به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « divinity » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • پیمان صمیمی، ابوالفضل محمودی*، فاطمه لاجوردی
    آیین شیواپرستی یکی از شاخه های دین هندوست که پیشینه آن در این سرزمین به دوران کهن بازمی گردد. این آیین در سده های میانه توسط شوریدگان و مجذوبانی معروف به «ناینمار»، در مناطق جنوبی هند به رشد و توسعه قابل توجهی دست یافت؛ از این رو این دوره نقطه عطفی برای آیین شیواپرستی به شمار می آید. ریشه بسیاری از مفاهیم اساسی الهیاتی و فلسفی تفکر شیوایی را می توان در سروده های فراوان برجای مانده از «ناینمار»ها یافت؛ از جمله این مباحث، الوهیت و رویکرد آنان به خداوند است. مفهوم الوهیت و بسیاری از مسائل ذیل آن در دین هندو (با وجود پژوهش هایی که در این حوزه انجام شده است) هنوز چندان شناخته شده نیست. بنابراین جستجو در سروده های این قدیسان و دیدگاه های آنان به مسائلی چون مفهوم خدا، وجوه تشبیهی و تنزیهی خداوند، توحید، قدیم بودن خداوند، فیض و عنایت پروردگار، موضوعی قابل توجه و درخور بررسی است و هدف اصلی این نوشتار نیز می باشد. در این رهگذر با تحلیل سروده های این قدیسان، به مباحث مطرح شده فوق پرداخته خواهد شد.
    کلید واژگان: دین هندو, شیواپرستی, «ناینمار»ها, الوهیت, توحید, فیض}
    Peyman Samimi, Abolfazl ] Mahmoudi *, Fatemeh Lajevardi
    Śaivism, or Shaivism, is a branch of Hinduism with roots tracing back to ancient India. This religion notably developed and expanded under the influence of mystics known as Nāyanmārs in southern India. This period marks a significant turning point for Shaivism. Many foundational theological and philosophical concepts of Shaivism can be traced to the humns left by the Nāyanmārs, including their ideas on divinity and God. Despite extensive research, little is known about the concept of divinity and related issues in Hinduism. Therefore, this article aims to investigate the hymns of these saints, exploring their perspectives on the concept of God, God's anthropomorphic and apophatic attributes, monotheism, the eternity of God, and God's grace. Through an analysis of these hymns, we delve into these issues.
    Keywords: : Hinduism, Shaivism, Nāyanmārs, Divinity, Monotheism, Grace}
  • سید وحید کاشانی*
    دین و اخلاق، دو پدیده ی اساسی در زندگی انسان می باشند که مناسبات این دو، مسئله ای چالشی میان اندیشمندان است؛ به طوری که کیفیت ارتباط دین واخلاق، در نحوه ی عمل به آن دو، تاثیر گذار است. یکی از اندیشمندانی که در خصوص رابطه ی این دو پدیده، با توجه به تلاقی سنت و مدرنیته در عصر پساروشنگری اظهار نظر می نماید، حلمی ضیا اولکن، فیلسوف، متفکر و جامعه شناس ترکیه ای می باشد که دیدگاه های تاثیرگذاری بیان داشته است. از این رو، پس از بررسی چیستی دین و اخلاق از منظر اندیشمند حاضر، مناسبات آن دو، به صورت تحلیلی، در این مقاله، مورد ارزیابی قرار می گیرد. از منظر این اندیشمند، دین و اخلاق، دو مقوله ی منفک بوده و تنها در برخی شرایط خاص، امکان تلاقی و تعامل ثانوی آن دو، امکان پذیر می باشد. کامل ترین تلاقی دین و اخلاق، در دین اسلام متجلی شده است که دلیل آن نیز اعتقاد به جاودانگی روح و مسئله ی الوهیت می باشد. همچنین علی رغم اینکه اولکن تلاش نموده دیدگاه های غربی جدید الورود به جامعه اسلامی را به میراث دینی کشور ترکیه و مناطق حومه نزدیک کند؛ اما انتقاداتی از قبیل ثانوی دانستن رابطه ی دین واخلاق، تاریخی و اجتماعی قلمداد نمودن دین، نادیده گرفتن ضمانت اجرایی اخلاق و بی توجهی به دیدگاه های اندیشمندان اسلامی متوجه نظریه ی وی می باشد. مقاله ی حاضر، با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از منابع و کتب حلمی ضیا، نگاشته شده است.
    کلید واژگان: حلمی ضیا اولکن, دین, اخلاق, جاودانگی نفس, الوهیت}
    Seyed Vahid Kashani *
    Religion and morality are two fundamental and influential phenomena in human life, and the relationship between the two has always been a challenging issue among thinkers. There are various opinions and views regarding the relationship between these two phenomena among thinkers; So that the quality of the relationship between religion and ethics is influential in the way of acting on them. One of the thinkers who comments on the relationship between these two phenomena, considering the intersection of tradition and modernity in the post-enlightenment era, is Hilmi Ziya Ulken, a Turkish philosopher, thinker and sociologist who has expressed penetrating views. Therefore, the relationship between religion and morality, after examining what these two categories are from the point of view of the present thinker, is expressed analytically in this article. In spite of the fact that Ulken has tried to bring the new western views of the entrance to the Islamic society and the religious heritage of Turkey and its suburbs closer to each other; But there are some criticisms towards his theory. These criticisms include: considering the relationship between religion and ethics as secondary, considering religion historically and socially, ignoring the executive guarantee of ethics, and ignoring the views of Islamic thinkers. The present article is written with a descriptive and analytical method using Hilmi Ziya's sources and books.
    Keywords: Hilmi Ziya Ulken, Religion, Ethics, İmmortality Of The Soul, Divinity}
  • عباس فنی اصل*

    سوال از هدف آفرینش یکی از مهم ترین سوالات بشری است که در طی تاریخ همواره مطرح بوده و تلاش های فراوانی برای پاسخ به آن به عمل آمده است. گستره تاثیر و اهمیت این سوال به حدی است که همه ابعاد حیات بشری را در برگرفته و تا انسان پاسخ قانع کننده برای آن پیدا نکند، زندگی او معنا پیدا نکرده و با احساس پوچی و بی معنایی، همواره در اضطراب و نگرانی خواهد بود. علاوه بر پاسخ های بشری، ادیان آسمانی نیز پاسخ هایی به این سوال ارائه کرده اند که به سبب نشاءت گیری از مبدا آسمانی و موثق و معصومانه بودن، از جایگاه ویژه ای برخوردارند.  تمامی ادیان آسمانی خصوصا اسلام، خلقت عالم به ویژه انسان به عنوان سید مخلوقات را هدفمند می دانند. قران اهداف متعددی را به عنوان هدف خلقت انسان معرفی کرده است که تنها در خصوص معرفی «عبودیت» از کلمه حصر استفاده کرده و آن را به عنوان «عهد الهی» و «صراط مستقیم» نامیده است. مقام عبودیت، شریف ترین و والاترین مقام انسانی است که برتر از نبوت و رسالت است؛ چراکه «رسالت»، ماموریت الهی برای انسان های برگزیده است، درحالی که «عبودیت»، امر اختیاری است که انسان ها با انتخاب خود و با تلاش مستمر و روشمند، مراحل و درجات آن را طی می کنند. رسیدن به مقام عبودیت مطلق، در حقیقت رسیدن به تمامی خیرات دنیا و آخرت است که در پی آن، انسان به مقام ربوبیت نائل شده و مظهر تجلی الهی می گردد.

    کلید واژگان: عبودیت, رسالت, کمال, تجلی الهی, الوهیت}
    Abbas Fanniasl *

    The question of the purpose of creation is one of the most important human questions that have always been raised throughout history and many efforts have been made to answer it. The extent of the impact and importance of this question is so great that it covers all aspects of human life and until a person does not find a convincing answer to it, his life has no meaning and he will always be in anxiety and worry with a feeling of emptiness and meaninglessness. In addition to human answers, heavenly religions have also provided answers to this question, which have a special place because they originate from the heavenly origin and are reliable and innocent. All heavenly religions, especially Islam, consider the creation of the world, especially man as the master of creation, to be purposeful. The Qur'an has introduced several goals as the goal of human creation, which has only used the word "servitude" in the context of introducing "servitude" and called it "divine covenant"(عهد الهی) and "straight path" (صراط مستقیم). The position of servitude is the noblest and highest human position, which is superior to apostleship (رسالت); because "apostleship" is a divine mission for chosen people, while "servitude" is an optional thing that people go through its steps and degrees by their own choice and with continuous and methodical effort. Reaching the position of "absolute servitude", in fact, means reaching all the blessings of this world and the hereafter.

    Keywords: Servitude, apostleship, perfection, Divine Manifestation, Divinity}
  • الیسا عباسی، مهدی انصاری*، محبوبه شرفی
    با سقوط ایلخانان، ایران دچار ناآرامی شد. این شرایط با حمله تیمور به سبب کشتارهای بی رحمانه اش شدت گرفت و به دنبال آن، ایران از جنبه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دچار التهابات فراوان شد. مجموع این رویدادها به ایجاد اندیشه های افراطی با جنبه های مذهبی، همچون شکل گیری حروفیان، انجامید. فضل اله استرآبادی، رهبر حروفیان، در ابتدا با تکیه بر شعایر شیعی و گسترش اندیشه های غالیانه، فعالیت خود را آغاز و در ادامه با تاکید و تقویت اندیشه مهدویت، اذهان عمومی را به خود جلب کرد. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال است که تطور اندیشه مهدویت در آموزه های فضل اله استرآبادی به چه صورت بود. روش پژوهش در مقاله حاضر، توصیفی و مبتنی بر تحلیل داده های تاریخی است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که جنبش های سیاسی_اجتماعی و مذهبی از آن دسته تحولاتی هستند که در یک جامعه، عموما به منظور پیشبرد اهداف و مقاومت در برابر حاکمان ظالم وقت به وقوع می پیوندند؛ ازاین رو فضل اله با توجه به فشار و ظلم متاثر از حملات مغولان و تیموریان بر مردم و با تکیه بر نیروی محرک مسیله مهدویت، از آن در خیزش خود برای ایجاد مدینه فاضله و پیاده سازی این آرمان جهت تحقق عدالت اجتماعی بهره برد و دستاویزی برای رسیدن به اهدافش قرار داد. باید به این نکته توجه داشت که آموزه های فضل اله به تدریج و در گذر زمان شکل گرفتند.
    کلید واژگان: فضل اله استرآبادی, حروفیان, مهدویت, تاویل, الوهیت}
    Elissa Abbasi, Mahdi Ansari *, Mahboubeh Sharafi
    After the fall of the Ilkhanate dynasty, Iran underwent periods of unrest. The turmoil intensified following Timur's attack and the ensuing brutal bloodshed. Subsequently, Iran witnessed significant upheavals in cultural, social, and political spheres. These events played a pivotal role in shaping religious extremist views, exemplified by the emergence of the Hurufists. Faḍl Allāh al-Astarābādī, the leader of Hurufism, initially engaged with Shiite slogans and held exaggerated (ghālī) ideas regarding Shiite Imams. Later, he focused on promoting the doctrine of Mahdism, garnering widespread public support. This article seeks to address the question: How did the doctrine of Mahdism evolve in the thoughts of Faḍl Allāh al-Astarābādī? The research methodology employed in this article is descriptive, relying on an analysis of historical data. The research findings highlight that political, social, and religious movements are responses to societal objectives and resistance against unjust and oppressive rulers. Faḍl Allāh, drawing from the grievances and injustices inflicted by the Mongols and the Timurid dynasty, utilized the motivating force of Mahdism to initiate an uprising aimed at establishing a "virtuous society" (utopia) and ensuring social justice. It is crucial to note that Faḍl Allāh's doctrines developed gradually over time.
    Keywords: Faḍl Allāh al-Astarābādī, Hurufism, Mahdism, exoteric interpretation, divinity}
  • محمدمهدی شاهمرادی فریدونی*، سیده فرناز اتحاد

    ازآنجاکه معجزه راه اثبات نبوت نبی از دیدگاه دینداران شمرده می شود، اثبات عجز بشر از آوردن مانند قرآن دلیلی بر الهی بودن قرآن و دلیلی بر صدق ادعای نبوت پیامبر اکرم (ص) است. عجز بشر از آوردن مانند قرآن در صورتی ادعای نبوت پیامبر (ص) را اثبات می کندکه دلالت آن بر صدق ادعای آورنده آن پذیرفته شود. اثبات این دلالت بر پایه تبیین حسن و قبح عقلی و پس از باور و اعتراف به وجود خداوند قادر، حکیم و عالم عملی می شود. در این نوشتار، موضوع با روش توصیفی - تحلیلی و کتابخانه ای و با توجه به قواعد «وجوب لطف»، «قبح اغراء به جهل» و «امتناع نقض غرض» از خداوند، بررسی شده است. نتیجه نوشتار حاضر، اثبات دلالت عقلی و برهانی عجز بشر از آوردن مثل قرآن بر الهی بودن آن است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, همانندناپذیری, الهی بودن, اعجاز, صدق نبوت, حکمت, حسن و قبح عقلی, قاعده لطف}
    Mohammadmahdi Shahmoradi Fereyduni *, Seyede Farnaz Ettehad

    Since miracles are considered as a way to prove prophethood from the point of view of religious people, proving the inability of human beings to create something like the Qur'an is a reason for the divinity of the Qur'an and a reason for the validity of the claim of the Holy Prophet prophethood. The inability of human beings to create something like the Qur'an proves the claim of prophethood of the Prophet if its implication is accepted as the validity of the claim of its creator. The proof of this implication is based on the rational explanation of goodness and badness, and after believing and confessing the existence of Allah, the Almighty, the Wise and the All-Knowing. In this article, this issue has been examined via a descriptive, analytical and library method and according to the rules of "obligation of grace", "ugliness of exaggeration with ignorance" and "refusal to violate the intention" of Allah. The result of the present article is the proof of the rational and logical reason for human inability to create the Qur'an indicates its divinity.

    Keywords: The holy Qur'an, inimitability, Divinity, miracle, Validity of Prophethood, Wisdom, Rational goodness, badness, The rule of grace}
  • محمد صحاف کاشانی*

    در قرآن مجید مسیح (علیه السلام) خود را بنده خدا می داند و هرگونه ادعای الوهیت را از خود نفی می کند؛ ولی مسیحیان تثلیث گرا معتقدند عیسی در عهد جدید ادعای الوهیت کرده که به ظاهر این مسیله تضادی بین قرآن و عهد جدید را می نمایاند. برای حل این مسیله در صدد بررسی آن بر آمدیم که «آیا متون عهد جدید، مدعی الوهیت مسیح (علیه السلام) هستند یا این مسیله را نفی می کنند؟» هدف این پژوهش نشان دادن همسویی قرآن مجید با عهد جدید در نفی الوهیت عیسی مسیح (علیه السلام) و بررسی باور به تثلیث از منظر عهد جدید می باشد. روش تحقیق نیز بر اساس تحلیل متنی و تفسیر متن مقدس به متن مقدس است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که عیسی مسیح (علیه السلام) در انجیل بارها با شیوه های مختلف منکر الوهیت خود شده است تا هرگونه تردید در این باره رفع شود؛ چنانکه در قرآن مجید نیز تاکید شده که عیسی مسیح (علیه السلام) هیچ گاه مدعی الوهیت خود نبوده است.

    کلید واژگان: تثلیث, الوهیت, عیسی مسیح, قرآن, عهد جدید}
    Mohamad Sahaf Kashani *

    According to the Qur'an, Jesus Christ considers himself a servant of God and does not consider himself GodAnd this is while Trinitarian Christians claim that Jesus Christ claimed his divinity in the New Testament.And this issue is considered a contradiction between the Qur'an and the New Testament according to the interpretation of Trinitarian Christians.The question raised in this research is "Do the texts of the New Testament claim the divinity of Christ?" Or do they deny this issue? »The purpose of this research is to show the alignment of the Holy Quran with the New Testament in denying the divinity of Jesus Christ.In the interpretations of the Qur'an, the reference to the verses of the New Testament in the negation of the Christian divinity is clearly evident in the interpretation of the related verses of the Qur'an.The results of this research show that Jesus denied his divinity dozens of times in the Bible in different ways.and removes any doubts about this;The research method in this research is based on textual analysis and interpretation of the holy text to the holy text.

    Keywords: Trinity, Divinity, Jesus Christ, Quran, New Testament}
  • زکریا بهارنژاد*

    حکیمان مسلمان و غزالی بر این باورند که عقل نظری قادر است وجود یک واجب الوجود تهی از زمان، مکان را با قطع نظر از نسب و اضافاتی که با مخلوقات خود پیدا می کند بشناسد و درنتیجه می گویند معلوم، یعنی وجود خدا و کمالات او، تابع علم ما به وجود اوست، بدین معنا که علم ما سبب می شود به وجود خدا آگاه شویم و در این جهت تفاوتی میان شناخت ذات و اسما و صفات خدا قایل نشده اند. لیکن ابن عربی میان اثبات و شناخت اسما و صفات خدا و ذات او قایل به تفکیک شده است و می گوید ما هیچ راهی برای شناخت و اثبات ذات نداریم. گفت وگو از ذات الهی از بوالفضولی های عقل است و شناخت ما نسبت به خدا منحصرا ازطریق اسما و صفات او حاصل می شود و این شناخت نیز بر ظهور و تجلی خدا در عالم متوقف است. درنتیجه، علم ما به خدا تابع معلوم است و نظریه تابعیت علم از معلوم را به شناخت خدا مرتبط می سازد و آن را مقدمه ای برای شناخت و اثبات وجود خدا قرار می دهد و، برخلاف اهل نظر، اختلاف علوم از یکدیگر را به لحاظ معلوم می داند و نه در خود علم.

    کلید واژگان: ابن عربی, اعیان ثابته, علم ازلی رب, الوهیت, علم}
    Zahra Baharnezhad

    Muslim sages and Ghazali believe that the theoretical intellect is able to recognize the existence of a necessary thing, devoid of time, place, and regardless of the lineage and additions that it finds with its creatures. And as a result, they say, it is obvious that God's existence and His perfections are subject to our knowledge of His existence, which means that our knowledge causes us to become aware of God's existence And in this regard, they have not made a difference between knowing the essence and the names and attributes of God. But Ibn Arabi has distinguished between proving and knowing God's names and attributes and his essence, and he says that we have no way to know and prove his essence, and he says, Shariat (Book and Sunnah) has never been a reflection of God's nature, talking about God's nature is one of the absurdities of reason, and our knowledge of God is achieved only through His names and attributes, and this knowledge also depends on the appearance and manifestation of God in the world. As a result, our knowledge is subject to God, and the theory of the subjection of science to the knowledge of the known connects it to the knowledge of God, and makes it a prelude to knowing and proving the existence of God. Not in science itself.

    Keywords: Ibn Arabi, immutable entities, fore knowledge, lord, Divinity}
  • احمد سعدی، پریسا اسماعیلی*، عاطفه زرسازان

    علامه محمدمهدی آصفی از روحانیون شیعه و سیدقطب متفکر سنی مذهب از علمایی هستند که با داشتن نگاه حداکثری به دین و آموزه های اسلامی، دین را برای تمام حوزه های فردی، اجتماعی و سیاسی انسان کارگشا می دانند و معتقدند برای حل مشکلات بشریت باید به اسلام راستین روی آورد. مهم ترین مسیله برای بازگشت به اسلام راستین حاکمیت است که مسیله نوشتار حاضر می باشد. حاکمیت اسلام از منظر این دو عالم، بر دو پایه الوهیت خداوند و عبودیت بندگان قرار داشته و به معنای حکومت مبتنی بر قوانین اسلام و شریعت است. نوشتار پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تطبیقی، دیدگاه های این دو عالم را در حوزه حاکمیت بیان می کند. یافته های تحقیق گویای آن است که دیدگاه های این دو عالم در حاکمیت الهی و تحقق آن، خطوط کلی حکومت، وحدت ولایت و حکومت متشابه و در مسایلی همچون ولایت، مشروعیت و شرایط حاکم نیز اختلافات اندکی وجود دارد.

    کلید واژگان: حاکمیت, حکومت, سیدقطب, علامه آصفی, الوهیت, عبودیت, مشروعیت}
    Ahmad Sa`Adi, Parisa Esma`Ili*, Atefeh Zarsazan

    Allameh Mohammad Mahdi Asefi, one of the Shia clerics, and Seyyed Qutb, a Sunni thinker, are among the scholars who, having a maximum view of religion and Islamic teachings, consider religion to be useful for all the individual, social and political spheres of man, and believe that in order to solve the problems of humanity, one should turn to true Islam. The most important issue for returning to true Islam is sovereignty, which is the issue of the present article. From the point of view of these two scholars, the rule of Islam is based on the divinity of God and the servitude of servants, and it means ruling based on the laws of Islam and Sharia. The following article expresses the views of these two scholars in the field of governance with a descriptive analytical method and a comparative approach. The findings of the research show that the two scholars think similarly in the fields of the divine sovereignty and its realization, the general outlines of the government, the unity of authority and the government, though there are some differences in issues such as the authority, legitimacy and governor`s conditions.

    Keywords: Sovereignty, Government, Seyyed Qutb, Allameh Asefi, Divinity, Servitude}
  • مریم السادات نوابی قمصری*
    الوهیت و ربوبیت دو مرتبه از مراتب غیبی هستی هستند که در هستی شناسی جایگاه خاصی دارند. مقاله حاضر پژوهش تطبیقی آراء ابن عربی و د لیون در موضوع عوالم غیب مطلق است. مراد از عوالم غیب مطلق در این پژوهش، مرتبه الوهیت، به اعتبار وجه ذاتی و اسمایی، و مرتبه ربوبیت، به اعتبار وجه ذاتی، است که از منظر هستی شناسی مستقیما با عالم عین در ارتباط نیستند. نتایج این پژوهش با خوانش آثار این دو نویسنده و شروحی که بر آن نگاشته شده جمع آوری، تحلیل و طبقه بندی شده است. مطلوب این پژوهش تبیین علت پیدایی عوالم غیب مطلق و نیز ارتباط آن ها با وحدت ذات و عوالم فروتر می باشد. نتایج ناشی از این پژوهش نشان می دهد که در رویکرد هستی شناسانه این دو متفکر الوهیت محل ظهور اسماء ذات و ربوبیت، مقام ظهور افعال هستند که هر کدام وجوه خاصی دارند. این مراتب به لحاظ وجه ذاتی، بی نیاز از خلق و به جهت وجه اسمایی، نقطه آغازین ظهور اسماء هستند. از آن جاکه الوهیت از منظر هر دو متفکر با ذات  تمایز چندانی ندارد تناقض گویی در توصیف این مرتبه شایان توجه است. همچنین ربوبیت به لحاظ ذات، ظلمت و غیب مطلق و به لحاظ وجه خلقی، اعیان مظاهر خلق و غیب نسبی است. به رغم شباهت های شایان توجهی که در رویکرد دو متفکر به الوهیت و ربوبیت شده در توصیفات آن ها از این دو عالم، ترجیح رویکرد معرفت شناسانه ابن عربی بر رویکرد وجودشناسی د لیون آشکار است؛ از این رو تبیین آن ها از علت ظهور تا حدی متفاوت می شود.
    کلید واژگان: عوالم غیب, الوهیت, ربوبیت, ابن عربی, د لئون}
    Maryam Navvabi Ghamsari *
    Divinity and Lordship are two levels of the absolute unseen worlds in existence that have a special place in ontology. The present paper reports on a comparative study of Ibn-Arabi’s and De Leon’s views on the absolute unseen worlds. The concept of the absolute unseen worlds is defined as the level of divinity considering the essence and names, and the level of lordship considering the essence, both of which have no direct relationship with the real world ontologically. The results of this study are based on close reading of Ibn Arabi’s and De Leon’s works and the commentaries added to them. The study aimed to explain the causes of the absolute unseen worlds and their relationship with unity of essence and the lower worlds. Based on the ontological approach of these two thinkers, it can be inferred that divinity is the setting of essence names and lordship is the setting where acts appear, all with their specific aspects. These levels are independent by nature from creation and are the starting point for the emergence of names. As from both thinkers’ point of view divinity is not much different from essence, contradiction in their description of this level is remarkable. Despite considerable similarities between the two thinkers' approach, Ibn Arabi's epistemological approach is is different from De Leon's ontological one.
    Keywords: Divinity, Lordship, Ibn Arabi, De Leon, Unseen worlds}
  • حسنعلی نوروزی*، سید رضا مودب
    عبودیت خدا فلسفه اصلی زندگی بشر بوده و دعوت به توحید و عبادت خدای یکتا که از نیازهای غریزی و فطری انسان است، همواره سر لوحه رسالت تمام پیامبران و منادیان الهی بوده است و همه مذاهب و فرق اسلامی در این که عبادت مخصوص خداوند است، اتقاق نظر دارند؛ لیکن رفتار توسل گونه برخی مسلمانان، همانند شیعیان که پیامبراکرمJ و یا اولیای الهی را می خوانند و در برابر قبور آنان اظهار تذلل و خضوع می کنند، مورد نقد جدی محمد رشیدرضا در تفسیر المنار قرار گرفته است؛ درحالی که عموم مسلمانان همواره در طول تاریخ، نه تنها در اعتقاد که در سلوک رفتاری خود، بدان عمل کرده اند؛ مساله اصلی این است که آیا چنانکه رشیدرضا می گوید، دعا و درخواست از غیر خدا و امامان معصومA، با توحید منافات دارد و عملی شرک آمیز است؟ این پژوهش با روش کتابخانه ای و رویکردی تحلیلی و تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و رشیدرضا، با هدف دست یابی به دیدگاه صحیح از منظر قرآن و رفع اتهام از شیعیان در عبادت اولیاء و شرک در توحید عبادی، انجام گرفت که با بررسی مفاهیم اساسی به ویژه مفهوم عبادت، دعا در کتب لغت و کاربردهای قرآنی آن معلوم شدکه مصادیقی از دعا و درخواست از غیر خدا، که مورد نقد رشید رضا بوده است، نه تنها شرک نبوده که در راستای توحید و عبادت خدا می باشد.
    کلید واژگان: توحید, دعا, الوهیت, عبادت حقیقی, رویکرد مقارنه ای, علامه طباطبایی, رشیدرضا}
    Hasanali Noroozi *, Sayed Reza Moadab
    Worship of God is the main philosophy of human life and the call to monotheism and worship of Allah, which is one of the instinctual and natural needs of man, has always been the headline of the mission of all prophets and preachers of God and all religions and Islamic sects agree that worship is only for God. However, the Begging-like behavior of some Muslims, such as the Shiites who call upon the Holy Prophet (PBUH) and other saints, or humiliate and humble themselves in front of their graves, has been severely criticized by Mohammad Rashid Rida in his commentary of Al-Manar. While the general Muslims have always acted in this way throughout history, not only in belief, but in their behavior. This research was conducted with the library method and analytical and comparative approach of Allameh Tabatabai and Rashid Rida, with the aim of achieving the correct point of view from the Quran’s perspective and removing the accusation against Shiites in worshiping saints and polytheism in worshiping the one God. By examining the basic concepts, especially the concept of worship and prayer in dictionaries and their Qur'anic applications, it became clear that the examples of supplication and worship to non-Allah, which have been criticized by Rashid Rida, are not only away from polytheism but in the direction of monotheism and worship of Allah.
    Keywords: Monotheism, Prayer, Divinity, True Worship, Comparative Approach, Allameh Tabatabai, Rashid Rida}
  • علیرضا میرزایی *

    انسان موجود چند بعدی و دارای توانمندی های بالقوه فراوانی است که با شناخت و اکتشاف و فعلیت دادن به‌ آنها، توانمندی های پنهان و باطنی انسان رخ می‌نماید و موجب اعجاب می‌شود. بندگی خدا و نزاهت نفس و کنترل ابعاد مادی تحت سیطره و قیادت  ابعاد روحی و معنوی، توانایی های شگرف و محیرالعقولی را از انسان نمایان می‌کند و ابعاد الهی نهفته انسان متعبد را جلوه‌گر می‌سازد. در مسیر تکامل معنوی با ریسمان بندگی انسان عروج یافته و رنگ خدایی گرفته و انانیت نفاسی او شکسته و غایب می‌شود و بعد ربانی او طلوع می‌کند و با ارتقای وجود در عالم خلقت، کارهای خدایی انجام می‌دهد که صدور کرامت از آن جمله است. سیر استکمالی انسان در عبودیت به‌مقام منیع ولایت منتهی می‌گردد. در مقام سرسپردگی کامل به‌حق، افعال انسان تحت مدیریت الهی و ربانی قرار گرفته و تفویض طرفینی محقق می‌شود. انسان امور خود را به‌حق می‌سپارد و خود را تحت تدبیر او قرار می‌دهد و به‌دنبال این امر خداوند با فضل و کرم، قدرت خلاقه و تکوینی در خارج از عالم نفس به‌او عطا می‌کند. این خلاقیت در عرف عرفا به‌کرامت اولیا و معجزات انبیا تعبیر می‌شود. کرامت و صدور افعال غیر‌عادی از اولیا مورد تایید نصوص معتبر دینی و اندیشمندان اسلامی است. در مقاله پیش رو ضمن اعتباربخشی به‌این بعد انسانی با استناد به‌نصوص و متون دینی و قرآنی، نحوه و ساز و کار صدور کرامت بیان شده است و از کلمات بزرگان  تعلیم یافته در مکتب وحی استشهاداتی ذکر گردیده است.

    کلید واژگان: اولیا, کرامت, عبودیت, ربوبیت, صدور کرامت}
    Alireza Mirzaei

    Manis a multi-dimensional creature with many potential capacities the recognitionand realiziations of which unfolds these hidden and innate capacities andbrings about wonder. Servitude of God, purification of soul and controlling thematerial aspect reigned by spiritual dimensions disclose these wonderful andincredible capacities of man and reveal the hidden divine aspect of theservant.  In the way of spiritualevolution of man through servitude of God, he ascends to heaven, becomesdivinely, his egoism disappears, and through the promotion of soul in the universe,performs divinely deeds such as implementing a wonder. In absolute surrender toGod, Man’s deeds adopt divine management and a bilateral commitment ofaffairs occurs. Man commits his affairs to God and submits himself todivine measure and as a result, God bestows on him an evolutionary and acreationary power just beyond the realm of the soul. This creativity is called thewonder of the saints and the miracle of the prophets by the mystics.  Performing a miracle and implementing ofsupernatural acts is verified by credible religious texts and Islamic thinkers.In the current study, this human dimension is validated by relying on religiousand Quranic texts and contents. Also, the mechanism of doing wonder (miracle)is explained and some proofs are submitted on it from the words of religious thinkers.

    Keywords: Saints, Wonder (Miracle), Servitude, Divinity, Performance of wonder (miracle)}
  • محمدحسین شیرزاد*، محمدحسن شیرزاد، محسن نورائی
    از جمله مباحث مهم در الهیات اسلامی که توسط عالمان کلام و تفسیر به بحث گذاشته شده است، صفات فعلی خداوند متعال همچون رازقیت است که از رابطه ذات باری با مخلوقات انتزاع می‏ گردد. در پژوهش حاضر کوشش شده است برای نخستین بار با تکیه بر نظریه ژرژ دومزیل در حوزه اسطوره ‏شناسی تطبیقی، صفات فعلی خدا(یان) در قالب یک الگوی سه‏ وجهی به مطالعه گذاشته شود و نظرگاه قرآن کریم در این باره تبیین گردد. این مطالعه نشان می ‏دهد که عرب پیش از اسلام، با اثرپذیری از باورهای اقوام هند و اروپایی، صفات فعلی خدایان را در سه رده اصلی حاکمیت، جنگ و تولید دسته‏ بندی می‏ کرده و هر یک از خدایان را موصوف به یکی از آن صفات می ‏دانسته است. قرآن کریم نیز این الگوی سه‏ گانه را برای یادکرد از صفات فعلی خداوند متعال به کار بسته است؛ با این تفاوت که خدای یگانه را به‏ جای خدایان پرشمار جاهلی نشانده و به‏ جای آنکه کارکردهای سه‏ گانه‏ ی یادشده را به سه گروه مختلف از خدایان منتسب کند، تمامی آنها را به صورت واحد در خدای یگانه جمع کرده است.
    کلید واژگان: خداشناسی, الهیات اسلامی, صفات الهی, ژرژ دومزیل, اسطوره ‏ شناسی تطبیقی}
    Muḥammad Ḥussain Shīrzād *, Muḥammad Ḥasan Shīrzād, Muḥsin Nūrā‘Ī
    One of the important topics in the Islamic theology that is discussed by the scholars of theology and interpretation is God’s active attributes like sustenance provision which originates from the relation of Supreme Essence with His creatures. For the first time, based on the theory of Georges Dumezil in the field of comparative mythology, the active attributes of God or gods are studied in the form of a three-fold pattern, and the viewpoint of the Qur’ān is explicated about it. This study shows that the pre-Islam Arabs – being influenced by the beliefs of Indian and European tribes – have categorized the active attributes of gods into three main classes: ruling, war, and production, and have deemed each of the gods possessing one of those attributes. The noble Qur’ān also has employed this three-fold pattern for mentioning the active attributes of God.  It is different in that the noble Qur’ān has replaced the many gods of Ignorant Era with the unique God. It also has taken the aforesaid three-fold functions altogether in the unique God, in place of ascribing them to three groups of gods.
    Keywords: divinity, Islamic Theology, Divine Attributes, Georges Dumezil, comparative mythology}
  • سید محمد اکبریان *

    اعتقاد به تثلیث در کتاب مقدس مسیحی از چالش های بسیار مهم برای متکلمان مسیحی بوده است؛ به ویژه برای کسانی که کوشیده اند در بحث تطبیقی آن را سازگار با توحید در قرآن نشان دهند. خانم ماسون با اذعان به برتری قرآن در مسئله توحید در قرآن و برخی ضعف های اندیشه مسیحی در آن، تلاش دارد از این چالش بیرون آمده، به نوعی اندیشه تثلیث را سازگار با توحید نشان دهد؛ اما در این راه موفق نبوده است. تلاش برخی محققان بر آن است دیدگاه او را متفاوت با اندیشمندان مسیحی دیگر و متاثر از اندیشه عرفانی اسلام نشان دهند؛ اما تبیین دیدگاه او نشان می دهد اندیشه او با دیگر اندیشمندان مسیحی تفاوت ندارد. همچنین اندیشه او متفاوت با دیدگاه عرفانی است که از وحدت وجود سخن گفته اند. اعتقاد به تثلیث با هر نوع تقریری از آن با دیدگاه قرآن تفاوت بنیادی دارد. این تفاوت و انتقاد بنیادی به عقیده تثلیث با دقت در آیات قرآن و اندیشه تفسیری برخی اندیشمندان مانند صدرا به طور روشن قابل بازیابی است.

    کلید واژگان: توحید, تثلیث, الوهیت, رابطه عرضی, ماسون, ملاصدرا}
    Seyyed Mohammad Akbarian *

    Belief in the Trinity in the Christian holy Book has been a major challenge for Christian theologians; especially for those who have tried to show it in accordance with monotheism in the Qur'an in the comparative discussion. Confirming the superiority of the Qur'an in the issue of monotheism and some weaknesses of Christian thought in it, Ms. Masson tries to triumph over this challenge in a way that shows the idea of ​​the Trinity as being compatible with monotheism; but she has not been successful in this way. Some scholars try to show her views as being different from other Christian thinkers and influenced by the mystical thought of Islam; but the explanation of her view shows that her thought is not different from other Christian thinkers. Her thought is also different from the mystical view that has spoken of the unity of existence. Belief in the Trinity, with any interpretation of it, is fundamentally different from the view of the Qur'an. This fundamental difference and critique of the Trinity is clearly perceiveable to the verses of the Qur'an and the interpretive thought of some thinkers such as Sadra.

    Keywords: monotheism, Trinity, Compatibility, Divinity, Latitudinal Relation}
  • زهره بابااحمدی میلانی*، نصرت نیل ساز

    خداشناسی از موضوعات بسیار اساسی و مهم در قرآن کریم و بیان ایمه علیهم السلام است. در موارد فراوانی از آیات قرآن و کلام ایمه اطهار به ویژه حضرت علی(ع)، با تعابیر مختلف به راه های خداشناسی اشاره شده است. از مهم ترین این راه ها؛ راه فطرت، راه عقلی - حسی، و راه عقلی _ فلسفی است. از آن جا که نهج البلاغه پس از قرآن کریم، ارزشمندترین کتاب هدایت و انسان سازی محسوب می شود و انعکاس آیات آسمانی قرآن در آن مشهود است، در این پژوهش با روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی - تحلیلی در بررسی داده ها، به تبیین راه های اثبات وجود خدا از دیدگاه نهج البلاغه، سپس تطبیق آن با آیات قرآن می پردازیم. نتایج حاصل از تحقیق، نشان می دهد که گاهی انسان به مجرد توجه به نظام عالم هستی، به حکم عقل فطری، وجود خدای متعال را باور می کند و هم چنین اساس خلقت موجودات و آفریده ها، نشان می دهد که عالم هستی، مسخر یک موجود مافوق طبیعی است و از نظر عقلی و فلسفی نیز وجود خدا با واسطه اثبات می شود؛ این واسطه ها، یک سری اصول عقلی هستند که ضرورت وجود خدای متعال را ثابت می کنند.

    کلید واژگان: حدوث مخلوقات, خداشناسی, صنع الهی, قرآن, نظم, نهج البلاغه}
    Zohreh Babaaḥmadi Milani *, Noṣrat Nīlsāz

    Of the very basically important issues in noble Qur’ān and the sayings of the Infallibles (a) is divinity. In many cases within the verses of Qur’ān and the speeches of the pure Infallibles (a), the ways of divinity are pointed out with various wordings. Of the important ways are rational-sensory and rational-philosophical ways. Since Nahj al-balāgha, after noble Qur’ān, is the most valuable book for guidance and humanization in which the repeated reflection of heavenly verses of Qur’ān is evident, the ways to prove the existence of God from the viewpoint of Nahj al-balāgha and then its conformity with the verses of Qur’ān are explicated in this study with a library method and a descriptive-analytical method in investigating the data. Results of the study show that sometimes as soon as humans pay attention to the system of the universe, they believe the existence of the sublime God, out of the innate reason. In addition, the base for the creation of beings indicates that the universe is under the control of a supernatural being. Moreover, from the rational and philosophical point of view, the existence of God can be proved with an intermediary; what is considered intermediary is a series of rational principles that proves the necessity of the sublime God’s existence.

    Keywords: Creation of beings, divinity, Divine making, Qur’ān, order, Nahj al-Balāgha}
  • علی کریم پور قراملکی*
    عالمان مسلمان با تدبر در آیات قرآن، و تحلیل توحید، به اقسام مختلفی از توحید اشاره می نمایند. اثبات وحدانیت خداوند با تحلیل اسماء، افعال و اوصاف خداوند، بخش مهمی از طرق تثبیت توحید و تبیین اقسام آن به شمار می ‍ آید. تحلیل حقیقت توحید با نگرش عزت، می ‍ تواند یکی دیگر از منابع مهم اصطیاد توحید باشد. اثبات توحید بر پایه اصل عزت در پژوهش های پیشین دیده نمی شود. ضرورت بحث کنونی در نوع شناخت یگانگی خداوند، به لحاظ کسب نگاهی جدیدتر به عزت و اثرگذاری توحید مبتنی بر عزت در زندگی انسان است. در این مقاله، با روش توصیفی _ تحلیلی از آیات قرآن و احادیث، توحید عزت بنیان بررسی می ‍ شود. بر اساس تحلیل مفهوم قرآنی عزت و بازشناسی آن با رویکرد توحیدی، اصل عزت به مثابه ماخذ برهان اثبات توحید قرار می ‍ گیرد. این ماخذ، ابعاد جدیدی از توحید را نشان می ‍ دهد. یافته های پژوهش، معطوف به این حقیقت است که توحید عزت بنیان و ویژگی های آن، از آیات و احادیث قابل اصطیاد است.
    کلید واژگان: توحید, آیات قرآن, عزت, توحید عزت بنیان, الوهیت}
    Ali Karimpour Gharamaleki *
    Muslim scholars, by contemplating the Qur'an verses and analyzing monotheism, refer to different types of monotheism. Proving the oneness of God by analyzing the God's names, actions and attributes is an important part of establishing monotheism and explaining its types. Analyzing the truth of monotheism with dignity can be another important source of achieving monotheism. There is no proof of monotheism based on dignity in previous researches. This issue is necessary in terms of gaining a newer view of dignity and the impact of dignity-based monotheism on human life. In this article, with the descriptive-analytical method of Qur'anic verses and traditions, the dignity-based monotheism is examined. Based on the analysis of dignity-based monotheism Qur’anic concept, and recognizing it with a monotheistic approach, the dignity principle is the proof of monotheism. This source shows new dimensions of monotheism. The findings are focused on the fact that the dignity-based monotheism and its characteristics can be found in verses and traditions.
    Keywords: Monotheism, Qur’anic verses, dignity, dignity-based monotheism, divinity}
  • مریم احمدی کافشانی*، عبدالرسول کشفی، محمدرضا بیات

    نسبت «شخص وارگی» و «امر الوهی»، همواره، از مسایل مهم الهیات و فلسفه دین بوده و سبب شکل گیری دوگانه «شخص وارگی» و «ناشخص وارگی» امر الوهی شده است. «شخص وارگی» به معنای داشتن اوصافی مانند علم، قدرت، اراده و خیر است که در انسان نیز، به صورت محدود، دیده می شود. «تییزم» با نسبت دادن چنین اوصافی به امر الوهی، مهم ترین مدافع شخص وارگی است. در مقابل، «پنتییزم» چنین استدلال می کند که الف) شخص، مساوی انسان است؛ ب) جسمانیت، مشخصه بارز انسان است؛ ج) در نتیجه، داشتن صفاتی مانند علم و اراده مستلزم جسمانیت و مساوی انسان وارگی است. بنابراین، امر الوهی پنتییستی از داشتن این اوصاف مبراست. چیستی نسبت میان الوهیت و شخص وارگی، پرسش اصلی مقاله حاضر است. نسبت جسمانیت با شخص وارگی و نسبت کمال با امر الوهی ناشخص وار، سوالات فرعی پژوهش را تشکیل می دهند و بر آنیم تا نشان دهیم که شخص وارگی لازمه «الوهیت» است. این مسیر با بررسی مولفه های الوهیت، یعنی تعالی، تاثیرگذاری و عدم تناهی، و بیان دیدگاه های معارض پی گیری می شود. در پایان، روشن می شود که - بر خلاف ادعای منتقدان - «جسمانیت»، لازمه شخص وارگی نیست و همچنین انکار شخص وارگی امر الوهی و در عین حال، پذیرش مولفه های کمال مانند «آگاهی»، در گفتار قایلان به ناشخص وارگی تناقض آمیز و نامنسجم است.

    کلید واژگان: امر الوهی, شخص, الوهیت, شخص وارگی, ناشخص وارگی}
    Maryam Ahmadi Kafshani *, Abdul Rasool Kashfi, Mohammad Reza Bayat

    All popular concepts of deity (Theism, Pantheism, and Panentheism) believe in divinity. In Theism, “God” has attributes such as consciousness, will, goodness, and so forth, which can be seen in humans. On the contrary, pantheists argue that: a) the person is equal to the human being; b) embodiment is a prominent feature of the human being; c) having attributes such as consciousness, will, and so forth, requires a body and equates to anthropomorphism. In other words, these attributes are inevitably associated with embodiment and the resulting limitations. Thereby, the pantheistic deity is impersonal. There is a duality of the “personality” and “impersonality” of the deity. The crucial question of this article is, “what is the relationship between divinity and personality?” The relationship of embodiment to personality and the relationship of perfection to the impersonal deity, constitute the sub-questions of it. We show that there is a significant relationship between personality and divinity. In the first section, the term divinity is examined; firstly, it is assumed that, contrary to pantheism, divinity is definable. Otto’s attempting to trace the origins of the “holy” and the historical studying of pantheistic approaches confirms this assumption. Secondly, “Infinity, ” “influence, ” and “transcendence” are three critical terms in defining divinity. Pantheistic argument showed that all critiques of personality are summed up in the fact that personality is a limiting factor. That is, it is inconceivable that the transcendent, infinite, and influential deity can be a person. Therefore, in the second part, the concept of person is examined, and we conclude that: 1) there is a relation between the practical terms in person’s meaning and the terms of divinity; 2) Although the main critique of the deity’s personality is the embodiment, it is not a crucial term in defining the person. That is why Michael Levin is in contradiction when he believes that divine unity doesn’t need to be a person or conscious, it is sufficient to be perfect. The question arises as to what perfection means without consciousness, power, and will? Isn’t a human being more complete due to the pantheistic divine unity? Accordingly, an analysis of perfection without addressing personal attributes puts pantheists in an apparent contradiction. Besides, impersonality faces a severe dilemma; if they do not take the personal attributes, according to Kant, the deity is reduced to an object. Instead, there could be some responses to anthropomorphism; firstly, the basis of the Pantheistic mistake is to generalize the meaning of finite consciousness or will to an infinite being, whereas temporality is an attribute of the deity’s knowledge or will’s objects, not of the deity’s knowledge and will. Secondly, the study shows where personality is interpreted to anthropomorphism, it focuses on the late idea in Christian thought about Jesus, while the history of attributing the deity to consciousness, will, and so forth, is much older. Finally, it is indicated that the critiques of the personality are not strong enough to challenge it. So, according to the “Principle of Simplicity”, believers in the personality of the deity have a more justified view.

    Keywords: Deity, person, divinity, Personality, impersonality}
  • سجاد میرزایی*، رضا حاجی ابراهیم

    چیستی «صراط» و ویژگی‌های آن از مسایل مهم الهیات و معارف دینی است. هر نوع تبیین و تفسیری از آن در مباحث کلامی و شبکه معارف دین تاثیرگذار است. در این تحقیق «معنا و حقیقت صراط»، در سه حوزه تکوین، تشریع و جزا از منظر علامه طباطبایی بررسی شده است. نتیجه تحقیق اینکه ایشان در منظومه فکری و جهان‌بینی خویش به نظام‌های چهارگانه 1. علی و معلولی، 2. حرکت، 3. مولویت و عبودیت و 4. ربوبی پرداخته و در هر کدام تعریفی منطبق با همان نظام، برای صراط ارایه کرده است. «صراط»، در حوزه تکوین، با نظر به دو نظام «علی و معلولی» و «حرکت» (در صورتی که حرکت غیرارادی باشد) تبیین گردیده و در حوزه تشریع با نظر به سه نظام «حرکت» (در قسم حرکت ارادی)، «مولویت و عبودیت» و «ربوبیت» تعریف شده است. در حوزه جزا، تعریفی معطوف به تعریف صراط تشریعی ارایه می‌گردد.

    کلید واژگان: صراط, تشریع, تکوین, ربوبیت, علامه طباطبائی}
    Sajjad Mirza’i*, Reza Haji Ibrahim

    The nature of “Sirat” (the Path or Bridge which every human must pass on the "Day of Judgment" to enter the Paradise) and its features are among the important issues in theology and religious teachings. Any explanation and interpretation of it is influential in theological discussions and the network of religious teachings. In this study, “the meaning and truth of Sirat” in three spheres of genesis, legislation and punishment in Allamah Tabatabai’s view is investigated. The results show that Allamah deals with the four systems (cause and effect, motion, authority and servitude, and divinity) in his intellectual system and his worldview, and has offered in each system a definition according to that system for Sirat. In the sphere of genesis, Sirat has been explained with a consideration of the two systems of “cause and effect” and “motion” (if it is involuntary); and in the sphere of legislation, it is defined with a consideration of the three systems of “motion” (in voluntary motion), “authority and servitude”, and “divinity”. In the sphere of punishment, a definition related to the definition of legislative Sirat is presented.

    Keywords: Sirat, legislation, genesis, divinity, Allamah Tabatabai}
  • سید مصطفی هاشمی نجف آبادی*، روح الله حیاتی مقدم
    انسان ها در طول تاریخ خدایانی غیر از الله داشتند و آنها را می پرستیدند؛ چراکه آنان را ارباب خود می دانستند و نعمت های خود را از آنان می پنداشتند. انبیا: با کتاب های آسمانی به سوی آنان آمدند تا ربوبیت را از غیر خدا نفی کرده و مردم را از قید عبودیت غیر او رها سازند؛ بر همین اساس، بسیاری از آیات قرآن کریم در اثبات ربوبیت برای الله و نفی ربوبیت از غیر او نازل گردید. ابن جریر طبری از مفسران اهل سنت، با بررسی آیات قرآن، چنین نتیجه گرفته است که شرک مشرکان تنها در شرک الوهی خلاصه نمی شود و آنان در ربوبیت خدای متعال نیز، مشرک بودند؛ در حالی که وهابی ها با استناد به چند آیه از قرآن، انسان ها را در ربوبیت خداوند موحد دانسته و رسالت انبیا را در دعوت به توحید عبادی خلاصه می کنند. طبری در تفسیر جامع البیان بر این نکته تاکید داشته که مشرکان، اگرچه عالم به ربوبیت الله بوده و به این امر اقرار داشته اند، ولی در عمل، ربوبیت غیر خدای متعال را پذیرفته اند. در این مقاله دیدگاه وهابیت و ابن جریر طبری در ربوبیت خدای متعال مورد مقایسه قرار می گیرد و در نهایت روشن می گردد که دیدگاه وهابیت، مورد تایید طبری نمی باشد.
    کلید واژگان: شرک ربوبی مشرکان, وهابیت, طبری, ربوبیت}
    Sayed Mustafa Hashemi Najaf Abadi *, Ruhollah Hayati Moghadam
    Throughout the history, the human beings were worshipping different Gods and consume that they are the administrators of this world, thinking that they give them the blessings. The holy prophets came to guide the mankind to the right path, inviting the people toward the God. There are so many verses in the Holy Quran referring to the deity of the God. Ibn Jarir Tabari, the great Sunni scholar maintain that the polytheism of pagans is not limited to their polytheism in administrating but include deity as well. While, the Wahhabi referring to some of the Quranic verses believe that the pagans knew that there is only one God, but they failed in knowing the senses of the true God. Tabari in his famous book, Jame al-Bayan says that although the pagans were believed in deity of the God theoretically, but in practice were worshipping the other Gods. In this essay, the viewpoints of Wahhabi and Tabari will be compared. The results are that the Tabari view is valid in this case.
    Keywords: Polytheism in Deity, Wahhabism, Tabari, divinity}
  • فرشته چهرزاد*
    مسیله عدم ایمان مشرکان به ربوبیت پروردگار متعال، از موضوعات مسلم و محرز قرآن کریم است. دلیل شرک آنان در ربوبیت این است که معبودهای خود را نافع، ضار و مالک شفاعت می پنداشتند. آنان علی رغم اینکه خالقی جز الله نمی شناختند، اما شیون ربوبی را به غیرالله نسبت می دادند؛ از این رو، علامه طباطبایی معتقد است، مشرکین با اینکه خالقی جز الله نمی شناختند، اما در ربوبیت مشرک بودند؛ زیرا تدبیر امور هستی را در دست معبودهای خود می دانستند؛ برخلاف دیدگاه علامه طباطبایی، علمای وهابی مشرکین را در مسیله ربوبیت موحد می دانند و معتقدند: مشرکین همان گونه که به خالقی غیر از الله معتقد نبودند، ربوبیت را از آن الله می دانستند و مالک، رازق، محیی، ممیت و مدبری جز الله نمی شناختند. ادله فراوانی از قرآن بر بطلان دیدگاه وهابیان مبنی بر عدم شرک مشرکین در ربوبیت دلالت دارد که در این نوشته، مهم ترین آنها را از زبان علامه طباطبایی بیان خواهیم کرد.
    کلید واژگان: توحید, ربوبیت, علامه طباطبایی, وهابیت}
    Fereshte Chehrzad *
    One of the essentials mentioned in the holy Quran is that the pagans did not believe in divinity of God. Because they thought that their gods can affect in events in this world. Although pretending that there is no creator but God, they attribute God's affairs to someone other than God. The polymath Tabatabaee believes that the pagans were claiming that the God is the creator of this world but they were pagan in divinity. On the contrary, The Wahhabi scholars maintain that the pagans were monotheists in divinity and were attributing all of the God's attributes to Him and believed in no other God but Him. There are so many proofs for refuting this claim which will be mentioned in this essay from the viewpoint of polymath Tabatabaee.
    Keywords: Monotheism, divinity, the Polymath Tabatabaee, Wahhabism}
  • محمد عابدی *

    توحید ربوبی از اصلی ترین اعتقادات قرآنی است که بروندادهای تاثیرگذاری در نوع پاسخ به مسایل سیاسی دارد. مسئله اصلی تحقیق این است که اعتقاد به وحدانیت ربوبی- به ویژه در بعد تشریعی- موجد چه پاسخ های متفاوتی- نسبت به مبانی غیر توحیدی- به مسایل سیاسی است؟ تاکید فرضیه تحقیق بر این است که پاسخ های مبتنی بر این اعتقاد به وحدانیت ربوبی به مسایل سیاسی تمایزات معناداری نسبت به پاسخ های مبتنی بر عدم چنین اعتقادی دارند. از جمله امکان ورود به مرحله تفویض تصرفات تشریعی سیاسی فراهم می آید؛ قوانین الهی بر تشریعات سیاسی حاکمیت می یابند؛ تبعیت از نظام ارزشی سیاسی قرآن لازم می شود؛ تشکیل حکومت برای تامین مطالبات ربوبی در حیات اجتماعی- سیاسی ضرورت می یابد؛ حکومت متعهد به تامین کمال بشر می گردد؛ و اختیاراتش محدود به چارچوب تشریعات ربوبی می شود. تحقیق به جهت تبیین لوازم عقلی توحید ربوبی تشریعی به روش تفسیر عقلی و در موارد نیاز به استنادات نقلی به روش تفسیری استوار است و به تناسب به الزامات دیدگاه های رقیب نگاهی انتقادی دارد.

    کلید واژگان: برونداد, مبانی, ربوبیت, توحید ربوبی, حیات سیاسی}
    Mohammad Abedi *

    Divine monotheism is one of the main Qur’anic beliefs which has a great outcome for the type of answers to political matters. The main question of this research is: what are the different answers (compared with polytheistic bases) to political matters while believing in the Divine monotheism (especially the legislative aspect)? The hypothesis of this research underlines that the answers to political matters based on the belief of the Divine monotheism are sensibly different with the answers based on not having such a belief; including: it will be possible to enter the stage of delegating the political legislative changes; the Divine laws will be dominant on the sovereignty’s political legislations; it will be necessary to obey the political system of the holy Qur’an; it will be necessary to form a government to obtain the Divine desires in the political-social aspects; the government will be obliged to provide the situation for human’s perfection and its authority will be limited to the Divine legislations. This research has a rational interpretative method to explain the rational consequences of the legislative Divine monotheism, and in some cases uses an interpretive method for [Islamic] traditional documentations; and has a critical look to the consequences and corollaries of the views of the opposite side.

    Keywords: Outcome, bases, Divinity, Divine monotheism, Political Life}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال