به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ijtihad » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ijtihad » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • آیت مولائی*، محمدرضا مجتهدی، سید حسین ملکوتی هشجین، مائده سلیمانی دینانی

    در نظام حقوقی اسلامی، «شرع» در جایگاه منبع اصلی حقوق اساسی، فراتر از سند مکتوب قرار گرفته و به هنجارهای قانون اساسی محتوا می بخشد. ایده مشروطه اسلامی نه یک تبعیت صرف از اصول قانون اساسی و نه پایبندی فرمالیستی به نوشته های آن، بلکه درحقیقت همان التزام به روح حاکم بر قانون اساسی است. علاوه بر این، «اجتهاد» و «مصلحت» به عنوان دو عنصر پویای شرع برای استنباط احکام شرعی متناسب با ضروریات هر عصر تعبیه شده است. در این راستا، بررسی ماهیت شرع که می تواند به مثابه روح برتر و هنجار نانوشته نسبت به متن نوشته قانون اساسی، بر اصول و مفاهیم قانون اساسی چیره گردد و آن را تحت تاثیر قرار دهد، ضروری است. نگارندگان پژوهش حاضر با بررسی جایگاه شرع در نظم حقوقی اسلامی به عنوان ارزشی فرامتنی که هویت و اساس یک ملت را تحت انقیاد خود درآورده و نیز با تاکید بر عناصر پویای شریعت و تاثیر آن بر سرزندگی این هنجار برتر، در روشنگری هرچه بیشتر شرع و قانون اساسی نانوشته می کوشند.

    کلید واژگان: اجتهاد, روح قانون, شرع, قانون اساسی نانوشته, مصلحت}
    Ayet Mulaee *, MohammadReza Mojtehedi, Hossein Malakooti, Maedeh Soleymani Dinani

    In the Islamic legal system "sharia" as the main source of constitutional law goes beyond the written document and gives content to the norms of the constitution. The idea of ​​an Islamic constitution is neither a mere adherence to the principles of the constitution nor a formalist adherence to its writings, but in fact the same adherence to the spirit of the constitution. In addition, "Ijtihad" and “Maslahah” as two dynamic elements of sharia to deduce sharia rules; Built to suit the needs of each era. In this regard, the study of the nature of the Sharia, which can prevail and influence the principles and concepts of the Constitution as a superior spirit and unwritten norm, compared to the written text of the Constitution; It is essential. The present study examines the position of Sharia in the Islamic legal order as a Hypertext value that has subjugated the identity and foundation of a nation, and also by emphasizing the dynamic elements of the Sharia and their impact on the vitality of this superior norm, tries to clarify the relationship between sharia and the unwritten constitution.

    Keywords: Sharia, the spirit of the law, the unwritten constitution, Ijtihad, Maslahah}
  • محمدحسین روحی یزدی، سید محمدرضا آیتی *، اصغر عربیان

    عرف صحیح و مورد تایید شارع، یکی از ادله و ابزارهای استنباط حکم شرعی و در مواردی مهم ترین و بعضا تنها سند برای پاسخ به نیازهای روز جامعه، در عرصه اجتهاد می باشد. شارع در امور غیر عبادی، مسلک عرف را تایید کرده، و چون امارات عقلایی نیاز به جعل حجیت از سوی شارع ندارند؛ بلکه همین که عقلانی باشند برای حجیت کافی است، زیرا مخاطب احکام شرع، توده مردم بوده و دستورات دین برای بهتر زندگی کردن آنان وضع شده است. واگذاری تشخیص موضوعات به عرف تخصصی در بسیاری از موارد کارگشا و موجب یکسان سازی در بنای عقلا می شود. عرف موردنظر، عرف دقیق و دور از تسامح است که با دقت به تطبیق و تشخیص می پردازد؛ در این صورت است که منع شرعی بر سر راهش نیست. در مورد عرف با این ویژگی که محصول فطرت عقلا و به عنوان یک قضیه کلی حجت می باشد نمی توان گفت در زمان حضور معصومین(ع) حجت است و در عصر غیبت حجت نیست؛ بر این مبنا، عرف یکی از ادله و ابزاری است که به کمک آن می توان به استنباط حکم شرعی پرداخت.

    کلید واژگان: عرف, عادت, بنای عقلاء, سیره عقلاء, عرف عملی, عرف متشرعه}
    Mohammad Hosein Roohi Yazdi, Seyyed Mohamad Reza Ayati *, Asghar Arabian

    Valid custom approved by the Shari'ah is one of the evidences and tools for deducing Islamic rulings. In some cases, it is the most important and sometimes the only document for responding to the daily needs of society in the field of ijtihad (jurisprudential reasoning). The Shari'ah has approved the custom of custom in non-worship matters. Since rational presumptions do not need to be authorized by the Shari'ah, their rationality suffices for their authenticity. This is because the audience of religious rulings are the common people, and the religious orders have been established for them to live better lives. Entrusting the diagnosis of issues to specialized customs is effective in many cases and leads to uniformity in the construction of logic. The custom in question is a precise and tolerant custom that is carefully adapted and recognized. In this case, there is no prohibition in the Shari'ah. It cannot be said that a custom with this characteristic, which is a product of rational nature and as a general theorem of proof, is a proof in the time of the presence of the Infallibles (peace be upon them) and not a proof in the age of absence. On this basis, custom is one of the evidences and tools that can be used to deduce Islamic rulings.

    Keywords: Custom, Shari'ah, Ijtihad, Rationality, Infallibles, Proof, Islamic Rulings}
  • ابوطالب نظری، مرتضی نوروزی*، حسنعلی اخلاقی امیری
    استنباط حکم فقهی در یک مسیر و سازوکار معین، گاه با چالش هایی مواجه می شود که مجتهد باید برای برون رفت از آن و به فرجام رساندن صدور حکم، چاره جویی نماید. یکی از این چالش ها تعارض یک دلیل نقلی با دلیل عقلی است، که سازوکار رسیدن به برایند آن، مسیله این پژوهش است و از آنجایی که پیشینه فربهی ندارد، شاخص جدید بودن این مقاله نسبت به آثار مشابه نیز به شمار می رود. این پژوهش در جغرافیای بین رشته ای فقه و اصول و به روش توصیفی، تحلیلی فرایند چگونگی برون رفت از چالش تعارض دلیل نقلی با دلیل عقلی را محور سوال اصلی خود قرار داده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد در تعارض دلیل نقلی و عقلی اگر دلیل نقلی معتبر باشد، در فرض تعارض با دلیل عقلی غیر ضروری، دلیل نقلی مقدم است و اگر دلیل عقلی از ضروریات و قطعیات باشد، دلیل عقلی بر نقلی مقدم است. اصولیان اهل سنت، اجماع دارند که در تعارض قیاس و خبر واحد اگر جمع میان آن ها ممکن نباشد، دلیل ظنی ارجح، مقدم است؛ اما در اینکه کدام یک از این دو ارجح است، اختلاف دارند؛ لیکن از نگاه شیعه به دلیل معتبر نبودن «قیاس»، چنین تعارضی اساسا شکل نمی گیرد.
    کلید واژگان: فقه شیعی, استنباط حکم, تعارض ادله, اجتهاد, اصول فقه}
    Abootaaleb Nazari, Morteza Moruzi *, Hassanali Akhlaghi Amiri
    The derivation of a jurisprudential ruling in a certain path and mechanism sometimes faces challenges that the mujtahid must find a solution to get out of it and complete the issuance of the ruling. One of these challenges is the conflict between a narrative reason and a rational reason, the mechanism of reaching its conclusion is the problem of this research, and since it does not have a rich background, it is also an indicator of the novelty of this article compared to similar works. This research in the interdisciplinary geography of jurisprudence and principles, and in a descriptive, analytical way, the process of how to overcome the challenge of the conflict between narrative reason and rational reason has been the focus of its main question. The findings of this research show that in the conflict between narrative and rational reason, if the narrative reason is valid, in the assumption of conflict with unnecessary rational reason, the narrative reason takes precedence, and if the rational reason is one of necessity and certainties, then the rational reason takes precedence over the narrative. The Usulists of Ahl al-Sunnah have a consensus that in the conflict between qiyas and single news, if it is not possible to combine them, the reason of suspicion is preferable; But they differ on which one of these two is preferable; But from the Shiite point of view, due to the inauthenticity of "Qiyas", such a conflict does not arise.
    Keywords: Shia jurisprudence, inference of Sharia ruling, conflict of evidence, ijtihad, Principles of Jurisprudence}
  • احسان بابایی

    بنا بر قول مشهور فقها «اجتهاد» شرط قضاوت است و در مقابل، برخی دیگر از فقها قضاوت غیرمجتهد را مجاز می شمارند. استدلال هر دو گروه از پشتوانه استناد به کتاب و سنت برخوردار است، اما به نظر می رسد این اشکال بر نحوه استدلال هر دو گروه وارد باشد که در غیاب تحلیل فرایند عملی قضاوت و عنصر جدید قانون مدون صورت گرفته است. تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و شکل گیری فرایند قانون گذاری طبق موازین شرعی، از تحول موضوع قضاوت حکایت دارد که لازم است شرطیت اجتهاد در این امر در پرتوی چنین تحولی مورد بازبینی و بررسی دوباره قرار گیرد. در مقاله حاضر، ضمن مرور بر استدلال های رایج فقهی در شرطیت یا عدم شرطیت اجتهاد در قضاوت، به تحلیل فرایند و مراحل آن خواهیم پرداخت و با تاکید بر میزان تاثیرپذیری قانون از احکام شرعی و تدابیر بشری، و همچنین با در نظر گرفتن ماهیت اجتهاد و مقایسه آن با موضوع فصل خصومت و نیز با توجه به برخی بایسته های نظام قضایی مانند وحدت رویه قضایی، در نهایت به استوارسازی دیدگاه طرفداران عدم ضرورت اجتهاد در قضاوت خواهیم پرداخت.

    کلید واژگان: اجتهاد, قضاوت, فصل خصومت, قانون مدون, نظم قضایی}
    Ehsan Babaei

    According to the famous (in the meaning of prevailing) view of jurists, ‘Ijtihad’ is a prerequisite for making judicial decisions. Some others permit the adjudication by non-Mujtahid judges. Although both sides of arguments are based on reasoning with references to the Qur'an and the Sunnah, there is an objection to the way of reasoning of both sides, since they have been made in the absence of the analysis of practical process of adjudication and in the ignorance of the element of ‘codified law’. The establishment of the regime of Islamic Republic of Iran and legislative process based on Sharia standards indicates a transformation in the subject of adjudication, requiring reconsideration and reexamination of Ijtihad requirement in the light of such a transformation. The current article reviews the common jurisprudential arguments on Ijtihad requirement for adjudication and analyses its process and stages. Then, with an emphasis on the extent of the influence that religious rulings have on law and human measures, with taking into account the nature of Ijtihad and comparing it with the nature of dispute resolution, accompanied by the consideration of certain requirements of judicial system, such as the uniformity of judicial practices, it will ultimately reinforces the perspective that is in favor of non-necessity of Ijtihad in making judicial decisions.

    Keywords: Ijtihad, Adjudication, Dispute Resolution, Codified Law, Judicial Order}
  • حسن عباس زاده، حسین احمری*، محمدرضا جواهری

    در فقه اسلامی یک موضوع بسیار مهم تحت عنوان حکومت اسلامی وجود دارد که وجه تمایز احکام شریعت اسلام نسبت به سایر ادیان می‏باشد. در واقع، در تعالیم و آراء فقهای اسلامی، به واسطه شناسایی حکومت اسلامی، مفهوم قدرت سیاسی مورد شناسایی قرار گرفته است. در این میان، فقهای شیعه به دلیل شرایط سیاسی- اجتماعی خاص از زمان صدر اسلام تا تشکیل اولین حکومت‏های شیعه از پرداختن به موضوع قدرت سیاسی در قامت یکی از موضوعات اساسی و اصلی فقه شیعه احتراز می‏کردند. اما پس از تشکیل حکومت‏های شیعه، موضوع قدرت سیاسی با مرور زمان تبدیل به یکی از مسایل مهم در حوزه فقه سیاسی شد. هدف از پژوهش حاضر که با روش توصیفی - تحلیلی و با ابزار کتابخانه‏ای جمع‏آوری شده این است که مفهوم قدرت سیاسی در اندیشه فقهای شیعه را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد. در نهایت با توجه به سیر تطور اندیشه‏های شیعه شاهد آن هستیم که در فقه سیاسی شیعه به سبب باز بودن باب اجتهاد از ابتدا تا کنون، همواره ساز و کارهایی نوین برای زمامداری قدرت در جامعه وجود داشته و پس از معصومین (ع) با توجه به شرایط گوناگون تاریخی فقهای دیگر و عالمین اسلامی پیرامون قدرت سیاسی نظریاتی متنوع را مطرح نموده اند. ‏‏

    کلید واژگان: قدرت سیاسی, حکومت اسلامی, فقه شیعه, اجتهاد ‏‏}
    Hassan Abbaszadeh, Hossein Ahmari *, MohammadReza Javaheri

    In Islamic jurisprudence, there is a very important issue under the title of Islamic government, which is the distinguishing feature of the rules of Islamic law compared to other religions. In fact, in the teachings and opinions of Islamic jurists, the concept of political power has been recognized through the recognition of Islamic government. In the meantime, Shia jurists refrained from dealing with the issue of political power as one of the basic and main issues of Shia jurisprudence due to the specific socio-political conditions from the time of the beginning of Islam until the establishment of the first Shia governments. But after the formation of Shiite governments, the issue of political power became one of the most important issues in the field of political jurisprudence. The purpose of the current research, which was collected with descriptive-analytical method and library tools, is to analyze and evaluate the concept of political power in the thought of Shiite jurists. In the end, in light of the evolution of Shia thoughts, it is witnessed that in Shia political jurisprudence, given the openness of ijtihad from its outset to the present time, there have always been new mechanisms for ruling in the society, so that after the Infallible (pbuh), depending on historical conditions, other jurists and Islamic scholars have proposed various theories about political power.

    Keywords: Political Power, Islamic government, Shia theology, Ijtihad}
  • میلاد مشایخ*

    عقیده فقهای امامیه به انفتاح باب اجتهاد دارای آثار قابل توجهی می باشد، یکی از این آثار، اشتغال افراد متعدد در زمینه اجتهاد و صدور فتوا است. گاهی اوقات ممکن است افرادی که دعو تصدی حوزه اجتهاد و افتا را دارند در واقع دارای خبرویت کافی در این امر نبوده و فتاوی صادره از آنان موجبات زیان برای اشخاص را فراهم آورد. به نظر می رسد یکی از ابزارهایی که به وسیله آن می توان امر محتمل پیش گفته را کنترل کرد تعبیه نمودن «ضمان مفتی» می باشد که خود در منابع اربعه دارای مویدات بی شماری بوده و به واسطه بهره گیری از منابع به طور پراکنده در آرا و اندیشه های برخی از فقها بدان اشاره ای هرچند اندک شده است.نگارنده با بکارگیری روش تحقیق اثباتی و با رویکردی اثبات گرایانه به بررسی موضوع پرداخته و در صدد اثبات این امر بر آمده است و با در نظر گرفتن مبنای تقصیر و ابداع عبارت مفتی متعارف در راستای تبیین هر چه بیشتر ساز و کار اجرایی ضمان مفتی گام برداشته است.

    کلید واژگان: اجتهاد, ضمان, تخطئه, مفتی متعارف, تقصیر}
    Milad Mashayekh*

    Imami jurists believe that the opening of ijtihad has various effects, one of which is the employment of many people in the field of ijtihad and ifta. Sometimes people who claim to be in the field of ijtihad and ifta may not actually have enough knowledge in this regard, and the fatwa issued by them will cause harm to individuals. It seems that one of the tools by which it is possible to control the above-mentioned possible matter is to install a "mufti guarantee" which itself has countless confirmations in the four sources and due to the distribution of resources scattered in the votes and The views of some jurists have been pointed out, albeit in a small way. Most of the executive mechanism of the mufti's guarantee has been taken.which itself has countless confirmations in the four sources and due to the distribution of resources scattered in the votes and The views of some jurists have been pointed out, albeit in a small way. Most of the executive mechanism of the mufti's guarantee has been taken.

    Keywords: Ijtihad, transgression, Approval, conventional mufti, fault}
  • طیبه عارف نیا*
    علامه فیض کاشانی(ره) دانشمندی جامع در علوم معقول و منقول است و همین امر موجب بروز دیدگاه های مختلف نسبت به وی گردیده است.از جمله، علیرغم تصریح وی به اخباری بودن در بسیاری از آثار خود، گروهی با توجه به آثار وی در علوم عقلی و برهانی و نیز روش فقهی وی که گاه به روش اصولیان نزدیک است از اخباری نامیدن وی ابا داشته و به لحاظ دفاع از مقام علمی او، وی را در زمره دانشمندان اصولی دانسته اند. فیض در آثار مختلف خود ضمن تصریح به پذیرش مسلک اخباری، از اصول فقه و قایلین به آن انتقاد کرده و این اصول را برگرفته از کتب مخالفان می داند. گرایش فیض به مکتب اخباری سیری را طی کرده و از فراگیری و تدوین اصول فقه ، به نقد و مخالفت شدید با اصولیان رسیده است. این دانشمند که در ابتدای جوانی خود در زمینه اصول فقه  صاحب نظر بوده و کتاب «نقد الاصول الفقهیه» را در این باب تالیف کرده است با گذشت زمان و تاثر از استادش سید ماجد بحرانی و سپس مولی محمد امین استرآبادی، در آثار بعدی خود به مکتب اخباری گرایش پیدا کرده است؛ لکن همواره جانب اعتدال را مراعات کرده و در روش فقهی، تابع مکتب دقیق و ارزشمند مرحوم مقدس اردبیلی می باشد. نوشتار حاضر تلاش دارد تا با کنکاش در آثار این دانشمند و مرورآراء اصولی و نیز آراء اخباری معتدل وی، اندیشه ایشان را از زبان وی و در آیینه آثارش تبیین نماید.
    کلید واژگان: فیض کاشانی, مکتب اخباری, آثار اصولی فیض کاشانی, کیفیت تفقه در دین, اجماع از دیدگاه فیض کاشانی, عقل از دیدگاه فیض کاشانی, اجتهاد و تقلید از دیدگاه فیض کاشانی}
    Tayebeh Arefnia *
    Allameh Feyz Kashani "Mercy be upon him" is a comprehensive scientist in rational and movable sciences, and this has led to different views towards him. His intellectual and argumentative method, as well as his jurisprudential method, which is sometimes close to the method of the fundamentalists, refrained from calling him a akhbari, and in terms of defending his scientific position, considered him among the fundamentalist scholars. He criticizes the principles of jurisprudence and those who believe in it and considers these principles to be taken from theopponents' books. Fayz has tended to the Akhbari school and has gone from learning and compiling the principles of jurisprudence to severe criticism and opposition to the fundamentalists. This scientist, who in his early youth was an expert in the field of the principles of jurisprudence and wrote the book "Critique of the principles of jurisprudence" in this regard, with the passage of time and the influence of his professor Seyyed Majid Bahrani, and then, Molla Mohammad Amin Astarabadi, in later works He has tended to the Akhbari school, but has always observed moderation and in the jurisprudential method is subject to the exact and valuable school of the late Muqaddas Ardabili. Explain his thought through his language and in the mirror of his works.
    Keywords: Feyz Kashani, Akhbari School, Feyz Kashani's principled works, quality of sect in religion, consensus from Feyz Kashani's point of view, reason from Feyz Kashani's point of view, ijtihad, imitation from Feyz Kashani's point of view}
  • احمد فلاحی*
    استدلال برپایه ی ممنوعیت اجتهاد در برابر نص، بر وجود معنایی پیشینی، صریح، معین، قطعی، محصل، متیقن و مستقل از خواننده و تفسیرگر تاکید دارد. آنچه در قالب این گزاره مطرح می شود، خود، بر رویکرد تفسیری مفسر- سوژه متکی است. پژوهش حاضر که با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای انجام شده، نشان می دهد چنین نگرشی دربرگیرنده ی همه ی رویکردهای تفسیری نبوده و نمی تواند به عنوان قاعده ای اصولی- تفسیری محل استناد باشد؛ زیرا جدای از برداشت های متفاوت از مفهوم نص، چگونگی نص نامیدن یک مصداق در مقام اثبات نیز محل اختلاف است. همچنان که باید میان اجتهاد در برابر ظاهر و اجتهاد در برابر روح و مقصود نص هم تفکیک قایل شد. قاعده ی اصولی «هر حکمی دایرمدار علتی است که بر اساس آن وضع شده است» محدودیت کاربست گزاره ی ممنوعیت اجتهاد در برابر نص را موجب می شود؛ مانند عدم قطع دست سارق در سال قحطی و تاخیر در اجرای حد سرقت در موارد دیگر.
    کلید واژگان: اجتهاد, نص, تفسیر, صورت گرایی, اصول}
    Ahmad Fallahi *
    The argument based on the prohibition of ijtihād against naṣṣ emphasizes the existence of a prior, explicit, certain, definite, conclusive and meaning independent from the reader and interpreter. What is presented in the form of this proposition relies on the interpretive approach of the subject-interpreter. This article research, which was conducted with a descriptive-analytical approach and reliance library sources, shows that such an attitude does not include all interpretive approaches and cannot be cited as a principle-interpretive rule, because apart from the different impressions of the concept of naṣṣ, the way to call a referent (miṣdāq) in terms of proof is also a point of disagreement. Similarly, a distinction should be made between ijtihād against the appearance and ijtihād against the spirit and the intension of the text. The uṣūlī principle, “every ruling is based on a reason on which it was devised” limits the application of the prohibition of ijtihād against naṣṣ; e.g., not cutting off a thief’s hand in a year of famine and delaying the implementation of legal punishment of theft in other cases.
    Keywords: ijtihād, naṣṣ, Interpretation, Formalism, Principles}
  • علیرضا مهدوی، حسین احمری*، مصطفی رجائی پور
    قضاوت، ازنظر جامعه و اندیشمندان فقه و حقوق، همواره نیازمند توجه ویژه ای بوده و در سازمان حکومتی جزء اساسی ترین محورهای تحقق عدالت محسوب می شود. در تمام نظام های حقوقی، امر قضاوت، قاضی و قوه قضاییه از جایگاه ویژه ای برخوردار است لیکن تحقق این محورها حافظ عدالت و مجری قانون، شخص قاضی است که در بحث اجرای عدالت با داشتن قضاتی عالم و عادل این خواسته محقق خواهد شد. بررسی عدالت و علم قضات از اهداف مهم این پژوهش بوده و نتایج این پژوهش نشان می دهد که در بین صفات و ویژگی های یک قاضی موضوع شروط علم و اجتهاد او، مهم ترین مبحث است. علم قاضی از ادله اثبات دعوا و طرق اثبات جرایم است و چه بسا نزد قایلین به آن بر سایر ادله مقدم باشد. در این مقاله، ادله قایلین به جواز عمل حاکم به علم خویش و محاجه قایلین به عدم جواز ارایه شده است. درنهایت، ادله قایلین به جواز تقویت شده و جانب ایشان را گرفته است، بدون این که تفصیلی بین حق الله و حق الناس قایل شود. برخی از عناوین استنادی عبارت اند از: اجماع، اقوا بودن علم بر بینه، استلزام فسق قاضی یا استنکار از صدور حکم و نیز استلزام عدم وجوب انکار منکر و اظهار حق با عدم دادرسی بر طبق علم خویش، آیات دال بر حکم بما انزل الله و اقامه حق و عدل و روایات عمومی و خصوصی مشعر به آن که با تبیین و تقویت آن ها و ذکر موارد قانونی مربوط فتوای امام خمینی (ره) را نتیجه گرفته و حسن ختام مقاله تلقی نموده است.
    کلید واژگان: قاضی, قضاوت, علم قاضی, اجتهاد}
    Alireza Mahdavi, Hossein Ahmari *, Mostafa Rajaipour
    Judging is a subject that received special attention from the perspective of society and scholars of jurisprudence and law. Therefore, in the governance structure, it is deemed as one of the fundamental axes of justice administration. Therefore, the judge is assumed to be the center of justice. In all legal systems, judging, the judge and the judiciary have a special place, but the one who upholds these axes, mete out justice and execute the law is the judge and the justice is dispensed by prudent and fair judges. Hence, the analysis of justice and judge knowledge, one of the primary goals of this research, is of particular importance at the present time. This paper attempts to explore judge knowledge because knowledge is the prelude to the proper administration of justice. The results of this research suggest that judging is a serious matter, and that among the qualities and traits of a judge, the factors of his knowledge and ijtihad are of paramount importance. Now the question raised is that, “Should the judge be a scholar?” “Should the judge's knowledge be limited to ijtihad?” It seems that if ijtihad is seen as essential for a judge, then how will the urgent demand for a judge and the absence of a mujtahid in the current judicial system be solved? And what are the characteristic traits of a mujtahid judge? In light of the questions raised, the present research, which was conducted using document analysis and library study, in form of a jurisprudential and legal review of the knowledge and ijtihad of the judges, sets out to answer the said questions.
    Keywords: judge, judgment, judge knowledge, Ijtihad}
  • یحیی حقانی، عبدالصمد علی آبادی*، رضا اسفندیاری
    آرای البانی از آن نظر که طلایه دار مکتب سلفی است، در عرصه های مختلف روش شناسی فکر سلفی درخور اعتناست. فتاوای آمیخته با خشونت و ضدشیعی البانی در بسیاری از کتب فقهی او آشکار است. علت آن را باید در نوع نگاه او به منابع استنباط جست وجو کرد؛ اما گستره حجیت منابع ازنظر البانی به سبب نبود تحقیق موسع و یکپارچه در این باب چندان روشن نیست. البانی در استفاده از منابع چهارگانه استنباط، یعنی کتاب، سنت، اجماع و عقل، برای اجتهاد فقهی خود رویکرد خاصی دارد. نوشتار حاضر با هدف شناخت حدود و ثغور حجیت این منابع از دیدگاه ناصرالدین البانی انجام شده است.این جستار به روش توصیفی تحلیلی نشان می دهد که البانی قرآن و سنت را در مسیر اجتهاد، هم تراز و در عرض یکدیگر می داند و در استفاده از این دو منبع اولویتی قایل نیست و ترجیح بین آیات و احادیث را نمی پذیرد؛ همان طور که خبر واحد را در احکام و عقاید، حجت می داند. دفاع البانی از حدیث به گونه ای است که حتی در فرض مخالفت با قرآن، آن را حجت می داند. نیز وی از این جهت که مفاد احادیث عرض را مخالف قرآن می داند، آن ها را تضعیف می کند. در نظام فقهی و اجتهادی البانی عقل جایگاه شایسته ای ندارد و  او به طورکلی نقل گرا و عقل گریز است. البانی اجماع مصطلح اصولیان را نیز مناقشه پذیر می داند.
    کلید واژگان: البانی, کتاب, سنت, عقل, اجماع, خبر واحد, اجتهاد}
    Yahya Haghani, Abd Al-Samad Ali Abadi *, Reza Esfandyari (Eslami)
    As a pioneer of the Salafi school, al-Albani's views deserve attention in various areas of the methodology of Salafi thought. al-Albani's aggressive and anti-Shia fatwas are perceptible in many of his jurisprudence books. Such fatwas arise from his view towards the sources of inference; however, the scope of the authority of sources from aL-Albani's point of view is not fairly clear due to the lack of an extensive and coherent research in this regard. al-Albani has a specific approach in using the four sources of inference i.e. Book, Sunna, consensus and intellect for his own jurisprudential ijtihad. The present paper has been written with the aim of identifying the extent of the authority of those sources from the view point of Nasir al-Din al-Albani. This research, using a descriptive-analytical method, shows that al-Albani considers Quran and Sunna to be of equal ranks in the process of ijtihad and believes in no priority in using these two sources and does not accept a preference between verses and hadiths. In addition, he believes that a hadith narrated by one person has authority with regard to precepts and beliefs. al-Albani defends hadith in a way that, in his opinion, hadith has authority even in case it contradicts Quran. Moreover, he weakens the category of hadiths according to which, all hadiths should be compared to Quran, since he considers their content to be against Quran. Intellect has no proper place in al-Albani’s system of jurisprudence and ijtihad and he generally advocates narration and is anti-intellectualist. In addition, al-Albani considers the consensus which is accepted among Usulis as controversial.
    Keywords: al-Albani, the Book, sunna, intellect, consensus, Hadith Narrated by One Person, ijtihad}
  • فرزاد پارسا*
    تحری، گونه ای تلاش اجتهادی است به منظور دفع اشتباه در حالت ضرورت با تکیه بر ادله و قراین که غالبا در عبادات و گاهی در مسایلی دیگر امکان به کارگیری دارد. تحری با واژگان دیگری چون اجتهاد، توخی، الهام، التماس و فحص از واقع در شبهات موضوعیه مربوط است. این شیوه را برخی به دلیل ضعف استنادی نپذیرفته و مفید ظن غیرمغنی از حق دانسته اند، اما غالبا به عنوان راه حل آخر و در حالت ضرورت و با استناد به سیره عملی رسول خدا(ص)، ایمه، صحابه و برخی دیگر از ادله نقلی و عقلی پذیرفته اند. حجیت تحری، محدود به متحری و غیرقابل تسری به غیر است و دلیل شرعی فراگیر محسوب نمی شود و بسته به موضوع، احکام خاص تکلیفی را دربردارد. روش پژوهش، توصیفی تحلیلی و حاصل پژوهش، پذیرش تحری به عنوان شیوه عملی در هنگامه اضطرار و برای دفع اشتباه و صرفا در برخی مسایل است.
    کلید واژگان: تحری, اجتهاد, کارکرد تحری, حجیت تحری, فقه اسلامی}
    Farzad Parsa *
    Tahari is a kind of ijtihad effort to repel doubts in a state of necessity by relying on evidence that can often be used in worship and sometimes in other matters. Tahari is related to other words such as ijtihad, tavakhi( seeking the best opinion), inspiration, supplication and examination of fact in object doubts. This method has been rejected by some due to its citation weakness and has been considered as conjecture not sufficing to prove the right, but it has often been accepted as a last resort and in case of necessity and based on the practical life of the Prophet, Imams,  prophet's companions and some other narrated and rational arguments.  The authority of "tahari" is limited to the one who does it and it is non-extensible to others, and it is not considered as a comprehensive religious reason, and depending on the subject, it includes specific taklifi rulings. The research method is descriptive-analytical and the result of the research is the acceptance of stimulus as a practical method in case of emergency and to avoid mistakes and only in some issues.
    Keywords: tahari, ijtihad, tahari function, tahari authority, Islamic Jurisprudence}
  • Reza Khudabakhsh Yūsufī

    The temporal and spatial circumstances are causing many metamorphic changes in the world. The role of time and space in the process of ijtihād according to Imamiyya School of jurisprudence is a key concern in this study. The answer to the question regarding the role of time and space is based on the theoretical framework of balance (I'tidāl) concerning the role of time and place in ijtihād in the sense that some rules are beyond time and space. Thus, they are immutable and fixed as they do not change with the change of time and space. Meanwhile, there are certain rules that change subject to the time and space. These changes take place in line with preserving those permanent and unchanging rules. These changes can be expressed in two positions: 1. The position of the essence of the subject that serves a prelude to the derivation of a ruling. Before inferring the ruling, the jurist makes sure he knows the subject from the evidence and also identifies the external subject of the time of inference. 2. The position of the application of the general subject to the external manifestation, which in many cases, like political and judicial affairs, is the duty of the qualified jurist. In fact, rulings are timeless and metageographical, and what changes within a span of time or at a given space are external matters.

    Keywords: Ijtihād, time, place, knowledge of subject, fixed andvariable, and instance}
  • فهیمه کلباسی اصفهانی*

    قضاوت از حرف خاص جامعه بوده، که برای حضور زن در این شغل میان فقهای اسلامی اختلاف می باشد و هر گروه به قرآن ، سنت، اجماع و عقل استناد می نمایند. شرط ذکورت قاضی اولین بار در فقه اهل تسنن مطرح گردید و در بین شیعیان شیخ طوسی نخستین فردی بود که این شرط را پذیرفت و قبل از او اثری از این شرط در فقه شیعه نبود. علامه حلی اولین شخصی است که اجماع درباره شرط ذکورت قاضی، به وی منتسب شد و قضاوت زن را عامل مشکلات اجتماعی و فتنه انگیزی دانست. بسیاری از فقهاء در شرط مذکور از شیخ الطایفه پیروی نموده و حتی فقهای متاخرادعای اجماع کردند. شهید اول در لمعه، صاحب مفتاح الکرامه، صاحب جواهر و شیخ انصاری و... مسند قاضی تحکیم و داوری را برای زن امکان پذیر دانسته اند. این تحقیق با روش توصیفی-تحلیلی به واکاوی مستندات اسلامی پرداخته و به نظر می رسد ممنوعیت قضاوت زن در فقه اسلام، به صورت قطعی و مسلم نبوده و از احکام ضروری و قطعی اسلام نیست، بلکه اکثر فقهای اسلامی تصدی منصب قضاوت زن را از روی اجتهاد نپذیرفته و تنها برخی زن را در مسند قاضی تحکیم و داوری که شرط مرد بودن ندارند، پذیرفته اند و لذا اینگونه نیست که زن حق قضاوت نداشته باشد. مبحث احتمال فتنه، امری دوسویه میان زن و مرد بوده که خاص حرفه قضاوت هم نیست و تفاوت های ذاتی و طبیعی زن و مرد در امور قضایی، همچون سایر مشاغل اجتماعی کمترین نقش را داراست.

    کلید واژگان: زن, منصب قضاوت, اجتهاد, منابع فقه, قاضی تحکیم}
    Fahimeh Kalbasi Isfahani *

    Judgment is one of the social special positions which Islamic jurists disagree about the issue of occupying it by women. Scholars rely on the Qur’an, Sunnah, consensus and intellectual evidences to prove their own idea. The condition of being a male for a judge was first raised by Sunni jurists. Sheikh Tūsī was the first Shiite scholar who accepted it, as such before him there was no trace of this condition in Shiite jurisprudence. Allameh Hillī firstly was attributed to the idea of consensus on the masculine condition for a judge, as he thought that the women’ judgment would result in social problems and sedition. Many jurists and scholars followed Sheikh al-Tā'ifa (Tūsī) in this issue, and even later jurists claimed consensus on it. Shahīd 'Awwal in Lum'ah, the author of Miftāh al-Kirāmah, the author of Jawāhir, Sheikh Ansārī, and others say that women may only arbitrate (tahkīm). This research analyzes Islamic documents, using the descriptive-analytical method. Findings show that the prohibition of female judging in Islamic jurisprudence is not definitive, nor an Islamic necessary and definite rule. Most Islamic jurists do not accept getting the judge position for women, regarding their ijtihad and inference. They only accept the position of tahkīm (arbitration) which does not conclude the condition of being a man. Therefore, it is not the case that a woman does not have the right to judge. The issue of the possibility of sedition is also a mutual affair for both men and women, which is not specific to the profession of judgment. The inherent and natural differences between men and women in judicial affairs, like other social occupations, play the least role.

    Keywords: woman, position of judge, ijtihad, sources of jurisprudence, judge of consolidation}
  • سید سجاد ایزدهی*، صدیقه صدیق تقی زاده

    فقه سیاسی به مثابه گرایشی بینارشته ای در عرصه فقه که مسایل و موضوعات سپهر سیاست را مورد عنایت قرار می دهد، گرچه در همه اعصار فقهی وجود داشته است، ولی تحقق نظام اسلامی با محوریت فقه بر ضرورت آن تاکید کرده است. این گرایش در عصر حاضر رویکردی حکومتی برای اداره شریعت مدار و مطلوب و کارآمد جامعه به خود گرفته است و اهدافی چون اداره زندگی، دین و دنیای مردم و نیز پاسخگویی به نیازهای همه جانبه زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی مومنان و شهروندان جامعه اسلامی را برعهده دارد. این گرایش بینارشته ای در عرصه سیاست، باوجود اشتراکی که با سایر گرایش های علوم سیاسی مانند فلسفه سیاسی، کلام سیاسی و اخلاق سیاسی در برخی موضوعات و مسایل از جهات مختلفی چون روش، غایت و هدف، منابع و مخاطب دارد، نسبت به آن ها متمایز بوده و کارویژه های متفاوتی را نیز برعهده گرفته است. با توجه به محتوای گرایش های بینارشته ای در عرصه سیاست، فقه سیاسی را باید در رده بندی، در رتبه پشتیبانی شده نسبت به فلسفه سیاسی و کلام سیاسی و نیز پشتیبانی کننده نسبت به اخلاق سیاسی ارزیابی کرد. فقه سیاسی ازحیث روش، تابع علم فقه است و از روش اجتهاد در پردازش و بررسی و ارایه احکام بهره می گیرد، بنابراین نسبت به گرایش هایی چون فقه عبادی، ازحیث رویکرد حداکثری، به عقل و بنای عقلا و ازحیث رویکرد حداقلی، به تعبدیات متمایز می شود.گستره فقه سیاسی تابعی از اقتضایات و شرایط زمانه است و از رویکرد فردی در زمان قبض ید فقیهان، تا پرداختن به شیون مختلف زندگی اجتماعی و حکومتی و اداره زندگی شهروندان جامعه اسلامی درصورت بسط ید و اقتدار اجتماعی فقیهان، امتداد می یابد.

    کلید واژگان: فقه, فقه سیاسی, گرایش بینارشته ای, سیاست, فقه حکومتی, نظام سیاسی, اجتهاد}
    Seyyed Sajjad Izadehi *, Sedigheh Seddightaghizadeh

    Political jurisprudence as an interdisciplinary tendency in the field of jurisprudence that deals with political issues and issues, although it has existed in all periods of jurisprudence, however, the establishment of the Islamic system with a jurisprudential approach has emphasized its necessity and has, in the present era, become a governmental approach to governing the jurisprudence, favorably and efficiently, with goals such as managing the life of the religion and the people of the world and responding to all the needs of life. Individual, social, and governmental responsibility for believers and citizens of Islamic society. this interdisciplinary tendency in the field of politics, despite sharing with other political science trends such as political philosophy, political theology, political ethics in the system of issues and political issues, in various ways such as method, end and purpose, resources and audience, relevance. They are different and have different characteristics. however, given the content of interdisciplinary tendencies in the political arena, political jurisprudence should be evaluated in the ranking of political arena tendencies, with a priori rank over political philosophy and political theology and a posteriori over political ethics. although the method of political jurisprudence is subordinate to the method of jurisprudence and uses the method of ijtihad in analyzing and presenting rulings, it has a more holistic approach to reason and a minimalist approach to worship. obviously, the scope of political jurisprudence was subject to the conditions of the time and in the time of the jurisprudence's power, it was responsible for analyzing the individual issues of the jurists and, in the case of the social authority of the jurisprudents, it was responsible for analyzing the different aspects of social and governmental life and administering the system of governing the lives of Islamic society.

    Keywords: Jurisprudence, Political Jurisprudence, Interdisciplinary Tendency, Politics, Government Jurisprudence, Political System, Ijtihad}
  • عابدین مومنی، مجید قربانعلی دولابی، میثم بهدادفر*
    تاریخی نگری یکی از روش های فهم متون دینی است. در این روش هر فهمی از این متون باید تحت تاثیر زمینه های متن در دوره صدور آن بررسی شود. آیت الله بروجردی در روش اجتهادی خود اهتمام ویژه ای به تاریخی نگری داشته و به نظر می رسد یکی از مواردی که برداشتهای روایی وی را استوار می کند، رویکرد تاریخی نگری به شرایط صدور روایات و ریشه یابی تاریخی مسایل خلافی باشد و از رهگذر این نگاه تاریخی، وی به توانمندی بی نظیر در تفسیر و توجیه روایات دست یافته بود، لذا می توان ایشان را صاحب «سبک خاص و مستقل در نحوه اجتهاد با رویکرد مقارنه ای» نامید. در این نوشتار بر آنیم تا با معرفی مختصر روش اجتهادی این فقیه برجسته به بیان جایگاه تاریخی نگری در فرایند اجتهاد ایشان و خصوصیات آن در سه حوزه اصولی، حدیثی و رجالی و همین طور فقهی بپردازیم و اثبات نماییم توجه به این مولفه مانع بحثهای انتزاعی در اجتهاد شده و به دلیل ارایه تفسیری واقع گرایانه از روایات، میزان وثوق به مراد معصوم را به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.
    کلید واژگان: اجتهاد, تاریخی نگری, روش اجتهادی, معرفت دینی, معرفت تاریخی}
    Abedin Momeni, Majid Ghorbanali Doolabi, Meysam Behdadfar *
    Historical perspective is one of the methods of understanding religious texts. In this method, any understanding of these texts should be examined under the influence of the context during the period of its issuance. In his Ijtihad method, Ayatollah Boroujerdi has paid specific attention to the historical perspective and it seems that it is the historical perspective in the situation of traditions and historical roots of controversial issues that supports his interpretations of traditions. Through this historical perspective, he had achieved an unparalleled ability to interpret and justify traditions. Therefore, it can be said that he had a special and independent method in Ijtihad with a comparative method. In this article, we would like to briefly introduce the Ijtihad method of this prominent jurist and explain the place of historical perspective in his process of Ijtihad and its characteristics in three areas: 1- Principles 2- Hadith and Narrators 3- Jurisprudence and prove that paying attention to this component prevents abstract discussions in Ijtihad and it will significantly increase the certitude of the intention of the Infallible Imam.
    Keywords: Ijtihad, Historical Perspective, Ijtihad Method, religious knowledge, Historical Knowledge}
  • سحر رامین فر، مریم شریعتی

    این مقاله به بررسی تطبیقی نقش فلسفه حقوق در توسعه حقوق بشر در دو مکتب فکری غربی و اسلامی می پردازد. در این پژوهش، ابتدا به تعریف و مفهوم فلسفه حقوق در هر دو مکتب پرداخته می شود و سپس ریشه های تاریخی و مبانی نظری آن ها مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین تاثیر فلسفه حقوق بر توسعه حقوق بشر در هر دو مکتب، از جمله تاثیرات عصر روشنگری در غرب و نقش شریعت و اجتهاد در اسلام، تحلیل می شود. در بخش تطبیقی، شباهت ها و تفاوت های فلسفه حقوق در این دو مکتب برجسته شده و نقش فرد و جامعه، تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی، و نقش نهادهای بین المللی و اسلامی در توسعه حقوق بشر بررسی می گردد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که هر دو مکتب با وجود تفاوت های بنیادین، به توسعه حقوق بشر از منظرهای مختلف کمک کرده اند. این تفاوت ها و شباهت ها می تواند به بهبود تعاملات فرهنگی و حقوقی بین المللی و همچنین بهبود سیاست گذاری های حقوقی در سطوح مختلف کمک کند.

    کلید واژگان: فلسفه حقوق, حقوق بشر, مکتب غربی, مکتب اسلامی, شریعت, اجتهاد, نهادهای بین المللی}
    Sahar Raminfar, Maryam Shariati

    This article provides a comparative analysis of the role of legal philosophy in the development of human rights within Western and Islamic intellectual traditions. The study begins by defining and conceptualizing legal philosophy in both schools, followed by an examination of their historical roots and theoretical foundations. The impact of legal philosophy on human rights development in both traditions is analyzed, including the Enlightenment's influence in the West and the role of Sharia and Ijtihad in Islam. In the comparative section, similarities and differences in legal philosophy between the two schools are highlighted, focusing on the role of the individual and society, the influence of cultural and social factors, and the role of international and Islamic institutions in advancing human rights. The findings reveal that both traditions, despite their fundamental differences, have contributed to the development of human rights from distinct perspectives. These differences and similarities can enhance international cultural and legal interactions and improve legal policy-making at various levels.

    Keywords: Legal Philosophy, Human Rights, Western School, Islamic School, Sharia, Ijtihad, International Institutions}
  • محمدعلی طالبی آشتیانی *

    فقها بر اساس روایات باب تعزیر، این چنین رای داده اند که «التعزیر بما یراه الإمام» و آن را قاعده ای برای تعیین تکلیف در خصوص تعزیر یا عدم تعزیر گناهکار دانسته و طبق آن فتوا داده اند؛ حتی صراحتا آورده اند که «التعزیر إلی اجتهاد الإما». اما ضروری است در خصوص مراد روایات و رای فقیهان درباره اجتهاد در تعزیر تامل شود تا وجه افتراق آن با اجتهاد مصطلح به معنای تحصیل حجت برای حکم شرعی یا شناخت حکم شرعی روشن گردد. برای حل این مسیله، دو سوال مطرح می شود؛ 1. آیا اجتهاد در تعزیر به معنای شناخت حکم شرعی یا تحصیل حجت برای آن است؟ 2. رابطه اجتهاد در تعزیر با عصمت امام معصوم7 چه می شود؟ روش تحقیق حاضر، کیفی است و با روش تبیینی این هدف را دارد تا با کشف دلایل اختلاف نظرهای مذکور و تحلیل مضمونی روایات و کلام فقیهان، مسئله پیش گفته مهم و کاربردی درخصوص مجازات های تعزیری را حل نماید. روش گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای است. بر اساس نتایج، در روایات و کلام فقها، اختلافی در اجتهادی بودن تعزیر نیست، زیرا بعضی به  آن، تصریح و برخی به آن اشاره کرده اند. در این مقاله، استدلال می شود که اجتهاد در تعزیر، به معنای اجتهاد مصطلح(شناخت حکم شرعی یا تحصیل حجت برای آن) نیست، بلکه مراد، تشخیص با لحاظ مصلحت است که فقیهان بر آن اتفاق نظر دارند. موید این نتیجه، روایات و کلام فقیهان است که در آن ها به اجتهادی بودن تعیین مقدار جزیه، رضخ، قیمت عبد و... به  معنای تشخیص با لحاظ مصلحت، تصریح شده است.

    کلید واژگان: تعزیر, اجتهاد, اجتهاد در تعزیر, مصلحت}
    Mohammad.Ali Tablebi Ashtiani *

    the jurists have voted that "Al-Taziri al-Ijtihade al-Amami". But it is necessary to know the meaning of "ijtihad in ta'zir" in order to distinguish it from the term ijtihad in the sense of acquiring jurisprudence for the Shari'a ruling or knowing the Shari'a.Research Questions: 1- Does ijtihad in ta'zir mean knowing the Shari'a law or acquiring it? 2- What is the relationship between ijtihad in Ta'zir and the infallibility of the infallible Imam(AS)?According to the results, in the traditions and the sayings of the jurisprudents, there is no transgression in the ijtihadism of Ta'zir, as some have stated it, some have pointed it out. In this essay, it is argued that ijtihad in ta'zir does not mean ijtihad in terms of (knowledge of the law or acquiring jurisprudence for it), but rather, the expediency of the jurisprudence. Confirmation of this result is the narrations and the words of the jurisprudents in which the ijtihadites have been determined to determine the amount of Jizah, Raza, Abdul's price, etc. in the sense of expediency.

    Keywords: ta'zir, ijtihad, ijtihad in ta'zir, Expediency}
  • طاهره فرمنش*، علی اکبر ایزدی فرد، علی اکبر جهانی

    استقلال قاضی، ضامن دادرسی سالم است. مشهور فقها انصراف قضاوت را برای مجتهد دانسته و حکم وی را لازم الاجراء می دانند. اما طبق تبصره ماده 3 قانون آ.د.م: «چنان چه قاضی مجتهد باشد و قانون را خلاف شرع بداند، پرونده به شعبه دیگری جهت رسیدگی ارجاع خواهد شد»، به نظر می رسد استقلال علمی و عملی قاضی مجتهد با چالش مواجه شده است. نگارندگان معتقدند جلوگیری از تصمیم گیری قاضی مجتهد بدون هیچگونه تخطی وی از اصول قضاوت، به صرف خلاف شرع دانستن قانون، با استقلال قاضی تعارض دارد. تالی فاسد های این امر، انزوای اجتهاد در فرایند دادرسی، تقدیم مفضول بر فاضل و وهن شان والای مجتهد است. بنابراین، با تعمق در مستندات نقلی و عقلی، راهکار قانونگذار در تبصره به عنوان تنها راه برون رفت از چالش، رد شده و راهکار ارجاع موضوع به شورای نگهبان یا شورای فقهی یا فتوای فقیه اعلم، به عنوان مرجع صالح تشخیص مطابقت یا عدم مطابقت قوانین با شرع پیشنهاد گردیده است.

    کلید واژگان: استقلال قاضی, اجتهاد, شورای فقهی, شورای نگهبان}
    Tahereh Farmanesh *, AliaKBar Izadifard, Aliakbar Jahani

    Judge independence guarantees fair hearing. Famous jurisprudents consider withdrawal of judgment for Mojtahed and consider his sentence to be effective. But according to note 3 of the Civil Procidure code: "If the judge is a mujtahid and consider the law unlawfull, the case will be referred to another branch for consideration", and it seems that Judge Mojtahed's scientific and practical independence has been challenged. The authors argue that preventing Judge Mojtahed from ruling without contravening the principles of judgment contradicts the independence of the judge, contrary to the law. The perverse implications of this are the isolation of ijtihad in the judicial process and, the excessive presentation of the virtues and dignity of Mojtahed. Therefore, by meditating on the narrative and rational documentation, the legislative approach in the note, as the only way out of the challenge, rejects the issue of referring the matter to the Guardian Council or the Jurisprudential Council or the Fatwa of the Supreme Leader, as a competent reference for recognizing conformity or noncompliance. Laws are recommended by law.

    Keywords: Independence of the Judge, ijtihad, Jurisprudence Council, Guardian Council}
  • سید محمد صدری*

    اجتهاد، به معنای واقعی در حضور پیامبر اسلام مفهومی نداشته و نخستین حرکت های اجتهادی در نخستین زمان های کوتاه دستی از آن منبع وحی و الهام، ضرورت یافته است. از آنجاکه اصل حکومت سیاسی در هنگام خلافت خلیفه دوم تثبیت شده بود اجتهادات خلیفه دوم برخلاف خلیفه نخست، از سنخ اجتهادات ضروری نبود. هنگامی که نوبت خلافت به خلیفه دوم رسید طوفان فتوحات اسلامی، شرق و غرب جهان آن روزگار را به سرعت در نوردید و چیزی نگذشت که حکومت اسلامی را در گستره ای به پهنای دو امپراطوری روم شرقی و ساسانی گسترانید.  تحولات سیاسی بزرگ ناشی از فتوحات اسلامی در مدت زمانی کوتاه می توانست منشا تحولات عظیمی در دانش فقه باشد؛ اما خلیفه همه نهادهای عمومی و سیاسی سرزمین های نو گشوده را بر ساختار پیشین خود ابقاء کرد و با این سیاست، فقه را مجال ورود به حوزه های حقوق عمومی نداد. خلیفه دوم در هنگام تصدی خود بر حسب روحیات شخصی بیشتر به اجتهادات عبادی پرداخت. برخلاف اجتهادات خلیفه نخست که عموما به اقتضای ضرورت های سیاسی اجتماعی صورت گرفته بود اجتهاد های خلیفه دوم و سوم از سنخ اجتهاد های غیر ضروری می نمود. این شیوه، ضمن تثبیت اصل اجتهاد به عنوان مهم ترین نهاد مرجع، رفته رفته انحصار فتوا را از دست خلفا خارج کرده و سبب شد که برخی از صحابه به صورت  علنی و آشکار اجتهاد کرده و به صدور فتوا اقدام کنند. نامه خلیفه دوم به شریح قاضی را می توان نخستین منشور اجتهاد و صدور فتوا دانست، اما خلیفه به عکس عملکرد شخصی خود، در این منشور اجتهاد را امری بسیار مشکل دانسته و بر این باور است که فقط به هنگام ضرورت باید بدان مبادرت کرد. روند صدور فتوا و اجتهاد در زمان خلافت عثمان نیز به همان شیوه که در خلافت عمر رایج بود ادامه یافت. در همین زمان، گروهی از صحابه که به عنوان «فقیه» معروف شده بودند اجتهاد می کردند.

    کلید واژگان: اجتهاد, فقه, خلافت راشدین, شریعت اسلامی, تحولات اجتماعی, کتاب, سنت}
    Seyed Mohammad Sadri *

    Ijtihad has no meaning in the real sense of the presence of the Prophet of Islam and the first movements of ijtihadi have necessitated a short while after the accessibility to the source of revelation. When the caliphate's turn came to the second caliph, the storm of the Islamic conquests of the east and west of the world quickly swept through that era, and it was not until the Islamic revolution spread across the width of the two empires of the Eastern Roman Empire and the Sassanid Empire. Major political developments from Islamic conquests over a short period of time could have been the source of great changes in jurisprudential knowledge and the principle of political rule was established, but the caliph restored all of the public and political institutions of the newly created lands to its previous structure and allowed this jurisprudence to enter into legal areas Did not give a public rights. The second caliph according to his personal morals, went on to worship Ejtehadat. The letter of the second Caliph to the Shori'ah Ghazi is considered as the first charter of ijtihad and the giving of a fatwa, in this charter Ijtihad is considered very difficult and only a choice for necessities. The process of issuing fatwas and ijtihad during the caliphate of Usman continued in the same way. At the same time, a group of Companions who were known as the jurisprudents, were ijtihad.

    Keywords: ijtihad, jurisprudence, rashidin caliphate, Islamic law, social changes, ketab, tradition (sonaat)}
  • مجتبی محیطی، مهدی فرمانیان*

    در قرون اولیه اسلامی باب اجتهاد باز بود، اما رفته رفته باب اجتهاد انسداد یافت و اجتهاد در چارچوب چهار مذهب فقهی الزامی شد. در این میان افرادی مثل ابن تیمیه به این رویکرد انتقاد کردند و باب اجتهاد را مفتوح دانستند. از سده دوازدهم و به پیروی از ابن تیمیه، جریان های سلفی، انفتاح باب اجتهاد را مطرح کردند و امروزه وهابیان، اخوان المسلمین و سلفیان جهادی به انفتاح باب اجتهاد معتقدند، اما میان این گروه ها اختلافات فراوانی در موضوعات اجتهاد و تقلید وجود دارد. بیشتر علمای وهابی از اینکه خود را مجتهد مطلق بدانند، دوری می کنند و بیشتر خود را مجتهد منتسب به فقه احمدبن حنبل می دانند و در این زمینه نظریه تمذهب را مطرح کرده اند که مورد انتقاد ناصرالدین البانی قرار گرفته است. وی معتقد است علمای وهابی باید به سمت اجتهاد مطلق بروند. بزرگان اخوان المسلمین مثل سید سابق و یوسف قرضاوی خود را مجتهد مطلق دانسته، اما تقلید یا اتباع از دیگر مذاهب را جایز می دانند. نویسندگان سلفیه جهادی نیز خود را مجتهد مطلق می دانند و بر همین اساس به تکفیر دیگران می پردازند. این مقاله به صورت کتابخانه ای و با روش توصیفی_تحلیلی به بررسی اجتهاد و تقلید در نگاه سلفیان می پردازد و اختلافات بزرگان سلفی در این زمینه را بررسی می کند و در انتها به برخی از پیامدهای این دیدگاه اشاراتی دارد.

    کلید واژگان: اتباع, اجتهاد, تقلید, سلفیه, وهابیت}
    Mojtaba Mohiti, Mahdi Farmanian *

    In the first centuries, the way of ijtihad was open in Islam, but gradually it was closed and made obligatory within the frameworks of four main jurisprudential denominations. Some scholars like Ibn Taymiyyah criticized this approach and considered the path of ijtihad open. From twelfth century, Salafi movements, following Ibn Taymiyyah said that the path of ijtihad is open. Nowadays, Wahhabism, Muslim Brotherhood group and Jihadi Salafis believe that the path of ijtihad is open, however, there are so many disagreements on the subjects of ijtihad and taqlid among them. The majority of Wahhabi scholars avoid from considering themselves as absolute mujtahid and consider themselves as the followers of Ahmad ibn Hanbal. Accordingly, they suggested Tamazhob theory which was criticized by Naseroddin Albani. He maintains that Wahhabi scholars should go toward the absolute ijtihad. Famous figures of Muslim Brotherhood group like Sayyid Sabiq and Yusuf al-Qaradawi have claimed that they are absolute mujtahid but maintain that they can follow other denominations as well. Jihadi Salafi scholars also consider themselves as absolute mujtahid so they declare that others are pagans and non-believers. Using a library and descriptive-analytical method, this article has an in-depth look at ijtihad from the viewpoint of Salafi scholars and studies the disagreements among the great Salafi scholars. Finally, it refers to some of the consequences of this view.

    Keywords: ijtihad, Taqlid, salafism, Wahhabism, Following}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال