به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روایات » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «روایات» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی کریمیان صیقلانی*

    مسئله وحدت بدن یا کثرت آن برای هر انسان، همانند مسئله وحدت روح یا کثرت آن، از جمله مسائل محل نزاع در فلسفه کلاسیک است. در مستندات دینی نیز هر چند در نظر ابتدائی، تعارض ظاهری به چشم می خورد اما در مجموع می توان به جمع بندی مطلوب رسید. این مقاله با روش توصیفی و تحلیل محتوا، به بررسی مستندات در این خصوص پرداخته است. یافته های تحقیق نشان می دهد بر اساس مستندات دینی، هر انسانی دارای دو بدن «مادی» و «مثالی» است. اما در خصوص تعدد ارواح، اختلاف روایی وجود داشته، برخی روایات انسان را دارای دو روح «الحیوان» و «العقل» می داند و برخی روایات نیز انسان را دارای پنج روح «القوه، الشهوه، المدرج، الایمان و القدس» دانسته اند. همچنین به نظر می رسد دسته دوم از روایات قابل جمع با دسته نخست بوده و روایات حاکی از پنج روح، به قوای همان روح الحیوان و روح العقل اشاره دارد.

    کلید واژگان: وحدت وکثرت, روایات, عرفان, بدن مثالی, روح الحیاه, روح العقل}
    Ali Karimian Seyqalani*

    The problem of the unity of the body or its plurality for every human being, like the problem of the unity or plurality of the soul, is one of the controversial issues in classical philosophy. In the religious documents, though in the initial view, there seems to be an apparent conflict, but in general, a favorable conclusion can be reached. This article has investigated the documents in this regard with the descriptive method and content analysis. Research findings show that according to religious documents, every human has two "material" and "imaginary" bodies. But regarding the number of souls, there is a difference of narrations, some narrations consider man as having two spirits "Al-Hayavan" and "Al-Aql" and some narrations consider man as having five spirits "Al-Quwwa, Al-Shahwa, Al-Madraj, Al-Iman and Al-Quds". Also, it seems that the second category of narrations can be combined with the first category, and the narrations about the five spirits refer to the powers of the animal soul and the soul of the mind.

    Keywords: Unity, Plurality, Narrations, Mysticism, Ideal Body, Soul Of Life, Soul Of Reason}
  • محمد فرضی پوریان*

    یکی مهم ترین قواعد علم کلام که زیربنای بسیاری از قواعد و مسایل این علم می باشد، قاعده «حسن و قبح عقلی» است. پذیرش این قاعده تاثیر بسزایی در نگرش ما به جهان هستی، خداشناسی و دیگر مسایل مهم کلامی دارد. متکلمان مسلمان درباره آن دو دیدگاه دارند. عدلیه(اعم از معتزله و امامیه) آن را پذیرفته و معتقدند حسن و قبح افعال، ذاتی است و عقل و فطرت آدمی بدون در نظر گرفتن هر چیز دیگری آن ها را درک می کند؛ اما اشاعره عقلی بودن آن را منکر شده و بر این باورند که بیان شارع حسن و قبح را سامان می دهد. در این نوشتار تلاش می کنیم با روشی تحلیلی-توصیفی و کتابخانه ای، این قاعده را از منظر روایات معصومین (علیهم السلام) بررسی کنیم و روشن سازیم که آیا خود قاعده یا مضمون آن در روایات بیان شده است یا خیر؟ بر اساس یافته های این پژوهش، معصومین به این مسیله پرداخته اند و روایات گاهی با صراحت و گاهی به صورت ضمنی، بر حسن و قبح عقلی دلالت دارند. در این مقاله به تبیین آن روایات خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: حسن و قبح شرعی, حسن و قبح عقلی, روایات, عدل الهی, فحشا}
    Mohammad Farzipoorean *

    One of the most important principles in theology, laying the foundation for many rules and issues in this field, is the principle of "rational goodness and badness." Acceptance of this principle significantly influences our perspective on the world, theology, and other crucial theological matters. Muslim theologians have two perspectives on this principle. The Adlīyah (including Mu'tazilites and Imamis) accept it, believing that the goodness and badness of actions are intrinsic, and human reason and nature comprehend them without considering anything else. On the other hand, the Ash'aris deny its rational nature, asserting that the divine law specifies the goodness and badness. In this paper, we aim to analyze and explore this principle from the perspective of the narratives of the Imāms (peace be upon them) using an analytical-descriptive and library-based approach. We seek to clarify whether the principle itself or its substance is mentioned in the narratives. According to the findings of this research, the Imāms have addressed this issue, and the narratives sometimes explicitly and sometimes implicitly indicate the rational goodness and badness. This article will elaborate on the explanation of these narratives.

    Keywords: Rational Goodness, Badness, Shīʿa Imāms’s Narratives, Divine justice, Adlīyah}
  • عباسعلی رستمی *

    مسیله تکفیربیشتر جنبه کلامی دارد تا فقهی و خا ستگاه آن نیز اعتقادی است بسیاری از متکلمان بین کفر و ایمان را ملکه و عدم ملکه می دانند یعنی اگر مو من به خدا نباشد کافر خواهد بود، نفاق وصفات منافقین در سیزده سوره از قرآن مطرح شده است. دراوایل سوره بقره نیز خداوند افراد را به سه گروه مومن، کافر و منافق تقسیم و به جهت پیجیدگی شخصیت منافقان، خصوصیات آنان را مورد توجه قرار داده است ودر سوره نهم از قران که نام های متعد دی دارد ومعرو ف ترین آنها(براءت،توبه،فاضحه) است برایت به این جهت که آغاز آن بیزاری خداوند از مشرکان است ، توبه به خاطر اینست که در این سوره از توبه سخن فروان به میان آمده و نام گذاری به(فاضحه) به جهت آنست که آیات مختلفی از آن بیان کننده رسوایی و فضاحت منافقان و پرده بر داری از باور ها و اعمالشان بوده.دراین پژوهش بررسی می شود منافق کافر است وخارج از اسلام؟ یا کفرش دارای مفهومی است عام؟ (پنهان کردن حق) برخی اعتقاد دارند اسلام ظاهری برای مسلمان بودن فرد کافی است وایمان درونی لازم نیست. از این منظر منافق مسلمان است و می تواند ارث ببرد و با مسلمان ازدواج کند، برخی دیگر معتقدند ارتکاز ذهنی از اسلام، ایمان و باور های درونی اوست و اسلام ظاهری کفایت نمی کند؛ در نتیجه منافق کافر است احکام وآثا ر کفر بر او جاری است وحق شهروندی در جامعه اسلامی از او سلب می گردد و در آخرت عذابی جاودانه دارد.گفتنی است پیامدها وآثار مربوط به نفاق در حوزه باورها واعتقادات است. لکن درحوزه رفتار و عمل همچون ریاء با کفراصطلاحی متفاوت است و به معنی خروج از اسلام نمی باشد.

    کلید واژگان: قرآن, روایات, اسلام, ایمان, تکفیر, منافق}
    abbasali rostami*

    The issue of takfir is more theological than jurisprudential and its origin is also a belief. . In the beginning of Surah Al-Baqarah, God has divided people into three groups: believers, infidels, and hypocrites, and for the complexity of the character of hypocrites, he has paid attention to their characteristics. (Fazha) is an acquittal because the beginning of it is God's hatred of polytheists, repentance is because in this surah there is a lot of talk about repentance, and it is called (Fazha) because different verses of it express scandal. And the shame of the hypocrites and the veiling of their beliefs and actions. In this research, it is investigated whether a hypocrite is an infidel and outside of Islam? Or does blasphemy have a general meaning? (Hiding the truth) Some believe that external Islam is enough for a person to be a Muslim, and inner faith is not necessary. From this point of view, a hypocrite is a Muslim and can inherit and marry a non-Muslim. Others believe that the mental concentration of Islam is his inner faith and beliefs, and external Islam is not enough. As a result, a hypocrite is a disbeliever, the rulings and effects of disbelief apply to him, and the right to citizenship in the Islamic society is taken away from him, and he has eternal punishment in the hereafter. However, in the field of behavior and actions such as hypocrisy, it is different from the term kufr and it does not mean leaving Islam.

    Keywords: Quran, hadiths, Islam, faith, takfir, hypocrite}
  • محمد شریفانی، علی عباس آبادی*، محمدکاظم خواجه احسنی

    آیات و روایات فراوانی که درباره ی آموزه ی عوالم پیشین وارد شده، اندیشمندان مسلمان را در طول تاریخ به نظریه پردازی پیرامون آن وا داشته است. حکمت متعالیه نیز به عنوان یک دستگاه معرفتی مبتنی بر روش شناسی فلسفی و الهام گرفته از آموزه های ناب دینی، از این قاعده برکنار نیست؛ لذا ملاصدرا نظریه ی ویژه ای در مورد عوالم پیشین و نحوه ی حضور انسان در آن جا ابراز داشته است. او معتقد است انسان ها در رتبه ای (نه زمانی) پیش از ظهور در عالم دنیا، هویات عقلی ای داشته اند که از پشت پدران عقلی شان بیرون کشیده شده و با شهود ربوبیت پروردگار، با زبان حال «بلی» گفته اند و میثاق سپرده اند. در روایات شیعی نیز به وضوح از دو عالم «ارواح» (روح های بدون بدن) و «ذر» (طینت های دارای اراده و ادراک) سخن به میان آمده است. اما یکی از پیامدهای کلامی-معرفتی باور به این آموزه، مساله ی فطرت است. بر اساس نظریه ی صدرالمتالهین، حضور در عوالم پیشین تاثیری در پیدایی و نیز کیفیت این حقیقت در انسان ندارد؛ زیرا فطرت عبارت است از خلقت ویژه ی آدمی که در همه ی انسان ها مشترک و یکسان است. اما با توجه به روایات شیعی، فطرت انسان نتیجه ی حضور و معرفت او در عوالم پیشین است؛ از این رو اولا فطرت های انسان ها کاملا یکسان نیستند، ثانیا اختیار و انتخاب های انسان در نحوه ی شکل گیری فطرت او نقش دارد، و ثالثا برخی فطرت ها ممدوح و برخی دیگر مذمومند.

    کلید واژگان: فطرت, عوالم پیشین, ملاصدرا, روایات, بررسی تطبیقی}
    mohammad sharifani, ali abasabady*, mohammadkazem khajehahsany

    The many verses and narrations that have been introduced about the doctrine of the previous worlds have led Muslim thinkers to theorize about it throughout history. Transcendent wisdom, as an epistemological system based on philosophical methodology and inspired by pure religious teachings, is not removed from this rule; Therefore, Mulla Sadra has expressed a special theory about the previous worlds and the way of human presence there. He believes that human beings at a rank (not a time) before appearing in the world had intellectual identities that were pulled out from the back of their intellectual fathers and with the intuition of God's lordship, they said "yes" with the language of the present and made a covenant. In the Shia traditions, two worlds of "spirits" (spirits without a body) and "Zar" (spirits with will and perception) are clearly mentioned. But one of the theological-epistemological consequences of believing in this doctrine is the issue of nature. According to the theory of Sadr al-Mutalahin, presence in previous worlds has no effect on the discovery and quality of this truth in humans; Because nature is a special human creation that is common and the same in all human beings. But according to Shia traditions, human nature is the result of his presence and knowledge in previous worlds; Therefore, first of all, human natures are not completely the same, secondly, human discretion and choices play a role in the formation of his nature, and thirdly, some natures are praised and others are condemned.

    Keywords: Fitrat, previous worlds, Mulla Sadra, hadiths, comparative study}
  • یحیی نورمحمدی نجف آبادی *

    با تطبیق تعریفی که فیلسوفان از «حرکت» (خروج تدریجی شیء از قوه به فعل سیلان و تدرج در وجود) و «مجرد» (موجودی که نه تنها جسم عنصری و طبیعی نیست، بدون وجود جسم عنصری و تعلق به آن نیز می تواند باقی بماند) ارایه کرده اند بر اموری در روایات، به اشاراتی از روایات بر مسیله امکان حرکت در مجردات می توان دست یافت؛ لیکن در نگاه ابتدایی، تعارضی در این باره در روایات مشاهده می شود؛ تعداد اندکی از روایات بر عدم حرکت در مجردات دلالت دارند. اما این روایات، ضعیف، مجمل، متعارض با روایات قطعی و غیردال بر ثبات مطلق مجردات اند. درمقابل، انبوهی از روایات یافت می شوند که بر امکان حرکت در مجردات دلالت دارند. روایاتی که از حرکت در تمام ممکنات یا وقت و اجل داشتن تمام مخلوقات یا مرگ تمام آنها یا ازدیاد علم ملایکه یا تقرب بیشتر یافتن ایشان و... حکایت دارند. از دلالت مجموع این روایات، اجمالا امکان حرکت در مجردات قابل استنباط است.

    کلید واژگان: حرکت, مجردات, مادیات, روایات}

    Despite the philosophers' definition of "motion" (the gradual departure of an object from potentiality to actuality and mobility or gradation in existence) and "incorporeal being" (an entity that is not an elemental or natural body, it can still remain there without an elemental body and material belongings), one can find some traditions suggesting the possibility of motion in incorporeal beings. There, prima facia, however, seems a contradiction in those traditions. A small number of traditions indicate the absence of motion in incorporeal beings. But those traditions are weak, ambiguous, conflicting with definite narrations that do not signify the absolute stability of incorporeal beings. In contrast, there are a lot of traditions indicating the possibility of motion in incorporeal beings; traditions that suggest motion in all contingent beings, that all creatures have time or appointed term or death, or the increase in the knowledge of the angels, or their getting closer to God, etc. From the overall implication of these narrations, the possibility of motion in incorporeal beings can be inferred.

    Keywords: motion, incorporeal beings, material beings, traditions}
  • اعظم موذنی *، سید حسین رکن الدینی

    از مهم ترین روش های شناخت معنای واژه ای در زبان، استفاده از مفاهیم هم نشین و جانشین آن واژه است. دیدگاه معناشناختی با توجه به روابط هم نشینی و جانشینی، می تواند دیدگاه قرآن و روایات را درباره مفاهیم اخلاقی و ارزشی تبیین کند. عفت واژه‏ای است که بر گونه ای از بازدارندگی و خویشتن داری در انجام فعل حرام و زشت یا گدایی و درخواست بی مورد دلالت دارد. مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای با تاکید بر حوزه معناشناختی به بررسی واژه عفت درآیات و روایات پرداخته و با عنایت به روابط مفهومی عفت با دیگر مفاهیم هم نشین و جانشین، گستره معنایی این واژه و مفاهیم نو و کارآمد و چرایی هم نشینی و جانشینی این واژگان را به جای عفت بیان کرده که برای تعیین حدودوثغور این واژه و جلوگیری از سوء برداشت های شخصی ضروری است. بر اساس یافته های این پژوهش تعدادی از مفاهیم همچون هتک، حرص، شهوت رانی و گدایی مفاهیم متقابل عفت هستند و قناعت، نشانه اسلام و تشیع، غیرت، عقل و بهترین عبادت، مفاهیم غیرمتقابل و هم نشین عفت هستند که ارتباط معنایی وثیقی با عفت دارند و واژه های کف، امتناع، صبر و حفظ و آیات یا جملاتی در قرآن کریم جانشین واژه عفت هستند.

    کلید واژگان: قرآن کریم, روایات, عفت, معناشناسی, روابط همنشینی و جانشینی}
    azam moazeni *, Sayyed Hussein Roknoddini

    In explaining semantics of the word chastity in the holy Qur'an and hadiths, chastity implies a kind of restraint and continence performing a forbidden and ugly act or begging and unnecessary request with action with certain limits. The present study is filled with statistical method – quantitatively and linguistic context in appropriate verses and traditions based on the concept of chastity with other concepts relevant to this term while using descriptive - analytic method in addition to establish the position of modesty in connection with the concepts of Qur'an and traditions ,has recognized certain words and related lexemes to morality It is widely stated with different functions. Collocations in two categories of mutual context and non-synonymous words reviewed and words rape, greed, lust, begging, signs of Islam and Shiism, zeal wisdom and the best worship was, and words restraint, refusal ,patience and retention in some ways they are some of the expressions used as substituents for chastity. But the word chastity preferable to substitute words in order to express the concept comprehensively and restrictively..

    Keywords: holy Qur'an, Hadiths, chastity, Semantic field, collocation relationships substituent relationships}
  • محمد فرضی پوریان*

    یکی از مهم ترین مسایلی که ذهن بشر را به خود مشغول کرده مساله شناخت خداوند متعال و صفات او است. در این میان رابطه خداوند با مخلوقات، یکی از چالش های مهم علوم عقلی بوده و حکما، متکلمان و عرفا در رابطه با آن اظهار نظر کرده اند. پیروان حکمت متعالیه «تشکیک در وجود» را پذیرفته و عرفا «وحدت وجود» را مطرح کرده اند. در این نوشتار تلاش می شود با روش تحقیقی- توصیفی و کتابخانه ای پاسخ به این سوال از منظر روایات بررسی شود. آنان در رابطه با ذات حق فرموده اند: «خداوند داخل در اشیا است، نه به صورت ممزوج شدن؛ و خارج از آنان است، نه به صورت مباینت و جدایی.» لذا در ابتدای امر تحلیل شارحان حدیث را نقل کرده سپس نتیجه گرفته ایم که این سخن دو معنای ثبوتی و سلبی دارد، معنای ثبوتی آن قابل درک نیست مگر با شهود، و معنای سلبی به معنای نفی جسمانیت از خداوند متعال و احاطه علمی و سیطره وجودی بر تمام موجودات است.

    کلید واژگان: روایات, معنای ثبوتی, معنای سلبی, دخول در اشیا, خروج از اشیا, احاطه علمی, سیطره ممزوج شدن, مباینت}
    Mohammad Farzi Pourian

    One of the most important issues that occupy the human mind is the issue of knowing God, the Almighty, and His attributes. In the meantime, the how of God's relationship with creatures is one of the important challenges of intellectual sciences and sages, theologians and mystics have commented on it. The followers of transcendental wisdom have accepted the "sustainability in existence" and the mystics have proposed the "unity of existence". In this article, an attempt is made to answer this question from the point of view of narratives with a research of descriptive and library method. They have said in relation to the essence of truth: "God is inside things, not in the form of mixing; And it is outside of them, not in the form of comparison and separation." Therefore, at the beginning of the analysis, we have quoted the commentators of the hadith, and then we have concluded that this word has two positive and negative meanings, its positive meaning cannot be understood except by intuition, and the negative meaning means the negation of physicality from God, the Almighty, and scientific encirclement and existential control over all creatures.

    Keywords: Narratives, Evidential Meaning, Negative Meaning, Penetration intoThings, Exit from Things, Absolute, Mixed, Separate}
  • ناصر خزائی، سید محمد رضوی*، سیده فاطمه هاشمی

    از جمله مباحثی که در حوزه قرآن پژوهی مطرح است بحث خلیفه الله است که در قرآن کریم چندین بار این واژه با صیغه های متفاوت آمده است این تحقیق با استفاده از شیوه توصیفی تحلیلی و مراجعه به کتب لغت و تفاسیر قرآن کریم و مراجعه به احادیث معصومین (ع) فراهم آمده و در پی پاسخ به این سوال است که واژه خلیفه از حیث مفهومی و با توجه به قراین به چه معناست و آیا مصادیق آن فقط انبیاء و ایمه ممعصومین هستند یا هرکسی که بعد از پیامبر رهبری جامعه اسلامی را به دست به گیرد.. نتیجه حاصل از آن این است که خلیفه الله در هر عصری از جانب خداوند متعال معین و منصوب است و همواره زمین از حجت و خلیفه الهی خالی نیست. ازجمله دلایل این ادعا این است که در قرآن کریم این واژه خاص انبیا و اولیای الهی بکار رفته است. ازنظر قرآن کریم چون خلیفه الهی علم اسماء را از خداوند متعال دریافت نموده و با فضیلت علم و عصمت به مقامی رسیده که به امر خداوند متعال مسجود فرشتگان و به عالی ترین جایگاه در عالم خلقت رسیده یعنی مقام خلافت الهی در زمین که این امر جز با اراده حضرت حق امکان پذیر نیست. لذا افراد دیگر از جامعه بشری شایستگی منصب مقام خلافت خداوند را ندارند.

    کلید واژگان: مصداق, مفهوم, خلیفه الله, روایات, انبیاء, اولیا}
    Naser Khazaei, Seyed Mohamad Razavi *, Seyedeh Fatemeh Hashemi

    One of the topics that is discussed in the field of Quranic research is the issue of Khalifahullah, which is mentioned several times in the Holy Quran with different forms. It has been provided and the answer to this question is sought, what does the word caliph mean conceptually and according to the evidence, and are its examples only the infallible prophets and imams or anyone who takes over the leadership of the Islamic community after the Prophet. The result of that is that the Caliph of Allah is determined and appointed by God Almighty in every age, and the earth is not always devoid of God''s authority and Caliph. Among the reasons for this claim is that in the Holy Qur''an this special word for prophets and divine saints is used. According to the Holy Qur''an, as a divine caliph, he received the knowledge of names from God Almighty, and with the virtue of knowledge and infallibility, he reached a position that, at the command of God Almighty, the prostrate angels and reached the highest position in the world of creation, that is, the position of divine caliphate on earth, which is only by will. Hazrat Haq is not possible. Therefore, other people from the human society do not deserve the position of God''s caliphate.

    Keywords: Example, meaning, Caliph Allah, hadiths, prophets, saints}
  • عبدالهادی صالحی زاده*

    از آن جایی که در دنیای کنونی، جهان اسلام در برابر جهان کفر است و بسیاری از دشمنان اسلام، از شوکت و عظمت اسلام و مسلمانان در هراس هستند و درصدد آن هستند که هر از گاهی به عظمت مسلمانان بکاهند و مهم-ترین راهکار آن را کاستن قدرت مسلمانان و تعداد نفوس آنان می دانند و درصدد آن بر آمده اند که از تعداد مسلمانان بکاهند و آنان را در اقلیت قرار دهند، بنابراین لازم است که هم مسلمانان را با فرهنگ اصیل اسلامی نسبت به فرزند آوری آشنا نمود و هم به بررسی از ظاهر برخی از آیات و روایات که بر نکوهش از فرزند آوری دلالت دارند، پرداخت و راهکار حل آن را بیان نمود. در نوشتار حاضر با استفاده از شیوه تحلیلی انتقادی و با بهره گیری از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت، به آسیب شناخت آیات فرزند آوری پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که ظاهر برخی از آیات، بیانگر تکاثر بودن فرزندان، فتنه بودن فرزندان، عامل دوری بودن اشتغال به فرزندان از خدا، دشمنی فرزندان با والدین است. علاوه بر آن که بیان نمودیم که استنباط این موانع از آیات درست نیست و نتیجه نوعی نگرش سطحی به آیات است و تدبر در آیات، بیانگر آن است که آیات بر آن دلالت ندارد.

    کلید واژگان: آسیب شاخت, فرزند آوری, موانع فرزند آوری, آیات, روایات}
    Abdolhadi Salehizadeh *

    Because in the current world, the Islamic world is disbelieving against the world and many enemies of Islam are afraid of the shock and greatness of Islam and Muslims, and they are trying to reduce the greatness of Muslims from time to time, and the most important solution is They consider it as reducing the power of Muslims and the number of their population, and they are trying to reduce the number of Muslims and make them a minority, so it is necessary to familiarize Muslims with the authentic Islamic culture of having children and He examined the appearance of some verses and hadiths that indicate the condemnation of having children and explained the solution to it. In this article, using analytical-critical methods and using the verses of the Holy Qur'an and the traditions of Ahl al-Bayt, we discussed the harm of understanding the verses of having children and came to the conclusion that the appearance of some verses indicates that children are procreative, children are fitna. The cause of being away from God is children's enmity with their parents. In addition to the fact that we have stated that inferring these obstacles from the verses is not correct and the result is a kind of superficial attitude towards the verses, and deliberation in the verses indicates that the verses do not indicate them.

    Keywords: Damage to the shaft, Having children, obstacles to having children, verses, traditions}
  • حامد اسلام جو*، رحمان بوالحسنی، امیر جوان آراسته

    ولایت باطن نبوت و تحلیل و تفسیر عرفانی آن یک ضرورت است. ولایت در میان اهل عرفان به قرب به خدای رحمان معنی می شود. وقتی که بنده از خود فانی و به حق می شود می توان گفت به ولایت رسیده است. وقتی معنای ولایت کامل می شود که مضاف بر قیام بنده برای حق، اخلاق ایشان نیز به اخلاق حق تغییر کند و به اوصاف ایشان تبدیل شود به طوری که علم ایشان علم حق، قدرت ایشان قدرت حق و فعل ایشان فعل حق باشد. هدف از انجام این تحقیق رابطه ولایت امام مهدی با ولایت رسول اکرم و امام علی علیهماالسلام با تاکید بر اندیشه های امام و عرضه آن بر معارف اهل بیت علیهم السلام می باشد. روش این تحقیق توصیفی تحلیلی خواهد بود. حوزه کار منابع کتابخانه ای، اسناد و مدارک (منابع چاپ شده) و نیز وبگاه ها و بانک های اطلاعاتی خواهد بود. نتایج تحقیق نشان می دهد که عارفان درخصوص بحث ولایت نظراتی داشته اند که از آغاز تا پایان قرن هفتم دست خوش تحولات متعددی بوده است. به طوری که می توان گفت در قرن های اولیه، ولی از نظر صوفیه، شیخ یا پیری محسوب می شده است که مبادرت به راهنمایی و ارشاد سالکان در راستای نیل به مقصود می نموده است. اما در قرن های بعد، مقوله ولایت به شکل تخصصی تری دنبال شد و حکیم ترمذی، کسی بود که برای اولین بار در سیر تاریخ عرفان و تصوف اسلامی توانست نظریه ولایت را ارایه دهد و پس از آن، اکثر عرفا در این خصوص به تحقیق و تفحص پرداخته و مطالبی را ارایه نموده اند.

    کلید واژگان: ولایت, امامت, اندیشه های امام, معارف اهل بیت, آیات قرآن, روایات}
    Hamed Eslamjoo *, Rahman Bolhassani, Amir Javan Arasteh

    The inner guardianship of prophecy and its mystical analysis and interpretation is a necessity. Velayat among mystics means closeness to the Merciful God. When a servant dies of himself and becomes righteous, it can be said that he has reached the province. When the meaning of Wilayat is complete when, in addition to the servant's uprising for the truth, his morals also change to the morals of the truth and become his attributes, so that his knowledge is the knowledge of the truth, his power is the power of the right, and his actions are the deeds of the right. The purpose of this research is the relationship between the guardianship of Imam Mahdi and the guardianship of the Holy Prophet and Imam Ali (peace be upon him) with an emphasis on the thoughts of the Imam and its presentation on the teachings of the Ahl al-Bayt (peace be upon them). The method of this research will be descriptive and analytical. The field of work will be library resources, documents and documents (printed resources) as well as websites and databases. The results of the research show that mystics had opinions regarding the issue of the province, which underwent many changes from the beginning to the end of the 7th century. So that it can be said that in the early centuries, according to the Sufis, a guardian was considered to be a sheikh or an old man who took the initiative to guide and guide the seekers in the direction of achieving the goal. But in the following centuries, the category of Wilayat was followed in a more specialized form, and Hakim Tirmidhi was the one who was able to present the theory of Wilayat for the first time in the history of Islamic mysticism and Sufism, and after that,

    Keywords: Guardianship, Imamate, Imam's thoughts, Ahl al-Bayt's teachings, Qur'anic verses, hadiths}
  • علی آیتی*، عسکری سلیمانی امیری
    یکی از مصادیق مورد ادعا درباره ناسازگاری عقل و دین مسیله پرچالش حدوث زمانی عالم جسم به معنی داشتن نقطه آغازین است که همواره فلاسفه کوشیده اند آن را نفی کنند و متکلمان تلاش کرده اند آن را اثبات کنند و در این گیرودار متکلمان حتی برخی از فلاسفه را به کفر متهم کرده اند. استناد متکلمان در این ادعا هم ادله عقلی و هم ادله نقلی بوده است، اما در مقاله حاضر صرفا روایات مرتبط با این باب بررسی شده است. در این مقاله تلاش شده است با بهره گیری از مجامع روایی شیعی و دسته بندی روایات باب حدوث عالم و تکیه بر ظهورات روایات بر اساس قراین لفظی و عقلی نشان داده شود که علی رغم ادعای متکلمان درخصوص حدوث زمانی عالم جسم بر اساس شکل ظاهری روایات، با نظری ژرف تر و بدون پیش داوری ذهنی می توان دریافت که این روایات نه تنها دلالتی بر این مدعا ندارند، بلکه بر اساس همان مستندات حتی می توان مدعی نقیض این ادعا شد و در برخی روایات دلالت بر قدم عالم را یافت.
    کلید واژگان: حدوث, قدم, روایات, عقل, نقل}
    Ali Ayati *, Askri Soleymaniamiri
    One of the alleged instances of the incompatibility of reason and religion is the controversial issue of the physical world’s temporal contingency, meaning having a starting point, which philosophers have always tried to deny and theologians have tried to prove. In this dilemma, theologians have even accused some philosophers of blasphemy. The theologians have cited both intellectual and narrative evidence for this claim, but in this study, only the narrations related to this subject-matter have been examined. In this paper, an attempt has been made by using the Shia narrative authorities and categorizing the narrations about the contingency of the world and relying on the frequencies of the narrations based on verbal and intellectual evidence to show that, despite the claim of theologians about the physical world’s temporal contingency based on the appearance of the narrations, with a deeper view and without mental prejudice, we can find that these narrations not only do not indicate this claim, but also, based on the same documents, may even refute this claim, and, in some narrations, we can find the indication of eternity of the world.
    Keywords: contingency, Eternity, traditions (hadiths), reason, Narration}
  • محمدباقر دهقان *، سید محمود موسوی

    در این مبحث پرسش اصلی آن است که آیا خداوند ویژگی یا مجموعه ای از ویژگی ها را دارد که بتوان براساس آنها او را به مثابه یک شخص قلمداد کرد؟ آیا از منظر قرآن می توان شخص انگاری خداوند را اثبات کرد؟ این پژوهش از روش توصیفی تحلیلی استفاده می کند و ابتدا با بیان اینکه مفهوم شخص وارگی یک وصف بسیط و ممتاز در عداد سایر اوصاف نیست، نشان داده خواهد شد که شخص وارگی، وصفی مرکب گونه و مجموعه ای از اوصاف مختلف است که جمع آن، سبب شکل گیری آثار جدید می شود؛ ازاین رو حدود هفت معیار ضروری برای شخص وارگی مطرح می شود که براساس آن می توان قضاوت کرد که آیا از منظر قرآن، خداوند موجودی متشخص است یا نه؟ براساس یافته های این پژوهش با شواهدی که از قرآن خواهیم آورد، شخص وار بودن خدای دین اسلام اثبات می شود.

    کلید واژگان: خداوند, شخص وار, شخص انگاری, متشخص, انسان وار, قرآن, روایات}
  • حمیدرضا رمضانی درح، رضا کشاورز سیاهپوش، صفدر الهی راد

    یکی از مباحث کلامی که در دوران متاخر تحت تاثیر فرهنگ جدید غربی بیش‌ازپیش به آن پرداخته شده، مسیله «قلمرو دین» است. بحث قلمرو دین از آن رو مهم است که می‌تواند به‌روشنی در فهم متون دینی ما را یاری کند و قرینه‌ای برای فهم صحیح ما از دین محسوب شود. در این مقاله تلاش شده است تا رویکرد یکی از جوامع مهم روایی شیعه، یعنی کتاب شریف «اصول کافی» به موضوع «قلمرو دین» با روش گردآوری خانواده حدیثی بررسی شود. براساس این روش، از کنار هم قرار دادن مجموع روایات هم‌مضمون در اصول کافی مطابق یک معیار کلی،‌ «گستره حضور دین در عرصه‌های مختلف زندگی بشر تا جایی است که با سعادت نهایی انسان گره خورده باشد». بیان این نکته حایز اهمیت است که در نوشتار پیش‌رو امکان بررسی قلمرو دین از منظر درون‌دینی مفروض گرفته شده است.

    کلید واژگان: دین, قلمرو دین, روایات, اصول کافی, حداقلی, حداکثری, جامعیت (اعتدالی)}
  • سید محمد نورالهی، محمدعلی رضایی اصفهانی، محمود قیوم زاده

    اسلام و قرآن با ارایه بینش‌ها، آگاهی‌ها، ارزش‌ها، هنجارها، احساس‌ها و الگوهای اجتماعی توانسته است بیشترین تاثیر را بر نحوه زیستن انسان‌ها از خود نشان دهد. آخرین دین آسمانی برای تمام نیازهای درونی و بیرونی راهکار نشان داده و با عرضه الگوهای رفتاری متنوع، انسان را به سرمنزل مقصود رهنمون کند و به حیات جاودانه نایل گرداند. الگوهای سبک زندگی مدرن علی رغم فرصت‌ها و امکاناتی که در اختیار بشر قرار داده است وبه موضوعات مادی و مسایل دنیوی پرداخته، بیماری‌ها و آسیب‌های متعددی را نیز به ارمغان آورده است. اسلام به عنوان آخرین و برترین دین الهی، الگوها و مدل‌های متعادل و جامعی را در اختیار انسان قرار می‌دهد تا آدمی بتواند ضمن رهایی از تهدیدها و آسیب‌ها به سعادت دنیوی و اخروی دست یابد. دین به گونه‌های مختلف می‌تواند در سبک زندگی انسان تاثیرگذار باشد؛ دین حاوی آگاهی‌ها، بینش‌ها و نگرش‌های اصلی است که در سبک دهی به زندگی انسان‌ها نقش آفرین‌‌اند. دین شناخت‌ها و نگرش‌های اصیلی را در ارتباط با خدا، جهان دیگر و انسان به آدمی می‌دهد تا از این طریق بتواند تصاویر روشن از جهان پیرامون و خویشتن داشته باشد. هدف از پژوهش پیش رو این است که اصول و موضوعات سبک زندگی اسلامی که انسان را به حیات طیبه برساند و خوشبختی و صراط را در یابد و به سعادت دنیوی و اخروی برسد از آیات و روایات استفاده کرده است و الگو و روش‌هایی را توضیح می دهد که ما بتوانیم آنرا در زندگی خود اجرا کنیم و سریع تر رشد کنیم تا به سر منزل مقصود برسیم.

    کلید واژگان: سبک زندگی, زندگی, دین, تربیت معنوی, قرآن, روایات}
  • سمیه یوسفی، علی محمد میرجلیلی

    اسلام خواهان رشد و تعالی و برتری مسلمانان در تمامی زمینه‌ها، ازجمله زمینه اقتصادی است و بدین‌منظور مسلمانان را به کار و تلاش در جهت رشد تولیدات داخلی و بی‌نیازی از دیگران دعوت می‌کند. رسیدن به قدرت و اقتدار اقتصادی از راه‌های مختلفی قابل دستیابی است و عامل موثر در انتخاب این راه‌ها، نوع هدفی است که هر جامعه‌ای از تولید دنبال می‌کند. بنابراین ازآنجاکه هدف از تولید در انتخاب روش‌ها و راهکارهای تولید موثر است و استفاده از روش‌های موثر و بی‌نقص تنها از طریق یک مکتب الهی به‌ دست می‌آید؛ هدف از این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام گرفته، معرفی اهداف تولید از دیدگاه اسلام است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می‌دهد که اسلام از تاکید و تشویق به کار و تولید اهدافی را دنبال می‌کند و این اهداف به‌گونه‌ای پی‌ریزی شده‌اند که به تحقق هدف خداوند از خلقت جهان و جهانیان کمک خواهند کرد.

    کلید واژگان: هدف, تولید, اسلام, قرآن, روایات}
  • حجت منگنه چی*
    رابطه خداوند با جهان و موجودات آن، رابطه ایجادی بوده و او فاعل و خالق نظام امکانی است. در تبیین چگونگی این فاعلیت، میان مشهور متکلمان و فیلسوفان اختلاف نظر کلی وجود دارد. در این میان، اختلاف نظر دیگری نیز مشاهده می‏شود که در یک سوی آن دیدگاه فیلسوفان و در سوی دیگرش برخی آیات و شماری از روایات قرار گرفته و ناسازگاری را نشان می‏دهد؛ زیرا برخلاف نظر فیلسوفان که علم خداوند را یگانه منشا صدور فعل می‏دانند، در قرآن به صورت پراکنده و در شماری از روایات به روشنی به این معنا توجه داده شده که ایجاد موجودات به طی شدن مراتب و مراحلی بستگی دارد. مسیله این است که چگونه می‏توان این کثرت را (اگر خارجی باشد) با اصول عقلی ناظر به مرتبه خاص وجود خداوند سازگار دانست؟ در این نوشتار کوشیدم که نشان دهم یافته‏های فلسفی، به ضمیمه برخی آموزه‏های دینی، این ناسازگاری را برطرف می‏کند.
    کلید واژگان: فاعلیت خداوند, اقسام فاعل, قرآن, روایات, اصول عقلی, شواهد نقلی}
    Hojjat Mangenehchi *
    God’s relation to the world and its creatures has been a creative relationship, and He is agent and creator of possibility system. To explain how this activity is, popular theologians and philosophers have general disagreement over it. In the meantime, the other difference of opinion is seen too, that from one side we have philosophers’ views, and from the other side we face with some verses and traditions that show incompatibility; because contrary to the philosophers’ views that know God’s knowledge the only source of occurring action, in the Holy Quran sporadically, and in some traditions clearly have been regarded to this meaning that creating the creatures depends on passing steps and levels. The problem is that how can this multiplicity (if external) be compatible with rational principles manifesting special rank of God’s existence? In this writing we try to show that philosophical findings along with some religious teachings, eliminate this incompatibility.
    Keywords: God’s Activity, Types of Agent, Holy Quran, traditions, Rational Principles, Narrative Evidence}
  • مهدی حسن زاده*

    پیشرفت و تعالی نظام اسلامی، وابسته به رهبران و کارگزارانی است که بتوانند حکومت و جامعه را براساس آرمان‌ها و مبانی اصولی‌اش پیش ببرند. در نظام اسلامی، شناخت صحیح نیروها و اطلاع از شاخصه‌های ایشان، مانع نفوذ عوامل دشمن در بدنه نظام خواهد شد. بهترین راه برای شناخت خصوصیات کارگزاران در نظام اسلامی و ارایه الگویی مناسب در این زمینه، مراجعه به مبانی اسلام است. در این پژوهش، مجموعه‌ای از ویژگی‌های کارگزاران، در جهت گزینش و به‌کارگیری آنها در نظام اسلامی براساس قرآن کریم و روایات معصومان‌(ره) در سه ساحت علمی، خلقی و توانایی، مورد بررسی قرار گرفته است. مستندسازی شاخصه‌های کارگزاران در ابعاد علمی، خلقی و توانایی براساس قرآن کریم و روایات، ابداعی است که این مقاله را از سایر پژوهش‌ها متمایز ساخته است. این پژوهش به تحلیل شاخصه‌های کارگزاران در نظام اسلامی با بهره‌گیری از منابع مذکور با روش تحلیلی توصیفی می‌پردازد. یافته‌های تحقیق بر این امر حکایت دارد که کارگزار نظام اسلامی می‌بایست از شاخصه‌هایی همچون علم و آگاهی، ولایتمداری، اخلاص در رفتار و عملکرد خود، مسیولیت‌پذیری و... برخوردار باشد.

    کلید واژگان: کارگزار, نظام اسلامی, قرآن کریم, روایات}
  • سیده زهرا موسوی، سید مرتضی حسینی شاهرودی*، محمدعلی وطن دوست حقیقی مرند

    یکی از مهم ترین مباحث اعتقادی، مسئله جایگاه وجودی پیامبر خاتم N پیش از مرتبه طبیعت است. شناخت و فهم صحیح این مسیله، در بسیاری از مسایل دیگر همچون تفویض امور خلایق، وساطت حضرات معصومین در آفرینش و برخی دیگر از حقوق ایشان بر مخلوقات، تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. یکی از راه های شناخت این مهم، بررسی روایات خلقت نوری اهل بیتM  است. در این پژوهش تلاش شده تا با گردآوری کتابخانه ای اطلاعات و به مدد تحلیل و توصیف داده ها، به دیدگاه سه حکیم عالی قدر در جهان اسلام، ملاصدرا، فیض کاشانی و علامه طباطبایی، و در ضمن آن، به سه روایت در این باب اشاره شود. حاصل به دست آمده چنین است که هر سه فیلسوف، روایات خلقت نوری را پذیرفته و لازمه آن را عینیت عقل اول و نور پیامبر خاتم N و اهل بیت M می دانند.

    کلید واژگان: خلقت نوری, پیامبر خاتم, عقل اول, روایات}
    Sayyedeh Zahra Mousavi, Sayyed Morteza Husseini Shahroudi *, MuhammadAli Vatandoost Haghighi Marand

    One of the most important religious issues is the matter of the existential position of khatam al-anbīyāʾ (the seal of the prophets) before the stage of the natural world (matter). The knowledge and correct understanding of this issue have a considerable effect on many other matters such as the delegation (tafwid) of creatures’ matters, the intermediary of the holy infallibles in the creation and some other infallibles’ rights to the creatures. One of the ways to know this important thing is to study the narratives of al-nūr (the light) creation of Ahl al-Bayt (a) (Arabic: اهل البیت). In this note with library data collection, it has been attempted to determine the opinions of three great philosophers in the Islam world; Sadr al-Muta'alehin, Fayḍ al-Kāshānī and Allamah Tabatabaei, and within it to three hadiths. The outcomes are the three philosophers have accepted the light creation and its prerequisite is the first intellect objectivity and the light of the of khatam al-anbīyāʾ (the seal of the prophets) and Ahl al-Bayt.

    Keywords: Al-nūr (the light) creation, Khatam al-anbīyāʾ (the seal of the prophets), The first intellect (al-'aql al-awwal), Islamic narrations}
  • محمدعلی وطن دوست*

    با رجوع به برخی آیات قرآنی (مانند آیه 68 سوره زمر)، با اصطلاح «صعق» روبه رو می شویم که به دنبال نفخ صور، همه موجودات هستی را در بر می گیرد. براساس روایات معتبری مانند روایت امام سجاد7 که در تفسیر آیه آمده است، «صعق» به «موت» تفسیر گردیده و به همه موجودات مادی و مجرد (مانند فرشتگان) نسبت داده شده است. در پژوهش حاضر تلاش شده تا به شیوه عقلی و نقلی و با رویکرد فلسفی و کلامی، چگونگی وقوع مرگ در مجردات مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در همین راستا، با مبنا قرار دادن این همانی ماهیت مرگ و خواب در آموزه های دینی و تحلیل ویژگی های خواب، چگونگی وقوع مرگ در مجردات، براساس مبانی فلسفی تبیین گردیده است. در پایان، این نتیجه به دست آمده است که مرگ در مجردات مثالی به صورت قطع ارتباط وجودی و ادراکی با جسم مثالی می باشد که لازمه آن انتقال از یک مرتبه هستی به مرتبه بالاتر است. در مجردات عقلی نیز مرگ به معنای «قطع توجه ادراکی آنان از خود» می باشد که در آموزه های دینی از آن به «انقطاع» و در اصطلاح عرفان به «فنا» تعبیر می شود.

    کلید واژگان: مرگ, مجردات, آیات, روایات, مبانی حکمت متعالیه}
    Mohammadali Vatandoost *

    When referring to some verses of the Qur’an such as Zumar 68, we come across the term sa’eqa “swoon”, after the trumpet is blown; it encompasses all what there is. According to sound traditions such as that narrated from Imam Sajjad (PBUH), sa’eqa means death and it encompasses all beings corporeal and incorporeal such as angels.In his research through a traditional and rational method and adopting a philosophical and theological approach, the author tries to critically analyze how death might happen to incorporeal beings. Taken for granted that death is identical with sleep as per religious doctrines analyzing the characteristics of sleep, the author goes to explain how incorporeal beings die according to the principles of transcendent theosophy. The conclusion drawn is that the imaginal (methali) beings die when their ontic and cognitive ties are disconnected from their imaginal bodies which promotes them to a higher stage of existence. Death for the incorporeal beings means the termination of their self-awareness which as per religious doctrines is rephrased as cutting one-self from everything but God and in mysticism is termed as annihilation.

    Keywords: Death, incorporeal beings, verses of the Qur’an, traditions, the principles of transcendent theosophy}
  • سیده زهرا موسوی بایگی*، سید مرتضی حسینی شاهرودی، محمدعلی وطن دوست

    کسب معرفت به ابعاد وجودی پیامبر خاتم از مهم ترین و اساسی ترین معارف اعتقادی است. یکی از ابعاد این مساله، وجود پیامبر خاتم پیش از مرتبه طبیعت است. در این پژوهش، نگارنده کوشیده است براساس روایاتی که اشاره مستقیم به نام پیامبر کرده اند و مستقیم یا غیر مستقیم به مساله این پژوهش مربوط است، به مدد اصول عامه فلسفی و با روش کتابخانه ای و تحلیلی توصیفی، جایگاه وجودی پیامبر اسلام9 پیش از عالم طبیعت را تبیین نماید. حاصل این بررسی ها بیانگر این است که باطن و حقیقت وجودی پیامبر بعینه (عینا) همان عقل اول است و آن رابطه خاصی که میان وجود جسمانی پیامبر9و عقل اول وجود دارد، نظیر رابطه میان بدن طبیعی و نفس ناطقه سایر انسان ها می باشد. سپس در مراتب بعد، حقیقت باطنی سایر اهل بیت در طول باطن پیامبر قرار دارد و میان این حقایق باطنی و وجود جسمانی اهل بیت رابطه انحصاری وجود دارد.

    کلید واژگان: پیامبر, صادر اول, عقل اول, روایات}
    Seyedeh Zahra Mousavi Baygi *, Seyed Morteza Hoseini Shahrudi, Mohammad Ali Vatandoost

    Knowing different  aspects of holy Prophet Muhammad is one of the foremost duties in the Islamic doctrines. One of those aspect is his presence prior to the creation of nature. In their research, the authors have tried to explain the issue in the light of traditions mentioned the point directly or indirectly. They have made use of descriptive-analytic method and of general principles of philosophy, too. The outcome is that Muhammadian true and inner entity is identical with the First Intellect. The particular relation between the body of holy Prophet and the First Intellect is similar to that between natural body of ordinary people to their rational soul. Then in later stages, come the inner entities of holy Ahlulbeit in a hierarchical line with holy Prophet. There are exclusive ties among those inner entities and Ahlulbeit’s physical bodies.

    Keywords: Holy Prophet, the first emanation, the First Intellect, traditions}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال