به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فرایند » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «فرایند» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • فرزانه سادات ابوالقاسمی، دکتر محمود حبیبی تبار*

    سیاستگذاری عمومی به صورت فرآیند محور، سعی دارد تا سیاست های موثر و مرتبط با اهداف از پیش تعیین شده و دارای صرفه اقتصادی را برای شهروندان اتخاذ و کارکردهای نامناسب و نادرست میان یک بخش با بخش دیگر یا میان یک بخش با کل نظام را فهرست و آسیب شناسی کند. از اینرو، سیاستگذاری عمومی، علم عمل عمومی است که با شتاب بخشیدن یا کند کردن جریان تغییر، نوآوری و نوسازی میکوشد تا منافع عمومی را تضمین کند. ارزیابی در سیاست گذاری جنایی، به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های سیاست گذاری عمومی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. چراکه سیاست جنایی با پرداختن به حیاتی ترین موضوعات انسانی و با استفاده از روش های کیفری و غیرکیفری، به دنبال کنترل جرم، انحراف و تامین امنیت جامعه است. با توجه به آن که در سیاست گذاری جنایی مضیق، استفاده از ابزار سرکوب گر مجازات مورد نظر است، اهمیت ارزیابی برنامه های مداخله گر و سزاده در این حوزه بیشتر احساس می شود. ضروری است، تا با اتخاذ نگاهی کلان محور و مبتنی بر شناسایی راهبردهای مبنایی، لایه های پنهان نظام سیاست گذاری جنایی و بنیان های موثر در ایجاد و تحقق این نظام، به عنوان اجزاء تشکیل دهنده تئوری عمومی برنامه ریزی جنایی مورد شناسایی و بحث قرار گیرند. این امر را می توان به شکل دیگری نیز ترسیم نمود؛ بدین نحو که راهبردهای مبنایی و بنیادین یاد شده در هیات هسته و رویکردهای برنامه ریزی مستقر بر آن نیز در قالب پوسته نظام سیاست گذاری جنایی در نظر گرفته شوند. هسته مرکزی نظام سیاست گذاری جنایی متشکل از مواد اولیه ای است که اگرچه رویکرد پاسخ دهی مشخصی را در قبال یک جرم یا کژروی معین، نمودار نمی سازد لیکن فراهم آورنده زمینه و محیطی است که در بستر آن، راهبرد کلان و به تبع آن تدابیر موردی پاسخ دهی جنایی، ترسیم خواهند گردید. در این چارچوب است که می توان از بنیان های سیاست گذاری جنایی سخن گفت. بنیان هایی که در سطح کلیه نظام های برنامه ریزی، قابل مشاهده بوده و مسیر حرکت و نیز محدودیت های ناظر بر این نظام را مشخص می نمایند.

    کلید واژگان: سیاست گذاری جنایی, فرآیند, عقلانی, تجربی, کیفر}
  • سید شهاب الدین مصطفوی نژاد، خیرالله پروین*، عمران نعیمی
    فساد مالی که باعث ایجاد شکاف طبقاتی و کاهش اعتماد عمومی می شود از جمله معضلاتی است که عوامل مختلفی در ایجاد آن تاثیر دارند. در این تحقیق برخی از مهمترین فرآیندهای سازمانی از جمله فرآیند استخدامی کارکنان، عدم پیشگیری از وقوع فساد مالی، عدم توجه به فرهنگ سازمانی و ضعف مراجع نظارتی مورد توجه قرار گرفته و هدف تاکید بر این نکته است که باید زمینه های شکل گیری فساد مالی را شناسایی و در نتیجه از وقوع آن پیشگیری کرد. سوال قابل طرح این که فرآیندهای سازمانی چگونه می توانند منجر به فساد مالی شوند؟ در پاسخ به سوال مذکور به روش توصیفی و تحلیلی گفته شد اگر در فرآیندهای سازمانی به الزامات آن ها توجه نشود قاعدتا ایجاد فساد مالی در سازمان های اجرایی تسهیل می شود. برای رفع رویه های سازمانی فسادزا لازم است به برخی نکات توجه کرد از جمله: اصل برابری فرصت ها و تجمیع قوانین استخدامی در یک قانون خاص با حداقل استثنایات، استفاده از ظرفیت های قانونی نظیر قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد جهت پیشگیری از فساد مالی با رفع نقایص آن در زمینه حمایت از گزارشگران فساد، ارتقای فرهنگ سازمانی با عطف توجه به کدهای رفتاری و در نهایت برطرف ساختن ایرادات نهادهای نظارتی گزینش و تخلفات اداری در زمینه قایل شدن به نظارت گزینش نسبت به تمام کارکنان به صورت ادواری و بازطراحی نهاد تخلفات اداری و تعریف آن در ذیل معاونت حقوقی ریاست جمهوری جهت استقلال لازم.
    کلید واژگان: فرآیند, سازمان, فساد مالی, برابری فرصت ها, نظارت}
    Seyyed Shahabeddin Mostafavinejad, Kheirollah Parvin *, Emran Naimi
    Financial corruption, which creates a class divide and reduces public trust, is one of the problems that various factors have an impact on. In this research, some of the most important organizational processes, including the recruitment process of employees, lack of prevention of financial corruption, lack of attention to organizational culture, and the weakness of supervisory authorities, have been taken into consideration And the aim is to identify the basis of financial corruption And as a result, she prevented it from happening. The question that can be raised is how organizational processes can lead to financial corruption.? In response to the mentioned question, it was said in a descriptive and analytical way If their requirements are not paid attention to in organizational processes, the creation of financial corruption in executive organizations will be facilitated. In order to eliminate corrupt organizational procedures, it is necessary to pay attention to some points, including: The principle of equal opportunities and consolidation of employment laws in a special law with minimal exceptions, Using legal capacities such as the law on promoting administrative health and combating corruption to prevent financial corruption by eliminating its shortcomings in the field of supporting corruption reporters, Promotion of organizational culture by paying attention to codes of conduct And finally, solving the defects of the selection regulatory bodies and administrative violations In the field of monitoring the selection of all employees on a periodic basis and redesigning the institution of administrative violations and its definition under the presidential legal vice
    Keywords: Process, Organization, Financial Corruption, equal opportunities, Supervision}
  • سید مهدی احمدی نیک، سید محمدعلی احمدی نیک

    ابهام در تبیین درست بعضی از گزاره های پر کاربرد اصول فقه همواره موجب بروز پیچیدگی در فهم و کاربرد آن ها می گردد. کنکاش در اندیشه اصولیان نشان می دهد، گاهی راهکارهایی برای اثبات و تعیین کارکردهای گزاره ای خاص پیشنهاد شده که در نیل به مقصود، از استواری و توضیح کافی برخوردار نیست. از این دست می توان ادله ای همچون خبر متواتر، اجماع، سیره و شهرت را نامبرد که با توجه به حیثیت جمع محوری و اشتراک نسبی در رسیدن به حجیت، همواره توسط مشهور اصولیان فرایندی مبهم برای آن پیشنهاد شده است. شهید صدر با نامگذاری این تعداد از ادله به وسایل اثبات وجدانی دلیل شرعی، جهت دهی جدیدی به این ادله بخشیده است. ایشان برای به حجیت رساندن این گزاره ها از کارکردهای استقراء در علم منطق و نظریه احتمال در علم ریاضیات، کمک گرفته و با تقسیم جدیدی از یقین، سرانجام این ادله را یقین موضوعی می داند. این تبیین ضمن برخورداری از روشی نوآورانه که بدون ارجاع به گزاره های پایه و بدیهی در سیر اثباتی آن، ساماندهی شده، قابلیت طرح و استفاده این تعداد از گزاره های اصولی را در علوم دیگر نیز فراهم آورده است. این پژوهش به روش تحلیلی - توصیفی مبتنی بر ابزار کتابخانه ای از بین ادله یادشده، فرایند حجیت خبر متواتر را براساس نظریه شهید صدر واکاوی نموده و به حجیت آن براساس فرایند (روش) رسیدن به یقین در حساب احتمالات ریاضی که کاملا جدید و در نوع خود در مباحث اصولی غیرمسبوق به سابقه است دست یافته و آن  را فرارو قرار داده است.

    کلید واژگان: فرایند, حجیت, خبر متواتر, احتمال, دلیل شرعی, شهید صدر}
  • علی قاسمی نیا، مریم مقدم، میترا مقیمی، مطهره غلامی
  • سید محمدعلی موسوی*

    اسلام نگاه ژرف، گسترده و کاربردی به مشورت دارد. پیامبر ص، پیشوایان پاک و خلیفه دوم همواره درکارهای سیاسی و فردی شان با شایستگان رایزنی می کردند. برای همین، گستره ی مشورت در کل نظام نوین زندگی، از قرآن و روایت های اهل بیت ع، گردآمد. پیشینه، چیستی، فرآیند مشورت، بایدها و نبایدهای گزینش مشاوران و دستامدهای مشورت، مطلب های اصلی مقاله را سامان می دهند. سامان دهی تازه و توصیف همه جانبه با تحلیل نو از مشورت با تطبیق آن بر زندگی اجتماعی و فردی، نخستین بار در این نوشته به چشم می آید.

    کلید واژگان: مشورت, پیشینه, فرآیند, مشاوران, دستامدها}
  • شادمان احمدی نژاد رزداری، علیرضا رجب زاده اصطهباناتی*، حسن مرادی
    با توجه به گسترش روزافزون دنیای الکترونیک در تمامی جوانب، معاملات الکترونیکی جایگاه خود را در کنار معاملات سنتی پیدا کرده و به نوبه خود از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و سهم بسزایی در قراردادهای تجاری بر جای نهاده است. پژوهش حاضر تحت عنوان "بررسی فرآیند و آثار قصد و رضا در معاملات سنتی و الکترونیکی" با استفاده از روش توصیفی با رویکرد تطبیقی به بررسی معاملات سنتی و الکترونیکی می پردازد. حاصل این پژوهش نشان می دهد که از حیث ماهوی میان معاملات الکترونیکی و معاملات سنتی تفاوتی وجود ندارد؛ بلکه تنها شیوه انعقاد آن دو با یکدیگر متفاوت است. به این معنا که در معاملات الکترونیکی ابراز اراده و قصد و رضا با تبادل داده پیام از طریق وسایل الکترونیکی همراه است و وسایل ابراز اراده در این نوع معاملات با وسایل ابراز اراده در معاملات سنتی متفاوت است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که از لحاظ انعقاد و تعهدات طرفین، ایجاد قرارداد در فضای مجازی به طور کلی، مشابه با انعقاد قرارداد در دنیای واقعی است و از این لحاظ، تفاوت عمده ای بین این دو فضا وجود ندارد. اصولا کاربرد معاملات الکترونیکی بر مبنای سیستم اطلاعاتی و تبادل داده های پیامی می باشد که این اطلاعات، یا مفاد بیان اراده (ایجاب و قبول) محتوای محصول الکترونیکی قابل داد و ستد در معامله الکترونیکی را تشکیل می دهد. معاملات الکترونیکی بالقوه جزء قراردادهای کتبی محسوب می شود و امضاء الکترونیکی نیز به عنوان محور اساسی اعتبار بیان اراده در معاملات الکترونیکی معتبر شناخته شده است.
    کلید واژگان: فرآیند, قصد, رضا, اراده, معاملات سنتی, معاملات الکترونیکی}
  • محمد آقایاری، عباس کریمی*، مصطفی السان
    استفاده از شیوه‌های الکترونیکی ارتباط برای تولید، پردازش، دریافت، بازیافت، ذخیره سازی و مدیریت داده‌های مربوط به دادرسی مدنی در فرایند طرح دعوا (ثبت دادخواست)، ابلاغ، تشکیل جلسه، تهیه صورت‌جلسه و سایر مستندات کتبی (لوایح اصحاب دعوا و...)، آرای محاکم و نیز ابلاغ و اجرای آنها تا حدی که به لحاظ فنی و عملی امکان‌پذیر است، فرایند دادرسی مدنی الکترونیکی را تشکیل می‌دهد. این مقاله پس از بررسی مختصر، معایب و مزایای دادرسی مدنی الکترونیکی، فرایند دادرسی مدنی الکترونیکی را ابتدا تا پایان مورد بحث قرار می‌دهد و سپس لوازم و مراحل عملیاتی کردن دادرسی مدنی الکترونیکی را با تکیه بر راهکارهایی که برای نظام حقوق کشورمان می‌توان ارایه داد، بررسی و تحلیل می‌کند.
    کلید واژگان: دادرسی مدنی الکترونیکی, فرایند, لوازم و مراحل عملیاتی, معایب و مزایا}
    Mohammad Aghayari, Abbas Karimi *, Mostafa Elsan
    Use of electronic communication methods for the production, processing, receipt, recycling, storage and management of data on civil proceedings in the lawsuit process, Announcement (service), hearings, preparation of minutes and other written documents (bulletins of the parties to the case, etc.), court hearings, as well as their notification and execution to the extent that it is technically feasible and feasible, are forms the electronic civil justice process. This paper, after a brief review of the disadvantages and advantages of electronic civil procedure, discussed this process from the start to its end. Then, the tools and procedures for the implementation of electronic civil procedure based on the solutions that can be presented to our country's system of law, has analyzed.
    Keywords: Electronic Civil Procedure, advantages, disadvantages, process, Supplies, and Operations}
  • جمال صالحی ذهابی
    برای این که موضوعی به عنوان اختراع قابل ثبت باشد، باید دارای شرایطی ماهوی بوده و از سوی متقاضی، تشریفات قانونی ثبت آن رعایت شود. تازگی اختراع یکی از اوصاف دیرین هر اختراع می باشد که باید به صورت نوعی و موضوعی در نظر گرفته شود؛ علم و جهل متقاضی ثبت به دسترسی عمومی به موضوع اختراع، مؤثر در زوال یا بقای تازگی اختراع نیست. وضعیت فنی موجود که معیار احراز تازگی اختراع می باشد، به معنی پیشرفت فنی حاصل از تمام موضوعاتی است که تا تاریخ تقدیم اظهارنامه در فناوری زمینه ی اختراع در دسترس عموم واقع شده است و هر اختراعی که در اوراق و مستندات پیوست اظهارنامه افشاء شده، باید فراتر از این حالت باشد. با این حال نمایش رسمی اختراع، دسترسی نامشروع به موضوع اظهارنامه ی ثبت و نیز ادعای حق تقدم بر طبق قواعد مربوط، سبب از بین رفتن تازگی اختراع نخواهد شد. فراورده و فرایند تازه، کاربرد نوین وسایل شناخته شده، مزیتی نوین برای شیٔ شناخته شده، اختراعات گزینشی و ترکیبی تازه از وسایل شناخته شده، مهم ترین صورت های تازگی اختراع می باشد.
    کلید واژگان: اختراع, اظهارنامه, تازگی, ثبت, حق, شرایط, فراورده, فرایند, فنی, ماهر, وضعیت}
    Jamal Salehi Zahaby
    Every invention in order to be registered, should have essential conditions and the legal due process should be complied with. the novelty is a traditional qualification of any invention, which must be considered objectively; the applicant’s awareness or his ignorance in regard to it's public release, is not efficient in the maintenance or decline of invention’s novelty.The state of the art which is the invention's novelty criteria, means the technical progress acquired and released in all relevant domain since delivering the patent application; and every invention disclosed in application documents should extend this state. meanwhile the formal exhibition and illegal access of the invention along with the priority claim in accordance with relevant applicable rules, do not remove the novelty condition.New product and process, the new application of known means, the new advantage of the known things, selection inventions and the new combination of the known means are the important aspects of invention novelty.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال