به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام خمینی(ره) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امام خمینی(ره)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • داریوش زاهدی مقدم، علیرضا فهیم *، محسن فهیم، خلیل بهرامی قصرچمی

    هرچند ردپای باور به وجود انسان کامل در دوران باستان ایران دیده می شود؛ اما نظریه انسان کامل به-عنوان نظریه ای در عرفان نظری از سوی ابن عربی به شکل منسجم و مدون ارائه گردید. در بخشی از این نظریه ابن عربی بر اهمیت قلب و جایگاه آن در عرفان تاکید می کند و آن را حقیقت آدمی می داند که مظهر تجلی انوار الهی است. این نظریه بر اندیشه عارفان دیگر نیز تاثیر نهاده است. پژوهش حاضر با شیوه تحلیلی توصیفی و استفاده از منابع کتابخانه ای مفهوم قلب را در این نظریه با تاکید بر آرای شاه نعمت الله ولی و حضرت امام خمینی(ره) بررسی می کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش از این قرار است که در آرای شاه نعمت الله و همچنین امام خمینی(ره) قلب همان ارزش و جایگاهی را دارد که در سنت عرفانی به ویژه سنت ابن عربی از آن درک می شود.

    کلید واژگان: عرفان, انسان کامل, ابن عربی, قلب, شاه نعمت الله ولی, امام خمینی (ره)}
    Dariush Zahedi Moghaddam, Alireza Fahim*, Mohsen Fahim, Khalil Bahrami Ghasrchami

    Although traces of the belief in the existence of a perfect human being can be seen in ancient Iran; But the theory of the perfect human being was presented in a coherent and compiled form by Ibn Arabi as a theory in theoretical mysticism. In part of this theory, Ibn Arabi emphasizes the importance of the heart and its place in mysticism, and considers it the truth of man, which is the manifestation of divine light. This theory has also influenced the thinking of other mystics. The present study examines the concept of heart in this theory with a descriptive analytical method and using library sources, emphasizing the opinions of Shah Nimatullah Wali and Imam Khomeini. The results obtained from this research are that according to Shah Nimatullah and also Imam Khomeini (RA), the heart has the same value and place as it is understood in the mystical tradition, especially Ibn Arabi's tradition.

    Keywords: Irfan, The Perfect Human Being, Ibn Arabi, The Heart, Shah Nimatullah Wali, Imam Khomeini}
  • طاهره معصوم زاده، عبدالرضا مظاهری، خسرو ظفرنوایی

    یکی از ابعاد علمی امام خمینی(ره) در کنار فقه و فقاهت (فقه الاصغر)، ورود ایشان در مطالعات فلسفی و عرفانی (فقه الاکبر) است. مرتبه والای مطالعات عرفانی ایشان را باید در مبحث «خلافت» و «ولایت» یا به تعبیری دیگر در مسیله «خلیفه اللهی انسان» یا «انسان کامل» جست وجو کرد که به نظر می رسد علاوه بر بن مایه های شیعی، تا حد زیادی تحت تاثیر مکتب یا مشرب ابن عربی قرار دارد. در این مقاله نویسندگان کوشیده اند تا به اجمال، ابعاد گوناگون مسیله «خلافت الهی» را به مثابه مظهر و جلوه گاه اسما و صفات الهی در سلسله مراتب وجود از دیدگاه امام خمینی(ره) بررسی کنند و رابطه ولایت و خلافت را از نظر ظهور و بطون در مراتب عالم تکوین و تدوین به روش «استقرایی» و «کتابخانه ای» (غالبا با تکیه بر آثار ایشان) تبیین و اثبات نمایند که «حقیقت محمدیه به مثابه خلیفه، محل ظهور و تجلی اسما و صفات الهی است و رسول خدا(ص) مجلای اسم اعظم و خلیفه این خلافت است و بعد از ایشان، جانشینان او به عنوان امام و ولی حامل این ولایت و خلافت اند».

    کلید واژگان: عرفان شیعی, خلافت الهی, ابن عربی, امام خمینی (ره), عرفان امام خمینی (ره)}
  • حسن وهاب پور، محمدحسین صائینی*، فرهاد ادریسی

    با توجه به شخصیت علمی، عرفانی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) از یک سو و شخصیت علمی و عرفانی علامه طباطبایی از سوی دیگر،  برآن شدیم که دیدگاه های تفسیری این دو بزرگوار را  به صورت روش شناسانه مورد واکاوی و بررسی قراردهیم. دعوت به قرآن و بازگشت به این کتاب آسمانی ، چیزی است که در تفسیر و دیدگاه های این مفسران به خوبی منعکس شده است. روش تحقیق مقاله، براساس نوشته ها و سخنرانی حضرت امام درباره سوره حمد بوده که به صورت تطبیقی با المیزان، مورد بررسی قرارگرفته است. با تبیین دیدگاه های امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی، اولا جامعیت تفسیری در اقوال ایشان و روش مندی و قرآن گرایی ایشان معلوم گشته و ثانیا اهمیت قرآن در جهت دهی به زندگی اجتماعی و فردی این بزرگوارن روشن می گردد و در نهایت با اسلوب تفسیری مستنبط از آراء ایشان، می توان به تفسیر دیگر آیات پرداخت. از دیگر نتایج مقاله می توان به شناخت منهج، گرایش و صبغه تفسیری امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی اشاره نمود که در تفسیر امام خمینی گرایش عرفانی به وضوح دیده شده ولی در تفسیر المیزان گرایش فلسفی مفسر ظهور و بروز دارد.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), علامه طباطبایی, سوره حمد, تفسیر تطبیقی, روش شناسی تفسیر}
    Hasan Vahhabpour, MohammadHossein Saeini *, Farhad Edrisi

    By considering the scientific, mystic and political personality of Imam Khomeini on the one hand, and the scientific and mystical character of Tabatabaei on the other hand, we are going to survey the view of two great persons as declared. The return to the Qur'an and the Muslim holy book is something that is well reflected in the interpretation and interpretive views of the interpreters. Research method in this paper is based on the writings and speeches of Imam Khomeini which has been investigated comparatively in Tabatabaeis' interpretation of Quran verses. By clarifying the views of Imam Khomeini and Tabatabaei, the importance of Quran in their social and personal life is revealed. Other verses of the Quran can be interpreted by using similar interpretation method.

    Keywords: ImamKhomeini, Allameh Tabatabaei, comparative interpretation, interpretation methodology}
  • مهناز کعیان حسینی، مریم بختیار*، علی یار حسینی
    بحث حب و عشق الهی، از مباحث جالب توجه مخصوصا در عرفان اسلامی است که بسیاری از عرفا و اندیشمندان را واداشته تا با توجه به آیات قرآنی مربوطه، به شرح و بسط آن ها بپردازند. امام خمینی نیز با راهگشایی آیات و روایات از طرفی و نیز  با تاثر از بزرگان و اکابر وادی عرفان و معرفت، در  آثار خویش به این موضوع پرداختند که در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با روش کتابخانه ای و جمع آوری مطالب و تحلیل محتوا به بحث و شرح آن پرداخته شود. آنچه از آثار ایشان  مطرح می شود اشاره به این دارد که جهان هستی و خلقت انسان، زاییده عشق و حب الهی است. حب و عشقی که اگر در وجود سالک راه حق سریان و جریان یابد، قادر است تا دوباره او را از این جهان خاکی به عالم باقی رهنمون سازد که البته آن هم در سایه عمل به احکام و شریعتی که الله از بنده خواسته، امکان پذیرست و مفهوم انا لله و انا الیه راجعون در باب آن تحقق می یابد.
    در نگاه امام، حب الهی به منزله آتشی است که از همان ابتدای آفرینش در قلب عاشق برافروخته می شود و در راه رسیدن به آن باید از تصفیه و تزکیه نفس یاری خواست، صفتی که به دنبال تهذیب نفس از آلودگی ها و موانع و حجاب های دنیوی و مادی در باطن سالک پدیدمی آید، سالک را قادرمی سازد که به استناد آیات قرآن، ملکوت را دریابد و به لقاء الله برسد.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), آیات و روایات, تفسیر عرفانی, حب و عشق, خلقت}
    Mahnaz Kaeian Hosseini, Maryam Bakhtyar *, Ali Yarhosseini
    Discussion of divine love is one of the interesting topics, especially, in Islamic mysticism that has forced many mystics and thinkers to explain and expand them according to the relevant verses of Quran. Also, Imam Khomeini in his works he dealt with this issue, by Paving the way the verses and narrations on the other hand, and also, with the influence of the elders of the valley of mysticism and knowledge, that in this study, We try to discuss and description about it by use of library method and collection of materials and content analysis. What emerges from his works, indicates that both universe and the creation of man are the product of divine love and affection. Such love and affection, can lead him back from this earthly world to the rest of world, if found in the seeker of path of truth, that, of course, it is possible in the shadow of acting on the rules and law that God asked of servant, and The concept “We are from God and turn to God” realized about it. From the perspective of Imam, divine love is similar to a fire that is kindled in lover heart from beginning of creation, and in order to achieve it, one must to get help from purification and cultivation of the soul, which attribute that seeks to purify the self from impurities and obstacles and mundane and material veils that appears inside devotee, and enabling devotee to discover kingdom and meet God based on verses of the Quran.
    Keywords: Imam Khomeini, Verses, Narrations, mystical interpretation, love, affection, creation}
  • مرتضی صرفی، بهرام دلیر نقده*، محمدجواد رودگر
    امام خمینی (ره) در حوزه های مختلف علومی چون فقه، فلسفه، عرفان، تفسیر و سیاست به اذعان و اقرار اهالی فن و تخصص صاحب نظر و اندیشه بوده اند و به تبع آن آثار گرانبهایی اعم از گفتاری و نوشتاری از ایشان برای اهالی فکر و اندیشه به یادگار مانده است. امام خمینی(ره)، فقیهی جامع الشرایط و مجتهدی آگاه به مقتضیات زمانه بودند. تسلط کم مانند بر مباحث فقهی از یک سو و توانایی تحلیل درست مسایل روز، از سوی دیگر، آثار نوشتاری ایشان را در زمره بهترین و تاثیرگذارترین آثار قرارداده است. در مقاله حاضر به بررسی نقش عرفان در ادبیات امام خمینی (ره) در دوران مبارزه سیاسی قبل از انقلاب اسلامی پرداخته شده است. مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. نتایج تحقیق بیانگر این امر است که عرفان در ادبیات امام خمینی (ره) در دوران مبارزه سیاسی قبل از انقلاب اسلامی نقش تاثیرگذاری داشته است. بر این اساس امام خمینی (ره) در دوران مبارزه سیاسی قبل از انقلاب اسلامی در تعامل با روحانیون، حجاب اکبر، اجتهاد پویا و سنتی، دانشجویان داخل و خارج از کشور، عموم  مردم، ارتش و در جریان کاپیتولاسیون و قیام 15 خرداد از ادبیات عرفانی بهره گرفته اند.
    کلید واژگان: عرفان, امام خمینی (ره), مبارزه سیاسی, انقلاب اسلامی}
    Morteza Sarfi, Bahram Dalir Naghadeh *, Mohammad Javad Rudgar
    Imam Khomeini in various fields of science such as jurisprudence, philosophy, mysticism, interpretation and politics has been acknowledged and acknowledged by the people of art and expertise, and consequently valuable works, both spoken and written by him for the people of thought and thought. Imam Khomeini, the jurist of the Society of Conditions, and a mujtahid were aware of the requirements of the time. Minor mastery of jurisprudential issues on the one hand and the ability to properly analyze current issues, on the other hand, has made his writings among the best and most influential works. The present article examines the role of mysticism in the literature of Imam Khomeini (ra) during the political struggle before the Islamic Revolution. The present article is a descriptive-analytical and the mentioned subject has been studied using the library method. The results of the research indicate that mysticism has played an influential role in the literature of Imam Khomeini during the political struggle before the Islamic Revolution. Accordingly, Imam Khomeini during the political struggle before the Islamic Revolution in interaction with the clergy, the Great Hijab, dynamic and traditional ijtihad, students at home and abroad, the general public, the army and during the capitulation and uprising of June 6 (15th of  Khordad) of literature he has used mysticism.
    Keywords: mysticism, Imam Khomeini Literature, Political Struggle, Islamic Revolution}
  • نرجس رودگر*

    حقیقت علویه اصطلاحی است عرفانی که گرچه برگرفته از آثار ابن عربی و شارحینش است اما در عرفان شیعی جایگاه جدی تری یافته است. از بین عارفان شیعه ، امام خمینی (ره) باپردازش این آموزه عرفانی، بحث از آن را از حاشیه به متن مباحث عرفانی وارد نموده است. هدف از این پژوهش به تصویرکشیدن جایگاه حقیقت علویه در عرفان نظری در آثار و مکتوبات عرفانی امام خمینی است. دستاوردهای این بررسی در چند محور زیر بیان شده است: 1. منشاروایی اصطلاح حقیقت علویه، 2. عینیت حقیقت محمدیه و علویه 3. حقیقت محمدیه و علویه تنها مجرای عنایت و محبت حق به خلق، 4. جایگاه حقیقت علویه در عالم امر، 5. جایگاه حقیقت علویه در تکوین و تشریع، 6. سریان حقیقت محمدیه وعلویه در مراتب هستی، 7. انطواء شهادت به علی (ع) در شهادت به نبی و اله، 8. حقیقت علویه، حقیقتی بی نهایت، 9. حقیقت علویه،به عنوان قلب عالم، 10.علی (ع)، باطن قرآن.

    کلید واژگان: حقیقت محمدیه, حقیقت علویه, عرفان شیعی, امام خمینی (ره)}
    Narjes Roodgar *

    Alawite truth (Haghighat-e Alawieh) is a mystical term which has been already taken from Ibn Arabi’s works and his commentators, but has taken a more serious place in Shiite mysticism. Have done. The purpose of this study is to illustrate the place of Alawite truth in the discussions of theoretical mysticism in Imam Khomeini's thought. The results of this study are as follows: 1. The origin of the term Alawite truth, 2. The objectivity of Haghighat-e Mohammadieh and Alawieh, 3. Haghighat-e Mohammadieh in Mysticism, 4. Haghighat-e Mohammadieh and Alawiyah is the only channel of care and love for the people, 5. Alawite truth is from the world of matter, 6. The place of Alawite truth in the creation and legislation, 7. Srian Haghighat Mohammadiyeh and Alavi in the levels of existence, 8. The Antioch of Martyrdom to Ali PBUH in Martyrdom to the Prophet and God, 9. The truth of Alawite is infinite, 10. Alawite truth is the heart of the whole world, 11. The necessity of obeying Imam Ali, 12. Ali, peace be upon him, inside the Qur'an, 13. The relationship between Alawite and Mahdist provinces, 14. Ahl al-Bayt, people of Alawite truth Haghighat-e Alawieh

    Keywords: Haghighat-e Mohammadiyeh, Haghighat-e Alawieh, Theoretical mysticism, Imam Khomeini}
  • فرح رامین *، طاهره رحمانی دهنوی

    انسان کامل در طول تاریخ مدنظر بسیاری از اندیشمندان بوده و در اهمیت آن همین بس که عرفان به ذات الهی جز از مسیر شناخت انسان کامل میسر نیست. نوشتار حاضر با استفاده از متون عرفانی امام خمینی(ره) و آثار صدرالمتالهین و با روش تحلیلی تطبیقی سعی در بررسی برخی از ابعاد جایگاه انسان کامل در نظام هستی دارد. نگرش کاربردی و اخلاقی صدرالمتالهین به بحث «انسان کامل» و تطبیق آن با نگرش امام خمینی(ره) در ساحتی تجریدی، حاوی نکات مفیدی است. از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش آن است که انسان کامل دارای مقام خلافه اللهی، مظهریت تام اسما و صفات الهی و غایت حرکت وجودی و ایجادی عالم است و این اوصاف و کمالات وجودی تنها در انسان معصوم امکان تحقق دارد.

    کلید واژگان: انسان کامل, مظهر تام, امام خمینی(ره), حقیقت محمدیه, خلیفه, صدرالمتالهین, نظام هستی}
  • محمد میری

    اگرچه امام خمینی(ره) مباحث فراوانی درباره «فنا» با رویکرد هستی‌شناسانه در عرفان نظری مطرح ساخته‌، اما ایشان همچون دیگر عارفان بزرگ، برای منزل سلوکی «فنا» در نظام مقامات عرفان عملی جایگاه ویژه‌ای قائل است. مهم‌ترین نکته در تعریف منزل «فنا» از دیدگاه امام خمینی(ره)، گذار سالک فانی از تمام حجاب‌ها، حتی حجاب نفس و انانیت است. حضرت امام با اشاره به دقیق و دور از دسترس بودن مباحث پیچیده توحیدی درباره فنا بر این مطلب تاکید می‌کند که فنا به چشیدن است، نه به شنیدن. ایشان توضیح می‌دهد که این منزل غایت القصوای سلوک الی‌الله و پایان‌بخش سفر اول و نقطه آغاز سفر دوم از اسفار اربعه سلوکی است. امام خمینی(ره) نگران انکار کسانی است که دستشان از فهم این معارف متعالی کوتاه است. ازاین‌رو ضمن مخالفت صریح با آنان، بر این نکته تاکید می‌کند که سخن عارفان درباره فنا، ریشه در آموزه‌های دینی دارد و آیات و روایات فراوانی ما را به سوی این منزل عرفانی فرامی‌خوانند. پژوهش پیش‌رو که به روش تحلیلی اسنادی سامان یافته است، همه نکات مزبور را افزون بر دیدگاه امام خمینی(ره)، از نگاه عارفان پیشین نیز بررسی کرده و در نهایت، به این نتیجه ‌رسیده که دیدگاه امام خمینی(ره) در این زمینه، ادامه رویکرد عارفان بزرگ مسلمان است

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), فنا, سیر و سلوک, عرفان عملی}
  • مهدی کهنوجی *

    این نوشتار کوشیده است به روش تحلیلی توصیفی با مرور تمام آثار عرفانی حضرت امام، ضرورت و ویژگی های انسان کامل را ذکر کند. حضرت امام در آثار متعدد عرفانی، پس از پرداختن به ضرورت انسان کامل، به ویژگی های او و نقشی که در عالم هستی ایفا می کند، پرداخته است. انسان کامل تنها مخلوقی است که می تواند تمام اسما و صفات الهی را در خود متجلی سازد. ازاین رو خداوند انسان را برای خود برگزید. از میان ویژگی های فراوانی که امام راحل برای انسان کامل برشمرده است می توان به مظهریت او نسبت به اسم جامع الله، جامعیت، برزخیت، مرآتیت، خلق به صورت و با دو دست حق، و خلیفه الله بودنش اشاره کرد.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), انسان کامل, ضرورت انسان, خلیفه الله, عرفان شیعی}
  • فیروزه ابراهیمی، فرج الله براتی*، مریم بختیار، علی اکبر افراسیاب پور
    فطرت و عرفان از مباحثی است که دارای سازه های گوناگونی هستند و می توان آن را با صورت بندی های متفاوت مورد مداقه قرارداد. در این پژوهش می کوشیم آراء تحلیلی فطرت و سلوک عرفانی را در منظومه های فکری و معرفتی امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) مورد واکاوی قرار دهیم. به منظور شناسایی منظومه فکری و معرفتی آنان بایستی ابتدا، مبانی عرفانی هستی شناسانه و انسان شناسانه فطرت را شناسایی کرده و سپس، شاخصه های فطرت و سیر و سلوک عرفانی، ابعاد فطرت، رابطه معرفت فکری با معرفت شهودی (سلوک عرفانی) و فطرت و عشق از منظر امام خمینی (ره) و آیت الله شاه آبادی (ره) را مورد تحلیل قراردادیم و در نهایت مبانی فکری معرفتی آن ها مقایسه شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آیت الله شاه آبادی (ره)، نقطه عطفی در سیر تطورات تاریخی نظریه فطرت است. نوآوری شگرف ایشان در ارتباط با فطرت نشان از برجستگی کار ایشان است زیرا نظریه فطرت را به مباحث نفس شناسی و حکمت عملی پیوند زد و برای تجرد نفس و ارایه راهکار عملی برای سیر و سلوک، به مقتضیات فطرت تمسک کرده است. امام خمینی (ره) درخصوص فطرت و سلوک عرفانی نظریه نظام مند را صورت بندی کرد. ایشان فطرت را با مقام ولایت مطلقه پیوند زده است. روش پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی است.
    کلید واژگان: فطرت, سلوک عرفانی, آراء, امام خمینی (ره), آیت الله شاه آبادی (ره)}
    Firuzeh Ebrahimi, Farajollah Barati *, Maryam Bakhtyar, Ali Akbar Afrasiabpour
    Nature and mysticism are two topics that have different structures and can be studied with different formulations. In this research, we try to analyze the analytical views about mystical nature and behavior in the intellectual and epistemological systems of Imam Khomeini (RA) and Ayatollah Shah’abadi (RA). In order to identify their intellectual and epistemological attitudes, we must first identify the ontological and anthropological mystical foundations of human nature and then, the characteristics of natur and mystical path, dimensions of nature, the relationship between intellectual knowledge and intuitive knowledge (mystical behavior), love and human nature. We analyzed Imam Khomeini’s and Ayatollah Shah’abadi’s perspectives and finally compared their epistemological intellectual foundations. The results of the research indicate that Ayatollah Shaha’abadi (RA) is a turning point in the historical evolution of the theory of human nature. His remarkable innovation in relation to human nature shows the prominence of his work because he linked the theory of human nature to the topics of psychology and practical wisdom, and has relied on the requirements of human nature to abstract the soul and provide a practical solution for life. Imam Khomeini formulated a systematic theory regarding mystical nature and behavior. He has linked human nature to the position of absolute governor. The research method is descriptive-analytical.
    Keywords: human nature, mystical conduct, Opinions, Imam Khomeini, Ayatollah Shah’abadi}
  • آیلار ملکی *

    از خلال آموزه های عرفانی می توان تصویری از «انسان مطلوب» را به دست آورد. آنچه در این راستا مد نظر است، آرمان هر انسان می باشد. افراد به تناسب توانمندی های درونی خود قادرند در راستای هدف مطلوب و آرمانی خود حرکت کنند. میل درونی انسان برای تعالی یافتن و نیل به کمال، امری است که به انحای مختلف مورد توجه انسان بوده است. در این مقاله به تبیین این مسئله خواهیم پرداخت که آیا ابزار های نیل به این مرتبه، در ذات و خلقت انسان ریشه دارد یا در خارج از ذات او؛ و آدمی چگونه می تواند با در نظر گرفتن ابزارهای مذکور، به مقام مطلوب خود نایل شود؟ در این پژوهش سعی بر این است که تبیین موضوع مورد بحث، با تکیه بر آرای امام خمینی ره و آیت‌الله شاه‌آبادی صورت گیرد. در این آرا به مبحث ذات و فطرت انسان برمی خوریم که از این طریق، نه تنها تصویری از مقصد آرمانی او ارایه می شود، بلکه نقطه آغاز و مسیر یک سیر کمالی نیز تبیین می گردد.

    کلید واژگان: انسان, آرمان, آیت الله شاه آبادی, امام خمینی ره}
    Aylar Maleki *

    A description of the "desirable human being" can be achieved through mystical teachings. What is considered in this regard is the ideal of every human being. People are able to move in the direction of their desired ideal goal according to their inner abilities. Man's inner desire to transcend and achieve perfection is an issue that has been considered by man in various ways. The present study investigates whether the means to achieve this level is rooted in human nature and creation or outside his creation and how man can achieve his desired position by considering the mentioned means. The author of this paper has sought to examine this issue based on the views of Imam Khomeini and Ayatollah Shahabadi. Investigating their ideas, we come to the subject of human nature, which not only provides a picture of his ideal destination, but also explains the starting point and the path to perfection.

    Keywords: man, ideal, Ayatollah Shahabadi, Imam Khomeini}
  • محمدحسن محمدی، علی اکبر افراسیاب پور*، امیر جوان آراسته، حسین خسروی

    اشو یکی از عرفای نوظهور هندی است که به اصطلاح جزء عرفان های سکولار می باشد و تعلیمات وی شامل مبانی: نفی خدای ادیان و در مقابل معرفی خدای متشتت، نفی مذاهب و شرایع پیشین است، عرفان اشو دارای شاخصه هایی است که از جمله می توان به: مراقبه، نسبی گرایی و تکثر، اصالت درون، تناسخ و نفی عقل و ذهن اشاره کرد، این عرفان انسان را به خودخواهی و منفعت جویی می رساند تا جایی که همه چیز حتی خدا وسیله کسب منفعت و لذت نفس می شود که توجه تمام و کمال انسان به سوی لذایذ دنیای مادی و بی توجهی به واقعیات اجتماعی است. در این مقاله، مبانی عرفانی امام (ره): توحید، انسان و آزادی، شریعت، معاد، مراقبه، غایت (فناء فی الله) و ویژگی های عرفانی امام خمینی (ره) بیان گردیده، که در واقع عرفان امام دارای شاخصه های اصیلی است که از یک سو راه ایشان را از عرفان های نوظهور امروزی متمایز می کند و از سویی دیگر، تفسیر ایشان از جهان هستی با اتکا بر قرآن کریم و سنت معصومین- علیهم السلام- علاوه بر توجه به معنویت در جنبه های فردی، جنبه های اجتماعی را هم دربر می گیرد به طوری که منشا ایجاد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گردید.

    کلید واژگان: امام خمینی (ره), عرفان, اشو, مراقیه, عشق}
    Mohamadhasan Mohamadi, AliAkbar Afrasiabpour *, Amir Javanarasteh, Hosein Khosravi

    Ashou is one of the emerging Hindu mystics, the so-called secular mysticism, and his arguments include the basics: the denial of the religion of the Gods, and the introduction of the divine religion, the denial of the religions and the past. His mysticism has characteristics that can include: meditation, Relativism, and much, inner authenticity, reincarnation, and intellectuality, this mysticism leads mankind to selfishness and self-esteem so that everything, even God, becomes a means of gaining the benefit of the self-interest of all mankind towards the delights of the material and material world. To social reality,. In this article, the mystical principles of Imam Khomeini (PBUH) that the Qur'an, the prayers of the Imams' Imams (as), and the mystical aspects of Imam Khomeini (RA) were expressed that in fact the mysticism of the Imam has original attributes that, on the one hand, make their way to the distinct emerging mysticisms of now On the other hand, his interpretation of the world was based on the Holy Qur'an and the infallible tradition of Allah (PBUH) as well as paying attention to spirituality in individual aspects, and also the social aspects, as the source of the establishment of the holy system of the Islamic Republic of Iran .

    Keywords: Imam Khomeini (RA), mysticism, Ashou, Marxia, love}
  • سیدولی الله مهدوی *، حسین رجبی
    تقیه از اعتقادات کلامی _ فقهی شیعه است و یکی از اقسام آن که امروزه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد تقیه مداراتی است. وجود اختلافات مذهبی در جهان اسلام و هجمه و تخریب بی سابقه ای که در عصر حاضر نسبت به شیعیان صورت می گیرد، تبیین تقیه مداراتی به عنوان نشانه اهتمام مذهب شیعه به همزیستی مسالمت آمیز و اتحاد صفوف مسلمین را ضرورتی انکارناپذیر نموده ست. این نوع تقیه که از آموزه های دینی نشات می گیرد، موردقبول اکثر فقهای امامیه است و امام خمینی (ره) آن را راهی در جهت جلب محبت مخالفین بدون خوف ضرر در جهت وحدت کلمه مسلمانان می داند. تحقیق حاضر تقیه مداراتی و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (ره) را موردبررسی قرار داده است. ایشان مشروعیت تقیه مداراتی را از روایات و قواعد مستنبط فقهی اخذ نموده و معتقد است که تقیه با اهل سنت از بهترین عبادات محسوب می شود. در اندیشه فقهی امام (ره) إتیان مامور به تقیه ای مجزی بوده و نیاز به اعاده و قضای آن نیست، ضمن آنکه بنا به مقتضای عموم ادله جمیع آثار صحت بر اعمال تقیه ای مترتب می گردد.
    کلید واژگان: تقیه مداراتی, امام خمینی (ره), اهل سنت, اجزا, مندوحه}
    seyed vali allah mahdavi *
    Tolerant dissimulation (taqīyya) is a Shiite theological-jurisprudential belief, which is of utmost importance today. The existence of denominational disputes in the Islamic world and an unprecedented attack on Shi’as in the present age has made it an undeniable requirement to account for tolerant dissimulation as a sign for Shiism’s will to peaceful coexistence and Islamic unity. Such dissimulation, which is grounded in religious doctrines, has been acknowledged by the majority of Imāmī jurists (fuqahā), and Imam Khomeini considers it as a way of attracting the affection of opponents without a fear of any harms and with the aim of Islamic unity. In the present research, we consider tolerant dissimulation and its rulings according to Imam Khomeini. He derives the legitimacy of tolerant dissimulation from hadiths and inferred jurisprudential rules, maintaining that dissimulation with respect to Sunni Muslims counts as one of the best worships. In the jurisprudential view of Imam Khomeini, if one acts in accordance to dissimulation, then his act will be sufficient (mujzī); that is, it does not need to be performed again as i’āda (repetition in due time) or qaḍā’ (doing or repeating an obligation after its due time). Moreover, all effects of correctness will be consequent upon an act done from dissimulation.
    Keywords: tolerant dissimulation, Imam Khomeini, Sunnis, sufficiency (ijz?’), mand??a}
  • مریم محمودی، زیبا فلاحی

    عمیق ترین ابعاد شخصیت معنوی امامخمینی(ره) بعد عرفان و خداشناسی و به اصطلاح اهل علم «آنتولوژی» وی است که موفق ترین و پر ذوق ترین جاذبه های اجتماعی و دینی او تلقی میشود. به گواهی مفسران سیاسی و منتقدان اجتماعی، همین وجه هانسانی وی بوده کهاو را به مقاومت در برابرطاغوت بیرون وامی داشته است. حکیم ترمذی نیز از عارفان تحول برانگیزو محدثان کشف و شهودی قرن سوم هجری است؛ وی نخستین فرد از سنت اول عرفان اسلامی است که مساله ولایت را به عنوان نظریه یا نظام فکری کامل بیان نمودهاست. در این مقاله نگارندگان؛ پس از تحلیل شیوه ولایتی این دو مرد وارسته، به نظرگاه هایی تازه در عرفان ولایی و اجتماعی دست یافته اند. این پژوهش می تواندگنجینه های اشتراک نظریات شاخصان عرفان اسلامی اهل سنت و تشیع معاصر را پویا نموده، بر غنای ادب عرفانی بیفزاید.

    کلید واژگان: امام خمینی(ره), ولایت, حکیم ترمذی, ولایت فقیه}
  • غلامرضا حسین پور، محمد سعیدی مهر
    مفتاح الغیب قونوی مهم ترین اثری است که در علم عرفان نظری نگاشته شد و مصباح الانس فناری نیز چونان شرحی تفصیلی بر مفتاح الغیب در استدلالی کردن مباحث عرفانی سهم بسزایی دارد. اما فصل پایانی بخش فاتحه مصباح الانس، اختصاص به مباحث سیر و سلوک دارد که فناری در این فصل، طریقه خواجه عبدالله انصاری را در منازل السائرین مطرح می کند که در واقع بازنویسی طرح فرغانی در منتهی المدارک است، زیرا فرغانی منازل سیر و سلوک خواجه عبدالله انصاری را بر وفق مبانی مکتب استادش قونوی، تقریر و عرفان عملی را از منظر عرفان فلسفی مورد بررسی قرار داده است. امام خمینی(ره) نیز در تعلیقات خود بر این فصل از مصباح الانس، برخی از منازل سلوکی خواجه عبدالله را با تقریر فرغانی مد نظر قرار می دهد و نکات بدیعی را، خصوصا از منظر عرفان نظری، گوشزد می کند. این تعلیقات را به واقع می توان قرائت امام از منازل سلوکی فرغانی خواند که در مجموع، همدلانه نگاشته شده است.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), خواجه عبدالله انصاری, فرغانی, فناری, منازل سیر و سلوک}
    Gholamreza Hosseinpour, Mohammad Saeedimehr
    Qunavi’s Miftah al-Ghayb is the most important work that was written in the knowledge of theoretical mysticism and also Fanari’s Misbah al-Uns as detailed description on Miftahal-Ghayb, having shared in arguing mystical topics. But the last chapter at the beginning of the Misbahal-Uns, is devoted to spiritual journey that Fanari in this chapter states the way of Khwaja Abdullah Ansari, in Manazelal-Saerin that, in fact, rewriting Farghani’s design in Montahal-Madarek, because Farghani, Khwaja Abdullah’s spiritual stations of the journey in accordance with the principles of the his master’s school, Qunavi, written and practical mysticism is studied from the perspective of philosophical mysticism. Imam Khomeini also has writing commentaries on this chapter of Misbah al-Uns that considers Khwaja Abdullah’swaystations, with Farghani statementand designs newfound points, particularly in terms of theoretical mysticism. Indeed, the commentaries are Imam Khomeini’s reading of Farghani’swaystations of the wayfar, thatin total, has written empathetic
    Keywords: Fanari, Farghani, Imam Khomeini, Khwaja Abdullah Ansari, waystations of the journey, the wayfar}
  • غلامرضا حسین پور*
    صدرالدین قونوی و به تبع او، شمس الدین فناری، معتقدند که بر طبق قاعده الواحد، وجود منبسط یا مفاض، اولین صادر از حق تعالی است. از نگاه قونوی، صادر اول از ذات حق تعالی، وجود عام و فیض ذاتی است که از او به تجلی ساری در حقایق ممکنات؛ از عقل اول تا هیولای اولی تعبیر می شود. به عبارت دیگر از منظر قونوی اولین صادر از حق تعالی، وجود عام افاضه شده بر اعیان موجودات است و آن چیزی است که از اعیان موجودات، موجود شده است و این وجود عام، میان عقل اول و سایر موجودات، مشترک است و به این معنا، حقیقت جعل متعلق به وجود است. بیشترین تمرکز امام خمینی(ره) نیز برای تبیین مراتب نظام وجود، در «تعلیقات مصباح الانس» فناری که شرح «مفتاح الغیب» قونوی است، متوجه صادر اول یا به تعبیر او، مشیت مطلقه یا کلی است. به عقیده امام، صادر اول، هیچ کثرتی ندارد و کثرت در مرتبه بعدی آن است که همان تعینات صادر اول به شمار می رود؛ اما در عین حال، از نظر او صادر اول دارای اعتبار وحدت و اضمحلال کثرات در ذات آن و اعتبار کثرت و ظهور در مظاهر است. امام مسئله علم حق تعالی به جزئیات را نیز از طریق صادر اول حل می کند و برخلاف قونوی و فناری، نسبت مجعول بودن به وجود را باطل می خواند، زیرا معتقد است که صادر اول یا وجود عام، ربط محض است و ربط محض، حکمی ندارد و به همین مناسبت نمی تواند که مجعول باشد. با این حساب، میان اصالت وجود و مجعول بودن ماهیت را جمع می کند.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), صادر اول, علم حق, فناری, قونوی}
    Gholamreza Hosseinpour *
    Sadr al-din Qunavi, and consequently, Shams al-din Fanari, believe that according to the rule of the Unit, the Common Being, is the first issuance of God. In Qunavi’s point of view, the first issuance of God, is the Common Being and essential grace that is interpreted as the self-disclosure of current in the truths of contingents; from the First Intellect to the first matter. In other words, in view of Qunavi, the first issuance of God, is the Common Being in the truths of entities and what has come into being the truths of entities and is common the Common Being between the First Intellect and other entities, and in a sense, is the truth of being-made, belong to the Being. The largest concentration of Imam Khomeini, in his iinterpretations on Misbah al-Uns is the interpretation of Qunavi’s Miftah al-Ghayb, in explaining the system degrees of Being, is according to the First Issuance or as he put it, Absolute Providence. Imam believes that the First Issuance, it is no plurality and it is plurality in afterwards that it is the same determinations of the First Issuance. However, according to Imam, the First Issuance has the credit of unity and vanishing plurality in its nature and the credit of plurality and appearance in the manifestations. Imam solves the problem of the Divine Knowledge of details tthrough the First Issuance and also, contrary to Qunavi and Fanari, does not accept being-made of Being, because he believes that the First Issuance or the Common Being, is the pure connection and the pure connection has not judgment and therefore can not be something made that, in this case, forgathers the principality of Being and being-made of quiddity together
    Keywords: Imam Khomeini, Qunavi, Fanari, The First Issuance, the Divine Knowledge}
  • مهدیه سادات مستقیمی*، طاهره قره چایی
    نظریه امام خمینی (ره) درباره نحوه زنده انگاری موجودات ظرفیتی دارد که می تواند سریان حیات، ادراک، حرکت، اراده و نطق را در جمیع ذرات کائنات حتی جمادات به اثبات رساند. مبانی امام(ره) در حوزه زبان قرآن بسان قاعده وضع الفاظ برای روح معنا، زمینه ساز برداشت های تاویلی تفسیری ویژه ای در زمینه تثبیت حیات و نطق موجودات می شود که می تواند به مثابه ادله قرآنی برای نظریات ایشان محسوب گردد. از سوی دیگر، مبانی فلسفی عرفانی این حکیم عارف همچون عینیت حیات با علم و قدرت، حرکت جوهری، وجود منبسط و سریان عشق در ذرات کائنات... از زیر ساخت های فکری و ادله اثبات کننده سویه های این نظریه هستند.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), زبان قرآن, حیات, نطق, اراده, حرکت و جمادات}
    Mahdiye Sadat Mostaqimi*, Tahereh Gharachaei
    Imam Khomeini's pan-animism can account for the flow of life, cognition, motion, volition and rationality in all entities in the world, even the solids. Imam's principles about the language of the Quran-according to which words are used for the spirits of meanings, can lead to certain exegetical interpretations establishing the entitie's lives and rationality-they might count as Quranic evidence for his pan-animism. On the other hand, Imam's philosophical and mystical principles, such as the identity of life with knowledge and power, substantial motion, expansive existence (al-wujud al-munbasit), and the flow of love throughout the world underlie his pan-animism.
    Keywords: Imam Khomeini, Language of the Quran, Life, Rationality, Volition, Motion, Solids}
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی*، راضیه نیکی
    امام خمینی(ره) همچون بسیاری از عرفا بر این نظر است که وجود قدسی حضرت ختمی مرتبت(ص) که اولین تعین حقیقت غیبی ذات اقدس اله در عالم کثرت است، دارای ولایت تکوینی و قیومی بر همه عوالم هستی بوده و فاتح و مفتاح وجود تمام کائنات است. به همین ترتیب، او را سمت مظهریت و مبدئیت برای قرآن کریم نیز هست؛ چه برای وجه آسمانی، قرآنی و تعین نیافته آن و چه برای وجه زمینی، فرقانی و تنزل یافته آن. از این منظر حضرت پیامبر(ص) ثقل اکبر است، اما در مقایسه قرآن کریم با مرتبه جسمانی حضرت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بدون لحاظ مقام جمعی ایشان، قرآن کریم ثقل اکبر است. البته طبق نظری دقیق، به دلیل اتحاد و اتصال پیوسته میان نفس و جسم ولی کامل(جسمی که رقیقه و مرتبه نازله نفس ملکوتی اوست)، وجود مطهر ایشان در هیچ مرتبه ای فروتر از قرآن نمی باشد.
    کلید واژگان: حضرت محمد(ص), قرآن کریم, ثقل اکبر, ثقل اصغر, امام خمینی(ره)}
    Seyyed Morteza Shahrudi *, Raziyeh Niki
    Imām Khomeyni like many other mystics demonstrates that the existence of the Last Prophet (Mohammad) as the first theophany in the world of pluralities has both genitive and substitutive supremacy over the whole cosmos and finally is the key and the foundation of all cosmos. Thus he (the Prophet، i. e. his Idea) has the Manifesto-Final aspect of the Qur’an، either for its heavenly، Unmanifistated Qur’anic aspect or its earthly، Manifistated Furqāni aspect. As a result the Prophet is the great gravity، but in a comparison between the Qur’an and the physical body of the Prophet and his Household regardless their unitive stage، the Qur’an is the great gravity. But according to a precise idea، due to the continual unity and connection between the self and flesh of the Perfect Saint (the flesh which is by itself the reductive aspect of celestial self)، his pure existence is nowhere subject to holy Qur’an.
    Keywords: Mohammad the Prophet, The Noble Qur\'an, the Household of Mohammad, Im?m Khomeyni}
  • محمد تقی دیاری بیدگلی
    پدیده تفسیر به رای، به اتفاق همه مفسران و قرآن پژوهان و دانشمندان مسلمان، امری نکوهیده و ناروا تلقی شده، اما همواره از دوره های پیشین تا کنون در تبیین آن، آرای گوناگونی مطرح شده است. در این نوشتار ضمن اشاره اجمالی به منشاء اختلاف در این باره، پیشینه پیدایی تفسیر به رای، بررسی سند شناسانه روایات نکوهش گر تفسیر به رای و بیان مهمترین نظریه ها درباره تفسیر به رای دیدگاه امام خمینی (ره) و نمودهای عینی این مسائل در اندیشه وی تبیین و نقد می شود.
    کلید واژگان: تفسیر به رای, امام خمینی (ره), تدبر در قرآن, روش تفسیر اجتهادی و عقلی, اهل بیت (ع), روایات شیعه, پیامبر اسلام (ص)}
    Mohammad Taqi Diyari-Bidgooli
    All Muslim scholars, Quran experts and interpreters of Islamic texts denounce unauthorised or unfounded interpretation of Islamic scripts. There are various accounts of such types of interpretation. In this paper, the history of unfounded interpretation, those hadiths censuring it, and the most important theories put forward against such interpretations are examined. In particular, Imam Khomeini's view, in this regard, and the examples given by him are discussed.
  • مرتضی شیرودی
    در طی دهه های گذشته، نظریه مسیحیت صهیونیستی تکامل یافته و اینک، به اندیشه مسلط، بر سیاست و حکومت امریکا و اسرائیل تبدیل شده است. در این نظریه، مؤلفه های هفت گانه ای وجود دارد که مهاجرت یهودیان و تاسیس دولتی یهودی در ارض موعود، اولین و مهم ترین سازه آن به شمار می رود. از اساسی ترین آرمان های انقلاب اسلامی نیز که از سال 1322 شمسی و در پی نشر کتاب کشف اسرار، یا به عبارت دقیق تر، از سال 1341 شمسی و با تشکیل انجمن های ایالتی و ولایتی آغاز شد، مبارزه و مخالفت با پدیده مهاجرت یهودیان و دولت یهودیان است. مقاله حاضر می کوشد ارتباط بین آن دو را به تصویر کشد.
    کلید واژگان: نظریه, مسیحیت, صهیونیسم, انجیل, اسرائیل, امریکا, انقلاب اسلامی, امام خمینی(ره), ایران و تشیع}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال