به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هویت دینی » در نشریات گروه « علوم تربیتی »

تکرار جستجوی کلیدواژه «هویت دینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • کتایون حمیدی زاده*، فاطمه سادات جنید
    هدف

    پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان توجه به مولفه‎ های هویت ملی و دینی در کتاب‎های فارسی دوره ابتدایی صورت‎گرفته است.

    روش

    به همین منظور از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب‎های فارسی خوانداری دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1402−1403 از پایه اول تا ششم بوده که تمامی حجم جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتوای مولفه ‎های هویت ملی و دینی است که پیش ‎ازاین پژوهش توسط صانعی مهر و رزم‎آزما تنظیم شده است و روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق روش اسکات با 30/81 درصد مجدد محاسبه شد. تجزیه‎ و تحلیل داده با آمار توصیفی و روش آنتروپی شانون انجام شد.

    یافته ها

    نتایج این پژوهش نشان می‎دهد، مولفه‎های هویت ملی بیشتر از هویت دینی دیده شده‎اند؛ از میان مولفه ‎های فرعی هویت ملی، هویت اجتماعی و هویت فرهنگی بیشترین میزان توجه و هویت سیاسی کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده‎اند. از میان مولفه‎ های فرعی هویت دینی نیز بیشترین میزان توجه به ارزش‎ها و هنجارهای مذهبی و کمترین میزان توجه به سیره زندگی مبتنی بر دین است. همچنین بیشترین کاربرد مولفه هویت ملی، در متن کتاب‎های فارسی و کمترین میزان استفاده در پرسش‎ها؛ و بیشترین کاربرد مولفه هویت دینی در متن و کمترین میزان استفاده در تصاویر بوده است. هویت دینی بنا بر دلایلی متعدد تاریخی و عناصری مانند مذهب، تدین، معنویت جز پایدار هویت ایرانیان محسوب می‎شود و نباید پرورش هویت ملی و دینی در دانش‎آموزان از یکدیگر جدا باشد. نتایج نشان می‎دهد هویت ملی بیشتر مورد توجه بوده است و در کتاب های درسی از پرداختن به هویت دینی دانش‎آموزان غفلت شده است.

    کلید واژگان: هویت, هویت ملی, هویت دینی, دوره ابتدایی, تحلیل محتوا, کتاب‎های فارسی}
    Katayoon Hamidizadeh *, Fatemeh Sadat Joneid

    The present study aims to investigate the level of attention paid to the components of national and religious identity in Persian books of the elementary school. For this purpose, quantitative content analysis method has been used. The statistical population of the research included the content of all the Persian reading books of the primary course in the academic year 2023-2024 from the first to the sixth grade, and the entire population was examined. The tool of the research is the content analysis list of national and religious identity components, which was prepared by Sanei Mehr and Razmazma before this research, and its validity was recalculated through content validity and its reliability through Scott's method with 81.30%. Data analysis was done with descriptive statistics and Shannon's entropy method. The results of this research show that the components of national identity have been seen more than religious identity; Among the sub-components of national identity, social identity and cultural identity have received the most attention and political identity has received the least attention. Among the sub-components of religious identity, the greatest amount of attention is paid to religious values and norms and the least amount of attention is given to the way of life based on religion. Also, the most use of the national identity component in the text of Persian books and the least amount of use in questions; And the religious identity component has been used the most in the text and the least in the images. . The results show that the national identity has been given more attention and the religious identity of the students has been neglected in the textbooks.

    Keywords: national identity, religious identity, elementary school, content analysis, Persian books}
  • مریم شاکری ورزنه *، نعمت الله صالحی نجف آبادی

    هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش رژیم مصرف رسانه ای به والدین بر هویت دینی و هویت ملی دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود و جامعه آماری پژوهش شامل والدین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بودند؛ نمونه پژوهش 30 نفر از والدین دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر اصفهان بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند؛ ابزار گردآوری داده ها مقیاس استاندارد هویت اجتماعی هزارجریبی و لهراسبی (1390) و پرسشنامه هویت دینی گلاک و استارک (1965)بود که در مرحله پیش آزمون به وسیله هر دو گروه تکمیل شد و در ادامه فقط گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش رژیم مصرف رسانه ای قرار گرفتند. بعد از اعمال متغیر مستقل در 8 جلسه 60 دقیقه ای بر گروه آزمایش، هر دو گروه مجددا به وسیله همان آزمونها مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ نتایج بوسیله نرم افزار spss و روش تحلیل کوواریانس مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد اثربخشی آموزش رژیم مصرف رسانه ای به والدین بر هویت دینی و هویت ملی دانش آموزان دختر متوسطه دوم معنادار بوده است (P<0/05).

    کلید واژگان: رژیم مصرف رسانه ای, هویت اجتماعی, هویت دینی}
  • نیره رحمانی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سواد رسانه ای و الگوی والد- فرزندی در شکل گیری هویت دینی فرزندان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دانش آموزان مقطع متوسطه دخترانه شهر تهران است. نمونه مورد مطالعه شامل 345 نفر بوده که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه هویت دینی (خوشاوی، 1390)، سواد رسانه ای (فلسفی، 1393) و الگوی والد- فرزندی (باقری، 1392) استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه، و با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 26 انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که میان سواد رسانه ای و شکل گیری هویت دینی نوجوانان، رابطه معناداری وجود دارد و افرادی که سواد رسانه ای بالاتری دارند، از ثبات بیشتری برخوردارند. همچنین در رابطه با شاخص های سواد رسانه ای، میان میزان مهارت فرد در درک محتوای پیام های رسانه ای، گزینش آگاهانه پیام ها، نگاه انتقادی به پیام ها و تجزیه و تحلیل آنها، با شکل گیری هویت دینی نوجوانان، رابطه وجود دارد. یافته های حاصل از آزمون رابطه والد- فرزندی با شکل گیری هویت دینی نوجوانان، نشان داد که بین رابطه با پدر و رابطه با مادر و شکل گیری هویت دینی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
    کلید واژگان: سواد رسانه ای, الگوی والد- فرزندی, هویت دینی}
    Nayereh Rahmani *
    The purpose of the present study is to review the role of media literacy and parent-child model on the formation of religious identity in children. The research method is descriptive correlational design. The statistical population consists of all female high school students in Tehran. The research sample includes 345 students who were chosen by cluster sampling. For data collection, Religious Identity Questionnaire (Khoushāvi, 2011), Media Literacy Questionnaire (Falsafi, 2014), and Parent-Child Model Questionnaire (Bāqeri, 2013) were used. Data analysis was conducted by multivariate regression model using SPSS (version 26). The results showed that there is a significant relation between media literacy and formation of religious identity in teenagers and that those with higher media literacy have more stability in their character. Furthermore, the analysis of media literacy indices showed that there is a significant relation between a person’s skill in comprehension of the content of media messages, informed selection of them, critical outlook on them, their analysis and formation of religious identity in teenagers. The results of the parent-child test also revealed that there is a positive and significant correlation between relationship with father and mother and development of religious identity.
    Keywords: Media Literacy, parent-child model, Religious identity}
  • علی مرادی*، بهمن سعیدی پور

    هدف اصلی این مطالعه، بررسی نقش مربیان تربیتی بر پرورش هویت دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه است. این مطالعه با رویکرد کمی و روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 کرمانشاه است که از 380  نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری مانند تحلیل عامل برای روایی سازه، آلفای کرونباخ برای پایایی ابزار سنجش، ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات، تحلیل واریانس برای آزمون مقایسه میانگین ها و رگرسیون چندمتغیره و تحلیل ممیزی برای سنجش مدل پژوهش استفاده شد. براساس یافته های پژوهش مقدار ضریب همبستگی بین متغیر نقش مربیان آموزشی و بعد اعتقادی دین برابر 42/0، بعد مناسکی دین برابر 79/0، بعد تجربی دین برابر 23/0 و بعد پیامدی دین 35/0 است. قابل ذکر است که رابطه این دو متغیر در کل برابر 35/0 می باشد. نتایج مربوط به تحلیل ممیزی نشان می دهد که نقش مربیان آموزشی مهمترین سازه متمایزکننده بین دو گروه جوانان دارای هویت دینی قوی و ضعیف می باشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان می دهد که متغیر وابسته مستقیما تحت تاثیر متغیرهای نقش مربیان آموزشی(273/0=Beta)، سن پاسخگویان (314/0=Beta)، سابقه خدمت مربیان آموزشی (254/0=Beta)، میزان تحصیلات مربیان آموزشی (183/0=Beta) و معدل ترم دانش آموز (155/0- =Beta)، میزان تحصیلات پدر(302/0=Beta) و وضعیت تاهل(182/0- =Beta) قرار گرفت و در مجموع این متغیرها توانستند مقدار(51/0=R²) از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.

    کلید واژگان: هویت دینی, مربیان آموزشی, دانش آموزان, تحصیلات, سابقه خدمت}
    ALI Moradi*

    The main goal of this study is to examine the role of treatment teachers to develop the female, high school students’ religious identity in Kermanshah city. This study have was quantitative approache and descriptive method and structured questionnaire instrument.  Data was gathered by classified questionnaires for 380 persons randomly. The statistical method of factor analysis for measurement construct validity, Alpha Cronbach is used to make the instrument reliability, there is also used Pierson’s correlation for testing hypotheses, the analysis of variance for comparing the middles and the multiple Regression and the discriminate analysis for examining the research model. According to the findings, the result, consistent correlation was 0.42 among factors of the role of treatment teachers and their beliefs, and it was 0.79 in ritual, 0.23 in the experimental aspect, 0.35 in the results. It was notified that the relation between two factors were 0.35 as whole, it was meaningful at least %95 based on Pierson’s correlation test. It concluded that it related to the statistical society too. The related results of differential analyses showed that the role of instructional teachers is the most important factor to differentiate between weak, religious identity and strong religious identity young’s.

    Keywords: Religious Identity, Educational Instructors, Students, Education, Service History}
  • سمیه غلامی*، عبدالرضا میرانی
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه تفاوت های بین نسلی به لحاظ ابعاد دین داری و هویت دینی والدین جانباز و فرزندان شان انجام پذیرفت.

    روش

    این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پس رویدادی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی 460 جانباز ساکن در شهرستان بندرلنگه  و تمامی فرزندان پسر 20 تا 30 ساله خانواده های آنان بود که از آن بین تعداد 25 نفر از پدران و 25 نفر از فرزندان پسر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با دو پرسشنامه دین داری گلاک و استارک (1965) و همچنین پرسشنامه هویت دینی سراج زاده (1383) مورد سنجش قرار گرفتند و پس از جمع آوری داده ها از آزمون تی وابسته استفاده شد.

    یافته ها

    یافته های پژوهش نشان دهنده آن است که میانگین هویت دینی فرزندان در دو بعد احساسی (6/21=M) و مناسکی (5/21=M) از میانگین بعد احساسی (4/20=M) و مناسکی (5/20=M) والدین خود بالاتر و والدین نیز در بعد اعتقادی (2/22=M) نسبت به فرزندان (5/16=M) در سطحی بالاتر قرار دارند. به علاوه نمرات میانگین جوانان در دو بعد فکری (5/16=M) و پیامدی دین داری  (9/19=M) از والدین خود در بعد فکری (1/13=M)، و پیامدی (4/18=M) برتر و والدین نیز در بعد اعتقادی (3/20=M) در مقایسه با فرزندان (6/16=M) در سطحی بالاتر قرار دارند.

    نتیجه گیری

    به طور کلی والدین پژوهش حاضر با فرزندان شان فضای فکری متفاوتی که بتوان شکاف نسلی خواند را تجربه نمی کنند.

    کلید واژگان: نسل, ابعاد دین داری, هویت دینی, جانبازان و فرزندان شان}
    Somayeh Gholami*, Abdolreza Mirani
    Objective

    The objective of this study is to find out whether the self-sacrificing veterans as role models have succeeded to institutionalize religiousness and the degree of adherence to it, as one of the important factors in the emergence of the spirit of self-sacrifice in their children, in passing on their values.

    Method

    To answer this question, the present study was conducted to compare the dimensions of religiousness and religious identity of two generations: veteran parents and their children. This study was an applied one in terms of purpose and a descriptive-post-event one in terms of nature and method. The statistical population included all freedmen of imposed war and veterans of Bandar-e Lengeh city and all their male children aged 20 to 30 years from among whom 25 fathers and 25 male children were selected through purposive sampling and were assessed using two religiosity questionnaires: Glock and Stark (1965) and Serajzadeh’s religious identity questionnaire (2013).

    Finding

    The findings show that the average religious identity of the children in emotional dimension (M=21.6) and ritual dimension (M=21.5) is higher than their parents’ average of the two dimensions: emotional (M=20.4) and ritual (20.5); and the parents are higher in the belief dimension (M=22.2) than their children (M=16.5). In addition, the average scores of young people in the intellectual dimension (M=16.5) and consequence of religiousness (M=19.9) were higher than their parents in the intellectual dimension (M=13.1) and consequence of religiousness (M=18.4). The parents are also higher in the belief dimension (M=20.3) than their children (M=16.6).

    Conclusion

    In general, the parents of the present study do not experience a different intellectual atmosphere with their children.

    Keywords: generation, dimensions of religiousness, religious identity, veterans, their children}
  • حسن نجفی*، حسن ملکی، مهدی سبحانی نژاد، علی مصباح

    تصمیم گیری های عملی و اجرای سودمند در برنامه درسی نیازمند درکی روشن از خاستگاه فلسفی و تشریح دقیق مبانی است، در این راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین مبانی الهیاتی برنامه درسی مختص به هویت دینی انجام شد. روش پژوهش تحلیلی- استنباطی و منبع اصلی آن قرآن کریم و تفسیر گران قدر المیزان بود. نتایج نشان داد که برنامه درسی هویت دینی از روح الهی برخوردار می باشد و با نگاه ویژه ای هستی را بستر تعالی انسان، جلوه ای از خداوند متعال و مظهری از فیوضات او تلقی می کند. در این برنامه درسی سرسلسله علل خداوند متعال بوده و دنیا ظرفیت بقا را ندارد و اصالت با زندگی آخرت است. بندگی، تبعیت از قضا و قدر الهی، تسلیم بر اراده الهی، رحمانیت و رحیمیت خدای سبحان، احترام به علم، حکمت و عدالت خداوندی و وجود راهنما از دیگر یافته هایی است که از درون مبانی الهیاتی نضج گرفته و به دنبال ایجاد و جهت دهی برنامه درسی هویت دینی می باشد. تاثیرپذیری اهداف، موضوع، کارکرد و مسایل برنامه درسی هویت دینی از مبانی و گزاره های الهیاتی دیگر خروجی مقاله حاضر است که نقش مهمی در شکل گیری بینش ها، گرایش ها و کنش های دانش آموزان دارد و به آنان کمک می کند تا گستره اعتقادی خود را توسعه داده و با قدم هایی استوار به مقصد حقیقی رهنمون شوند.

    کلید واژگان: هویت دینی, برنامه درسی, مبانی الهیاتی, درون مایه و جهت گیری قرآنی}
    Hassan Najafi *, Hassan Malaki, Mahdi Sobhaninejad, Ali Mesbah

    Practical decisions and useful implementation in the curriculum require a clear understanding of the philosophical origins and a precise explanation of the basics. In this Regard, the present study was conducted with the aim of explaining the theological foundations of the curriculum dedicated to religious identity. The method of analytical-inferential research and its main source was the Holy Quran and the valuable interpretation of Al-Mizan. The results showed that the curriculum of religious identity has a divine spirit and with a special look, he considers the universe as the bed of human transcendence, a manifestation of God almighty and a manifestation of his bounties. in this curriculum, God almighty is at the top of the series of causes, and the world does not have the capacity to survive, and originality is with the life of the hereafter. Slavery, obedience to divine destiny, submission to the divine will, mercy and compassion of God almighty, respect for god's knowledge, wisdom and justice and the existence of a guide are other findings that have matured from within the theological foundations and seek to create and direct. the curriculum is religious identity. The influence of the objectives, subject, function, and issues of the religious identity curriculum from other theological foundations and proposals is the output of the present article, which plays an important role in shaping students' insights, attitudes, and actions, and helps them to expand their beliefs. And be Guided to the true destination with firm steps.

    Keywords: religious identity, curriculum, Ontological Foundations, Monotheistic Orientation}
  • محسن کفیلی فرد، علی جعفری*، محمد سلطانی فر

    هویت دینی به مثابه شکلی از اشکال مختلف هویت اجتماعی تحت تاثیر فزاینده رسانه های مدرن و محصولات فرهنگی از جمله انیمیشن‎ها قرار دارد. هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه نحوه بازنمایی هویت دینی در انیمیشن‎های ایرانی است که با تاکید بر نظریه بازنمایی استوارت هال و بهره گیری از نظریه های مرتبط با حوزه دین به ویژه نظریه گلاک و استارک صورت گرفته است. این تحقیق یک پژوهش کیفی بوده و در آن از روش نشانه‎ شناسی استفاده شده است. جامعه آماری شامل انیمیشن‎هایی است که با محوریت دین و مسایل دینی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش شده و با روش نمونه ‎گیری هدفمند، 3 قسمت از مجموعه انیمیشن فرمانروایان مقدس (سموییل، داوود و سلیمان نبیb) به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شده است. نتایج تحقیق نشان داد در انیمیشن‎های یاد شده ابعاد مختلف هویت دینی −بعد اعتقادی با مولفه هایی مثل اعتقاد به خداوند، اعتقاد به نبوت، فرشتگان و شیاطین، بعد مناسکی به صورت عبادت، دعا و نیایش، شرکت در آیین‎های مذهبی و روزه گرفتن، بعد تجربه‎ای در قالب احساس ترس از خدا پس از انجام گناه، طلب توبه و بخشش، آرامش داشتن در ارتباط با خدا، کمک خواستن از خدا و بعد پیامدی بر مبنای مولفه هایی نظیر مبارزه با طاغوت، دعوت به حق پرستی، جهاد در راه خدا، صلح طلبی، کمک به مستمندان، انجام امر به معروف و نهی از منکر− بازنمایی می‎شود.

    کلید واژگان: هویت دینی, بازنمایی, انیمیشن, نشانه‎شناسی, رسانه}
    Mohsen Kafili Fard, Ali Jafari *, Mohammad Soltanifar

    Religious identity as a form of various forms of social identity is increasingly influenced by modern media and cultural products such as animation. The main purpose of this research is to study the representation of religious identity in Iranian animations, which is done by emphasizing the theory of representation of Stuart Hall and using theories related to the field of religion, especially the theory of Glock and Stark. This research is a qualitative research and it uses semiotic method. The statistical population includes animations that focus on religion and religious issues have been produced and broadcast on the Radio and Television of the Islamic Republic of Iran and by purposeful sampling, 3 parts of the animation series of Holy Rulers (Samuel, David and Solomon the prophet) have been selected as a sample and examined. The results of the research showed that in the animations studied, different dimensions of religious identity - ideological dimension with components such as belief in God, belief in prophecy, angels and demons, ritualistic dimension in the form of worship, praying and supplication, participation in religious rites and fasting, experimental dimension in the form of feeling fear of God after committing sin, seeking repentance and forgiveness, having peace in connection with God, asking God for help and consequential dimension based on components such as fighting against Taghut, inviting to worship, jihad in the way of God Peace-seeking, helping the poor, doing good and forbidding evil are represented.

    Keywords: religious identity, representation, Animation, semiotics, Media}
  • حسن نجفی*، حسن ملکی، مهدی سبحانی نژاد، علی مصباح
    مقاله تحلیلی- استنباطی حاضر به دنبال طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه بود. جامعه پژوهشی شامل متن کامل ترجمه تفسیر المیزان بود که با توجه به منطق انتخاب آن از نمونه گیری صرف نظر شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت دینی فرهنگ عینیت یافته اسلامی در وجود انسان است که اگر بخواهیم برای آن الگوی برنامه درسی طراحی کنیم اهدافش شامل سه نوع بینشی (شناخت دایره هستی و پدیدآور، شناخت مقصد و سرانجام، شناخت راه و راهبران زندگی، شناخت خویشتن خویش)، گرایشی و کنشی، محتوایش تابع سازمان دهی درهم تنیده/مارپیچی می باشد. "توجه دادن به نشانه های ربوبیت خداوند در آفاق و منظومه هستی، دعوت به تامل در خود، تبیین، استدلال و احتجاج، استفهام، مشاهده، تمثیل، تذکر و عمل معلم" هم ازجمله روش های یاددهی-یادگیری مورد تاکید در الگو هستند. رویکرد کلی ارزشیابی نیز "فرایندی" است که با در نظر گرفتن استلزامات دینی و نوع نگاه ویژه به نیت، همت و زحمات دانش آموز و همچنین بهره گیری از سه ضلع معلم، دانش آموز و والدین نارسایی های احتمالی را مشخص می کند و بیشتر در خدمت یادگیری می باشد.
    کلید واژگان: هویت دینی, الگوی برنامه درسی, دوره اول متوسطه, تفسیر المیزان}
    Hassan Najafi *, Hassan Maleki, Mahdi Sobhaninejad, Ali Mesbah
    The present analytical-inferential research sought to design a model of religious identity curriculum in the first grade of high school. The research corpus included the full text of the translation of al-Mizan interpretation, which was excluded from sampling due to the logic of its selection. The qualitative content analysis was used to analyze the data. The results showed that religious identity is an objectified Islamic culture in human beings and if we seek to design a curriculum model for it, the goals include three types of insights (knowing the circle of existence and creator, knowing the destination and ultimately, knowing the way and leaders of life, knowing oneself), tendency and action, and the content is a function of interwoven/spiral organization. In addition, "paying attention to the signs of God's Lordship in the horizons and systems of the universe, inviting self-reflection, explanation, reasoning and protest, interrogation, observation, allegory, reminder and teacher action" are among the teaching-learning methods emphasized in this model. The general evaluation approach is a "process" that, by considering religious implications and the type of special view on the intention, the student efforts, as well as using the three sides of the teacher, student and parents, identify possible shortcomings and serve learning more.
    Keywords: Religious identity, Curriculum Model, First Level High School, Al-Mizan Interpretation}
  • نسرین پاکوفته، صادق نصری*، بیتا نصرالهی، نورعلی فرخی
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه والد فرزندی با هویت دینی در دانشجویان با نقش تعدیل کننده جنسیت انجام شد.

    روش

    طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دانشگاه های تهران (68800 دانشجو) در سال 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هویت دینی سلگی، دلاور و برجعلی(1394)، پرسشنامه روابط والد فرزندی Fine, Moreland & Schwebel(1983) بود. جهت تحلیل داده ها از روش رگرسیون سلسله مراتبی و آزمونZ استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار  SPSS-25انجام شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که میانگین نمرات زنان در روابط با پدر و روابط با مادر بالاتر از مردان بوده و بین هویت دینی با روابط با پدر و روابط با مادر همبستگی معناداری وجود دارد. متغیرهای پیش بین همراه با اثر تعاملی جنسیت با روابط والدفرزندی 12 درصد واریانس هویت دینی را تبیین می کنند. در روابط والد فرزندی با هویت دینی ، جنسیت مرد نقش تعدیل کننده بیشتری داشته است.

    نتیجه گیری

    بنابراین به نظر می رسد جنسیت می تواند رابطه روابط والدفرزندی با هویت دینی را تحت تاثیر قرار دهد.  .

    کلید واژگان: روابط والد فرزندی, هویت دینی, دانشجویان, جنسیت}
    Nasrin Pakoofteh, Sadegh Nasri*, Biita Nasrolahii, Norali Farokhi

    The aim of this study was to investigate relation between parental-child relationships and religious identities in students with a gender-moderator role. The present research was a descriptive-correlational study. The statistical population of the study included all students of Tehran universities (68800 students) in 1397-98 that 400 people were selected as a sample using multi-stage cluster sampling method. The tools used in the present study were the National and Social Identity Questionnaire of Solgi et al. (2015), the parent-child relationship questionnaire of Farndi Fine et al. (1983). Hierarchical regression and Z test were used to analyze the data. Data analysis was performed using SPSS-25 software. The results showed that the mean scores of women in relations with father and relations with mother were higher than men and there was a significant correlation between religious identities with relations with father and relations with mother.Predictive variables along with the interaction effect of gender with parent-child relationships explain  12% of the variance of religious identity. In the parent-child relationship with  religious identities, the male gender has played a more moderating role. Thus, it seems that gender can affect the relationship between parent-child relationshipsand religious identities.

    Keywords: parent-child relationship, religious identity, gender & student}
  • زهره صانعی مهری*، پری رزم ازما

    هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به دو مولفه «هویت ملی» و «هویت دینی» در کتاب های جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی ابتدایی در سال تحصیلی 981397 است. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و واحد تحلیل، کلمه و تصویر است. در این پژوهش مولفه های هویت ملی شامل نمادها و سمبل های ملی، مشاهیر، اسطوره ها و شخصیت های ملی، میراث فرهنگی، ارزش ها و هنجارهای ملی، زبان و ادبیات فارسی، تاریخ ملی و رخدادها و حوادث ملی است و مولفه های هویت دینی شامل اعتقادات، اعمال و احکام دینی، آشنایی با روش زندگی اسلامی، اماکن و اسطوره های دینی مذهبی است. جامعه آماری، کتب مطالعات اجتماعی پایه سوم تا ششم مقطع ابتدایی است که حجم نمونه برابر با جامعه آماری و شامل 198 پاراگراف و 436 عکس از متون کتاب های مذکور است. ابزار پژوهش، سیاهه تحلیل محتواست که روایی پژوهش بااستفاده از نظر صاحب نظران و پایایی آن بااستفاده از روش ویلیام اسکات انجام و ضریب توافق 90% حاصل شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص آمار توصیفی و نرم افزار excel استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که در 76 درصد از متون درسی و 64 درصد از عکس ها، به مولفه های هویت توجه شده است. همچنین مولفه های هویت ملی در متن و تصاویر در مقایسه با هویت دینی به میزان بیشتری به چشم می خورد.

    کلید واژگان: تحلیل محتوا, هویت ملی, هویت دینی, کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی}
    Zohre Saneii Mehri *, Pari Razmazma

    AbstractThe purpose of this study was to analyze the content of newly compiled social studies textbooks of elementary schools in Iran in terms of national and religious identities. For this purpose, two components of national identity and religious identity in all the social science textbooks of primary schools in the 20172018-2018 2019 school year were analyzed. A quantitative method based on the analysis of words and images was used. The components of national identity in this study were comprised of national symbols, national celebrities, myths and personalities, cultural heritage, national values and norms, Persian language and literature, national history and national events. Also, religious identity components in the present study included religious beliefs, praying and worships, familiarity with the Islamic lifestyle, myths and religious landmarks. The sample size was 198 paragraphs of textbooks and 436 pictures in elementary school social textbooks. The research tool was a content analysis checklist, and its validity was established using expert opinion while its reliability was established using the William-Scott method with a 90% coefficient of agreement. Descriptive statistics and Excel was used for data analysis. The findings indicated that 76% of all texts and 64% of all images were focused on identity components. The results of this study indicated that in the textbooks under study, the components associated with national identity were more frequent in comparison to those associated with religious identity.

    Keywords: Content Analyses, National Identity, Religious Identity, Social Studies text books of Elementary school}
  • فرهاد پروانه*

    مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای شکل گیری هویت ملی و دینی در ذهن و ضمیر دانش آموزان، کتاب های درسی است. از دیدگاه برنامه ریزان درسی، کتاب های درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند. مسئله اصلی پژوهش پاسخ به این سوال است: در محتوای کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطه نظام آموزشی ایران در دوران پهلوی دوم مولفه های هویت ملی و دینی به چه میزان مورد توجه و تکرار قرار گرفته اند ؟ پژوهش حاضر با هدف توصیف و مقایسه میزان توجه و تاکید به مولفه ها و نمادهای مرتبط با هویت ملی و هویت دینی در کتاب های درسی مورد نظر انجام شده است. به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 15 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافته های پژوهش، در کتاب های درسی مولفه ها و مفاهیم مرتبط با هویت ملی از بیشترین درجه توجه برخوردار است؛ همچنین .از میان مولفه های هویت ملی بیشترین تکرار و توجه به مولفه های مانند: قهرمانان ملی و اسطوره ای ایران، شخصیت ها و فرزانگان ایرانی و از میان مولفه های هویت دینی بیشترین تکرار و توجه به مولفه های مانند: پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع)، در کتاب های مورد نظر مشاهده گردید.

    کلید واژگان: تحلیل محتوا, کتاب های درسی تاریخ, هویت ملی, هویت دینی, پهلوی دوم}
    Farhad Parvaneh *

    The most important tool of education system for the formation of national and religious identity in the minds of students is textbooks. From the perspective of program planners, "history" textbooks are one of the most important tools to achieve this goal. The main issue of research is to answer this question: Which aspects of national identity are more prominent in high school history textbooks before the Islamic revolution(Pahlavi second)? This study is done with the aim of describing and comparing of attention and emphasis on the components and symbols related to national identity and religious identity in the intended textbooks. For this purpose, using content analysis method, 15 textbook has been selected and analyzed. Based on the findings of the study, in the intended textbooks the greatest emphasis is on the components and concepts related to national identity than a religious identity. Among the components of national identity the most repetition and attention to the components such as: national and mythical heroes of Iran, the personalities and sages of Iran and among the components of religious identity the most repetition and attention to the components such as Prophet (PBUH) and Imam Ali (AS) ), Found in the books in question.

    Keywords: content analysis, Education, History textbooks, National identity, Religious identity, Pahlavi second}
  • اسماعیل سلیمانی*، مهدیه سرشار، سید جواد میرمهدی پور کوه کمر
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هویت دینی و سرمایه اجتماعی با کیفیت زندگی از طریق تمایزیافتگی خود، بین دانشجویان دانشگاه ارومیه صورت گرفت.

    روش

    روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود. جهت اجرای پژوهش، از بین دانشجویان دانشگاه ارومیه (17568N=)، 350 دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامه های هویت دینی خوشاوی (1390)، سرمایه اجتماعی Grootaert and et al (2003)، کیفیت زندگی (World Health Organization,1989) و تمایزیافتگی خود(Skowron& Friedlander,1998) پاسخ دادند. برای تحلیل نتایج، از روش تحلیل مسیر براساس نرم افزار LISREL V. 8.8) و Amos) استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان داد که مدل طراحی شده بر اساس داده های پژوهش، برازش مناسب داشته و مسیرهای مستقیم، سرمایه اجتماعی، هویت دینی، تمایزیافتگی خود با کیفیت زندگی مثبت و معنی دار است. همچنین مسیرهای غیرمستقیم، سرمایه اجتماعی و هویت دینی با کیفیت زندگی از طریق تمایزیافتگی خود، نیز مثبت و  معنادار بودند.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که تمایزیافتگی خود، به عنوان یک عامل واسطه ای به خوبی روابط بین سرمایه اجتماعی و هویت دینی با کیفیت زندگی را تنظیم می کند. 

    کلید واژگان: هویت دینی, سرمایه اجتماعی, کیفیت زندگی, تمایزیافتگی خود, دانشجویان دانشگاه ارومیه}
    Esmaiel Soleymany*, Mahdieh Sarshar, Seyedjavad Mirmehdipour Kohkamar
    Aim

    This study aims to investigate the structural model of relationships between religious identity and social capital with the quality of life through the mediating role of self-differentiation among the students of Urmia University.

    Method

    In order to do the research, from among the students of Urmia University (N:17568), 350 students were selected by the cluster random sampling method, and they answered the Khoshavi’s Religious Identity Questionnaire (2011), the Questionnaire of Christaan Grootaert et al. on Social Capital (2003), and the questionnaire for the Quality of Life of the World Health Organization (1989), and the Scale Scoring of Differentiation of Self Inventory (Skowron and Friedlander, 1998), which all of them have been localized. The path analysis method based on software LISREL (V. 8.8) and SPSS Amos was used to analyze the results.

    Finding

    The findings showed that the model designed based on research data has a proper fitness, and there was a positive and significant relationship between direct paths, social capital, religious identity, and differentiation of self, with the quality of life. Furthermore, there was a positive and significant relationship between indirect paths, social capital, and religious identity, with the quality of life through differentiation of self.

    Conclusion

    According to these findings, it can be concluded that differentiation of self, as a mediating factor, well regulates the relationship between social capital and religious identity with the quality of life.

    Keywords: the quality of life, differentiation of self (self-differentiation), religious identity, social capital}
  • سیروس محمودی*
    این پژوهش با هدف تحلیل جایگاه مولفه های هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی شامل متن سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است که باتوجه به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه پژوهشی از نمونه گیری صرف نظر و کل جامعه پژوهشی بررسی شده است. ابزار اندازه گیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و شیوه پردازش داده ها براساس روش آنتروپی شانون بوده است. عمده ترین یافته های پژوهش بیانگر این است که در سند تحول درمجموع 292 مرتبه به مولفه های هویت دینی و 140 مرتبه به مولفه های هویت انقلابی توجه شده است. در حوزه هویت دینی، به مولفه های «سیاسی» و «اعتقادی توحید» به ترتیب با ضریب اهمیت 201/ و 162/، بیشترین توجه شده و به مولفه های «تاریخی»و «اعتقادی عدل» هیچ توجهی نشده است. در حوزه هویت انقلابی، به مولفه های «تعهد به حفظ نظام جمهوری اسلامی» و«مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم» و «مبارزه با تحجر و التقاط»  به ترتیب با ضریب اهمیت 155/،125/ و 125/ بیشترین توجه و به مولفه های «بسیج» با ضریب اهمیت 05/ و «آگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی» (بدون مورد)، کم ترین توجه شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش توجه متعادل و متوازنی به مولفه های هویت دینی و انقلابی نشده است.
    کلید واژگان: هویت دینی, هویت انقلابی, آموزش وپرورش, سند تحول بنیادین}
    Siroos Mahmoodi *
    This research is aimed at analyzing the position of the components of religious and revolutionary identities in the document of Fundamental Transformation of Education. This is a descriptive research following content analysis method. The research community includes the content of the document of fundamental transformation of education, due to the nature of which and because of the limitations of the research community, the entire research community was selected to be studied. A researcher-made content analysis list was used as the measurement tool. Data processing was based on Shannon entropy method. The results indicated that the components of religious identity was mentioned 292 times, and the components of revolutionary identity have been considered 140 times in the Transformation Document of Education. In the field of religious identity, the components of ‘political” and “doctrinal-monotheistic” gained the highest importance with an importance coefficient of 201 and 162, respectively. No attention was paid to the components of “historical” and “doctrinal-justice” components. In the field of revolutionary identity, the components of “commitment to maintaining the system of the Islamic Republic” as well as “fighting against cultural aggression and soft warfare”, and “fighting against backwardness and eclecticism” with importance coefficients of 155, 125 and 125, respectively, are considered most. Components of “Basij” with an importance coefficient of 0.05, and “awareness of the history of the Islamic Revolution” (no case), received the least attention. The results indicated that in the Document of Fundamental Transformation of education, no well-adjusted consideration has been devoted to the components of religious and revolutionary identities.
    Keywords: religious identity, revolutionary identity, education, Document of Fundamental Transformation}
  • علی وحدتی دانشمند*، خسرو باقری نوع پرست، شهین ایروانی

    در شرایط بحران معنا و هویت در عصر حاضر، هویت بخشی یکی از رسالت های اساسی برای هر جریان تربیتی است. هویت دینی نیز یکی از ابعاد این رسالت است که در جامعه ی ما به واسطه ی حضور پررنگ دین در آن، از اهمیتی مضاعف برخوردار شده است. در این میان، داستان ها همواره به عنوان یکی از ابزارهای هویت بخش تلقی شده اند. این پژوهش بر آن است تا با تکیه بر نظرگاه هرمنوتیک روایی پل ریکور و با استفاده از روش های تحلیلی و اشتقاقی صریح، تصویری را بر مبنای نظریه تفسیر از مفهوم هویت دینی و نقش داستان در شکل گیری آن و همچنین مواجهه ی ریکور با تنگناهای پیش روی تربیت دینی مبتنی بر داستان به دست دهد. یافته ی پژوهش حاکی از آن است که در نظر ریکور، هویت دینی آن فهمی است که از خواندن متون دینی به طور عام و روایت ها به طور خاص حاصل می شود. در برابر تنگنای حقیقت گویی داستان، نظر ریکور مبنی بر حقیقت داستان به مثابه ی امکان، اگرچه پاسخی در برابر آسیب جزم اندیشی است، اما در عین حال نیازمند گزاره های بنیادین غیرروایی نیز می باشد. هرمنوتیک او توصیف آموزه های دینی در قالب داستان را در معرض آسیب نقل گرایی دانسته و این توصیف باید در بوته نقد قرار بگیرد. در عرصه ی تبیین آموزه های دینی به کمک داستان نیز اگرچه هر داستان واجد دنیای خاص خود است، اما گفتمان های رقیب خارج از منظومه ی داستانی یک دین نیز باید در اعتباریابی حدس اولیه از معنای داستان به منظور رسیدن به حدس بهتر مورد تاکید قرار بگیرند.

    کلید واژگان: داستان, هویت دینی, تربیت دینی, هرمنوتیک, پل ریکور}
    Ali Vahdati Daneshmand*

    The current crisis of meaning and identity is one of the major concerns for every educational system. Religious identity is one of the aspects of this problem that is highly recognized in Islamic Iran. This paper tries to provide a picture for the concept of religious identity, the role of stories, one of the chief sources of meaning, in its genesis and the consequences of storytelling for religious education based on the narrative hermeneutics of Paul Ricoeur. The Ricoeurian thought shows that religious texts in general and religious stories in particular shape the religious identity. According to Ricoeur, description using narratives, is subject to pure narrativisim and it is necessary to move to explanation step. Although every narrative has its own world, but to explain the religious teachings using narratives, other rival discourses must be considered

    Keywords: Story, Religious identity, Religious education, Hermeneutics, Paul Ricoeur}
  • رقیه شیرچی، حسین رضاییان بیلندی*، جواد مصلحی

    این پژوهش، با هدف بررسی نقش پیوند والدینی و عزت نفس در پیش بینی سبک های هویت دینی نوجوانان انجام شد. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور، 338 نفر از جامعه آماری دانش آموزان دبیرستانی شهر قم در سال تحصیلی 1396-1395 به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسش نامه های پیوند والدینی (PBI)، عزت نفس روزنبرگ ((RSES و هویت دینی کراسکیان (ARIQ) پاسخ دادند. در تحلیل داده ها، از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین عزت نفس و دو مولفه واکنش پذیری و گریز عاطفی پیوند والدینی با هویت دینی موفق و هویت دینی کلیشه ای ارتباط مثبت و معنادار و با هویت دینی منع شده، هویت دینی آشفته و هویت دینی دیررس ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که عزت نفس، واکنش پذیری عاطفی و جایگاه من به خوبی هویت دینی موفق را پیش بینی می کنند. مولفه های گریز عاطفی، جایگاه من و عزت نفس نیز مهم ترین پیش بینی کننده های سبک هویت دینی منع شده می باشند. همچنین، عزت نفس و گریز عاطفی به صورت منفی و معناداری، سبک هویت دینی دیررس را تبیین می کنند. این یافته ها نقش مهم پیوند والدین و فرزندان و همچنین ویژگی شخصیتی عزت نفس را در شکل گیری سبک هویت دینی نوجوانان نشان می دهد.

    کلید واژگان: هویت, هویت دینی, پیوند والدینی, عزت نفس}
    Roghayyeh Shirchi, Hassan Rezaeiyan Baylandi, Javad Moslehi

    This research was conducted aiming to study the role of parental bonding and self-esteem in predicting teenagers’ religious identity styles. The research design is descriptive and correlational. For this, 338 high school students in Qom, during the educational year of 1395-96 Hijri (2016-17), were chosen by cluster random sampling, and have answered to the parental bonding instrument questionnaire (PBI), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), and the Kraskian Religious Identity Questionnaire (ARIQ). Correlation test and stepwise regression analysis were used for data analysis. The results showed that between self-esteem and the two components of reactivity and emotional evasion of parental bonding, and successful religious identity and stereotyped religious identity, there is a significant positive relationship; while between prohibited religious identity, disturbed religious identity, and serotinous religious identity, there is a significant negative relationship. The results of stepwise multiple regression analysis showed that self-esteem, emotional reactivity, and my status will predict the successful religious identity very well. The components of emotional evasion, my status and self-esteem, are also the most important predictors of the prohibited religious identity style. Moreover, self-esteem and emotional invasion, negatively and meaningfully, explain the serotinous religious identity style. These findings highlight the important role of parent-child bonding as well as the personality traits of self-esteem in shaping teenagers’ religious identity style.

    Keywords: Identity, Religious Identity, Parental Bonding, Self-Esteem}
  • رضا قیاسی، پرویز آهی*، شهرزاد برخوردار، بهزاد هادی پور
    زمینه و هدف
    هویت دینی یکی از ابعاد مهم هویت اجتماعی به شمار می رود و نشان دهنده احساس تعلق و تعهد به دین و جامعه دینی است. سبک زندگی طرز مشخص یا متمایز زندگی کردن گروهی از مردم است. نظامی است که از تاثیر فرهنگ (ارزش ها، منابع، نمادها و قوانین) بر زندگی افراد شکل می گیرد. هدف این پژوهش بررسی جامعه شناختی تاثیر هویت دینی بر سبک زندگی زنان و دختران 15-29ساله شهرکرمان است.
    روش
    روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است. با داده ها استفاده از پرسشنامه گردآوری شد؛ حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 305 نفر تعیین و به روش نمونه گیری خوشه ایافراد نمونه انتخاب شدند. از آزمون های آماری توصیفی و تحلیل همبستگی و رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
    یافته ها
    از میان شاخص های سبک زندگی، اوقات فراغت با ضریب بتا 1/0 بیشترین تاثیر را بر هویت دینی دارد. شاخص های الگوی خرید لباس، روابط بین شخصی، مصرف فرهنگی هنری، مدیریت بدن، و الگوی تغذیه به ترتیب میزان تاثیر بر سبک زندگی در رتبه های بعدی جای دارند.
    نتایج
    از برآیند یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که پاسداشت هویت دینی و رواج سبک زندگی اسلامی در میان زنان و دختران شهرکرمان نیازمند بازنگری در شیوه های آموزش شهروندان در سطوح مختلف و همچنین ایجاد تحول در ابعاد مختلف الگوی مصرف فرهنگی است.
    کلید واژگان: سبک زندگی, هویت دینی, اوقات فراغت, مدیریت بدن, الگوی خرید, الگوی تغدیه, مصرف فرهنگی}
    Reza Ghiyasi, Parviz Ahi *, Shahrzad Barkhordar, Behzad Hadipour
    Background and Aim
    Religious identity is one of the important aspects of social identity and it indicates a sense of belonging and commitment to religion and religious community. Lifestyle is a way of defining or distinguishing a group of people. It is a system shaped by the influence of culture (values, resources, symbols, and laws) on the lives of individuals. The purpose of this study is to investigate the sociological impact of religious identity on the lifestyle of 15-29 year old girls in Kerman.
    Method
    The research method is descriptive-survey. A questionnaire was used to collect the data. The sample size was 305 according to Cochran formula and selected by cluster sampling method. Descriptive statistics, correlation and regression analysis were used for data analysis.
    Results
    Among the lifestyle indicators, leisure time with a beta coefficient of 0.1 had the greatest impact on religious identity. The indices of clothing purchase pattern, interpersonal relationships, artistic cultural consumption, body management, and nutrition pattern were ranked next in order of magnitude of impact on lifestyle.
    Conclusion
    It can be concluded that observance of religious identity and prevalence of Islamic lifestyle among girls in Kerman requires revision of citizen education methods at different levels as well as development of different aspects of cultural consumption pattern.
    Keywords: Lifestyle, religious identity, Leisure time, body management, Shopping Pattern, Payment Pattern, cultural consumption}
  • ابوالفضل ذوالفقاری، قاسم مشکینی، مجید صالحی
    یکی از مباحث مهم مطرح در جامعه شناسی دین،کارکردهای اجتماعی دین، است. هدف این پژوهش حاضر، شاخص سازی و سنجش برخی از مهم ترین این کارکردهاست(انسجام اجتماعی، کنترل اجتماعی، مشارکت اجتماعی و هویت ناشی از دین). در این تحقیق سعی شده است با توجه به نظریه های مطرح در مورد این چهار کارکرد، ابعاد، مولفه ها و گویه های هر یک استخراج شوند و در نهایت در میان جامعه آماری تحقیق، یعنی دانشجویان دانشگاه تهران و شاهد، مورد سنجش قرار گیرند. جمعیت نمونه 382 نفر است و روش نمونه گیری به صورت طبقه ای می باشد. برای سنجش اعتبار از اعتبار صوری و اعتبار معیار و برای سنجش پایایی سوالات از آلفای کرونباخ استفاده شده که میزان آن ./86 است. همچنین برای بررسی صحت و درستی سوالات تحقیق از آزمون های پارامتریک مانند تحلیل عامل، استفاده شده است. نتایج سنجش این 4 کارکرد نشان می دهد که 72.8% پاسخگویان معتقدند که دین عامل انسجام آنها با سایر افراد است. 56.2% دین را عامل نگهدارنده خود از انجام اعمال نادرست می دانند. 79.4% دین را عامل مشارکت خود در جامعه می دانند و 68% افراد دارای هویت دینی اند.
    کلید واژگان: شاخص سازی, کارکرد اجتماعی دین, انسجام اجتماعی, مشارکت اجتماعی, کنترل اجتماعی, هویت دینی}
    Abolfazl Zolfaghari, Ghasem Meshkini, Majid Salehi
    One of the central concerns in the Sociology of Religion is the social functions of religions. The purpose of this study is indexing and measurement of some of the major functions of religion including social solidarity, social control, social participation, and religious-based identity. The aspects, principles, and items related to these factors are elicited with reference to the well-known theories of the field, and are tested among the statistical society of the research, that is the students of the University of Tehran and Shahed University. The population of the sample consists of 382 students and the sampling method is stratified. The validity is tested by face and criterion validity and for the test of reliability, Cronbach's α (0.86) is used. In addition, for measuring the accuracy of questions, parametric tests such as factor analysis have been used. The results of the tests are as follows: 72.8% of the respondents believe that religion is the cause of solidarity for themselves and others; 56.2% understand religion to be preventative against misconduct; 79.4% consider religion as enforcing social participation; and 68% claim to have religious identity.
    Keywords: : indexing, social functions of religion, social solidarity, social participation, social control, religious identity}
  • عباس رحیمی نژاد، سمیه علی مددی
    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه هویت بین شخصی و هویت دینی دانشجویان بود. جهت دستیابی به این هدف، 343 (191 دختر و 151 پسر) دانشجوی مقطع کارشناسی به روش تصادفی چندمرحله ای خوشه ایاز گروه های تحصیلی علوم انسانی و فنی مهندسی دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از ترجمه فارسی پرسشنامه گسترش یافته سنجش عینی هویت من(EOM-EIS-2) بنیون و آدامز (1986) و پرسشنامه هویت دینی (رحیمی نژاد و احمدی، 1374). یافته های پژوهش عبارتند از: الف) همبستگی منفی بین سردرگمی و پذیرش هویت دینی؛ ب( همبستگی مثبت بین دنباله روی و پذیرش هویت دینی؛ ج) عدم رابطه بین بحران زدگی و پذیرش و یا نفی هویت دینی؛ د( عدم رابطه معنادار بین هویت یافتگی دینی و پذیرش هویت دین؛ ه) جهت همبستگی رابطه متغیرها و معناداری آنها، در هر دو جنس یکسان بود.
    کلید واژگان: هویت بین شخصی, هویت دینی, بحران زدگی, سردرگمی و هویت یافتگی, دانشجویان}
    Abbas Rahiminejhad, Somaye Alimadadi
    The present research aimed to investigate the relationship between interpersonal identity and religious identity in students; thus, 343 undergraduate students (191 girls and 151 boys) were selected among those studying in departments of humanities and technical-engineering in University of Tehran by multi-stage sampling. The research tools were the Bennion's & Adams's (1986) Extended Objective Measure of Ego Identity Status (EOM-EIS-2) and the Rahiminezhad's & Ahmadi's (1995) questionnaire of religious identity. The research findings showed: a) there is a negative correlation between bewilderment and accepting religious identity; b) there is a positive correlation between follow-up and accepting religious identity; c) there is not a relationship between being crisis-hit and accepting and/or rejecting religious identity; d) there is not a significant relationship between having religious identity and accepting religious identity; e) the direction of correlations between variables are similar in both sexes as well as the significance of variables
    Keywords: interpersonal identity, religious identity, being crisis, hit, bewilderment, having identity, students}
  • شهناز خالقی پور*
    این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزه های فضایل اخلاقی دین محور، بر بهبود شکل گیری هویت دینی نوجوانان انجام گرفت. روش مطالعه نیمه تجربی، از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان پسر مقطع متوسطه 14-17 ساله، که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، تعداد 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه هویت دینی استفاده شد. گروه آزمایش، تحت مداخله آموزه های فضایل اخلاقی قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد آموزه های فضایل اخلاقی بر بهبود شکل گیری هویت دینی منع شده، زودرس، آشفته و موفق موثر بود، ولی بر هویت دینی کلیشه ای اثربخش نبود. آموزه های اخلاقی مبتنی بر دین، می تواند آگاهی و تعهد به ارزش های بنیادین دینی را افزایش داده، بر شکل گیری هویت دینی موفق تاثیرگذار باشد.
    کلید واژگان: نوجوان, هویت دینی, اخلاق, دین}
    Shahnaz Khaleghi Pour *
    The current paper aims at analyzing the effectiveness of religion-based moral teachings on improving the formation of religious identity of adolescents. This semi-experimental study was done in a control group with pre-test post-test. The statistical population includes male students of high school aged 14-17. 30 people were randomly chosen through the method of cluster sampling and were placed in two groups: control and experiment consisting 15 people. Religion identity questionnaires were used to collect the data. The experimental group was subjected to moral teachings. Data collection was done through the method of multivariate covariance analysis. The findings show that moral teachings are effective in improving the formation of prohibited, premature, agitated and successful religious identity; however, it was not effective on stereotype religious identity. Religion-based moral teaching can raise awareness and commitment to the fundamental values of religion and they are effective in forming successful religious identity.
    Keywords: adolescents, religious identity, morals, religion}
  • مهربان پارسامهر، وحید اصغری ینگجه
    پژوهش حاضر1 با هدف بررسی رابطه میان سلامت روانی- اجتماعی با هویت ملی و دینی در بین دانش آموزان دبیرستانهای شهر یزد و با روش پیمایشی و به صورت مقطعی انجام شده است. برای انتخاب نمونه از شیوه نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای بهره گیری شده و حجم نمونه 354 نفر بوده است. برای گردآوری داده ها از مقیا س سلامت روان 90- SCL و مقیاس سلامت اجتماعی کیز استفاده شده است. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش انسجام درونی ابزار، با ضریب آلفای کرونباخ 75/0=a تایید شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تفاوت میانگین، تحلیل واریانس و رگرسیون سلسله مراتبی بهره گیری شده است. یافته ها نشان دادند که میان متغیرهای سلامت روانی و سلامت اجتماعی با هویت دینی و هویت ملی رابطه معنادار وجود دارد و میان پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت ملی و هویت دینی رابطه معنادار وجود ندارد. با توجه به نتیجه آزمون t دو نمونه مستقل، تفاوت معناداری میان هویت دینی در دو گروه زنان و مردان مشاهده شده است. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که دو متغیر سلامت روانی و سلامت اجتماعی در مجموع 19 درصد از تغییرات متغیر ملاک (هویت دینی و ملی) را تبیین می کنند. باتوجه به مقدار واریانس تبیین شده می توان نتیجه گرفت که در پژوهش های آتی باید به سایر متغیرهای اثرگذار توجه شود.
    کلید واژگان: سلامت روانی, اجتماعی, هویت دینی, هویت ملی}
    M. Paarsaamehr V. Asghari Yengjeh
    To measure the relationship between psycho-social health and national-religious identity among Yazdi high school students a sample of 354 students was selected using a cluster sampling method. Measures used to assess the constructs are of acceptable validity and high internal consistency (alpha= 0.75). Statistical analyses revealed a significant correlation between the two constructs, yet the national-religious identity has no relationship with SES. Furthermore, a significant difference was observed between male and female students in terms of religious identity. Also, %19 of the variance in identity is explained by the psycho-social health. Further research in this area is recommended.
    Keywords: psycho, social health, religious identity, national identity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال