به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سقط جنین » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « سقط جنین » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • فاطمه کرمانشاهی*، امین رضا عابدی نژاد
    حساسیت نسبت به حقوق و وظایف متقابل زوجین نسبت به روابط زناشویی در خانواده، از آموزه های ویژه قرآن کریم است. برخی دیدگاه های مطرح فمینیستی، خانواده و به طور خاص الگوهای ارتباطی جنسی در خانواده را عامل بنیادین فرودستی زنان قلمداد می کنند. دیدگاه اخیر ضمن محکوم کردن تلقی قرآنی، لزبینیسم، آزادی روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج و حق سقط جنین را برای خروج از اقتضائات این عامل بنیادین ضروری می شمرد. آموزه های فمینیستی به دلیل مشتمل بودن بر مبانی اومانیستی و سکولار هویت واقعی انسان را نادیده گرفته است. تبیین آموزه های قرآن و فمینیسم در این موضوع، مساله اصلی این پژوهش است. این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی است. باور عمیق به خویش مالکی، آزادی و لذت گرایی در برابر اعتقاد به مالکیت حقیقی خداوند و نقش امانت داری زن و مرد نسبت به بدن، مهم ترین مباحثی است که در تبیین فمینیستی و قرآنی بهره برداری می شود.
    کلید واژگان: تمکین, نشوز, لزبینیسم, سقط جنین, آزادی جنسی}
    Fatemeh Kermanshahi *, Amin Reza Abedinejad
    Sensitivity towards the mutual rights and duties of couples in relation to marital relations in the family is one of the special teachings of the Holy Quran. Some prominent feminist views consider the family and specifically the sexual relations patterns as the fundamental cause of women's inferiority. The latter point of view, while condemning the Quranic view, considers lesbianism, the freedom of sexual relations outside the framework of marriage and the right to abortion as necessary to get out of the requirements of this fundamental factor. Feminist teachings have ignored the identity of human beings due to their humanist and secular foundations. Explaining the teachings of Quran and feminism in this matter is the main issue of this research. This research has been done by descriptive-analytical method. The deep belief in self-ownership, freedom and hedonism against the belief in God's true ownership and the trusting role of men and women towards the body are the most important topics used in feminist and Quranic explanations.
    Keywords: Submission, Lesbianism, Abortion, Sexual Freedom}
  • فائزه عظیم زاده اردبیلی*، مریم السادات محقق داماد، نسیبه هاشمی نژاد

    ناباروری که یکی از مشکلات مهم جوامع انسانی است به کمک یکی از دستاورد های دانش پزشکی یعنی فریز کردن جنین حاصل از لقاح مصنوعی و خارج رحمی سلول جنسی والدین، تا حدودی حل شده است. حال فریز و نگهداری جنین در بانک های انجماد موجب ایجاد مسائل فقهی،حقوقی و اجتماعی در این زمینه خواهد شد که یکی از آن ها وجود ملاکات مشترک بین معدوم کردن جنین فریز شده و سقط جنین است. لذا پرسش اساسی در این پژوهش عبارت است از اینکه:آیا بین معدوم کردن جنین های فریز شده به عنوان قسمی از جنین های آزمایشگاهی با سقط جنین ازلحاظ فقهی،حقوقی و اخلاقی وحدت ملاک وجود دارد؟روش پژوهش حاضر اسنادی-کتابخانه ای و نوع تحقیق توصیفی-تحلیلی است و با مطالعات به عمل آمده مشخص گردید بین معدوم کردن جنین فریزشده و سقط جنین ازاین جهت وحدت ملاک وجود دارد که جنین فریز شده به عنوان نطفه منعقده خارج رحمی مانند جنین داخل رحم،انسانی بالقوه است که توانایی بالفعل شدن را دارد و دارای حق حیات و کرامت انسانی می باشد؛زیرا انسان از منظر قانونی از زمان تشکیل کوچک ترین جزء وجودی دارای حق حیات و احترام است و از بین بردن آن در هر مرحله خلاف اخلاق و شان انسانی جنین و خلاف رابطه امانت بین والدین و جنین بوده و صحیح نیست, همچنین از بین بردن انسان در هر مرحله موجب نقض یکی از اغراض نکاح یعنی فرزندآوری است که از ملاک های مشترک معدوم کردن جنین فریز شده و سقط جنین می باشد؛ لذا حرمت اتلاف در هر دو صادق است و انعقاد نطفه داخل رحم(امر شایع)یا خارج آن مبدا خلقت انسان بوده و حداقل مرتبه انسانیت در آن طی شده است و شرط برخورداری جنین از حق تمتع(حق حیات)،انعقاد نطفه و زنده متولد شدن است؛بنابراین شکل گیری و تکامل در رحم خصوصیتی ندارد که حق حیات منحصر به جنین در رحم باشد.از این منظر برخی از فقها قائل به وجوب احتیاط به حفظ جنین های فریزشده هستند و معدوم کردن جنین های فریزشده را در حکم سقط جنین و مستلزم پرداخت دیه می دانند.

    کلید واژگان: جنین فریز شده, تلقیح مصنوعی, ناباروری, لانه گزینی جنین, حق حیات, سقط جنین}
    Faezeh Azimzadehardebili *, Maryam Sadat Mohaghegh Damad, NASIBE HASHEMI NEJAD

    Infertility, which is one of the most important problems of human societies, has been solved to some extent with the help of one of the achievements of medical knowledge, i.e., freezing the fetus resulting from the artificial and ectopic fertilization of the parental gametes. Now, the freezing and storage of embryos in freezing banks will cause jurisprudential, legal and social issues in this field, one of which is the existence of common criteria between the destruction of frozen embryos and abortion. Therefore, the basic question in this research is: Is there a unity of criterion between killing frozen embryos as a part of laboratory embryos and abortion from the point of view of jurisprudence, legal and moral? The current research has been conducted in documentary- library style and by descriptive-analytical method, the studies shows, there is a unity between the destruction of frozen embryos and abortion, in this sense, the frozen embryo as an ectopic coagulated sperm, like an intrauterine embryo, is a potential human being that can be actualized and has the right to life and human dignity, because from a legal point of view, a human being has the right to life and respect from the moment of the formation of the smallest part of existence and its eliminating at any stage is against the morality and human dignity of the fetus and against the relationship of trust between the parents and fetus and it is not acceptable. Also, eliminating a human being at any stage violates one of the purposes of marriage, i.e. childbearing, which is one of the common criteria of killing a frozen embryo and abortion; therefore, the sanctity of loss is true in both cases, and the coagulation of sperm inside the womb (a common thing) or its outside, is the origin of human creation and the minimum level of humanity has been reached in it, and the condition for the fetus to have the right to life, to be fertilized and be born alive; therefore, the formation and development in the womb does not have the characteristics that the only right to life be exclusive to the fetus in the womb. From this point of view, some jurists believe that it is necessary to be careful to preserve frozen embryos and they consider the elimination of frozen embryos as abortion and require payment of ransom.

    Keywords: Frozen Embryo, Artificial Insemination, Infertility, Embryo Implantation, Right To Life, Abortion}
  • محمد احسانی*
    «سقط جنین» از مسائل پچیده و دارای ابعاد مختلف فقهی، حقوقی، اخلاقی و تربیتی است که از هر بعدی، نیازبه بررسی مستقل دارد. فقه وتربیت اسلامی، باتکیه برآیات و روایات، به تمام پرسش ها در این زمینه پاسخ گفته وهمه زوایای آن را روشن کرده است. باوجود تعیین کیفرهای سنگین در فقه برای سقط کننده، شیوع «سقط جنین» از جمله مسائل مشکل آفرین در جامعه امروزی است. گزارش های آماری حاکی از افزایش این پدیده در جهان، کشورهای مسلمان وحتی جمهوری اسلامی ایران است. پیامدهای منفی فردی، خانوادگی واجتماعی این کار، بیش از آن چیزی است که در ذهن تبادر کند. هدف از بررسی احکام فقهی «سقط جنین» بارویکرد تربیتی، هدایت خانواده ها به سمت ریشه کن کردن آن، از جامعه دینی است که این کار، باروش استنادی-استنباطی، به سامان رسیده است. یافته های پژوهش نشان داد که در فقه اسلامی، از روش انذار و تنبیه در بیان احکام «سقط جنین» استفاده شده واگر این احکام در خانه و مدرسه حتی از سنین کودکی و نوجوانی به فرزندان ونسل جوان ارائه شود، در پیش گیری از این رویداد نامیمون به لحاظ فقهی وتربیتی تاثیری بسزا دارد.
    کلید واژگان: احکام, سقط جنین, فقه, تربیت, سقط جنایی, سقط درمانی}
    Mohammad Ehsani *
    "Fetal abortion" is a complex issue with various dimensions of jurisprudence, law, ethics, and education, all of which require independent examination from each aspect. Islamic jurisprudence and education, based on verses and traditions, have provided answers to all questions in this area and clarified all its aspects. Despite the severe penalties in jurisprudence for the one who performs the abortion, the prevalence of "fetal abortion" is one of the challenging issues in today's society. Statistical reports indicate an increase in this phenomenon worldwide, in Muslim countries, and even in the Islamic Republic of Iran. The negative consequences of ths act on an individual, family, and society are more than one can imagine. The purpose of examining the jurisprudential laws of "fetal abortion" with an educational approach is to guide families towards eradicating it from the religious community, which has been achieved through a methodical and deductive approach. The research findings have shown that in Islamic jurisprudence, the method of warning and punishment is used in explaining the laws of "fetal abortion," and if these laws are presented to children and adolescents in the home and school, it has a significant impact on preventing this event from a jurisprudential and educational perspective.
    Keywords: Laws, Fetal Abortion, Jurisprudence, Education, Criminal Abortion, Therapeutic Abortion}
  • فاطمه عبدی*
    زمینه و هدف

    سیمون دوبوار معتقد است زنان به دلیل مشکلات و رنج هایی که به سبب بارداری، زایمان و مادری متحمل می شوند، لازم است تا از حقوق ویژه و خاصی در این مساله برخوردار شوند، از جمله آن ها حق آزادی تولید مثل و سقط جنین می باشد. هدف از این پژوهش بررسی و نقد و تحلیل نظرات دوبوار در مساله آزادی جواز سقط جنین و تولید مثل می باشد. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که با آسیب پذیرترین قشر، یعنی جنین در ارتباط است و همچنین تاثیر مستقیم بر حفظ نسل آینده دارد.

    روش

    این پژوهش که با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی نگارش یافته است.

    یافته ها

    یافته ها حاکی از آن است که دوبوار حق انتخاب و تصمیم گیری در مورد حمل یا سقط جنین را از آن زن می داند. همچنین ایشان این مساله را راهی برای رهایی زنان از ستم جنسیتی می داند.

    نتیجه گیری

    دوبوار سقط جنین را یکی از مصادیق آزادی تولید مثل و گامی در جهت رهایی زنان از سلطه نظام مردسالارانه می داند، اما همانطور که در نقد و تحلیل نیز بیان شد، زنان نمی توانند مسئولیت ها و پیامدهای اعمالشان در مورد جنین را که دارای کرامت ذاتی انسانی است، نادیده بگیرند. حق سقط جنین به بهانه آزادی زن، مستلزم نفی وظایف و مسئولیت های او به عنوان یک مادر است.

    کلید واژگان: سقط جنین, آزادی تولید مثل, سیمون دوبوار, باروری زنان, کرامت انسانی}
    Fatemeh Abdi*
    Background and Aim

    Simon de Beauvoir believes that due to the problems and sufferings that women suffer due to pregnancy, childbirth and motherhood, it is necessary to enjoy special and special rights in this matter, including the right to freedom of reproduction and Abortion is. The purpose of this research is to review and criticize de Beauvoir's opinions on the issue of freedom of abortion and reproduction. This issue is important because it is related to the most vulnerable layer, the fetus, and also has a direct impact on the preservation of the future generation.

    Method

    This research was written using documents and library resources and descriptive and analytical method.

    Results

    The findings indicate that de Beauvoir considers the woman's right to choose and decide on pregnancy or abortion and also considers this issue as a way to free women from gender oppression.

    Conclusion

    De Beauvoir considers abortion as one of the examples of freedom of reproduction and a step towards liberating women from patriarchy, but as stated in the review and analysis, women cannot ignore the responsibilities and consequences of their actions regarding the fetus, which has inherent human dignity. The right to abortion under the pretext of a woman's freedom requires the negation of her duties and responsibilities as a mother.

    Keywords: Abortion, Freedom of Reproduction, Simone de Beauvoir, Women’s Fertility, Human Dignity}
  • غلامرضا پیوندی*، محسن آقایی
    کودکان، همچون دیگر اصناف اجتماع، حقوقی دارند و باید رویه های جامعه به گونه ای باشد که این افراد بتوانند حقوق خود را استیفا کنند. اگرچه قوانین امروز بشر برایندی از فهم ارتقایافته و تصمیمی متمدنانه و حاکی از نگرشی مترقی به نوع بشر، به خصوص در مسیله کودک، است، شاید در برخی موارد بهتر بود تمهیداتی جهت بهره مندی برخی از گروه های کودکان و نوجوانان از حقوق تضمین شده در قوانین در نظر گرفته می شد. از جمله این گروه ها کسانی هستند که باید رنج بیماری طاقت فرسا را با محرومیت از حقوق اولیه موجود در قوانین درآمیزند. شاید بهتر بود حال که مطابق مقررات بین المللی از حق برخورداری کودکان از بالاترین استانداردهای بهداشتی سخن به میان آمده است، ضرورت هایی را نیز جهت بهره مندی این کودکان، که تعدادشان در کشورهای در حال توسعه کم نیست، در نظر داشت. این نوشته تلاش دارد با روش توصیفی و تحلیلی، از طریق روشن ساختن همین نقاط تاریک این دست از آسیب ها را بنمایاند و برای برون رفت از این مسیله راهکارها و اقداماتی تمهیدی را از دل فقه و قانون پیشنهاد کند؛ از جمله ضرورت ایجاد رویه های قانونی و سریع جهت دستیابی این بیماران به خدمات اجتماعی و بهداشتی.
    کلید واژگان: حقوق کودک, بیماری های یتیم, سقط جنین, تبعیض روا, حمایت قضایی, حمایت فراقضایی, حق بر سلامت.}
    Gholamreza Peyvandi *, Mohsen Aghaei
    Children, like other segments of society, possess inherent rights, and societal procedures should be structured to ensure the realization of these rights. Despite the contemporary laws reflecting an advanced and civilized understanding, demonstrating a progressive stance towards humanity, especially children, there are instances where it might be more beneficial to establish dedicated arrangements ensuring the guaranteed rights of children and teenagers. This is particularly relevant for groups facing the dual challenges of excruciating rare diseases and the deprivation of their fundamental rights. Given the current emphasis on children's rights to the highest standards of healthcare in international regulations, it is essential to establish requirements that secure this right, especially for the considerable number of affected children in developing countries. This article employs a descriptive and analytical approach to illuminate these obscured areas, uncovering pathologies and suggesting solutions and preparatory measures within Islamic jurisprudence and law. This includes the imperative of implementing swift legal procedures to ensure the provision of social and healthcare services for children grappling with rare diseases.
    Keywords: Children’s Rights, Rare Diseases, abortion, positive discrimination, judicial support, meta-judicial support, right to healthcare}
  • زهرا سادات میرهاشمی*، سیده فاطمه قاسمی عبابیگلو

    طبق تبصره ماده 306 قانون مجازات مصوب سال 1392، می توان مرتکب جنایات نسبت به جنین، منجر به ایجاد آثار پس از تولد را قصاص کرد؛ در حالی که طبق ماده، جنایات علیه جنین قصاص ندارد. این نکته سبب ایجاد این سوال می شود که آیا تناقضی میان ماده و تبصره وجود دارد؟ و همچنین دلیل و مبنای ثبوت قصاص در موضوع تبصره با توجه به اشکالات و خلاء های آن مورد سوال جدی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است. یافته ها نشان می دهد که ماده و تبصره متناقض نیستند و وضع آن ها بر مبنای یک قول فقهی و برخی صورت های جنایت بوده است. گرچه وضع ماده 306 و تبصره آن اقدامی نوین در توجه به جنایات ایجادکننده آثار پس از تولد است که ثمره اش پیشگیری از جرم و تقویت جنبه بازدارندگی قانون می باشد، ولی باید نسبت به رفع اشکالات تبصره و از بین بردن مغایرت ها اقدام شود و خلاهای آن مورد توجه قرار گیرد.

    کلید واژگان: آثار جنایت پس از تولد, جنایت بر جنین, سقط جنین, قصاص}
    Zahra Sadat Mirhashemi *, Seyede Fateme Ghasemi Ababeigloo

    The crime against the fetus is not limited to abortion; Rather, it has different types. One of these types is the crime that leads to the creation of works after birth. After years of silence about these crimes, in 2012, the legislator addressed them in a note to Article 306 of the Islamic Penal Code. According to this note, there is a possibility of retribution for committing crimes that lead to the creation of works after birth; This is even though in the article itself, the proof of retribution in crimes against the fetus is ruled out. This point causes the question of whether there is a contradiction between the article and the note, or whether the legislator has excluded these crimes from the scope of Article 306 for some reason, and also the reason and basis for proving retribution in the note, considering its flaws and gaps. It is a serious question. The information in this research was collected by searching library sources and analyzed in a descriptive-analytical way. The findings show that there is no contradiction between the article and the note and their status was based on jurisprudence and some forms of crime. Although the enactment of Article 306 and its note is a new measure regarding crimes that lead to the creation of effects after birth, and its fruit is to prevent crime and strengthen the deterrent aspect of the law, it is suggested to take measures as soon as possible to fix the problems of the note and eliminate the contradictions. It should be provided and its loopholes should be taken into consideration by the legislator.

    Keywords: Effects of crime after birth, Crime against the fetus, Abortion, Fetus, Qisas}
  • محمدرضا میرزایی

    یکی از مباحثی که در فقه اسلامی و حقوق ایران و افغانستان به آن توجه شده، بحث سقط جنین است. این مسیله علاوه بر اینکه از نظر فقها حرام است، در قانون نیز جرم انگاری شده است به طوری که مرتکب، به مجازات های مقرر، محکوم می شود. البته قانونگذاران، مواردی را از باب قاعده الضرورات تبیح المحظورات در سقط جنین استثنا نموده است. این مقاله با برسی مبانی فقهی(آیات و روایات) و حقوقی(قوانین موضوعه) کوشیده است تا علل حرمت و جواز سقط جنین را از نظر فقه اسلامی و حقوق ایران و افغانستان بیان نماید. بر اساس آیه شریفه «انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعا بصیرا»(انسان: 2)، فقها و حقوقدانان مبدا پیدایش انسان را نطفه می دانند که تبدیل به جنین شده و سپس در آن روح دمیده می شود. به همین جهت، جنایت وارده برجنین را در هر مرحله که باشد، در واقع جنایت بر انسان بی دفاع تلقی نموده اند که عقلا و شرعا ممنوع شده است. پدیده سقط جنین از زمان های قدیم در میان ملل مختلف و انسان ها رواج داشته و در جهان امروز هم یک آسیب مشترک تلقی می شود که به انگیزه های مختلف اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی روی می دهد که جامعه امروزی در برخورد با این مسیله تصمیمات متفاوتی را اتخاذ نموده اند، به طوری که برخی از آن ها تجویز، برخی منع و برخی دیگر در شرایط خاص اجازه داده اند.

    کلید واژگان: جنین, سقط جنین, جرم, مجازات, حرام, قتل نفس}
  • کوثر میرزایی، آسیه حدادی دلاور، فهیمه جهانیان، منصوره زارعان

    سندرم داون یکی از ناهنجاری های کروموزومی است که موجب نقص ذهنی و جسمی جنین می گردد. این سندرم مشکلات فراوان معنوی و مادی برای والدین به ویژه مادران ایجاد می نماید. شدت این مشکلات به حدی است که این بیماری بر طبق حقوق بین الملل و ایران، جزء مصادیق قانونی جواز سقط جنین محسوب می شود. طبق قانون سقط درمانی ایران، بر اساس قاعده لاحرج، در صورت یقین و نظر سه پزشک، امکان سقط جنین ناقص الخلقه وجود دارد. بدین ترتیب، اگر نگهداری جنین ناقص الخلقه برای مادر حرج به همراه داشته باشد، می تواند اقدام به سقط کند. این در صورتی است که از نظر اکثر فقها، نگهداری از کودک سندرم داون تحت قاعده لاحرج قرار نمی گیرد. بنابراین به حرمت سقط جنین سندرم داون فتوا داده اند. با توجه به اختلاف فتوا با قانون، مادر در دوراهی سقط یا حفظ جنین قرار می گیرد و با چالش هایی روبروست. یکی از چالش هایی که می توان بیان کرد، عبارت است از فشارهای روحی و عاطفی که ناشی از تعارض بین جواز سقط جنین و حرمت آن می باشد که این امر سبب می شود تا مادران در تحیر و سرگردانی قرار بگیرند. این نوشتار درصدد است تا تقابل بین فتوا و قانون را بررسی کند و به این نتیجه برسد که اخلاق، دین و عرف عقلا، مادران را بر حفظ جنین تشویق می کند؛ زیرا شروط لازم برای سقط جنین سندرم داون باید یقینی باشند و این امر مانع به کارگیری راحت قاعده لاحرج می گردد؛ ولی فرجام کار به تصمیم مادران بستگی دارد. این مقاله به روش کتابخانه ای و بر اساس آخرین فتاوای علما در زمینه خاص سقط جنین سندرم داون تدوین شده است.

    کلید واژگان: سقط جنین, سندرم داون, حقوق, جنین ناهنجار, جنین معیوب, عقب افتادگی ذهنی و جسمی}
    kosar mirzaei, Asiyeh haddadi, fahimeh jahaniyan, mansore zarean

    Down syndrome is one of the chromosomal abnormalities that causes mental and physical defects of the fetus. This syndrome causes many spiritual and material problems for parents, especially mothers. The severity of these problems is such that according to international and Iranian law, this disease is considered one of the legal examples of abortion. According to Iran's medical abortion law and based on the La Ḥaraj rule, there is a possibility of abortion in the case of certainty and the opinion of three doctors. In this way, if keeping a malformed fetus causes Ḥaraj to the mother, she can have an abortion. While, based on the opinion of most jurists, taking care of a Down syndrome child does not fall under the rule of La Ḥaraj. Therefore, they have issued a fatwa against Down syndrome abortion. Due to the difference between the fatwa and the law, the mother is at the crossroads of abortion or keeping the fetus and faces challenges. One of the challenges that can be expressed is the mental and emotional pressure caused by the conflict between the permissibility of abortion and its sanctity, which causes mothers to be perplexed and confused. This article is examined the contrast between the fatwa and the law and concluded that morals, religion and customs rationally encourage mothers to preserve the fetus, Because the necessary conditions for Down syndrome abortion must be certain, and this prevents the easy application of the La Ḥaraj rule. but the outcome depends on the decision of the mothers. This article has been compiled in the library method and based on the latest fatwa of scholars in the special field of Down syndrome abortion.

    Keywords: abortion, Down syndrome, Law, abnormal fetus, defective fetus mental, physical retardation}
  • دل آرا مقدسیان، احمد شجاعی*، محمدحسین صائینی

    سقط جنین یکی از موضوعات مهم است که همواره محل بحث و اختلاف نظر بوده است. در این مقاله تلاش شده به بررسی این سوال مهم پرداخته شود که شرایط سقط جنین از منظر پزشکی، فقه و حقوق کیفری در پرتو سلامت مادر چیست؟ مقاله حاضر توصیفی تحلیلی بوده و با استفاده از روش کتابخانه ای به بررسی سوال مورد اشاره پرداخته شده است. یافته ها بیانگر این امر است که از منظر پزشکی چانچه سلامت مادر و یا جنین در خطر باشد، اقدام به سقط درمانی لازم است. در فقه اسلام، به طور اجماعی فقها به طور مشخص سقط جنین را گناه و ممنوع دانسته و در حقوق کیفری ایران نیز سقط جنین ممنوع است. مهم ترین شرط جواز سقط جنین در فقه، سلامت و عسر و حرج مادر است. از منظر فقهی درصورتی که جان مادر درخطر قرار داشته باشد با استناد به قواعد فقهی چون لاضرر و عسر و حرج، سقط جنین قبل از ولوج روح، جایز است. در حقوق موضوعه نیز یکی از شرایط سقط جنین سلامت مادر ذکر شده است. البته در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شرایط سقط جنین با محدودیت هایی مواجه شده و موارد چون حرج مادر باید از سوی قاضی تعیین شود و درخواست حرج مادر کفایت نمی کند.

    کلید واژگان: سقط جنین, سلامت مادر, ولوج روح, عسر و حرج}
    Delara Moghadasian, Ahmad Shojaei *, MohammadHossein Saieni

    Abortion is one of the important issues that has always been the subject of debate and disagreement. The purpose of this article is study on the conditions of abortion from the perspective of medicine, jurisprudence and criminal law in the light of mother's health. The findings indicate that from the medical point of view, if the health of the mother or the fetus is in danger, it is necessary to perform a therapeutic abortion. In Islamic jurisprudence, jurists have unanimously considered abortion to be a sin and prohibited, and abortion is also prohibited in Iranian criminal law. The the health and distress of the mother is most important condition for the permission of abortion in jurisprudence. From a jurisprudential point of view, if the mother's life is in danger, to abort the fetus before the soul is breathed into the body, citing jurisprudential rules La-Zarar is permissible. The health of the mother is also mentioned in the law as one of the conditions for abortion. In the Family and Youth Protection Law, the conditions of abortion are limited, and cases such as mother's harassment must be determined by the judge, and the mother's request for harassment is not enough.

    Keywords: abortion, Mother's Health, Soul Breathing in the Body, Hardship, Severe Hardship}
  • عباس شیری*
    مجازات های تبعی، به تبع ارتکاب جرم، علاوه بر مجازات اصلی به مرتکب تحمیل می شود. مجازات تبعی بر اساس اصل قانونی بودن مجازات ها، مستلزم پیش بینی در قانون است. در قتل عمدی، مرتکب از ارث اموال و دیه، و در قتل های شبه عمدی و خطای محض، از ارث دیه محروم می شود. در صورت وجود علل موجهه جرم مانند دفاع مشروع و حکم قانون، این مجازات در حق مرتکب اعمال نمی شود. ولی در موارد عوامل رفع مسیولیت کیفری مانند قتل توسط صغیر و مجنون، مکره، قتل در حال خواب، بیهوشی و قتل ناشی از اشتباه، مرتکب از ارث دیه محروم می شود. اعمال محرومیت در ارث محدود به مورث نیست و امکان اعمال آن در مورد موصی، حاجب و معاون در قتل نیازمند بررسی است. محرومیت از ارث در صورت قتل، نوعی اقدام پیشگیرانه از وقوع قتل است تا افرادی که به طمع رسیدن به ماترک متوفی، مرتکب قتل می شوند، از ارتکاب آن خودداری نمایند.
    کلید واژگان: مجازات تبعی, قتل عمدی, قتل غیر عمدی, محرومیت از ارث, موصی, حاجب, معاون در قتل, سقط جنین, دیه}
    Abbas Shiri Varnamkhasti *
    Subsidiary punishment, based on the principle of the legality of punishments, is imposed on the perpetrator in addition to the main punishment, depending on the commission of the crime. Subsidiary (Consequential) punishment requires a provision in the law. In intentional murder, the perpetrator is deprived of inheriting property and Diye (blood money) and in quasi-intentional murders and sheer mistake, he is deprived of inheriting Diye. If there are justified reasons for the crime, such as legitimate defense and the law, this punishment will not be applied to the perpetrator. However, in the cases of factors that eliminate criminal liability, such as murder by a minor and an insanity, forced, murder in sleep, unconsciousness, and murder by mistake, the perpetrator is deprived of inheritance. The application of exclusion in inheritance is not limited to the heir, and the possibility of applying it to the testator, the heir, and the deputy in the case of murder needs to be investigated. Deprivation of inheritance in case of murder is a preventive measure against the occurrence of murder, so that people who commit murder with greed to reach the deceased’s estate, refrain from committing it.
    Keywords: Subsidiary (consequential) punishment, intentional murder, unintentional murder, deprivation of inheritance, Testator, Hajib}
  • زهره حاجیان فروشانی*، محمدرضا حمیدی

    تولد نوزادان دارای معلولیت های جسمی و ذهنی در همه جوامع و همه زمان ها کم و بیش اتفاق می افتد. در زمان حاضر، به کمک آزمایش های پزشکی می توان برخی از این گونه بیماری ها را در زمان بارداری تا حد اطمینان بخشی تشخیص داد. دشواری پرورش چنین نوزادانی در کنار حرمت اولیه سقط جنین، روایی سقط جنین های معیوب را فراروی پژوهشگران فقه و حقوق قرار می دهد. بیشتر فقیهان معاصر، روایی سقط جنین معیوب را با کم و زیادهایی پذیرفته و آن را با استناد به قاعده «نفی حرج» مستدل کرده اند؛ نتیجه ای که در ماده واحده مصوب 1384، نمود حقوقی نیز یافت. در نوشتار حاضر، مسیله مستحدث یادشده از نظر فقهی مورد بررسی قرار گرفته و استدلال فقیهان در این زمینه از نظر صغروی (حرجی بودن ادامه بارداری)، کبروی (قابلیت قاعده لاحرج در مجاز کردن سقط جنین) و موضوع شناسی (ماهیت نباتی جنین) به چالش کشیده شده است. التزام به روایی سقط جنین در مورد یادشده، مبانی، توابع و الزاماتی دارد که حتی قایلان به آن نیز نمی توانند آن ها را مورد پذیرش قرار دهند.

    کلید واژگان: سقط جنین, سقط درمانی, جنین های معیوب, نفی حرج}
    Zohre Hajian Forushan, MuhammadReza Hamidi

    Some of these diseases in the present time, can be diagnosed at the time of pregnancy to a certain (reliable) extent with the help of medical tests. The difficulty of raising such babies, along with the primary prohibition of abortion, places the legality of incomplete abortion (defective abortions) before researchers of jurisprudence and law and most of the contemporary jurists have accepted the legitimacy of incomplete abortion to some extent and have justified it by referring to the rule of negation of impediment (Arabic: لا حرج, no difficulties) and the result that also obtained in the single-clause bill approved in 2014. The new mentioned issue has been examined from a jurisprudential point of view in this article, and the arguments of the jurists in this field are from the point of view of minor premise (the difficulty of continuing the pregnancy), major premise (the ability of the rule of impediment (Arabic: لا حرج, no difficulties) in allowing abortion) and thematology (vegetative nature of the fetus) is challenged and obligation to the legality of abortion in the mentioned case has foundations, functions and requirements that even those who say it cannot accept.

    Keywords: Abortion, Therapeutic abortion, Defective fetuses, Negation of impediment Arabic: لا حرج, no difficulties}
  • ابوالقاسم علیدوست، محمد عشایری منفرد

    «ولوج روح در جنین» موضوعی است که احکام شرعی متعددی به آن تعلق گرفته است. برخی از این احکام، جنبه مالی و کیفری دارد. در ماده 716 قانون مجازات اسلامی تعلق دیه کامل به اسقاط جنین، منوط به ولوج روح در جنین شده است؛ چنان که در ماده 720 برای محاسبه دیه اعضای جنین یا دیه صدمات واردشده بر جنین نیز ولوج روح، معیار قرار گرفته است. در اسقاط درمانی، فقیهان اسقاط جنین را پس از ولوج روح اجازه نمی دهند؛ ازاین رو تعیین دقیق زمان ولوج روح از منابع فقهی اهمیت دارد. در آیاتی از سوره مومنون و حج، مراحل رشد جنین وصف شده است. در روایات نیز اطلاعاتی درباره زمان ولوج روح وجود دارد. قول منتسب به مشهور فقیهان فریقین این است که روح در چهارماهگی در جنین حلول می کند، ولی فرضیه مقاله حاضر این است که در تعیین زمان ولوج روح، به دو دلیل نمی توان به گزارش های جنین شناسان اعتماد کرد. ازمنظر ادله شرعی نیز زمان حلول روح، پنج ماهگی است و این دیدگاه با زبان آیات و روایات تناسب دارد

    کلید واژگان: ولوج روح, دیه جنین, اسقاط درمانی, سقط جنین, مصلحت تقنین}
    Abolqasem Alidoust, Mohammad Ashayeri Monfared

    Breathing the divine spirit into fetus is a subject to which many injunctions of the law are allocated. Some of the injunctions have both monetary and penal aspects. According to the Article 716 of IPC, blood money for abortion depends on breathing the divine spirit into fetus. Also, according to the Article 720 of IPC, the calculation of blood money for the organs of fetus or the injuries sustained by fetus depends on breathing the divine spirit into fetus. The Islamic jurists do not allow abortion after breathing the divine spirit into fetus; therefore, it is important to determine the exact time of breathing of the divine spirit into fetus based on Islamic jurisprudential sources. The stages of development of fetus have been described in the verses of the Suras Al-Mu'minun and Al-Hajj. The Islamic traditions also provide some information about the time of breathing of the divine spirit into fetus. According to the words ascribed to the famous jurists of two Islamic sects, the divine spirit is breathed into fetus at the fourth month of pregnancy. However, according to the theory of the present article, for determination of the time of breathing of the divine spirit into fetus, one cannot trust on the reports of the embryologists for two reasons. On the view of the legal proofs, the divine spirit is breathed into fetus at the fifth month of pregnancy which is consistent with the language of the verses and Islamic traditions

    Keywords: Breathing the Divine Spirit, Blood Money for Fetus, abortion therapy, abortion, interest, legislation}
  • محمود اکبری*، زهرا افراسیابی
    سقط عمدی جنین علاوه بر اینکه از لحاظ قانونی جرم محسوب می شود، از جهت اخلاقی نیز ناپسند بوده و شرعا نیزحرام است، اما در شرایطی مانند ناقص الخلقه بودن جنین و بارداری منجر به خطر جانی برای مادر، قانون گذار با توجه به قواعدی چون نفی عسر و حرج و لاضرر، ماده قانونی تصویب کرده است که به موجب آن می توان در شرایطی ویژه سقط جنین کرد. در این مقاله سعی بر آن شده است با نگاهی نقادانه و تحلیلی، این مسیله از جهت لزوم یا عدم لزوم کسب رضایت پدر مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که در مواردی که خطر جانی برای مادر وجود داشته باشد، نیازی به رضایت پدر نیست، ولی در موردی مانند ناقص الخلقه بودن جنین، عسر و حرج و سختی بعد از تولد، متوجه زوجین، هر دوست. این مقاله با توجه به حقوق فرزند بر پدر در پی اثبات این مدعاست که اگر پدری بنا بر هر علتی، در خواست ادامه بارداری را داشته باشد، نباید سقط جنین پزشکی صورت گیرد. از این رو قانون گذار باید در ماده و تبصره قانونی در مورد عدم قید رضایت پدر تجدید نظر کند. این نوشتار با بهره گیری از ادله ای مانند نسب پدر، وجوب نفقه بر او، ولایت وی بر فرزندان، سرپرستی خانواده توسط وی و... به اثبات مدعای فوق پرداخته است.
    کلید واژگان: سقط جنین, جنین ناقص الخلقه, ولایت قهری, عسر و حرج, رضایت پدر}
    Mahmood Akbari *, Zahra Afrasyabi
    Deliberate abortion is immoral and forbidden by sharia. It is permitted, however, only in case there is risk in pregnancy or the possibility of the fetus’ anomalies. In the latter condition, the law protects motherhood by resorting to the ‘distress and constriction negation’ principle (usr-o-haraj). The article intends to take a critical look at the issue by exploring the necessity of the father’s consent to abortion, due to the fact that if the mother’s health and survival is at risk, the father’s consent is out of question, but when there is the risk of fetus’ anomalies and the application of ‘distress and constriction negation’ principle, both parents are involved. Here, we are discussing the child’s right of survival that the father has to abide by, and want to prove the fact that if the father disapproves, the therapeutical abortion must not be carried out. Hence the need to revise the law pertaining to the absence of the father’s consent. We have benefited from proofs such as the father’s kinship, his obligation for his family’s subsistence and guardianship.
    Keywords: Abortion, Fetus’ Anomalies, Absolute Guardianship, Distress, Constriction Negation, Fathers’ Consent}
  • مرجان صالحی

    سقط جنین انداختن جنین از رحم قبل از کامل شدن یا قبل از هفته بیستم حاملگی است. سقط جنین گاهی با تشخیص و دستور پزشک بوده و آن در جایی است که ادامه بارداری برای سلامتی مادر خطرناک و یا جنین ناقص باشد و گاهی بدون سبب و از روی عمد اتفاق می‌افتد که این مورد از طرف مکاتب اخلاقی، حقوقی و فقه اسلامی ناپسند و جرم و گناه شمرده شده است. در این مقاله سعی بر این داشته ایم مجازات های قابل اعمال در جرم سقط جنین در هر مرحله از آن و همچنین در انواع مختلف سقط مورد بررسی قرار گیرد ونیز سعی شده است تا در این خصوص نقاط مشترک عقاید ونیز تفاوت عقاید حقوق دانان به ویژه فقها را در خصوص نحوه ونوع مجازات سقط جنین مورد بررسی قرار دهیم وسرانجام بتوانیم به یک جمع بندی کلی در این راستا برسیم که مجازات جرم سقط جنین در هر مرحله از رشد جنین و نیز مجازات جرم مذکور از منظر مرتکبین آن هریک به چه نحو خواهد بود؛ وآیا قوانین جاری به طور مفصل وصحیح بدان پرداخته اند، یا آنکه نیازی جهت اصلاح وبازنگری در این قوانین به چشم خواهد خورد. با توجه به نگرش‌های متفاوتی که درباره ماهیت جنین وجود دارد، دیدگاه‌های متفاوتی از سوی فلاسفه اخلاق و مکاتب اخلاقی درباره درستی یا نادرستی سقط جنین اتخاذ شده است که در این مقاله سعی داریم به بررسی و شناخت سقط جنین از دیدگاه کیفری بپردازیم.

    کلید واژگان: سقط جنین, فقه امامیه, حمل, مادر, قتل عمد, دمیده شدن روح, وضع حمل}
  • محمدباقر مقدسی*، مهرانگیز روستائی

    نگرانی سیاست گذاران در دو دهه اخیر نسبت به کاهش رشد جمعیت کشور، موجب شد که طرح و سیاست های متعددی جهت تغییر این روند پیشنهاد گردد. قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (1400) بیانگر آخرین اراده قانون گذار جهت تغییر این روند است. این قانون در کنار تدابیر حمایتی و تشویقی، ممنوعیت ها و محدودیت های مختلفی در زمینه غربالگری، ارایه وسایل پیشگیری از بارداری، عقیم سازی و سقط جنین قانونی در نظر گرفته است. در کنار این موارد، همانند اغلب قوانین خاص، استفاده از تدابیر کیفری نیز مدنظر قانون گذار بوده و تلاش شده است از طریق آن، هدف اصلی تدوین کنندگان قانون یعنی افزایش جمعیت محقق شود. با این حال، مداخلات کیفری قانون گذار از جهات مختلف محل ایراد است. این ایرادها را می توان در یک تقسیم بندی، متوجه سیر تصویب قانون و مشکلات اجرایی آن دانست. جرم انگاری با مشارکت حداقلی نمایندگان و وضع قانون از مسیر اضطراری اصل 85 قانون اساسی، عدم توجه به قوانین پیشین که نتیجه آن تورم قوانین کیفری است، رجوع به در دسترس ترین ابزار یعنی مجازات و پیشتازی در کیفرگرایی در فقدان مطالعه تطبیقی تدابیر غیر کیفری، به سیر تصویب قانون برمی گردد. از سوی دیگر، ابهام در نوع ضمانت اجراها از جمله استفاده از واژگان تفسیربردار مانند «عمده»، «گسترده»، «وسیع»، «عوامل موثر»، «چرخه تجارت» و ذکر درجه مجازات بدون تعیین نوع مجازات هر درجه و نیز دشواری اجرای مجازات نسبت به اشخاص حقوقی، از مهم ترین ایرادهایی است که در مرحله اجرا، قانون را با چالش مواجه خواهد کرد. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی تلاش دارد مهم ترین چالش ها و ایرادهای مداخلات کیفری این قانون در مرحله تقنین و اجرا را شناسایی و معرفی نماید.

    کلید واژگان: جرم انگاری, قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت, سقط جنین, افزایش جمعیت}
    MohammadBagher Moghaddasi *, Mehrangiz Roustaie

    The Policymakers’ concern over the decline in the population growth in the recent two decades make several plans and policies be suggested to change this process. The Youthful Population and Protection of the Family Law (2021) presents the last will (intention) of the legislature to reverse this process. Besides the supportive and encouraging policies, this law has seen different prohibitions and restrictions in the realm of screening and supplying tools for fertility control (birth control), legal sterilization and abortion. Along with these cases, like the most specific rules (lex specialis) it has been considered criminal strategies by the legislature and has been tried for the primary purpose of those who codified the law i.e. the population growth to occur. However, the legislature’s criminal intervention from the different aspects encompasses problems (objectable). These problems can be for the process of codifying law and its executive problems from one division. Criminalization with the minimum participation of the assembly and legislation through the emergency route of article 85 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran, not paying attention to previous regulations resulting in the penal legislation inflation (the increase in the number of penal laws), referring to the most accessible tool i.e. sentencing and the vanguard of the punitiveness at the circumstance of the lack of the comparative study of the non-criminal strategies it goes back to the process of enacting laws. On the other side, the ambiguity in the type of sanctions including the use of interpretable vocabulary such as “substantial, comprehensive, vast, effective factors and the business circle” and determining the type of punishment to each degree and also the problem for enforcing punishment upon legal entities are of the most important problems that the law will face challenges in the stage of implementation. This note tries to realize and identify the most important challenges and the problems of the criminal interventions of the law in the stage of legislation and enforcement with a descriptive-analytic approach.

    Keywords: Criminalization, The Youthful Population, Protection of the Family Law, Abortion, Population growth}
  • مصطفی لطفی میامی

    سقط جنین، به معنی پایان دادن بارداری در هر مرحله ای است که زندگی نوزاد در جریان است. قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392 به حمایت از مادر و جنین و در مواد 716-717-718-719-720 به دیه جنین اشاره شده است. یکی از خصوصیت بزه سقط جنین این است که مجازات آن بر حسب اینکه جنین مربوط به کدام یک از دوران تکامل است متفاوت هست. نگاه (جامعه شناسی) از مصادیق علوم توصیفی است و نگاه (حقوقی) علوم هنجاری است. در جامعه شناسی وضعیت عادی جامعه در علوم جامعه شناسی و وضعیت غیر عادی جامعه تحت عنوان آسیب شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد. سقط جنین در بیشتر نظام های دنیا جرم انگاری شده است. در نظام کیفری ایران (سقط جنین)هم از منظر آسیب اجتماعی و هم از منظر جرم قابل بررسی است. منتهای مراتب جنبه های جامعه شناسی موضوع نمی تواند نسبت به جنبه کیفری قضیه بی تفاوت بماند.

    کلید واژگان: جنین, سقط جنین, جامعه شناسی, حمل, نطفه, مادر, وضع حمل}
  • اردوان ارژنگ*، ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، فاطمه علی زاده
    یکی از خواسته های فمینیست ها، مجاز دانستن و مشروعیت بخشیدن به سقط جنین است. ازآن رو که پای حق حیات دیگری در میان است، شاید پرچالش ترین مطالبه باشد. به همین سبب سعی کرده اند تا ادله متعددی را فرارو نهند. استناد به حق انتخاب، حق آزادی و نیز تمسک به حق شکوفایی استعدادهای زنان و همچنین با استمداد از حق تسلط انسان بر جسم و پیکر خویش، به دنبال نشاندن مدعای خود بر کرسی اثبات هستند. این جستار با نگاه و نگرش فلسفه فقه دانشی که متکفل بیان و تبیین پیشافقهی امور و مسایل فقهی است به نقار و نقاش در این مبانی، پرداخته و قدرت اثباتی این ادله را ضعیف و این استدلال ها را عقیم و کوشش ها را نافرجام دانسته و ناسازگاری این مبانی و ادله را با مبانی اسلام در فلسفه فقه، تبیین کرده است.
    کلید واژگان: حق, سقط جنین, فلسفه فقه, فمینیسم}
    Ardavan Arzhang *, Abolfazl Alishahi Qal&#, Ehjouqi, Fatemeh Alizadeh
    One of the demands of feminists is to permit and legitimize abortion. Because it is a matter of the right to life of another person, it is perhaps the most challenging demand. Therefore, attempts have been made to provide various reasons in this regard. Referring to the right to choose, the right to freedom, as well as adhering to the right to flourish women's talents and also seeking help from the right over one's own body, the feminists seek to prove their claim. This paper, taking a view of the philosophy of jurisprudence as a science that is responsible for extrajurisprudential explanation of the jurisprudential affairs, investigates these fundamental issues. It considers the proof of these reasons weak and neutral, deems such attempts unsuccessful, and explains the disagreement between such principles and reasons and Islamic principles of the philosophy of jurisprudence.
    Keywords: feminism, abortion, right, philosophy of jurisprudence}
  • طیبه قدرتی، عرفان حیدری*
    طبابت از ضروریات زندگی اجتماعی است و امر سلامت و جان انسان ها پیوسته یکی از دغدغه های مهم جوامع بشری است. انقلابی که تحقیقات علمی و اکتشافات جدید پزشکی در زمینه علم پزشکی به وجود آورده سوالات بیشماری را مطرح ساخته که فقهای اسلام نمی توانند درباره آنها سکوت اختیار کنند. از آن جهت که فقه پیوند عمیقی با زندگی انسان دارد، نتایج بحث و تحقیقات درباره این سوالات، در زندگی انسان ها موثر است. بنابراین بر علما و فقهای اسلام است که احکام این مسایل نو ظهور را که در زندگی انسان ها تاثیر گذارنداز لابه لای نصوص و قواعد شرعی بیرون کشیده و حکم الهی را در خصوص آن ها بیان کنند. بر این اساس با تکیه بر قواعد فقه می توان بسیاری از معضلات موجود در علم پزشکی را حل و فصل نمود و راه حل معتبر قابل قبول شرعی را پیش روی پزشکان متخصص متعهد قرار داد تا با استناد به ادله شرعی و با اطمینان خاطر به بررسی مصادیق موضوعات مشکل پرداخته و وجه شرعی آن را پیدا کنند و بدین ترتیب فقاهت و طبابت را هم دوش یکدیگر به پیش ببریم. در پژوهش حاضر برآنیم که نقش و تاثیر قاعده نفی عسروحرج بر حل مسایل نو پیدا در علم پزشکی و کارآمدی آن را تبیین نماییم.
    کلید واژگان: عسروحرج, پیوند اعضا, سقط جنین, تغییر جنسیت, اهدای جنین}
    Taybeh Ghodrati, Erfan Heydari *
    Medicine is one of the necessities of social life and the health and lives of human beings are constantly one of the important concerns of human societies. The revolution that has brought about scientific research and new medical discoveries in the field of medical science has raised countless questions that Islamic jurists cannot remain silent about. Because jurisprudence has a deep connection with human life, the results of discussion and research on these questions are effective in human life. Therefore, it is up to the scholars and jurists of Islam to take the rulings of these emerging issues that affect the lives of human beings out of the texts and rules of Sharia and to express the divine ruling on them. Based on this, by relying on the rules of jurisprudence, many problems in medical science can be resolved and a valid and acceptable Shari'a solution can be presented to specialized physicians to rely on Shari'a arguments and confidently examine examples of issues. Let them solve the problem and find its religious aspect, and in this way, we can carry out jurisprudence and medicine together. In the present study, we intend to explain the role and effect of the rule of negation of embarrassment on solving new problems in medical science and its efficiency.
    Keywords: Difficulty, Organ transplantation, abortion, Gender Reassignment, embryo donation}
  • رحمت الله رضایی*
    «آنانسفالی» نقیصه ای کشنده و لاعلاج است که به دلیل از بین رفتن بافت های عصبی مانع تشکیل جمجمه و مغز در جنین یا نوزادان مبتلا به این عارضه می گردد و در دوران جنینی و نیز در بدو تولد قابل تشخیص و شناسایی می باشد. تبیین جایگاه فقهی و حقوقی آنانسفالیک ها یکی از موضوعات چالشی حقوقی جزا است که نویسنده این نوشتار سعی کرده است به آن بپردازد. جنین دارای چنین عارضه ای یک جنین ناقص الخلقه به حساب آمده و تحت شرایطی، سقط درمانی آن جایز می باشد. همچنین نوزادان آنانسفالیک به-دلیل عقب افتادگی و اختلال شدید ساختاری بافت های عصبی عمر خیلی کوتاهی دارند، لیکن این وضعیت آنها در حکم مرگ مغزی یا حیات غیر مستقر قرار نمی دهد. با این وجود، وضعیت این افراد با حالت جنون و احکام جاری بر آن قابل تطبیق است.
    کلید واژگان: آنانسفالی, مرگ مغزی, جنون, سقط-جنین}
    Rahmatollah Rezaei *
    "Anencephaly" is a fatal and incurable defect that due to the destruction of nerve tissue prevents the formation of the skull and brain in the fetus or infants. This can be recognized during the fetal period and at birth. Explaining the jurisprudential and legal status of anencephaly is one of the topics of criminal law challenge that the author of this article has tried to address. A fetus with such complications is considered a malformed fetus, and under certain conditions, medical abortion is permissible. Anencephalic infants are also very short-lived due to retardation and severe structural disorders of nerve tissue, but this does not mean that they are brain dead or uninhabited. However, the situation of these people is compatible with the state of insanity.
    Keywords: Anencephaly, Brain Death, Insanity, abortion}
  • صالحه خدادادی*، بهاره برومند امین

    از آنجا که زنان به عنوان افراد آسیب‌پذیر اجتماعی نسبت به مردان در معرض بزه‌دیدگی بیشتری قرار می‌گیرند؛ لذا حقوق و جایگاه زنان در ادیان و مذاب مختلف سال‌هاست که به‎طور جدی و علمی مورد تحلیل و بررسی پژوهشگران قرار گرفته‎ و وضع و اجرای قوانین حمایتی از گروه و نوع مجازات مرتکبین جرایم علیه زنان، باتوجه به گسترش جرایم ارتکابی علیه آنان، بیش از پیش احساس شده است. فقدان قوانین حمایتی از زنان بزه‎دیده و ضعف قوانین اجرایی جزایی برای مرتکبین جرایم علیه زنان و عدم ضمانت اجرایی در خصوص قوانین موجود، دو چالشی است که در حال حاضر جامعه با آن روبرو است؛ لذا در این مقاله سعی شده است مجازات مشخص شده چهار جرم ارتکابی علیه زنان با عناوین قاچاق و تجاوز علیه زنان، عدم پرداخت نفقه و سقط جنین در دو منبع فقه و حقوق جزای اسلامی مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد. باتوجه به پیش‌فرض انطباق قوانین بر منابع دینی، سوال این است که میزان انطباق یادشده به‎خصوص با تغییر شرایط فرهنگی، تا چه میزان است. روش تحقیق در این مقاله، به‎صورت کتابخانه‌ای است که با تحلیل و پژوهش در منابع دست اول مانند انواع کتب فقهی و حقوق جزا و مقالات پژوهشی مرتبط با موضوع مقاله، انجام شده‌ است. به‌نظر می‌رسد با توجه به تنوع آراء فقهی فقها و الزام به مضیق بودن قوانین، زاویه بعضا قابل‌توجهی بین احکام مجازات جرایم در منابع فقهی و قوانین موضوعه در حقوق جزا وجود دارد که می‌تواند امکان بازنگری مجدد را برای مقنن حکیم فراهم ‌کند.

    کلید واژگان: قاچاق زنان, تجاوز به زنان, عدم پرداخت نفقه, سقط جنین, فقه و حقوق جزای اسلامی}
    Saleh Khodadadi *, Bahareh Boroumand Amin

    The rights and status of women in different religions have been seriously and scientifically analyzed by researchers for many years. In the present article, the aim is to examine and compare the identified punishments of four crimes against women with the titles of trafficking and rape against women, non-payment of alimony and abortion in two sources of jurisprudence and Islamic criminal law. Given the presupposition of conformity and laws on religious sources, the question is to what extent this conformity, especially with changing cultural conditions. The research method is a library with analysis and research on first-hand sources; such as jurisprudential books and criminal law and research articles related to the subject of the article It seems due to the diversity of jurisprudential opinions of jurists and the need for tight rules, there is a significant difference between the sentences of punishment for crimes in jurisprudential sources and the relevant laws in criminal law; which can allow the legislator to reconsider.

    Keywords: Trafficking in women, rape of women, non-payment ofalimony, abortion, jurisprudence, Islamic criminal law}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال