به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قاعده ی لاضرر » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «قاعده ی لاضرر» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • امین قاسمی فر، محسن رزمی*، احمد فولادیان
    مشروعیت تعدد زوجات یا چندهمسری در مذاهب خمسه به استناد دلایل اجتهادی-آیات، احادیث و سیره ی قطعی متشرعه- مورد اجماع و اتفاق فقیهان است، اما به مثابه یک پدیده ی اجتماعی نمی توان از آسیب شناسی آن غافل ماند. در فقه اسلامی "لاضرر و لاضرار" به عنوان قاعده ای فراگیر در تمام ابواب فقهی پذیرفته شده است. قاعده ای که بر مبنای آن هر گونه ضرر در تشریع قوانین و اجرای آن ها منتفی می باشد. از این منظر آیا می توان از ظرفیت قاعده ی لاضرر در مواجهه با آسیب های ناشی از ازدواج مجدد مردان که متوجه زنان یک جامعه می شود بهره برد؟ به نظر می رسد این آسیب ها ناشی از خلا قوانینی است که باب ضرر را در سوء استفاده از جواز تعدد زوجات مسدود کند. بنابراین پاسخ به این سوال مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرش شان اثباتی برای قاعده ی لاضرر می باشد. بدین منظور در این اثر پرسش اصلی آن است تا از رهگذر بررسی تفاسیر و موارد استعمال این قاعده توسط فقیهان مذاهب خمسه، استناد به قاعده ی لاضرر را در مساله ی تعدد زوجات امکان سنجی کنیم. نتیاج این پژوهش نشان می دهد با توجه به پذیرش شان اثباتی برای قاعده ی لاضرر می توان آسیب ها و خسارت های ناشی از خلا و سکوت قانون در مساله ی تعدد زوجات را با وضع مقررات و قوانین مقتضی چاره جویی کرد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانه ای استفاده شده است.
    کلید واژگان: تعدد زوجات, چندهمسری, قاعده ی لاضرر, مذاهب خمسه}
    Amin Ghasemi Far, Mohsen Razmi *, Ahmad Fooladian
    The legitimacy of polygamy or polygamy in Khamsa religions based on ijtihadi reasons - verses, hadiths, and the definitive tradition of the jurists - is a matter of consensus and agreement among jurists, but as a social phenomenon, one cannot ignore its pathology. In Islamic jurisprudence, "harmless and harmless" is accepted as a universal rule in all jurisprudence chapters. A rule based on which any harm in the enactment of laws and their implementation is ruled out. From this point of view, is it possible to use the capacity of the harmless rule in facing the harm caused by the remarriage of men that affects the women of a society? It seems that these damages are caused by the loophole in the laws that block the harm in the abuse of polygamy. Therefore, the answer to this question is based on accepting or not accepting the dignity of proof for the rule of harmlessness. For this purpose, we have tried to evaluate the feasibility of citing the Harmful Rule in the issue of polygamy by examining the interpretations and cases of use of this rule by the jurists of Khamsa schools. Finally, we have come to the conclusion that according to the acceptance of the evidential value of the harmless rule, it is possible to remedy the damages and losses caused by the void and silence of the law on the issue of polygamy by establishing appropriate regulations and laws.
    Keywords: polygamy, Harmless rule, Khamsa religions}
  • زینت السادات حسینی، امیر غلامی*، سید محمدمهدی احمدی

    زمینه و هدف :

    قاعده لاضرر در سیستم حقوقی اسلام دارای جامعیت و پویایی و در قوانین مدنی ایران دارای تاثیر غیرقابل انکار می‏باشد و توانسته راهگشای بسیاری از مشکلات و حتی مسایل نوپیدا باشد. هدف این مطالعه تحلیل «قاعده فقهی لاضرر» با بررسی اثر فروش تراکم ساختمانی بر محیط زیست و افراد جامعه می‏باشد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق از نوع نظری بوده روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی می‏باشد و روش جمع ‏آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‏ای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانت داری رعایت شده است.

    یافته ها:

     از جمله مسایل نوپیدا در جامعه؛ ارایه تراکم مازاد و فروش تراکم ساختمانی در شهرها و به ویژه کلان‏شهرهاست که با توجه به پیامدهایی که برای محیط زیست، اجتماع و افراد جامعه دارد، قابل بررسی و مطالعه می‏باشد. با اتخاذ سازوکارهای مناسب در زمینه حفاظت از محیط زیست و شهرسازی پایدار، برای سامان بخشیدن به این حوزه می‏توان از قواعد فقهی و اسلامی در قالب قاعده فقهی لاضرر کمک گرفت.

    نتیجه گیری

    با درک اهمیت کیفیت محیط زیست و سلامت جامعه و به مدد آموزه فقهی در چارچوب «قاعده لاضرر»، می‏توان فروش تراکم ساختمانی را از مصادیق این قاعده دانست که نیاز به بازنگری سیاست‏گذاران کشور و متصدیان امر مسکن دارد.

    کلید واژگان: قاعده فقهی لاضرر, تراکم ساختمانی, محیط زیست, توسعه پایدار, مخارج بخش سلامت}
    Zinatsadat Hosseini, Amir Gholami *, Seyed Mohammad Mahdi Ahmadi
    Background and Aim

    The harmless rule is comprehensiveness and dynamism in the Islamic legal system and has an undeniable effect on Iranian civil laws and has been able to solve many problems and even emerging issues. The objective of this study is to analyze the "Harmless jurisprudential rule" with the investigation the effect of the sale of building density on the environment and individuals of the society.

    Materials and Methods

    This research is of theoretical type and descriptive-analytical and library and has been done by referring to documents, books and articles.

    Ethical Considerations:

     In order to organize, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Findings

    offering surplus density and selling building density In cities, especially metropolitan areas, which can be studied according to the consequences which have for the environment, society and individuals. by adopting appropriate mechanisms in the field of environmental protection and sustainable urban planning, jurisprudential and Islamic rules can be used to organize this area, and this important issue can be examined in the form of a harmless jurisprudential rule.

    Conclusion

    By understanding the importance of the quality of the environment and the health of society and with the help of jurisprudential teachings, in the framework of the "harmless rule", the sale of building density can be considering due to these facts of this rule which needs to be reviewed by the country's policymakers and housing officials.

    Keywords: Building Density, sustainable development, Harmless Jurisprudential Rule, Environment, Health Sector Expenditures}
  • جلیل قنواتی، عبدالرضا علیزاده، مجتبی زنگنه*

    هدف از نگارش این مقاله، بررسی امکان، چگونگی و چالش های نظری اعمال حقوق بنیادین در روابط حقوقی اشخاص خصوصی است، که با روش تحلیلی - انتقادی انجام شده است. حقوق بنیادین غالبا ناظر به رفتار دولت است و در خصوص جریان حقوق مذکور در روابط بین اشخاص خصوصی به ندرت سخن گفته شده است. مفهوم مشروطه سازی حقوق خصوصی را می توان به معنای «مکلف نمودن اشخاص خصوصی به رعایت حقوق بنیادین مانند برابری، حفظ حریم خصوصی و آزادی، در مقابل یکدیگر» دانست. در نتیجه ی این فرآیند، ممکن است ماهیت حقوق و تعهدات مدنی، تمایز بین حقوق عمومی و حقوق خصوصی، و تشخیص دارندگان وظیفه - ی احترام به حقوق بنیادین - دستخوش تغییراتی شود؛ چالش های نظری سه گانه ای که، هر چند به توسعه ی مفهومی برخی تاسیسات حقوق خصوصی منتهی می شود، ولی در حقوق اروپایی با توسل به روش تاثیر غیر مستقیم، و در حقوق ایران، با توجه به ادبیات خاص مندرج در قانون اساسی در باب حقوق ملت و ساختار فقهی حاکم بر حقوق خصوصی، در پرتو روش تاثیر مستقیم قابل توجیه هستند. مهم ترین نتیجه ی تحقیق حاضر را می توان توجه به احیای حقوق اساسی در روابط خصوصی و اثبات غنای فقه اسلامی در رابطه با جذب حقوق بنیادین در روابط خصوصی دانست.

    کلید واژگان: مشروطه سازی, حقوق خصوصی, حقوق بنیادین, حقوق ایران, قاعده ی لاضرر}
    Jalil Ghanavati, Abdorreza Alizadeh, Mojtaba Zanganeh *

    The purpose of this Article is to study the possibility, manner and effects of the insertion of fundamental rights into private law, which has been done by analytical-critical method. Lawyers often apply said rights to the government, and have rarely discussed about application of fundamental rights between private parties. The concept of constitutionalization of private law could be defined as “obliging the private parties to obey the fundamental rights – such as equality, privacy and liberty - in their relationships”. As a result of this process, the nature of civil rights and obligations, distinction between public and private law, and liberal order of duty-bearers may be exposed to changes; triple challenges which, though leading to conceptual development of some private law institutes, could be justified in European law by resort to indirect effect model and in Iran, due to special literature of the people rights in Islamic Republic of Iran Constitution and Juridical structure of private law regime, by resort to direct effect. The most important achievement of this research is attention to revise the basic rights in private relationships, and to prove the Islamic jurisprudence enrichment to absorb the fundamental rights in private relationships.

    Keywords: constitutionalization, Private law, Fundamental Rights, Iranian Legal System, The Islamic principle of Ladarar}
  • محدودیت های اصل آزادی قراردادی با تاکید بر رویارویی با قرارداد و شرط غیر منصفانه
    حمید میری، سیروس شهریاری
  • محمدرضا ویژه، حسن امجدیان
    شکل گیری نظام حقوقی و به وجود آمدن رابطه ی بین دولت و مردم، موجب بروز تعارض میان مالکیت خصوصی و منفعت عمومی شده است. با توجه به اینکه برتری هر یک از مالکیت خصوصی یا منفعت عمومی بر دیگری موجب آسیب و خسارت به دیگری می شود، ترجیح منفعت عمومی بر حقوق مالکان خصوصی و بر عکس نیازمند دلیل است. این نوشتار در پی تبیین رویکرد فقهای شورای نگهبان و ارزیابی سیر تحول نگرش ایشان در مواجهه با مصوباتی است که با هدف تامین منافع عمومی به تحدید مالکیت خصوصی پرداخته اند تا نشان دهد به رغم صیانت فقهای شورای نگهبان از حقوق مالکانه ی اشخاص، در مواردی مالکیت خصوصی در راستای تامین منفعت عمومی، محدود شده است. از رهگذر واکاوی منابع گردآوری شده، دو معیار «ضرورت» و «مصلحت» که فقهای شورای نگهبان با استناد به آن ها در نظارت شرعی بر مصوبات مجلس شورای اسلامی و نیز پاسخ به استعلامات دیوان عدالت اداری به تحدید یا سلب اختیارات مالکان پرداخته اند، ارزیابی شده است. رویکرد تعدیل شده در رویه ی فقهای شورای نگهبان در حمایت از سلطه ی مالکان، ارتقای صیانت از منافع عمومی و اهتمام به آن را رقم زده است که تضمین آن نیازمند تبیین و تصریح اصول و معیارهای عینی و مشخصی از جانب فقهای شورای نگهبان است.
    کلید واژگان: تعارض, ضرورت, قاعده ی تسلیط, فقهای شورای نگهبان, قاعده ی لاضرر, مالکیت خصوصی, مصلحت, منفعت عمومی}
    The formation of the legal system and the emergence of the relationship between government and people has caused conflict between private ownership and public interest. Given that the superiority of each of private ownership or public interest over another causes loss and damage to the other, preference of public interest over the rights of private owners and vice versa requires the reason. This article seeks to explain the approach of the Guardian Council’s jurists and to evaluate the evolution of their attitudes in confronting the acts restricted the private ownership to provide public interest so as to indicate that in some cases the private property has been limited in line with providing public interest despite the protection of the proprietary rights of the individuals by the Guardian Council’s jurists. Through analysis of the collected resources, two criteria of "necessity" and "expediency" are evaluated in which the Guardian Council’s jurists have restricted and deprived the powers of the owners with referring to them in jurisprudential supervision on the acts of the Islamic Consultative Assembly and also in response to inquiries of the Administrative Justice Court. The modified approach in the procedure of the Guardian Council’s jurists in supporting the domination of the owners has promoted the protection of the public interests and attention on it, in which its guarantee requires explanation and stipulation of objective and specific principles and criteria by the Guardian Council’s jurists.
    Keywords: Private Ownership, Public Interest, Guardian Council's Jurists, Necessity, Expediency, Conflict, Rule of Dominion, Rule of Prohibition of Detriment}
  • حسین صابری، حسین حلبیان *

    حفظ حقوق مالی طلبکار و رد دین و احقاق حقوق دیان از امور مهم در شریعت و مورد اهتمام شارع است و این مطلب از آیات قرآن و روایات و فتاوی فقها به خوبی استفاده می شود. در معاملاتی که بهقصد فرار از دین صورت می گیرد، خصوصا با توجه به تغییر ماده ی 218 قانون مدنی نظراتی مطرح شده و برخی آن را صحیح و برخی غیر نافذ و برخی نیز باطل شمرد هاند. مقاله ی حاضر با رویکردی اجتهادی به راه کار شرعی و قانونی جلوگیری از گریز از پرداخت بدهی از سوی بدهکار پرداخته است. در این مقاله به بررسی فقهی - حقوقی این معامله پرداخته شده و با تمس ک به ادل ه ی عامه از جمله قاعده ی لاضرر و با توجه به متون قوانین مانند اصل چهلم قانون اساسی به بررسی این موضوع و حکم این نوع معامله پرداخته شده است.

    کلید واژگان: فرار از دین, قاعده ی لاضرر, غیر نافذ, ماده 218 قانون مدنی, اصل چهلم قانون اساسی}
    Saberi Hossein, Hossein Halabian

    Protect the rights of creditor financial and deny the debt and concern the law of debtor، is important to the tradition and the attention of lawgiver and this issue well used from the Quran and habit and scholars fatwas. In the trades in which for escape from the debtor''s debt، specially concerning to change of alter the 218 clause of the civil codes، expressing the opinion and a few of people know that is correct and a few people know it not effective and others know it as invalid things. The present article with the attitude of Ijtihad is in deal with prevent the escape of the debtor''s debt in legal and religion. This article evaluate the jurisprudence-legal this trade and solicit public argument the rule of harmlessly and according to the texts of the rules such as the 40th clause of the constitution، evaluate this subject and injunction of this trade.

    Keywords: Escape from the debt, The rule of seeks, Blunt, Article 218 of the Civil Code, Forty original constitution}
  • زهره نیک فرجام*

    موضوع خسارت معنوی از جمله مباحث پرچالشی است که در اصول، قوانین و مقررات کنونی به لزوم آن تصریح گردیده؛ اما چگونگی جبران و نحوه ی ارزیابی آن تعیین نشده است. در سیستم های حقوقی کشورهای مختلف راه کارهایی برای جبران خسارت معنوی در نظر گرفته شده؛ اما ملاک و معیار ثابت و مشخصی در باب شیوه های جبران خسارت معنوی ارائه نشده است.نگارنده بر این باور است که با توجه به مبانی حقوق اسلامی و حقوق ایران، قابلیت جبران خسارت معنوی و نحوه ی جبران آن را این گونه می توان توجیه و استنباط کرد: قاعده ی «لاضرر» که از مسلمات فقهی می باشد، برای اثبات مسئولیت مدنی ناشی از خسارت معنوی و روش های جبران آن مورد استناد واقع شده است. علاوه بر قاعده ی لاضرر دلیل دیگر، پیش بینی دیه در مورد صدمات جسمانی منجر به خسارت معنوی می باشد. عقلا نیز به جبران خسارت معنوی وارد شده بر اشخاص حکم می کنند. در نظام حقوقی ایران نیز خسارت معنوی قابل جبران است. در فقه اسلامی برای جبران ضررهای معنوی، روش شناخته شده ای وجود ندارد، اما شیوه های متداول در حقوق عرفی و موضوعه، در فقه نیز قابل پذیرش به نظر می رسد ؛ زیرا روش های جبران خسارت معنوی، اموری نسبی و برآیندی از اندیشه های حقوقی و اجتماعی هر عصر هستند؛ و از سکوت و عدم ردع شارع می توان رضایت و حکم شرعی را دریافت. بنابراین می توان اظهار داشت که پذیرش جبران مالی و انواع جبران های غیر مالی به منظور ترمیم ضرر معنوی در فقه اسلامی قابل توجیه و دفاع است.

    کلید واژگان: خسارت معنوی, قاعده ی لاضرر, بنای عقلا, قوانین موضوعه, جبران مالی خسارت معنوی, جبران غیرمالی خسارت معنوی}
    Zohreh Nikfarjam *

    Although "moral damage" is one of the challenging issues necessarily stipulated in present principles, laws and regulations but it is not determined how to compensate and evaluate. Some strategies are considered for moral damage compensation in legal systems of different countries, but there isn't any definite criterion for the methods of moral damage compensation. The writer believes that the capability of moral damage compensation and how to compensate it could be justified and inferred in relation to the law principles in Iran and Islam: the rule of "no-damage" as a jurisprudent certainty is invoked in order to prove the civil liability arising from moral damage and the methods of compensation. In addition to the rule of "no-damage", the other reason is anticipation of blood money about physical hurts which lead to moral damage. The intelligentsia also judge to compensate the moral damage imposed on humans. The moral damage is also compensated in legal law in Iran. There isn’t any definite method to compensate the moral damages but it deems that the common methods in statue, common law and jurisprudence are acceptable because the methods of moral damage compensation are relative and resultant which are derived from legal and social thoughts in every time and then consent and religious law could be understood from the silence and lack of legislator prevention.Therefore, we can say that the acceptance of financial compensation and sorts of non- financial compensation is justifiable and defensible for reparation of moral damage in Islamic jurisprudence

    Keywords: Moral Damage, Rule of No-Damage, Intelligentsia Base, Statue, Financial Compensation of Moral Damage, Non- Financial Compensation of Moral Damage}
  • عبدالله بهمن پوری، محمدحسن حائری
    غریزه ی فزون طلبی و زیاده خواهی در نهاد بشر، در شاخه های مختلف قابل بررسی است؛ یکی از این موارد احتکار است. این مساله از مسایلی است که جوامع امروزی نیز شدیدا به آن مبتلا و گرفتار پیامدهای آن شده است؛ فقها مکرر، در مورد احتکار و ناپسند بودن آن بحث کرده اند و غیر اخلاقی بودن آن را مسلم گرفته اند. چنین عمل حریصانه ای باید از سوی حکومت منع شود؛ البته در حدود اصول و قواعد مسلم؛ به گونه ای که با حق مالک و حق مردم و اجتماع همسو باشد. وظیفه ی حکومتی و اجتماعی حکومت می طلبد که محتکر را مجبور به عرضه ی کالا به مردم، به قیمت متعارف کند و اگر تذکر و تهدید و اجبار بر فروش، ثمربخش نبود و محتکر کماکان بر اجحاف و تعدی خود اصرار داشت، تسعیر و قیمت گذاری بر محتکر از وظایف حکومت خواهد بود. در جستار حاضر، به بررسی ابعاد فقهی تسعیر، با توجه به قواعد و اصول و نیز ارتکاز عرف و عقلا خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: اجحاف, احتکار, مصلحت عامه, قاعده ی لاضرر, قاعده ی تسلیط}
    Abdollah Bahmanpouri, Mohammad Hasan Haeri
    Instinct of avidity and avarice in the nature of humankind can be studied in different fields. One of them is hoarding. It is one of important problems that societies are stricken to it and its consequences. Jurists debate about hoarding and its absurdity in jurisprudence repeatedly. Such avarice act should be forbidden by government, certainly accordance with undoubted fundamental rules for preserving of right of possession and rights of society. Social and governmental duty of government request that force hoarder to expose and offer goods to people whit standard price. If the hoarder continues his act, conversion would the duty of government. In this research, we will study the juridical dimension of conversion with attention to fundamental custom and intellect
    Keywords: Public interest, Conversion, Injustice, Hoarding, Dominance}
  • سیدابوالقاسم نقیبی*

    خانواده کهن ترین نهاد انسانی است که از همبستگی اجتماعی، عاطفی و حقوقی گروهی از انسانها که دارای رابطه ی زوجیت یا قرابت هستند، پدید می آید. تلاش و جدیت اعضای آن موجب شکل-گیری اعتبار و حیثیت اجتماعی برای نهاد خانواده میشود که سرمایه ی معنوی مشترک آنها به-شمار میآید. این سرمایه ی معنوی مشترک، در تعالیم اجتماعی و حقوق اسلامی مورد شناسایی قرارگرفته است و قواعد اخلاقی و حقوقی عام و اختصاصی برای حمایت از آن پیشبینی شده است؛ ازجمله ی قواعد عام حقوقی، قاعده ی لاضرر است. قاعده ی لاضرر با عنایت به زمینهی صدوری روایت مربوط به سمره بن جندب و انطباق عنوان ضرر و ضرار بر ایراد خسارت معنوی بر خانواده و امکانان ثبات حکم از ناحیه ی این قاعده بر جبران خسارت معنوی دلالت دارد. همچنین با توجه به روح و ملاک مندرج در قاعده ی مزبور و فلسفه ی تاسیس آن، جبران خسارت معنوی به فرد و گروه انسانی قابل شناسایی است. از آنجایی که شناسایی شخصیت حقوقی برای خانواده دشوار به نظر میرسد،هر یک از اعضای آن به جهت لطمه به حیثیت و عواطف خانوادگی، میتوانند جبران خسارت معنویبه خویش را مطالبه نمایند.

    کلید واژگان: خانواده, قاعده ی لاضرر, خسارت معنوی, جبران خسارت}
    SeyedAbolghasem Nagibi *

    Family is the oldest human institution that emerged as a result ofsocial, emotional and legal solidarity between groups of humanbeings who are linked together via marriage bond. The efforts of themembers of the groups bring about credit and social dignity for thefamily institution which is regarded as their shared spiritual capital.This capital has been recognized by Islamic social teachings as wellas by Islamic law; accordingly, moral and legal rules, both publicand private, have been stipulated by the Islamic law in order tosupport this valuable capital. One such rule is that of la zararwa lazirar. This rule, based on a hadith narrated by MurratibniJundab, isused to recognize any spiritual damage on family as being a case forzarar (incurring loss) or zirar (inflicting loss upon others) in orderto confirm a verdict and hence compensate for any such damage orloss on family. Also, in view if the spirit of this rule, any damagecompensation for an individual or a group is legally recognized.Since establishing a legal person status for family appears legallydifficult, any individual members of the family (as natural persons)may sue for any damage to their dignity and emotions in the familywithin the context of this same rule.

    Keywords: family, Lazarar, wa Lazirar Rule, Spiritual Damage, Loss, Loss Compensation}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال