به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ساسانیان » در نشریات گروه « جغرافیا »

تکرار جستجوی کلیدواژه « ساسانیان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • وحید کیانی*، پرویز حسین طلایی

    به دنبال انقراض تدریجی سلسله سلوکی که قلمرو آن در دو قدرت اشکانیان در شرق و رومی ها در غرب، به تحلیل رفت؛ اشکانیان با رومی ها هم مرز شدند. مرزهای مشترک این دو قدرت، باعث به وجود آمدن درگیرهایی بین آن ها شد؛ رومی ها با توجه به مشکلات داخلی اشکانیان توانستند بر مناطق ژئوپلیتیک مانند بین النهرین دست پیدا کنند. پس از انقراض اشکانیان، قلمرو آن ها به همراه مرده ریگ درگیرهایشان با روم به ساسانیان انتقال پیدا کرد. ساسانیان از همان ابتدا چون خواهان تسلط بر سرزمین های شرق فرات و بیرون راندن رومی ها ازآنجا بودند، سیاست تهاجمی را در پیش گرفته و به فتح این سرزمین ها در مقاطع مختلف پرداختند. ازجمله شهرهای مهمی که در شمال بین النهرین قرارگرفته بودند، باید به شهر نصیبین اشاره کرد، این شهر باستانی در بین النهرین علیا و در منطقه ای که بعد از ورود مسلمانان به نام جزیره(منطقه میان دجله و فرات) معروف گشت، قرارگرفته است. بر همین اساس، پژوهش حاضر در تلاش است تا با رویکردی توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی به بررسی و تحلیل جغرافیای تاریخی شهر نصیبین از منظر کارکردهای سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیکی بپردازد. نتایج به دست آمده از پژوهش حاکی از آن است که شهر نصیبین یکی از کانون های اصلی جنگ های ایران و روم در دوره ساسانی بود؛ چنان که این شهر از سویی دسترسی به آن به منزله در دست داشتن بین النهرین و آسیای صغیر بود و از دیگر سو نصیبین در مرزهای ایران و بیزانس واقع شده و جزو نقاطی به شمار می آمد که ترانزیت کالا در آنجا انجام می شد، بنابراین هم ایران و هم بیزانس ازلحاظ سیاسی، اقتصادی و حتی مذهبی نمی خواستند تسلطشان را بر این شهر از دست بدهند؛ بنابراین از دست دادن چنین شهری به عنوان تغییری عمده در توازن قدرت در بین النهرین محسوب می شد، چنان که ایران و بیزانس حاضر به از دست دادن این شهر نبودند و به همین خاطر درگیری های ممتدی میان آن ها به وجود آمد که به مرور تحلیل قدرت دو امپراتوری را به دنبال داشت.

    کلید واژگان: بین النهرین, شهرهای مرزی, نصیبین, ساسانیان, بیزانس}
    Vahid Kiyani *, Parviz Hossein Talaee

    Following the gradual extinction of the Seleucid dynasty, whose territory was weakened by the Parthian powers in the east and the Romans in the west; The Parthians bordered the Romans. The common borders of the two powers led to conflicts between them; Due to the internal problems of the Parthians, the Romans were able to gain access to geopolitical regions such as Mesopotamia. After the extinction of the Parthians, their territory was transferred to the Sassanids along with the death of their conflict with Rome. The results of the research indicate that the city of Nasibin was one of the main centers of the Iran-Rome wars in the Sassanid period; As the access to it was considered to be in the possession of Mesopotamia and Asia Minor, and on the other hand, Nasibin was located on the border of Iran and Byzantium and was considered as one of the places where the transit of goods took place. Therefore, both Iran and Byzantium did not want to lose control of the city politically, economically, or even religiously. Therefore, the loss of such a city was considered as a major change in the balance of power in the Miyanrodan, As Iran and Byzantium were not willing to lose this city, and because of this, there were continuous conflicts between them, which gradually led to the weakening of the power of the two empires.

    Keywords: Mesopotamia, Border Cities, Nasibin, Sassanids, Byzantines}
  • رامین صادقی نژاد*، مریم محمدزاده

    چشم اندازهای فرهنگی، در حکم آینه و کتاب هایی اند که با دیدن و مطالعه آنها، می توان به اطلاعات گران بهایی در زمینه های اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، زبان شناسی، سیاسی، فرهنگی، معماری و هنری حاکم بر روزگار تالیفشان دست یافت. سیوال اساسی این نوشته آن است که خاقانی، به عنوان یک شاعر، در تفسیر «ایوان مداین» - به عنوان باشکوه ترین و بزرگ ترین چشم انداز فرهنگی بازمانده از عصر ساسانیان- تا چه اندازه ای، موفق عمل کرده است؟ این مطالعه به روش اسنادی- تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای انجام پذیرفته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد، خاقانی با باز نگری در این «آینه عبرت»، و بیان جنبه های قابل رویت و غیر قابل رویت این چشم انداز فرهنگی، اطلاعات با ارزش زیادی را برای مخاطبان شعرش بازگو کرده است. آشنایی با عناصر معماری بومی عصر ساسانی از جمله: بارگاه، دندانه های قصر، صفه، طاق، کوکبه، ایوان، میدان بنا، مقرنس یکی از نتایج حاصل از این پژوهش است. هدف این نوشته نشان دادن این مساله می باشد که قصیده ایوان مداین در حکم یک سند با اهمیت تاریخی در بحث چشم انداز فرهنگی و ادبیات یک همتای احساسی برای دانش عینی جغرافیا است.

    کلید واژگان: ایوان مدائن, جغرافیای انسانی, چشم انداز فرهنگی, خاقانی شروانی, ساسانیان}

    Cultural Landscape are known as mirrors and books whose observation and study can help us reach invaluable information about social, historical, geographical, linguistic, political, cultural, architectural, and artistic issues dominating the historical period through which the authors have lived. The major question posed here is that how successfully has Khaghani, as aLandscape survived throughout Sasani era? The present study has been carried out using a documentaryanalytic method and using the library study method. Findings in this research showed that Khaghani has revealed some invaluable information for the audience of his poetry through reviewing this "reflexive mirror" and through statement of the observable and unobservable aspects and untold stories of history about this cultural Landscape. This study can introduce Khaghani as a cultural geography scholar and can represent "Eyvan-e-Madaen" as a cultural Landscape and can introduce the epic of "Eyvan-e-Madaen" as a very important historical document regarding cultural Landscape and can reflect literature as a sensitive phenomenon to realize geography.

    Keywords: Eyvan-e-Madaen, human geography, cultural Landscape, Khaghani-e-Shervani, Sasani era}
  • رامین صادقی نژاد*، مریم محمد زاده

    چشم اندازهای فرهنگی، در حکم آینه ها و کتاب هایی اند که با دیدن و مطالعه آنها، می توان به اطلاعات گرانبهایی در زمینه های اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، زبان شناسی، سیاسی، فرهنگی، معماری و هنری حاکم بر روزگار تالیفشان دست یافت. سیوال اساسی این نوشته آن است که خاقانی، بعنوان یک شاعر، در تفسیر «ایوان مداین» - بعنوان باشکوه ترین و بزرگ ترین چشم انداز فرهنگی بازمانده از عصر ساسانیان- تا چه اندازه ای، موفق عمل کرده است؟ این مطالعه به روش اسنادی- تحلیلی و به شیوه کتاب خانه ای انجام پذیرفته است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد خاقانی با باز نگری در این «آینه عبرت»، و بیان جنبه های قابل رویت و غیر قابل رویت این چشم-انداز فرهنگی، اطلاعات با ارزش زیادی را برای مخاطبان شعرش بازگو کرده است. این مطالعه، می تواند خاقانی را در مقام یک جغرافیدان فرهنگی، ایوان مداین را در ردیف یک چشم انداز فرهنگی و قصیده ایوان مداین را در حکم یک سند با اهمیت تاریخی در بحث چشم انداز فرهنگی و ادبیات را بعنوان یک همتای احساسی برای دانش عینی جغرافیا، مطرح کند.

    کلید واژگان: ایوان مدائن, جغرافیای انسانی, چشم انداز فرهنگی, خاقانی شروانی, ساسانیان}
    Ramin Sadeghinezhad *, Maryam Mohammadzadeh
    Introduction

    Geography is like a bridge between the past and the future, as a crossroads between the natural and social sciences. In recent years, geographers have become increasingly interested in literary texts as a means of exploring the concept of landscapes. The study of a landscape as a text places the interpretation of a landscape at the center of interdisciplinary studies and uses concepts such as objectification, representation, awareness and ideology, and the interrelationships between these concepts.
    Data and

    methods

    Dynamic and timeless interpretation of visible and invisible aspects as well as forgotten and overlooked aspects of a perspective can show changes and developments in social, political, intellectual, architectural, as well as choices, behaviors, and attitudes of a human group in different periods and its impact on the place, environment and geography.By case studying the ode "Ivan Madain", several dynamic and interpretable images of this cultural landscape are presented instead of a fixed and stereotypical image, and many facts from the interpretation of this cultural perspective are obtained. In the present study, the research method was documentary-analytical in terms of purpose and nature.

    Discussion and conclusion

    The components of the cultural landscape can be divided into two categories: the visible components and the invisible components. Some of the components of cultural landscapes leftover from this magnificent building of the Sassanid period can be seen and reported for Khaghani Shervani; such as the iron ring that existed inside the porch roof until 1812, and this ring was taken out of the roof by the local Bedouins, thinking that it was a precious metal. Invisible aspects of these cultural landscapes are linguistic species that can identify the geographical area of the language of the peoples who spoke it. Khaghani mentioned the name "Tigris" several times in this poem. Tigris is an ancient Persian word that was originallly "Tighreh" and due to linguistic changes, has become the modern form of the Tigris.

    Conclusion

    In describing Iwan-e Kasrā, Khaghani did not limit himself to cultural concepts. In addition to ecological interpretation, he has studied the elements of indigenous architecture, historical past, cultural entanglement, culture, and conditions of different eras. As a cultural geographer, he has pointed out both the visible aspects of this magnificent Sassanid building and the invisible aspects of this cultural landscape. Throughout his poems, he has presented a different way of looking at the world that is not limited to a tasteful, empirical, and emotional perspective. Thus, it can be argued that literature has more to do with providing an emotional counterpart to the objective knowledge of geography, and the cultural perspectives described in the literature, which have emerged from the combination of literature and geography, are the best place and possibility for thinking.

    Keywords: Eyvan-e-Madaen, human geography, cultural Landscape, Khaghani-e-Shervani, Sasani era}
  • پرویز حسین طلایی*، محسن پور خسروانی

    در مفهوم تاریخی و سنتی ژئوپلیتیک به معنای تقابل تاریخی قدرت ها در کنترل و مالکیت سرزمین هاست که در آن نیروهای سیاسی هر طرف در منازعه برای رسیدن به اهداف خود از بازنمایی های گوناگون استفاده می کنند. بنابراین موضوع ژئوپلیتیک تاریخی، مطالعه تاثیر مکان بر سرنوشت تاریخ و تمدن است که گفتمان آن بر اساس روش های نوین پژوهشی همان رویکرد جغرافیای تاریخی بر نظام های سیاسی تاریخی است. در همین راستا این پژوهش سعی دارد، با رویکردی توصیفی- تحلیلی ضمن بررسی موقعیت و جغرافیای تاریخی شهر مارتیروپولیس، کارکردهای ژئوپلیتیکی، سیاسی و نظامی این شهر را ارزیابی و تحلیل نماید. نتایج پژوهش نشان می دهد که شهر مرزی مارتیروپولیس با توجه به اهمیتی ژئوپلیتیکی که برای دولت بیزانس داشته، در آسیای صغیر در مکان شهر تیگرانکرتا پایتخت قبلی ارمنستان به وجود آمده است. امپراتوران بیزانسی با ایجاد این شهر، باعث پیشگیری و یا حداقل مانع پیشرفت سریع ایرانیان در ارمنستان، آسیای صغیر، بین النهرین، سوریه و رسیدن به سرزمین های رومی شدند. در رابطه با اهمیت این شهر بایستی اضافه کرد که از دست رفتن چنین شهرهایی در دوره باستان به تغییر عمده در توازن قدرت منطقه منتهی می شد؛ به همین خاطر درگیری های ممتدی میان بیزانسی ها و ساسانیان به وجود آمد که به مرور تحلیل قدرت دو امپراتوری را به دنبال داشت.

    کلید واژگان: بیزانس, ساسانیان, ژئوپلیتیک, آسیای صغیر, مارتیروپولیس}
    Parviz Hossein Talaee *, Mohsen Pour Khosravani

     Introduction

    Geopolitics (a special method) that uncovers and analyzes critical phenomena and defines aggressive or defensive strategies for a territorial boundary in terms of human and natural geography. (Loro and Toval 1961:34) thus it can be said that geopolitics, as government and political groups (knowledge of competition and the expansion of the sphere of influence) to seek and seize power, tools, levers and geographic opportunities which gives them power and the ability to overcome the rival. they compete to capture opportunities and geographic opportunities in location and spaces and try to further expand they influence in geographic area and add then to their activities .on the other hand drive out rivals from disputed spaces. (Hafez nia,1965:17)in this historical and traditional sense geopolitics in traditional and historical conceptions is the power opposition to become landowner and control the territory in which the political force of each confliction side use different representation to achieve their goals. Therefore the issue of historical geopolitics is the study of the place affection on history and civilization fate whose is its discourse is on the new research method in the geographic approach (historical geography) on historical political system. (Bay, 1968:11) in this regard this research tries to process the geopolitical, political, and military functions of this city, it wants to analyze the historical and geography position of Martyropolis city.  

    Result and Discussion

    Martyropolis is a city on the borders of Iran and Byzantine which according to the most historians and researcher was established in the city of Tigrankerta the former Armenia capital founded by Tigran in the 1st century BC (markoat, 1944: 63; shipman, 1964: 68: Diakonf, 1964: 231; Dernarsian, 2537:21; Avdoyan, 2006: 97). When Armenia was divided between Iran and Rome in 387 AD it was the capital of sufen. It was in the midst of great Armenia which Farat and Degle headwater was in the west and east of it (Jones, 2012: 481-507) the ancient regimes built cities in the geopolitical region such as the major point of the border. The construction of this cities brought political and military function.  

    Conclusion 

    The border towns and conflict Iran and Byzantine over their domination include the bulk of the relation between these two powers during the Sassanid era, as the center of the confluence of these two powers in the cities of Minor Asia, Syria, Caucasus and Mesopotamia. Ancient regimes started to build cities in the geopolitical regions such as the border point. The construction has brought them political and military functions. Among these cities one can mention is Martyropolis which has been created in Minor Asia, due to the geopolitical significance for the Byzantine state. the Minor Asia peninsula has always been like the bridge between Asia and Europe and has been considered as the east and west confliction ground from the beginning of history .Regarding the geographic location of the Martyropolis city current sylvan in southeastern turkey it should be said that this city stated in the Degleh river headwater in the north (Diyarbakir) and in the southeast of Van lake in the way which connected Armenia to Mesopotamia. As the most historian and researchers said Martyropolis has been built in the place of Tigrankerta (the former capital of Armenia) that was founded by Tigran in the first century BC.  There are many different view about constructor of Martyropolis, for instance individuals like Maya, Farigin, Marosa, Helena, Constantine, Khosro Anoshirvan, Khosro Parviz and some of these sources go further and claimed that Miafarghin is one of the tree cities which made after Noah storm .Byzantine empire created city to prevent or at least hindered the progress of Iranians in Armenia, Mesopotamia, Minor Asia, Syria and then the Roman territories. Therefore it should be said that Miafarghin by its geopolitical position played an important role in Byzantine defense system. As its fortress were strengthened at different time and during the region of roman emperors, such as Arkadios, Second Teodosios, Mastazius and Jostinin to defense Iranian attacks. Regarding the importance of this city it should be acknowledged that the loss of such cities in the ancient time led to a major change in the power balanced in the region; for this reason the Byzantine not willing to lose this cities, and this caused continuing conflicts between them and the Sassanians emperors which little by little reduced the power of both empires.

    Keywords: Minor Asia, Historical geography-Geopolitical, Martyropolis}
  • پیروز مجتهدزاده
    در جغرافیای سیاسی نیز همانند علوم سیاسی، متاسفانه ایده‎ی پیدایش مفاهیم درهم‎تنیده‎ی حکومت، سرزمین و مرز که به‎مفهوم کشور state واقعیت می‎بخشند، به پیمان وستفالیا در سال 1648 بازمی‎گردد و این واقعیت نادیده انگاشته می‎شود که این مفاهیم مدرن، ریشه در دوره های قبل از پیدایش حکومت ملت پایه در اروپا دارند. متاسفانه این شناسایی وجود ندارد که در مواردی، تمدن‎‎های دوران باستان با مفهوم «حکومت state»که با مفاهیم «سرزمین» و «مرز» پیوند دارد، آشنا بودند. متون دوران باستان آشکار می کنند که این اصل اساسی در ادبیات جغرافیایی سیاسی ایران باستان در مورد موضوعات حکومت، سرزمین، و سامان وجود داشت. همین طور این احتمال وجود دارد که این مفاهیم ایران باستان بر تمدن‎ روم تاثیر نهاده باشد.این باور گسترده نیز وجود دارد که تلفیقی از تمدن‎‎های یونان روم باستان و ایران باستان سهم عمده ای داشته است، در آنچه زیربنای فرهنگ غرب را تشکیل می دهد. بعدها در دوران ساسانیان مفاهیم درهم‎تنیده‎ی حکومت، سرزمین، و سامان به‎گونه‎ی چشمگیری گسترش یافتند و از همان دوران به شکل‎های امروزین خود نزدیک شدند. از سوی دیگر، با توجه به این حقیقت که «دادگری = عدالت» شالوده‎ی اصلی فلسفه‎ی مدیریت سیاسی کشور در ایران باستان بود، تامل در مورد این ایده‎ی چندان دشوار نخواهد بود که سازمان فضایی کشور در ایران باستان، چه بسا به سیر تکاملی مفهوم دموکراسی در غرب کمک کرده است.
    کلید واژگان: دموکراسی, دادگری, تمدن‎ پارسی, هخامنشیان, ساسانیان, باختر زمین, هویت سرزمینی}
    P. Mojtahedjade
    It is widely believed that a combination of ancient Greco-Roman and Persian civilizations is a major contributor to what culturally constitutes ‘West”. Later in the Sassanid period, the inter-linked notions of state, territory, and boundary developed substantially, coming quite close to their contemporary forms. On the other hand, considering that 'justice' was the corner stone of ancient Persian political philosophy, the idea that the ancient Persian spatial arrangement might have contributed to the evolution of the concept of democracy in the West may not be too difficult to contemplate. The term Iran has constituted the official name of the country or state known by that name at least since the emergence of the Achaemenid federative state in the 6th century BCE. The West came to know this country as Persia through the Greeks of the city-states, which in the 6th century BCE, were not as yet familiar with the concept of state–cum–country. They named Iran Persia in accordance with their on-going tradition of naming places after the name of the dynasties or the ethnicities ruling them, in much the same way that Iranians – and through them, the entire Muslim world - named Greece Yunan in their historiography of that entity, simply because in antiquity, the Iranians first came into contact with the Ionian ethnicity of Greece. Thus, it is obvious why the Greeks named Iran Persia, which originally was and still is but a province in southern Iran where the ancient Achaemenid and Sassanid dynasties had emerged. The term Persia, however, became more solidly founded in Western culture when it entered biblical texts and became somewhat sanctified. Nevertheless, the term Iran maintained its place in Western cultural thinking in more obscure forms such as a feminine name; i.e. Iran in the Persian language; Irene in Latin, Germanic, Armenian, and other Western languages, while its prefix ‘ir’ representing the mysticism of the land of Aryans, is to be seen in country names like Ireland, which comes from Éire of Proto-Celtic origin, reflecting its Proto-Indo-European roots. In today’s common and official usage of the variation, it is worth noting that while the language and literature, art and culture are all Persian, the civilization and the name of the country are attributed to the term Iran.
    Keywords: Iran, State, Border, Boundary, West, Civilization, Ancient World, Persia}
  • پیروز مجتهدزاده *
    بسیاری از جغرافیدانان سیاسی روزگار ما مفهوم کشور stateمرکب از یک ساختار عمودی (حکومتstate) و یک چهره افقی جغرافیائی (سرزمین territory) را که در چهارچوب محدوده های ویژه مرزی تعریف می شود، محصول پیمان صلح وستفالی در سال 1648 می پندارند. اگر این مفهوم پردازی در مورد حکومت state در چهارچوب معنای مدرن آن، یعنی مفهوم «حکومت ملت پایهnation state» درست باشد، به طور قطع، مفهوم حکومت به عنوان یک ساختار سیاسی که به گونه عمودی سازماندهی می شود و از هویتی سرزمینی برخوردار است - هنگامی که براساس نظریه آیکونوگرافی Iconography ژان گاتمن Gottmann Jean سنجیده شود- به مراتب کهن تر از ایده حکومت ملت پایه به نظر می رسد. امروز که پیشرفت تکنولوژی اطلاع رسانی، جمعی را تشویق کرده است تا حکومت، مرز، و حتی جغرافیا را از دیدگاه مجازی مورد توجه قرار دهند، اعتقاد به همان آیکونوگرافی می تواند این ایده را راسخ تر کند که به گفته گاتمن تا هنگامی که حس اسقلال از دیگران در انسان وجود داشته باشد، مرز حقیقتی خواهد بود که نقش آفرینی اش در فضای حقیقی جغرافیائی پایان پذیر نخواهد بود.
    برخی متون کهن در فارسی آشکار می سازند که این مفاهیم اساسی در ادبیات جغرافیائی ایران باستان وجود داشتند، و چه بسا که این مفاهیم پارسی بر تمدن روم نیز تاثیر نهاده اند. حتی پس از پیدایش اسلام که ایران سرزمینی از میان رفت ولی هویت ایرانی در قالب یک آیکونوگرافی نیرومند بر شرق جهان اثر گذاشته و زبان فارسی در مقام زبان رسمی عثمانی و هند و آسیای مرکزی، در مقام اولین زبان بین المللی جهان، ایران مجازی را در شکل یک «امپراتوری اندیشه» در شرق جهان، از ایران حقیقی که بعدها توسط شاه اسماعیل صفوی زندگی دوباره پیدا کرد، موثرتر ساخت.
    به هر حال، از آنجا که سنت ایرانی حکومت سرزمینی فدرالیته که بر پایه ایده دادگری شکوفا گردید، چه بسا در شکل گیری مفهوم «حکومت ملت پایه» در غرب نیز سهم داشته است که خود در پرتو روند سیاسی فضای حقیقی پس از وستفالیا ظهور کرد. از اینرو، نویسنده بر این عقیده است که مطالعه فرایند تکاملی شکل دهی به هویت سرزمینی ایران می تواند نمونه ای از ایده هویت سرزمینی را در مطالعه مفهوم سامان border (مرز به مفهوم عام و گسترده) در اختیار ما قرار دهد.
    کلید واژگان: سامان, هویت سرزمینی, فردوسی, تمدن پارسی, هخامنشیان, ساسانیان, عدالت, دموکراسی, شیعه}
    Pirouz Mjtahed, Zadeh *
    Many political geographers treat the concept of vertical organization of state with territory as its horizontal feature defined within the concept borders as a product of the peace treaty of Westphalia in 1648 (Glassner and de Blij, 1989, 46-59). While this may be true in the case of state within the modern sense of the term in Europe, certainly the concept of state as a vertically organized political structure with its territorial identity is much older than any idea of nation state when measured with Gottmann’s iconography (Jean Gottmann, 1964). This is in deed old with its foundation rooted in more ancient civilizations.There are indications that ancient civilizations were familiar with the notion of state. Ancient texts reveal that this basic principle existed in ancient Persian literature. Similarly, the likelihood exists that these Persian notions could have influenced Roman civilization.It is widely believed that a combination of ancient Greco-Roman and Persian civilizations is a major contributor to what culturally constitutes ‘West’. On the other hand, considering that ''justice'' formed the foundation on which the idea of Iran emerged and her territorial identity began to take shape, the idea that ancient Persian spatial arrangement might have contributed to the evolution of the concept of democracy in the West may not be too difficult to contemplate. This is to say that the Iranian tradition of statehood, flourished on the basis of justice enshrined in its socially oriented territorial identity might have contributed to the emergence of the notion of nation state in the West that emerged in the political evolution of space after Westphalia.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال