به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اجبار » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محبوبه ستاریان*
    ارزش ها، باورها، بینش ها و رفتارهای بیرونی انسان همان سبک زندگی او است که طبق فرمایش آیت الله خامنه ای یکی از ابعاد مهم پیشرفت با مفهوم اسلامی به شمار می رود. تصحیح و تقویت «رغبت» و «اکراه» از عوامل مهم در سبک زندگی است و اهمیت بسیاری در رشد انسان دارد. آدمی در طول تاریخ همواره با اختلاف نظرهایی درباره الزام به وجود مذهب مواجه بوده است و درزمینه دلایل وجود اکراه در مقابل رغبت به دین داری و ریشه یابی آن در ذات انسان خلاهای پژوهشی مشاهده می شود. دوگانگی میان اختیار انسان و محدودیت ناشی از داشتن مذهب، از مسائل چالش برانگیز است.این مقاله پس از بررسی مفهوم رغبت و اکراه در آیات قرآن و احادیث، به تبیین جنبه های مجهول این ابهام پرداخته، عوامل تاثیرگذار در ذات انسان را تشریح و موضوع را تحلیل نموده و درنهایت راهکارهایی برای افزایش رغبت او در جهت پذیرش دین داری ارائه کرده است. بررسی این موضوع در سبک زندگی، برای روشن شدن راه سلوک و رسیدن به هدف والای انسانی بسیار راهگشا است؛ چراکه هدف انسان در بعد معنوی، همواره رستگاری و فلاح و نجاح بوده است و حتی اگر به معنویت و رستگاری اعتقادی نباشد، پرداختن به ابعاد سبک زندگی، برای برخورداری از زندگی راحت، آرامش و امنیت روانی و اخلاقی اهمیت بسزایی دارد؛ بنابراین فواید احتمالی مطالعه این مسئله اساسی می تواند ایجاد وحدت و یگانگی و نجات از گمراهی عموم باشد و دغدغه های کنونی جامعه اسلامی درباره نفاق میان مسلمانان را برطرف سازد.
    کلید واژگان: رغبت, اکراه, اختیار, انتخاب, اجبار, آزادی, اراده}
    Mahbubeh Sattarian *
    A person's values, beliefs, insights and external behaviors are his lifestyle, which according to Ayatollah Khamenei is one of the dimensions of progress with the Islamic concept and an important dimension; Correcting and strengthening desire and reluctance is one of the important factors in lifestyle, which is very important in human development. Throughout history, humans have always faced disagreements regarding the necessity of religion, and there are research gaps in the field of reluctance versus the desire to be religious and its roots in human nature. The duality between human freedom and the limitation caused by having a religion is one of the challenging issues. In this article, by examining the concept of willingness and reluctance in the verses of the Quran and hadiths, we have clarified the unknown aspects of this ambiguity, explained the factors affecting human nature, analyzed the issue, and finally presented solutions to increase his willingness to accept religiosity. Investigating this issue is very helpful for clarifying the path of human behavior and reaching the highest goal of human beings; From the spiritual dimension, where the goal of man is salvation, prosperity and success, we should pay attention to the lifestyle; Even if we don't believe in spirituality and spiritual salvation, for a comfortable life, a life with psychological and open moral security, it is important to deal with the lifestyle. Therefore, the problem is a basic problem, the possible benefits of its investigation can lead to achieving unity and saving the public from going astray, and solve the current concerns of the Islamic society in order to solve the disunity between Muslims.
    Keywords: Desire, Reluctance, Discretion, Choice, Compulsion, Freedom, Will}
  • مجید طالبی زاده*، عباسعلی رستمی نسب، سید حمیدرضا علوی، ناصر محسنی نیا

    برداشت های متعددی از آزادی در دین و میزان پایبندی به اعمال عبادی و حفظ ارزش های دینی در جامعه وجود دارد که عمدتا به جمله «هیچ اجباری در دین نیست» استناد می شود. هر چند در منابع دینی به شبهات ناشی از این عبارت پاسخ داده شده است اما عده ای با شعار «نه به دین اجباری» سعی در انحراف عقاید دیگران دارند که بازترجمه «لا إکراه فی الدین» برای کاهش برداشت های ناقص و متناقض ضروری به نظر می رسد. ازاین رو، هدف این نگارش که با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است، پاسخ به شبهه نه به دین اجباری با ترجمه ای تفسیری بر «لا إکراه فی الدین» و پیامدهای تربیتی می باشد. سه جنبه یافته های این پژوهش عبارتند از: سوء برداشت ها، معادل یابی و پیامدهای تربیتی. به اتکای ترجمه تفسیری، معادل یابی این عبارت قرآنی عبارتست از: «اعتقاد به اصول دین، انجام اعمال عبادی و حفظ ارزش های دینی، بدون شوق و رغبت درونی، بی اعتبار است». بررسی آیات و روایات نشان می دهد که هرگونه سستی، ول انگاری، سهل انگاری و ریاکاری در چهارچوب دین، مذموم و وجه مشترک این عوامل، عدم رغبت است. از جمله نتایج این پژوهش این است که بی رغبتی در عرصه تعلیم و تربیت، کاهش ارزش دینی علم محسوب می شود و هر گونه موفقیت علمی اگر برای کسب منفعت مادی، تثبیت موقعیت اجتماعی، فریفتن و یا تسلط بر دیگران باشد، نزد پروردگار بی ارزش خواهد بود.

    کلید واژگان: اجبار, تعلیم و تربیت, دین, رغبت, شبهه}
    Majid Talebizadeh *, Abbasali Rostaminasab, Seyed Hamidreza Alavi, Naser Mohseninia

    There are several interpretations of freedom in religion and adherence to worship and preservation of religious values in society, mainly citing the sentence "No compulsion is there in religion". Although the doubts arising from this phrase have been answered in religious sources, the opponents are trying to deviate the people's opinions with the slogan "No to forced religion" and the retranslation of "La Ekrah fi al-Din" seems necessary to reduce incomplete and contradictory perceptions. Therefore, the purpose of this writing, which is done with the analytical descriptive method, is Response to Doubt; Not to Compulsory Religion with an Interpretive Translation on La Ekrah Fi Al-Din. The three aspects of the findings of this study are: 1) Misunderstandings, 2) Educational equating, and 3) educational consequences of new equating. According to interpretive translation. The equivalent of " La Ekrah Fi Al-Din " is: belief in the principles of religion, performing acts of worship, and preserving religious values without enthusiasm and willingness is worthless." Examining the verses and traditions shows that any kind of negligence and hypocrisy is reprehensible and abhorrent in performing acts of worship and preserving religious values. The common denominator of these three groups is lack of desire, and therefore, in religion, any action that is accompanied by desire has value.

    Keywords: Coercion, Desire, Doubt, Education, Religion}
  • احسان کهنسال*، حجت شفیع نژاد، فاطمه جباری

    گاهی برای حفظ امنیت اجتماعی و اجرای دقیق وظایف و جلوگیری از عدم تبعیت مامور از آمر ، مقام مافوق متوسل به امر و نهی یا اعمال قدرت یا دستور می شود که این مسئله بیشتر در نیروهای مسلح خصوصا در نیروهای انتظامی نمود پیدا می کندزیرا نیروهای مسلح از بالاترین مقام تا پایین ترین رده مانند حلقه های زنجیر به هم پیوسته هستند که در اصطلاح آن را سلسله مراتب گویند . و این امر بسیار حائز اهمیت می باشد که مقام مافوق صلاحیت صدور چنین دستوری را دارد یا خیر! و دستور قانونی می باشد یا خیر ! اگر دستور به درجه اکراه رسد تکلیف چیست ؟ زیرا عدم رعایت شرایط و مقررات امر آمر قانونی موجبات ورود صدمه و خسارات مالی و جانی را به افراد جامعه فراهم می نماید لذا در این مقاله بر آنیم که ویژگی های امر آمر قانونی به همراه نظریات موجود در این زمینه و رویه نظام حقوقی ایران را مورد واکاوی قرار داده زیرا قوانین کیفری ایران از سال 1304 تا کنون در موضوع امر آمر قانونی پنج نوبت تحول داشته است. و بیان نماییم دستور اگر مشمول مقررات اکراه بود به چه نحو اقدام می شود.

    کلید واژگان: سلسله مراتب, امرآمر, اکراه, اجبار}
    Ehsan Kohansal *, Hojjat Shafienezhad, Fatima Jabbari

    Sometimes, in order to maintain social security and perform the tasks accurately and to prevent the agent from disobeying the commander, the superior authority resorts to orders and prohibitions or the exercise of power or orders, which is more evident in the armed forces, especially in the police forces, because the armed forces are The highest position to the lowest rank are connected like chain links, which is called hierarchy. And it is very important that the superior authority has the authority to issue such an order or not! And the order is legal or not! If the order reaches the level of reluctance, what is the duty? Because failure to comply with the conditions and regulations of the legal order causes injury and financial and life losses to the people of the society, therefore, in this article, we consider the characteristics of the legal order along with the ideas in this field and the procedure of the Iranian legal system. It has been analyzed because the criminal laws of Iran have evolved five times since 1304. And let's state how the order will be acted upon if it is subject to reluctance provisions.

    Keywords: Hierarchy, Order, Reluctance, Compulsion}
  • کرامت ورزدار*

    مسئله اساسی این پژوهش تحلیل و نقد دیدگاه موریس شلیک درباب «نسبت اراده آزاد و تعین گروی» و هدف از آن نشان دادن ناکارآمدی راهکار وی درباب مسئله مذکور به روش توصیفی تحلیلی است. ازنظر شلیک، پیدایش مسئله نسبت اراده آزاد و تعین گروی از سنخ شبه مسئله های فلسفی و ناشی از خلط مفاهیم است. با رجوع به کاربرد واژگان در عرف مشترک و تفکیک مفاهیم «قانون هنجاری» از «قانون توصیفی»، «علیت» (تعین گروی) از «اجبار» و «عدم علیت» (ناتعین گروی) از «آزادی» این شبه مسئله خودبه خود رفع می شود. ازنظر شلیک، «اجبار» از سنخ مفاهیم هنجاری است؛ درحالی که تعین گروی و اصل ضرورت علی از سنخ مفاهیم توصیفی است؛ ازاین رو، هیچ نسبتی میان «اجبار» و «تعین گروی» برقرار نیست. این پژوهش با ارائه سه مثال ابتکاری نشان می دهد: الف) اجبار و آزادی در عرف مشترک دست کم دو معنا دارد و شلیک دچار مغالطه تحویلی نگری شده است؛ ب) اصالت در طرح مسئله اراده آزاد، با معنای دوم این واژگان است؛ ج) تعریف شلیک از آزادی مانع اغیار نیست و شامل حیوانات نیز می شود. با این سه نقد آشکار می شود دیدگاه سازگارگروانه شلیک دفاع پذیر نیست.

    کلید واژگان: اراده آزاد, اجبار, ضرورت, تعین گروی, اصل علیت, موریتس شلیک}
    Keramat Varzdar *

    The primary focus of this research centers on the analysis and critique of Moritz Shclick's perspective concerning the "relationship between free will and determinism." Its objective is to demonstrate the inadequacy of his proposed solution in a descriptive-analytical manner. According to Shclick, the purported dilemma surrounding free will and determinism is a pseudo-philosophical quandary stemming from a conflation of key concepts. He contends that disentangling these concepts through differentiation of terms in common sense, such as "normative law" from "descriptive law," "causality" (representing determinism) from "compulsion," and "non-causality" (indeterminism) from "freedom," will naturally dissipate this pseudo-problem. Shclick posits that "compulsion" falls within the realm of normative concepts, while determinism and the principle of causal necessity reside in the domain of descriptive concepts, thereby rendering any connection between "compulsion" and "determinism" non-existent. In this study, I illustrate through three innovative examples that: a) "compulsion" and "freedom" possess at least two distinct meanings in common sense, and Shclick's claim succumbs to the fallacy of reductionism. b) The crux of the issue surrounding free will revolves around the secondary meaning of these terms. c) Shclick's definition of freedom encompasses not only humans but also extends to animals, thereby not impeding others. These three critiques collectively demonstrate the untenability of Shclick's compatibilist perspective.

    Keywords: Free Will, Compulsion, Necessity, Determinism, The Principle Of Causality, Moritz Schlick}
  • امیرسامان سیفی

    تئوری سبب اقوا از جمله مباحثی است که به صورت مستقیم(فرض اجتماع اسباب یا اجتماع سبب و مباشر)و غیر مستقیم(احراز عنوان مسئول)ریشه در موازین فقهی و حقوقی دارد. ضمان سبب اقوا یک دیدگاه مطرح شده فقهی است، بدین نحو هر کجا اقوا بودن سببی محرز گردد آن را ضامن دانسته در غیر این صورت همه اسباب ضامن هستند. متاسفانه قانون مجازات اسلامی معیار خاصی را برای تشخیص اقوا بودن سبب از مباشر ارائه ننموده است. قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 در فرض اجتماع سبب و مباشر در مواد 493 و 526 رویکرد جدیدی را ارائه داده است و از نظریه سبب منطقی نتیجه پیروی نموده و قابلیت استناد را شرط تشخیص ضامن می داند. در مقاله حاضر قصد داریم به بررسی و تحلیل فقهی و حقوقی قواعد حاکم بر سبب اقوا از مباشر با تاکید بر اکراه در جنایت بپردازیم. روش تحقیق از نوع تحلیلی-توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها فیش برداری می باشد.

    کلید واژگان: سبب اقوا از مباشر, اکراه, اجبار, جنایت, مباشر جرم, مسئولیت کیفری}
  • هاشم خنفری پور جعفری، نادر مردانی*، احمد اسدیان

    موضوع این مقاله مبنای قدرت سیاسی است. در هر جامعه ای قدرت سیاسی امری تاسیسی در حوزه مدنی آن است و بی تردید نیازمند یک مبناست.  پرسش اصلی این پژوهش این است که مبنای قدرت سیاسی در فقه امامیه و اندیشه سیاسی امام خمینی چیست و چه شاخص ها و معیارهایی دارد. این پژوهش در ابتدا مبنای قدرت سیاسی را با مورد مطالعه و بررسی قرار داده است. سپس این مفهوم را در ادبیات نظری فقه امامیه دنبال کرده است. در ادامه، با بررسی دستگاه تیوریک اندیشه سیاسی امام خمینی نشان داده است که این مفهوم پایه و مرکزی چه منزلتی در گفتمان سیاسی ایشان داشته است. سپس با برساختن چند شاخص و معیار، این دو دستگاه فکری را با یکدیگر مقایسه و همسنجی کرده است. این پژوهش به این نتایج رسیده است که قدرت سیاسی در اندیشه امام خمینی یک مبنای دوگانه و ترکیبی دارد که در آن نه تنها عناصری از حاکمیت الهی وجود دارد بلکه مولفه های نظریات پایین به بالای قدرت نیز در آن حاضر است. از سویی دیگر، این مبنای دوگانه و ترکیبی توانسته است در عین حفظ سنت و پایبندی به ارکان فقاهت سنتی اقتضایات جهان مدرن را پاسخگو باشد. روش پژوهش مقایسه ای بوده و شیوه جمع آوری داده ها اسنادی و کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: دولت, مشروعیت, کنش سیاسی, خمینی, اقتدار, اجبار, قدرت, مدرنیته سیاسی}
    Hashem Khanfaripour Jafari, Nader Mardani *, Ahmad Asadian

    The subject of this article is the basis of political power. In any society, political power is an established matter in its civil domain and undoubtedly needs a foundation. The main question of this research is what is the basis of political power in Imami jurisprudence and Imam Khomeini's political thought and what indicators and criteria does it have. At first, this research has studied and investigated the basis of political power. Then he followed this concept in the theoretical literature of Imami jurisprudence. Further, by examining the theoretical system of Imam Khomeini's political thought, he has shown what importance this basic and central concept had in his political discourse. Then, by making several indicators and criteria, he has compared and equated these two intellectual devices with each other. This research has reached the conclusions that political power in Imam Khomeini's thought has a dual and mixed basis, in which there are not only elements of divine sovereignty, but also elements of low-to-high power theories. On the other hand, this dual and combined basis has been able to respond to the requirements of the modern world while preserving tradition and adhering to the pillars of traditional jurisprudence. The research method is comparative and the data collection method is documentary and library.

    Keywords: Government, legitimacy, Political Action, Khomeini, Authority, Coercion, Power, Political Modernity}
  • محمدیونس عارفی*

    قاعده إکراه از منظر فقه شیعه بررسی گردید. با استفاده از متون فقهی شیعه، اکراه به عنوان یکی از عناوین ثانویه که باعث تغییر حکم اولی موضوعات می شود، بررسی شد. إکراه از دو منظر تقسیم شد یکی از نظر مشروعیت و عدم مشروعیت به اکراه بحق و اکراه به غیر حق و دیگری براساس درجات اکراه به اکراه إلجایی و غیر إلجایی تقسیم شد. در پایان به بررسی آثار إکراه در دوقسمت حکم تکلیفی و وضعی به طور جدا گانه به اجمال بررسی گردید. با ذکر برخی از مصادیق حکم تکلیفی به بررسی آثار إکراه در حکم تکلیفی، پرداخته شد. بر داشتن مواخده و سقوط تکلیف، از آثار إکراه، در حکم تکلیفی است. در حکم وضعی بطلان معامله و عدم نفوذ آن و عدم ترتب آثار معامله بر آن از آثار اکراه است. از مصادیق حکم وضعی تنها به ذکر بیعی که از روی اکراه صورت گرفته است، بسنده گردید.

    کلید واژگان: اکراه, اجبار, اضطرار, قصد}
  • محمد صالحی مازندرانی، پیام محمدی میرعزیزی*

    قانون مدنی در مورد ضمانت اجرای شرط ترک فعل حقوقی سکوت کرده و همین، باعث اختلاف نظر میان حقوق دانان شده است. برخی به بطلان، بعضی به صحت و دیگران به عدم نفوذ عمل حقوقی منهی عنه رای داده اند. این پژوهش در تقویت نظریه اخیر می کوشد و بدین منظور، نظریه اجبار اعتباری را مطرح می نماید. به موجب این نظریه، ضمانت اجرای تخلف مشروط علیه در این نوع شرط، طبق قاعده اولیه، اجبار است و عدم امکان اجبار مشروط علیه متصور نیست؛ چرا که اجبار مشروط علیه در این فرض اعتباری است؛ بدین معنا که عمل حقوقی منهی عنه به نحو غیر نافذ در عالم اعتبار منعقد می شود. به عبارت دیگر، اجبار باید از سنخ فعل مورد نظر باشد و چون فعل مذکور اعتباری است، نحوه اجبار نیز باید اعتباری باشد. این اجبار خودبه خود و بدون نیاز به انجام هیچ گونه عمل مادی یا حقوقی ای انجام می شود. همین که به لحاظ حقوقی، بر نقض عهد مشروط علیه اثری بار نشود، اجبار محقق شده است و نیاز به عمل دیگری نیست. پذیرش صحت عمل حقوقی منهی عنه، علاوه بر ناسازگاری با قصد طرفین، به معنای تجویز پیمان شکنی و فسخ عملی قرارداد است. نظریه بطلان نیز با مبانی نظام حقوقی ما سازگاری ندارد.

    کلید واژگان: شرط, ترک فعل, غیر نافذ, اجبار, اعتباری}
    Muhammad Salehi Mazandarani, Payam Muhammadi Mirazizi *

    The civil law has not taken any action regarding the sanctity of the condition of legal omission, and this has caused a difference of opinion among the jurists. Some have commented on the annulment, some on the validity, and others on the invalidity of the legal act of impermissible (forbidden) act. This research tries to strengthen the recent theory and for this purpose, suggests the theory of arbitrary (contractual, credit) coercion. According to this theory, the sanction of the person who is responsible to perform a condition which is against him (Arabic: مشروط علیه) and he/she violated that condition in this type of condition, according to the primary rule is compelling and the impossibility of the coercion (compelling) of the person who is responsible to perform a condition is not imagined; because, the coercion (compelling) of the person who is responsible to perform a condition is arbitrary (contractual), which means that the legal act of impermissible (forbidden) act is concluded in a contractual way. In other words, coercion must be of the form of the desired act, and since the mentioned act is arbitrary (contractual, credit), the manner of coercion must also be arbitrary. This coercion (compulsion) without the need to perform any material or legal action is done spontaneously. Coercion has been realized, when, there is no effect legally on the person who is responsible to perform a condition which is against him and promised it, and there is no need for any further action. Accepting the validity of the forbidden legal act, in addition to the inconsistency with the intention of the parties, means the permission to the breach of contract and the effective termination of the contract. The theory of nullity is also incompatible with the foundations of our legal system.

    Keywords: Condition, Omission, invalidity, Coercion (compelling, compulsion), Arbitrary (contractual, credit)}
  • محمد فرزانگان*، سمیه ظهوری، محمد حسین تقی پور درزی نقیبی
    به موجب اصل لزوم قراردادها (ماده 219 قانون مدنی) قراردادهای منعقد شده بین متعاملین و قایم مقام قانونی آن ها لازم الاتباع است. پس متعاملین به موجب این اصل موظف به اجرای تعهدات قراردادی خویش هستند اما در برخی موارد یکی از طرفین معامله از انجام تعهد خود امتناع می ‏نماید در این صورت ضمانت اجراهای مختلفی در قانون برای تخلف از تعهد در نظر گرفته شده است. در این تحقیق به بررسی موضع قانون مدنی و کنوانسیون بیع بین اللمللی کالا و حقوق انگلیس در این خصوص پرداخته شده است. در خصوص ضمانت اجرای تخلف از شرط فقها نظریات مختلفی را مطرح نموده اند و قانون مدنی بر اساس نظر مشهور فقهای امامیه ضمانت اجرای طولی و ترتیبی (به این نحو که ابتدا اجبار متعهد و در صورت عدم امکان اجبار در مرحله دوم انجام تعهد به خرج متعهد و در نهایت امکان فسخ قرارداد) را پذیرفته است. ولی در کنوانسیون بیع بین المللی کالا و حقوق انگلیس در صورت تخلف از تعهد، اجبار متعهد به انجام تعهد کاملا بستگی به نظر دادگاه دارد و امکان فسخ قرارداد توسط متعهد له جنبه استثنایی خواهد داشت و هم چنین برای آن محدودیت هایی در نظر گرفته شده است.
    کلید واژگان: اجبار, تخلف از تعهد, تخییر, ترتیب, فسخ عقد}
    Mohammad Farzanegan *, Somaye Zohuri, Mohammad Hosein Taghi Poor Darzi Naghibi
    According to the principle of the necessity of contracts (Article 219 of the Civil Code), the contracts concluded between the parties and their legal representatives are mandatory. Therefore, according to this principle, the parties are obliged to fulfill their contractual obligations, but in some cases, one of the parties to the transaction refuses to fulfill his obligation. in this case, the guarantee of various executions is considered in the law for breaching the obligation. In this research, the position of the civil law and the Convention on the International Sale of Goods and English law in this regard have been investigated. Regarding the guarantee of the executing the violation of the condition, the jurists have put forward different ideas, and the civil law, based on the famous opinion of the Imami jurists, guarantees the longitudinal and sequential execution (i.e., first, the obligation of the obligee, if it is not possible to oblige. In the second stage, the obligation is fulfilled at the obligee's expense, and finally, it has accepted the termination of the contract). However, in the Convention on the International Sale of Goods and English Law, breaching the obligation, the obligation of the obligee is to fulfill the obligation, if the obligee wishes to approve the court and depends entirely on the opinion of the court. The possibility of terminating the contract by the obligee is exceptional and those limitations are considered.
    Keywords: compulsion, breach of obligation, optional, Sequence, termination of contract}
  • سید فرزاد موسوی، نرگس صالح نیا*، احمد سیفی، احمدرضا اصغرپور ماسوله

    کمبود منابع آب تجدیدپذیر در ایران، برخی از پژوهش گران را به مطالعه و بررسی سیاست های مناسب برای کاهش مصرف آب وادار کرده است. سیاست های تبلیغاتی (آگاه سازی مصرف کننده در جهت اتخاذ رفتار مناسب از روی اختیار) و سیاست های اجبار به داشتن رفتار صرفه جویانه (از طریق الزامات قانونی یا فنی مانند نصب کنتورهای هوشمند) دو نمونه از این سیاست ها هستند. اکثر مطالعات، تعاملات اجتماعی میان مصرف کنندگان آب خانگی و تغییر و تحول رفتار مصرفی آنان را در مدل های خود لحاظ نمی کنند که این امر باعث ضعف اساسی مدل می شود. لذا این مطالعه با مدل سازی تعاملات اجتماعی سعی در تدوین یک چهارچوب مبتنی بر عامل به کمک فرآیند انتشار برای بررسی بهتر رفتار مصرف آب دارد. مدل مبتنی بر عامل طراحی شده، برای مصرف کنندگان آب خانگی شهر شیراز و با توجه به داده های 1397-1384 کالیبره و از آن برای شبیه سازی هر یک از سناریوها برای سال های بعد استفاده می شود. نتایج نشان می دهد که با افزایش تبلیغات در سال شروع فرآیند شبیه سازی، بهبود مناسبی در نسبت افراد دارای رفتار همکارانه و مصرف در سال های پس از آن ایجاد خواهد شد. همچنین در مورد اجبار مصرف کنندگان به اتخاذ رفتار صرفه جویانه، نیازی به وادار کردن همه ی مصرف کنندگان (بالای یک حد مشخص مصرف) نیست بلکه بهتر است صرفا افراد با رفتار غیر همکارانه (و با مصرف بالاتر از یک حد مشخص) را مجبورکرد، زیرا پیروی از رفتار شبکه هم جوار باعث توزیع رفتار همکارانه در کل سیستم خواهد شد و به سبب آن صرفه جویی مناسبی در کل مصرف آب صورت خواهد گرفت.

    کلید واژگان: مصرف آب, فرآیند انتشار, تعاملات اجتماعی, تبلیغات, اجبار}
    Seyed Farzad Moosavi, Narges Salehnia *, Ahmad Seifi, Ahmadreza Asgharpourmasouleh
    Introduction

    In order to achieve sustainable development, it is necessary to actively manage the increasing consumption of water resources. In this regard, from the economic point of view, possible policies for water crisis management are presented in the form of increasing the supply and controlling the demand. For Iran, policy-makers have focused more on the supply side and the production of water and less on the demand management. This study attempts to design a model for the behavioral characteristics of residential water consumers in terms of their social interactions (i.e., the effect of social networks on the consumption behavior) and to simulate the actual water demand in Shiraz City.

    Theoretical framework

    Description of the base model: Two types of consumption behaviors, cooperative (C) or non-cooperative (NC), have been considered for residential water consumers. Using the individual's social environment, economic and climatic variables (such as temperature) and the diffusion process model, the tendency to one of these two behaviors is determined. There is an optimal social consumption for each household according to its social environment. Depending on the type of the behavior and the optimal consumption, the household adjusts its demand in the next period. To determine the agent’s water consumption behavior according to the corresponding social network, the following utility functions are formulated: (1) (2) (3) (4) (5) These equations illustrate the utility of maintaining or changing household’s behavior. In these equations, a, b, are the parameters of the model. and are the proportion of neighbors of agent i with the behavior of C and NC, respectively, indicating the effect of a neighbors’ behavior on the behavior of an agent. The first right-hand part of the above equations represents the social pressure. The modification factor ( ) is the effect of the other factors on the household’s choice of behavior and measures the pressure to have behavior C. Optimal water consumption affected by social network: When there are V neighbors, the optimal consumption is obtained by solving the following minimization problem: (6) : Neighbor’s water consumption per capita : Household’s income : Neighbor’s income : Weight coefficient. Household’s water consumption adjustment: The model assumes that agents compensate for a percentage of the gap between their consumption and their optimal water consumption in each period, according to the utility that they obtain from their social network. This study is based on the data from 1000 household water users in the residential areas of Shiraz. In each residential cell of 300 × 300 square meters in the city, a household is selected to represent all the consumers in that geography. The present study minimizes the root mean square error (RMSE) between two sets of simulation data and real data, as a criterion for calibration. The data from 2005 to 2016 are used for the calibration process, and the data from 2017 to 2019 are used to validate the model.

    Results and Discussion

    Advertisement scenarios: Simulated advertising scenarios show 10, 20, and 30 percent of increase in advertising expenditures to encourage consumers to behave cooperatively. In 2032, the rate of reduction in per capita consumption, compared to 2019 and according to each scenario, will be 400, 950 and 1270 liters, respectively. The difference from the baseline scenario is more than these values. Also, the percentage of the people with cooperative behavior in the system will improve and reach 61, 73 and 81%, respectively. Scenarios of coercive behavior: The coercion scenario includes situations in which the government can, by legal or technical requirements, force households with per capita consumption more than 54 or 55 cubic meters, or only non-cooperative households with the consumption more than 54 or 55 cubic meters, to cooperate. In these scenarios, the order of the best results obtained to reduce consumption is as follows: A- Forcing consumers with non-cooperative behaviour and consumption above 54 cubic meters B- Forcing consumers with consumption above 54 cubic meters C- Forcing consumers with non-cooperative behaviour and consumption above 55 cubic meters D- Forcing consumers with consumption above 55 cubic meters

    Conclusion

    The results show that an increase in advertisement can improve the percentage of people with cooperative behavior to reduce consumption. Also, in the case of forcing consumers to adopt saving behavior, it is not necessary to force all the consumers (above a certain threshold of consumption), but it is better to force only those with non-cooperative behavior (and with consumption above a certain threshold). Following the behavior of a neighborhood network will distribute the cooperative behavior throughout the system and, therefore, cause proper saving in the total water consumption.

    Keywords: Water consumption, diffusion process, social interactions, Advertising, coercion}
  • مریم رضایی، اصغر اخوی*

    تعلیم و تربیت به ویژه تربیت دینی فرزندان از مهمترین مباحث در حوزه مباحث علوم تربیتی و اخلاق و روان شناسی است. شناخت آسیب های تربیتی و عدم پایبندی نوجوانان و جوانان به آموزه های دینی در عصر حاضر از جمله مباحث مهم در این زمینه است. پژوهش حاضر با هدف بررسی مهمترین روش های تربیتی که موجب عدم پایبندی کودکان، نوجوانان و جوانان به آموزه های دینی در عصر حاضر می شود با روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که به کارگیری روش های نادرست تربیتی مانند اجبار و اکراه، تحمیل، تبعیض و تحقیر، تنبیه نابه جا و تشویق بدون رعایت شرایط مناسب به شدت آسیب زاست و موجب عدم پایبندی نوجوانان و جوانان به آموزه های دینی می شود.

    کلید واژگان: روش های نادرست تربیتی, نوجوانان و جوانان, اجبار, تحقیر, تبعیض, تنبیه نامناسب, تشویق نابه جا}
  • محمد مهدی کریمی نیا *، طاهره فریدونی، سید محمد هاشمی نیا، مجتبی انصاری مقدم

    در صدر آیه 256 سوره بقره، عبارت شریفه «لا اکراه فی الدین» قرار دارد، که وجود هرنوع اکراهی را از ساحت دین نفی نموده است. مفهوم و مدلول آیه فوق از گذشته محل مناقشه اهل تفسیر بوده است.عموم مفسران شیعه براین عقیده اند که آیه ناظر به نفی اجبار در پذیرش اصول و عقاید دین است. ولی از فروع و احکام و قوانین دین منصرف است. وجود برخی ابهامات و نکات تامل برانگیز در این نظر، تبیین و بازنگری آن را، به منظور دفع شبهات و اصلاح برداشت های ناصحیح از آیه، ضروری ساخته است. در پژوهش حاضر با روش تحلیلی و رویکردی نقادانه و با تکیه و تاکید بر «مفهوم واژگان» به نقد وبررسی تفسیر مذکور پرداخته ایم. تمایز بین اصول و فروع دین در مساله اجبار، بدون داشتن ادله کافی، یکسان دانستن مفهوم اکراه و اجبار و همچنین استناد به عبارت«قد تبین الرشد من الغی» برای نفی اکراه از دین، از مسایلی هستند که در پژوهش حاضر مورد نقد قرار گرفته اند. بنظر می رسد رفع ابهامات و شبهات و تبیین مفاهیم بلند آیه شریفه، تنها با ارایه تفسیری عرفانی نظیر قول ملاصدرا میسر است که برپایه آن، آیه درصدد توصیف دینداری و بندگی مطلوب است که در آن خداوند با رضایت و محبت اطاعت می شود نه با اجبار و اکراه.

    کلید واژگان: اکراه, اجبار, دین, مقام رضا, رشد}
  • سید مهدی صنعتی

    هر گونه کار اجباری، حتی اگر با پرداخت بالاترین حقوق ممکن باشد، مذموم است و نفس اجبار، نارضایتی و عصیان را در پی دارد؛ سربازی اجباری نیز از این قاعده مستثنی نیست . خداوند متعال انسان را آزاد آفریده و در پرتو این اراده آزاد است که انسان می تواند به مقامات عالی خلقت دست یابد. کار اجباری و بهره کشی از کار دیگران به شدت مورد مخالفت شرع مقدس اسلام است. در اصول مختلف قانون اساسی ج.ا.ا. نیز بر آزادی انتخاب شغل تاکید شده و اصل یکصد و پنجاه و یکم صرفا دولت را موظف به فراهم نمودن برنامه و امکانات آموزش نظامی برای همه افراد کشور نموده که طول مدت آموزش های نظامی در نیروهای مسلح کمتر از دو ماه است.
     

    کلید واژگان: سربازی, اجبار, شرع, قانون اساسی, مصلحت, خدمت به نظام}
  • حجت الاسلام علیرضا حقگویان *

    تمامی اندیشه های مبتنی بر آموزه های الهی ارتباط خود با عقل را حفظ کرده اند و در اسلامی این ارتباط با عنوان حسن و قبح عقلی شناخته می شود. تایید عقل در قاعده لاضرر به خوبی تبلور دارد زیرا عقل هیچ گاه حکم به الزام دستوری صادر نمی کند که توان انجام آن وجود ندارد. از جمله مهم ترین مبانی این امر می توان به حدیث لاضرر اشاره کرد که از سوی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده و مبنای استنباط و برداشت های گوناگونی در طی سالیان متمادی قرار گرفته است و اصولیون هرکدام به تبع اندیشه خود از این حدیث شریف استنباط هایی داشته اند. در خصوص قلمرو این قاعده در میان فقها اختلاف نظر های متعددی وجود دارد و قلمرو این قاعده از جهات گوناگونی توسط فقها تقسیم بندی شده است. از جمله تقسیم بندی های ارایه شده می توان به رخصی یا عزیمت بوده این قاعده، جریان آن در عدمیات، شمول آن نسبت به حرج شانی و غیره اشاره کرد که در این نوشتار از طریق روش کتابخانه به بیان آراء اندیشمندان این عرصه و نقد و بررسی نظرات فقها و اصولیون در خصوص مجرای قاعده لاضرر می پردازیم.

    کلید واژگان: عسر و حرج, اکراه, اضطرار, اجبار, رخصت, عزیمت}
  • علیرضا اعرافی، سید عنایت الله کاظمی *

    رعایت کردن توان متربی به عنوان یک قاعده عام در فرایند تعلیم و تربیت کاربرد دارد. ازآنجاکه ابعاد و ساحات وجودی انسان قابل تغییر و تربیت است توجه به اصل رعایت توان متربی، به عنوان عامل مهم و اثرگذار در ساحات تربیتی بیش ازپیش اهمیت پیدا می کند. امروزه یکی از شاخص های توسعه، بالا بودن درصد باسوادی اجتماعی است که معمولا بر اساس قانون تعلیم اجباری محقق می شود. در این میان، تعلیم اجباری و حکم آن از نظر فقه تربیتی جایگاه ویژه ای پیدا کرده و کارکرد اصل رعایت توان در این عرصه نیز موردتوجه دانشوران علوم تربیتی قرار گرفته است. از دیگر کاربردهای اصل رعایت توان می توان به تعلیم و تربیت کودکان استثنایی اشاره نمود که قواعد و اصول کلی تربیت این نوع از متربیان را دستخوش تغییر و تحول می سازد. شاید یکی از مهم ترین کارکردهای اصل رعایت توان متربی در نظام تعلیم و تعلم، در حوزه سنجش و ارزیابی عملکرد متربیان باشد. امروزه سنجش و ارزیابی در نظام آموزش وپرورش و ملاک رشد و پیشرفت تحصیلی متربیان غالبا بر اساس کمیت عددی و نمره انجام می گیرد، درحالی که ملاک سنجش مزبور، ناکارآمد است و اصل رعایت توان متربی معیار نوینی ارایه می دهد.

    کلید واژگان: آموزش وپرورش, ساحت تربیت, اجبار, استثنایی, سنجش و ارزیابی, فقه}
  • محمدرضا ضیائی بیگدلی*، نسرین ترازی
    دولت نهادی حقوقی است و اعمال خود را از طریق اشخاصی مثل ارگان ها و نمایندگان خود محقق می سازد. وقتی بیش از یک دولت یا سازمان بین المللی در رفتاری مشارکت کنند که نقض تعهد بین المللی محسوب شود، نحوه انتساب رفتار، در تعیین مسئولیت از اهمیت اساسی برخوردار است. طرح های کمیسیون در خصوص مسئولیت، فاقد قواعد صریح درباره انتساب رفتار در وضعیت های مسئولیت مشترک بازیگران بین المللی است؛ اما تحلیل قواعد انتساب در طرح مواد مسئولیت دولت ها، بر پذیرش انتساب چندگانه رفتار به بازیگران بین المللی دلالت دارد. این مقاله درصدد است تا به تبیین و ارزیابی قواعد انتساب رفتار در وضعیت های مسئولیت مشترک بین المللی در پرتو قواعد موجود در طرح های مسئولیت بین المللی بپردازد واز این رهگذر شرایط و آثار هریک را بررسی کند.
    کلید واژگان: اجبار, انتساب رفتار, انتساب مسئولیت, ارگان های مشترک, ارگان های عاریتی, کمک و مساعدت, مسئولیت مشترک بین المللی, ‬ هدایت و کنترل}
    Mohamadreza Ziai Bigdeli *, Nasrin Tarazi
    The State is a legal institution that acts through persons like its organs and representatives. When more than one State or international organization takes part in act that is breach of international duties, the attribution of conduct is of material importance. An International Law Commission drafts on responsibility doesn’t include any express rules as to attribution of conduct in situations like sharing responsibility of international actors. So the main question for this essay is: in sharing responsibility situations, whether the exclusive attribution of wrongful conduct is presumed or multiple attributions of conduct are acceptable. This essay is seeking to clarify and examine rules of attribution of conduct in shared responsibility situations in the light of current rules in international responsibility drafts and through this examine its requirement and consequences
    Keywords: coercion, Attribution of conduct, attribution of responsibility, joint organs, aid, assistance, international shared responsibility, direction, control}
  • حامد احمدنیا*، محمود جلالی
    زمینه و هدف

    یکی از موضوعاتی که در فرایند تدوین طرح مواد مسوولیت سازمان های بین المللی (2011)، موردتوجه قرارگرفته است، مسوولیت دولت ها برای اعمال سازمان های بین المللی بوده است. مقاله کنونی با هدف بررسی و تحلیل رویکرد طرح مسوولیت سازمان های بین المللی در خصوص «رفتار دولت در ارتباط با اعمال سازمان بین المللی» به رشته تحریر درآمده است.

    مواد و روش ها

    روش تحقیق ما در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است.

    ملاحظات اخلاقی

    در به سامان رسیدن این تحقیق ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

    کمیسیون حقوق بین الملل، در فصل پنجم طرح (مواد 58 تا 63)، به طور حصری برخی رفتارهای دولت ها، شامل کمک و مساعدت، هدایت و کنترل، اجبار، شانه خالی کردن از ایفای تعهدات، پذیرش مسوولیت از سوی دولت و ارتکاب رفتار موجب اتکای طرف زیان دیده، درصورتی که موجب ارتکاب عمل متخلفانه از سوی سازمان بین المللی شوند را موجب مسوولیت دولت ها دانسته است. طرح مذکور، مسوولیت ناشی از دو مورد اخیر را «مسوولیت ثانونی» محسوب و در مقایسه با مسوولیت  ثانوی به معنای مرسوم آن (یعنی مسوولیت دولت به صرف عضویت در سازمان)، مفهوم نسبتا متفاوتی از آن ارایه  داده است.

    نتیجه گیری

    با توجه به عدم پیش بینی برخی رفتارها در طرح، مانند ترغیب و تطمیع سازمان های بین المللی و نیز عدم تفکیک دقیق میان مصادیق مسوولیت ناشی از رفتارهایی که مسوولیت ثانوی دولت های عضو را به همراه دارند، انجام اصلاحات اساسی طرح، برای پر نمودن خلاها و جبران نارسایی ها ضروری است.

    کلید واژگان: کمک, کنترل, اجبار, شانه خالی کردن, پذیرش مسؤولیت, رفتار قابل‌اتکا}
    Hamed Ahmadnia*, Mahmood Jalali
    Background and Aim

    One of the important issues in the process of codifying the Draft articles on the responsibility of international organizations 2011 was Responsibility of a State in connection with the conduct of an international organizations.

    Materials and Methods

    The method of the present study is descriptive - analytical one.

    Ethical Considerations

    Honesty and confidentiality have been observed.

    Findings

    The commission in Draft articles allocated the fifth part (articles 58 to 63) to this issue and has considered exclusively some of the state’s acts as state’s responsibility like: Aid and assistance, Direction and control, Coercion, Circumvention of international obligations, Acceptance of responsibility and Committing the behavior that led the injured party to rely on its responsibility.

    Conclusion

    The Draft articles on the responsibility of international organizations 2011 for various reasons like the lack of adequate support of the injured party suffered from international organizations’ acts and the lack of effective mechanism to prevent the states’ abuse of international organizations’ legal personality doesnchr('39')t have the necessary efficiency and effectiveness to systematize the Responsibility of a State in connection with the conduct of an international organization. Therefore reforming this Draft articles is necessary to resolve the existent gaps.

    Conclusion

    According to the absence of some behaviors in Draft, such as persuasion and lure of international organizations and lack of accurate differentiation between the responsibilities of the member states, constitutional reforms are necessary to fill the gaps.

    Keywords: Aid, Control, Coercion, Circumvention, Acceptance of responsibility, Reliable Behavior}
  • سیده حوا حسینی
    پژوهش حاضر، به تبیین نقش همسر در تداوی و جراحی زوجه را از دیدگاه فقه و حقوق می پردازد. مساله تداوی و جراحی از جهت ارتباط با تمکین عام و خاص و ریاست مرد برزوجه و نبز به دلیل افزایش جراحی های غیرضروری در زمان کنونی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است . نویسنده در راستای تبیین عنوان، ابتدا به مفهوم شناسی پرداخته وسپس مباحث اصلی از جمله ریاست مرد بر خانواده، لزوم اذن در اقسام تداوی و جراحی و موارد نازاکردن دایمی زن و اثر رضایت مرد در آن را مورد مداقه قرار داده و معلوم می کند کدام نوع از هزینه های درمانی از مصادیق نفقه و برعهده زوج به شمار می آید و حکم جواز یا عدم جواز اجبارزوجه برای جراحی زیبایی و اجرای حکم مزبور را از باب ریاست مرد، از باب تمکین و نیز از باب استمتاع، بررسی نموده است و به این نتایج دست می یابد که در تداوی و جراحی ضروری اذن همسر ملاک نیست مگر اینکه در تداخل با تمکین خاص باشد . اما در تداوی و جراحی غیر ضروری و زیبایی، اذن همسر ملاک است . زوج نمی تواند زوجه را به انجام عمل جراحی غیر ضروری و زیبایی مجبور کند . هزینه بیماری های ساده جزء نفقه و بر عهده زوج است . هزینه بیماری های سنگین و پرهزینه جزء نفقه نیست و همسر آن هزینه را برای احسان و حسن معاشرت می پردازد به شرط اینکه باعث عسر و حرج زوج نشود .  پژوهش حاضر به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای نوشته شده است.
    کلید واژگان: زوجه, تداوی, اذن, نفقه, اجبار}
  • محمد رضوی راد*، علی صابرنژاد علویان

    ارتکاب عمل متخلفانه زمینه ساز تحقق مسئولیت بین المللی مرتکب یا مرتکبین آن خواهد بود. این موضوع بعنوان یکی از قاعده های اساسی حقوق بین الملل مسئولیت شناخته می شود. بطور معمول مسئولیت بین المللی در نتیجه ارتکاب اقدام یا اقدامات متخلفانه از سوی یک دولت واحد ایجاد می شود، اما در شرایط خاص، فارغ از دولت مرتکب عمل متخلفانه، دولت یا دولت های دیگری نیز می توانند بعنوان مسیول قلمداد گردند. «طرح 2001 کمیسیون حقوق بین الملل راجع به مسئولیت بین المللی دولت ها» از این شرایط تحت عنوان «راهنمایی و فرمان دادن» و «اجبار» نام می برد. بطور کلی، این دو مفهوم را می توان تحت عنوان «معاونت در ارتکاب تخلفات بین المللی» دانست. موضوع اصلی در خصوص معاونت در اعمال متخلفانه بین المللی چگونگی تحقق آن، اشکال و صور مختلف معاونت و در نتیجه حدود مسئولیت معاون است. در واقع، چالش اصلی مقاله حاضر تنویر زوایای پنهان حدود مسئولیت معاون عمل متخلفانه بین المللی و تحلیل و بررسی تاثیر رفع وصف متخلفانه عمل مباشر بر نفی مسئولیت معاون یا تخفیف آن می باشد.

    کلید واژگان: اجبار, دولت, عمل متخلفانه, معاونت, مسئولیت بین المللی}
    Mohammad Razavi Rad *, Ali Sabernejad

    The State which commits wrongful act entails the international responsibility for it. This issue is recognized as one of the fundamental principles of international law. Typically, international responsibility is established as a result of commission wrongful act(s) by a State, but in certain circumstances, apart from the State conducted a wrongful act; another State(s) may be responsible as well. The "Draft Articles on Responsibility of States for Internationally Wrongful Acts 2001" refers to these terms as "Aid and Assistance" and "Coercion". In general, these two concepts can be called "Assistant to commit an internationally wrongful act". The main issue regarding the assistance in internationally wrongful acts is how it is realized, the various forms of the assistance, and hence the limits of responsibility of the assistant. In fact, the main challenge of the present article is to present the hidden aspects of the responsibility of the assistant of the wrongful international acts and to analyze the impact of the precluding the wrongfulness of act which committed by State on the denial of the responsibility of the assistant.

    Keywords: coercion, State, Wrongful Act, Assistant, International Responsibility}
  • علی ملکی*

    به گزارش ماموران انتظامی، م. ح. م. متولد 2/5/1379 مقارن ساعت 2 بامداد مورخ 14/12/1396 به خودروی نیروی انتظامی حمله و به ماموران نیروی انتظامی توهین و فحاشی کرده است، وی پس از دستگیری به خودزنی اقدام و خودروی نیروی انتظامی را تخریب کرده است. دو نفر از سربازان وظیفه نیروی انتظامی به دلیل توهین از متهم شکایت کردهاند. متهم پس از دستگیری به جهت مصرف زیاد الکل به بیمارستان اعزام و یک شب در بیمارستان بستری شده است. وی در فرم اظهارات خود در کلانتری میگوید: «بنده حالت عادی نداشتم، مشروب مصرف کرده بودم و در بیمارستان متوجه شدم که چه کاری انجام دادهام و اکنون پشیمان هستم».

    کلید واژگان: مصرف مسکر, توبه, اجبار, موانع مسئولیت کیفری}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال