به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Arabs » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علیرضا خزایی*
    کتاب «اعراب و ایرانیان؛ براساس روایت فتوحات اسلامی» اثری است تخصصی در واکاوی رخدادهای موسوم به فتوحات اعراب در ایران که مترجمی ناآشنا با قواعد ابتدایی تاریخ، نسبت به ترجمه آن اهتمام ورزیده و ماحصل کار او، چیزی جز سیاهه ای از اغلاط فاحش نیست. در این فصل، سعی بر آن شده است تا اشکالات و نقایص عدیده ترجمه کتاب معین گردد، تا بلکه خوانندگان و علاقه مندان نامتخصص دریابند که داخل شدن در امور تخصصی علوم دیگر، بی آنکه اندک آشنایی با ابتداییات آن علوم در اندوخته دانشی ایشان باشد، به چه فجایع علمی خواهد انجامید. امید راقم این سطور آن است که این مثل، عبارت آموز ایشان باشد.
    کلید واژگان: نقد و بررسی کتاب, اعراب, ایرانیان, فتوحات اسلامی}
    Alireza Khazaei *
    The book “Arabs and Iranians in the Islamic Conquest Narrative” is a specialized work that delves into the events known as the Arab conquests of Iran. However, its translation was undertaken by a translator unfamiliar with the basic principles of history, resulting in a text rife with glaring errors. This chapter aims to highlight the numerous flaws and deficiencies in the translation of the book, to illustrate to non-specialist readers and enthusiasts the potential scientific disasters that can ensue when one ventures into specialized fields without even a basic understanding of the relevant principles. The author of these lines hopes that this example will serve as a lesson to them.
    Keywords: Book Review, Arabs, Iranians, Islamic Conquests}
  • اصغر رجبی ده برزوئی*، محمد بیدگلی

    هدف پژوهش حاضر واکاوی زمینه های همگرایی اعراب با رژیم صهیونیستی در برابر ایران، براساس نظریه موازنه تهدید استفان والت بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که، اعراب با تاکید بر تهدیدات امنیتی ایران به توسعه روابط خود با رژیم صهیونیستی به دلایلی ازجمله حمایت آمریکا از عادی سازی روابط، درگیر بودن اعراب با بحران های داخلی، تضعیف ایدئولوژی ضدصهیونیستی ایران، وجود شکاف و جدایی در میان کشورهای عربی و ایجاد تغییر در موازنه قدرت منطقه ای در سطح همکاری های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی پرداخته اند و الگوی رفتاری موازنه تهدید را بهترین رویکرد در قبال جمهوری اسلامی ایران می دانند. به نظر می رسد، مسئله عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی همچون دیگر توطئه های مثلث غربی- عبری- عربی چند دهه گذشته، با شکست مواجه شده است و این توطئه، موضوع نگران کننده ای نخواهد بود؛ زیرا دیر یا زود، به رسوایی کشور های هم پیاله با رژیم صهیونیستی و فروپاشی این مناسبات جعلی، منتهی خواهد شد. با عنایت به این مسئله که عادی سازی روابط در بهترین حالت از سطح روابط رژیم صهیونیستی با دولت ها فراتر نخواهد رفت، پیشنهاد می گردد، جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی فعال سعی نماید، مسئله فلسطین را زنده نگه دارد و همچنین به حکومت های عربی متذکر شود که به صدای ملت هایشان که مخالف عادی سازی روابط با اشغالگران رژیم صهیونیستی هستند، گوش فرادهند.

    کلید واژگان: نظریه موازنه تهدید استفان والت, اعراب, ایران, رژیم صهیونیستی, امریکا, خلیج فارس.}
    Asghar Rajabi Deh Borzoei *, Mohammad Bidgholi

    The objective of the present research is to explore the grounds for Arab convergence with the Zionist regime against Iran, based on Stephen Walt's Balance of Threat theory. The research method is descriptive-analytical, and the results indicate that the Arabs, emphasizing Iran's security threats, have developed their relations with the Zionist regime for reasons including American support for normalizing relations, the Arabs' involvement in internal crises, the weakening of Iran's anti-Zionist ideology, the existence of rifts among Arab countries, and changes in the regional power balance through various military, political, and economic collaborations. They consider the behavioral pattern of threat balancing as the best approach towards the Islamic Republic of Iran. It seems that the normalization of relations between the Arabs and the Zionist regime, like other conspiracies by the Western-Hebrew-Arab triangle in recent decades, will ultimately fail. This plot will not be a concerning issue because sooner or later, it will lead to the disgrace of countries aligned with the Zionist regime and the collapse of these artificial relationships. Given that normalization of relations, at best, will not extend beyond the level of state relations with the Zionist regime, it is suggested that the Islamic Republic of Iran maintain active diplomacy to keep the issue of Palestine alive and remind the Arab governments to heed the voices of their peoples who oppose normalization with the occupying Zionist regime.

    Keywords: Stephen Walt's Balance Of Threat Theory, Arabs, Iran, Zionist Regime, United States, Persian Gulf}
  • نجفعلی غلامی*
    هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت سیاسی پیامبر اسلام(ص) در دوران رسالت ایشان در مکه است. پژوهش بر این فرضیه استوار است که پیامبر از اولین روزهای آغاز رسالت خود تا واپسین روزهای حضورشان در مکه، در مسیر تولید و تثبیت یک قدرت و اقتدار شکوهمند، جهت ترویج و نهادینه کردن دین اسلام و فضایل اخلاقی بودند. نوع ارائه اسلام و قرار دادن شرط پذیرش ولایت حضرت توسط نومسلمانان، استفاده از قدرت عشیره ای در مسیر اسلام، به خدمت گرفتن افراد صاحب نفوذ و دارای قدرت در مسیر رسالت و جذب و استفاده از قدرت جناح های مختلف اعم از قحطانیان و عدنانیان، حاکی از نگاه ویژه ایشان به قدرت است. در این پژوهش نگاه واقع گرایانه پیامبر اسلام(ص) به قدرت بررسی شده و مساله پژوهش نه از نظر مشروعیت قدرت پیامبر(ص)، بلکه از منظر پیامبر(ص) به عنوان یک انسان و بشر عادی تحلیل می شود که برای رسیدن به یک هدف مقدس، باید قدرت مورد نیاز خود را تولید نماید. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که اولا، نگاه پیامبر اسلام(ص) به قدرت و تولید آن منفی نبود؛ ثانیا قدرت برای پیامبر(ص) یک ابزار بود، برای رسیدن به اهداف بالا و والا و فی نفسه، قدرت برای ایشان هیچ گونه ارزشی نداشت؛ ثالثا، پیامبر(ص) برای رسیدن به قدرت و تولید اقتدار، دارای اصول و مبانی خاص خود بود، ازجمله اینکه برای رسیدن به قدرت، هیچ گاه از ابزار غیر اخلاقی استفاده نکرد.
    کلید واژگان: پیامبر اسلام(ص), مکه, قدرت سیاسی, اعراب, نظام قبیلگی}
    Najaf Ali Gholami *
    The aim of the present research is to examine the political power of the Prophet of Islam (PBUH) during his mission in Mecca. The research is based on the hypothesis that the Prophet, from the early days of his mission until his last days in Mecca, was on the path of creating and consolidating a glorious power and authority to promote and institutionalize the religion of Islam and its moral virtues. The presentation of Islam and the placement of the condition of accepting the guardianship of the Prophet by non-Muslims, the use of tribal power on the path of Islam, employing influential individuals and powerful figures in the mission path, and attracting and utilizing the power of various factions such as Quraish and Adnanites indicate his unique view on power. This research examines the realistic view of the Prophet of Islam on power. The research issue is analyzed not from the perspective of the legitimacy of the Prophet's power but rather from the perspective of the Prophet as a human being and an ordinary human who had to produce the necessary power to achieve a sacred goal. The research method is descriptive-analytical, and the results show that firstly, the Prophet's view of power and its production was not pessimistic; secondly, power was a tool for the Prophet to achieve high and lofty goals, and in itself, power had no value for him; thirdly, the Prophet had his principles and foundations for achieving power, including never using unethical means to achieve power.
    Keywords: Prophet of Islam (PBUH), Mecca, Political Power, Arabs, Tribal System}
  • شهرام رهنما*

    باوجوداینکه تمایل جنسی یک نیاز بیولوژیکی و غریزی است، اما انسان ها در برآورده کردن میل جنسی، خاص و خلاق هستند. درواقع، آن ها بسته به معارف دریافتی و نگرش هایشان، به روش های گوناگون، تمایلات جنسی را تعدیل، اصلاح و تغییر می دهند. در این رابطه، ضمن معرفی سه رویکرد رفتار جنسی (رویکرد نفی، رویکرد آزادی و خودآیینی فزاینده جنسی و رویکرد اعتدال و روابط مسیولانه) که متاثر از معارف و نگرش های مختلف در جوامع گوناگون است و هرکدام به یک روش، باعث تعدیل یا تغییر تمایل جنسی شدند، به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چگونه معارف مختلف ذهن افراد را درزمینه تمایلات جنسی متاثر می سازند و زندگی جنسی او را رقم می زند؟ بنابراین، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی این پژوهش انجام گرفت. نتایج نشان داد که شناخت چیزی نیست که در ذهن فرد پیش برود، بلکه همان طور که تحقیقات معاصر درزمینه علوم اعصاب، باستان شناسی و فلسفه علم نشان می دهد شناخت آغشته، متضمن، ادغام شده، گسترش یافته و توزیع می شود. لذا نیاز است برای تثبیت اخلاق جنسی، جامعه و مراکز آموزشی با ایجاد بستر اجتماعی مذاکره در این رابطه، افراد را در معرض ارایه معارف مستدل با نظر به کرامت انسان و یک چشم انداز درست و مسیولیت پذیرانه قرار دهند، به گونه ای که یک مبنای محکم از اخلاق جنسی که شرایط جنسی ایدیال و قابل قبول اخلاقی را به رسمیت می شناسد، ایجاد شود. ایجاد معرفت نسبت به ارزش های اخلاقی جنسی، در توانایی افراد برای تصمیم گیری های اخلاقی و هدایت درست فعالیت های جنسی موثر خواهد بود و تفکر اخلاقی و نگرش های افراد را متاثر خواهد ساخت.

    کلید واژگان: اسلام, تشیع, لرستان, مهاجرت, اعراب}
    SHahram Rahnama *

    The movement and migration of Shiites to other lands, outside of the Arabian Peninsula, took place following events such as the support of the rulers of different regions, the strictness of the Umayyad and Abbasid rulers, etc., and caused the spread of Shiite thought in other regions such as Iran and Iraq. Of course, their differences - the Shiites - with the Umayyad and Abbasid caliphs intensified this process. The region that we know today as Lorestan is one of the regions that have always been Shiite bases and centers, and today the residents of this region are all followers of the Shiite religion. With a passing reference to the historical background of Lorestan, this article deals with the influence of Shiism and its expansion in this geographical region of Iran and tries to find an answer to the question of what factors were the factors influencing the acceptance of Shiism and the ways of its expansion in Lorestan? The results of the research show that the immigration of Alawites, the increase in the arrival of Imam-Zadegan and Sadat to different regions of Iran, including Lorestan, following the migration of Imam Reza (AS), the proximity of Lorestan to the Shiite areas of Iraq, the migration of some Arab groups. , the special geographical conditions of the region, and in the following years, the domination of the Mongols over the Islamic lands were among the reasons for the expansion of Shiism in Lorestan.

    Keywords: Islam, Shiism, Lorestan, ...migration, Arabs}
  • داریوش اکبرزاده*
    بی گمان دوره ساسانی یکی از باشکوه ترین دوره های تاریخی ایران است؛ این شکوه، از گستره هنر و فرهنگ ایران ساسانی بر بخش بزرگی از جهان، از مرزهای هلنی تا به شرق دور قابل فهم می آید. با وجود این، پیوندهای ایران و شرق دور بویژه با چین، بسی معنادار است. سوای پیشینه پیوندهای تاریخی دو سویه، فروپاشی شاهنشاهی ساسانی و مهاجرت هزاران نوازنده و هنرمند ساسانی به همراه دودمان شاهی (یزدگرد)، سرفصلی نو در اثرگذاری هنر ایران ساسانی بر چین و سپس بر سیلا و ژاپن شد.موضوع این مقاله به «فنجان زرین پایه دار» پرهیاهوی «موزه تمدن های آسیایی کشور سنگاپور» می-پردازد. این زرنگاره در خارج از ایران بنام Golden Shipwreck Tang (اثر کشتی سان زرین دوره تانگ)، برخلاف سکوت خبری داخلی، موضوع مقاله ها، کاتالوگ ها، همایش ها، برنامه های گسترده رسانه ای و حتا سیاسی بوده است. این زرنگاره یادآور ترکیبی از هنر ساسانی-دوره تانگ (چین) است. این اثر، دارای نقش هشت رامشگر-نوازنده با سازهای مختلف با آرایه معروف نقش مروارید است. در تمامی گزارش های پیشین، بر پیدایی آن از یک کشتی غرق شده چینی در نزدیکی جزیره سوماتره (اندونزی) به سده ششم میلادی (دوره تانگ) با مقصد ایران (سپسین تر به سده چهارم هجری با مقصد بغداد) داستان پردازی شده است. نگارنده با به چالش کشیدن این اثر، ضمن «جعلی» دانستن آن، این رفتارهای آگاهانه با پیشینه را، بخشی از «تلاش برای تحریف، تخریب، درآمدزایی» بیگانگان از راه میراث کهنیک ایران زمین با «ابزار کشورهای ثروتمند دارای موزه های نوپا» ارزیابی می کند.
    کلید واژگان: زرنگاره موزه تمدن های آسیایی کشور سنگاپور, دوره ساسانی, دوره تانگ, نگاره نوازندگان, تحریف و درآمدزایی}
    Daryoosh Akbarzadeh *
    Obviously, the Sasanian era is one of the most magnificent historical periods of Iran. However, the collapse of the Sasanian Empire and the migration of thousands of Sasanian musicians and artists along with the royal dynasty (Yazdgerd III) became a new chapter in the influence of Iranian art on China and then on Silla and Japan. The title of this article deals with a critical note on “based golden cup” of the Asian Civilization Museum of Singapore. This cup has been called the “golden shipwreck” object, attributed to the Tang period China, in scholarly published works. The object has been the subject of articles, catalogs, conferences, extensive media and even political programs abroad. The cup reflects eight musicians with eight different musical instruments in hands; each dancer-musician is separated from the next by a string of pearls. According to reports, the golden shipwreck cup was found from a sunken Chinese ship near Sumatra Island (Indonesia); the date of this event is attributed to the Tang period, the sixth century AD. Also, the destination of the ship has been announced to be Iran, but later the creator of this story changed it to Baghdad during the period (9th AD.) of the early Arab caliphs! In this paper, challenging this story, the author will evaluate this work as a fake object!
    Keywords: Golden Shipwreck Cup, Asian Civilization Museum, Sasanian, China, Arabs}
  • کیخسرو خسروی نژاد، سهیلا ترابی فارسانی*، اسماعیل سنگاری
    انتخاب همیشگی تیسفون در ایالت آسورستان به عنوان پایتخت توسط شاهنشاهان ساسانی، نشان از اهمیت این منطقه در نظام کشورداری آنها داشت. ساخت شهرهای جدید و توسعه ی زیرساخت های شهری، مانند سازه های آبی و گسترش کشاورزی توسط ساسانیان در این ایالت، گویای توجه ویژه به نقش سیاسی اقتصادی شهرهای آسورستان است. بدین ترتیب بررسی وضعیت سیاسی اقتصادی این منطقه بویژه در نیم قرن پایانی سلطنت ساسانیان، که سرانجام به سقوط این سلسله انجامید، حایز اهمیت است. این پژوهش با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که وضعیت سیاسی اقتصادی ایالت آسورستان با مرکزیت مدائن بر سقوط و فتح آنجا بدست اعراب مسلمان چه تاثیری داشته است؟ یافته های پژوهش نشان می دهند که در اثر جنگ های مختلف، بیماری هایی مثل طاعون و سیل، قسمت های حیاتی سیستم آبیاری ساسانیان ویران شد و در نتیجه ی کاهش درآمدهای دولت و همزمان با زوال اقتصادی، نیروی نظامی شاهنشاهی نیز رو به انحطاط گذاشت. از سوی دیگر، تغییر ترکیب جمعیتی ایالت با کوچاندن اقوام یا در اثر تغییر دین مردم، تاثیرات منفی در مقاومت ایرانیان داشت و بسیاری از اهالی شهرها و در راس آنها دهقانان، برای بهبود وضع معیشت یا حفظ امتیازات خود، ناچار به مصالحه و همکاری با اعراب شدند.
    کلید واژگان: ساسانیان, آسورستان, وضعیت سیاسی اقتصادی, اعراب}
    Kaykhosrow Khosravi Nejad, Soheila Torabi Farsani *, Esmaeil Sangari
    The constant selection of Tisphoon in Āsōristān state as capital by the Sasanid emperors showed the importance of this region in their governance system. The construction of new cities and the development of urban infrastructures, such as water structures, and promotion of agriculture by the Sasanids show that they paid special attention to the political-economic role of Āsōristān cities. Hence, it is important to investigate the political-economic situation of this region, particularly in the last half century of the Sasanid dynasty, which finally led to the fall of this dynasty. This research using library sources and descriptive analytical method, seeks to find an answer to this question: what effect did the political -economic situation of the Āsōristān state with Madā’en as capital have on the fall and conquest of it by Muslim Arabs? The findings show that different wars, the diseases such as plague, and floods destroyed vital parts of the Sassanid irrigation system and consequently decreased government revenues. Economic decline led to the downfall of imperial military force, too. On the other hand, the change in the demographic composition of the state due to the migration of ethnic groups or change of people’s religion had negative effects on the Iranians’ resistance. Many residents of the cities, especially the peasants, were forced to compromise and cooperate with the Arabs in order to improve their livelihoods or maintain their privileges..
    Keywords: Sasanids, Āsōristān, Political- economic situation, Arabs}
  • کیخسرو خسروی نژاد، سهیلا ترابی فارسانی*، اسماعیل سنگاری

    سیستان و خراسان در ماورای کویرهای مرکزی ایران، ایالات شرقی قلمرو ساسانیان را تشکیل می دادند که در آن زمان ایالاتی ثروتمند، با اقتصادی پر رونق محسوب می شدند. از سوی دیگر همسایگی با اقوام صحراگرد شرقی، علاوه بر مخاطراتی که برای ساکنان آنها ایجاد کرده بود، به آنها وجهی سوق الجیشی بخشیده بود و این مجاورت در رویدادهای این ایالات تاثیر بسزایی داشت. بدین ترتیب بررسی وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این منطقه بویژه در نیم قرن پایانی سلطنت ساسانیان، که سرانجام به سقوط سلسله انجامید، مورد اهمیت قرار می گیرد. این پژوهش با بهره گیری از منابع کتابخانه ای و روش توصیفی تحلیلی، به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش است که وضعیت سیاسی اقتصادی و اجتماعی ایالات شرقی ساسانی بر سقوط و فتح آنجا بدست اعراب مسلمان چه تاثیری داشته است. یافته های پژوهش نشان می دهند که هجوم صحراگردان و کوچ های اجباری به ایالات شرقی ساسانی موجب تنوع در ترکیب جمعیتی آنجا شد و این عامل به همراه عدم وابستگی سیاسی و اقتصادی آنها به دولت مرکزی، انگیزه دستیابی به قدرت در میان فرمانروایان محلی را دو چندان کرد و سرانجام باعث سقوط سلسله ساسانی گردید.

    کلید واژگان: ساسانیان, سیستان, خراسان, اعراب}
    Kaykhosrow Khosravi Nejad, Soheila Torabi Farsani *, Esmaeil Sangari

    Beyond the central deserts of Iran, Sistān and Khorāsān formed the eastern states of the Sasanian Empire, which were considered rich and economically prosperous states at the time. On the other hand, although the neighborhood with the eastern nomadic tribes the dangers it posed to their inhabitants but had given them a strategic aspect. Besides, it affected the events of these states extremely. Hence, the Economic, Political, and social situation studies of this region, particularly in the last half-century of the Sasanian dynasty, which finally ended in the downfall of their dynasty, can be considered important. The present study intends to find out the effects that the Economic, Political, and social situation of the Sasanian eastern states had on the fall and conquest there by the Muslim Arabs based on library resources using a descriptive-analytical research method. The research findings suggested that the invasion of nomads and forced migrations to the eastern Sasanian states caused diversity in the demographic composition; there. This factor, along with their lack of political and economic dependence on the central government, doubled the incentive for achieving power among local rulers; Eventually, they caused the fall of the Sasanian dynasty.

    Keywords: Sasanian, Sistān, Khorāsān, Arabs}
  • عبدالمجید فیروزی، مسعود مطلبی*، احسان رازانی
    این پژوهش کیفی با هدف ارایه الگوی نقش صلح اعراب و اسراییل بر امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهش های کیفی است که با استفاده از نظریه داده بنیاد انجام شده است. 12 مصاحبه با اساتید دانشگاه های تهران در گرایش های روابط بین الملل و علوم سیاسی انجام شد .حاصل این مصاحبه ها، مجموعه ای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاری باز، گرآوری و از درون آنها مقوله هایی استخراج شد؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله ها ذیل عناوین : شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله گر و پیامدهای تاثیر گذار بر امنیت جمهوری اسلامی ایران درقالب پارادایم کدگذاری محوری تعیین شد؛ درادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی نیز، سیر داستان ترسیم شد. نتایج نشان داد عوامل علی تاثیر گذار بر امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران عبارتند از: نیاز های حکمرانی، نیازهای تقویت قدرت ملی، نیازهای امنیتی، نیازهای اطلاعاتی، نیازهای اعتقادی. راهبردهای مرتبط با موضوع مورد پژوهش شامل سه نوع اقدام در سطح ملی، اقدام های منطقه ای و اقدامات بین المللی را در بر می گیرد. ارتباطات نامناسب رسمی همسایگی، ویژگی های ساختاری حکومتی، تعاملات متقابل محدود، فقدان برنامه های راهبردی به عنوان عداومل مداخله کننده شناسایی شدند و ویژگی های منطقه غرب آسیا(جغرافیایی)، ویژگی های مذهبی، ویژگی های فرهنگی اجتماعی عوامل زمینه ای تاثیر گذار بر امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران بودند.
    کلید واژگان: صلح, اعراب, اسرائیل, امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران}
    Abdolmajid Firouzi, Masoud Motalebi *, Ehsan Razani
    This qualitative research was conducted with the aim of providing a model of the role of Arab-Israeli peace on the security and interests of the Islamic Republic of Iran. This study is a type of qualitative research that was conducted using the foundational data theory. 12 interviews were conducted with professors of Tehran universities in international relations and political sciences. The result of these interviews was a set of primary themes that were compiled during the process of open coding and categories were extracted from them; Then, in the phase of core coding, the link between these categories was determined under the headings: causal conditions, core phenomenon, strategies, contextual factors, intervening conditions and consequences affecting the security of the Islamic Republic of Iran in the form of a core coding paradigm; In the following and in the selective coding stage, the course of the story was drawn. The results showed that the causal factors affecting the security and interests of the Islamic Republic of Iran are: governance needs, national power strengthening needs, security needs, information needs, religious needs. The strategies related to the research subject include three types of actions at the national level, regional actions and international actions. Inadequate official neighborhood communication, government structural features, limited mutual interactions, lack of strategic plans were identified as intervening factors, and the features of the West Asian (geographical) region, religious features, socio-cultural features are background factors affecting security. and the interests of the Islamic Republic of Iran
    Keywords: Peace, Arabs, Israel, security, interests of the Islamic Republic of Iran}
  • حجت الله جهانی راد*

    منطقه جنوب غرب آسیا به عنوان یکی از حوزه های سرزمینی مستعد بروز رویدادهای مختلف، در دهه های اخیر، آبستن حوادث گوناگونی بوده و جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری با موقعیت راهبردی که در معرض انبوهی از تهدیدات در سطوح فرو ملی، ملی و فراملی است، به دلیل قرار داشتن در بطن این منطقه و ایفای نقش به عنوان بازیگری تاثیر گذار، از همه این وقایع متاثر خواهد شد. یکی از جدیدترین رویدادهای در حال انجام در منطقه، طرح به اصطلاح صلح (عادی‏سازی روابط) میان رژیم اشغالگر قدس و دولت های عرب منطقه است که با توجه با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی ایران، تبعات ضد امنیتی این دومینوی ایجاد شده در حال گسترش، به صورت خواسته یا ناخواسته، مبتلابه ایران نیز خواهد شد.این مقاله با بهره گیری از نظریه امنیتی کپنهاگ و دیگر نظریه های حوزه ژیوپلیتیک و روابط بین الملل (تفکیک قوا، موازنه تهدید و...) و با طرح این مسیله که روند عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی چه تاثیرات ضد امنیتی می تواند بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد؟ به کمک روش توصیفی- پیمایشی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، تعداد 10 تهدید عمده این تنش دیرپا و تبعات امنیتی آن علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را احصاء نمود که ماحصل کار میدانی تحقیق(به عنوان یک پژوهش کاربردی)، اولویت بندی تهدیدات محتمل مذکور و قرار گرفتن تهدید شکسته شدن قبح برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی در راس تهدیدات منبعث از عادی سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بود.

    کلید واژگان: جمهوری اسلامی ایران, امنیت ملی, اعراب, رژیم صهیونیستی}
    Hojat Jahani Rad *

    Southwest Asia, as one of the territorial areas prone to various events, in recent decades, has been pregnant with various events and the Islamic Republic of Iran, as a country with a strategic position that is exposed to many threats at the national, national and transnational levels, due to Being in the heart of this region and playing an effective role will be affected by all these events.This article uses Copenhagen security theory and other theories in the field of geopolitics and international relations (separation of powers, balance of threats, etc.) and the question of what counter-security effects the process of normalization of Arab-Israeli relations can have on the national security of the republic. To have an Islamic Iran? Using descriptive-survey method and using library resources, 10 major threats of this long-standing tension and its security consequences against the national security of the Islamic Republic of Iran were counted. And the threat of breaking the ugliness of establishing official relations with the Zionist regime was at the top of the threats stemming from the normalization of relations between the Arabs and the Zionist regime against the national security of the Islamic Republic of Iran.

    Keywords: Islamic republic of Iran, National Security, Arabs, Zionist regime}
  • اکبر اشرفی*، پوریا آقاجانی، محمد توحیدفام، رضا جلالی
    پیمان ابراهیم با هدف عادی سازی روابط دولت های عربی با اسراییل و به ابتکار دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا و به منظور مهار راهبردهای جمهوری اسلامی ایران منعقد شد. مجاورت جغرافیایی جمهوری اسلامی با کشورهای عربی و اسراییل در هندسه ژیوپلیتیک غرب آسیا،توان و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران از عوامل امضای پیمان ابراهیم محسوب می شود. ضرورت تقویت وتحکیم پیمان ابراهیم زمینه ای را فراهم کرد که وزیران خارجه چهار کشور مصر، امارات، بحرین و مغرب در نقب در جنوب فلسطین اشغالی گردهم آیند. این نشست به منظور تحکیم و قوام این پیمان،حل اختلافات میان اعضا و همچنین تفاهم برای نیل به بیانیه مشترک بابت چگونگی رفتارهای منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از نفوذ جمهوری اسلامی فراهم شده است. در این مقاله تلاش بر آن است که ضمن تشریح رهیافت نظری در الگوی موازنه تهدید، زمینه ها و عوامل و همچنین اهداف نشست نقب، تاثیرات راهبردی نشست نقب بر پیمان ابراهیم مورد ارزیابی قرار گیرد. لذا پرسش اصلی عبارت است از این که: نشست نقب چه تاثیری از منظر راهبردی بر پیمان ابراهیم داشته است؟ داده ها و نتایج پژوهش نشان می دهند که نشست نقب از منظر راهبردی به دنبال قوام و تحکیم پیمان ابراهیم و بازتعریف نظم جدید دولت های عربی و اسراییل در مقابله با جمهوری اسلامی ایران در منطقه پر آشوب غرب آسیا است.این پژوهش از روش تحقیق توصیفی تحلیلی بهره گرفته و الگوی نظری موازنه تهدید را به مثابه چارچوب نظری خود انتخاب کرده است.
    کلید واژگان: پیمان ابراهیم, اعراب و اسرائیل, نشست نقب, غرب آسیا, جمهوری اسلامی ایران}
    Akbar Ashrafi *, Pooria Aqajani, Mohammad Tohidfam, Reza Jalali
    The Abraham Accords was concluded the aim of normalizing relations between the Arab states and Israel at the initiative of Donald Trump in order to curb Iran's strategies. Iran's geographical proximity to Arab countries and Israel in West Asia and Iran's military power are considered to be the factors behind the signing of the Ibrahim Pact. The necessity of strengthening and consolidating the Ibrahim Pact provided the ground for the foreign ministers of Egypt, the UAE, Bahrain and the Maghreb to meet in the Negev in the south of occupied Palestine. This meeting has been arranged for the purpose of consolidating this agreement, resolving differences between the members, and also reaching an understanding to reach a joint statement on how Iran's regional behavior will be and prevent Iran's influence. In this research, an attempt is made to evaluate the theoretical approach in the threat balance model, the contexts, goals and strategic effects of the Negev meeting on the Ibrahim Treaty. Therefore, the main question is: What impact has the Negev meeting had on the Ibrahim Pact from a strategic point of view? The results of the research show that the Negev meeting, from a strategic point of view, seeks to consolidate and consolidate the Abraham Pact and redefine the new order of the Arab and Israeli governments in confronting Iran in the turbulent region of West Asia. This research has used the analytical descriptive research method and has chosen the theoretical model of threat balance as its theoretical framework.
    Keywords: Abraham Pact, Arabs, Israel, Negab Session, West Asia, Islamic Republic of Iran}
  • علی چگنی، شکوه السادات اعرابی هاشمی*، فیض الله بوشاسب گوشه
    در دوره ساسانی حکومتی شدن دین و یکسویه بودن ساختار سیاسی و اجتماعی سبب شده بود، دین کاملا در خدمت سیاست قرار گیرد. دستگاه فاسد موبدان، اعمال و رفتارهای شاهان ستم پیشه، نظام طبقاتی و کاستی جامعه عصر ساسانی را توجیه می کرد مجاهدان مسلمان برای گسترش اسلام به سوی ایران حرکت کردند ، با توجه به اوضاع و احوالی که در این دوره بر ایرانیان مسلط شده بود ایرانیان با دین جامع و کاملی روبه رو شدند که بر مساوات، عدالت و برابری تاکید فراوانی داشت. این تحقیق با هدف بررسی عوامل دینی شکست ساسانیان در مقابل اعراب مسلمان با رویکرد انتقادی به روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانه ای و اسناد موجود انجام شده است. لذا بر اساس نتایج تحقیق، عوامل دینی که در شکست ایرانیان از اعراب موثر بود می توان به اوضاع و شرایط آشفته عصر ساسانی، نفوذ و قدرت گیری روحانیان یا مغان در درباره ساسانی اشاره کرد. در خصوص دین زرتشتی در دوره ساسانی باید دانست که این دین حول یک محور کتاب اوستا می گردید این کتاب نه کتابی مشتمل بر احکام دینی صرف بوده، بلکه حکم دایره المعارف بزرگی داشته، که در آن علوم مختلف مندرج بوده است و همچنین روحانیان دین زرتشت را از حالت اولیه خارج کرده بودند. اندیشه ایرانشهری، وقوع جنگ هایی مانند ذی قار، روحانیون سیاست های دینی ساسانیان در مقابل یهودیان و مسیحیان و ظهور دین اسلام، از جمله عوامل دینی و اعتقادی موثر در شکست ساسانیان از اعراب به شمار می آید.
    کلید واژگان: ساسانیان, دین, اعراب, مسلمانان, جنگ}
    Ali Chegeni, Sholouhsadat Arabi Hashemi *, Fez Allal Bushasb Gusheh
    In the Sassanid era, religion became the government and political and social structure was one-sided, religion was completely at the service of politics. The corrupt system of Mobdan justified the actions and behaviors of the oppressive kings, the class system and the shortcomings of the Sassanid era society. They faced a comprehensive and complete religion that emphasized equality, justice and equality. This research aims to investigate the religious factors of the defeat of the Sassanids against the Muslim Arabs with a critical approach using a descriptive-analytical method and using library sources and existing documents. Therefore, based on the results of the research, the religious factors that were effective in the defeat of the Iranians from the Arabs can be pointed to the chaotic conditions of the Sassanid era, the influence and power of the clerics or Mughans in the Sassanid era. Regarding the religion of Zoroastrianism in the Sassanid period, it should be known that this religion revolved around one axis of the Avesta book. This book was not a book containing mere religious rules, but had the status of a large encyclopedia, which included various sciences and also the clergy of the Zoroastrian religion. They were removed from the initial state. Iranshahri thought, the occurrence of wars such as Dhi Qar, religious policies of Sassanid clerics against Jews and Christians, and the emergence of Islam, are among the religious and religious factors effective in the defeat of the Sassanids from the Arabs.
    Keywords: Sasanians, Religion, Arabs, Muslims, war}
  • فرزانه دشتی*، ساجده ابراهیمی قره بلاغ، محمدباقر مکرمی پور، سامیار لایقی قرحی
    به دنبال فروپاشی امپراتوری عثمانی و تاسیس اسراییل، بحران منطقه ای خاورمیانه به اوج خود رسید و مناقشه عربی-اسراییل به یکی از مسایل اصلی خاورمیانه تبدیل شد. با این حال، برخی کشورهای عربی تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون ناسیونالیسم عربی، بحران های داخلی و منطقه ای، توازن قوا در منطقه، مسایل هویتی، وقوع انقلاب اسلامی ایران، شکل گیری ناآرامی های عربی از سال 2011 و در نهایت توافق هسته ای ایران با کشورهای 1+5 موسوم به برجام، همواره مواضع مختلفی مقابل اسراییل داشته اند که نشیت گرفته از منافع ملی آن هاست. با توجه به مناقشه بنیادینی که از زمان تشکیل اسراییل در سال 1948 میان اعراب و اسراییل وجود داشته است، عادی سازی روابط آن ها، از همان پیمان صلح مصر و اسراییل در سال 1978، اهمیت یافته است. این مسیله زمانی مورد توجه بیشتر قرار گرفت که تنها طی چند ماه عربستان سعودی، امارات، بحرین، سودان و مراکش اقدام به عادی سازی روابط با اسراییل کردند. سوال اصلی این است که «چرا اسراییل و کشورهای عربی، به رغم اختلافات، به عادی سازی روابط پرداخته اند؟» در این پژوهش از روش تحلیلی-تبیینی برای پاسخ گویی به این سوال و از منابع کتابخانه ای نیز برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد این دولت ها با توجه به وجود تهدید مشترک و منافع مشترک به عادی سازی روابط روی آورده اند؛ در واقع این اقدام آن ها ذیل نظریه نوواقع گرایی تبیین می شود. این دولت ها تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل داخلی، منطقه ای، بین المللی با محوریت منافع ملی و همچنین تلاش دونالد ترامپ در راستای طرح به اصطلاح «صلح خاورمیانه» اقدام به عادی سازی روابط با یکدیگر کرده اند و به منظور تامین بهتر منافع ملی خود به سمت همکاری پیش رفته اند.
    کلید واژگان: اعراب, اسرائیل, نوواقع گرایی, خاورمیانه, ایالات متحده آمریکا}
    Farzaneh Dashti *, Sajedeh Ebrahimi Qarehbalagh, Mohammadbagher Mokaramipour, Samyar Layeghi Gharahi
    Following the collapse of the Ottoman Empire and the establishment of Israel, the regional crisis in the Middle East reached its peak and the Arab-Israeli conflict became one of the main issues of the Middle East. However, some Arab countries are affected by various factors such as Arab nationalism, internal and regional crises, the balance of power in the region, identity issues, the occurrence of the Islamic Revolution in Iran, the formation of Arab unrest since 2011, and finally Iran's nuclear agreement with the so-called 5+1. According to the JCPOA, they have always shown different positions towards Israel, all of which were derived from their national interests. The Arab countries that seek to expand their relations with Israel are influenced by their national interests to make this type of decision in the field of their foreign policy. Have adopted considering the fundamental conflict that has existed between the Arabs and Israel since the establishment of Israel in 1948, the issue of normalizing relations between them has become important since the peace treaty between Egypt and Israel in 1978. This issue received more attention when Saudi Arabia, UAE, Bahrain, Sudan and Morocco normalized relations with Israel within just a few months. Here, the main question is, “Why are Israel and the Arab countries moving towards the normalization of relations despite the existence of differences with each other?” In this research, the analytical-explanatory method has been used to answer this question, and library sources have also been used to collect data. The findings of the research indicate that these governments have taken steps towards the normalization of relations with each other due to the existence of common threats and common interests, in fact, this action can be explained under the theory of neorealism. Under the influence of a series of internal, regional, and international factors centered on national interests, as well as Donald Trump's efforts in line with the so-called Middle East peace plan, these governments have normalized relations with each other and have moved towards cooperation in order to better secure their national interests.
    Keywords: Arabs, Israel, Neorealism, Middle East, United States of America}
  • سید جعفر صادقی*
    مفسران در تفسیر آیه 106 سوره بقره - مشهور به آیه نسخ- اختلاف نظر دارند. غالبا از این آیه نسخ احکام شرعی یا نسخ شرایع و یا تغییر قبله مسلمانان برداشت شده است. اما این موارد تنها می تواند مستند به عموم آیه باشد و مدلول مستقیم آیه نخواهد بود. با تکیه بر قرینه های درون متنی (سیاق و آیات هم موضوع در سوره های دیگر) می توان به خوانشی دیگر از آین آیه رسید. در این تحقیق، با توجه به غرض اصلی ملحوظ در سیاق این آیه، مفاهیم اصلی همسو با آن به دست می آید. با رهگیری آنها در سراسر قرآن، روشن می شود که چنین مفاهیمی در دو بافت هم مضمون در سوره های نساء و جمعه نیز وجود دارد. در نهایت با مقایسه داده ها و تحلیل آنها، مدلول مستقیم آیه نسخ دریافت می شود که با دیدگاه های رایج کاملا متفاوت است.
    کلید واژگان: آیه نسخ, یهودیان, اعراب, قرینه, سیاق, قرآن به قرآن}
    Sayyid Ja’Far Sadeqi *
    The commentators differ in the interpretation of the verse 106 of Sūrat al-Baqara - known as the abrogation verse. This verse often implies the abrogation of legal rulings or the revocation of Sharī‘a laws or the change of Muslims’ Qibla. But these cases can only be documented for the generality of the verse and will not be the direct referent of the verse. With reliance on intratextual evidences (context and verses of similar subject in other sūras), we can reach another perusal of this verse. In this research, according to the main purpose included in the context of this verse, the main concepts aligned with it are obtained. By tracking them throughout the Qur’an, it becomes clear that such concepts exist in two contexts with the same theme in Sūrat al-Nisā and al-Jum‘a. Finally, by comparing the data and analyzing them, the direct referent of the abrogation verse is obtained, which is completely different from the common views.
    Keywords: abrogation verse, Jews, Arabs, evidence, context, Qur’an to Qur’an}
  • جواد هداوند، بهمن نامور مطلق*، اسماعیل آذر
    روایت اسکندر از مهم ترین و مبهم ترین الگوهای اسطوره ای تاریخ و فرهنگ ایران است که در سه حوزه یونانی، ایرانی و اسلامی تحت تاثیر جریانات کلان معرفتی (سراسطوره) با تغییرات گسترده ای مواجه شده و شکل جدیدی گرفته است. کارکرد اساطیر در سراسطوره اسلامی، با وام گرفتن از اساطیر سرزمین های جدید به منظور تبیین و تایید مفاهیم و آموزه های دینی از استراتژی های کارآمد فرهنگی مسلمانان است. نتایج پژوهش نشان می دهد که فقر باورها و الگوهای اساطیری اعراب دوره پیش اسلامی، شکل گیری نهضت ترجمه در سده های نخستین و پیدایش امواج جریان دوم هلنیسمی و نیز اسطوره وارگی نهفته در رفتار اسکندر، زمینه های لازم را برای این هویت یابی، فراهم آورد و در اندک مدتی در تفاسیر قرآنی، اسکندر با عنوان ذوالقرنین معرفی گردید. وام اسطوره اسکندر، اگرچه در آغاز سراسطوره اسلامی، مفهوم سازی ناب و خالصی نداشت ولی آرام آرام، ویژگی های خاصی گرفت و به واسطه رمزگان های عموما مذهبی، در قرون میانی به مفهومی متمایز و مستقل رسید؛ هرچند با تغییراتی، به عنوان رویکرد غالب در اسکندرشناسی تاکنون تداوم یافته است. پژوهش حاضر با روش تحلیلی تطبیقی و سراسطوره کاوی و نگاهی مضمونی به موضوع، زمینه های اصلی توجه مسلمانان به موضوع اسکندر و متغیرهای موثر در صورت بندی جدید این داستان را در قالب «سراسطوره اسلامی» بررسی و تبیین می نماید.
    کلید واژگان: سراسطوره اسلامی. اسکندر . ذوالقرنین . اعراب. کارکرد اساطیر}
    Javad Hadavand, Bahman Namvar Motlagh *, Esmaeel Azar
    Alexander is one of the most important and ambiguous mythological characters of Iranian history and culture that has undergone extensive changes and taken new forms under the influence of grand epistemological narratives (archi-myth) in the Greek, Iranian and Islamic worlds. One of the efficient cultural strategies of Muslims is the use of archi-myths by borrowing them from the myths of other nations in order to explain and confirm religious concepts and teachings. The results of the present research show that the poverty of mythological contents among the Arabs of the pre-Islamic period, the rise of the translation movement in the first A.H. centuries, the emergence of the second wave of Hellenism and Alexander's mythical behaviors paved the way for the formation of a new personality of Alexander in the Islamic world, and Alexander was introduced as Dhu al-Qarnayn in the interpretation texts of Quran. In the world of Islam, the myth of Alexander did not have a clear concept at first, but it gradually found its own characteristics and through the generally religious codes, it reached an independent concept in the middle ages, which has continued with changes until now. By using analytical-comparative method, the present research at first attempts to examine "archi-myths" and then to find why Alexander, as a archi-myth, has been center of attention for Muslims.
    Keywords: Archi-myth, Alexander, Dhu al-Qarnayn, Arabs}
  • هادی سرافرازی، حسن بساک، محمدحسین خسروان
    زمینه و هدف

     ارتباط ایرانیها و اعراب به قبل از تاریخ مدون (دوره اساطیری) میرسد که در عهد هخامنشیان گسترش یافته و در دوره ساسانیان عمیقتر میشود. این پیوند، که پس از ورود اسلام به ایران به اوج خود میرسد، موجب توسعه فراوان تعاملات دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها شد.

    روش مطالعه

     این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

     پیش از اسلام، اعراب با ایرانیان دارای ارتباطات کمابیش گسترده ای بودند، اما حمله اعراب و ورود اسلام به ایران، تاثیرات بسیاری بر اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ایران بویژه عقیده و مذهب ایرانیان برجای نهاد. بااینحال دولت نوپای اسلامی نتوانست از تجربه و مهارت ایرانیان مسلمان در امور حکومتی و دیوانی بی نیاز گردد؛ از قرن پنجم به بعد بنا به دلایلی مانند یادگیری زبان عربی بعلت شوق به یادگیری زبان قرآن، استفاده از زبان عربی برای ورود به امور اجتماعی و سیاسی، تشویق دین اسلام به یادگیری، و سلسله های تاریخی، نفوذ زبان عربی در فارسی بیشتر میشود.

    نتیجه گیری

     کوچ و مهاجرت دوسویه، شهرهای مرزی، قیامهای ایرانیان برضد اعراب، تلاش ایرانیان در یادگیری زبان عربی به علل مذهبی و سیاسی، نیاز اعراب به ایرانیان در امور سیاسی‌، علمی و تشکیل دیوانها، ورود حکمت و پندواندرزهای ایرانی به ادب عرب، و نهضت ترجمه از جمله مولفه های مهم در تاثیر و تاثر فرهنگ و ادب عربی و پارسی محسوب میشوند. مهمترین عامل در این تاثیر و تاثر، دین اسلام است. زبان عربی، زبان قرآن و دین اسلام بود و ایرانیان با پذیرش دین اسلام، چاره ای جز آموختن زبان عربی نداشتند. از سوی دیگر برخی ایرانیان به دلایل دیگری مانند ورود به امور سیاسی و مبارزه، مشغول فراگیری زبان عربی شدند و درنتیجه لغات و مفردات و اصطلاحات عربی بسیاری به زبان فارسی راه یافت و طبعا لغات زیادی نیز وارد زبان عربی گردید. واژه هایی که از زبان فارسی به عربی راه یافته، بیشتر مربوط به حوزه ‌های تمدن، فرهنگ و سیاست است و بیشتر واژه هایی که زبان فارسی از عربی وام گرفته، مربوط به حوزه دین است.

    کلید واژگان: ایرانیان, اعراب, تاثیر و تاثر, دیوانها, حکومتداری}
    H. Sarafrazi, H. Bassak*, M.H. Khosrovan
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The relationship between Iranians and Arabs dates back to prehistoric times, ie to the mythical period, which expanded in the Achaemenid period and deepened in the Sassanid period., Their cultural, social and economic extent.

    METHODOLOGY

    This article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    In the pre-Islamic period, the Arabs had more or less extensive relations with the Iranians, but the Arab invasion and the arrival of Islam in Iran had many effects on the social, political, cultural and economic situation in Iran, especially on the Iranian religion instead of. However, the fledgling Islamic state could not be deprived of the experience and skills of Muslim Iranians in government and court affairs. The use of Arabic language to enter into social and political affairs, encouraging Islam to learn, historical dynasties, etc. The influence of Arabic language in Persian increases.

    CONCLUSION

    Bilateral migration and migration, border cities, Iranian uprisings against Arabs, Iranians 'efforts to learn Arabic for religious and political reasons, Arabs' need for Iranians in governance, science and the formation of courts, the introduction of Iranian wisdom and advice to Arabic literature, Translation movement, etc. are among the important components in the influence of Arabic and Persian culture and literature on each other. Arabic was the language of the Qur'an and the religion of Islam, and the Iranians had no choice but to learn Arabic by accepting the religion of Islam. On the other hand, some Iranians, for other reasons, such as getting involved in politics and struggle, began to learn the Arabic language, and as a result, many Arabic words, phrases, and expressions became available in Persian through the Qur'an and the religion of Islam; And of course many words entered the Arabic language; The words that have been translated from Persian to Arabic are mostly related to the civilizational, cultural and political fields, and most of the words that Persian borrowed from Arabic are related to the religious field.

    Keywords: Iranians, Arabs, influence, divans, governance}
  • محمدهادی جهاندیده
    زمینه و هدف

    نهضت بومی‌سازی ادبی در مسیر رشد و تعالی خویش قرار دارد و ریالیسم جادویی نیز توجه ادیبان معاصر ایران را به خود جلب کرده است. احمد آرام با بهره گیری از راهبردهای ریالیسم جادویی، به فضای رمان حلزونهای پسر چهره ای رویایی میبخشد و جلوه های گوناگون عشق را در چارچوب این مکتب ادبی ترسیم میکند. الگوی رفتار عاشقانه شخصیتها که اشتنبرگ آن را «قصه عشق» (1998) مینامد، بر پایه عواملی شکل میگیرد که علت دوام یا سستی روابط عشقی آنان را معین میسازد. هدف از این پژوهش آن است که از رهگذر واکاوی مولفه های سبکساز ریالیسم جادویی موجود در متن رمان، میزان همپوشانی «قصه های عشق» شخصیتها را با نظریه اشتنبرگ بررسی کند.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در چارچوب پژوهشهای بین رشته ای و بصورت توصیفی-تحلیلی با استفاده از نرم افزار 25SPSS است. میزان فراوانی و درصد وقوع مولفه های ریالیسم جادویی و حالات گوناگون عشق بر مبنای آزمون خی دو انجام خواهد شد.

    یافته ها

    در رمان حلزونهای پسر (1393) میان مولفه های ریالیسم جادویی و حالات هشت گانه عشق تفاوت معناداری وجود دارد. «عشق سودایی» از میان حالات گوناگون عشق دارای فراوانی و درصد وقوع بیشتری است که نویسنده از «زاویه های دید متغیر» به آن نگریسته است.

    نتیجه گیری

    در رمان حلزونهای پسر، قصه های عشق که از زاویه های دید گوناگون و به شیوه ای چند صدایی روایت میشوند با نظریه اشتنبرگ همپوشانی کامل دارند. «قصه خیال» عشاق جلوه بیشتری در متن این اثر دارد و با فضای ریالیسم جادویی آن نیز همخوانی دارد. هرچند نویسنده تلاش کرده برتری «عشق آرمانی» را بر سویه های دیگر عشق گفتمان سازی کند، شخصیتهای این رمان در دستیابی به این عشق ناکام میمانند.

    کلید واژگان: اشتنبرگ, بومی سازی, رئالیسم جادویی, عشق}
    H. Sarafrazi, H. Bassak*, M.H. Khosrovan
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The relationship between Iranians and Arabs dates back to prehistoric times, ie to the mythical period, which expanded in the Achaemenid period and deepened in the Sassanid period., Their cultural, social and economic extent.

    METHODOLOGY

    This article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    In the pre-Islamic period, the Arabs had more or less extensive relations with the Iranians, but the Arab invasion and the arrival of Islam in Iran had many effects on the social, political, cultural and economic situation in Iran, especially on the Iranian religion instead of. However, the fledgling Islamic state could not be deprived of the experience and skills of Muslim Iranians in government and court affairs. The use of Arabic language to enter into social and political affairs, encouraging Islam to learn, historical dynasties, etc. The influence of Arabic language in Persian increases.

    CONCLUSION

    Bilateral migration and migration, border cities, Iranian uprisings against Arabs, Iranians 'efforts to learn Arabic for religious and political reasons, Arabs' need for Iranians in governance, science and the formation of courts, the introduction of Iranian wisdom and advice to Arabic literature, Translation movement, etc. are among the important components in the influence of Arabic and Persian culture and literature on each other. Arabic was the language of the Qur'an and the religion of Islam, and the Iranians had no choice but to learn Arabic by accepting the religion of Islam. On the other hand, some Iranians, for other reasons, such as getting involved in politics and struggle, began to learn the Arabic language, and as a result, many Arabic words, phrases, and expressions became available in Persian through the Qur'an and the religion of Islam; And of course many words entered the Arabic language; The words that have been translated from Persian to Arabic are mostly related to the civilizational, cultural and political fields, and most of the words that Persian borrowed from Arabic are related to the religious field.

    Keywords: Iranians, Arabs, influence, divans, governance}
  • علی اصغر احمدی نبی، منصور امانی*، عبدالعزیز موحد
    هدف این پژوهش بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی آسیای مرکزی پیش از ورود اعراب مسلمان است. روش تحقیق این اثر به شیوه توصیفی و تحلیلی و گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد.پرسش این پژوهش اوضاع سیاسی، اجتماعی آسیای مرکزی پیش از ورود اعراب مسلمان چگونه بوده است؟ در این پژوهش برآن بودیم تا وضعیت این منطقه را در دوره پیش از حمله اعراب در عرصه های سیاسی و اجتماعی مورد پژوهش قرار دهیم. در پاسخ به این سوال می توان گفت که آسیای مرکزی از استقلال کامل سیاسی در آن دوران به دلیل هجوم مهاجمان مختلف به این سرزمین برخوردار نبود و از نظر اجتماعی اجتماعی نیز دچار تحولات و دگرگونی های بسیاری بوده است. هدف این پژوهش بررسی اوضاع سیاسی، اجتماعی آسیای مرکزی پیش از ورود اعراب مسلمان است. روش تحقیق این اثر به شیوه توصیفی و تحلیلی و گرد آوری اطلاعات کتابخانه ای می باشد.پرسش این پژوهش اوضاع سیاسی، اجتماعی آسیای مرکزی پیش از ورود اعراب مسلمان چگونه بوده است؟ در این پژوهش برآن بودیم تا وضعیت این منطقه را در دوره پیش از حمله اعراب در عرصه های سیاسی و اجتماعی مورد پژوهش قرار دهیم. در پاسخ به این سوال می توان گفت که آسیای مرکزی از استقلال کامل سیاسی در آن دوران به دلیل هجوم مهاجمان مختلف به این سرزمین برخوردار نبود و از نظر اجتماعی اجتماعی نیز دچار تحولات و دگرگونی های بسیاری بوده است.
    کلید واژگان: آسیای مرکزی, اعراب, اوضاع سیاسی, اجتماعی, اعراب مسلمان}
    Ali Asghar Ahmadi Nabi, Mansour Amani *, Abdolaziz Movahed
    The purpose of this study is to examine the political and social situation in Central Asia before the arrival of Muslim Arabs. The research method of this work is descriptive and analytical and library information collection. Question of this research What was the political and social situation in Central Asia before the arrival of Muslim Arabs? In this study, we aimed to study the situation in this region in the period before the Arab invasion in the political and social fields. In answer to this question, it can be said that Central Asia did not enjoy full political independence at that time due to the invasion of this land by various invaders, and it has undergone many changes and transformations in terms of society. The purpose of this study is to examine the political and social situation in Central Asia before the arrival of Muslim Arabs. The research method of this work is descriptive and analytical and library information collection. Question of this research What was the political and social situation in Central Asia before the arrival of Muslim Arabs? In this study, we aimed to study the situation in this region in the period before the Arab invasion in the political and social fields. In answer to this question, it can be said that Central Asia did not enjoy full political independence at that time due to the invasion of this land by various invaders, and it has undergone many changes and transformations in terms of society.
    Keywords: Central Asia, Arabs, Political, Social Situation, Muslim}
  • محسن نصر اصفهانی*، محمدرضا رنجبر، احمد کاظمی

    مساله پژوهش حاضر این است که روند عادی سازی روابط میان اعراب و رژیم اشغال گر فلسطین چه تاثیری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برجای می گذارد؟ (مسیله) روش پژوهش، کیفی و ابزارگردآوری داده ها به صورت فیش برداری می باشد، مسیله اصلی نیز با رویکرد تحلیلی- اسنادی مورد واکاوی قرار می گیرد. (روش) برقراری پیوند نزدیک و در سطح استراتژیک میان اعراب و رژیم اشغال گر فلسطین، این رژیم را بیش از پیش به مرزهای ایران نزدیک می سازد، زیرا رژیم اشغال گر فلسطین را قادر می سازد با آب های دریایی و سرزمینی ایران به نحو غیرمستقیم هم مرز شود. هم مرز شدن با ایران، سهولت در اقدامات دیده بانی، استراق سمع و جاسوسی اطلاعاتی است. عادی سازی روابط اعراب و رژیم اشغال گر فلسطین از زوایای مختلف بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تاثیر می گذارد که شامل عواملی چون تضعیف هم پیمانان منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، توسعه و گسترش حضور و نفوذ آمریکا در منطقه، عدم شکل گیری رژیم و ترتیبات امنیتی پایدار درخاورمیانه، برهم خوردن ساختار توازن قدرت و رشد گروه های رادیکال و افراطی در منطقه می باشد. (یافته ها)

    کلید واژگان: موازنه تهدید, امنیت ملی, اعراب و اسرائیل, عادی سازی, ایران}
    Mohsen Nasresfahani *, Mohammad Reza Ranjbar, Ahmad Kazemi

    The Israeli regime has always been dissatisfied with the lack of space and geographic confinement on the shores of the Mediterranean Sea, and this regime needs to institutionalize the Iranophobic approach in order to consolidate its strategic depth and have more relations with the Arab countries. Establishing a close and strategic relationship between the Arabs and Israel brings this regime closer to Iran's borders, because it enables Israel to border Iran's maritime and territorial waters indirectly. Being close to the border with Iran means ease in surveillance, eavesdropping and information espionage.The main question of the research is what effect does the process of normalizing relations between Arabs and Israel have on the national security of the Islamic Republic of Iran? (problem); The research method is qualitative and the data collection tool is in the form of questionnaires, the main problem is analyzed with an analytical-documentary approach (method); The normalization of Arab-Israeli relations affects Iran's national security from various angles, which include factors such as the weakening of Iran's regional allies, the development and expansion of America's presence and influence in the region, the lack of regime formation and Stable security arrangements in the Middle East are the disruption of the balance of power structure and the growth of radical and extremist groups in the region (findings);

    Keywords: Threat Balance, National Security, Arabs, Israel, Normalization, Iran}
  • سهراب اسلامی*
    بربرها در کنار عرب ها نقش موثری در فتح اندلس داشتند و پس از فتح اندلس بسیاری از اهالی مغرب به خصوص بربرها روانه اندلس شدند. جامعه اندلس در دوره فتوحات از عناصری متعارض در عقاید دینی و فرهنگی شکل گرفت و چندی نگذشت که میان فاتحان تعاملاتی در زمینه اجتماعی و معیشتی برقرار شد. این که بربرها در جامعه اندلس از چه جایگاه اجتماعی برخوردار بوده اند و به چه نحوی در تشکیلات اداری مشارکت داشتند؟ سوال اصلی نوشتار حاضر است. گزارش های منابع تاریخی به شیوه توصیفی- تحلیلی موید آن است که فتح اندلس موجب نزدیکی بربرها و عرب ها در زمینه های مختلف اجتماعی،اداری، زبان و لغت شد. بربرها در برخی مناطق اندلس با عرب ها به زندگی پرداختند و با آنها در هم آمیختند و حتی در اداره امور اداری، وظایفی چون کتابت، حاجبی، مظالم و والی گری استان ها را بر عهده گرفتند.
    کلید واژگان: مناسبات اجتماعی, جایگاه اداری, امویان اندلس, بربرها, عرب ها}
    Sohrab Eslami *
    The Berbers, along with the Arabs, played an important role in the conquest of Andalusia, and after the conquest of Andalusia, many Moroccans, especially the Berbers, left for Andalusia. The Andalusian society was formed during the period of conquests from conflicting elements in religious and cultural beliefs, and it was not long before interactions were established between the conquerors in the social and livelihood fields. What is the social status of the Berbers in Andalusian society and how did they participate in the administrative organization? The main question of the present article. Descriptive-analytical reports from historical sources confirm that the conquest of the Andalusians brought the Berbers and Arabs closer together in various social, administrative, linguistic, and lexical fields. The barbarians lived and mingled with the Arabs in some parts of Andalusia, and even took on administrative duties such as scribes, ascetics, oppressors, and provincial governors.
    Keywords: Social Relations, administrative status, Andalusian Umayyads, Berbers, Arabs}
  • حاتم موسایی، غفار پوربختیار*، عبدالعزیز موحد

    ایران با پیشینه فرهنگی و تمدنی غنی، همیشه با فرهنگ ها تعامل داشته و تاثیر بسزایی بر سرزمین ها، فرهنگ ها و تمدن های دیگر گذاشته است. در همین راستا آداب و سنن ایرانی به شیوه های گوناگون بر فرهنگ، سنن و آداب اعراب تاثیرگذار بوده است. بنابراین این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی، مبتنی بر داده های کتابخانه ای و براساس مفهوم اشاعه فرهنگی ویلهم اشمیت، در پی یافتن پاسخی به این سوال است که چگونه اعراب، آداب ایرانی را اقتباس و تحت تاثیر آداب و سنن ایرانی به ویژه در حوزه تفریح و سرگرمی، خوراک و پوشاک قرار گرفتند؟ یافته های این پژوهش نشان می دهد غنای فرهنگ ایرانی، مجاورت جغرافیایی، مراوده دیوانی و گاهی جنگ باعث می شود اعراب به طور عام و خلفا به طور خاص مواردی ازجمله، تفریح، خوراک و پوشاک را از آداب و سنن ایرانیان اقتباس کنند. این اشاعه فرهنگی که همراه با ارتباط و تمایل بود، به تدریج باعث می شد که آداب و سنن جدید جایگزین آداب و سنن قدیمی تر شود و ممکن بود عناصر مفید فرهنگ وام گیرنده نیز از بین برود و فرهنگ اقتباس کننده، قوت فرهنگ غالب را اقتباس و ضعف خود را اصلاح کند.

    کلید واژگان: خوراک, پوشاک, تفریح, اعراب, اشاعه فرهنگ, ایرانیان}
    Hatam Mousaei, Ghaffar Pourbakhtiar *, Abdolaziz Movahed

    With its rich cultural and civilizational background, Iran has always interacted with cultures that have had a great impact on other lands, cultures, and civilizations. In this regard, Iranian customs and traditions have influenced the culture, traditions, and customs of the Arabs in various ways. Therefore, with a descriptive-analytical approach based on library data and Wilhelm Schmidt’s concept of cultural dissemination, this research sought to find an answer to the question of how the Arabs adapted Iranian customs and came under the influence of Iranian customs and traditions, especially in the fields of entertainment, food, and clothing. The findings of this study showed that the richness of Iranian culture, geographical proximity, court relations, and sometimes war caused the Arabs in general and the caliphs in particular to adapt items, such as entertainment, food, and clothing from Iranian customs and traditions. This cultural spread, which was associated with communication and desire, gradually created new customs and traditions to replace the older ones. In this process, the useful elements of the borrowing culture might be lost and the strengths of the dominant culture might be adapted by the adapting culture, thus correcting its weaknesses.

    Introduction

    After the conquest of Iran, the Arab community confronted a systematic and complex set of governments. However, their temperaments and habits of living in the desert did not agree with the government and court customs. After the conquest of civilized lands, especially Iran, they were influenced by the Iranian kings’ special customs. They passed through the simple lifestyle of Sheikhin's time and turned to the glory of Khosravan court of Iran. The caliphate became so similar to the Iranians both in terms of customs and culture and their court that Iran’s titles, customs, and culture penetrated into their lives. This encouraged the author to explore the theory of cultural dissemination presented by Wilhelm Schmidt, who was a German anthropologist, through a descriptive-analytical research by using library data based on the first and second categories of sources. The most important question in this study was how the Arabs were influenced by the Iranian people’s customs and traditions, especially in the field of entertainment and if food and clothing were included in this process. The richness of Iranian culture, geographical proximity, trade, court relations, and sometimes war caused this cultural spread to take place willingly and gradually.

    Materials and Methods

    In this research, library, documentary, and field study methods were applied to analyze the influence of Arabs on Iranian customs. To this goal, the researcher used the private unclassified documents obtained from local informants and through interviews with them.

    Discussion, Results, and Conclusion

    In all societies, the spread of cultures has been influenced by two factors, "desire" and "communication", which are more influenced by each other when cultures are associated with geographical proximity, trade, court relations, war. A culture is more adapted that offers better solutions to problems and better cultural tools.
     The findings of this study showed the influences of Iranian culture and traditions on the Arabs and how they adapted these customs and traditions based on the spread of cultures due to geographical proximity. In particular, the direct relationship with trade caused pre-Islamic Arabs to adapt these customs and traditions and get acquainted with Iranian traditions of entertainment, food, and clothing, thus correcting the weaknesses of their culture.With the spread of Islam, their direct connection with Iranians through the war and the presence of Iranian secretaries in the courts became more and more close.As a result, they distanced themselves from the simple lifestyles of the Rashidun caliphs. This interest in luxuries and aristocracy appeared in the Umayyad era and increased during the Abbasid period, which was contrary to the religious leaders’ social justice and simple biological policies adopted by the Islamic school. This caused the negative effect of cultural dissemination.The presence of Iranian teachers in the Abbasid era of madness, the friendly relationship between the caliphate and the distinct Iranian class, and the coexistence of the two cultures caused etiquette in the fields of fun and entertainment, food, and clothing, and their related customs to be adapted more than ever.

    Keywords: Food, clothing, Entertainment, Arabs, culture dissemination, Iranians}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال