به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « divinity » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «divinity» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • پیمان صمیمی، ابوالفضل محمودی*، فاطمه لاجوردی
    آیین شیواپرستی یکی از شاخه های دین هندوست که پیشینه آن در این سرزمین به دوران کهن بازمی گردد. این آیین در سده های میانه توسط شوریدگان و مجذوبانی معروف به «ناینمار»، در مناطق جنوبی هند به رشد و توسعه قابل توجهی دست یافت؛ از این رو این دوره نقطه عطفی برای آیین شیواپرستی به شمار می آید. ریشه بسیاری از مفاهیم اساسی الهیاتی و فلسفی تفکر شیوایی را می توان در سروده های فراوان برجای مانده از «ناینمار»ها یافت؛ از جمله این مباحث، الوهیت و رویکرد آنان به خداوند است. مفهوم الوهیت و بسیاری از مسائل ذیل آن در دین هندو (با وجود پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده است) هنوز چندان شناخته شده نیست. بنابراین جستجو در سروده های این قدیسان و دیدگاه های آنان به مسائلی چون مفهوم خدا، وجوه تشبیهی و تنزیهی خداوند، توحید، قدیم بودن خداوند، فیض و عنایت پروردگار، موضوعی قابل توجه و درخور بررسی است و هدف اصلی این نوشتار نیز می باشد. در این رهگذر با تحلیل سروده های این قدیسان، به مباحث مطرح شده فوق پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: دین هندو, شیواپرستی, «ناینمار»ها, الوهیت, توحید, فیض}
    Peyman Samimi, Abolfazl ] Mahmoudi *, Fatemeh Lajevardi
    Śaivism, or Shaivism, is a branch of Hinduism with roots tracing back to ancient India. This religion notably developed and expanded under the influence of mystics known as Nāyanmārs in southern India. This period marks a significant turning point for Shaivism. Many foundational theological and philosophical concepts of Shaivism can be traced to the humns left by the Nāyanmārs, including their ideas on divinity and God. Despite extensive research, little is known about the concept of divinity and related issues in Hinduism. Therefore, this article aims to investigate the hymns of these saints, exploring their perspectives on the concept of God, God's anthropomorphic and apophatic attributes, monotheism, the eternity of God, and God's grace. Through an analysis of these hymns, we delve into these issues.
    Keywords: : Hinduism, Shaivism, Nāyanmārs, Divinity, Monotheism, Grace}
  • سید وحید کاشانی*
    دین و اخلاق، دو پدیده ی اساسی در زندگی انسان می باشند که مناسبات این دو، مسئله ای چالشی میان اندیشمندان است؛ به طوری که کیفیت ارتباط دین واخلاق، در نحوه ی عمل به آن دو، تاثیر گذار است. یکی از اندیشمندانی که در خصوص رابطه ی این دو پدیده، با توجه به تلاقی سنت و مدرنیته در عصر پساروشنگری اظهار نظر می نماید، حلمی ضیا اولکن، فیلسوف، متفکر و جامعه شناس ترکیه ای می باشد که دیدگاه های تاثیرگذاری بیان داشته است. از این رو، پس از بررسی چیستی دین و اخلاق از منظر اندیشمند حاضر، مناسبات آن دو، به صورت تحلیلی، در این مقاله، مورد ارزیابی قرار می گیرد. از منظر این اندیشمند، دین و اخلاق، دو مقوله ی منفک بوده و تنها در برخی شرایط خاص، امکان تلاقی و تعامل ثانوی آن دو، امکان پذیر می باشد. کامل ترین تلاقی دین و اخلاق، در دین اسلام متجلی شده است که دلیل آن نیز اعتقاد به جاودانگی روح و مسئله ی الوهیت می باشد. همچنین علی رغم اینکه اولکن تلاش نموده دیدگاه های غربی جدید الورود به جامعه اسلامی را به میراث دینی کشور ترکیه و مناطق حومه نزدیک کند؛ اما انتقاداتی از قبیل ثانوی دانستن رابطه ی دین واخلاق، تاریخی و اجتماعی قلمداد نمودن دین، نادیده گرفتن ضمانت اجرایی اخلاق و بی توجهی به دیدگاه های اندیشمندان اسلامی متوجه نظریه ی وی می باشد. مقاله ی حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع و کتب حلمی ضیا، نگاشته شده است.
    کلید واژگان: حلمی ضیا اولکن, دین, اخلاق, جاودانگی نفس, الوهیت}
    Seyed Vahid Kashani *
    Religion and morality are two fundamental and influential phenomena in human life, and the relationship between the two has always been a challenging issue among thinkers. There are various opinions and views regarding the relationship between these two phenomena among thinkers; So that the quality of the relationship between religion and ethics is influential in the way of acting on them. One of the thinkers who comments on the relationship between these two phenomena, considering the intersection of tradition and modernity in the post-enlightenment era, is Hilmi Ziya Ulken, a Turkish philosopher, thinker and sociologist who has expressed penetrating views. Therefore, the relationship between religion and morality, after examining what these two categories are from the point of view of the present thinker, is expressed analytically in this article. In spite of the fact that Ulken has tried to bring the new western views of the entrance to the Islamic society and the religious heritage of Turkey and its suburbs closer to each other; But there are some criticisms towards his theory. These criticisms include: considering the relationship between religion and ethics as secondary, considering religion historically and socially, ignoring the executive guarantee of ethics, and ignoring the views of Islamic thinkers. The present article is written with a descriptive and analytical method using Hilmi Ziya's sources and books.
    Keywords: Hilmi Ziya Ulken, Religion, Ethics, İmmortality Of The Soul, Divinity}
  • محمد صحاف کاشانی*

    در قرآن مجید مسیح (علیه السلام) خود را بنده خدا می داند و هرگونه ادعای الوهیت را از خود نفی می کند؛ ولی مسیحیان تثلیث گرا معتقدند عیسی در عهد جدید ادعای الوهیت کرده که به ظاهر این مسیله تضادی بین قرآن و عهد جدید را می نمایاند. برای حل این مسیله در صدد بررسی آن بر آمدیم که «آیا متون عهد جدید، مدعی الوهیت مسیح (علیه السلام) هستند یا این مسیله را نفی می کنند؟» هدف این پژوهش نشان دادن همسویی قرآن مجید با عهد جدید در نفی الوهیت عیسی مسیح (علیه السلام) و بررسی باور به تثلیث از منظر عهد جدید می باشد. روش تحقیق نیز بر اساس تحلیل متنی و تفسیر متن مقدس به متن مقدس است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که عیسی مسیح (علیه السلام) در انجیل بارها با شیوه های مختلف منکر الوهیت خود شده است تا هرگونه تردید در این باره رفع شود؛ چنانکه در قرآن مجید نیز تاکید شده که عیسی مسیح (علیه السلام) هیچ گاه مدعی الوهیت خود نبوده است.

    کلید واژگان: تثلیث, الوهیت, عیسی مسیح, قرآن, عهد جدید}
    Mohamad Sahaf Kashani *

    According to the Qur'an, Jesus Christ considers himself a servant of God and does not consider himself GodAnd this is while Trinitarian Christians claim that Jesus Christ claimed his divinity in the New Testament.And this issue is considered a contradiction between the Qur'an and the New Testament according to the interpretation of Trinitarian Christians.The question raised in this research is "Do the texts of the New Testament claim the divinity of Christ?" Or do they deny this issue? »The purpose of this research is to show the alignment of the Holy Quran with the New Testament in denying the divinity of Jesus Christ.In the interpretations of the Qur'an, the reference to the verses of the New Testament in the negation of the Christian divinity is clearly evident in the interpretation of the related verses of the Qur'an.The results of this research show that Jesus denied his divinity dozens of times in the Bible in different ways.and removes any doubts about this;The research method in this research is based on textual analysis and interpretation of the holy text to the holy text.

    Keywords: Trinity, Divinity, Jesus Christ, Quran, New Testament}
  • محمدحسین شیرزاد*، محمدحسن شیرزاد، محسن نورائی
    از جمله مباحث مهم در الهیات اسلامی که توسط عالمان کلام و تفسیر به بحث گذاشته شده است، صفات فعلی خداوند متعال همچون رازقیت است که از رابطه ذات باری با مخلوقات انتزاع می‏ گردد. در پژوهش حاضر کوشش شده است برای نخستین بار با تکیه بر نظریه ژرژ دومزیل در حوزه اسطوره ‏شناسی تطبیقی، صفات فعلی خدا(یان) در قالب یک الگوی سه‏ وجهی به مطالعه گذاشته شود و نظرگاه قرآن کریم در این باره تبیین گردد. این مطالعه نشان می ‏دهد که عرب پیش از اسلام، با اثرپذیری از باورهای اقوام هند و اروپایی، صفات فعلی خدایان را در سه رده اصلی حاکمیت، جنگ و تولید دسته‏ بندی می‏ کرده و هر یک از خدایان را موصوف به یکی از آن صفات می ‏دانسته است. قرآن کریم نیز این الگوی سه‏ گانه را برای یادکرد از صفات فعلی خداوند متعال به کار بسته است؛ با این تفاوت که خدای یگانه را به‏ جای خدایان پرشمار جاهلی نشانده و به‏ جای آنکه کارکردهای سه‏ گانه‏ ی یادشده را به سه گروه مختلف از خدایان منتسب کند، تمامی آنها را به صورت واحد در خدای یگانه جمع کرده است.
    کلید واژگان: خداشناسی, الهیات اسلامی, صفات الهی, ژرژ دومزیل, اسطوره ‏ شناسی تطبیقی}
    Muḥammad Ḥussain Shīrzād *, Muḥammad Ḥasan Shīrzād, Muḥsin Nūrā‘Ī
    One of the important topics in the Islamic theology that is discussed by the scholars of theology and interpretation is God’s active attributes like sustenance provision which originates from the relation of Supreme Essence with His creatures. For the first time, based on the theory of Georges Dumezil in the field of comparative mythology, the active attributes of God or gods are studied in the form of a three-fold pattern, and the viewpoint of the Qur’ān is explicated about it. This study shows that the pre-Islam Arabs – being influenced by the beliefs of Indian and European tribes – have categorized the active attributes of gods into three main classes: ruling, war, and production, and have deemed each of the gods possessing one of those attributes. The noble Qur’ān also has employed this three-fold pattern for mentioning the active attributes of God.  It is different in that the noble Qur’ān has replaced the many gods of Ignorant Era with the unique God. It also has taken the aforesaid three-fold functions altogether in the unique God, in place of ascribing them to three groups of gods.
    Keywords: divinity, Islamic Theology, Divine Attributes, Georges Dumezil, comparative mythology}
  • زهره بابااحمدی میلانی*، نصرت نیل ساز

    خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و مهم در قرآن کریم و بیان ایمه علیهم السلام است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ایمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع)، با تعابیر مختلف به راه های خداشناسی اشاره شده است. از مهم ترین این راه ها؛ راه فطرت، راه عقلی - حسی، و راه عقلی _ فلسفی است. از آن جا که نهج البلاغه پس از قرآن کریم، ارزشمندترین کتاب هدایت و انسان سازی محسوب می شود و انعکاس آیات آسمانی قرآن در آن مشهود است، در این پژوهش با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی - تحلیلی در بررسی داده ها، به تبیین راه های اثبات وجود خدا از دیدگاه نهج البلاغه، سپس تطبیق آن با آیات قرآن می پردازیم. نتایج حاصل از تحقیق، نشان می دهد که گاهی انسان به مجرد توجه به نظام عالم هستی، به حکم عقل فطری، وجود خدای متعال را باور می کند و هم چنین اساس خلقت موجودات و آفریده ها، نشان می دهد که عالم هستی، مسخر یک موجود مافوق طبیعی است و از نظر عقلی و فلسفی نیز وجود خدا با واسطه اثبات می شود؛ این واسطه ها، یک سری اصول عقلی هستند که ضرورت وجود خدای متعال را ثابت می کنند.

    کلید واژگان: حدوث مخلوقات, خداشناسی, صنع الهی, قرآن, نظم, نهج البلاغه}
    Zohreh Babaaḥmadi Milani *, Noṣrat Nīlsāz

    Of the very basically important issues in noble Qur’ān and the sayings of the Infallibles (a) is divinity. In many cases within the verses of Qur’ān and the speeches of the pure Infallibles (a), the ways of divinity are pointed out with various wordings. Of the important ways are rational-sensory and rational-philosophical ways. Since Nahj al-balāgha, after noble Qur’ān, is the most valuable book for guidance and humanization in which the repeated reflection of heavenly verses of Qur’ān is evident, the ways to prove the existence of God from the viewpoint of Nahj al-balāgha and then its conformity with the verses of Qur’ān are explicated in this study with a library method and a descriptive-analytical method in investigating the data. Results of the study show that sometimes as soon as humans pay attention to the system of the universe, they believe the existence of the sublime God, out of the innate reason. In addition, the base for the creation of beings indicates that the universe is under the control of a supernatural being. Moreover, from the rational and philosophical point of view, the existence of God can be proved with an intermediary; what is considered intermediary is a series of rational principles that proves the necessity of the sublime God’s existence.

    Keywords: Creation of beings, divinity, Divine making, Qur’ān, order, Nahj al-Balāgha}
  • محمدرضا بیات*، علیرضا طاهری
    مسئله اساسی در این مقاله این است که آیا می توان تجربه زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربه دینی شمرد. ابتدا با بیان دیدگاه های گوناگون درباره تجربه دینی به تبیین دیدگاه افلاطون درباره زیبایی و عشق و نسبت میان آن ها پرداخته و در نهایت، با اثبات الوهیت زیبایی در افلاطون نشان داده ایم که اگر تجربه دینی را نوعی مواجهه توام با آگاهی بی واسطه تجربه گر با موجودی الوهی یا به تعبیر دینی، خداوند بدانیم که در قالب های گوناگون ظهور پیدا می کند، می توان تجربه زیبایی یا عشق در افلاطون را نوعی تجربه دینی دانست. اگر چه، ادعای این مقاله صرفا این است که تجربه زیبایی یا عشق یکی از مصادیق تجربه دینی است و ناظر به دیدگاه معرفت شناختی خاصی درباره تجربه دینی نیست. ولی اتخاذ هرگونه دیدگاه معرفت شناختی درباره تجربه دینی منطقا، تجربه زیبایی یا عشق را هم در بر می گیرد.
    کلید واژگان: افلاطون, الوهیت, تجربه دینی, زیبایی, عشق}
    Mohammadreza Bayat *, Alireza Taheri
    The central issue of this article is whether one can consider the experience of Beauty or love in Plato as a religious experience. First, it describes different views on the religious experience. Then it deals with Plato's view on beauty and love and their relationship. Finally, by proving the divinity of Beauty in Plato, the article shows that if religious experience is the encounter of the experiencer with the Divine being, God, who manifests itself in various forms, and that encounter is accompanied by a direct conscious of the divine being, then the experience of Beauty or love in Plato can be considered as a kind of religious experience. However, the claim of this article is merely that the experience of beauty or love is one of the examples of religious experience and does not imply a specific epistemological view of religious experience. But the adoption of any epistemological view of religious experience logically involves an experience of beauty or love.
    Keywords: religious experience, Beauty, Love, divinity, Plato}
  • حسن دین پناه*، سیدعلی حسنی
    آیین مسیحیت پس از هفتاد میلادی، توانست لباس یهودیت را از تن خارج کند. اندیشه استقلال و جدایی از یهودیت، این آیین را وادار به بکارگیری تمدن، فکر و فرهنگ یونانی رومی کرد. پولس و بیشتر از وی، دفاعیه نویسان و پدران کلیسا به جهت شکل گیری و تبیین آموزه های مسیحی، محتوا یا ساختار مهم ترین شاخصه های اعتقادی را از اندیشه های یونانی رومی عصر خود وام گرفتند. این جستار، با تحلیل اسنادی به تبیین منشا یونانی رومی تثلیث، تجسد، فدیه و گناه نخستین، که از شاخص ترین آموزه های مسیحی به شمار می روند، پرداخته است. حاصل یافته ها نشان می دهد که مسیحیت هم محتوا و هم ساختار «الوهیت(تثلیث)» و «تجسد» را در مقوله های یونانی تفسیر کرد. مسیحیت دارای محتوای «فدیه» و «گناه نخستین» بود، اما فرم و ساختار آنها را از فرهنگ یونانی رومی تاثیر پذیرفت.
    کلید واژگان: الوهیت, تثلیث, تجسد, فدا, گناه نخستین, یونانی, رومی}
    Hassan Dinpanah*, Seyed Ali Hasani
    After AD 70, Christianity managed to dispense with Judaism. The idea of independence and separation from Judaism made Christianity tend towards Greco-Roman civilization, thoughts and culture. For explaining the Christian teachings, Paulus and some vindicators and Church fathers borrowed the content or structure of the basic religious characteristics of Christianity from the Greco-Roman ideas of their age. Using documentary analysis, the present paper explains the Greco-Roman origin of the Trinity, Incarnation, the Atonement and original sin, which are considered as the central Christian doctrines. The results of this research show that Christianity’s interpretation of the content and structure of "the Trinity" and "incarnation" is based on the Greek categories. The content of "atonement" and "original sin" exist in Christianity, but their form and structure have been influenced by Greco-Roman culture.
    Keywords: divinity, the Trinity, incarnation, atonement, original sin, Greco, Roman}
  • حسین نقوی*
    آموزه الوهیت حضرت عیسی علیه السلام و آموزه تثلیث در مسیحیت، موضوعی بسیار مهم هستند. البته این آموزه ها، از جهات گوناگون قابل نقد می باشند: از لحاظ عقلی، تاریخی، از دید عهد جدید و نیز از منظر قرآن کریم. نکته مهم در این میان، این است که تثلیث مشهور میان مسیحیان، متشکل از پدر، پسر و روح القدس است، ولی قرآن در رد الوهیت حضرت عیسی و مادرش حضرت مریم، آیات بسیاری را مطرح کرده است. این امر موجب شده است که برخی از مسیحیان گمان کنند که قرآن، تثلیث مسیحیان را درست درک نکرده و آن را متشکل از پدر، پسر و مادر (حضرت مریم) تلقی کرده است. این مقاله بر آن است تا به این تصور اشتباه برخی مسیحیان پاسخی درخور بدهد، هرچند از سوی برخی نویسندگان مسلمان، پاسخ های خوبی به آن داده شده است، ولی به نظر می رسد این پاسخ ها، کامل و جامع نیستند. پاسخ صحیح این است که قرآن هم تثلیث روح القدسی و هم تثلیث مریمی را رد کرده است؛ قرآن کاملا آگاهانه و هوشمندانه عمل کرده و از تاریخ مسیحیت و باور مسیحیان کاملا آگاه بوده است.
    کلید واژگان: مسیحیت, الوهیت, تثلیث, اقانیم, توحید و آیات قرآن}
    Hussein Naghavi*
    The doctrines of Jesus Christ's divinity and the Trinity in Christianity are very important issues. They are subject to rational and historical criticism which can be directed to them by, the New Testament and the Holy Qur’an, as well and in many different aspects. The point which is worth considering here is that the famous type of Trinity among the Christians concern the union of the Father, the Son and the Holy Spirit. In the Holy Qur’an, however, there are many verses which deny the claim of the divinity of Jesus Christ and his mother her holiness Mary. This has led some Christians to assume that the Qur’an has misunderstood the Christian's conception of the Trinity and considered it as consisting of the Father, the Son and the Mother (her holiness Mary). This paper seeks to clear up this misconception which of some Christians have. Although some Muslim writers have already attempted to correct this misconception, their works do not seem to be thorough and comprehensive. The Qur’an rejects both the Mary Trinity and the Holy Spirit Trinity; it acts wisely and knowingly, and is completely aware of the history of Christianity and the Christian's beliefs.
    Keywords: Christianity, divinity, trinity, hypostases, monotheism, the Quranic verses}
  • مریم السادات نوابی، محمد ایلخانی
    یکی از موضوعات مهم فلسفه دین بحث از زبان دین و کلامی است که با آن می توان از خداوند سخن گفت. طرح این موضوع در کتب کلامی و عرفانی به دورانی بسیار پیش از طرح آن در فلسفه دین نوین باز می گردد. دیونیسیوس مجعول از جمله متقدمانی است که بحث زبان دین را بسیار نظام مند در مجموعه آثار خود مطرح کرده است. دیونیسیوس در سخن گفتن از خداوند و توصیف او کلام سلبی را به کلام ایجابی ترجیح می دهد. به عقیده دیونیسیوس زبان سلبی، زبان معقولات است و انسان زمانی که در سیر و سلوک معنوی و معرفتی خود به مرتبه معقولات برسد خداوند را با زبان سلب ستایش خواهد کرد. می توان گفت کلام سلبی که دیونیسیوس از آن سخن می گوید به مرتبه خاصی از معرفت انسان مربوط می شود. او زبان سلب را نه به ذات خداوند، بلکه به تجلیات معقول خداوند نسبت می دهد. دیونیسیوس تجلیات معقول و غیبی خداوند را با اصطلاحاتی مانند می ستاید. از نظر او، سزاوار نیست چیزی که مافوق و فراتر از هستی است با زبان «مافوق وجود» هستی ستایش شود. به همین دلیل کلام سلبی بهترین زبان در توصیف خداوند است.
    کلید واژگان: دیونیسیوس مجعول, کلام سلبی, الوهیت, خیر, اسماء مطلق}
    One of the important subjects of the philosophy of religion is the religious language. This subject was introduced in the early theological and mystical books, prior to the modern works of the philosophy of religion. Pseudo-Dionysius is one of the early thinkers who has systematically surveyed the subject in his books. For talking about God he prefers the negative language to affirmative one. Pseudo-Dionysius believes that the negative language is the language of intelligiblerealities thus when a person, in his spiritual journey, comes up to the state of the intelligible realities he begins to pray God by negative language. Therefore for Pseudo-Dionysius the negative theology is related to a special stage of knowledge. However he ascribes negative language to intelligible manifestations of God, not to the God’s essence. He describes intelligible and hidden manifestations of God as "Super–existence" and for him it is not reasonable to talk about "Super–existence" in an earthy way. For this reason negative language is the best way to talk about God.
    Keywords: Pseudo, Dionysius, negative theology, Divinity, the Good, the absolute names}
  • مهدی لک زایی
    مطالعات علمی ادیان از قرن 19 میلادی و با کوشش های مکس مولر 1 آغاز شد و به لحاظ ماهیت کاملا با آنچه که دین داران و متکلمان درباره دین خود آموختند و یا آموزش می دادند، تفاوت داشت. از مکسمولر به عنوان بنیان گذار مطالعات علمی ادیان یا همان علم دین یاد می شود، اما در کنار او باید از کرنلیوسپترس تیله هم یاد کرد که کوشید رهیافتی متفاوت از متکلمان در زمینه پژوهش درباره پدیدارهای دینی ارائه دهد. انجامید. «علم دین» رهیافتی که در نهایت به پیدایش این مقاله بیشتر عهده دار بررسی نظریات و آثار مکس مولر است. او با تاکید بر رهیافت تجربی و غیرهنجاری در خصوص مطالعات ادیان، در صدد برآمد تا روش تطبیقی را در این حوزه به کار بندد. کار اصلی او بیشتر درباره ادیان هند است. او متخصص در حوزه زبان و ادبیات سنسکریت و اسطوره شناسی بود. هر چند که نظریات بدیع او در حوزه اسطوره شناسی و تعمیم آن به حوزه ادیان با اقبال دین پژوهان مواجه نشد، اما او را به عنوان پدر علم دین و یکی از چهره های سرشناس این حوزه بر سر زبان ها انداخت. نظریات علمی- تجربی او درباره اساطیر و پیدایش دین تا مدت ها ذهن محققان را به خود معطوف کرده بود. دیدگاه او درباره پیدایش دین هندویی از اسطوره به ویژه اسطوره شناسی خورشیدی موجب شد تا بسیاری از محققان علیه نظریه های او موضع گیری کنند.
    کلید واژگان: مکس مولر, تیله, علم دین, مطالعات علمی ادیان, اسطوره, اسطوره شناسی خورشیدی, الوهیت}
    The scientific study of religions commenced with the attempts of the influential scholars of 19th century such as Max Müller. These studies were naturally different from what theologians said about religions. Max Müller can be regarded as one of the founding fathers of the "science of religion", but the science was also indebted to Cornelius Petrus Tiele, whose attempts brought about new outcomes in the studies of religious phenomena. This article surveys the viewpoints of Max Müller. By emphasizing the experimental approach in the study of religion, Müller decided to use comparative method in this field. Max Müller devoted his life to the study of classical Indian religious documents, the comparative study of religious history and myth, and the publication of the religious history of the world. He was an expert Sanskritist and mythologist; but his innovative theories about mythology have not been accepted by other scholars working on religions. Nevertheless, his scientific and experimental standpoints about myths and the origin of religion drew the attention of scholars for many years. His theory about origination of Hinduism from myth, particularly his solar mythology, was strongly criticized by many scholars.
    Keywords: Max Müller, Cornelius Petrus Tiele, science of religion, scientific study of religions, Myth, solar mythology, Divinity}
  • داود داداش نژاد
    مسیحیت به عنوان دینی بزرگ همواره موضوع توجه متکلمان مسلمان بوده است. در این نوشتار ضمن بررسی مباحث عمده مسیحی در متون کلامی اسلامی تا قرن ششم هجری، به نوع نگاه و موضع گیری های متکلمان اولیه به عنوان طلیعه داران گفتگوی ادیان اشاره خواهیم کرد. متکلمان مسلمان با تکیه بر معلومات کسب شده از قرآن کریم، با دلایل و روش های مختلف به نقد عقاید و آموزه های مسیحی پرداختند. گروهی از متکلمان متن اناجیل را معیار نقد و بررسی این آموزه ها قرار دادند و عده ای دیگر علاوه بر مراجعه به انجیل ها به دلایل عقلی و منطقی استناد نموده اند. بیشترین حجم این نقد و بررسی ها به مباحثی چون خدا، ماهیت عیسی، اتحاد و اقانیم ثلاثه یا تثلیث اختصاص دارد و آنان حتی گاهی در نقد خود نیم نگاهی به فرق کلامی اسلامی، و شباهت این فرقه ها با فرقه های مسیحی نیز داشته اند.
    کلید واژگان: مسیحیت, عیسی مسیح, اتحاد, تثلیث, الوهیت, اناجیل, مذاهب مسیحیت}
    Davoud Dadashnejad*
    Christianity, as a great religion has been the focus of Muslim theologian's attention and relying on the information derived from the Holy Quran, they tried to analyze and criticize Christian beliefs. They generally referred to the Gospels as the main reference of arguments and the major part of their analysis was concerned with the concept of God, the nature of the Christ, the Union and the Trinity. Furthermore, they also tried to give a fair survey the Islamic theological sects and compare them with certain sects of Christian sects. Therefore, this article deals with major Christian doctrines which were reflected in the Islamic theological writings; it moreover, brings into perspective the viewpoints of early Muslim theologians as the forerunners of the religious dialogue.
    Keywords: Christianity, Jesus Christ, union, Trinity, Divinity, Gospels, Christian sects}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال