به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « روش کلامی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • رسول علیزمانی

    محمد باقر بن محمد تقی- مشهور به علامه مجلسی- فقیه، محدث و از متکلمان بزرگ مدرسه اصفهان در قرن یازدهم هجری بود که در علوم گوناگون عقلی و نقلی صاحب نظر و دارای آثار است. علم کلام از جمله علومی است که علامه مجلسی در آن تخصص داشته و متناسب با نیازهای عصر خود به تحقیق و تالیف در مسایل آن پرداخته است و آثار متعددی در این دانش پدید آورده و به جامعه عصر خود عرضه کرده است. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که علامه مجلسی در زمره متکلمانی است که رویکرد عقلی- نقلی دارد. ایشان به تناسب مسایل، به علوم دیگری چون منطق، فلسفه، معرفت شناسی، قرآن و حدیث، تاریخ، تفسیر و اصول فقه توجه داشته و در مباحث کلامی خود، مورد استفاده قرار داده است. از دیگر ویژگی های بارز در روش کلامی علامه مجلسی، نقل نظرات و دیدگاه های سایر فرقه های کلامی- بخصوص اشاعره و معتزله- و همچنین نقل دیدگاه صاحب نظران از فلاسفه، متکلمان، مفسران و مورخان است.

    کلید واژگان: علامه مجلسی, روش شناسی, روش کلامی, روش عقلی- نقلی, روش تلفیقی}
    Rasul Alizamani

    Muhammad Baqir bin Muhammad Taqi - known as Allameh Majlisi - was a jurist, hadith, and one of the great theologians of Isfahan School in the 11th century of Hijri, who has opinions and works in various intellectual and narrative sciences. Theology is one of the sciences in which Allameh Majlesi has specialized and has researched and authored its issues according to the needs of his age, and has created numerous works on this knowledge and presented it to the society of his age. The findings of this research indicate that Allameh Majlisi is among the theologians who have a rational-narrative approach. He paid attention to other sciences such as logic, philosophy, epistemology, Quran and hadith, history, interpretation and principles of jurisprudence and used them in his theological debates. Among the other prominent features of Allameh Majlesi's theological method is quoting the opinions and viewpoints of other theological sects - especially Ash'ari and Mu'tazila - as well as quoting the opinions of philosophers, theologians, commentators and historians.

    Keywords: Allameh Majlesi, methodology, verbal method, rational-narrative method, combined method}
  • مرتضی، حسنی*، علی ربانی گلپایگانی
    علی نقی طغایی یکی از عالمان برجسته شیعه است که علاوه بر اجتهاد فقهی، در علم کلام نیز صاحب نظر بوده است. وی در کنار منصب شیخ الاسلامی، آثار برجسته ای از خود به جای گذاشته است که برخی از آن ها در مباحث کلامی است. روش وی در علم کلام صبغه نقلی دارد و مبتنی بر نقل و تبیین روایات است.
    کلید واژگان: علی نقی کمره ای, طغایی, روش کلامی, روش عقلی, روش نقلی}
    Morteza Hasani *, Ali Rabbani Golpayegani
    Alinqi Taghai is one of the prominent Shiite scholars who, in addition to jurisprudence, was also an expert in theology. In addition to the post of Shaykh al-Islami, he has left outstanding works, some of which are on theological topics. His method in the science of theology has a narrative quality and is based on quoting and explaining hadiths.
    Keywords: waist belt, taghai, verbal method, Intellectual Method, transfer method}
  • مصطفی امیری*، حیدرعلی رستمی

    ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، ملقب به «شیخ الطایفه»، فقیه، محدث، مفسر و متکلم نامدار شیعه در قرن پنجم قمری، به عنوان نماینده مکتب بغداد با تاسیس حوزه نجف، مولف آثار گرانبهای شیعه در حوزه های مختلف دینی میباشد؛ در کلام و حدیث، کتاب «الغیبه» او -که موضوع این نوشتار است، در شمار مهمترین منابع مهدوی شیعه قرار دارد. الغیبه شیخ طوسی، به مثابه جامع مباحث عقلی و نقلی در موضوع غیبت، به دلیل چینش کلامی این کتاب، و نیز روش متفاوت شیخ در گزینش روایات اعتقادی در استفاده از راویات علم آور بر ارزش و اعتبار این کتاب افزوده است، همچنین نگاه برون دینی شیخ در تدوین کتاب الغیبه با توجه به گونه شناسی اندیشه کلامی در قرن پنجم و پاسخ به شبهات فرقه های منحرف مهدویت انشعاب یافته در عصر امامان، طرق تحمل حدیث، روش تلفیقی وی در اثبات غیبت، همگی اثری ممتاز از کتاب وی را به عنوان نماینده مکتب بغداد، به نمایش گذاشته و از اینرو، درخور شایسته بازخوانش نوگرایانه است.

    کلید واژگان: غیبت پژوهیامامیه, روش کلامی, شیخ طوسی}
    Mostafa Amiri *, Haydarali Rostami

    Abu Jaafar Muhammad bin Hassan Tusi, nicknamed "Sheikh of Al-Taifa", a famous Shia jurist, commentator, commentator and theologian in the fifth century of the lunar calendar, as a representative of the Baghdad school with the establishment of the Najaf branch, is the author of precious works of Shia in various religious areas; In Kalam and Hadith, his book "Al-Ghaibah", which is the subject of this article, is one of the most important Shia Mahdavi sources. Al-Ghaibah of Sheikh Tusi, as a comprehensive intellectual and narrative discussion on the subject of occultation, due to the theological arrangement of this book, as well as the Sheikh's different method of choosing religious traditions in the use of enlightening narrations, has added to the value and credibility of this book, as well as the extra-religious perspective. Shaykh compiled the book of Al-Ghaibah with regard to the typology of theological thought in the fifth century and the answer to the doubts of the deviant sects of Mahdism that branched off in the era of the Imams, the methods of bearing the hadith, his unified method of proving the occult, all of which are a distinguished work of his book as a representative The school of Baghdad has been exhibited and therefore deserves a modernist re-reading.

    Keywords: Absence of research Imamiya, Verbal method, Sheikh Tusi}
  • محمد رمضانی*، علی ربانی گلپایگانی

    قاضی نور الله شوشتری از متکلمان برجسته قرن دهم است که متناسب با نیازهای عصر خویش به مباحث کلامی ورود پیدا کرده است. وی در علم کلام آثار مختلفی به رشته تحریر در آورده است که از میان آنها کتابهای «احقاق الحق و ازهاق الباطل»، «مصایب النواصب فی الرد علی نواقض الروافض»، «مجالس المومنین» و «صوارم المهرقه فی نقد الصواعق المحرقه» دارای جایگاه ویژه ای هستند. ایشان از متکلمان عقل گرای غیر فلسفی به شمار می رود که به اقتضای نوع مساله کلامی، از علوم مختلف عقلی و نقلی بهره برده است. بیان دیدگاه ها و نظرات اندیشمندان و فرق و مذاهب مختلف، از دیگر ویژگی های روش کلامی وی به شمار می رود.

    کلید واژگان: قاضی نورالله شوشتری, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی}
    Mohammad Remezani*, Ali Rabbani

    Judge Noorullah Shoushtari is one of the leading theologians of the tenth century who has entered theological discussions in accordance with the needs of his time. He has written various works in theology, among which are the books "Ahqaq al-Haqq wa Azhaq al-Batil", "Masaib al-Nawasib fi al-Rad ala-Nawaqid al-Rawafid", "Majalis al-Mu'minin" and They are special. He is one of the non-philosophical rationalist theologians who has used various intellectual and narrative sciences according to the type of theological problem. Expressing the views and opinions of thinkers and different sects and religions is another feature of his theological method.

    Keywords: Judge Noorullah Shoushtari, theological methodology, rational method, Narrative method, interpretation}
  • سید علی حسینیان، عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی*

    محقق دوانی یکی از متکلمان برجسته اشعری است که- بنابر شواهد- بعدها شیعه شد. ایشان علاوه بر علم کلام، در سایر علوم از قبیل فلسفه، تفسیر، فقه و... صاحب اندیشه بود، و این جامعیت در آثار کلامی اش نمایان است. وی در کلام، از روش کلامی خواجه نصیرالدین طوسی، و در فلسفه از ابن سینا و سهروردی تاثیر پذیرفت. او با اینکه در عقاید، مشی اشعری دارد، اما این امر، مانع آزاداندیشی و تفکر فیلسوفانه او نگردید. بر همین اساس رویکرد او در بیشتر مباحث کلامی، بهره گیری از استدلال عقلی فلسفی است، و در موارد تعارض بین عقل با ظاهر نقل، با ابتنای بر عقل، به تاویل نقل اقدام نمود. البته در مسایلی که وجه غالب آنها نقلی بود به نقل قطعی عنایت ویژه ای داشت و از ادله نقلی بهره مند گشت، چنان که در مواردی هم سر سفره ی ادله ی عقلی و نقلی توامان نشست.

    کلید واژگان: محقق دوانی, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی, تاویل گرایی}
    Seyyed Ali Hoseyniyan, Abdorrahem Soleymani *

    Zayn al-Din Bayazi is one of the prominent Shiite scholars in the ninth century AH. Using the sciences in which he was considered a professor, he was able to compile valuable works in theology. He hold a special place on reason, and makes extensive use of rational reasoning. However, he is not unaware of the authority of revelation and uses this method of knowledge in its place. The same approach and method caused the emergence of pure theological works from him with the color and smell of reason and at the same time having the authority of revelation.

    Keywords: Zayn al-Din Bayazi, methodology, Theological Method, Rationalism, traditional method, Esoteric commentary}
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی*، هادی سلیمان مافی

    زین الدین بیاضی از عالمان برجسته شیعه در قرن نهم هجری است. وی با استفاده از علومی که در آنها از اساتید فن محسوب می شد، توانست در علم کلام آثار ارزشمندی تدوین کند. او برای عقل جایگاه ویژه ای قایل است، و به صورت گسترده از استدلال های عقلی بهره می برد. گرچه از ادله سمعی نیز غافل نبوده و در جای خود از این طریق معرفت زا نیز استفاده می کند. همین رویکرد و روش باعث پدید آمدن آثار کلامی ناب از ایشان با رنگ و بوی عقل و در عین حال برخوردار از میراث منقول شد.

    کلید واژگان: زین الدین بیاضی, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی, روش نقلی, تاویل}
    Abdorrahem Soleymani *, Hadi Soleyman Mafi

    Zayn al-Din Bayazi is one of the prominent Shiite scholars in the ninth century AH. Using the sciences in which he was considered a professor, he was able to compile valuable works in theology. He hold a special place on reason, and makes extensive use of rational reasoning. However, he is not unaware of the authority of revelation and uses this method of knowledge in its place. The same approach and method caused the emergence of pure theological works from him with the color and smell of reason and at the same time having the authority of revelation.

    Keywords: Zayn al-Din Bayazi, methodology, Theological Method, Rationalism, traditional method, Esoteric commentary}
  • علی ربانی گلپایگانی*
    سلوک تقوایی، یکی از روش‎های کسب معرفت دینی است. بیش‎ترین کارکرد این روش در دست‎یابی به معرفت شهودی است که مورد توجه ویژه متصوفه و اهل عرفان بوده است، اما فلاسفه، متکلمان و دیگر عالمان اسلامی نیز متناسب با مباحث معرفتی خود به آن توجه کرده‎اند. فلاسفه اسلامی در معرفهالنفس فلسفی درباره این روش تحقیقات ارزنده‎ای دارند. برخی از متکلمان اسلامی نیز در مقدمه آثار و مباحث کلامی خود، ابزارها و راه‎های شناخت را بررسی کرده و روش مفید در علم کلام را تبیین کرده‎اند. از آن‎جا که روش سلوک تقوایی در برخی از آیات و روایات نیز مطرح شده است، روش مزبور توجه مفسران قرآن کریم و شارحان روایات را نیز به خود جلب کرده است. در نوشتار حاضر این روش از منظر عقل و آیات و روایات مورد بررسی قرار گرفته و آراء شماری از متفکران مطرح در این‎باره نقل و ارزیابی شده است
    کلید واژگان: روش کلامی, سلوک تقوایی, تفکر عقلی, معرفت شهودی, معرفت کلامی}
    Ali Rabbani *
    Pious behavior is one of the ways to acquire religious knowledge. The most useful function of this method is to achieve intuitive knowledge, which mystics has had special interest to it, and also philosophers, theologians and other Islamic scholars have paid attention to it in accordance with their epistemological topics. Islamic philosophers have valuable researches on this method in philosophical self-knowledge. In the introduction of their theological works and discussions, some Islamic theologians have examined the tools and ways of cognition and explained the useful method in theology. Since the method of pious conduct has been discussed in some verses and narrations, this method has also attracted the attention of the commentators of the Holy Quran and the commentators of the narrations. In the present article, this method has been studied from the perspective of reason, verses and narrations, and the opinions of a number of prominent thinkers in this regard have been quoted and evaluated.
    Keywords: Theological Method, pious behavior, rational thinking, intuitive knowledge, Theological knowledg}
  • محمد رضا امامی نیا، عادل فرساددوست*
    مقدس اردبیلی، از علمای به نام شیعه است که علاوه بر مقام شامخ علمی، در زهد و ورع و تقوی ضرب المثل است. ایشان، در کنار مباحث و تحقیقات فقهی، به مباحث اعتقادی نیز اهتمام داشته و کتاب «الحاشیه علی الهیات الشرح الجدید للتجرید» مهم ترین اثر کلامی او است. وی در مباحث کلامی روش عقلی- نقلی داشته و بسیاری از مباحث را با براهین عقلی اثبات کرده و در ناسازگاری بین عقل و نقل، از روش تاویل استفاده می کند، و در عین حال در جاهای مختلف از روایات بهره می گیرد. او در پژوهش های کلامی خود از علوم مختلف و مرتبط استفاده کرده و در مواجهه با آراء دیگران جانب انصاف را فرو نمی گذارد.
    کلید واژگان: مقدس اردبیلی, روش شناسی, روش کلامی, علوم عقلی, علوم نقلی}
    saint Ardebili is one of the Shiite scholars in addition to his piety. Alongside legal discussions and research, he has also devoted his work to the doctrines of faith, and his book "Interpretation on the new sharh Altajrid" is his most important theological work. He has used rational-narrative method in theological discourse and has substantiated many of the discussions with rational arguments and uses the method of interpretation in the incompatibility between reason and narration, while at the same time using various narratives. He uses various related sciences in his theological research and does not favor fairness in the face of the opinions of others.
    Keywords: saint Ardebili, methodology, Theological Method, intellectual sciences, Transactional Sciences}
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی*، علی اصغر رضایی
    محقق کرکی از عالمان برجسته شیعه در قرن دهم هجری است که شهرت او در علم فقه و اصول فقه بوده، و در سایر علوم نیز تبحر داشت. این اندیشمند، متناسب با نیازهای عصر خویش به مباحث کلامی، مخصوصا امامت خاصه ورود پیدا کرده است. محقق کرکی در استدلالات کلامی خود از روش عقلی و نقلی استفاده کرده و از علومی چون منطق، معرفت شناسی، فلسفه، ادبیات، اصول و... بهره گرفته است. از دیگر ویژگی های روشی محقق کرکی می توان به بیان دیدگاه ها و نظرات فرقه ها و صاحب‎نظران در بسیاری از مواضع، و نقد و بررسی آنها اشاره نمود.
    کلید واژگان: محقق کرکی, روش‎شناسی, روش کلامی, روش عقلی, روش نقلی}
  • مهدی انصاری، محمدرضا امامی‎نیا
    شهید ثانی یکی از فقهای برجسته شیعه است. وی علاوه بر علم فقه، در علم کلام نیز صاحب‎نظر است. اهتمام ویژه شهید ثانی به مباحث روش‎شناسی علم کلام از ویژگی‎های بارز ایشان در عصر خود است. وی در مباحث کلامی از روش تلفیقی عقلی، نقلی و فطری استفاده کرده است. معرفت فطری در نظر شهید ثانی جایگاه ویژه‎ای دارد. وی معتقد به استقلال عقل در معارف اعتقادی بنیادین است، هرچند نقش معرفت‎های نقلی نیز در روش‎شناسی او برجسته است. شهید ثانی از مخالفان حجیت خبر واحد در مسایل اعتقادی بوده و در تعارض دلیل عقلی و دلیل معتبر نقلی به تاویل قایل است.
    کلید واژگان: شهید ثانی, روش کلامی, روش فطری, روش عقلی, روش نقلی}
    Mohammad Reza Imami, nia, Mahdi Ansari
    Shahid Thani is a great Shia jurist. In addition to jurisprudence, he Is a major figure in theology. He cared extensively to the matter of methodology of theology and it is his distinguished characteristics in this era. he used combined method of rationality, revealed knowlege and inborn reasoning in his theological discussion. Inborn knowledge has a particular status in Shahid Thani view. He believed in independence of reason in fundamental theological beliefs, though the role of revealed knowledge in this methodology is significant. He disagreed with authority of unique tradition in theological affairs, interpreting revealed scriptures when contradict with rational reasoning.
    Keywords: Shahid Thani, theological method, innate method, rational method, revealed method.}
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، مصطفی زارعی
    شیخ حر عاملی یکی از محدثان بنام شیعه، و از کسانی است که سعی کرد کلام شیعه را در قالب کلام نقلی ارائه دهد. وی در این روش متاثر از سید بن طاووس و شهید ثانی است. روش شیخ حر در ارائه و تببین مباحث کلامی تکیه بر آیات و روایات، و پرهیز از هر گونه استنباط عقلی است. وی قلمرو عقل را در مباحث کلامی منحصر به عقاید پیشاوحیانی می داند، و در همین محدوده نیز معتقد است معرفت های فطری، ما را از تبیین های عقلی بی نیاز می کند. پس از اثبات شریعت نیز عقل فقط نقش تایید و تاکید معرفت های بر گرفته از کتاب و سنت را دارد. البته شیخ حر در کتاب های کلامی خود در برخی موارد از استدلال های عقلی کمک گرفته و در مواردی نیز به تاویل روایاتی می پردازد که مخالف گزاره های صریح عقل هستند.
    کلید واژگان: حر عاملی, روش کلامی, معرفت اجمالی, معرفت تفصیلی, عقل گرایی, تاویل}
    Abdorrahim Soleymani Behbahani, Mostafa Zarei
    Shaykh Hurr Ameli is one of the prominent Shia transmitters of traditions and of the scholars endeavored to present Shia theology in the form of revealed one. He was inspired in this method from Seyed Ibn Tavoos and Al-Shahid al-Thani. Method of Shaykh Hurr Ameli in presentation and explanation of theological discussions is reliance on Quranic verses and narrations and avoiding any type of rational argument. In sphere of intellect, he limited reason in beliefs before revelation, and in this scope, he holds that intrinsic knowledge satisfies our need to rational arguments. After establishment of religion, the role of intellect is confirmation and emphasis of the knowledge driven from Quran and tradition. However, Shaykh Hurr Ameli has used occasionally rational arguments in his theological book and in some cases has interpreted narrations opposing rational clear propositions.
    Keywords: Shaykh Hurr Ameli, theological method, general knowledge, detailed knowledge, rationalism, interpretation}
  • بهنام ملک زاده، حسن یوسفیان
    روش شناسی علوم را می توان از ویژگی های عصر جدید برشمرد و ادعا کرد که پیشرفت علوم تا حد درخور توجهی مرهون دقت نظر در روش هاست. علم کلام نیز همچون علوم دیگر از این قاعده مستثنا نیست و روش خاص خود را می طلبد. پژوهش در روش علم کلام به دو شیوه تاریخی و منطقی قابل انجام است و ما در این پژوهش بر اساس شیوه اول عمل می کنیم و به بررسی روش کلامی خواجه نصیرالدین طوسی در مقام اثبات عقاید می پردازیم. روش ما در این پژوهش، توصیفی تحلیلی و انتقادی است. بهره گیری از روش برهانی و جدلی در مقام اثبات و دفاع، دوری از روش تمثیلی و خطابی در این دو مقام و نیز استفاده از ظواهر محکمات قرآن و اخبار متواتر را می توان از مهم ترین یافته های پژوهش در روش کلامی خواجه دانست.
    کلید واژگان: روش شناسی, روش کلامی, نصیرالدین طوسی, روش عقلی, روش نقلی, برهان, جدل, خبر واحد}
    Behnam Malekzadeh, Hassan Yousefian
    The Methodology of sciences can be considered among the characteristics of the new age and it can be claimed that scientific advancements are considerably indebted to meticulous attention to methods. Theology, like other sciences, is no exception to the rule and requires its own methodology. Research in the area of theology can be carried out using two historical and rational methods. In the present study which is conducted using the first method, we investigate the theological method of khajeh Nasir al-din Tusi for proving beliefs. Our approach in this research is descriptive-analytic and critical. The most important findings of the research on the theological method of khaje include his making use of discursive and dialectical method for defending and proving, turning away from analogical and symbolical method and using unabrogated verses and frequently narrated traditions.
    Keywords: methodology, theological method, Nasir al din Tusi, rational method, traditional method, argument, dialectics, single individual narration}
  • علی ربانی گلپایگانی، محمد فرضی پوریان
    فاضل مقداد یکی از متکلمان برجسته شیعه است. وی علاوه بر علم کلام، در فقه و اصول نیز صاحب نظر بوده است. روش کلامی او متاثر از روش کلامی خواجه نصیرالدین طوسی و علامه حلی است. بر این اساس، تفکر عقلی فلسفی در آثار کلامی ایشان جایگاه برجسته ای دارد. روی کرد او در بیشتر مباحث کلامی، بهره گیری از استدلال عقلی است، اما در مسائلی که صبغه نقلی آنها غالب است مانند امامت خاصه و تفاصیل معاد، از ادله نقلی بهره گرفته است، چنان که در مواردی نیز عقل و نقل را در کنار یکدیگر نشانده است.
    کلید واژگان: فاضل مقداد, روش کلامی, روش عقلی, روش نقلی, تاویل گرایی}
    Ali Rabbani Golpaygani, Mohammad Farzi Pourian
    Fazel Meqdad is a prominent Shiite theologian. He was specialist in jurisprudence and principle of jurisprudence, in addition to theology. His theological method was inspired from theological method of Nasir al-Din al-Tusi and Allamah Helli. Likewise, rational and philosophical thought in his books has distinguished status.
    Tendency of Fazel Meqdad in most of the theological discussions is using rational arguments, yet he has used revealed reasons in affairs which have mostly revealed reasons like Imamah and details of hereafter. As well as has used rational and revealed reason with each other in some other cases.
    Keywords: Fazel Meqdad, theological method, rational method, revealed method, interpretation}
  • عبدالریحم سلیمانی بهبهانی، هادی زارعی، حیدر سبزی
    علامه حلی از متکلمان شیعی است که روشی عقلی داشته و با تاکید بر حجیت عقل دلالت آن را از دلالت سایر منابع قوی تر می داند. از این رو هنگام ناسازگاری عقل و نقل در صورت تاویل پذیری، آن را تاویل برده، و در غیر این صورت، نقل را مردود می شمارد. با این وجود ایشان از نقل نیز غافل نبوده و با اذعان به عدم کارایی عقل در برخی حوزه ها، معرفت نقلی را نیز لازم شمرده و در آثار کلامی خود از آنها استفاده می نماید؛ البته با این تفاوت که حجیت قران را پذیرفته ولی حجیت اخبار و اجماع را به صورت مطلق نمی پذیرد، بلکه برای پذیرش آنها شرایطی را مطرح می نماید.
    کلید واژگان: علامه حلی, روش شناسی, عقل گرایی, روش کلامی}
    Abdorrahim Soleymani Behbahani, Heydar Sabzi, Hadi Zaarei
    Allamah Helli is one of the Shiite theologians who has rational method, and while emphasizing on validity of rationality, considers its signification stronger than other religious sources. Therefore when intellectual reason and revealed reason are inconsistent interprets it, otherwise rejects the revealed reason. However, he has not neglected the revealed reason and while stipulated non-efficacy of rational reason in some aspects, has counted raveled knowledge necessary and used it in some of his theological books. However, he accepted the validity of Quran, but does not accepted the validity of traditions and consensus absolutely, rather has presented some conditions for its acceptance.
    Keywords: Allamah Helli, methodology, rationalism, theological method}
  • علی ربانی گلپایگانی، مسلم زمانیان
    محقق حلی از عالمان برجسته قرن هفتم است که متناسب با نیازهای عصر خویش به مباحث کلامی ورود پیدا کرده است. وی در علم کلام کتاب «المسلک فی اصول الدین» و دو رساله به نام های «الرساله الماتعیه فی اصول الدین»، و «رساله فی العقیده» را به رشته تحریر درآورده است. چینش معارف اعتقادی در آثار مذکور مشابه بوده، و در ضمن چهار بخش: «توحید الهی»، «افعال الهی»، «نبوت»، و «امامت» بیان شده است.
    محقق حلی از متکلمین عقل گرا به شمار می رود، اما در مباحث کلامی به اقتضای نوع مسئله از علوم مختلف بهره گرفته است، که می توان به علوم عقلی چون: منطق، معرفت شناسی، فلسفه، و علوم نقلی چون: ادبیات، تاریخ، علوم حدیث، و اصول فقه اشاره نمود.
    از دیگر ویژگی های روشی محقق حلی می توان به بیان دیدگاه ها و نظرات فرقه ها و صاحب نظران در بسیاری از مواضع، و نقد و بررسی آنها اشاره نمود.
    کلید واژگان: محقق حلی, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی}
    Ali Rabbani Golpaygani, Moslem Zamanian
    Mohaghegh Helli is one of the most prominent scholars in seventh century, who has dealt theological discussions according to needs of its epoch. He has written in theology a book entitled al-Maslak Fi Osoul al-Din and two treatises entitled al-Resalah al-Maate,eiyah and Resalah Fi al-Aghidah. Arrangement of theological discussions in these books is similar in four chapters: divine unity, divine actions, prophecy, and Imamah.
    Mohaghegh Helli is considered as a rationalist theologian, however, in theological discussions, according to the sort of the matter, has used many rational sciences like logic, epistemology, philosophy, as well as revealed sciences like, Arabic literature, history, Hadith, principles of jurisprudence.
    Other methodological characteristic of Mohaghegh Helli would be explanation of views and ideas of denominations and thinkers in many places.
    Keywords: Mohaghegh Helli, methodology, theological method, rationalism}
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، محمد مهدی عارفی
    شیخ صدوق عالم بلندآوازه و متکلم جلیل القدر شیعه است که در قرن چهارم هجری قمری می زیسته است. آثار کلامی ارزشمند و متعددی از وی به یادگار مانده است. از آثار او به دست می آید که وی در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادله نقلی معتبر بهره جسته است و هم از عقل و استدلال های عقلی. در دیدگاه رایج، شیخ صدوق متکلمی نص گرا معرفی می شود، در حالی که صحیح آن است که روش وی، جامع میان عقل و نقل است، هر چند مباحث اعتقادی را از دریچه روایات مطرح می کند، ولی در بسیاری از آثار خود، بحث های عقلی مهم و قابل توجهی دارد و در موارد متعدد، به تاویل ادله سمعی مخالف عقل پرداخته است. این مقاله به منظور تبیین روش کلامی شیخ صدوق، در ضمن بیان نقش علوم مختلف در اندیشه کلامی وی، به بررسی منزلت هر کدام از عقل و نقل در روش کلامی وی پرداخته است و در پایان، شیوه مواجهه او با دیگر مکاتب اعتقادی را مورد مطالعه قرار داده است.
    کلید واژگان: شیخ صدوق, روش کلامی, عقل گرایی, نص گرایی, و تاویل, عقل استدلالی, عقل استقلالی}
    Abdorrahim Soleimani Behbahani, Mohammad Mahdi Aarefi
    Saikh Sadough is the well known scholar and Shi’ite high status theologian who lived in the forth century after hijrah. He left behind several valuable works. It can be known through his works that he used both valid transmitted reasons and rational reasoning to explain and prove the Islamic doctrinal teachings. Shaikh Sagough is introduced as a textualist theologian while the right view is that his method gathered the reason and transmitted wisdom. Although he delivered the doctrinal issues from the perspective of the narrations but in many of his works he has notable and important rational discussions and in many cases interpreted the transmitted narrations which appose the reason. Expressing the role of different sciences in theological thought of Shaikh Mofid, In order to explain the theological method of him, the present article studied the role of each of reason and transmitted wisdoms in his theological method and in the end, studied the method by which he faced other doctrinal schools.
    Keywords: religion, progress, development, Islam}
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، علی رئیسی
    سدیدالدین حمصی و ابن میثم بحرانی در دوره نزدیک به هم می زیسته اند و هر دو برای افاده مباحث کلامی به مدرسه حله دعوت شده اند. این دو متکلم برجسته شیعی، روش عقلی داشته و در تعارض عقل و نقل از تاویل بهره گرفته اند؛ با این تفاوت که ابن میثم بحرانی بر خلاف سدیدالدین حمصی در بحث های کلامی خود همچون خواجه نصیرالدین طوسی رویکرد فلسفی داشته است. از سوی دیگر، با این که هر دو از ادله نقلی غافل نبوده اند، اما حمصی از آیات و روایات بیش از ابن میثم بحرانی بهره گرفته است. هر دو، خبر واحد را در زمینه اعتقادات دینی حجت نمی دانند. سدیدالدین حمصی در برخی از مسائل اعتقادی به اجماع استناد کرده است؛ در حالی که چنین استنادی در آثار ابن میثم مشاهده نمی شود. ابن میثم روش شهودی را فی الجمله می پذیرد، ولی حمصی رازی در کتاب «المنقذ» به روش شهودی و جایگاه آن نپرداخته است.
    کلید واژگان: سدیدالدین حمصی, ابن میثم بحرانی, روش شناسی, روش کلامی, عقل گرایی}
    Abdorrahim Soleimani Behbahani, Ali Raisi
    Sadiduddin al-Himmasi and Ibn Meitham al-Bahrani have lived in two close ages and both have been invited to the school of Hillah to teach theological issues. These two remarkable Shiite theologians used the rational method and took advantage of “the esoteric interpretation” for solving the problem of conflict between reason and transmission (naql) with a difference that unlike Sadiduddin al-Himmasi and like Nasir al-Din al-Tusi, Ibn Maitham al-Bahrani had a philosophical approach. Beside, while both were not negligent in referring to the transmitted arguments but al-Himmasi benefitted from Qur’anic verses and narrations more than Ibn Maitham. Neither of them, gives authority to single narration in the field of religious believes. Sadiduddin a-Himmasi has referred to consensus in some doctrinal issues while there is not such a reference in Ibn Maitham’s works. Ibn Maitham accepts intuitional method partially but al-Himmasi did not engage in intuitional method and its status in the book “al-Munqiz”.
    Keywords: Sadiduddin al Himmasi, Ibn maitham al Bahrani, methodology, theological method, rationalism}
  • علیرضا امامی میبدی، عبدالکریم سلیمانی بهبهانی
    Aireza Emami Meybodi
    Following his intellectualist teacher - Sheykh Mufid- and as a scholar who was educated in the school of Baghdad, Sayyid Murtada regarded a special status for intellect in theological discussion and took benefit from rational reasons extensively in his argumentations. Nevertheless, he did not neglect the textual proofs and used this cognitive method in its due place. This approach and method caused sayyid’s several theological works to be appeared which beside their rational smell and color possessed the textual heritage too; the works that rightly could play an effective role in fixing Shi’a School and removing the objections and doubts of the opponents. Although Sayyid Murtada fallows the way established by Shaykh Mufid in confronting extreme traditionalism and intellectualism, but there some differences in opinion between these two thinkers in some issues.
    Keywords: Sayyid Murtada, Shaykh Mufid, methodology, theological method, intellectualism}
  • مرتضی پویان
    در این مقاله می کوشیم با استناد به آثار خود علامه بررسی کنیم که آیا او در حقیقت یک متکلم است، یا یک فیلسوف. بر اساس این پژوهش، فقط در هشت مورد علامه در مواجهه با فلاسفه آراء متکلمین را بر فلاسفه ترجیح داده است. البته سه مورد از آنها مخدوش بوده و متکلم خواندن علامه موجه نیست. همچنین بیست و یک مورد از مواردی که علامه در رویارویی با آراء کلامی، نظرات فلاسفه را بر نظرات متکلمین ترجیح داده، ذکر شده است. در بخشی از مقاله، دیدگاه اشمیتکه مبنی بر متکلم بودن علامه بررسی و نقد شده و در پایان بر این نکته تاکید شده است که علامه قطعا یک فیلسوف اسلامی است، نه متکلم و انتساب علامه به هر دو حوزه به جهت اختلاف شدید در آراء بنیادین کلامی و فلسفی ممکن نیست.
    کلید واژگان: روش کلامی, روش فلسفی, متکلم, فیلسوف, علامه حلی, اشمیتکه}
    Morteza Pouyan
    In this paper, according to very Allamah's works, we try to consider if he is truly a theologian or a philosopher. On the base of this inquiry there are only eight cases which he, in the face of philosophers, chooses theories of theologians in preference to philosophers. Of course three cases of them were rejected and we are not justified to call him a theologian. Also twenty one cases are mentioned that he, in the face of theological theories, prefers theories of philosophers to them. In a section of the paper Eshmitke's idea based on which he is a theologian was criticized. Ultimately put emphasis on this point that Allamah certainly is an Islamic philosopher as apposed to a theologian. To attribute him to both realms, because of big difference between theological and philosophical fundamental doctrines, is impossible.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال