به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "اصول تربیتی" در نشریات گروه "علوم تربیتی"

تکرار جستجوی کلیدواژه «اصول تربیتی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهناز بهادری*، زهرا نیکنام، نعمت الله موسی پور، خسرو باقری نوع پرست

    هدف مقاله حاضر ارائه چاچوبی مفهومی جهت واکاوی برنامه درسی اجرا شده بر اساس نظریه انسان عامل و ویژگی های کلاسهای درس ابتدایی است تا زمینه های عملی شدن نظریه ی مذکور در کلاس را فراهم نماید. پژوهش به شیوه ی استنتاجی با بررسی حدود چهل منبع مرتبط با نظریه انسان عامل انجام شد. چهل و چهار اصل در شش بعد غایت تربیتی معلم، دانش معلم، شناخت دانش آموز، روش، محتوا، روابط عاطفی معلم- دانش آموز منتج شد. در بعد غایت تربیتی معلم شش اصل، در بعد دانش معلمو شناخت دانش آموز هر کدام یک اصل، در بعد روش در مولفه های آموزش، ارزشیابی، مدیریت کلاس، تشویق و تنبیه و رفتار با دانش آموزان دشوار به ترتیب نه، چهار، نه، سه و چهار اصل استنتاج گردید. در بعد محتوا نیز چهار اصل و در روابط عاطفی معلم- دانش آموز سه اصل بیان شد. اگر معلم بتواند بر اساس اصول استتناج شده ی این نوشتار عمل نماید، مرز باریک دانش آموز عامل و آشفتگی کلاس را طی می کند؛ زیرا اولین و مهمترین چالش معلمان در کلاس مدیریت کلاس و چگونگی تحقق برنامه درسی در عمل است.

    کلید واژگان: نظریه انسان عامل, تعامل ناهمتراز, برنامه درسی اجرا شده, اصول تربیتی, کلاس درس
    behnaz Bahadori*, Zahra Niknam, Nematollah Mousapour, Khosrow Bagheri Noaparast

    The purpose of this article is to present a conceptual framework for the analysis of implemented curriculum based on the human agent theory and the characteristics of elementary classrooms in order to provide grounds for the implementation of the aforementioned theory in the classroom. The research was conducted in an inferential way by examining about forty sources related to the theory of human action. Forty-four principles resulted in six dimensions of "teacher's educational end", "teacher's knowledge", "Awareness of the student", "method", "content", "teacher-student emotional relationships". in the dimension of "teacher's educational end " six principles, in the "teacher 's knowledge" and the "Awareness of the student", each one of the principles in the dimension of "Method" teaching, evaluation, class management, encouragement and punishment and behavior with difficult students' components were found nine, four, nine, three and four principles. in the content dimension, four principles and in " teacher - student "emotional relationship" were mentioned three principles. If the teacher can act based on the principles derived from this article, he can cross the narrow border of the agent student and the confusion of the class; Because the first and most important challenge for teachers in the classroom is classroom management and how to implement the curriculum in practice.

    Keywords: Implemented Curriculum. Asymmetrical Interaction, educational principles, classroom, “Human as an agent” Theory
  • سید نقی موسوی

    در شماری از روایات اسلامی از سه دوره رشد و تربیت کودک و نوجوان سخن گفته شده است و حسب اطلاع، این احادیث به صورت مفصل و روشمند موردبررسی حدیثی و فقهی قرار نگرفته است. نوشتار حاضر درصدد است احادیث «سه هفت سال» را مبتنی بر روش شناسی اجتهادی و با رویکرد فقه تربیتی بررسی نماید. برای این منظور در ابتدا احادیث گردآوری و تک تک موردبررسی دقیق سندی و رجالی قرار گرفت و در ادامه مباحث دلالی در سه محور حکم (واجب و مستحب)، متعلق حکم (کودک و نوجوان) و موضوع حکم (تجویزات تربیتی) مطرح شد. در بحث حکم از مباحث بنیادینی چون مولوی یا إرشادی بودن این روایات و نیز إخباری یا إنشایی بودن آنان و نیز حکم مستنبط آن بحث شد و این نتیجه حاصل شد که این روایات دارای مولویت است و می تواند حاوی تجویز تربیتی شرعی باشد. در محور دوم معنای کودک در این روایات به مثابه متعلق حکم موردبررسی قرار گرفت. و در محور سوم موضوع حکم و تکالیف و تجویزات تربیتی مربوط به هر مرحله به تفصیل موردبررسی و نسبت سنجی قرار گرفت و براساس روایات فوق چنین نتیجه گیری شد:آزاد نهادن کودک و ایجاد شرایط بازی وی در هفت سال اول استحباب دارد؛ملازمت و همراهی با کودک و آموزش قرآن در هفت سال دوم مستحب است؛آموزش و پرورش ارزش های دینی و تاکید بر تربیت خانوادگی در هفت سال سوم، دارای استحباب است.

    کلید واژگان: اصول تربیتی, حدیث تربیتی, تفسیر تربیتی, بازی, مراحل تربیت
    Seyyed Naghi Mousavi

    In a number of Islamic traditions, three periods of growth and upbringing of children and adolescents have been mentioned, and as far as we know, these hadiths have not been examined in a detailed and methodical way in hadith and jurisprudence.The present article tries to examine the hadiths of "three seven years" based on the methodology of ijtihad and with the approach of educational jurisprudence. For this purpose, at first, the hadiths were collected and each one was carefully examined by documents and records and in the following, reasonables  topics were discussed in the three axes of the ruling (obligatory and recommended), belonging to the ruling(children and teenagers) and the topic of the ruling (educational recommendations).In the ruling debate, fundamental issues such as whether these hadiths are moral or instructive, as well as whether they are news or essays, and their inferred ruling, were discussed.And this result was that these narratives are Moral and can contain a religious education.In the second axis, the meaning of the child in these traditions was examined as belonging to the ruling.In the third axis, the subject of rulings and educational assignments and prescriptions related to each stage was examined and compared in detail, and based on the above narrations, the following conclusions were drawn:1.It is desirable to set the child free and create conditions for him to play in the first seven years.2.It is recommended to work and accompany the child and teach the Quran in the second seven years.3.Education of religious values ​​and emphasis on family education in the third seven years is desirable.

    Keywords: Educational Principles, Educational Hadith, Educational Interpretation, Play, Education Stages
  • سمیه پاپی، سید جلال هاشمی*، پروانه ولوی، مسعود صفایی مقدم
    هدف

    گام نخستین در بهبودبخشی به وضعیت نامطلوب و نابسامان یک جامعه، تغییر در سیستم آموزش و پرورش آن جامعه و تحول در اساس آن سیستم یعنی انسان است. بدین منظور پژوهش حاضر به استنتاج اصول تغییرات درونی مطلوب در ساحات درونی شخصیت افراد (باورها، احساسات و خواسته ها) پرداخته است تا افراد بتوانند با دریافت این آموزش ها و قرار دادن آنها به عنوان راهنمای عمل خویش، وضعیت مطلوبی در سطح فردی و اجتماعی فراهم آورند.

    روش

    این پژوهش با بکارگیری صورت بازسازی شده ی الگوی استنتاج عملی فرانکنا انجام شد. جامعه مورد تحلیل، منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن کریم به همراه تفاسیر  (نور و المیزان) بود که پس از متن خوانی و فیش برداری اطلاعات مورد نظر هدفمندانه گردآوری شدند.

    یافته ها

    مطابق یافته های حاصله، برپایه قرآن کریم انسان به عنوان موجودی آزاد و مختار قادر است با انتخاب آگاهانه و مشتاقانه مسیر تغییر خود در جهت مطلوب را فراهم آورد و به قرب الی الله (هدف غایی) نایل آید.

    نتایج

    اصول مستخرج عبارتند از: باور به وجود خدای آگاه، اعتقاد به معاد، تغییر تدریجی و گام به گام، عاملیت معیارمند، آزادی، تکریم شخصیت انسان، مسیولیت پذیری، توجه جدی و فعالانه به فطرت، عبرت گیری، زمینه سازی برای  تغییر و رشد مطلوب، بکارگیری ابزار معرفت

    کلید واژگان: تحلیلی استنتاجی, اصول تربیتی, تغییر, تغییر درونی مطلوب
    Somayeh Papi, Sayyedjalal Hashemi*, Parvaneh Valavi, Masoud Safaeimoghaddam
    Objective

    The first step in repairing an unfavorable situation of a society is to change both the education system and its basis, namely human beings. Therefore, For this aim, the present study to infer the Educational principles of desirable internal changes in the inner aspects of personality(such as beliefs, desires, and emotions) so that people can receive these trainings and use them as a practical guide in order to make a desirable situation at  both an individual level and a social level.

    Method

    This study was performed through the inferential method with Frankenna reconstructed model. The study population consisted of the authentic sources of Islam, including the Holy Quran and “Noor” and “Al Mizan” interpretations. The data were collected after reading the texts and taking notes.

    Finding

    The results demonstrated that based on the Holy Quran, mankind as a free and independent personality is able to consciously and eagerly choose the path of change in the desired direction and attain God's Nearness that is the ultimate objective or goal destined for human beings.

    Conclusion

    the educational principles are: Belief in the Existence of a Consious God, Belief in the Resourrection, Gradual and Step-by-Step Change, Standardized agency, liberty, , Honoring Human Personality, responsibility, Pay Serious and Active Attention to Nature, :, Grounding for  Desired  Change and Grouth, using the tools of knowledge.

    Keywords: Inferential analysis, educational principles, change, desirable internal change
  • محمدعلی همتی، علی شیروانی شیری*

    هدف پژوهش پیش رو، مطالعه مفهوم قرآنی احسان و بررسی مصادیق و کاربرد‏های آن در قرآن و استخراج اصول و کارکردهای آن برای تعلیم و تربیت امروز می باشد. در این نوشتار، ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی احسان در کتب لغت مورد بررسی قرار گرفته، سپس با توجه به آیات مربوطه در قرآن، به ذکر معانی و مصداق‏های این واژه در قرآن پرداخته شد. این پژوهش با رویکردی کیفی و با به کارگیری روش گردآوری داده‏ های کتابخانه ‏ای و روش روش تحلیلی-استنتاجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل تمامی آیات قرآنی مرتبط با موضوع پژوهش و سایر اسناد مرتبط در قالب کتاب و مقاله بود و روش نمونه‏ گیری از نوع هدفمند بود. یافته‏ های پژوهش نشان می‏ دهد به دلیل گستره کاربرد مفهوم احسان در قرآن کریم، و تاکید بسیار آموزه ‏های قرانی بر این مفهوم ارزشی، می ‏توان احسان را به عنوان یکی از مبانی ارزش‏ شناختی تربیت قلمداد کرد. نیکی به دیگران، انجام کار به نحو نیکو و کامل را می‏ توان به عنوان اصول یا قواعد کلی در نظر گرفت که در فرایند تربیت راهنمای عمل مربیان و متربیان قرار گیرد. کارکردهای تربیتی احسان عبارتند از ارتقاء بعد اجتماعی حیات طیبه، کارکرد متممی آن بر ارزش عدالت، کارکرد تعاملی و دوسویه، کارکرد تعالی‏ یابی، کارکرد عمل‏گرایانه و کارکرد تعلیل‏ گری.

    کلید واژگان: احسان, قرآن, اصول تربیتی, کارکردهای تربیتی
    MohammadAli Hemati, Ali Shiravani Shiri *

    The purpose of this study is to study the Qur'anic concept of benevolence (Ehsan) and to extract its principles and functions for today education. In this article, first the lexical and idiomatic meaning of Ehsan in dictionary books has been examined, then according to the relevant verses in the Qur'an, the meanings and examples of this word in the Qur'an have been mentioned. This research has been done with a qualitative approach and using the method of library data collection and analytical-inferential method. The research population included all Quranic verses related to the research topic and other related documents in the form of books and articles and the sampling method was purposeful. Findings show that due to the wide application of the concept of benevolence in the Holy Qur'an, and the strong emphasis of Qur'anic teachings on this value concept, benevolence can be considered as one of the axiological foundations of education. Doing good to others, doing good and perfect deeds, and doing good deeds and righteous behavior can be considered as general principles or rules that guide the practice of coaches and trainers in the training process. Ehsan's educational functions include promoting the social dimension of Hayat Tayyeba, its complementary function on the value of justice, interactive and two-way function, transcendental function, pragmatic function and analytical function are the educational functions of Ehsan Quranic concept.

    Keywords: Ehsan, quran, educational principles, Educational Functions
  • مریم سلطان زاده پسیان*، عبدالرحیم نوه ابراهیم، حمیدرضا آراسته، ابوالفضل خوش منش

    در عمر علم مدیریت آموزشی مشاهده می شود که سازمان های آموزشی مانند سایر سازمان های خدماتی، تولیدی و صنعتی درنظر گرفته شده اند این در حالی است که اگر مدیریت آموزشی، به سمت مدیریت عناصر حاکم بر تربیت و آموزش حرکت کند، به اهداف غایی خود دست خواهد یافت. بدین منظور پژوهشگر در تلاش به پاسخ به این سوال است که مدیریت تربیتی در سیره رسول (ص) چگونه بوده است. روش این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی، تحلیل مضمون است. جامعه و نمونه این پژوهش آیات مرتبط با سیره پیامبر اکرم (ص) در قرآن کریم بود که جهت صحت اطمینان در مورد برداشت از آیات، از تفسیر المیزان نیز استفاده شد. در راستای پاسخگویی به سوالات پژوهش، داده های به دست آمده کدگذاری شده و مضامین در سه محور اهداف غایی و اصول و روش ها طبقه بندی شدند. به این ترتیب در اهداف غایی، یک هدف غایی هدایت (خروج از ظلمت به سمت نور) و یک هدف فرعی با عنوان بلاغ (اتمام حجت) بدست آمدند. در اصول، پنج اصل انذار (بیدارسازی)، تذکر (یادآوری)، تبشیر (استقامت)، رجوع به منبع و اسوه سازی تعیین شدند. در روش نیز چهار روش تلاوت آیات (یا انتقال حقایق و به عینیت درآوردن آنها)، تزکیه (یا پاکسازی و رشد)، تعلیم کتاب و تعلیم حکمت مورد شناسایی قرار گرفتند. آنچه که در این پژوهش می توان بدان توجه کرد، نظام مندی، مرتبه ای و مرحله ای بودن آن و کارکرد مضامین بدست آمده در تسریع رشد و دور کردن انحراف ها از نظام آموزشی است، به نحوی که اصول و روش ها همه در خدمت هدف غایی باشند.

    کلید واژگان: اهداف غایی تربیتی, اصول تربیتی, روش های تربیتی, مدیریت تربیتی-آموزشی, سیره تربیتی پیامبر
    Maryam Soltanzadehpessyan *, Abdolrahim Navehebrahim, Hamidreza Arasteh, Abolfazl Khoskmanesh

    In the life of educational management science, it is observed that educational organizations, like other service, production and industrial organizations, are considered, while if educational management moves towards managing the elements governing education and training, it will achieve its ultimate goals. To this end, the researcher is trying to answer the question of how educational management has been in the life of the Messenger of God. The method of this research is qualitative research, content analysis. The population and example of this research was the verses related to the life of the Holy Prophet in the Holy Quran, which was also interpreted by Al-Mizan to ensure the accuracy of the interpretation of the verses. In order to answer the research questions, the obtained data were coded and the topics were classified into three axes: ultimate goals and principles and methods Thus, in the ultimate goals, an ultimate goal of guidance (exit from darkness to light) and a sub-goal called eloquence (completion of argument) were achieved. In the principles, the five principles of warning (awakening), reminder (reminder), evangelism (perseverance), reference to the source and modeling were determined. In the method, four methods of reciting verses (or transmitting truths and making them objective), cultivation (or purification and growth), teaching the book and rulls and teaching wisdom were identified. What can be considered in this research is its systematicity and its degree and stage and its function in accelerating growth and removing deviations from the educational system so that the principles and methods all serve the ultimate goal.

    Keywords: Ultimate educational goals, educational principles, Educational Methods, educational management, educational life of the Prophet
  • محمد دارایی، محسن فرمهینی فراهانی*، رقیه موسوی

    تربیت عرفانی عمیق ترین و باطنی ترین خوانش از تربیت دینی محسوب می شود که در آن سالک با معرفتی عمیق و باطنی و تزکیه ای خالص از روی صدق و عشق، به دنبال کشف حقیقتی یگانه و اتصالی دایمی به این حقیقت است. علامه حسن زاده انسان را که مظهر اسم جامع الله است، حقیقتی واحد می داند که بدنش مرتبه ی نازله ی اوست که یک هویت و شخصیت بیش ندارد که از آن به من و انا و مانند آن تعبیر می کنند. او راه وصول به این حقیقت یگانه را معرفت نفس می داند. این تحقیق در پی تبیین اهداف و اصول تربیت عرفانی است که مدعی ارایه یقینی ترین راه دستیابی به حقیقت و عالی ترین نوع معنویت است. در این پژوهش با کمک تکنیک اسنادی و تحلیل مفهومی، مبانی نوع یک و مبانی نوع دو مبتنی بر دیدگاه های انسان شناختی علامه حسن زاده مشخص شده اند؛ سپس با استفاده از روش استنتاجی (روش بازسازی شده فرانکنا) و بکار بردن سه قیاس عملی، هدف غایی، اهداف میانی و اصول تربیت عرفانی مشخص شده اند. هدف غایی تربیت عرفانی «فنای فی الله و بقای بالله» است. و تعدادی از مهمترین اهداف میانی تربیت عرفانی، معرفت به خدا، پرورش مزاج شایسته، سلامت روح وجسم، تقویت نفس ناطقه، حضورتام در محضرخدا، به فعلیت رساندن دو قوه نظری و عملی انسان، سیر صعودی دایمی، کسب رزق معنوی برای سیر و سلوک، و شناخت و تبعیت از انسان کامل است. همچنین از معرفت النفس، اعتدال، فقرزدایی، تمنا و طلب، تجلیه، تخلیه، ادب مع الله، استکمال تدریجی و ولایت مداری به عنوان برخی از مهم ترین اصول تربیت عرفانی می توان نام برد.

    کلید واژگان: انسان شناسی عرفانی, تربیت عرفانی, اهداف تربیتی, اصول تربیتی, جوانی
    Mohammad Daraei, Mohsen Farmahini Farahani *, Roghaye Mousavi

    Mystical education is the deepest and most esoteric reading of religious education in which the mystic with deep wisdom, and esoteric and pure refinement of truth and amour, seeks to discover a unique truth and a eternal connection to this truth. Allameh Hassanzadeh also considers man, who is the manifestation of the universal name of God, as a single truth whose body is his descendant rank who has no more than one identity and personality, which is interpreted as me and Anna and the like. He considers self-knowledge to be the way to reach this unique truth. This research seeks to explain the goals and principles of mystical education, which claims to provide the most certain way to achieve truth and the highest spiritual education. In this research, with the help of documentary technique and conceptual analysis, the basics of type one and two have been identified; Then, using the inferential method and applying three practical analogies, the ultimate goal and intermediate goals and principles of mystical education based on the anthropological views of Allameh Hassanzadeh have been identified. The ultimate goal of mystical education is "perdition in God and survival in God". And some of the most important intermediate goals of mystical education, knowledge of God, cultivating a good temperament, health of body and soul, strengthening the rational soul, presence in the presence of God, realization of two theoretical and practical powers of man, constant ascent, gaining spiritual sustenance for life and conduct Is. Also, self-knowledge, moderation, poverty alleviation, desire, manifestation, evacuation, evacuation, literature with God and gradual completion can be mentioned as some of the most important principles of mystical education.

    Keywords: mystical anthropology, mystical education, Educational principles, Educational Goals, Youth
  • معصومه کیانی*، مریم پورجمشیدی
    هدف

    تببین مفهوم و اصول تربیت معنوی برای کودکان با تاکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران وبررسی  فرصت ها و چالش های یادگیری الکترونیکی برای آن است.

    روش

    روش پژوهش کیفی، و جامعه آماری آن سند مبانی نظری تحول بنیادین، متون و منابع موجود درباره مفهوم معنویت و تربیت معنوی برای کودکان و نیز یادگیری الکترونیکی است که نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شد. با استفاده از روش تحلیل استعلایی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان طبق مبانی نظری تحول بنیادین تبیین، و سپس با استفاده از روش استتاج قیاسی فرانکنا، سه اصل مهم تربیت معنوی کودکان که مربوط به وجه شناختی است، استنتاج و تشریح و سپس با روش توصیفی-تحلیلی به  فرصت ها و چالش های یادگیری الکترونیکی در راستای تحقق اصول مذکور پرداخته شد.

    یافته ها

    تربیت معنوی برای کودکان ناظر به شناخت خداوند به عنوان مرجع امر معنوی، پرورش روح و گرایش کودک به سوی او، و تحقق حیات طیبه در همه ابعاد زندگی کودک می باشد. سه اصل مهم تربیت معنوی برای کودکان در وجه شناختی شامل: پرورش اندیشه و اعتقادات صحیح درباره خداوند؛ توسعه چشم انداز کودک درباره اعتقادات و امکانات معنوی دین خود و سایر سنن و ادیان؛ و پرورش تفکر انتقادی کودکان بدست آمد. همچنین، توسعه سواد معنوی کودکان از طریق منابع باز، دسترسی به منابع انسانی مرجع و ایجاد اجتماعات معنوی، از فرصت های یادگیری الکترونیکی و نیز توانمندی معلمان و مدیریت فرایند تربیت کودکان، لزوم برخورداری آنها از نگرش ها و مهارت های ارتباطی لازم در امر آموزش الکترونیکی، نظارت و هدایت مشارکت کودکان و درک چشم انداز آنان در فضای آموزش الکترونیکی، و ارزشیابی و هدایت کودکان به سوی خودراهبری، از عمده ترین چالش های یادگیری الکترونیکی برای تربیت معنوی کودکان هستند.

    نتیجه گیری

    کودکان باید در عرصه تربیت معنوی، سواد معنوی لازم را کسب تا بتوانند درباره جهت گیری معنوی خود خردمندانه و آگاهانه اقدام کنند. برای این مهم می توان از فرصت های یادگیری الکترونیکی استفاده و در رفع محدودیت ها و چالش های این بستر برای تربیت معنوی کودکان اقدام نمود.

    کلید واژگان: تربیت معنوی, کودکان, اصول تربیتی, یادگیری الکترونیکی
    Masume Kiyani*, Maryam Pourjamshidi
    Objective

    The purpose of this study is to explain the concept of spiritual education for children (S4C) and its principles with an emphasis on the Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Public Education System of Iran, and exploring the opportunities and challenges of e-learning for it.

    Method

    This is a qualitative research, and its statistical population consists of the document of Theoretical Foundations of Fundamental Transformation and all available texts and resources related to the concept of spirituality and spiritual education for children as well as e-learning. The statistical sample was selected through purposive means. Then, using the method of transcendental analysis, the concept of children's spiritual education according to the Theoretical Foundations of Fundamental Transformation was explained, and using Frankena’s deductive model, three important principles of children's spiritual education related to its cognitive aspect were inferred and explained, and then, using descriptive-analytical method, the opportunities and challenges of e-learning in achieving the mentioned principles were discussed.

    Results

    The results of the analysis showed that the spiritual education for children (S4C) focuses on the knowledge about Allah as the source of spirituality, nurturing the child's spirit and inclinations towards Allah, and the realization of a ‘Purified life’ in all aspects of the child's life. It was also clarified that the three important principles of children's spiritual education in its cognitive aspect are: the principle of cultivating correct thoughts and beliefs about Allah as the source of spirituality; developing the child's perspective on the beliefs and spiritual possibilities of his/ her religion and other traditions and religions; fostering the children's critical thinking. Furthermore, developing children’s spiritual literacy through open sources, access to reference human resources with the least restrictions, and creating spiritual communities are some of the opportunities of e-learning for S4C. Also, empowerment of teachers and management of children's educational process, their need to have the necessary attitudes and communication skills in e-learning, the monitoring and guiding learners' participation, and understanding distance learning from children’s viewpoint, and evaluating and guiding children towards self-direction are some of the major challenges of e-learning for S4C.

    Conclusion

    Children should acquire the necessary spiritual literacy in the field of spiritual education based on the Theoretical Foundations of Fundamental Transformation so that they can act wisely and consciously about their spiritual orientation. In this regard, e-learning opportunities can be used to overcome its limitations and challenges for the spiritual education of children.

    Keywords: spiritual education, children, educational principles, e-learning
  • منا افضلی قادی*، سوسن کشاورز

    هدف پژوهش حاضر، شناسایی اصول تربیتی استدلال عقلانی در آموزه های قرآنی است. استدلال عقلانی، فرایندی آگاهانه درراستای دستیابی به هدفی خاص است که به واسطه گزاره های عقلی صورت می پذیرد. پرسش اصلی آن است که اصول تربیتی استدلال عقلانی مبتنی بر دعوت انبیا در قرآن کریم چیست؟ روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی است که با استفاده از کدگذاری باز، داده های لازم از قرآن کریم جمع آوری و اصول شناسایی شده است. مهم ترین یافته ها عبارتند از: حقیقت گویی و واقع نگری، مقبولیت انتخابی، پرهیز از مضامین فراعقلی، اتکا بر براهین عالمانه، توجه به مقتضیات شناختی و عاطفی، تاکید بر اشتراکات، تسهیل ادراک و القای مفاهیم نوین. بررسی یافته ها نشان می دهد که این اصول در دو حیطه اقتضایی و الزامی جای می گیرند. امکان و ضرورت به کارگیری اصول اقتضایی، به مقتضیات و شرایط وابسته بوده و اصول الزامی در هر شرایطی باید رعایت شود؛ زیرا اساسا مطلوبیت فرایند استدلال عقلانی، بدان وابسته است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, انبیا, استدلال عقلانی, اصول تربیتی
    Mona Afzali Ghadi*, Soosan Keshavarz

    This research is intended to identify the educational principles of rational reasoning in Quranic teachings. Rational reasoning involves a conscious process for the achievement of specific goals, performed through rational propositions. The main question regards the educational principles of rational reasoning on the basis of the calling of the prophets in the Holy Quran. This research follows a qualitative content analysis through inductive method, which employs open coding for data collection from the Holy Quran through which the principles are identified. The most significant findings include: truthfulness and realism, selective acceptability, avoidance of ultrarational themes, trusting wise arguments, attention to cognitive and emotional requirements, emphasis on common features, facilitating understanding and inducing new concepts. An evaluation of the findings indicate that these principles fall into two contingent and mandatory fields. The possibility and necessity of applying contingent principles depend on the requirements and conditions, but the mandatory principles must be observed in all circumstances. This is because the desirability of the rational reasoning process depends on the mandatory principles.

    Keywords: the Holy Quran, the prophets, rational reasoning, training principles
  • مریم بناهان
    زمینه و هدف
    از منظر تعالیم وحیانی اسلام، انسان ها با وجود تمامی تفاوتها و تمایزات بر مبنای فطرت پاک و سلیم، آفریده شده اند. ویژگی های فطری، مستمر و جاودان است ازین رو تغییر و تبدیل نمییابد؛ اما از راه های مختلف، ممکن است به آفت های متعددی مبتلا و در نهایت خاموش، مستور و مدسوس شود. به دلیل جایگاه مهم فطرت در تربیت (به ویژه در تربیت اسلامی) این مقاله با هدف ارائه تحلیلی تربیتی، سعی دارد با استفاده از آیات قرآنی، به استنباط آن دسته از اصول و روش های تربیتی بپردازد که زمینه رهایی فطرت از آفات را فراهم می آورد.
    روش تحقیق: این تحقیق با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با نظر به آیات قرآن کریم بهعنوان گزاره های مبنایی و با تحلیل آیات، به استنباط اصول و روش هایی برای حفظ پویایی فطرت پرداخته و اصول و روش هایی را که عنایت به آنها در تربیت می تواند فطرت را بهطور فعال به صحنه زندگی بازگرداند بیان کرده است.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    نهاد تعلیم و تربیت متولی فراهم آوردن زمینه مساعد برای بارور شدن توانمندی های ذاتی افراد به شکلی متعادل و هماهنگ است. تحقق این امر، وابسته به شناخت و توجه به ویژگی های انسان، جایگاه او در عالم هستی، غایت تربیت، طراحی و گزینش روش ها، تدوین برنامه ها و محتوای مناسب و نیز توجه به ضرورت فراهم آوردن شرایط فردی و موقعیت های اجتماعی به نحو مقتضی است. اگرچه فطرت، درونیترین و فردیترین ویژگی انسان است اما حیات و ظهور آن تنها درگرو تلاش و تمایل خود فرد نیست؛ زیرا آدمی در جمع متولد می شود و در جمع رشد میکند؛ تاثیرپذیر و تاثیرگذار است؛ ازاین رو فطرتها در پیوند و ارتباط با یکدیگر زمینه رشد می یابند و مستحکم میشوند. به این منظور لازم است با اتخاذ شیوه ها و روش های متناسب، حصول هدف غایی تربیت که دستیابی به کمال و سعادت انسانی است، تسهیل شود.
    کلید واژگان: فطرت, تربیت, قرآن, اصول تربیتی, روش تربیتی
    Maryam Banahan
    Context and Goal: From Islamic point of view, human beings are created based on pure nature (Fetrat). Natural features are indelible and eternal, and that is why they never change or convert. But, through various ways it may be dam- aged and finally become extinct, converted, and invisible. Due to the impor- tance of Fetrat in education (especially in Islamic education), this study intends to provide an educational analysis by focusing on the verses of Quran to de- duce some principles and methods to rescue one’s Fetrat from damages.
    Research
    Methodology
    This study is carried out using a descriptive-analytic method based on Holy Quran’s verses for elicitation of educational principles and methods that can keep one’s Fetrat active. Paying attention to those prin- ciples and methods in education, Fetrat can get back actively to our everyday life.
    Findings and
    Results
    The literal definition of ethics and science of ethics was
    provided by masters of this discipline using these very stable personal, cog- nitive, and behavioral features. The relationship between pragmatic Hikmah and theoretic and pragmatic mind is convergent; in mysticism, although there are differences in terms of focus and aims, structurally speaking it—ethics— precedes pragmatic mysticism. Upbringing, too, is more general compared with ethics and as a methodical branch relates to ethics. Similarities and dif- ferences between ethics and law lead to some convergent trends.
    Keywords: Ethics, Mysticism, Philosophy, Law, Differences, Interactions
  • مریم بختیاروند*، سید جلال هاشمی، حسن نوکاریزی
    مقدمه
    در سبک زندگی اسلامی برخی از فرایض ناظر به رابطه بین خدا و انسان است. «زکات» یکی از ارکان فروع دین و به معنای پرداخت مال است. خدمت به خلق رمز پیوند انسان با خدا و دربردارنده نتایجی مهم در تزکیه نفس و تعالی معنوی انسان است. در این مقاله کوشش شده، با بهره گیری از صورت بازسازی شده الگوی استنتاج عملی فرانکنا، اصول تربیتی پرداخت زکات با استناد به آیات و روایات اسلامی استنباط و تبیین شود. این اصول عبارت است از: اصل پرداخت زکات به مثابه عامل تطهیر معنوی و پاکیزگی روحی، شرط پذیرش اعمال دیگر، شرط دریافت رحمت الهی، وسیله نیل به مقام ایمان و رستگاری، فراهمکننده زمینه تقرب به خداوند و به مثابه نشانه اعتماد به پروردگار و اهل بیت (علیهم السلام).
    روش تحقیق: پژوهش حاضر به شیوه اسنادی- تحلیلی صورت گرفته است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان میدهد بین پرداخت زکات به مثابه اجرای یکی از فرایض الهی در تزکیه نفس و تعالی معنوی در زندگی اسلامی رابطه ای موثر وجود دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده حاکی از آن است که با اتکای به اصول تربیتی و با هدف تزکیه نفس و تعالی معنوی، نهاد تربیت و نظام تربیت اسلامی به منظور پرداخت زکات به آموزش افراد بپردازد و وجوب آن را در آنان درونی سازد.
    کلید واژگان: سبک زندگی, سبک زندگی اسلامی, زکات, اصول تربیتی
    Maryam Bakhtyarvand, Seyyed Jalal Hashemi, Hassan Nokarizi
    In Islamic lifestyle, some obligations (Vajebat) govern the relationship between Allah and human beings. "Zakat", is one of the branches of religion (Furu al-Din) and an obligation to pay. This service to people, is the key element of the relation between Allah and human beings and has significant implications as to the cultivation of the soul and the human's spiritual progress. In this article, through application of Frankena's practical inference pattern, we have tried to infer and explain the educational principles of Zakat payment, relying on Ayat of the Holy Quran and Hadiths. These principles include the following: the principle of zakat payment as a cause of spiritual purification and cleanliness, condition of the acceptance of other acts, a condition of receiving the mercy of Allah, a means to achieve the faith and redemption, a tool providing the background of nearness to Allah and a sign of trust in Allah and Ahl al-Bayt (Alayhemassalam). It is expected that by relying on these principles, and for the purpose of self-cultivation and moral excellence, education institution and the Islamic educational system teach people to pay Zakat and establishes its payment obligation in their spirit.
    Keywords: Lifestyle, Islamic lifestyle, Zakat, Educational principles
  • عبدالحمید رضوی*، رضا رسولی شربیانی، علیرضا بنی علی
    هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کتاب های درسی دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای اصول و روش های تربیتی مستخرج از کتاب المحجه البیضاء فی التهذیب الاحیاء با تاکید بر بخش منجیات و عادات است. روش پژوهش، ترکیبی از روش های کمی و کیفی اس ت. جامعه تحلیلی کتاب های دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی در سال تحصیلی1390 بود. نمونه تحلیلی «متن درس» و «گام های آخر» که به عنوان فعالیت پایانی هر درس در نظر گرفته شده، بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات «سیاهه وارسی محتوا» بود که پایایی آن با استفاده از ضریب کاپا برابر 52/0 که ضریب معنی دار است، محاسبه شد و روایی آن مورد تائید متخصصان قرار گرفت. داده های حاصله با استفاده از آمار توصیفی، محاسبه فراوانی و درصد و آمار استنباطی آزمون مجذور خی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل حاکی از این است که اصول و روش های تربیتی در کتاب های چهار پایه تحصیلی متوسطه به طور معنی داری متفاوت به کار رفته است اما این تفاوت های معنی دار در مورد بخش گام های تربیتی کتاب، مشاهده نشد. در همه پایه های تحصیلی (به استثنای پایه اول) محتوای کتاب های دین و زندگی بیشتر به اصول تعقل و عدالت پرداخته است. البته با افزایش پایه تحصیلی، توجه به «تعقل» در متون افزایش یافته است. همچنین در پایه های دوم و سوم به اصل «تذکر» تقریبا به یک نسبت توجه شده است. بررسی روش های تربیتی ده گانه در متن کتاب پایه های مختلف نشان داد که به روش های «تعلیم حکمت» ، «تزکیه» و «ابراز توانایی» در کلیه کتاب ها توجه شده است و این تاکید در پایه اول بیشتر از دیگر پایه ها است. در گام های تربیتی کتابهای سه پایه تحصیلی، اصل «تذکر» بیشترین فراوانی و اصل «عدل» کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است. شاید بتوان گفت این تفاوت با هدف مولفان در تدوین بخش گام های تربیتی همسو باشد. به طورکلی می توان گفت متن درس ها بیشتر جنبه عقلانی و متن گام های تربیتی بیشتر جنبه تهییجی دارد.
    کلید واژگان: المحجه البیضاء فی التهذیب الاحیاء, کتاب درسی دین و زندگی, اصول تربیتی, روش های تربیتی, دوره متوسطه
    A. Razavi*, R. Rasooli Sharabiani, A. Baniali
    Objective
    The aim is content analysis of high school “Din va Zendegi” textbooks based on the principles and methods of education extracted from the book “Al Mahjat Al Beyzaa Fel Tahzib al Ahya (with emphasis on Monjiyat & Adat).
    Method
    Method in this research was descriptive. The approach of this study is a combination of quantitative and qualitative methods. The target population was “Din va Zendegi” textbooks at high school and pre-university level in 2011 academic year. The sample included the texts and the section called “Gamhaye Akhar” (Last Steps), which appeared at the end of each lesson. The content analysis checklist was used for data collection. The reliability of this instrument which was calculated through kappa coefficient was equal to 0.52, and was significant. In addition, the validity of the instrumentation was approved by experts. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (frequency, percent, and chi-square).
    Findings: The findings show that the educational principles in the four textbooks have been used differently and this difference is significant but this difference was not observed in “Gamhaye Tarbiyati” (Educational Steps). The content of all these textbooks (except for grade one textbook) focuses on the principles of wisdom and justice, and attention to the principle of wisdom increases in the next grades. In grades two and three, the principle of “Tazakor” (reminder) has received equal attention. Furthermore, the methods of “teaching sagacity”, “self-purification” and “strength expression” have been emphasized in all grades and this is more noticeable in grade one. In three textbooks and in the section “Gamhaye Tarbiyati”, the principle of “Tazakor” (reminder) has the highest and the principle of “justice” has the lowest frequency. It can be concluded that these differences are in accordance with textbook writers objectives in developing the section “Gamha” (Steps) .On the whole, it can be said that the textbooks have an intellectual orientation, while the section “Gamhaye Tarbiyati” has an emotional orientation.
    Keywords: Almahjat Al -Beyzaa fel Tahzib al Ahya, “Din va Zendegi” textbook, educational principles, educational methods, high school level
  • محمدرضا شرفی، سیدمهدی سجادی، محمد قربانعلی*
    پژوهش حاضر درپی استخراج مبانی انسان شناختی و اصول تربیتی حاصل از آن براساس اندیشه های یکی از متفکران اسلامی معاصر، علی صفایی حائری، است. روش های به کاررفته در این تحقیق شامل «توصیف»، «تحلیل زبان فنی و رسمی» و «استنتاج» است. در این پژوهش، ابتدا به بررسی برخی اصطلاحات و مفاهیم به کاررفته در آثار صفایی ازجمله «انسان در دو فصل»، «ساختار جامعه»، جریان «تدبر، تفکر، تعقل» در انسان، «درک وضعیت، درک تقدیر و درک ترکیب» (کلیدها) و «آزادی» پرداخته شده و سپس با درنظر گرفتن «عبودیت» به عنوان هدف کلی نظام تربیتی صفایی، سه مبنای انسان شناسی نوع اول اول برگرفته از اختیار، گرایش های صحیح و آزادی انسان، سه هدف واسطی، هشت مبنای انسان شناسی نوع دوم و هشت اصل تربیتی، از آثار وی استخراج و در قالب قیاس عملی صورت بندی شده است.
    کلید واژگان: علی صفایی حائری, انسان شناسی, اصول تربیتی, استنتاج
    Mohammadreza Sharafi, Saed Mahdi Sajadi, Mohammad Ghorbanali *
    Explanation of the Islam’s educational system is among the issues considered by the anthropologists. Their opinions make the problem clearer. Ali Safai Haeri is among the contemporary Islamic thinkers with high scientific rank who has concentrated on education and educational system theory. Based on the religions sources. His works led to a research on extraction of anthropology principles as the most crucial principles of this course the research was conducted using descriptive, formal and technical language analysis and deduction methods. In this study, we have explained some terms and concepts used in Safai’s works including those applied in a “Human in two chapters” , ”Structure of society” , “minding, thinking and supervising”, “key” and “freedom”. Then, concerning the “worship” as the general goal of Safai’s educational system, we have explained three anthropological foundations. According to his works, he has configured three anthropological foundations of type I, three intermediate goals, eight anthropological foundations of type II and eight educational principles, in a practical scale.
    Keywords: Ali Safai Haeri, Anthropology, Educational principles, Deduction
  • علی همت بناری
    هدف پژوهش عبارت بود از استخراج اصول فرزندپروری در سبک زندگی اهل بیت(ع)؛ به این منظور از روش تحلیل نظری رفتار و گفتار آنان، به عنوان الگوی رفتاری، استفاده شد؛ از جمله دستاوردهای پژوهش، عبارت است از اصولی مانند: زمینه سازی (چون تربیت پیچیده و پیوسته است، باید در هر مقطع سنی، مقدمات تربیت در مقطع بعد فراهم شود)، پیشگیری (باید به آسیب های احتمالی در فرایند تربیت و راه اجتناب از آن توجه شود)، تکریم (هر نوع اقدامی که موجب خدشه دار شدن حرمت فرزند می گردد نامطلوب است)، تدریج (باید برنامه تربیتی به صورت گام به گام، متناسب با اقتضائات سنی، جنسیتی و... طراحی و اجرا گردد)، توجه به توانایی و ظرفیت متربی (برنامه ها باید تناسب با مراحل رشدی فرزندان داشته باشد)، عدم تحمیل بر کودک (والدین باید فرزندان را تا قبل از سن تمییز در انجام فعالیت های مورد علاقه و تجربه آموزی آزاد بگذارند).
    کلید واژگان: فرزندپروری, اصول تربیتی, آزادی, تدریج, تسهیل, زمینه سازی, سیره, سبک زندگی, اهل بیت(ع), روان شناسی خانواده
    The aim of the study was to elicit the principles of parenting (the rules and general statements that guide the parents and teachers) in the Ahl al-Bayt's life style. In order to answer the question of whether Ahl al-Bayt offer some general statements and rules about parenting or not, the study employed a theoretical analysis of the Ahl al-Bayt's Hadiths and behaviors. The findings consist of some principles including preparation (because education is complicated and continuous, in each stage of education, prerequisites of the next stage should be prepared), prevention (it should be paid attention to the possible damages in education process and the way of avoiding it), respect (every action that causes to damage the children's respect is not good), quantization (education program should be planned and performed gradually and in accordance with age and gender requirements), paying attention to the ability and capability of someone who is being educated (education programs should be in conformity with the children's growth stages), and no force on children (parents should give freedom to their children to do whatever they want before the age at which they can distinguish between good and bad).
    Keywords: parenting, educational principles, freedom, quantization, simplification, preparation, way, life style, Ahl al Bayt, psychology of family
  • مریم بناهان*
    توجه به جایگاه پلیس در هر کشور و نقش کلیدی این نیرو برای حفاظت از نظم و امنیت از یک سو و ویژگی ذاتی این حرفه در تعامل نزدیک با مردم از دیگرسو، تمرکز بر نکات تربیتی خاصی را ضرورت می بخشد. از آنجا که اصول و روش های تربیت پلیس، متناسب با فرهنگ و جهان بینی حاکم بر هر کشور است، سئوال پژوهش حاضر آن است که آیا متون اسلامی، متضمن اصول و روش های خاصی برای تربیت پلیس است؛ یا این حوزه، مورد توجه اسلام نبوده و مغفول مانده است؟ لذا مسئلهی پژوهش، تبیین نظر اسلام به عنوان رویکرد حاکم بر جامعهی اسلامی ایران در مورد تربیت پلیس است. این مهم با استفاده از روش تبیینی- تحلیلی و با مداقه در آیات قرآن و نهجالبلاغه به عنوان متون اسلامی منتخب در این پژوهش انجام شده است. یافته های پژوهش، نشان می دهد که روش ها و اصول تربیتی خاصی در حوزهی تربیت پلیس به طور ویژه، مورد توجه و تاکید اسلام است. اصولی چون محبت، اقتدار، شجاعت، تعقل و عزت و روش هایی چون مواجهه با نتایج عمل، انذار، تغافل، عبرت آموزی و موعظهی حسنه.
    کلید واژگان: اصول تربیتی, تربیت پلیس, روش های تربیتی, متون اسلامی
    Maryam Banahan*
    Present study aims to investigate police education form Quran and Nahj AlBalagha perspectives. Due to their special position and key role in establishing order and security in every country and their special features in close communication with people, it is necessary to focus on police education. The research question for this study was: Do Islamic texts present particular doctrines and methods in police education or has this been neglected by Islam? The goal of this research, thus, is to illustrate the Islamic views, as the main approach in Islamic society, towards police education. The employed methodology of this research was descriptive-analytical. Research findings indicated that Islam emphasizes on utilizing particular doctrines and methods for police education.
    Keywords: Police education, Islamic texts, Education doctrines, Education methods
  • سیدجواد قندیلی، مرضیه عالی
    ارائه الگوی نظری تربیت اسلامی، روشی است که در طی آن نظریه پردازان تربیت اسلامی به شیوه ای سامان مند در باب تعلیم و تربیت دینی نظریه پردازی نموده اند. درواقع سامان مندی، حد ممیزه آن از سایر رویکردها و دیدگاه ها در خصوص تربیت اسلامی است. در این نگاه نظام تربیت اسلامی مجموعه ای از اجزا و روابط میان آنهاست که توسط ویژگی های معین به هم وابسته یا مرتبط می شوند. از این رو آنچه این پژوهش در پی آن است توصیف الگوهای نظری تربیت اسلامی است. بنابراین در پژوهش حاضر مسئله اصلی پژوهش، بررسی الگوهای نظری تربیت اسلامی ارائه شده توسط صاحب نظران است. به عبارت دقیق تر اینکه صاحب نظران تربیت اسلامی را به چه معنایی به کار برده اند؟ در ارائه الگوی تربیتی از چه منابعی بهره گرفته اند؟ در استفاده از منابع از چه روش هایی (توصیفی، توصیفی استنباطی و استنباطی) بهره گرفته اند؟ برای بررسی سوالات بالا، پژوهشگران از روش تحلیل محتوا استفاده نموده اند. نتایج به دست آمده، پنج الگوی نظری در دیدگاه صاحب نظران تربیت اسلامی را نشا نمی دهد. رویکرد اول که بیشتر صاحب نظران تاریخی را دربر می گیرد مبتنی بر دیدگاه انسان شناسی است. رویکرد دوم، رویکرد نظام گرا به تربیت اسلامی است. رویکرد سوم، رویکرد مسئله محور، رویکرد چهارم، رویکرد تحلیل مفهومی و در پایان رویکرد پنجم، رویکرد تحلیل فلسفی است.
    کلید واژگان: الگوهای نظری تربیت اسلامی, مبانی تربیتی, اصول تربیتی, اهداف تربیتی, روش های تربیتی
    Seyyed Javad Ghandili, Marzieh Aali
    Presentation of theoretical model in Islamic education is a method in which theoreticians of Islamic education theorizing religious education in a systematic way. Indeed, being systematic is a distinguishing character of this method through other approaches and point of views toward Islamic education. In this view, Islamic educational system is a collection of elements and their inter-relationships which connect together through specific features. The present research was to describe theoretical model of Islamic education and hence, it focused on the study of presented theoretical models of Islamic education by theoretician and tried to find that what did they mean by the models of Islamic education?, which sources being used?, which methods were applied in using resources?; descriptive-descriptive method or inferential-inferential method. To find precise answers for the above-mentioned questions, the content analysis method was used. Results of the research showed that five theoretical models were found by Islamic educational theoreticians. First, the model which was mainly known by historical theoreticians and was based on anthropology, second, was a systematic approach; third, a kind of problem-based approach, fourth, conceptual analysis approach and the last, was a philosophical analysis approach.
  • محمدرضا حسنی

    این مقاله در جستجوی آن است که با بررسی و کاوش در آثار سعدی ، و با تاکید بر دو اثرگلستان و بوستان، نکته ها، دقایق ، اصول ، و روش‌های مهم تربیتی را استخراج کند. سعدی از جمله ستارگان پر فروغ کهکشان شعر و ادب فارسی است که روح و نگاه و اندیشه اش عمیقا با جهان بینی اسلامی ممزوج بوده است؛ لذا اغلب نکات و ظرایف تربیتی در آثار او، نشیت گرفته از سنت اصیل اسلامی به خصوص قرآن و احادیث و روایات پیامبر (ص) بوده است که به شهد عبارت برآمیخته و با هنرمندی ویژه ای به توصیف در آمده است. این نکته، اهمیت و ضرورت توجه به آثار و اندیشه های او را در امور پرورشی و تربیت دینی باز می نماید. نتایج حاصل از تحقیق حاضر، نشان می دهد که سعدی با الهام از آیات قرآنی و احادیث و روایات توانسته است عناصر و مولفه های مهم اخلاقی و تربیتی را استخراج کند و بیان آنها به شیوه ای جذاب و هنرمندانه و بهره گیری از تصویر سازی های ناب و کم نظیر، آثاری زیبا و ماندگار از خود برجای گذارد.

    کلید واژگان: تربیت, اخلاق, اصول تربیتی, سعدی, گلستان, بوستان
    Mohammadreza Hassani

    The present article seeks to extract some points, principles and some important training approaches through reviewing and investigating Sadi’s writings with concentration on Gulistan and Boustan. Sadi is among the brilliant stars of the Persian poetry and literature, whose esprit, vision and thought is deeply intermingled with Islamic worldview. Therefore, majority of the training related points in his writings are originated from Islamic prime tradition, especially the Holy Quran and the holy prophet’s traditions. Sadi’s writings are full of phrases used so artistically. The point expresses the importance and necessity of paying attention to his writings and thoughts to be used in training affairs and religious training. The results of the research indicate that Sadi has managed to extract some important moral elements and constituents; and express them in an attractive and artistic way. Meanwhile, it is through benefiting from fine and exotic image making that Sadi composed such nice and eternal writings.

    Keywords: Training, morality, training principles, Sadi, Gulistan, Boustan
  • میرعظیم قوام

    انسان در طبیعت خویش جنبه‌های مثبت و منفی دارد. ولی هرگز اسیر و محکوم غرایز یا عوامل محیطی و ارثی نیست، بلکه دارای اراده‌ای آزاد و موجودی تربیت پذیر است . تربیت و پرورش انسان یکی از عمده ترین و اصلی ترین اهداف مکتب اسلام است که در سرتاسر آیات قرآن کریم به چشم می خورد.
    دراین مکتب متربی با میل و اختیار خود از رهنمودهای مربی خویش که مبتنی بر آموزه های اسلامی است، تبعیت می کند و مسیری را می پیماید که مورد رضای الهی باشد. رسیدن به مقام عبودیت و بندگی، تقوای الهی، ایمان و عمل صالح و پرهیز از دنیا طلبی، از جمله اهداف تربیت اسلامی است .
    موفقیت در امر تربیت اسلامی مستلزم رعایت اصول و ویژگی هایی از سوی مربیان، مبلغان و والدین است. از منظر قرآن کریم، برخی از این اصول و ویژگی ها عبارت اند از: به کار گیری توام بشارت وانذاز، ذکر خوبی ها در کنار انتقادها؛ معرفی جایگزین برای نهی ها؛ پذیرش متربی با وجود برخی لغزش ها، پرهیز از سرزنش متربی در نزد دیگران؛ باز گذاشتن راه بازگشت برای متربی، مقدم دانستن تغییر بینش بر تغییر منش؛ مهلت دادن به متربی برای اصلاح؛ ارجح شمردن رحمت و مهربانی بر هشدار و تهدید؛ بیان حکمت و آثار دستورهای دینی؛ موعظه کردن با مهربانی و صمیمیت ؛مخالفت با کار بد متربی نه خود متربی؛ تدریجی عمل کردن و پرهیز از زور و اجبار.
    رعایت این اصول از سوی روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، مبلغان مذهبی و حتی فرماندهان ناجا، موجب موفقیت هرچه بیشتر در تربیت دینی کارکنان ناجا شده و وجود پلیسی مکتبی، متعهد و خدمتگزار را برای مردم تضمین می کند.

    کلید واژگان: تربیت اسلامی, اصول تربیتی, ویژگی های تربیت, تربیت پذیری, تربیت قرآنی, متربی, مربی
    Mirazim Ghavam

    Mankind is combination of positive and negative aspects; however, he is not dominated by his instinct or environmental and hereditary factors. In other words, he has free will and is educable. Training and cultivation of mankind is one of the most major and the most important objectives of Islam, and it can be seen all over Quran. Islamic training is some sort of training which is offered to the disciple who follows his mentor’s guidance, which is based on Islamic doctrines while satisfying God. Reaching slavery and bondage, becoming pious, practicing righteous deed and avoiding getting involved in secular affairs are among the objectives of the Islamic training. Reaching success in Islamic training requires following some principles and characteristics by instructors evangelists and parents. Some of these principles and characteristics, from the Holy Quran’s viewpoint are annunciation, remembering good points alongside criticisms, introducing alternatives for forbidden deeds, not boycotting the disciple for some errors, avoiding blaming disciple in presence of others, providing the disciple with the possibility of resuming good deeds, prioritizing change in vision rather than change in habit, giving enough time to disciple to improve, prioritizing mercy, and kindness to warning and threat, stating the philosophy and impact of religious instructions, delivering sincere and kind sermons, opposing the bad deed of disciple instead of disciple himself, inefficiency of compulsion and force, and training being a gradual process. Observing these principles by the clergymen active in Aghidati Siyasi Organization of Police, evangelists and even Police commanders will lead to success in religious training of Police staff and functions as guarantor of the need for existence of Police who is ideologist and committed to providing service to the public.

    Keywords: Islamic training, training principles, training characteristics, educability, Quran based training, disciple, mentor
  • علی اکبر زهره کاشانی
    در این مقال، پس از بیان معنای لغوی و اصطلاحی «اصل» تربیتی، مجموعه ای از مهم ترین اصول تعلیم و تربیت دینی را بررسی می کنیم. این اصول با بهره گیری از آیات قرآن کریم و روایات پیامبر و اهل بیت استخراج و کاوش می شوند.
    اصول تربیتی استخراج شده و معرفی شده عبارت اند از: جوان گرایی، تفرد، تفاوت های اجتماعی، خانواده گرایی، فطرت گرایی و گزیده محوری. برخی از این اصول، مورد توجه عموم فیلسوفان و دانشمندان تعلیم و تربیت بوده اند. اما در اینجا با استفاده از آیات و روایات، با نگاهی جدید به آنها پرداخته و یا جزئیات بیشتری از آن بحث می شود. برخی دیگر نیز از ویژگی های نظام تعلیم و تربیت اسلامی محسوب می شوند و به طور خاص مورد توجه فیلسوفان مسلمان هستند.
    کلید واژگان: تربیت, تربیت دینی, اصول تربیتی, اهل بیت (ع), نظام تعلیم و تربیت
    Ali Akbar Zohre Kashani
    In the present article, after stating the literal and terminological meanings of "education principle", we have studied a series of the most important principles of education. These principles are extracted and explored using the Quranic verses and Prophetic traditions as well as the sayings by the Prophet's Household. The principles extracted and introduced are as follows: youthfulness, individualism, social differences, and inclination towards family, nature, and choice. Some of these principles have been paid attention to by all philosophers and experts in the fields of education. Here, however, we have made use of Quranic verses and traditions to have a new look at these principles, discussing them in a more detailed manner. The other principles are considered as peculiar to an Islamic system of education, being specifically a matter of concern for Muslim philosophers.
    Keywords: education, religious education, education principles, Prophet's Household, the system of education
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال