به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اراده » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «اراده» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • محمدرضا جهانگیرزاده *، مجید قندی زاده

    قدمت مفهوم «اراده» در متون فلسفی و دینی را می توان قریب پانصد سال قبل از میلاد مسیح دانست، لیکن ورود این مفهوم به دنیای روان شناسی نوین، با تغییر و تحولاتی روبه رو گردید. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف «مفهوم شناسی اراده در گستره دانش روان شناسی و تناظریابی آن در منابع اسلامی» شکل گرفت. بدین منظور، در گام اول، «اراده» در روان شناسی و مفاهیم متناظر با آن در منابع اسلامی با استفاده از روش معناشناسی زبانی مفهوم شناسی شد و در گام دوم، میزان مطابقت این مفاهیم با «اراده» در منابع اسلامی با استفاده از روش «توصیفی» زمینه یابی و بررسی گردید. نتایج یافته های پژوهش نشان داد: حوزه معنایی «اراده» در لغت و روان شناسی با مولفه هایی همچون «توانایی روانی، کشش هشیارانه، توانمندی رفتاری، تصمیم گیری، مهار خود و رفتار هوشمند» مشخص می شود. مفاهیم متناظر با حوزه معنایی «اراده» در لغت و روان شناسی، واژگانی از جمله «اراده، طلب، اختیار، رغبت، میل، شوق، شهوه، محبه، ود، تمنی، انتخاب، مشیت، عزم، صبر، حزم، صریمه، قصد، تحری، نیت، إمعه، المنزعه، الهوی، الاصرار، نکث، إهمال، جزم، هم، ابتغاء، قضاء، قدرت، عطوفه و تصمیم» در منابع اسلامی شناسایی شد. نتایج پژوهش در گام دوم نشان داد: مفاهیم «ود، حزم، امعه، المنزعه، نکث، اهمال، قضاء، قدرت، عطوفه و تصمیم» با میزان شاخص روایی محتوایی (CVI) 625/0، 625/0، 625/0، 75/0، 625/0، 5/0، 5/0، 625/0، 5/0 و 75/0 حذف و 22 مفهوم دیگر از قرابت مطلوب با اراده در منابع اسلامی برخوردارند.

    کلید واژگان: اراده, مفهوم شناسی, روان شناسی, منابع اسلامی}
  • محمد کاویانی ارانی *، عباس جوانشیر

    هدف این پژوهش واکاوی مفهوم اراده انسان براساس آیات قرآن کریم و ارایه الگوی «اراده متعالی انسان» مبتنی بر روش «تجزیه و تحلیل مضمون» (Thematic Analiysis) و بررسی نقش اراده در تعالی شخصیت انسان است. با استفاده از روش مزبور، براساس نسخه براون و کلارک (2006) مفهوم «اراده انسان» در قرآن واکاوی و رمزگذاری شد و بر مبنای رمزهای به دست آمده، الگوی «اراده متعالی انسان» ارایه گردید. موضوعات به دست آمده عبارتند از: «افراد دارای اراده»، «رابطه اراده خدا و اراده انسان»، «متعلق اراده خداوند»، «متعلق اراده انسان» و «اسباب تعالی اراده انسان». با تحلیل داده های به دست آمده و معلوم ساختن جایگاه هریک از آنها نسبت به یکدیگر، الگوی «اراده تعالی بخش شخصیت» با رویکرد قرآنی حاصل شد.

    کلید واژگان: اراده, اختیار, شخصیت, تحلیل مضمون, روان شناسی قرآن بنیان}
  • سید محمدرضا موسوی نسب

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش و ارتباط مولفه‌های اراده در تربیت اخلاقی (خودسازی و دگرسازی)‌ با روش توصیفی و تحلیلی استنباطی و با استفاده از منابع درون‌دینی و تاکید بر آرا و اندیشه‌های علامه مصباح یزدی انجام ‌شده است. در این پژوهش نقش و ارتباط شناخت و گرایش و قدرت به‌عنوان عناصر و مولفه‌های تشکیل‌دهنده اراده بررسی گردید و جایگاه عقل، فطرت و وحی به‌عنوان ابزارهای هدایت در تعیین معیارهای انتخاب و جهت‌دهی انتخاب و اراده، توضیح داده شد. کنترل غرایز و انجام کار خیر به‌عنوان مهم‌ترین راهکارها و روش‌های تقویت اراده مطرح گردید و رابطه دوسویه اراده و اخلاق در تقویت یکدیگر بررسی شد. ازآنجاکه تبلور اراده در افراد انسانی به‌سبب عوامل مختلف وراثتی،‌ محیطی و تربیتی متفاوت است، اشاره شد که کسانی می‌توانند با یک برنامه منظم به بالاترین مراحل اخلاقی دست یابند که از اراده‌ای قوی و استوار، که از آن به «عزم» یاد می‌شود، بهره‌مند باشند.

    کلید واژگان: اراده, انتخاب, تربیت اخلاقی, خودسازی, علامه مصباح یزدی}
  • فاطمه رهبری، حکیمه سادات شریف زاده*، میمنت عابدینی بلترک

    هدف از پژوهش حاضر، واکاوی مولفه های هویت یابی در نظریه «انسان به منزله عامل» است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیلی استنتاجی انجام شد. این نظریه در انسان شناسی، تصویر انسان در قرآن را به عنوان سخت هسته توصیف نموده است. طبق این نظریه ، اعمال فرد هویت او را می سازد. هر فرد به تناسب عمل خویش و تعامل با محیط پیرامونش، هویت معینی را در وجود خویش می آفریند. با توجه به کوشش فلسفی نظریه انسان به منزله عامل، در جهت تبیین ماهیت آدمی و استنتاج مبادی عمل از آیات قرآن، در این نظریه به واکاوی مولفه های هویت یابی پرداخته شد. طی این واکاوی، از مبادی شناخت، میل و اراده، عمل و آثار عمل، چهار مولفه خودآگاهی، ارزشمندی، وحدت و اقتدار استخراج گردید. از مولفه خودآگاهی، دو شاخص «معرفی خود و توصیف احساسات، هیجانات، نیازها، علاقه مندی ها، توانمندی ها» و «خودارزیابی» استنتاج شد. مولفه ارزشمندی نیز، از طریق «دیگر ارزیابی» و پی بردن فرد به «شباهت و تفاوت با دیگران» ارزش هویتی را محقق می سازد. با توجه به مواجهه فرد با تکثر و تنوع موقعیت هایی زندگی، «اولویت بندی امور» موجب وحدت و انسجام درونی می شود. از طرفی هویت فردی اجتماعی در جریان «مشارکت در فعالیت جمعی» به عنوان یکی از شاخص های مولفه وحدت، شکل می گیرد. علاوه براین سه مولفه، اقتدار هویتی با «انتخاب و تصمیم گیری» و درنظرگرفتن «اثر و نتیجه عمل» ظهور پیدا می کند.

    کلید واژگان: هویت, هویت یابی, نظریه انسان به منزله عامل, شناخت, میل, اراده}
    Fatemeh Rahbari, Hkime Sadat Sharifzade *, Meimanat Abedini Baltork

    The purpose of the present study is to analyze the components of Identification in the theory of "human as agent". This study was conducted with qualitative approach and analytical-inferential method. This theory in anthropology has described the image of man in the Qur'an as a hard core. According to this theory, one's actions make him or her an identity. Each individual creates a definite identity in his or her own being in accordance with his / her actions and interaction with the environment. Considering the philosophical effort of human theory as a factor in explaining the human nature and deducing the principles of action from the verses of the Qur'an, we have investigated the components of identity in this theory. In this analysis, four components of self-awareness, value, unity and authority were extracted from the bases of cognition, desire, and action. From the self-awareness component, two indices of “self-presentation and description of feelings, emotions, desires, needs and abilities” and “self-evaluation” were deduced. The valuable component realizes the value of identity through 'other evaluation' and one's perception of 'similarity and difference with others'. Given one's exposure to the multiplicity of situations in life, "prioritizing" causes inner unity and cohesion. On the other hand, individual-social identity is formed in the process of "participation in collective activity" as an indicator of the component of unity. In addition to these three components, identity authority emerges with "choice and decision" and with regard to "effect and outcome of action."

    Keywords: Identity, Identification, theory of human as agent, Cognition, will, Intention}
  • مجید خاری آرانی، اکبر رهنما*
    برگسون و طباطبایی در زمره فیلسوفانی هستند که برای اخلاق اهمیت وافری قایل شده اند. در این پژوهش سعی شده است با بررسی مبانی فلسفی اخلاق از دیدگاه این دو فیلسوف همگرایی و ناهمگرایی نظرات آنان مشخص گردد. روش پژوهش از نوع تطبیقی کیفی با رویکرد استنتاجی و بهره گیری از رویکرد بردی برای ارایه یافته ها می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که هر دو فیلسوف در ایمان به خدا شباهت دارند با این تفاوت که برگسون ، خدا را پیوسته در حال تغییر و تحول می بیند ولی از نظر طباطبایی ، خدا منزه از هر گونه تغییر و تحول است. همچنین در مبانی اخلاق ، تاکید هر دو فیلسوف بر شهود، اراده، آزادی و نگاه تحول گرایانه به هستی و انسان است ، اگرچه عمیتا تمرکز برگسون در اخلاق معطوف به شهود، زمان ، اراده و استمرار می باشد در حالی که از منظر طباطبایی ، اخلاق استوار بر فطرت است. در زمینه اهداف ،اصول و روش های اخلاقی نیز هر دو فیلسوف بر پرورش توانایی پایبندی به ارزش های اخلاقی و تعقل ، همزمانی پرورش اخلاق فردی با اخلاق اجتماعی و درونی سازی ارزش ها تاکید می ورزند. در خصوص هدف غایی تربیت ، برگسون بر پرورش انسان عقلانی - شهودی تاکید دارد در حالی که طباطبایی، هدف نهایی را رسیدن به سعادت و قرب الهی می داند. بررسی تطبیقی این دو دیدگاه می تواند حاوی دلالت های روشنی برای اعتلای تربیت اخلاقی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران باشد. طبق یافته ها ، پیشنهاد می شود در اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران نظرات فیلسوفان غیر مسلمان - همچون برگسون -  مورد توجه سیاست گزاران قرار گیرد.
    کلید واژگان: اخلاق, فلسفه, شهود, اراده, برگسون, طباطبایی}
    Majed Khari Arani, Akber Rahnama *
    Bergson and Tabataba'i are among the philosophers who have paid more attention to ethics. In this research, an attempt has been made to examine the convergence and non-convergence of their views about ethics philosophical foundations. The research is qualitatively comparative with inferential approach using Bereday’s method for analysis of data. The findings show that both philosophers are similar in their belief in God, but Bergson sees God constantly changing and evolving whereas Tabataba'i considers it pure of any change. Also in philosophical foundations, the emphasis of both philosophers is on intuition, will, freedom, and a transformational view about world and human. In addition, Bergson emphasizes on authority and continuity in ethics, but Tabataba'i view it based on innate nature. In terms of educational goals, principles and methods, both philosophers emphasize adherence to moral values, reason and individual ethics along with social ethics and internalization of values. Bergson considers the ultimate goal of education to be the development of rational-intuitive human beings, while from Tabataba'i viewpoint the main goal of education to be the realization of human welfare and nearness to God. Study of the views of the two philosophers can comparatively contain clear implications for the philosophical foundations of ethics in the educational system of the Islamic Republic of Iran. According to the findings, it is suggested that the views of non-Muslim philosophers such as Bergson be considered by policymakers in the upstream documents of the Iran educational system.
    Keywords: ethics, intuition, philosophy, will, Bergson, Tabataba’i}
  • سید محسن صالحی ابری، مجتبی نیک دوستی*، محمد جعفری فشارکی
    پذیرش انسان به عنوان موجودی با اراده مورد تایید همه نظام های آموزشی است اما بنیان های فکری و ایدیولوژیکی یکسانی از این توافق پشتیبانی نمی کند. هدف تحقیق حاضر بررسی مفهوم اراده ، چگونگی تبیین وجودی آن وچالش های احتمالی در نظام آموزشی ایران و انگلیس است. روش تحقیق ، تطبیقی کیفی  و برای جمع آوری داده ها و هم چنین تحلیل آنها به ترتیب از روش اسنادی و روش تحلیل مضمونی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد بین دونظام حقوقی و آموزشی ایران و انگلیس از لحاظ پذیرش این ایده که " انسان موجودی دارای اراده است " ، شباهت وجود دارد. هم چنین یافته ها آشکار ساختند بنیان فکری و ایدیولوژیکی مفهوم اراده در نظام آموزشی ایران " ایدیولوژی اسلامی " و در انگلیس " ایدیولوژی لیبرالیسم " است. علاوه بر این یافته های پژوهش نشان دادند که مفهوم اراده هنگامی که از حوزه مباحث نظری وارد قلمرو آموزش های عملی به نسل جوان می شود می تواند باعث ایجاد چالش هایی برای نظام آموزشی - بویژه در ایران - گردد.
    کلید واژگان: نظام آموزشی, نظام حقوقی, ایدئولوژی اسلامی, لیبرالیسم, اراده}
    Mohsen Salehi Abari, Mojtaba Nikdoosti *, Mohammad Jafari Fesharaki
    The acceptance of man as a creature with a "will" is endorsed by all educational and legal systems, although the same intellectual and ideological foundations do not support this agreement. The purpose of this study was to investigate the concept of will and its consequences in the educational and legal systems of Iran and England. The research method is qualitatively comparative using document and content analysis methods for collecting and analyzing data. The research findings showed that there are similarities between the educational and legal systems of Iran and England in terms of accepting the idea that "human beings have a will". Another finding of the study revealed that in Iran, religious will prevails over individual and social will, and in England, individual will prevails over social and religious will. The research findings also indicated the dominance of "Islamic ideology" in Iran and "ideology of liberalism" in England over the concept of will in both educational and legal systems. In addition, the findings showed that when the concept of will enters the behavioral domains, it can make a difference in the performance of both educational and legal systems.
    Keywords: Educational System Legal System Islamic Ideology, Liberalism Will}
  • سید احمد فاضلی*

    از نظر فیلسوفان صدرایی، عمل ارادی انسان، حرکتی است ناشی از تاثیر شناخت قوای ادراکی انسان در امور بیرونی که این تاثیر از طریق اراده یا قصد پدیدآمده در نفس انسان، صورت می‌گیرد. نقطه شروع عمل انسانی، همان آغاز شکل‌گیری بعد فرامادی (نفس) در انسان است. طبق این تصویر، مبادی عمل انسانی عبارتند از شناخت، شوق و اراده. در کارهای ارادی و غیرارادی انسان، این خود نفس است که در حرکت است. این حرکت جوهر نفس، جزیی از طرح عظیم حرکت جوهری است که در کل عالم طبیعت و آنچه به آن تعلق دارد، در جریان است. عمل و کار ارادی انسان، حرکت جوهری دیگری است که در متن این حرکت ضروری نفس، شکل گرفته، می‌تواند حرکت و انقلاب دایمی نفس را به سوی معشوق اصلی، تشدید کند تا در اثر این تشدید، انسان به کمال لایق خود نایل شود یا به ورطه انحطاط درافتد. غایت نهایی عمل ارادی انسان، رسیدن به نزدیکترین درجه به خداوند (قرب) است که دارای دو بعد است: یکی برخورداری از شدیدترین علم نسبت به همه موجودات و مراتب عالم و دیگری تجرد در ذات و در فعل از ماده. هر حرکتی در عالم، به فیض حق صورت می‌پذیرد ولذا کار ارادی انسان نیز به مدد فیض دایمی خداوند انجام می‌پذیرد. بدون آنکه اختیار انسان لطمه‌ای ببیند.

    کلید واژگان: اراده, عمل ارادی, فلسفه عمل, فلسفه صدرایی}
    Seyed Ahmad Fazeli *

    According to Sadrian philosophers, human beings’ voluntary actions are movements born of the effect of recognizing their perceptive faculties concerning outside matters and this effect forms through the intention or will that rises in a person’s soul. The starting point of human action is the point of the formation of the immaterial aspect (the soul) in a human being. According to this perspective, the origins of human actions are cognizance, desire, and will. In a human being’s voluntary and involuntary actions, it is the soul that is in motion. This substantial motion of the soul is part of the great substantial motion design that is progressing in the whole of the natural world and that which belongs to it. The motion of the essence of the soul is also necessary and perpetual and its goal and ultimate beloved is God; however, a human being’s voluntary action is another substantial motion which forms within this necessary motion of the soul and can intensify the perpetual motion and revolution of the soul towards its real object of love so that it may attain the perfection worthy of it through this intensification or can throw a person into a whirlpool of decline. The ultimate goal of human beings’ voluntary actions is to arrive at the closest level of closeness to God that has two aspects: 1) possessing the most intense knowledge concerning all existents and the levels of the world and 2) abstraction of essence and action from matter. All motions in creation happen through God’s grace and, therefore, a human being’s voluntary actions are all performed through the help of God’s eternal grace without affecting man’s free will.

    Keywords: Free will, Voluntary Actions, Philosophy of Actions, Sadrian Philosophy}
  • راضیه بدیعیان گورتی*، محمد نجفی، محمدحسین حیدری

    پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد تربیتی واقعه عاشورا، به دنبال واکاوی این حادثه عظیم از منظر خودگردانی است. در راستای تحقق این هدف نویسندگان مقاله‎ به شیوه توصیفی−تحلیلی به دنبال تحلیل رفتاری نقش‎آفرینان واقعه عاشورا بر مبنای خودگردانی هستند. یافته های پژوهش به دو بخش قابل تفکیک است. بخش اول به مفهوم شناسی خودگردانی و ملاک‎های سه‎گانه خودگردانی اختصاص دارد. یافته های بخش دوم مربوط به تحلیل سیره امام حسین (ع) و یارانش بر مبنای ملاک‎های سه گانه خودگردانی (اصالت، عقلانیت و اراده) شکل گرفته است. یافته‎های مرتبط با بخش دوم پژوهش مبین آن است که عملکرد امام حسین (ع) و یارانش مصداق بارز تحقق خودگردانی منبعث از تعالیم قرآنی است. رویکرد امام در اعطای آزادی و پرورش عقلانیت نیز از مصادیق بسترسازی در جهت تحقق خودگردانی محسوب می شود. یافته‎های مرتبط با تحلیل رفتاری دشمنان نیز مبین آن است که فقدان ملاک های سه گانه خودگردانی در عملکرد عوام و خواص به خوبی مشهود است. بر این اساس دشمنان امام مصداق بارز انسان دگرگردان هستند. جبن و فقدان بصیرت و آگاهی در مردم و ارعاب، تبلیغات مسموم و هواپرستی حاکمان در این گروه نیز از زمینه‎های بسترساز دگرگردانی محسوب می شود.

    کلید واژگان: امام حسین (ع), عاشورا, خودگردانی, اصالت, تامل عقلانی, اراده}
    Mohamad Najafi, MohammadHossein Heidari

    Personal autonomy is Educational goal based on the ability to Free choice and independent. . Because the media want to restrict people's freedom of thought. And make them slaves of thought. The purpose of this article is to introduce a proper model of Personal Autonomy.this present study which is a kind of qualitative researches, by analyising the behavioral method of the great leader of Ashura movement. The findings are divided into two parts. Findings related to Autonomy in the educational approach of Imam Hussein (AS) and his followers and findings related to the approach of the enemies of Imam Hussein (AS). The findings based on Personal Autonomy criteria (originality, reason, and will) are: Imam Hossein's performance and his followers show that they were autonomous people. Imam Hussein gave his followers choice and freedom. And this is the basis of Autonomy We see in the section on the behavior of the enemies of Imam Hussein, They do not have authenticity, reflectively and strength of will and they are heteronomous.

    Keywords: Imam Hussein, Autonomy, Aushora}
  • سعید آزادمنش*
    هدف پژوهش حاضر تحلیل تطبیقی ماهیت و قلمرو مسئولیت آدمی از دیدگاه سارتر و رویکرد اسلامی عمل است. جهت نیل به هدف مذکور، روش تحلیل مفهومی و تحلیل تطبیقی به کار گرفته شده است. با این توضیح که نخست با به کارگیری روش تحلیل مفهومی، ماهیت مسئولیت انسان با در نظر گرفتن چیستی انسان و آزادی و انتخاب وی در هر دو دیدگاه مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت شباهت ها و تفاوت های این دو دیدگاه به صورت تطبیقی تحلیل شد. این تطبیق از چهار منظر خاستگاه مسئولیت و معیار مسئولیت (ماهیت مسئولیت)، مسئولیت مطلق /مقید و مسئولیت فردی/اجتماعی (قلمرو مسئولیت) صورت گرفته است. باوجوداین که مسئولیت انسان در برابر اعمال خویش در هر دو دیدگاه مهم تلقی شده و مورد تاکید است، ماهیت و قلمرو آن در این دو دیدگاه تفاوت هایی دارد. نخست این که باوجود شباهت اولیه دو دیدگاه در خاستگاه مسئولیت، با نظر به مفهوم وانهادگی/ نهادگی از یکدیگر متمایز می شوند. دوم این که این دو دیدگاه با توجه به دو جنبه ی عینی/ذهنی و مطلق/ نسبی در معیار مسئولیت ماهیتی متفاوت پیدا می کنند. مطلق/ مقید بودن قلمرو مسئولیت به عنوان سومین مولفه، این دو دیدگاه را تا حدی به هم نزدیک کرده است و در نهایت مسئولیت فردی/اجتماعی در قبال اعمال از منظری دیگر به بررسی تطبیقی قلمرو مسئولیت آدمی در این دو دیدگاه پرداخته است.
    کلید واژگان: تحلیل تطبیقی, مسئولیت, اراده, آزادی, عمل, انسان, سارتر, رویکرد اسلامی عمل}
    Saeed Azadmanesh*
    The aim of this study is a comparative analysis of the nature and the realm of responsibility from the perspective of Sartre and Islamic view of action. In order to do this, two methods of conceptual analysis and comparative analysis were used; using the method of conceptual analysis, the nature of human responsibility, regarding to the nature of human and its freedom in both views, was examined and then, their similarities and differences were comparatively analyzed. The comparison was analyzed from four aspects of the origin of responsibility and the criteria (nature of responsibility), absolute/bounded responsibility and individual/social responsibility (realm of responsibility). First, despite the initial similarities between the two perspectives on the origins of responsibility, these are distinct by considering the concept of abandonment. Second, these two views, according to two aspects of the objective/subjective and absolute/relative of the responsibility criteria, are naturally different. Being absolute/ bounded, as the third component, makes the two views closer together in the responsibility realm. Fourth, individual/social responsibility of acts deals with the comparative study of this realm from another perspective.
    Keywords: Comparative Analysis, Responsibility, Free will, Freedom, Action, Human being, Sartre, Islamic view of action}
  • نرگس سجادیه، سعید آزادمنش *
    هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل سیر تحول مفهوم دوران کودکی در گذر زمان است. از این رو، ابتدا سیر تاریخی تکوین مسئله ی کودکی در چهار مقطع تاریخی دوره ی باستان، قرون میانه، دوره ی رنسانس و بعد از آن و در نهایت دوره معاصر مورد بررسی قرارگرفته است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل زبان فنی- رسمی و تحلیل مفهومی بوده است. بر این اساس، تحلیل صورت گرفته نشان می دهد منظرهای چهارگانه ای را می توان در نظر گرفت که انگاره های معطوف به کودکی در درون آن ها قابل دسته بندی و بررسی اند. این منظرهای چهارگانه، درعین حال که تعاریف مختلفی از دوران کودکی را تحلیل می کنند، پرسش هایی را پیش روی فیلسوفان تعلیم و تربیت قرار می دهند که در تعریف کودکی ناگزیر از پاسخ به آن هایند. وابستگی مفهوم کودکی به مفهوم بزرگسالی و نوع این وابستگی، ماهیت ارزشی وجود انسان و چیستی این ماهیت در دوران کودکی، وضعیت توانشی کودک به لحاظ رشد یابندگی و در نهایت جایگاه قوای شناختی، عاطفی و ارادی دخیل در این توانش، محورهایی اساسی اند که هر نظریه معطوف به کودکی باید انگاره هایی را برای آن ها فراهم آورد. در این راستا، چهار مولفه مذکور در رویکرد اسلامی عمل مورد بررسی قرار گرفت. این رویکرد با تمرکز بر حضور یک توانش و غیاب توانش دیگر، تلاش می کند تا فعالیت های تربیتی را سامان دهد.
    کلید واژگان: کودک, بزرگسال, تحلیل مفهومی, توانش, شناخت, عاطفه, اراده, اسلام}
    Saeed Azadmanesh*
    The main aim of this study is to investigate and analyze the evolution of the concept of childhood through human history. First of all, we traced the various meanings of childhood in four historical periods (Ancient period, middle Ages, Renaissance and ultimately contemporary period) and their implications for child education. After that, applying conceptual analysis as our method we attempted to infer the key conceptual elements of childhood. Accordingly, this analysis provides four perspectives against which the conceptual patterns of childhood could be categorized and investigated. These perspectives, in spite of their different definitions and approaches toward child education, put forward four essential questions to be answered by philosophers of education dealing with childhood concept. The dependence of childhood concept on the concept of adulthood, and the nature of this dependence, is related to the first question. The second question is about the value dimensions of human nature and its nascent state in the child. The third question focuses on children’s abilities and the mechanisms of their growth, and the final question is concerned with the various dimensions of these abilities involving cognition, emotion and volition. Along the above line of thought, the four aforementioned components were considered for a possible use in connection with an Islamic approach to child education.This approach attempts to organize educational activities on the basis of the presence of one ability versus the absence of another.
    Keywords: Child, adult, conceptual analysis, ability, emotion, volition}
  • سعید آزادمنش، نرگس سجادیه، خسرو باقری
    هدف این پژوهش، تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی «تربیت اخلاقی کودک» بر اساس ماهیت دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل است. بدین منظور از دو روش تحلیل مفهومی (مفهوم پردازی) که تلاشی جهت فهم مفاهیم است و روش استنتاجی جهت تبیین اهداف و ملاحظات کلی تمهیدی تربیت اخلاقی بهره گرفته شده است. عمل اخلاقی از منظر رویکرد اسلامی عمل، رفتاری هنجاری است که همیشه بر مبادی معرفتی، گرایشی و ارادی خاص خود مبتنی است. ازاین رو، می توان تمهیدات اخلاقی در دوران کودکی را نیز در همین قالب سه گانه پی جویی کرد. همچنین در این دیدگاه، انگاره کلی دوران کودکی از نظر اخلاقی، «گزینش گری مسئولانه» است که شامل سه مولفه گزینه پردازی، گزینش گری و پذیرش مسئولیت پیامدهای گزینش است. تمهید اخلاقی در دوران کودکی اهدافی ازاین دست را شامل می شود: «آشنایی با امور نیک و بد»، «دست ورزی با امیال» و «گرایش به خوبی ها و تنفر از زشتی ها». علاوه بر این، با نظر به اهداف تمهیدی تربیت اخلاقی کودک و گزاره های واقع نگر دوران کودکی، ملاحظاتی برای تمهید اخلاقی قابل طرح است که برخی از آن ها بدین قرارند: «ارائه امور اخلاقی متناسب با توان قوه ی شناختی کودک»، «ارتباط کودک با محیط غنی اجتماعی−اخلاقی» و «به رسمیت شناختن حدود آزادی سلبی و ایجابی کودک».
    کلید واژگان: تربیت اخلاقی, دوران کودکی, رویکرد اسلامی عمل, اهداف, شناخت, گرایش, اراده}
    Saeid Azad Manesh, Narges Sajadieh, Khosro Bagheri
    The main Purpose of this paper is the exploration of aims and considerations of child’s moral education from the perspective of Islamic view of action. Methods used in this research are the conceptual analysis and the deductive approach. Hence, first, from the perspective of Islamic view of action, the moral action that is permanently the normative behavior upon foundations of cognition, inclination and will was explored. Exploring these triple foundations in childhood led to the conclusion that the preparations of moral action in childhood are traceable. In addition, on the overall look, can say that the moral education in childhood from the perspective of Islamic view of action is the period of responsibly selectivity included three stages: processing options, selecting, and accepting the consequences of selection. Then, given the concept of “pure life” and the relationship of moral action with childhood from the perspective of Islamic view of action were extracted the aims and considerations of child’s moral education. Among these aims are: “understanding of good and evil”, “manipulation with desires”, and “tends to goods and hate from ugliness”. “Providing the moral facts based on the child's cognitive ability”, “the relationship of the child with the rich environment of the social-moral”, “recognition of freedom of negative and positive of the child” and “having a behavior mingled with compassion and kindness to the child” are some of the considerations which can fulfill these aims
    Keywords: Childhood, Islamic view of action, Moral Education, aims, considerations}
  • سعید آزادمنش، نرگس سجادیه، خسرو باقری نوع پرست
    هدف اصلی این پژوهش، تبیین ماهیت دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل می باشد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل مفهومی، از نوع مفهوم پردازی بهره گرفته شد. بنابراین، مبانی انسان شناختی نظریه اسلامی عمل با نظر به مختصات دوران کودکی تحلیل و بازتعریف شدند. در رابطه با ماهیت دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل، در یک نگاه کلی می توان گفت که دوران کودکی، دوران گذار به عاملیت است. در این زمینه می توان به ویژگی های دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل اشاره کرد. این ویژگی ها که در قالب مبانی انسان شناختی قابل طرح می باشند، از تحلیل مبانی انسان شناختی به دست آمده اند. «حضور ناب تر میل فطری در کودک»، «درهم تنیدگی امیال و اراده کودک» و «وجود توان اندیشه ورزی در کودک» برخی از گزاره های واقع نگر انسان شناختی معطوف به دوران کودکی از منظر رویکرد اسلامی عمل محسوب می شوند.
    کلید واژگان: دوران کودکی, رویکرد اسلامی عمل, ماهیت, تحلیل مفهومی, شناخت, عاطفه, اراده}
    Saeed Azadmanesh, Narges Sajadieh, Khosrow Bagheri
    The main Purpose of this study is the exploration of childhood nature from the perspective of Islamic action theory. For this purpose, conceptual analysis, conception development method was used. So anthropological foundations of Islamic view of action were redefined with regard to the childhood. Regarding the nature of childhood from the perspective of Islamic action theory, on the overall look, one can say that childhood is a period of transition to the agency. In this context, some features of childhood can be noted. Assuming Islamic view and its philosophical perspective on human being, we provide some descriptive foundational statements about child nature. “Child's Fitr desire is purer”, “desires and will are intertwined in children” and “the child has the Thinking ability” are some of anthropological descriptive foundations of the child from the perspective of Islamic action theory.
    Keywords: Childhood, Islamic view of action, nature, Child, Adult, Cognition, Inclination, Will}
  • حمید رفیعی هنر، مسعود جان بزرگی، عباس پسندیده، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی
    این پژوهش با هدف توصیف و تحلیل خودمهارگری با دو رویکرد روان شناسی و اسلامی و طراحی سازه خودمهارگری بر اساس اندیشه اسلامی انجام شده است. روش پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و همبستگی می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد که خودمهارگری در ادبیات روان شناسی با چندین اصطلاح دیگر ارتباط دارد: خودمهارگری زیرمجموعه دو مفهوم «خودنظم بخشی» و «کنش اجرایی خود» بوده، و با مفاهیم قدرت اراده، خودانضباط دهی، خودداری، و مدیریت خود، مترادف بوده و مفاهیم تاخیرارضاء، تعالی، و بازداری پاسخ از نشانه ها و لوازم آن به شمار می آیند. سازه خودمهارگری اسلامی، دارای دو سطح است: سطح اول، شامل دو مولفه «شناخت» و «بازدارندگی» است که از دو مفهوم عقل و تقوا استنباط شده است. سطح دوم، دارای هفت مولفه خودنظارتگری، هدف شناسی، مولفه انگیزشی، مهار رفتاری، مهارشناختی، مهار هیجانی، و مهار تداوم بخش می باشد. روایی محتوای سازه مذکور توسط کارشناسان دینی تایید شده است و ضریب همبستگی نظرات آنان در سطح آلفای 001/0 معنادار است.
    کلید واژگان: خودمهارگری, خودنظم بخشی, ساختار اسلامی, مهار خویشتن, اراده, مدیریت خود}
    Hamid Rafiei Honar, Masud Janbozorgi, Abbas Pasandideh, Sayed Kazem Rasul Zadeh Tabatabaee
    This research aims at explaining and analyzing self-control according to two psychological and Islamic approaches and proposes a self-control construct based on Islamic thought. The method used in this research is descriptive-analytical and correlational. The finding of research shows that in psychology literature self-control has a kind of relation with several terms. Self-control is grouped under two concepts: self-discipline and practical self-functioning and it is equivalent to such concepts like will power, self discipline, abstinence and self-management. Such concepts like satisfaction delay, transcendence and lack of response are among its features and components. The Islamic self-control construct has two levels: the first consists of two components, "cognition" and "deterrence" which are elicited from two concepts: intellect and virtue. The second level has seven components: self monitoring, goal recognition, stimulating component, behavioral restraint, cognitive restraint, emotional restraint and continuity restraint. The justifiability of the content of the mentioned construct is confirmed by religious experts, and the correlation coefficient of their views at the level of ALFA.\001 is meaningful.
    Keywords: self, control, self, discipline, Islamic structure, self, restraint, will, self, management}
  • ابوالقاسم بشیری
    هدف این پژوهش، ارائه رویکردی مبتنی بر آموزه های اسلامی برای مطالعه انگیزش است، به گونه ای که زمینه نظریه انگیزش بر مبنای اندیشه اسلامی فراهم گردد. روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی بوده که ابتدا به شناسایی مفاهیم اساسی مرتبط با انگیزش در متون دینی پرداخته، سپس ارتباط این مفاهیم را با یکدیگر در یک چارچوب منطقی مورد بررسی و در قالب یک نمودار به عنوان طرح اولیه ارائه شده است. مفاهیم اساسی به دست آمده از متون دینی، که نقش انگیزشی دارند، عبارتند از: نیت، اراده، شوق، غرایز و شهوات (نیازها) و عقل. علاوه بر این، پژوهش های تجربی انجام گرفته نیز حاکی از آن است که شناخت ها، گرایش ها، نظام ارزشی، اهداف و تقویت کننده های محیطی نقش اساسی در رفتارها دارند. نتایج پژوهش نشان داد هر رفتاری که انسان انجام می دهد، مجموعه ای از عوامل به صورت چند وجهی در آن دخالت دارند. اما اینکه تاثیر کدام دسته از عوامل بیشتر است، بستگی دارد به اینکه فرد در کدام مرحله از تحول قرار دارد، ارضای کدام یک از نیازهای او در آن مرحله از تحول اولویت دارد، فرد از چه باورها و گرایش هایی برخوردار است و از کدام نظام ارزشی پیروی می کند، اهداف او چیست، و بالاخره، در چه شرایط محیطی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: انگیزش, نیت, اراده, عقل, باورها, گرایش ها, نظام ارزشی, نیازها و اهداف}
    Abolghasem Bashiri*
    This research seeks to present an approach to the study of motivation, based on Islamic teachings, in an attempt to prepare the ground for developing a motivation theory based on Islamic thought. The paper, which uses a descriptive-analytical method, first explores the basic concepts about motivation in religious texts, then investigates their mutual relations in a logical context to present it as a primary pattern in a schematic form. The basic concepts which are derived from religious texts and which have motivational role include: intention, will, desire, instincts and needs and intellect. Moreover, experimental research works, indicate that cognitions, tendencies, axiological system, targets and vital environmental factors play a basic role in the pattern of behavior. The research results show that a number of multiple factors is involved in every human behavior. As for the answer to the question which factors are more effective, a number of things should be considered; such as what stage of development a person is, which of his/her needs should be satisfied first in that stage of development, what kind of beliefs and attitudes he/she holds, which axiological system he/she follows what aims is he/she after and finally in what circumstances he/she is.
    Keywords: motivation, intention, will, intellect, beliefs, attitudes, axiological system, needs, objectives}
  • Davood Sadeghi, Siavash Pouryosef

    In the process of training and especially religious training, what have decisive role, is influential factors in religious training, that is, factors that in the formation of the human character and his educational structure, have direct and indirect influences. Since the religious training, further, have place the foundation of its role on having a healthy conscience, conscious wisdom and desire to perfection and welfare, and conscience-based training regard as preferable, thus what have important in this process, is influential inner factors rather than hereditary factors. In fact, in the process, what have more important is person itself, not environmental and transnatural factors. The object of this article is acquaintance with the most important factors in relation to religious training that by examining these factors becomes clear that alongside to other training factors, environmental factors and hereditary factors, more influential factors is found that have a remarkable role on human training so that without assistance of inner factors, religious training educations would have less influential and strengthening the factors will give credibility to other factors. In this article, the reader becomes familiar with three factors: «will, intellection and trust».

    Keywords: Religious Training, Will, Intellection, Thinking, Trust}
  • Akram Rahimi
    “Vision” is one of the fundamental vocabularies in Islamic literature. The word is of high importance in Quran teachings and Imam Ali’s works, as well. For this reason, the present research tries to quickly review the fundamentals of “vision” from intellect and canonical point of view. Hence, the research has had a realistic approach to express “vision” from two viewpoints- semantic and value cognition dimensions-and has dealt with the infrastructure of “vision” in Quran’s verses and Imam Ali’s sayings. Therefore, in order to reach truth, one should go through it with cognizance and vision and in addition, one should take benefit from religious teachings to get closer to the Lord.
    Keywords: Vision, semantic, value cognition, self alienation, will}
  • محمدحسن حائزی*، زینب قدسی
    اشتباه در قراردادها به عنوان یکی از عیوب اراده از مواردی است که به ویژه در حقوق جدید بیشتر مورد توجه قرار گرفته است،اما در منابع فقهی، به رغم مطرح شدن آن در ابواب مختلف فقهی، نمی توان درباره آن مبحثی مستقل و منسجم را مشاهده کرد.
    در این مقاله، مبحث اشتباه و اثر آن در قراردادها از نگاه حقوق و فقه در حد مجال، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با این نتیجه که اشتباه، گاه موجب بطلان و گاه موجب ایجاد خیار فسخ و در بعضی از موارد نیز بی اثر می باشد، مقاله به پایان رسیده است.
    کلید واژگان: اشتباه, عیب, اراده, قصد, رضا, طلب}
    Dr. Mohammad Hassan Haeri*, Zeinab Qodsi
    Error in contracts, as one of the defects of will, is one of the cases which have specially been considered in modern law. But in jurisprudence sources, despite the consideration given to it in various chapters of jurisprudence, a concrete and independent discussion on it is not found. In this study attempt has been made to analyze and discuss error and its effect on contracts according to law and juridical law. This discussion comes to conclusion with the results that error causes as: invalidate, termination of the transaction (Cucumber Right), and without t effect
    Keywords: Error, Defect, Will, Intention, Consent, Claim}
  • خسرو باقری
    انسان به منزله عامل در اندیشه اسلامی، بیانگر آن است که انسانها را می توان منشاء اعمالشان در نظر گرفت. در این دیدگاه، مبانی عمل، دست کم دارای سه نوع است: شناخت، گرایش و اراده. گستره عمل، در وجود و موجودیت آدمی بسیار وسیع است به طوری که می توان در عرصه هایی چون ادراکهای حسی، زبان، رویا و نظامهای اجتماعی، از بروز و ظهور عمل آدمی سخن گفت. دو تفاوت میان انسان شناسی اسلامی و ساختارگرا / پساساختارگرا وجود دارد. اول این که انسان شناسی اسلامی، با حذف سوژه آگاه و دارای قصد سازگار نیست. دوم این که در انسان شناسی اسلامی، ویژگی های فطری آدمی تنها ساختاری نیست چنانکه در ساختارگرایی برآنند. به علاوه، شکوفایی یا ظهور برخی از امور فطری، به نحو قابل ملاحظه ای در گرو قصد و اراده آدمی قرار دارد دیدگاه انسان به منزله عامل، دلالتهای مهمی در عرصه تعلیم و تربیت دارد. بر این اساس، ارتباط میان معلم و شاگردان باید به منزله ارتباطی میان انسانهای عامل و بنابراین به صورت تعامل در معنای دقیق آن در نظر گرفته شود.
    کلید واژگان: عمل, شناخت, گرایش, اراده, اسلام, ساختارگرایی, پساساختارگرایی, ویژگیهای فطرت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال