به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « intentional murder » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «intentional murder» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • حجت الله فتحی*
    اصل در فقه، حقوق مدنی وکیفری این است که انکار بعد از اقرار مسموع نیست و از این اصل مواردی مانند رجم به اتفاق فقها و حد قتل به نظر برخی از فقها و ماده 173 قانون مجازات اسلامی استثناء شده و انکار بعد از اقرار در این موارد مسموع است. در خصوص تاثیر انکار بعد از اقرار در قصاص نفس دوفرع قابل بحث است فرع اول: اقرار به قتل عمد و سپس اقرار شخص دیگر به همان قتل و رجوع اقرار کننده اول از اقرار؛ فرع دوم: اقرار به قتل عمد و سپس انکار آن بدون وجود اقرار شخص دیگری به همان قتل؛ موضوع این مقاله فرع دوم است که بحث مبسوطی  در متون فقهی نشده است و به این سوال پاسخ داده شده است که آیا از مجموع ادله استفاده می شود انکار بعد از اقرار در قتل عمد مسقط قصاص می باشد؟ نتیجه تحقیق این است که با توجه به روایت جمیل بن دراج و ادله دیگر انکار بعد از اقرار موجب سقوط قصاص است. هدف مقاله بررسی فقهی موضوع در جهت اصلاح قانون و روش تحقیق از نظر محتوا توصیفی و تحلیلی و از جهت گردآوری منابع کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: انکار بعد از اقرار, سقوط قصاص, قتل عمد}
    Hojjatollah Fathi *
    According to civil and criminal law, denial after confession of the perpetrator of murder is not accepted; however, most scholars (at least some jurists) and Article 173 of the Islamic Penal Code exclude cases such as Rajm from this principle. In other words, in this case, the denial can be examined after the confession. Two issues can be discussed regarding the effect of denial after confession on Qisas. The first case: confessing to intentional murder and then another person confessing to the same murder and the first confessor denying the confession. The second case is confessing to intentional murder and then denying it without the presence of another person's confession to the same murder. The subject of this article is to examine the second case, which has not been extensively discussed in jurisprudence texts. In this article, this question has been answered. Is it possible, based on the totality of the evidence, that denial after confessing to intentional homicide will not result in Qisas? The research results show that according to the narration of Jameel bin Darraj and other evidence, denial after confession can cause non-Qisas. The article aims to examine the issue in a jurisprudential manner in order to amend the law. The research method is descriptive and analytical; documents are collected from library sources.
    Keywords: Intentional Murder, Denial After Confession, The Fall Of Qisas}
  • محمدرضا اعزازی*، عبدالله هندیانی

    پس از وقوع جنایت، اولین اقدام جهت کشف آثار جرم، شروع تحقیقات مقدماتی است. در تحقیقات قضایی جنایات علیه نفس، وظایف گوناگونی جهت شناسایی مجرم و اطلاع از نحوه ارتکاب قتل ضرورت می یابد. گروه بررسی صحنه جرم در این جنایات به موجب ماده 130 قانون آیین دادرسی کیفری عهده دار آشکار ساختن ابعاد معمای قتل است. در این پژوهش که با روش کیفی و کتابخانه ای صورت پذیرفت، تحقیقات به دودسته اصلی پلیسی و قضایی تقسیم شده که حسب فعالیت های مذکور در آیین نامه اجرایی حدود اختیارات و وظایف بررسی صحنه جرم به این امر اشاره می شود که اقدامات صورت گرفته درصحنه جرم صرفا ماهیتی پلیسی دارند و اصولا در راستای وظایف ضابطین است. از سویی دادرس بعضا مطالباتی درباره نحوه وقوع جرم و کیفیت ارتکاب آن دارد که سابقا در گزارش گروه بررسی صحنه جرم ذکر نمی گردید. این گونه تحقیقات قضایی، نقش بسیار تعیین کننده ای در تصمیم گیری قضات دادگاه ها دارد که به موجب آیین نامه اجرایی بررسی صحنه جرم می توان از خلال بررسی های صورت گرفته درصحنه جرم و اظهارنظر کارشناسان گروه بررسی صحنه جرم حاصل گردد، بنابراین این نتیجه حاصل می شود که گروه مذکور با بهره گیری از اختیاراتشان هرکدام حسب وظیفه تخصصی خود باید پاسخگوی دو سوال اساسی پیرامون شناسایی قاتل و کیفیت وقوع قتل باشند. بی شک حصول این مهم علاوه بر کمک به اقناع وجدان قاضی برای صدور حکم، موجب حل معضلی به نام اطاله دادرسی نیز می گردد.

    کلید واژگان: مجرم, قتل عمد, صحنه جرم, ضابطین قضایی, تحقیقات جنایی, اقناع قضایی}
    MohamedReza Ezazi *, Abdollah Hendiani

    According to Article 130 of the Criminal Procedure Law, the crime scene investigation group is responsible for revealing the dimensions of the murder mystery. In this research, which was carried out with a qualitative and library method, the investigation is divided into two main categories, police and judicial, according to the activities mentioned in the executive regulations on the scope of powers and duties of crime scene investigation, it is pointed out that the actions taken in Crime scenes are purely police in nature and are basically in line with law enforcement duties. On the other hand, the judge sometimes has demands about the manner of the crime and the quality of its commission, which were not previously mentioned in the report of the crime scene investigation team. This type of judicial investigation has a very decisive role in the decision-making of the judges of the courts, which according to the executive regulations of the crime scene investigation can be obtained through the investigations carried out at the crime scene and the opinion of the experts of the crime scene investigation group, so this result is obtained. It is possible that the mentioned group, using their powers, each according to their specialized duties, should answer two basic questions about the identification of the killer and the quality of the murder. Undoubtedly, achieving this goal, in addition to helping to convince the judge's conscience to issue a verdict, also solves the problem of delaying proceedings.

    Keywords: intentional murder, executive code of the crime scene, judicial investigation, identification expert, detective, forensic doctor}
  • سعید قائدی*، مجتبی فرحبخش

    دفاع مشروع به عنوان یکی از علل موجهه جرم یا سقوط کیفر قصاص، در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به موجب مواد 156، 302 و 303 پیش بینی گردیده است. مقنن ایران در مواد یاد شده، در پی توسعه ماهوی مقررات دفاع مشروع و ارتقای دامنه آن از صور واقعی به اقسام افراطی و ظاهری بوده است. با وجود این، مقنن در حوزه قواعد شکلی حاکم بر این نهاد حقوقی به خصوص مرجع تشخیص دهنده آن، به باور غالب قضات به ویژه در دادسرا، فاقد صراحت و شجاعت لازم بوده است و حتی با تصویب ماده 265 قانون آیین دادرسی کیفری، ابهام را دوچندان و رویه قضایی را از حیث امکان مداخله و اعمال دفاع مشروع توسط دادسرا دچار سردرگمی و اتخاذ سلیقه کرده است. پژوهش حاضر با اتخاذ روش کیفی و استخراج رویکردهای نظام عدالت کیفری ایران از طریق بررسی میدانی و مشاهده، تحلیل پرونده ها، نظریات قضایی و مصاحبه عمیق، درصدد پاسخ گویی به این پرسش اساسی است که پذیرش دفاع مشروع در دادسرا در پرونده های قتل عمد با چه آسیب هایی مواجه است و راهبرد برون رفت از چالش های موجود چیست؟ برآیند پژوهش گویای آن است که نه تنها واگذاری صلاحدید در اعمال دفاع مشروع و بررسی شرایط پیچیده آن، امری خارج از توان دادسرا و مقام تحقیق واحد بوده و واجد چالش های جدی و تاثیرگذاری است، بلکه با جمع نصوص قانونی، اعتبار در تشخیص با دادگاه کیفری یک است و دادسرا فاقد صلاحیت و شایستگی قانونی در پذیرش آن می باشد. به این ترتیب، عموم نشست ها و تصمیمات قضایی و نظریات مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه که بر مدار صلاحیت دادسرا در اعمال دفاع مشروع با هر قسمی است و در جهت تثبیت اندیشه و رویه قضایی غالب قدم برداشته است، خلاف موازین قانونی و اعتقاد قضات دادگاه کیفری یک و دیوان عالی کشور تشخیص داده می شود.

    کلید واژگان: آسیب شناسی قضایی, دفاع مشروع, دادسرا, دادگاه, قتل عمد}
    Saeed Ghaedi *, Mojtaba Farahbakhsh

    Self-defense as one of the justified causes of crime or the reason to drop retaliatory punishment (death penalty) has been defined and legislated by the legislator according to articles 156, 302 and 303 of the Islamic Penal Code 1392. Iran's legislature has sought to develop the substantive provisions of legitimate defense and increase its scope from real to extreme and apparent types in the articles of reference. Despite this, in the field of formal rules governing this legal institution, especially the authority that determines it, according to the majority of judges, especially in the prosecutor's office, it has lacked the necessary clarity and courage, and even with the approval of Article 265 of the Criminal Procedure Law, the ambiguity is doubled and the judicial procedure in terms of the possibility of intervention and the exercise of legitimate defense by the prosecutor's office, it has confused and adopted taste. By adopting the qualitative method and extracting the approaches of Iran's criminal justice system through field investigation and in-depth interviews, the present research seeks to answer the basic question of what harms may cause from the acceptance of legitimate defense in the prosecution in cases of intentional homicide and the strategies to overcome the existing challenges. The result of this research shows that not only the discretion in the exercise of legitimate defense and the investigation of its complex conditions is beyond the power of the prosecution and the unit investigation authority and it has serious and effective challenges, but with the above mentioned legal texts, validity is determined by the Criminal Court and the prosecutor's office does not have the legal competence, authority and discretion to accept it. In this way, the public meetings and judicial decisions and consultative opinions of the legal department of the judiciary, which is under the jurisdiction of the prosecutor's office in the exercise of legitimate defense with any party and has taken steps to stabilize the prevailing judicial thought and practice, are against the legal standards and the belief of the judges of the Criminal Court and the Supreme Court of Iran.

    Keywords: Judicial Pathology, Self Defense, Prosecutor's Office, Court, Intentional Murder}
  • علیرضا رون زاد، مجید شایگان فرد*، عباس شیخ الاسلامی
    مطابق داده های آماری در سطح کشور و همچنین شهر مشهد، قتل عمد به عنوان یکی از مهم ترین جرایم از نظر میزان وقوع در بین جرائم علیه تمامیت جسمانی است؛ بنابراین، ضرورت دارد به منظور کنترل جرم مذکور، سیمای جنایی این جرم، از حیث تابعیت قاتل، فراوانی مختصات قتل، محل زندگی قاتل و مقتول، زمان رسیدگی به پرونده های قتل، مدت زمان دستگیری قاتل، نحوه اثبات قتل و نحوه اعمال مجازات مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. این پژوهش یک مطالعه همبستگی از نوع کمی است که داده های موجود در پرونده ها به صورت کمی وارد رایانه شده و با استفاده از بسته آماری Spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند. جامعه آماری در این تحقیق، تعداد 110 پرونده قتل ارتکابی از سال 1390 الی 1394 در پرتو سیمای جنایی مشهد است. بر اساس یافته های پژوهش، قتل آنی ناشی از عصبانیت/هیجان با 54 مورد (09/49 درصد) در رتبه اول، قتل باسبق تصمیم (کینه و عداوت قبلی/پیشنی) با فراوانی 37 مورد (64/33 درصد) در رتبه دوم، قتل با نزاع فیزیکی با فراوانی 7 مورد (36/6 درصد) در رتبه سوم و نزاع دسته جمعی با فراوانی 5 مورد (55/4 درصد) در رتبه چهارم به وقوع پیوسته است.  به موجب نتایج حاصل از این پژوهش، غالبا قتل های واقع شده ناشی از فشار، خرده فرهنگ خشونت و ضعف خودکنترلی بوده است که در سنین جوانی بیشتر جلوه می نماید. به همین علت، بالا بردن آستانه تحمل و کنترل خشم، به ویژه در قتل های آنی ازجمله موثرترین اقدامات در راستای پیشگیری از قتل و به دنبال آن کاهش وقوع است.
    کلید واژگان: قتل عمد, سیمای جنایی, نحوه اثبات قتل, تابعیت قاتل, قتل آنی و هیجانی}
    Alireza Ravanzad, Majid Shyeganfard *, Abbas Sheikholeslami
    According to statistical data at the level of the country as well as Mashhad city, intentional homicide is one of the most important crimes in terms of the rate of occurrence among crimes against physical integrity; Therefore, in order to control the mentioned crime, the criminal form of this crime, in terms of the nationality of the murderer, the frequency of murder coordinates, the place of residence of the murderer and the victim, the time of handling the murder cases, the duration of the arrest of the murderer, the method of proving the murder and the method of applying the punishment are examined and be evaluated. This research is a quantitative correlational study where the data in the files were quantitatively entered into the computer and analyzed using the Spss statistical package. The statistical community in this research was the number of 110 murder cases committed from 1390 to 1394 in the criminal scene of Mashhad. According to the findings of the research, immediate murder caused by anger/excitement with 54 cases (49.09 percent) ranks first, pre-decided murder (grudge and previous enmity/prejudice) with 37 cases (33.64 percent) ranks first. Second, murder with a frequency of 7 cases (6.36 percent) in the third rank and mass fight with a frequency of 5 cases (4.55 percent) occurred in the fourth rank. According to the results of this research, most of the murders were caused by pressure, subculture of violence and weak self-control, which is more evident in young people. For this reason, raising the threshold of tolerance and control of anger, especially in instant murders, is one of the most effective measures in the direction of preventing murder and reducing its occurrence.
    Keywords: Intentional Murder, Criminal Appearance, Method Of Proving Murder, Killer's Nationality, Instant, Emotional Murder}
  • عباس شیری*
    مجازات های تبعی، به تبع ارتکاب جرم، علاوه بر مجازات اصلی به مرتکب تحمیل می شود. مجازات تبعی بر اساس اصل قانونی بودن مجازات ها، مستلزم پیش بینی در قانون است. در قتل عمدی، مرتکب از ارث اموال و دیه، و در قتل های شبه عمدی و خطای محض، از ارث دیه محروم می شود. در صورت وجود علل موجهه جرم مانند دفاع مشروع و حکم قانون، این مجازات در حق مرتکب اعمال نمی شود. ولی در موارد عوامل رفع مسیولیت کیفری مانند قتل توسط صغیر و مجنون، مکره، قتل در حال خواب، بیهوشی و قتل ناشی از اشتباه، مرتکب از ارث دیه محروم می شود. اعمال محرومیت در ارث محدود به مورث نیست و امکان اعمال آن در مورد موصی، حاجب و معاون در قتل نیازمند بررسی است. محرومیت از ارث در صورت قتل، نوعی اقدام پیشگیرانه از وقوع قتل است تا افرادی که به طمع رسیدن به ماترک متوفی، مرتکب قتل می شوند، از ارتکاب آن خودداری نمایند.
    کلید واژگان: مجازات تبعی, قتل عمدی, قتل غیر عمدی, محرومیت از ارث, موصی, حاجب, معاون در قتل, سقط جنین, دیه}
    Abbas Shiri Varnamkhasti *
    Subsidiary punishment, based on the principle of the legality of punishments, is imposed on the perpetrator in addition to the main punishment, depending on the commission of the crime. Subsidiary (Consequential) punishment requires a provision in the law. In intentional murder, the perpetrator is deprived of inheriting property and Diye (blood money) and in quasi-intentional murders and sheer mistake, he is deprived of inheriting Diye. If there are justified reasons for the crime, such as legitimate defense and the law, this punishment will not be applied to the perpetrator. However, in the cases of factors that eliminate criminal liability, such as murder by a minor and an insanity, forced, murder in sleep, unconsciousness, and murder by mistake, the perpetrator is deprived of inheritance. The application of exclusion in inheritance is not limited to the heir, and the possibility of applying it to the testator, the heir, and the deputy in the case of murder needs to be investigated. Deprivation of inheritance in case of murder is a preventive measure against the occurrence of murder, so that people who commit murder with greed to reach the deceased’s estate, refrain from committing it.
    Keywords: Subsidiary (consequential) punishment, intentional murder, unintentional murder, deprivation of inheritance, Testator, Hajib}
  • طلیعه وجدانی فخر*، محمدرضا الهی منش

    مطابق ماده 301 قانون مجازات اسلامی سال 1392 قصاص در صورتی ثابت می شود که مرتکب، پدر یا از اجداد پدری مجنی علیه نباشد و مجنی علیه، عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد. ماده 301 ق. م. ا بیانگر این مهم می باشند بنابراین رابطه ابویت منحصرا قصاص را منتفی می کند ولی دیه و کفاره سرجای خود است و علاوه بر آن قاتل به مجازات تعزیری نیز محکوم می کند ولی دیه و کفاره سرجای خود است و علاوه بر آن قاتل به مجازات تعزیری نیز محکوم می شود لازم به ذکر است که صرف وجود رابطه ابویت مانع ثبوت قصاص است اگرچه پدر کافر و فرزند مسلمان خود را به قتل برساند. زیرا مقتضی منع قصاص موجود بود و علاوه بر آن اصل عدم اشتراط امر دیگر نیز موجود است. آنچه در این مسیله  قابل توجه است، نحوه ارتکاب عمل نوعا کشنده است. در این مقاله پژوهشگر به دنبال پاسخ به این سوال است؛ که چرا در ماده 301 قانون مجازات اسلامی مادر در ردیف پدر قرار نگرفته است؟ در پاسخ به سوال فوق، این فرضیه مطرح می شود که؛ حکم ماده 301 قانون مجازات اسلامی درجایی که مادر قاتل و مقتول فرزند وی باشد در ردیف مجازات با پدر نیست. روش گردآوری اطلاعات و داده ها نیز کتابخانه ای و استفاده از منابع موجود بوده است.

    کلید واژگان: عنصر معنوی, قتل عمدی, قصد, نوعا کشنده, جنایت}
    Talieh Vedjani Fakhr *, Mohammad Reza Elahi Manesh

    According to the Article 301 of Islamic Penal Code in 2013, retribution is proven if perpetrator is not the perpetrator's father or paternal ancestor, and the perpetrator is sane and equal to the perpetrator in religion. Article 301 of Islamic Penal Code expresses this significance. Therefore, parental relationship excludes retribution exclusively, but blood money and atonement are appropriate. Although the murderer is sentenced to deflation punishment, blood money and atonement are maintained. Furthermore, the murderer is sentenced to deflation punishment. The existence of parental relationship prevents the retribution proof, even if the infidel father kills his Muslim child. Since there was a requirement to prohibit retribution, and thus there is the non-requirement principle. It is worth to note the way of committing the act is frequently fatal. In the present article, the researcher seeks to answer this question that why mother is not included in line with father in Article 301of Islamic Penal Code? To answer, the hypothesis is raised that according to Article 301 of the Islamic Penal Code, where the mother is the murderer and the victim is her child, the punishment is not the same as that of father. The data collection was done through analysing the library-based resources

    Keywords: spiritual element, intentional murder, intention, Frequently Fatal, crime}
  • مسعود فدائی ده چشمه، عسل عظیمیان*، امیر سلیمانی
    "قصد انجام کار نوعا کشنده" جمله ای است که در مواد مربوط به قتل عمد (بندهای ب و ج ماده ی 206 قانون1370 و بند های ب وپ ماده ی 290 قانون مصوب 1392)؛ ضابطه ی دوم این جنایت را مشخص می کند؛ این قید به لحاظ عدم ارایه ی تعریفی از آن از سوی مقنن در اصطلاح حقوقدانان به صور مختلفی تفسیر و تعبیر می شود، نکته ی مهم اینجاست که این ضابطه در مواردی با موارد قتل با استعمال وسیله ادغام می شود و باعث ابهاماتی می شود تا جایی که عده ای کار نوعا کشنده را همان آلت قتاله می دانند. رویه قضایی صرف "استفاده از آلت قتاله" را صرف نظر از موضع اصابت، حساس بودن و نبودن موضع برای تحقق قتل عمد کافی می داند. ما براین باوریم که این دو قید یعنی"کار نوعا کشنده" و "آلت قتاله" دو مفهوم جدای ازهم می باشند بدین معنا که آلت قتاله آلتی است که در قتل از آن استفاده می شود و مفهوم خاصی در قتل ندارد و فقط باید برای اثبات قتل و وسیله ای که با آن قتل ارتکاب یافته است، به آن نگریست. در این مقاله بر آن هستیم که تا حدودی به ابهامات و اشکالاتی که در مورد این ظابطه و تمییز آن از آلت مورد استعمال در قتل وجود دارد بپردازیم. این تحقیق بصورت کتابخانه ای- اسنادی انجام شده که ابتدا با توجه به موضوع به منبع یابی در رابطه با موضوع پرداختیم و سپس با گرد آوری منابع به مطالعه در این زمینه پرداختیم.
    کلید واژگان: قتل عمد, کار نوعا کشنده, آلت قتاله, قصد فعل}
    Masoud Fadaei Dehcheshmeh, Asal Azemeyan *, Amir Soleymani
    "Intent to typically deadly act" is a phrase that is specified in the articles related to premeditated murder (paragraphs b and c of Article 206 of the Law of 1991 and paragraphs B and C of Article 290 of the Law adopted in 2013); This restriction is interpreted in different ways by the legislature in the terminology of jurists in terms of not providing a definition of it. The important point is that this rule merges with kind of murder which used instrument in, and causes ambiguities that some consider typically deadly acts mean same as the murder which used instrumet.It was sufficient Judicialy the mere of the using deadly weapon regardless of the position of the blow, the sensitivity and the absence of the position to carry out the premeditated murder. We believe that both of, "typically lethal" and "lethal weapon," are two separate concepts, meaning that the lethal weapon is the instrument used in murder and does not have a specif meaning in murder, and only should He looked at it to prove the murder and the means by which the murder was committed. In this article, we intend to address some of the ambiguities and drawbacks about this approach and its distinction from the instrument used in murder. This research has been done in the form of a library-documents that we first found the source in relation to the subject according to the subject and then studied the field by gathering resources.
    Keywords: Intentional Murder, Typically Murderous treat, lethal weapon, Intention to punishment}
  • مجید قورچی بیگی*، علی ملکی
    مرگ قاتل در قتل عمد یکی از موارد عدم امکان اجرای قصاص است؛ زیرا محل اجرای قصاص که همان جسم جانی است، با مرگ قاتل از بین می رود. پیرامون اینکه با مرگ قاتل علاوه بر قصاص، دیه نیز ساقط می شود یا باید به اولیای دم مقتول پرداخت شود، از دیرباز میان فقیهان اختلاف نظر بوده است؛ برخی از فقیهان به سقوط دیه هنگام فوت قاتل در قتل عمد نظر داده اند؛ در مقابل عده ای دیگر از فقیهان دیه را با تعذر قصاص ثابت دانسته اند و برخی قایل به تفصیل شده اند و دیدگاه های بینابینی ارایه نموده اند؛ این اختلاف آراء بر رویه تقنینی قانون گذار نیز تاثیر گذاشته است به گونه ای که قانون گذار پیش از تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 به سقوط دیه در صورت مرگ قاتل در قتل عمد نظر داده بود حال آنکه در این قانون جدید از رویکرد قبلی خود عدول نموده و ثبوت دیه را پذیرفته است. در این مقاله ادله موافقان، مخالفان و دیدگاه های بینابین مورد بررسی و نقد قرار گرفته است و کیفیت شمول قاعده «هدر نشدن خون مسلمان» بر مساله مرگ قاتل عمد تبیین شده است، به نحوی که قاعده مزبور دلیل ثبوت دیه دانسته شده است. همچنین این مقاله نشان می دهد که مسوول پرداخت دیه در سه فرض تعیین شده توسط روایات، مرگ قاتل در نتیجه ی رفتار شخص ثالث و سایر موارد غیر از دو مورد مذکور متفاوت است.
    کلید واژگان: قتل عمد, سقوط قصاص, مرگ قاتل, هدر نشدن خون مسلمان, دیه}
    Majid Ghourchibaygi *, Ali Maleki
    The death of the intentional murderer is one of the instances that renders impossible the execution of retaliation (qisas) since the location for the execution of the retaliation which is the physical body of the murderer is eliminated. There has long been controversy among jurists over the payment of blood money for murder in the case of the death of the murderer in deliberate homicide. Some jurists believe in the lapse of blood money with the death of the murderer. On the other hand, some other jurists consider the constancy of the payment of blood money with the impossibility of retaliation.  And some even consider an elaboration and take a middle ground.  Legislature is also affected by this diversity so that, before the approval of penal code in 1392, the legislators approved the lapse of blood money, but in the new penal code the previous attitude was abandoned and constancy of blood money is accepted. This paper examines the reasons and evidence of the opponents and advocates and elaborates on the quality of the inclusion in the rule of "No-Waste of Muslim Blood" on the issue of the death of the intentional murderer and considers the aforementioned rule is as the reason behind the ascertainment of blood money. This paper also demonstrates that, in the three situations recognized by tradition, the person responsible for payment of blood money differs in the death of the murderer of the third party compared to the two other kinds of murder.
    Keywords: Intentional murder, Lapse of Retaliation, Death of the Murderer, blood money, No-Waste of Muslim Blood}
  • مهدیه غنی زاده، محمدرضا کیخا *، علی تولایی
    دوقلوهای به هم چسبیده نمونه ای از مکلفان غیر عادی به شمار می روند که در بسیاری موارد احکام آنان متمایز از سایر افراد عادی جامعه می باشد. یکی از این موارد احکام جزایی این دسته از مکلفان است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی به بررسی احکام مربوط به قتل عمد در ارتباط با آنان می پردازد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که موثرترین مولفه در تعیین احکام مربوط به دوقلوهای به هم چسبیده، تعدد یا وحدت این افراد از حیث شخصیت است. در ارتباط با قتل عمد، دوقلوی واحد در حکم افراد عادی است، در حالی که احکام مربوط به دوقلوی متعدد در بسیار مواقع متمایز از افراد عادی می باشد؛ نسبت به این قسم از دوقلو چنانچه یکی از قل ها مرتکب قتل گردد، با توجه به مرگ قل دیگر به واسطه قصاص او، قصاص متعذر می گردد، مگر در حالتی که جداسازی ممکن باشد و در صورتی که شخصی عمدا دو قلوها را به قتل رساند، تعدد جرم، تعدد مجازات را می طلبد. اما در صورتی که یکی از دو قل، عمدا کشته شود و دیگری به تبع او فوت نماید، در ارتباط با قل اول، قاتل قصاص می گردد و در مورد قل دوم منوط به تعیین عمدی یا غیر عمدی بودن قتل، حکم صادر می گردد.
    کلید واژگان: دو قلوهای به هم چسبیده (سیامی), قتل عمد, قصاص, تعدد, وحدت}
    Mahdiyeh Ghaniz?deh, Muhammad Reza Keikh? *, Ali Tawall?yee
    Murder or injury to the peoples’ physical entirety is considered among crimes which have been attracted the attention of human law - makers, and consequently, the most severe punishments have been leveled against such crimes. The Islamic lawmaker has considered lex talionis as the penalty for murder. Such a crime punishment turns to be so complicated in cases it is associated with people with special physical conditions such as Siamese Twins which needs to be inves - tigated. The findings of this paper report that Siamese Twins reflect either independent or joint personalities. Thus, this issue is effective in the related sentences passed for them. Regarding the murder sen- tence, if one of the twines commits murder, due to the death of the other because of the lex talionis, this sentence would be cancelled, otherwise one of them could be separated from the other, and if the twins are intentionally murdered, due to the multiplicity of crimes, punishments are also multiplied. However, if one of the twins is killed intentionally and the other dies consequently, regarding to the first one, the murderer is sentenced to lex talionis and with respect to the other, given the murder is intentional or unintentional, the relat - ed sentence is passed.
    Keywords: Siamese Twins, intentional murder, lex talionis, multi-plicity, unity}
  • طاهر علی محمدی *، محمد مهدی زارعی، حمزه نظرپور
    تجری به معنای مخالفت کردن با حجت شرعی یا عقلی است بدون آنکه مخالفتی با واقع شده باشد. این مساله از مقولاتی است که بسته به نوع نگاه به آن دارای ماهیت متفاوت می شود؛ اما چون در دانش اصول فقه به آن پرداخته می شود، در حکم آن میان اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. در این میان محقق خراسانی قائل به حرمت آن و استحقاق عقاب برای فردی است که این کار را انجام می دهد. وی برای اثبات نظر خود به موارد و ادله ای چند اشاره نموده و به مباحث دخیل در این بحث مانند عدم اختیاری بودن فعل متجری، بررسی اختیاری بودن مقوله اراده یا عدم آن و بررسی قرب و بعد انسان نسبت به ساحت مولا اشاره می کند. در مقابل این دیدگاه، امام خمینی با بررسی دقیق ماهیت تجری، قائل به عدم حرمت و عدم استحقاق عذاب نسبت به متجری است و با این ملاک به نقد دیدگاه های محقق خراسانی پرداخته است. در این نوشتار که به شیوه توصیفی تحلیلی صورت گرفته، ضمن پذیرش فقهی بودن ماهیت تجری، صحت و دقت نظر امام خمینی در موارد مورع نزاع مورد تایید قرار گرفته است.
    کلید واژگان: تجری, قاعده الذاتی لا یعلل, اراده, اختیار, تعدد عقاب, محقق خراسانی, امام خمینی}
    Taher Alimohammadi*, Mohammad mehdi Zarei, Hamzeh Nazarpour
    Murder or injury to the peoples’ physical entirety is considered among crimes which have been attracted the attention of human lawmakers, and consequently, the most severe punishments have been leveled against such crimes. The Islamic lawmaker has considered lex talionis as the penalty for murder. Such a crime punishment turns to be so complicated in cases it is associated with people with special physical conditions such as Siamese Twins which needs to be investigated. The findings of this paper report that Siamese Twins reflect either independent or joint personalities. Thus, this issue is effective in the related sentences passed for them. Regarding the murder sentence, if one of the twines commits murder, due to the death of the other because of the lex talionis, this sentence would be cancelled, otherwise one of them could be separated from the other, and if the twins are intentionally murdered, due to the multiplicity of crimes, punishments are also multiplied. However, if one of the twins is killed intentionally and the other dies consequently, regarding to the first one, the murderer is sentenced to lex talionis and with respect to the other, given the murder is intentional or unintentional, the related sentence is passed.
    Keywords: Siamese Twins, intentional murder, lex talionis, multiplicity, unity}
  • محمد محسنی دهکلانی*، علی محمدیان، الهه قلی زاده
    قانون گذار قانون جدید مجازات اسلامی در فصل پنجم از مواد عمومی دیات، ذیل بند «ب» ماده ی 488، مهلت پرداخت دیه در قتل شبه عمد را دو سال مقرر نموده است؛ به گونه ای که جانی موظف است در هر سال نیمی از دیه ی مقدر را تادیه نماید. این نظریه مسبوق به موافقت مشهور فقهای امامیه می باشد. عمده دلیل مشهور بعد از اجماع، وجود «مقتضی تفاوت» است. ایشان معتقدند از آن جا که قتل شبه عمد خفیف تر از قتل عمدی و نسبت به قتل خطایی شدیدتر است و با توجه به این که در قتل عمد موجب دیه و قتل خطایی، قاتل باید به ترتیب در ظرف یک سال و سه سال نسبت به پرداخت دیه اقدام نماید؛ لذا در قتل شبه عمد طبیعتا باید این مدت دو سال باشد. نگارنده با مناقشه در اجماع ادعایی و رد دلیل اعتباری مذکور و به استناد اطلاقات ادله ی مهلت دیه و نیز تمسک به اصل عملی در مقام، مهلت و مدت تادیه ی دیه را سه سال می داند.
    کلید واژگان: دیه, قتل شبه عمد, مهلت پرداخت دیه, دو سال, سه سال}
    Mohammad Mohseni Dehkalany*, Ali Mohammadian, Elaheh Gholizadeh
    Lawmaker in new Islamic penal code in chapter five of general articles of atonements, under paragraph b of article 488, has determined two years deadline for payment atonement in quasi-intentional murder, as the murderer is required to pay half of atonement per year. This viewpoint is accompanied agreement of famous Imam Jurists with itself. The main famous reason after consensus, is being "different criteria". They believe since the quasi-intentional murder is lighter than first degree murder, and harder than chance-medley, and as respects in first degree murder that causing atonement and chance-medley murderer have to paid atonement respectively in one and three years; so in quasi-intentional murder naturally this term should be two years.The author with conflict in was claimed consensus and denial mentioned credit reason and cited to evidence predications of deadline for payment atonement, and also cited to practical principle in position, respite and term payment of mentioned atonement knows three years.
    Keywords: Blood money, Quasi, intentional murder, Deadline for payment of blood money, Two years, Three years}
  • کیومرث کلانتری*، فرشاد شیرزادی فر
    شبهه یا اشتباه در لغت به معنای خطا، جهل و ناآگاهی است و در معنای حقوقی بدین معنا است که قاتل شخص مورد نظر را هدف می گیرد، اما به خاطر اتفاقاتی مانند عدم مهارت یا علل غیر ارادی تیرش خطا رفته و به دیگری اصابت می کند و او را از پا در می آورد. درخصوص این که اشتباه در هدف چه تاثیری در ماهیت قتل ارتکابی دارد به نظر می رسد بین دو حالت باید قائل به تفکیک شد: 1- اگر فرد قصد شلیک به شی یا حیوان یا انسان مهدورالدم را داشته لیکن تیرش به خطا رفته و به انسان محقون الدمی اصابت کرده است در این فرض قتل ارتکابی خطای محض است. 2- فرضی که فرد قصد شلیک به سوی انسان محقون الدم و محترمی داشته لیکن تیر او به خطا رفته و انسان محقون الدم دیگری را کشته است که در این جا با توجه به منطق حقوق کیفری باید قتل ارتکابی را عمد بدانیم. در خصوص موضع فقها در خصوص اشتباه در هدف اکثر فقها بدون اینکه تفاوتی بین قصد تیراندازی به انسان مهدورالدم یا محقون الدم قائل شوند، قتل ارتکابی را خطای محض دانسته اند. همین موضع در ماده 296 قانون مجازت اسلامی (1370) دیده می شد. خوشبختانه قانونگذار جدید از طرفی با حذف ماده 296 قانون سابق و وضع بند «ت» ماده 290 کوشیده تا این پیام را برساند که اشتباه در هدف در جایی که هم هدف اولیه و هم هدف نهایی محقون الدم باشند، تاثیری در ماهیت قتل ارتکابی ندارد (همانطور که اشتباه در هویت برابر ماده 294 تاثیری در ماهیت قتل ارتکابی ندارد) چون اگر پذیرفته شود هدف مقنن حمایت از انسان به ماهو انسان است نه شخص یا اشخاص خاص، بنابراین هیچ فرقی نمی کند که در نهایت چه کسی کشته شود. مهم کشته شدن انسان محقون الدم است که در این جا محقق شده، بنابراین قتل ارتکابی عمد تلقی می گردد.
    کلید واژگان: شبهه در هدف, مهدورالدم, محقون الدم, قتل خطایی, قتل عمد}
    Kiyoumars Kalantari*, Farshad Shirzadifar
    Uncertainty or error in word means mistake, ignorance and unawareness. And in legal sense it means that the murderer targets an objective person but hits somebody else and kills him/her for any reason including lack of skill or involuntary causes. In respect to the impact of error in target on nature of murder, it seems two modes should be distinguished: 1- If a person intends to shoot on a punishable thing, animal or person and his shoot would go wrong and hit a respectful one, in this case the murder is considered as pure error.2- If a person intends to shoot on a respectful one, but his shoot would go wrong and kill another respectful person, this case is assumed as intentional murder according to criminal rights logic. Regarding Shiite jurists view on error in targeting, most of them assume this kind of murder as pure error without distinguishing between shooting to a punishable or a respectful person. The same case is seen in Article 296 Islamic Penal Code (1370). Fortunately, by deleting old article 296 and registering Clause “D” Article 290, the new legislator has been trying to declare that error in targeting where both primary and final target are respectful persons, has no impact on the nature of murder (as according to Article 294, error in identity has no impact on the nature of murder) because if we accept that legislator’s goal is to protect each person not one or some specific one (s), then there is no difference who would be murdered at the end. The important point is that a respectful person is murdered so the murder is considered as intentional murder.
    Keywords: Uncertainty on target, Punishable, Respectful, Error murder, Intentional murder}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال