به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « parents » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « parents » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید علی موسوی لر، جواد نیک نژاد*

    در همه نظام های حقوقی یکی از مسایل مبتلابه خانواده ها پس از طلاق، مسئله حضانت کودکان است. حضانت در حقوق ایران به مفهوم نگهداری کودک، مواظبت و مراقبت از او و تنظیم روابط او با خارج و در حقوق کانادا و انگلیس به مفهوم کلیه حقوق، وظایف، اختیارات، مسئولیت ها و اختیاراتی است که طبق قانون والدین در رابطه با کودک و اموالش دارند. سوالی که پاسخ به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است این است که طلاق چه تاثیری بر حضانت کودک مطابق قوانین حقوقی ایران، انگلستان و کانادا دارد؟ به نظر می رسد درحقوق ایران اگرچه فی نفسه طلاق تاثیری نسبت به اولویت یکی از زوجین نسبت به حضانت فرزند یا فرزندان ندارد ولی عملا به علت زندگی زوجین در کنار هم قبل از طلاق بحث اولویت پدر یا مادر نسبت به حضانت فرزند عینیت پیدا نمی کند بلکه این عینیت پس از طلاق ظهور و بروز می یابد. به نظر می رسد درحقوق کانادا و انگلیس اولویت جنسیتی صریح در حضانت پس از طلاق تقریبا از دهه 1970 کنار نهاده شده و قانون حضانت بر یک استعلام مستقل از جنسیت درباره بهترین منافع و مصالح کودک متمرکز شده است و بدینگونه طلاق تاثیری نسبت به اولویت یکی از زوجین نسبت به حضانت فرزند یا فرزندان ندارد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و اسنادی و به شیوه کتابخانه ای است. پس از تجزیه وتحلیل مطالب این نتیجه به دست آمد: نخست باید اشاره گردد که حقوق کانادا با حقوق انگلستان در بیشتر مباحث مشابه است. دوم، حضانت در ایران تنها سرپرستی کودک را دربر می گیرد ولی در حقوق کامن لا، علاوه بر سرپرستی، ولایت و قیمومیت را نیز شامل می شود. در حقوق کامن لا پدر و مادر مشترکا می توانند نسبت به حضانت اقدام نمایند و هیچ اولویتی بین آن ها وجود ندارد و این دادگاه است که براساس بهترین مصالح و منافع کودک رای صادر می نماید حضانت برعهده کدام یک از پدر یا مادر باشد. درضمن، ازدواج مادر تاثیری در حضانت ندارد. اما در حقوق ایران، اگرچه حضانت کودک تا 7 سالگی با مادر است، اما ولایت همچنان با پدر است. هرچیزی که موجب خسران کودک شود از جمله جنون موجب سلب حضانت می گردد. قانون گذار ایران، ازدواج مادر را موجب سلب حضانت قرار داده است ولی ازدواج پدر را در سلب حضانت موثر ندانسته است. اگرچه مطابق ماده (41) قانون حمایت از خانواده مصوب (1391) دادگاه می تواند مدت حضانت و فرد حاضن را براساس مصلحت کودک افزایش و یا تغییر دهد.

    کلید واژگان: حضانت, فرزند, ماهیت حضانت, سلب حضانت, طلاق, والدین}
    Sayyed Ali Mosavilar, Javad Niknejad *

    Child custody is a significant issue faced by families after divorce in all legal systems. In Iranian law, custody refers to the keeping, care, and regulation of a child's relationships with others, while in Canadian and English law, it encompasses all the rights, duties, powers, responsibilities, and authorities that parents have concerning their child and their property. The crucial question to be addressed is how divorce affects child custody according to the legal systems of Iran, England, and Canada. It appears that while divorce itself does not have a direct impact on the priority of one parent over the other in terms of child custody in Iranian law, the actual determination of custody between the father and mother becomes evident after divorce due to their pre-divorce cohabitation. In Canadian and English law, explicit gender priority in post-divorce custody has largely subsided since the 1970s, with custody laws focusing on an independent assessment of the child's best interests and welfare, thus divorce does not affect the priority of one parent over the other regarding child custody. The research methodology employed in this study is descriptive-analytical and documentary, utilizing a library-based approach. After analyzing the content, the following conclusions were drawn: firstly, it should be noted that Canadian law is similar to English law in most related aspects. Secondly, custody in Iran only encompasses child custody, while in common law, it also includes guardianship and wardship. In common law, both parents can jointly seek custody, and there is no priority between them. The court decides which parent should be responsible for custody based on the child's best interests and welfare. Additionally, the mother's remarriage does not affect custody arrangements. However, in Iranian law, although custody remains with the mother until the child reaches the age of 7, guardianship remains with the father. Anything that endangers the child, such as insanity, leads to the deprivation of custody. Iranian legislation considers the mother's remarriage as a ground for depriving her of custody, but it does not consider the father's remarriage as an effective ground for deprivation. Nevertheless, according to Article 41 of the Law on Family Protection enacted in 2012, the court has the authority to modify or extend custody duration and the custodial parent based on the child's best interests.

    Keywords: Custody, child, Nature of custody, deprivation of custody, Divorce, parents}
  • محمدحسین عالمی، فریبا طائی*

    حقوق کودک، یکی از مهم ترین حقوق در قوانین کشورهای اسلامی می باشد که شامل حقوق مالی و غیر مالی (معنوی) می شود؛ از مهمترین حقوق معنوی کودک حق حضانت می باشد ؛ به همین علت مسیله حقوق ومسیولیت های پدر ومادر در امر حضانت و ولایت کودکان در سنن مذهبی یکی دیگر ازموضوعاتی است که مورد بحث و چالش حقوقدانان کشور های مختلف قرار گرفته است. این مقاله که به روش توصیفی-تحلیلی و تطبیق قوانین کشورهای اسلامی نگاشته شده است در پی تبین حق حضانت در قوانین کشور های اسلامی است و موضوعی که در امر حضانت باعث ایجاد تمایز بین پدر و مادر در قوانین کشورهای اسلامی شده است آن است که این قوانین و سنت ها، مقررات ویژه ای را در ارتباط با سرپرستی کودکان دختر و پسر، توسط پدر ومادر تعبین نموده است. براساس این سنت ها ، ظاهرا در هنگام جدایی پدر و مادر، معیار اصلی در تعیین سرپرست برای کودک ، سن طفل می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که قوانین مربوط به سرپرستی کودک درمیان کشورهای مسلمان به سمت و سوی اولویت دادن به «منافع عالیه کودک » تمایل پیداکرده است و نسبت به امر حضانت کودک برای پدر و مادر تکالیف و وظایفی مخصوصی معین نموده اند.

    کلید واژگان: حضانت, کودک, پدر و مادر, کشورهای اسلامی, حقوق}
    Mohammadhoseim Alemi, Fariba Taei *

    Children's rights are one of the most important rights in the laws of Islamic countries, which include financial and non-financial (spiritual) rights; One of the most important spiritual rights of a child is the right to custody; For this reason, the issue of the rights and responsibilities of father and mother in the matter of custody and guardianship of children in religious traditions is one of the issues that have been discussed and challenged by jurists of different countries. This article, which is written in a descriptive-analytical method and applying the laws of Islamic countries, seeks to explain the right of custody in the laws of Islamic countries, and the issue that has caused a distinction between father and mother in the laws of Islamic countries in the matter of custody is thatThese laws and traditions have defined special regulations regarding the guardianship of male and female children by father and mother. According to these traditions, apparently, when the parents are separated, the main criterion in determining the guardian for the child is the child's age.The results of this research show that the laws related to child custody among Muslim countries have tended to prioritize the "best interests of the child" and have set specific duties and responsibilities for parents regarding child custody.

    Keywords: Custody, Child, Parents, Islamic Countries, Rights}
  • مریم حسین مردی، اکبر احمدی*، ناصرعلی افضل نژاد
    حقوق کودکان به دلیل آنکه دارای شرایط خاصی هستند، مورد توجه اسناد داخلی و بوده و به همین دلیل رسیدگی قضایی به کودک آزاری نیازمند نقش آفرینی سایر مراجع از جمله پزشکی قانونی است. پژوهش حاضر به بررسی کودک آزاری والدین از منظر فقه و حقوق اسلامی در پرتو نقش پزشکی قانونی می پردازد. سوال این است که پزشکی قانونی چگونه می تواند باعث جلوگیری از کودک آزاری توسط والدین شود؟ فرضیه این است: پزشکی قانونی به عنوان یک مرجع تخصصی با علم و تخصص خود نسبت به شناسایی مصادیق جسمی و بدنی کودک آزای اقدام نموده و به مراجع قضایی گزارش می دهد. یافته های پژوهش موید آن است که با توجه به پیچیدگی تشخیص کودک آزاری و از بین رفتن سریع صدمات بدنی، عدم تخصص نهادهای قضایی و همچنین نیاز تعیین میزان دقیق صدمات و خسارات وارده بر کودکان، نیازمند نقش آفرینی پزشکی قانونی هستیم. ارایه اطلاعات تخصصی و فنی و آگاه ساختن قضات از انواع نوین کودک آزاری از جمله کمک های پزشکی قانونی در این زمینه است. پزشکی قانونی به دلیل تخصص و مهارت لازم هم پشتوانه مناسبی برای تحقق عدالت در دستگاه قضایی و صدور آراء است و هم منبعی برای اصلاح ساختارهایی که منجر به بروز کودکآزاری می شود. در پژوهش حاضر از روش توصیفی استفاده شده که مطالب نیز به شیوه اسنادی و فیش برداری جمع آوری شده است.
    کلید واژگان: کودک آزاری, والدین, پزشکی قانونی}
    Maryam Hosseinmardi, Akbar Ahmadi *, Naserali Afzalnezhad
    The rights of children due to their special conditions, are the focus of domestic and international documents. For this reason, the judicial investigation of child abuse requires the role of other authorities, including forensic medicine. The aim of the current research is to examine child abuse by parents in jurisprudence and law; with emphasis on the role of forensic medicine. The question is, how can forensic medicine prevent child abuse by parents? The hypothesis is this: As a special authority, the forensic medicine, with its knowledge and expertise, acts to identify the physical and physical cases of the child abuse and reports them to the judicial authorities. The findings of the research confirm that due to the complexity of diagnosing child abuse and the rapid disappearance of physical injuries, the lack of expertise of judicial institutions, as well as the need to determine the exact amount of injuries and damages inflicted on children, we need the role of forensic medicine. Providing specialized and technical information and informing judges about new types of child abuse is one of the forensic assistance in this field. Due to the necessary expertise and skills, forensic medicine is both a suitable support for the realization of justice in the judicial system and the issuing of decisions, and a source for reforming the structures that lead to the occurrence of child abuse. In the current research, a descriptive method was used, and the materials were also collected by means of documents.
    Keywords: child abuse, Parents, Forensic medicine}
  • مریم برقعی، زهرا راستی*
    تربیت فرزندان و احکام مربوط به آن، از موضوعات مهم فقهی است که ابعاد آن، از لابلای ادله و منابع دینی، قابل استخراج است. آیه233سوره بقره یا «آیه مضاره»، یکی از این ادله است که در مقالات، از منظر «فقه تربیتی»، بدان توجه نشده است. در استناد به این آیه، تاملاتی وجود دارد. در این آیه، ضرر به چه کسی اراده شده؟ آیا می‎توان در مباحث فقه تربیت بدان استناد نمود؟ آیا ضرر، اختصاص به ضرر ترک رضاع دارد یا قلمرو مفهومی این کلمه، شامل سایر اقدامات ایجابی و ترک‎فعل‎های والدین نیز، می‎شود؟ آیا ضررهای غیرجسمانی، معنوی واخروی هم مشمول تعبیر «لاتضار» می‎گردد؟ نتایج تحقیق، نشان داد که بنابر دومعنی از احتمالات آیه، که با وجوهی تقویت می‎شود، ضرر به فرزند مفروض است و بدین ترتیب این آیه، جایگاه ویژه‎ای در ادله قرآنی مباحث فقه تربیتی می‎یابد. مفهوم ضرر در آیه، با توجه به دلایلی همچون الغاء خصوصیت، مخصص نبودن ذکر مصداق اظهر و استفاده از قیاس اولویت، بر مصادیق دیگر غیراز ارضاع در ساحت تربیت جسمی و نیز ساحت‎های دیگر تربیتی صادق است و علاوه بر امور جسمی، اموری که متعلق به تربیت روحی - روانی کودک است را نیز، دربرمی‎گیرد. با توجه به معنای عرفی ضرر و نیز مصداق مذکور در آیه، این واژه بر ترک فعلی که منجر به ضرر کودک می‎شود نیز، صادق است. هدف از این پژوهش، که به شیوه تحلیلی - اسنادی، با تتبع در منابع، ادله و آرای فقهای امامیه انجام شد، توسعه قلمرو مفهومی ضرر در این آیه است تا بتوان در استنادات احکام فقهی تربیت، از آن استفاده نمود.
    کلید واژگان: والدین, رضاع, ضرر, تربیت جسمی, تربیت روحی, ترک فعل ضرری}
    Maryam Borgheie, Zahra Rasti *
    Raising children and related rulings is one of the important issues of jurisprudence, the dimensions of which can be extracted from religious evidence and sources. The verse 233 of Surah Al-Baqarah or "Ayah Muḍāra" is one of these proofs that has not been taken into consideration in the articles from the point of view of "educational jurisprudence". When it comes to this verse, there are some reflections. Who is harmed in this verse? Can it be cited when education is discussed from a jurisprudential viewpoint? Is harm specific to the harm of abandoning a child, or does the conceptual scope of this word include other positive actions and actions of parents as well? Are non-physical, spiritual and other-worldly losses included in the definition of "lā tuḍār" (do not inflict harm)? The results of the research showed that according to two possible meanings of the verse, which is strengthened by some factors, harm to the child is supposed, and thus this verse finds a special place in the Qur'anic arguments of educational jurisprudence. The concept of harm in the verse is general and it includes any forms of harm, physical, mental and spiritual of the child. According to the conventional meaning of harm and the example mentioned in the verse, this word is also true for the current desertion that leads to the harm of the child. The purpose of this research, which was carried out in an analytical way and which relied on Quranic sources and opinions of Imamiyya jurists, is to develop the conceptual realm of harm in this verse so that it can be used in the citations of the jurisprudence of education.
    Keywords: parents, fostering, harm, physical education, spiritual education, abandoning harmful actions}
  • علیرضا مسلمی، وحید پاشاپور

    یکی از موضوعات مهم مورد توجه جامعه حقوقی حمایت از کودکان در مقابل آسیب های جسمی است. قوانین متعددی در این خصوص در سازمان های بین المللی و مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. چرا که آن‌ها اشخاصی ناتوان در تشخیص و دفاع از خود در مقابل خطرات ناشی از اشیاء پیرامونی اند که نیازمند حمایت هستند. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به قصور والدین در قبال فرزندان غیر ممیز که منجر به فوت آن‌ها می‌شود در حالی که وظیفه نگهداری او را برعهده دارند، بپردازیم و مسولیت قانونی نهادهای عمومی در پیشگیری و مجازات مرتکبین را بررسی نماییم. سوالی که مطرح می شود تقصیر والدین در این خصوص جرم است؟ اگر جرم باشد قانون گذار چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته است و اینکه مدعی العموم می تواند راسا موضوع را پیگیری نماید یا نیازمند شکایت شاکی خصوصی است؟ به عبارت دیگر جرم جنبه عمومی دارد یا خیر؟ در این موارد کودکان غیر ممیز به عللی ناشی از حوادث غیر طبیعی دچار مرگ می شوند و پرونده معمولا تحت عنوان مرگ مشکوک با گزارش موضوع از ضابطین دادگستری به دادسرا جهت صدور جواز دفن فوتی با معرفی وی به پزشکی قانونی به جریان می افتد. لذا موضوع بحث جایی است که تقصیر متوجه والدین کودک باشد. ضرورت های عرفی، انصاف و ارزش های اخلاقی، بدلیل شرایط خاص فرزندان و والدین، مسولیت کیفری پدر و مادررا در قبال فرزندان کاهش می دهد و موجب می‌شود، جامعه با مسامحه نسبت به موضوع برخورد کند. از سوی دیگر وجود پاره ای واقعیت های اجتماعی ناگوار مانند کودکان بد سرپرست، اقتضا دارد مسیولیت والدین جنبه کاربردی داشته باشد.

    کلید واژگان: مدعی العموم, والدین, حوادث غیر طبیعی, فوت مشکوک, محجورین غیرممیز}

    One of the important issues of the legal community is the protection of children against physical injuries. Many laws have been approved in this regard in international organizations and the Islamic Council because they are people who are unable to recognize and defend themselves against the dangers caused by surrounding objects and need protection. In this article, we will try to address the negligence of the parents towards their children, which leads to their death while they are responsible for their care, and examine the legal responsibility of public institutions in preventing and punishing the perpetrators. The question that arises is the fault of the parents in this regard, is it a crime?􀀃If it is a crime, what punishment has the legislator considered for it, and can the public prosecutor follow up on the matter or does it require a private plaintiff's complaint? In other words, is the crime public or not? In these cases, innocent children die due to unnatural events, and the case is usually referred to as suspicious death by reporting the case to the prosecutor's office to issue a burial permit by referring him to the forensic pathologist. Therefore, the point of discussion is where the fault lies with the child's parents. Customary necessities, fairness and moral values, due to the special conditions of children and parents, reduce the criminal responsibility of parents towards their children and cause the society to deal with the issue with tolerance.􀀃On the other hand, the existence of some unfortunate social realities such as children with bad guardians, it is necessary for parents' responsibility to have a practical aspect .

    Keywords: public prosecutor, parents, unnatural events, suspicious death, unidentifiedprisoners}
  • مهدی کریم خانی*، محمدجواد زارعان

    ساحت تربیت عاطفی یکی از ساحت‏های اثرگذار در شخصیت افراد است. نقش والدین در سنین اولیه کودک به عنوان نخستین و مهمترین عامل تربیت در این ساحت، بسیار پررنگ بوده و وظایف ویژه‏ای بر عهده آنان است. پژوهش حاضر به دنبال کشف حکم شرعی وظایف والدین در این ساحت است. در جهت دستیابی به این هدف باید ادله فقهی وظیفه‏مندی والدین با روش اجتهادی تحلیل گردد. با استفاده از برخی ادله عام همچون آیه «وقایه» و آیه «مضاره» و نیز برخی روایات حسن تادیب ممکن است وظیفه الزامی برای والدین در مواردی اثبات نمود. با توجه به روایات مربوط به هفت سال اول و ویژگی‏های این دوره، وظایف زیر برای والدین قابل استنباط است: بوسیدن، نوازش و در آغوش گرفتن، بازی با کودک، آزاد گذاشتن فرزند، مدیریت عواطف خویش و تامین نیازهای فرزند.

    کلید واژگان: عاطفه, تربیت عاطفی, محبت ورزی, وظایف, والدین, فرزندان}
    Mahdi Karimkhani *, MohmadJavad Zarean

    The domain of emotional education is one of the domains that are highly crucial to people's personality. The role of parents in the early years of the child as the first and most important factor of upbringing is very prominent inasmuch as they have special duties to fulfill. The current research seeks to discover the Shari'a ruling on the duties of parents in this area. In order to achieve this goal, the jurisprudential proofs concerning the parents' duties must be analyzed using an inferential method. By using some general proofs such as the verse "Wiqaya"[3] and the verse "Muḍārra" as well as some traditions of good discipline, it is possible to prove the obligatory duty of parents in some cases. Considering the traditions related to the first seven years and the characteristics of this period, the following duties can be deduced for parents: kissing, caressing and hugging, playing with the child, leaving the child free, managing their emotions and meeting the needs of the child.

    Keywords: affection, emotional upbringing, love, duties, parents, Children}
  • سید سخی داد موسوی*، علی سائلی، کریم خان محمدی
    پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان به منظور قاعده مند نمودن فعالیت ها و رفتارهای آنان براساس آموزه های اسلام، قوانین حکومت اسلامی و هنجارهای پذیرفته شده در جامعه بسیار حایز اهمیت است. بسیاری از مشکلات در عرصه های مختلف ناشی از بی نظمی و بی انضباطی است و پرورش نظم و انضباط در قشر کودک و نوجوان راه کار اساسی برای حل این چالش است. پژوهش حاضر وظیفه مندی نهاد خانواده در پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان را از منظر فقهی واکاوی می کند. پرسش مهم این است که تکلیف شرعی نهاد خانواده در پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان چیست؟ برای کشف حکم این مساله، آیات، روایات، قواعد فقهی و حکم عقل به شیوه تحلیلی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفته است. براساس یافته های این تحقیق در مواردی که بی نظمی و بی انضباطی موجب ترک واجب، وقوع در حرام، پدید آمدن ضرر و زیان و یا هرج و مرج و اختلال در نظام زندگی اجتماعی گردد، پرورش نظم و انضباط در کودکان و نوجوانان بر نهاد خانواده واجب است.
    کلید واژگان: تکلیف, والدین, تعلیم, تربیت, نظم و انضباط, فرزندان}
    Sayed Sakhidad Mosavi *, Ali Saeli, Karim Khan Mohammadi
    Cultivating discipline in children and teenagers to regulate their activities and behaviors based on the teachings of Islam, the laws of the Islamic government and the norms accepted in the society is extremely important. Many problems in different areas of human life are caused by chaos, confusion and a lack of discipline. Therefore, fostering discipline in children and teenagers is the basic pathway to solve these challenges. The current research examines the role of the family institution in fostering discipline in children and adolescents from a jurisprudential point of view. The important question is: What is the religious duty of the family institution in fostering discipline and cultivating good habits in children and teenagers? In order to discover the ruling, the verses, traditions, jurisprudential teachings and the dictate of reason have been analyzed in an analytical and inferential way. Based on the findings of this research, in cases where disorder and lawlessness lead to leaving out the obligatory duty and falling into harām, as well as to damage or chaos and disruption in the social life system, it is obligatory for the institution of the family to cultivate order and discipline in children and adolescents.
    Keywords: obligation, parents, Education, training, discipline, Children}
  • محدثه معینی فر*
    تاکید بر برنامه کنترل جمعیت در انگلیس و آمریکا در دهه های گذشته و افزایش بهکارگیری روش های پیشگیری به همراه پیشرفت تکنولوژیهای کمک باروری و تشخیص پیش از تولد، سبب طرح نوعی از دعاوی در دادگاه های این دو کشور شده که هدف آن ها، حمایت از حق به-زیستن کودکان است. پژوهش پیشرو کوشیده با روش توصیفی و تحلیلی، به این سوال پاسخ دهد که دعاوی به-زیستن کودکان چه نوع دعاوی و چه انتقادهایی به آنها وارد است؟ این دعاوی، به فراخور، از طرف کودکان یا والدینشان در دادگاه ها طرح میشوند و بستر طرح دعاوی مذکور، تزاحم حقوق والدین، کودکان، پزشکان و جامعه است که نقدهای جدی چون تناقض ذاتی این دعاوی، تعارض با قوانین، عدم امکان ارزیابی خسارت در این پرونده ها، عدم ورود ضرر به کودک و تبعات منفی به آن وارد است. در حقوق ایران نیز از چند بعد طرح این دعاوی با اشکال مواجه است، مانند ابهام در موضوع دعوی و اسباب وجود حق و تعارض جدی طرح این دعاوی با قواعد انصاف و احسان، عرف و احکام و ارزش های اخلاقی.
    کلید واژگان: به زیستن, زندگی ناخواسته, کودک, والدین, ضرر}
    Mohadeseh Moinifar *
    Emphasis on the population control program in the United Kingdom and the United States over the past decades, and as a result, increased use of contraception methods and failure of them, along with advances in assisted reproductive technologies and prenatal diagnosis, have led to litigations in the two countries' courts which are apparently aiming at supporting children's right to welfare.This paper has been tried by using documentary method to answer the main question what is children's lawsuits of welfare right and what criticisms bring to them? these types of suits are based on their own kind, petition on the part of children or their parents in courts, and the basis of this type of lawsuit is the conflict of the rights of parents, children, physicians and society, which, of course, includes serious criticisms such as inherent contradictions in these claims, conflict with the rules, the impossibility of assessing the damage in these cases, the failure to inflict harm on the child and the negative consequences. In Iran’s law, there are problems in several aspects of this lawsuit, such as ambiguity in the subject matter of the lawsuit and the reasons for the existence of the right and the serious conflict between the lawsuit and the rules of fairness and benevolence, custom and ethical rules and values.
    Keywords: Welfare, wrongful Life, Child, Parents, disadvantages}
  • عبدالرضا حاتمی کیا، علیرضا رجب زاده*، علیرضا مظلوم رهنی
    زمینه و هدف
    اصل بر شخصی بودن مسیولیت می باشد؛ بدین معنی که هیچ کس بار گناهان دیگری را به دوش نمی کشد و هرکس مسیول اعمال خویش است. با این همه مطابق ماده 7 قانون مسیولیت مدنی، هرگاه اولیاء و سرپرستان قانونی در نگهداری و مواظبت از کودک دچار تقصیر شوند، مسیول اعمال زیان بار کودک بوده و این مسیولیت بنا بر اطلاق، شامل معاملات منجر به زیان کودک در فضای مجازی نیز می شود.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر، موردکاوی و ارزیابی موردی است و روش گردآوری اطلاعات نیز از طریق مدد جستن از کتب و منابع علمی موجود در کتابخانه شخصی یا عمومی میباشد.
    یافته ها
    مولفه های خاص فضای مجازی و سهولت ارتکاب معاملات منجر به غبن فاحش از جانب کودک در فضای مجازی، اقتضای درنظر گرفتن مسیولیت محض یا مسیولیت مطلق را برای اولیاء کودک دارد که نظام حقوقی ایران برخلاف نظام حقوقی آمریکا هنوز به این سمت، گرایش پیدا ننموده است
    نتیجه گیری
    با توجه به لزوم در نظر گرفتن مسیولیت برای اولیاء و سرپرستان قانونی (و نه خود کودک) در قبال معاملات انجام گرفته توسط وی در فضای مجازی، به نظر میرسد مسیولیت مزبور، از نظر اثر تربیتی، نوعی ضمانت اجرا در راستای ایفای بهینه نهاد خانواده تلقی میشود. از نقطه نظر فقهی نیز این امر، استثنایی بر مفاد قاعده «وزر» و اصل شخصی بودن مسیولیت است و از نقطه نظر حقوقی، نقطه آغازی بر عبور قانونگذار از نظریه کلاسیک تقصیر و پذیرش تدریجی مسیولیت محض یا مطلق برای اولیاء کودک قلمداد میگردد.
    کلید واژگان: اولیاء, فضای مجازی, کودک, مسئولیت, معامله}
    Abdolreza Hatamikia, Alireza Rajabzadeh *, Alireza Mazloom Rahni
    Background and Aim
    The principle is on personal responsibility; This means that no one bears the burden of other sins and everyone is responsible for their own actions. However, according to Article 7 of the Civil Liability Law, whenever the parents and legal guardians are at fault in the care and custody of the child, they are liable for the harmful acts of the child, and this liability also includes transactions that result in harm to the child in cyberspace.
    Findings
    The specific components of cyberspace and the ease of conducting transactions leading to gross fraud by the child in cyberspace, require pure or absolute responsibility for the parents of the child that the Iranian legal system, unlike the American legal system, still tends to this direction. Has not found.Ethical considerations:preserving the originality of texts and fidelity in speech quoting, as the most important ethical requirements, have been considered by the authors.
    Conclusion
    Given the need to consider liability for parents and legal guardians (and not the child himself) for transactions made by him in cyberspace, this liability seems as a kind of performance guarantee in order to perform the family institution optimally. From a jurisprudential point of view, this is an exception to the provisions of the rule of "Burden" and the principle of personal responsibility, and from a legal point of view, the legislator begins to move from the classical theory of fault and gradually accept pure or absolute responsibility for the child's parents.
    Keywords: Parents, Cyberspace, Child, Responsibility, transaction}
  • مهدی طالقان غفاری*، علی اکبر ایزدی فرد، ستاره ایوبی

    تولد تقویمی، سزارین خارج از موعد مقرر و بدون ضرورت پزشکی است که صرفا هدف آن تولد نوزاد در تاریخی خاص است. این نوع از تولد به دلیل تغییر فرایند طبیعی زایمان ممکن است خطرهای اجتناب ناپذیری را برای مادر و نوزاد به همراه داشته باشد؛ ازاین رو با تمسک به روش کتابخانه ای درصدد شناسایی مسیولان ورود خسارت بر خواهیم آمد. تولد تقویمی افزون بر آنکه مغایر با اخلاق است، از نظر قانونی نیز برای مداخلان در آن مسیولیت مدنی، کیفری و در مواردی انتظامی ایجاد می کند. احراز ارکان مسیولیت مدنی در تولد تقویمی اعم از ورود ضرر، فعل زیانبار و رابطه سببیت، موجبات مسیولیت مدنی پزشک، والدین و مراکز درمان را فراهم می آورد. پزشک در چنین تولدی به عنوان فرد آگاه و خبره، مباشر تولد نابهنگام است و والدین با اعلام رضایت به سزارین خارج از موعد، سبب تولد تقویمی محسوب می شوند. در کنار این دو عامل مراکز درمان با وجود رابطه استخدامی پزشک و قرارداد منعقده بین بیمارستان و بیمار، سبب دیگری بر وقوع خسارت احتمالی اند؛ ازاین رو مطابق ماده 526 قانون مجازات اسلامی، در فرض اجتماع سبب و مباشر، براساس تاثیر میزان رفتار عاملان و به واسطه احراز آن توسط معیار عرفی، مسیولیت جبران خسارت توزیع می شود.

    کلید واژگان: ‎ ‎‏ اجتماع سبب و مباشر, پزشک, تولد تقویم, ضمان, مراکز درمان, والدین.‏}
    Mehdi Taleghan Ghafari *, Aliakbar Ezadifard, Setareh Ayoubi

    The family has always been considered as the most basic social institution, paying attention to which is vital for ensuring the health of society’s members. Therefore, governments engage in systematic planning to support this institution, which contributes to the strength and consolidation of the whole society. Childbearing plays a very important role in the development of this social institution, improving the mental health of the family and thus of the community. Recent years have witnessed a special type of childbirth sometimes called calendar birth, in which parents insist, without being medically necessary, on untimely cesarean section to give birth to their child on a special day. This can have serious risks, because according to scientific research, interfering in the natural process of birth will have many negative and irreparable consequences. It is even acknowledged that important phases of fetal brain development take place in the final weeks of pregnancy. Families do this solely for the aim of bragging, and unfortunately it is going to form a new unfortunate, immoral custom. It should be noted that calendar birth is an issue in developed countries as well. It causes enormous costs to the health system of any country, as it deprives the baby of its uterine development, while the optimal growth and development of the fetus is a natural right of hers. Calendar childbirth is thus an emerging issue for discussion that have not been exclusively researched in Iran yet except for one article in which some dimensions of the legal responsibility ensuing from untimely cesarean operations have been examined with the emphasis   being on the physician’s liability. The importance of addressing this issue is doubled by the threatening consequences that change the fate of innocent children, especially because this action is carried out by parents for non-therapeutic and unnecessary purposes. Civil liability has specific goals and functions with regard to the individuals directly involved, the wrongdoer and the victim, and to the society as well; therefore, identifying civil, criminal and disciplinary liabilities for those involved in the calendar birth can curb, to a great extent, the continuation of this abnormality.The present article has been written in a descriptive-analytical method using library studies and deductive reasoning, to address the concern thus described.Calendar birth is a cesarean section performed out of time without medical necessity, the sole purpose of which is to give birth to a baby on a specific date. This type of birth has inevitable risks for both mother and baby due to the change in the natural delivery process. Apart from being immoral, and seen from a legal viewpoint, the calendar birth imposes civil, criminal, and in some cases disciplinary liability on involved persons. Demonstrating the elements of civil liability, including 1) the entry of loss, 2) the harmful act and 3) the causal relationship, in calendar birth establishes the civil liability of physicians, parents and health centers. In such a birth, the doctor, having the knowledge and expertise, is the one to whom the untimely birth is directly imputable (direct agent or Mubashir), and the parents provide indirect cause (indirect agent or musabbib) by expressing their consent to the premature cesarean delivery. Health centers are potentially a third agent in possible damages, due to their role in employing the doctor and the health service contract they enter into with the parents.The present study seeks to answer the following questions: First, can civil liability be established in a calendar birth? Second, assuming the answer to the prior question is positive, who can be held liable for compensation? and third, what is the legal bases for such liability? There is definitely a case for civil liability, the article asserts,  in the calendar birth, and doctors, parents, as well as medical centers can be held responsible. According to Article 526 of the Islamic Penal Code, in the case where both a direct and an indirect agent exist, the responsibility for compensation is distributed based on the effect of the perpetrators’ behavior and based on an objective standard. Therefore, the following results can be inferred:The calendar birth takes place with the aim of giving birth to a baby on a specific date or occasion, without considering the possible risks of untimely cesarean section. It is not only unethical, but also leads to legal liability.The elements of civil liability, i.e. the occurrence of loss, the harmful act and the causal relationship, can be established in the case of calendar birth for doctors, parents and health centers by deduction from various laws.The most recent policy the Iranian law adopted towards the case in which a direct agent and an indirect agent coexist is promulgated in Article 526 of the Islamic Penal Code enacted in 2013. This article explicitly holds the wrongdoer to whom the crime is imputable to be liable for compensation, and if the crime is imputable to all wrongdoers, they will each have an equal share of the liability, unless the effects of their behaviors in the loss are unequal, in which case their respective shares of responsibility will be proportioned to those effects, being measured according to an objective standard.The doctor, as a knowledgeable, expert professional involved in the calendar birth has the duty of providing adequate explanations to parents about the potential risks, and if cesarean section is performed, he will be held liable as the direct agent of the harmful act whose behavior have the greatest effect on the loss.Parents' consent to premature birth, when they are aware of the possibility of irreparable damages, is a cause of untimely cesarean section. Holding them responsible for their decision, which does have a tangible impact on the situation at issue here, as clearly endorsed by the objective standard, is in accordance with the law and with the interest of society and will help prevent the occurrence of similar incidents.The recognition of the principle of shared liability is Iranian law is attested in Articles 12 and 14 of the Civil Liability Act. The legislator has established a legal conception of causality in these articles, hence protecting the endangered rights in the best possible manner. Considering their employment relationship with physicians and their contract with parents, health centers also have to be held responsible to the extent of the impact of their behavior according to the objective standard.

    Keywords: Coexistence of Direct, Indirect Causes in Tort, Physician, Calendar Birth, ‎Civil Liability, parents, Health Centers‏ ‏‎.‎}
  • سمیرا احمدیان*، فرید محسنی، عباس سماواتی

    گسترش مفاسد اجتماعی و پایین آمدن سن گرایش به انحراف و کجروی در اجتماع، اهمیت وظایف خانواده، جامعه، قانونگذاران و اجرا کنندگان قوانین را در این زمینه مشخص می نماید. تربیت و پیشگیری از انحرافات اطفال و نوجوانان جزو تکالیف والدین بوده و در آموزه های اسلامی و قوانین، ضمانت اجرای متناسب درخصوص عدم انجام این تکالیف تعیین گردیده است. البته قوانین اجتماعی در ادوار مختلف و متناسب با تحولات اجتماعی نیازمند به روز رسانی هستند. پدر و مادر هر دو به نحو مستقیم و غیرمستقیم و در قالب فعل و ترک فعل، در موضوع تربیت و پیشگیری از انحراف فرزندان موثر هستند. البته نوع وظایف، قلمرو اختیارات و تکالیف آنان یکسان نمی باشد و در این زمینه اختلاف نظر فقهی و حقوقی نیز وجود دارد. تکالیف پدر غالبا مصرح است و ترک آنها برای او مسئولیت پدید می آورد. در مورد مادر شاید در بادی امر اینگونه به نظر برسد که برای وی تکلیفی وجود ندارد، لیکن با استفاده از عمومات ادله نظیر وجوب امر به معروف و نهی از منکر، همچنین در پاره ای از شرایط نظیر وکالت از جانب پدر و یا قیمومت در موارد فقدان و یا عدم صلاحیت پدر این مساله قابل بحث است.

    کلید واژگان: پیشگیری, انحرافات, والدین, کودکان, نوجوانان, آموزه های اسلامی}
  • امیر بارانی بیرانوند*، زکیه فلاح، عبدالله مختاری

    جایگاه خانواده در سرپرستی و صیانت کودکان غیر قابل انکار است. گاهی بنیان خانواده به عللی رو به سستی می گراید و بنای آن در هم می ریزد و سبب می گردد خانواده کارآمدی خود را از دست بدهد. در این وضعیت، حضانت فرزندان یکی از مهم ترین مسایلی است که جلوه می نماید. در مواقعی، نگهدارنده از حق حضانت خود منع می شود. یکی از مهم ترین مواردی که بر حضانت اثر می گذارد، رخداد بیماری و مرض است. اکثر فقهای اسلامی بیماری های مزمن و صعب العلاج را موجب سقوط حضانت نمی دانند؛ البته این درصورتی است که بیمار بتواند وظایف مربوط به سرپرستی طفل را ازطریق نایب انجام دهد. به طور کلی، می توان گفت اگر با بیماری مسری سرپرست، صحت جسمانی طفل در معرض خطر قرار بگیرد، حق حضانت وی ساقط می شود؛ اما اگر وی بتواند از سرایت بیماری به طفل جلوگیری کند و ازطریق مباشر، امور و مصالح مربوط به نگهداری و تربیت او را انجام دهد (به تعبیر دیگر، بیشتر جنبه مشورتی و مدیریتی داشته باشد)، اصل، بقای حضانت اوست.

    کلید واژگان: بیماری, مرض, روحی, جسمی, والدین, حضانت}
    Amir Barani *, Zakiah Fallah, Abdullah Mokhtari

    The role of the family in guardianship and protection of children is undeniable، Sometimes the foundation of the family weakens for some reason and its structure collapses and causes the family to lose its efficiency. In this situation, the guardianship of children is one of the most important issues. The guardian is sometimes denied from her or his guardianship right. Diseases and illness are one of the most important things that affect on guardianship of children. The most of Islamic jurists believe that chronic and incurable diseases don't cause the loss of guardianship of children if the guardian would be able to do his or her duties through a deputy. In general, it can be said that if the guardian's Infectious disease cause to damage the child's physical health, his or her guardianship right will be revoked. But the principle of his or her guardianship will be survived if the guardian can prevent the spread of the disease to the child and to carry out matters related to child's maintenance and training through the supervisor.

    Keywords: Diseases, Illness, Mental, Physical, parents, Guardianship}
  • محمدحسین عالمی، فریبا طایی*

    حقوق کودک، یکی از مهمترین مصادیق حقوق بشر می باشد، زیرا اگر کودکان از مراقبت و حقوق کافی برخوردار نباشند؛ نمی‏توانند در سایه این حقوق از سلامت روحی و جسمی برخوردار شده و حضوری مفید در جامعه بشری داشته باشند. با توجه به اهمیت حقوق کودک به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم؛ لزوم اهمیت مراقبت از حقوق کودک در حقوق بشر چیست ؟ در عرصه بین الملل نیز کنوانسیون جهانی حقوق کودک را مورد تایید قرار داده اند. حقوق مدنی ایران بر خلاف قوانین بین الملل که فقط برای کودکان بعد از تولد حقوقی را قایل شده اند، به قبل از تولد کودک نیز توجه نموده است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی حقوق کودک در حقوق بشر از منظر حقوق ایران و بین الملل می پردازیم و به صورت خلاصه این نتیجه را می یابیم؛ در دهه های اخیر حقوق ایران و حقوق بین الملل نگرش جدیدی نسبت به حمایت از کودکان داشته اند؛ حتی برای جنین از زمان انعقاد نطفه نیز حقوقی در نظر گرفته اند.که از جمله: وصیت به نفع حمل، حق ارث، وصیت، وقف کردن و غیره...و نفقه قبل از تولد کودک که از ویژگی های متمایزکننده حقوق اسلامی با اسناد بین المللی است.

    کلید واژگان: کودک, حقوق, والدین, حقوق بشر, اسناد بین الملل}
    Mohamadhosien Alemi, Fariba Taei *

    The rights of the child are one of the most important examples of human rights, because if children do not have adequate care and rights; They cannot enjoy mental and physical health and have a useful presence in human society in the shadow of these rights. Given the importance of children's rights, we seek to answer this question; What is the importance of caring for child rights in human rights?In the international arena, they have ratified the International Convention on the Rights of the Child. Iran's civil rights are in violation of international law, which provides only for children born after birth. She also paid attention to the birth of the child. In this article, with a descriptive-analytical method, we examine the rights of the child in human rights from the perspective of Iranian and international law and briefly find this result; In recent decades, Iranian law and international law have taken a new approach to child protection; Even for the fetus from the time of sperm clotting are considered legal. These include: will in favor of pregnancy, right of inheritance, will, endowment, etc ... and alimony before the birth of a child, which are the distinguishing features of Islamic law with international documents.

    Keywords: Child, Law, Parents, Human rights, International instruments}
  • عباس میرشکاری*، نفیسه ملکی، الهام حبیب زاده

    در ارتباط با حق ملاقات با کودک، در وجود این حق برای پدر یا مادری که پس از طلاق، حضانت به او واگذار نشده تردیدی وجود ندارد و ماده 29 قانون حمایت خانواده مصوب سال 91 و سایر مواد قانونی مرتبط از جمله ماده 1174 قانون مدنی، این حق را برای والدین شناسایی می کنند؛ لکن ماده 29 قانون مذکور علاوه بر والدین، بستگان طفل را نیز در ملاقات با او ذی حق اعلام کرده است. با توجه به قرارگیری این ماده در فصل طلاق، این سوال مطرح می شود که آیا بستگان تنها در فرض طلاق والدین، حق ملاقات با طفل را دارند یا آن که به غیر از این فرض، یعنی در صورتی که والدین طفل صرفا جدا از یکدیگر زندگی می کنند یا آن که اصلا طفل در خانواده و تحت حضانت والدین باشد هم، اقربا حق ملاقات با طفل را دارند. این مقاله برای پاسخ به این سوال، با روش کتابخانه ای در پی اثبات این فرضیه است که حق ملاقات بستگان که عبارتند از اقربای نسبی طفل، مقید به فوت یا غیبت پدر یا مادر طفل بوده و به صورت مطلق و مستقل نیست مگر این که مطابق ماده 29 قانون مذکور به طور استثنایی، وابستگی و مصلحت طفل، اقتضای ملاقات او را با اقربای خود داشته باشد.

    کلید واژگان: حق ملاقات, اقربا, والدین, مصلحت و وابستگی عاطفی طفل}
    ABBAS Mirshekari *, Nafise Maleki, Elham Habibzade

    There is no doubt that mother or father, who is not awarded to have the custody of the child by the court, has visitation right, as Article 29 of the Family Support Act (passed in 1391) and other related acts including Article 1174 of the Civil Code clearly recognize this right for them. However, Article 29 of the mentioned law claims that in addition to parents, relatives are rightful to visit the child. According to the law, visitation right is mentioned in divorcement chapter and therefore this question arises that their visitation right exists only when parents are legally divorced or they also have the right when parents live apart or even when the child is under custody of both parents. To answer this question, this article is pursuing to prove that relatives who are in blood relation with the child (known as relative relatives) do not have absolute and independent visitation right; In fact, their right is conditional upon death or absence of parents, unless emotional attachment and child's interest and prudence exceptionally necessitates visitation to relatives.

    Keywords: Visitation Right, Parents, Relatives, Interest, Emotional Attachment}
  • علیرضا اعرافی، سید عباس موسوی *

    < p>دعا یکی از اصلی ترین آموزه های اسلامی است. دعا در اسلام _ به جز ادعیه قرآنی که وحیانی اند _ بیان دیگری از آموزه های وحی در جهت تربیت فرد و تامین سلامت جامعه است. دعا روشی است که همزمان حاوی پیام های تعلیم، تربیت و تعبد است. مکتب انسان ساز دعا، علاوه بر خودسازی، با نزدیک شدن به مبدا هستی، سهم مهمی نیز در تربیت دیگران دارد. فرزندان عزیزترین و دلنشین ترین افراد پیرامونی هر شخص اند که «دعا» می تواند نقش تعیین کننده ای در هدایت و سعادت آنان داشته باشد. این تحقیق به دنبال این موضوع خواهد بود که احکام مربوط به وظیفه مندی والدین در تربیت فرزندان با روش «دعا» را قبل از تولد به سبک اجتهادی، استخراج نماید. مکتب اسلام، برای نیل به سعادت و صلاح فرزندان، قبل از تولد نیز به این مسئله توجه جدی داشته و در برنامه های تربیتی خود، به این روش اساسی تاکید ورزیده است. بنابراین، دعای والدین برای فرزندان قبل از تولد آن ها از احکام استحبابی و اخلاقی اسلام است که برای اثبات آن می توان از ادله متعدد عقلی و نقلی استفاده کرد. از جمله نتایج این پژوهش این است که دعای والدین برای فرزندان، آثار وضعی و برکات فراوان دارد که در طول حیات و در عرصه های مختلف زندگی، موفقیت های بزرگی را برای فرزند رقم می زند.

    کلید واژگان: دعا, والدین, فرزند, تربیت, فرزندپروری}

    Prayer is one of the main Islamic teachings. Prayer in Islam - apart from the Qur'anic prayers which are revelatory - is another expression of the teachings of revelation in order to educate the individual and ensure the health of society. Prayer is a method that simultaneously contains the messages of education, training and worship. The humanizing school of prayer, in addition to self-improvement, has an important role in educating others as it approaches the origin of existence.</span> Children are the dearest and most pleasing people around any person, and "prayer" can play a decisive role in their guidance and happiness. This research will seek to extract the rulings related to the duty of parents in raising their children by the method of "prayer" before birth in the ijtihad style.</span> In order to achieve the happiness and well-being of children, the school of Islam has paid serious attention to this issue before birth and has emphasized this basic method in its educational programs. Therefore, the parents' prayer for their children before they are born is one of the recommended and moral rules of Islam, which can be proved by various rational and narrative arguments.</span> One of the results of this study is that parents' prayers for their children have many situational effects and blessings that bring great success to the child during her life and in different areas of life.

    Keywords: Supplication, Parents, Child, Education, Parenting}
  • مجید طرقی، علی همت بناری، محمدقاسم رجایی*

    تربیت جسمانی؛ به مفهوم  اقدامات و فراهم کردن زمینه های رشد جسمی و تامین نیازهای مرتبط با بدن کودک ، از مهم ترین ساحت های تربیتی، به شمار می آید. یکی از اقداماتی که زمینه رشد و سلامت بدنی کودک را فراهم می کند، بهداشت جسمی است. بهداشت جسمی به مثابه یکی از اقدامات تربیتی والدین در راستای استیفای حق سلامت کودک، پس از تولد انجام می شود. در جستار پیش رو، بهداشت جسمی کودکان، در مباحثی نظیر: بهداشت بدن، بهداشت در تغذیه، توجه به ویژگی های مرضعه، اسقاط روزه از مرضعه و آموزش الگوی درست تغذیه به کودک، با استناد به ادله فقهی (آیات، روایات و دلیل عقل)، بررسی شده و نتایج زیر به دست آمده است: -  غسل دادن و تراشیدن موی سر  نوزاد و ختنه کردن نوزاد پسر، به منزله یک اقدام بهداشتی که در راستای بهداشت وتطهیر بدن کودک انجام می شود، از وظایف رجحانی استحبابی والدین به شمار می آید. -   با توجه به ویژگی های منحصر به فرد شیر مادر (به ویژه آغوز) و تاثیر کم نظیر آن در رشد و سلامت جسمی کودک، تغذیه با شیر مادر، در اولویت و رجحان استحبابی قرار دارد. -  از آنجاکه ویژگی های جسمی مرضعه از طریق شیر به کودک قابل انتقال است، انتخاب مرضعه زیبا مستحب بوده و گزینش مرضعه کم توان ذهنی و کم بینا، مکروه و مرجوح به شمار می آید. -  اگر روزه ماه مبارک رمضان برای مادر (مرضعه) موجب کاهش شیر و آسیب جسمی به کودک، شود، برای پیشگیری از آسیب های جسمی کودک، وجوب روزه ماه رمضان از مرضعه، ساقط می شود. - آموزش الگوی درست تغذیه به کودکان از دیگر اقدامات تربیتی والدین است که از منظر فقه دارای حکم رجحانی استحبابی است.

    کلید واژگان: بهداشت جسمی, تربیت جسمانی, کودکان, والدین, اقدامات بهداشتی}
    Majid Toroghi, Ali Hemmat Banari, Muhammad Qasir Rejai *

    Physical nurturing is one of the most important areas of education in terms of taking measures and providing the necessary grounds for physical development, nurture, and satisfaction of the needs of the child's body. One of the measures that provides the ground for the growth and physical wellbeing of the child is physical health and hygiene. Physical health as one of the essential factors instrumental in nurturing involves parents who seek to ensure the child's right to proper health care after birth. In the present study, children's physical health has been examined in areas such as physical health, health in nutrition, attention to the characteristics of breastfeeding woman, fasting waiver for a breastfeeding woman, teaching the correct nutrition pattern to the child. Every single topic has been studied in the light of jurisprudential evidence (verses, narrations and reason), and the following conclusions have been obtained:Bathing and shaving the baby's hair and circumcising the baby boy, choosing a pretty breastfeeding woman, the right nutrition pattern for children are some of the essentials of proper nurturing and parenting.

    Keywords: Physical health, physical education, children, parents, health measures, physical health}
  • علیرضا اعرافی، جواد ابراهیمی*

    بی تردید اساس شکل‎گیری جامعه اسلامی برخورداری افراد از تربیت شایسته دینی است که زمینه‎ساز تحقق آرمان‎های اسلامی است. در دین شریف اسلام بر دو عنصر خانواده و تعلیم و تربیت الهی تاکید شده است. اکنون سوال این است که حدود وظایف والدین در تربیت فرزندان در خانواده چیست؟
    دانش فقه اسلامی که مرجع تعیین وظایف مکلفان در حیطه‎های مختلف می باشد، مرجع معتبری است که می‎تواند حدود و ضوابط تکلیف والدین در تربیت فرزندان را با ملاحظه منابع استنباط حکم فقهی بیان نماید. سیره، یکی از ادله معتبر شرعی قابل استناد است. در این پژوهش دلالت انواع سیره از جمله سیره انبیا در قرآن و سیره معصومین(بر وظایف والدین در تعلیم و تربیت فرزندان بررسی می شود. سیره های مذکور به‎ طور عمده بیانگر اهتمام به امور آموزشی و تربیتی در حد اباحه بالمعنی الاعم است و برخی قراین و ارتکازاتی که در مورد آن وجود دارد، بر رجحان که اعم از وجوب و استحباب است دلالت می‎کند.

    کلید واژگان: تربیت, سیره, والدین, حکم شرعی, فقه}
    Alireza A'rafi, Jawad Ibrahimi

    Undoubtedly, a decent religious education that underlies the realization of Islamic ideals forms the basis of the Islamic society. In the noble religion of Islam, two elements of family and divine education have been highly emphasized. The question now is what are the parents' responsibilities in raising children in the family? The Islamic jurisprudence, which is responsible to assign duties in different areas, is a valid source that can state the terms and conditions of parental responsibility in educating and upbringing children. Those conditions can be inferred by delving into the jurisprudential sources. Seerah or the normative conduct is one of the valid religious sources that can be cited and relied upon. This study examines the implications of different kinds of seerahs and conducts including those of the prophets in the Qur'an and the infallibles with respect to the parental duties in the education of children. The aforementioned normative conducts mainly indicate a focus on education and upbringing to the extent of general permissibility, and some of the evidences surrounding it suggest a preference, which is more farreaching and wide-ranging than just obligation [wujub] and desirability [istihbab].

    Keywords: Education, seerah, parents, religious ruling, jurisprudence}
  • عابدین مومنی، محمدابراهیم کلباسی

    تربیت از مهم‌ترین دستورهای خداوند متعال به بندگان است و وظیفه اصلی والدین نسبت به فرزندان‌شان محسوب می‌شود. اما در متون فقهی، کمتر اثری از آن دیده می‌شود و تنها در لابه‌لای مباحث ولایت و حضانت به اختصار مطرح شده است. در حالی که به تفصیل در منابع فقهی (قرآن و سنت) از آن یاد شده است؛ مثلا در آیاتی مانند آیه «وقایه» و آیه «امر به صلوه» و نیز در روایات مختلفی به مفهوم تربیت اشاره شده و وجوب تربیت بر همه افراد جامعه به نحو عام و والدین و نزدیکان و حاکم به نحو خاص، بار شده است. بنابراین آنان مامور تربیت دیگران به‌خصوص اطفال و نوجوانان هستند. در این نوشتار پنج دلیل اصلی بر وجوب تربیت اشخاص بالغ و غیر بالغ اقامه شده است تا مشخص شود که تربیت مطلبی مستقل است و شعبه‌ای از ولایت نیست، تا مسیول تربیت فرزند، تنها پدر باشد و مادر بدون نقش بماند و بر شعبه‌ای از حضانت نیز نیست، تا با بلوغ پایان بیابد.

    کلید واژگان: فقه, تربیت, ولایت, حضانت, والدین, اطفال, نوجوانان}
    Abedin Momeni, MuhammadIbrahim Kalbasi

    Education is one of the most important commandments of Allah Almighty to the servants, and is considered to be the main duty of the parents towards their children. But in jurisprudential texts, there are but very few traces of it, and it is briefly discussed as part of the topic concerning guardianship and custody whereas, in fact, pedagogy and moral education has been mentioned in detail in the original sources of jurisprudence such as the Quran and Sunnah. For instances, clear references have been made to tarbiyah (education) in verses such as the verse of wiqayah (protection) and verse of "command to prayer" and also, there are different narrations which refer to the concept of education and its necessity on all individuals in general and parents, close relatives and the ruler in particular. Therefore, they are commissioned to educate others especially children and adolescents. In this study, five main reasons have been presented regarding the necessity of educating adult and non-adult people to make it clear that education is an independent concept and it is not a topic discussed under guardianship so that only the father, not mother, should play a role in educating a child, nor is it discussed as a part of the topic of 'child custody' so that it may come to an end after a child attains puberty.

    Keywords: jurisprudence, education (tarbiyah), guardianship, custody, parents, children, adolescents}
  • مرتضی رحیمی *

    اختلاف در معنای واژه «ولد» دیدگاه های مختلفی پیرامون ارث فرزندان فرزندان را موجب شده است، زیرا از دیدگاه برخی از فقها واژه «ولد» افزون بر فرزند صلبی به نحو حقیقت فرزند فرزند را نیز دربر می گیرد. برخی دیگر نیز آن را مجازا شامل فرزندان فرزندان می دانند و در مواردی مانند وقف بر فرزندان، خلع زن در مقابل حضانت یکی از فرزندانش نیز این اختلاف وجود دارد. از همین رو، شیخ صدوق برخلاف مشهور، ارث بردن نوادگان میت را به وجود نداشتن والدین میت منوط کرده است. همچنین بر خلاف دیدگاه مشهور، سید مرتضی بر این باور است که دختر پسر میت به اندازه دختر میت و پسر دختر میت به اندازه پسر میت ارث می برند. درباره میزان ارث فرزندان دختر در صورت اجتماعشان با فرزندان پسر نیز به همین دلیل اختلاف است. واژه «ولد» در کتب لغت و آیات و روایات بسیاری به صورت حقیقت در معنای فرزندان فرزندان به کار رفته و در لغت به صورت «کسی که از فرد دیگری نشئت یافته» تعریف شده است. این تعریف، فرزندان فرزندان را نیز شامل شده است و عرف و شرع نیز آن را تایید کرده اند. همچنین حقوق دانان با عبارت «کسی که به واسطه یا بی واسطه از دیگری به وجود آمده باشد» در تعریف واژه «ولد»، کاربرد آن را در معنای فرزند زاده تایید کرده و همانند دیدگاه مشهور فقها، زنده بودن والدین میت را موجب محرومیت فرزندزادگان از ارث ندانسته اند. در عین حال با توجه به روایات، فرزندان دختر و فرزندان پسر میت سهم متفاوتی دارند.

    کلید واژگان: ارث, فرزند صلبی, فرزند فرزند, والدین}
    Morteza Rahimi

    Discrepancy in the meaning of the word breed has led to different views about the inheritance of grandchildren. Because, some jurists believe that the word “breed” can also include the grandchildren as well as the offspring. Some other jurists consider the word metaphorically implying the concept of grandchildren. There are also different views on some occasions like consecration on children, the deportation of a woman due to the custody of one of her children and so on. Therefore, Sheikh Sadugh, unlike the others, believed that grandchildren can inherit if their parents are not dead. Besides, contrary to common belief, he supposed that the daughter of dead son can inherit equal to dead daughter and the son of dead daughter equal to dead son. That is the main reason for inconsistency in the amount of daughters’ inheritance while their companion with the sons. The word “breed” in encyclopaedia and verses and hadiths also means the children of the children and defined as “someone that is born from another one”. Such definition includes the grandchildren, too and custom and sharia can also confirm that. Furthermore, lawyers affirmed offspring meaning by defining the word as “someone who is born directly or indirectly from another one”. Juristic people, in contrary to jurists, do not believe in deprivation of the grandchildren in inheritance owing to the live of dead person’s parents. However, based on the hadiths, daughters’ breed and sons’ breed inherit differently.

    Keywords: inheritance, grandchildren, parents, offspring}
  • مصطفی شیرازی فرع*، علیرضا عابدی سرآسیا، علی محمدیان

    مطابق آموزه های شرع، اسلام دینی جامع بوده و برای تمام ابعاد زندگی آدمی برنامه دارد. یکی از مهم ترین مسائلی که با گسترش روز افزون تکنولوژی و تحولات اجتماعی، اهمیت آن ملموس است، مسئله تربیت جنسی می باشد. جستار حاضر با پیگیری دو هدف اصلی: تنقیح و تبیین مسائل تربیتی، جنسی با این رویکرد که حکم هر مسئله از بین احکام پنج گانه تکلیفی بیان شود و تنها به ذکر احادیث بدون استخراج حکم اکتفا نشود و گردآوری مجموعه ای از احکام فقهی در مقوله تربیت جنسی به بررسی این شاخه تربیتی در آموزه های فقهی پرداخته است. نوشتار فرارو به علت محدودیت کمی در نگارش مقالات مهم ترین مسائل تربیت جنسی در چهار دوره قبل از تولد، تولد تا بلوغ، بلوغ تا ازدواج و ازدواج و تاهل را مورد بررسی قرار داده است.

    کلید واژگان: تربیت جنسی, کودک, والدین, حکم فقهی, زن و مرد}
    Mustafa Shirazi Far*, Ali Reza Abedi Sarasia, ali Muhammadian

    According to Islamic teachings Islam is a comprehensive religion and has programs for all aspects of human life. One of the most important issues the significance of which is tangible due to increasing development of technology and social evolutions is sexual pedagogy. The present paper has studied this branch of training in jurisprudential teachings with the aim of elucidating and explaining the sexual training issues with the approach to explain the edict of each issue from among the five edicts and not to confine to narration of the traditions without extraction of edicts, and obtain a collection of jurisprudential edicts about sexual pedagogy. The present paper due to quantitative deficiency in writings about the issue, has studied the most important issues of sexual pedagogy in four periods of life: before berth, berth to maturity, maturity to marriage and marriage period itself.

    Keywords: sexual pedagogy, child, parents, jurisprudential edict, man, and woman}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال