به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « کلیت » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «کلیت» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • علی راضا عطارزاده*

    هدف این مقاله بازسازی مسایل و پاسخ هایی است که ارسطو در زتا و اتا از مابعدالطبیعه درباره ی تعریف مطرح می کند. پیشفرض اساسی ارسطو در این جا اجزاء داشتن تعریف و تناظر آن با ذات یا صورت است. همین پیشفرض به مسایل اصلی مطرح شده در زتا و اتا می انجامد. این مسایل مترتب بر یکدیگر هستند و پاسخ به هر یک به مساله ی دیگر می انجامد. مطابق بازسازی این مقاله، ارسطو با چهار مساله ی اصلی امور برهم نهاده، وحدت تعریف، ماده به عنوان جزیی از تعریف و کلیت تعریف رو به روست. اگر تعریف باید دارای اجزاء باشد، میان اجزاء نیز وحدت نیاز است. این اجزاء داشتن و در عین حال وحدت را چه چیزی تضمین می کند؟ پاسخ ارسطو ماده است. حال ارسطو با مساله ی توجیه ورود ماده به تعریف رویاروست، چراکه ماده نامعقول است. برای حل این معضل، باید ماده را به نحو کلی شده و نامتعین لحاظ کنیم و این خود به آخرین مساله، یعنی کلیت تعریف، می انجامد.

    کلید واژگان: وحدت تعریف, ماده, کلیت, امور برهم نهاده, اجزاء تعریف}
    AliReza Attarzadeh *

    The aim of this article is to reconstruct the problems and answers which Aristotle raises in Zeta and eta of Metaphysics. Aristotle’s fundamental presupposition here is that definition has parts, and it corresponds to essence or form. This very presupposition leads to the main problems raised in Zeta and Eta. These problems are ordered at each other, and answering one leads to other. According to this articles reconstruction, Aristotle encounters to four main problems on compounds, unity of definition, matter as part of definition, and universality of definition. If definition should to have parts, parts also need to have some unity. then, what guarantees this having parts and yet having some unity? Aristotle’s answer is matter. now, Aristotle encounters with the problem of justification of matter’s entering into definition, because matter is unintelligible. For answering this difficulty, matter should have considered universalized and indeterminate, and this, in turn, leads to last problem, namely, the problem of universality of definition.

    Keywords: unity of definition, Matter, universality, compounds, parts of definition}
  • کرامت ورزدار*، احد فرامرز قراملکی، عبدالرسول کشفی
    در فلسفه ارسطو معرفت از حواس آغاز می شود و ادراکات حسی از طریق فعالیت قوه «نوس»، معرفت را برای آدمی به ارمغان می آورند. ارسطو برخلاف افلاطون منکر هرگونه معرفت فطری است؛ اما از طرفی آشکارا بیان می کند که ادراکات حسی متعلق معرفت قرار نمی گیرند و نمی توان به محسوسات معرفت داشت. این امر باعث ایجاد یک تناقض نما در فلسفه ارسطو می گردد. اگر ادراکات حسی متعلق معرفت نیستند چگونه از «آنچه متعلق معرفت نیست»، معرفت پدید می آید و این ادراکات به دلیل فقدان کدام جزء از اجزای «معرفت»، متعلق «معرفت» به حساب نمی آیند؟ از نظر نگارندگان راه حل این پارادوکس به تعریف «معرفت» و نقش قابلی ادراکات حسی در پیدایش معرفت در نظر ارسطو بازمیگردد. ارسطو معرفت را صرفا «باور صادق موجه» نمی داند بلکه با شروط دیگری همچون ضرورت و علیت دایره «معرفت» را محدودتر می کند. بنابراین هرچند باور به محسوسات باوری صادق است ، اما این ادراکات به خاطر عدم وجود شرط کلیت و علیت، متعلق «معرفت» واقع نمی شوند.
    کلید واژگان: معرفت, ادراکات حسی, کلیت, ضرورت, علیت}
    Ahad Faramarz Gharamaleki, Abd Alrasool Kashfi
    In Aristotle's philosophy, knowledge begins with the senses, and sensory perceptions bring knowledge to man through the activity of the "nous" faculty. Unlike Plato, Aristotle denies any innate knowledge; but on the other hand, he clearly states that sensory perceptions do not belong to knowledge and one cannot acquire knowledge to the senses. This creates a paradox in Aristotle's philosophy. If sensory perceptions do not belong to knowledge, how does knowledge arise from "what does not belong to knowledge" and because of the lack of which component of "knowledge", these perceptions do not belong to "knowledge"? According to the authors, the solution to this paradox goes back to the definition of "knowledge" and the possible role of sensory perceptions in the emergence of knowledge in Aristotle. Aristotle does not consider knowledge to be merely "justified true belief" but narrows the scope of "knowledge" to other conditions such as necessity and causality. Therefore, although belief in sensations is a true belief, but these perceptions do not belong to "knowledge" due to the lack of the condition of generality and causality.
    Keywords: knowledge, Sensory perceptions, generality, Necessity, causality}
  • علی سلمانی، سعید حاچ رشیدیان

    شاید یکی از محوری‌ترین ایده‌های کانت که تمام دوره‌های کار پیگیر فکری او را به یکدیگر متصل می‌کند، ایده طبیعت به‌طور کل باشد. طبیعت به‌طور کل برای کانت معادل تمامیت و کلیت است. قاعده این ایده بنیادین چنین است: جزییات سرانجام باید تحت امر کلی واقع شوند تا قابل تبیین باشند. اما جالب توجه این است که این قاعده کلی که در سه دوره کار فکری کانت بدون تغییر باقی می‌ماند، در هر دوره دلالت خاصی پیدا می‌کند. لذا ما در پی پاسخ به این سوال هستیم که کانت چگونه از طبیعت به عنوان امر عینی شروع می کند و سپس به طبیعت همچون ایده‌آل عقل محض می رسد یا آن را همچون تمامیت ضروری برای قوه حکم لحاظ می کند و از آن‌جا به طبیعت همچون امری که دارای الزامات حقوقی است می ‌رسد اما چنین تبدلی به طبیعت حقوقی و تاریخی تنها در صورتی ممکن می‌شود که به قوه حاکمه تاملی -زیبایی‌شناختی، غایت‌شناختی- توجه داشته باشیم. چرا که دقیقا قوه حاکمه تاملی است که ابزار لازم را در اختیار کانت می‌گذارد تا طبیعت را همچون تمامیتی بنگرد که غایتش تحقق حقوق است. طبیعت در این معنا امری است که امیدواری را به نوع انسانی عرضه می‌کند.

    کلید واژگان: طبیعت به طور کل, کلیت, تمامیت, ضرورت, نظام مندی, نظام مندی غایت مند, همراهی همدلانه}
    Ali Salmani, Saeed Hajrashidian

    Perhaps one of the most pivotal ideas of Kant which connects all of the periods of his continuous intellectual work is the idea of the nature as the whole. According to Kant the nature as the whole is equivalent to totality and universality. This is the rule of the fundamental idea: the particulars finally must be under the general in order to be explicable. But it is interesting to note that this general rule which remains unchanged in Kant’s three periods of intellectual work has a special meaning in each period. So we seek to answer the question of how Kant begins with the nature as the objective and then reaches the nature as the ideal of the pure reason and consider it as the necessary totality for the power of judgment and from there reaches the nature as something that has legal requirements. But such a transformation into the legal and historical nature is possible only if we pay attention to the power of reflective judgments which are contained of aesthetic and teleological judgments. Because it is the power of reflective judgment that provides Kant with the necessary tools to view the nature as a totality whose purpose is the realization of rights. In this sense the nature is something that offers hope to the human race.

    Keywords: Nature as a Whole, Universality, Totality, necessity, Systematicity, Purposeful System, Empathetic Accompaniment}
  • محسن قمی، حسن کرمی*

    هدف ما در این مقاله آن است که با نگاه تطبیقی به جایگاه عقل، حدود و ثغور آن در شناخت تجربی و ارزش آن از منظر کانت و شهید مطهری را مورد بررسی قرار داده و به را‌ه‌کارهای آنان جهت حل مشکل معرفت تجربی و مقایسه و بررسی تطبیقی میان آنها بپردازیم.
    کانت برای عقل معانی‌ای ذکر کرده و عقل به معنای فاهمه را دارای اعتبار معرفتی می‌داند. وی قضاوت عقل را درحوزه متافیزیک، غیرمعتبر و در حوزه فیزیک با توجه به زمانمند و مکانمند بودن، معتبر می‌داند. کانت برای حل مشکل شناخت تجربی، احکام تالیفی پیشین مطرح کرده و برای کلیت و عینیت آن از مقولات محض فاهمه استفاده می‌کند و همچنین شناخت صحیح مفهوم عقل و عملکرد آن را در تشخیص شناخت تجربی درست دخیل می‌داند.    
    اما شهید مطهری نقش عقل را در معرفت تجربی از راه مبدییت احکام بدیهی عقلی برای شناخت تجربی دانسته و با استفاده از معقولات ثانیه در معرفت تجربی به حل مشکل شناخت تجربی می‌پردازد. ایشان نقش عقل در معرفت تجربی را در دو حوزه تصورات و تصدیقات ترسیم می‌کند. در باب تصورات، ادراکات تجربی و حسی مقدم و زمینه ساز برای تصورات عقلی بوده و در حوزه تصدیقات، اصالت با عقل بوده و تصدیقات عقلی مقدم بر تصدیقات تجربی است و بدون عقل هیچگونه حکم و تصدیقی حتی تصدیق تجربی حاصل نخواهد شد.

    کلید واژگان: عقل, فهم, معرفت تجربی, عینیت, کلیت}
    Motahhari Mohsen Qomi, Hasan Karami

    Using a comparative method, this paper studies the status of reason in empirical cognition from the perspective of Immanuel Kant and martyr Motahhari to explain their solutions to solve the problem of empirical knowledge. Kant mentions meanings for reason and considers reason in the sense of understanding to have epistemic validity. He considers the judgment of reason to be invalid in the field of metaphysics, and valid in the field of physics due to its temporality and locative nature. To solve the problem of empirical cognition, Kant proposed earlier authorial rulings and for its totality and objectivity, he uses categories of pure understanding. He also considers the correct knowledge of the concept of reason and its function to be involved in the diagnosis of correct empirical knowledge. But martyr Motahhari considers the role of reason in empirical knowledge through the precedence of obvious rational rules for empirical knowledge, and solves the problem of empirical cognition by using secondary intelligibles in empirical knowledge. He depicts the role of reason in empirical knowledge in two areas of perceptions and affirmations. In the case of perceptions, empirical and sensory perceptions preceded and laid the groundwork for rational imaginations and in the realm of affirmations, originality is with reason, and rational affirmations take precedence over empirical affirmations and without reason, no verdict or confirmation will be achieved, not even empirical confirmation.

    Keywords: reason, understanding, empirical knowledge, objectivity, totality}
  • مسعود امید*، بهزاد حسن پور
    من استعلایی کانت سوژه نهایی مطلقی است که بنیاد منطقی معرفت و تجربه را تشکیل می‏‏‏دهد. من استعلایی امری کاملا سوبژکتیو است که در مقام ضروری‏‏‏ترین و بنیادی‏‏‏ترین رکن معرفت‏‏‏شناسی کانت هر گونه حکم، شهود و تصور، تالیف، مقوله و در یک کلام هر گونه معرفت و تجربه را به نحو پیشین همراهی می‏‏‏کند. یکی از مسایل بسیار اساسی و مهم درباره من استعلایی، کارکردهای آن در معرفت‏‏‏شناسی کانت است. این مقاله چهار مورد از کارکردهای من استعلایی کانت را با استناد به دیدگاه‏‏‏های کانت در نقد عقل محض استخراج کرده است که عبارتند از: 1- من استعلایی به شناخت‏‏‏های ما کلیت می‏‏‏بخشد. 2- من استعلایی به شناخت‏‏‏های ما ضرورت می‏‏‏بخشد. 3- من استعلایی به شناخت‏‏‏های ما امکان می‏‏‏بخشد. 4- من استعلایی به واسطه فرایند و کنش ترکیب به شناخت‏‏‏های ما وحدت می‏‏‏بخشد. در پایان به این نکته دست یافتیم که کارکرد وحدت‏‏‏بخشی به خاطر بنیادین و اساسی بودن فرایند ترکیب در معرفت‏‏‏شناسی کانت، اساسی‏‏‏ترین کارکرد من استعلایی است.
    کلید واژگان: من استعلایی, کلیت, ضرورت, امکان, وحدت, ترکیب, کانت}
    Null Null *, Behzad Hassanpour
    Kant's transcendental ego is the absolute and final subject which constitutes the logical foundation of knowledge and experience. It is completely subjective, and as the most necessary and fundamental element in Kant's epistemology is involved in any judgment, intuition, imagination, synthesis, and category and, in a word, in any kind of knowledge and experience which occurs in a priori way. One of the most important and fundamental problems arising about transcendental ego is that of its functions. In this article, we have extracted four functions of transcendental ego according to Kant's own viewpoints in CPR which as follows: 1- transcendental ego provides our knowledge with universality. 2- It provides necessity for our knowledge. 3- It makes possible our knowledge. 4-It unifies our knowledge through the process and act of synthesis. Finally, we came to the conclusion that the function of unification is the most important and fundamental function due to fundamentality and importance of the process of synthesis in Kant’s epistemology.
    Keywords: Transcendental Ego, Universality, necessity, unity, Synthesis}
  • زین العابدین افشار*

    هگل سیر تحول روح را باتحول در آگاهی حسی، خودآگاهی، عقل،روح، دین وعلم مطلق تشریح می کند. در این مسیر آگاهی به روش دیالکتیکی دربستر تاریخ حرکت می کند. لذا معرفت امری تحولی، خود یابنده و پویا تلقی می گردد. از سوی دیگر مانهایم معرفت رااز منظری متفاوت در موقعیت های اجتماعی آن مورد توجه قرارمی دهد. به نظراوتوجه به مبنای وجودی معرفت، آن را ازناب و ایستا بودن خارج ودربستر اجتماعی قرارمی دهد.براین اساس می توان گفت هگل معرفت را دربسترتاریخی و مانهایم آن را دربستر اجتماعی قرارمی دهند و از معرفت شناسی مرسوم در عصرخود فراترمی روند. این مقاله بانگاهی به رویکرد پدیدار شناسی هگل می کوشد تاثیر پذیری مانهایم ازوجه نظرات مزبور را مورد توجه قراردهد. به عبارتی مفهوم معرفت نزد مانهام  چه نسبتی با ویژگی های شناخت فلسفی هگل  دارد. نتایج این تحقیق نشان می دهد مانهایم  با طرح مفاهیم اساسی هم چون تاریخ، ایدئولوژی، آگاهی کاذب، کنش وکردار، کلیت، معرفت وحقیقت که درسیر تکوین جامعه شناسی او نقش مهم دارند ازپدیدارشناسی روح هگل تاثیر پذیرفته است.  بدین ترتیب می توان گفت مانهایم مفاهیم هگلی  آگاهی و دانش را درحیطه ی جامعه شناسی معرفت خود بسط وتوسعه داده است.

    کلید واژگان: آگاهی, تاریخ باوری, حقیقت, ایدئولوژی, کلیت}
    zinolabedin afshar *

    .Hegel explains development of spirit through evolution sensational consciousness, self-consciousness, reason, spirit, religion and Absolute Wisdom. The consciousness and self-consciousness move in the cultural history . In fact, the consciousness is not the stable, but that transmit steps of history live. The consciousness moves with dialectical method in history context. In the respect, knowledge is considered as a dynamic fact and self-discovery. This historicity perspective is to be situated consciousness in the human practice. By Hegel, no consciousness can pure reason. Mannheim set the knowledge into social situation. Consideration at knowledge base make it in the social situation, and emit pure position. Hegel place knowledge to history context and Mannheim attach it to social context. They pass customary epistemological tradition. Mannheim in some basic concepts such as history, ideology, false consciousness, action, totality, knowledge, and truth has influenced of the Phenomenology of Spirit and it has developed in knowledge sociology

    Keywords: consciousness, historicity, Ideology, totality, truth}
  • علی سلمانی*، داوود میرزایی
    بومگارتن مدعی است که زیباشناسی، یک علم یا شاخه ای از فلسفه است. بدون شک علم بودن مستلزم لوازمی چون تمایز از سایر حوزه ها، بهره مندی از قانون مندی ویژه، حاکمیت اصول و ادعای کلیت است. به عبارت دیگر، بومگارتن باید برای معرفی زیباشناسی به عنوان علم، نخست خصوصیات منحصربه فرد این حوزه و تبعیت آن از قوانین خاص را توضیح دهد تا بدین وسیله آن را از سایر شاخه ها و حوزه ها متمایز کند. اشاره به اصول بنیادی این شاخه، از این حیث مهم است که سبب ادعای کلیت برای احکام آن می شود. نوشتار حاضر تلاش می کند تا به آرمان بومگارتن (تاسیس زیباشناسی) بپردازد و به این سوال پاسخ دهد که او چگونه این شاخه جدید را از سایر حوزه های فلسفه متمایز می کند و چگونه در صدد توجیه و تبیین کلیت احکام زیباشناختی برمی آید؟ بومگارتن با مرتبط کردن انحصاری زیباشناسی با ادراک حسی و تبیین خصوصیت اصلی این نوع ادراک، یعنی «وضوح توسیعی»، موفق به متمایزکردن زیباشناسی می شود. او با معرفی تجربه زیباشناختی به عنوان نوعی تجربه شبیه به شناخت و همچنین معرفی اصول عام، در صدد توجیه کلیت احکام زیباشناختی است. متاسفانه توسل به اصول عام که تنها از طریق تجربه و اصول کلی روان شناسی به دست می آیند، نمی تواند کلیت احکام زیباشناختی را تبیین کند؛ زیرا تنها دستاورد این اصول نوعی تعمیم تجربی و روان شناختی است و نه کلیت منطقی.
    کلید واژگان: بومگارتن, زیباشناسی, وضوح توسیعی, اصول عام, کلیت}
    Ali Salmani *, Dawod Mirzaei
    Baumgarten maintains that he introduces aesthetics as a science or a branch of philosophy. There is no doubt that being a science requires requirements such as distinction from other realms, enjoying particular legitimacy, having specific laws and principles and universal claims. In other words, to introduce aesthetic as a science he should first explains the unique characteristics of this discipline and its subordination to special rules; so that he could distinguish it from other branches and disciplines. Mentioning the fundamental principle of this branch is important because it causes the universality claim for its judgments. This study tries to deal with Baumgarten’s desire i.e. (establishment of aesthetics) and to answer the question that how he differentiates this new branch from other realm of philosophy and also how he attempts to justify and specify universality of the aesthetics judgments? Baumgarten succeeds in his above mentioned goals by exclusively relating aesthetic to perception and specifying the main feature of this perception i.e. “extensive clarity.” He aims at justifying the universality of aesthetic judgments by introducing aesthetic experience as some cognition-like experience and also introducing general principles. Unfortunately, appealing to general principles which are gained only through experience and general principles of psychology can not specify the universality of aesthetics judgments because the only result of these principles is some psychological and empirical generalization and not logical univers.
    Keywords: Baumgarten, aesthetics, extensive clarity, general principlies, universality}
  • عبدالرزاق حسامی فر*، سید مسعود سیف
    اسپینوزا خدا را تنها جوهری می داند که وجود دارد و همه چیز تجلی اوست. از نظر او خدا به واسطه صفاتش که از حیث ذات و عدد نامتناهی و با ذات او متحدند، در عوالم نامتناهی تجلی می کند و البته در این عالم با دو صفت فکر و بعد تجلی کرده است. تصور اسپینوزا از خدا چندان شفاف نیست و شارحان فلسفه او را به چالش انداخته است؛ چنانکه پاره ای او را دئیست، پاره ای ملحد و پاره ای همه خدا انگار دانسته اند. این تفاسیر متعارض، تحلیل تلقی او از خدا را ضرورت می بخشد. در خصوص نسبت میان ذات و صفات خدا و در تفسیر تعریف 2 از بخش 2 اخلاق «2d2»، دو نظریه مهم وجود دارد: یکی نظریه مجموعه که بر طبق آن ذات خداوند مجموعه ای از صفات متمایز است و دیگری نظریه کلیت که بر اساس آن، ذات خداوند عین کلیت صفات غیرمنفصل خواهد بود. در این مقاله تفاسیر متفاوت در باب تصور اسپینوزا از خدا و تمایز میان ذات و صفات او بررسی شده است.
    کلید واژگان: بعد, جوهر, ذات, صفت, فکر, کلیت, مجموعه}
    Abdurrazzaq Hesamifar *, Seyyed Masoud Seyf
    Spinoza thinks that God is the only existent substance and all things are manifestations of it. In his view the manifestations of God in all infinite worlds is by his attributes which are infinite numerally and by their natures and they are united with his nature. In this world his nature has manifested by two attributes: thought and extension. Spinoza’s conception of God is so ambiguous that about it too many discussions took place between his commentators. Because of this he was called deist by some, atheist by some and pantheism by some. These paradoxical interpretations made it important to analyze his conception of God. There are two important theories in regard to the relation between nature and attributes of God: the theory of collection, according to which God’s essence is a collection of distinct attributes, and the theory of totality according to which God’s essence is identical with totality of his non-discrete attributes. This article tries to assess these deferent interpretations of Spinoza’s conception of God.
    Keywords: substance, attribute, thought, extension, nature, collection, totality}
  • محمد سربخشی*
    فلسفه به معنای خاص آن، دانشی است عقلی که با هدف کشف حقیقت درباره موجود بما هو موجود و احکام آن بحث می کند. در این بحث ها، بررسی چیستی و حقیقت اشیا و موجودیت یا عدم موجودیت آنها، موضوع گفت وگوست و یقینی، برهانی، انتزاعی، کلی و ضروری بودن احکام از ویژگی های بحث های فلسفی است. اثبات موضوعات سایر علوم و تبیین مبادی تصوری و اثبات مبادی تصدیقی آنها، از وظایف مهم فلسفه است. به همین دلیل، هریک از فلسفه های مضاف را می توان شعبه فلسفه در علمی دانست که مضاف الیه فلسفه مضاف است. در این مقاله به شیوه عقلی و تحلیلی به بررسی فلسفه و چیستی آن خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: فلسفه, عقلانی, برهان, یقین, انتزاعی بودن, کلیت}
    Mohammad Sarbakhshi*
    Philosophy in its strict sense is an intellectual discipline concerned with discovering the reality about existent qua existent and its rules. In these discussions the nature and reality of things and the idea of their existence and non-existence are discussed and the certain, discursive, abstractive, general and necessary property of the rule is among the characteristics of philosophical discussions. Proving the subject matter of every discipline, explaining the conceptional principles and proving their judgmental principles are among the main functions of philosophy. For this reason, each one of the added philosophies can constitute a branch of the philosophy in the science which is adjacent to added philosophy.
    Keywords: philosophy, intellectual, demonstration, certainty, abstractive nature, generality}
  • مهدی بنایی جهرمی
    لویناس ریشه های خلا عظیم اخلاقی عالم تجدد را در سیطره هستی شناسی غربی می جوید و نشان می دهد که آن چگونه همه چیز را یا با منحل کردن در رابطه ادراکی سوژه و ابژه تحت یک «کلیت» فراگیر قرار می دهد و یا، در صورت مقاومت، از اساس سرکوب و محو می سازد. نوشته ای که در پی می آید می کوشد تا: 1. نشان دهد که چرا لویناس در جهت عبور از سلطه هستی شناسی، بر خلاف فیلسوفانی چون هیدگر، فوکو و اشتراوس، به دفاع از سوبژکتیویته می پردازد؛ و 2. در این مسیر، بعضی از امکاناتی را ملاحظه و بررسی کند که تاملات لویناس در سوبژکتیویته می تواند برای تفکر و عبور از خلا اخلاقی عالم معاصر فراهم آورد.
    کلید واژگان: اخلاق, هستی شناسی, کلیت, نامتناهی, سوژه, دیگری, چهره, مسئولیت}
    Mehdi Banaee Jahromi
    This paper attempts to explain why Levinas defends subjectivity, as opposed to philosophers like Heidegger and Foucault and also against structuralists like Strauss, and to show that the ethical subjectivity is a central and constant theme in Levinas’s thought. Levinas believes that ‘ethics’ is first philosophy and defines it as ‘the putting into question of my spontaneity by the presence of the Other’. So the structure of ethical subjectivity is ‘the other within the same’ or disposed towards the other. The ethical relation to the other is described by Levinas in terms of infinity. He thinks, according to the philosophy of Descartes, that the human subject has an idea of infinity, and this idea is a thought that contains more than can be thought. In his view, relation to the infinity (other) is ethical and cannot be reduced to comprehension
    Keywords: ethics, ontology, totality, infinity, subject, the other, face, responsibility}
  • قدرت اللٰه قربانی*
    تبیین مبتکرانه ملاصدرا از نظریه مثل اهمیت خاصی دارد؛ زیرا او می کوشد تا با استفاده از اصالت و تشکیک حقیقت وجود، تبیین جدیدی از چیستی، جایگاه و کارکردهای مثل ارائه دهد که متفاوت از رویکرد گذشتگان و حتی افلاطون است. او ضمن پذیرش اصل وجود مثل، با رویکردهای مختلف وجودشناختی، معرفت شناختی، عرفانی و دینی به اثبات آن ها و ویژگی هایشان در نظام کل هستی می پردازد. از جنبه وجودشناختی، نشان داده می شود که به امر ثابتی نیاز است تا وحدت، ثبات و غایت حرکت جوهری موجودات مادی را تضمین نماید. از جهت معرفت شناختی، استدلال می شود که در ادراک عقلانی، نفس انسان نمونه های عالی و مجرد اشیای جسمانی را مشاهده می کند که همان مثل افلاطونی اند. در رویکرد عرفانی مثل افلاطونی شبیه اعیان ثابته و صفات الهی در نظر گرفته می شوند. در رویکرد دینی نیز به آیاتی از قرآن استناد می شود که طبق برداشت صدرایی اصل موجودات این جهانی را در عالمی مجرد می دانند. ملاصدرا در همه این تعابیر، رابطه وجودی چون علیت و معرفت شناختی چون تقلید و بهره مندی اشیای جسمانی از مثل را مد نظر دارد و با استفاده از مراتب تشکیکی عوالم، شکاف بین عالم جسمانی و عقلانی مثل را از بین می برد. همچنین تلاش ملاصدرا برای تبیین دقیق تر مثل افلاطونی منجر به در نظر گرفتن عالم مثال می گردد که واسطه بین عالم محسوس و معقول است. در این جستار تلاش می شود تا جنبه های ابتکاری تبیین ملاصدرا از نظریه مثل بررسی گردد و میزان موفقیت او نشان داده شود.
    کلید واژگان: افلاطون, ملاصدرا, مثل, بهره مندی, تقلید, تجرد, کلیت, ثبات}
    Qudratollah Qurbani*
    Innovative explanation of Mulla Sadra about the theory of the Ideas has a special importance. Since, he attempts to provide a new explanation about the nature, place and functions of the Ideas by using the principality and systematic ambiguity in reality of the existence which is different from the previous and even Plato. Accepting the theory of Ideas, he begins to prove them in the order of the whole universe with different ontological, epistemological, Gnostic and religious attitudes. Ontologically, it will be shown that an unchangeable issue is needed in order to ensure the unity, permanence and end of substantial movement of material existents. Epistemologically, Mulla Sadra argues that human soul observes the abstract and supreme examples of the material things in the intellectual perception which they are platonic Ideas. In Gnostic attitude, Platonic Ideas are regarded as resembling to immutable entities and divine attributes. And finally, in theological attitude, he cited to some verses of the Quran that they say that the real existence of this world is in immaterial world. Mulla Sadra considers in all of these words the existential relation such as causality, and epistemic one such as imitation and material things have ideas, and rule out the gap between intellectual and physical worlds by using the ambiguous degrees of the worlds. His attempt to explain more exactly Platonic Ideas leads to the consideration of the imaginal world which is mediate between the sensible and intelligible worlds. In this article, it is attempted to be considered the innovative aspects of Mulla Sadra’s explanation about the theory of Ideas and the measurement of success of this issue is shown.
    Keywords: Plato, Mulla Sadra, Ideas, Possession, Imitation, Abstractness, Wholeness, Permanence}
  • احمد احمدی
    کانت مدخل نظام فلسفی خود را در کتاب سنجش خرد ناب قضیه قرار داده است. و بر پایه تقسیمی چهارگانه از قضیه و تحلیل و بررسی هر یک از اقسام تلاش می کند تا لوازم و نتایج مورد نظر خود را بگیرد.
    او مسایل مهمی از قبیل امکان مابعدالطبیعه، توجیه علیت، ضرورت و کلیت، تبیین مبانی علوم طبیعی و مانند آن را بر پایه همین تحلیل و تقسیم استوار کرده است. اگر ثابت کنیم که شروع او ناصواب است و راه های دیگری برای تبیین - مثلا ضرورت و کلیت - وجود دارد، توانسته ایم مبنای بسیاری از تصورات کانت را باطل کنیم. ما در این مقاله راه دیگری پیموده ایم و نشان داده ایم که نظر کانت مخدوش است. ما به وضوح نشان داده ایم که همه قضایا تحلیلی پسینی است.
    کلید واژگان: کلیت, تحلیلی پسین, شهود, تحلیلی پیشین, علم حضوری دریافت}
    In the “Critique of Pure Reason (Kritik der reinen Vernunft)” Kant apply the ‘judgment’ as an entry to his philosophical system and according to which he offers Quadra division of propositions and with analyzing of this propositions he try to reach his implications and results. So basic philosophical categories like possibility of metaphysics, Causality, Universality, Necessity, explanation of Natural Science and so on, bases on this division of proposition. But if we prove that he was wrong in his initial steps and there are other modes for explanation of these categories (e.g. Universality, Necessity and etc), we could cancel the bases of many of his conceptions. In this article we chose another mode and show that his idea is controvertible. We clarify that all the propositions are a- Posteriori.
  • Mehdi Taherian
    It is prevalently perceived that Kant considered the debat of time only in transcendental aesthetic and schematism of categories of understanding, but this imagination is not absolutely correct. It is right that Kant's whole critical philosophy, especially critique of pure reason, is the debat of time. In fact, Kant in Critique of Pure Reason, founded a sort of metaphysics which can be called metaphysics of time and on this base he changed subject of metaphysics from being to time. Indeed, Kant believes that Human is a temporal being so he can only think about temporal subjects in a choronological manner.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال