به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « یهود » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «یهود» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • رضا کهساری *، محمدحسین طاهری آکردی

    یهودیت که از ادیان بزرگ الهی در قرآن کریم است، در طول تاریخ دچار انحرافاتی (از جمله انحرافات اقتصادی) بوده است. شناخت زمینه ها، عوامل انحراف و تاثیرگذاری سلطه یهود بر جوامع بشری از نگاه قرآن کریم ضرورت دارد. این نوشتار با استفاده از روش تحلیلی توصیفی و رمزگذاری باز و بسته براساس آیات قرآن و دیدگاه های تفسیری معتبر، ابتدا مهم ترین مفاسد اقتصادی (مانند حرص و طمع شدید، احتکار، خیانت مالی، معاملات ممنوع، بخل، مال اندوزی، پیمان شکنی مالی و رواج ربا) در میان یهود را مطمح نظر قرار داده، سپس سه عامل اعتقادی، اخلاقی و عادت های رفتاری را تحلیل و توصیف کرده و آورده های ذیل به مثابه عوامل انحراف اقتصادی یهود شناخته شده است. بدین روی، اولا، اساسی ترین عامل مادیگری و توجه به محسوسات، فقدان ایمان واقعی، شرک و اعتقادات باطل و ثانیا، هوا و هوس اساسی ترین عامل اخلاقی بوده که موجب غرور، خودخواهی، مال دوستی و انحراف مالی یهود شده و ثالثا، عادت های رفتاری متاثر از عوامل یک و دو، به عادت های غیرارادی (مانند دروغگویی، ظلم، دشمنی) و در نتیجه انحرافات اقتصادی انجامیده است.

    کلید واژگان: یهود, انحراف, اقتصاد, قرآن, عوامل}

    Judaism, one of the great divine religions in the Holy Quran, has suffered some deviations (including economic deviations) throughout history. It is necessary to study the contexts, factors of deviation and influence of Jewish rule on human societies from the perspective of the Holy Quran. Using analytical-descriptive methods and open and closed coding based on Quranic verses and valid interpretive viewpoints, this article first discusses the most important economic corruptions (such as extreme greed and avarice, hoarding, financial betrayal, prohibited transactions, stinginess, money-grubbing, breaking financial contracts and the prevalence of usury) among the Jews. Then it analyzes and describes the three factors of beliefs, ethics and behavioral habits and finds the factors of economic deviation of the Jews. Therefore, firstly, the main factor is materialism, paying attention to worldly matters, lack of real faith, polytheism and false beliefs; and secondly, whims and fancies are the most basic moral factors that cause pride, selfishness, materialism, and financial deviation for the Jews; and thirdly, behavioral habits affected by the first two factors has led to involuntary habits (such as lying, cruelty, enmity) and thus economic deviations.

    Keywords: Jews, deviation, economy, Quran, factors}
  • سمیه جلالیان، ایرج داداشی*

    زیبایی یکی از مفاهیم بنیادین در عرفان قباله-جریان اصلی سنت عرفانی در دین یهود -است. در این نظریه عرفانی زیبایی یکی از اسماء و تجلیات الهی محسوب می شود.اصحاب حکمت خالده نیز به این مفهوم به عنوان یک مفهوم مهم در نظریات عرفانی دوران پیش از مدرن پرداخته اند. آنها این مفهوم را در تقابل با تلقی مدرن از آن قرارداده و خداوند را منشا زیبایی قلمداد می کنند. مسیله پژوهش حاضر چیستی این مفهوم در عرفان قباله با توجه به رویکرد اصحاب حکمت خالده است. سوالات پژوهش عبارتند از زیبایی در عرفان قباله به چه معناست؟ این مفهوم تحت چه مبحثی بیان شده است؟ پژوهش پیش رو با رویکرد سنتگرایانه و با رجوع به آراء دانشمند یهودی گرشوم شولم در صدد تحلیل و تبیین مفهوم زیبایی در عرفان قباله است. اهداف پژوهش حاضر تبیین مفهوم زیبایی در عرفان قباله و تشریح مباحثی است که این مفهوم تحت آنها بیان شده است. نتایج نشان می دهد که زیبایی در بحث اسماء و صفات الهی مطرح شده و با اصطلاح تیفیرت در ادبیات قباله به کار رفته است و به معنای هماهنگی، نظم و تعادل است. این هماهنگی و تعادل یک امر جهانشمول است که شامل هماهنگی در صفات باری تعالی، در هستی و در نفس انسان می شود.

    کلید واژگان: یهود, حکمت خالده, زیبایی, عرفان قباله}
    somayeh jalalian, Iraj Dadashi *

    Beauty is one of the fundamental concepts in Kabbalah mysticism.Kabbalah is the main current of mystical tradition in Jewish religion.In this mystical theory beauty is considered as one of the divine manifestations of God.The companions of perennial philosophy also discussed this concept as an important concept in the mystical theories of the pre-modern era.They contrast this concept with the modern perception of it and consider God as a source of beauty.The problem of this research is what beauty is in Kabbalah according to the approach of perennial philosophy.Research questions are:What does beauty mean in Kabbalah?What topics are this concept expressed under?This research with the approach of the perennial philosophy and referring to the opinions of Jewish scholar Gershom Sholem aims to analyze and explain the concept of beauty in this mysticism.The goals of the current research are to explain the concept of beauty in the Kabbalah and to explain the topics under which this concept is expressed.The results show t:beauty is used with the term Tiferet is mentioned under the topic of God's manifestations and it means harmony and balance.This is a universal harmony that includes the harmony between the two attributes of God,harmony in the world and human soul.

    Keywords: Kabbalah mysticism, perennial philosophy, Beauty, Jew}
  • احسان ترکاشوند، معصومه یاراحمدی

    یکی از ارکان ادیان شرقی و در برخی از فرقه های ادیان غربی (همانند کابالا) آموزه «تناسخ» است، به معنای «باور به تولد مکرر انسان یا هر موجود زنده». از جمله اعتقادات ضروری در مذهب تشیع نیز آموزه «رجعت» در عصر ظهور است. گاهی گمان می شود که این دو آموزه یک منشا دارند و اعتقاد به رجعت از ادیان دیگر به مسلمانان سرایت کرده است. این مقاله به روش تطبیقی به تحلیل مبانی و لوازم دو آموزه مزبور می پردازد. اگرچه این مسیله ابعاد گوناگونی دارد، اما مقصود اصلی مقاله پیش روی بررسی شباهت ها و تفاوت های این دو آموزه است. این دو آموزه هر دو بر جاودانگی و بقای روح و زندگی پس از مرگ تاکید می کنند، اما به لحاظ ارکان و اهداف با هم متفاوتند؛ زیرا جاودانگی در تناسخ، هم دنیوی است و هم همگانی، برخلاف رجعت به معنای خاص که عمومیت ندارد. همچنین رجعت برای پاداش و عقاب نیست، بلکه برای اتمام حجت است، برخلاف تناسخ که به فرض قبول برای استکمال نفس انسان خواهد بود.

    کلید واژگان: تناسخ, رجعت, کابالا, یهود, شیعه, معاد}
  • مهری حکمت، رضا کهساری، محمدحسین طاهری آکردی

    در قرآن از میان اقوام و پیروان ادیان، بیشترین سخن درباره یهود بوده و بیشترین انحطاط اخلاقی به آنان نسبت داده شده است؛ ازهمین رو این امر نیازمند تبیین و بررسی ریشه ها و مولفه های اساسی انحطاط اخلاقی یهود در قرآن است که با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی و توصیفی، از طریق کدگذاری باز و مقوله بندی تمام ویژگی های ناپسند اعتقادی، اخلاقی و رفتاری یهود و سپس از طریق کدگذاری بسته، به بررسی و تحلیل اوصاف ناپسند اخلاقی یهود پرداخته شده است. با بررسی واژگان، مضامین و مفاهیم آیات قرآن، ابتدا ویژگی های عمومی یهود و سپس مهم ترین صفات اخلاقی ناپسند شان مشخص شده است و در آخر، مهم ترین خصوصیات اعتقادی و اخلاقی یهود، برای دستیابی به هدف تحقیق و تعیین عوامل اصلی انحطاط یهود، به عنوان آورده های طولی در این امور ذکر شده است: 1. حس گرایی و معرفت شناسی تجربی و به تبع آن، مادی گرایی و نژاد پرستی؛ 2. پیروی از هواهای نفسانی، موتور محرک انحطاط اخلاقی یهود شمرده شده است؛ 3. عصیان عالمانه، متاثر از عامل 1و2 به عنوان مجری انحطاط اخلاقی یهود به شمار آمده است.

    کلید واژگان: یهود, انحطاط, بنی اسرائیل, اخلاق, هود}
  • فاطمه معتضدیان*، محمدکاظم کاوه پیش قدم

    یهودیت یکی از ادیان الهی است که به‌مانند دیگر ادیان ابراهیمی دارای فرق و عرفان‌هایی است که گاه رنگ‌وبویی غیرالهی به خود گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عرفان‌های تاثیرگذار یهودی که از یهودیت دوری جست، عرفان کابالا بود که بعدها به دلیل نزدیکی و پراکندگی یهودیان در بین مسیحیان اروپا باعث پدید آمدن کابالای مسیحی شد. کابالیست‌ها به شوالیه‌های معبد نزدیک شده و توانستند اندیشه‌های خود را نیز به این گروه القا کنند. این فعالیت‌ها در قرون وسطا با اوج کار بنایان آزاد (Freemason’s) همراه بود که برای حفاظت از: شغل، هنر و علم خود و تربیت شاگردان باوفا، اقدام به تاسیس لژ (lodge) نمودند کم‌کم اشراف، سیاسیون و شاهزادگان به‌دلیل رازآلود بودن لژ جذب آن شدند که این فرصتی برای اندیشمندان کابالیست جهت توسعه نفوذ و افکار خود شد. با گذشت زمان و کم‌اهمیت شدن شغل بنایی و پدیدار شدن رنسانس در اروپا، لژها از حالت عملی خارج شده و حالت نظری به‌خود گرفتند و فراماسونری (Freemasonry)، به صورت سازمان و علنی با شروع گراندلژ انگلستان در سال 1717م آغاز گردید.

    کلید واژگان: یهود, کابالا, فراماسونری, شوالیه های معبد}
  • فاطمه مقصودیان*، لیلا هوشنگی، آزاده رضایی

    کتاب مقدس در مقام متن ادبی دارای گونه های ادبی (ژانرهای) متنوعی است که یکی از مهم ترین آن ها را می توان ژانر «آپوکالیپسی» یا «مکاشفه ای» نامید. کتاب دانیال از جمله نخستین متون آپوکالیپسی یهودی به شمار می رود که تاریخ تقریبی نگارش آن را قرن دوم قبل از میلاد دانسته اند و همانند بسیاری از این متون نام نویسنده مجعول است. از ویژگی های بارز متون مکاشفه ای یا آخرالزمانی بیان نمادین و بکارگیری زبان رمزی است که عمدتا به موضوعاتی از جمله منشا پیدایش جهان، فرجام شناسی، پیشگویی آشوب های روزهای فرجامین، روز رستاخیز و داوری درباره انسان و جهان می پردازد. در این پژوهش سعی شده است تا با نظر به اهمیت متون آپوکالیپسی در مطالعات کتاب مقدسی به پیشینه این تحقیقات گسترده اشاره شود. همچنین ضمن معرفی و بیان ویژگی های این متون و انواع دسته بندی های آن ها از نظر صوری و محتوایی، بطور ویژه در بحث از نمادشناسی کتاب دانیال، به ریشه نمادها و کاربرد های آن ها در سایر متون عبری و غیر عبری پرداخته شود. از دیگر نکات برجسته، آموزه های حکمی این کتاب است که با هدف تعلیم حکمت و پندهای اخلاقی نگاشته شده است. بدین سان، اینگونه متون خواننده را، به هر دوره زمانی که متعلق باشد، به تفکر بیشتر درباره مفاهیم رمزی فرا می خواند و این خود جذابیتی خاص را به این متون می بخشد.

    کلید واژگان: کتاب مقدس, دانیال, متون آپوکالیپسی, نماد, یهود, مکاشفه, حکمت}
    Fatemeh Maghsoudian *, Leila Hooshangi, Azadeh Rezaei

    The Bible, as a literary work, has a variety of literary genres that one of their most important genres is called “apocalyptic genre. The book of Daniel, writing at the end of second century BC, is known as one of the earliest Jewish apocalypses which like other apocalyptic writings has an unknown writer (Pseudonymity). One of the important feature of apocalyptic writing is symbolic expression which includes subjects such as the cosmogony, eschatology, prophesizing the world catastrophes, the resurrection, the final judgment of man and of the world. The present study is seeking to point to background of this research considering the importance of apocalyptic literature in Bible studies. Also this article seeks to point to introduce and express the characteristics of these genre and examine the common general forms and contents of the apocalypses. Moreover specially pay attention to the symbols of the Book of Daniel to the roots and uses in other Hebrew and non-Hebrew literature. This book is one of wisdom books which has been written for teaching wisdoms and moral values. Thus, such texts attract the readers to think more about symbolic concept of them.

    Keywords: the Bible, the Book of Daniel, apocalyptic literature, Symbol, apocalypse, wisdom}
  • زینب بنی اسد، فاطمه لاجوردی*، شهرام پازوکی، طاهره حاج ابراهیمی

    یکی از برجسته ترین نماد های دین یهود، منورا یا چراغدان هفت شاخه ای است که خاستگاه اصلی آن به کتاب مقدس باز می گردد و به باور یهودیان، به فرمان خداوند به موسی و با طراحی خداوند، برای خیمه عهد ساخته شد. این چراغدان محبوب ترین نماد دینی یهود تا قرون وسطی بود. بخش زیادی از هنر یهود به این نماد اختصاص دارد و نقش آن در دیوارنگاره ها و موزاییک کاری های کنیسه ها، حکاکی بر روی ظروف، حجاری ستون ها، قبور مردگان، تابوت های سنگی، شیشه کاری ها و... دیده می شود. توجه به خاستگاه و ریشه این نماد ما را به حوزه گسترده ای از معانی، هم چون ریشه های مربوط به خود کتاب مقدس، و تاثیراتی که این دین از کهن ترین تمدن های باستان پذیرفته است، می رساند. در بیشتر ادیان و نیز در دین یهود حضور خداوند با نور یا آتش همراه است، که نماد آگاهی و معرفت است. به همین سبب یکی از معانی اصلی این نماد را حضور خداوندی و نور شناخت او می دانند. هم چنین آن را نمادی از درخت زندگی و درخت دانش، هفت سیاره، هفت آسمان، هفت روز آفرینش، هفت ملک مقرب... نیز دانسته اند. برخی نیز طرح آن را با ایزدبانوان باروری و درختان مقدس که نماد این ایزدان اند، مرتبط دانسته اند. نوشتار حاضر به بررسی مفاهیم نمادین منورا و ارتباط آن با زمینه های تاریخی و باورهای یهودی می پردازد.

    کلید واژگان: منورا, چراغدان, نور, درخت زندگی, یهود, ایزد بانوان}
    Z. Baniasad, F. Lajevardi *, Sh. Pazooki, T. Hajebrahimi

    Menorah, one of the most prominent symbols of Jewish religion, has its origin in the Bible, and is believed by Jews that it is made by Moses for the Ark of Covenant, according to the God's command. Menorah was the most popular symbol of Judaism till Middle Ages and it is evident in graffiti and mosaics of synagogues, container engravings, stone carvings, graves of the dead, stone sarcophaguses, glassworks and etc. Focusing on consideration of the symbol’s origins and roots leads us to a wide range of meanings like the roots of Bible itself and the impressions this religion has got from the oldest ancient civilizations. In most religions and also in Judaism the presence of God is accompanied by lite or fire which are the symbols of awareness and wisdom. Such that one of its main meanings is considered to be the symbol of God’s presence and the lite of his recognition. Menorah also is considered to be the symbol of tree of life, tree of knowledge, the seven planets, seven heavens, seven days of creation, seven archangels and etc. Some experts relate its design to fertility goddesses and the sacred trees which are the symbols of those goddesses.

    Keywords: menorah, lampstand, Light, Tree of life, Jew, goddesses}
  • قدرت الله خیاطیان*، عظیم حمزئیان، سید علی مستجاب الدعواتی

    زهد، فضیلت اخلاقی و از اصول محوری و سرچشمه های تصوف است که خواجه عبدالله انصاری (396-481ق)، عارف مسلمان، در «منازل السایرین» و بحیابن باقودا، عارف یهودی معاصر وی، در «الهدایه الی فرایض القلوب»، آن را از جمله ابواب سلوکی قرار داده اند. یافته های این پژوهش که بر پایه مطالعات کتابخانه ای و با روش توصیفی تطبیقی، مرتبه زهد را در نزد دو عارف بررسی کرده است، نشان می دهد که این دو عارف با وجود اشتراک در تعریف زهد، درباره جایگاه، شرح و تقسیم بندی آن اختلاف دارند. خواجه زهد را در جایگاه شانزدهم از منازل یک صدگانه سلوکی به سوی توحید قرار داده است؛ حال آنکه ابن باقودا آن را باب نهم از ابواب ده گانه به محبت الهی معرفی کرده است. خواجه که بنیان سلوکی خود را بر نقل و کتاب استوار نموده، در بیان موجز خود، درجات زهد را بر اساس رتبه سالکان، به سه درجه شرعی، اخلاقی و عرفانی تقسیم کرده است؛ ولی بحیا با استفاده از عقل، نقل و کتاب و بهره گیری از منابع اسلامی، در قالب بیانی مبسوط، با نگاهی اخلاقی و با تاکید بر ملاک اعتدال شرعی، به تبیین و ارزیابی زهد در سالکان پرداخته است.

    کلید واژگان: زهد, خواجه عبدالله انصاری, منازل السائرین, بحیابن باقودا, الهدایه الی فرائض القلوب, عرفان, یهود}
    Qodratollah Khayatian*, Azim Hamzeiyan, Seyed Ali Mostajaboldavati

    As a moral virtue and one of the pivotal principles and sources of Sufism, asceticism has been of special interest to Khawaja Abdullah Ansari (396-481 AH), a Muslim mystic, as shown in his book " Waystations of the Travelers " and Bahya ben Joseph ibn Paquda Ansari's contemporary Jewish mystic, as shown in " The Guidance to the Obligatory Duties of the heart". They have included it among the discussions of spiritual journey. The findings of this study which is based on comparative descriptive method show that these two mystics differ about the position, description and classification od asceticism despite sharing views about its definition. Khawaja hold that asceticism is ranked sixteenth the hundred waystations of among the spiritual journey towards the unity of God, while Ibn Baquda sees that it is ranked the ninth among the ten gates to divine love. Khawaja's spiritual journey in founded on the Book and narrations, and the degrees of asceticism according are classified in his brief exposition to the rank of wayfares into three types: lawful, moral, and gnostic, However Ibn Baquda explains and evaluates reason, narration, the book, and Islamic sources, in the form of a detailed explanation, with a moral view and by laying emphasis on the criterion of lawful moderation.

    Keywords: asceticism, Khawaja Abdullah Ansari, Waystations of the Travelers, Bahya ben Joseph ibn Paquda, The Guidance to the Obligatory Duties of the heart, Gnosticism, the Jews}
  • حسین علی بیگی*

    با تشکیل دولت شهر مدینه از سوی پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم مهم ترین مسئله فراروی دولت ایشان، یهودیان مدینه بودند. آنان بیشتر ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهر را در اختیار داشتند؛ بنابراین پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم در گام نخست با آنان پیمان نامه ای منعقد کرد، که در آن مهم ترین شاخصه های آزادی های فردی و حقوق مدنی منعکس شده است؛ تا جایی که مفاد این پیمان نامه نخستین و اساسی ترین سند حقوقی فرادینی و فراملیتی قلمداد می شود. بر این اساس، پژوهش پیش روی به دنبال پاسخ دادن به این پرسش است که یهودیان در دولت پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم از چه موقعیت اجتماعی برخوردار بودند و حقوق اجتماعی و آزادی های مدنی آنان تا چه میزان محترم شمرده شده است؟ یافته های این پژوهش که با رویکرد توصیفی تحلیلی به تبیین موضوع پرداخته، بیانگر این است که یهودیان تا هنگامی که به مفاد پیمان نامه پایبند بودند، حقوق سیاسی و اجتماعی آنان محترم شمرده می شد و پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم ضمن رعایت حقوق شهروندی یهودیان، آنان را مجبور به تغییر و ترک دین خودشان نکردند و یهودیان در جامعه اسلامی برای انجام فعالیت های اجتماعی، دینی و مذهبی خود از آزادی عمل برخوردار بودند؛ اما به دنبال نقض پیمان نامه، توطیه های مکرر، تحریک و همکاری با مشرکین مکه، پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم با یهودیان پیمان شکن به مقابله برخاستند.

    کلید واژگان: پیامبر صلی الله علیها و آله وسلم, یهود, مدینه, حقوق مدنی, آزادی های مدنی}
    HosseinAli Beigi*

    With the formation of the state in Medina by the Prophet the Jews in Medina represented a serious challenge to his government. Most of the city's economic, social, and cultural structures were under their control, so the Prophet first entered into a treaty with them, establishing the most significant measures of individual freedom and civil rights, to the extent that the provisions of this treaty are considered the first and basic trans- religious and trans-national legal document. Accordingly, this study seeks to answer the question as to what social status the Jews had in the Prophet's government and to what extent their social rights and civil freedom were respected. Using a descriptive-analytical approach, this study expounds this issue and concludes that their political and social rights were respected as long as they adhered to the treaty, and the Prophet, respecting their civil rights, did not force them to change their religion and so they had the freedom to practice their social and religious activities in the Muslims community. But due to the Jews, violation of the treaty, their repeated conspiracies and their arousing and cooperating with the pagans of Mecca, the prophet stood against them.

    Keywords: The Prophet, the Jews, Medina, civil rights, civil freedom}
  • محمدرضا کیخا*، خلیل حکیمی فر، مطهره عبادی پور

    خانواده یکی از مهمترین ارکان زندگی بشری است که گاهی دچار تزلزل شده و طرفین تصمیم به جدایی می گیرند. طلاق در بین ادیان ابراهیمی، اگرچه از جایگاه تقریبا یکسانی برخوردار است اما در مورد حقوق طرفین طلاق، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. پژوهش حاضر باروش توصیفی-تحلیلی نشان می دهد در اسلام بنا بر جایگاه آسیب پذیر زن نسبت به این هنجار، حمایت مالی بیشتری از زن شده و حقوقی چون اجرت المثل، نحله، مهریه و نفقه را به وی اختصاص داده اند. در حالیکه در یهود و مسیحیت زن تنها مستحق مهریه و دریافت نفقه در مقابل کارهای منزل، بنابر توانایی زوج می باشد، این خود نشان دهنده ی رابطه ی مالک و مملوکی است که بین زوجین حاکم است. در حالیکه در اسلام زن بنابر جایگاه شخصیتی خود، نفقه دریافت می کند که هیچ ارتباطی با کارهای وی در منزل ندارد و حتی می تواند در مقابل این کارها اجرتی جداگانه نیز دریافت نماید. از جمله حقوق غیر مالی که در هنگام طلاق مورد بررسی قرار می گیرد حق حضانت است که قوانین آن در هر یک از ادیان متفاوت است؛ ولی در هر سه دین، این مصلحت کودک است که مورد توجه قرار می گیرد.

    کلید واژگان: حقوق زن, طلاق, اسلام, مسیحیت, یهود}
    moohamadreza kaykha*, khalil Hakimifar, motaharh ebadipour

    The family is one of the most important pillars of human life that sometimes falter and the parties decide to separate. Divorce Among the Abrahamic religions Although it is approximately the same, there is much disagreement on the rights of both parties. This descriptive-analytical study shows that in Islam, due to the vulnerable status of women, this norm has been given greater financial support for women and has been granted rights such as proverb, nahla, dowry and alimony. Whereas in Judaism and Christianity the woman is only entitled to dowry and alimony on the basis of the couple's ability to do so, this indicates the relationship between the owner and the owner. Whereas in Islam a woman receives alimony because of her personality status, which has nothing to do with her work at home, and may even receive a separate pay for such work. Among the non-pecuniary rights to be considered during a divorce is the right to custody, the laws of which vary across religions, but in all three religions it is the child's interest that is considered.

    Keywords: Divorce, Islam, Christianity, Judaism}
  • مرتضی آقاطهرانی *
    این نوشته «معرفی کابالا در عرفان یهود و نقد و بررسی آن» است؛ بنابراین، نخست به معرفی «عرفان»، «یهود» و «قبالا» پرداخته، سپس آن را نقد و بررسی کرده است. هدف این پژوهش شناخت «عرفان یهود» با اشاره به ظهور یهودیت و تحولات آن، و نقد و بررسی مکتب عرفانی یهود، یعنی «کابالا» است. در این راستا توقع بود که دین یهود و کتاب موسی و ایده های او، در عرفان قبالا اشراب شده باشد؛ لیکن آبشخور این عرفان از نظر فکری عقیدتی، به دوران قبل از موسی و کاهنان و ساحران مصری بازگشت داشته و این همانی است که موسای نبی آن را برنتابیده و رد کرده است. روش این تحقیق، کتابخانه ای و به شکل توصیفی تحلیلی است.
    کلید واژگان: کابالا, قبالا, عرفان, یهود, تورات, تلمود, زوهر}
    Morteza Aqatehrani *
    Introducing and criticizing "mysticism", "Jews" and "Kabbalah", this paper analyzes Kabala in Jewish mysticism. Recognizing the "Jewish mysticism" with referring to the advent of Judaism and its evolution, and criticizing the Jewish mystical school, Kabbalah, is the purpose of this research. In this regard, it was expected that Judaism and the Book of Moses and his ideas would have been imbued with mysticism; however, ideologically the origin of this mysticism is the viewpoints of the Egyptian priests and witches before Moses, which led to the rejection of the Prophet Moses (P.B.U.H.). Using a descriptive-analytical and a desk- research method, this paper studies this issue.
    Keywords: Kabbalah, Kabala, mysticism, Jew, Torah, Talmud, Zohar}
  • نوری سادات شاهنگیان، بهاره ضمیری جیرسرایی
    صهیونیزم سیاسی، که بر پایه اندیشه های تئودور هرتسل بنا شد، از آغاز نقدهایی را از برون و درون درپی داشت. آشرگینزبرگ (احدهاعام) ، بانی صهیونیزم فرهنگی، از جمله این ناقدان درون جریان صهیونیزم بود. دیدگاه او درباره اصول و روش های صهیونیزم سیاسی و نقدهای وی بر اندیشه های هرتسل، در این مقاله بررسی شده است. گردآوری اطلاعات در این مقاله با مراجعه به آثار احدهاعام و هرتسل و با بهره گیری از اقوال بی واسطه و باواسطه این دو اندیشمند بوده است. احدهاعام دیدگاه های هرتسل را درباره نجات یهودیان از طریق مهاجرت به فلسطین، ایجاد کشور مستقل یهودی و کسب حمایت های بین المللی برای تاسیس دولتی یهودی، برای تحقق سایر اهداف صهیونیزم سیاسی به چالش کشید، براحیای فرهنگی و روحانی قوم و حفظ هویت یهودی آنان، از طریق توجه به ارزش های ملی تاکید کرد؛ اصولی که از نظر هرتسل کاملا مغفول مانده بود.
    کلید واژگان: صهیونیزم, هرتسل, احدهاعام, یهود, فرهنگی, سیاسی}
    Nouri Sadat Shahanghian, Bahare Zamiri Jirsarai
    Political Zionism, which was built on Theodor Herzl ideas, was followed by many internal and external criticisms from the beginning. Asher Ginsberg (Ahad Ha'am), the founder of the cultural Zionist, was among the critics among the Zionist movement. This paper studies the viewpoints and critics of Ahad Ha'am about the Political Zionism and the Herzl ideas. Concentrating on the Ahad Ha'am and Herzl works and using the immediate and intermediate sayings this paper has been written. Ahad Ha'am challenged Herzl's views about salvation of Jews through immigration to Palestine, creating an independent Jewish state, and gaining international support for the establishing a Jewish state to realize other goals of political Zionism, and emphasized on the cultural and spiritual revival of the nation and the preservation of their Jewish identity by considering the national values, which were completely ignored by Herzl.
    Keywords: Zionism, Herzl, Ahad Ha'am, Jew, cultural, political}
  • علی اصغر کریم خانی *، یحیی جهانگیری
    یکی از طوایف قدیمی ساکن مدینه، یهودیان بودند که درباره علت حضور آنان در مدینه و زمان ورودشان اختلافاتی بین مورخین و مدینه شناسان وجود دارد که در این مقاله به آن پرداخته ایم. همچنین درباره طوایف اصلی و معروف یهود ساکن مدینه؛ یعنی بنی نضیر، بنی قریظه و بنی قینقاع، و محل زندگی آنها و آطام و حصون آنان سخن گفته ایم. غیر از این سه طایفه، یازده طایفه غیر معروف یهود نیز در مدینه بودند که به محل زندگی آنان و آطام و حصونشان اشاره کرده ایم.
    کلید واژگان: یهود, مدینه, جغرافیای انسانی, آطام, حصون}
  • روح الله شاکری زواردهی، فاطمه زهرا فقیه خراسانی*
    یهود در عهد عتیق معتقد است نظم حاکم بر جهان در آینده باید به نظم الهی سازمان یافته تبدیل گردد و با ظهور ماشیح موعود، قدرت های شیطانی نابود شوند و موحدان زندگی جاودانه یابند. اسلام نیز بر اساس آیات و روایات، معتقد به برقراری حکومت جهانی خداوند و سعادت عمومی بشر به دست مهدی موعود در آخرالزمان است. مقصود این پژوهش، اثبات یکی بودن مهدی و ماشیح از طریق بررسی تحلیلی دیدگاه دو دین بزرگ اسلام و یهود در باب پیش گویی های عصر ظهور و ویژگی های منجی موعود است؛ بدین منظور که به مبانی مشترک و صحیح بر اساس متون مقدس دو دین و بهره وری از آن ها در جهت رفع مسائل معرفتی و تفاهم ادیان و ملل نائل آییم. بدین جهت، شیوه توصیفی _ تحلیلی با رویکرد تطبیقی را برگزیده ایم.
    کلید واژگان: مهدی, ماشیح, یهود, اسلام, عهد عتیق}
    Dr. Ruhollah Shakeri Zavardehi, Fatemeh Zahra Faghih Khorasani*
    Judaism in old testament believes that the world order in the future must be transformed to an organized divine order and with the advent of the promised Moshiach the evil powers must be destroyed and monotheists must find eternal life. Islam too, based on Quran and narratives, believes in the establishment of the universal rule of God and prevailing felicity of mankind by promised Mahdi at the end times. The purpose of this research is to prove the oneness and unity of Mahdi and Moshiach through the analytic study of the viewpoint of the two great religions of Islam and Judaism with regard to the prophecies of the reappearance times and the characteristics of the promised savior; in order to reach to the common and correct grounds based on sacred texts of the two religions, and utilizing them for the sake of resolving epistemic issues and understanding between religions and nations. For this reason, we have chosen a descriptive-analytical method with comparative approach.
    Keywords: Mahdi, Moshiach, Judaism, Islam, Old testament}
  • سعید بخشی*، سید مسعود پورسید آقایی
    عصر ظهور امام زمان(عج)، عصر مواجهه و رویارویی با اقوام و ملل مختلف از جمله قوم یهود است. تاریخ یهود با حوادثی پر فراز و نشیب همراه بوده و هست. در قران آیات متعددی به یهود، انبیای بنی اسرائیل، اوصاف و کردار این قوم اشاره دارد، در برخی از آیات خبر از تباهی، ذلت ابدی و نابودی آنها داده است. از مجموع شواهد بر می آید که امام زمان(عج) در عصر ظهور در دو مرحله با یهودیان مواجهه دارد در مرحله اول با اقامه دلایل مورد قبول برای یهودیان، آنان را به اسلام دعوت می نماید، برخی نیز ایمان می آورند اما بسیاری در اثر نژاد پرستی و عناد، اسلام نمی آورند و جنگ سختی با آنها شکل می گیرد، از روایات برمی آید که رابطه خاصی میان دجال و یهود، سفیانی و سرزمین شام با یهود وجود دارد، امام زمان(عج) با غلبه بر دجال و شکست سفیانی و تصرف شام، در نهایت وارد مسجد الاقصی می شود. اوج خواری و ذلت قوم یهود در عصر ظهور خواهد بود.
    کلید واژگان: امام زمان (عج), عصر ظهور, یهود, ذلت یهود, دجال, سرزمین شام, سفیانی}
    Saeid Bakhshi*, Seyed Masood Pourseyed Aghayi
    At the evening of Emergence Time, there is also an era of dealing with different nations, including facing with some of the Jewish people. Jewish history is associated with a lot of ups and downs and several verses in the Koran are about the Jewish prophets of sons of Israel, in which most their attributes and actions have been negative, and in some verses, there is news of their ultimate destruction, eternal shame. The theological evidence implies that in the era of the rise of Imam, he faces with Jewish people in two stages. In the first round, by adducing reasons acceptable to the Jews themselves, he invites them to peace, and many would believe him. However, a lot of them would not accept and due to racist hostility towards Islam, they confront and a bitter war happens with them there. According to traditions, there is a link between Antichrist and those Jewish people on the one hand and Sufyani and the Land of Levant on the other hand. He saves the whole world by defeating the Sufyani and anti-Christ and occupies the Levant and enters to the Al Aqsa Mosque. Those Jewish hostiles become humiliated and debased, which is their usual characteristics, the peak of which would be in that era.
    Keywords: Imam Mahdi, the Age of Appearance, Jewish hostiles, Jewish suffering, the Antichrist, the Levant, Sufyani}
  • طاهره حاج ابراهیمی، عاطفه عبدی خان، مجید معارف
    حفظ سلامت و نظم جامعه، برای حرکت در مسیر صحیح پیشرفت، در هر مکتبی جزو اولویت هاست. یکی از راه های رسیدن به این هدف، حفظ سلامت و نظم فردی و خانوادگی و تحکیم روابط خانوادگی و نظم اجتماعی است. دو دین یهود و اسلام، برای دستیابی به این هدف، حفظ عفاف و حجاب را به پیروان خود توصیه می کنند تا سلامت اخلاقی بر جامعه حاکم شود.
    حفظ عفاف و حجاب در این دو دین الهی، به هر دو قشر زن و مرد توصیه شده است و هریک در این مسیر، تکالیف ویژه خود را دارند؛ تکالیفی که جدای از حفظ عفت خودشان، به حفظ عفت همسرشان و جامعه ای که در آن حضور دارند نیز کمک می کند. با مطالعه جزییات این توصیه ها، می توان به شباهت های بسیاری میان این دو دین الهی پی برد.
    این پژوهش، به موضوع عفاف و حجاب در دو دین یهود و اسلام می پردازد و تاکید آن بر مطالب کتاب های فقهی تلمود و من لایحضره الفقیه است که مطالب آنها، تبیین کننده وحی بوده، مورد توجه ویژه ‏فقی هان این دو مکتب می باشند.
    کلید واژگان: اسلام شیعی, تلمود, زنان, مردان, من لایحضره الفقیه, عفاف, یهود}
    Tahere Haj Ibrahimi, Atefe Abdikhan, Majid Maaref
    All schools of thought consider preserving social order and well-being as the priority for moving in the right direction of progress. One of the ways to achieve this goal is to promote personal and family welfare, preserve order and strengthen family relationships and social order. Hence, Judaism and Islam try to attract their followers’ attention to the essential role of chastity and modesty in maintaining the standards of social morality. In these two divine religions, both men and women are recommended to preserve the values of chastity and Hijab, and both sexes are charged with certain duties in this regard. Performing these duties can contribute to preserving their own chastity as well as the chastity of their spouses and society. A thorough study of the prescriptions of the two religions shows that they have a lot in common in this respect. This research deals with the issue of chastity and Hijab in Judaism and Islam by resting on the contents of such fiqhi books like “Man la yahduruhu al-Faqih” and “Talmud”, which expound the idea of revelation, a question which has been a source of interest to the jurists of the two schools.
    Keywords: Shiite Islam, the Talmud, women, men, Man La yahduruhu al-Faqih, chastity, Jewish}
  • محمد جواد شمس، حمدالله ادیم
    در طول تاریخ، زیباترین و دلنشین ترین لحظات زندگی انسان مومن، دعا کردن به درگاه خداوند متعال بوده است. تکیه کردن به بالاترین قدرت هستی و توجه به مبدا وجود، و بی نیازی از سایر موجودات، موجب آرامش روحی فرد می شود. می توان گفت مهم ترین عنصر مشترک بین انسانهای دین دار در ادوار مختلف، دعا بوده و هست، چنان که زبان گفتگوی همه انسانهای مومن در ادیان مختلف، دعا بوده است و از این طریق با معبود حقیقی خویش به راز و نیاز پرداخته و حوایج خویش را از او طلب می کردند. در این مقاله، با مراجعه به متون مقدس و روایات معتبر، اهمیت دعا، نقش دعا در زندگی مومنان، اخلاص در دعا، عنصر زمان و مکان در دعا، دعاهای فردی و اجتماعی، و دیگر موضوعات کلیدی و عنوانهای مشترک و متفاوت نیایشی دو دین آسمانی اسلام و یهود، از منظر قرآن و عهد عتیق مورد پژوهش قرار گرفته است.
    کلید واژگان: دعا, اسلام, یهود, قرآن, عهد عتیق}
    Mohammad Javad Shams, Hamdollah Adim
    In history the most beautiful and melodious life’s moments for a pious human is praying with the Almighty God. Relying on the highest power in the cosmos and considering to source of World and independence from all creatures leads Man to mental peace. Could say the important common element among pious people in different eras was prayer, as the dialogue language of all pious people in different religions is prayer so they from this way pray with God and request their needs from Him. This article with referring to Holy Books and reliable Hadiths is studies the importance of prayer, the role of prayer in life of pious people, sincerity in prayer, the element of time and place, personal and social prayers, other key subjects, common titles and differences of two divine and benedictional religions of Islam and Jew from Qur’an and Old Testament point of view.
    Keywords: prayer, Islam, Jew, Quran, Old Testament}
  • محمدهادی همایون*
    با تامل در ادعیه، زیارات و روایات مربوط به دو واقعه عاشورا و ظهور، درمی یابیم که نه تنها مقابله با اهل بیت(ع) _ به ویژه در واقعه عاشورا _ در همکاری میان دو جریان یهود و بنی امیه به عنوان دو روی یک سکه به نام حزب شیطان صورت گرفته، بلکه این همکاری و تقابل تا آخرالزمان و هنگام ظهور، ادامه یافته و در آن روز به پایان خوش پیروزی حزب الله می رسد. در این نوشتار، این مطلب به عنوان نمونه در بررسی دو جریان رسانه ای هالیوود و به طور مشخص نقد فیلم «محمد رسول الله » (الرساله) و هچنین جریان سیاسی و تاریخی نقل و انتقال های خاندان بنی امیه تا امروز و به طور مشخص ظهور گروه تکفیری داعش پی گیری شده است.
    کلید واژگان: عاشلورا, ظهلور, مهدویت, بنی امیه, یهود, صهیونیسم, محمد رسلل الله, تکفیر, داعش, حزب شیطان}
    Dr. Mohammad Hadi Homayoun*
    Reflecting on the prayers, and Ziarat and traditions of the two events of Ashura and the Promised Emergence of Mahdi, we find similarities between some style of Jewish and the Umayyads in their cooperation to oppress - especially in the event of Ashura. We also find this party of Satan (evil) act as two sides of one coin and not only deal with Ahul Beyt - the prophet's family and Ashura but also persist in their oppression to the end of times when the promised emergence of Mahdi will only culminate the Hezbollah's victory as a happy ending. In this paper, we review as an instance the two Hollywood currents in the media and in particular the critique of the film "Muhammad Rasul Allah" (Al Resaleh) as well as political and historical transactions and rebirth of Umayyad- style dynasty to this day, and in particular the emergence of the terrorist group self-styled as Islamic Excommunicationist (Takfirist) group of Daesh or the self-proclaimed Islamic State of Iraq and Syria (ISIS).
    Keywords: Ashura, Appearance, Emergence, Messianism, Umayyad dinasty, Judaism, Zionism, Mohammad, Messenger, excommunication, ISIS, the party of Satan}
  • فاطمه سعیده اقارب پرست*، اعظم پرچم
    اندیشه معاد در آیین یهود دارای تعابیر متعددی است. برخی از این تعابیر، برخاسته از اندیشه حلول گرایی و برتری قوم یهود است که ثواب به قوم برتر و عقاب به اقوام ستمگر مربوط است. دسته دیگری، بدون در نظر گرفتن مسئله قومیت، پاداش و عقاب را فردی می دانند. آنچه مسلم است، عقاید مختلف پیرامون معاد، دین یهود را با سوالاتی مواجه کرده است؛ اینکه چگونه فرد یهودی با وجود مسئله برگزیدگی و قومیت برتر، به دلیل ظلم ها و خطاهایش عذاب می شود؟ اگر عذاب مربوط به اقوام ستمگر نسبت به یهود باشد، ضمانت اجرایی شریعت و احکام الهی که در عهد قدیم مطرح شده، مورد سوال قرار می گیرد.
    این پژوهش به طرح دیدگاه های متفاوت یهود، پیرامون معاد و بررسی آن در آموزه های قرآن می پردازد. حاصل آنکه، اندیشه قوم گرایی یهود در مسئله معاد و سردرگمی در عمل به آموزه های دینی، ازجمله زهد و تقوا، ساختار بنیادی احکام اجتماعی، نظیر قصاص را در این دین دچار ابهام می کند؛ زیرا از نظر یهودیان، تنها قوم یهود، رستگاری را برای افراد رقم می زنند. درحالی که بر اساس تعالیم قرآن، «هر کس در گرو اعمال و دستاوردهای خویش است» (مدثر: 38).
    کلید واژگان: معاد, قرآن, یهود, آخرالزمان, ثواب و عقاب, حلول گرایی, رستاخیز}
    Fatima Saeedeh Aghareb Parast*, Azam Parcham
    Different interpretations are given by Judaism about the Resurrection. Some of these interpretations originate from the idea of incarnationism and superiority of the Jewish, which is based on the notion that reward is given to the superior people, and punishment to the oppressive. Some other consider reward and punishment, to be related to the individual and ignore the national aspect. It is certain that the different beliefs about the Resurrection have made Judaism face some questions like: how can a Jewish person, along with the proposition of being chosen and superior nationality, be punished for his/her offences and wrong doings? If the nations that do injustice to the Jewish to be punished, then the executive sanction of divine law and religious injunctions which the Old Testament uphold will be questioned. This research sheds light on the different Jewish viewpoints about the Resurrection and expounds this point in the light of Qur’anic doctrines. The conclusion is that the Jews, nationalistic attitude towards the resurrection and their uncertainty in acting according to religious teachings, including continence and piety, leads to the ambiguity of the idea of the fundamental structure of social rules in this religion including the law of retaliation; for, as according to the Jews, only Judaism is capable of achieving salvation for people; but according to Qur’anic teachings:»Every soul is a pledge for its own deeds. «
    Keywords: resurrection, the Quran, the Jews, end of the Age, reward, punishment, incarnationism, resurrection}
  • سیدغلام عباس موسوی مقدم، محمد جعفری هرندی
    در عالم آفرینش جدا از موجودات محسوس، موجودات نامحسوسی نیز وجود دارند که در شرایط عادی، برای ما قابل درک حسی نیستند. یکی از آن موجودات نامحسوس جن است.
    اعتقاد به وجود جن مختص اسلام نیست و در دیگر ادیان ابراهیمی نیز پذیرفته شده است و در متون مقدس آنان ریشه دارد.
    اسلام جنیان را موجوداتی حقیقی، همچون انسان و فرشته می داند؛ اما یهودیان و مسیحیان آنها را فرشتگان متمرد می شمرند.
    کلید واژگان: جن, اسلام, یهود, مسیحیت}
    Seyyed Qolam Abbas Moosawimoqaddam, Mohammad Jafar Harandi
    There are insensible creatures beside sensible ones in the world of creation، which are not perceived by our sensory tools in normal conditions. One of these insensible creatures is Jinn. Belief in the existence in Jinn is not specific to Islam. It is also accepted by other Abrahamic religions and rooted in their holy scriptures. Islam holds that Jinn are real creatures like man and angel، but Christianity and Judaism believe that they are disobedient angels.
    Keywords: Jinn, Islam, Christianity, Judaism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال