به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معیار » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «معیار» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم محمدزاده مزینان*، جواد غلامی

    نخستین خانه ای که برای مردم بنا گردید و مشعل هدایت انسان خوانده شد، کعبه است. ایمه: با توجه به این اهمیت، حج را وسیله تقویت دین نامیده و کعبه را پرچم رفیع اسلام معرفی کرده اند. از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، حج عامل انسان سازی، و از ارزش های دینی است. باید در حج، پیرامون  مفهوم واقعی سیاست اسلامی و درباره تمامی امور زندگی بحث شود. حج، دعوتی برای ایجاد جامعه ای تهی از رذایل مادی و معنوی است. حج، تجلی و بازگشت عشق الهی و عشق زندگی انسان کامل و جامعه متکامل و بیزاری از مشرکین است. درباره فلسفه حج ابراهیمی و آثار آن از دیدگاه امام خمینی1 ، مقالات متعددی نگاشته شده است؛ اما اهمیت این مقاله به واکاوی ویژگی های اصیل یک حج از منظر عالم و مرجعی است که واقعه سیاسی عظیمی همچون انقلاب اسلامی را رقم زده است. بیشتر مقالات به بعد سیاسی حج پرداخته اند و بعد معنوی و انسان سازی آن را از منظر امام، مغفول گذاشته اند. بر اساس یافته های پژوهش، حج مطلوب از نگاه امام1 ، عملی است که حاجی در آن به ویژگی های متعدد انسانی و دینی نایل آید و در نهایت، جامع ارزش های انسانی گردد. بر این اساس این مقاله با روش کتابخانه ای و با سیر در گفتارهای امام خمینی، به بررسی حج مطلوب و ویژگی های آن می پردازد.

    کلید واژگان: امام خمینی, حج, مطلوب, معیار, دینی}
    Ebrahim Mohammadzadeh Mazinan*, Javad Gholami

    The first house, built for the people and called as a guide to lead man, is the Kaaba. Due to this importance, the Imams (AS) called Hajj as a means of strengthening the divine religion and introduced the Kaaba as the high standard of Islam. For Imam Khomeini, the founder of the Islamic Revolution in Iran, Hajj is a factor for man’s perfection and one of the religious values. Hajj should discuss the true meaning of Islamic politics and all matters of life. Hajj is an invitation to create a society free of material and spiritual vices. It is the manifestation and return of the divine and material affection of the perfect man and the perfect society and the hatred of the polytheists. So far, numerous articles have been written on the philosophy of the Ibrahimi Hajj and its effects from Imam Khomeini’s point of view; but the importance of this article is for its effort to analyze the original features of Hajj from the perspective of a scholar and a leader who led a great political event, the Islamic Revolution in Iran. Most of the articles deal with the political dimension of Hajj and neglect its spiritual and humanizing dimensions from the Imam’s point of view. According to the findings of the present research, desirable Hajj from the Imam’s viewpoint is a deed by which the pilgrim achieves various humanistic and religious characteristics and acquires a comprehensive collection of humanistic values. Accordingly, this library-based research examines the subject of desirable Hajj and its characteristics by reviewing Imam Khomeini’s speeches.

    Keywords: Imam Khomeini, Hajj, desirable, Standard, Religious}
  • علیرضا مازاریان *
    نظریه برون گرایی با صورت بندی کنونی خویش از مهم ترین رویکردهای نوآمد در فلسفه زبان و ذهن معاصر است. گرتلر، فیلسوف تحلیلی معاصر، با طرح مسئله ای جدید درباره معیار تمایز درون گرایی برون گرایی درباره محتوای ذهنی، کوشیده است نشان دهد واژگان فنی «درون گرایی » و «برون گرایی» ابهام جدی دارند. جان مایه استدلال گرتلر چنین است که هر معیاری برای تمایز این دو، ناگزیر باید به مفهوم «نفسی برای شناسا» تمسک کند، درحالی که به باور وی این مفهوم خود به لحاظ توصیفی و هنجاری مبهم و مشکل زاست. من در این نوشتار، نخست توضیحی مقدماتی درباره مناقشه برون گرایی درون گرایی در فلسفه ذهن ارائه می کنم و سپس مسئله گرتلر را به تفصیل شرح داده و آن گاه پس از توضیح معیارهای پیشنهادی گرتلر، در بخش پایانی می کوشم پیش فرض های نادرست و خطاهای روش شناختی او را کشف و تبیین کنم.
    کلید واژگان: درون گرایی, برون گرایی, محتوای ذهنی, معیار, تمایز, ضدفردگرایی, ویژگی نفسی}
    Alireza Mazarian *
    In its present formulation, externalism is an important new approach in contemporary philosophies of language and mind. Gertler, a contemporary analytic philosopher, has proposed a new problem concerning the criterion for the distinction between internalism and externalism about the mental content, in an attempt to show that the technical terms, “internalism,” and “externalism,” are seriously vague. The idea behind Gertler’s argument is that any criterion for such a distinction has to appeal to the notion of “subjective,” while this concept is, for her, descriptively and normatively vague and problematic. In this paper, I will first introduce the internalism-externalism debate in the philosophy of mind, and then elaborate Gertler’s problem. After explicating Gertler’s proposed criteria, I will finally seek to uncover and elaborate her wrong presuppositions and methodological errors.
    Keywords: Internalism-externalism, mental content, criterion, distinction, anti-individualism, intrinsic property}
  • قاسم بستانی
    حدیث غدیر، که از مستندات معتبر شیعیان در اثبات حقانیت جانشینی بلافصل علی(علیه السلام)پس از پیامبر(صلی الله علیه وآله) است، توسط شماری از اهل سنت، به طرق مختلفی مورد بررسی قرار گرفته و گاهی تفسیری از آن ارائه شده که مستلزم عدم نصب جانشینی آن حضرت و گاهی مردود دانسته شده است. در این مقاله، به روش کتابخانه ای، اسنادی و تحلیلی، یکی از دلایل رد این حدیث، یعنی عدم تواتر این حدیث یا حداقل استفاضه آن نزد مسلمانان در حالی که طبیعت حال بایستی آن را متواتر یا مستفیض کند (که به صورت یک معیار نقد حدیث مطرح است) نقد و به این پرسش ها پاسخ داده می شود: این معیار و اشکال دیگر آن چیست؟ محدوده کاربرد معیار مورد بحث چیست؟ آیا انطباق این معیار بر خبری، همیشه مستلزم عدم صحت آن خبر است؟ آیا حدیث غدیر، متواتر یا حداقل مستفیض نیست؟ مؤیدات حدیث الغدیر کدامند؟ برخلاف ادعای برخی، حدیث الغدیر، نزد اهل سنت اگر متواتر نباشد، به طور قطع مستفیض است و علی رغم موانع در جهت طرح این حدیث، معیار مذکور بر این حدیث منطبق نیست.
    کلید واژگان: الغدیر, معیار, نقد حدیث, حدیث, علی (ع)}
    Qasem Bostani
    The al-Ghadir hadith is one of the documented hadiths referred to by the Shi’a to prove that Imam ‘Ali (PBUH) was appointed by the Prophet Mohammad (PBUH) to succeed him. Hence, Sunni scholar have examined the hadith, and sometimes questioned its authenticity, or interpreted it in such a way that does not imply the appointment of Imam ‘Ali by the Prophet. Using library research methods, and analyzing the documents, the author examines a reason for denying the hadith by Sunni scholars, that is, the insufficient frequency of its sources (tawator or estefadhe, in Arabic). He, then, poses questions such as what the sufficiency of frequency of historical sources as a criterion for assessing the authenticity of a hadith means, where the criterion can be applied, whether noncompliance with the criterion undermines the authenticity of a hadith, whether the al-Ghadir hadith passes the minimum requirements, according to the criterion, and what are the documents confirming the hadith. Answering the above questions, the author concludes that the al-Ghadir hadith certainly meets the requirement of minimum frequency of sources required by Muslim scholars.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال