به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « حبس » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «حبس» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فاطمه واحدی کبیری، مصطفی رجائی پور*، محسن رزمی
    یکی از مشکلات جوامع انسانی در دنیای امروز، جرایم فضای سایبری است که به دلیل آسیب به حیثیت و آبروی افراد و حریم خصوصی آن ها به یک چالش اساسی تبدیل شده است. با گسترش کاربران فضای مجازی و استفاده روزافزون رایانه در تمام ابعاد زندگی بشر، انواع و نحوه وقوع این جرایم روزبه روز بیشتر شده و مسائل فراوانی را پیش روی پژوهشگران در حوزه فقه و حقوق قرار داده است. یکی از این مسائل بررسی جرایم رایانه ای از دیدگاه فقه امامیه است. هدف مقاله حاضر بررسی فضای مجازی و جرایم رایانه ای از دیدگاه فقه امامیه است. این مقاله، نظری است و با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانه ای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. یافته ها بر این امر دلالت دارد که هرزه نگاری، قوادی، روابط نامشروع و افشای سر از منظر فقهی حرام بوده و از میان مجازات های شناخته شده در فقه امامیه، چنانچه جرم انجام شده منطبق با عنوان افسادفی الارض باشد یا منطبق با جرایم مستوجب حد باشد، مرتکب به همان مجازات محکوم می شود و در غیر این صورت، مجازات تعزیر شامل حال او خواهد شد. از لحاظ حقوقی هم قانون گذار به جرم انگاری این رفتارها پرداخته و برای هرکدام مجازات متناسبی را اعم از حبس و جزای نقدی و تنبیه بدنی در نظر گرفته است.
    کلید واژگان: جرایم رایانه ای, فضای مجازی, جزای نقدی, حبس}
    Fatemeh Vahedi Kabiri, Mostafa Rajaepour *, Mohsen Razmi
    One of the problems of human societies in today's world is the crimes of cyber space, which is of great importance due to the damage to the dignity and reputation of people and their privacy. With the spread of cyberspace users and the ever-increasing use of computers in all aspects of human life, the types and manner of these crimes have increased day by day and have posed many questions to researchers in the field of jurisprudence and law. The purpose of this article is to investigate cyberspace and computer crimes from the perspective of Imami jurisprudence the present article is theoretical and has investigated the mentioned question by using descriptive analytical method and in library form. The findings indicate that pronography (prostitution), panhandling, illicit relationships, sex tourism, gambling, marriage manipulation, unauthorized acquisition, unauthorized eavesdropping, unauthorized use, defamation, defamation, insult, publication of lies, disclosure of Jurisprudence is haram and among the punishments recognized in Imamiyya jurisprudence, if the crime committed is in accordance with the title of corruption in the land or in accordance with the crimes required by the hadd, the perpetrator will be sentenced to the same punishment and otherwise, the punishment of ta'zir will include his state. will be. From a legal point of view, the legislator has criminalized these behaviors and has considered appropriate punishment for each of them, including imprisonment, fines and corporal punishment.
    Keywords: Computer Crimes, Virtual Space, Monetary Penalty, Imprisonment}
  • محسن سعیدی ابواسحقی *، عبدالله بهمن پوری، سید مهدی جوکار

    غفلت از عقلانیت کیفری حاکم بر مجازات ها، باعث پذیرش صورت مدرن و امروزی زندان در نظام حقوقی ایران شده است. زندان مدرن با تغییر در سازوکار قدرت بوجود آمده است؛ در دوران مدرن، قدرت شکل انضباطی به خود گرفته است و هدف آن تصرف در روح و اراده فرد و بهنجار کردن وی برای زندگی اجتماعی است. در همین راستا آنچه در عقلانیت کیفری مدرن اصالت دارد، پیوند شخصیت و ساختار روانشناختی فرد بزهکار و جرم ارتکابی اوست، و زندان مجازات غالب و اصلی می شود تا به عنوان تکنولوژی انضباطی، محلی برای تصرف در شخصیت بزهکار و اصلاح روانشناختی و بهنجارسازی وی باشد؛ زندان مدرن بستری برای تولید انسان است. اما در دیگر سوی، در عقلانیت کیفری اسلام، قدرت شکل انضباطی ندارد، بلکه قدرت معطوف به سعادت اخروی و هدف شریعت و قوانین کیفری، استکمال نفس انسانی است. اگرچه در عقلانیت کیفری اسلام نیز اصلاح گری مجرم اصالت دارد، اما این امر تفاوت بنیادینی با بهنجارسازی در گفتمان مدرن دارد. در بهنجارسازی مدرن، بزهکار ابژه تکنولوژی انضباطی می شود اما در رویکرد استکمال نفس، آزادی و اختیار بزهکار در اصلاح خویش اصالت جدی دارد و اصول کیفرزدای قابل توجهی برای این مهم فراهم می شود؛ اصل با عناصر کیفرزدا است و تنبیه و کیفر جنبه استثنایی خواهد داشت. همین رویکرد در فقه امامیه در خصوص مجازات «حبس» نیز وجود دارد و حبس صرفا سالب حق آزادی است، بر خلاف «زندان مدرن» که آزادی سلب می شود تا در بستر زندان فرد بهنجار تولید شود. لذا حبس فقهی، زندان مدرن نیست. بر این اساس، حقوق کیفری ایران نیازمند «بازخوانی مجدد عقلانیت کیفری حاکم بر مجازات ها» است تا رویکرد متناسب با سنت فقهی اسلام را در مجازات حبس اعمال کند.

    کلید واژگان: حبس, زندان, عقلانیت کیفری, قدرت انضباطی, تکنولوژی انضباطی}
    Mohsen Saeedi Abooes'haghi *, Abdollah Bahmanpouri, Seyyed Mahdi Jokar
    Introduction

    The genesis of Iran's encounter with modern legal principles can be traced back to the Constitutional Revolution of the early 20th century [Enghelab-e Mashrooteh], a period that heralded significant legal and political reforms aimed at dismantling the autocratic governance structures of the time. The revolution catalyzed the introduction of Western legal concepts such as law, parliament, and constitution into the Iranian socio-political lexicon, laying the foundation for a new legal order. This order was characterized by the amalgamation of religious decrees with modern legal structures, a process that, while innovative, was not devoid of challenges. The crux of the issue, as identified in the current research, lies in the hasty and uncritical adoption of these new legal concepts without a thorough understanding of their theoretical, philosophical, and historical underpinnings. This oversight has precipitated a crisis of theory and practice within the Iranian legal system, manifesting in conceptual ambiguities and operational inefficiencies. At the heart of this research is the reevaluation of the punishment of imprisonment, a fundamental concept in criminal law, through a comparative lens focusing on modern criminal law and Imamia jurisprudence.

    Research Question

    The research is driven by the imperative to scrutinize the punishment of "imprisonment" within the context of Iran's hybrid legal system, specifically examining how this form of punishment is conceptualized, rationalized, and implemented in modern criminal law vis-à-vis Islamic law. The overarching question guiding this inquiry is: How does the comparative analysis of the punishment of imprisonment in modern criminal law and Islamic law illuminate the theoretical and practical discrepancies in the Iranian criminal law, and what implications do these findings have for the evolution of a more coherent legal framework?

    Research Hypothesis

    The hypothesis underlying this research posits that the theoretical and practical dissonance observed in the application of imprisonment in the Iranian legal system stems from a fundamental misalignment in the criminal rationalities governing modern criminal law and Islamic law. This research suggests that while modern criminal law predominantly views imprisonment through the lens of disciplinary power aimed at the normalization and psychological correction of the criminal for societal reintegration, Islamic law approaches punishment with a focus on the spiritual and moral rehabilitation of the individual, emphasizing the afterlife and the perfection of the human soul. This divergence, it is hypothesized, results in fundamentally different implementations of imprisonment, with the modern approach prioritizing correctional normalization, and the Islamic approach advocating for the preservation of the individual's moral agency and freedom.

    Methodology & Framework, if Applicable

    To explore the delineated research question and hypothesis, the study employs a multifaceted methodological approach that combines doctrinal research with inductive, interpretive, and argumentative analysis. This methodology is predicated on an extensive review of philosophical texts, legal treatises, and jurisprudential discourse from both the modern and Islamic legal traditions. The framework for this comparative study is structured around identifying and analyzing the differences in criminal rationality between modern criminal law and Imamia jurisprudence and how these differences manifest in the conceptualization and practice of imprisonment.
         A critical component of this methodology involves examining the evolution of the modern prison system, particularly its emergence as a mechanism of disciplinary power in the modern era, aimed at seizing the individual’s soul and will for the purpose of societal normalization. This analysis is juxtaposed with the examination of imprisonment within Imamia jurisprudence, where the focus is on penal correction with an emphasis on moral and spiritual rehabilitation, highlighting a significant departure from the modern system's focus on psychological correction and normalization.
         Furthermore, the research methodology includes a critique of the existing theoretical and practical frameworks within which imprisonment is situated in the Iranian legal system, arguing that a neglect of the nuanced differences in criminal rationality has led to the uncritical adoption of modern penal practices that may not align with the philosophical and ethical underpinnings of Imamia jurisprudence. Through this comparative analysis, the study seeks to unearth the theoretical and practical implications of these differences, offering insights into how a more informed and theoretically coherent approach to the punishment of imprisonment could be developed within Iran's legal system.

    Results & Discussion

    The findings of the study illuminate a significant divergence in the conceptualization and application of imprisonment between modern criminal law and Islamic law. Modern criminal law, with its roots in disciplinary power, seeks to reform the criminal by targeting the soul and will, aiming for normalization within society. This approach signifies a qualitative shift from physical to psychological modes of punishment, where the prison becomes a space for the psychological transformation and normalization of individuals. The emphasis is on altering the criminal's personality and psychological structure in relation to their crime, marking a profound intensification of power that penetrates the deepest layers of individual identity.
         Contrastingly, Islamic law offers a fundamentally different perspective, viewing punishment as a means to achieve the perfection of the human soul and maintain civil order, grounded in the attainment of afterlife happiness. This system prioritizes the individual's freedom and moral agency in accepting Islamic law and self-correction. Punishments, including imprisonment, are framed as corrective measures that deprive the individual of certain freedoms only to the extent necessary for societal protection and personal purification from sin. The emphasis is on voluntary correction and spiritual discipline, with non-penal institutions like repentance playing a significant role in the penal rationality.
         The discussion of these findings highlights the theoretical and practical challenges posed by the hybrid nature of current Iranian legal system, which incorporates elements of both modern and Islamic law approaches to punishment. The research underscores the importance of penal rationality in defining the effectiveness and ethical grounding of penal institutions. Without a clear alignment with a coherent penal rationality, the legal system risks perpetuating theoretical confusion and practical inefficiencies.

    Conclusion

    The study concludes that the current form of imprisonment in the Iranian legal system represents a critical juncture between two divergent penal rationalities. The acceptance of modern imprisonment practices, characterized by an emphasis on psychological normalization, does not necessarily represent a more humane approach to punishment but rather a shift in the focus of disciplinary power from the body to the soul. This shift, while reducing the physical harshness of punishments, intensifies the control over the individual's identity and autonomy.
         In contrast, the Islamic penal system, as understood through Islamic law, offers a vision of punishment that centers on the spiritual and moral rehabilitation of the individual, respecting their freedom and capacity for self-correction. This approach aligns punishment with broader ethical and spiritual objectives, such as the preservation of fundamental human interests and the perfection of the human soul.
         The research calls for a critical self-awareness within the Iranian criminal law system to reconcile these divergent penal rationalities. It poses pressing questions about the future direction of Iran's penal system: should it adhere more closely to the principles of Islamic law, or continue incorporating aspects of modern penal rationality? The exploration of these questions requires further investigation into the social, cultural, and legal feasibilities of adopting either penal rationality more fully.
         This conclusion serves as a call to action for legal scholars, practitioners, and policymakers to engage in a deeper examination of the foundational principles guiding punishment in Iran. By contemplating the possibilities for embracing either Islamic  law or modern penal rationality, future research can pave the way for a more coherent, just, and effective legal system that respects both the individual's dignity and societal needs.

    Keywords: Imprisonment, Prison, Penal Rationality, Disciplinary Power, Disciplinary Technology}
  • سمیه رحمانی*، حمیده ره انجام
    حقوق مالکیت صنعتی از موضوعات مهمی است که نقش مهمی در توسعه فناوری و صنعتی کشورها ایفا می کند. ضمانت کیفری حمایت از این نوع حقوق مالکیت فکری و مصادیق آن مانند اسرار و علائم تجاری کمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است. هدف مقاله حاضر بررسی ضمانت کیفری نقض اسرار و علائم تجاری از منظر فقه و حقوق ایران و حقوق فرانسه است. این مقاله توصیفی تحلیلی است و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی موضوع مورد اشاره پرداخته است. یافته ها بر این امر دلالت دارد که در فقه، مالکیت فکری و به تبع آن اسرار و علائم تجاری مورد حمایت بوده و امکان جرم انگاری در حمایت از این مصادیق مالکیت صنعتی وجود دارد. در حقوق فرانسه، مجازات حبس و جزای نقدی به عنوان ضمانت کیفری نقض اسرار و علائم تجاری تعیین شده است. در حقوق ایران، اما برخلاف حقوق فرانسه، حمایت کیفری از اسرار تجاری صورت نمی گیرد و قوانین جامعی در این باره وجود ندارد. در هیچ یک از مواد قانون ثبت اختراعات، اسرار تجاری مورد اشاره قرار نگرفته و فقط قانون تجارت الکترونیکی و قانون جرائم رایانه ای و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، به طور ضمنی و محدود این حق را مورد اشاره و حمایت قرار داده اند. در حقوق ایران در قوانین پراکنده و آن هم به صورت مبهم و ناقص به نقض محرمانگی اسرار تجاری اشاره شده است. نکته دیگر حقوق فرانسه برای نقض اسرار و علائم تجاری مجازات سنیگن مالی تا یک میلیون فرانک تعیین کرده که این روش همسو با کیفرزدایی بوده و انگیزه جرایم مالکیت صنعتی که عمدتا مالی است را کاهش می دهد، زیرا صرفه اقتصادی ارتکاب جرم تا حد زیادی از بین می رود.
    کلید واژگان: ضمانت کیفری, نقض اسرار, علائم تجاری, جزای نقدی, حبس}
    Somayeh Rahmani *, Hamide Rahanjam
    Industrial property rights are important issues that play an important role in the technological and industrial development of countries. Criminal guarantee for the protection of this type of intellectual property rights and its examples such as trade secrets and trademarks have received less attention and investigation. The purpose of this article is to investigate the criminal guarantee for breach of trade secrets and trademarks from the perspective of jurisprudence and Iranian law and French law. This article is descriptive and analytical, and it has investigated the mentioned subject by using the library method. The findings indicate that in French law, the punishment of imprisonment and fine is determined as a criminal sanction for the violation of trade secrets and trademarks. In Iranian law, unlike French law, there is no criminal protection of trade secrets and there are no comprehensive laws in this regard. Trade secrets are not mentioned in any of the articles of the patent law, and only the law of electronic commerce and the law of computer crimes and the law of publishing and free access to information have implicitly and limitedly mentioned and supported this right. Violation of the confidentiality of trade secrets is mentioned in the laws of Iran in scattered laws and in a vague and incomplete manner. Another point is that the French law for the violation of trade secrets and trademarks has determined a monetary penalty of up to one million francs, which is in line with decriminalization and reducing the motivation of industrial property crimes, which are mainly financial, because the economic benefit of committing the crime is largely eliminated.
    Keywords: Criminal Sanction, violation of secrets, Trademarks, Fine, Imprisonment}
  • وحید چگنی*، پیمان مربی

    بحث قطعیت و حتمیت مجازات ها در جرایم مبارزه با مواد مخدر و روانگردان بدین معنا می باشد که زمانی که شخصی قصد ارتکاب بزه دارد چه میزان احتمال دستگیری وی از مرحله کشف بزه وجود دارد و به تبع این موضوع چه میزان احتمال مجازات و سپری شدن تمامی مجازات در مرحله رسیدگی قضایی برای مرتکبین جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان گردان وجود دارد که طی بررسی های به عمل آمده توسط نگارنده با بررسی آمار ظاهری و واقعی جرایم مرتبط با مواد مخدر و روان گردان ارتکابی در بازه زمانی سال های 1398 و 1399 در استان البرز مشخص گردیده در جرایم اعلامی میزان قطعیت و حتمیت مجازات ها با توجه به آمار به دست آمده بسان کوه یخی می ماند که تنها برف های نوک قله قابل مشاهده است و همین موضوع به دلیل افزایش و سودمندی ارتکاب جرم در مقابل مجازات باعث افزایش آمار جرایم و کاهش بازدارندگی مجازات ها گردیده است.

    کلید واژگان: حبس, قطعیت, تکرار جرم, بازدارندگی}
    Vahid Chegeni *, Peyman Morabbi

    The discussion of certainty and certainty of punishments in crimes against drugs and psychotropic substances means that when a person intends to commit a crime, what is the probability of his arrest from the stage of detection of the crime, and according to this, what is the probability of punishment and the completion of all There is a punishment in the judicial process for the perpetrators of crimes related to narcotic drugs and psychotropic substances, which during the investigations carried out by the author by examining the apparent and actual statistics of crimes related to narcotic drugs and psychotropic drugs committed in the period of 1398 and 1399 in In Alborz province, it has been determined that the degree of certainty and certainty of the punishments according to the statistics obtained remains like an iceberg in which only the snow on the tip of the peak is visible, and this issue increases the number due to the increase and usefulness of committing a crime against the punishment. crimes and reduced deterrence of punishments

    Keywords: imprisonment, recidivism, deterrence}
  • محسن اسماعیلی، محمدمعین شاهینی*
    در میان عقود مذکور در فقه و حقوق، همچنان عقودی هستند که علی رغم کاربردی که دارند به دلیل فقدان طرح صحیح، ناشناخته و متروک مانده اند. یکی از این عقود، عقد حبس است که مفهوم آن که مشخص کننده چارچوبی برای آن است، با ابهام و اجمال مواجه است و این ابهام در بدو امر با بیانات متشتت فقها نمایان می شود که موجب سردرگمی خوانندگان و به تبع آن نپرداختن غالب حقوقدانان به بحث یا پرداختن گذرا و ناقص به آن شده است. اختصار مطالب مربوط به این عقد باعث شده است تا این عقد کاربردی، آن طور که شایسته است شناخته نشود و در نظر دسته ای از حقوقدانان، عقد نامعین به نظر برسد و بیان قانونگذار نیز مجمل باشد، لذا درمجموع در شناخت آن، احکام و جایگاهش و به کارگیری آن با چالش مواجه باشیم. گام اول در حل این چالش و مشخص ساختن چارچوبی برای عقد حبس، تبیین مفهوم صحیح حبس در فقه و حقوق و سپس جایگاه آن در حقوق ایران است. بنابراین مسیله و دغدغه نگارندگان در پژوهش حاضر، پر کردن یکی از خلاهای موجود در فقه و حقوق، برطرف ساختن اجمال قانون، ابهام زدایی و مشخص ساختن مفهوم حبس و درنهایت تبیین جایگاه این عقد کاربردی در حقوق ایران از حیث معین بودن احکام و آثار در قوانین موضوعه و تثبیت آن است. نگارندگان در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با دسته بندی کردن اقوال موجود در فقه و حقوق و نقد آن ها، ابتدا میان انواع عقد حبس تفکیک می کنند و از این طریق به تعریفی صحیح از اصطلاح آن در سه معنی اعم، عام و خاص دست می یابند. سپس با شناخت حاصل شده از حبس و درنظر گرفتن ضوابط لازم برای معین بودن یک عقد، جایگاه عقد حبس در حقوق ایران به عنوان یک عقد معین را در پرتو بررسی قوانین و مقررات تثبیت می کنند.
    کلید واژگان: عقد حبس, حق انتفاع, منتفع, وقف, حبس, عقد معین}
    Mohsen Esmaeili, Mohammad Moeen Shahini *
    Among the contracts in law and jurisprudence, there are still contracts that, despite their applications, remain unknown and unused because they have not been properly introduced. One example of such contract is the Habs contract whose framework, which also defines it, is dealt with ambiguously and summarily. The ambiguity is easily noticeable in the conflicting opinions of jurisprudents, which baffle the readers and have led to jurists either ignoring it or touching upon it most briefly. The lack of literature on this concept has caused this useful contract not to receive the attention it deserves, and it is even classified as an innominate contract by some jurists, and summarily tapped into by legislators. Therefore in general, we face a challenge in knowing it, its rules and position and applying it. To respond to this challenge and establish a framework for the Habs contract, it is necessary to first explain the correct concept of Habs in jurisprudence and law and identify its position in the Iranian Legal System. Therefore, this paper intends to bridge a gap in law and jurisprudence, compensate for the brevity of law, resolve the ambiguity and obscurity, delineate the concept of Habs, and, finally, identify and stabilize the position of this useful contract in Iranian Law in terms of recognition of rules and effects in statutory laws. The current descriptive–analytical study first distinguishes different types of Habs contracts by categorizing various jurists’ and jurisprudents’ opinions in this area and criticizing them, and then arrives at a proper definition of Habs in common, general and particular senses. Afterward, using the insight gained about Habs and considering the requirements for a contract to be nominated, the position of the Habs contract is established in the Iranian Legal Systems as a nominate contract in the light of relevant rules and regulations.
    Keywords: Habs contract, Right of benefit, Beneficiary, Waqf, Habs, Nominate contract}
  • حامد چگینی*، سید سجاد کاظمی

    قانون کاهش مجازات حبس تعزیری در سال 1399 با اهدافی متفاوت ارفاقاتی را برای مرتکبان جرایم تعزیری از قبیل سرقت منظور داشته غافل از اینکه این حجم از تساهل می تواند آثار نامطلوبی در بعد امنیت اجتماعی به بار آورد. قابل گذشت اعلام شدن سرقت های خرد برای نخستین بار، کاهش درجه مجازات تعزیری، گسترش اختیارات قضات در امر تخفیف و تبدیل کیفر مرتکبان، برداشتن وصف جزایی شروع به جرم سرقت خرد و توسعه نهادهای مساعد، از مهم ترین چالش های قانون کاهش در خصوص جرم سرقت است. این حجم از مدارا در برابر سارقان نه تنها پیشگیری کیفری از جرم سرقت را دشوار می سازد، به نوعی رویکرد تشویقی نیز داشته و جسارت مرتکبان را دوچندان خواهد ساخت. انعطاف پذیری نظام کیفری در برابر جرایم خرد و مجرمان اتفاقی اگرچه می تواند رویکرد قابل دفاعی باشد اما وضعیت ساخته شده توسط قانون کاهش مجازات حبس تعزیری برای مقابله با جرم سرقت خرد بسیار آسیب زا بوده و اصلاح آن اجتناب ناپذیر است.

    کلید واژگان: جرم, سرقت, حبس, کیفرگذاری, قابل گذشت}
    Hamed Chegini *, Seyyed Sajjad Kazemi

    The Law on Reduction of Penalty Imprisonment in 2019, with different goals, intended tolerances for the perpetrators of penal crimes such as theft, unaware that this amount of tolerance can have adverse effects in terms of social security. The announcement of petty theft for the first time, reducing the degree of punishment, expanding the powers of judges in the matter of reducing and converting the punishment of the perpetrators, removing the criminal description of the crime of petty theft and developing favorable institutions are among the most important challenges of the reduction law regarding the crime of theft. Although the flexibility of the criminal system against petty crimes and random criminals can be a defensible approach, the situation created by the reduction law to deal with the crime of petty theft is very traumatic and its correction is inevitable.

    Introduction

    The Law on Reduction of Imprisonment Punishment approved in 2019 has made important changes in the field of crimes punishable by Ta'zir and the way of determining the punishment for them, and the scope of these changes has affected the widespread way of punishing the crime of theft. What provisions or facilities this law has provided in relation to the crime of theft, which at least theoretically has been introduced as the factor (or at least one of the most important factors) of the increase in theft in the society, requires an independent research or study. This issue, along with the fact that the reduction law was approved in 2019, and so far not much research has been done on the dimensions and aspects of this law and its relationship with the crime of theft, can show the necessity of conducting and innovation of the current research. The aim of the current research is to analyze the law on reducing the punishment of penal servitude approved in 2019 in relation to theft, especially petty theft, and the position of this law in punishing the crime of theft. Did he mean the crime of theft, especially petty theft? And in the second place, what harms and challenges have these measures faced and what effects will it have on the punishment and dealing with petty theft in the society?

    Methodology

    By adopting a critical approach and using descriptive and analytical methods and library tools, this research seeks to find an answer or answers to the above questions, and in carrying out this mission, it is necessary to provide a brief explanation about the scope of the research from two perspectives; First, explaining the legal scope of the concept of "petty theft" and then examining the objectives of the approval and the contents of the Law on Reduction of Taziri Imprisonment approved in 2019 in a brief way.

    Results and discussion

    The Law on Reduction of Penalty Imprisonment approved in 2019, with the set of predictions and measures that it contains in the direction of decriminalization (contrary to the title of the law which only refers to imprisonment) in the crimes subject to Tazeer, faces serious challenges in terms of justifying deterrence of punishment. This issue and the high volume of these crimes and their lack of control will cause the public order of the society to be seriously damaged and we will witness the decline of the effectiveness of criminal laws regarding this category of petty theft. Measures such as the inclusion of four petty thefts in the number of punishable crimes, reducing the degree of punishment for petty theft, increasing the possibility of reducing and converting the punishment, as well as benefiting from favorable institutions for the perpetrators of petty theft, can be considered the most important changes of the Law on the Reduction of Petty Theft approved in 2019. brought This amount of tolerance and tolerance in punishing criminals may not cause a big problem for the perpetrators of some minor crimes such as insult, defamation or even destruction, because we are less likely to face the phenomenon of "professional criminals" in such crimes, and therefore reducing and converting their punishment can It can even provide some criminological goals, but regarding petty theft, it can cause an increase in theft.

    Conclusion

    The most important legislative solution to overcome the existing problems is to amend the law in such a way that, first, the beginning of petty theft is re-defined as a punishment and the perpetrators of petty theft are punished according to their behavior. Second, the arbitrary forgiveness of petty crimes, which also includes petty theft, is another important challenge that deserves attention. Although the increase of expungement crimes in line with restorative justice programs can be defensible, but the legislator, by placing a note, half the punishment determined for all expungement crimes, regardless of the subject matter, the importance and deterrent power of the punishments, which are determined based on the principle of proportionality between the severity of the crime and the type and amount of the punishment. It cannot be considered acceptable to reduce what has been done, therefore the principle of proportionality has been violated and deserves to be corrected. Third, with the process that the legislator has taken in the law on reducing the punishment of penal servitude in order to reduce the punishment of imprisonment and turn it into alternative punishments, the most important example of such punishments is a fine, among the general crimes, petty theft has the most negative effects. It comes with; Because this method adopted by the legislator has caused petty thefts due to the fact that they are generally forgivable and their punishment has been reduced by half (in the implementation of the supplementary note to Article 37 of the Criminal Code) and also with the powers that the judicial authority has in order to benefit the perpetrators. It has the qualities of a judicial abbreviation, in practice, it causes the general punishment of the perpetrators of petty theft to be very short-term imprisonment or actually to be turned into a fine.

    Keywords: Crime, theft, imprisonment, Punishment, Forgivable}
  • میثم ایمانی *، نغمه فرهود، سید یزدالله طاهری نسب

    آزادی یکی از مهم ترین موهبت ها و یکی از بارزترین حقوق طبیعی و اولیه انسان ها است که در طول قرون و اعصار ازجمله بحث برانگیزترین نهادها به شمار می رفته است. یکی از انواع آزادی، آزادی تن است که بر اساس آن انسان می تواند هرآن چه را که اراده کند انجام دهد. این نوع آزادی از دیرباز موردحمایت بوده و امروزه نیز اعلامیه های جهانی مربوط به حقوق بشر و قوانین اساسی و عادی کشور های مختلف به طرق گوناگون از آن حمایت می کنند. از طرفی برقراری امنیت عمومی و حفظ حریم و حقوق مردم در مقابله با تهدیدها و تجاوز احتمالی اشخاص نابهنجار و متجاوز به حقوق دیگران همواره از دغدغه های اصلی متولیان نظام عدالت قضایی بوده است. در همین راستا، اعمال مجازات زندان به عنوان یک واکنش سلب کننده آزادی علیه مجرمین و قانون شکنان از روش های معمول و رایج در اکثر کشورهای جهان است. تصور اینکه اعمال این مجازات مجرم را اصلاح و جامعه پذیر نموده و از تکرار جرم جلوگیری می کند و از سویی واجد خاصیت ارعابی و بازدارندگی عام نیز بوده و بزهکاران بالقوه را از تکرار جرایم بازمی دارد از مهم ترین مبانی توجیه کننده مجازات زندان است. گرچه اساتید و علمای حقوق طی مقالات پراکنده ای به موضوع آسیب شناسی کیفر حبس پرداخته اند؛ اما آن گونه که اهمیت موضوع ایجاب می کند و چنان که بایدوشاید، جنبه های مختلف موضوع موردبررسی قرار نگرفته است ازاین رو ضرورت پرداختن بیشتر به این امر احساس شد. هدف اصلی از انجام این پژوهش، ضمن استفاده از روش تحقیق کتابخانه ای، شناسایی خلاهای قضایی و اجرایی این مجازات و ارایه پیشنهاد هایی جهت جبران کاستی ها و نیل به اهداف مربوطه است.

    کلید واژگان: حبس, حبس زدایی, زندان, آزادی}
    Meisam Imani *, Naghmeh Farhoud, Seyed Yazdollah Taheri Nasab

    Freedom is one of the most important blessings and one of the most obvious natural and basic human rights, which has been considered among the most controversial issues throughout the centuries and ages. One of the types of freedom is the freedom of the body, according to which a person can do whatever he wants. This type of freedom has been supported for a long time, and even today, international declarations related to human rights and the basic and ordinary laws of different countries support it in various ways. On the other hand, establishing public security and protecting people's privacy and rights in dealing with threats and possible aggression by abnormal persons and violating the rights of others has always been one of the main concerns of the guardians of the judicial justice system. In this regard, the application of prison sentences as a reaction to denying freedom against criminals and lawbreakers is a common method in most countries of the world. The idea that the application of this punishment will reform and socialize the criminal and prevent the repetition of the crime, and on the other hand, it brings intimidation and general deterrence and prevents potential criminals from repeating the crimes, is one of the most important justifications for the prison sentence. Although professors and legal scholars have dealt with the issue of the pathology of prison punishment in various articles, but since this issue is important and it should be considered, different aspects of the issue have not been examined. Therefore, it was felt necessary to deal more with this issue. The main objective of this study, while using the library research method, is to identify the judicial and executive gaps of this punishment and provide suggestions to compensate for the shortcomings and achieve the relevant goals.

    Keywords: Imprisonment, de-imprisonment, Prison, freedom}
  • محمدعلی جعفری*

    یکی از مباحث مهم در نظام کیفری اسلام مجازات های تعزیری است، تعزیرات که اختیارش از طرف شرع به حاکم واگزار شده است، دارای انواعی است که یکی از آنها حبس تعزیری می باشد که حاکم در موارد زیادی به خاطر منافع و مصلحت جامعه و جلوگیری از ضرر و زیان اشخاص تا زمان تعیین تکلیف نهای دستور نگهداری مجرم را در زندان صادر می‏کند که مدت زمان آن هم به اختیار حاکم خواهد بود، موارد حبس تعزیری در اسلام فراوان می باشد که قطعا پرداختن به همه آنها از عهده این تحقیق خارج می‏باشد لذا به بررسی  چند مورد بسنده می کنیم، اما از انجای که حاکم با توجه به حب و بغض‏ها و اختلاف سلایق یقینا نمی تواند برای مدت زمان حبس حکم یک‏سانی صادر کند لذا به منظور جلوگیری از اختلاف رویه ‏ها و تحقق عدالت کیفری نیازمند تعریف معیار و ضوابطی برای سازمان‏دهی تعیین زمان حبس تعزیری هستیم که در پایان این تحقیق اشارتا چند مورد همانند: عدم ادای حق، عدم امکان اسیتفای حق، عدم اثبات حق و مشخص نشدن مقدار جنایت به عنوان ضابطه در تعیین زمان حبس ذکر شده است.

    کلید واژگان: حبس, تعزیر, مجازات, حد, حاکم}
  • عبدالواحد جهید، علیرضا عابدی سرآسیا*، حسین ناصری مقدم

    قرار گرفتن زندان در رده مجازات اصلی، به مرور زمان به جایگاهی رسیده که نه تنها به اهدافی که قرار بود زندان آنها را برآورده سازد، نایل نیامد، بلکه خودش به معضلی بالاتر مبدل گردیده و باعث چالشهای متعددی برای زندانیان، خانواده های آنان و دولتها شده است. پژوهش حاضر متمرکز بر زندان زدایی از منظر فقه مقارن است و با روش توصیفی تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی انجام شده است. ثمره بارز این رویکرد نظریه جدیدی برای کاهش جمعیت روزافزون محابس و جلوگیری از مفاسد و پیامدهای زندان سازی و زندانی نمودن خواهد بود. بر اساس یافته های این پژوهش، می توان برای حبس معنای وسیعی در نظر گرفت که شامل تحت مراقبت قرار دادن شخص نیز می گردد که آن را «حبس به معنای اعم» نامیدیم. از طرفی با توجه به اینکه «حبس به معنای اخص» (محصور کردن در مکانی مشخص) موجب ضرر شده و بر خلاف سلطنت بر نفس و نیز اصل شخصی بودن مجازات بوده و نه تنها نوعا منجر به تحقق اهداف و حکمتهای مطلوب شارع نمی گردد، بلکه برعکس، آثاری خلاف آن داشته و ناکارآمدی خود را در عمل نشان داده است و می توان «عدم مشروعیت» را به عنوان یک حکم و اصل اولی در مورد آن پذیرفت. بر این اساس، اگر احیانا در مورد خاصی در ادله شرعی به مجازات حبس تصریح شده باشد ضروری است در صورت تخییری بودن، بدل آن مورد توجه قرار گیرد و در صورت تعیینی بودن، سایر مصادیق آن نظیر مراقبت با ابزار و ادوات جدید مورد توجه قرار گیرد (حبس به معنای اعم)؛ مگر موارد نادری که اقتضای قطعی دلیل، حبس به معنای اخص بدون در نظر گرفتن کارکرد آن باشد.

    کلید واژگان: حبس, سجن, زندان زدایی, مفاسد زندان, فقه مقارن}
    Abdolvahed Jaheed, AliReza Abedi Sarasia *, Hossein Naseri Moghaddam

    Over time, placing prison in the category of the main punishment has reached a point where not only the goals that the prison was supposed to fulfill have not achieve, but also it has turned into a higher problem that caused many challenges for the prisoners, their families and the governments. The present research focused on de-prisoning from the perspective of the comparative jurisprudence of the Islamic Denominations and was carried out with the descriptive-analytical method and the method of collecting library and documentary information. The obvious result of this approach will be a new theory to reduce the ever-increasing population of prisons and prevent corruption and the consequences of imprisonment. Based on the findings of this study, the imprisonment can be considered as a broad meaning that includes putting a person under care, which we called "imprisonment in the general sense". On the other hand, taking into account that "imprisonment in the special sense" (confinement in a specific place) causes harm and is against self-sovereignty and the principle of personal punishment, and not only it does not usually lead to the realization of the desired goals and philosophy of the Shariah; On the contrary, it has effects against it and has shown its ineffectiveness in practice, "illegitimacy" can be accepted as a rule and the first principle about it. Based on this, if in a certain case, imprisonment is specified in the Shariah evidence, it is necessary to consider its alternative if it is optional, and if it is determined, other examples such as care with new tools and devices should be considered (imprisonment in the general sense); Except for rare cases where the definite necessity of imprisonment in the special sense without considering its function.

    Keywords: Imprisonment, Prison, Prison diversion, prison corruption, Comparative Jurisprudence}
  • ابوالقاسم خدادی*، داود نوجوان
    در نظام کیفری ایران، حبس (زندانی کردن) همانند گذشته مجازات اصلی و اولیه بسیاری از جرایم است. کافی است در این زمینه ماده 19 قانون مجازات فعلی مرور شود که در صدر تمامی مجازا تهای تعزیری، این معنا از حبس نشسته است. اما چون این سبک کیفردهی، چالشهای فراوانی در پی داشته است، تحولات اخیر در قوانین کیفری منجر به توسعه جایگزینهای حبس، کاهش حبس تعزیری و اصل حداقلی بودن مجازات حبس گردید، اما با تعمیق در مبانی حبس در شریعت اسلام به دلیل الزام موجود در اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ابتنای کلیه قوانین بر موازین اسلامی، اینکه «زندانی کردن، مجازات اصلی و اولیه بسیاری از جرایم باشد و در صورت وجود مفسده یا اقتضای مصلحت بتوان برای آن جایگزینی در نظر گرفت یا میزان آن را کاست»، از منظر انتساب به شارع اسلام، نیازمند بررسی است. این بررسی از این جهت دارای اهمیت مضاعف است که به واسطه زندانی کردن، آزادی فرد در همه زمینه ها سلب می شود نه اینکه تنها در باب جرم ارتکابی، محدودیتهایی تحمیل شود، از این رو، استفاده وسیع از آن ممکن است با حق بشری انسان بر آزادی یا دیگر حقهای طبیعی وی ناسازگار باشد. در این راستا، اطلاعات لازم به روش کتابخانه ای از ادله شرعی و آثار دانشمندان شیعه و اهل سنت گردآوری و پس از تحلیل، ثابت شده است که استفاده وسیع از آن در قالب مجازات اصلی و اولیه با استناد به وجود مشروعیت «حبس» یا «سجن» در ادله نقلی شرعی و به تبع آن در فقه مقارن یا با استناد به عدم انحصار مصادیق تعزیر در موارد منصوص، مجاز نیست. از این رو، پیشنهاد شده است که دیگر مجازاتهای شایسته، کیفر اصلی و اولیه جرایم قرار گیرد و قانونگذار اقدام به تاسیس اصل ثانوی یا ضروری بودن مجازات حبس کند.
    کلید واژگان: زندان, حبس, شیعه, اهل سنت, فقه مقارن, حق آزادی}
    Abolghasem Khodadi *, Davoud Nojavan
    In Iranian criminal system, imprisonment is the main and primary punishment for many crimes as in the past. It is sufficient to review Article 19 of the current Penal Code in this regard, which is at the top of all penal punishments, regarded as imprisonment. Since, this way of punishment has caused many challenges, alternatives for imprisonment and reduction of penal servitude are among the most important legal solutions. In addition to the requirement in the fourth principle of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, based on all laws based on Islamic standards, the Islamic punishment law, as the main law of this criminal system, has been explicitly attributed to Islam. However, this fact that “imprisonment should be the main and primary punishment for many crimes, and if there is corruption or expediency from the point of view of attribution to Islamic law and it is necessary to consider an alternative or reduce its amount” requires investigation in terms of being attributed to the Islamic legislator. This research is of double importance because by imprisoning, the freedom of the person in all contexts are excluded not that restrictions are imposed only on the crime committed; hence its broad utilization may be incompatible with the human right to freedom or other natural rights. In this regard, the required data were collected by documentary method from religious evidences and the studies of Shia and Sunni scholars, and according to the results of analysis, it has been proven that its broad use in the form of the main and primary punishment with reference to legitimacy of imprisonment in religious narrative evidence and accordingly in comparative jurisprudence or by referring to the absence of imprisonment in the exclusivity of examples of punishment is not allowed. Hence, it is suggested that the same appropriate punishments to be the main and primary punishment for crimes. This is the right way to prevent imprisonment, which is incompatible with comparative jurisprudence.
    Keywords: Prison, Imprisonment, Shia, Sunni, Comparative Jurisprudence, right to freedom}
  • اسحاق رسولی امیرحاجلو*، شهرام ابراهیمی، فضل الله فروغی
    جرم شناسان و کیفرشناسان، مدت هاست، به هر مناسبت، پیامدهای ناگوار زندان در زمینه بهداشتی، جرم شناختی، اخلاقی و اجتماعی را به متولیان سیاست جنایی گوشزد می کنند. در کشور ما نیز اگرچه، با توجه به همین هزینه ها و آثار نامطلوب زندان، سیاست حبس زدایی به ویژه برای جرایم سبک و بزهکاران فاقد سابقه کیفری، در اولویت قرار گرفته است، لیکن اجرای آن در عمل، با چالش های قضایی و اجرایی متعددی روبه روست. در این مقاله، بر اساس روش تحلیلی توصیفی، چالش های قضایی و اجرایی زندان زدایی در پرتو آرای محاکم، بررسی شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد فراوانی پرونده های کیفری، پایداری فرهنگ حبس محوری در بین قضات از یک سو و فقدان زیرساخت های مناسب، ناآمادگی نهاد های پذیرنده و فرهنگ عمومی حبس پذیر جامعه، به ترتیب مهم ترین چالش های قضایی و اجرایی در این زمینه است. لذا، تغییر فرهنگ حبس گرای قضات با استفاده از ضمانت اجرای متناسب، افزایش توجه مراجع عالی قضایی به لوازم اعمال این سیاست، به گونه ای که رویه آمارمحوری دستگاه قضایی، سیاست حبس زدایی را خنثی ننماید؛ نظارت بر عملکرد قضات از حیث پایبندی به سیاست های کلان قضایی در زمینه کیفر های اجتماع محور، نظارت واقعی و مستمر بر چگونگی تشکیل پرونده شخصیت، ارتقای سطح دانش حبس زدایی قضات با برگزاری دوره های آموزشی مستمر، ارتقاء سطح امکانات اعمال مجازات های غیرسالب آزادی از حیث سخت افزاری و نرم افزاری و ارتقای آگاهی نهادهای مرتبط نسبت به حقوق و تکالیف خود و اصلاح فرهنگ حبس گرای عامه ازجمله مهم ترین راه کارهای برون رفت از وضعیت کنونی به شمار می روند.
    کلید واژگان: سیاست جنایی, حبس زدایی, زندان زدایی, حبس, زندان}
    Eshagh Rasuli Amirhajlu *, Shahram Ebrahimi, Fazl Allah Forughi
    Criminologists have long used every opportunity to warn criminal policymakers about the adverse health, criminological, moral and social consequences of incarceration. In our country, however, considering the abovementioned costs and adverse effects, decarceration has been given priority, especially for minor crimes and criminals without a criminal record; but its implementation in practice faces several judicial and operational challenges. In this paper, the judicial and operational challenges of decarceration are examined in the light of court rulings, using an analytical-descriptive method.The obtained findings indicate that the most important identified challenges are frequency of criminal cases, sustainable incarceration oriented culture among judges, lack of proper infrastructure, unprepared accepting bodies and the society incarceration-centered public culture, respectively. Some of the proposed solutions to cope with the current situation are: changing the culture of incarceration among judges by providing proportionate execution guarantee; increasing the supreme judicial authority’s attention to the equipment needed to implement this policy in such a way that the statistics oriented procedure of the judiciary do not distort the decarceration policy; monitoring the performance of judges in terms of adherence to macro-judicial policies in the field of community-based punishments; real and continuous monitoring of how to file Personality Record; improving the level of knowledge of judges by holding continuous training courses; upgrading the level of hardware and software facilities for applying non-custodial sentences and increasing the awareness of relevant institutions, regarding their rights and duties and reforming the culture of public punishment.
    Keywords: Criminal Policy, decarceration, incarceration, prison}
  • رحمن غریبی، مجید وزیری*، جمشید معصومی

    زمینه و هدف:

     حمایت از حقوق مالکیت فکری از عوامل مهم رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه است. در این مقاله تلاش شده به بررسی سازوکارهای حمایت کیفری از حقوق مالکیت فکری در حقوق ایران و مصر پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در این مقاله، اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها

    یافته ها بر این امر دلالت دارد هم در حقوق ایران و هم در حقوق مصر مالکیت فکری مورد حمایت کیفری قرارگرفته است. البته در حقوق ایران در خصوص برخی مصادیق مالکیت صنعتی مانند اسرار تجاری نارسایی هایی در زمینه تقنین وجود دارد. به منظور حمایت از مالکیت فکری در حقوق ایران، مجازات هایی چون جبران خسارت، جزای نقدی، شلاق و حبس برای نقض حقوق مالکیت فکری تعیین شده است. در حقوق مصر نیز نقض حقوق مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی با مجازات هایی چون جریمه و حبس همراه است با این تفاوت که مجازات حبس کمتر از جزای نقدی پیش بینی شده و عمدتا مجازات ها به صورت جریمه است.

    نتیجه گیری

    مجازات حبس برای نقض حقوق مالکیت فکری نه تنها باعث جبران خسارت وارده بر پدیدآورنده و صاحب اثر نمی شود که در مغایرت با حبس زدایی است. بنابراین افزایش و جایگزین شدن جزای نقدی در مجازات های کیفری و توسل به سازوکارهای مدنی از موضوعات مهمی است که در حمایت از حقوق مالکیت فکری نیازمند توجه قانون گذار است.

    کلید واژگان: مالکیت فکری, مالکیت صنعتی, مالکیت ادبی و هنری, حبس, جزای نقدی, حمایت کیفری}
    Rahman Gharibi, Majid Vaziri *, Jamshid Masoumi
    Background and Aim

    The protection of intellectual property rights is one of the important factors in the growth and development of science and technology in society. In this paper, an attempt is made to investigate the mechanisms of criminal protection of intellectual property rights in Iranian and Egyptian laws.

    Materials and Methods

    This paper is descriptive-analytical and the library method is used. Ethical considerations: In this paper, the originality of the texts, honesty, and trustworthiness have been observed.

    Results

    The findings indicate that both in Iranian and Egyptian laws, intellectual property is criminally protected. However, in Iranian law, there are inadequacies in the field of legislation regarding some examples of industrial property, such as trade secrets. In order to protect intellectual property in Iranian law, penalties such as compensation, fines, flogging and imprisonment have been established for the role of intellectual property. In Egyptian law, violation of literary and artistic property rights and industrial property is accompanied by punishments such as fines and imprisonment, with the difference that imprisonment is less than fines and punishments are mainly in the form of fines.

    Conclusion

    Imprisonment for infringement of intellectual property rights not only does not compensate the creator and the owner of the work, but is contrary to removing of imprisonment. Therefore, increasing and replacing fines in criminal penalties and resorting to civil mechanisms are important issues that need the attention of the legislative in protecting intellectual property rights.

    Keywords: Intellectual Property, Industrial Property, Literary, Artistic Property, Imprisonment, Fine, Iran, Egypt}
  • محمدرضا رضوان طلب، داود دره شیری*، سید معین جوادی

    امکان استفاده از ابزارهای کیفری در امور حقوقی محل اختلاف فقها می باشد. چنان چه شخصی متهم به ارتکاب جرم باشد، در بعضی موارد امکان بازداشت وی مورد قبول قرار گرفته است اما استفاده از این اقدامات تامینی کیفرگونه در امور حقوقی نیاز به بررسی جواز یا عدم جواز آن از منظر فقهی و حقوقی دارد. تزاحم حقوق داین و مدیون منجر به اختلاف نظر در این خصوص شده است. با توجه به این که اصل در برخورد اولیه با افراد ،حمل فعل آنها بر احسن و برایت می باشد به نظر می رسد چنان چه فرد مدیون، مدعی اعسار گردد تا زمان تشخیص صحت یا عدم صحت ادعای وی، امکان بازداشت وی وجود ندارد. فقهای امامیه و اهل سنت نیز در این خصوص موضوع را مورد بررسی قرار داده اند. بررسی ادله احکام آنها نیز نشان خواهد داد که نمی توان حکم به بازداشت مدیون مدعی اعسار داد. از طریق مصداق شناسی این مهم در نگاه فقهای فریقین و داوری نظرات مطروحه، حکم صحیح در این مورد مشخص خواهد گردید و با توجه به تبیین نظریه صحیح در فقه به تفسیر قوانین موضوعه مربوط به مدیون مدعی اعسار با توجه به همین نظریه خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: مدیون, اعسار, حبس, جواز, بازداشت, مهریه}
    MohammadReza Rezvan Talab, Davood Darrehshiri *, Seyyed Moein Javadi

    The possibility of using criminal tools in legal affairs is a matter of dispute between jurists. If a person is accused of committing a crime, the possibility of his arrest has been accepted in some cases, but the use of such punitive measures in legal matters requires the examination of its authorization or prohibition from a jurisprudential and legal perspective. The conflict of rights between creditors and debtors has led to disagreements in this regard. Considering that the principle in initial treatment of individuals is that their actions are based on integrity and innocence, it seems that if the debtor claims insolvency, it will not be possible to detain him until the truth or falsity of his claim is proven. Imami and Sunni jurists have also examined this matter- an examination of the evidence of their rulings will also demonstrate that it is not possible to order the arrest of a debtor claiming insolvency. In this article, the correct ruling in this case will be determined through the epistemology of this important point of view from perspectives of the jurists of both sects and judging the proposed opinions. Noting the correct theory in jurisprudence, we will provide a detail interpretation of the relevant laws applicable to the debtor claiming insolvency.

    Keywords: Debtor, Insolvency, imprisonment, Authorization, Detention, Dowry}
  • محمد حاج علی اکبری

    مجازات حبس یا زندان به عنوان یک مجازات مهم و پرکاربرد، همواره نقشی اساسی را در سیستم کیفری کشورها خصوصا نظام جزایی ایران ایفا نموده است و آثار مختلفی را اعم از منفی و مثبت برجای نهاده است. باید توجه داشت هدف از زندان و این مجازات تنها محروم کردن شخص از رابطه و تعامل با محیط اطراف خودش نیست بلکه هدفی والاتر از این، یعنی اصلاح و تربیت فرد دنبال می‌شود پس اقداماتی که در این زمینه صورت می‌گیرد باید متناسب با این هدف باشد و اگر با آن هیچ سنخیتی نداشته باشد باید حذف شود. از منظر حقوق جزا و علم جرم شناسی، مرحله اجرای مجازات، مهم ترین و حساس ترین مرحله بازسازی مجرم، بازگرداندن وی به جامعه و پیشگیری از تکرار جرم در آینده است. چرا که مجازات صرف نظر از بعد تنبیهی آن در واقع وسیله ای برای اصلاح و درمان مجرم است و باید تحت نظر و مراقبت مستمر مقامات قضایی اجرا شود. «وقتی فردی به مجازات محکوم می شود تردیدی نیست که در کنار هدف تادیب و تنبیه، اصلاح و بازاجتماعی شدن او نیز مورد توجه جامعه است. جامعه توقع دارد که دوران محکومیت در زندان موجب شناخت بیشتر و آشنایی با مشکلات روانی و اجتماعی او شود تا با اتخاذ شیوه های درست، عملی و منطقی بتوان در خلال دوران محکومیت، بزهکار را درمان، تمایل به تکرارجرم را در او کاهش و او را به جامعه بازگرداند. در این مقاله علمی قصد داریم ابتدا آثار مثبت و منفی مجازات زندان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده سپس راه های ازبین بردن اثر زندان در تکرار جرم را مورد مداقه و پژوهش قرار دهیم.

    کلید واژگان: حبس, تکرار جرم, مجرم, بازگشت به جامعه, فواید زندان, معایب زندان, جایگزین حبس}
  • روح الله اکرمی*، نرگس محمدیان
    استفاده از حبس به عنوان یک ضمانت اجرای مهم در برخورد با بزهکاری در سیاست کیفری کشورهای مختلف با موفقیت چندانی همراه نبوده و همین امر سبب گرایش مراجع تقنینی و قضایی به استفاده از جایگزین های آن شده است. چرایی و چگونگی تحدید حبس نسبت به زنان از مسایلی است که ذهن اندیشمندان و سیاست گذاران را در سطوح ملی و بین الملل به خود معطوف داشته است. تحقیقات حکایت از ضرورت مضاعف به کارگیری جایگزین های حبس برای این دسته از محکومان دارد زیرا شخصیت و رفتار ایشان غالبا خطر چندانی برای دیگران ندارد که حبس آنها را مدلل سازد. افزون بر آن که کیفر حبس نه تنها به بروز و شیوع بیماری های روانی و افزایش خودآزاری میان آنها در محیط های زندانی می انجامد که اصولا ساختاری مردانه داشته و در عمل نمی توانند چندان به بازپروری ایشان کمک کنند، بلکه حبس موجب تشدید خطر بزهکاری در ایشان و حتی فرزندان آن ها، چه در محیط زندان و چه خارج از آن خواهد شد. از این رو، در نوشتار حاضر که به روش توصیفی تحلیلی انجام یافته است، مشخص می شود ظرفیت و تجربه نظام های کیفری چه در کشور ما و چه در غرب نشان داده که جایگزین هایی مانند ضمانت اجراهای خودتنظیمی، خدمات عام المنفعه و کیفرهای مالی، چنانچه به طور دقیق و مناسب به کار گرفته شوند، می توانند ضمن پیشگیری از تکرار جرم، از ایراد آسیب بیشتر به این قشر مهم جامعه جلوگیری نمایند. نگاهی که با رویکرد کمینه اسلام در رویارویی با مجازات حبس  نیز کاملا سازگار است.
    کلید واژگان: حبس, جایگزین حبس, حبس زدایی, مجازات زنان بزهکار, نظام عدالت کیفری}
    Ruhollah Akrami *, Narges Mohammadian
    Use of imprisonment as an important sanction in dealing with delinquency in the criminal policy of different countries has not been very successful and this has led to the tendency of legislative and judicial authorities to use its alternatives. Why and how to restrict imprisonment for women is one of the issues that has occupied the minds of thinkers and policymakers at the national and international levels. Research suggests a double necessity using alternatives to incarceration for this group of convicts because their personality and behavior often do not pose a significant danger to others to make their imprisonment necessary. In addition, the punishment of imprisonment not only causes the occurrence and spread of mental illnesses and increases self-harm among them in prison environments that are primarily male in nature, and in practice cannot help their rehabilitation, but also incarceration will increase the risk of delinquency in them and even their children, both inside and outside the prison. Therefore, in the present article which is done by a descriptive-analytical method, it would be clear that the capacity and experience of penal systems both in our country and in the West have shown that alternatives such as self-regulatory penalties, community services and financial penalties, if used accurately and appropriately, can prevent further harm to this important segment of society while preventing the recurrence of crime. A view that is quite consistent with the minimalist approach of Islam in dealing with imprisonment.
    Keywords: Imprisonment, Alternative to incarceration, Elimination of imprisonment, Punishment of female offenders, Criminal justice system}
  • حمید مسجد سرایی*، عبدالرضا اسکندری
    گرچه مطابق پاره ای از روایات و آیات قرآنی، مشروعیت مجازات حبس فی الجمله قابل اثبات است، چالش اصلی آن است که اعمال این مجازات در پاره ای موارد با رعایت حقوق افراد دیگری در تعارض به نظر می رسد؛ مانند حبس مادر مجرم که با حقوق کودک و حبس سرپرست بزهکار خانوار که با حقوق همسر و فرزندان وی به دلیل وارد شدن آسیب های فراوان بر آنان تعارض آشکار دارد. آنچه به ذهن تبادر می کند، ارایه راهکار و حل وفصل تعارض قاعده وزر با اجرای کیفر حبس است. در پژوهش حاضر ضمن تبیین ابعاد کیفر حبس و همچنین تبیین قاعده وزر که متضمن مفهوم اصل شخصی بودن مجازات هاست، درصدد پاسخ به این تعارض هستیم و با عنایت به منابع فقهی و کتاب های معتبر روایی، به این نتیجه می رسد که قاعده وزر (یا اصل شخصی بودن مجازات) یک اصل استثناناپذیر است و کیفر حبس صرفا باید در موارد محدود اعمال شود و در تعارض حبس و قاعده وزر، قاعده وزر حاکم خواهد بوده و مجازات حبس اجرا نخواهد شد.
    کلید واژگان: جایگزین های حبس, حبس, زندان, قاعده وزر}
    Hamid Masjedsaraie *, Abdolreza Eskandari
    Although, according to a number of Islamic traditions and Quranic verses, the legitimacy of the imprisonment can be verified briefly, the main challenge is that the imposition of this punishment in some cases appears to conflict with the rights of others, such as the incarceration of the offender's mother which is in violation of the rights of the child and the imprisonment of a criminal householder which is in conflict with the rights of his wife and children due to significant damage sustained by them. What comes to the mind is providing a solution to the conflict and settling the dispute of the rules of the Wizr through execution of the sentence of imprisonment. The present research, while explaining the dimensions of the imprisonment, as well as the explanation of the rule of Wizr which implies the concept of the principle of personal punishment, seeks to answer these conflict. According to jurisprudential sources and well-known narrative books, it is concluded that the rule of Wizr (the principle of the personal punishment) is an unexceptionable principle, and the imprisonment should be executed only in limited cases. In the conflict of the imprisonment and the rule of the Wizr, the rule of Wizr shall be governed and the sentence of imprisonment shall not be executed.
    Keywords: Alternatives to Imprisonment, imprisonment, prison, Rule of the Wizr (Personal Punishment)}
  • غلامحسین الهام، امیر وطنی، محبوبه حسن زاده لیلاکوهی*
    از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، مجازات حبس در نظام حقوق کیفری ایران با تحولات فراوانی مواجه بوده و اگرچه در حال حاضر شایع ترین واکنش کیفری به جرایم در نظام حقوق کیفری جمهوری اسلامی به شمار می آید، اما همچنان محل نظر و مشروعیت آن محل مناقشه است. فقهای امامیه در مشروعیت حبس به عنوان تعزیر و حدود آن آرای متکثری به دست داده اند که محل نظر و قابل بازخوانی است. رسالت نخستین این جستار، واکاوی آرای فقها در خصوص مشروعیت و حدود اعمال این کیفر است که پس از طرح، دیدگاه مختار درباره عدم مشروعیت کیفر حبس یافت شده است. با اثبات این امر، تیوری جدیدی در نظام کیفری کشور حاکم خواهد شد و آن تیوری استفاده حداقلی از مجازات زندان در امر تعزیرات است. مطابق با این نظریه، قانون گذار در تعزیرات این کیفر را به صورت محصور و در مواقع ضرورت تعیین نموده و امکان توسعه آن به دامنه وسیعی از جرایم را ندارد. رویکرد استدلالی این مقاله، تلاش برای تامین هم زمان معنای لغوی و مفهوم قرآنی روایی واژه حبس و نیز مبناگرایی و مقصدمحوری در تفسیر نصوص و توجه به فلسفه تشریع مجازات خواهد بود. تحولات قانون گذاری کیفری جمهوری اسلامی در زمینه حدود به کارگیری کیفر زندان نیز در جستار پیش رو، با نگاهی نقادانه تحلیل شده است.
    کلید واژگان: تعزیر, حبس, زندان, شرع, کیفر, نظام حقوق کیفری ایران}
    Gholamhossein Elham, Amir Vatani, Mahboubeh Hasanzadeh Leilakouhi *
    While imprisonment (Habs) is the most common criminal response in the criminal law system of the Islamic Republic, its recognition and legitimacy remain contested since the victory of the Islamic Revolution. The authority of imprisonment (Habs) as ta'zir and its limits has been debated by Imami scholars. This is a point of view and is open to review. The first mission of this article is to analyze the opinions of jurists regarding the legitimacy and limits of the application of this punishment. A selected view on the illegitimacy of the prison sentence (Habs) was selected after presenting this subject. As a result of proving this assertion, a new theory will dominate the penal system in the country, and that theory is that punishments should be minimally incarcerated. According to this theory, the legislator should determine this punishment in a confined manner and in cases of necessity. It is not possible to extend it to a wide range of crimes. In this article, the argumentative approach will be to discuss both the lexical meaning of the word imprisonment (Habs) and the Qur'anic meaning - as well as to examine the central emphasis of fundamentalism in the interpretation of texts and the philosophy of punishment legislation. Developments in the criminal law of the Islamic Republic in the field of the use of prison sentences have also been discussed in the present study.
    Keywords: Punishment, imprisonment, prison, ta, zir, sharia}
  • علی محمد دهقان*

    مطالعات جرم شناسانه نشان می دهد که با تمام اصلاحاتی که در نظام زندان ها طی سال های پیشین، انجام گرفته و به بهبود نسبی شرایط فیزیکی زندان ها منجر شده، نتایج مثبت، سودمند و مورد انتظاری بر باز پذیری مجرمان و پیشگیری از ارتکاب جرم در سطح عمومی نداشته است؛ لذا در سال های اخیر از موضوع مجازات های جایگزین حبس صحبت شده و قانون مجازات اسلامی 1392 نیز طی برخی از مواد به این مهم، پرداخته است. قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 یک فصل جداگانه را به تبیین مقررات مربوط به جایگزین های حبس اختصاص داده است و در ماده 64 پنج نوع از مجازات های جایگزین حبس را احصاء کرده است؛ یعنی دوره مراقبت، جزای نقدی و جزای نقدی روزانه، حبس خانگی، محرومیت و خدمات عام المنفعه. یکی از مجازات های جایگزین، انجام خدمات عمومی است که مطابق آن، محکوم علیه به انجام کار رایگان در یک موسسه عمومی مجبور می شود. این نوع مجازات نیز در جهت باز پروری و اصلاح محکوم علیه از رهگذر جلوگیری از آثار منفی محکومیت به حبس می باشد. از مهم ترین مبانی اصلی کیفر اجتماع محور خدمات عمومی رایگان، اصلاح و باز پذیری اجتماعی بزهکار با اجرای این کیفر در متن جامعه است. البته به نظر می رسد همان آسیب ها یا عواملی که موجب عدم کارایی مجازات حبس شده، اگر استمرار یابد، نمی توان امیدوار بود اجرای جایگزین های حبس، نتیجه مطلوبی در پی داشته باشد و ممکن است اجرای این نوع جایگزین ها عملا راهی برای رهایی از مجازات باشد.

    کلید واژگان: حبس, مجازات جایگزین حبس, خدمات عام المنفعه}
    Ali Mohammad Dehghan *

    Criminological studies show that with all the reforms that have been made in the prison system in recent years, which have led to a relative improvement in the physical condition of prisons, the positive, beneficial and expected results on the admission of criminals and the prevention of crime in Did not have a general level; Therefore, in recent years, the issue of alternative punishments to imprisonment has been discussed and the Islamic Penal Code of 1392 has addressed this issue in some articles. The Islamic Penal Code adopted in 1392 has dedicated a separate chapter to explaining the provisions related to alternatives to imprisonment and in Article 64 has listed five types of alternative punishments to imprisonment; That is, the period of care, fines and daily fines, house arrest, deprivation and utility services. One of the alternative punishments is performing public services, according to which the convict is forced to work for free in a public institution. This type of punishment is also intended to rehabilitate and correct the convict by preventing the negative effects of imprisonment. One of the most important principles of community-based punishment of free public services is the correction and social openness of the offender by implementing this punishment in the context of society. Of course, it seems that the same injuries or factors that have caused the ineffectiveness of imprisonment, if it continues, one can not hope that the implementation of alternatives to imprisonment will have the desired result, and the implementation of such alternatives may actually be a way to get rid of Be punished.

    Keywords: imprisonment, alternative punishment to imprisonment, social services}
  • دکتر مجید بهاری غازانی *، دکتر محبوبه کهزادی

    موضع شریعت در کیفر زندان غیر از موضع قوانین موضوعه بشری است، زیرا عقوبت زندان در قوانین موضوعه، یک کیفر اساسی تلقی شده است که تمامی جرایم کوچک و بزرگ، انگیزه آن قرار می گیرند، اما در شریعت اسلام کیفر زندان یک عقوبت ثانوی است که تنها مجازات جرمهای کوچک و کم اهمیت قرار می گیرد. و در آن مورد هم قاضی اختیار دارد که کیفر را به جا بیاورد و یا ترک کند. زندان و اصول زندانبانی واسطه ای بین فرد بزهکار و جامعه ای است که بزهکار از درون آن جامعه برخاسته و پس از مدت زمانی باید بازگشت موفقیت آمیز به درون همان جامعه داشته باشد، پس نه تنها باید نیازهای فردی، اجتماعی، انسانی و خانوادگی افراد بزهکار در درون زندانها و سایر مراکز تامینی و تربیتی مرتفع شود؛ بلکه پراهمیت و بالاترین آن وظیفه خطیر و حیاتی چنین سیستمی تاثیر گذاشتن مثبت اخلاقی، معنوی، فرهنگی و نیز تاثیرات علمی و فنی، حرفه ای و تکنیکی پیشرفته بر روی شخصیت انسانهای بزهکار و نابهنجار اجتماع است.

    کلید واژگان: زندان, حبس, احکام حبس, مجازات, بزهکار, نظام کیفری}
  • سید ابوالقاسم حسینی زیدی*، احسان شهسوار
    در میان فقها بحث مهمی با عنوان «حکم مدیون مماطل» وجود دارد که نیازمند نگرشی دقیق به مماطله، واکاوی مفهوم صحیح و تبیین احکام و آثار آن است. نوشتار پیش رو تلاش دارد با ارایه روشی تحلیلی توصیفی و بیان تعریفی گویا به این دیدگاه نزدیک شود که مدیون مماطل، کسی است که درباره اموال پنهانش و ارایه آن به قاضی برای فروش و پرداخت دیونش، تعلل دارد نه اینکه این تعریف در مورد مدیون دارای اموال آشکار هم جاری باشد و به صرف امتناع از پرداخت، مماطل، خوانده شود. در این جستار، پس از بیان مفهوم دقیق مماطل، مماطله به سه نوع مماطله در اعیان، اموال و حقوق تقسیم شده است، اما مراد کلام فقها در مماطله، مماطله در دیون مالی قلمداد می شود؛ ازاین رو در راستای عقوبت مدیون مماطل، حاکم ابتدا باید با زبان به سرزنش او بپردازد و در مرحله بعد، تعزیرش کند و پس از آن اگر همچنان بر مماطله اصرار ورزد، می بایست او را حبس کند تا جایی که به تنبیه وی و پرداخت دینش منجر شود. همچنین حاکم شرع یا قاضی می تواند آثاری از قبیل حجر، منع از سفر، قبول نکردن شهادات و دریافت خسارات ناشی از مماطله او را بر این مسیله، بار کند.
    کلید واژگان: آثار, احکام, حبس, مدیون مماطل, مماطله}
    Seyyed Abolghasem Husseini Zeydi *, Ehsan Shahsavar
    There is an important discussion among jurists on how to order about postponing debtor that requires a careful look at the prorogation, an examination of the correct meaning and an explanation of its judgments and effects. Proposing a critical-descriptive method and stating a clear definition, the present article seeks to approach this view that a postponing debtor is the one who postpones his debts by hiding his property and not presenting it to the judge for sale and payment of his debts. This definition does not apply to the debtor with an overt property who only refuses to pay his debts. After expressing the exact meaning of postponing debtor, the study divides prorogation into three types of prorogation in real estates, property and rights. However, by prorogation in the words of jurists, it is meant financial debt. Therefore, in order to punish a postponing debtor, the ruler should first blame him in language. The next step is to punish him with beatings. And then if he continues to insist on prorogation, he should be imprisoned until he pays his debts. The ruler or the judge can also add some additional effects to this matter such as his legal privation, prevention of his traveling, not accepting his testimonies, and receiving damages due to prorogation.
    Keywords: Prorogation, imprisonment, Postponing Debtor, rulings, effects}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال