به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « the principle of innocence » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «the principle of innocence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • مهدی رجائی*، عباس کعبی

    از جمله قواعد مسلم فقهی و حقوقی، اصل برائت قضائی افراد است؛ بدین معنا که هیچ فردی مجرم نیست مگر آن که جرم او با ادله متقن در دادگاه به اثبات رسد؛ لذا سلب آزادی و محدود کردن حقوق افراد، منوط به وجود ادله قطعی مبنی بر مجرم بودن فرد است. این اصل تا اندازه ای دارای اهمیت است که بسیاری از قوانین اساسی، این اصل را در قوانین اساسی خود اساسی سازی کرده اند. قانون اساسی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای حقوق شهروندی قائل شده است این اصل را در اصل 37 اساسی سازی کرده است. اما حقوقدانان با توجه به آثار مخربی که برخی از جرائم در جامعه ایجاد می کند جرائم مهم اقتصادی، امنیتی و جرائم سازمان یافته را از اصل مذکور استثناء کرده و چنین بیان کرده ا ند که در این جرائم، صرف اماره مجرمیت کفایت می کند و می توان بر اساس اقامه اماره مجرمیت، برخی از آزادی ها و حقوقی را که به واسطه اصل برائت برای افراد ایجاد می شود، محدود کرد. تحقیق حاضر تلاش دارد با روشی توصیفی - تحلیلی و پایبندی به اصل برائت قضائی، راهکاری در خصوص مواجهه با جرائم مهم ارائه دهد؛ لذا بر این نکته تاکید می ورزد که ماهیت جرائم مهم و سازمان یافته باید در بستر جرائمی که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود، تحلیل گردد. در همین راستا، این نوشتار بر این باور است که جرائم امنیتی و سازمان یافته، به مثابه جرم «بغی» بوده و مولفه هایی که در جرم بغی بازشناسی می شود در این جرائم نیز وجود دارد. در این صورت، مواجهه ای که نیروهای امنیتی و انتظامی با مرتکبین این دسته از جرائم دارند ماهیتی اجرایی در راستای برقرار نظم و امنیت دارد؛ لذا عمل آنها عملی قضائی نیست که بستر طرح اصل برائت کیفری باشد.

    کلید واژگان: اصل برائت, اماره مجرمیت, بغی, جرائم امنیتی و سازمان یافته, حکومت اسلامی}
    Mahdi Rajaei *, Abbas Ka&#, Bi

    One of the rules of jurisprudential and legal education is the principle of judicial protection of individuals, which means that no one is a criminal unless his crime is proved by a court of law، Therefore, the stripping of freedom and the restriction of the rights of individuals is subject to the existence of a definitive argument that the individual is guilty. This principle is so important that many of the basic laws have established this principle in their own constitutions. The Iranian constitution, given the importance of citizenship rights, has also laid the foundation for this principle in principle 3. But lawyers, given the negative effects that some crimes in society cause, are important crimes of the economic world، Safeguards and organized crime have been excluded from this principle and have stated that in these crimes, the criminal is sufficient and can be based on the execution of criminals، it limited some of the freedoms and rights that are created by the principle of innocence for individuals. This article attempts to provide an analytical and descriptive method and, by adhering to the principle of judicial proceedings, a solution in the face of important crimes of Ghana؛ Therefore, this research emphasizes that fish for important crimes of comparison and organization should be analyzed in the context of crimes that lead to the weakening of the Islamic system. In this regard, this article believes that safe and organized crimes are a crime of Baghi and the believer of the people who are recognized in the crime of Baghi، there are also crimes in these crimes. In this case, the confrontation between security forces and law enforcement with the perpetrators of these crimes is in order to establish order and security of your health؛ Therefore, their action is not a judicial act that is the basis for the principle of criminal offence.

    Keywords: The Principle Of Innocence, Criminal Offenses Of The World, The Crime Of Safety, Organized, The Islamic State}
  • محمدعلی حاجی ده آبادی، نعمت الله محقق*

    تراکم پرونده های جزایی و افزایش جمعیت کیفری و زندانی به عنوان یک مسیله اساسی و ضروری در نظام عدالت کیفری مطرح است که پیامدهای منفی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... فراوانی به دنبال دارد. حقوق دانان برای حل این مسیله پیشنهاد تغییر مسیر پرونده های کم اهمیت از مسیر عدالت کیفری را ارایه نموده اند. این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از ابزار کتاب خانه ای صورت گرفته است. هدف نوشته ی حاضر پاس خگویی به این سوال است که قضازدایی در سیاست جنایی اسلام و افغانستان از چه جایگاهی برخوردار است. با تتبع در منابع فقهی و منابع حقوق جزای افغانستان، این نتیجه به دست می آید که در سیاست جنایی اسلام در مرحله ی کشف، تعقیب جرم، صدور حکم و اجرای آن به دلیل اهمیت دادن قانون گذار به اصل برایت و تاکید برگذشت شاکی، بزه پوشی، اصلاح ذات البین، حکمیت و... از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در حقوق جزای افغانستان عواملی مانند مرور زمان، آزادی مشروط، تعلیق تنفیذ حکم و... مانع ورود دعاوی جزایی به مرحله ی رسیدگی رسمی و حتی موجب خروج آن از گردونه ی رسیدگی قضایی می گردد. این سازوکارها بیان گر اهمیت قضازدایی در سیاست جنایی افغانستان است.

    کلید واژگان: قضازدایی, سیاست جنایی, اسلام, افغانستان, اصل برائت, اصلاح ذات البین, حکمیت}
    MohammadAli Haji Dehabadi, Nematullah Mohagheq *

    The bulk of criminal cases and the increase in the criminal and prison population is a fundamental and necessary issue in the criminal justice system, and it has negative social, political, economic, etc. consequences. In order to solve this problem, lawyers have suggested changing the path of less important cases from the path of criminal justice. This research was done with analytical-descriptive method and using library tools. The purpose of this article is to answer the question of what is the position of decriminalization in the criminal policy of Islam and Afghanistan. By following the jurisprudence and criminal law sources of Afghanistan, the conclusion is reached that in the criminal policy of Islam, in the stage of discovery, prosecution of the crime, sentencing and its execution, due to the legislator's importance to the principle of innocence and the emphasis on the forgiveness of the plaintiff, ignoring petty crime, rehabilitation, judgment, etc. have a special place. In the criminal law of Afghanistan, factors such as the passage of time, conditional release, suspension of the execution of the sentence, etc. prevent the criminal case from entering the formal investigation stage and even cause it to leave the judicial process. These mechanisms show the importance of decriminalization in Afghanistan's criminal policy.

    Keywords: decriminalization, Criminal policy, İslam, Afghanistan, the principle of innocence, rehabilitation, arbitration}
  • عباس زراعت، سعید قماشی، فرشاد شیرزادی فر*
    تعقیب مجدد متهم پس از صدور قرار منع تعقیب یکی از راهکارهای پیش بینی شده توسط قانونگذار درجهت رعایت عدالت در مورد افرادی است که در زمان رسیدگی به اتهام آنها به دلیل یا دلایل کافی دسترسی وجود نداشته است. مبانی تعقیب مجدد متهم منطبق با اهداف دادرسی کیفری می باشد که از آن جمله می توان به دستیابی به حقیقت قضایی و جلوگیری از هنجارشکنی در جامعه اشاره نمود. از آنجایی که مرجع اصلی انجام تحقیقات مقدماتی دادسرا می باشد قانونگذار امکان تعقیب مجدد متهم در پی صدور قرار منع تعقیب در این نهاد را در ماده 278 قانون آیین دادرسی کیفری مورد اشاره قرار داده است. لیکن در پاره ای موارد مصرح قانونی که تحقیقات مقدماتی جرایم در مرجعی غیر از دادسرا انجام می گیرد و امکان صدور قرار منع تعقیب وجود دارد، در خصوص تجویز تعقیب مجدد متهم سکوت اختیار نموده است، لذا با توجه به سکوت قانونگذار این ابهام ایجاد گردیده که در فرض صدور قرار منع تعقیب توسط دادگاه آیین تعقیب مجدد به چه نحوی خواهد بود که در اینصورت با توجه به شان دادگاه چنانچه قرار منع تعقیب توسط دادگاه در مرحله تحقیقات مقدماتی صادر شده باشد، امکان تعقیب مجدد متهم وجود دارد. لیکن بر خلاف حکم مندرج در ماده 278 هرگاه قرار منع تعقیب دادگاه در مرجع عالی قطعیت یافته باشد، برای تعقیب مجدد نیازی به تجویز مرجع عالی نمی باشد چراکه برخلاف دادسرا که در معیت دادگاه انجام وظیفه می نماید، دادگاه در معیت مرجع تجدیدنظر قرار نداشته و دارای استقلال می باشد.
    کلید واژگان: منع تعقیب, اعتراض, دادگاه, تعقیب مجدد, اصل برائت}
    Abbas Zaraat, Saied Qomashi, Farshad Shirzadifar *
    Re-prosecution of the accused after the issuance of a restraining order is one of the solutions envisaged by the legislature to ensure justice for persons who did not have access to sufficient reasons or reasons at the time of the trial. The grounds for re-prosecuting the accused are in line with the objectives of the criminal proceedings. These include achieving the Judicial truth, preventing norm-breaking in society. The main source of criminal investigation is the prosecutor's office, so the legislator has made the possibility of re-prosecuting the accused based on Article 278 of the Code of Criminal Procedure in this institution. In some cases, depending on the type of charge, the judicial organization and the personality of the perpetrator, step-by-step investigations are carried out in a source other than the prosecutor's office, and it is possible to issue a restraining order. according to the silence of the legislator, this ambiguity has arisen as to what the procedure of re-prosecution will be if the court issues a restraining order? Depending on the position of the court in Judicial system, if a restraining order is issued by the court at the preliminary investigation stage, it is possible to re-prosecute the accused, but contrary to Article 278, if the restraining order is finalized in a higher authority, there is no need to prescribe a higher authority because the court has independence. It is not like the prosecutor's office.
    Keywords: Prohibition of prosecution, Protest, Court, re-prosecution, the principle of innocence}
  • محمدحسین روحی یزدی، محمدرضا آیتی*، علی اصغر عربیان

    به وقت شک در تکلیف و نبودن دلیل، نوبت به اجرای اصل عملی می رسد. این که حکم قاعده اولیه در صورت شک در تکلیف چیست؟ بین اصولیان اختلاف نظر وجود دارد. مشهور اصولیان به حکم عقل و به استناد قاعده «قبح عقاب بلابیان» معتقد به اجرای اصل عملی برایت هستند. در مقابل، عده ای با رد دیدگاه مشهور، حکم عقل را لزوم احتیاط دانسته اند. شهید صدر (ره) نیز نظر به احتیاط دارد با این تفاوت که ایشان منشا احتیاط را حق الطاعه می داند و معتقد است؛ تا زمانی که ترخیص از طرف شارع نباشد، کسی که با تکلیف مشکوک مخالفت کند، مستحق عقاب است.از بین این دو مسلک، ما نظریه حق الطاعه را پذیرفته ایم اما متفاوت با نظریه شهید صدر، زیرا بین این دو نظریه، شباهت اسمی و تفاوت مبنایی است. شهید صدر، موضوع حق الطاعه را تکلیف منکشف می داند و ما موضوع حق الطاعه را به مقتضای قاعده عملی عقلی، وجود تکلیف در عالم واقع می دانیم. ضمن بررسی و نقد و رد مسلک برایت و احتیاط و نظر شهید صدر، به تبیین و ارایه ادله و دفاع از دیدگاه خود پرداخته و نامش را «تنجز تکلیف» یا «مسلک جدید» نهادیم.

    کلید واژگان: اصل عملی, برائت, احتیاط, قبح عقاب بلابیان, حق الطاعه, تنجز تکلیف}
    MohammadHosein Roohi Yazdi, Mohammadreza Ayati *, Aliasghar Arabian

    When there is doubt in the obligation and there is no reason, it is the time to implement the practical principle. What is the verdict of basic rule in case of doubt in the obligation? There is disagreement among fundamentalists. The famous fundamentalists believe in the implementation of the innocence by virtue of reason and by citation of the rule of ugly rule of unspoken punishment.Contrary to the popular opinion some people, by rejecting the popular view, considered the rule of reason as a necessity of caution. Martyr Sadr (RA) called this theory the right of obedience and he believes that as long as the release is not from the legislator, whoever opposes the suspicious duty, deserves the punishment.From these two professions, we have accepted the theory of obedience. But in accepting this theory, we have a nominal understanding and a fundamental disagreement with Martyr Sadr. Because Martyr Sadr considered the issue of the right of obedience as an obligatory task, but we considered the issue of the right of obedience as a duty in the real world according to the practical rational rule.While reviewing criticizing and rejecting the two mentional professions, we have explained and presented arguments and defended our point of view and we have named it finalized of duty or new method.I invite you to read this article to get more accustomed with the new method.

    Keywords: Practical Principle, innocence, precaution, ugliness of the eagle of Balabian, right of obedience, fulfillment of duty}
  • مهدی حسن زاده*
    اضافه شدن قید «با سوگند خوانده» در ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی (مصوب 1379) سوال ها، تردیدها و بحث هایی را در مورد امکان یا عدم امکان صدور حکم برایت خوانده بدون سوگند او، در موارد عدم ارایه دلیل و عدم درخواست سوگند از جانب خواهان و همچنین در خصوص اختیار یا عدم اختیار قاضی در سوگند دادن خوانده بدون درخواست خواهان، ایجاد کرده است. تحلیل ماده یادشده، مطالعه موضوع در فقه و بررسی دیدگاه فقها را می طلبد. در فقه، صدور حکم به نفع مدعی علیه، صرفا به استناد اصول عملی از جمله اصل برایت، در موارد عدم ارایه دلیل و عدم درخواست سوگند از جانب مدعی، همچنین سوگند دادن مدعی علیه بدون درخواست مدعی، اجازه داده نشده است. در تحلیل ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی لازم است، تفسیری از آن ارایه شود که سبب مغایرت این ماده با فقه و دیدگاه فقها، نشود.
    کلید واژگان: اصل برائت, سوگند, مدعی (خواهان), مدعی علیه (خوانده)}
    Mahdi Hasanzadeh *
    The addition of the clause of "by oath of defendant" in Article 197 C.P.C. (Approved in 1379) raised questions, doubts, and discussions about the possibility or impossibility of issuing a sentence of acquittance of defendant without his oath, in cases of failure to provide evidence and not requesting the oath by the claimant, as well as the power or omission of the judge to swear defendant without asking. The analysis of this article requires the study of the subject in jurisprudence and the study of the viewpoint of the jurists. In jurisprudence, the issuance of verdict in favor of the defendant was not permitted solely on the basis of practical principles, including the principle of innocence, in cases of failure to provide evidence or requesting the oath by the claimant, and also the swearing of the defendant without the applicant's request. In the analysis of Article 197 C.P.C. it is necessary to provide an interpretation that does not contradict this article with jurisprudence and what is known as certain among the jurists.
    Keywords: the principle of innocence, oath, Claimant, Defendant}
  • علی محمد آقائی، فرج الله براتی*، سیدحسام الدین حسینی
    اصل برائت در حقوق کیفری برای دفاع از حقوق متهم نقشی اساسی دارد، اما مطلق بودن اصل مذکور در مواجهه با برخی جرایم مانند جرایم انتظامی و امنیتی از چالش های مهمی است که محل بحث و نظر است. هدف مقاله حاضر بررسی این سوال مهم است که وضعیت اصل برائت در جرایم امنیتی و انتظامی از منظر فقهی و حقوقی چگونه بوده و الزامات اصل برائت در جرایم انتظامی و امنیتی چیست؟ یافته ها بر این امر دلالت دارد که باوجود تمام تفاسیر، اصل برائت اصلی مطلق و بدون قید و شرط نیست و به رغم اعمال اصل برائت در امور کیفری و حاکم بودن آن بر دیگر اصول و قواعد حقوق جزا، در موارد خاص از اعمال این اصل عدول می شود. در چنین مواردی درحالی که درصورت ورود اتهام اصل بر برائت بوده و این مقام تعقیب کننده است که باید ارکان مادی و معنوی جرم را اثبات کند و متهم مکلف به اثبات بی گناهی خویش نیست، وظیفه ارائه دلیل جابه جاشده بر دوش متهم قرار می گیرد. مبنای عدول از اصل برائت در بسیاری از موارد همان مبنایی است که حاکمیت اصل برائت در امور کیفری را توجیه می کند. به این ترتیب اصل برائت نسبت به متهم مخدوش شده و درنتیجه به رغم عدم وجود دلیل قاطع قاضی به روش های استثنائی دادرسی متوسل می شود، ازجمله موارد بارز توسل به روش استثنائی دادرسی در حقوق کیفری اسلام را در موارد جرایم علیه نظم و امنیت عمومی می توان یافت که درنتیجه آن اماره مجرمیت بر اصل برائت مقدم می گردد.
    کلید واژگان: اصل برائت, اماره مجرمیت, جرایم انتظامی و امنیتی, متهم}
    Ali Mohammad Aghaei, Farajollah Barati *, Seyed Hesamoldin Hosseini
    The principle of acquittal in criminal law plays a fundamental role in defending the rights of the accused, but the absolute nature of the said principle in the face of some crimes such as disciplinary and security crimes is one of the important challenges that is the subject of debate. The purpose of this article is to examine this important question, what is the status of the principle of innocence in security and law enforcement crimes from a jurisprudential and legal point of view? The findings indicate that despite all the interpretations of the original principle of innocence, it is not absolute and unconditional, despite the application of the principle of innocence in criminal matters and its ruling over other principles and rules of criminal law, in certain cases, the application of this principle is avoided. The basis of deviation from the principle of innocence in many cases is the same basis that justifies the rule of the principle of innocence in criminal matters. In this way, the principle of acquittal towards the accused is distorted, and as a result, despite the lack of conclusive evidence, the judge resorts to exceptional methods of proceedings, including obvious cases of resorting to exceptional methods of proceedings in Islamic criminal law can be found in the cases of law and order and public security. As a result, the evidence of guilt takes precedence over the principle of innocence.
    Keywords: The Principle Of Innocence, Evidence Of Criminality, Safety, Security Crimes, Accused}
  • محمدرضا حق شناس*

    در فقه عبادات، احکام طهارات ثلاث به دلیل ابتلاء عمومی مکلفین و نقش آن در حکم وضعی سایر عبادات همچون نماز و روزه و حج اهمیت ویژه ای دارد و فقها در کتب خویش به بحث از آن پرداخته اند. در این میان احکام باب غسل حساسیت بیشتری دارد زیرا به دلیل وجود حدث اکبر، خلل در غسل مانع از صحت وضو (رافع حدث اصغر) نیز می باشد. پژوهش حاضر به دنبال این پرسش است که براساس ادله فقهی معتبر، کیفیت انجام غسل ترتیبی از لحاظ ترتیب شستن اعضاء بدن چگونه است؟ و آیا فتوای مشهور در این باب با مفاد ادله سازگارتر است یا فتوای غیرمشهور؟ روش پژوهش، تحلیلی انتقادی است. پس از طرح فتوای مشهور و غیرمشهور درباره شرط ترتیب شستن اعضاء بدن در غسل، به بررسی ادله فقهی و مفاد آنها پرداخته می شود. طبق فتوای مشهور فقها لازم است غسل ترتیبی در سه مرحله انجام شود. بایستی ابتدا تمام سر، سپس سمت راست بدن بطور کامل و سپس سمت چپ بدن بطور کامل شسته شود و خلل به این ترتیب مخل صحت غسل می باشد. ادله ایشان اجماع منقول، شهرت فتوایی، دو روایت و اصل احتیاط می باشد. بر اساس مباحث ارایه شده، این ادله از جهات مختلف قابل نقد می باشد. براساس اطلاق در مقام بیان چندین روایت و خدشه در استناد به روایات اجماع و شهرت و اصل برایت در مقام شرطیت امر زاید، فتوای غیر مشهور یعنی عدم لزوم تفکیک بین شستن سمت راست و سمت چپ بدن قوی تر می باشد.

    کلید واژگان: غسل ترتیبی, طهارت, اصاله اطلاق, اصل برائت, فقه عبادات}
    Mohammadreza Haghshenas *

    the rules of ghusl are more sensitive because due to the existence of the major impurity, the interruption in the ghusl also prevents the correctness of ablution (removes the lesser impurity). What is the quality of performing sequential ghusl in terms of arranging the washing of body parts based on valid jurisprudential evidences? How is the quality of performing tartibi ghusl in terms of the order of washing body parts in terms of body washing based on valid jurisprudential reasons? Is the popular theory more consistent with the content of the evidence or the unpopular theory? The research method is critical analysis. Is the popular theory of jurists more consistent with the content of the sources or the unpopular theory? The research method is critical analysis. After explaining the popular and less popular fatwa on the condition of the order of washing the body in ghusl, Jurisprudential sources and their meanings are examined. According to the famous fatwa of the jurists, it is necessary to perform tartibi ghusl in three stages. The whole head should be washed first, then the right side of the body thoroughly and then the left side of the body thoroughly and disruption in this way is detrimental to the correctness of ghusl. Their reason is consensus is narrated fatwa reputation, some hadiths, and the principle is precaution. These reasons can be criticized from different angles based on the contents presented in this article. Based on the application of some hadiths and also with the impairment of citing narrations, consensus and fame and the principle of innocence as a condition of redundancy, the popular theory is that it is sufficient to wash the body after the head and the necessity of arranging between the right and left sides of the body is stronger.

    Keywords: tartibi ghusl, Purity, the principle of application, the principle of innocence, the jurisprudence of worship}
  • عاطفه احسانی زاده*، سید مسعود یثربی، امیر پیر احمدیان

    از مشکلات اصلی نظام کیفری کشور عدم توجه صحیح و کاربردی به اصل برایت در دادرسی می باشدکه از جمله حقوق مسلم افراد برای مجازات نشدن ایشان است. قاعده عقلی قبح عقاب بلابیان در کنار اصل برایت ازجمله اصول عملی مهم در فقه می باشدکه کاربرد زیادی در رفع تکلیف از مکلف و محرمات داردو این مهم تضمین حقی بر مجازات نشدن افراد بیگناه است که درمظان اتهام قرارگرفته اند. این اصل مهم سابقه تاریخی و جایگاه دیرین در قوانین و حقوق کشورها ازجمله حقوق ایران دارد و بهره مندی از آن کمک شایانی به حفظ کرامت انسانی افراد جامعه می کند. در این مقاله به طور تحلیلی ضمن واکاوی جایگاه اصل برایت در علم اصول فقه به کاوش اصل برایت در قوانین کشورمان به عنوان حقی بر مجازات نشدن پرداخته شده است و با جستاری در قانون اساسی و نگرشی بر اصل 37 و سایر اصول قانون اساسی یافته ها نشان دادکه اصل برایت جایگاه مشخصی درنظام فرا تقنینی ایران و در سایر قوانین مخصوصا قوانین دادرسی و ماهوی جزایی دارد چراکه در دادرسی اصل بر برایت افراد است تا هیچ شخصی بی دلیل مجازات نشود و در سایه اصل برایت،کرامت انسانی که خداوند برای تمام افراد بشر آن را به طور یکسان به ودیعه نهاده است محفوظ بماند و درنتیجه مشخص شد اصل برایت که حقی برای مجازات نشدن می باشد و تاثیری مستقیم بر ثبات جامعه و حفظ حرمت اشخاص و کرامت انسانی افراد دارد به درستی در دادرسی رعایت نمی شود و جایگاه آن در نظام کیفری ایران مغفول مانده است.

    کلید واژگان: اصل برائت, حق بر مجازات نشدن, اصول عملیه فقهی, قوانین جزایی, تکلیف}
    Atefeh Ehsanizadeh *, Sid Masoud Yasrebi, Amir Pirahmadian

    One ofthemain problems of the country's penal system is thelack of properand practical attentionto the principle ofinnocence in the trial, which is one ofthe inalienable rights of individuals not to be punished. The rational rule of ugliness ofthe eagle of Balabian,along with the principle of innocence,is one of the important practical principles in jurisprudence,which is widely used in relievingtheobligationoftheobligatedandtheforbidden.This important principle has a long history and alongplace in the laws and rights of countries,including the rights of Iran,and benefiting from it helps to preserve the human dignity of society.In this article, while analyzing the position of the principle of innocence in the science of the principles of jurisprudence,the principle of innocence in the laws of our country has been explored as a right to impunity,and by lookingat the constitution and looking at Article 37 and otheconstitutional principles,the findings show The principle ofinnocence has a special place in the supra-legislative system of Iran and inother laws, especially theprocedural and substantive penal laws, because in the trial the principle is the innocence of individuals so that no one is punished for no reason and in the shadow of the principle of innocence, human dignity In the same way, it has been pledged to be safe, and as a result, it was found that the principle of innocence, which is the right not to be punished and has a direct effect onthe stability of society and the preservation of human dignity and human dignity, is not properly observed in the trial.

    Keywords: the principle of innocence, the right not to be punished, the practical principles of jurisprudence, Criminal law, duty}
  • سید محمدحسن سیادت، مهدی چگنی، محمدصادق آزادفر، امیرحسین خسروآبادی*

    در چند دهه اخیر، زمان و مکان به یکدیگر نزدیک شدهاند و پدیده ای به نام جهانیشدن را به وجود آورده اند. این پدیده اجتماعی، موجب تحولات گسترده و بنیادین در نظام اجتماعی و انقلابی شگرف در حوزه های دانش بشری و علوم اجتماعی شد. حقوق کیفری نیز از این تحولات بی بهره نبود و سبب بروز جرایم پیچیده و خطرناکی گردید. یکی از مهم ترین این جرایم، جرم پول شویی است. همچنین، جهانیشدن سبب تحول قواعد سنتی حقوق کیفری ماهوی و شکلی شده است. یکی از موضوعات مهم حقوق کیفری شکلی، ادله اثبات دعوی است. فرایند اثبات دعوی در جرم پول شویی از مسایل مهمی است که در بستر تحولات جهانی شدن حقوق کیفری باید مورد توجه قرار داد.نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تاثیر جهانی شدن بر سه دلیل مورد استناد مهم در خصوص جرم پول شویی پرداخته و تحولات تقنینی ایران را واکاوی می کند. در نهایت به اقتضای این تحولات در عرصه اقتصاد سیاسی بین المللی، لازم است سیاست گذاران کیفری از تیوری های سنتی حقوق در حوزه ادله اثبات عدول کرده و باتوجه به تجربه جهانی، به پذیرش دلایل اثباتی جدید برای تعقیب این دسته از جرایم متمایل شوند.

    کلید واژگان: جهانی شدن, پول شویی, جرایم فراملی, اصل برائت, اصل صحت, قاعده تسلیط}
    Seyed MohamadHasan Siadat, Mahdi Chegeni, MohamadSadegh Azadfar, AmirHosein Khosroabadi *

    In the last few decades, when and where have come together and have Worded a Term, called globalization. This social term led to widespread and radical changes in the social and revolutionary system of the humanities and social sciences. Criminal law, too, was not without its effects and led to complex and dangerous crimes. One of the most important of these crimes is money laundering. Also, globalization has transformed the traditional rules of criminal law. One of the important issues of formal criminal law is the proof of the lawsuit. The process of filing a lawsuit for money laundering is one of the important issues that must be addressed in the context of criminal justice globalization developments.The present article analyzes the impact of globalization on three major cited reasons for money laundering by analyzing the descriptive-analytical method and examines Iran's legislative developments. Finally, in light of these developments in the field of political-international economics, criminal policymakers need to shift away from traditional theories of proof to the evidence and, with global experience, be inclined to accept new positive reasons to prosecute these crimes.

    Keywords: Globalization, Money Laundering, transnational crime, the principle of innocence, the principle of authenticity, the rule of law}
  • مهری زمان زاده بهبهانی، محسن رهامی *، مرتضی ناجی زواره
    برای آنکه اهداف قضا از نگاه اسلام، که اقامه قسط و عدل و احقاق حق می باشد محقق گردد، لازم است دادرسی از اصولی پیروی کند و در مراحل مختلف آن حقوق اصحاب دعوا به ویژه متهم و محکوم رعایت گردد. تحقق دادرسی عادلانه مستلزم رعایت حقوق دفاعی متهم در فرآیند دادرسی می باشد. حقوق دفاعی مجموعه حقوقی هستند که متهم در طی فرآیند دادرسی برای برقراری محاکمه ای عادلانه از آن برخوردار می باشد و رعایت آن توسط نظام عدالت کیفری لازم می باشد. ما در این تحقیق، به بررسی رعایت اصول دادرسی عادلانه در فقه امامیه پرداخته ایم. بر همین اساس نتایج به دست آمده نشان می دهد این حقوق مورد توجه شارع مقدس بوده است و در منابع چهارگانه استنباط احکام (کتاب، سنت، اجماع، عقل) به طور صریح یا ضمنی به بیان پاره ای از این حقوق مانند اصل برائت، استقلال و بی طرفی، رعایت کرامت و حیثیت اشخاص، علنی بودن، تجدیدنظرخواهی پرداخته شده است.
    کلید واژگان: دادرسی عادلانه, اصول دادرسی, اصل برائت, استقلال, بی طرفی, علنی بودن, فقه امامیه}
    Mehri zamanzadeh behbahani, Mohsen Rahami*, Morteza Naji zavare

    In order to achieve the goals of the judiciary from the point of view of Islam, which is the establishment of justice and justice, it is necessary to follow the principles of justice and, in different stages, to respect the rights of the defendants, especially the accused and the accused. The fair trial requires observing the defendant's defense rights in the proceedings. Defensive rights are the legal collection that the accused has in the process of trial to establish a fair trial, and is required by the criminal justice system. These rights are largely synonymous with the concept of a fair trial, and in fact a fair trial, the accusation of defending the rights of defense. These rights have been regarded as sacred, and in the quadruple sources of inference of judgments (book, tradition, consensus, reason) expressly or implicitly expresses some of these rights, such as the principle of innocence, independence and impartiality, respect for the dignity and dignity of individuals, Publicity, revision has been addressed. The purpose of this article is to study the position of the principles of fair trial in Islamic justice system and to study these principles in the Islamic law and the opinions and opinions of the jurists.
    Keywords: Fair trial, principles of justice, the principle of innocence, human dignity}
  • حسنعلی موذن زادگان*، محمد یزدانیان
    قرارهای تامین و نظارت قضایی، به آن دسته از تصمیمات احتیاطی مقامات قضایی اطلاق می شود که در راستای تامین حقوق فردی و اجتماعی، به منظور دسترسی به متهم و حضور به موقع وی نزد قضات در فرآیند دادرسی کیفری برای انجام تحقیقات مقدماتی و رسیدگی صادر می شود. تضمین حقوق بزه دیده از طریق جبران ضرر و زیان وی و جلوگیری از ایجاد اخلال در روند عادی رسیدگی کیفری توسط متهم، دو هدف مهم و اساسی صدور قرار تامین در راستای الزامات دادرسی عادلانه و منصفانه می باشند. امروزه توسل به جانشین های بازداشت موقت در سطح بین المللی تقریبا جنبه الزامی به خود گرفته است. از جمله تحولات قانون جدید آیین دادرسی کیفری، توسعه قرارهای جایگزین بازداشت و الزام قضات به استفاده از قرارهای موصوف در فرآیند دادرسی کیفری است. صراحت و سیاق برخی از مواد قانونی در باب قرارهای تامین و نظارت قضایی دلالت بر اصل «ممنوعیت صدور قرار بازداشت والزام قضات به استفاده از قرارهای جایگزین بازداشت» دارد. در این مورد می توان به مواد 217، 237، 239 و 254 قانون آیین دادرسی کیفری اشاره کرد. علاوه بر موارد یاد شده، پیامدها و تبعات منفی فردی، اجتماعی و قضایی استفاده از قرار بازداشت موقت نیز نظریه «الزامی بودن استفاده از جایگزین های بازداشت موقت» را تقویت می کند. در قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه به خصوص مواد 137، 143 و 144 و همچنین قانون آیین دادرسی نیروهای مسلح این کشور، اصل «الزام قضات به استفاده از قرارهای نظارت قضایی جایگزین بازداشت» مورد تاکید قرار گرفته است.
    کلید واژگان: بازداشت موقت, نظارت قضایی, جایگزین های بازداشت, اصل برائت, قاضی آزادی ها و بازداشت}
    Hasanali Moazenzadegan*
    Presence before the judges in criminal proceedings for preliminary investigations and the hearing process. Ensuring the rights of victims to compensate for losses and damages and preventing disruption in normal process of criminal proceedings by the defendant are two important purposes in issuing the writ in order to gain fair and equitable hearings. Todays, the use of alternatives to pre-trial detention is internationally considered. For instance, the changes in new Code of Criminal Procedure include development of alternative arrangements for detention or requiring judges to use the arrangements described in the Criminal Procedure. Precision or the method of some articles on writs and judicial supervision implies the principle of "banning the issuance of detention and requiring judges to decree alternative arrangements for detention". Articles 217, 237, 239, and 254 in Code of Criminal Procedure can be mentioned on this matter. Furthermore, the adverse effects and negative individual, social, and judicial consequences of the use of pre-trial detention emphasize on the theory of "mandating the use of alternatives to pre-trial detentions". The French Code of Criminal Procedure, particularly Articles 137, 143, and 144 emphasize on the principle of "requiring judges to use the judiciala supervisory alternative arrangements for pre-trial detention".
    Keywords: Interim Detention, Judicial Supervision, Detention’s Alternatives, The Principle of Innocence, Judges, Freedoms, Detention}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال