به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ضرورت ازلی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ضرورت ازلی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حامد کمیجانی *

    در برهان صدیقین، فیلسوف با مطالعه مطلق واقعیت، درصدد اثبات واجب الوجود است. علامه طباطبائی با توجه به ضرورت ازلی واقعیت عینی و در بستر جریان برهان «إن ملازمات»، به وجوب ذاتی آن منتقل گشته است. ابن ‎سینا بر اساس ضرورت ذاتی واقعیت عینی و خارج نبودن آن از دو وضعیت «وجوب» و «امکان»، وجود واجب را تثبیت نموده است. علامه چون برخلاف ابن سینا قایل به ضرورت ازلی واقعیت عینی و وجوب ذاتی آن است، تحقق واجب الوجود را بدیهی دانسته که می توان بر این اساس وجود واجب را به مثابه اولین مسئله فلسفی مطرح نمود. همچنین با توجه به تقریر علامه، واقعیت عینی حقیقتی یگانه بوده و ماسوای آن حقایقی ربطی است که در طول آن حقیقت واحد و به نحو غیر منحاز از آن، واقعیت دار گشته است. این مقاله درصدد است اولا، تحلیل و توصیفی نوین از برهان صدیقین علامه طباطبائی ارائه دهد و به ارزیابی اشکال وارد شده بر این برهان و برخی تقریر های ناصواب از آن بپردازد. ثانیا، در بستر سنجش برهان علامه با تقریر سینوی از برهان صدیقین، تبیین نماید که تقریر علامه ویژگی هایی دارد‎ که آن را از سایر تقریرها ممتاز می سازد.

    کلید واژگان: برهان صدیقین, اصل ثبوت واقعیت, ضرورت ازلی, امکان ماهوی, واجب الوجود, علامه طباطبائی, ابن سینا}

    When dealing with the proof of the righteous to demonstrate the existence of Allah, the philosopher studies the absolute reality. Considering the eternal necessity of objective reality through a posteriori concomitants argument, Allameh Tabatabaii has shifted to the essential necessity. Avicenna has established the existence of Allah as per the inherent necessity of objective reality and the fact that they are either in a state of "necessity" or "possibility". Unlike Avicenna, the late Tabatabaii believed in the eternal necessity of objective reality and its intrinsic necessity, thus he considered the existence of Allah as self-evident, on the basis of which it can be proposed as the first philosophical issue. Also, viewing the late Tabatabaii account, objective reality is one single reality, and what else than it is no more than a copula depending on that single reality as its state thus existing dependently. In what follows, the author goes to first present a novel analysis and description of Tabatabaii's account of the above proof and to examine the objections raised and some invalid accounts of it. Second, in the course of assessment of Tabatabaii's proof in comparison to Avicenna's, to demonstrate that Tabatabaii's account has characteristics that make it superior to other accounts.

    Keywords: The Righteous Proof, The Very Principle Of Subsisting Reality, Eternal Necessity, Contingency Of Quiddity, The Necessary Being, Allameh Tabatbaii, Avicenna}
  • غلامحسین عمادزاده*، فرزاد فرشید

    در این مقاله جهات در منطق ابن سینا، انواع ضرورت و ضرورت مطلقه و همچنین رابطه معنای منطقی و فلسفی جهات بررسی می شود. در ادامه، تفسیر ملاصدرا از ضرورت مطلقه و تعبیر آن به ضرورت ازلی موردبحث قرار می گیرد و نتایج فلسفی ای که صدرا از طرح این ضرورت گرفته برجسته می شود و مشخص می گردد که ضرورت در هلیات بسیطه از نوع ضرورت ازلی و ضرورت در هلیات مرکبه از نوع ضرورت ذاتی است. همچنین برهان پذیری قضایای ضرورت ازلی به بحث گذاشته می شود. در ادامه، به نظر ابتکاری ملاصدرا درباب امکان فقری پرداخته خواهد شد. وجود در معنای امکان فقری عین فقر است و تمام وجودات در این معنی عین تعلق اند. بنابر مبانی حکمت متعالیه، ازآنجاکه تشکیک در وجود راه دارد، ممکن فقری مقول به تشکیک است. از نظر استاد مهدی حایری یزدی، ابتکار ملاصدرا در طرح امکان فقری درواقع تکمیل بحث ضرورت مطلقه در ابن سیناست. براین اساس، به طرح و بررسی و گسترش نظر ایشان نیز پرداخته خواهد شد.

    کلید واژگان: ضرورت مطلقه, ضرورت ازلی, امکان فقری, ابن سینا, ملاصدرا}
    Gholamhossein Emadzadeh, Farzad Farshid

    This article discusses the modes in Ibn Sina’s logic and enumerates the types of absolute necessity and necessity and examines the relationship between the logical and philosophical meanings of the modes. Mulla Sadra’s interpretation of absolute necessity and its interpretation of eternal necessity are discussed in what follows, and we highlight the philosophical results that Sadra derived from this necessity, and it becomes clear that necessity in existence is of the type of eternal necessity and necessity in quiddity is of the type of essential necessity. The argument ability of the propositions of eternal necessity is also discussed. In the following, we discuss Mulla Sadra’s initiative on the possibility in the sense of need (existential possibility). Existence as the possibility in the sense of need is the same as need, and all beings in this sense are the same as belonging. According to the principles of transcendental wisdom, because of the gradation of being, possibility in the sense of need (existential possibility) may be subject of gradation. According to Mehdi Haeri Yazdi, Mulla Sadra’s initiative in proposing the possibility in the sense of need (existential possibility) is in fact a completion of the discussion of absolute necessity in Ibn Sina. Based on this, we have also, reviewed and expanded his views.

    Keywords: Absolute necessity, eternal necessity, possibility in the sense of need (existential possibility), Ibn Sina, Mulla Sadra}
  • محمدجواد اخگری، مصطفی مومنی

    ملاصدرا به عنوان موسس حکمت متعالیه در بسیاری از آراء خود دارای نوآوری است که این نوآوری ها وجه تمایز و برتری این مکتب فلسفی نسبت به مکاتب گذشته است. وی، به تبع نوآوری های مبنایی خود، به تقریر جدیدی از برهان صدیقین نیز دست یافته است. وجه امتیاز تقریر صدرا بر تقریرهای ابن سینا و سهروردی در ابتنای این تقریر بر مبانی خاص صدرایی چون اصالت وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود و امکان فقری نهفته است. همچنین این نوآوری ها در تقریرهای پیروان مکتب صدرایی نیز به چشم می خورد که نقطه اوج آنها در تقریر علامه طباطبایی و تقریری است که استاد جوادی آملی از تقریر علامه به دست می دهد. نوآوری ایشان اولا در تعیین دقیق محل نزاع برهان است که بر اساس آن محل نزاع، حیثیت اطلاقی حقیقت وجود است و نیز در تبیین صحیح مدعای برهان است مبنی بر اینکه گزاره «حقیقت وجود ضرورت (ازلی) دارد» یک گزاره بدیهی اولی است. بنابراین مساله اصلی چنین است: «نوآوری های ملاصدرا و حکمای صدرایی در برهان صدیقین چیست؟» هدف از این پژوهش آن است که با تبیین صحیح دو تقریر علامه طباطبایی و استاد جوادی آملی بتواند از اشکالات وارده بر تقریرهای برهان صدیقین بکاهد.

    کلید واژگان: اصالت وجود, حقیقت وجود, ضرورت ازلی, ضرورت ذاتی, قضیه اولی}
    Mostafa Momeni, Mohamad Javad Akhgari

    Mulla Sadra, as the founder of transcendent wisdom, has innovations in many of his views, which are the distinguishing feature of this philosophical school from the previous ones. For example, he has obtained a new interpretation of the Seddiqin proof. The advantage of Sadra's interpretation over Ibn Sina and Suhrawardi's interpretation is based on Sadra's specific principles such as the originality of existence, graded unity of being, simplicity of existence and the possibility of poverty. These innovations are also seen in the expositions of the followers of the Sadra’s school. Their culmination point is in the expositions of Allameh Tabatabai and the expositions that Master Javadi Amoli gives from the explanation of Tabatabai; His innovation is first in determining the exact place of the dispute, according to which the place of the dispute is the absolute status of the truth of existence, and also in correctly explaining the claim that the statement "the truth of existence is necessary (eternally)" is a first obvious proposition. So the main question is: "What are the innovations of Mulla Sadra and Sadrian sages in the seddiqin proof?" The purpose of this study is to be able to reduce the problems with the interpretations of the Seddiqin proof by correctly explaining the two exposition of Tabatabai and Javadi Amoli.

    Keywords: Mulla Sadra, seddiqin proof, Tabatabai, Transcendent Theosophy}
  • رضا حصاری*، سید مجتبی میردامادی، ابوالفضل رضایی

    برای اثبات وحدت شخصی وجود، براهین مختلف و گوناگونی اقامه شده است. بیشتر این براهین که توسط عارفانی همانند داود قیصری، حمزه فناری و ابن ترکه بیان شده اند، با اشکالاتی مانند خلط میان مفهوم و مصداق مواجه است. در این میان حکیم محمدرضا قمشه ای در حاشیه خویش بر کتاب تمهید القواعد و ذیل مبحث براهین اثبات وحدت شخصی وجود، برهانی ارائه کرده که اثبات ضرورت ازلی خداوند را بهمراه دارد. در عین حال، چهار اشکال به این برهان وارد شده است. اشکال نخست در مورد معنای طبیعت اطلاقی وجود است که بصورت مبهم بیان شده است. اشکال دوم درباره خلط میان مفهوم و مصداق است. بخش نخست اشکال سوم، به تمامیت این برهان بر مفروض بودن تحقق اصل طبیعت باز میگردد و بخش دوم اشکال، سازگاری تحقق اصل طبیعت وجود با وجودهای مقید را هدف قرار داده است. اشکال چهارم، به نبود نوآوری و ابتکار در ارائه این برهان پرداخته است. مقاله حاضر با روش تحلیلی تطبیقی، هر یک از این اشکالات را بررسی نموده و به سه اشکال نخست پاسخ داده است. از این جهت، برهان حکیم قمشه ای تمام و صحیح تلقی میشود که در این نوشتار بتفصیل تبیین شده است.

    کلید واژگان: حکیم قمشه ای, وحدت شخصی وجود, برهان وجودی, ضرورت ازلی}
    Reza Hesari*, Mojtaba Mirdamadi, Abolfazl Rezai

    Several arguments have been adduced on demonstrating the individual unity of being. Most of these arguments, which have been presented by such gnostics as Dāvood Qayṣarī, Ḥamzah Fanārī, and Ibn Turkah, suffer from some defects in terms of a confusion of concept and referent. In his glosses on Tamhīd al-qawā’id (the section on the arguments on the demonstration of the individual unity of existence), Ḥakīm Moḥammad Rezā Ghomsheī has presented an argument which demonstrates the pre-eternal necessity of God. However, three criticisms have been advanced against it. The first concerns the meaning of the absolute nature of being, which has been stated ambiguously. The second criticism questions the confusion of concept and referent. The first part of the third criticism targets the whole argument, based on the presupposition of the realization of the essence of nature, and its second part objects to the consistency of the realization of the essence of the nature of existence with limited existences, as acknowledged in Ghomsheī’s argument. Finally, the fourth focuses on the absence of any kind of innovation in this argument. Following an analytic-comparative method, this paper examines all these criticisms and responds to the first three of them. Accordingly, the authors acknowledge the truth of Ḥakīm Ghomsheī’s argument by presenting a detailed discussion in this paper.

    Keywords: Ḥakīm Ghomsheī, individual unity of being, ontological argument, pre-eternal necessity}
  • سید حجت طباطبایی
    سیر تکاملی براهین اثبات واجب تعالی در فلسفه اسلامی، با برهان صدیقین به اوج خود رسیده است. در مواجه های فلسفی با مفهوم واجب تعالی، بیش از هر چیز به مبنایی هستی‏شناسانه نیاز است که حق تعالی را از همان آغاز بحث و به‏طورمستقیم بنیاد و اصل «وجود» لحاظ کند. در فلسفه اسلامی، برهان علامه طباطبایی به این معنا دست یافته است. او مستقیما از «واقعیت» آغاز می‏کند و به وجوب آن می‏رسد؛ اما ابداع وی که او را از دیگر فیلسوفان صدرایی در اینجا متمایز می‏کند، آن است که وجود را به‏گونه‏ای مطرح می‏سازد که به مسئله‏ای صرفا متافیزیکی تبدیل نشود و مشروط به اثبات اصالت وجود و وحدت وجود نباشد. آغاز کار علامه، گزاره «واقعیت هست» است که نقطه آغازین اندیشیدن شمرده می‏شود. این گزاره مرز میان سفسطه و فلسفه است. او با آوردن واژه «واقعیت»، سخن را به مرحله‏ای آغازین، یعنی پیش‏تر از نزاع مشهور میان اصالت وجود و ماهیت می کشاند؛ چراکه این واقعیت، واقعیتی پیشافیزیکی است که در برخی زبان‏ها از آن به «فراگیرنده» تعبیر کرده‏اند و هر اندیشه‏ای ناگزیر از پذیرش آن است و شرط رئالیست بودن فیلسوف و پیش‏شرط هر گفت‏وگویی است. در نتیجه، اصل واقعیت (واجب بالذات) با نفس هستی و واقعیت معادل گرفته می‏شود. بداهت و اولی بودن مقدمات برهان و نیز نزدیک‏تر بودن تقریر علامه به ملاک صدیقین به‏عنوان اولین مسئله فلسفی، منشا پاسخ‏گویی به برخی از نقدهای حاضر در این نوشتار شده است.
    کلید واژگان: برهان صدیقین, محمدحسین طباطبایی, ضرورت ازلی, اصل واقعیت, عدم ناپذیری}
    Sayyid Hujjat Tabatabaei
    The arguments for the existence of God reach their climax in Islamic philosophy with the argument of the truthful ones. While dealing philosophically with the concept of 'necessary', we need more than anything else some ontological grounds that regard God from the very beginning as the principle of existence. In Islamic philosophy, Allama Tabatabaei's argument has attained this goal. He starts his discussion with reality and ends up in proving its necessity. His innovative point that distinguishes him from other Sadrian philosophers is that he does not deal with 'existence' as a merely metaphysical issue presupposing the priority of existence and the unity of existence. He commences his theory with the fact that 'reality exists', a thing which is the starting point of thinking, making a distinction between philosophy and sophistry. By focusing on reality, he directs attentions to an initial discussion that precedes the famous controversy between the primacy of existence and essence. This is because this reality is a pre-physical one termed in some languages as 'universal'. Every kind of thought inevitably accepts it. It is the prerequisite for being a realist and a pre-condition for entering into a meaningful debate. As a result, the very reality (necessary by itself) is equated with the very existence. The fact that Allama's premises for his argument are self-evident and the fact that his version of the argument of truthful argument is closer to the criterion of truthful ones pave the ground for answering some of the critiques posed in this paper.
    Keywords: arguments of truthful ones, Muhammad Hussein Tabatabaei, primordial necessary, the very reality, immortality}
  • معصومه سالاری راد *، محمدحسین مهدوی نژاد
    مساله وجود خدا از جمله مباحث مهمی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول نموده است. در حوزه فلسفه دین، فلاسفه به انحای مختلف به اثبات وجود خدا پرداخته اند. برهان امکان و وجوب از جمله براهین جهان شناختی است که با رویکرد پسینی به اثبات خدا می پردازد. در حوزه فلسفه غرب، توماس آکوئیناس تحت تاثیر فلاسفه اسلامی، تقریری از این برهان ارائه نموده است. در فلسفه اسلامی تحت عنوان برهان صدیقین از آن یاد می شود و یکی از مهم ترین افرادی که به آن پرداخته است، علامه طباطبایی(ره) می باشد. در این نوشتار ضمن ارائه تحلیلی از این دو تقریر، پس از بیان عناصر محوری اشان به بررسی سازگاری درونی و بیرونی و مطابقت آن ها با واقعیت پرداخته می شود و در نهایت مقایسه این دو تقریر در قالب بیان تفاوت هایشان ذکر می گردد. بررسی تطبیقی این تقریرها، نتایج و پیامدهای ارزنده ای علی الخصوص در حیطه داوری براهین اثبات وجود خدا دارد.
    کلید واژگان: وجود خدا, ضرورت ازلی, واقعیت, تسلسل, صدیقین}
    Masome Salarirad *, Mohammad Hosein Mahdavinejad
    The existence of God is such an important topic that has long preoccupied the human mind. In philosophy of religion, philosophers have tried in different ways to prove the existence of God. The proof of necessity and possibility is one of the cosmological demonstrations which involves proving the existence of God using a posterior approach. In Western philosophy, Thomas Aquinas, influenced by Islamic philosophy, has presented a particular version of this proof. In Islamic philosophy, the proof has been referred to as 'burhan al-siddiqin' (proof of the veracious). One of the scholars who has especially discussed about it is Allamah Tabatabai. His version of this proof can be illustrated through the following points. 1- The objective reality of existence is its true being which lies against fallacy. 2- This reality is what every sentient being must inevitably accept and cannot take in any form of nullity. 3- When a reality cannot be null, it means it is necessary and because reality cannot be mixed with inexistence, it has eternal necessity and everything requires reality if they are to exists. Thus, the necessary existence of God is clear and evident for human beings and the proofs of God's existence function as reminding element. The version of the proof of necessity and possibility presented by Aquinas can be explained as follows: 1- There exist the possible beings (the being which can be existent or non-existent) 2- The possible existents are eternal which means if the entire universe is possible existent, it did not exist at a particular time. 3- If the entire universe were possible existent, it wouldnt exist even now, while it exists now. 4- Thus the whole universe cannot be just possible existent, and it must include a necessary existent as well. 5- Every necessary existent receives its existence either from its own or from others. 6- The necessary existents that receive their existence from others cannot rely on others in an endless manner (infinite regress is invalid) 7- There is a being who is necessary self-existent. In this essay after the analysis and criticism of both versions, the similar and different aspects will be stated, some of which are as follow: 1- In Aquinas's version, God is looked upon as only the creative cause, while in Allamah's version, besides being creative cause, God is considered as continuing cause as well. 2- Aquinas's argument is based upon the philosophical principle of invalidity of infinite regress, also he claims a regress of material causes which is not in fact invalid, while in Allamah's version no philosophical principle is presupposed. It is worth mentioning that in philosophy, the invalidity of regress in causes depends on three requirements: actualization, sequence and unity of existence of all causes, therefore the infinite regress of material causes which lacks the mentioned requirements is not invalid. Also Thomas's version of the proof, although does not concern any divine act or attribute, when it comes to proving the existence of necessary existent, cannot prove His absoluteness. As his argument consists of the concepts such as gradation or multiplicity of existence and… fails to prove the absoluteness of Creator, on the other hand, Allamah Tabatabai's version of the proof, first focuses on proving the absoluteness of God's essence and then considers the necessity as its initial determining quality. Thomas's version presupposes and applies the concepts of necessity and possibility, while in Allamah's version such concepts are not explicitly mentioned and although in his argument, the existents are divided into necessary and possible, the intended meaning is different from that inferred by Aquinas's version
    Keywords: Existence of God, Eternal Necessity, Reality, Regress, Sediqin}
  • محمد اکوان*
    اسپینوزا یکی از بزرگترین فیلسوفان عقل گرای پیرو دکارت در قرن هفدهم میلادی است که در خصوص خدا سخن رانده است. او تلاش می کند تا مشکل ثنویت ودوگانه انگاری (dualism) ناشی از تفکر دکارت را به گونه ای فلسفی مرتفع سازد و به همین دلیل برخلاف دکارت که به سه نوع جوهر معتقد بود، فقط وجود یک جوهر را در جهان پذیرفت و آن را با خدا مرادف دانست. جوهری که نه وجود آن به وجود چیزهای دیگر نیازمند است و نه تصور آن به تصور چیزهای دیگر وابسته است. در واقع، به اعتقاد اسپینوزا جوهر، «علت خود» (self – caused)و «نامتناهی مطلق» و«قائم به ذات» (self –existent (است که هستی واقعی از آن اوست ودیگر موجودات در هستی به او وابسته اند، چنین موجودی در نگاه اسپینوزا بالضروره موجود است. دراین نوشتار کوشش شده است تا مقصود اسپینوزا از مفهوم جوهر، علت خود، نامتناهی مطلق، موجود قائم به ذات و ضرورت وجود برای خدا تحلیل گردد و چگونگی نسبت ضرورت و وجود در ارتباط با خدا نیز به گونه ای فلسفی تبیین شود.
    کلید واژگان: جوهر, خدا, ضرورت, علت خود, نامتناهی, ضرورت ذاتی, ضرورت ازلی}
    Mohammad Akvan*
    Spinoza, one of the major rationalist philosophers following Descartes in the seventeenth century,has commented on God. He tries to resolve dualism arising from Descarte's thoughtsin a philosophicalmanner and for the same reason, contrary to Descartes who believed in three types of substances, heaccepted the existence of only one substance in the world and identified it withGod.This is the substance the existence of whichdoes not depend onthe existence of other things; nor does its conception depend onthe conception ofother things. In fact, according to Spinoza, the substance is “self-caused”, “absolutelyinfinite” and “self-existent”and the actual existence belongs to itand other creatures depend on it for their existence. In Espinosa’s view,such a being exists by necessity.In this paper, an attempt has been made to analyze the implications of “substance”, “being self-caused”, “absolute infinity”, “self-existence” and“the necessityof existence for God” from Spinozasperspective and philosophically explicatehow “necessityof existence” is associated with God.
    Keywords: substance, God, necessity, self, existence, infinite, essential necessity, eternal necessity}
  • احمد بهشتی، فاطمه فقیه ایمانی
    برهان صدیقین اولین بار توسط ابن سینا با ملاک «واسطه قرار ندادن غیر وجود در اثبات واجب الوجود» مطرح شد و سپس تقریرهای گوناگونی از آن ارائه گشت. با تقویت ملاک های ارائه شده در مکاتب متاخر درباره روش یکی از تقریرات بوعلی اشکالی مطرح شده است؛ اما پس از تحلیل براهین به مقدمات و بررسی تقریرات شیخ، از لحاظ منطقی (صورت برهان) و فلسفی (ماده برهان) و با توجه به «جنبه برهانی» و «جنبه صدیقین» هر تقریر، «صدیقین بودن» برهان آوری وی ثابت می شود. در این پژوهش تقریرات مختلف ابن سینا از برهان صدیقین از جنبه های «برهانی» و «صدیقین» ارزشیابی گشته و نقدهایی که به آن تقریرات شده، بررسی می شود.
    کلید واژگان: وجود, مفهوم وجود, حقیقت وجود, خارجیت, ضرورت ازلی, امکان فقری, واجب الوجود}
    Ahmad Beheshti, Fatemeh Faqihimani
    Seddiqin proof was firstly established by Avicenna, relying on nothing but the very existence and, then, different accounts of the proof were put forth Supporting the standards given in recent shools, one of his methods has been opposed to objection. However, regarding the proofs along with their precedents from both aspects of logical forms and philosophical contents and noticing the two states of being proof and seddiqin, it has been made clear that there is no place for the objection. In the paper, Avicenna`s accounts of the proof and the critiques in the field have been studied.
    Keywords: existence, concept of existence, essenc of existence, externality, eternal necessity, poverty possibility, necessary being}
  • وحدت شخصی وجود، برهانی بر وجود خداوند متعال / (بررسی بره ان آقا محمدرضا قمشه ای و مناقشات حکیم جلوه بر آن)
    محمدهادی توکلی، قاسم پورحسن
    مسئله وحدت شخصی وجود از جمله مسائل عرفانی است که مورد قبول قاطبه اهل معرفت است، لذا برخی از ایشان در صدد برهانیکردن این مسئله برآمدند که یکی از ایشان مرحوم آقا محمدرضا قمشه ای میباشد. برهان ایشان مورد پذیرش عدهای از حکما و مورد مناقشه برخی دیگر قرار گرفته است که از جمله ناقدان آن مرحوم حکیم جلوه است که معاصر خود مرحوم قمشه ای میباشد. این مقاله به بررسی و نقد برهان مرحوم قمشه ای میپردازد، و نشان میدهد که مناقشات حکیم جلوه بر این برهان وارد نیست، اگرچه خود این برهان هم تام نمیباشد، زیرا در آن میان مفهوم و مصداق وجود خلطی صورت گرفته است.
    کلید واژگان: حیثیت تقییدیه, حیثیت تعلیلیه, تشکیک خاصی, وحدت سریانی, وحدت شخصی وجود, ضرورت ذاتی, ضرورت ازلی}
    MuḤammad HādĪ TavakkolĪ, Qasim PŪrḤasan
    The issue of the individual unity of being is among the issues in the field of theoretical mysticism which all of the Muslim mystics have agreed upon. As such, some of them have attempted to base this theory on proof, among whom is Muḥammad Riḍā Qomsheʾī. Qomsheʾī’s proof has been accepted by some philosophers and criticized by others, among whom is Ḥakīm Jelve who was contemporaneous with Qomsheʾī. This article undertakes the investigation and critique of Qomsheʾī’s proof, showing that Ḥakīm Jelve’s critiques of it are not applicable, although the proof itself is not complete because of confusion between the concept and extension of being.
  • نقد و بررسی مهمترین تقریرهای برهان صدیقین
    صالح حسن زاده
    راه های رسیده به خدا فراوان است، چرا که «او» دارای کمالات و جهات بینهایت است. هر کسی هم راه و روشی دارد که از آن بسوی خدا روی می آورد. ربانیین، صدیقین و سالکین از یک حقیقت سخن میگویند، منتها بزبانها، واژگان، براهین و دلایل مختلف.
    بلحاظ استحکام و اتقان، شریفترین همه براهین اثبات وجود خدا، برهانی است که در آن حد وسط، چیزی جز خود او نباشد و در نتیجه مقصد و مقصود یکی باشد، این همان راه و روش صدیقین است که با خود واجب بر واجب استدلال و استشهاد میکنند. ویژگی منحصر بفرد «برهان صدیقین» در اینست که در آن چیزی برای اثبات ذات واجب الوجود، واسطه قرار نگرفته است.
    اصطلاح برهان صدیقین را نخستین بار ابن سینا بکار برد، لیکن این صدرالمتالهین(ره) بود که بر اساس مبانی و اصول حکمت متعالیه آنرا بنحو ابتکاری و بمحکمترین صورت تبیین نمود. تقریر و تبیین صدرا از جهاتی بر تقریر ابن سینا و دیگران امتیاز و برتری دارد.
    این برهان بعد از ملاصدرا بصورتهای گوناگون تقریر و ارائه شده، ولی بنظر نگارنده، بلحاظ مقدمات فلسفی تقریر حکیم سبزواری کوتاهترین طرح، و تقریر علامه طباطبایی بلحاظ نظر به واقعیت عینی و بینیاز بودن از مقدمات فلسفی، مستقیمترین است. تقاریر معروف به براهین اهل معرفت و کلام، دارای اشکالات صوری و محتوایند، و غالب مباحث اینها بازگشت به اصول، مبانی و نتایج بوعلی و شیخ اشراق است. این تقاریر تحولی اساسی در ارائه برهان برای اثبات واجب الوجود ایجاد نکردند. بنابرین، تقریر خود صدرالمتالهین رساترین، محکمترین و بیعیبترین برهان در اثبات وجود خداوند است.
    در این مقاله دو کار صورت گرفته است: 1- مطالعه، تحقیق و بررسی تقاریر مختلف برهان صدیقین. 2- مقایسه، تطبیق و نقد و بررسی آنها از جهت استحکام، رسا بودن و اثبات ذات واجب الوجود و صفات او.
    کلید واژگان: برهان صدیقین, واقعیت عینی, فقر وجودی, محتاج, غنی بالذات, حقیقت وجود, امکان ماهوی, ممکن, نوالانوار, ضرورت ازلی}
    A Critical Study of Some of the Most Important Versions of the Argument of the Righteous
    Salih Hassanzadeh
    There are many paths to reach God because He enjoys an infinite number of perfections and directions, and each person follows his own path to move towards Him. Men of God, believers, and mystics all speak of the same truth; however, they use different languages, words, and proofs.In terms of firmness and perfection, the noblest of all arguments on demonstrating the existence of God is one in which the middle term is nothing but He Himself. In other words, it is one in which the end and the aim are the same. This is the same path and method of the righteous, who demonstrate the Necessary Being by means of the Necessary Being Himself. The unique feature of the “argument of the righteous” is that there is no mediator for the demonstration of the essence of the Necessary Being in it.It was Ibn Sina who used the term the “argument of the righteous” for the first time. However, it was Mulla Sadra who explained it on the basis of the fundamental principles of the Transcendent Philosophy in an innovative and most solid manner. His interpretation is superior to those of Ibn Sina and others in certain respects.This argument was interpreted and presented in different ways after Mulla Sadra; however, the writer believes that, given its philosophical premises, Sabziwari’s interpretation is the shortest, and, given its objective reality and needlessness of philosophical premises, ‘Allamah Tabataba’i’s is the most direct one. The interpretations known as the arguments of the people of knowledge and theology (kalam) suffer from formal and content-related problems. Moreover, most of their discussions refer back to the principles and consequences given by Ibn Sina and Shaykh al-Ishraq. These interpretations did not create a basic change in the presentation of arguments on the demonstration of the Necessary Being. Therefore, Mulla Sadra’s is the soundest, firmest, and most problem-free argument on the demonstration of the existence of God.This paper has accomplished two tasks: 1) A study of the different interpretations and explanations of the argument of the righteous; 2) a comparison, critique, and examination of these interpretations in terms of their solidity and comprehensiveness to be used for the demonstration of the essence of the Necessary Being based on the same argument.
    Keywords: argument of the righteous, truth of existence, objective reality, quiddative possibility, existential indigence}
  • محمد سعیدی مهر
    بحث از مواد ثلاث («وجوب» (یا ضرورت)، «امکان» و «امتناع») و گزاره های موجه در منطق و فلسفه اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار بوده است و فیلسوفان و منطقدانان مسلمان به تفصیل از احکام و اقسام آن بحث کرده اند. با این حال، به دلیل عدم بهره گیری از یک نظام معناشناختی منقح با پاره ای ابهامات معنایی در برخی اقسام گزاره های موجه روبه روییم. در این مقاله پس از مروری کلی بر بحث موجهات در منطق و فلسفه اسلامی و اشاره به پاره ای اقسام گزاره های ضروری، ابهامات معنایی این گزاره ها تحلیل می شود. در مرحله بعد، کوشش شده تا در یک طرح اولیه و با بهره گیری از برخی نظام های نوین منطق موجهات پیشنهادهایی جهت تعیین قواعد معناشناسی این گزاره ها ارایه شود.
    کلید واژگان: مواد ثلاث, موجهات, ضرورت, ضرورت ازلی, ضرورت ذاتی, ضرورت بالقیاس, ضرورت بالغیر, معناشناسی}
    Dr. Mohammad Saeedi Mehr
    Triadic matters (i.e necessity, possibility and impossibility) and modal propositions hold a special place in logics and Islamic philosophy. Meanwhile, due to the lack of a refined system of semantics, we are facing some ambiguities in some forms of modal propositions. This article analyzes these ambiguities after a general survey of modalities in logics and Islamic philosophy and a reference to some kinds of necessary propositions. In the second phase, there has been an attempt to utilize some of the modern systems of modalities, logics for giving suggestions about determining the rules of the semantics of these propositions.
  • مهدی حاجیان
    برهان صدیقین، یعنی برهانی که برای اثبات واجب کمترین مقدمات را لازم داشته باشد همیشه خواست و غایت حکمای اسلامی بوده و هر یک کوشیده اند تا از مقدمات براهین اثبات واجب بکاهند. در این میان علامه طباطبائی از طریق ضروری و ازلی دانستن واقعیتی که مودای اصل واقعیت است برهانی را عرضه داشت که چنان بی نیاز از مقدمات است که بداهت و اولی بودن وجود واجب از آن نتیجه شده است. نویسنده در این مقاله با کنکاش در ریشه های معرفتی اصل واقعیت و بیان تقریرهای مختلف آن بر آن است که اصل واقعیت تنها ضرورتی معرفت شناسانه بوده و نمیتواند به اثبات ضرورت ازلی واقعیت انجامد.
    کلید واژگان: برهان صدیقین, اثبات خدا, اصل واقعیت, ضرورت ازلی}
    Mahdi Hajian
    The Seddighin demonstration, i.e. a reasoning which needs the least premises to prove the necessary being, has always been the desire and goal of Islamic theologians and every one of them has tried to decrease the premises of the demonstration of the necessary being proof. Considering the reality which is the supplier of the origin of reality, as necessary and pre-eternal, Allameh Tabatabaei introduced a demonstration that is so needless of premises that the self evidence of the necessary existent is concluded from it. The writer of this article investigates the epistemological roots of the origin of reality and explains its different expositions to prove that the origin of reality is just an epistemological essence and cannot end up proving the pre-eternal essence of reality.
    Keywords: Seddighin demonstration, proving God, origin of reality, pre, eternal essence}
  • سیدعلی علم الهدی، احد فرامرز قراملکی
    مصداق بارز گزاره های ضروری ازلی، گزاره های الهیاتی است که در آن ها محمول، به نحو ضروری بر ذات پروردگار (واجب الوجود) حمل می شود و از آن جا که در گزاره های حاصل از قیاس برهانی، محمول، منطقا عرض ذاتی موضوع است، بنابر این، برهان پذیری گزاره های ضروری ازلی مشروط بر آن است که محمول، در این نوع گزاره ها، عرض ذاتی موضوع باشد. اما از سوی دیگر، چون خداوند در نزد حکیمان مسلمان صرف الوجود (وجود مطلق) است، به همین دلیل، ماهیت ندارد و جنس و فصل و عرض ذاتی برای وی متصور نیست...
    کلید واژگان: ضرورت ازلی, ضرورت ذاتی, برهان, عرض ذاتی, گزاره ی ضروری ازلی, گزاره ی الهیاتی, برهان پذیری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال