به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « governmental Jurisprudence » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه «governmental Jurisprudence» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • سعید اشیری*

    این مقاله در پی ارائه ی پاسخ به این پرسش اصلی است که با رویکرد مطالعات میان رشته ای و با استفاده از الگوی خادم - مخدوم، چگونه می توان از نقاط مشترک و دستاوردهای میان مطالعات گفتمان (به مثابه خادم) با دانش فقه (به مثابه مخدوم) سخن گفت؛ بر این پایه، مطالعات گفتمان در توسعه ی دستگاه روش شناختی اصول فقه می تواند موثر باشد، از جمله در شناخت فرآیند تکون معرفت در منطق فهم دین و توسعه ی معنایی مبحث دلالت، موجب توسعه ی مباحث و استفاده از ظرفیت های این مطالعات شود. مطالعات گفتمان، امکان توسعه ی فقه اجتماعی را با تمرکز بر شناخت تغییرات اجتماعی، توسعه ی شناخت عرف و توسعه ی موضوع شناسی فراهم خواهند کرد. این مقاله با طرح «شان گفتمانی ولی فقیه» به مهم ترین دستاوردهای مطالعات گفتمان در فقه حکومتی پرداخته است.

    کلید واژگان: منطق فهم دین, روش شناسی, روش شناسی ارتباطات, مطالعات گفتمان, فقه, فقه حکومتی, مطالعات میان رشته ای}
    Saeed Ashiri*

    This article addresses the main question that by using the service provider-served model in interdisciplinary studies, how can we talk about common areas and achievements between discourse studies (service provider) and Fiqh (served) knowledge.Based on this, discourse studies can be effective in the methodological development of the principles of jurisprudence, including in understanding the process of creating knowledge in the logic of understanding religion and the semantic development of the subject of denotation. Discourse studies will enable the development of social jurisprudence by focusing on the recognition of social changes, the development of the knowledge of customs and the development of thematics.This article has discussed the most important achievements of discourse studies in governmental jurisprudence by stating discourse creation in the theory of Guardianship of the  Fiqh (Islamic Jurist).

    Keywords: Discourse Studies, Jurisprudence, Governmental Jurisprudence, Interdisciplinary Studies}
  • مسعود فیاضی *، روح الله محمدی

    بر اساس اصل چهارم قانون اساسی همه قوانین و مقررات کشور باید بر اساس اسلام باشد. اقتضای عمل به این اصل اتخاذ راهبرد تقنین مبتنی بر شرع است، اما شورای نگهبان عملا بر اساس راهبرد عدم مغایرت با شرع عمل می‌کند. دلیل آن هم این است که علوم دینی از جمله فقه، یا علم مورد نیاز مواجهه با مسایل مزبور و در نتیجه راه حل اصلی را تولید نکرده‌اند یا مواجهه آنها با این مسایل به صورت تک‌نگاری و صرف نظر از پیامدهای اجتماعی و ارتباطات گسترده مسیله با ساحتهای مختلف جامعه و به اصطلاح در قالب فقه مستحدثات بوده است. برای رفع این نقیصه، اندیشمندان ایده فقه نظام را مطرح کرده‌اند. از این جهت مباحث مختلفی در این سالها بین حوزویان در خصوص چیستی فقه نظام و کارکردش مطرح شده است. اما نظرات مطرح شده، از انسجام و جامعیت کافی برخوردار نیست و در بسیاری موارد نیز وارد قلمرو علوم انسانی شده است. مضافا اینکه هر یک از این نظرات در مقام عمل کارآمدی خود را ثابت نکرده است. در این مقاله تلاش شده است، نظرات مختلف در مورد فقه نظام مطرح شده و ضمن نقد مختصر آنها تعریف مختار از فقه نظام ارایه گردد.

    کلید واژگان: فقه نظام, علوم انسانی اسلامی, نظامات اجتماعی, نظامات حکمرانی, فقه حکومتی}
    MASOUD FAYAZI *, Ruhollah Mohammadi

    The systematic jurisprudence has been proposed among the jurists as a jurisprudence that can meet the needs of government and society. Many differences in its definition among thinkers are mostly due to incorrect perception of Islamic humanities and its relationship with jurisprudence. For this reason, by developing a concept of jurisprudence from minor jurisprudence to major jurisprudence, some have tried to put the issues related to humanities in this regard under the umbrella of jurisprudence and call it the systematic jurisprudence. In this article, after reviewing the existing perceptions of the systematic jurisprudence, the systematic jurisprudence is introduced as a jurisprudence whose approach is systematic, it is a subset of government jurisprudence, the division of issues in it is based on social systems and governance, social systems and governance in it are produced by the Islamic humanities, not by itself, it has systematic features such as coherence and interaction between components, and finally, in each of these areas, there is a general unity that acts as the spirit that governs all the rules and identifies them.

    Keywords: The systematic jurisprudence, Islamic humanities, Governmental jurisprudence, Government rules, Social systems, Systems of governance}
  • محمدرضا کیخا*، مجتبی سرگزی، امیر بارانی
    بر خلاف حکومت های غیردینی که تنها دغدغه تامین رفاه دنیایی شهروندان خود را دارند، حکومت اسلامی علاوه بر آن، وظیفه دارد شرایط مناسب برای دین داری را نیز تامین نماید. ارتداد، منکری است که غیرمستقیم در قوانین ایران جرم انگاری شده است و ضرورت پیشگیری از آن، بدین جهت است که می تواند نظم اجتماعی را مختل سازد و جایگاه والای دین را تضعیف نماید و سعادت شهروندان اسلامی را از حیث روحی به خطر بیندازد.
    پیشگیری قاطعانه شارع مقدس از منظر کیفر در قبال ارتداد، حکایت از اهمیت بالای مقابله با این جرم دارد؛ ولی مستفاد از روح حاکم بر قوانین اسلام و سیره ایمه اطهار: در جهت تقابل با مقوله ارتداد، این مطلب است که ابتدا از روش های پیشگیرانه وضعی و اجتماعی استفاده گردد و در نهایت با پیشگیری کیفری اتمام حجت شود؛ مقاله حاضر با تکیه بر روش کتابخانه ای و تحلیلی به بررسی وظیفه تربیتی حکومت در این راستا و نیز جنبه های پیشگیرانه اجتماعی پرداخته و با احصاء علل ارتداد در چهار دسته کلی، راه کارهایی هشت گانه ارایه نموده تا حکومت اسلامی با به کار بستن آن، بتواند موجبات کاهش دین گریزی و جرم ارتداد را فراهم آورد.
    کلید واژگان: حکومت, پیشگیری از جرم, ارتداد, مرتد, تعزیر, دولت و فقه حکومتی}
    Muhammad Reza Kaykha *, Mujtaba Sargazi, Amir Bārāni
    nlike non-religious governments, which are only concerned with providing the worldly welfare of their citizens, the Islamic government, in addition to that, has the duty to provide suitable religious atmospheres. Apostasy is a sin that is indirectly criminalized in Iran's laws, and it is necessary to prevent it because it can disrupt social order, weaken the lofty status of religion, and endanger the spiritual well-being of Muslim citizens.
    The decisive prevention of the holy Lawgiver from the point of view of punishment for apostasy indicates the tremendous importance of confronting this crime. However,  what can be concluded from the the laws of Islam and the normative conduct of the imams, in order to confront apostasy, is that preventive social and legislative methods should be used first, and finally, if no other measures work to prevent it, the apostate should be subjected to capital punishment. The present article, relying on the library and analytical method, examines the educational duty of the government in this regard, and by highlighting the causes of apostasy under four general categories, it presents eight solutions so that the Islamic government may, by applying them, reduce apostasy and the renunciation of religious beliefs.
    Keywords: Government, Crime Prevention, Apostasy, apostate, Discretionary punishment, government, governmental jurisprudence}
  • خدیجه افشین*
    پیشرفت و توسعه جامعه انسانی سبب بروز نیازهای جدید به ویژه در عرصه موضوعات اجتماعی می گردد که ضرورت پاسخ گویی به آنها با حفظ مقاصد الشریعه در صورتی که مصلحت محرز گردد، مورد تایید شرع است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دنبال پاسخ گویی به این پرسش اساسی است که: مصلحت عمومی چه جایگاهی در احکام استصلاحی دارد که منتج به فقه حکومتی فرامذهبی می شود؟ یافته های پژوهش نشان می دهد گسترش اجتماع انسانی بالتبع پرداختن به مسایل مستحدثه که مبتنی بر مصلحت عمومی هستند را می طلبد. در این راستا به کاربستن استصلاح ضابطه مند که تحت حاکمیت روح شریعت قرار دارد، شرعی و عقلی است و لذا این گونه کارکرد استصلاح از صغریات سنت و یا عقل به شمار می آید که احکامی اجتماعی دایرمدار مصالح عامه را صبغه فرامذهبی می بخشد و بنابراین گرچه استصلاح منبعی غیرمنصوص است، لکن سازوکاری است که کلیت شریعت بر آن حکومت داشته و بر همین اساس است که برخی فقهای امامیه در موضوعاتی نظیر بیمه، احتکار و مالکیت معنوی و قانونگذاران در مباحث منافع عمومی و مسایل مستحدثه حقوقی که جنبه حکومتی دار ند به اتکای مصالح عامه، استصلاح را در قالب سنت و یا عقل به کار می بندند.
    کلید واژگان: استصلاح, فقه حکومتی, موضوعات اجتماعی و حکومتی, مصالح عامه, فرامذهبی, روح شریعت}
    Khadijeh Afshin *
    The progress and development of human society causes new needs, especially in the field of social issues, the need to meet them while maintaining the purposes of Sharia is accepted by the Sharia, if the expediency is approved. The present study is aimed at answering the basic question that: What is the place of public expediency in the rules of Istislah that result in trans-religious governmental jurisprudence? Research findings show that the expansion of human society requires dealing with emerging issues that are based on the public expediency. Therefore, applying systematic Istislah under the authority of the spirit of Sharia is legal and rational and thus this kind of application of Istislah is from the presumptions of Sunnah or rationality that gives the social rulings based on public expediency a trans-religious character, so although Istislah is an unspecified resource, it is a mechanism generally governed by Sharia. Therefore, some Imami jurisprudents in subjects such as insurance, hoarding and intellectual ownership, and the legislator in  issues like public expediency and emerging legal issues that have a governmental aspect, relying on the public expediency, use Istislah in the form of tradition or reason.
    Keywords: Istislah, governmental jurisprudence, Social, Governmental Issues, Public Expediency, Trans-religious, The spirit of Sharia}
  • مجتبی الهی خراسانی*، علی ثناگو

    توسعه معابر و خیابان ها و در مجموع، شبکه های ارتباطی، استخوان بندی شهرها هستند و به عنوان یکی از اصلی ترین عوامل شکل دهی ساختار شهر به شمار می روند و رشد، پویایی، اقتصاد شهر و کلیه فعالیت های ساکنان یک شهر، ارتباط روشنی با شبکه معابر دارد. با توجه به پیشرفت جوامع و گسترش شهرنشینی و بروز مشکلات و محدودیت های بسیار در بافت های ناکارآمد شهری، نیاز است سیاست گذاری و برنامه ریزی و اجرای طرح های عمومی و عمرانی توسعه معابر صورت پذیرد. اما در مسیر اجرای توسعه معابر شهری جهت تامین منافع شهروندان، با حقوق و منافع اشخاص در حوزه ملکیت و منافع و حقوق مرتبط تعارضاتی ایجاد می شود که همواره سازش پذیر نیست و نیازمند مبنایی فقهی برای حل آن تعارضات است. راه حلی مناسب برای حل این تعارضات، خوانش «قاعده لاضرر» با رویکرد ولایی  حکومتی توسط امام خمینی و آیت الله سیستانی است. قاعده لاضرر در این خوانش، نمایانگر اختیارات و وظیفه حاکم شرع در نفی ضرر از عامه است و در این خوانش، شهرداری به عنوان بازوی اعمال حاکمیت و ماذون از آن ناحیه است و در مسیر عملیات توسعه، نه اینکه حق دارد بلکه وظیفه تعریض معابر دارد و شهرداری موظف است برای رفع تعارض حقوق خصوصی و منافع عمومی، هر کجا که نفی ضرر از عامه ثابت شود به نفع حقوق و منافع عمومی اقدام کند، گرچه به ضرر حقوق و منافع خصوصی باشد. نتایج حاصل از این دیدگاه، حقوق عموم شهروندان را بهتر و بیشتر تامین می نماید و طرح مصوب شهرداری در فرض دارا بودن شرایط قانونی و تصویب بالاترین مقام این نهاد، همان حکم حکومتی است.

    کلید واژگان: تعریض معابر, منافع عمومی, تعارض حقوق و منافع, قاعده لاضرر, حکم حکومتی, امام خمینی, آیت الله سیستانی}
    Mojtaba Elahi Khorasani *, Ali Sanagou

    The development of passageways, streets and communication networks are the framework of cities in general. They are one of the main factors shaping the structure of the city that play the role of its vital arteries. There is a clear relationship between the development of the city, the growth of its land price, the dynamics and economy of the city, and all the activities of the inhabitants of the city with the passageways network. The development of societies, the expansion of urbanization, and the emergence of many problems and restrictions in inefficient urban contexts, have created the need for policy-making, planning, and the implementation of public and development projects in the urban context. To solve this challenge, improvement and renovation plansconsider widening the passages as one of the appropriate solutions. Regarding the implementation of the principles and rules of these plans or not, there is a conflict between public rights and interests and private rights and interests of individuals. In this study, the reading of ‘LāḌarar’ maxim with the approach of the governmental jurisprudence of Imam Khomeini and Ayatollah Sistani is introduced as the appropriate criterion for solving this conflict.According to this theory, the maxim of ‘LāḌarar’ represents the authority and duty of the Islamic judge (ḥākim al-sharʻ) in denying harm (ḍarar) to the public.Accordingly, there is no doubt that the municipality has public power, but based on the theory of governmental jurisprudence, the municipality is appointed by the guardian-jurist (walī al-faqīh) as the arm of governing. In the course development process, the municipality does not have the right but the duty to widen the passageways. To resolve the conflict between private rights and public interests, the municipality is obliged to act in favour of public rights and interests wherever the denial of harm (ḍarar) to the public is proven, even if it is to the detriment of private rights and interests. The results of this view provide better and greater protection for the general rights of citizens and in cases of refusal and withdrawal, there is no need for a governmental decree, because the plan approved by the municipality, assuming it has legal conditions and the approval of the highest official of this institution, is the same as the governmental decree of the ruler.
    Keywords: Widen the Passageways, Urban Management, Conflict of Rights and Interests, the ‘lā ḍarar’ Maxim, Governmental Decree, Governmental Jurisprudence, Ayatollahs Khomeini and Sistani.

    Keywords: Widen the Passageways, Urban Management, Conflict of Rights, Interests, the ‘lā ḍarar’ Maxim, Governmental Decree, governmental jurisprudence, Ayatollahs Khomeini, Sistani}
  • حسن رضازاده مقدم، عباسعلی سلطانی*، محمدتقی فخلعی

    اجرای احکام شرعی و تصدی امور مهم و عمومی جزء وظایف حاکم شرع یا مجتهد جامع الشرایط است و اقدام خودسرانه و بدون اذن حاکم شرع آحاد جامعه در این امور پسندیده نیست. احکامی چون حدود در فقه وجود دارد که در بدو امر به نظر می رسد اجرای آن ها برای مردم عادی جایز شمرده شده، درحالی که در حیطه عمل عموم قرار گرفتن آن ها به هرج ومرج در جامعه انجامیده و ظاهرا مغایر نظم عمومی است. این نوشتار با بررسی مصداقی شماری از این احکام در پی پاسخ گویی به این سوال است که آیا سپردن آن ها به دست عموم با نظم عمومی مغایرت دارد یا خیر. نتیجه به دست آمده اینکه این قبیل احکام در ظرف  عدم استقرار حکومت اسلامی و سیطره فقه فردی و  ترجیح مصالح شخصی بر مصالح عمومی، صادر شده است. اما در شرایط استقرار حکومت صالح اسلامی و سیطره فقه اجتماعی و سیاسی، در برابر احکام حکومتی محکوم است. برخی از احکام مغایر نظم عمومی نیز از باب اضطرار صادر شده و مقید به شرایط اضطرار است. اثبات این نکته که هرجا فقهای عظام، جز برخی معاصران، از «نظام» یاد کرده اند مقصودشان نظم عمومی است نیز از دستاوردهای این پژوهش است که به صورت کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی تدوین شده است.

    کلید واژگان: نظم عمومی, مغایرت با نظم عمومی, احکام مغایر نظم عمومی, فقه حکومتی, اذن حاکم}
    Hassan Reza Zade Moghaddam, Abbas Ali Soltani *, Mohammad Taghi Fakhlaei

    Execution of religious precepts and managing the important and public affairs is among the duties of the sharia ruler or the highly qualified religious jurist and the arbitrary action as to these affairs by members of society without the authorization of sharia ruler is not acceptable. There are precepts in the Islamic jurisprudence including prescribed punishments whose execution by ordinary people, at first sight, appears to be permitted while if they fall within the competence of the public, this leads to chaos in the society and is, apparently, against public order. The present paper, through case studies on a number of such precepts, seeks to answer the question whether assigning them to the public contradicts the public order or not. The conclusion is that such precepts were issued at a time when the Islamic state was not established and the individual jurisprudence prevailed and private interests were preferred over public interests. However, in situations the righteous Islamic state is established and the social and political jurisprudence prevails, the precepts of the governmental jurisprudence are given priority over the above said precepts. Some precepts which contradict the public order and have been issued due to necessity are restricted to exigent circumstances.  Proving the point that whenever the great jurists have mentioned order they have intended public order is also an achievement of this research which has been performed using library tools and through descriptive-analytical method.

    Keywords: public order, contradiction with public order, precepts contradicting the public order, governmental jurisprudence, the ruler’s authorization}
  • مجید نورزاد کوهساره، حمید مسجدسرایی*

    نظریه «فقه نظامات اجتماعی» برای اولین بار توسط شهید صدر(ره) در کتاب «اقتصادنا» تبلور یافته و به عنوان رویکردی جدید در تفقه معرفی گردیده است که در آن مجتهد اسلامی، متفاوت از نگاه خرد و فردی، به فقه و مقوله ی اجتهاد، با یک نگاه سیستمی و مجموعی در پی تحلیل مسایل فقهی برآمده و در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی بر می آید؛ لذا همچنان که فقه فردی و متعارف، متکفل بیان احکام و تکالیف فردی بوده و رسالت دینی شدن افعال و رفتار آحاد مکلفان را بر عهده دارد، فقه نظام نیز - ضمن مستظهر بودن به بنای عقلا و منطقه الفراغ به عنوان یکی از عناصر اصلی این رویکرد - متکفل استنباط احکام ساختارها و مناسبات حکومتی و اجتماعی در راستای اداره و مدیریت دینی و الهی جامعه می باشد. بنابراین فقه نظام، یک رویکردی است حکومت ساز و اجتماع پرور و حاکمیت آفرین در عرصه ی فقاهت و اجتهاد، که رقبایی را به همآوردخود می خواند و به ستیز با آنها می پردازد. «فقه سکولار» و «فقه اجتماعی» به عنوان دو رویکرد اصلی در مقابل رویکرد «فقه نظام» مطرح می باشند که این مقاله با تاکید بر بازخوانی این دیدگاه ها و طرح اشکالات وارده بر رویکرد فقه نظام و نقض آنها، به این نتیجه اصرار می ورزد که تمامی رویکردهای مقابل، مردود بوده و توان صف آرایی در برابر رویکرد ادعایی را ندارند.

    کلید واژگان: شهید صدر(ره), فقه نظام, فقه حکومتی, فقه اجتماعی, فقه سکولار, رویکردهای رقیب}
    Majid Nourzad Kohsareh, Hamid Masjedsaraei *

    Firstly, the theory of "jurisprudence of social systems" was crystallized by Shahid Sadr in the book Iqtisaduna (Our Economics) and has been reported as a new approach in jurisprudence, in which the Islamic mujtahid, different from the micro and individual view, to jurisprudence and the category of ijtihad, with a systematic and comprehensive view seeks to analyze jurisprudential issues. He or she seeks to infer the "social systems" from religious sources. Therefore, as individual jurisprudence is responsible for expressing individual rules and duties and is responsible to religionize the actions and conduct of individuals in the jurisprudence of the system, while relying on the Rationalists' decision and the mantaghat-al-faragh. As one of the main elements of this approach, the jurisprudence of the system is responsible for infering the rules of governmental and social structures and relations in order to administer the religious and divine management of society. Therefore, the jurisprudence of the system is an approach that creates the government, society and sovereignty, and in the field of jurisprudence and ijtihad, it competes with its rivals."Secular jurisprudence" and "social jurisprudence" are considered as the two main approaches in front of the "jurisprudence of the system" approach. This article, by emphasizing the re-reading of these views and proposing the problems and disadvantages of the approach of the jurisprudence of the system in order to violate them, insists on the conclusion that all the opposite approaches are rejected and do not have the power to resist in front of the claimant approach.

    Keywords: Shahid Sadr, Jurisprudence of system, Governmental Jurisprudence, Social jurisprudence, Secular jurisprudence, Rival approach}
  • ساحت های اجتماعی در مکتب فقهی حله
    محبوبه حسینی، عذرا انتخابیان، محسن رزمی

    ساحات اجتماعی یک مکتب در یک برهه تاریخی چگونه ترسیم می‌شود و فقها چه نقشی می‌توانند در این ساحات ایفا کنند؟ این تحقیق برای رسیدن به پاسخ این مساله، در الگوی مکتب فقهی حله، با رویکرد توصیفی تحلیلی، گزارش های تاریخی و گزاره‌های فقهی و اصولی را بررسی می‌کند. این جستار ابتدا پدیده‌های اجتماعی که در برابر فقهای مکتب حله قرار داشت را ترسیم می‌کند؛ پدیده‌هایی نظیر جنگ مغول، قیام‌های مردمی علیه مغول، منجی‌گرایی، قبیله‌گرایی، تکثر ادیان و مذاهب، موقعیت جغرافیای سیاسی و اقتصادی حله و پیشینه جایگاه اجتماعی فقهای حله. سپس آثار و فعالیت‌های علمی و عملی فقهای حله در ساحت اجتماعی را با عنایت به این فضا رصد می‌نماید. حاصل این رصد، استنتاج چهار ساحت «معنویت»، «آموزش»، «عقل‌گرایی استدلالی» و «تعامل اجتماعی» و انحاء و انواع آنها است. در تحلیل نهایی بیان می‌شود که فقها با توجه به مبانی شریعت و اصول اعتقادی، توفیق اصلاح و ارشاد اجتماعی را یافتند به گونه‌ای که نسبت به بسیاری از دستاوردهای حکومتی و اجتماعی رقیب، اصولی‌تر و گسترده‌تر بود. این توفیق، توفیق مضاعف و متقابل دیگری به همراه داشت و آن پویایی و توسعه فروع فقه، اصول فقه و مبانی کلامی فقه شیعه است.

    کلید واژگان: مکتب فقهی حله, علامه حلی, فقه الاجتماع, فقه حکومتی, مناسبات اجتماعی فقه, تاریخ فقه, عقل گرایی استدلالی}
    Social aspects in juridical school of Hillah
    mahboobe hosseini, ozra entekhabian, mohsen razmi

    How are the social aspects of a school depicted at a historical juncture, and what role can jurists play in these aspects? In order to reach the answer to this question, in the model of juridical school of Hillah, with a descriptive-analytical approach, it examines historical reports and jurisprudential and principled propositions. This essay first depicts the social phenomena that stood in front of the jurists of the Hillah school; Phenomena such as the Mongol War, popular uprisings against the Mongols, saviorism, tribalism, the multiplicity of religions and sects, the political and economic geographical location of Hillah, and the background of the social status of the Hillah jurists. Then he observes the scientific and practical works and activities of the jurists of Hillah in the social aspects with regard to this space. The result of this observation is the inference of the four aspects of "spirituality", "education", "reasoning rationalism" and "social interaction" and their types and varieties. In the final analysis, it is stated that the jurists, according to the principles of Sharia and doctrinal principles, succeeded in reforming and social guidance in a way that was more principled and broader than many rival governmental and social achievements. This success brought with it another double and reciprocal success, and that is the dynamism and development of the branches of jurisprudence, the principles of jurisprudence and the theological(kalam) foundations of Shia jurisprudence.

    Keywords: juridical school of Hillah, Allameh Hilli, Social Jurisprudence, Governmental Jurisprudence, Social Relations of Jurisprudence, History of Jurisprudence, Argumentative Rationalism}
  • سید علی ربانی موسویان*

    رمزارزها از جمله بیت کوین از ثمرات توسعه فناوری اطلاعات در نظام مالی بین المللی و حتی داخلی در دهه اخیر می باشند که منافعی همچون توسعه مبادلات ارزی بین المللی و ارزان شدن در مقابل چالش هایی همچون توسعه جرایمی مانند پولشویی و نقض نظم اقتصادی و مالی کشورها را با خود به همراه داشته اند. در تحقیق حاضر که به روش توصیفی- تحلیلی است؛ از منظر فقه فردی، رمزارزها یک نوع مال بوده، معاملات آنها ربوی و غرری نیست و بنابراین، در صورتی که مبنای معاملاتی رمزارزها از منظر شرعی صحیح باشد، مبادله رمزارزها از منظر شرعی  مباح است. اما در صورتی که مبنای معاملاتی رمزارزها مشروعیت نداشته باشد، معامله آنها باطل و حرام است. از منظر فقه حکومتی اما وضعیت مبادلاتی رمزارزها متفاوت است. نتیجه تحقیق حاضر بدین صورت است که به استناد ادله ای مانند قاعده لاضرر، قاعده احترام و قاعده حفظ نظام و قاعده اقدام و قاعده عدالت که همگی مانع از اجرای سیاست های نادرست پولی و افزایش بی رویه حجم پول در نظام اقتصاد اسلامی می شوند، مقتضی است تا زمانی که از طرف حاکمیت، نظم حقوقی برای کنترل رمزارزها در اقتصاد کشور ترتیب داده نشده، از معاملات در زمینه رمزارزها جلوگیری کرد.

    کلید واژگان: رمزارز, فقه حکومتی, فقه فردی, لاضرر, حفظ نظام}
    Seyed Ali Rabbani Mousaviyan *

    Within the past decade, cryptocurrencies, including Bitcoin, have been among the resultants of information technology development in the international and even internal financial system which have had benefits such as the expansion of international currency exchanges and cheeping against challenges like increase in a number of crimes like money laundering and violations of financial and economic order of the countries. From the individual jurisprudence point of view, the cryptocurrencies are considered as a kind of property and their transactions are not usorious and uncertain (Gharar); therefore, if the trading base of cryptocurrencies is correct from the jurisprudential point of view, the exchange of cryptocurrencies is permissible in legal terms. But if the trade base of cryptocurrencies is not legitimate, their trade is void and forbidden. From the point of view of governmental jurisprudence, however, the status of cryptocurrencies exchanges is different.  In accordance with no harm, respect, government system maintannace, action (Iqdam), and justice principles, all of which prevent the implementation of inappropriate monetary policies and the excessive increase in the amount of money in the Islamic economic system, it is essential that their trading is prevented until a legal system for the control of cryptocurrencies have been created by the government in the economy of the country.

    Keywords: : cryptocurrencies, Governmental Jurisprudence, individual jurisprudence, no harm principle, government system maintanance}
  • عبدالحسین خسروپناه، مجید رجبی*
    از آنجا که امروزه با نیازها و پرسش های گوناگونی در عرصه حکومت و جامعه اسلامی مواجه هستیم، لازم است فقه الاجتماع دارای نظام فکری منسجمی باشد، بی توجهی به سازمان دهی فقهی در این عرصه، فقه را در دنیای جدید، منفعل و تابع ساختارها و راهبردهای موجود خواهد کرد. در این نوشتار تلاش شده تا با سازمان دهی به موضوعات، محمولات و رویکردها و روش های اجتهادی فقه الاجتماع، نظم مناسبی به این بخش تاثیر گذار از فقه داده شود. بر این اساس، سامان دهی فقه الاجتماع در ساحت گستره و روش شناسی و فرایند شکل گیری فقه الاجتماع بر اساس الگوی حکمی ۔ اجتهادی و نسبت مبانی، اهداف، اصول اجتماعی و علوم اجتماعی اسلامی با فقه الاجتماع و فقه نظام اجتماعی اسلام تبیین شده است. توسعه در موضوع به معنای مکلف شدن جامعه، حکومت و تاریخ در خطابات شرعی و توسعه در حکم به معنای عمومیت احکام نسبت به رفتارها، راهبردها و ساختارها در کنار اصلاح رویکرد حکومتی به فقه به معنای مصلحت اسلام و مسلمین و تبیین الگوی حکمی۔ اجتهادی برای کشف احکام اجتماعی اسلام در شیون مختلف رفتاری، راهبردی و ساختاری اش، از ویژگی های مهم فقه الاجتماع مطلوب است.
    کلید واژگان: فقه الاجتماع, گستره فقه الاجتماع, الگوی حکمی ۔ اجتهادی, روش شناسی فقه الاجتماع, فقه حکومتی}
    Abdolhossein Khosropanah, Majid Rajabi *
    It is necessary for social jurisprudence to have a coherent intellectual system, since we are facing various needs and questions in the field of government and Islamic society today. Ignoring jurisprudential organization in this arena will make jurisprudence passive in the new world, subject to existing structures and strategies. In this paper, through organizing the issues, predicates, approaches, and ijtihad methods of social jurisprudence, an attempt has been made to give a proper discipline to this effective part of the jurisprudence. Accordingly, the organization of social jurisprudence in the field of scope and methodology and the process of forming social jurisprudence based on the mandatory-ijtihad model and the relation of principles, goals, social principles and Islamic social sciences with the jurisprudence of society and the jurisprudence of the social system of Islam have been explained. Some of the most important features of an ideal social jurisprudence are, development in the subject in the sense of the obligation of society, government, and history in religious discourses, development in judgment in the sense of the generality of the rulings in relation to behaviors, strategies and structures along with reforming governmental approach to jurisprudence in the sense of interest of Islam and Muslims, and finally explaining a mandatory-ijtihad model to discover the social rulings of Islam in its various behavioral, strategic, and structural aspects.
    Keywords: Social jurisprudence, the scope of social jurisprudence, mandatory-ijtihad model, methodology of social jurisprudence, governmental jurisprudence}
  • اصغرآقا مهدوی، سید یوسف علوی وثوقی، علی خلف خانی
    علوم اجتماعی از جمله فقه، دانش هایی بر پایه اعتبارات بشری هستند که به تنظیم و مدیریت زندگی اجتماعی انسان می پردازند. از این منظر فقه می تواند مقوم الگوهایی برای مدیریت کلان جامعه اسلامی باشد. به نظر می آید توقف فقه در سطح تفقه فرد محور، ظرفیت و کارکرد لازم برای مدیریت اجتماعی را نخواهد داشت. وصول به این اندیشه فقهی از جانب برخی فقها مرهون بسط و تکامل دستگاه اجتهادی شیعه است که روشمندی در فهم و حجیت را به عنوان عنصر اساسی خود قلمداد می کند. این جریان فقهی، جریان مهم و غالب در فقه شیعه بوده و دارای سه صورت تکامل یافته است. صورت اول به کشف «گزاره ای» از متون دین مبادرت می کند درحالی که صورت دوم آن با التفات به ورود مدرنیته در جوامع اسلامی بر استنباط «نظام مند» احکام فقهی تاکید دارد. صورت سوم بیشینه گرائیبا التفات به حضور تمدنی مدرنیته و غایت آن که توسعه انسانی از طریق حکومت کردن بر انسان ها است، در پی مقابله با آن به پشتوانه نظریه ولایت فقیه و سامان دادن فقه حکومتی است. این نظریه در آراء و عمل فقهی-سیاسی امام خمینی (ره) به بلوغ رسید.
    کلید واژگان: بیشینه گرائی, اجتهاد, فقه حکومتی, فقه فردی, حکومت اسلامی, حکم حکومتی}
    Asghar Agha Mahdavy, Seiied Yousof Alavi Vosoughy, Ali Khalafkhani
    Social sciences as humanistic Knowledge manage and regulate the human social life. The jurisprudence also deals with the study of the requirements and the results of the holy legislator contingents. From this perspective, the jurisprudence can be founding models for managing Muslim community. According to the studies, Insistence on individual Jurisprudence and Lack of reviewing in it, will not work for social management. Maximalist means the maximum citing personal issues, public management and governance issues into religious texts and rules. Reaching to this point of view about Jurisprudence indebting to an expansion occurred in Shia’s Jurisprudential system through a special method which called “Ijtihad”. Maximalist with its three forms had been the mainstream in the history of Shia Jurisprudence. The first form of maximalist accepts religious texts as a main source of knowledge and discovers individual duties and social rules from them. The second stream of Maximalist, focuses into systematic deduce from texts. The third form of maximization, with the advent of the civilization of modernity and the ultimate goal of human development through the rule of humans, is to seek to cope with it through the supervision of social evolution, backed by the theory of the rule of the jurisprudent and the organization of jurisprudence. This theory reached maturity in political and juridical practice of Imam Khomeini.
    Keywords: maximalist, Ijtihad, governmental Jurisprudence, individual Jurisprudence, Islamic government, the governmental order}
  • سید مهدی مرتضوی نژاد*، سید محمد مهدی میرباقری
    این مقاله با روش توصیفی و با بهره گیری از مطالعات کتابخانه ای به تبیین و ارزیابی دیدگاه های نظریه پردازان در حوزه روش فقه حکومتی پرداخته و تلقی های موجود از فقه حکومتی را ذیل سه قرائت و رویکرد اصلی فقه موضوع محور، فقه نظام محور و فقه سرپرستی دسته بندی می کند.رویکرد فقه موضوع محور عنوانی بر روش فقاهت سنتی است که تاکنون شیوه رایج و متداول حوزه های علمیه بوده و درصدد آن است که با تمرکز بر احکام تکلیفی ناظر به افعال مکلفین، دستورات الهی را در قالب حکم و موضوع شناسایی کند. ضرورت فقه حکومتی، عمدتا ضرورت پاسخ گویی به موضوعات مستحدثه ای است که از سوی حکومت، متوجه فقه می گردد. اما در فقه نظام محور، فقیه سعی دارد نظام های اجتماعی را از منابع دینی استنباط کند که غیر از احکام منفرده شرعی است. فقه نظام محور مبتنی بر منطق مجموعه نگر، سعی دارد موضوعات یک نظام را در ارتباط، تعامل و تقوم با یکدیگر ملاحظه کند و در نهایت، به یک ترکیب هماهنگ دست یابد و یک کل منسجم را طراحی کند که مبانی، اهداف، نظام و مکتب عناصر دخیل در روش شناسی این رویکرد است. فقه سرپرستی نیز فقهی است که وظیفه رشد، تکامل و سرپرستی اراده و اختیار انسان را در سه لایه فردی، اجتماعی و تاریخی بر عهده دارد. فقه سرپرستی فقه را در منزلت هدایت و سرپرستی تمامی شئون اجتماعی معرفی می کند؛ لذا سیر روش فقه حکومتی در این رویکرد به ترتیب از ارتقاء سه دسته مبانی کلامی، فلسفه فقهی و فلسفه اصولی می گذرد.نتیجتا با توجه به شاخصه های تعریف اصلی از فقه حکومتی، «ضرورت»، «موضوع حکم»، «مکلف حکم»، «تکلیف»، «گستره خطابات»، «محصول» و «روش استنباط حکم» در هرکدام از رویکردها متفاوت است.
    کلید واژگان: روش شناسی, فقه حکومتی, فقه موضوع محور, فقه نظام محور, فقه سرپرستی}
    Seiied Mahdi Mortazavinejad *, Seiied Mohammad Mahdi Mirbagheri
    This article wants to make clear the Viewpoints of theorists in governmental jurisprudence and evaluate them. It also categorizes the conclusions of governmental jurisprudence in 3
    methods
    subject-oriented jurisprudence, System-oriented jurisprudence, Guardian jurisprudence.Governmental jurisprudence wants to answer the new issues caused by the government. Subject-oriented jurisprudence was the method of the old jurisprudents and until now has been the common method of religious schools. It wants to introduce God's statement to religiously duty-bound in format of jurisprudential ruling. System-driven jurisprudence wants to derive the rules of social system from the religious source that is different from individual jurisprudence. It wants by using a Collective logic to make a new society that solves the problems interacting with each other. Foundations, system, goals and school are the Effective Factors in methodology of this kind of jurisprudence. Guardian jurisprudence is responsible for human's Authority Growing in three aspects i.e. individual, social and historical ones. It also introduces the jurisprudence as a Supervisor of social dignity. So the method of governmental jurisprudence cussed by developing in three categories of foundations i.e. those of theology, Philosophy of jurisprudence and Principles of Philosophy.Consequently, by attending to the basic indices of the principal definition the governmental jurisprudence -the Necessity, object of the religious ruling, one under obligation of the religious ruling, religious duty, the range of the obligated, result and method of deduction of religious ruling- are different in each of the methods.
    Keywords: methodology, Governmental jurisprudence, Subject-oriented jurisprudence, System-oriented jurisprudence, Guardian jurisprudence}
  • علی خلف خانی *
    فقه حکومتی برخاسته از یک نیاز اجتماعی در قبال عملکرد فقه در حوزه حکومت داری است. نظریات در مورد چیستی فقه حکومتی به رغم گستردگی و عدم تدقیق آن، به سه رویکرد عمده تقسیم شده است. یک؛ نظریات روش شناسانه، نظریات موضوع شناسانه و نظریات ناظر بر استنباط «کل». هر یک از این تعاریف به وجهی از اهمیت و چگونگی فقه حکومتی پرداخته است. دسته اول، فقه حکومتی را ناظر به تحولات روشمند در حوزه فقه و اصول فقه معرفی می کنند. دسته دوم ابزار فقاهت کنونی را کافی می داند، اما پرداخت به موضوعات جدید در حیطه حکومت داری را در اولویت قرار می دهد. دسته سوم از نظریات در عین پایبندی به فقاهت کنونی، به صورت پایه ای به دنبال تغییر و تکامل در ادبیات استنباط فقهی در حوزه روش و موضوع آن است.
    تحقیق حاضر که حاصل مطالعه در آثار علمی است که در حوزه فقه حکومتی در سالیان اخیر توسط اندیشمندان مختلف ارائه و تبیین گردیده است. در این مقاله سعی بر آن بوده است که نظریات این حوزه فکری را در دسته بندی جدید و بر اساس مولفه های هریک از آن ها مورد کاوش و بررسی قرار دهد.
    کلید واژگان: فقه حکومتی, نظام سازی, منطقهالفراغ, حکومت, کل نگری}
    Ali Khalafkhani *
    Governmental jurisprudence arises from a social need in the field of governance. Opinions about the nature of government jurisprudence, despite its wide extension, have been divided into three main approaches; methodological, thematic and fundamentalist theories. Each of these definitions is about the importance and the nature of government jurisprudence. First theories believe that the governmental jurisprudence refers to systematic developments in the field of jurisprudence and jurisprudence. The second theory with emphasis on the common paradigm advert new topics in the area of Governing. The second theories with emphasis on the common paradigm, basically looking for change in its methodology.
    The present research is the result of the study in the scientific works of governmental jurisprudence. In this article, the author attempts to categorize the views of governmental jurisprudence theories and examined and analyzed the components of each one.
    Keywords: governmental jurisprudence, system making, government, System, Ijtihad, permissible area}
  • علی مشهدی*

    حفظ میراث فرهنگی و احیای آنها از اموری است که دولت، وظیفه صیانت از آنها را بر عهده دارد. در واقع، این امر، امروزه جنبه حقوق عمومی پیدا نموده است. گستره و میزان میراث های باقی مانده از گذشتگان و همچنین میراث های طبیعی به اندازه ای است که دولت را به سمت تدوین قوانین و مقرراتی در جهت حفاظت از آنها سوق داده است. در این نوشتار تلاش شده است تا برخی از این رویکردها را از منظر فقهی و حقوقی تحلیل نماییم. فرض اساسی این پژوهش بر این مبنا استوار است که آموزه ها و رویکردهای فقهی به میراث فرهنگی، از جمله در زمینه مالکیت های خصوصی و نسبت آنها با میراث فرهنگی و همچنین در جهت حفاظت و حمایت مطلوب تر از میراث فرهنگی، نیازمند تحول جدی هستند. همچنین حفاظت از میراث فرهنگی در کشورهای اسلامی، بستگی مستقیمی به نوع سیستم فقهی و حقوقی آنها و آشتی و همگرایی میان رویکردهای فقهی با رویکردها و سیاست های حقوقی در زمینه میراث فرهنگی دارد. در این زمینه برخی نظریاتی که در پرتو آموزه های مربوط به فقه حکومتی و حقوق عمومی در اسلام وجود دارند، نظیر مصلحت عامه، مقاصد الشریعه و دفع ضرر از جامعه مسلمین و همچنین اختیارات ولی فقیه در دولت اسلامی، پرورده می شوند و می توانند یاریگر رویکردهای حمایتی و حفاظتی از میراث های فرهنگی باشند.

    کلید واژگان: میراث فرهنگی, فقه حکومتی, قاعده لاضرر, مصلحت عامه, دفینه, حقوق عمومی در اسلام}
    Ali Mashhadi

    Nowadays, protection, conservation, rehabilitation and restoration of cultural heritage have a great importance for communities in the economic, cultural, and social dimensions. In this paper we attempt to analysis some of these approaches. The basic hypothesis of this research is based on the belief that the jurisprudential approaches to cultural heritage in order to best protection of it needs a fundamental change. So in the first section we refer to the importance and situation of cultural heritage in jurisprudential and legal theory of Islam. Then we attempt to criticize and introduce the current jurisprudential approaches to cultural heritage context.

    Keywords: Cultural heritage, Governmental jurisprudence, None prejudice rule, Sanctum, Public law in Islam}
  • محمدجواد حیدری خراسانی، محمد نوذری فردوسیه، علی خلف خانی*

    فقه رایج دانشی روشمند و مبتنی بر حجیت در راستای استنباط احکام شرعی است. اساسا این روش، در شناخت تکالیف و انطباق احکام بر موضوعات دارای ماهیتی جزءنگر و مبتنی بر منطق انحلالی و تجزیه ای است. در مقابل، فقه حکومتی که برخاسته از یک نیاز اجتماعی است معتقد به تحول در روش کشف حکم، شناخت موضوعات و انطباق احکام بر موضوعات بر اساس منطق مجموعه نگر است. نتیجه این دو نگاه تفاوت هایی است که در شناخت موضوعات، تکالیف و مکلفین احکام در حوزه فقه فردی و فقه حکومتی به وجود می آید. نگارندگان در پژوهش حاضر با مطالعه درجه دوم و روش شناسانه درصدد تحلیل و بیان تفاوت هایی هستند که در حوزه موضوع، تکلیف و مکلف میان فقه فردی و حکومتی وجود دارد.

    کلید واژگان: فقه حکومتی, فقه فردی, موضوع, تکلیف, مکلف}
    MohammadJavad Heidari Khorasani, Mohammad Nozari Ferdosieh, Ali Khalafkhani *

    Common jurisprudence is a methodological knowledge in order to infer religious terms of ruling. The nature of this method is based on dissolution and decomposition logic. On the other hand, government jurisprudence that derives from a social need, believes in the evolution of the method of discovery of a ruling, the recognition of subjects and the conformity of sentences to matters based on compilation logic. The result of these two looks is methodological differences between individual and government jurisprudence. The authors in the present study, with a quadratic and methodological study, seek to analyze and express triple Difference between individual and governmental jurisprudence.

    Keywords: Governmental Jurisprudence, Individual Jurisprudence, Subject, obligation, Mokallaf}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال