به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « kalam » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «kalam» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • Muhammad Legenhausen *
    This article provides a brief background of how Comparative Theology is understood today, to point out features of how it is practiced that are responsive to issues peculiar to contemporary Catholicism, and to suggest how a version of CT might be developed that is more consistent with Islamic traditions of thought on related issues. In order to accomplish this last goal, a brief introduction to the traditional “Islamic sciences” is provided. It will be suggested that an Islamic Comparative Theology (ICT) can be understood as a multidisciplinary field that draws on several Islamic sciences, as well as research in religious studies. I argue in favor of a blurring of the distinction between Comparative Religion and Comparative Theology, and point out that relevant discussions are to be found across a variety of traditional Islamic sciences, but that it would be advantageous to collect these discussions together and to augment them with information gleaned from both secular and Islamic approaches to the teachings of Muslim thinkers about theological issues, broadly understood, in comparison with what is found in non-Islamic traditions in such a manner to enrich our own understandings of the issues and those with whom we engage in dialogue.
    Keywords: comparative theology, Religious Studies, Comparative Religion, theology, Confessional, Normative, Islamic sciences, Illāhīyāt, Kalām, Supersessionism, objectivity}
  • فاطمه موسوی، نجف یزدانی*، یحیی میرحسینی
    ابوعبدالله محمد بن علی ملقب به «حکیم»، عالمی از سده سوم و برآمده از بوم ترمذ است. افزون بر آثار متعدد در حوزه زهد و عرفان، رساله ای به نام «الرد علی الرافضه» از او برجای مانده که اثری کلامی و از نوع «ردیه» است. در برگ های باقی مانده از تک نسخه خطی این رساله، مسیله جانشینی پیامبر(ص) محور بحث قرار گرفته است. حکیم ترمذی در این رساله برای تقویت دیدگاه عامه، به این امور متوسل شده است؛ اجماع صحابه در ترتیب خلفای راشدین، وجود نداشتن نص بر جانشینی با تاویل آیه ولایت و حدیث غدیر، محتمل ندانستن خطای صحابیان در تبعیت از پیامبر(ص) و ادعای سکوت و حتی رضایت امام از حکمرانی خلفا. در نوشتار حاضر سعی بر آن است به روشی توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی این رساله، مدعیات حکیم ترمذی و نقش پیش فرض های کلامی او مورد نقد و بررسی قرار گرفته و اشکالات وی به عقاید شیعه پاسخ داده شود.
    کلید واژگان: الرد علی الرافضه, حکیم ترمذی, کلام, شیعه, جانشینی پیامبر(ص)}
    Fatemeh Mousavi, Najaf Yazdani *, Yahya Mirhoseini
    Abu Abdullah Muhammad ibn Ali, nicknamed "Hakim", is a scholar from the third century who came from the land of Tirmidh. In addition to numerous works in the field of asceticism and mysticism, he has left a treatise called "Al-Rad Ala al-Rafidhah" which as its title suggests, is a theological work of the type of "Rejection". Although this treatise is very old, it has been neglected, abandoned in scholarly circles, and nothing is documented about it; there is no mention of it even in the introduction of rejections against Shi’a. In the remaining pages of the manuscript of this treatise, the issue of the succession of the Prophet (PBUH) is discussed and Hakim Tirmidhi has resorted to these reasons to strengthen the viewpoint of the Sunnis: Consensus of the Companions about the order of the Righteous Caliphs, negation of any explicit Hadith for succession by justifying the verse of Wilayah and Hadith of Ghadir, the impossibility of the Companions’ fault in obeying the Prophet (PBUH) and the Imam's silence and even satisfaction with the rule of the caliphs. In the present article, in a descriptive-analytical way, while introducing this treatise, it is tried to point out and criticize the claims and theological presumptions of Hakim Tirmidhi and answer his critiques of Shi’a beliefs.
    Keywords: Al-Rad Ala al-Rafidhah, Hakim Tirmidhi, Kalam, Shia, Succession of the Prophet}
  • حسین علی جعفری، طاهره حاج ابراهیمی*
    مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که اندیشه کلامی، عرفانی و اخلاقی امام محمد غزالی بر چه پایه و اساسی می باشد. هدف آنچه غزالی به نام اخلاق تعلیم می دهد تربیت صوفیانه است؛ اخلاق عرفانی غزالی در قالب شیوه تهذیب نفس در کتاب احیاء علوم الدین منعکس شده است. این کتاب از مهم ترین آثار کلامی، عرفانی و اخلاقی است که همواره توجه علمای جهان اسلام و فراتر از آن را به خود جلب کرده است. او در حوزه های معرفت یا شناخت شناسی، هستی شناسی، روش شناسی، انسان شناختی و جامعه شناختی با اتکاء بر بازخوانی اخلاقی و عرفانی منابع و نصوص دینی موجب تغییرات و بازاندیشی های فراوانی شد. طریق عرفانی و سلوک غزالی ده مرحله یا مقامات اصلی دارد که هریک از این مقامات مخصوص کسب یکی از صفات رستگاری یا منجیات است. اندیشه عرفانی و اخلاقی غزالی نشات گرفته از نگاه کلام اسلامی وی است. غزالی در کتب مختلف خود مثل الجام العوام عن العلم الکلام، تهافت الفلاسفه و احیاء علوم الدین به رد فلسفه و کلام پرداخته؛ اما در جاهایی هم خودش به این دو علم پرداخته است. غزالی بیشتر به عوام الناس توصیه می کند تا به کلام و فلسفه نزدیک نشوند. وی به عرفان،‏‏ اخلاق و سیاست در الملک و الدین توامان و هم زمان با هم، توجه کرده است. غزالی در فقه، شریعت، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق و سایر علوم مرتبط، در زمره نامداران جهان اسلام به شمار می آید.
    کلید واژگان: ابوحامد محمد غزالی, احیاء علوم الدین, کلام, عرفان اسلامی, اخلاق}
    Hossein Alijafari
    This article seeks to find the foundation of Imam Muhammad al-Ghazali’s theological, mystical and ethical thought. The purpose of what Ghazali teaches as morality is Sufi education. Ghazali’s mystical ethics is reflected in the form of self-discipline in Iḥyāʾ ʿulūm al-dīn. This book is one of the most important theological, mystical and ethical works that has always been the focus of the scholars of the Islamic world and beyond. By relying on the ethical and mystical rereading of religious sources and texts, Ghazali caused major changes and reconsiderations in epistemology, ontology, methodology, anthropology and sociology. His mystical path and conduct enjoys ten main stages or positions, each of which pertains to obtaining one of the attributes leading to salvation or the “rescuers”. Ghazali’s mystical and ethical thought originates from his Islamic theological perspective. Although Ghazali rejected philosophy and Kalam in several works, such as Iljām al-ʿAwām ʿan ʿIlm il-Kalām, Tahāfut al-Falāsifah, and Iḥyāʾ ʿulūm al-dīn, he himself used these two sciences in some instances. Ghazali advises masses not to get close to Kalam and philosophy. He does not ignore any of mysticism, ethics and politics but has a comprehensive perspective towards them. Ghazali is one of the famous scholars in the Islamic world in jurisprudence, theology, philosophy, mysticism, ethics and other Islamic sciences.
    Keywords: Muhammad al-Ghazali, Iḥyāʾ ʿulūm al-dīn, Kalam, Islamic mysticism, Ethics}
  • زهرا مظاهری، سید محمدکاظم علوی

    یکی از مناقشه‌های معاصر درباره فلسفه اسلامی، مناقشه در اصالت آن، یعنی پرسش از «امکان فلسفه اسلامی» است. این مسیله هویتی، در تاریخ و آینده فلسفه اسلامی تاثیری بسزا دارد. آراء منکران اصالت فلسفه اسلامی اعم از مستشرقان، مورخان غربی، برخی از عرب زبانان و مخالفان هرگونه فلسفه دینی را میتوان تقلیل‌گرایانه دانست. در این نظریات، فلسفه اسلامی به چند موضوع فروکاسته شده است: فلسفه‌یی تقلیدگر از فلسفه یونان، کلام و الهیات اسلامی و فلسفه عربی. مستشرقان و مورخان مخالف، فلسفه یونانی را اصل و فلسفه اسلامی را فرع بر آن دانسته اند. برخی مخالفان با پافشاری بر عدم سازگاری دین و فلسفه، تلاش برای ایجاد فلسفه اسلامی را بیهوده دانسته و با اعتقاد به عدم امکان فلسفه دینی، ازجمله فلسفه اسلامی، قید اسلامی برای فلسفه ‌بعنوان علم تعقلی را جایز ندانسته و فلسفه اسلامی را همان کلام و الهیات پنداشته اند. مخالفان دیگر، ازجمله عرب زبانان، از بکارگیری تعبیر فلسفه اسلامی امتناع ورزیده و با توجه به زبان متون فلسفی در سنت اسلامی، آن را فلسفه عربی نامیده‌اند. آنها فلسفه عربی را مختص به نژاد عرب تلقی کرده و همان را محقق در تاریخ فلسفه دانسته‌اند. مقاله پیش‌رو به تحلیل و نقد مدعیات تقلیلگرایانه در باب فلسفه اسلامی پرداخته و تلاش میکند اصالت آن را بعنوان واقعیتی تاریخی، اثبات و از ضرورت آن دفاع نماید.

    کلید واژگان: فلسفه اسلامی, رابطه دین و فلسفه, فلسفه یونانی, الهیات و کلام اسلامی, فلسفه عربی}
    Zahra Mazaheri, Seyyed MohammadKazem Alavi

    One of the recent debates regarding Islamic philosophy focuses on its originality and the questions of the “possibility of Islamic philosophy”. This identity-related problem has a significant effect on the history and future of Islamic philosophy. The view of the opponents of the originality of this denomination, including Orientalists, Western historiographers, some Arab scholars, and those who are against any kind of religious philosophy can be considered to be reductionist. In their theories, they have reduced Islamic philosophy to a philosophy imitating Greek philosophy, Islamic Kalām and theology, and Arabic philosophy. Opposing Orientalists and historiographers view Greek philosophy as the base and Islamic philosophy as one of its branches. Some of the opponents believe that any attempt at establishing Islamic philosophy is in vain by insisting on the incompatibility of religion and philosophy. Moreover, by rejecting the possibility of religious philosophy, including Islamic philosophy, they maintain that the use of the word Islamic as an adjective for philosophy, as an intellectual science, is not justified and, thus, equate Islamic philosophy with Kalām and theology. Some other opponents, including Arabs, avoid the use of the phrase “Islamic philosophy”, and, by emphasizing the language of philosophical texts in Islamic tradition, call it Arabic philosophy. They limit Arabic philosophy to the Arab race and believe that this view is supported by history of philosophy. The present paper provides a critical analysis of the proponents of reductionist approaches to Islamic philosophy and aims to demonstrate and defend the necessity of its originality as a historical reality.

    Keywords: Islamic philosophy, relationship between religion, philosophy, Greek philosophy, Islamic theology, Kalām, Arabic philosophy}
  • سمیه ملکی، سید مهدی امامی جمعه *، نفیسه اهل سرمدی

    بحث جسم انگاری ما سوای خداوند، در میان آموزه های کلامی از اهمیتی ویژه برخوردار است و از اندک مباحثی است که تقریبا همه فرقه های کلامی درباره آن همنظرند. متکلمان ماسوی الله، یعنی انسان و دیگر موجودات، را اموری جسمانی میدانند و موجود مجرد را حقیقتی کامل و بینیاز مطلق معرفی میکنند. نگاه ظاهرگرایانه، عینی و انضمامی کلامی، جسم انگاری هویت و حقیقت انسان را نیز ایجاب و ایجاد مینماید. ملاصدرا از جمله افرادی است که با جسم انگاری متکلمان مقابله کرده و درصدد است تفسیری فلسفی و جامع از واقعیت و هویت انسان ارایه دهد؛ تصویری که بتواند در زندگی فردی و اجتماعی او تاثیری مثبت داشته باشد. نوشتار حاضر، از طریق روش اسنادی، تحلیل محتوا و توصیف گرایانه، به طرح، بررسی و نقد دیدگاه های متکلمان از منظر ملاصدرا میپردازد و نشان میدهد که تعریف صدرالمتالهین از هویت انسان و ظرفیت وجودی او، با تعریفی که متکلمان در اینباره ارایه کرده اند، بکلی متفاوت و حتی مقابل آن است. متکلمان برخلاف ملاصدرا، هویت و ظرفیت وجودی انسان را بسیار جزیی و محدود شمرده اند و بتبع آن دچار مشکلات و محذوریتهای متعدد شده اند.

    کلید واژگان: انسان, معاد, دین, خداوند, علم کلام, ملاصدرا}
    Somayeh Malleki, Mahdi Emami Jomee *, Nafiseh Ahl Sarmadi

    The Problem of the corporeal nature of what is other than God is of particular importance among Kalāmī theorems and is also among the few discussions about which almost all Kalāmī trends are unanimous. Mutikallīmūn believe that everything other than God, including Man and other existents, are bodily entities and introduce immaterial existents as absolutely perfect and self-sufficient truths. The exoteric, objective, and inclusive Kalāmī view necessitates and confirms the corporeality of Man’s identity and truth. Mullā Ṣadrā was among the thinkers who opposed mutikallīmūn’s corporealist view and tried to present a comprehensive and philosophical interpretation of Man’s reality and identity or an image which could exercise a positive influence on their individual and social life. Following a descriptive and documentary method and content analysis, the present study presents a critical review of Mullā Ṣadrā’s approach to mutikallīmūn’s views and demonstrates that his definition of Man’s identity and existential capacity is completely different from and even in contrast to that of mutikallīmūn. Unlike Mullā Ṣadrā, they consider such elements extremely trivial and limited, which is why their views suffer from several defects and problems.

    Keywords: Man, religion, resurrection, Kalām, Mullā Ṣadrā}
  • محمد عباس زاده جهرمی*، معصومه امیری
    کلام الهی یکی از مسایل مهم و جنجال برانگیز در دانش کلام و آغازگر شکل گیری این دانش بوده است. پیرامون این موضوع در بین مسلمانان دو دیدگاه کلی مطرح شده است: متکلمین امامیه و معتزله غالبا کلام الهی را لفظی، حادث و مخلوق می دانند. اشاعره آن را نفسی، قدیم و عین ذات او می داند.در نوشتار حاضر ضمن مروری مختصر بر دو نگرش فوق، به نگاه علامه خفری پرداخته شده است. وی کلام را مشترک لفظی و برای آن دو معنا را ارایه می کند. کلام الهی طبق یک معنا قدیم و بر اساس معنای دیگر حادث است. کلام به معنای «تکلم» قدیم و به معنای «ما به التکلم» حادث و لفظی است.به سه بیان می توان تکلم حقیقی الهی را قدیم دانست: با استفاده از رابطه علم و کلام الهی، تکلم حقیقی بر علم اجمالی ذاتی، منطبق و قدیم خواهد شد. مطابق توجیه دوم، تکلم نوعی انتقال آگاهی و بالعکس علم هم نوعی تکلم است، لذا این نظریه از اتحاد علم و کلام و یکسانی اوصاف آنها دفاع می کند. توجیه سوم تکلم حقیقی را قدرت القای ذات واجب تفسیر میکند و با استفاده از این ارتباط و نظر به قدمت قدرت، تکلم را نیز قدیم می داند.
    کلید واژگان: کلام الهی, تکلم, کلام نفسی, کلام لفظی, علامه خفری}
    Mohammad Abbaszadh Jahromi *, Masumah Amiri
  • مسعود قاسمی، عباس اسماعیلی زاده *، محمد علی رضایی کرمانی

    یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه تفکر سلفی، نوع رویکرد خاص این جریان به مسئله «توسل به اموات» است. در این راستا طرح، نقد و ریشه یابی رویکرد آلوسی، به مثابه مفسر منتسب به سلفیه، می تواند مدنظر قرار گیرد. با رویکرد جامع نگر به آراء آلوسی در این حوزه درمی یابیم که اندیشه وی در این حوزه، از نوعی تهافت و عدم انسجام درونی رنج می برد و توافق تامی با رویکرد افراطی سلفی ها در این مسئله ندارد. منظور داشتن نوع نگاه معناشناسانه و هستی شناسانه آلوسی می تواند در ریشه یابی این مسئله، راه گشا باشد. معناشناسی متمایز آلوسی نسبت به سلفی ها در حوزه توحید الوهی و ربوبی، در کنار نوع نگاه هستی شناسانه وی که در مباحثی چون: علم غیب، حیات برزخی، سماع موتی و... متبلور بوده و با تلقی سلفیه تمایزاتی دارد، می تواند نگاه معرفت شناسانه متفاوت وی به مسئله توسل را در تطبیق با اندیشه سلفیه، توجیه کند.

    کلید واژگان: هستی شناسی, معناشناسی, کلام, سلفیه, توسل, آلوسی}
    Masoud Ghasemi, Abbas IsmaeliZadeh, Mohammadali Rezei Kermani

    One of the challenging discussions in the Salafi thought is the special kind of approach of this group to the issue of “imploration (tawassul) to the dead”. In this regard, the critique and examining the roots of Allusi’s approach as the exegete attributed to Salalfiyyah could be considered. By comprehensive look to Allusi’s views in this field, we find that his thought in this realm suffers from a kind of contradiction and inner inconsistency and does not corresponds completely the extremist salafi approach in this issue. Considering the semantic and ontological kind of view of Allusi could be helpful in the examination of this issue. The distinct semantic of Allusi is apparent in comparison to the salfis in the realm of monotheism of divinity and lordship (tawhid al-‘uluhiyyah wal-rububiyyah) along with his ontological view in the discussions such as knowledge of the unseen, purgatory life, hearing by the dead etc. and is different from the salafiyyah attitude. It can justify his different epistemological approach to the issue of imploration (tawassul) in comparison to the salafi thought.

    Keywords: ontology, semantics, Kalam, Salafiyyah, imploration (tawassul), Allusi}
  • عبدالله میراحمدی *، زهره دانشی کهن

    معتزله معتقدند مرتکب گناه کبیره که بدون توبه از دنیا رفته است، به مجازات الهی گرفتار می شود و امکان بخشایش او وجود ندارد. از نظر آن ها چنین شخصی هرچند مومن باشد، به دلیل فاسق بودن، همچون کافر همیشه در عذاب می ماند. بنابراین اگر خداوند این شخص را مجازات نکند، خلف وعید کرده و خلف وعید مستلزم دروغ گویی در گفتار است؛ حال آن که خداوند هرگز دروغ نمی گوید، پس خلف وعید نمی کند. پژوهش حاضر به شیوه توصیف و تحلیل محتوا درصدد اثبات کذب نبودن خلف وعید از دیدگاه علم کلام و فقه است. متفکران شیعه بر مبنای برخی دلایل عقلی و نقلی، نظریه معتزله را مورد خدشه قرار داده اند. از نظر این متفکران، خلف وعید کذب نیست، زیرا مربوط به مرحله عمل است نه اراده جدی. هم چنین وعید از ابتدا مشروط بوده و تا شرطش محقق نشود، قابل اجرا نیست؛ پس امکان بخشایش در صورت نبود شروط باقی است. افزون بر آن، اگر خلف وعید کذب باشد هر کذبی ناشایست نیست؛ شاهد آن، جواز دروغ از جانب شارع در مواردی بنا بر مصالحی است. انشاء انگاری وعد و وعید، راه کار دیگری در حل شبهه تعارض کذب خلف وعید است. بر این اساس، وعد و وعید از سنخ جملات انشایی هستند که به شکل خبر صادر می شوند. بنابراین اطلاق صدق و کذب بر آن ها حقیقی نبوده و از باب مجاز است.

    کلید واژگان: وعد و وعید, کذب, کلام, فقه, معتزله, شیعه}
    Abdullah Mirahmadi *, Zohra Daneshikohan

    The Mutazilites believe that the big-sins-doer which dies without repentance will encounter to the divine punishment and there is no way for his/her forgiveness. From their opinion, such a person although being believer, because of his/her sins like a non-believer will always be in torment. Therefore, if God does not punish this person, He violated his Waid (Punish Promise) and violating the Waid implicates a lie; while God never lies, then he never violates Waid. In a descriptive and content analysis way, this research tries to prove that violating Waid is not false from the view point of Kalam (Theology) and Feqh (Jurisprudence). On the basis of some rational and narrative reasons, the Shia thinkers criticized the Mutazili theory. From the view point of these thinkers, violating Waid is not false (Kedhb), because it is related to the practical phase, not to the serious will. Also Waid is primarily conditioned and is not practicable until its condition realized. Thus in the lack of conditions, forgiveness is possible. In addition, if violating Waid is false, every false is not inadmissible. The evidence is the religious legislator's (Share') permission for lie on the basis of some expedients. Considering Wad (promise) and Waid as subjunctive mood (insha’) is another way for solving the misgiving of contradiction of false of violating Waid. Accordingly, Wad and Waid are of subjunctive moods that are stated in the form of simple sentences. Then the application of correct and false for them is not real but metaphorical.

    Keywords: Wad (promise), Waid (Punish Promise), false, Kalam, Feqh, Mutazilah, Shia}
  • Seyed Mohammad Ali Dibaji *
    One important question that the emergence of philosophical or rational Kalam has raised is what rationalism in the so-called Kalami (theological) schools actually means. This paper investigates the answers to the aforementioned question in Shi’a Kalam. Also, we have a comparative look at the philosophical Kalam and the rational one, concluding the identity of Shi’a Kalam with Shi’a philosophy. In this work, we have referred to three types of rationalism: personal, Vahmi (imaginal), and Hikmi (philosophical) rationalism. In short, our answer to the above question would be that, Shi’a Kalam – specially in Khaje Nasir’s works – is based on Hikmah (philosophy), and so, rationalism in this school does not refer but to this approach. This type of rationalism is in contrast to the personal or Vahmi rationalism. As a matter of fact, Those Mutakalims (theologians), who use Hikmi rationalism, don’t try to criticize philosophy or elicit from it; they just try to employ the principles, foundations, and results of Hikmah to explain, justify, and defend their religious beliefs
    Keywords: Hikmi, rationalism, Kalam, philosophical, Shia}
  • محمد بیدهندی *، مهدی دسترنج
    از مسائل اساسی زبان دین، بررسی وجه معناداری و گستره معرفت بخشی متن مقدس است. در این ساحت، ملاصدرا ابتدا در قوس نزول، به تطبیق میان «معرفت»، «کلام» و «وجود» می پردازد تا از تطابق این سه، برای تبیین فلسفی نحوه تجلی یافتن حقایق وحیانی در قالب الفاظ متن مقدس بهره ببرد و در قوس صعود، فرایندی را برای فهم متن مقدس ارائه داده است که بازسازی آن، الگوی هرمنوتیک انتولوژیک وی را شکل می دهد. مسئله اصلی این مقاله، تبیین وجه معناداری زبان دین و گستره شناختاری آن در الگوی هرمنوتیک صدرایی است که فهم متن مقدس از بررسی این الگو و عوامل موثر در فرایند، به دست می آید. مهم ترین یافته های این پژوهش، ترسیم نقش سه گانه فرد، متن و مولف در نسبت با هم در الگوی هرمنوتیکی صدرا و استفاده از این الگو در تبیین گستره شناختاری زبان دین در ساحت متن و همچنین از متن به فرامتن است. این یافته ها با محوریت کتاب مفاتیح الغیب و شرح مبانی فلسفی لازم از حکمت متعالیه به دست آمده است.
    کلید واژگان: زبان دین, زبان قرآن, تاویل, کلام, هرمنوتیک, ملاصدرا}
    Mohammad Bidhendi *, Mahdi Dastranj
    Investigating the significance and knowledge domain of a holy text is one of the fundamental problems of religious Language. For Sadra the religious language is a cognitive language. He considers the relation between word and meaning in Revelation as a genetic one; he believes that contrary to imagery in literature in revelation there is a univocity between appearance and reality and the descended truths in the existential hierarchies correspond with each other in a vertical relationship. In this domain, Molla Sadra explains philosophically the self-manifestation of the revealed truths in terms of holy text by using the correspondence between the knowledge and language (Kalam) with the being in the arc of descent and in the arc of ascent he provides an understanding process of the holy text whose reconstruction forms his model of ontological hermeneutics. The principal problem of this article is the explanation of the significance of religious language and its cognitive domain in Sadra’s hermeneutic model which results from an investigation of this model and effective factors in the process of the holy text understanding. This research has been conducted based on Mafatih al-ghayb and explanation of its philosophical foundations on the basis of the Transcendent Philosophy and one of its most important findings is displaying the role of triad of individual, text and the author in relation together by Sadra’s hermeneutic model and using this model for explaining the cognitive domain of religious language regarding the text and also from text to extra-text. Contrary to the one-dimensional exoteric conventional or esoteric dogmatic and absolutist models in understanding Quran, Mulla Sadra provides a comprehensive multiple coherent model that is based on singular reality and is rooted in the existence hierarchy, existential layers of human being and the interiors of holy text. Due to move around the gradational singular reality, the process of understanding distinguishes this model from dogmatic absolutism in understanding; this causes to not slip in abyss of relativism and thus it solves the problem of judgment among the multiple interpretations. Therefore, Sadra’s ontological hermeneutics is situated between two poles of absolutism and relativism. For doing an interpretative movement from the exterior to the interior of the text and understanding the hierarchical truth of that, he provides a special model in which the interaction among individual, text and author causes to understand the hierarchical text. Based on the existential link and unity between individual and text in each stage of existence, a proper stage of understanding results and the highest point of this understanding is a unity with the author as a true and ultimate meaning of the text. Thus Sadra’s model opens a way to the text world the highest point of which is an ontological unity among the triad of individual, text and author. In this way the role and effect of presuppositions in interpretation is clarified by Sadra. Furthermore, with this model he has answered the problem of judgment about the multiple interpretations. However, the domain of Sadra’s cognitive religious language does not content oneself with text, but in his view everything is interpretable, because the world is the same language (Kalam) and also everything is or in the text (compilation book) or in the extra-text (generation book and soul book). Since the text and extra-text have an interior and an exterior and the interpretation reveals the way from the exterior to the interior, so speaking of interpretability of everything is not absurd. Hence in Sadra’s model the interpretation is not limited to find out a common meaning between the descended knowledge and the higher stages of that knowledge, but it includes the finding out of a truth common between the descended existence and the higher stages of that existence, too. Therefore, we must search an approach for analyzing the existential phenomena of the world; Sadra’s hermeneutics provides a way to enter into meaning of the soul book and generation book by using the interpretative model of compilation book. In Sadra’s philosophy we encounter with text as one mode of existence. The relation between the text and the extra-text is an existential one, at least in case of holy text, and the world is the same language. This existential aspect of text and Mulla Sadra’s emphasis on homothety and correspondence among the compilation book, soul book and generation book reinforce this hypothesis that for knowing and understanding the soul book and generation book we can benefit from Sadra’s ontological hermeneutics and its encounter with the text. On this ground, in interpreting the extra-text the triad of individual, text and author is transformed into the triad of individual, extra-text and Creator; that corresponds with this. As in the first triad the understanding of text depends on the unity of individual and text during the trans-substantial motion, in interpreting the extra-text also the understanding of extra-text depends on the unity of individual and the extra-text. Similar to the interpretation and understanding of the world, the human being has been introduced as a homothetic version of the world and the perfect man as a variant of the world. Of course, here also the highest point of meaning is the unity among the triad of individual, extra-text and Creator. Perhaps this approach opens a way to formation of the ontological sciences specially in domain of human sciences and types of religious knowledge. In Sadra’s hermeneutics the interpretation of the world’s existents is God
    Keywords: Religious Language, Language of Quran, Hermeneutic, Kalam, Mulla Sadra}
  • روح الله شاکری زواردهی، مرضیه عبدلی مسینان

    «کلام اجتماعی» شاخه ای از الهیات اجتماعی اسلامی است که به استنباط، تبیین و دفاع از آموزه های اعتقادی و دیدگاه های دینی در باب مسائل اجتماعی می پردازد. متکلمان اسلامی در طول تاریخ و در سایه روی کرد حداکثری به دین، توجه همه جانبه ای به حضور دین در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی بشر داشته اند؛ هرچند میراث اجتماعی آنان در قالب رشته مستقلی گنجانده نشد، چراکه این تحقیقات اجتماعی نخست در اروپا و آمریکا و در واکنش به شرایط اجتماعی غرب و مسیحیت، ظهور کرد و پس از آن در سایر سرزمین های اسلامی نمایان شد. کلام اجتماعی در مقایسه با علوم اجتماعی دیگر، به دلیل ویژگی های ممتاز روش شناسی، جهان شناسی و انسان شناسی، در نظریه پردازی برای مسائل جامعه، قابلیت رشد وشکوفایی دارد.

    کلید واژگان: کلام, الهیات, اجتماع, الهیات اجتماعی, کلام اجتماعی}
    Ruhollah Shakeri Zavardehi, Marziyeh Abdoli Masinan

    "Social Theology" is a branch of Islamic Social Sciences, which is concerned with deduction, explanation and defense of Islamic teachings and views on social issues. Islamic theologians throughout history and in light of the maximal approach to religion have paid attention to all aspects of religion in all aspects of human social life there, even though their social heritage was not included in a separate field. Social researches first popped in Europe and America in response to social conditions of the West and Christianity and then appeared in other Islamic lands. Social theology in comparison with other social sciences, due to the distinctive features of the methodology, cosmology and anthropology, has the ability to develop and flourish in theorizing the problems of society.

    Keywords: Theology, Kalam, Social, Social Theology, Social Kalam}
  • مهدی اسدی
    این نوشتار درصدد است نشان دهد رگه های ملاک بسیار مهم معرفت شناختی تمایز دکارتی پیشتر در فلسفه و کلام اسلامی وجود داشته است. به این منظور نخست به دیدگاه های دکارت اشاره می شود تا نزد اندیشمندان مسلمان پیشینه یی بر آنها بیابیم. سپس به متفکرانی چون فخر رازی، علامه حلی، تفتازانی، ملاصدرا و... اشاره میگردد که بیشتر درگیر این بحث بوده اند و نسخه های قویتر و قابل دفاعتری پیش کشیده اند و گاه، پیشتر از برخی نقادان دکارت، به همین تقریرهای قوی نیز نقادانه نگریسته اند. بدینسان نشان خواهیم داد در واقع تقریر آنها به تقریر قویتر هیوم که میگوید وضوح و تمایز وجود امکانی را نتیجه میدهد نه وجود محقق را، نزدیکتر است تا خود دکارت.
    کلید واژگان: تمایز دکارتی, علم, فلسفه و کلام اسلامی, موجود, معدوم}
    Mahdi Assadi
    This paper intends to demonstrate that the traces of the epistemological criterion for Cartesian distinction existed previously in Islamic philosophy and kalam. Hence, the writer initially refers to Descartes’ views and follows their traces in the ideas of early Muslim scholars. Then he refers to the views of some Muslim thinkers such as Fakhr al-Din Razi, ‘Allamah Hilli, Taftazani, and Mulla Sadra, who were already involved in this discussion more than others and propounded more solid and plausible theories in this regard. They have sometimes reviewed the same informed theories critically before some of the critiques of Descartes. In this way, the author reveals that Islamic thinkers’ interpretation of the Cartesian distinction is closer to Hume’s more solid interpretation of this notion than to that of Descartes himself. Hume states that clarity and distinction result in possible existence rather than the very existence of the researchers.
    Keywords: Cartesian distinction, knowledge, Islamic philosophy, kalam, existent, annihilated}
  • فاطمه سلیمانی

    فلسفه اسلامی از جانب نقادان همواره در معرض نفی هویت مستقل فلسفی قرار گرفته است. در این راستا فلسفه اسلامی یا تفسیر عربی فلسفه یونان توسط مسلمانان شمرده می شود و یا به واسطه قید اسلامی، معادل با علم کلام اسلامی معرفی میگردد. لازم به ذکر است گرچه فلسفه اسلامی موضوع، روش و چارچوب اولیه خود را از فلسفه یونان دریافت کرده است، ولی به جهت بهرهمندی از متون دینی اسلامی دارای ابداعات و نوآوری هایی است که این فلسفه را از فلسفه های غربی متمایز میسازد. البته این بهرهمندی از متون دینی آن را از هویت فلسفی خود خارج نساخته و باعث تبدیل آن به علم کلام نشده است. چرا که این علم به لحاظ موضوع، روش و غایت با علم کلام تفاوت دارد.
    نهایت این که فلسفه اسلامی، علمی است که با حفظ چارچوبهای اولیه و اساسی فلسفی از متون دینی در طرح مسائل، ابداع استدلال، رفع شبهات و تایید و داوری بهره برده است.

    کلید واژگان: فلسفه, کلام, دین, فلسفه اسلامی, استدلال}
    Fatima Sulaymani

    The critics of Islamic Philosophy have always denied its independent philosophical identity. In this direction Islamic Philosophy is either considered an Arabic interpretation of Greek Philosophy by Muslims or by adding Islamic tag to it presented it as equivatent to Islamic science of Kalam. It is worth noting that although Islamic Philosophy has received its subject, method and early framework from Greek Philosophy, but in view of its benefiting from religious Islamic texts has its innovations that makes this philosophy distinguishable from Western Philosophy. Of course, this benefiting from religious texts, has not deprived it of its philosophical identity and has not changed it into science of Kalam, for this science by its subject, method and goal is different from science of Kalam.
    Finally, Islamic philosophy is a science that by preserving its early and fundamental philosophical framework has utilized from religious texts in outlining its problems, raising arguments, removing doubts and confirmation and judgement.

    Keywords: philosophy, kalam, Religion, Islamic philosophy, argument}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال