به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « life » در نشریات گروه « ادیان و عرفان »

تکرار جستجوی کلیدواژه «life» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حسین جماعتی*

    یکی از مسایل بنیادین معرفتی انسان امروزین، معناداری و ارزشمندی زندگی است که با تکامل معنوی و سعادت انسان مرتبط است. لذا هرگونه ارتباط و دلبستگی شایسته با پروردگار، منبع وجود و کمال برتر، ارزش زندگی است. یکی از راه های ارتباط با خدای تعالی و قدم نهادن در مسیر توحید حقیقی، عشق الهی است. نوشتار پیش رو، با هدف نشان دادن سرچشمه بودن خداوند به عنوان یگانه مبدا ارزشمندی زندگی، جایگاه عشق الهی در ارزشمندی زندگی را  با تاکید بر تبیین نگرش عین القضات همدانی به صورت توصیفی-تحلیلی بررسی کرد و به این نتیجه دست یافت که گستره و ساحت این مفهوم در بینش عرفانی عین القضات به گونه ای است که عشق مجازی عفیف که آلوده به خواهش های جسمانی نباشد تا عشق الهی را در بر می گیرد و سیر تکاملی دارد؛ در نتیجه، همواره سطح ارزش زندگی که مبدا و مقصد و بستر آن عشق الهی است، پرورش و بالندگی پیدا می کند و آثاری همچون حیات و لطافت روح، خدابینی بجای خودبینی، دوستی با دوستدار معشوق و تسلیم و اطاعت محض از معشوق ازلی را به دنبال دارد.

    کلید واژگان: حیات, ارزشمندی زندگی, عشق, عشق الهی, عشق مجازی, عشق میانه, عین القضات همدانی}
    Hosain Jamaati

    One of the fundamental epistemic problems for human beings is the meaningfulness and valuability of life, which relates to man’s spiritual perfection and happiness. Therefore, a proper connection and attachment with God, the source of existence and supreme perfection, is what gives value to life. One way to communicate with God and embark on the path of true Tawhid is through "Divine love." This article aims to demonstrate that God is the sole source of the valuability of life, discussing the position and influence Divine love has in the valuability of life. To answer this question, the article seeks guidance from the ideas of ‘Ain al-Qudat Hamadani. The data required for this research were collected from books and specialized sources available to the author and analyzed in a descriptive and explanatory manner. Therefore, this research is innovative in presenting the most important position and influence of "Divine love" in giving meaning to human life through the explanation of the principles posed by ‘Ain al-Qudat about love. The result indicates that in the mystical vision of ‘Ain al-Qadat, the scope of this concept is such that chaste virtual love, uncontaminated by physical desires, encompasses Divine love and follows an evolutionary course. As a result, the level of the value of life, rooted in Divine love, is continually nurtured and developed, leading to life and tenderness of the soul, godliness instead of selfishness, friendship with the one who loves the Beloved, and pure submission and obedience to the eternal Beloved.

    Keywords: life, valuability of life, love, Divine love, virtual love, intermediate love, Ain al-Qadat Hamdani}
  • عباس فتحی، احمد بهشتی*

    انسان دو بعد وجودی دارد: بدن و نفس. نفس را کمال اول بدن دانسته اند، یعنی کمالی که انسانیت انسان به آن است. یعنی بدون نفس، انسان جز جمادی بی حیات نخواهد بود. پس مهم ترین بعد وجودی انسان نفس اوست، اما نفس با بدن ارتباط دارد و درباره تعلق نفس به بدن تردیدی نیست. تعلق آن تدبیری است نه حلولی. نفس خود آگاه است و وجود خود را بالبداهه ادراک می کند. بدن به منزله مرکب نفس است. مادامی که نفس به بدن نیاز دارد، آن را تدبیر می کند. هنگامی که قوا و استعدادهایش به فعلیت رسید، رهایش می کند. موت، یعنی آغاز حرکتی نوین برای رسیدن به هدفی دیگر. آنچه سبب حیات است سبب موت نیست؛ بلکه آنچه سبب موت است سبب حیات است. بعد از حیات دنیوی نوبت به موت می رسد. موت دنیوی، مقدمه حیات برزخی و موت برزخی مقدمه حیات اخروی است. نفس در همه این مراحل، مدبر بدن است، اعم از بدن دنیوی و برزخی و به تعبیر دقیق صدرایی، حامل بدن است. در این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی چگونگی رابطه نفس و بدن خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: نفس, بدن, حیات, موت, تعلق, برزخ, آخرت}
    ABBAS FATHI, Ahamad Beheshti *

    Human being has two existential dimensions, body and soul. In other words, they are the physical and the metaphysical things. The soul is considered as the first perfection of the body. This is the perfection on which the humanity of the mankind depends on. That is, without the soul, man will be nothing but a lifeless inanimate object. Therefore, the most important aspect of human existence is his/her soul. Furthermore, the soul is related to the body and there is no doubt that the soul relates to the body. That relation of the soul is managing the body, not immanentistic. The soul is self-conscious and perceives its own existence in a self-evident way. The body is the carrier of the soul. As long as the soul needs the body, it manages the body and when the powers and talents of the soul are actualized, the soul abandons the body. Death means the beginning of a new movement towards another destination. What causes the life is not the cause of death; rather, what causes the death is the cause of life. After the worldly life, death comes. Worldly death is a precursor to life in Barzakh (i.e. purgatory life: the period between death and resurrection) and the death in Barzakh is a precursor to life in the hereafter. In all these stages, the soul is the managing master of the body, both the worldly body and the one in purgatory life; And according to Sadra's accurate explanation, it is the carrier of the body. In this study, a descriptive analytical method is employed in order to deal with the relationship between the soul and the body.

    Keywords: soul, Body, Life, Death, Relation, Purgatory, hereafter}
  • مجید تندر، سمیه ذاکری*

    مرگ به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در اندیشه صدرا به حساب می آید. در اندیشه صدرا مرگ به عنوان تعالی نفس از بدن معرفی شده است. از منظر وی مرگ تنها به ضرورت متافیزیکی واقع نمی شود بلکه آدمی می تواند بر حسب تلاش خود میان نفس و بدنش جدایی بیندازد. مساله این مقاله این است که مرگ چگونه از ضرورتی متعالی به امری انسانی تبدیل شده و چگونه با اراده آدمی نسبت برقرار می نماید. این مقاله تلاشی است بر اینکه صدرا چگونه میان مرگ با فلسفه از یک سو و مرگ و اراده اخلاقی و تهذیب از سوی دیگر اراتباط ایجاد می-نماید. برای این کار نگارنده ابتدا تلاش می نماید نسبت نفس و بدن را در اندیشه صدرا توضیح دهد و سپس با ارایه مفهوم مرگ و اقسام آن در اندیشه او نسبت موجود میان مرگ با اراده را از طریق ارتباط مرگ با مسیله معرفت، اراده اخلاقی، تهذیب و پارادوکس حیات و جاودانگی در مرگ ارادی و... توضیح دهد.

    کلید واژگان: مرگ ارادی, معرفت, حیات, تهذیب, اراده انسانی, صدرا}
    Majid Tondar, Somaye Zakeri *

    Death is a key concept in şadrā’s view. He believes that death is the soul’s transcendence over the body. In his view, death does not just occur as a metaphysical necessity; rather, one can separate their own soul and body with their efforts. The question is: How does death turn from a transcendental necessity to a human phenomenon and how it comes to have a relation with the human will. This article draws on the descriptive-analytic method to show how şadrā establishes a relation between death and philosophy, on the one hand, and death and moral will and purification, on the other hand. A reference to şadrā’s works reveals that voluntary death, moral will, and philosophy all require detachment from bodily belongings and lead to the soul’s existential perfection toward the intellectual degree. This shared fundamental characteristic paves the path for establishment of a relation among the three concepts and transition from one to the others in şadrā’s view.

    Keywords: voluntary death, Knowledge, life, purification, human will, şadrā}
  • ولی الله نصیری، مهران نجفی حاجیور

    بیان قوانین ظریف و مفاهیم والا در قالب حکایات و تمثیلات، آن هم باگفتار شعری از مهارت های بی مانند مولاناست. او در نگاه عارفانه خود زوایای زندگی (دنیوی و اخروی)، را چنان در قالب شعر به نگارش می آورد، که تنها عقل کلی و رحمانی توان فهم آن را دارد. در این مقاله که با روش تحلیل محتوا و توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است مولفه های معنابخشی به زندگی از دیدگاه مولانا مورد کنکاش قرار گرفته است. مولانا به گردآوری مولفه هایی فلسفی و عرفانی در باب زندگی می پردازد و آن ها را از جنبه های گونا گون مادی، معنوی، دنیوی، اخروی، حیوانی و انسانی می کاود. این مقاله به دست یازی این مولفه ها پرداخته و آن ها را از میان مثنوی معنوی کنکاش کرده و مورد ارزیابی قرار داده است. در این مقاله به مولفه هایی هم چون غم، شادی، خودشناسی، مرگ آگاهی و... از نگاه مولانا پرداخته شده، و به چگونگی نقش آن ها در زندگی و معنابخشی آن ها به زندگی پرداخته می شود. شاید بتوان گفت از مهمترین تعالیم مولانا در نسبت با معنای زندگی خودشناسی است، هدف زندگی ما این است که خود را بشناسیم و خود را مورد واکاوی قرار دهیم. مولانا معتقد است برای اینکه انسان دریافت درستی از معنای زندگی داشته باشد، باید خود را بشناسد، آنگاه خواهد دانست هستی و خدای هستی همه در اوست، گنج و گنجینه ای که انسان به دنبالش می گردد، نفس اوست.

    کلید واژگان: مولانا, غم, شادی, مرگ آگاهی, زندگی}
    Valiyollah Nasiri, Mehran Najafi Hajivar

    Rumi is a prodigious verse in the breadth of thought and the power of expression. Undoubtedly expressing narrow rules and heavenly meanings in the form of anecdotes and allegories, poetry is one of Rumi's unparalleled skills. In his mystical view, Rumi describes the dimensions of life (worldly and afterlife) in the form of poetry that only general and compassionate intellect can understand. In this paper, which has been done by content analysis and descriptive-analytical method, the meaningful components of life have been explored from Rumi's point of view. Rumi collects philosophical and mystical components of life and explores them from various aspects such as material, spiritual, worldly, eternal, animal and human. This article contributes to these components and explores them from the perspective of the Mathnawi spiritual pastor. In this paper, components such as sadness, happiness, self-knowledge, death awareness, etc. are discussed from Rumi's point of view, and their role in life and their meaning in life are discussed. Perhaps it can be said that one of the most important teachings of Rumi regarding the meaning of life is self-knowledge, the purpose of our life is to know ourselves and to examine ourselves. Rumi believes that in order for man to have a correct understanding of the meaning of life, he must know himself, then he will know that existence and the God of existence are all in him, the treasure and treasure that man seeks is his soul.

    Keywords: Rumi, Sadness, Happiness, Death Awareness, life}
  • فرهاد محمدی*

    مهمترین عامل شکل گیری فلسفه و گرایش انسان به تفکر و اندیشیدن، مرگ است. اگر مرگ نبود، انسان هیچ گاه به «بودن» و «فلسفه هستی خویش» نمی اندیشید؛ از این رو اساس جهان بینی هر انسانی در چگونگی نگرش او به مرگ خلاصه می شود. شاعران عارف در کنار دیدگاه الهیاتی و عرفانی که به مساله مرگ داشته اند و فلسفه وجودی مرگ را با رویکرد عرفانی تبیین کرده اند، از منظر روان شناسی و اجتماعی نیز به موضوع مرگ و مرگ اندیشی نگریسته اند و به عوامل ترس انسان از مرگ و حالات روانی که از مرگ اندیشی به فرد دست می دهد و نیز تاثیر وضعیت اجتماعی افراد در روی آوردن به مرگ اندیشی اشاره کرده اند. در شعر این شاعران، مرگ یکی از ارکان مهم به شمار می رود که مضامین و مفاهیم اصلی جهان بینی آنان با مرگ و مرگ اندیشی ارتباط نزدیک و انکارناپذیری دارند. مفاهیمی چون «عزلت گزینی»، «دنیا ستیزی»، «اغتنام فرصت»، «ناپایداری دنیا»، «زود گذری عمر» و «نصیحت و تعالیم اخلاقی» همگی در پیوند با مساله مرگ معنادار می شوند.

    کلید واژگان: مرگ, زندگی, رستاخیز, عرفان, شعر فارسی}

    The most important cause in appearance of philosophy and man’s tendency to meditation and thinking is death. If there were not death, the man never thinks to his existence. Therefore, the foundation of each person’s thought is summerized in his attitude to death. In poetry of mystic poets, death is one of the important elements that the main concepts of their thoughts are related to death and death-thinking. The concepts like “Secluding”, “World-quarreling”, “Seizing an opportunity”, “Transience of world”, “Transience of life” and “Exhortation and moral instructions” all are became meaningful in relation with death. These poets also have had the psychological and sociological approach to death-thinking. They also have mentioned the causes of human’s fear of death and psychic states that are result of death-thinking and also the influence of social circumstances in death-thinking has been illustrated in their thoughts.

    Keywords: Death, Life, Resurrection, Mysticism, Persian poetry}
  • هادی واسعی، محمد فولادی، رویا بناکار *

    داشتن حیات و زندگی گوارا، طیب و پاک، همواره دغدغه بشر در طول تاریخ بوده است؛ زندگی فردی و اجتماعی آرمانی، بدون ظلم، بی‌عدالتی، قرین سعادت، کمال و جاودانه. در اندیشه صدرایی، انسان می‌تواند برای خود در دنیا و آخرت حیاتی پاک، جاودانه و طیب رقم بزند؛ زندگی فردی و اجتماعی، مومنانه، پاک و گوارای دنیایی که زندگی اخروی سعادتمندانه، جاودانه، سرشار از نعمات الهی و مقام قرب و رضوان الهی را رقم خواهد زد. از نظر ملاصدرا، انسان دارای حیات دنیوی، برزخی و اخروی است و حیات حقیقی،‌ حیاتی است که با اطاعت از فرمان الهی، منجر به حیاتی برتر از حیات دنیا می‌شود. نفس در ابتدای شکل‌گیری خود، امری کاملا طبیعی و محدث از بدن است و با گذر زمان و بر اثر حرکت جوهری، مراتب رشد را می‌پیماید و از مرتبه نازله اولیه خود جدا می‌شود. انسان با اراده، اختیار و فطرت پاک و سرشت خدادای خویش و با ایمان و عمل صالح و طی مسیر عبودیت و بندگی خدا و رستن از عالم مادی و دل شستن از محدودیت‌های زمینی، می‌تواند در همین دنیا، مقرب درگاه الوهی، و بنده صالح حضرت حق، انسان کامل و به مقام قرب و رضوان الهی نایل آید. این پژوهش، با رویکردی تحلیلی و نظری، به واکاوی چیستی و جایگاه حیات طیبه در اندیشه صدرا می‌پردازد.

    کلید واژگان: ملاصدرا, ایمان, عمل, سعادت, حیات, حیات طیبه, انسان کامل, خلافت الهی, جاودانگی انسان}
    Hadi Vasei, Mohammad Fooladi, Roya Banakar *

    Man’s concern throughout history has been live a happy, pure and agreeable life; an ideal personal and social life, without oppression, injustice, and associared happiness, perfection, and immortality. In Sadra's thought, man can create a pure, eternal, and agreeable life for himself in this world and the hereafter; an individual and social life, with faith, pure, and licit in this world which contributes to living a blissful, eternal, life replete with divine blessings and attaining the position of nearness to God and his good pleasure. According to Mulla Sadra, man has a worldly life, purgatory, and hereafter and real life; a life that, leads to a life superior to the life in this world. At the beginning of its formation, the soul is a completely natural and it originates from the body, and with the passage of time and through the substance movement, it reaches the stages of growth and separates from its original low level. Man can be brought nigh to God, and among his righteous servants, a perfect man and among those who have attained the station of nearness to God and his good pleasure through free will, pure nature, the nature of his God and through faith, righteous deeds and by pursuing the path of servitude to God, escaping from the material world and removing earthly limitations from the heart. This study analyzes the nature and the position of an agreeable life in Sadra's thought using an analytical and theoretical approach.

    Keywords: Mulla Sadra, faith, action, happiness, life, agreeable life, perfect man, Divine viceg erency, man’s immortality}
  • مهدی منفرد، فرنگیس براز*

    حرکت، حیات و زمان از ابعاد وجودی انسان هستند. مساله زمان از مهمترین مسایل فلسفی در درک معنا و پیشبرد زندگی است. در فلسفه ملاصدرا و برگسون زمان با معناداری زندگی ارتباط پیدا می کند. در نوشتار حاضر تلاش می شود با توجه به تقارن و هم داستانی این دو متفکر در باب زمان و تاکید آنها بر این نکته که زمان مقدار حرکت و دگرگونی ذاتی موجودات سیال و از جمله انسان است، موضوع ارتباط زمان با معناداری زندگی تبیین و تحلیل شود. در این تحقیق از روش تحلیلی -تطبیقی به اثبات این مسئله می پردازد که زندگی؛ یعنی حضور در مقاطع مختلف زمان و لحظات حیات منطبق با دقایق زمان است. در نتیجه می توان معناداری زندگی را با توجه به تبعیت نظام زندگی از نظم و سیر توالی زمان و اینکه انسان، زمان حال و آینده را با توجه به تجربه از گذشته، می سازد، استنباط کرد.

    کلید واژگان: زمان, معناداری زندگی, حیات, ملاصدرا, برگسون}
    Mahdi Monfared, Farangis Baraz *

    The motion, life and time are dimensions of human existence and time is one of the most important philosophical issues in understanding the meaning and progress of life. In Mulla Sadra and Bergson's philosophies, time is related to the meaning of life. Here, pointing to the fact that they were contemporaries, and also their similar emphasis on the fact that time is the magnitude of any motive being,such as mankind, the relationship between time and the meaning of life can be explained and analyzed. In this research, the analytical-comparative method is developed to prove that one’s life is his presence in different stages of time and also the moments of life corresponds to the minutes of time. Thus the meaning of life can be concluded from two facts: first, the adherence of the system of life on the basis of the order and the sequence of time and second, one makes the present and the future according to his experience of the past.

    Keywords: time, Meaningfulness of Life, Life, Mulla Sadra, Bergson}
  • مسلم گریوانی، قاسم کاکایی
    سبک زندگی، یکی از موضوعات مهمی است که امروزه ذهن متفکران، به ویژه در دو عرصه روان شناسی و جامعه شناسی را به خود مصروف داشته است. این پدیده، در مجامع علمی جهان و ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر، سبک زندگی عرفانی در طول تاریخ در عین جاذبه دار بودن برای مردم جهان، متهم به جامعه گریزی، بلکه زندگی ستیزی شده است.
    در این پژوهش، پس از تبیین مفهومی «عرفان» و «سبک زندگی» بر پایه نگرش های عرفانی مولوی (م672 ق) و آرای روان شناسی معاصر، به تحلیل رویکردهای مختلف عارفان به زندگی پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که سبک زندگی در اندیشه روان شناسان متاخر، به ویژه آلفرد آدلر (م1870م)، صرف رفتارهای بیرونی آدمی نیست، بلکه سبک زندگی نظام واره ای از نگرش و کنش است، طوری که هیچ چیز خارج و یا جدای از سبک زندگی نیست. این نگرش جامع به سبک زندگی، قرابت بیشتری با نگرش های عرفانی دارد. مولانا نیز در مواجه با مسئله های سبک زندگی، کنش را متاثر از نگرش معنوی دانسته، و در مواجهه با پدیده های زندگی، از الگوی «پذیرش و توسعه» تبعیت می کند: او نیازهای زیست این جهانی را می پذیرند، ولی معتقد است: از آنجا که انسان بزرگتر از این زندگی است، پس به زندگی برازنده او باید تن داد و آن «زندگی معنوی» است. این رویکرد به زندگی، می تواند برای انسان معاصر جذاب، دل پذیر و خردپذیر باشد.
    کلید واژگان: زندگی, سبک زندگی, عرفان, آدلر, مولوی, مصرف, اوقات فراغت}
    Muslim Garivani, Ghasem Kakaei
    Lifestyle is one of the important issues that has occupied the minds of thinkers in today's world, especially in the fields of psychology and sociology. This phenomenon is of great importance in the scientific communities of the world as well as Iran. On the other hand, despite the attraction of Islamic lifestyle, it has been accused of escaping society and even opposing the life over the course of history. Explaining the concept of "mysticism" and "lifestyle" based on Rumi's mystical attitudes (d. 672 AH) and the views of contemporary psychology, this research analyzes the different approaches of mystics towards the life. The findings show that, the lifestyle from the viewpoint of late psychologists, in particular Alfred Adler (1870 AD), is not just the human exterior behaviors, rather, the lifestyle is a system of attitudes and actions, so that nothing is outside or separate from the lifestyle. This comprehensive approach to the lifestyle is more closely associated with mystical attitudes. In dealing with the lifestyle issues, Rumi also believes that the human action is affected by his spiritual attitude, and in dealing with the phenomena of life, he follows the pattern of "acceptance and development": He accepts the needs of the material life, but he believes that, since man is beyond than this life, he must look for a superior life; that is "the spiritual life." This approach to the life, can be appealing, pleasant and persuasive to contemporary humans.

    Keywords: life, lifestyle, mysticism, Adler, Rumi, consumption, free time}
  • فرح رامین*

    چیستی مفهوم حیات از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و دانش مندان قرار گرفته است. یکی از علومی که با مفهوم حیات ارتباط تنگاتنگی دارد، زیست شناسی است. زیست شناسی، برای دست یابی به مفهوم حیات از دو رویکرد فهرست محور و دانش محور بهره می برد. در رویکرد فهرست محور با پذیرش تمایز قاطع بین موجود زنده از غیرزنده فهرست های متفاوتی از ویژگی های موجودات زنده ارایه می گردد. در رویکرد دانش محور که روش مناسب تری برای دست یابی به مفهوم حیات است، سعی می شود حیات درون شبکه ای از مفاهیم موجود در یک دانش خاص علمی تعریف شود. در حکمت متعالیه، حیات به عنوان نحوه ای از وجود در نظر گرفته می شود و با مساوق دانستن وجود با حیات، سلسله مراتب حیات یکسان با سلسله مراتب وجود می گردد و مرز قاطعی نمی توان بین موجود زنده با غیر زنده ترسیم کرد. در این مقاله، سعی داریم به این سوال پاسخ گوییم: آیا علم و فلسفه در واکاوی مفهوم حیات، ارتباط یا قرابتی با یکدیگر دارند؟ یافته های پژوهش نشان می دهد، گرچه مساله حیات در فلسفه به عنوان یک امر متعالی و در بیولوژی در افق مادی مورد کنکاش قرار می گیرد؛ اما می توان در قلمرو عالم طبیعت، رابطه ای عام و خاص، در تعریف مفهوم حیات، بین علم و فلسفه ترسیم نمود.

    کلید واژگان: حیات, زیست شناسی, حکمت متعالیه, وجود}
    Faraḥ Rāmīn *

    The nature of life has obsessed the philosophers and scientists for long. One of the sciences that has a very close relationship with the concept of life is biology. Biology uses two approaches to address the concept of life: the list-oriented and the science-oriented. In the list-oriented approach, the definite distinction between living and non-living beings is accepted and different lists of the features of the livening beings are provided. In the science-oriented approach, which is a better way to achieve the concept of life, the aim is to define life within a network of existing concepts of a specific field of science. In transcendental theosophy, life is viewed as a type of existence, and by the consideration of the being and life as concomitant, the life hierarchy is equaled to the existence hierarchy, and no distinct line can be drawn between living and non-living things. In this article we try to answer the question that if science and philosophy have any relationship or similarity in the exploration of the concept of life. The findings of the study demonstrate that although the question of life is investigated in philosophy as a transcendental issue and in biology as a material one, a general-specific relationship can be made between science and philosophy in defining the concept of life in the natural world domain.

    Keywords: Life, Biology, Transcendental theosophy, Existence}
  • امیرعباس علی زمانی، آرزو مهدی زنجانیان
    امروزه بررسی معنا و چیستی معنای زندگی به یکی از تاملات مهم در حوزه فلسفه زندگی بدل شده است که البته با مقولات مهمی همچون ارزش، هدف، خدا، مرگ و ایمان بی ارتباط نیست. در این میان، نویسندگان تاثیرگذار در عرصه ادبیات و فلسفه، خود افزون بر درگیری عمیق با مسئله معنای زندگی، تحلیل ها و گذرهای معنایی قابل تحسینی برای مخاطبان خویش به ارمغان آورده اند. تولستوی نویسنده تاثیرگذار قرن نوزدهم، به طورعمیق با مسئله معنا، ارزش، پوچی و خدا درگیر بوده و آنها را در آثار خود از جمله اعتراف من، آنا کارنینا، جنگ و صلح و مرگ ایوان ایلیچ منعکس کرده است. بررسی تفصیلی آثار و زندگی تولستوی نشان می دهد او پس از طی سه مرحله از معنای زندگی، یعنی معنا به مثابه کمال اخلاقی به عنوان ارزش، معنا به مثابه دستیابی به پول، شهرت و ثروت به عنوان هدف و معنا به مثابه ارزش از نوع کیفیت یا عملی که با حصول آن زندگی ارزش می یابد، در مرحله چهارم از زندگی اش، به ارزشی باز می گردد که در پرتو ایمان دوباره به خدا به دست آمده است.
    کلید واژگان: معنا, زندگی, معنای زندگی, تولستوی, ارزش و هدف}
    Amir Abbas Alizamani, Arezoo Mahdi Zanjanian
    Today, the examination of the meaning and the nature of the meaning of life has turned into a significant problem in philosophy of life, which is not irrelevant to important issues such as value, purpose, God, death, and faith. In the meanwhile, influential authors in literature and philosophy have, in addition to their deep concerns with the problem of the meaning of life, brought about admirable analyses and meaning transformations for their readers. Tolstoy, the influential author in the 19th century, was deeply concerned with the problem of meaning, value, nihilism, and God, in his work, such as A Confession, Ana Karenina, War and Peace, and The Death of Ivan Ilyich. A detailed consideration of Tolstoy’s work and life reveals that he passed through three stages of the meaning of life—the meaning as moral perfection as the value, the meaning as the achievement of money, fame and wealth as purposes, and the meaning as value of the life obtained through qualities or actions—to come with a value in the fourth stage of his life that is obtained in light of a renewed faith in God.
    Keywords: meaning, life, meaning of life, Tostoy, value, purpose}
  • اسماعیل علی خانی*
    از موضوعات مهم درباره انسان، سعادت و کمال است. از نگاه اسلام این سعادت چیزی جز تقرب به خدای متعال نیست؛ تقربی ارزشی، سلوکی و از راه عمل به شریعت، که با واژگان قرآنی «فوز»، «فلاح»، «عند» و «لقاء» بیان می شود. از پرسش های مطرح درباره این موضوع اینکه این نزدیکی به چه معنا و از چه سنخی است و چه رخ می دهد که به سالک الی الله مقرب می گویند؛ آیا تحولی حقیقی و کمالی در او رخ می دهد یا تشریفا او را مقرب می خوانند؟ شاخصه های این قرب چیست؟ هدف این پژوهش بیان چیستی قرب به خدا و ویژگی های آن است. در اسلام این سلوک عرفانی و کمالی، تحولی حقیقی و وجودی است و با به فعلیت رسیدن استعدادهای ذاتی شخص با سیر و حرکت اختیاری برق آسا یا متوسط یا کند، در قالب هجرت به سوی خدای متعال و دگرگونی درونی، یافتن حیات طیبه و وارد شدن به عالم نور جلوه می کند و امری حقیقی، تشکیکی و اکتسابی است.
    کلید واژگان: قرب الی الله, تحول, هجرت, حیات, نور, تشکیک, اکتساب}
    Esmaeil Alikhani*
    Salvation and spiritual perfection are major issues about man. In view of Islam, salvation is proximity to the Almighty God. It is an axiological proximity via spiritual journey, abiding by Sharia law, and expressed by such words as “fowz” (victory), “falah” (salvation), “Ind” (near), and “liqa” (countenance) in Arabic lexicography. The key questions in this connection are: What is the meaning and nature of proximity? What happens when those in spiritual journey become nearest to God? Do they experience a real and perfect evolution or they are only entitled to be nearest ones to God? What are the major traits of this proximity? This paper intends to clarify the nature of proximity and its qualities. In Islam, proximity is achieved through spiritual journey and perfection and in realization of proximity, the inborn traits and qualities of man tend to God at the speed of lightening, or at medium or low speed. Then, as a result of internal revolution, he gains pure life and enters the World of Light. Thus proximity is a real, skeptical and acquisitive practice.
    Keywords: Proximity to God, revolution, evolution, spiritual departure, life, light, skepticism, acquisition}
  • مهدیه سادات مستقیمی*، طاهره قره چایی
    نظریه امام خمینی (ره) درباره نحوه زنده انگاری موجودات ظرفیتی دارد که می تواند سریان حیات، ادراک، حرکت، اراده و نطق را در جمیع ذرات کائنات حتی جمادات به اثبات رساند. مبانی امام(ره) در حوزه زبان قرآن بسان قاعده وضع الفاظ برای روح معنا، زمینه ساز برداشت های تاویلی تفسیری ویژه ای در زمینه تثبیت حیات و نطق موجودات می شود که می تواند به مثابه ادله قرآنی برای نظریات ایشان محسوب گردد. از سوی دیگر، مبانی فلسفی عرفانی این حکیم عارف همچون عینیت حیات با علم و قدرت، حرکت جوهری، وجود منبسط و سریان عشق در ذرات کائنات... از زیر ساخت های فکری و ادله اثبات کننده سویه های این نظریه هستند.
    کلید واژگان: امام خمینی(ره), زبان قرآن, حیات, نطق, اراده, حرکت و جمادات}
    Mahdiye Sadat Mostaqimi*, Tahereh Gharachaei
    Imam Khomeini's pan-animism can account for the flow of life, cognition, motion, volition and rationality in all entities in the world, even the solids. Imam's principles about the language of the Quran-according to which words are used for the spirits of meanings, can lead to certain exegetical interpretations establishing the entitie's lives and rationality-they might count as Quranic evidence for his pan-animism. On the other hand, Imam's philosophical and mystical principles, such as the identity of life with knowledge and power, substantial motion, expansive existence (al-wujud al-munbasit), and the flow of love throughout the world underlie his pan-animism.
    Keywords: Imam Khomeini, Language of the Quran, Life, Rationality, Volition, Motion, Solids}
  • حسین حاجی علیلو
    به راستی شاهنامه کاخی بس بلند و بزرگ است که در طول تاریخ هستی خویش، نظر بزرگان و معماران عرصه علم و خرد را همواره به خود معطوف داشته است اما هنوز هم کسی نتوانسته است همه زوایای آن را یک جا در حلقه عدسی دوربین دیدگان خویش به مشاهده بنشیند و به بیان دیگر کسی موفق نشده تمام زوایای آن را زیر سیطره دید خویش درآورد، به تعبیر نگارنده، شاهنامه چون عروس حماسی است که تاکنون به حجله زفاف هیچ دامادی درنیامده است.
    اما از آنجا که پری روی تاب مستوری ندارد، او نیز هرازگاهی از لابه لای حجاب محمل خویش سرک کشیده و گوشه چشمی به خواستگاران و طالبانش نشان داده است، لذا هر خواستگار و طالبی نیز فقط توانسته است از منظر و مقامی که خود بر آن واقف بوده شاهد کمان ابروی وی یا تیر مژگانش باشد و آن را تماشا و توصیف کند. بر این اساس تلاش نگارنده این سطور نیز بر آن است تا از منظر و خاستگاه عارفان نگاهی به داستان رستم و سهراب، همچنین مرگ رستم بیندازد. امیدا که به حول و قوه الهی از عهده کار (حداقل در حد توان خویش) برآید.
    کلید واژگان: سهراب, رستم, قلب, حیات, پیر, نفس اماره, قطب}
    Hossein Haji Aliloo
    Perhaps among those Iranians who are eager to study، especially those having fun with Persian literature، you can rarely find a person who is ignorant about what the scholar of Toos، Ferdowsi، had stated about his own valuable poetry—Shahnameh: A huge palace out of poetry founded I No rain or storm ever makes it dieIt is absolutely true that Shahnameh is a huge and large palace which is its history of existence has always attracted the attention of great scholars and architects، though no one has ever been able to view the overall angles of the work all at once and through the lens of his personal binoculars; in other words، no one has succeeded to dominate over every aspect of the work. The writer''s word، Shahnameh is like an epic bride who has never had the chance to sleep with any groom. However، since the fairy faced bride can not tolerate her veil، every now and then، she peeks at her suitors. Therefore، every suitor، too، has been able to only observe or espress her eyebrows or eyelashes from the perspective or position he has been aware of. Accordingly، the writer''s endeavor is to mystically take a look at the tale of Rustam and Sohrab، and the death of Rustam in general. It is hoped that the purpose is served God willingly.
    Keywords: Sohrab, Rustam, heart, life, old, vicious spirit, pole}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال