به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ontology » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «ontology» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • ابراهیم رستمی*
    تحلیل تطبیقی نوع نگرش به جهان هستی در چگونگی اثبات و ارتباط خدا با ماسوی الله در فلسفه مشایی،صدرایی و عرفان نظریچکیده: پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی تطبیقی به تطور فکری و تحلیل بسترهای ظهور براهین متنوع فلسفی در اثبات ذات حق و تاثیر آن در تبیین کیفیت ارتباط خدا با ماسوی الله در فلسفه مشایی ، صدرایی و عرفان نظری پرداخته است.دار هستی در عین اینکه یک حقیقت است اما در مقام شناخت، تفسیرهای متعددی از سوی فلاسفه و عرفا صورت گرفته است. بر هستی شناسی مشایی، تحقق ماهیات و تکثر اشیاء حاکم است و هیچ سنخیتی بین ذات واجب الوجود با سایر اشیاء وجود نداشته اما در عین حال همه اشیاء تحت إحاطه خداوند بوده و در حدوث و بقایشان به حق نیازمندند.در هستی شناسی صدرایی، عالم هستی دار وجود و وحدت است نه ماهیات و کثرت، و وجود یک حقیقت دارای مراتب است که اعلی مرتبه آن وجود حق تبارک وتعالی است و سایر اشیاء به اضافه اشراقی و معیت قیومیه حق تعالی موجودند. در هستی شناسی عرفانی نه تنها ماهیت بهره ای از حقیقت ندارد بلکه خود وجود هم عاری از شدت و ضعف و تحقق مراتب است، بلکه وجود یک حقیقت شخصی است که همان ذات حق تعالی است و دارای ظهورات مختلف بوده و برخلاف فهم فلسفی، اشیاء سهمی از وجود نداشته و خداوند در عین اینکه با همه اشیاء و مظاهر است اما مبرای از همه تعینات اشیاء بوده و غیر آنهاست.از دستاوردهای این پژوهش، تحلیل براهین فلسفی در اثبات ذات حق،تبیین تاثیر هستی شناسی در چگونگی ارتباط خدا با موجودات و تطبیق سه نظام فکری مشایی،صدرایی و عرفانی است.
    کلید واژگان: هستی شناسی, ارتباط خدا با موجودات, فلسفه مشایی, فلسفه صدرایی, عرفان نظری}
    Ebrahim Rostami *
    The influence of ontology on how God exists and relates to beingsIn the philosophy of Mashaei, Sadra and theoretical mysticismReview:The present study with an analytical-comparative approach has dealt with the effect of ontology on how God exists and relates to beings in Peripatetic philosophy, Sadraism and theoretical mysticism. Existence is a truth, but in terms of cognition, many interpretations have been made by philosophers and mystics. There is no similarity between the obligatory essence of existence and other objects, but at the same time all objects are under the protection of God and need God in their occurrence and survival. Truth has levels, the highest level of which is the existence of the Blessed and Exalted Right, and the other levels below are the same objects that exist in addition to the enlightenment and the guardianship of the Supreme Being. It is a matter of intensity and weakness and realization of levels. Rather, it is the existence of a personal truth which is the essence of the Supreme Being and has different manifestations and contrary to philosophical understanding, objects have no share in existence and God is free from all objects and manifestations all appointments are objects and other than them.
    Keywords: : ontology, existence of God, relation of God to beings Sadraei philosophy, theoretical mysticism}
  • رضا نصرتی مومیوندی*، محمد (جلال الدین) ملکی، حسن رمضانی

    بحث ذات و صفات الهی را می توان از ارزشمندترین مباحث رشته های عقلی و نقلی دانست. عرفان خدا انگیزه بیشتری برای وصال به آن کمال مطلق حاصل می کند، برعکس عبادت جاهلانه که تاثیر بسیار کمتری در پی خواهد داشت؛ اینجاست که ارزش بحث خداشناسی و شیوه اتصاف ذات به صفات روشن می شود. درواقع بحث ذات و صفات به سه بخش معناشناسی ذات و صفات، هستی شناسی و معرفت شناسی آنها تقسیم می شود. در بخش معناشناسی تفاسیر گوناگونی وجود دارد و علم، قدرت، سمع، بصر، اراده، حیات و کلام که صفات سبعه اند، بر اساس مبانی عرفا و حکما و متکلمان و اهل شرع قابل تعریف اند. هستی شناسی و رابطه ذات و صفات نیز وجوه گوناگونی را دارد؛ مانند عینیت ذات و صفات که دیدگاه اهل شرع، حکما و عرفاست و به معنای نفی استقلال صفات است.قیام صفات به ذات یا زیادت صفات بر ذات دیدگاه اشاعره و فخر رازی است و نیابت ذات از صفات و اثبات ذاتی که همان صفات است، به معتزله نسبت داده می شود. فخر رازی نیز دیدگاه های متمایزی مانند اضافه و نسبی بودن علم و نفسی بودن کلام الهی دارد و در تعریف قدرت نیز صحت فعل و ترک را در فعل فاعل مختار وارد گردانیده است. این مقاله دیدگاه او را در دو بعد معناشناسی و هستی شناسی ذات و صفات بررسی، تحلیل و نقد می کند

    کلید واژگان: ذات خدا, صفات سبعه, معناشناسی, وجودشناسی, فخررازی}
    Reza Nosrati Moomivandi *, Mohammad (Jalal Al-Din) Maleki, Hassan Ramazani

    The problem of divine essence and attributes is widely recognized as one of the most significant issues in theoretical and transmitted disciplines. Understanding the nature of God provides motivation for a deep connection with the absolute perfection, whereas worship based on ignorance is less effective in this regard. Consequently, the discussion surrounding God's essence and the characterization of its attributes holds great significance. In fact, the problem of divine essence and attributes can be categorized into three distinct areas: semantics, ontology, and epistemology. Regarding semantics, there exist multiple accounts. The attributes commonly referred to as the "seven attributes"—knowledge, power, hearing, seeing, will, life, and word—can be understood through mystical, philosophical, theological, and sharia perspectives. Furthermore, the ontology of attributes and their connection to the divine essence encompass various dimensions. One aspect involves the identification of the essence and attributes, which entails the rejection of the independent existence of the attributes. This viewpoint is shared among adherents of sharia, philosophers, and mystics. According to Ashʿarite theologians, including Fakhr al-Rāzī, the divine attributes are dependent on the divine essence, resulting in their distinction. On the other hand, Miʿtazilites purportedly assert that the essence serves as a representation of the attributes. Fakhr al-Rāzī himself holds distinctive perspectives, such as emphasizing the relational nature of knowledge and the intrinsic nature of the divine word. Additionally, in his definition of power, he includes the permissibility of both action and omission within the actions of a free agent. This article explores Fakhr al-Rāzī's viewpoints regarding the semantics and ontology of the essence and attributes.

    Keywords: Divine essence, the seven attributes, semantics, ontology, Fakhr al-Rāzī}
  • امیرحسین میرزا ابوالحسنی*
    مهم ترین ویژگی های عقل به لحاظ ماهیت و معناشناسی در نگاه سلفیه عبارت اند از: 1. عقل، نوعی غریزه است؛ 2. برخلاف دیدگاه حکما که عقل را جوهر می دانند، عقل عرض است؛ 3. معنای واقعی عقل، همان گونه که در قرآن مطرح شده، «قلب» است؛ 4. عقل به لحاظ ماهیت متعدد و متکثر است. عقل را غریزه دانستن نشان از تقلیل منزلت عقل به عنوان منبعی ادراکی در نگاه ابن تیمیه و سلفیان پیرو او است. در حالی که از منظر آیات و روایات و آرای بزرگان اندیشه، عقل واجد منزلتی متعالی و وجه تمایز انسان از سایر حیوانات است. اما عقل در نگاه ملاصدرا، به عنوان مرتبه عالیه نفس انسانی، قوه ادراکی مستقل و جوهری مجرد و غیرجسمانی است. دیدگاه ملاصدرا در معناشناسی و هستی شناسی عقل، در مقایسه با دیدگاه ابن تیمیه، به عقلی نزدیک تر است که در آیات قرآن و روایات به آن توجه و بر آن تاکید شده است.
    کلید واژگان: عقل, معناشناسی, هستی شناسی, سلفیه, ابن تیمیه, ملاصدرا}
    Amirhosein Mirzaabolhasani *
    The most important characteristics of intellect in terms of nature and meaning in the view of Salafism are: 1. Intellect is a kind of instinct 2. Contrary to the view of philosophers who consider intellect to be the essence, it is accident 3. The real meaning of intellect, as stated in the Quran, is heart 4. Intellect has multiple natures. Considering reason as an instinct shows the reduction of the dignity of reason as a source of perception in the eyes of Ibn Taymiyyah and his followers. This is despite the fact that, according to the verses and narrations and the opinions of the great intellectuals, reason has supreme dignity and distinguishes humans from other creatures. But in Mullah Sadra's view, intellect, as the highest level of the human soul, is an independent perceptive faculty and an abstract and immaterial essence. Compared to Ibn Taymiyyah's point of view, Mulla Sadra's view on the semantics and ontology of reason is closer to the meaning of reason that has been emphasized in the verses of the Quran and hadiths.
    .
    Keywords: Intellect, semantics, ontology, Salafism, Ibn Taymiyyah, Mulla Sadra}
  • همایون جمشیدیان*
    خیام در رباعیات در باب مسایل بنیادین انسان و هستی موضوعات یا پرسش هایی را مطرح کرده و از همان روزگار واکنش هایی را برانگیخته است. کسانی چون نجم رازی در عوض نقد اندیشه، شخص او را نقد و هجو کرده اند. از دیگرسو در مخزن الاسرار نظامی مفاهیم، نمادها و تصاویری را می توان دید که عینا یا با تفاوت های جزیی در رباعیات خیام به کار رفته است و به نظر می رسد پاسخی به آن اشعار باشد. پس از تحلیل و طبقه بندی این مفاهیم و تصاویر در سطح مسایل بنیادین انسان و هستی این نتیجه به دست آمد که نظامی با برگرفتن مفاهیم و تصاویر خیام و موضوعات و مسایلی که او مطرح کرده بود از منظری عرفانی به آن پاسخ داده و برون شدی از آن حیرانی فلسفی ارایه کرده است.
    کلید واژگان: خیام, نظامی, انسان, مخزن الاسرار, هستی شناسی}
    Homayun Jamshidian *
    In his quatrains, Khayyam has raised issues or questions about the fundamental issues of man and existence and has provoked reactions since those days. On the other hand, in the repository of military secrets, one can see concepts, symbols and images that are used identically or with slight differences in Khayyam's quatrains and seem to be a response to those poems. After analyzing and classifying these concepts and images at the level of the fundamental issues of man and existence, it was concluded that Nizami responded to it from a mystical perspective by taking the concepts and images of Khayyam and the topics and issues that he raised. Shadi has presented a philosophical surprise.
    Keywords: Khayyam, nezami, Man, Makhzan-ol Alasrar, Ontology}
  • سمانه فیضی، مهدی حسن زاده*، بهزاد حمیدیه
    لوکمان دین را نظامی معنایی تعریف می کند که انسان را از ماهیت بیولوژیک خود فراتر برده و به کنش گر صحنه ی اجتماعی تبدیل می کند. از آنجاکه درک مبانی فلسفی علم برای فهم و تفسیر دقیق نظریه ها و نتایج پژوهش مهم است و بنیان اندیشه ی محقق و میزان انسجام نظریه او را روشن می کند، در نوشتار حاضر مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی این تعریف بررسی شده است. لوکمان در هستی شناسی موضعی بینابین دارد؛ در این که دین در رابطه بیناذهنی افراد به وجود می آید برساخت گرا و در این که به عنوان نهاد، قدرت کنترل اجتماعی دارد واقع گرا به نظر می رسد. او در معرفت شناسی و روش شناسی، برساخت گرا است و معتقد است پدیدارشناسی رهیافتی است که می تواند چارچوبی برای درک مفاهیم و اندازه گیری واقعیت اجتماعی از موضع برساخت گرا به دست بدهد اما در روش میان جامعه شناسی به عنوان علم و پدیدارشناسی به عنوان فلسفه تمایز می نهد و پدیدارشناسی را هم چون زمینه نظری برای اندیشه خویش به کار می گیرد.
    کلید واژگان: توماس لوکمان, تعریف دین, هستی شناسی, معرفت شناسی, روش شناسی}
    Samane Feizi, Mehdi Hassanzadeh *, Behzad Hamidieh
    Luckmann defines religion as a meaning system that transcends man from his biological nature to become actor of the social scene. Since understanding the philosophical foundations of science is important for understanding and interpreting theories and research results accurately and clarifies the basis of the researcher's thought and coherence of his theory, in this paper the ontological, epistemological and methodological foundations this definition has been investigated. Luckmann has an intermediate position in ontology; he seems to be realistic in that religion arises in the intersubjective relationship of individuals, and has the power of social control as an institution. In epistemology and methodology, he is constructivist; believes that phenomenology is an approach can provide a framework for understanding the concepts and measuring social reality from a constructivist standpoint. But in method, he distinguishes between sociology as science and phenomenology as philosophy, and uses phenomenology as a theoretical context for his thought.
    Keywords: Thomas Luckmann, religion, Ontology, Epistemology, Methodology}
  • حمیدرضا خادمی، وحید محمودی*

    مفاتح غیب» واژهای قرآنی و برگرفته از آیه 59 سوره انعام است. مفسران، فیلسوفان و عارفان در خصوص معنا، تفسیر و تاویل این آیه به بحث و بررسی پرداخته اند. نظرات عارفان درباره مفاتح غیب را می توان به دو دوره زمانی قبل و بعد از ابن عربی تقسیم کرد. در دوره پیشاابن عربی تبیین های معرفت شناسانه و انسان شناسانه از مفاتح غیب نمود بیشتری دارد و سپس با ظهور غزالی رویکرد وجودشناسانه به مفاتح غیب آغاز و قوت می گیرد، به طوری که او از آن به علم اسباب تعبیر می کند. ازاین رو، غزالی تنها صفت علم را مفاتح غیب می داند؛ اما با روزبهان بقلی این رویکرد نضج و تفصیل بیشتری می یابد. او تمامی صفات ازلی را به-عنوان مفاتح غیب معرفی می کند. با ظهور ابن عربی رویکرد وجودشناسانه به اوج خود می رسد. در دوره پساابن عربی رویکرد وجودشناسانه غالب است و از مفاتح غیب به اسمای ذاتی، مراتب وجود و سر قدر تعبیر می شود. درباره امکان معرفت به مفاتح غیب نیز نظرات دو گونه است؛ برخی آن را حتی برای پیامبران و ملایکه مقرب غیرممکن دانسته اند و علم به آن را درانحصار خداوند می دانند و برخی نیز علم به آن را برای کملین انبیا و اولیا میسر می دانند. برخی نیز با رویکردی شیعی از این نیز فراتررفته و از وجود حضرات معصومین (علیهم السلام) به مفاتح غیب تعبیرکرده اند.

    کلید واژگان: مفاتح غیب, عرفان, رویکرد وجودشناسانه, رویکرد انسان شناسانه, رویکرد معرفت شناسانه}
    Hamidreza Khademi, Vahid Mahmoudi *

    Mafateh alghaib is the Quranic word, derived from verse 59 of Surah al-Anam. The commentators, philosophers and mystics have discussed the meaning and interpretation of it, and this article deals with this subject through a mystical approach. The views of the mystics about the keys-the treasure of the unseen can be divided into two periods, before and after Ibn Arabi. In the period before Ibn Arabi, epistemological and anthropological explanations of the unseen keys are more prominent, and then with the advent of al-Ghazali, the ontological approach to the unseen keys begins, so that he interprets it as the Knowledge of causes. Therefore, al-Ghazali knows only the attribute of Knowledge as Mafateh alghaib. But with Roozbehan Baqli, this approach becomes more mature and detailed. He introduces all the eternal attributes as the keys of the unseen. With the advent of Ibn Arabi, the ontological approach reaches to acme. In the post-Ibn Arabi period, the ontological approach prevails and the keys of the unseen are interpreted as intrinsic Names, levels of existence and mystery of destiny. There are two kinds of views about the possibility of knowledge to Mafateh Alghaib; Some consider it impossible even for the Prophets and Angels, And believe the knowledge of it is in the monopoly of God; And some have also known it for the prophets and the saints, and even some of them have translated Mafateh Alghaib to Shiite Imams (PBUH).

    Keywords: Mafateh Alghaib, mysticism, Epistemology, Ontology, Anthropology}
  • ابراهیم حنیف نیا*، علی افضلی، یوسف غضبانی، رسول مزرئی
    گرچه مفهوم «وجود» معلوم، و حقیقت آن واحد است، اما دیدگاه های متفاوتی درباره آن مطرح شده است. نگاه ابن عربی به مسئله وجود از جایگاه متفاوت و ویژه ای برخوردار است. وجودشناسی در مکتب ابن عربی با مسئله بنیادی دیگری تحت عنوان «وحدت شخصیه وجود» گره خورده، که بدون فهم آن، دست یابی به نظام هستی شناسانه این عارف بزرگ دشوار می شود. لذا کوشیده ایم با تکیه بر دو کتاب مهم ابن عربی، فتوحات و فصوص، مستقیما نظر او را درباره وجود جویا شویم. از نظر ابن عربی، در عالم یک وجود واحد موجود است و آن حق متعال است و باقی موجودات، به یک تعبیر تجلیات و ظهورات و به تعبیری دیگر، اسما و صفات خدا هستند.
    کلید واژگان: وجودشناسی, وحدت شخصیه وجود, ابن عربی, حق, اسما و صفات}
    Ibrahim Hanifniya *, Ali Afzali, Yusof Qazbani, Rasul Mazrai
    Although the concept of "being" is known, and its nature is the same, there are different views on it. Ibn Arabi's view on the issue has a different and special place. Ontology in his school is tied to another fundamental issue called the "personal unity of being", without understanding which, it is difficult to achieve the ontological system of this great mystic. Therefore, we have tried to seek his opinion about "being" directly by relying on his two important books, Fotuhat and Fosus. According to Ibn Arabi, there is a single being in the universe, and that is the Almighty, and the rest of the beings are manifestations, or in other words, the names and attributes of God.
    Keywords: ontology, personal unity of being, Ibn Arabi, Right, names, attributes}
  • سید محمدتقی مرتضوی زاده

    دعا دریچه ای است که خالق هستی بین خود و انسان گشوده تا هم با او به نیازخواهی بپردازد و هم از این طریق به سوی او صعود کند. امام حسین7 ، که از مقام دعا به خوبی آگاه است، در صحرای عرفات برترین رازگویی و نیازخواهی را به پیشگاه خدای خویش عرضه می دارد و در پرتو این نجوا، ما را با حقایقی از عالم وجود آگاه می سازد؛ از معرفی خالق هستی گرفته تا عنایاتش به انسان.ایشان در این دعا، نعمتهای متعدد خالق هستی به انسان را به گونه ای واگو می کند که در کمتر دعایی می توان این گونه مواهب خداوند را به شماره یافت. او از قبل تولد انسان، دوران جنینی، پس از تولد، تربیت و رشد،  یک دوره انسان شناسی، راهنماشناسی، هستی شناسی، روان شناسی، زیست شناسی و مهمتر از همه، خداشناسی به انسان ارایه می کند. بسیاری کوشیده اند تا غوری در این دعا داشته باشند، اما این دعا دریایی است بس ژرف که دسترسی به عمق آن جز برای معصوم، برای دیگری میسر نیست. این مختصر تلاشی در این زمینه به شمار می آید.

    کلید واژگان: دعا, عرفه, انسانشناسی, امام حسین(ع), روانشناسی, زیست شناسی, هستی شناسی}
    Mohammad Mortazavi

    Prayer is a way paved by the Creator of the universe between Himself and man so that he could meet his needs and reach Him. Imam Hussein (AS), well aware of the stand of prayer, offered the best prayer to his God in the desert of 'Arafāt. Through this pray, the Imam makes us familiar with the truths of the world of existence, from the introduction of the Creator of the universe to His blessings for man. In this prayer, the various blessings of the Creator of the universe for man are described in such a unique way that less prayers can do. He offers man the knowledge on prenatal, embryonic, and postnatal periods; also on upbringing, growth, anthropology, guidance, ontology, psychology, biology, and most importantly, theology. Many have tried to contemplate this prayer, but it is like a deep sea, not accessible to anyone but the Imam (AS). This article is a little attempt in this regard.

    Keywords: Prayer, 'Arafāt, Anthropology, Imam Hussein (AS), psychology, biology, ontology}
  • سید علی اصغر میرباقری فرد*، احسان رئیسی

    موضوعات هستی شناختی یکی از ارکان شناخت دیدگاه های عرفانی و تبیین تفاوت سنت ها و مشرب های عرفانی است. درواقع، نظر عارفان در باب هستی بر آرای آن ها را در باب دیگر مسایل اثر می گذارد و اعمال و معاملات آن ها را جهت می دهد. بر همین مبنا پرسش مهم و اساسی در این باب آن است که موضوعات مربوط به شناخت هستی در منظومه فکری عارفان مختلف بر چه اصولی استوار شده و چگونه است. در این مقاله الگوها و مصادیق مربوط به هستی شناسی در دیدگاه عارفان سنت اول و دوم عرفانی تحلیل شده است. یافته ها نشان می دهد عارفان این دو سنت در باب هستی اختلاف نظر اساسی دارند: عارفان سنت اول مبانی هستی شناختی خود را به تبع فیلسوفان و متکلمان بر پایه نظریه وسایط استوار ساخته اند؛ اما عارفان سنت دوم نه تنها در تبیین هستی به این نظریه معتقد نیستند؛ بلکه گاه به شدت با این نظریه و قایلان به آن مخالفت کرده اند.

    کلید واژگان: تصوف, سنت اول عرفانی, سنت دوم عرفانی, عرفان اسلامی, هستی هستی شناسی}
    Sayyed AliAsghar Mirbagherifard *, Ehsan Reisi

    Ontological issues are one of the pillars of understanding mystical views and explaining the differences between mystical traditions. In fact, the mystics' view of the universe influences their views on other issues and directs their actions and transactions. Accordingly, the important and fundamental question in this regard is what are the principles of the issues related to the understanding of universe in the intellectual system of different mystics? In this article, patterns and examples related to the ontology in the point of view of mystics of the first and second mystical traditions are analyzed. The findings show that the mystics of these two traditions have a fundamental difference of opinion about the universe: following philosophers and scholars of Kalām, the mystics of the first tradition have based their ontological foundations on the theory of Vasā’et, but the mystics of the second tradition not only do not believe in this theory, they have opposed this theory and those who believe in it.

    Keywords: Islamic mysticism, Sufism, the first mystical tradition, the second mystical tradition, Ontology, Universe}
  • مسروره مختاری*، سعید آقانژاد صائین

    «شاه داعی شیرازی» یکی از شاعران عارف و مبلغان اندیشه وحدت وجودی ابن عربی است که آثار متعددی به نظم و نثر از وی باقی مانده است. یکی از آثار منظوم وی «سته شاه داعی» است. مثنوی «مشاهد» اولین اثر از مثنوی های شش گانه وی است که شاعر متناسب با مشرب فکری خود، آن را در «هفت مشهد»: طلب، تجرید، ذوق، کشف، معرفت، حقیقت و توحید سروده است. از آن جا که درباره این مثنوی، تاکنون هیچ تحقیق و پژوهشی صورت نگرفته است، تحقیق حاضر، ضمن معرفی این اثر، یکی از مهم ترین مباحث عرفانی؛ یعنی «معرفت» و ارکان و مراتب آن را در این مثنوی به شیوه تحلیلی _ توصیفی مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که پیروی شاعر از ابن عربی و بازتاب چشمگیر اندیشه هستی شناختی وی در عنوان و ساختار اثر، از جمله در بسامد واژه ها و اصطلاحات و همچنین در محتوا قابل تامل است. طبق اندیشه شاه داعی، معرفت دارای مراتب و مدارجی است. شناخت خویشتن، شناخت هستی و شناخت خداوند مهم ترین ارکان معرفت در مثنوی مشاهد است. طبق اندیشه شاه داعی، شناخت انسان با هستی شناسی در ارتباط است و هر دو شناخت یاد شده، انسان را به شناخت خداوند رهنمون می شود. حاصل سخن این که شناخت ذات خداوند برای هیچ سالکی به خاطر امتناع صمدیت امکان پذیر نیست و سالک با اندیشه در تجلیات اسماء و صفات الهی و به شیوه کشف و شهود می تواند به مرحله «توحید» برسد.

    کلید واژگان: شاه داعی شیرازی, مشاهد, ارکان معرفت, هستی شناسی}
    Masroureh Mokhtari *, Saeed Aqanejhad saein

    Shah Dai Shirazi is one of mystic poets and missionaries of Ibn Arabi’ existence unity thought and has written several works including verse and prose. One of his verses is “seteye Shah Dai”. The masnavi “Mashahed” is the first prose of his sextet masnavis in which the poet, considering his thought inclination, has composed in “seven   Mashhad”: request, abstraction, verve, exploration, knowledge, truth, and monotheism. Since no study had been done concerning this masnavi, the present research has introduced this work and studied one of important mystic issues e.g. “knowledge” and its ranks and elements in this Masnavi using analytic- descriptive method. This study indicated   that   following Ibn Arabi   and   impressive   reflection of   his ontological thought in title and structure of the work particularly words, terms frequency, and the content are   notable. According to Shah Dai’s thought,   knowledge   possesses   ranks and degrees.  Knowledge of self, knowledge of existence, and   knowledge of   God are   important elements of knowledge in masnavi Mashahed. Shah Dai argues that knowledge of human is related to ontology and these two lead to knowledge of God. The finding is that knowledge of God   is   not   possible   for   mystic   due   to   refusing   independence   and   the   mystic   can   reach “monotheism” stage thinking about manifestations of divine names and traits using exploration and intuition.

    Keywords: Shah Dai Shirazi, mashahed, elements of knowledge, ontology}
  • قدرت الله خیاطیان*، راحله میرآخورلی

    نورالدین عبدالرحمان جامی- عارف و شاعر معروف قرن نهم هجری- به واسطه نگارش آثار و شروح در تبیین مکتب ابن عربی، تاثیر چشم گیری در گسترش و تداوم آن مکتب در ایران داشته است. وی با غور در آثار ابن عربی، به عنوان یکی از شارحان برتر این مکتب، جایگاه ویژه ای دارد چنان که تعلیقاتی بر فصوص الحکم تحت عنوان نقدالنصوص فی شرح نقش الفصوص و نیز شرحی بر فصوص الحکم نگاشته است. اما در مورد تاثیرگذاری تعالیم جامی بر دیگر متفکران ایرانی، این سوال به ذهن می آید که آیا بحث وحدت وجود - به عنوان مهم ترین آموزه فکری ابن عربی در عرفان نظری- آن گونه که از شرح های جامی بر می آید در تقریرهای فیض کاشانی انعکاسی دارد یا خیر؟ از این رو، این پژوهش برآن است که به روش توصیفی- تطبیقی، احتمال این که تعالیم جامی در تفکر فیض کاشانی در باب وجودشناسی راه یافته است با تکیه بر نقد النصوص و کلمات المکنونه مورد بررسی و تحلیل قرار دهد که با مقایسه بین اندیشه های جامی و فیض کاشانی، ردپای اندیشه های جامی درباره وجودشناسی در تقریرهای فیض کاشانی دیده می شود.

    کلید واژگان: وجود شناسی, وحدت وجود, عبدالرحمان جامی, فیض کاشانی, عرفان تطبیقی}
    Qodratolah Khaiatian *, Rahele Mirakhorli

    Nurdin Abdul Rahman Jamy- famous ninth-century Sufi poet Islamic calendar by the writings and commentaries of Ibn Arabic school in explaining a significant impact on the spread and persistence of schools in Iran. He thought in the works of Ibn Arabic, as one of the top exponents of this school is an important issue. As described in the Nqdalnsvs Hekam as per description Alfsvs role and also wrote a commentary on Hekam. But the influence of the teachings of the cup on the Iranian thinkers, the question comes to mind whether the unity of existence - as the most important teachings of Ibn Arabic thought in theoretical Sufism as the goblet as follows, in the writings of Faiz Kashani Reflective or not? This descriptive comparative study plans, the possibility that the teachings of the cup thinking about ontology reached Faiz Kashani criticized by relying on texts and words Almknvnh examine and analyze the comparison between the ideas of Heroes and grace Kashani, trace Jami ideas about ontology can be seen in the writings of Faiz Kashani.

    Keywords: Ontology, pantheism, Jami, Fayz Kashani, comparative mysticism}
  • سیدتقی واردی

    در حالی که عصر حاضر، عصر اقبال به مهدویت و ظهور منجی امم است و مهدی باوران عالم نیاز به اطلاعات و موضوعات مهدوی دارند، مع الاسف به خاطر فقدان مدیریت محتوایی اطلاعات، دست یابی به اطلاعات وموضوعات دلخواه در این حوزه با چالش و سختی هایی رو به رو است. این معضل قابل توجه، می طلبد شبکه ای مفهومی و هوشمند برای سازماندهی و مدیریت تمام اطلاعات و موضوعات مهدوی طراحی و پیاده سازی گردد. برای چنین منظوری، برخی گمانه ها بر این است که رده بندی، یا سرعنوان های موضوعی و یا اصطلاح نامه ظرفیت شبکه سازی این چنینی را داشته باشند. ولی با بررسی هر یک از آنها و سنجش مقدورات شان به دست می آید ظرفیت شان نسبت به این امر مهم محدود و کم بنیه است. گرچه اصطلاح نامه نسبت به دو مورد دیگر وضعیت مناسب تری دارد، ولی در برابر برخی از مطالبات و مقتضیات چنین شبکه ای عظیم ناتوان و منفعل است. در این بین، رویکرد آنتولوژی (هستی شناسی) رویکرد پیشرفته تری است و علاوه بر آن که معایب اصطلاح نامه را ندارد، ظرفیت بالایی برای برقراری انواع رابطه ها دارد و به کاربر امکان می دهد با برقراری رابطه ها و تشخیص نوع آنها استنتاج تازه ای از داده ها داشته باشد. هستی شناسی نیاز به ابزار فنی و الکترونیکی ویژه ای دارد که قابلیت اشتراک پذیری یکی از ملزومات آن به شمار می آید. برای این منظور نرم افزارهایی طراحی و پیاده سازی شدند، که بهترین و کامل ترین آنها نرم افزار پروتج است. در این پژوهش، بعد از امکان سنجی رویکردهای مدیریت اطلاعات، رویکرد آنتولوژی به عنوان رویکردی نوین و کارساز معرفی و نحوه پیاده سازی آن در نرم افزار پروتج مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

    کلید واژگان: شبکه مفهومی, معارف مهدوی, هستی شناسی, رده بندی, سرعنوان های موضوعی, اصطلاح نامه, نمایه سازی موضوعی}
    Seyyed Taqi Vardi

    While the present era is the dawn of Mahdism and the emergence of the savior of the Imam and the Mahdi believers in the universe need information and Mahdavi subjects, however, due to the lack of information content management, access to arbitrary information in this field faces challenges. This significant dilemma calls for conceptual and intelligent networks to be designed and implemented to manage all information and issues related to Mahdi. To this end, some speculations are assumed to have the capacity to classify, either subject headings or thesauri. But by examining each of them and measuring their capabilities, their capacity to do so is limited. In the meantime, the ontology approach is a more advanced one, with a high capacity for communicating types, allowing the user to make new inferences from the data by establishing relationships and recognizing their types. Have. The ontology requires specialized technical and electronic tools that are one of the essentials of sharing. For this purpose, software was designed and implemented, the best and most complete of which is the DDR software. In this research, after evaluating the feasibility of information management approaches, the ontology approach is introduced as a novel and effective approach and its implementation in Prog software is discussed.

    Keywords: Conceptual Grid, Mahdavi Knowledge, Ontology, Classification, Subject Headings, Thesaurus, Subject Indexing}
  • علیرضا سمنانی، عبدالرضا مظاهری*

    اعیان ثابته از مهمترین اصطلاحات عرفانی ابن عربی است. هرچند که مفاهیم دیگری قریب به این اصلاح در سنت فکری اسلامی وجود داشته است لیکن ابن عربی خود مبدع این اصطلاح است. شارحان و صوفیان متاثر و به تبعیت از وی آن را بکار بسته اند و از آن در مسائل متعدد در تبیین هستی شناسی عرفانی، بهره برده اند. داود قیصری را میتوان مهمترین شارح محی الدین خواند که با دقت فکری کم نظیری به شرح و تبیین آراء وی پرداخته است. بنابراین این مقاله با تکیه به شرح قیصری استوار گشته است. در اندیشه ابن عربی اعیان ثابته از لوازم اسماء و صفات الهی و علم ثبوتی حق تعالی است. نقش واسطه ای اعیان ثابته در پدیداری عالم کارکردی ویژه به آن می بخشد که بدون پرداختن به آن، فهم عرفان نظری ممکن نیست. لذا از جایگاه مهم هستی شناختی در نظام عرفانی برخوردار است. این مقاله جایگاه هستی شناختی اعیان ثابته در نظام وحدت وجودی که اساس آن بر تجلی الهی استوار است را تبیین می کند و به لوازم وجودشناختی نظریه اعیان ثابته می پردازد.

    کلید واژگان: اعیان ثابته, صور علمی, هستی شناسی, ابن عربی, قیصری}
    Alireza asemnani, Abdolreza Mazaheri *

    The term "Immutable entities" is considered to be as one of the most important terms in Ibn Arabi's terminology. There are some other concepts in the Islamic tradition which are similar to this term. However, Ibn Arabi compiled the term for the very first time by himself. Ibn Arabi's commentators and Sufis in following of him used this term and then shared it in case of ontological explanation. Gheysari is the most important commentator of Ibn Arabi who has explained his thoughts delicately. Therefore this article was formed in the light of Gheysari's thoughts. In ibn Arabi's perspective, immutable entities are presuppositions of Divine's Names and Attributes and immutable knowledge of God. Contemplation mysticism is not to be understood without understanding the mediatory role of immutable entities in universe epiphany, given its specific purpose, so it is a very significant concept in the mystical ontology. This paper explains this state in the Ibn Arabi's ontology in the unity of being which is based on the disclosure of God and illustrates its manifestation.

    Keywords: Immutable entities, scientific features, ontology, Ibn Arabi, Gheysari}
  • سید علیرضا حسینی بهشتی، ابوالفضل شکوری، الناز پروانه زاد *
    گسترش و بسط قلمروهای الهیاتی مقوله ای است که همواره در مجاورت و موانست مولفه هایی همسو تفسیر شده است. تحولات انسان شناختی، به ویژه در پارادایم سنت مسیحی، از جمله عوامل مهمی است که بر هستی شناسی الهیات مدرن و رابطه آن با امر سیاسی تاثیر می گذارد و اشکالی نهایی شده از زیست انسان معاصر را توضیح می دهد. هدف اصلی مقاله حاضر بررسی تحولات الهیاتی عصر مدرن است که به مثابه یافته ای نظری، تکنولوژی ساخت انسان مسیحی را در دیالکتیک دین و امر سیاسی بررسی می کند. در این صورت با این پرسش مواجه هستیم که تحولات هستی شناسانه و انسان شناختی الهیات مسیحی چه تاثیری بر تکوین الهیات سیاسی مدرن نهاده است؟ در پاسخ به سوال مذکور و با بهره از روش توصیفی تحلیلی کوشیده ایم این فرضیه را مورد ارزیابی قرار دهیم که از آنجا که الهیات سیاسی مسیحی بر اساس نقش مفهومی [جایگاه کانونی] انسان در هستی منسجم شده است و امکان مطالعه پارادایمی آن وجود ندارد، بنابراین با ملاحظه تحولات الهیات مسیحی می توان دریافت که فرایند شکل گیری الهیات سیاسی مدرن محصول گسست و پیوست هایی در حوزه فلسفه، الهیات و امر سیاسی است که به صورت نظریه هایی مدون و سیستم های مفهومی متناظر صورت بندی می گردد
    کلید واژگان: انسان, الهیات, الهیات سیاسی, هستی شناسی}
    Alireza Hosseini Beheshti, Aboalfazl Shakoori, Elnaz Parvanezad *
    The development of the theological realms is a category that has always been interpreted in conjunction with the interconnected components. Anthropological changes, especially in the Christian tradition paradigm, are among the important factors that influence the ontology of modern theology and its relation to the political affair, and explain the final form of contemporary human existence. The main purpose of the present article is to examine the theological developments in the modern era, which, as a theoretical finding, examines the technology of making human beings in the dialectic of religion and politics. In this case, we are confronted with the question of how the ontological and humanistic changes of Christian theology have influenced the development of modern political theology? In response to this question and with the help of a descriptive-analytical method, we have tried to assess the hypothesis that since Christian political theology is coherent on the basis of the conceptual role [of human focus] of man, and it is possible to study the paradigm of it Thus, in light of the developments in Christian theology, it can be seen that the process of the formation of modern political theology is the product of the discontinuity and appendages in the field of philosophy, theology, and politics, which are documented and conceptual systems corresponding to the form Is compiled.
    Keywords: human being, theology, political theology, ontology}
  • سعید ملک محمد، محمد علی رستمیان *
    این مقاله از منظر عرفانی به بررسی «اسم کریم» می پردازد. اسماء الله هم در عرفان عملی و هم عرفان نظری جایگاه ویژه ای دارد، به طوری که بدون آنها نه شناخت عارفانه حاصل می شود و نه سلوک عرفانی. در این تحقیق به ابعاد مختلف معرفت شناختی، وجودشناختی و سلوکی اسم کریم پرداختیم. در این رابطه مشخص شد که از جهت معرفت شناختی، کریم به کسی اطلاق می شود که به خاطر شرافت ذاتی اش بخشش او دائمی بوده و حتی بدون درخواست، به دیگران می بخشد و از خطای آنها می گذرد. از منظر هستی شناختی، اسم کریم از اسمای صفات بوده و با اسم جلیل تناکح اسمایی دارد. در این تناکح که غلبه با اسم جلیل است، اسم کریم جلال خدا را که موجب دوری بندگان از اوست، تلطیف کرده و راه را به سوی حق باز می کند، همچنین این اسم سبب خلقت ممکنات و رساندن عطایای الهی به آنهاست. از منظر سیر و سلوکی، پیوند سه گانه تعلق، تخلق و تحقق در سلوک عرفانی جایگاه والایی دارد و مظهر اسم کریم سالکی است که مربی عالم بوده، تمامی زشتی های خلقی را از او زدوده باشد و به مکارم اخلاق زینتش بخشیده باشد. چنین بنده‏ای چون به مظهریت این اسم نائل شده است، به عیان امتناع خروج خود از حکم ربوبیت حق را درمی‏یابد و به کرم مولایش حسن ظن می‏یابد.
    کلید واژگان: اسماء الله, سیر و سلوک, عبدالکریم, عرفان اسلامی, کریم, هستی شناسی}
    Said Malek Mohammad, Mohammad Ali Rostamian *
    This article studies The Name of Karim from perspective of Islamic mysticism. The Names of Allah are very important in both Theoretical and practical of Islamic mysticism that without them, we cannot acquire mystical Knowledge and and have no spiritual Journey. In this article, we researched about The Name of Karim and it’s epistemological, ontological, and spiritual Journey aspects. From first aspect, we found that this name is used for both Allah and human beings. It refers to whom is, Constantly and without any question, bounteous and Forgives others. From the second aspect, the combination of this Name with the Name of Jalil, makes Jalil to be tender and opens the way for human to Allah. This Name is, too, the cause of creation and the way of mercy to them. In the spiritual Journey, it is symbol of a mystic who is educator of world, and has all Virtues and no any abomination.
    Keywords: The Names of Allah, Karim, Abdol Al-Karim, Ontology, spiritual Journey, Islamic mysticism}
  • عالیه نوری، محمدجواد شمس، محمد تقی فعالی
    نوشتار حاضر جستاری است درباب آراء عرفانی عارف نامدار سده هفتم هجری قمری، شیخ المشایخ سعدالدین محمد بن معین الدین (مویدالدین) محمد بن حمویی بحرآبادی جوینی (587-649/650 ق) از خاندان شافعی مذهب حمویی که در مدت چهار صد سال در ایران، مصر و شام منشا خدمات موثر مادی و معنوی بودند. سعدالدین حمویی از عارفان طریقت کبرویه و در سلک مریدان برجسته شیخ نجم الدین کبری و در شمار نخستین صوفیانیست که با اعتقاد به ولایت ائمه معصومین (ع) به عنوان اولیاء مطلق الهی، گرایشات شیعی داشته است. آثار و تالیفات وی پرشمار، و اغلب مشتمل بر سخنان رازآمیز، ارقام، دوایر، اشکال هندسی و اصطلاحات خاصی است که گاه فهم و حل آنها دشوار می نماید. از آنجا که بیشتر تالیفات او به زبان عربی است و مشرب تاویلی دارد، هنوز در قالب نسخ خطی باقی مانده و استخراج آراء عرفانی وی در هر دو حوزه نظر وعمل را دشواریاب نموده است. این مقاله در حوزه عرفان نظری با بررسی مهم ترین آثار وی همچون رساله محبوب الاولیاء، فی علوم الحقایق و حکم الدقایق، لطائف التوحید فی غرائب التفرید و المصباح فی التصوف، و نیز توجه به آثار مرید برجسته اش عزیزالدین نسفی، به مقوله وجودشناسی و تبیین احکام وجود اعم از وحدت شخصی وجود وتمثیلات آن، اصالت وجود و تشکیک وجود از منظر عارف حمویی پرداخته و برای تبیین بهتر، گاه با آراء عرفانی شیخ اکبر محی الدین عربی- عارف هم روزگار شیخ حمویی که مناسبات و مکاتبات میان ایشان در تاریخ تصوف به ثبت رسیده- سنجیده و بیان داشته است.
    کلید واژگان: سعدالدین حمویی, عرفان نظری, وجودشناسی, وحدت وجود, اصالت وجود, احکام وجود}
    A. Nouri_M. J Shams_M. T Faalli
    Saʿd al-Dīn Ḥammuyyī, the well-known mystics of the 7th/13th century, was from a Shāfi'ī family who have had a long history (about 400 years) in Egypt and Syria. Saʿd al-Dīn belonged to the Kābravi Order and was one of the prominent disciples of Shaikh Nadjm al-Dīn Kubrā. He was one of the first Sufis who explicitly confirmed the absolute sainthood of Shiite Imāms. He wrote several books and treatises contained mysterious sayings, mathematical figures and shapes and full of mystical terms, these materials are sometimes hard to understand. Most parts of his writings are unpublished and still preserve in manuscript form in the libraries and it is one of the serious obstacles to survey his mystical thoughts. In this article we review some of his main treatises such as Maḥbub al-ʾaulīā, fī Ulum al-Ḥaqāyiq va al-Daqāyiq, Lataʾif al-Tawḥīd fī Gharāʾib al-Tafrīd and al-Miṣbaḥ fī al-Taṣawwuf. Moreover we survey the words of his distinguished dispel, ʿAzīz al-Dīn Nasafī. We try to describe his teachings on ontology especially his ideas about the theories of oneness of Being, basicality of Being and modulation of existence. We also compare some of his teachings with his contemporary mystic, Muḥī al-Dīn Ibn al-ʿArabī.
    Keywords: Saʿd al-Dīn Ḥammuyyī theoretical mysticism, ontology, oneness of Being, basicality of Being, modulation of existence, properties of existence}
  • معصومه احمدی*
    هانری کربن با تاثیرپذیری از اندیشمندانی چون هایدگر و سهروردی به نوعی نگاه هرمنوتیک به جهان _ که در آن، معنا اصالت و وجوهی گوناگون دارد _ می رسد. وی با تکیه به دیدگاه های سهروردی، بنیان گذار نظریه ارتباط علی و فعال میان عوالم سه گانه ملکوت، مثال و ماده و نیز با مطالعه آثار شیعه ایرانی به افقی از هستی شناسی می رسد که در آن، لزوم ارتباط مداوم انسان با عالم عقل کل (عالم ملکوت) به واسطه عالم مثال، مطرح می شود. به عبارتی اندیشه سهروردی به پذیرش نبوت باطنی و در پی آن، تاویل باطنی پدیده ها می انجامد که کربن از آن برای تحلیل اندیشه های شیعه بهره می گیرد. بنابر این سهروردی، رویکرد پدیدارشناختی نوینی را ارائه می دهد که با آن می توان نظریه ها ی امامت و غیبت را تحلیل و درک کرد. در این رویکرد، ظرف زمانی منحصر به فردی مطرح می شود که با «ارض ملکوت» _ زمین عالم مثال _ ارتباط می یابد که کربن مقر امام زمان را در آن جا می بیند. در این پژوهش، با بررسی چگونگی و چرایی نگاه سهروردیایی هانری کربن به امامت، غیبت و زمان، به مدل سازی آن پرداخته شده است.
    کلید واژگان: امامت, سهروردی, عالم مثال, مهدویت, کربن, هستی شناسی}
    Dr. Masuma Ahmadi*
    Henry Corbin, influenced by thinkers such as Heidegger and Suhrawardi, achieves to a hermeneutic view of the world, where Meaning has the sense of authenticity in its various aspects. He relies on the views of Suhrawardi, who is the founder of the theory of a causal and active link between the three worlds of Malakut (Divine), Exemplar, and Material as well as studying the Iranian Shiite arrives at a horizon of ontology in which the humans need constant connection with the Divine intellect (the Malakut) through the Exemplar world. In other words, accepting Suhrawardi's views leads to the subsequent inner prophethood, and thus esoteric interpretation of the phenomena that is what Carbon uses to analyze Shiite ideas. Thus, Suhrawardi offers a new phenomenological approach that can explain the phenomena of Imam's Absence of Leadership through Imamate with which it can be analyzed and understood. In this approach, a unique capacity is discovered where its basis is on Malakut and Exemplar world, the world in which Carbon finds the Hidden Imam's position. By examining the how and the why of Suhrawardi-like view of Henry Carbon to the Imamate leadership, Absence and Time, this study attempts to construct and offer a model.
    Keywords: Imamate Leadership, Suhrawardi, Exemplar World (the world of Ideas), Messianism (Mahdism), Henry Carbon, Ontology}
  • سعیده خزایی، سیدمجید مطهری نژاد*
    گونه شناسی های متفاوت از ماهیت و چیستی انقلاب اسلامی ایران و نظام معرفتی برآمده از آن، جایگاه راهبردی انقلاب اسلامی را در سطح ملی، منطقه ای، جهانی و تاریخی تغییر می دهد. در این مطالعه در روندی تحلیلی و مقایسه ای، مولفه ها و پیامدهای هستی شناسی اجتماعی انقلاب اسلامی مبتنی بر نظریه های انقلاب در جهان مدرن، با مولفه ها و پیامدهای هستی شناسی الهی انقلاب اسلامی مبتنی بر انگاره های دینی، مورد توجه قرار گرفته و پیامدهای معرفت شناختی آن، در دو جبهه تفکری مدرنیته اسلامی و تمدن اسلامی، با بررسی رویکردها و راهبردهای هر گروه مطالعه شده است. در انگاره مدرنیته اسلامی، نخست در تبیین ماهیت انقلاب، بر معرفی نوعی یا تعدادی از عوامل فرهنگی، جامعه شناختی، اقتصادی، روان شناختی و سیاسی برآمده از انگیزه ها و منافع اجتماعی گروه های خاص یا متکثر اجتماعی بسنده می کنند و دیگر این که روند تمدنی پسینی انقلاب را روندی تنزیهی نسبت به تمدرن مدرن در حوزه های معنوی و اخلاقی تعریف می کنند. اما در انگاره تمدن سازی، انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب ابعادی بزرگ و پیوسته تعریف می شود که با ولایت الهی، از مجرای رهبری یک بزرگ مرد الهی و با تمسک دین مدارانه و پیوسته مردم به آن، در امتداد درگیری جبهه حق و باطل و در مسیر رشد و رفعت اجتماعی برای امر زمینه سازی ظهور امام عصر برپا شد و دیگر عوامل اجتماعی در شکل گیری انقلاب اسلامی نقش و جایگاه ثانویه ایفا کردند. در بخش پایانی نوشتار، با اولویت بخشی گزاره تمدنی انقلاب اسلامی بر گزاره تجددی آن، به بررسی آسیب ها و کاستی های سویه تمدنی انقلاب اسلامی و بایسته های سیاستی مناسب آن ها در مسیر امر زمینه سازی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: انقلاب, انقلاب اسلامی, تمدن مدرن, تمدن زمینه ساز, هستی شناختی, معرفت شناختی}
    Saed Khazaei, Seyed Majid Motaharinijad*
    Various typology about the nature and quiddity of Islamic revolution of Iran and the system of values resulted from it, change the strategic position of the revolution nationally, regionally, internationally and historically. In this study in a comparative and analytic method, the elements and social ontological outcomes of the revolution based on theories of revolution in modern world, and godly ontological outcomes based on religious ideas are focused on. And its epistemological outcomes in two areas of thought, Islamic modernism and Islamic civilization, and the approaches and strategies in each group are mentioned. In the idea of Islamic modernity, first in clarification of the nature of revolution, they think it is enough to mention some of cultural, sociological, financial, psychological and political factors raised from the social interests of a specific of multiple groups. And they define the post revolution civilizational process in the spiritual and mystic areas, as irrelevant to the modern civilization. But according to the idea of civilization building, Islamic revolution is defined in a larger more constant scale. This revolution is established based on Godly governing through the channel of the leadership of a great man of Allah and with religious devotion of people to this channel. And along the battle of Truth and Falsehood this revolution is to develop and set the ground for the Reappearance of Imam Mahdi (A.S). And other factors play secondary roles. In the final part of this writing the civilizational element of the Islamic revolution is prioritized to its modernist elements, and the shortcomings and the harms of civilizational level of Islamic revolution and the related political necessities of it in the way of setting the ground are discussed.
    Keywords: Revolution, Islamic Revolution, modern civilization, epistemology, ontology}
  • قاسم کاکایی*، ابراهیم رضایی
    در آثار ابن عربی، ازجمله فتوحات مکیه و فصوص الحکم و در مثنوی معنوی مولانا، اصطلاح «خیال» به معانی متعددی ظاهر شده است. ابن عربی، سیاهه روشن تر و مفصل تری از خیال، هم به عنوان یکی از قوای پنج گانه نفس و هم به مثابه یکی از ساحات گسترده وجود، ارائه می دهد؛ و درنهایت، او به حیث آفاقی و انفسی خیال، به منزله گستره وقوع تجربیات دینی، توجه بیشتری مبذول کرده است.ازسوی دیگر، مولوی به جنبه دنیوی و نفسانی خیال نظر دارد که با تعبیه و تشکیل صور متکثر، راهبنه طی طریق عرفانی است. پس میان این دو عارف در شعب معانی خیال اختلافی وجود ندارد، اما هریک به جنبه ای از جنبه های آن پرداخته است. ابن عربی آن را در حوزه تتبع علمی حفظ می نماید و مولوی در حوزه تحقیق عقلی با آن ستیز می کند.
    کلیدواژه ها:
    کلید واژگان: خیال, وجودشناسی, معرفت شناسی, وجود, عدم, رویا}
    Ebrahim Rezaee, Ghassem Kakaie*
    In Ibn Arabi’s works, including Al-Futuhat al-Makkiyya (The Meccan Illuminations) and Fusus al-Ḥikam (Bezels of Wisdom) and in Molavi’s Masnavi the word “Khyal” or imagination has been used in various connotations. Ibn Arabi gives a clearer and more detailed meaning of imagination, both as one of the principal five senses and as one of the components of the existence; and finally he has paid more attention to divine imagination subjectively and objectively and also in relation with boosting one’s religious experiences. On the other hand, Molavi refers to the mundane and carnal aspects of imagination and says it is the principal path of wayfaring by constitution of pluralistic forms. Therefore, there is no discord in connotative meanings of imagination between the two great mystics, although either one of them has covered an aspect of the diversified aspects of the word. Ibn Arabi has kept imagination within scientific research field, while Molavi struggles with it in rational research field.
    Keywords: Imagination, ontology, epistemology, existence, nonexistence, dream}
  • نعیمه پورمحمدی، حمید طالب*
    در دوره مدرن با مطرح شدن علم به عنوان چارچوب فکری مسلط، الاهیات مسیحی شیوه های مختلفی را برای حفظ جایگاه خود به کار برده است. امروزه برای بررسی تعامل علم و الاهیات مسیحی، به جای بحث های روش شناختی به چارچوب معرفت شناختی توجه می شود. در تاملات و نظریه پردازی های علمی و الاهیات مسیحی، به طور کلی دو چارچوب عمده معرفت شناختی وجود داشته است: مبناگرایی و نامبناگرایی. در مبناگرایی، امکان به دست آوردن صدقی جهان شمول و رها از بافت فرض می شود. از سوی دیگر، نامبناگرایان، دانش انسان را پدیده اجتماعی در حال تکاملی به تصویر می کشند که از طریق معانی در شبکه ای از باورها شکل می گیرد. در این مقاله استدلال می شود که الاهیات در چارچوب مبناگرا در خصوص نقد میان رشته ای علم پاسخ گو نیست و طبق نامبناگرایی، وفاداری به آموزه های سنتی را از دست می دهد. سپس پسامبناگرایی یکی از مهم ترین راه حل ها برای این مسئله معرفی می شود که از جمله فان هیوستین، الاهی دان مسیحی، در آثار خود به آن می پردازد. دل مشغولی این مقاله بررسی این مسئله است که رویکرد پسامبناگرا چه خصوصیاتی دارد و چگونه/آیا با انتخاب راهی میان دو دیدگاه پیشین، از مشکلات آنها اجتناب می کند
    کلید واژگان: مبناگرایی, نامبناگرایی, پسامبناگرایی, عقلانیت, تعامل میان رشته ای علم, الاهیات مسیحی}
    Naeimeh Pourmohammadi, Hmid Taleb*
    Cognition of Existence and Being has long been the main and everlasting concern of man. Mythological Ontology is an example of man's endeavors in this field, which has had an immanent effect on the emergence and development of his thoughts and actions. By the virtue of some uncontestable principles in mythology, the spiritualization of universe and secularization of heaven are attempted in order to formulate an ontological system. The conformity and identity of universe and heaven, presence and expression of gods as the Holiness factors and the world's reality, liveliness of the world, human relation with other beings, lack of clear distinction between subjective (mind) and objective (universe), existence of inheretn relation between man and universe by partnership of them in the numinous, living according to gods behavioral patterns and recreation of gods actions by repeating them in rituals are amongst the fundamentals of mythological ontology and it's supposed behaviors. In that regard, man and universe have divine provenances and are places of presence and manifestation of the Holy (the numinous). In Mythology, they are sacred and thus have reality. Reality is the sacred and the profane is the non-existence
    Keywords: ontology, The Numinous, Myth, Sacred, Profane}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال