به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وحدت تشکیکی » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «وحدت تشکیکی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی بابایی

    اندیشه صدرالمتالهین در سیر تکامل خود، سه رویکرد را شاهد بوده است؛ نگرش اصالت ماهوی، نگرش اصالت وجودی با نگاه وحدت تشکیکی و نگرش اصالت وجودی با نگاه وحدت شخصی. مبحث «مواد ثلاث» بتبع این سه رویکرد فلسفی صدرایی، دچار تحول اساسی شده است. در مرتبه یی متناسب با رویکرد اول، مقسم، ماهیت است و به «وجوب، امکان و امتناع» تقسیم میشود. مراد از امکان در این مرتبه، امکان ماهوی است. در رویکرد دوم، مواد سه گانه مرسوم، به وجوب و امکان ارتقا می یابند. مراد از امکان در این مرتبه، امکان فقری و وجودی است. در رویکرد سوم، این سه ماده، به دوگانه «حق و باطل» تحول پیدا میکنند. تعبیر «حق» در این مبحث، با سه معنای دیگر از «حق» که در رویکرد سوم مطرح شده است یعنی تقدم بالحق، وجود حق و وحدت حقه اشتراک معنوی و اتحاد مصداقی، و با حق مطرح در ام القضایا، رابطه «مثل و ممثل له» دارد؛ یعنی ام القضایا مثل حق تعالی در میان قضایاست. از حق تعالی به احق الوجودات و از اصل عدم تناقض، به احق الاقاویل و احق الاوایل تعبیر میشود. همه «حق»های یاد شده، بر اساس مبانی رویکرد فلسفی سوم صدرالمتالهین، قابل طرحند.

    کلید واژگان: واجب, امکان, امتناع, مواد ثلاث, نگرش اصالت ماهوی, اصالت وجود, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی, ملاصدرا}
    Ali Babaei *

    Mullā Ṣadrā’s philosophy has witnessed the rise of three approaches in its process of development: principiality of quiddity, principiality of existence based on graded unity, and principiality of existence based on individual unity. In the light of these three Sadrian philosophical approaches, the discussion of the ‘three modalities of being’ has undergone some fundamental changes. In conformity to the first approach, the source of division is quiddity, which is divided into ‘necessity, possibility, and impossibility’. At this level, possibility refers to quiddative possibility. In the second approach, the common three modalities are promoted to necessity and possibility. At this level, possibility refers to indigent and ontological possibility. In the third approach, the division evolves into a two-fold division of ‘truth and false’. The concept of truth in this approach shares the same meaning and references with the three other meanings of ‘truth’ in the third approach – priority of the truth, existence of truth, and true union - and bears a ‘paradigm and analogue’ relationship to the truth discussed in the mother of all propositions. In other words, the mother of all propositions is similar to Almighty Truth among all propositions. Almighty Truth is interpreted as the Highest Truth among all existents, and the principle of non-contradiction is interpreted as the truest of all sayings and the truest of all origins. All mentioned ‘truths’ can be propounded based on the principles of Mullā Ṣadrā’s third philosophical approach.

    Keywords: Necessary, Possibility, Impossibility, Three Modalities Of Being, Principiality Of Quiddity, Principiality Of Existence, Graded Unity, Individual Unity, Mullā Ṣadrā}
  • حسین پژوهنده نجف آبادی*، رضا رمضانی
    اصل فاعلیت زیر بنای هستی شناختی فلسفه مشاء است و به نظر می رسد تفسیر سینوی از علیت فاعلی در رابطه وجودی میان کلیه مبادی عالیه و موجودات سافل از قبیل رابطه هستی شناختی میان باری تعالی و نظام آفرینش و رابطه وجودی میان نفس مجرد انسانی و قوای آن تاثیر گذر بوده است. فاعلیت مبتنی بر سنخیت میان علل و معالیل فاعلی، رابطه ماهوی و کثرت تباینی انعزالی میان این واقعیات عینی را به کلی منتفی کرده و تشکیک و تفاضل وجودی میان آنها را به اثبات می رساند. البته مطابق با قواعد کلان هستی شناختی فاعلیت، مقتضی وجود متغایر غیر بیگانه علت و معلول است و مبادی عالی را موجود مغایر و غیر بیگانه از معالیل شان می کند و به معالیل وجود رابطی می بخشد. بدین ترتیب وحدت شخصی وجود علت و کثرت شانی معلول در حکمت سینوی قابل اثبات نیست بلکه نوعی وحدت تشکیکی به معنای وحدت وجود و کثرت موجود در بخشی از مباحث هستی شناختی مانند خداشناسی و انسان شناسی او و همفکرانش یافت می شود.
    کلید واژگان: فاعلیت, علت فاعلی, وحدت تشکیکی, تباین انعزالی, خداشناسی, انسانشناسی}
    Hosein Pazhouhandeh *, Reza Ramazani
    The principle of agency is the ontological foundation of Masha's philosophy and it seems that the interpretation of Sinavi's agential causation is in the existential relationship between all supreme principles and subaltern beings, such as the ontological relationship between the burden of transcendence and the system of creation and the existential relationship between the single human sou l. And its powers have been the influence of passage. The causality based on the causality between the causes and causal factors completely excludes the substantive relationship and the plurality of isolation between these objective facts and proves the doubt and existential difference between them. Of course, according to the macro-ontological rules of agency, it is necessary to have non-alien variables of cause and effect, and it makes supreme principles non-alien and non-alien from their causes and gives relational existence to the causes. In this way, the personal unity of the existence of the cause and the multiplicity of the quality of the effect cannot be proven in Sinavi's wisdom, but a kind of constructive unity, meaning the unity of existence and the existing multiplicity, can be found in some of the ontological topics such as theology and anthropology of him and his co-thinkers.
    Keywords: Effectiveness, Effective cause, Unity of creation, Isolation contrast, Theology, Anthropology}
  • علی بابایی*
    ملاصدرا سه سیر فلسفی اصالت ماهیت (یا مبنای قوم) اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کرده است؛ این سه سیر چون حکم اصل و محور مباحث حکمت متعالیه را دارد به تحول در فروع و نتایج می انجامد؛ به دلیل ارتباط نظام وار مطالب، در مساله ی حقیقت علم و موضوعات مختلف مرتبط با آن نیز می بایست تحولاتی روی دهد که با سه مرتبه یاد شده تناسب داشته باشد؛ بنابر سیر اول علم از مقوله عرض و در نتیجه امر ماهوی است حال آن که به اقتضای مرتبه دوم و سوم علم مساوق با وجود است؛ این تحول به تحول در فروع و لازمه های بسیاری می انجامد و تفاوت های بنیادینی را رقم می زند. مباحث سیر اول بیشتر متاثر از نگاه غیر وجودی به حقایق مرتبط با مبحث علم است که در فلسفه ماقبل صدرایی با عنوان مبنای قوم از آن یاد شده است؛ در این مقاله به اقتضا مقام و فرصت به چند موضوع مقدماتی مهم می پردازیم که عبارتند از: جایگاه بحث، امر ماهوی یا وجودی بودن علم، ماهیت یا مفهوم بودن علم، تعریف علم، اشترک لفظی یا معنوی بودن علم، متواطی یا مشکک بودن علم و نوع اضافه مطرح در علم بر مبنای سه سیر فلسفی.
    کلید واژگان: علم, سه سیر, اصالت وجود, نگاه ماهوی, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی, ملاصدرا, فلسفه اسلامی}
    Ali Babaei *
    Mulla Sadra has experienced three philosophical journeys: the originality of nature, the originality of existence of gradational oneness and the originality of existence of personal oneness. These three journeys are the main principles of Transcendent Theosophy, and any kind of evolution in them leads to evolutions in minor issues. Due to the systematic connection of the issues, in the issue of the reality of science and various issues related to it, there should be evolutions that are proportional to the three mentioned journeys. According to the first journey of science, the science is from the category of accident and as a result, it is an essential affair, while according to the requirements of the second and third journey, the science has coexistence with existence. This transformation leads to transformation in many minor issues and creates fundamental differences. The issues of the first journey are more influenced by the non-existential view of the realities related to the subject of science, which is referred to as the foundation of qảvm in pre-Sadrai philosophy. In this article, due to the position and opportunity, we will address and analyze some important preliminary issues, which include: the position of discussion, the essential or existential nature of science, being nature or concept of science, the definition of science, the equivocality of names or commonality of meaning of science, being contiguous or analogous of science and the type of attribution proposed in science based on three philosophical journeys.
    Keywords: science, Three Philosophical Journeys, The Originality of Nature, the Originality of Existence of Gradational Oneness, the Originality of Existence of Personal Oneness, Mulla Sadra, Islamic philosophy}
  • مهدی سعادتمند*، علی بابایی
    اهمیت مساله «تجرید»، در پیدایش ادراکات و تعیین حدود و ویژگی های آن است. پرسش اینکه: با تغییر در مبانی فلسفی، تجرید چه معنا و کارکردی می یابد؟ در نگاه ماهوی تجرید به تقشیر از ماده معنا می شود و ضمن قوام بخشیدن به علم، چگونگی تولد ادراکات سه گانه، انواع معقولات و نفی اضافی بودن علم را توضیح می دهد. در سیر دوم یعنی اصالت وجود با رویکرد تشکیکی، علم حقیقتی وجودی، متحد با نفس و رو به تعالی دارد. تجرید به این معناست که علم و عالم با یکدیگر از مرتبه ای جدا شده و به مرتبه ای دیگر راه می یابند. با گذر از وحدت تشکیکی به وحدت شخصیه ی وجود، علم به ظهور و تجرید هم به پیراستگی آن ظهور از خفا یا ظهور پایین تر معنا می شود. متناسب با سیرهای سه گانه، فرایند تجرید با عبور از کثرت، به وحدت و به خود علم نزدیک تر می گردد تا سرانجام در سیر سوم با ظهور علمی یکی می شود.
    کلید واژگان: تجرید, علم, سیرماهوی, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی}
    Mahdi Saadatmand *, Ali Babaei
    The concept of "abstraction" plays a crucial role in shaping perceptions and defining their boundaries and characteristics. This study explores the evolving meaning and function of abstraction within the context of three philosophical frameworks: the essential view, the principiality of being with a gradation unity approach, and the personal unity approach. In the essential view, abstraction entails separating from material aspects, thereby elucidating the emergence of triple perceptions, various forms of rationality, and the negation of perceptual additions. In the principiality of being with a gradation unity approach, perception is seen as existential and inseparable from the soul, progressing towards transcendence. Abstraction, in this context, involves transitioning from one order of existence to another, separating the perceiver from the perceived. Finally, in the personal unity of being, perception transforms into "appearance," and abstraction refers to the separation of this appearance from hidden or inferior appearances. Through these three perspectives, the process of abstraction moves from plurality towards unity and perception, ultimately converging with the perceptive appearance in the third paradigm.
    Keywords: Abstraction, perception, Essential View, Gradation Unity, Personal Unity}
  • محمدجعفر حیدری، محمدجعفر جامه بزرگی*

    یکی از مهمترین مسایل مربوط به نفس شناسی مسیله وحدت یا کثرت نفوس انسانی است. سه دیدگاه وحدت نوعی، کثرت نوعی و وحدت تشکیکی نفوس حاصل تحقیقات حکمای مسلمان در این مسیله است. بنابر آنچه به عنوان  قرایت رسمی از فلسفه ابن سینا وجود دارد، او در آثاری چون شفا مساله وحدت نوعی انسان را مطرح کرده و معتقد است نفس که همان ذات و حقیقت همه انسان ها را تشکیل می دهد، نوع واحد و یگانه است و تفاوت انسان ها صرفا در عوارض و کمالات ثانیه است. با وجود این در برخی از عبارات او شواهدی وجود دارد که می توان گفت ابن سینا مراتب مختلف نفوس انسانی را به دو صورت تباین نوعی و وحدت تشکیکی بیان کرده است. مقاله حاضر دیدگاه تشکیکی به نفوس در رساله  «الادله فی بقاء النفس الناطقه»  را بررسی کرده است. مطابق با برخی عبارات این رساله ابن سینا اولا رابطه نفس و بدن را رابطه مراتب شیء واحد دانسته و ثانیا نفوس بشری را دارای مراتب مختلف می داند.

    کلید واژگان: نفس, وحدت نوعی, تباین نوعی, وحدت تشکیکی, تجرد}
    Muhammad Jafar Heydari, Mohamad Jafar Jamebozorgi*

    One of the most important issues in Psychology is the unity or plurality of the human souls. The three views of specific unity, specific plurality and analogicity unity are the result of research by Muslim scholars on this issue. According to what exists as an official reading of Ibn Sina's philosophy, in works such as Shifaa, he raises the issue of the specific unity of human being and believes that the soul, which constitutes the essence and truth of all human beings, is a kind of It is one and only, and the difference between human beings is only in the accidents and the secondary perfections. However, in some of his statements, there is evidence that it can be said that Ibn Sina has expressed the different levels of the human souls in the form of two specific of contrast and analogicity unity. This article analyzes and critiques this issue in the framework of the principles of Sinavi wisdom and based on the  his words.

    Keywords: soul. Specific unity. Contract unity. Analogicity unity. Abstraction}
  • نفیسه نجبا*، مهدی غیاثوند

    با کمی چشم پوشی از جزییات، می توان گفت که پیشنهادهای معاصر در زمینه ی تبیین فعل خاص الهی، با سه تعهد متافیزیکی، یعنی "ناسازگاری فعل الهی و فعل طبیعت"، "نامداخله گری خداوند" و نیز "تجویزی بودن قوانین طبیعت"، شکل گرفته اند. نوشته ی پیش رو، معطوف به نخستین مورد از میان این سه تعهد است. در این مقاله با فرض سازگاری فعل الهی و فعل طبیعت، دو هدف پیگیری شده است: ابتدا تلاش شده است تا نشان داده شود، چگونه رویکرد دو گانه انگارانه به وجود و ماهیت و به تبع آن طبیعت و فراطبیعت، مدافعان آن را در محذور برای تبیین فاعلیت خاص خداوند قرار می دهد. سپس به ارزیابی نگرش وحدت انگارانه صدرایی در حل این مساله و رفع این مانع، پرداخته شده است. در نهایت ادعا شده است از دو تقریر مشهور از اصالت وجود در نظام وحدت تشکیکی، یکی بر از میان بردن تمایز هستی شناسانه میان طبیعت و فراطبیعت ناتوان است اما بر مبنای تقریر دوم و نیز تفسیر اصالت وجود بر مبنای نظام وحدت شخصی، می توان بر از میان بردن این دو گانه موفق شد که البته توفیق نهایی در ارایه تبیینی مطلوب از مساله فعل خاص الهی، مشروط بر هماهنگی آن با مبانی دیگر نظام صدرایی و نیز تامین مولفه های دیگر تفسیر مطلوب از فاعلیت خاص الهی است.

    کلید واژگان: فعل خاص, اصالت وجود, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی, ملاصدرا}
    Nafiseh Nojaba *, Mahdi Qiasvand
    Introduction

    Contemporary models of "specific divine actions", mostly and regardless of differences, have shaken  with three metaphysical commitments, namely "The incompatibility of the divine act and the act of nature", "God's non-intervention" and also "the prescriptiveness of the laws of nature". What the following paper examines among these assumptions, is the first commitment or assumption. Neo-Thomism poses a serious challenge to the premises of incompatibilism within the frame of contemporary scientific theories and the only solution is to present alternative model. Nevertheless, the duality of nature and the supernatural as a common facet of  compatibilism and incompatibilism is a berrier to both models providing a plausible explanation. Although, neo-Thomism s argument about longitudinal God–nature relationship fails to meet all expectations and they are faced with the dilemma between Deism and the denial of non-divine agency. Breaking the ontological boundaries between nature and the supernatural, there seem to be a possible solution to the dilemma. It seems monistic approach of Sadra developed two systems of unity “Tashkiky” and “Shakhsi” can be a solution to this problem. Thus, this essay examines Sadra argument to address the problem arised by “compatibilism” approach.

    Method

    This article is written in a descriptive-analytical method based on Mulla Sadra's principles.

    Results and Discussion

    In what follows, to address the issue by relying on Sadra s argument, firstly, double causality, causal closure and the difficulty of explanation of the supernatural effect on nature which makes difficult to explain “special divine action” in the frame of “compatibilism” approach, will be analysed. Sadra theory and Thomistic view have tried to solve the problem through rejecting causal duality, that is, they deny the adequacy of physical causes. The possibility of the supernatural effect on nature by excluding the ontological aspects between them is one of the significant components provided by this paper. Given the key role of the concept of “existence” and “essence” in Sadra and Thomistic view in explanation of the supernatural and nature, by appealing to different versions of Sadra s argument about “Asalat al-wujud” and Thomistic view, analysis of the relationships between these two concepts has been done. Finally, it is argued that the dualistic approach of Thomistic view and one of the version of “Asalat al-wujud” which is the identity of “existence” and “essence” fail to prove the possibility of the effect of the supernatural on nature. However, there are two other versions of “Asala al-wujud” can provide the solution to this problem.

    Conclusion

    What is suggested in this paper is only to show the power of Sadra s theory in breaking of the ontological boundaries between nature and Supernatural. Even two systems of “tashkiky unity” and “shakhsi unity” support this possibility. To solve the problem of “special divine action” through the breaking of the ontological aspects requires to be committed to components such as, the adequacy of the natural sciences, the laws of nature and noninterventionism commitment.

    Keywords: Special Divine Action, primacy of existence (Asalat al-wujud), tashkiki unity, Shakhsi unity, Mulla Sadra}
  • علی بابایی*، سید مختار موسوی
    مورد پذیرش اهل تحقیق است که ملاصدرا سه سیر فلسفی اصالت ماهیت، اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کرده است؛ روشن است که بحث حرکت نیز به عنوان بحثی مهم و اصلی در حکمت صدرا، به تبع این سه سیر دچار تحول شده باشد؛ در این موضوع، قول به «حرکت طبیعی» متناسب سیر اول، قول به «حرکت جوهری»، متناسب سیر دوم و قول به «تجدد امثال» متناسب با سیر سوم فلسفی ملاصدراست؛ که هر کدام لازمه های خود را به همراه دارند و موجب تحول مباحث تابع می شوند. ما در این مقاله ضمن پرداختن به مباحث یاد شده، به طور ضمنی بر طولی بودن رابطه حرکت طبیعی، حرکت جوهری و تجدد امثال و تبعیت آنها از سیر طولی حکمت صدرایی تاکید کرده ایم.
    کلید واژگان: اصالت وجود, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی, حرکت طبیعی, حرکت جوهری, تجدد امثال}
    Ali Babaei *, Seyed Mokhtar Mousavi
    It is recognized by scholars that Mullā Sadrā has three philosophical journeys: Fundamentality of quiddity, Fundamentality of existence on gradational unite, and Fundamentality of existence on individual Unite; With this in mind, the issue of motion, an important issue in Sadra's wisdom, has changed as a result of these three journeys; In this regard, the belief of “Natural Motion” is commensurate with the first level, the belief of “Substantial Motion” is appropriate with the second level, and the belief of “Renewal of Likes” is commensurate with the third philosophical journey of Mullā Sadrā; Each of this three journeys has its requirements and causes the evolution of related issues. Addressing the above-mentioned issues, we have implicitly emphasized the longitudinal relationship between natural motion, substantial motion, and the renewal of the like, and their adherence to the longitudinal journey of Sadrā's wisdom.
    Keywords: fundamentality of Quiddity, Fundamentality of existence on Gradational Unite, Fundamentality of existence on individual Unite, Natural Motion, substantive motion, renewal of likes}
  • زینب کریمی قدوسی، عبدالله صلواتی، قاسم علی کوچنانی*

    حیات یکی از مهم ترین و بنیادی ترین مسایل فلسفی است که فیلسوفان هماره به واکاوی آن پرداخته اند. تحلیل حیات دنیا از دیدگاه ملاصدرا باید در چارچوب فلسفه وی و نگرش وجودی او به عالم هستی صورت پذیرد تا تبیینی جامع و دقیق به دست آید. حیات در فلسفه ی صدرا مساوق وجود و ساری در هر شی و امری مشکک است که در هر مرتبه ظهور و بروزی متفاوت دارد و دنیا ظهور وجود و حیات در پایین ترین مرتبه آن است. در نگرش وجودی ملاصدرا به عالم هستی، دنیا شانی از شیون حق تعالی و مرتبه ای ضروری از مراتب هستی است. اصول مهم حکمت متعالیه همچون وحدت تشکیکی وجود و حرکت وجودی اشتدادی در تبیین حقیقت حیات دنیا از منظر ملاصدرا نقش مهمی را ایفا می کنند. بر این اساس حیات دنیا نه تنها باطل نخواهد بود بلکه شانی از واجب تعالی است که با حرکت اشتدادی به سوی کمال خود سیر می کند. گفتنی است این مقاله حیات را در دو نظام وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود به روایت ملاصدرا مورد واکاوی قرار داده است.

    کلید واژگان: حرکت وجودی, حیات, دنیا, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی}
    Zeinab Karimi Ghodoosi, Abdollah Salavati, Ghasemali Kouchnani *

    This article examines the issue  of life  in Mulla Sadra’s Philosophy. To provide a comprehensive and accurate explanation, the Mulla Sadra’s analysis of life should be addressed with respect to his framework of philosophy and his existential attitude to the universe. Life in Sadra's philosophy is coextensive with existence and, so,  runs through everything. Life has an analogical gradation in its nature which has different manifestations at different levels; e.g., the mundane world is the manifestation of being and life at its lowest level. In Mulla Sadra's existential attitude toward the universe, the world is a manifestation of God and a nessecary stage of existence stages. The important principles of transcendental philosophy, such as the graded unity of existence and the intensified substantial motion, play an important role in explaining the nature of life in Mulla Sadra's view. This article explains the issue of life in the framework of two theories: “graded unity of being” and “pantheism” in Sadra's philosophy.

    Keywords: Life, Graded Unity, Individual Unity, Substantial Motion, Mulla Sadra}
  • علی بابایی*، سید مختار موسوی

    محقق است که صدرالمتالهین در آثار خود، سه مرتبه سیر فلسفی اصالت ماهیت (یا مبنای قوم) اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کرده است. می‌بایست متناسب با این سه مرتبه از سیر، در مباحث تابع نیز تحولاتی صورت گرفته باشد؛ توجه به این تغییر، گره بسیاری از مسایل مربوط به دیدگاه حقیقی صدرالمتالهین و سازگاری یا ناسازگاری آموزه‌های درون‌نظامی صدرا را می‌گشاید. براساس پژوهش حاضر، در موضوع «زمان» نیز دیدگاه‌هایی بر مبنای هر سه سیر صدرالمتالهین مطرح شده و متناسب با هر سیری تحولی در مبحث زمان و مسایل پیرامونی آن روی داده است. این تحولات در چند حیطه تعریف زمان، امر ماهوی یا وجودی بودن زمان، برهان اثبات وجود زمان، امر متواطی یا مشکک بودن زمان، علت مباشر زمان، و حیطه سریان زمان و وجوه اشتراک و تفاوت آنها در سه مرتبه به نحو مطالعه تطبیقی درون‌سیستمی بررسی شده است.

    کلید واژگان: زمان, صدرالمتالهین, مراتب, وحدت شخصی, اصالت وجود, وحدت تشکیکی, اصالت ماهیت}
    Ali Baba'ie*, Sayyid Mukhtar Musawi

    Mulla Sadra has experienced, in his works, three stages of philosophical journey: principality of quiddity, the principality of existence of gradational unity, and the principality of existence of personal unity. There must have been changes in the dependent discussions in proportion to these three stages of journey. Considering this change would resolve many issues related to Mulla Sadra's true view and the consistency or inconsistency of the doctrines inside Mulla Sadra's system. According to the present study, some views have been offered on 'time' based on the three journeys of Mulla Sadra, and in line with each journey, some evolutions have occurred regarding the time and the related discussions. These evolutions have been studied in the following spheres in three stages in the form of an intra-system comparative study. These spheres are as follows: definition of time; the essential or existential being of the time; the argument for proving the existence of time; the univocal or gradational nature of time; the direct cause of time; the running sphere of time, and their common and different points.

    Keywords: time, Mulla Sadra, stages, personal unity, principality of existence, gradational unity, principality of quiddity}
  • مصطفی عزیزی علویجه

    یکی از ساحتهای معرفتی حکیم غروی اصفهانی، دیدگاه عرفانی و شهودی او در دو عرصه عملی و نظری است. محقق اصفهانی بر پایه مبانی حکمت متعالیه، دیدگاهی بدیع در باب مراتب تعینات و تجلیات حق تعالی مطرح نموده است؛ او بجای «وحدت شخصی وجود» بر «وحدت تشکیکی وجود»، بجای «تجلی و ظهورات» بر «وجود رابط و اضافه اشراقیه» و بجای «اطلاق مقسمی» بر «بسیط الحقیقه و صرف الوجود» تاکید دارد. حکیم اصفهانی برای حقیقت وجود سه اعتبار و تعین ترسیم میکند:الف) مرتبه «بشرط لا» از قیود عدمی یا صرف الوجود، ب) مرتبه «لا بشرط» از حدود امکانی یا فیض مقدس، ج) مرتبه «بشرط شیء» یعنی اثر فعل حق تعالی. این تقسیمبندی با آنچه در عرفان نظری مطرح است، متفاوت میباشد. در این پژوهش، ابتدا مراتب تجلیات از دیدگاه محقق اصفهانی تحلیل میشود و سپس مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرد.

    کلید واژگان: تعین, تجلی, صرف الوجود, وحدت شخصی, وحدت تشکیکی, غروی اصفهانی}
    Mostafa Azizi Alavijeh

    One of the epistemological innovations of Ḥakīm Gharawī Isfahānī entails his gnostic and intuitive approach in practice and theory. Based on the fundamental principles of the Transcendent Philosophy, Muḥaqqiq Isfahānī has proposed an innovative view regarding the levels of the determinations and manifestations of Almighty Truth. He emphasizes the “graded unity of existence” instead of the “individual unity of existence”, “copulative existence and illuminative relation” instead of “manifestations and epiphanies”, and “simple truth and pure existence” instead of “absoluteness of the source of division”. Ḥakīm Isfahānī introduces three specifications for the truth of existence: the “negatively conditioned” level of non-existential limits or pure existence, the level of “non-conditioned” from contingent limits or holy blessing, and the level of “conditioned-by-something” in the sense of the act of Almighty Truth. This division is different from the related division in theoretical gnosis. In this study, the author initially analyzes the levels of manifestations in the view of Muḥaqqiq Isfahānī and then evaluates them.

    Keywords: Determination, manifestation, pure existence, individual unity, graded unity, Gharawī Isfahānī}
  • فاطمه کوکرم، عبدالله صلواتی *

    این پژوهش، بر اساس دو نظام وحدت تشکیکی و وحدت شخصی ملاصدرا به بحث از مرگ پرداخته و نگارندگان درصددند با استفاده از مبانی انسان شناختی به تبیین مرگ بپردازند؛ مهمترین این مبانی عبارتند از: چند ساحتی بودن انسان، اشتداد وجودی، حدوث جسمانی نفس و بقای روحانی آن، مسیله» نفس و رابطه» آن با بدن، مقامات انسانی و مظهر اسماء الهی بودن. ملاصدرا مرگ را به سه نوع طبیعی، اخترامی و ارادی تقسیم کرده است. بعقیده» او نفس در مرگ نقش اصلی و فعال دارد. پرسش اساسی پژوهش حاضر اینست که مبانی انسان شناختی مرگ از دیدگاه ملاصدرا چیست؟ مرگ از نظر او، امری وجودی و بمعنای اعراض ارادی یا اجباری یا تکوینی نفس از عالم محسوسات است. مرگ در دو نظام فلسفی صدرالمتالهین، دارای دو چهره» متفاوت است؛ در نظام وحدت تشکیکی، قطع رابطه با بدن در پرتو اشتداد وجودی و در نظام وحدت شخصی، قطع رابطه از اسمی و پیوستن به اسمی دیگر در پرتو تجلیات متنوع است. کلیدواژگان: مرگ، حدوث جسمانی و بقای روحانی، وحدت تشکیکی، وحدت شخصی، ملاصدرا.

    کلید واژگان: ملاصدرا, مرگ, حدوث جسمانی و بقای روحانی, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی}
    Abdollah Salavati*, Fatemeh Kookaram

    This study discusses the problem of death based on Mullā Ṣadrā’s two systems of graded and individual unities of existence and intends to explain death relying on anthropological principles. The most important of such principles include Man’s multi-dimensional nature, ontological gradedness, corporeal origination of the soul and its spiritual subsistence, the problem of the soul and its relationship with the body, human stations, and being the manifestation of divine names. Mullā Ṣadrā divides death into three natural, premature, and voluntary types. In his view, the soul plays an active and key role in death. The main question of the present study is what the principles of the anthropology of death are in Mullā Ṣadrā’s view. He believes that death is an ontological affair in the sense of the soul’s voluntary, forceful, or generative desertion of the world of sensibles. In Mullā Ṣadrā’s two philosophical systems, death has two different faces; in his system of graded unity, it means severing the relationship with the body in the light of ontological gradedness and, in the system of individual unity, it means cutting the relationship with a name and joining another name in the light of various manifestations.

    Keywords: Death, corporeal origination, spiritual subsistence, graded unity, personal unity, Mullā Ṣadrā}
  • محمد مصطفائی*
    خداوند خود را در قرآن با نام «صمد» خوانده است. از طرف دیگر، ممکنات نیز با صفت کثرتشان مشهود حس و عقل ما هستند. ربط وجود صمدی خداوند که جایی برای غیر باقی نمی گذارد و وجود ممکنات متکثر، یکی از مسایل اهل اندیشه الهی بوده است. نظرات مختلفی مانند وحدت شخصی وجود، تشکیک در وجود و تباین وجود خدا و ممکنات در این باب ارایه شده است. یکی از نظرات، نظریه وحدت شخصی وجود است که عرفا به آن معتقدند و ملاصدرا با اثبات عقلی آن، مدعی تکمیل فلسفه و تتمیم حکمت می باشد. بیان ملاصدرا مسایلی را به ذهن متبادر می سازد که سازگاری یا عدم سازگاری وحدت شخصی با مبانی حکمت متعالیه، یکسانی وحدت تشکیکی وجود با وحدت شخصی ملاصدرا یا مدعای عرفا و میزان وثاقت ادله عقلی وحدت شخصی وجود از جمله آنهاست. با بررسی این مسایل در حکمت متعالیه، راهی جز اذعان به وحدت شخصی وجود با همان تبیین عرفا نزد ملاصدرا باقی نمی ماند.
    کلید واژگان: وجود خدا, وجود صمدی, وحدت شخصی, وحدت تشکیکی, ملاصدرا}
    Mohammad Mostafaee *
    Allah had called Himself Samad in the Qur'an. In Arabic language, Samad means the All-Rich, the Eternal, the Everlasting, the Constant, the Impenetrable, and the Besought of all, altogether so that He leaves no room for any other. The contingent beings, however, are in terms of their multitude seen by the sense perception and the intellect. That how we can relate the Samadi existence of Allah to the multitude contingent beings is an issue dealt with by the theologians.     Different theories have been suggested such as, the personal unity of existence, the graded unity of existence, and the dichotomy of God and creatures. Having rationally demonstrated the mystics' theory of personal unity of existence, Mulla Sadra claims that he has accomplished theosophy and completed metaphysics. His explanation associates issues such as the compatibility and incompatibility of personal unity with the foundations of his transcendent philosophy, that whether his graded unity theory is identical with his personal unity or which the mystics claim, and that how far the rational arguments for personal unity are authentic. The examination of the above issues demonstrates that no room is left for Mulla Sadra but to embrace personal unity through the mystics' explanation.
    Keywords: The existence of Allah, Samadi existence, personal unity, graded unity, Mulla Sadra}
  • میثم زنجیرزن حسینی*، سمیه ضیاء علی نسب پور
    یکی از مهم ترین مسایل معرفتی، پرداختن به مساله وحدت تشکیکی و وحدت شخصی است. البته این مساله می تواند از زوایای متعددی مورد پژوهش واقع شود. در این مقاله، ابتدا از این موضوع سخن به میان آمده که نظریه وحدت تشکیکی و وحدت شخصی، علاوه بر نظام حکمت صدرایی، در نظامات فلسفی ابن سینا و شیخ اشراق نیز مطرح شده است. در ادامه نیز به سنجش مسایل حکمی در ساحت وحدت تشکیکی و وحدت شخصی نظر شده که محور اصلی مقاله می باشد. در این مقاله، از تفاوت های اساسی ای مانند مطرح شدن واجب به عنوان وجود به شرط لا در ساحت وحدت تشکیکی و و جود « لابشرط مقسمی» در ساحت وحدت شخصی، نظام «علی و معلولی» در ساحت وحدت تشکیکی و نظام «شان و تشان» در ساحت وحدت شخصی، طرح «وجوب و امکان» در ساحت وحدت تشکیکی و طرد آن در ساحت وحدت شخصی، حمل «حقیقت و رقیقت» در ساحت وحدت تشکیکی و حمل «هو هو» در ساحت وحدت شخصی و دیگر مسایل بحث شده است
    کلید واژگان: سنجش, وحدت شخصی, وحدت تشکیکی, مشاء, اشراق, متعالیه}
    Meysam Zanjirzan Hoseyni *, Somayeh Ziya Ali Nasab Poor
    One of the most significant issues in epistemology is to examine the graded or individual unity from many different angles. To begin with, it is to be mentioned that not only the theory of graded or individual unity has been proposed by Sardaian theosophy, but also by Avicenna and al-Suhrawardi’s schools of philosophy. The main pivot of the essay is to critically assess the philosophical issues under the graded or individual unity.   What has been discussed in this article are: the differences between the necessary being as the being “negatively conditioned” under graded unity and as the being "Almighty" none-conditioned as the source of division under individual unity, the system of causes and effects under graded unity and the system of states or being in a state under individual unity, putting forward the theory of necessity and contingency under graded unity and its rejection under individual unity, res and quasi res predication under graded unity and he-is-he predication under individual predication, and the like
    Keywords: Assessment, individual unity, graded unity, Peripatetic philosophers, illumination philosophy, transcendental (Mulla Sadra’s theosophy)}
  • باقر حسین لو*
    چکیدهمطابق اصول و مبانی نظریه ی وحدت تشکیکی وجود، چون در این نظریه، وجود امری اصیل حقیقی است و در این وجود اصیل حقیقی، تشکیک راه دارد، سلسله مراتبی از وجودها (موجودات)، تحقق دارند که وجود آنها، همگی اصیل و حقیقی است. با توجه به این مطلب، سوال اساسی آن است که این نظریه با چه نارسایی های روبرو است؟ آیا بر بنیاد اصول نظریه ی وحدت تشکیکی وجود؛ می توان این نارسایی ها را برطرف کرد؟ از آنجا که این دستگاه فلسفی در تبیین تشکیک انواع، تشکیک عرضی، مطلقیت ذات حق تبارک و تعالی، اتصاف تمامی مراتب وجود به اوصاف کمالی وجودی و تقسیم وجود به ثابت و سیال، ناتوان است؛ با نارسایی هایی روبرواست که این نظریه را دچار چالش، کرده است. البته، نارسایی های نظریه ی وحدت تشکیکی وجود، بر اساس اصول همان نظریه، تنها با تاویل و تبیین آن، به نظریه ی وحدت شخصی وجود، قابل رفع نیست. در نتیجه، با عدول از این نظریه، جایگزین کردن نظریه ی وحدت شخصی وجود، تبیین فلسفی آن، بازسازی مفاهیم فلسفی در پرتو این نظریه و طراحی دستگاه فلسفی نوین، می توان این نارسایی ها را برطرف نمود. شاید به این دلیل بوده که صدرا نیز در اواخر جلد دوم اسفار و کتاب ایقاظ النائمین، با عدول از نظریه ی وحدت تشکیکی، نظریه ی وحدت شخصیه ی وجود را وارد می سازد اما نتوانست، آن را کامل کند. بنابراین، این تحقیق می تواند، گامی کوچک در جهت آغاز این اقدام بزرگ باشد
    کلید واژگان: تشکیک وجود, وحدت تشکیکی, صدرا, انواع, نارسایی}
    Bagar Hossinlo *
    AbstractSince, in accordance with the principles of analogical unity of existence doctrine, existence is a real original thing and is gradation in this real original existence; there are levels of existences that are original and real, their existence, in all. according to this, the fundamental question is that what are the insufficiencies of this theory? Can these insufficiencie be resolved on the basis of the principles of analogical unity of existence doctrine? Since this philosophical system, is face with challenging insufficiencies because is weak in explanation of gradation of species, horizontal gradation, absoluteness of God, description of all levels of existence to adjectives of perfection and existential. Of course, the insufficiencies of analogical unity of existence doctrine, can not be resolved on the principles of the same theory, just with its interpretation and explanation, by personal unity of existence doctrine. So, with put aside this theory, (as sadra did), replace of personal unity of existence doctrine, its philosophical explanation, a reconstruction of philosophical concepts in this theory, and the design of the new philosophical system; can be resolved this insufficiencies. Maybe the reason is that sadra, at the end of the second volume Asfar and in book of Igaz an-naimin( Awakening the sleepers), with put aside doctrine of analogical unity of existence, he paid in doctrine of personal unity of existence But be could not complete it. So, this research, it can be a small step towards the beginning of this large action.
    Keywords: Gradation of existence, analogical unity, Sadra, species, insufficiency}
  • محمدرضا بلانیان *، مرتضی حاج حسینی
    این مقاله در صدد نشان دادن این مطلب است که چگونه استخراج نتایج اساسی ترین اصل حکمت متعالیه یعنی اصالت و جود ، در موضوع انسان شناسی تصویری جدید از انسان و هویت وجودی او به نمایش خواهد گذاشت. در این راستا نویسنده از طریق تحلیل و تبیین نکته نظرهای ویژه ای که صدرالمتالهین شیرازی را نسبت به پیشینیان خود در موقعیت متفاوتی قرار می دهد ، بر این مطلب اصرار دارد که تمام جذابیت و خردپذیری آراء انسان شناسانه این فیلسوف مدیون توجه به نقش اصالت وجود در این حوزه بوده و قرائت اصالت ماهیتی انسان شناسی صدرایی نه جذاب می نماید و نه خرد پذیر و نه مشتمل بر چیزی جدید و متفاوت از آراء پیشینیان. نتیجه این رهیافت ، عبارت است از ؛ معرفی انسان به عنوان موجودی برخوردار از هویتی یگانه و تشکیکی که دارای دو نوع پویایی تاریخی و جوهری است و هویت وجودی اش برساخته از تحول تاریخی نوع انسان و تحول جوهری ناشی از کنش های نظری و عملی خود او است.
    کلید واژگان: انسان, نفس, بدن, اصالت وجود, وحدت تشکیکی, تحول جوهری}
    Morteza Hajhosseini, Mohammad Reza Balanian*

    The Existentialism Reading of Mulla Sadra's Anthropology
    This article seeks to demonstrate how to extract the results of most fundumental principle of Transcendent Wisdom, mulla sadra, in anthropology show a new image from human identity . In this regard, the author , through analysis and explanation of the special view points that put Mulla Sadra in a different position compared to its predecessors , insists on the fact that all of the charm and rationality of this philosopher’s anthropological views is regard to the role of the authenticity of existence and essentialism reading of Mulla Sadra's anthropology is not attractive , not reasonable And not including something new and different ideas . The result of this approach is introducing human beings as having a unique and gradual identity that has two types of historical dynamics and substantial change caused by His theoretical and practical actions
    Keywords: soul, body, Existentialism, Gradual unity, Substantial change}
  • سیدعلی رضا دانا *، محسن جوادی
    حقیقت وجود مهم ترین مساله ی محوری در حوزه ی فلسفه و عرفان اسلامی بشمار می رود و اندیشمندان این دو حوزه، دیدگاه های متفاوتی در خصوص وحدت یا کثرت وجود ارائه نموده اند. گرچه خاستگاه وحدت وجود را باید عرفان دانست لکن بجهت تناسب با موضوع فلسفه، این مساله به قلمرو حکمت نیز وارد شد و فضای تفکر فلسفی را تحت تاثیر قرار داد. صدرالمتالهین یکی از حکیمانی است که تلاش گسترده ای در جهت برهانی نمودن مدعای عارفان نموده است. او با رد کثرت تباینی وجود، ابتدا متناسب با اصول و مبانی حکمت متعالیه در مسیر توجیه و تبیین وحدت تشکیکی وجود گام برداشته و در ادامه، از نظریه ی وحدت شخصی وجود دفاع و آن را بعنوان نظر نهایی خود برگزیده است. نگارنده در این پژوهش، اهم دیدگاه های مطرح در عرصه ی حقیقت وجود را ارائه و سپس سیر مساله ی وحدت وجود در اندیشه ی ملاصدرا و نظر مختار او را بررسی و مورد ارزیابی قرار داده است.
    کلید واژگان: وحدت وجود, کثرت مراتب, کثرت مظاهر, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی}
    Seysd Alireza Dana*, Mohsen javadi

    The reality of being is the most important issue in the field of Islamic philosophy and mysticism, and the scholars of these two fields have presented different views on the unity or plurality of existence. Although the idea of the unity of existence must be understood as mysticism, it also entered into the realm of wisdom in terms of philosophy, and influenced the atmosphere of philosophical thought. Sadr al-Muta’allihin is one of the great Scholars who made great efforts to prove the claims of the mystics. By rejecting the diversity of the manifestation of existence, he initially approached the principles of transcendental wisdom in the direction of justifying and explaining the unity of the existence. Furthermore, he adopted the theory of personal unity and defended it as his last idea. The main purpose of this study is to present the most important points in the concept of the reality of existence. The paper is try to scrutinize the issue of unity of existence in Mulla Sadra's thought
    Keywords: Monotheism of Existence, Plurality of degrees, Plurality of Manifestations, Uncertainty Unity, Individual Unity}
  • سید شهریار کمالی سبزواری
    در حکمت متعالیه مناط تشکیک خاصی، بازگشت مابه الاشتراک به مابه الامتیاز است. این، یک ضابطه و معیار عام است بگونه یی که بر اساس آن حداقل سه قسم تشکیک خاصی را میتوان تعریف نمود. در قسم اول از انواع تشکیک خاصی، کثرت بر وحدت غلبه یافته است بگونه یی که تمام موجودات و کثرات هستی صرفا در سنخ وجود با یکدیگر اشتراک دارند. در قسم دیگر غلبه وحدت بر کثرت حاکم است بگونه یی که تمام کثرات عالم وجود، مراتب یک وجود واحد هستند. در این بین، قسم سومی نیز مطرح است که راه میانه یی بین دو قسم دیگر را در پیش گرفته است. در این قسم از تشکیک خاصی وجود که از بیانات آقاعلی مدرس در کتاب بدایع الحکم قابل استنتاج است، غلبه وحدت بر کثرت در میان کثرات امکانی حاکم است، زیرا تمامی آنها مراتب یک وجود واحد اطلاقی هستند در حالیکه میان واجب تعالی و مجموع کثرات امکانی، غلبه کثرت بر وحدت حکمرانی میکند.
    کلید واژگان: تشکیک خاصی, وحدت سنخی, وحدت تشکیکی, وحدت تشکیکی امکانی, آقاعلی مدرس, بدایع الحکم}
    Seyyed Shahriyar Kamali Sabziwari
    In the Transcendent Philosophy, the basis of particular gradation is the return of the shared element to the distinguishing factor. This is a general rule and criterion for particular gradation, based on which at least three types of such gradation can be defined. In the first type, plurality dominates oneness so that all beings and plural things in the world merely share the aspect of being in existence. In the next type, oneness dominates plurality so that all the multiple beings of the world comprise the stages of a single being. The third type of particular gradation is midway between the other two types. Based on the particular gradation discussed by Aqa Ali Mudarres in the book of Bidayah al-hikam, oneness dominates plurality among possible multiple beings because all of them comprise the different grades of a single and absolute being. However, between the Almighty Necessary and the collection of possible multiple things, it is plurality which dominates oneness.
    Keywords: particular gradation, specific unity, graded oneness, possible graded oneness, Aqa Ali Mudarres, Bidayah al-hikam}
  • عین الله خادمی*، عبدالله صلواتی، لیلا پوراکبر، مروه دولت ابادی
    مقاله حاضر تبیین مواجهه فلسفی – عرفانی ملاصدرا با مسئله مرگ است. نگارندگان در نظام وحدت تشکیکی و وحدت شخصی وجود، به تبیین این مواجهه پرداخته‏اند. ملاصدرا معتقداست، مرگ کمال نفس ناطقه است. نفس در پایان مسیر استکمالی، وارد عالم عقول شده باعقل فعال، همچنین با عقل اول متحد می‏شود؛ اما حجاب‏های دنیایی مانع اتحاد کامل است. مرگ بستر لازم برای اتحاد و نیل به کمالات وجودی را فراهم می‏کند. به عقیده ملاصدرا نفس، در پایان مسیر استکمالی، به دلیل بساطت و اتحاد با عقول، به بقاء خداوند، باقی است. از نظر او حیات انسان، به مرتبه ادراکی‏اش باز‏می‏گردد. مرگ انتقال به مرتبه عقلانی را ممکن می‏سازد. برمبنای نظریه عرفانی ملاصدرا، حیات انسان، عین الربط به حیات خداوند است. انسان به حکم اسم‏های الظاهر و الآخر، مظهر کمالات حق گردیده، به سوی او باز می‏گردد. مرگ، انتقال مظهریت اسماءالهی است.
    کلید واژگان: مرگ, ملاصدرا, وحدت تشکیکی, وحدت شخصی}
    Einollah khademi *, Abdollah Salavati, leaila purakbar, Marveh Dolatabadi
    This research deals with determination ofMulla Sadra’s Mystical - Philosophical confrontation with death. Authors determined this confrontation in Graded Unity of Being and Individual Unity of Being. Mulla Sadra believes that death is the perfection of rational soul. Soul at the end of perfecting route, enter the intellective world and unify with active mind, also with first one; but world’s limitations prevent from full unification. Death create necessary situations for unification and perfection. Mulla Sadra believes that soul at the end of perfecting route survives due to unification with minds. From his point of view, human life returns to its level of perception. Death makes movement to rational level possible. Basedon Mulla Sadra's mystical theory, human life is a pure connection to God’s one. Due to God’s name (Alzaher & Alakher) is the manifestation of the right perfection and returns to God. Death moves divine names of human into soul’s world.
    Keywords: Death, Mulla Sadra, Graded Unity of Being, Individual Unity of Being}
  • احمد نصیری محلاتی*، علیرضا کهنسال، جهانگیر مسعودی
    ضرورت تطبیق فلسفه اسلامی و علوم جدیدانکار ناپذیر است. اندیشه اصالت وجود مبنای اساسی حکمت متعالیه را تشکیل می دهد و میان این اندیشه بنیادین و نظریه مکانیک کوانتیک (به عنوان مبنای اساسی فیزیک جدید) تشابهات قابل تاملی موجود است. این تشابهات شائبه تشکیک درماهیت را بسیار نیرومندتر از مثال هایی چون نوروزمان خواهد کرد. آن مثال ها اکنون ارزش علمی ندارند و آوردن مثال های نوین براساس آخرین دستاوردهای علمی بسیار مفید است و گامی برای تطابق فلسفه اسلامی با علوم نوین خواهد بود. نیز آشکار می گردد که نخستین مرتبه ماهیات که خود تشکیل دهنده عناصر و مواد دیگر جهان هستند به وجود و صفات آن بسیار شباهت دارند. آگاهی از این که همه جهان طبیعت از ذراتی همسان پدید آمده اند، دشواری فهم و باور مطالبی چون اصالت وجود و وحدت تشکیکی آن را آسان خواهد ساخت. این مقاله با نگاهی اجمالی و به طریق تطبیقی بر اساس آخرین پژوهش های علمی، اشاره ای گذرا به این تشابهات دارد .
    کلید واژگان: اصالت وجود, بساطت وجود, وحدت تشکیکی, مکانیک کوانتومی, ذرات بنیادین, اعداد کوانتومی}
    Alireza Kohansal, Jahangir Masoodi, Ahmad Nasri Mahalatti*
    The need to harmonize Islamic Philosophy and Modern Science cannot be refuted. Hekmat-e-Motaalie Foundamentally based on the origins of existence doctrine. There are contemplative parallels between this basic idea and the Quantum Mechanic Theory (as the fundamental basis of new Physics). These parallels cast greater disbelief in the Essences than examples such as light and time. Examples which no longer have any scientific value while modern examples based on the latest scientific discoveries are very usefuland provide the next step in the harmonization of Islamic Philosophy and Modern Science. The fact The first stage in the Essences which are themselves the foundations of the elements and other world substances are similar to its existence and characteristics is also manifested. The knowledge that the whole world is formed from identical particles facilitates the understanding and belief in subjects such as originality of existence and its unification of disbelief. This article takes a glimpse at these parallels on the basis of the latest scientific research.
    Keywords: Originality of Existence, Simplicity of existence, Unification of Disbelief, Quantum Physics, Fundamental Particles, Quantum}
  • منیره سیدمظهری، علیرضا اسودی
    تلاش فکری عمیق و توام با شهود حکیم ملاصدرا در تحقیقات پیرامون حقیقت هستی، سرانجام او را به نظریه وحدت شخصی وجود رسانید تا آنجا که خود در برخی آثارش خصوصا رساله عرفانی ایقاظ النائمین همعقیده با عرفا بصراحت بر لزوم باور به وحدت شخصی وجود اذعان نموده است. او در تبیین عرفانی این نظریه در ساحت هستی شناسی، از رهگذر مباحثی همچون اصطلاح شناسی وجود، بیان رابطه میان وجود و ماهیت، شرح اعتبارات ماهیات هم از حیث تعین فی نفسه و هم از حیث تنزل وجودی آنها ابتدا نظریه وحدت تشکیکی وجود را طرح و نکات ظریفی را در مفاد این نظریه بیان مینماید و سپس از طریق برهان عدمی بودن ازلی و ابدی ممکنات، با بیانی عرفانی به تبیین وحدت شخصی وجود نظر میکند و در نهایت نتیجه میگیرد که وحدت و یگانگی موجودات در ذات وجودی خود، نه وحدت و اشتراک سنخی بلکه وحدت شخصی و سریانی است. از نظر او، وجود حقیقی مختص به وجود خدای تعالی است و ممکنات همگی ظهور، نمود و شئون اوصاف وجود حقند و نسبت به آن، وجود ظلی و قیام سایه وار دارند.
    کلید واژگان: وجود, وحدت شخصی, وحدت تشکیکی, اعیان ثابته, ملاصدرا, ایقاظ النائمین}
    Monireh Sayyid Mazhari, Alireza Asvadi
    Mulla Sadra’s profound philosophical deliberations, which were accompanied by his intuitive contemplations, regarding the truth of being, finally led him to the theory of the individual unity of existence. In line with gnostics, he explicitly acknowledges the necessity of believing in this theory in some of his works, particularly, in his gnostic treatise of Iqaz al-na’imin. In order to provide a gnostic explanation for this theory in the realm of ontology, Mulla Sadra resorts to ontological terminology, describes the relationship between existence and quiddity, and discusses the validity of quiddities in terms of both their fact-itself individuation and ontological descent. In doing so, he initially propounds the theory of the graded unity of existence and states some delicate points in relation to its content. Then, based on the eternal and pre-eternal non-existential nature of possible things, he uses a gnostic language to clarify the individual unity of existence. Finally, he concludes that the unity or oneness of existents in their ontological essence is of an individual and permeating type rather than a specific one. In his view, true existence is exclusively limited to the existence of the Almighty, and all possible beings are the manifestations, appearances, and modes of the attributes of the existence of the Truth and enjoy a shadow-like existence in comparison to Him.
    Keywords: existence, individual unity, graded unity, immutable essences, Mulla Sadra, Iqaz al-naimin}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال