصویری روشن از حقیقت آفرینش، هم درکی صحیح از چگونگی ارتباط انسان با آفریدگارش به دست می دهد و هم می تواند زمینه بندگی بهتر در برابر او را فراهم آورد. با عنایت به جامعیت فلسفه ملاصدرا، پرسش این است که وی چه تصویری از حقیقت آفرینش ارائه می دهد؟ آنچه از مطالعه آثار ملاصدرا به دست می آید این است که وی، در پرتو نظریه وحدت شخصی وجود، آفرینش را در قالب نظریه «تجلی» تصویر می کند. برپایه این تصویر، وجود مطلق، که دارای همه کمالات وجودی است، مخلوقات را با فرایند تنزل و تجلی پدید می آورد. آنچه در جریان تجلی و ظهور روی می دهد، ظاهر شدن صفات و کمالات پنهان وجود مطلق است؛ مطلقی که خود در دل تعینات و ظهورات حضور دارد؛ ولی ذات مطلقی که تعینی را پذیرفته، و از مقام اطلاق و بی تعینی تنزل یافته است. به این ترتیب حقیقت آفرینش، در نگاه ملاصدرا، چیزی جز مقید و متعین شدن ذات یگانه و مطلق الهی نیست، و مخلوقات، تعینات همان وجود مطلق به شمار می آیند. البته خدای سبحان عین ذات هیچ مخلوقی نیست و هیچ مخلوقی نیز عین ذات خداوند شمرده نمی شود.
کلید واژگان: آفرینش (خلقت), تشکیک خاصی وجود, وجود رابط, وحدت شخصی وجود, تجلی و تشانHaving a clear image of the nature of creation not only gives a true comprehension of the quality of the relation of man with his Creator, but paves the way for being a better servant before God. Considering the comprehensiveness of Mulla Sadra’s philosophy, the important question is what picture he gives of the reality of creation. Taking the works and thoughts of Mulla Sadra into consideration, we find out that he depicts creation in the framework of the theory of manifestation in the light of the theory of particular unity of existence. Based on this picture, the absolute existence, enjoying all existential perfections, creates the creatures through a process of retrogression and manifestation. What occurs in the process of manifestation is the appearance of the latent attributes and perfections of the absolute existence the absolute that is present within the determinations and manifestations. However the absolute essence has adopted certain determination and has descended from the position of absoluteness and absence of determination. Thus the reality of creation, from the perspective of Mulla Sadra, is nothing but limitation and determination of the unique absolute essence of God. Creatures are considered as the determinations of the very absolute existence. Of course, God — glory be to Him — is not the very essence of any creature, and no creature is the very essence of God.Keywords: creation, particular gradation of existence, copulative existence, particular unity of existence, manifestation -
اثبات وجود رابط بر مبنای تحلیل رابطه یی علی و معلولیوجود رابط دارای دو اطلاق است: یکی در منطق ذیل مبحث قضایای حملیه و دیگری قسم وجود مستقل یا «فی نفسه» که در فلسفه به آن وجود فی غیره گفته میشود. برخی از حکمای مسلمان بخصوص پیروان حکمت متعالیه برای اثبات تحقق خارجی چنین وجودی دو طریق را پیموده اند: یکی از طریق تحلیل قضایای حملیه و دیگری به واسطه تحلیل رابطه علی و معلولی. شیوه نخست بجهت خلط احکام منطقی با فلسفی مورد اشکال است، اما طریق دیگر که از عرفان، الهام گرفته است، وجود ممکنات را نسبت به ذات حق عین تعلق و ربط میداند و از این راه وجود رابط را اثبات میکند.
کلید واژگان: وجود فی نفسه, قضیه حملیه, صدرالمتالهین, وجود رابط, رابطه علی و معلولیDemonstrating Copulative Existence on the basis of an Analysis of Causal Relationship in the Transcendent PhilosophyCopulative existence has two applications, one in logic under the discussion of categorical proposition, and the other in relation to independent existence or existence-in-itself, which is called not-in-itself existence in philosophy. Some Muslim philosophers, particularly, the followers of the Transcendent Philosophy, have employed two methods in order to demonstrate the external realization of copulative existence: one is through analyzing categorical propositions, and the other is through analyzing the cause-effect relationship. The first method has been criticized because of its mixing logical principles with philosophical ones. However, the other method which is inspired by gnosis, views the existence of possible things in relation to the essence of the Truth the same as relation and dependence and demonstrates copulative existence based on this idea.Keywords: existence, in, itself, copulative existence, categorical proposition, cause, effect relationship, Mulla Sadra -
Unification of the intellecter and the intelligible which has been demonstrated in Mulla Sadra's philosophy concerns mostly conceptual knowledge. In this article, the author has tried to study the possibility of application of this rule to knowledge by assent (tasdiq). He has come to the conclusion that the copulative existence contained in propositions makes a structure for the reason, and the latter is somehow unified with the intelligible through such structure.Keywords: intuition, proposition, union of the intelligent, intelligible, factual world, tadiq, copulative existence
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.