به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امام علی(ع) » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «امام علی(ع)» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کوثر سادات هاشمی*، خدامراد سلیمیان
    امام معصوم شیونی دارد که اگر مجال ظهور یابد، در سیره امام دیده می شود. تشکیل حکومت از شیون سیاسی امام است که از جهات مختلف قابل بررسی است؛ همچون لزوم تشکیل حکومت توسط معصوم، مبانی حکومتی اسلامی در آیات، روایات و سیره معصومین (ع). مردم نیز در فراهم آوردن شرایط برای ایجاد و استمرار آن می توانند نقش بسزایی داشته باشند. نوشتار حاضر به کیفیت حضور مردم در حکومت علوی و مهدوی می پردازد و به دنبال پاسخ به این سوال است که مردم در حکومت حضرت علی (ع) و حضرت مهدی، چگونه نقش آفرینی می کنند؟ یافته های پژوهش نشان از آن دارد که حاکم اسلامی در تمام شیون حاکمیتی اثرگذار است. در کنار او، مردم نیز در این مهم دخیل اند و مبانی اسلامی به حضور مردم در عرصه حکومتی مشروعیت می بخشد که در آیات، روایات، سیره معصوم و دلیل عقلی می توان به اثبات آن رسید. همچنین امت، در دو سطح عمومی و خواص، حضور پررنگی دارند و در ایجاد، نظارت، استمرار و مصونیت بخشی به حکومت نقش آفرینی می کنند. از این جهت که انسان برای رسیدن به تکامل خلق شده است. بخشی از مسیر تکامل از فعالیت اجتماعی حاصل می شود. انبیا و ایمه (ع) نیز مردم را آماده می کردند تا به مرتبه ای برسند که مسیولیت های مختلف اجتماعی را به دوش بگیرند. در هر دورانی که مردم این استعداد را بیشتر در خود فراهم کنند، نقش موثرتری خواهند داشت. با توجه به اینکه حکومت امام زمان (عج) جهانی و عدل محور است، مردم را به نقطه اوج تکامل در امور اجتماعی می رساند.
    کلید واژگان: مردم, جمهوریت, حکومت اسلامی, مهدویت, امام علی (ع)}
    Kosarossadat Hashemi *, Khodamorad Salimian
    The infallible Imam has something that, if there is a chance to appear, it will be seen in the life of the Imam. The formation of the government is one of the Imam's political affairs, which can be investigated from different angles; Such as the need to form a government by the innocent, the foundations of Islamic government in the verses, traditions and life of the innocent (AS). People can also play a significant role in providing conditions for its creation and continuation. This article deals with the quality of people's participation in Alavi and Mahdavi government and seeks to answer the question, how do people play a role in the government of Hazrat Ali (AS) and Hazrat Mahdi? The findings of the research show that the Islamic ruler is effective in all governance affairs. Along with him, the people are also involved in this matter, and Islamic principles give legitimacy to the presence of the people in the governmental arena, which can be proven in the verses, traditions, innocent way of life, and rational reason. Also, the community has a strong presence at both public and special levels and plays a role in establishing, monitoring, continuing and protecting the government. Because man was created to achieve evolution. In any era, when people provide more of this talent, they will play a more effective role. Considering that the government of Imam Zaman (AS) is global and justice-oriented, it will bring people to the peak of evolution in social affairs.
    Keywords: People, republic, Islamic Government, Mahdism, Imam Ali}
  • حسین مرادی نسب*

    مداینی از مورخان قرن سوم هجری دارای تالیفات بی شماری در موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و به خصوص تاریخی است، احاطه علمی وی بر رخدادهای تاریخ اسلام و مانند آن سبب شد تا وی بیشترین تالیفات را نسبت به هم عصران خود داشته باشد که فقط نام آنها در منابع فهرست آمده است. در این میان از جمله موضوعات تدوین یافته ی مداینی، نگارش های تاریخی او درباره امامان شیعه (ع) است که برخی از آنها تکمیل کننده موضوعات تدوین شده از سوی مورخان پیشین و برخی دیگر از ابتکارات وی است. این پژوهش براساس داده ها و یافته های گزارش های تاریخی در منابع کهن، به تحلیل و توصیف آثار تک نگاری تدوین شده توسط مداینی درباره امامان شیعه (ع) پرداخته است. این مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که نقش میراث مکتوب مداینی درباره تاریخ زندگانی امامان شیعه چگونه بوده و چه تاثیری بر نگاشته های بعدی داشته است؟ نتیجه آنکه وی بدون توجه به دیدگاه مذهبی اش، به تدوین گسترده گزارش های تاریخی با موضوعات خاص درباره امامان شیعه (ع) به خصوص درباره حضرت علی (ع) و برخی از امامان شیعه (ع) اقدام کرده است که نشانگر وسعت نظر او درباره آن بزرگواران است

    کلید واژگان: مدائنی, گزارش های تاریخی, تاریخ اسلام, امامان شیعه(ع), امام علی(ع)}
    Hussein Moradi *

    Madā‘inī, one of the historians of the 3rd century AH, was a prolific writer in social, cultural and especially historical fields. His scientific command of the events in the Islamic history caused him to have the most number of writings compared to his contemporaries. Just the titles of those books have been mentioned in lists of sources. Among the subjects compiled by Madā‘inī are his historical writings about the Shiite Imams, some of which complete the works of the previous historians and some others are among his own innovations. This study is based on the historical data in older sources and analyzes and describes monographs compiled by Madā‘inī regarding the biography of the Shiite Imam. This study is seeking to answer the question on the role of Madā‘inī’s written heritage regarding the lives of the Shiite Imams and its effect on the next writings in that regard. Without paying attention to his own religious views, he has compiled extensive historical accounts with special issues regarding the Shiite Imams, especially Imam Ali and some other of the Shiite Imams, which shows his broad views about those great personages.

    Keywords: Madā‘inī, historical accounts, history of Islam, the Shiite Imams, Imam Ali}
  • حسین ربیعی مطلق، علی نوری*، حبیب حاتمی کنکبود

    صوفیان مسلمان سنت خود را میراث اهل بیت (ع) بویژه امام علی (ع) می دانند و ایشان را به عنوان مشایخ اعظم و بانیان طریقت خویش می شمارند. با این حال چون تصوف در بستری غیر شیعی ظهور یافت و بالید، با مذهب اهل تسنن شناخته شده است. به نظر می رسد شناخت این دوگانگی در باور متصوفه -یعنی پایبندی به شریعت سنی و اصالت شیعی- موضوعی اساسی برای فهم اندیشه صوفیانه باشد؛ لذا، این تحقیق در پی پاسخگویی به دو مسیله است: نخست آن که رویکرد عاطفی-اعتقادی متصوفه به اهل بیت (ع) بویژه امام علی (ع) و گفتار ایشان در متون عرفانی فارسی تا پایان قرن نهم چگونه است؟ و دیگر آنکه گرایش و ارادت به اهل بیت (ع) در میان متصوفه چگونه بوده است؟ پژوهش حاضر که به روش تحلیلی-توصیفی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای فراهم آمده است، اثبات می کند که تصوف، سیری تکاملی دارد که از مواجهه خنثی با معصوم (ع) و همسان پنداری امام (ع) با دیگران و سپس تفضیل اندک اهل بیت (ع) آغاز می شود و به تدریج به نقطه اوج ارادتمندی و مهرورزی به ایشان و نهایتا به تشیع می رسد.

    کلید واژگان: عرفان و تصوف اسلامی, نثر عرفانی, اهل بیت(ع), امام علی(ع), تشیع, تسنن دوازده امامی}
    Hosein Rabiei Motlaq, Ali Noori *, Habib Hatami Kankabud

    Muslim Sufis consider their tradition as the heritage of the Ahl al-Bayt (AS), especially Imam Ali (AS), and consider them as the great shaykhs and founders of their way. Nevertheless, because Sufism emerged ang grows up in a non-Shiite context and, it has known as a Sunni religion. Recognition of this duality in the Sufi belief, that is adherence to Sunni Religion and Shiite originality, seems to be a fundamental issue for understanding the Sufi thought; Therefore, this research wants to answer two questions: First, what is the Sufi’s emotional-ideological approach to the Ahl al-Bayt (AS), especially Imam Ali (AS) and his speech in Persian mystical texts until the end of ninth century? And what is the tendency and devotion to the Ahl al-Bayt (AS) among the Sufis? The present study, which has been prepared in an analytical-descriptive approach and based on library studies, proves that Sufism has an evolutionary course that consists of a neutral encounter with the Innocents (AS) and the alikeness of Imams with others, and then a slight elaboration of the Ahl al-Bayt. (AS) begins and gradually reaches the peak of devotion and compassion to them and finally to Shiism.

    Keywords: Islamic mysticism (Sufism), Mystical prose, Ahl al-Bayt (AS), Imam Ali), Shiism, Sunnis of Twelve Imams}
  • محسن رفعت*
    تیوری«رهبری اخلاقی» از نظریات نوپدیدی است که در دهه های پایانی قرن بیست میلادی بطور جدی درادبیات مدیریت وارد شده است.براساس این نظریه دانشمندان معتقدنددرکناراهمیت وضع وتدوین قوانین اخلاق مدارانه برای جامعه یاسازمان، ظهوررفتارهای اخلاقی ازجانب رهبراجتماع درروابط فردی واجتماعی وانتقال این هنجارهابه آحادجامعه ازطرق مختلف،نقش اصلی را درتحقق اخلاق اجتماعی وپیشبرداهداف والا ایفامی کند. بنابه ضرورت شناخت، تحلیل وتبیین مولفه های«رهبری اخلاق مدارانه» ازمنظراسلام، پژوهش حاضربارویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی مولفه های تیوری مذکوردرسیره حکومتی امام علی(ع)ایشان پرداخته وتلاش می کند الگویی مناسب ومستند دراین راستا ارایه کندکه براساس تیوری های رهبری درعلم مدیریت قابل تحلیل وارزیابی باشد. لذا هدف از این پژوهش، تحلیل مولفه های این تیوری و تطبیق آن با رویکرد امام‎علی(ع) است. بدین منظور در رهیافتی روایی با محوریت نهج البلاغه، به استخراج وتحلیل مولفه های«رهبری اخلاقی» در گفتار ورفتار امام پرداخته وبا ارایه نمونه های عینی از زندگی ایشان، عملیاتی بودن آن ها را نشان می دهد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که مولفه های مزبور در دو بعد فردی واجتماعی تمام شاخص های فردی، ایدیولوژیکی، ارتباطاتی، مدیریتی و... را دربرگرفته، می توانند به عنوان الگو برای رهبری جامعه موثر واقع شوند که البته در برخی ابعاد مانند خویشتن داری، تفاوت هایی ایدیولوژیکی نمودار است واز این رو علی رغم مشابهت های قابل توجه، زاویه این تیوری را با اندیشه وآموزه های سیاسی وحاکمیتی امام‎علی(ع)برجسته تر نشان می دهد.
    کلید واژگان: رهبری اخلاقی, اخلاق, نهج ‎ البلاغه, مدیریت, امام علی(ع)}
    Muhsin Rafat *
    The theory of “Ethical Leadership” is one of the new notions which earnestly found its way into the management literature at the last decades of the twentieth century. According to this theory, besides the significance of enforcing ethical laws for the society or the organizations, scientists hold the demonstration of ethical behaviors by the leader of the society in the personal and social relations as well as the transfer of these norms to the common people via various ways play the main role in the realization of social ethics and the advancement of sublime goals. Because in Islam it is necessary to know, analyze, and explicate the elements of “ethical leadership,” the present article attempts to investigate the elements of the aforesaid theory in the governmental conduct of Imām Alī (a) with a descriptive-analytical approach. Moreover, for this goal it tries to provide a suitable and evidence-based model which can be analyzed and assessed based on the leadership theories in the knowledge of management. Therefore, the goal of this research is to analyze the elements of this theory and compare them with the approach of Imām Alī (a). To do so, via a narrative approach with the pivotal role of Nahj al-Balāgha, the elements of “ethical leadership” in the talks and behavior of Imām are extracted and analyzed; and with the provision of tangible instances of his life, it is shown these elements can be operational. The obtained results show that the aforesaid elements contain all the personal, ideological, relational, managerial, etc. indexes both in personal and social dimensions and can efficiently act as a model for leading the society. There can be seen, of course, ideological differences in some aspects like in self-control. Thus, despite noticeable similarities, these differences accentuate the discrepancy of this theory with the political and governmental thought and teachings of Imām ‘Alī (a).
    Keywords: ethical leadership, Theory of leadership, Ethics, Nahj al-Balāgha, management, Imām ‘Alī (a)}
  • بشیر اشرفی، قربان علمی*

    پژوهش حاضر، با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی سیمای نوع دوستانه و ایثارگرانه امام علی (ع) در اندیشه عطار و مولوی پرداخته است. مطالعه آثار آن ها نشان می دهد که علت اقبال انسان امروزی به اندیشه های آن دو، به تاکید آن ها بر ارزش، حرمت و کرامت انسان برمی گردد و مهمترین جلوه آن، دوست داشتن آن ها و خدمت نمودن به آن ها، یعنی نوع دوستی است. آن دو در آثار خود، علاوه بر مدح صادقانه و پاک امام علی (ع) و بیان ویژگی های وی، اشاراتی به حوادث مهم زندگی او دارند، که بیانگر شخصیت نوع دوستانه و ایثارگرانه اوست که خدا درباره اش می فرماید: «و برخی از مردم برای به دست آوردن خشنودی خدا جان خویش را فدامی کنند». آن ها امام علی (ع) را الگوی بزرگ فضایل اخلاقی، به ویژه محبت، اخلاص، نوع دوستی و ایثار ستوده و مردم را به پیروی از او ترغیب نموده اند. زیرا او، که به گفته عطار «کوه حلم و باب علم و قطب دین» است، اصل نخست در معاشرت با مردم را محبت، احترام و دوستی دیگران دانسته و خطاب به مالک می فرماید: «قلب خویش را از مهر مردم و دوستی و لطف آنان سرشار کن». درواقع سیره عملی زندگی ایشان احترام کامل و اعتماد به دیگران بوده است». مولوی نیز او را "افتخار هر نبی و هر ولی"  دانسته و او را مولای همه زنان و مردان مومن می خواند که همواره نوع دوستی را یکی از اصول مهم تعالیم خود شمرده و قلبش مملو از دوست داشتن مردم و هدایت آن ها بوده است.

    کلید واژگان: نوع دوستی, ایثار, امام علی(ع), عطار, مولوی}
    Bashir Ashrafi, Qorban Emi *

    The present study, using a descriptive-analytical method, has examined the altruistic and self-sacrificing image of Imam Ali (as) in the thought of Attar and Rumi. The study of their works shows that the reason why modern humans favor their ideas derives from their emphasis on human dignity and value and its most important manifestation is to love and serve human being, altruism. In their works, in addition to the sincere eulogy of Imam Ali (AS) and the expression of his attributes, they both refer to the major events of his life, expressing the kind and sacrificial character of him that God says about him: "And some people sacrifice their lives to gain God's favor." They praised Imam Ali (as) as a great model of moral virtues, especially love, sincerity, altruism and self-sacrifice, and encouraged people to follow him. Because he, who according to Attar is "the mountain of sorrow and the door of knowledge and the center of religion", considers the first principle in associating with people as love, respect and friendship of others and addresses the Malik: "Fill your heart with people's affection and their friendship and favor". "In fact, his practical life has been full respect and trust in others." Rumi also called him "the pride of every prophet and every saint" and called him the master of all believing men and women, who always considered altruism as one of the important principles of his teachings and his heart was full of loving people and guiding them.

    Keywords: Altruism, sacrifice, Imam Ali (AS), Attar, Rumi}
  • وحیده داداش زاده، غلامعلی آریا*، علیرضا ابراهیم

    در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی کرامات امام علی (ع) که در متون صوفیه باقی مانده اند وتصورمی شود که بخشی از تصور ایشان از حضرت بر پایه  همین کرامات شکل گرفته باشد و تصویر امام علی (ع) و جایگاه و نقش خواب و رویا در کشف و شهود عرفا پرداخته شده است. این بررسی نشان می دهد که یکی از مهمترین کارکردهای خواب عرفا حل بسیاری از مسایل و دغدغه های ذهنی آنان بوده است که بیشتر در حوزه مسایل دینی و عرفانی هستند. آن ها علاوه بر این که این مسایل را از طریق خواب بیان می کردند، از این طریق بر تاثیرگزاری آن بر مخاطبان هم می افزودند؛ چون حل این مسایل در خواب از زبان خدا، پیامبر (ص) و مشایخ صوفیه انجام می شده است. علاوه بر حل مسایل در خواب عرفا، مکاشفاتی از نوع الهام مشاهده می شود که از وقایعی که هنوز در واقعیت اتفاق نیفتاده، خبرمی دهند.

    کلید واژگان: کرامات, خواب و رویا, عرفا, امام علی(ع)}
    Vahideh Dadashzade, Gholamali Arya *, Alireza Ebrahim

    In this article, in a descriptive-analytical way Imam Ali’s Karāmāt that have remained in the Sufis’ texts, and it is imagined that a part of his conception of the Prophet was formed on the basis of these virtues, and the image of Imam Ali (a.s.) and his position and The role of sleep and dreams in the discovery and intuition of mystics has been discussed. This study shows that one of the most important functions of mystics' sleep was solving many of their mental problems and concerns, which are mostly in the field of religious and mystical issues. In addition to expressing these issues through sleep, they also added to its impact on the audience; Because the solution of these problems has been done in a dream by the language of God, Prophet (PBUH) and Sufi Sheikhs. In addition to solving problems in the dreams of mystics, there are revelations of the type of inspiration that inform about events that have not yet happened in reality..

    Keywords: Karāmāt, dreams, mystics, Imam Ali (a.s)}
  • روح الله جعفری*

    حضرت حق تعالی نسبتی با خلق را داراست که از بیانات ژرف امیر مومنان حضرت علی (ع)، قابل استنباط می باشد. به جهت خلا جدی کتب عرفانی از بحث متمرکز و جامع نقلی- استدلالی در موضوع و نیاز اساسی به بررسی سنجش رانه برداشت های وحدت وجودی بزرگان اهل فن در این باب، پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی نسبت بین حق تعالی و خلق در نگاه عرفانی امام علی(ع) در ماثورات حضرت، با رویکرد اسنادی معتبر و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. بنا به نتایج یافته های پژوهش، حضرت حق که مبدا هستی است در همه عالم سریان دارد. خداوند در حدود و مراتب اشیاء داخل نیست و درعین حال از حیث وجودی، از عالم خارج نیست. این معنا، همان معیت قیومی حق تعالی با خلق می باشد. بنابراین، همه خلق، شوون و مراتب ظهور وجود خداوند هستند. البته شان، هرگز در حدی نیست که معیت با ذات حق داشته باشد. یعنی هیچ موجودی در مرتبه ذات حق تعالی نیست تا با او معیت داشته باشد. به همین جهت، حق تعالی در مقام ذات، تنهای تنهاست و در مقام ظهور، دارای معیت قیومی با خلق می باشد. یافته های تحقیق، تایید فحوایی وحدت وجود به معنای صحیح کلمه را نیز دربردارد.

    کلید واژگان: وجود شناسی عرفانی, حق و خلق, امام علی (ع), وحدت وجود}
    Rouhollah Jafari *

    God has a certain relationship with creature which has been profoundly described in some of narrations regarding Imam Ali (AS). Based on the findings of this study, God the Almighty is the origin of the universe and can be found everywhere and the world can be considered as a place for His signs and He surrounds everything. As a result, God the Almighty accompanies objects in manifestation i.e. God does not exist inside objects and simultaneously exists within the universe. It means that God is accompanying the creation and every object, so the living creature is a sign of His presence and existence. Ofcourse, the creatures’ value and position are not equal to that of God i.e. they are not at the same position with God the Almighty to accompany Him.Thus God is unique in His nature, but in His manifestation, He can be found alongwith the creatures.

    Keywords: mystical theology, creator, creature, Imam Ali (PBUH), monotheism}
  • مریم نیکوئی*
    خداوند آدمی را ذاتا اجتماعی آفرید و شرط ادامه حیات و شکوفایی استعدادهایش را در ارتباط با جامعه قرار داد.انسان از همان ابتدا با درک این حقیقت در جستجوی مسیر صحیح زیستن و درک جامعه آرمانی اشبرآمد.از جمله پر بحث ترین مباحث مطرح شده در عصر کنونی ،اصطلاح «جامعه باز» است.در این پژوهش فارغ از رویکرد اندیشمندان مختلف،به معارف علوی رجوع کرده و به واکاوی و مفهوم شناسی جامعه باز از نگاه امام علی(ع) پرداختیم.روش برگزیده توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است.مفهوم شناسی جامعه باز،قایم به هدف جامعه و افراد جامعه می-باشد.از آن جا که در رویکرد توحیدی،اصلی ترین هدف جامعه حرکت به سوی ملکوت اعلی و رشد است.طبق یافته های پژوهش؛جامعه باز،جامعه ای است که در آن مانعی جهت رشد همه جانبه ی افراد جامعه از سوی جامعه وجود نداشته باشد.جوامع بشری دارای دو رکن مردم و حاکمیت است.طبق آموزه های علوی،حاکمیت امانتی است الهی که از جانب خداوند به برخی اعطا می گردد و در صورتی که حاکمیت منصوب الهی،مورد قبول و پذیرش مردم نیز واقع شود،بر پا می-شود.حاکمیت الهی به سه حوزه مدل حکومتی،آیین حکومتی و حاکم قابل تقسیم است.قدر مسلم آن که ماهیت،کارکرد و انتظارات از این سه حوزه در جامعه باز به گونه ای است که در راستای مانع زدایی در مسیر رشد و تربیت انسان ها است.
    کلید واژگان: جامعه باز, حکومت, آزادی, نهج البلاغه, امام علی(ع)}
    Maryam Nīkū’Ī *, Muḥsin Rafa’T
    God created the human inherently social, and made the continuation of his life and actualization of his talents dependent on the relationship with the society. From the beginning, by understanding this fact, the human tried to seek the proper course of living and perceive the ideal society. Of the most controversial topics propounded in the present era is the expression “open society.”  In the study at hand, disregarding the approaches of different thinkers, Alawite knowledge is alluded to, and exploration and conceptology of the open society from the view of Imām ‘Alī (a) is done. The chosen method is descriptive-analytical and the data was gathered using a library method. Conceptology of open society depends on the goal of the society and the people of that society. In monotheistic approach, the most important goal of the society is moving toward the highest kingdom as well as growth. According to the findings of the research, a society is open wherein there is no obstacle, imposed by that very society, to the comprehensive growth of its people. Human societies have two pillars of people and governance. Based on Alawite teachings, governance is a divinely trusted affair which is bestowed upon some individuals by God; if the divinely appointed governance is accepted by the people, then it would be established. Divine governance can be divided into three spheres of governing model, governing rites, and the governor. What is certain is that the quiddity, function, and expectations in these three spheres in an open society are in line with the removal of obstacles as for the growth course and cultivation of humans.
    Keywords: Open Society, government, Freedom, Nahj al-Balāgha, Imām ‘Alī (a)}
  • محسن کارگر، کمال صحرائی اردکانی*، یاسر رضاپور، یحیی میرحسینی
    مرگ و رویارویی انسان ها با آن، در جوامع مختلف متفاوت است. در این نوشتار با روش «تحلیل مضمون» و با الگوی 6 مرحله ای «براون و کلارک» مدلی برای مرگ اندیشی دینی با تمرکز بر نهج البلاغه ارایه شده است. هدف از این پژوهش بررسی چیستی، چرایی و چگونگی مرگ از منظر نهج البلاغه است. ابتدا با انتخاب مضامین مشهود «موت» و مترادف های آن، به شیوه استقرایی 171 مضمون اولیه و با حذف مکررات 77 مضمون پایه و با تلخیص آن ها 31 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر «حقیقت و کارکرد مرگ»، «ویژگی و ملزومات مرگ»، «مواجهه مثبت با مرگ» و «مواجهه منفی با مرگ» به دست آمد.نتایج پژوهش در تحلیل چرایی مرگ به حقیقت مرگ به عنوان سنت الهی و کارکرد مرگ به مثابه غایت دنیا و ابزار انتقال و بازگشت به جهان دیگر و شروع یک زندگی جدید می نگرد. در پاسخ به چیستی مرگ به جای تبیین ماهیت رازآلود غیر قابل توصیف مرگ، به دوازده ویژگی و ملزومات مرگ پرداخته که ویژگی ناگزیر بودن بیشترین بسامد را دارد. پذیرش، آمادگی، انتظار، نزدیک انگاری، یادآوری، تاخیر اندازی، آمادگی و استقبال از مرگ با ارزش(شهادت) رویارویی مثبت و دورانگاری، ناراحتی، غفلت، بزرگ انگاری و مرگ هراسی به عنوان مواجهه منفی در نهج البلاغه معرفی شده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), نهج البلاغه, مرگ اندیشی, تحلیل مضمون, پدیده مرگ}
    Muḥsin Kārgar, Kamāl Ṣaḥrā’Ī Ardakānī *, Yāsir Riḍāpūr Mīrṣāliḥ, Yaḥyā Mīr ῌoseinī
    Death and the way humans facing it differs in various societies. In the present article, with the method of “thematic analysis” and with the six-step pattern of Braun and Clarke, a model for religious morbidity has been provided which focuses on Nahj al-balāgha. The goal of the present study is exploring the quiddity, reason, and quality of death from the perspective of Nahj al-balāgha. First, by choosing the explicit theme of “mawt” (death) and its synonyms, inductively 171 preliminary themes were derived, which then were cut down to 77 basic themes. These basic themes later were reduced to 31 organizing themes and 4 global themes (“the inner truth and function of death”, “features and requirements of death “, “positive encounter with death”, and “negative encounter with death”. In analyzing the reason of death, the results of the study consider the inner truth of death as a divine tradition, and the function of death as the goal of this world as well as a medium for transferring and returning to the other world and beginning of a new life. As an answer to the quiddity of death, in place of explicating the mysterious and unexplainable quiddity of death, twelve features and requirements of death have been investigated, from which the feature of inevitability has the most frequency. Nahj al-balāgha introduces positive encounter as acceptance, preparedness, anticipation, nearness assumption, remembrance, postponement, and readiness for and reception of a valuable death (martyrdom). It also introduces negative encounter as farness assumption, sadness, ignorance, grandness assumption, and morbidity.
    Keywords: Imām ‘Alī (a), Nahj al-Balāgha, Morbidity, Thematic analysis, phenomenon of death}
  • محمد خراسانی زاده، پرویز اقبالی
    به منظور تعیین چارچوب و ویژگی های هنر در تراز تمدن نوین اسلامی، لازم است معیارها و ملاک هایی برای سنجش میزان همخوانی آثار هنری با اندیشه ها و رویکردهای اسلامی وجود داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش یافتن «نبایدهای هنر» در تمدن نوین اسلامی است و سوال اصلی اش این است که کدام نوع از هنرها در نگاه امام علی ع مورد مذمت واقع شده و در تمدن نوین اسلامی نباید به آن ها پرداخته شود؟ به همین منظور، گفتار و نوشتار امام علی ع در نهج البلاغه مورد واکاوی قرار گرفت تا نگاه ایشان _ که در واقع همان نگاه اسلام به موضوعات است_ در زمینه هنر استخراج گردد. با عنایت به این که هنر و آثار هنری به مفهوم امروزی اش در صدر اسلام کارکرد محدودی داشته است، با روش توصیفی و با تحلیل کلام ایشان، هشت روایت که مشخصا با نگاه سلبی به حیطه های هنر ناپسند و مذموم پرداخته بود، احصا شد و در چهار گروه، دسته بندی گردید تا به عنوان شاخصی برای تعیین چارچوب های هنر در تمدن نوین اسلامی مورد بهره برداری قرار گیرد. این چهار گروه هنر مذموم و ناپسند عبارتند از هنر به مثابه ابزار تکبر و فخرفروشی، هنر فریب دهنده و گمراه کننده، هنر مبتنی بر دنیاطلبی و نهایتا هنر عامل گناه و هوسرانی. چنانچه با معیار اجتناب از هنر نکوهش شده توسط حضرت امام علی ع به آثاری که امروزه ذیل هنر اسلامی مطرح شده اند، بنگریم، شاید بخشی از آن ها جزو آثار هنری مذموم قرار گیرند و با این روش می توان باب تازه ای در تعالی محتوای هنر اسلامی و احصای هنجارهای هنر در تمدن نوین اسلامی گشود.

    کلید واژگان: هنر, هنر ناپسند, امام علی ع, نهج البلاغه, تمدن نوین اسلامی}
    Mohammad Khorasanizadeh, Dr. Parviz Eghbali
    In order to determine the framework and features of art in the level of new Islamic civilization, it is necessary to have criteria for assessing the extent to which artworks are consistent with Islamic thought and approaches. For this purpose, Imam Ali's (as) text and speech was analyzed in Nahj al-Balaghah so that his view - which is in fact the same Islamic view of the subject - was extracted in the field of art. Given the fact that art and artwork had a limited function in its modern sense at the begining of Islam, eight narratives, which have clearly looked at the domains of inappropriate art, were counted. Four groups were categorized to serve as an indicator for defining the framework of art in new Islamic civilization. The four groups are: art as a means of arrogance, deceitful and misleading art, art based on worldliness, and ultimately the art of sin. If we look at the works that are nowadays presented as Islamic art, perhaps some of them are inappropriate art works. In this way, a new way of promoting the content of Islamic art and revealing the norms of art in new Islamic civilization can be discovered.
    Keywords: Art, Islamic Art, Imam Ali (as), Nahj al-Balaghah, Islamic New Civilization}
  • فرشته فرضی شوب، زهره قربانی مادوانی

    استفاده از الفاظ سوگند، یکی از کهن ترین شیوه های تاکید کلام است که قدمتی دیرینه در فرهنگ و زبان عربی دارد. این گونه تاکید، به دلایل متعددی انجام می گیرد که از آن جمله می توان به ضعیف بودن امکان تحقق موضوع، غرابت موضوع و یا منکر بودن مخاطب نسبت به آن اشاره کرد. واژگان سوگند در زبان عربی، از تعدد و تنوعی بی مانند برخوردار است. یکی از بارزترین نمونه های تعدد اسلوب قسم و تفاوت های کاربرد آن را در کتاب بی نظیر نهج البلاغه می توان مشاهده نمود. این پژوهش، به بررسی رابطه میان واژگان قسم، مقسم به ها و مقسم علیه های این کتاب می پردازد تا با نشان دادن تفاوت کاربرد و موضع کاربرد هر واژه، پرده از ظرایف و زیبایی های دلالی و معنایی آن بردارد. بررسی مفهوم انواع سوگند در نهج البلاغه، نشان می دهد که تمامی واژگان سوگند، در دلالت بر معنای تاکید مشترکند ولی در عین حال، هر یک دلالت معنایی متفاوت از آن دیگری دارد که از لحاظ مفهوم، پیوند معنایی محکمی با مقسم علیه موکد دارد؛ چنان که جایگزینی هر واژه مشابهی، کاهش بلاغت معنایی آن را موجب می شود.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, امام علی ع, الفاظ سوگند, مقسم به, مقسم علیه}
    Fereshteh Farzi Shub, Zohre Qorbani Madawani

    Using oath words is one of the oldest methods of emphatic speech, with a long precedence in the Arabic culture and language. This kind of emphasis is done because of numerous reasons, among which are the following: weak possibility of realization of the subject, weirdness of the subject, and the addressee’s denial of it. Oath words in Arabic enjoy a unique variety and multiplicity. One of the most prominent examples of multiplicity of the oath style and variety of its use is found in the unparalleled book of Nahj al-Balagha. This study investigates the relationship between the oath words, and what are sworn on in Nahj al-Balagha  to show the difference in usage and the subject of usage in each word to uncover its delicacies and beauties in denotation and connotation. Investigating the significance of various oaths in Nahj al-Balagha shows that all oath words are common in denoting emphasis, but each has a different semantic connotation with a strong relationship to what is sworn on, in a way that substitution of each similar word leads to a reduction of semantic eloquence of the word.

    Keywords: Nahj al-Balagha, Imam Ali (PBUH), oath words, what is sworn on, who is sworn to}
  • مریم سعیدیان جزی
    سریه ذات السلاسل، یکی از حوادث مهم تاریخ صدر اسلام است که در سال هشتم هجری رخ داد. برخلاف وجود دلایل و شواهد متعددی که ثابت می کند امام علی بن ابی طالب7 در این سریه حضور فعال داشته، برخی از منابع اسلامی آن را انکار کرده اند. سوال این است که حضور امام علی ع در این سریه چگونه اثبات می شود و این موضوع، چه فواید و ضرورتی دارد؟ دلایل تغافل نویسندگان اسلامی در انکار حضور آن حضرت در این سریه چیست و این امر چه پیامدهایی داشته است؟ سریه ذات السلاسل، نقش مهمی در موضع گیری جریان های مختلف در مواجهه با مسائل مهم جامعه اسلامی مانند جانشینی پیامبر9 و مساله خلافت، فهم آموزه های دینی و جایگاه صحابه دارد و تدابیر و اقدامات پیامبر9 در این سریه، برای ابلاغ امامت خاصه علی7 و رد ادعاهای دیگر بوده است. این امر، سبب شده تا در حین سریه و بعد از آن، ائتلافی علیه پیامبر9 و خاندان ایشان صورت گیرد که نتیجه آن تحریف حقایق به ویژه در روایت و ثبت سیره و مغازی و تغافل نسبت به آموزه های وحیانی، تدابیر پیامبر9و مسائل مهم جامعه اسلامی بوده است. روش تحقیق، مطالعه تاریخی به شیوه تحلیلی، توصیفی و انتقادی است که با استفاده از منابع اسلامی انجام گرفته است.
    کلید واژگان: ذات السلاسل, پیامبر9, امام علی ع, عادیات, صحابه, عمرو بن عاص}
    Dr. Maryam Sa’idiyan Jazi
    The battle of Dhat al-Salasil was one of the important events in early Islam that happened in the eighth year AH. Contrary to the numerous reasons and evidences that prove Imam Ali’s active presence in that battle, some of the Islamic sources have denied it. The question is how Imam Ali’s presence in that battle is proved, and what the benefits of proving it are. What are the reasons for Muslim writers’ denial of Imam Ali’s presence in that battle and what are the consequences of it? Dhat al-Salasil has an important role in various trends in confronting with the important issues of the Islamic society such as succession to the Prophet and the caliphate, understanding religious teachings and the status of the Prophet’s companions, and the Prophet’s tactics and measures in that battle for proclaiming Imam Ali’s special imamate and rejecting others’ claims. This has led to that fact that both amid the battle and after it, a coalition was formed against the Prophet, leading to distortion of facts and specially in quoting and recording the Prophet’s way of life and the battles wherein he was present as well as a negligence of revelational teachings, the Prophet’s tactics, and the important issues of the Islamic society. The research method was historical study in the form of analysis, description and criticism, which was conducted using Islamic sources.
    Keywords: Dhat al-Salasil, the Prophet, Imam Ali, Adiyat, companions, Amr bin As}
  • احمد خامه یار
    در سرزمین حجاز، مساجد و زیارتگاه های متعددی وجود داشته که به یادبود محل حضور و نماز خواندن پیامبرخدا9 و دیگر شخصیت های مقدس مسلمانان یا در ارتباط با حوادث سرنوشت ساز صدر اسلام بنا گردیده است. امیر مومنان علی7 از جمله شخصیت هایی است که زیارتگاه ها و مکان های متعددی به نام ایشان در حجاز وجود داشته است. این نوشتار به واکاوی اماکن و زیارتگاه های منسوب به آن حضرت و تبیین نوع ارتباط آنها با ایشان می پردازد. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که اماکن منسوب به آن حضرت، شامل شماری از مساجد، خانه ها و چاه های آب بوده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), زیارتگاه های اسلامی, حجاز, حرمین شریفین, مکه, مدینه}
  • محمد نصیری *، سعید کریمی
    چگونگی ارتباط تصوف و تشیع از مسائل بسیار مهم حوزه مطالعات اسلامی به شمار می رود. صوفیه از همان دوره نخستین برای خود یک تاریخ مقدس پدید آوردند و در آن از ارتباط مشایخ خود با ائمه معصوم به ویژه علی بن ابی طالب (ع) سخن گفتند. یکی از مسائلی که در تاریخ مقدس صوفیه مورد توجه قرار گرفته است مفهوم علم باطن و ارتباط آن با امام علی(ع) است. صوفیه همچون اهل حدیث و فقها برای خود علمی قائل شدند که از آن به علم باطن تعبیر کردند. اصول و مبانی و آداب این علم پس از قتل حلاج در اوایل قرن چهارم هجری به دست صوفیه تدوین شد. در مقاله حاضر مفهوم علم باطن و ویژگی های آن و نیز ارتباط این علم با امام علی(ع) به روش توصیفی تحلیلی بررسی می شود.
    کلید واژگان: علم باطن, خضر, تصوف و تشیع, امام علی(ع), حسن بصری, حذیفه یمانی}
  • محمد مرادی
    ابوسعید ابوالخیر(357-440ق)، از عارفان شاخص دوران سامانی و غزنوی است که سهمی ویژه در رواج مفاهیم عرفانی در شعر فارسی داشته است. اشعار عرفانی منسوب به او، اغلب در نسخ متاخر جمع آوری شده؛ با این حال با تحلیل آن ها، می توان سیری از چگونگی و محدوده زمانی ورود مفاهیم شیعی به رباعیات عرفانی، ارائه کرد. در این مقاله به روش تحلیلی، مفاهیمی چون: توسل و شفاعت در اندیشه و اشعار مناجاتی و منقبتی ابوسعید بررسی شده و ضمن مقایسه ساختار و مفهوم این اشعار با دیگر نمونه های مشابه ادب فارسی، درستی انتساب اشعار و سیر ورود مفاهیم شیعی به رباعی عرفانی تحلیل گردیده است. نتایج نشان می‏دهد، هرچند ریشه هایی مشترک بین عرفان ابوسعید و اندیشه های شیعی وجود دارد، در مقایسه با مجالس بازمانده از شیخ و نوع اشعار و محتوای آن‏ها، مفاهیم شیعی پس از سده هفتم، به رباعی های منسوب راه یافته و در زمانی متاخر به ابوسعید نسبت داده شده است.
    کلید واژگان: ابوسعید ابوالخیر, امام علی(ع), توسل, شفاعت, مناجات, رباعی عرفانی}
    Dr. Muhammd Moradi
    Abu Saeed Abul-Khayr (157-440 AH) was one of the prominent mystics of Samanid and Ghaznawid periods, who played a special role in promoting the mystical concepts in Persian poems. The mystical poems attributed to him have been mostly gathered in recent works. Nevertheless, one can find a course of the way and the time of entrance of the Shiite concepts into the mystical quatrains by analyzing those poems. In the present article, we have used an analytical method to investigate the concepts such as resorting to the Infallibles and seeking their intermediation in Abu Saeed’s elegies and supplication poems, and to compare the structure and the concept of these poems with other similar samples of Persian literature to analyze the rightness of attributing them to Abu Saeed and the course of their entrance of the Shiite concepts into mystical quatrains. The results show that although there are common origins between Abu Saeed’s poems and the Shiite thoughts, considering the extant sessions of Sheikh and the type and content of the poems, the Shiite concepts have entered the attributed quatrains after the seventh century and have been attributed to Abu Saeed later on.
    Keywords: Abu Saeed Abuil-Khayr, Imam Ali, resorting, intermediation, supplication, mystical quatrain}
  • سیدعلی اصغر میرباقری فرد، سیده مریم روضاتیان، عباسعلی ابراهیمی مهر
    معارف و تعالیم اهل بیت(ع) یکی از سرچشمه های اصیل عرفان اسلامی است و اثرپذیری متون عرفانی از این آبشخور به خوبی مشهود است. فصاحت و بلاغت موجود در کلام و تعالیم امام علی(ع)، از دیرباز تاکنون، نویسندگان پارسی گوی را بر آن داشته تا آثار خود را به کلام آن حضرت آراسته کنند. احمد غزالی از نویسندگان برجسته مکتب عرفان است که در آثار خود به خصوص از کلام امام علی(ع) متاثر شده است. در این مطالعه به شیوه نقلی استنادی، گونه های مختلف اثرپذیری آثار فارسی احمد غزالی از کلام امام علی(ع) تبیین شده است. اثرپذیری آثار فارسی احمد غزالی از کلام امام بیشتر از نوع گزاره ای و به شیوه اقتباس است. از آن جا که آبشخورهای عرفان اسلامی و نیز نسبت عرفان و مکتب اهل بیت(ع) همواره مورد بحث بوده است، این تحقیق می تواند به عنوان نمونه، اثرپذیری عرفان اسلامی را از تعالیم اهل بیت(ع) نشان دهد.
    کلید واژگان: امام علی(ع), ادبیات عرفانی, اثرپذیری, احمد غزالی}
    Seyyed Ali Asghar Mir Bagherifard, Seyyedeh Maryam Rozatiyan, Abbasali Ibrahimi Mehr
    Instructions and doctrines of Ahl al-Bayt is one of the original sources of Islamic mysticism and the effects of mystical texts are evident in this field. The fluency and strenuosity that lies within the word and edifications of Imam Ali(peace be upon him) has made Persian-speaking writers to attire their works with his words for a long time(since a long time ago). Ahmad Ghazali¡ one of the leading writers in mysticism is influenced by¡ in particular¡ the words of Imam Ali (AS) in his works. In this study¡ different kinds of Persian works of Ahmad Ghazali¡ influenced by the word of Imam Ali (AS)¡ are explained through factual documentary quotations. Effectiveness of Persian works of Ahmad Ghazali from Imam''s (AS) words is mostly in an interpretation and adaptation style. Since the sources of Islamic mysticism and its relation to the school of Ahl al-Bayt have always been discussed¡ this research could¡ for example¡ indicate the influence of the instructions of Ahl al-bayt on the Islamic mysticism.
    Keywords: Imam Ali (AS), Mystical Literature, Influenced by, Ahmd Ghazali}
  • محمدعلی مشایخی پور
    تحقیق حاضر با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی، به بررسی اهمیت و جایگاه وحدت از دیدگاه امام علی(ع) می پردازد. نگاه امام علی(ع) به موضوع وحدت، نگاهی راهبردی و سرشار از عشق و علاقه است و اشاره حضرت به مواردی نظیر نیاز درونی و اجتماعی، تحقق یابی بخش عمده ای از آموزه های دینی و سعادت یابی جامعه اسلامی به واسطه آن، جایگاه و اهمیت ویژه مقوله وحدت را در نگاه ایشان نمایان می سازد. روح وحدت آمیز تعالیم الهی، نعمتی پرارج و پربها و ضرورت شکرگزاری آن، عزت آفرینی، برکت آوری، وجود دشمنی ها و غیره از جمله مواردی است که امام علی(ع) در تشریح فلسفه و چرایی ضرورت وحدت به آنها اشاره کرده است.
    کلید واژگان: امام علی(ع), امت اسلامی, وحدت, اختلاف, استکبار}
    Mohammad Ali Mashayekhi Poor
    Using library sources and applying the descriptive, analytical method, the present article deals with the significance and position of unity from the perspective of Imam Ali. Imam Ali's perspective towards unity is a strategic look and full of love and interest. Imam Ali's reference to issues such the domestic and social need, materialization of a big part of religious teachings and the happiness of the Islamic Society through unity indicate the high position and especial significance of unity in his opinion. Unifying spirit of divine teachings, unity as a precious blessing, and the necessity of thanking for it, creating esteem and dignity, bringing blessings, and confronting enmities are among the things Imam Ali explains as the philosophy and reason of the necessity of unity.
    Keywords: Imam Ali (P.B.U.H), Muslim Ummah, unity, difference, arrogance}
  • زهرا ابراهیمی، ابوالفضل محمودی
    سیمای امام علی (ع) در تالیفات صوفیه بازتاب یافته است و بر این اساس می توان متون تصوف را جزو منابع شناخت حضرت به شمار آورد. در این مقاله با تاکید بر چهار عامل تاثیرگذار در ذهنیت صوفیه نسبت به امام علی (ع) ، کوشش شده است تا تصویر ایشان از حضرت بررسی شود. این چهار عامل عبارتند از: الف- اوصاف شخصی امام علی (ع) در روایات و احادیث مورد استفاده صوفیه که اغلب ماخوذ از منابع سنی هستند. ب- نسبت امام علی (ع) با خلفا. ج- کرامات منقول از حضرت در متون عرفانی. د- تصویر امام علی (ع) در خواب ها و رویاهای صوفیه. مطالب فوق بر اساس ماثورات امام در متون متصوفه تا قرن پنجم قمری بررسی شده است. قابل ذکر است که در جمع بندی این مباحث می توان دریافت که درک صوفیان از مقام حضرت تا اندازه زیادی به تصورات شیعی از امام علی (ع) نزدیک بوده و بر این مبنا، می توان بر تقریب هر چه بیشتر میان تصوف و تشیع تاکید کرد.
    کلید واژگان: امام علی (ع), تصوف, صوفیه, تشیع, کرامات ائمه (ع), خواب های عرفانی}
    Z. Ebrahimi, A. Mahmoudi
    In Sufi literature there are important materials on Imam Ali's life and teachings so one can consider Sufi literature as a proper source for knowing him. With an emphasis on four important aspects this essay tries to describe the place of Imam Ali in the Sufi texts. These four aspects are as follows: 1) the description of Imam Ali’s character according to traditions used by Sufis, 2) the relationship of Imam Ali with the other Caliphs, 3) miracles that ascribe to him, 4) Sufi's experiences of meeting Imam on dreams. It should be noted that all the above-mentioned aspects are based on the Sufi texts up to the twelve century C.E. The essay leads to the conclusion that Sufis’ perception and understanding of the Imam’s status is to a large extent close to Shiite understanding of Imam Ali, and it is on this ground that one can increasingly emphasize the closeness of Sufism and Shiism.
    Keywords: Imam Ali, Sufism, Shiism, the miracles of Imams, mystical dreams}
  • محمدرضا باغبانزاده امشه*، محمد هادی غفاری
    ابن تیمیه در منهاج السنه با در پیش گرفتن شیوه انکار و تضعیف اسناد روایات یا منحرف کردن خطاب روایات از علی (ع) و توجه دادن آن به اشخاص دیگر، در صدد بی پایه و اساس نشان دادن نظر شیعیان، درباره مقام علمی علی (ع) برآمده است، تا جایی که در این مسیر با تکیه بر روایات جعلی و غیرواقعی، نهایت تلاش خود را کرده تا مقام علمی صحابه را بر علی (ع) رجحان دهد؛ لذا در این نوشتار بر آنیم با توجه به فراوانی منابع و ثبت وقایع تاریخی در لابه لای متون اهل سنت، حقیقت را که خلاف گفته های ابن تیمیه است، ثابت کنیم و نشان دهیم تا چه اندازه در قبال علی (ع) عناد داشته و تمام همت خود را صرف قلب و تدلیس واقعیاتی می کند که مورخان و محدثان آنها را ثبت و ضبط کرده اند.
    کلید واژگان: امام علی (ع), ابن تیمیه, منهاج السنه, علم امام, انکار روایات}
    Mohammad Reza Baghbanzadeh Omsheh*, Mohammad Hadi Ghaffari
    Through denying and undermining validity of hadithes or distracting the address of Imam Ali’s hadithes and ascribing them to someone else, Ibn Taymiyyah attempts to disparage the opinions of the Shiites about the authority of Imam Ali (AS) in Minhaj as-Sunnah so that he attempts to find Sahabah’s scientific status preferable to Imam Ali, relying on fake and unreal traditions. Therefore, in this paper, it is attempted to reject Ibn Taymiyyah’s claims and statements, given abundant resources and recording historical events in literature among Sunnis. And prove that he is to what extent malice to Imam Ali (AS), and does his best in order to misrepresent the facts that historians and traditionists have made every endeavour to capture and record them.
  • فاطمه (مهناز) توکلی*، فاطمه حسن پور
    از جمله مقامات عرفانی که سالک باید واجد آن گردد تا گرفتار رهزن ها و تنگناهای سلوک نشود «صبر» است. در بینش امام علی علیه السلام صبر در سیر انسان به سوی حق تعالی اهمیتی ویژه دارد، از همین روست که مسیر دستیابی به درجات و آثار آن را توصیف کرده اند تا از این طریق انگیزه های رسیدن به این مقام عرفانی تقویت شود. خواجه عبدالله انصاری نیز صبر را یکی از نخستین گام های رهروان به سوی حق و مقامی برای عوام و متوسطان می داند و با توجه به تاثیر «صبر» در سلوک از نقش آن در کمال نفس پرده بر می دارد. با بررسی دیدگاه امام علی علیه السلام و خواجه عبدالله انصاری به روش تحلیلی- توصیفی و بررسی اقسام سه گانه صبر بر معصیت، صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت این نتیجه حاصل شد که تحقق درجات مختلف صبر در سالک باعث تربیت نفس او شده و او را در برابر وساوس و خواطر نفسانی مقاوم می کند تا آنجا که با ثبات قدم در سلوک، استعداد بهره مندی از مواهب الهی را پیدا کرده و به خداوند تقرب پیدا کند.
    کلید واژگان: امام علی(ع), خواجه عبدالله انصاری, مقام عرفانی, صبر, کمال نفس, سالک}
    Fatemeh (Mahnaz) Tavackoli*, Fatemeh Hasan Pour
    “Patience” is one of the most important mystical stations – to which the mystic should become eligible not to be troubled by the problems of the conduct. In the viewpoint of Imam Ali (as.), patience plays a significant role in man’s spiritual journey towards God. Accordingly, Imam Ali describes the way to achieve its ranks and effects in order to strengthen the motivations to achieve this mystical station. KhwajahAbdullah Ansari also considers patience as one of the first steps that should be taken by the mystics guiding their way to the right; he also regards patience as a station for the lower and middle ranks; moreover, he uncovers the role of patience in soul’s perfection concerning the effect of ‘patience’ in the spiritual journey.
    Keywords: Imam Ali (as.), Khwajah Abdullah Ansari, mystical station (maqām), patience (sabr), soul perfection, mystic}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال