به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « رساله قشیریه » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «رساله قشیریه» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • نفیسه آقاخانی، تقی اژه ای*، جعفر شانظری
    کتاب رساله قشیریه اثر عبدالکریم هوازن قشیری و کتاب احیاء علوم الدین امام محمد غزالی دو اثر شناخته شده در علم عرفان و اخلاق هستند. رساله قشیریه یکی از امهات کتب عرفان و احیاء علوم الدین یکی از نخستین آثار در زمینه اخلاق است. صاحبان این آثار با توجه به رویکردی که در عرفان و اخلاق دارند به تبیین و تشریح مسائل اخلاقی-عرفانی پرداخته اند. این موضوع را با مقایسه متن این دو کتاب و تعاریفی که از فضایل و رذایل اخلاقی ارائه می دهند به وضوح می توان دریافت. دراین پژوهش می کوشیم تا با روش مطالعه کتابخانه ای و به صورت تطبیقی-توصیفی، وصف و شرح این دو نویسنده از مباحثی چون نفس آدمی، حسن خلق، حسد، توبه و رضا، صبر را مقایسه و بررسی کرده و وجوه تشابه و تمایز نگرش آن دو را که برخاسته از تعلق آنان به دو رویکرد عرفان و اخلاق است نشان دهیم. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که اگرچه اخلاق و عرفان هر دو در پی تربیت نفوس انسانی و دوری از رذایل و کسب فضایل اخلاقی هستند، اما در مواردی چون هدف غایی و نهایی، شیوه تحلیل مسائل، ارکان سازنده این علوم، دیدگاه و رویکرد کلی حاکم بر آن ها، شیوه تحلیل مسائل، و مباحثی چون نفس آدمی و اقتدا به پیشوا و راهنما از یکدیگر متمایزند.
    کلید واژگان: اخلاق, عرفان, فضایل اخلاقی, احیاء علوم الدین, رساله قشیریه}
    Nafise Aghakhani, Taghi Egieh *, Jafar Shanazari
    Similarities and Disparities between Morality and Mysticism in Aḥyā-yi ʿUlūm and Rasālah-yi QushayrīyyahAbstract Abd al-Karīm Qushayrī’s Rasālah-yi Qushayrīyyah and Muḥammad Ghazzālī’s Aḥyā-yi ʿUlūm are two prominent works in mysticism and ethics. Rasālah-yi Qushayrīyyah is considered a major work in mysticism, while Aḥyā-yi ʿUlūm al-Dīn is renowned for its exploration of ethics. The authors present their perspectives on mysticism and ethics, analyzing various topics and offering definitions of ethical vices and virtues. This research employs an analogical-descriptive approach to examine concepts such as ego, good behavior, jealousy, repentance, happiness (riḍā), and patience in order to identify similarities and disparities between these two fields of mysticism and ethics. The findings indicate that while both works aim to cultivate the human ego, preventing vices and promoting virtues, they differ in their ultimate goals, solutions, principles, and approaches in addressing these issues and resolving subjects such as human ego and obedience to their leader (pīshwā). Keywords: Ethics, Mysticism, Ethical virtues, Aḥyā-yi ʿUlūm al-Dīn, Rasālah-yi QushayrīyyahSimilarities and Disparities between Morality and Mysticism in Aḥyā-yi ʿUlūm and Rasālah-yi QushayrīyyahAbstract Abd al-Karīm Qushayrī’s Rasālah-yi Qushayrīyyah and Muḥammad Ghazzālī’s Aḥyā-yi ʿUlūm are two prominent works in mysticism and ethics. Rasālah-yi Qushayrīyyah is considered a major work in mysticism, while Aḥyā-yi ʿUlūm al-Dīn is renowned for its exploration of ethics. The authors present their perspectives on mysticism and ethics, analyzing various topics and offering definitions of ethical vices and virtues. This research employs an analogical-descriptive approach to examine concepts such as ego, good behavior, jealousy, repentance, happiness (riḍā), and patience in order to identify similarities and disparities between these two fields of mysticism and ethics. The findings indicate that while both works aim to cultivate the human ego, preventing vices and promoting virtues, they differ in their ultimate goals, solutions,
    Keywords: Ethics, Mysticism, Ethical Virtues, Aḥyā-Yi ʿulūm Al-Dīn, Rasālah-Yi Qushayrīyyah}
  • علیرضا آرام*، عاطفه سادات میرفاطمی

    با تمرکز بر وجه عاطفی نظریه ی مراقبت می توان متونی از آثار کهن را بازخوانی کرد و مشابهت هایی را در جهت ترمیم روابط اخلاقی بازشناخت. این بازشناسی، به ویژه با رجوع به سنت عرفانی ایران و مستند به متون مرجع آن قابل گسترش است. مقاله ی حاضر با ملاحظه ی رساله قشیریه مضمون عدالت را در پیوندی نزدیک با «مراقبت اخلاقی از خود و دیگری» تفسیر می کند. از پی تثبیت جایگاه عدالت مراقبت محور در متن قشیری، به کارآمدی اخلاقی- هنجاری آن برای جهان امروز توجه می شود. این بررسی نقادانه، که در ادامه ی بحث آغازین تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی به پیش رفته، با ارجاع به اخلاق موقت دکارت سامان یافته؛ چرا که خوانش این فیلسوف از اخلاق زمینه ساز همزیستی در وضعیت منازعه ی فکری است. با تصدیق این که مشرب موقت دکارت شرایطی روزآمد را برای مراقبت اخلاقی متصل به عدالت مهیا می سازد، ظرفیت رویکرد عرفانی قشیری در تحقق منظوری مشابه قابل بازشناسی است.

    کلید واژگان: اخلاق مراقبت, اخلاق موقت, رساله قشیریه, شک دستوری, عدالت}
    Alireza Aram*, Atefeh Mirfatemi

    By focusing on the emotional side of the theory of care, one can reread texts from ancient works and recognize similarities in the direction of restoring moral relationships. This recognition can be expanded, especially by referring to the mystical tradition of Iran and documenting its reference texts. The present article interprets the theme of justice in close connection with "ethical care of self and others" considering the Treatise of Qushayri (Risala Qushayriyya). After establishing the position of care-oriented justice in Qashiri's text, attention is paid to its moral-normative efficiency for today's world. This critical review, which continued the initial discussion of the research in a descriptive and analytical way, was organized by referring to Descartes' provisional ethics; Because this philosopher's reading of ethics lays the groundwork for coexistence in a state of intellectual conflict. Acknowledging that Descartes' manner provides an up-to-date condition for moral care connected to justice, the capacity of Qashyri's mystical approach to fulfill a similar purpose can be recognized.

    Keywords: ethics of care, justice, methodic doubt, provisional ethics, Risala Qushayriyya}
  • حسین کاظمی*، رویین تن فرهمند

    مقایسه رساله قشیریه و بیاض و سواد می تواند بسیار سودمند و در عین حال جالب باشد، چون هر دوی این کتاب ها در قرن پنجم تالیف شده اند و از لحاظ ساختاری هم شباهت های بسیاری با هم دارند. در این مقاله سعی شده با مقایسه شکل و ساختار اقوال این دو کتاب هم برخی از اختلافات موجود در متن ها آشکار شود و هم با مطرح کردن بعضی از اشتباهات مهم و تاثیرگذار که در این دو متن وجود دارد،صورت صحیح آن ها با توجه به متن روبه رو یا متون درجه اول تصوف نشان داده شود.

    کلید واژگان: رساله قشیریه, کتاب بیاض و سواد, علی بن الحسن سیرجانی, عبدالکریم بن هوازن قشیری, تصوف قرن پنجم هجری}
  • معصومه دهقان شیری، فاطمه کوپا
    پدیده بینامتنیت که در قرون اخیر از سوی نظریه پردازان مطرح شده عملا تازگی ندارد و در همه متون گذشته می توان رد پای تاثیر و تاثر را مشاهده کرد. بینامتنیت دارای ابعاد بسیاری است و می توان بر اساس آن دو اثر را از جنبه های گوناگون مورد بررسی تطبیقی قرار داد. تاثیرپذیری متون از یک دیگر، گاهی کاملا آشکار و گاه کاملا پوشیده است. این نظریه دارای ابعادی است که بر روی متون مختلف قابل پیاده کردن است. با توجه به این که متون عرفان و تصوف بر اساس آیین اسلام پدیدار شده اند؛ مبتنی بر آیات و احادیث و اقوال بزرگان اند و بیش از هر متن دیگری می توان در آن ها روابط بینامتنی را جست وجو کرد. در این پژوهش که بر اساس نظریه بینامتنیت انجام می شود، اشتراکات و اختلافات دو کتاب رساله قشیریه و کشف المحجوب با توجه به اصول مکتب فرانسوی و آمریکایی ادبیات تطبیقی مورد بررسی قرار می گیرد. کشف المحجوب که به فاصله کمی پس از رساله قشیریه نوشته شده از برخی جهات دارای تشابهاتی با رساله قشیریه است، اما تفاوت های فراوانی نیز در میان دو کتاب دیده می شود. بر اساس نتایج به دست آمده، روابط بینامتنی این دو کتاب بیشتر از نوع اشتراک در سبک ادبی است و تفاوت مهم آن ها در نحوه بیان مطالب است به این معنی که قشیری بیشتر به نقل اقوال مشایخ پرداخته و هجویری به نقد آراء و بسط موضوع اهتمام داشته است. در این نقاط اشتراک نکاتی مورد اهمیت است: نزدیکی زمانی دو نویسنده، تاثیرپذیری از سبک زبانی دوره، و تاثیرپذیری از تعالیم قرآن و حدیث.
    کلید واژگان: بینامتنیت, ادبیات تطبیقی, رساله قشیریه, کشف المحجوب, ویژگی سبکی}
  • فاطمه ثواب *، مریم شعبانزاده
    عرفا به منظور وصول به حقیقت، همواره در جستجوی درک تازه ای از قرآن و مفاهیم دینی بودند. آن ها در مسیر دریافت یک معنا، قطعا از پیش فرض هایی چون مفهوم آیات قرآنی، بهره می گرفتند. یکی از مفاهیم قرآنی که در میان عرفا، به خصوص عرفای قرن سوم و چهارم مطرح شد و هر کدام در مورد آن، با تدبر و تفکر خاص خود دست به تاویلاتی زده و مفهوم تازه ای از آن درک کرد، اصطلاح عرفانی «توکل» است. توکل با مفاهیم گسترده خویش، از چنان اهمیتی برخوردار است که برخی عرفا، با توجه به گستره مفهوم حال و مقام، آن را بالاترین مقام عرفانی شمرده اند. این تحقیق به دنبال بررسی دگرگونی مفهوم قرآنی توکل و چگونگی خلق مفاهیم عرفانی تازه از آن نزد عرفا است. محدوده تحقیق بر مبنای اقوال مشایخ اولیه مندرج در متون معتبر صوفیان، با تاکید بر رساله قشیریه نهاده شده است و فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه صوفیان براساس موقعیت تاریخی و فرهنگی، حالات و مقامات متفاوت خویش، برداشتی متفاوت از مفهوم توکل داشته اند؛ از رهگذر روش تحقیق براساس دیدگاه معرفت شناختی و هرمنوتیک سنت گرای گادامر، آزموده می گردد تا ماهیت تفاوت برداشت های عرفا و پیش داوری های آنان، از تاویل آیات قرآنی در باب مقام توکل، تبیین و بازشناسی شود. بررسی این تفاوت نگرش، می تواند در شناخت دلایل اختلاف نظر صوفیان در تعاریف یک اصطلاح و گوناگونی برداشت آن ها کارآمد باشد.
    کلید واژگان: گادامر, هرمنوتیک, تاویل, توکل, عرفا, رساله قشیریه}
    Muslim Mystics were always seeking for a new understanding of the Qurān and religious concepts in order to achieve the truth. They are certainly benefiting from the assumptions such as the meaning of the Qurānic verses for discovering significance. One of the proposed Qurānic concepts among the mystics، especially in mystics of the third and fourth centuries، was the mystical term “Tawakkol”. This term was paraphrased by different mystics with variety of thought and contemplation. Tawakkol، with its broad concepts، is very important doctrines among the mystics. This study examines the transformation of the Qurānic concept of Tawakkol and making of new concepts in the literature of the Sufis، with an emphasis on Resāleh Qoshayrieh is founded and research hypothesis based on that Sufis according to historical and cultural position. Their different scenarios and authorities، had a different take on the concept of Tawakkol; is tested through research method according to Gadamer''s epistemology and traditionalist hermeneutics in order that the nature of the difference of mystics'' perceptions and their prejudices، from interpretation of Qurānic verses about Tawakkol، is explained and recognized. Examination of these attitudes، can be effective to understand the reasons of disagreement Sufis for the definition of a term and the diversity of their perceptions.
  • فاطمه حیدری سهیلا زینلی
    مقصود تمام عارفان و سالکان از تحمل ریاضت ها و سختی های سلوک، رسیدن به حقیقت و قرب الهی است و تحقق این امر جز از طریق شهود و درون بینی امکان پذیر نبوده است. عرفان و تصوف به عنوان شاخه ای از دانش بشری جایگاهی مناسب برای بیان افکار و اندیشه های عارفان بوده و موجب ظهور تعاریف و اصطلاحات عرفانی فراوانی گردیده است. زمینه های فکری، مذهبی، اعتقادی، فرهنگی و عرفانی صوفیان در پیدایش این الفاظ رمزآلود موثر و تاثیرگذار بوده است. الفاظ و اصطلاحاتی را که متصوفه در کلام خود به کار برده اند، بیانگر چگونگی حالات و مقامات هر یک از آنان می باشد، و اگرچه گاه در ظاهر گفته های آنها با یکدیگر متفاوت بوده و با الفاظ و عبارات گوناگونی بیان شده در واقع یک مقصود واحد را در برداشته است.
    در این مقاله به بررسی اصطلاح «تجلی» و انواع آن، با توجه به مراتب دید برخی از عرفا اشاره شده است. «تجلی» از اصطلاحاتی است که عارفان با اشاره به آن، کیفیت دید و دریافت خود را از حق تعالی و ظهور او در عالم تعینات بیان کرده و کوشیده اند با درک اتصال خود به مبدا وجود، مقدمات قرب خود را به حق فراهم سازند. با توجه به این امر که سلوک امری فردی و تجربی است، اظهار دریافت ها و ادراک های عرفا در این باره به گونه های متفاوت و در عین مشابه انجام شده است.
    کلید واژگان: تجلی, تعین, رساله قشیریه, کشف المحجوب, مرصاد العباد, شرح گلشن راز}
    Dr. Fatemeh Heydari, Sohayla Zaynali
    The purpose of total mystics and devotees out of sufferings and difficulties is to achieve divine realities and proximity, the realization of which is not possible except through intuition and introspection. Mysticism and Sufism as a branch of human knowledge is a proper haven for expressing mystic's thoughts and beliefs and causes the emergence of mystical definitions and expressions. The mental, religious, ideological, cultural, and mystical backgrounds of Sufis have been effective in origination of such mysterious words. Those words and expressions used in the talks of Sufis represent their moods and positions, and though sometimes it seems that their talks are different from one another and expressed in a variety of ways, they have had the same purpose to convey.This paper studies the word "manifestation" and its different types according to the attitudes of some Sufis. Manifestation is one of those expressions that mystics use to indicate the quality of their vision and whatever they receive from the Almighty and His presence in the objective world, and have endeavored to pave the way to get close to God by perceiving their link to the Almighty. Since spiritual journey is something individual and empirical, demonstrating mystic's intakes and perceptions has been achieved in various and similar ways.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال