به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حکومت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حکومت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدیاسین شاه نظری*

    حفظ ثبات برنامه کلان و قوانین حاکم بر زندگی بشر در عین تامین نیازهای متغیر وی، همواره از مسائل مورد علاقه اندیشمندان بوده است. پیچیدگی های تبیین این دوگانه، به ویژه در ادیان الهی، زمینه را برای ارائه نظریات متعددی در این باره فراهم آورده است. از جمله تلاش ها برای عرضه یک تئوری فراگیر دینی را می توان در آثار و اندیشه علامه طباطبایی1 جستجو کرد. ایشان بر این باورند که قوانین الهی از جهتی بر پایه نیازهای فطری شکل گرفته اند و لذا دارای سویه های ثابتی هستند. از جهت دیگر هم با نیازهای روزمره بشری تطبیق می یابند و ازاین رو جنبه تحول خواهانه زندگی مادی را مورد نظر قرار داده اند. در این نوشتار، با روشی توصیفی تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاه علامه طباطبایی1 درباره این مسئله، مروری بر مبانی و لوازم اندیشه ایشان خواهیم داشت و با بررسی مختصری نسبت به دیدگاه های رقیب، نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه علامه را با این نظریات برجسته خواهیم کرد.

    کلید واژگان: قانون, ثابت, متغیر, سیاست, حکومت, مردم, علامه طباطبایی}
    MohamamadYasin Shahnazari *

    Preserving the stability of the grand plan and laws governing human life, while meeting their variable needs, has always been a matter of interest to intellectuals. The complexities of elucidating these two aspects, especially in divine religions, have provided the groundwork for presenting various theories on this matter. One can explore such efforts made to present a comprehensive religious theory in the works and thoughts of ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī. He believes that divine laws have been formed based on human innate needs and therefore have fixed aspects. On the other hand, they also adapt to the daily needs of man, and in this respect, they consider the transformative aspect of material life. In this paper, through a descriptive-analytical method, while examining ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī's perspective on this issue, the foundations and consequences of his thought are reviewed. By inquiring briefly into the rival theories, the similarities and differences between them and ‘Allāmah’s views are highlighted.

    Keywords: : Law, Stability, change, Politics, Government, People, ‘Allāmah Ṭabāṭabā’ī}
  • محمد صفر جبریئلی، محمدعلی جبرئیلی

    سید جمال الدین اسدآبادی (1254-1314ق) متفکر و اندیشمند مسلمان شیعی که در پی انحطاط علم، فرهنگ و تمدن مسلمانان در قرن‎های اخیر به دنبال چاره جویی و ارایه راه حل برای برون رفت از  وضعیت موجود بود. او با اعتقاد به مبانی فکری تشیع دوازده امامی، برخورداری اسلام از یک نظام کامل و جامع، همبستگی دین و سیاست و توجه بیش از پیش به ابعاد اجتماعی دین اسلام  به مبارزه با استبداد و استعمار در دو جبهه داخلی و خارجی همت گماشت و بر خلاف دیدگا‎ه‏های سکولاریسم و علمانیت، تاکید فراوانی بر حکومت دینی داشت. او با معرفی دو الگوی «خلافت اسلامی» برای اهل سنت و «ولایت فقیه» برای شیعیان به ویژه ایران از مبانی، ارکان، شرایط ویژگی ها و اهداف آن سخن گفت. نوشتار حاضر با استناد به آثار او به تبیین و تحلیل مبانی فکری و دیدگاه های او درباره حکومت دینی پرداخته و نقش تاثیرگذار او در تاسیس حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه را نشان داده است.

    کلید واژگان: سیدجمال الدین, حکومت, حکومت دینی, ولایت فقیه}
    Mohammad Safar Jebraili, MohammadAli Jebraili

    Sayyid Jamāl ad-Dīn Asadābādī (1838-1897) a Shia Muslim thinker who, following the decline of Muslim science, culture and civilization in recent centuries, was looking for a solution to get out of the existing situation. He believed in the intellectual foundations of Shia The Twelve Imams, Islam's possession of a complete and comprehensive system, the solidarity of religion and politics, and paying more attention to the social aspects of Islam, emphasized the fight against tyranny and colonialism on both internal and external fronts, and contrary to the views of secularism, he emphasized a lot on religious rgovernment. By introducing the two models of "Islamic caliphate" for the Sunnis and “Velâyat-e Faqih” for the Shiites, especially Iran, he talked about its foundations, elements, conditions, characteristics and goals. This article, referring to his works, explains and analyzes his intellectual foundations and views on religious government and has shown his influential role in the establishment of religious government based on Velâyat-e Faqih.

    Keywords: Sayyid Jamāl, Government, Religious Government, Velâyat-e Faqih}
  • احمد سعدی، پریسا اسماعیلی*، عاطفه زرسازان

    علامه محمدمهدی آصفی از روحانیون شیعه و سیدقطب متفکر سنی مذهب از علمایی هستند که با داشتن نگاه حداکثری به دین و آموزه های اسلامی، دین را برای تمام حوزه های فردی، اجتماعی و سیاسی انسان کارگشا می دانند و معتقدند برای حل مشکلات بشریت باید به اسلام راستین روی آورد. مهم ترین مسیله برای بازگشت به اسلام راستین حاکمیت است که مسیله نوشتار حاضر می باشد. حاکمیت اسلام از منظر این دو عالم، بر دو پایه الوهیت خداوند و عبودیت بندگان قرار داشته و به معنای حکومت مبتنی بر قوانین اسلام و شریعت است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، دیدگاه های این دو عالم را در حوزه حاکمیت بیان می کند. یافته های تحقیق گویای آن است که دیدگاه های این دو عالم در حاکمیت الهی و تحقق آن، خطوط کلی حکومت، وحدت ولایت و حکومت متشابه و در مسایلی همچون ولایت، مشروعیت و شرایط حاکم نیز اختلافات اندکی وجود دارد.

    کلید واژگان: حاکمیت, حکومت, سیدقطب, علامه آصفی, الوهیت, عبودیت, مشروعیت}
    Ahmad Sa`Adi, Parisa Esma`Ili*, Atefeh Zarsazan

    Allameh Mohammad Mahdi Asefi, one of the Shia clerics, and Seyyed Qutb, a Sunni thinker, are among the scholars who, having a maximum view of religion and Islamic teachings, consider religion to be useful for all the individual, social and political spheres of man, and believe that in order to solve the problems of humanity, one should turn to true Islam. The most important issue for returning to true Islam is sovereignty, which is the issue of the present article. From the point of view of these two scholars, the rule of Islam is based on the divinity of God and the servitude of servants, and it means ruling based on the laws of Islam and Sharia. The following article expresses the views of these two scholars in the field of governance with a descriptive analytical method and a comparative approach. The findings of the research show that the two scholars think similarly in the fields of the divine sovereignty and its realization, the general outlines of the government, the unity of authority and the government, though there are some differences in issues such as the authority, legitimacy and governor`s conditions.

    Keywords: Sovereignty, Government, Seyyed Qutb, Allameh Asefi, Divinity, Servitude}
  • بی بی سعیده شمع ریزی، سید حمید شمع ریزی *، شهربانو مهینی

    یکی از موضوعات مهم در حکومت الهی، پیروی از حاکم عادلی است که بر اساس شریعت حقه اسلام بر کرسی حکومت تکیه زده است. پس مردم موظف به اطاعت از او و رعایت قوانینی هستند که با تصویب آن، برای اجرا اعلام می گردد. در قرآن کریم و به ویژه در حکومت حضرت یوسف و حکومت امام علی علیهما السلام نیز همین مبنا وجود داشته است . بر اساس آیه 21 سوره آل عمران و بسیاری از آیات دیگر قرآن کریم، نتیجه عدم اطاعت از حاکم عادل، حبط عمل انسان سرکش در دنیا و عذاب آخرت خواهد بود. از موضوعات مهم دیگری که در این مقاله مورد توجه قرار گرفته است، وظیفه مردم در مقابل حکومت برای کار و فعالیت است. در سیره و حکومت حضرت یوسف و مخصوصا امام علی علیهما السلام کارگزاران حکومتی و مردم در انجام وظایف کاری خویش مورد توجه خاص بودند. با مسیولیتی که به حضرت یوسف علیه السلام داده می شود، به دلیل رسیدن قحطی و آمادگی مقابله با آن، خود و همه مردم مصر را به کار وا می دارد. در دوران حکومت امام علی علیه السلام نیز توجه خاصی به امور و کارها داشت و بر اموری مانند: مساوی نبودن نیکو کار و بدکار، توجه به تجار و کنترل بازارو قیمت ها، توجه به قشر مستضعف‏ و رسیدگی به امورآن ها، عدم منت گذاشتن و بزرگ شمردن کارها، عدم خلف وعده، عدم عجله و عدم کندی در برخی امور و غیره تاکید می نمود.

    کلید واژگان: وظیفه, مردم, حکومت, حضرت یوسف, امام علی}
  • مرتضی صانعی*، حجت احسان بخش

    از دیرباز حکومت دینی در قرآن و عهدین در عرصه فکری و ایدیولوژی بشر قابل طرح بوده است. این دو مقوله ویژگی‌هایی دارند که به‌واسطه آنها از یکدیگر متمایز می‌شوند. از مهم‌ترین وجه تمایز این دو نوع حکومت این است که حکومت دینی از نظر قرآن دارای رویکردی الهی و خاستگاهی آسمانی است؛ درحالی‌که حکومت دینی از منظر عهدین دارای خاستگاهی زمینی (پادشاهی) است. درواقع، حکومت دینی در قرآن وجود دین را در تمام عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و... واجب می‌داند؛ ولی حکومت دینی در عهدین، وجود دین را در این عرصه‌ها ممنوع می‌شمارد. با این وجود، مسیله اصلی در این پژوهش این است که حکومت دینی در قرآن و حکومت دینی در عهدین از نظر ماهیت چه تمایزاتی با یکدیگر دارند؟ پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقایسه‌ای بوده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که حکومت دینی از نظر قرآن، بهترین نوع حکومت محسوب می‌شود؛ چراکه قرآن خود آخرین و کامل‌ترین کتب آسمانی است. ولی حکومت دینی در عهدین به‌علت تحریف‌پذیری این کتب آسمانی و ماهیت سکولاری داشتن، مورد نفی واقع گردیده است و این موضوع با دلیل و برهان به اثبات می‌رسد که هیچ‌یک از ویژگی‌های حکومت دینی در عهدین قابلیت سازگاری با حکومت دینی در قرآن را ندارد.

    کلید واژگان: حکومت, حکومت دینی, حکومت غیردینی, قرآن, عهدین}
  • اصغر اسماعیلی

    حاکم اسلامی به‌عنوان فردی که مسیر و جهت حکومت را نشان می‌دهد، یکی از مهم‌ترین و بالاترین جایگاه‌ها را در ارکان نظام اسلامی دارد. ازاین‌رو، نقش مهمی در تربیت دینی افراد جامعه دارد. در جامعه اسلامی بسیاری از رفتارهای دینی مردم متاثر از ویژگی‌ها و شیوه حکومتی حاکم جامعه است. این پژوهش با هدف بیان ویژگی‌های حاکم اسلامی در تربیت دینی به روش توصیفی تحلیلی درصدد اثبات تاثیر آنها در تربیت دینی است. مهم‌ترین دستاوردهای این پژوهش که از بررسی این ویژگی‌ها در سه بعد ارتباطی حاکم در رابطه با خود، خدا و مردم جای می‌گیرد و در آیات و روایات هم به آن اشاره شده است، عبارتند از: عمل به گفته خود، صبر و استقامت در تبلیغ دین، خشیت الهی و عدم دلبستگی به دنیا، مسیولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی، نرم‌خویی و ملاطفت با مردم، خیرخواهی نسبت به مردم، جلوگیری از مسیولیت نااهلان، قضاوت به‌حق و تحقق عدالت اجتماعی، تعدی نکردن به مال مردم؛ که پایبندی حاکم به این وظایف موجب ترویج تربیت دینی در جامعه می‌شود.

    کلید واژگان: حکومت, حاکم اسلامی, تربیت دینی, قرآن}
  • آیت الله سید محمد خامنه ای

    بیست و ششمین همایش از سلسله همایشهای بزرگداشت حکیم ملاصدرا با موضوع «حکمت، حکومت، ولایت» در خردادماه 1401 برگزار گردید.بنیاد حکمت اسلامی صدرا، برسم سالیان گذشته و راستای تحقق اهداف علمی خود و تبیین حکمت متعالیه اسلامی ‌ایرانی در حوزه» موضوعات عملی، بیست و ششمین همایش ملی بزرگداشت حکمی ملاصدرا را بمنظور بازخوانی بایسته‌های حکومت شایسته، به موضوع «حکمت، حکومت، ولایت» اختصاص دارد. پس از تعیین موضوع و استخراج سرفصلهای و زیرموضوعات همایش، فراخوان مقاله عمومی همایش در تاریخ 18 بهمن 1400 اعلان گردید.

    کلید واژگان: حکمت, حکومت, ولایت}
  • ریحانه عصارنیا*، مرتضی حسینی شاهرودی
    از دیرباز نقش مردم به عنوان عنصر اصلی تشکیل دهنده اجتماع در اداره جامعه، یکی از مباحث مهم در فلسفه سیاسی بوده است. این بحث از منظر اسلام و فلسفه اسلامی اهمیت ویژه ای می یابد. بر همین اساس، این مقاله در صدد پاسخ به این پرسش است که جایگاه مقبولیت و نقش مردم در حکومت از منظر ملاصدرا چگونه است (سوال)؟در این زمینه با دو دیدگاه متفاوت روبه رو هستیم. دیدگاه اول، فلسفه سیاسی ملاصدرا را فلسفه ای غیر مردمی و اقتدارگرا می داند؛ چنانکه رکن مقبولیت در حکومت جایگاهی ندارد، بلکه مشروعیت تنها رکن اصلی نظام است. اما براساس دیدگاه دوم که مدعای این مقاله را نیز تشکیل می دهد ملاصدرا به حکومت دینی مردمسالار معتقد است که مردم در آن نقش مهمی در انتخاب نوع حکومت و حاکم و یاری او دارند (فرضیه). برای اثبات این مدعا، بخش هایی از مباحث سیاسی ملاصدرا در این حوزه و نیز برخی آیات مربوطه و همچنین سخنانی از پیروان حکمت متعالیه در شرح نظرات سیاسی وی مورد بررسی قرار گرفته است (روش).نویسندگان این مقاله که در پی نشان دادن جایگاه و نقش اساسی مردم در حکومت دینی مردم سالارانه متعالیه بودند (هدف)، به این نتیجه دست یافتند که بر طبق نظر ملاصدرا، در حکومت دینی عقل در زیر نور شریعت و مقبولیت ذیل مشروعیت، جامعه را به مدینه فاضله تبدیل خواهد کرد (یافته ها).
    کلید واژگان: حکومت, فلسفه سیاسی, مشروعیت, مقبولیت, ملاصدرا}
    Reihaneh Asarnia *, Morteza Hoseini Shahrudi
    The role of people in managing a society, since long time ago, has set up the main factor of creating a society as one important issue of political philosophy. This issue has a particular importance in Islam and Islamic philosophy. Accordingly, this essay goes to answer the question "what is the role of people and the position of acceptability in a government as per Mulla Sadra's viewpoint?"There are two different views as to this question. The first view considers Mulla Sadra's political philosophy undemocratic and authoritative. There is no room for the principle of acceptability; however, legitimacy is the main principle of a regime. Nonetheless, according to the second view -the preferred view of the essay-, Mulla Sadra believes in a religious democracy in which people play a major role in preferring the kind of government, electing a ruler and supporting him (hypothesis). In order to prove this claim, the authors have studied related parts of Mulla Sadra's political philosophy, some related verses of the Qur'an, and comments on his political views by the followers of transcendent theosophy (method).In their efforts to show the role of people in a religious democratic government (aim), the authors have come to the conclusion that, according to Mulla Sadra's view, in a religious government, the intellect is under the light of shari'ah (divine law) and acceptability falls under legitimacy, thus the society would be a utopia and an ideal city-state (findings).
    Keywords: Government, political philosophy, legitimacy, Acceptability, Mulla Sadra}
  • علی اردشیر لاریجانی

    گرچه الهیات عملی بخشی از تاملات الهی‌دانان مسیحی است که در دو قرن اخیر، به ویژه با کاوش‌های شلایرماخر در غرب، مطرح گردید، در گذشته تمدن اسلامی -بدون بهره جستن از این واژگان- در سازمان روحانیت، چه شیعه و چه اهل سنت، وجود داشته است. هدف این مقاله آن است که چه موضوعاتی و چه اقداماتی در جوامع اسلامی به عنوان الهیات عملی باید مورد نظر باشد و بلکه اولویت دارد. برای دقت بیشتر در کاوش، ابتدا جوامع اسلامی به دو بخش جوامع اسلامی تحت حکومت‌های غیراسلامی و جوامع اسلامی تحت نظام یا حکومت اسلامی تقسیم و الهیات عملی در هر یک مورد تامل واقع می‌شود. در این دو بخش گرچه موضوعات مشترک وجود دارد، امور اختصاصی آن، به ویژه با تجربه عملی پس از انقلاب اسلامی، پراهمیت و قابل توجه است. از این رو تمرکز بیشتر را اولویت‌های الهیات عملی در متن جامعه ایرانی امروز قرار داده‌ایم. چند موضوعی که در این مقاله مورد واکاوی قرار گرفته مستقیما به ماهیت موضوعات دینی ربط پیدا نمی‌کند، اما تاثیر زیادی بر باورهای دینی مردم گذاشته است. نکته نخست درباره نحوه ارتباط روحانیت با حکومت است؛ دومی به تاثیر فرهنگ‌ها و سنن قومی و ملی بر نحوه تبلیغ دین می‌پردازد؛ نکته سوم مربوط به مقتضیات زمان در فهم دین و تبلیغ آن است؛ چهارمین به ناقص بودن طرح‌ها و عدم توفیق در ارایه طرح‌های مناسب با ادعای حکومت اشاره دارد؛ و پنجمین نکته عدم وجاهت عقلانی برخی گفتارها و رفتارها در بخش‌های حکومت را بررسی می‌نماید. همه این نکات در تلقی جامعه از باورهای دینی تاثیر گذاشته‌اند.

    کلید واژگان: حکومت, باورهای دینی, روحانیت, تلقی جامعه}
    Ali Ardeshir Larijani

    Practical theology is part of the reflections of Christian theologians that have emerged in the last two centuries especially in the wake of Schleiermacher's works. Still, in the history of Islamic civilization there have been practical theologies (without using the term) among both Shia and Sunni scholars. This article aims to determine which topics in practical theology are most relevant to Islamic societies. "Islamic societies" will be divided into two parts, that is, Islamic societies under non-Islamic governments and Islamic societies under Islamic governments, and practical theology in both will be discussed. In spite of the commonalities between these two types of Islamic societies, the specific issues are particularly significant, especially in light of the Islamic Revolution. Our focus has therefore been on the priorities of practical theology within contemporary Iranian society. Some of the topics discussed in this article are not directly religious, but have had a major impact on people's religious beliefs. The first point is about the relationship between religious authorities and the government. In the second point I will discuss the influence of ethnic and national cultures and traditions on the propagation of religion. In the third point, I will discuss the conditions of our time and how it affects understanding and propagating religion. The fourth point examines the incompleteness of the plans and the failure to present plans that fit the government's intentions. Finally, I explore the lack of rationality in some government statements and behaviors. I will show how all of the points mentioned above affect society's perception of religious belief.

    Keywords: Government, Religious Beliefs, Religious Authorities, Society's Perception}
  • حسن آخوندی

    در دین اسلام تشکیل حکومت توسط پیامبر و امامان دارای جایگاه ویژه ای است. در دوران غیبت امام نیز مهم ترین دلیل برای تشکیل حکومت، استمرار حاکمیت دین و انبیای الهی است. در بین اندیشمندان امامیه، شیخ طوسی با ارایه دلایلی، نظریه انفکاک امامت از نبوت را مطرح کرده و حوزه اجرا و حاکمیت را جزو وظایف نبی نمی داند. شاید بتوان این دیدگاه شیخ را همان سکولاریسم دانست. این نوشتار به تبیین این مساله پرداخته و با ارایه دلایلی از آثار شیخ، انتساب نظریه سکولاریسم به او را رد کرده است. اما در مورد مساله انفکاک امامت از نبوت به نظر می رسد که او در مواردی ناخواسته به این نظریه معتقد شده است.

    کلید واژگان: امامت, نبوت, سکولاریسم, حکومت, شیخ طوسی}
    Hasan Akhondi

    In Islam, establishing a government by Prophet and Imams is awarded a special status. During the occultation of the Imam, the most important reason for founding a government is to maintain the sovereignty of religion and divine prophets. Among Imamiyya thinkers, Shaykh Tusi brought up the theory of separation of Imamate and Prophecy. He does not regard executive domain and sovereignty to be a part of the prophet’s responsibilities. He also believes in the separation of Imamate from Prophecy. Such a viewpoint may be considered as the equivalent of Secularism. The current article attempts to clarify this issue and by drawing on the evidence in Shaykh’s works, it refutes the attribution of Secularism to his theory. However, regarding the question of Imamate, in some instances he has inadvertently expressed his belief in the theory.

    Keywords: Imamate, Prophecy, Secularism, Government, Shaykh Tusi}
  • آیت الله سید محمد خامنه ای

    روز دوازدهم آذرماه امسال چهل و دومین سالگرد تاسیس مجلس خبرگان اول قانون اساسی و تصویب قانون اساسی سرافراز و باشکوه جمهوری اسلامی، پس از انقلاب سال 1357 میباشد. انقلاب اسلامی ایران با قانون اساسی خود میخواست نظامی نوین و انسانی را در دنیا عرضه کند و قامت بالابلند اسلام سیاسی و اجتماعی و تمدن حقیقی را به رخ حکومتهای متمدن‌نما بکشاند، و راه علاج مستضعفین جهان و ایران و رهایی بردگان طاغوتان و شاهان را به آنان نشان دهد. در اصول این قانون اساسی، نظامی طراحی شده که بر اساس اعتقاد به توحید و نبوت و معاد و اسلامی اجتهادی و منطقی نه اسطوره‌یی بنا شود و اهدافی پیشبینی کرده بود که نقاط مهمی از شان انسانی انسان، یعنی کرامت ذاتی و آزادی خدادادی او، هدف اصلی باشد و مدیران آینده این نظام سعی تمام در ایجاد زمینه رشد فضایل اخلاقی همانند اخلاق قرآنی و طرد استعمار و بهره‌کشیهای نظام طاغوتی (لیبرال‌نما و دموکراتیک) داشته باشند و در رفع تبعیض و اجرای عدالت و تامین حقوق مردم بکوشند و با بالا بردن آگاهی و بینایی و منطق مردم، آنها را به پاسداری آزادی و حقوق دیگر انسانی خود وادار کنند. نه در هیچ کشور و ملت و نه در هیچ قانون اساسی که در جهان امروز هست، قانون و نظامی اینچنین عالی و انسانی نوشته نشده است. در این نظام، حکومت و مدیریت و ولایت بر مردم، حق کسانی است که با تقوا و پرهیزکار و بدنبال مصلحت و منافع مردم باشند نه منافع خود، و قدرت را از خدا و مردم بدانند (حکومت الهی)، و هرگاه قدرت آنان را فریب داد، بدست خبرگان در کمین، از مقام خود عزل شوند. انتخاب ولی و رهبر نه بحکم زور و تزویر که باید بدست خبرگان وارسته و با مراجعه به رای مردم (جمهوریت) و حکومت مردمی باشد؛ بدین ترتیب، حکم و قانون واقعی از آن خدا و گزینش لایق این حکومت الهی، حق و وظیفه خود مردم است. حکومت بر بندگان خدا، حق خداست؛ نه ارثی است و نه حزبی و استعماری یا باختیار بیگانگان، از اینرو انتخاب مجلس و دولت به رای و انتخاب خود مردم واگذار شده تا جمهوریت عملی شود. شاید اتفاقی نباشد که همین روز (12 آذر) در تقویم ما روز معلولین هم تعیین شده است! گرچه منظور جامعه معلولین جهادی سرفراز ما است، اما چه میشود کرد که دسته‌یی از مردم دچار معلولیت ذاتی و فکری هستند و متاسفانه اختیار این نظام الهی فرازمند بدست انتخاب عده‌یی از همین معلولین سیاسی و فکری افتاده است و دیدیم که ‌بجز یکی دو مورد بر اثر شعور کوتاه و فرهنگ انتخاباتی بد اکثریت، انتخاب روسای قوای مجریه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی غلط و پر اشتباه بود و صراط مستقیم این نظام از خط ولایت زاویه گرفت. تحت تاثیر قدرت‌طلبی منجر به خیانت و وابستگی به بیگانگان برخی مسیولین، قوای اصلی این نظام از جاده منحرف شد تا بحدی که گاهی مجلس و دولتها، نه بسود نظام بلکه بکام دشمن عمل کردند و به بنیان نظام آسیب وارد آوردند و از جهت اقتصادی و مالی و رفاهی و فرهنگی و اعتقادی، صدمات بسیار به همین مردم در واقع شریف و ناآگاه زدند. شگفت آنکه دشمن و برخی نادانان یا مغرضان، این آسیبها را به اصل نظام میبندند و شماتت یا شکوه میکنند. راه درست آنست‌ که هر ساله یکبار دیگر در سالگرد تدوین قانون اساسی، مردم و صدا و سیما دور هم بنشینند و برای بازگشت وضع موجود اندوهبار کنونی به روزگاری که شان مناسب مقام انسان باشد، چاره بیندیشند و آرزو و اهداف و تلاشهای تدوین‌کنندگان قانون را عملی سازند.

    کلید واژگان: دوازدهم آذرماه, مجلس خبرگان, حکومت, ولایت, معلولین سیاسی}
    Seyyed Mohammad Khamenei
  • علی اکبر عالمیان

    اخلاقی کردن سیاست به معنای تنظیم روابط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بر پایه اخلاق و عدالت است. اخلاق سیاسی به دنبال وارد کردن بایدها و نبایدهای اخلاقی در حوزه سیاست است. در این تحقیق با روش تحلیلی ‌ توصیفی به ارتباط اخلاق با سیاست از دیدگاه اسلام پرداخته‌ایم و از این رهگذر به سیره سیاسی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علی علیه السلام نگاهی خواهیم انداخت. هدف از پژوهش، اثبات نگاه متعالی اسلام به اخلاق و نهادینه کردن آن در سیاست است؛ به‌ویژه اینکه این رویکرد در سیره دو معصومی‌که حکومت کرده‌اند، به‌روشنی مشاهده شده است. با نگاهی به سیره حکومتی و سیاسی این دو بزرگوار می‌توان به این نتیجه رسید که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علیه السلام رویکرد یگانگی اخلاق و سیاست را نهادینه کردند؛ چراکه اساس اندیشه سیاسی اسلام بر پایه اندماج و آمیختگی اخلاق و سیاست و بناکردن قدرت سیاسی بر پایه‎های استوار اخلاق و انسانیت است. در دوران پانزده ساله حکومت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و امیرمومنان علیه السلام جلوه‌های گوناگونی از اندماج و آمیختگی اخلاق و سیاست را مشاهده می‌کنیم.

    کلید واژگان: اخلاق, سیاست, اخلاق سیاسی, حکومت, پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم, امیرمومنان علی علیه السلام}
    Ali Akbar 'Alamian

    Moralizing politics means regulating political, social, economic and cultural relations based on ethics and justice. Political ethics seeks to bring moral dos and don'ts into politics. Using an analytical-descriptive method, this paper deals with the relationship between ethics and politics from the perspective of Islam, and through this reviews the political life of the Holy Prophet and Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUT). Institutionalizing ethics in politics, this paper explains the transcendent view of Islam on ethics, which, in particular, has been clearly observed in the political life of the two Infallibles who have ruled. From the governmental and political life of these two Infallibles, it can be concluded that the Holy Prophet and Imam Ali the Commander of the Faithful (PBUT) institutionalized the unity of morality and politics, since the political power in Islamic is based on morality and humanity. Various manifestations of the integration of ethics and politics can be seen during the fifteen years of the rule of the Holy Prophet and the Commander of the Faithful (PBUT).

    Keywords: ethics, politics, political ethics, government, the Holy Prophet (PBUH), the Commander of the Faithful (PBUH)}
  • نجف علی سعادتی*، جعفر مروارید، جواد رقوی

    درباره اهداف قیام امام حسین، نظرات گوناگونی مانند امر به معروف و نهی از منکر، احقاق حق و ابطال باطل، برپایی عدالت، احیای سنت و اماته بدعت، تشکیل حکومت و شهادت اظهار شده است در این میان، دو دیدگاه شهادت سیاسی، اجتماعی و تشکیل حکومت از دیدگاه های دیگر مشهورتر است، تا بدانجا که به مثابه دو گفتمان رایج در بیان اهداف قیام امام حسین (ع) شناخته شده اند. در این نوشتار، این دو گفتمان با روش تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و با درنظر داشت پیامدهای کلامی آن ها، این نتیجه به دست آمده است که هیچ یک از این دو، هدف قیام امام حسین7 نمی باشند، بلکه تشکیل حکومت و شهادت، راهبردهای امام حسین (ع)  برای نیل به هدف کلی انجام وظیفه امامت و هدایت جامعه بود، که این هدف کلی، بستر تحقق تمام اهداف جزیی دیگر بوده است.

    کلید واژگان: عاشورا, قیام, امام حسین(ع), شهادت, حکومت}
    Najaf Ali Saadati *, Jafar Morvarid, Javad Raghavi

    Various views have been expressed about the aims of Imam Hussein uprising. Meanwhile the two views of socio-political martyrdom and the formation of the government are more famous than other views, to the extent that they are known as two common discourses in expressing the goals of the movement of Imam Hussein(as).In this article, the two discourses are examined by analytical method, and according to the drawbacks of these two views, it is concluded that neither of them aims to rise up and justify why this fateful movement,But the formation of the government and martyrdom were the strategies of Imam Hussein(as) to achieve the general goal of performing the duty of Imamate and guiding the society, which in itself was the basis for the realization of all other minor goals. As a model, the discourse of socio-political martyrdom and government can be strategic models of Islamic movements and uprisings. Also, by changing the attitude of the goal of martyrdom and the government to the strategy of these two, a way will be provided to eliminate the objections to both views.

    Keywords: Ashura, uprising, Imam Hussein(AS), martyrdom, government}
  • بیان کریمی*، سید مصطفی شهرآیینی

    هابز و اسپینوزا از جمله فیلسوفانی هستند که در تاریخ فلسفه پرداختن به اندیشه سیاسی را از ضروریات کار فلسفی دانسته‌اند. این دو متفکر بنحوی نظاممند اندیشه سیاسی خود را به مابعدالطبیعه و انسانشناسی منتج از آن مرتبط دانسته‌اند که از این حیث با پیشینیان خود و حتی با دکارت که کمابیش همدوره آنهاست، تفاوتی آشکار دارند. اسپینوزا در برخی جهات از هابز تاثیر پذیرفته است، اما بدلیل تفاوت در منطق و فلسفه کلی هر یک، تفاوتی چشمگیر در خوانشهای انسانشناختی و ارایه کارکردهای اندیشه سیاسی این دو فیلسوف مشاهده میشود. هدف راهبر مقاله حاضر برجسته‌سازی پیشینه تاریخی فلسفه سیاسی در یونان باستان بویژه در سده‌های میانه و سپس در تقابل تاریخی با این پیشینه، یافتن مبادی و مفروضات مابعدالطبیعی و انسانشناختی پیدا و پنهان در برتری نوع حکومت مطلوب هابز و اسپینوزا و همچنین برشمردن شباهتها و تفاوتهای میان آنهاست. مدعای اصلی مقاله اینست که فلسفه سیاسی اسپینوزا بر پایه اخلاق و عقل استوار است تاجاییکه ویژگی بارز آن عشق به انسان و اهمیت عقل در سرشت اوست. در سوی دیگر، فلسفه سیاسی هابز حس بنیاد است و ویژگی مشهود آن نگرش بدبینانه به انسان و تفسیری مادی از سرشت وی است. بر همین اساس، اصل صیانت ذات در هابز تنها بمعنای صیانت جسم است و نوع برتر حکومت بزعم او، سلطنت مطلق است که تنها هدف آن حفظ جان شهروندان و تامین امنیت جامعه است، اما صیانت ذات برای اسپینوزا فراتر از صیانت جسم بوده و صیانت عقل را نیز دربرمیگیرد و چه‌بسا بر آن تاکید بیشتری دارد، چراکه ذات آدمی بیشتر به عقل اوست تا به جسمش. بنابرین، نوع برتر حکومت از نظر اسپینوزا، دموکراسی بوده و او به نقش حکومت در تعالی فرهنگ بشر و لزوم سیاستگذاری تربیتی و اخلاقی تصریح کرده است.

    کلید واژگان: تطور تاریخی, فلسفه سیاسی, هابز, اسپینوزا, سرشت انسان, حکومت, امنیت, کمال}
  • سید ابوالحسن نواب، ابراهیم قاسمی، محمود علیخانی کشکک*

    عوامل موفقیت علویان تبرستان در تشکیل حکومت و تداوم تفکر شیعی در شمال ایران موضوع این نوشتار است. مسایل اصلی این پژوهش عبارت اند از: تبیین واژه «امام زاده» و فهم صحیح و دقیق آن و جایگاه حقیقی امام زادگان، اعتقاد به شیعه بودن علویان تبرستان و حدود و ثغور جغرافیایی شمال ایران که در شکل گیری حکومت شیعی در این منطقه اثرگذار بوده است. عوامل پیروزی و موفقیت علویان تبرستان از کاربردی ترین مباحثی است که باید بدان توجه شود تا بتوان درباره تداوم تفکر شیعی در منطقه شمال ایران تامل کرد. در این پژوهش، این موضوع با رویکرد توصیفی تحلیلی بررسی می شود.

    کلید واژگان: علویان, تبرستان, شیعه, امام زادگان, حکومت}
    Seyyed Abu AlHasan Navvab, Ebrahim Qasemi, Mahmud Alikhani Kashkak *

    The factors of the success of Tabarestan Alawites in forming the government and the continuation of Shiite thought in northern Iran are the subjects of this article. This study seeks to explain the following issues: the meaning of the word "Imamzadeh" and its correct and accurate understanding, the true position of Imamzadehs, the belief that the Alawites of Tabarestan are Shiite, and the geographical boundaries of northern Iran that have been effective in forming a Shiite government in this region. The factors of the victory and success of Tabarestan Alawites are among the most practical issues that should be considered in order to reflect on the continuation of Shiite thought in the northern region of Iran. In this research, the above-mentioned issues are investigated with a descriptive-analytical approach.

    Keywords: Alawites, Tabarestan, Shiism, Imamzadehs, Government}
  • سید علی موسوی اصل*، عبدالکریم بهجت پور

    انگاره علامه طباطبایی (ره) در مسئله خاتمیت، درون دینی بوده و آن را ناشی از جامعیت قوانین دینی می دانند. جامعیتی که در مطابقت تام با فطرت، عقل و دانش بشری بوده، و در راستای نیازمندی های بشر اعم از معاد و معاش او ارزیابی می شود. مسئله اصلی این نوشتار کشف ارتباط میان خاتمیت با تاسیس حکومت دینی از منظر علامه طباطبایی (ره) است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دنبال چگونگی کارکرد قوانین جامع اسلام و نحوه اجرای آنها در زندگی بشری است. یافته های تحقیق نشان می دهد که ایشان اعمال قوانین جامع اسلام را تنها در سایه سار تاسیس حکومت دینی، به همراه تنفیذ اختیاراتی خاص به والی اسلامی از یک سو و اعطای حق دعوت دینی به تک تک افراد جامعه جهت صیانت از انحراف و انحطاط از سویی دیگر، به عنوان دو شرط اساسی برای رسیدن به کمال، ارزیابی می کنند. بنابراین سر خاتمیت در نظرگاه ایشان، تقنین آن قوانین جامع و این نحوه از اجراء، به صورت توامان است.

    کلید واژگان: خاتمیت, جامعیت, حکومت, ولایت, اسلام, علامه طباطبایی (ره)}
    Seyyed Ali Mousavi Asl*, Abdolkarim Behjatpour

    Allameh Tabatabaichr('39')s view on the issue of Khatamiyyat is intra-religious and is considered to be due to the comprehensiveness of religious laws. A comprehensiveness that is in full accordance with human nature, intellect and knowledge, and is evaluated with regard to human needs, including those of resurrection and livelihood. The main issue of this article is to discover the connection between Khatamiyyat and the establishment of a religious government from the perspective of Allameh Tabatabai. The present study uses a descriptive-analytical method to find out how comprehensive Islamic laws work and how they are implemented in human life. The findings of the study show that he views the application of the comprehensive state of Islamic laws only in the shadow of the establishment of a religious government, with the execution of special powers to the Islamic governor on the one hand and granting the right of religious invitation to each individual to prevent deviation and degeneration on the other hand, as two main grounds for achieving perfection. Therefore, in his view, the secret of Khatamiyyat is the legislation of those comprehensive laws and such an execution simultaneously.

    Keywords: Khatamiyyat, Comprehensiveness, Government, Guardianship, Islam, Allameh Tabataba`i}
  • طاهره شریف*، ابراهیم برزگر

    اسلام سیاسی، متعاقب انقلاب اسلامی ایران، در جمهوری اسلامی موجودیت عینی یافت و در بازاریابی سیاسی افکار عمومی جهان اسلام، خود را به عنوان کالای پرمشتری برای مسلمانان جهان اسلام، که در عصر جدید همواره سرخورده و شکست خورده و ناکام بوده اند، درآورد. این خوانش انقلابی از اسلام در ایران موفقیت عملی و عینی خود را در قالب ایجاد تغییرات اجتماعی در انقلاب اسلامی، نظام سازی با منطق جمهوری اسلامی که سنت و مدرنیته را در ترکیبی موزون به کار گرفت و نیز در ایجاد نظامی ماندگار و چهل ساله نشان داد؛ اما الگوی رقیب و وهابی داعش در برابر این اسلام سیاسی قد علم کرده، با دولت سازی نیم بند  خود در عراق و سوریه به خودنمایی  می پردازد. در این نوشتار به مقایسه تطبیقی اعتقادات سیاسی، اخلاقیات سیاسی و رفتار سیاسی در منظومه سیاسی شیعه و داعش پرداخته شده است؛ از جمله این موارد، مقایسه اعتقادی موضوع منجی و مهدویت، مقایسه اخلاقی مسئله خلافت و ولایت و مقایسه رفتاری مسئله مهم جهاد و جنگ  است.

    کلید واژگان: تشیع, داعش, اندیشه سیاسی اسلام, حکومت, خلافت}
    Tahereh Sharif *, Ebrahim Barzegar

    Political Islam after the Islamic Revolution in the Islamic Republic became a concrete entity and in political marketing, the public opinion of the Islamic world became a consuming commodity for Muslims in the Muslim world who have always been frustrated, defeated, and failed in the modern age. This revolutionary reading of Islam in Iran demonstrated its practical and objective success in the form of social changes in the Islamic Revolution, systematization with the logic of the Islamic Republic that applied tradition and modernity in a balanced composition, as well as the establishment of a forty-year lasting system. But the Wahhabi rivalry model and here ISIS has stepped up its stance with the ISIS’s half-government in Iraq and Syria. This article deals with the comparative comparison of political beliefs, political ethics, and political behavior in the political system of Shiites and ISIS. Some of the comparisons are belief Comparison of the issue of Savior and Mahdism, the moral comparison of the issue of caliphate and guardianship, and the behavioral comparison of the important issue of jihad and war

    Keywords: Shiite, ISIS, Islamic Political Thought, Government, Caliphate}
  • سیروس خندان*، رشید رکابیان

    ارتباط اخلاق و سیاست همواره مورد توجه دانشمندان، سیاستمداران، فیلسوفان و مدیران جوامع بوده است. برخی اخلاق را تابع سیاست می‌دانند و برخی سیاست را مبتنی بر موازین اخلاقی؛ و دسته‌ای نیز به جدایی بین آنها باورمندند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای به بررسی و تحلیل این مسئله از نگاه امام‌خمینی ره به‌عنوان الگوی سیاست و اخلاق پرداخته است. طبق یافته‌های پژوهش امام ره سیاست را تابع اخلاق و هر دو را از شاخه‌های حکمت عملی می‌داند که در پی تامین سعادت انسان‌اند. براین اساس، امام ره تامین سعادت را منوط به ایجاد سیاست اخلاقی می‌داند. در دیدگاه امام ره سیاست مبتنی بر اخلاق، مولفه‌هایی دارد که رعایت آنها موجب پیشرفت جوامع می‌شود. مولفه‌هایی همچون: رعایت عدالت و انصاف بین مردم؛ پرهیز از دنیادوستی و دنیاپرستی؛ رعایت رفق و مدارا در رفتار با مردم، تناسب مقام‌ها با توجه به میزان برخورداری از فضایل اخلاقی؛ حاکم نمودن اخلاق بر سیاست؛ وفاداری به پیمان و شعارهای حکومتی؛ برخورد صادقانه با مردم؛ و پرهیز از فریبکاری

    کلید واژگان: سیاست اخلاقی, امام خمینی ره, سفر اربعه, حکومت, حق مداری, عدالت محوری}
  • زری فیروزکاه، محمد بهرامی خوشکار*
    زمینه

    علم اخلاق، علمی است که در آن از ملکات انسانی مربوط به قوای نباتی، حیوانی و‏‎ ‎‏انسانی بحث می شود. در این علم، شناخت ملکات فاضله از رذایل، مورد بحث قرار‏‎ ‎‏می گیرد، تا به واسطه آن، آدمی خود را به ملکات فاضله بیاراید و به این وسیله از او افعالی‏‎ ‎‏سرزند که موجب نیل به سعادت اخروی گردد. اهمیت تعاملات سیاست و اخلاق سالهاست که مورد توجه صاحبنظران بوده است. روشن شدن تعاملات اخلاق و سیاست از آن روی اهمیت داردکه تکلیف بسیاری از مقولات مهم و بحث برانگیز که زیرمجموعه این دو به شمار می روند روشن خواهد شد. رابطه سیاست و اخلاق به ویژه در حکومت اسلامی بیشتر مورد توجه است. از این روی پژوهش حاضر به بررسی مبانی فقهی و اخلاقی در تشکیل حکومت اسلامی پرداخته است.

    نتیجه گیری

    حکومت اسلامی را می توان حکومت قانون الهی دانست چرا که برپا داشتن مکارم اخلاقی، تحقق عدالت اجتماعی، و حفظ عزت و کرامت انسانی تنها در پرتو احکام الهی قابل دستیابی است و برای اجرای احکام الهی برقرار ساختن حکومت اسلامی و الهی اهمیت فراوان دارد. حکومت اسلامی باید متعهد بر اخلاق باشد چرا که در نظام سیاسی مردمسالاری دینی، اگر عطف بر دو مولفه مشروعیت آن، یعنی حقانیت و مقبولیت، نقد و نظارت لازم صورت نگیرد، به دلیل اعتمادگرایی مفرط در بستری از باورهای دینی و عاطفه گرایی مرتبط و پیشینه استبدادی و ضعف و سست بنیادی نهادهای مدنی و تاریخی، امکان بروز آسیبهایی از قبیل تشدید یکه سالاری و ظهور استبداد دینی، تقویت حکومت مطلقه دینی با پشتوانه مقبولیت مردمی، بروز ماکیاولیسم مذهبی و دولایه شدن تزویر و ریا در لوای حکومت دینی و مردمی، دو چندان می شود.

    کلید واژگان: اخلاق, حکومت, اخلاق اسلامی}
    Z. Firouzgah, M. Bahrami Khoshkar*
    Background

    Ethics is a science that discusses human properties related to plant, animal and human forces. In this science, the knowledge of the virtuous queens from vices is discussed, through which a person brings himself to the virtuous queens and by this means he is revived by actions that lead to the happiness of the hereafter. The importance of political and ethical interactions has been the focus of experts for years. It is important to clarify the interactions between ethics and politics because the task of many important and controversial categories that are a subset of the two will be clarified. The relationship between politics and ethics, especially in the Islamic government, is more important. Therefore, the present study examines the jurisprudential and moral foundations in the formation of the Islamic government.

    Conclusion

    The Islamic government can be considered as the government of divine law, because the establishment of moral virtues, the realization of social justice, and the preservation of human dignity and dignity can only be achieved in the light of divine laws and the establishment of Islamic and divine government is very important. The Islamic government must be committed to morality, because in the political system of religious democracy, if the two components of its legitimacy, namely legitimacy and acceptability, criticism and oversight, are not taken into account, due to overconfidence in the context of religious beliefs and sentiments. The tyranny, weakness, and fundamentalism of the worldchr('39')s historical and institutional institutions, the possibility of further damage such as the intensification of monotheism and the rise of religious tyranny, the strengthening of religious and secularism, religious and secularism, with the support of popular acceptance.

    Keywords: Ethics, Government, Islamic ethics}
  • زهرا محمدی*

    اندیشه سیاسی در اسلام قدمتی مانند دین اسلام دارد و از دیرباز با مشخص شدن عناصر اصلی و اولیه این دین مسلمانان به تفکر درباره جایگاه حاکم، نوع رابطه میان زمامدار و مردم، نوع حکومت و... پرداختند. مقاله حاضر با بیان اندیشه چهار تن از اندیشمندان اهل سنت و سلفی، یعنی ماوردی در احکام السلطانیه، ابن تیمیه در السیاسه الشرعیه، سید قطب در معالم فی الطریق و عبدالسلام فرج در الفریضه الغایبه نوع نگاه ایشان را به حکومت، خلیفه و ویژگی های حکومت و حاکم اسلامی مشخص می کند. نوشته حاضر به شیوه ای توصیفی-تحلیلی و با نگاهی از درون به مسئله حکومت از دیدگاه این اندیشمندان پرداخته است تا سیر تطور این بحث در میان ایشان و نقاط اشتراک و اختلاف دیدگاه هایشان را بیان کند. مقاله حاضر ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، اهداف حکومت اسلامی، ویژگی های حکومت اسلامی، ارکان حکومت اسلامی، چگونگی تعیین حاکم اسلامی، شرایط حاکم اسلامی و وظایف حاکم اسلامی را از دیدگاه اندیشمندان فوق بررسی می کند. به نظر می رسد با وجود تعلق این اندیشمندان به اهل تسنن مسئله حکومت اسلامی مسیر یکسانی را نپیموده و در مسایلی مانند ادله ضرورت حکومت اسلامی، چگونگی تعیین حاکم اسلامی، ارکان حکومت اسلامی، شرایط حاکم اسلامی و... اختلافاتی دیده می شود.

    کلید واژگان: حکومت, حاکم اسلامی, خلیفه, ماوردی, ابن تیمیه, سید قطب, عبدالسلام فرج}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال