به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "conflict" در نشریات گروه "ادیان و عرفان"

تکرار جستجوی کلیدواژه «conflict» در نشریات گروه «علوم انسانی»
جستجوی conflict در مقالات مجلات علمی
  • جلیل جلیلی*، صفر نصیریان
    با گسترش و پیشرفت علوم تجربی و قطعی تلقی شدن هر نظریه ای در این علوم و توارد این تفکر از سمت دنیای غرب به جهان اسلام، یکی از شبهات امروزی، شبهه تعارض علم و قرآن است به این معنا که گاهی بین گزاره های این دو در موضوع واحد، ناسازگاری ظاهری نه واقعی، وجود دارد؛ از آن جا که اندیشمندان اسلامی از جمله علامه طباطبایی و شیخ محمد عبده، برای رفع تعارض ظاهری علوم تجربی و قرآن راه حل هایی در نظر گرفته اند، پژوهش حاضر در صدد برآمد مبانی و روش این بزرگان را در حل تعارض، با روش توصیفی- تحلیلی، بررسی، نقد و مقایسه نماید. در این راستا، برخی از دیدگاه ها عبارتند از: از نظر علامه، علوم تجربی نمی توانند درباره آیات مرتبط با ماوراء طبیعت قضاوتی داشته باشند و در تطبیق بین علوم تجربی و آیات علمی قرآن نیز، باید تفکیک بین مسلمات و غیر مسلمات علمی مد نظر قرار گیرد. عبده معتقد است قرآن همگام با اندیشه بشری به تکامل می رسد؛ از این رو تغییر برخی احکام به اقتضای علوم تجربی، گریز ناپذیر است؛ چنان که به همین دلیل، تاویل برخی مفاهیم غیبی قرآن مجاز است
    کلید واژگان: قرآن, علم, تعارض, طباطبایی, عبده
    Jalil Jalili *, Safar Nasirian
    Due to the expansion of experimental sciences and the certainty of these sciences and the influx of this idea from western world to the Islamic world, one of fundamental doubts in new era is the conflict between science and Quran. The conflict between science and the Quran means that there is an apparent inconsistency between the propositions of science and the Qur'an on a single subject, although a real conflict between the Quran and science is inherently impossible. Since Islamic thinkers such as Tabatabayi and Abdoh, have tried to resolve this conflict, the present research aims to to examine, criticize and compare principles and methods of these two thinkers, with a descriptive analytical method to solve problem. In this regard, some of the views of these thinkers are: according to Tabatabai, experimental sciences cannot judge about verses related to supernatural. In the comparison between experimental sciences and the scientific verses of Qur'an, the separation between scientific certainty and non-certainty should be considered. Abdoh believes that Quran evolves in sync with human thought; therefore, it is inevitable to change some rulings due to the necessity of science; for this reason, the interpretation of some occult concepts of the Quran is allowed.
    Keywords: Qur’An, Science, Conflict, Tabatabai, Abduh
  • مینا شمخی*

    یکی از مبانی مهم در شناخت و تفسیر قرآن ، تورات و انجیل، اعتقاد به عصمت و خطاناپذیری در الفاظ و گزاره های این کتاب های آسمانی است. اگر آیات و عبارات قرآن کریم و عهدین در بستر نزول و گذر زمان دچار اختلاف و تعارض شده باشند، دیگر نمی توان به آن ها اعتماد کرد. از جمله وجوه اصالت و اعتبار متون وحیانی، صیانت آن ها از هر گونه اشتباه، ناسازگاری و اختلاف است. هرگاه کسی با این مبنا در مقام فهم آیات برآید، از آیات جز هماهنگی، انتظار دیگری را نخواهد داشت و همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این سازگاری و هم گرایی آیات را دریابد. در این مقاله، ضمن بیان دیدگاه های مختلف در این زمینه و بررسی آن ها، نتیجه گرفته شده که عصمت متون وحیانی، دیدگاه غالب مسلمانان و سنت یهودی است، اما در میان مسیحیان اختلاف نظر وجود دارد. علت عمده این امر، به نوع نگاهی بستگی دارد که مسلمانان، یهودیان و مسیحیان درباره وحی دارند.

    کلید واژگان: اختلاف, تعارض, تفسیر, عصمت, عهدین, قرآن
    Mīnā Shamkhī *

    One of the most important foundations of knowing and interpreting the Qur’ān, the Torah, and the Gospel is the belief in the infallibility and impeccability of the words and propositions of these divine scriptures. If the verses and statements of the noble Qur’ān and the Testaments during the revelation era and the ensuing times have been afflicted with distortion and contradiction, then they cannot be trusted. One of the dimensions of the originality and authoritativeness of the divine scriptures is their freedom from any kind of mistake, disharmony, and disagreement. When a person tries to understand the verses based on such a viewpoint, he will expect nothing but harmony from the verses and will try to figure out this harmony and convergence. In this article, various existing viewpoints in this regard are presented and examined, and it is concluded that the infallibility of the divine scriptures is the stance taken by the majority of Muslims and the Judaist tradition, while there are disagreements among Christians. The main reason is the viewpoints of Muslims, Jews, and Christians toward revelation.

    Keywords: Disagreement, Conflict, Interpretation, Infallibility, Testaments, Qur’ān
  • رضا اسفندیاری (اسلامی)، حسین حجت خواه *، مریم خادمی
    قاعده «اهم و مهم» امروزه در همه عرصه ها سیطره خویش را نمایان ساخته و در مذاهب پنج گانه فقهی به شیوه های مختلفی مورد استناد واقع می شود و اساس آن، ادله و مبانی ای است که مذاهب مذکور برای حجیت این قاعده ذکر کرده اند. همه مذاهب خمسه، در اصل وجود این قاعده و لزوم برگزیدن امر اهم بر مهم هنگام تزاحم احکام در مقام عمل مشترک اند، لیکن ادله و مبانی شرعی قاعده در آن ها متفاوت است؛ یعنی در برخی ادله همچون کتاب و سنت مشترک اند و در ادله دیگر چون اجماع، عقل، قیاس، استحسان، مصالح مرسله و سد ذرایع اختلاف دارند.درنهایت، با توجه به معنای اصطلاحی «اهم و مهم» که در ادله و مبانی مذکور نمود یافته است، به این نتیجه رسیده ایم که این قاعده را عمدتا بایستی در تزاحم احکام موردبررسی قرار داد. در باب تزاحم نیز توجه به مصالح و مفاسد، ترتب احکام، زمان و مکان از مواردی است که احراز کننده قاعده «اهمیت» شمرده می شود.
    کلید واژگان: اهم و مهم, مصالح و مفاسد, مصلحت, تزاحم, مذاهب فقهی
    Maryam Khademi
    Today, the rule or principle of “the more important and the less important” (al-ahamm wa-l-muhimm) has shown its dominance in all fields. It has been differently appealed to by the five jurisprudential schools due to the principles and evidence they cite for its validity. All the five schools agree on the core idea of the rule and the necessity of choosing what is more important when there is a conflict in acting upon different rulings. However, they have different evidence and sharia principles to support the rule. That is to say, they share some of their evidence, such as the Quran and the Tradition, and differ over other types of evidence such as consensus (ijmā’), reason, analogy (qīyās), personal discretion (istihān), public interests (al-maṣāliḥ al-mursala), and blocking the means (sadd al-dharā’i’). Given the terminological meaning of “the more important and the less important” as it appears in the above evidence and principles, we conclude that the rule should be considered as concerning conflicts among rulings. And as to such conflicts, what establishes the “importance” is consideration of interests and harms, priorities of the rulings, time, and place.
    Keywords: the more important, the less important, interests, harms, expediency, conflict, jurisprudential schools
  • فرزاد پارسا*
    به دلیل اختلاف نظرهای زیادی که در مورد افاده علم توسط خبر واحد و عمل به آن، و نیز اختلاف نظرهایی که در مورد حجیت قیاس وجود دارد، تعارض میان خبر واحد و قیاس یکی از مباحث بحث برانگیز در علم اصول فقه به شمار می آید. تعارض میان این دو، از نوع تعارض کلی یا از نوع تعارض جزئی است. تعارض جزئی میان خبر واحد و قیاس هنگامی ایجاد می شود که یکی از این دو دلیل خاص و دیگری عام باشد. بنابراین دو حالت برای تعارض جزئی میان خبر واحد و قیاس متصور است: خبر واحد خاص و قیاس عام است، یا قیاس خاص و خبر واحد عام است. حالت اول اختلاف نظرهای خاص خود را دارد که به بحث این مقاله مربوط نمی شود. اما در مورد تعارض خبر واحد عام و قیاس خاص، علما برای رفع تعارض در این حالت، بر آراء متفاوتی هستند. گروهی قائل به تقدیم خبر واحدند، گروهی قیاس را مقدم می کنند، عده ای قائل به نظریه تفصیلی هستند و گروهی در این رابطه توقف کرده اند. با بررسی ادله ارائه شده توسط صاحبان این آراء، رای راجح جواز مطلق تخصیص خبر واحد به وسیله قیاس ظنی است.
    کلید واژگان: تعارض, خبر واحد, قیاس, تعارض جزئی
    Farzad Parsa *
    Due to the differences in viewpoints on the effects of al-Khabar al-Wahid on knowledge and practice, as well as on the validity of the analogy, the conflict between al-Khabar al-Wahid and analogy is one of the controversial topics in the science of principles of jurisprudence (Usul al-Fiqh). The conflict between the two is either a general conflict or a partial conflict. A partial conflict between al-Khabar al-Wahid and analogy occurs when one of these two is the specific reason and the other one is the general reason; therefore, there are two modes for a partial conflict between al-Khabar al-Wahid and analogy: either al-Khabar al-Wahid is specific and the analogy is general or the analogy is specific and al-Khabar al-Wahid is general. The first mode has its own challenges which are not related to this article, but about the mode of conflict between al-Khabar al-Wahid which is general and the analogy which is specific, scholars have different opinions. Some people believe in the superiority of al-Khabar al-Wahid. Some of the scholars consider analogy to be prevalent. Some of them believe in a detailed theory, and some have not commented on this. By examining the reasons given by the owners of these opinions, the preferred opinion is the absolute permission of the specification of al-Khabar al-Wahid by means of analogy.
    Keywords: conflict, Al-Khabar Al-Wahid, Analogy, Partial Conflict
  • مهدی بهشتی*
    در فلسفه اسلامی با تکیه بر معارف اسلامی، اصل تضاد در عالم اسلامی آن هم در نظام عرضی عالم طبیعت پذیرفته شده است. مدعای ما این است که عقل و دین مشمول قاعده تضاد نیستند، بلکه متعاضد و با یکدیگر هماهنگند.
    اگر در مقام اثبات، تعارضی پیش بیاید، چه باید کرد؟ آیا باید عقل را تخطئه کنیم یا به تاویل مساله دینی روی آوریم و البته نتیجه تخطئه عقل، جمود بر ظواهر دینی است که خطراتی عظیم دارد.
    کلید واژگان: تضاد, مقام ثبوت, مقام اثبات, تعارض, تاویل
    Mehdi Beheshti*
    In the Islamic philosophy, principle of contrariety has been accepted in the world of being, of course in the horizontal order of the nature universe. It’s our claim that reason and religion are not included in principle of contrariety, but they are coordinated and harmonious together. What should do, if occur conflict in the place of affirmation? Should we denigrate the reason or paraphrase the religion problem? And of course, conclusion of denigration of reason is congelation on the religion appearances that it has great dangers.
    Keywords: contrariety, place of affirmation, Conflict, paraphrase
  • زهرا خیراللهی
    این نوشتار، درصدد بیان راهکارهای حیاتی دین ونقش آن در سرنوشت فردی واجتماعی انسان است .وهمچنین مکانیزم حساس عقل در قلمرو دین مورد بررسی وتحلیل قرار می گیرد.
    در بخشی آسیب شناسی عقل ودین مورد تحلیل قرار گرفته و در بخشی دیگر، به رابطه تنگاتنگ آن دو پرداخته شده است.
    همچنین حجیت ذاتی عقل ووحی مورد بحث قرار گرفته و تعهد دینی به عنوان گران سنگ ترین انگیزه در اخلاق ووظایف انسانی معرفی گردیده است.
    روش انبیاء، بر خلاف گرایش های افراطی، نه تنها عقل ستیز نیست بلکه از سویی فراعقل و از سوی دیگر مکمل عقل و هماهنگ با فطرت انسانهاست.
    در پایان مقاله نیز کوشش می شود بین دو رویکرد عقل گرایی ودین گرایی، تنش زدایی نموده و امکان قرابت و نزدیکی آن دو آشکار گردد.
    کلید واژگان: عقل, دین, حجیت, تعامل, تعارض
    Zahra Kheirollahi
    This writing wants to express vital methods of the religion and its role in social and individual fate of human; and so studies and analyzes sensitive mechanism of reason in the realm of religion. In the one part, analyses pathology of reason and religion and in another part, studies compact relation of them. So, argues about essential authority of reason and revelation, and religious and hearty obligation introduces as the most valuable motive for morality and human duties. The prophet's method, against the extremist tendencies, isnt antagonist of reason, but on the one hand, it's ultra reason and on the other hand, it's complementary of reason and coordinated with genesis of humans. Also in the end of article, attempts that removes tension between two approaches of rationalism and religious legalism, and reveals possibility of proximity of them.
    Keywords: Reason, religion, authority, dealing, Conflict
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال