به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "عالم ماده" در نشریات گروه "فلسفه و کلام"

تکرار جستجوی کلیدواژه «عالم ماده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمد دانش نهاد*، محمدحسن وکیلی
    تقسیم عوالم هستی و موجودات به مجرد و مادی از تقسیمات موردقبول فلاسفه اسلامی است؛ درحالی که اشکال های فلسفی مهمی بر آن وارد است؛ به گونه ای که این اشکالات به ابداع نظریه ای نوین منجر می شود. این پژوهش مبتنی بر روش جمع آوری اطلاعات، تحلیل آن و مقارنه آرا است. برای نگاه انتقادی به تقسیم عوالم به مادی و مجرد نیاز است در ابتدا براهین اثبات مجردات ازطریق خصوصیات موجودات جسمانی بررسی شود. پس از آن، نقش شیخ اشراق در تقسیم بندی عوالم و کشف عالم مثال تنقیح شود تا در پی آن ارکان اساسی نقد تقسیم بندی عوالم به مادی و مجرد بررسی شود. نگاه انتقادی به تقسیم عوالم به مادی و مجرد موجب می شود نزاع مهمی که میان حکما و متکلمان درباب جسمانیت یا تجرد ملایکه مطرح شده، برطرف شود. نگارندگان بر این عقیده هستند که باید برای حل فلسفی نزاع حکما و متکلمان، تقسیم موجودات و عوالم به مادی و مجرد را کنار گذاشت و درصدد تبیین صحیح جسمانیت و تجرد موجودات و عوالم بود.
    کلید واژگان: عالم ماده, مراتب عوالم هستی, عالم مجردات, جسم, ادراکات
    Mohammad Daneshnahad *, Mohammadhasan Vakili
    The division of the worlds of beings and beings into abstract and material is one of the accepted divisions of Islamic philosophers, while it has important philosophical forms, so that these problems lead to the invention of new theories. This research is based on the method of data collection, analysis and comparison of votes. To look critically at the division of worlds into material and abstract, it is necessary to first examine the proofs of abstraction through the characteristics of physical beings, then the role of Sheikh Ishraq in dividing the worlds and discovering the world of example is revised. The classification of the worlds into material and abstract should be examined. A critical view of the division of the worlds into material and abstract causes the important conflict between the sages and theologians regarding the corporeality or celibacy of angels to be resolved. The authors are of the opinion that in order to philosophically resolve the conflict between the sages and theologians, the division of beings and worlds into material and abstract should be abandoned and the correct explanation of the physicality and abstraction of beings and worlds should be sought.
    Keywords: material world, worlds of existence, world of abstractions, Body, Perceptions
  • محمدمهدی عبدالعلی نژاد*، احمد فاضلی
    ابن عربی و اکهارت با وجود این که در بسیاری از اصول و مبانی با یک دیگر موافقت و مشابهت دارند، در وزنی که «تشبیه» و «تنزیه» خداوند می دهند، اختلاف دیدگاه دارند. همین اختلاف دیدگاه که در ابتدا در برابر آن همه اتفاق نظرات کم اهمیت به نظر می رسد، در مسیله «جایگاه عالم ناسوت» منجر به اختلافی عمیق و حتی تقابل بین اندیشه ی دو متفکر ما می شود. لذا «عالم و ناسوت» و جایگاه آن را می توان به عنوان مسیله ای تلقی کرد که عمق اختلاف دیدگاه ابن عربی و اکهارت را - با وجود همه ی مشابهت ها و اتفاق نظرها - در معرض توجه قرار می دهد. حتی آموزه های مشترکی چون «وحدت وجود» و «بر صورت خدا خلق شدن انسان» هم نمی تواند از عمق اختلاف ابن عربی و اکهارت در مسیله ی جایگاه عالم ناسوت بکاهد. چنان چه اثبات خواهد شد، ابن عربی از این دو آموزه در جهت تقدس بخشیدن به عالم و کثرات استفاده می کند. اما اکهارت این دو آموزه را به گونه ای تفسیر می کند که منجر به تحقیر و ناچیز شمردن عالم و کثرات می شود.
    کلید واژگان: کثرت, صورت, تشبیه, تنزیه, عالم ماده, الهیات سلبی
    Mohammadmahdi Abdolalinejad *, Ahmad Fazeli
    Despite the fact that Ibn Arabi and Eckhart agree and are similar to each other in many principles, they differ in their emphasis on God's "analogy" and "purification". This difference of opinion, which at first seems insignificant compared to many of their common opinions, leads to a deep difference and even conflict between the thoughts of our two thinkers in the issue of "the place of physical world". Therefore, "the physical world" and its place can be considered as a problem that highlights the differences between Ibn Arabi's and Eckhart's views - in spite of all the similarities and consensus. Even common doctrines such as "the unity of existence" and "the creation of man in the image of God" cannot reduce the deep disagreement between Ibn Arabi and Eckhart on the issue of the place of the world. As it will be proven, Ibn Arabi uses these two teachings in order to sanctify the world and multitudes. But Eckhart interprets these two doctrines in a way that leads to disdain the universe and multitudes.
    Keywords: Multiplicity, image, analogy, Purification, physical world, Negative Theology
  • محمدرضا عامری*، ناصر محمدی، امیرطاهر پالیزگیر

    عقول به عنوان موجودات مفارق از ماده، در فلسفه اسلامی به خصوص در حکمت متعالیه، جایگاه ویژه ای دارد. بحث وجود شناختی عقول برای حل مسئله چگونگی صدور کثرات عالم مادی از واجب تعالی توسط فلاسفه مطرح شده است.نقش عقول در عالم از دو جنبه مهم، قابل بررسی است. جنبه معرفت شناسی و جنبه وجود شناختی عقول. که در بحث معرفت شناختی عقول، چگونگی اتصال نفس ناطقه با عقل فعال و دریافت صور و معقولات از آن، علم و ادراک، اتحاد عقل و معقول پرداخته می شود. و بحث وجود شناختی عقول به دنبال چیستی صادر نخست و بیان چگونگی صدورکثرات عالم از واجب تعالی و نقش عقول در این روند است که این مقاله عهده دار نقش وجودشناختی و فاعلیت ایجادی عقول است، بالاخص عقل فعال که مهندسی نظام عالم ماده را برعهده دارد و نهایتا به این امر پرداخته است که عقول در دیدگاه ملاصدرا مورد خدشه است و وجود منبسط به عنوان صادر تخست در همه سلسه مراتب وجود ظهور دارد که در هر مرتبه با تعین خاص همراهی می کند.

    کلید واژگان: عقل, عالم ماده, صادر نخست, عقل فعال, وجود منبسط
    Mohammadreza Ameri *, Naser Mohammadi, Amirtaher Palizgir

    Intellect as existents apart from material has a transcendental-sect. the discussion of ontological of intellect for solving the quality emanation multiplicity world of material bodies of necessary is considered by philosophers. The role of Intellect in the world can be studied by two important sights. Epistemology and ontological of intellect in which on epistemology is paid to the guilty of soul speaker contact with active intellect and pure Intellectuall and concept comprehension from it, science and cognition and union of the intellect discussion ontological of intellect is followed the quiddity of first emanation and explicate quality of world multiplicity emanation from necessary transcence, and the role of intellect is the way are studied so this study is for this role and the creation subjectivity of intellect especiality engineering consmos material for active intellect which is the topic of this study at the end it is coneluded that in molasadra point of view the intellect is inquietude and unfolded existence as the first emanation advent in all hierarchy of universal existence and is followed by a particular determination in each level

    Keywords: Intellect, words of material, first emanation, active intellect, engineering
  • سید صدرالدین طاهری موسوی، مریم خوشنویسان*

    مقاله حاضر به منظور ارایه گزارشی تطبیقی پیرامون حدوث عالم ماده، براساس آرای چهار فرقه کلامی اسلامی، معتزله، اشاعره، ماتریدیه و شیعه، به ضمیمه آرای ابن سینا، از فلاسفه اسلامی و موسس مکتب مشاء، گرد آمده است. ابتدا مقدماتی پیرامون معنی حدوث و نقطه مقابل آن، یعنی قدم و معنی عالم و پرسش های اصلی بیان شده، سپس پیشینه مسئله گزارش گردیده، آنگاه آرای سران فرقه های مذهبی اهل سنت، یعنی معتزله، اشاعره و ماتریدیه، با استناد مستقیم به گفتار یک تن از روسای هر یک از سه فرقه اهل سنت بیان شده، و از بزرگان شیعه، گفتار چندین تن بررسی گردیده است. سپس اشاراتی به رای ابن سینا در همین مسئله صورت گرفته و در نهایت، نتیجه به دست آمده این است که مسئله به پاسخ قانع‌کننده ای نمی رسد؛ به ناچار با الهام از گفته های فلاسفه راه حلی موقتی، بی آنکه آن راه حل، قطعی شمرده شود، برگزیده شد.

    کلید واژگان: حدوث, قدم, حدوث زمانی, قدم زمانی, حدوث ذاتی, قدم ذاتی, عالم ماده
    Seyed Sadreddin Taheri Moosavi, maryam khoshnevisan*

    The current article has been compiled to explain comparatively the issue of the temporal contingency of the material world according to the views of four Islamic denominations, Mu'tazila, Ash'arites, Matradaiyeh, and Shiites, in addition to Avicenna, the Muslim philosopher and the founder of the philosophy of peripatetic. First, the article addresses a preliminary statement about the meaning of temporary contingency and its opposite, namely the eternality and meaning of the Universe, as expressed by the heads of Sunni religious denominations, the Mu'tazilites and the Ash'arites and Materidiyya, by directly referring to the sayings of the heads of these denominations, then, in this article, the theory of Avicenna has been explained, and finally, the authors have judged these theories. Among the results of this paper is that the theologian rule for the contingency of the universe is failed. The problem of the creation of matter from nothing makes a problem for both philosophers and theologians. And finally, it seems that the theory of eternality of the universe is more reasonable.

    Keywords: Temporal occurrence, Time step, Intrinsic Hadith, Inherent step, Intrinsic Essence, Inherent Essence, The Universe of Matter
  • سعید علیزاده*
    فرض عالمی بنام «هورقلیا» بین عالم مادی و عالم مثال و مبتنی ساختن عقاید دینی بر آن توسط شیخ احمد احسایی رهبر فرقه شیخیه، موجب ابهام در کیفیت حیات امام عصر(عج) شده است. اعتقاد به حیات هورقلیایی امام مستلزم غیبتی فراتر از غیبت مصطلح در فرهنگ شیعی است که در بر دارنده محذوراتی از قبیل مرگ عنصری امام و خالی شدن زمین از حجت، عدم حضور آن حضرت در این جهان و اختلال در ارتباط عمومی امام و امت و از سویی منتفی شدن فلسفه نیابت بطور مطلق است که همه بر خلاف عقل، روایات و اجماع مسلمانان می باشد و در این مقاله با روش تحلیلی و توصیفی به نقد این ایده و پیامدهای آن پرداخته و ضمن تشکیک در عالم مزبور، حیات این جهانی آخرین حجت الهی را اجتناب ناپذیر معرفی می کند.
    کلید واژگان: حیات امام عصر(عج), هور قلیا, شیخ احمد احسایی, شیخیه, عوالم وجودی, عالم مثال, عالم ماده
    Sa`Id Alizadeh*
    Believing in a world called "Hurqolia" between the material world and the imaginary world and basing religious beliefs on it by Sheikh Ahmad Ehsayi, the leader of Shaikhiyah, has caused ambiguity in the quality of life of the present Imam. Belief in the horqolian life of the Imam entails an absence higher than the one accepted in the Shiite culture, which includes such distortions as the elemental death of the Imam and the land`s being empty of Hojjat, the absence of the Prophet in this world, and the disturbance in the general communication between the Imam and the Ummah, and on the other hand, denial of the philosophy of Niaybat absolutely that all of them are contrary to the wisdom, traditions and consensus of Muslims. In this paper, by analytical and descriptive method, we criticize this idea and its consequences, and, denying his claimed world, the life of this world has made the presence of the last divine leader Inevitable.
    Keywords: Life of the Imam (As), Hurqolia, Sheikh Ahmad Ahsaie, Sheikhiyeh, ExistentialWorlds, ImaginaryWorld. Earthly World
  • جواد درویش آقاجانی*، میرسعید موسوی کریمی
    در بحث حدوث و قدم عالم، یکی از انتقادات برخی فلاسفه بر متکلمین مسلمان این است که قبول حدوث زمانی عالم منجر به انقطاع فیض الهی می شود. زیرا حدوث زمانی مستلزم این است که زمانی وجود داشته که در آن، علی رغم حضور خداوند، عالم وجود نداشته است. اما به نظر می رسد اگر بتوان نشان داد که عالم مادی ظرفیت و قابلیت ازلی بودن را ندارد و یا به تعبیر حکما «تام القابلیه» نیست، فیاضیت الهی خدشه دار نمی شود. در این مقاله، با دو رهیافت نشان داده می شود که حدوث زمانی عالم مستلزم نفی فیاضیت الهی نیست. رهیافت اول یک استدلال پسینی بر پایه قانون دوم ترمودینامیک است. بر این اساس، عالم مادی به عنوان یک سیستم ایزوله، رو به افزایش آنتروپی و مرگ حرارتی دارد و در نتیجه قابلیت ازلی بودن را ندارد. رهیافت دوم یک استدلال پیشینی با استفاده از تعریف حدوث زمانی عالم است. دلالت تعریفی که فلاسفه از حدوث ارائه می کنند منجر به فرض گرفتن دوره ای می شود که در آن دوره عالم ماده وجود نداشته است. اما این یک فرض ذهنی و تناقض آلود است.
    کلید واژگان: حدوث زمانی, فیض الهی, قانون دوم ترمودینامیک, مرگ حرارتی, عالم ماده
    Javad Darvish Aghajani, Mirsaeid Mousavi Karimi
    One of the criticisms of the philosophers to the Muslim theologians concerning the debate on the eternity or the creation of the universe is that adopting of the universe temporal origination could lead to detachment of Divine Grace, because Temporal Origination requires specific time on which, despite the presence of God, the universe has not been existed. However, if it can be shown that the physical universe would not have eternal capacity, then Divine Grace would not be damaged. So, in this paper, we have applied two approaches to show that Temporal Origination does not require the rejection of Divine Grace. The first approach is an a posteriori reasoning based on the Second Law of Thermodynamics. Accordingly, the Physical World's entropy as an isolated system, tends to increase and therefore lead to Heat Death. So it has not capacity to be eternal. And the second one is an a priori reasoning using the concept of the Universe Temporal Origination. The implication of philosopher's definition about Temporal Origination, leads to the assumption of a period in which the physical world did not exist. But this is a subjective and contradictory assumption.
    Keywords: Temporal Origination, Divine Grace, the Second Law of Thermodynamics, Heat Death, Physical World
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی*، حسن نقی زاده، محمدعلی وطن دوست
    علامه طباطبایی با وجود اینکه در مسئله قضای الهی بر خلاف رویکرد فلسفی رایج، قضا را تنها منحصر به عالم مجردات ندانسته و آن را به عالم ماده نیز سرایت داده و گام جدیدی در این زمینه برداشته و میان دیدگاه فلسفی رایج و دیدگاه قرآن و روایات، الفت و سازگاری بیشتری ایجاد نموده است، در وجودشناسی مسئله قدر از این عمومیت دست کشیده و مرتبه قدر را تنها به عالم ماده نسبت داده است. در این مقاله تلاش شده است تا با رویکرد تفسیری، روایی و فلسفی، دیدگاه ایشان تحلیل و بررسی شود. در پایان این نتیجه به دست آمده است که قدر نیز مانند قضا در همه مراتب هستی راه دارد و تفاوت میان این دو تنها به اعتبار عقلی بازمی گردد. همچنین در ضمن نتیجه گیری کلی به پیامدهای نظر مختار اشاره شده است.
    کلید واژگان: قضای علمی, قدر علمی, قضای عینی, قدر عینی, مشیت, اراده, عالم ماده, عالم مجردات
    Seyyed Morteza Hosseini Shahroudi*, Hasan Naqizadeh, Muhammad Ali Watandoost
    While Allameh Tabatabai contrary to the common philosophical approach has not confined the divine ordinance to immaterial world but he has spread it to the world of matter as well and he has gone a new further step from this perspective and has established a higher compatibility and affection between current philosophical point of view and the perspective of the Quran and Hadith, he has given up this generality in ontology of the issue of determination and attributed it only to the material world. In this article we have tried to study and analyze his view with an interpretative, narrative and philosophical approach. At the end, we reached to this conclusion that the decree as well as destiny happen in degrees of the existence and the difference between the two is only due to of rational consideration. At the end of the article, we have mentioned the consequences of the writer choice as well as the whole conclusion.
    Keywords: Scientific decree, Scientific destiny, Objective decree, Objective destiny, Will, Providence, Material world, Immaterial world
  • ابراهیم خانی، رضا محمد زاده
    برای حل مسئله ربط ثابت به سیال، میرداماد و ملاصدرا طبایع مادی را از حیث ثباتشان، مجعول مفارقات می دانند تا محظور ربط ثابت به سیال وجود نداشته باشد. لکن ابهامات زیادی در مورد حیثیت ثبات طبایع که از آن تعبیر به عالم دهر می شود و همچنین رابطه عالم دهر با عالم ماده وجود دارد. در این مقاله ابتدا در قالب یک برهان کیفیت نسبت ما بین عالم دهر و عالم ماده که دوگانگی اعتباری و یگانگی حقیقی طبایع دهری و مادی است، مشخص می گردد. در تفسیر نخست، این وحدت و آن دوگانگی بر اساس تفاوت نحو ادراک موجودات مفارق عقلی و موجودات مادی تبیین گردیده، آنگاه با مشخص نمودن کمبود های این تفسیر، در تکمیل این تفسیر، تفسیر دومی ارائه شده که در آن بر اساس مفهوم ظهور و نقش آفرینی این مفهوم در این مسئله، یگانگی حقیقی طبایع دهری و مادی روشن می گردد.
    کلید واژگان: حرکت جوهری, عالم دهر, عالم ماده, طبایع, ملاصدرا
    Ebrahim Khani, Reza Mohammadzadeh
    In this paper، I have tried primarily according to an argument، to illustrate the quality of a relation between Dahr world and natural universe. The conclusion shows the subjective duality and Objective unity of Dahr and material natures. two interpretations of this duality would be offered which could be seen as complementary. In the former interpretation this unity، and the duality assumed are explained on the ground of different intellectual cognition of immaterial and material creatures. pointing out deficits of such interpretation، a later interpretation would be offered on the ground of the role and the contribution of concept manifestation on this problem: the real unity of Dahr''s natures and those of material universe would be explained. Thereto according to later interpretation، the role of preparing causes and substantial motion of natures which were assumed as two factors for realization of material motions by philosophers، are incorporated such that، yields functional explanation of material natures which is just like the role of soul in animals life and devising concrete body.
    Keywords: dahr world, material universe, natures, mullasadra, Motion
  • میثم رزمگیر*، سید محمد انتظام
    قوه خیال در بین سایر قوای ادراکی چه نقش و وظیفه ای بر عهده دارد؟ آیا ادراک خیالی امری مادی و مربوط به عالم محسوسات است یا امری است مجرد؟ ابن سینا و سهروردی قوه خیال را به منزله یکی از قوای باطنی معرفی می کنند و نیز خیال را یکی از مراحل ادراک می دانند. در این مقاله نخست مبانی جهان شناسانه و سپس مبانی نفس شناسانه ابن سینا را بیان می کنیم. ابن سینا با مشرب مشائی به بحث قوه خیال می پردازد. وی قوه خیال را قوه ای می داند که صورت های موجود در حس مشترک را در خود نگاه می دارد و در جریان ادراک خیالی، خیال را به عالم حس محدود می کند. سپس مبانی جهان شناسانه و نفس شناسانه شیخ اشراق را بیان می کنیم. سهروردی نیز با مشرب اشراقی به بحث قوه خیال می پردازد. وی همانند ابن سینا قوه خیال را مادی می داند، اما در جریان ادراک خیالی، نظریه ابن سینا را نمی پذیرد و صورت های مشاهده شده در قوه خیال را صوری می داند که در قوه خیال ظهور یافته اند. به نظر او یک عالم داریم غیر از عالم ماده که اصل همه چیز آنجاست و در جریان ادراک خیالی صور موجود در آن عالم در قوه خیال ظهور می یابند. او این عالم را عالم مثال (صور معلقه) می نامد. در قسمت پایانی مقاله نیز به اشتراک ها و اختلاف های دو فیلسوف می پردازیم.
    کلید واژگان: قوه خیال, ادراک خیال, عالم مثال, مجرد, مادی, نفس, قوای باطنی, عالم ماده
    Meytham Razmgir*, Sayyid Muhammad Intezam
    What is the function of imagination faculty among other cognitive faculties? Is imaginative perception a material entity, related to the world of sensible objects, or an immaterial one? Ibn Sina and Suhrawardi introduce the imagination faculty as one of the inner faculties, and imagination as one of the stages in perception. In the present article, first we state the cosmological and psychological bases of Ibn Sina’s view. He poses the imagination faculty in his own Peripatetic school of thought. He regards the imagination faculty as one holding in itself the forms existing in the common sense, and limits – in the course of imaginative perception – fantasy to the sensible world. We, then, will state the cosmological and functionalist bases of Suhrawardi. Suhrawardi, discusses the imagination faculty within the framework of an Illuminative school of thought. He, like Ibn Sina, regards it a material faculty; but he does not accept, in the course of imaginative perception, Ibn Sina’s theory, and regards the forms perceived in the imagination faculty as forms just appeared in the imagination faculty. For him, we have another world apart from the material world wherein the reality of everything exists, and in the course of imaginative perception, the forms existing in that world appear in the imagination faculty. He calls it ‘the world of ideas’ (pendent forms).At the end, we will deal with the common points and differences between these two philosophers.
    Keywords: imagination faculty, imaginative perception, the world of ideas, abstract, material, soul, inner faculties, material world
  • محمد رضایی
    ملاصدرا در مباحث مربوط به علم به جایگاه نفس به عنوان فاعل شناسا توجه بسیاری داشته و آن را موجودی خلاق معرفی می نماید. از سوی دیگر از آنجا که یکی از مباحث اساسی در معرفت شناسی، واقع نمایی ادراکات است، در این نوشتار ادعا می شود تکیه بر خلاقیت نفس در فرایند ادراک، نمی تواند تضمین کننده عینیت ماهوی ادراکات با موجودات مادی به عنوان یکی از متعلقات ادراک آدمی باشد، بلکه صور مخلوق نفس که همان معلوم بالذات نام دارند، در سایه خلاقیت نفس، معلوم حضوری آن هستند؛ اما اینکه چه ارتباطی با معلوم بالعرض دارند، هر چه باشد نمی توانیم ادعا کنیم در سایه خلاقیت نفس عینیت ماهوی دارند. همچنین نظریه اتحاد نفس با عقل فعال با رویکرد معرفت شناختی نیز نمی تواند اثبات کند صور ذهنی لزوما بایستی با موجودات مادی عینیت ماهوی داشته باشند.
    کلید واژگان: نفس, خلاقیت, واقع نمایی, عالم ماده
    Muhammad Rezai
    Mulla Sadra devotes considerable attention to the soul as the subject and considers it to be a creative being. As realization of perceptions is one of the fundamental subjects of epistemology, this article claims that reliance on the creativity of soul during the process of perception does not guarantee the eidetic objectivity of perceptions with material beings as a part of perception; however, the forms created by the soul, i.e. subjects known indirectly become objects known by presence thanks to the creativity of soul. Whatever their relation with the subjects known indirectly, they could not b claimed to have eidetic objectivity. Moreover, the unity between soul and active intellect could not prove that the mental forms should necessarily have eidetic objectivity with material beings.
    Keywords: soul, creativity, realization, material world
  • محمد رضایی
    در فلسفه ی صدرا ادراک آدمی سه مولفه ی اساسی دارد: فاعل شناسا (نفس)، صور علمی (معلوم بالذات) و متعلق معرفت (معلوم بالعرض). با وجود این، از آن جا که در نگرش صدرا تنها پل ارتباطی میان صور ذهنی و موجودات خارجی در جهت تامین خصوصیت واقع نمایی ادراکات، عینیت ماهوی است، این ادعا نه توسط دلایل وحدت ماهوی و نه به یاری خلاقیت نفس تامین نمی شود و با سوالات متعددی روبه رو است. صور مخلوق نفس (معلوم بالذات) در سایه ی خلاقیت نفس، معلوم حضوری آن هستند؛ اما چه ارتباطی با معلوم بالعرض دارند؟ هرچه که باشد، در سایه ی خلاقیت نفس، نمی توانیم ادعا کنیم که معلومات بالعرض عینیت ماهوی دارند.
    کلید واژگان: 1, عینیت ماهوی, 2, ادراک, 3, واقع نمایی, 4, عالم ماده
    Dr. Mohammad Rezaee
    In Mulla Sadra''s epistemology، human perception consists of three elements: the perceiver (soul)، the internal perceived image (which is known directly) and the external object of perception (which is known through the previous element). However this view is justified only by the essential objectivity in order to maintain correspondence. We have no way to justify this objectivity and the correspondence between the second and the third element but the oneness of the quiddity of these two and the active creativity of the soul in creating an image correspondent to the external object of our knowledge none of which is justified and both of which confront several questions. In this paper we will discuss whether Mulla Sadra''s epistemology can answer these questions.
    Keywords: 1, Essential Objectivity, 2, Knowledge, 3, Epistemology, 4, Mulla Sadra, 5, Realism, 6, Correspondence, 7, Material World.
  • محمد محمدرضایی
    مقاله حاضر، بر آن است تا یکی از مسایل مهم در حوزه دین پژوهی یعنی سازگاری وجود خدا با مسئله شر را مورد تحقیق قرار دهد. هر چند که مسئله شر از قدیم میان اندیشه وران دینی مورد بحث بوده اما امروزه، این مسئله شکل تازه ای به خود گرفته است. برخی از ملحدان از جمله هیوم، مسئله شر را نافی وجود خدا می دانند و به ناسازگاری وجود خدا و شر قایل هستند. در این نوشتار، استدلال هیوم مورد نقادی قرارگرفته و اثبات شده است که اگر خدا که عالم، قادر مطلق و به طور کامل خیرخواه است، جهت کافی اخلاقی و منطقی برای رخداد شر داشته باشد، می توان به سازگاری وجود خدا و مسئله شر حکم کرد. وجود شر قلیل لازمه جهان مادی است و خلقت جهان مادی بدون لازمه آن محال است و قدرت به محال های ذاتیه تعلق نمی گیرد. بنابراین محال است که خدا عالم ماده را که خیر کثیر دارد، بدون لازمه آن خلق کند. زیرا مانند آن است که عالم ماده، عالم ماده نباشد و این بهترین جهت کافی اخلاقی و منطقی برای رخداد شر است.
    کلید واژگان: شر, خدا, علام مطلق, قادر مطلق, خیرخواه مطلق, اختیار, عالم ماده
    Mohammad Mohammad, Rezai
    In this article we will study one of the important questions of religious-studies which is the consistency of God’s existence and the problem of evil. Although the problem of evil has been discussed by religious scholars in the past, but it has taken a new form today. Some atheists such as Hume believe that the problem of evil denies God’s existence and the two ideas are inconsistent. Hume’s reasoning is criticized in this article and it is proved that if God, who is all-knowing, absolutely powerful and completely well-wisher, has enough moral and logical reasons for occurrence of evil, we may conclude that God’s existence is consistent with the evil. Existence of a small amount of evil is the essential of this material world and the creation of this world without its essential is not possible; and the essentially impossible matters do not take place even by an absolute power. Therefore it is impossible for God to create this world which includes a great amount of goodness without its essential because in that case the world of materials should not be the world of materials anymore! This is the most sufficient moral and logical reason for the occurrence of evil.
    Keywords: evil, God, all, knowing, the absolute power, the completely well, wisher, will, the world of materials
  • محمدحسین عالمی
    یکی از ارکان اساسی ادیان الهی دعوت به ایمان نسبت به عوالم فراسوی ماده و عوالم غیبی است و تا این رکن اساسی تحقق نپذیرد، ایمان به دین و تعالیم آن میسر نمی باشد. بر این اساس، بررسی عوالم غیبی و اثبات آنها ازنظر عقل و برهان و نیز آیات و روایات و سایر کتب آسمانی در خور دقت و تامل است. آنچه دراین نوشتار پرداخته شده، بررسی خصوصیات و ویژگی های عالم برزخ و حقایقی پیرامون این منزل هستی و اثبات آن از دیدگاه قرآن و عترت و روایات است، در ضمن نگاهی خواهیم داشت به آنچه در سایر ادیان آسمانی نسبت به این موضوع آمده است.
    کلید واژگان: برزخ, عالم مثال, عالم ماده, غیب, روح, قیامت, قبر
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال