به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Image Schemas » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سیما نبی پور، مهدی محمدی نیا*، احمد مجوزی
    یکی از حوزه های علمی جدید که با ذهن انسان ارتباط مستقیم دارد، حوزه شناختی است. طرح واره های تصویری از مهم ترین زیرساخت های این حوزه هستند که برای اولین بار توسط مارک جانسون مطرح گردید. واژگان زبان را به دلیل ماهیت روان شناختی و ارتباط مستقیم آن با ذهن می توان از راه مطالعات شناختی بررسی کرد. پژوهشگران می توانند از طریق ابزارهایی چون علوم شناختی و علوم مرتبط با آن ازجمله زبان شناسی شناختی به دلیل ماهیت ارتباطی آن در زمینه های مختلف پژوهش هایی را انجام دهند. بنابراین هدف پژوهشگران در این مقاله استفاده از این ابزار در رمزگشایی معنایی واژگان فارسی و عربی می باشد.در پژوهش حاضر، به مطالعه موردی واژگان معادل یابی شده به زبان فارسی و عربی در درس زیست شناسی دوره اول و دوم پرداخته شده است و درصدد است که میزان کاربست طرح واره های تصویری در واژگان معادل یابی شده به این دو زبان را بر اساس رویکرد زبان شناختی جانسون بررسی کند. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی است. در این پژوهش به دنبال بررسی این مسیله هستیم که تا چه میزان واژگان معادل یابی شده به زبان فارسی و عربی در درس زیست شناسی از پایه هفتم تا دوازدهم برای رسیدن به معنی با کاربرد تجربیات جسمیت یافته در قالب زبان نمود پیداکرده اند؟هدف این پژوهش، برجسته سازی طرح واره های تصویری به عنوان ابزارهایی معناشناختی، جهت نشان دادن فضاهای انتزاعی ذهن می باشد. پس از تجزیه وتحلیل داده ها، مشخص شد که طرح واره حجمی بیشترین میزان را در معادل یابی واژگان به زبان عربی داراست. در طرح واره حرکتی واژه عربی یافت نمی شود ولی طرح واره قدرتی سهم یکسانی را در انتقال معنایی واژگان معادل یابی شده به زبان فارسی و عربی دارد.
    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, جسمیت یافتگی, واژگان معادل یابی شده فارسی و عربی, کتاب زیست شناسی}
    Sima Nabipour, Mehdi Mohammadi Nia *, Ahmad Mojavezi
    One of the new scientific fields directly related to the human mind is cognitive science. Visual diagrams, first proposed by Mark Johnson, are one of the most important infrastructures in this field. Due to its psychological nature and direct connection with the mind, vocabulary can be investigated through cognitive studies. Cognitive science and its related disciplines, such as cognitive linguistics, have provided researchers with the necessary tools to conduct cognitive research due to their communicative nature. The goal of this article's authors is to use these tools to decipher the meaning of words.The current research involves a case study of equivalent vocabulary found in Persian and Arabic in biology courses during the first and second terms. The aim is to determine the use of visual schemas in equivalent vocabulary and examine these two languages based on Johnson's linguistic approach. The research method is descriptive-analytical. The study seeks to investigate how far equivalent words in Persian and Arabic in biology lessons from seventh to twelfth grade reach meaning with the application of physical experiences, and whether they have been found in language form.The purpose of this research is to show the prominent role of image schemas as semantic tools in making abstract spaces concrete in people's minds. After analyzing the data, it was found that the volumetric schema has the highest rate in equivalence of words in Arabic language. The Arabic word is not found in the movement schema, but it has an equal contribution as the power schema does in transferring meaning for equivalent words between Persian and Arabic languages.
    Keywords: cognitive linguistics, Image schemas, corporeality, Persian, Arabic equivalent words. biology book}
  • امید جهانبخت لیلی، حامد پورحشمتی*، فاطمه جعفرپور
    زبان شناسی شناختی رویکردی نوین در مطالعات زبانی است که رابطه زبان انسان و ذهن و تجارب فیزیکی و اجتماعی او را مورد بررسی قرار می دهد. مارک جانسون و جرج لیکاف از نظریه پردازان پیشگام در این حوزه شناخته می شوند و استعاره مفهومی از منظر آنها با تبیین و عینیت سازی مفاهیم انتزاعی جهت شناخت و تبادل تجربیات انسان نسبت به پدید ه های اطراف متمایز می گردد. از آنجا که پرداختن به تصورات متافیزیک و مفاهیم اخلاقی و ارتباط آن با تجربیات شناختی محسوس و روزمره زندگی، حضوری پررنگ در نوع زبان و بیان دینی دارد، بررسی طرحواره های تصویری در استعاره های قرآن کریم، نظامی از ساختارهای مفهومی و لایه های پیچیده معنایی آیات قرآنی را هویدا می سازد. در این جستار تلاش شده تا با توجه به طرح نظریه لیکاف و جانسون و ساخت های ذهنی استعاره های موجود در سوره آل عمران، سه نوع طرحواره حرکتی، حجمی و قدرتی بر مبنای توصیف و تحلیل نمونه های قرآنی مورد بررسی قرار گیرد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در سوره آل عمران برخی مفاهیم به صورت استعاره مفهومی بیان شده و در میان این مفاهیم، انواع طرحواره های حرکتی، حجمی و قدرتی جهت برجسته سازی برخی رخ دادها و تبیین و تقویت پیام های دینی به کار رفته اند. طرحواره حرکتی در سوره آل عمران با درنظرگرفتن مفاهیم حسی، بیشتر بر حوزه مقصد به عنوان نتیجه حرکت تاکید دارد و طرحواره حجمی در این سوره در حوزه های مثبت و منفی در قالب ظرف و مظروف و طرحواره قدرتی در انواع انسداد، رفع مانع و تغییر مسیر متمایز می گردد.
    کلید واژگان: لیکاف و جانسون, استعاره مفهومی, طرحواره های تصویری, آل عمران}
    Omid Jahanbakht, Hamed Poorheshmati *, Fateme Jafarpoor
    Cognitive linguistics is a modern approach in language studies that addresses the relationship between human language and mind, as well as physical-social experiences. Mark Johnson and George Lakoff are pioneer theorists in this field. They assume that conceptual metaphor is distinguished from surrounding phenomena by explaining and objectifying abstract concepts to identify and share human experiences. This kind of metaphor is manifested in different types of schemas based on the concepts formed in the human mind. Because metaphysic imaginations and ethical concepts and their connection with perceptible cognitive and daily life experiences have a bold presence in language type and religious expression, examination of image schemas in Holy Quran’s metaphors reveals a system of conceptual structure and sophisticated meaning layers of Quran verses. This study has tried to investigate three types of schemas: path, containment, and force based on the description and analysis of Quran samples based on the theory of Lakoff and Johnson and mental constructs available in Ali 'Imran Surah. The internal context of language and imaginary images expressed in Ali 'Imran Surah has been explained in a way that reader can touch their concepts based on their daily experiences and find clear truths by reviewing the available abstract issues in this Surah. Research findings indicate that path schema in Ali 'Imran Surah emphasizes destination as the result of the path considering the sensual concepts, while containment schema in this surah is distinguished in positive and negative scopes as container and contained,.
    Keywords: Likoff, Johnson, Conceptual metaphor, image schemas, Surah Al-Imran}
  • مهری تلخابی*

    هدف مقاله ی حاضر، تبیین پایه های شناخت سرامی، براساس نظریه ی استعاره ی مفهومی است. برمبنای این نظریه، این مقاله برآن است، نشان دهد، استعاره در ادبیات، صرفا ابزاری زبانی در راستای تزیین کلام نیست؛ بلکه ابزاری شناختی است که با جهان نگری شاعر در ارتباط است. چارچوب نظری این مقاله، وام دار نظریه ی طرح واره های تصویری جانسون است. در این مقاله، پس از تامل بر روی استعاره و معرفی نظریه ی طرح واره های تصویری، به گزارش طرح واره های تصویری شعر سرامی پرداخته ایم. نتایج این مقاله حاکی از آن است که طرح واره های تصویری این شعر، نشانگر نظام شناختی شاعر بوده و تقویت کننده ی شالوده ی تجربیات او برای دستیابی به زبانی خاص به حساب می آید. به یاری کشف استعاره های مفهومی در این اثر می توان دریافت که تصاویر این شعر از وحدت نگرش و کنش های پایدار شاعر با محیط فرهنگی و فیزیکی و... سرچشمه می گیرد و درنهایت به شکل گیری زبانی خاص منجر می شود. این مقاله به روش تحلیلی توصیفی بر مبنای مطالعات کتابخانه ای به انجام رسیده است.

    کلید واژگان: استعاره, زبان شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, قالیچه ی سلیمون, قدمعلی سرامی}
    Mehri Talkhabi *

    The purpose of this article is to explain how Sarrami knew the world based on the theory of conceptual metaphor. this paper, we show that, according to cognitive linguistics, metaphor is not merely linguistic, but it is a tool for cognition. The theoretical framework of this paper is indebted to theory of Johnson's image schemas. In this article, after explaining the metaphor and introducing the theory of image schemas, we report the image schemas of Sarrami poetry. This article concludes that the image schemas of this poem show the poet's cognitive system and strengthen the foundation of his experiences to achieve a specific language. By discovering conceptual metaphors in this work, it can be understood that the images of this poem originate from the unity of the poet's attitude and stable actions with the cultural and physical environment, etc., and ultimately lead to the formation of a specific language. This article is an analytical-descriptive method based on library studies

    Keywords: metaphor, image schemas, cognitive linguistics, Soleimon rug .Sarrami}
  • علی اکبر مرادیان قبادی*

    علم الدلاله المعرفی فرع من فروع علم اللغه المعرفی یعنی بدراسه الدلالات اللغویه کمجلی من مجالی البنیه الدلالیه او کتنظیم للإدراک الذهنی. ومخططات الصوره فرع مهم من فروع علم الدلاله المعرفی واسلوب قیم لمناقشه وتحلیل کیفیه إدراک الذهن للمفاهیم الانتزاعیه من خلال الظواهر العینیه المحسوسه طرحه مارک جونسون عام 1987. ومقولتا "الحق" و"الباطل" من المقولات الانتزاعیه المطروحه فی نهج البلاغه التی کانت محل اهتمام الإمام علی (ع) وعنایته، یبدو لذلک ان تحلیل هذین المفهومین من منظار نظریه مخططات الصوره لجونسون امر فی غایه الاهمیه إذ یکشف عن مقاصد الإمام (ع) ومرامیه وعن وجهات نظره تجاه هذین المبداین الرییسین حیث عرضهما الإمام بصوره ظاهرتین متجسدتین، وافترض لهما کثیرا من میزات الماده کالحجم والقدره والحرکه، لذلک اردنا ان ندرسهما من هذا المنطلق فی اجزاء الکتاب الثلاثه؛ خطبه وکتبه وحکمه باسلوب وصفی تحلیلی. وختاما خلص البحث إلی ان هاتین المقولتین ظهرتا فی کتاب نهج البلاغه بالاشکال التالیه: ا) کالظرف الذی یشتمل علی شیءما او کالمظروف الذی یحویه شیء، ب) کمسار او مقصد یسیر فیه او إلیه طلاب الحق او الباطل، ج) وکذا تمثل الحق بمنزله سد فی وجه اهل الباطل یمنعهم من وصول اهوایهم ومطامعهم غیر المشروعه وتمثل الباطل بمنزله سد امام اهل الحق یمنعهم من نوایاهم الصحیحه ومطامحهم النبیله.

    کلید واژگان: علم اللغه المعرفی, علم الدلاله المعرفی, مخططات الصوره, نهج البلاغه, الحق والباطل}
    Aliakbar Moradian Ghobadi*

    Cognitive semantics is a part of cognitive linguistics that considers the language meaning as a manifestation of conceptual instruction or mental representative organization. Image schemas pattern is an important issue in cognitive semantics and it is an effective method to study and analyze the quality and understanding some abstract concepts according to objective and visual issues that introduced by Mark Johnson in 1987. The issues of right and wrong are abstract issues and at the same time they are from important issues that have introduced in Nahj -ol- Balaghah and it seems that the studying and analyzing these two issues from the image schemas theory of Johnson is very important subject because it shows Imam Ali's attitude towards them. Because Imam Ali has introduced these two issues objectively and visually and has considered mass, power and movement for them. Therefore, we decided to analyze Imam Ali's attitude toward right and wrong from the above Theory in an analyzing _descriptive method in all of parts of Nahjol Balaghah. Finally, we found that these two concepts have depicted in Nahj -ol- Balaghah as follow; A: as zarf and mazroof (container and content), B: as a way or approach for people who are searching Right and Wrong path, C: Right concept is an obstacle for bad desires of wrong advocates and Wrong as an obstacle for or logical desires of Right advocates.

    Keywords: Cognitive Linguistics, Cognitive Semantics, Image Schemas, Nahj -ol- Balaghah, Right, Wrong}
  • احمد کریمی، محمد کریمی*، علیرضا روشن ضمیر
    هذا البحث الذی دون بهدف حصر انواع الإستعارات المفاهیمیه المتعلقه بالموت من وجهه نظر اللسانیات المعرفیه، تم إجراوه بالمنهج المکتبی وبالإعتماد علی الاسالیب المعرفیه فی علم اللغویات و علم الدلاله. النظریه الرئیسیه التی تم إستخدامها فی هذا البحث هی نظریه الإستعارات المفاهیمیه التی وضعها (لیکوف وجونسون) والنظام المستخدم هو المجال المصدر - المجال الوجهه.من خلال إجراء هذا البحث یتبین ان القرآن الکریم قد إستخدم مخططات بصریه مثل "المسار والطریق" و"العبور والتخطی" للتعبیر عن المفهوم المجرد للموت و یقدم الموت فی شکل إستعارات مفاهیمیه ککیان حی متحرک و شیء یمکن تذوقه و یصف الجسد والعالم بانهما وعاء یخرج منهما الإنسان بالموت او کنقطه إنطلاق یتحرک منها الإنسان لیصل إلی وجهه ما و یقدم الموت بفهم مجازی للزمن علی شکل مکان، علی انه نقطه إنطلاق للعوده والرجوع إلی الله. إن التطبیق التربوی والوظیفه المفاهیمیه لهذا النوع من النظره القرآنیه للموت من الناحیه اللغویه المعرفیه، هو توجیه الناس إلی المغزی  والمعنی الحقیقی والآثار المترتبه علی الإهتمام بموضوع الموت والتعبیر عن خفایاه التربویه.
    کلید واژگان: الموت, اللسانیات, المخططات الصوریه}
    Ahmad Karimi, Mohammad Karimi *, Alireza Roshanzamir
    This article has as its purpose the enumeration of various conceptual metaphors of death from the viewpoint of cognitive linguistics. It used library research based on linguistics and semantics methodologies. The main theory used here is Lakoff and Johnson’s conceptual metaphors and the system used is that of source and target domains. After citing the Quranic verses (Ayas) on the subject of death and pointing out theories related to conceptual metaphor in cognitive linguistics, it has been concluded that to define the abstract concept of death the Quran has adopted image schemas like path, trajector and landmark, and has employed some conceptual metaphors for death as a living, dynamic and tasteable entity, and for the world as a receptacle through which man departs when dying. Also, death, in its metaphorical sense of time within place, is presented as the point of returning to the Creator. The educational function of this view on death, in terms of cognitive linguistics, is to create an awareness of the true meaning of it as far as it could lead to better mental and behavioral capacities.
    Keywords: Conceptual Metaphors, Death, cognitive semantics, Image Schemas, quran}
  • محمدرضا پهلوان نژاد، زهرا حسن پوران

    حروف اضافه مکانی، از مهم ترین و پرکاربردترین کلمات نقش نمای هر زبانی هستند که نقش مهمی در بازنمایی مفاهیم ذهنی انسان در زبان دارند. اساسا حروف اضافه مکانی از نخستین کلمات نقش نمایی هستند که کودکان در روند فراگیری زبان اول دست به تولید آن می زنند و این خود از مهم ترین دلایل لزوم بررسی شناختی این حروف است. هدف از پژوهش پیش رو، بررسی چندمعنایی حرف اضافه مکانی «بین» در زبان فارسی است. برای تبیین این چندمعنایی، از اصول مکتب زبان شناسی شناختی و دو نظریه چندمعنایی اصولی تایلر و ایوانز (2001) و طرح واره های تصوری جانسون (1987) استفاده شده است. داده های پژوهش، از نسخه دوم پیکره همشهری و دو فرهنگ دهخدا (1377) و معین (1386) گردآوری شده اند. نتایج پژوهش نشان دهنده این مطلب است که شبکه معنایی حرف اضافه «بین» دارای یک معنی پیش نمونه مکانی و چهار معنای حاشیه ای است. معنای پیش نمونه ای این حرف اضافه، مبین فضای میان دو چیز است و سایر معانی، به شکل شعاع هایی در اطراف آن قرار گرفته و از آن بسط یافته اند.

    کلید واژگان: حروف اضافه مکانی, چندمعنایی, زبان شناسی شناختی, معنی شناسی, طرح واره های تصوری}
    Mohammadreza Pahlavannezhad, Zahra Hasanpuran

    Locative prepositions are one of the most important and widely used prepositional words of any language, which play an important role in representing human mental concepts in language. Basically, locative prepositions are one of the first prepositions that children produce in the process of learning their first language, and this is one of the most important reasons for the need to examine these letters cognitively. The aim of the present research is to investigate the polysemy of the locative preposition "between" in Persian language. To explain this polysemy, the principles of the school of cognitive linguistics and two theories of Principled Polysemy Tyler and Evans( 2001) and Image Schemas Johnson (1987) have been used. The research data were collected from the second edition of Hamshahri corpus and two dictionaries of Dehkhoda (1998) and Moien (2007). The results of the research show that the semantic network of the preposition "between" has one prototype spatial and four radial meanings. The prototype meaning of this preposition indicates the space between two things, and other meanings are placed radially around it and are expanded from it.

    Keywords: loactive prepositions, polysemy, Cognitive Linguistics, Semantics, Image Schemas}
  • فریده امینی*

    پژوهش حاضر می کوشد که با رویکردی شناختی،شبکه شعاعی ماده [دبر] در قرآن را مورد بررسی قراردهد، چرا که دستیابی به فهم دقیق واژگان قرآن،گامی مهم در جهت دستیابی به فهم دقیق آن است.شبکه شعاعی ازجمله نظریات مطرح درحوزه معنا شناسی شناختی است که دستاورد آن تحلیل شناختی معنای واژه ها در بافت های مختلف است.در این نظریه معنای واژه ها پیرامون یک معنای مرکزی شکل می گیرند و معنای مرکزی در اثر تغییرات طرحواره ای و بسط استعاری با انعطاف خود معانی دیگر را می سازد.بررسی های نشان می دهد، «پشت» معنای کانونی ماده «دبر» پیش مفهومی بدنمند است که در قالب طرحواره «جهت» درادراکات حسی-حرکتی انسان بارها تکرار می شود و به آن ساختار می بخشد، این ماده در هم نشینی های متفاوت گستره معنایی خود را توسعه میدهد و آنچه در این گسترش معنایی موثراست تغییرات طرحواره ای است که منجر به بسط استعاری و تولید معنا می شود. طرحواره های موجود در بنیاد استعاره های مفهومی پژوهش حاضر با تغییرات خود زمینه ی شکل گیری معانی چون ترس،نسل،غفلت،گمراهی، دنبال-کردن زمان،چینش هدفمند،شنیدن را فراهم آوردند،معانی به دست آمده از تغییرات در طرحواره های نیرو، جهت، حرکت، تعادل، چرخه، فرایند حاصل شدند. تغییرات طرحواره ای به خوبی نشان داد که طرحواره ها مبنای شکل گیری مفاهیم انتزاعی اند و می توانند مبنایی برای استدلال درحوزه اندیشه واقع شوند

    کلید واژگان: قرآن, شبکه شعاعی, دبر, طرحواره های تصویری, بسط استعاری}
    Farideh Amini
    Introduction

    Semantic change is a subject examined in lexical semantics. Meaning is not a fixed, unchangeable phenomenon. Lexical semantics have led cognitive linguists to consider meaning as a network. “Semantics” has the property of radiality. That is to say it forms a radial network around a core meaning, from which other peripheral meanings are evolved by its flexibility. The radial network is not an instrument to produce different meanings from the core meaning. Rather, it is a model showing how different but connected meanings are stored in the semantic memory. The present research aims to examine the radial network of dabar in the Quran because a clear understanding of Quranic words is an important step in its accurate interpretation and understanding.

    Methodology

    The radial network theory is one proposed in cognitive semantics with the cognitive analysis of word meanings in different contexts as its endpoint. In this theory, the meaning of peripheral words evolve from a core meaning and the core meaning forms other meanings as a result of schematic change and flexible metaphorical extension. The outcome of this viewpoint is the radial network: a conceptual network in which several concepts are structured around a core concept. The process binding the core and peripheral meanings is called chaining.

    Results

    “Posterior” as the core meaning of dabar is a preconception of the embodiment of human sensorimotor perceptions experienced within the context of “orientation”, giving it structure. Researching the word dabar in the Arabic language family shows that “posterior” is an ancient word found in Hamito-Semitic languages. Various derivatives have been formed with this word in Arabic and other related languages, indicating its significance in meaningmaking. The semantic range of the word is broadened with different combinations. Schematic changes are effective in this semantic broadening, leading to a flexible metaphorical extension and meaningmaking. Existing schema-based metaphors in the present research have paved the way with their changes for meanings such as fear, offspring, heedlessness, misguidance, pursuit, time, purposeful knowledge, and listening. The meanings have been obtained from changes in the schemas of orientation, force, motion, balance, cycle, and process.

    Conclusions

    The obtained radial network is the outcome of eight peripheral meanings structured around a core meaning. The meaning of “posterior” as the most antiquated meaning is a pivotal member of the radial network, incorporating the image schemas of “orientation”, a cognitive concept experienced in the embodiment of human sensorimotor perceptions which give it structure and are easy to learn. “Orientation” as the most frequent schema in meaning-making for the derivatives of dabar is followed by the schemas of force, motions, cycle and balance in this meaning-making. The more abstract the meaning, the more schemas are called for meaning-making. There is a relationship between the obtained radial categories, all of which serve to express human’s experiencing monotheism. In examining the obtained radial network with a cognitive approach to the expressed meanings of the lexicon, some of the meanings are similar, and others such as time, misguidance, listening, and fear are words with no shared meanings.

    Keywords: Quran, Radial network, Dabar, Image schemas, Metaphorical extension}
  • نسرین محمودی برمسی، مریم ایرجی*، ژینوس شیروان
    مقاله پیش رو کوشیده است با جستجو در استعاره های مفهومی سه داستان از سه زبان که به شیوه جریان سیال ذهن نگاشته شده اند، نشان دهد که چگونه کارکردهای ذهنی، در میان سه زبان مشابهت های نسبی را در طرحواره های تصویری رقم می زند و نیز متقابلا چگونه فرهنگ های هر اقلیم بر ایجاد تفاوت های ساختاری در طرحواره های تصویری اثرگذار است. در پژوهش حاضر روش پیکره ای به کار گرفته شده است و استخراج داده ها با جستجوی کلیدواژه های مربوط به حوزه (مقصد) «شادی» و با توجه به بافت زبانی مرتبط صورت پذیرفته است. توصیف و تحلیل نمونه های دارای استعاره، برای بررسی حوزه های مبدا و نام نگاشت های موجود به شیوه مقایسه ای انجام گردیده است. داده های این تحقیق در سه داستان سنگ صبور، خشم و هیاهو و میرامار، با استفاده از فهرست طرحواره های تصویری ایوانز (2006) مشخص می کند که صادق چوبک (فارسی) از پنج طرحواره تصویری «حرکت، نیرو، وجود، حجم و فضا»، ویلیام فاکنر (انگلیسی) از چهار طرحواره تصویری «وجود، حجم، نیرو و حرکت» و نجیب محفوظ (عربی) از سه طرحواره تصویری «وجود، حجم و نیرو» برای بیان احساس «شادی» استفاده کرده اند. شباهت های موجود نشان دهنده جهانی بودن و تفاوت ها، بیانگر فرهنگ ویژه بودن طرحواره های تصویری مورد بحث است.
    کلید واژگان: استعاره مفهومی, طرحواره تصویری, شادی, سنگ صبور, خشم و هیاهو, میرامار}
    Nasrin Mahmoudi Barmasi, Maryam Iraji *, Jinuss Shirvan
    The present article has tried to study the conceptual metaphors of three stories from three languages which are written in the style of Stream-of-consciousness as a narrative device, to show how the mental functions establish relative similarities in the image schemas among these three languages, and also how these cultures create different image schemas. In this research, the extracting data from the corpus has been done by searching the keywords related to the domain of "happiness" and according to the relevant linguistic context. The description and analysis of metaphors have been done in a comparative way to examine the fields of source and existing mappings and at last the related image schemas. The data of this research shows that Sadegh Choobak (Sange Sabour in Persian) has used five image schemas, "Motion, Force, Existence, Volume and Space", William Faulkner (Sound and Fury in English) has used four image schemas, "Existence, Volume, Force and Movement", and Najib Mahfouz (Miramar in Arabic) has been used three image schemas, "Existence, Volume and Force" to express the feeling of " happiness ". The existing similarities show the universality of image schemas and differences indicate the culture-specific nature of image schemas.
    Keywords: : Conceptual metaphor, image schemas, happiness, Sange Sabour, Sound, Fury, Miramar}
  • علی اسودی، سلمان آزمون علی آباد*
    بررسی های شناختی در حوزه ی معنی شناسی در پژوهش های زبانی جدید، یکی از زمینه های رایج در بررسی آثار ادبی و پی بردن به مفاهیم عمیق آن ها است. در این میان نظریه طرح واره های تصویری از یافته های معنی شناسی شناختی است که اساس ادراک مفاهیم انتزاعی را در تجربه های حسی و ساختارمند در ذهن، می-داند. در پرتو این نظریه، آثار زبانی-ادبی فراتر از سطح معنای ظاهر بررسی می-شوند. در همین راستا، می توان از این رویکرد برای شناخت معانی فراظاهری قرآن کریم که یک معجزه زبانی است، استفاده نمود. از همین رو مقاله حاضر با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی با رویکردی زبان شناختی به بررسی داستان موسی و خضر علیهما السلام در قرآن بر اساس نظریه طرح واره های تصویری جانسون در سه سطح حجمی، قدرتی و حرکتی، برای پی بردن به معانی شناختی موجود در آیات، پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که طرح واره های تصویری بین مفهوم سازی و ادراک انسانی تناسب ایجاد کرده اند. از این میان طرح واره های حجمی درای بیشترین بسامد هستند و نمود بیشتری در حسی شدن مفاهیم انتزاعی دارند. همچنین شناخت طرح واره ها سبب می شود که مفاهیم انتزاعی در ذهن در سطح ملموس و گسترده-تری، درک شوند. علاوه بر این هماهنگی طرح واره ها با تجربیاتی که در راستای آن طرح شده اند، به نوبه خود دارای معنی می باشد.
    کلید واژگان: معنی شناسی شناختی, طرح واره های تصویری, قرآن کریم, داستان موسی و خضر}
    Ali Asvadi, Salman Azmoon Ali Abad *
    One of the typical areas for examining literary works and comprehending their complex concepts is cognitive studies in the field of semantics in new language research. In the meantime, the idea of image schemas is one of the discoveries of cognitive semantics, which investigates the foundation of the perception of abstract concepts in sensory and organized mental experiences. This idea guides the examination of linguistic-literary works beyond their apparent meanings. This method makes it possible to comprehend the metaphysical meanings of the Holy Quran, a linguistic miracle. This article investigates the Quranic story of Moses and El-Khader based on Johnson's image schemas theory in three levels of volume, power, and movement using the descriptive-analytical method with a linguistic approach to determine the cognitive meanings in the verses. This study demonstrates that image schemas have established a balance between human conceptualization and perception. Among these, volumetric systems are the most prevalent and provide the best language for making sense of abstract ideas. In addition, knowing the schemas facilitates tangible and expansive comprehension of abstract concepts. In addition, coordinating schemas with experiences created by them has significance.
    Keywords: Cognitive semantics, image schemas, Holy Quran, story of Mooses, El-Khader}
  • زهرا کرم زادگان*

    پژوهش حاضر در چهارچوب معنی شناسی شناختی به موضوع طرح واره های تصوری در کتاب سیبویه به عنوان یک متن دستوری و نحوه انعکاس آن در ترجمه فارسی پرداخته است. هدف از این پژوهش تبیین ساخت های مفهومی به عنوان زیرساخت الگوهای زبانی به منظور دستیابی به بن مایه های فکری نویسنده و فهم آسان تر الکتاب و در پی آن ارایه ترجمه دقیق است. روش اتخاذ شده توصیفی- تحلیلی، مبتنی بر استقراء ناقص و با تکیه بر مدل طرح واره ای ایوانز و گرین است. نمونه گیری از 11 باب (8666 کلمه) الکتاب انجام شده است که به موضوع اشتغال می پردازد. طرح واره های نیرو، مهارشدگی، فضا و جابه جایی به ترتیب بیشترین بسامد را داشتند. در ترجمه نیز نظر به ویژگی های سبک ساز سیبویه، دو راهکار تصریح و ترجمه اصطلاحی منجر به حذف یا جایگزینی طرح واره های فضا، جابه جایی و مهارشدگی در موارد قابل توجهی شده است، اما طرح واره های نیرو با ساختار زبانی مشابه در زبان مقصد بازنمود یافته اند.

    کلید واژگان: طرح واره های تصوری, ایوانز و گرین, الکتاب, سیبویه, ترجمه الکتاب, اشتغال}
    Zahra Karamzadegan *

    The present study, within the framework of cognitive semantics, has addressed the issue of imaginary schemas in the book of Siboyeh as a grammatical text and how it is reflected in the Persian translation. The purpose of this research is to explain the conceptual constructions as the substructure of language patterns in order to reach the intellectual foundations of the author and to make the book easier to understand and then to provide an accurate translation. The adopted descriptive-analytical method is based on incomplete induction and relying on Evans and Green's schematic model. Sampling has been done from eleven chapters (8666 words) of the al-Kitab that deals with the topic of al- Eshteghal. Power, containment, space, and displacement schemas had the highest frequency, respectively. In the translation, due to the stylistic features of Sibawayh, the two methods of terminological clarification and translation have led to the removal or replacement of the schemas of space, displacement and containment in significant cases, but the schemas of power They are represented in the target language with a similar linguistic structure.

    Keywords: Image Schemas, Evans, Green, al-Kitab, Sibawayh, Translation of ai-Kitab, al- Eshteghal}
  • مریم مسلم جوی، محمدحسن معصومی*، محمد جنتی فر

    در میان حروف، حروف جر از آن رو که در جمله رابط فعل و اسم هستند، از جایگاه ویژه ای برخوردارند؛ بدین ترتیب فهم رابطه فعل و اسم در گرو شناخت دقیق حروف جر و آشنایی با ماهیت و کارکردهای متنوع آنها است. هدف پژوهش حاضر بررسی سازو کار شکل گیری معنای ذهنی از طریق بررسی معنا شناختی نقش طرحواره های حرکتی در حروف جر قرآنی است. جستار حاضر درصدد پاسخگوی این پرسش می باشد که طرحواره های حرکتی حروف جر چگونه به روشنداشت معانی و بسط آنها در آیات قرآن کمک می کنند؟ بدین منظور ایده کانونی پژوهش این است که طرحواره های حرکتی به مثابه پربسامدترین طرحواره به کار رفته در حروف جر مندرج در قرآن کریم، به برساختن طرحواره های تصویری از معانی انتزاعی یاری می رساند. بر این اساس، نویسندگان کوشیده اند که از طریق بررسی معناشناختی، نقش طرحواره های حرکتی حروف جر را در ساخت معانی انتزاعی تبیین کنند. یافته های پژوهش نشان می دهد که حرف جر از نظر ماهیت چند حالت دارد و معنای نهایی آن را موقعیتی مشخص می کند که حرف در آن به کار می رود. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیلی- توصیفی و چارچوب نظری، نظریه طرحواره های تصویری لیکاف و جانسون، با تمرکز بر طرحواره حرکتی است.

    کلید واژگان: قرآن کریم, معنی شناسی شناختی, طرحواره های تصویری, طرحواره های حرکتی. حروف جر}
    Maryam Moslemjoi*, MohammadHasan Masoumi, Mohammad Janatifar
    Introduction

    Among the letters, prepositions have a special place because they connect the verb and the noun in the sentence.Furthermore, understanding the relationship between the verb and the noun depends on the precise knowledge of prepositions and familiarity with their diverse nature and functions. Through the semantic analysis, the role of the movement schema of prepositions in the construction of abstract meanings is found.It also contributes to answer the crucial question of how the path schema of prepositions helps to clarify the meanings and expands them in the verses of the Qur'an. Apart from this, vowels are among the grammatical words and their importance in depicting and establishing semantic and structural relationships in the language of the Qur'an shows the importance of research in this linguistic category.

    Method of Study:

     In the present study, the descriptive-analytical study method was used to explain the findings.

    Findings

    In semantic research, visual schemas are very important; Because they have an abstract structure and through them, you can bridge from concrete experiences to cognitive fields. Among Johnson's three visual schemas (Containment, Path and Force), the movement schema has the highest frequency. The results of the examination of the word of revelation, which is a total of 6236 verses, show that about 1311 cases of the mission of conceptualization were carried out through the movement schema, which had the highest frequency. Based on most of the analyzed verses, it can be said that the movement plan is a part of the super plan of "life as a journey":moral and religious life from the perspective of the Qur'an, as walking on the right path and leaving bad and immoral lif. The inner movement of man, which leads from the world of matter to the realm of meaning goal (Meet God) by referring to words such as "darkness", "light", "path,""road", "way", "be guided", "Ascension", "falling", "regression", "destiny", "heaven" and "hell" and the purposefulness of human life and the need to move towards the goal (meeting the Lord of the worlds) are stated. The expressions in the Qur'an that conceptualize the way of moving and the path are:"ascend", "raise" "fall down ","get down","wake up","hurry up","striving", "came ","come out ".It seems that among the main components of movement, i.e.: movement component, path, body,background and path component, i.e.:origin(starting point), length of the path and destination (end point). The components of the path and the destination are more frequent in the concept of creation of events in the Qur'an, and the vowel preposition (min, ilá, ‘an) have a high-frequency movement function. The prepositions ‘min’ and "‘an " are origin oriented and the prepositions " ilá " and " ḥattá " are destination oriented.The adverbial preposition ‘lam’ is of the type of process scheme and the adverbial letter ‘ḥattá’ is temporal and destination-oriented.

    Conclusion

    In terms of its nature, the preposition has several states and its final meaning is determined by the situation in which the letter is used. path schema as the most frequent schema used in the adverbs contained in the Holy Quran, help to create image schemas of abstract meanings. In other words, through semantic analysis, it is possible to reveal the role of path schema of prepositions in the construction of abstract meanings and new semantic layers.

    Keywords: Holy Quran, Cognitive Semantic, Image Schemas, PathSchema, Preposition}
  • مریم تفرجی یگانه*، نوشین خسروی

    طرحواره های تصویری از مهمترین موضوعات در زبان شناسی شناختی هستند که بیانگر فرایندهای شناختی هستند که در اثر تجربه های فیزیکی در مواجه با جهان خارج شکل می گیرند و درک مفاهیم انتزاعی را میسر می کنند. پژوهش حاضر بر اساس نظریه طرحواره، به بررسی تعدادی از خطبه-های امام علی (ع) درچارچوب زبان شناسی شناختی پرداخته است. هدف از این پژوهش بررسی میزان بسامد طرح واره های تصویری و تحلیل تربیتی کاربرد آنها در خطبه های نهج البلاغه بوده است. بدین صورت که طرحواره های تصویری به کارگرفته شده در خطبه های منتخب استخراج و سپس به صورت توصیفی- تحلیلی و از منظر دینی و زبانشناختی بررسی شدند. براساس یافته ها، در خطبه های بررسی شده انواع طرح واره های تصویری شامل (قدرتی-حرکتی-حجمی) وجود دارد و هم چنین جملاتی در بین خطبه ها وجود دارد که حاکی از وجود همزمان دو نوع طرح واره است. نتایج حبیانگر آن است که از بین طرح واره های تصویری، طرح واره ی حرکتی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است، که از منظر تربیتی به نوعی تاکید بر مسیر زندگی، گذرایی و فانی بودن آن است. همچنین این طرحواره نشان دهنده عزم و اراده، جنبش و حرکت و پویایی است. طرح واره ی حجمی نیز بعد ازطرح واره ی حرکتی بیشترین بسامد را داشته است، که به لحاظ تربیتی دال بر ظرفیت وجودی انسان است، که نیرو و حرکت توامان در طرحواره حجمی موجود است. در نهایت طرح واره ی قدرتی و طرح واره های دوجانبه و متعلق به دو گروه هستند کمترین بسامد را به خود اختصاص داده اند. که این هم به لحاظ تربیتی دال بر قدرت محدود انسان و ناتوانی او در برابر قدرت لایزال الهی می باشد.

    کلید واژگان: طرح واره های تصویری, طرح واره حرکتی, طرح واره قدرتی, طرح واره حجمی, نهج البلاغه}
    Maryam Tafaroji Yeganeh *, Nooshin Khosravi

    Visual schemas are one of the most important topics in cognitive linguistics that express cognitive processes that are formed as a result of human physical experiences in outside world and make it possible to understand abstract concepts. The present study has examined a number of sermons of Imam Ali (as) in the book of Nahj al-Balaghah in the framework of cognitive linguistics. The purpose of this study is to analyze the frequency of schemas in the mentioned book. The visual schemas used in the selected sermons were extracted and then descriptively examined from a religious and linguistic perspective. The results show that there are all kinds of image schemas (container- path- force) and there are also some sentences which show they have two kinds of schemas. Also the results shows that between the image schemas, the path schemas has the most frequent in the sermons. Which from an educational perspective is a kind of emphasis on the path of life, transience and it is mortal, starting from a point and ending somewhere.Container schemas has the most frequent after path schemas. Which in terms of education indicates the existential capacity of human beings, that force and motion are present in the volumetric schema. Eventually the force schemas and the schemas which are related to two groups have the least frequent in the table of frequency. This, in terms of education, can indicate the limited power of man and his inability to face the eternal divine power.

    Keywords: image schemas, schemas (path, Force, container), Nahjolbalaqeh}
  • علی اسودی*، سمیه مدیری

    زبان شناسی شناختی یکی از جدیدترین مقوله های زبان شناسی است که میان زبان و اندیشه، ارتباط برقرار کرده و شامل نظریه های مختلفی از جمله: استعاره مفهومی، طرحواره های تصویری و... است. نظریه طرحواره های تصویری، روش هایی را که معنا و ادراک، از آن ناشی شده و مربوط به تجربه بدنی ما هستند، بررسی می کند. در طرحواره تصویری، تجربیات حسی بر ساختارهای مفهومی، نگاشت می شوند و با بهره گیری از آن ها می توان درباره حوزه های انتزاعی صحبت کرد. هدف از جستار حاضر، بررسی دلالت طرحواره های تصویری قرآن کریم با بهره گیری از روش توصیفی-تحلیلی است. بدین منظور، با استفاده از نظریه جانسون، طرحواره های تصویری سوره صافات، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بیشترین بسامد، مربوط به طرحواره قدرتی (53%) بوده است و بسامد طرحواره حرکتی (24%) و طرحواره حجمی (23%) تقریبا یکسان هستند. این امر با هدف سوره نیز که پیرامون جهان آخرت و انذار بندگان است، متناسب می باشد. همچنین بیشترین بسامد حروف اضافه را در طرحواره حجمی، حرف "فی" با 15 بار تکرار و در طرحواره حرکتی، حرف "إلی" با 9 بار تکرار به خود اختصاص داده و این طرحواره ها جهت درک بهتر مفاهیمی غیر تجربی، همچون: بهشت، جهنم، کفر، ایمان، ثواب و عقاب، قدرت و اراده خداوند و...  ایجاد شده اند.

    کلید واژگان: زبان شناسی شناختی, طرحواره تصویری, نظریه جانسون, قرآن کریم, سوره صافات}
    Ali Aswadi *, Somayyeh Modiri

    Cognitive linguistics is one of the newest categories of linguistics that has established a relationship between language and human thought, and includes various theories including conceptual metaphor, image schemas, etc. The theory of image schemas, developed by Lakoff and Johnson, examines the ways in which meaning and perception are derived from and relevant to our physical experience. The human mind understands the meaning of schemas without the need for complex processing and training. In other words, in an image schema, sensory experiences are mapped to conceptual structures, and they can be used to talk about abstract domains. The present descriptive-analytical study aimed to investigate the meaning of image schemas of the Holy Qur’an. For this purpose, using Johnson's theory, the image schemas of Surah As-Saffat were extracted and analyzed. The results indicate that the highest frequency is related to the force schema (53%), and the frequency of the transformational schema (24%) and the spatial schema (23%) are almost the same. This is in line with the purpose of this Surah which is informing about the hereafter and giving a warning to the servants of God. Also, in the spatial schema, the preposition "fi", repeated 15 times, and in the transformational schema, the preposition "ila", repeated in nine cases, had the highest frequency. These schemas have been created to help the readers better understand non-empirical concepts, such as heaven, hell, infidelity, faith, reward and punishment, the power and will of God, and so on.

    Keywords: Cognitive Linguistics, image schemas, Johnson's theory, the Holy Qur’an, Surah As-Saffat}
  • بررسی معناشناختی مثل های سائره سوره بقره براساس نظریه طرح واره های تصویری
    هومن ناظمیان*، سلمان آزمون علی آباد

    در مطالعات زبان شناختی جدید، نگاه معناشناختی یکی از کاربردی ترین شیوه های پژوهش می باشد. از نظریه های مهم این حوزه، نظریه طرح واره های تصویری است که به مفهوم سازی مفاهیم انتزاعی از طریق تجربیات حسی ساختارمند در ذهن، اشاره دارد. در این میان امثال یکی از مهم ترین حوزه های ادبی است که همواره بسیاری از مفاهیم غیر عینی در آن مطرح می شوند. قرآن کریم امثال غنی و دقیقی را در خود جای داده است که پژوهش حاضر آن ها را در سوره مبارکه بقره با استفاده از نظریه مذکور و با هدف تبیین شناختی مفاهیم به کار رفته در امثال، به روش توصیفی-تحلیلی، مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که طرح-واره های حجمی بیشترین بسامد در میان انواع طرح واره ها را دارند که این امر با هدف عینی سازی مفاهیم در امثال هماهنگی دارد. در امثال مورد بررسی، بسیاری از مفاهیم مه در مطالعات زبانشناختی جدید، نگاه معناشناختی یکی از کاربردی ترین شیوه های پژوهش است. نظریه طرح واره های تصویری، یکی از نظریات معناشناختی است که به وسیله آن آثار زبانی - ادبی بررسی می شوند. این نظریه به مفهوم سازی مفاهیم انتزاعی اشاره دارد که ازطریق تجربیات حسی ساختارمند در ذهن به وجود می آید. در این میان، مثل ها یکی از مهم ترین حوزه های ادبی است که همواره بسیاری از مفاهیم غیر عینی در آن مطرح می شوند. در همین راستا قرآن کریم مثل های پرمایه و حکیمانه ای را در خود جای داده است که بررسی آنها در پرتو نظریه طرح واره های تصویری جانسون، سبب روشن شدن سازوکار انتقال مفاهیم انتزاعی به ادراک انسانی و پی بردن به معانی عمیق آنها خواهد شد. بر همین اساس، در پژوهش حاضر، مثل های سوره مبارکه بقره که سرشار از مفاهیم انتزاعی است، با استفاده از نظریه مذکور و با هدف تبیین شناختی مفاهیم به کاررفته در مثل ها، به روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر یافته های معناشناختی بررسی می شوند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهند طرح واره های حجمی بیشترین بسامد در میان انواع طرح واره ها را دارند که این امر با عینی سازی مفاهیم در مثل ها هماهنگی بیشتری دارد. همچنین، بسیاری از مفاهیم مهم قرآنی مانند هدایت، آخرت، دین، تقوی، آیه، صبر و... در قالب طرحواره حجمی آمده اند تا برای مخاطب محسوس و ملموس جلوه کنند و در دایره فهم انسانی که به محسوسات تمایل دارد، بگنجند. مفاهیم انتزاعی در چهارچوب تجربیات حسی بیان شده اند؛ این تجربیات سبب می شوند معنای یک مفهوم خاص علاوه بر سطح واژگانی، در سطح گسترده تری درک شود که تجربه حسی خاص آن مفهوم را فرا می گیرد. م قرآنی مانند هدایت، آخرت، دین، تقوی، آیه، صبر و... در قالب این نوع از طرح واره در راستای محسوس و ملموس شدن ذکر شده اند. تجربیات حسی که مفاهیم انتزاعی در پرتو آن ها بیان شده اند. همچنین مفاهیم در قالب یک طرح واره خاص با کارکرد آن طرح واره اغلب هماهنگی دارند که این خود در مفهوم سازی و شناخت معنی موثر می باشد.

    کلید واژگان: معناشناسی شناختی, طرح واره های تصویری, قرآن کریم, سوره بقره, مثل های سائره}
    Semantic Study on Quranic Proverbs in Surah Bagara based on the Theory of Image Schemas
    Houman Nazemian *, Salman Azmoon Ali Abad

    In modern language studies, the semantic view is one of the most practical methods of research. From the theories in this field that linguistic-literary works are studied in their beam, the theory of image schema is an image that refers to the conceptualization of abstract concepts through a structured sensory experience in the mind. Among them, proverbs are one of the most important literary fields in which many non-objective concepts have been introduced. The Holy Quran contains rich and wise Proverbs, whose examination through Johnson's theory of image schemas will clarify the mechanism of transferring abstract concepts to human perception and understanding their deep meanings. Based on this, the present research examines the Proverbs of Surah al-Baqarah, which are full of abstract concepts, using the mentioned theory. The purpose of this research is the cognitive explanation of the concepts used in the Proverbs, using the descriptive-analytical method and relying on the semantic findings. The results of this study show that volumetric schemas have the highest frequency among the types of schemas, which is more in harmony with the objectification of concepts in Proverbs. On the other hand, many important Quranic concepts such as guidance, hereafter, religion, piety, verse, patience, etc. have come in the form of volumetric schemas to be sensible and tangible for the audience and placed in the scope of human understanding. Abstract concepts are expressed in the framework of sensory experiences. These experiences cause the meaning of a specific concept to be understood in addition to lexical level, on a broader level that encompasses the specific sensory experience of that concept.

    Keywords: Cognitive Semantics, Image Schemas, Holy Quran, Sura Bagara, Proverbs}
  • مریم سادات فیاضی*

    مثل ها جمله واره هایی با ساختار ثابت هستند که واقعیات پذیرفته شده، الگوهای اجتماعی و ملاحظات اجتماعی یک قوم را بازمی تابانند. ازاین رو، واجد وجهی زبانی -فرهنگی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند و در موقعیت های متفاوتی از زندگی به کار می روند. نظر به اینکه بسیاری از مثل ها ماهیتی استعاری دارند و شماری از استعاره ها از تجربه های بدنمند نشات می گیرند، مقاله پیش رو می کوشد با اتخاذ نظریه طرح واره تصوری به مثل های گیلکی در حوزه خوراکی ها و وابسته های آن، دو هدف را دنبال کند: نخست، شناسایی طرح واره های تصوری موجود در مثل های گیلکی حوزه خوراکی ها و وابسته های آن؛ دوم، تعیین دامنه کاربردهای معنایی آنها. داده های این پژوهش کیفی به روش اسنادی گردآوری شده اند و تحلیل آنها به روش توصیفی-تحلیلی با استناد به آرای جانسون (1987) انجام شده است. یافته های پژوهش ناظر به کاربرد انواع طرح وارهای حرکتی، مهارشدگی و فضایی در این گویش است. همچنین مشخص شد در مثل های حوزه خوراکی های گیلان، مفاهیم فرهنگی پسندیده مهرورزی، مهمان نوازی و باورمندی در کنار ویژگی های نکوهیده تباهی، خیانت و ناسپاسی توامان به کار می رود.

    کلید واژگان: طرح واره های تصوری, بدنمندی, استعاره مفهومی, مثل, خوراکی, گویش گیلکی}
    Maryam Sadat Fayyazi *

    Proverbs are fixed sentential expressions that express the well-known truth, social norms or moral concerns of a specific culture. Therefore, they have a linguistic-cultural aspect and are transmitted through generations and applied to various states of affairs in the world. Since most proverbial expressions are metaphorical in nature which rooted in bodily experiments, the present paper offers an image-schematic view to Guilaki proverbs in the domain of food and its related concepts. It takes up the twin task of distinguishing the image schemas in Guilaki proverbs and of defining their domain of semantic usages. The proverbs of this qualitative research have been collected in a library research method and analyzed based on Johnson’s (1987) opinions. The findings of the research reveal that the path, control and spatial schemas are used in Guilaki proverbs. They also showed that the desirable cultural concepts like kindness, hospitality and faithfulness are simultaneously applied alongside undesirable ones such as corruption, betray and ungratefulness.

    Keywords: Image schemas, Embodiment, conceptual metaphor, Proverb, Food, Guilaki Dialect}
  • حدائق رضایی *، الهام کاظمی

    هدف مطالعه حاضر این است که بازنمود طرحواره‌های تصوری در توصیفات زبانی کودکان بینا و نابینا در دو گروه سنی 6-8 و 8-10 سال را مورد بررسی قرار دهد تا مشخص شود که فقدان حس بینایی تا چه حد می‌تواند در بازنمایی سه طرحواره مد نظر در تحقیق، (طرحواره‌های فضا، مسیر و نیرو) موثر باشد. به این منظور، از 10 کودک بینا و 10 کودک نابینا خواسته شد تا در قالب مصاحبه 20 موقعیت عینی را توصیف کنند که در مجموع، 944 جمله حاوی سه طرحواره از داده‌ها استخراج شد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که کودکان بینا در قیاس با کودکان نابینا به طور میانگین و به شکل معناداری سه طرحواره را به میزان بیشتری به کار برده‌اند؛ به طوری که میانگین رتبه‌ای برای کودکان بینا 33/4 و برای کودکان نابینا 67/2 می‌باشد. به نظر می‌رسد کودکان نابینا به این علت که فاقد یکی از حواس پنج‌گانه هستند؛ دریافت‌های حسی-ادراکی محدود‌تری نسبت به گروه مقابل دارند و گستره محدودتری از محیط را ادراک کرده و آن را به زبان نیز منتقل می‌کنند. این در حالی است که عامل سن تاثیر چندانی در بازنمایی طرحواره‌ها نداشته است. علاوه‌براین، بررسی تفاوت بازنمایی تک‌تک طرحواره‌ها نشان داد که کودکان نابینا از طرحواره فضا به میزان بیشتری نسبت به کودکان بینا استفاده کرده‌اند. در مقابل، کودکان بینا طرحواره نیرو را به طور معنا‌دار در قیاس با کودکان نابینا به میزان بیشتری به کار برده‌اند که به نظر می‌رسد چنین تفاوتی با میزان پیچیدگی طرحواره‌های تصوری مرتبط باشد.

    کلید واژگان: شناخت جسمانی, طرحواره های تصوری, کودکان بینا, کودکان نابینا}
    Hadaegh Rezaei *, Elham Kazemihassanabadi

    The aim of the present study was to investigate the representation of image schemas in the language descriptions of sighted and blind children in the age groups of 6-8 and 8-10 years to determine the extent to which the lack of sense of sight can be represented in the representation of three image schemas (space, path and force schemas). For this purpose, of 10 blind children and sighted children were asked to describe 20 concrete situations in the form of interviews, A total, from collected data was elicited 944 sentences including three image schemas. Statistical studies show that sighted children used three image schemas significantly more than blind children. The average rank for sighted children is 33/4 and for blind children is 67/2. Blind children, because they lack one of the five senses, seem to have more limited sensory-perceptual perceptions than the group, and perceive a more limited range of environment and transmit it through language. This is if the age factor had little effect on the representation of the image schemas. In addition, these statistical results also show that blind children have used space schemas to a greater extent than blind children. In contrast, sighted children used the force schema significantly more than blind children, which seems to be different from the complexity of image schemas.

    Keywords: Embodied cognition, Image schemas, sighted children, Blindchildren}
  • فاطمه جمشیدی*، مهین ناز میردهقان

    ضرب المثل ها در انعکاس فرهنگ و هویت فردی و اجتماعی یکی از مقوله های بااهمیت در مطالعات زبانی محسوب می شود. مردم هر جامعه و قومی از روش های گوناگون استفاده می کنند و منظور خود را در قالب ظرافت های فرهنگی و ادبی به گوش دیگران می رسانند. نظر به اهمیت طرح واره های تصوری در معنا شناسی شناختی، به عنوان یکی از مهم ترین سازوکارهای زبانی، و از آنجا که مطالعه و پژوهش چندانی درخصوص ضرب المثل ها و گویش های ایرانی صورت نگرفته است، ضرورت انجام این پژوهش را دوچندان می نمود. مسئله پژوهش حاضر این است که تعداد فراوانی و نوع طرح واره های تصوری به کاررفته در ضرب المثل های تهرانی چیست و آیا ضرب المثل های فاقد طرح واره ذهنی نیز در آن یافت می شود. هدف از این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده و از نوع کیفی است، بررسی طرح واره ای استعاره های موجود در پیکره ضرب المثل های تهرانی برمبنای مدل طرح واره های تصوری ایوانز و گرین (2006) و در چارچوب معناشناسی شناختی است. جامعه آماری تحقیق شامل کتاب قند و نمک (همه ضرب المثل های تهرانی) است که به صورت نمونه گیری هدفمند، 2هزار ضرب المثل از این کتاب استخراج شده است. نتایج بررسی ها حاکی از آن است که انواع کلی طرح واره های تصوری، ازجمله طرح واره حجمی، حرکتی، جهتی و طرح واره قدرتی، در ضرب المثل های تهرانی یافت می شود؛ ولی مقدار فراوانی طرح واره حجمی بیشتر از سایر طرح واره هاست که این امر خود ناشی از سبک زندگی شهری و نظام زندگی در شکل گیری این نوع از طرح واره های ذهنی و استعاره های مربوط به آن است.

    کلید واژگان: معناشناسی شناختی, طرح واره های ذهنی, استعاره, ضرب المثل تهرانی.}
    Fatemeh Jamshidi *, Mahinnaz Mirdehghan

    Proverbs in the reflection of culture and individual and social identity is one of the most important categories in language studies. People of every society and ethnicity use different methods and convey their meaning in the form of cultural and literary delicacies to others. Considering the importance of image schemas in cognitive semantics as one of the most important linguistic mechanisms and since little study and research has been done on Iranian proverbs and dialects, the need for this research was doubled. The question in this study is what is the frequency and type of imaginary schemas used in Tehrani proverbs and are there any proverbs without mental schemas? The purpose of this research, which is descriptive-analytical and qualitative, is to investigate the schemas of metaphors in the body of Tehrani proverbs based on the Evans and Green’s schemas model (2006) according to cognitive semantics. The statistical population includes the book Ghand-o-Namak (all Tehrani proverbs), in the form of purposeful sampling and contains 2000 proverbs. The results indicate that general types of image schemas such as containment, path, directional and force schemas are found in Tehrani proverbs, but containment schemas have the highest frequency compared to other schemas. Which is due to the urban lifestyle in the formation of this type of mental schemas and its metaphors.

    Keywords: cognitive semantics, image schemas, Metaphor, Tehrani Proverb}
  • طیبه فتحی ایرانشاهی، سید محمود میرزایی الحسینی*، شیرین بورابراهیم

    طرحواره های تصویری یکی از موضوعات مطرح در زبان شناسی شناختی است. در این طرحواره ها انسان براساس تجارب خود از امور عینی، ساخت هایی را برای امور انتزاعی در ذهن خود متصور می شود که فهم آن ها را ممکن می سازد. این سازوکار ذهنی و شناختی و تحلیل آن در متن روایی سبب می شود، دستیابی به ویژگی های فکری نویسنده و نمایش محتوای ذهنی و ملموس ساختن آن از یک سو و چگونگی فهم و درک دنیای درونی نویسنده توسط مخاطب، از سوی دیگر، تسهیل شود. بنابراین پژوهش حاضر بر آن است با تکیه بر آراء شناختی جانسون و لیکاف و با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی طرحواره های تصویری حوزه احساسات در رمان «حکایات یوسف تادرس» اثر عادل عصمت، نویسنده مصری بپردازد. به این صورت که طرحواره هایی که قالب شکل گیری مفاهیم احساسی چون رغبت، ترس و عشق... در داستان بودند، از کل متن استخراج گردید. با توجه به گستردگی طرحواره های تصویری و محدودبودن فضای مقاله، سه نوع طرحواره حجمی، حرکتی و مقدار مورد کنکاش قرارگرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد اگرچه رمان از داستان های کوتاه و تقریبا مرتبط با هم تشکیل شده است، اما بیان احساسات و ملموس ساختن آن ها یکی از اهداف نویسنده و موضوع غالب بر تفکر اوست. همچنین طرحواره های حجمی نسبت به دیگر انواع، بسامد بیشتری دارند که در بیشتر موارد به وسیله حرف "فی" بیان شده اند. رغبت، بالاترین بسامد طرحواره ها و غضب، کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

    کلید واژگان: معنی شناسی شناختی, طرحواره تصویری, حوزه مفهومی احساس, حکایات یوسف تادرس, عادل عصمت}
    Tayyebe Fathi Iranshahi*, Seyyed Mahmoud Mirzaee Al Hoseini

    Image schemas are among the subjects of investigation in cognitive semantics. The analysis of this cognitive device in narrative texts help us discovering the ideas and ideologies of the author from its language. Therefore, the present study intends to examine the image schemas of the field of emotions in the novel "Tales of Yusuf Tadres" by Adel Esmat, the Egyptian author, based on the views proposed by Lakoff and Johnson. To do so, the image schemas underlying 10 emotion concepts were extracted from the novel of Yousef Tadres Then, they were categorised and analysed in three schema s categories of containment, movement and quantity. The results showed that although the novel is composed of short but related stories, expressing the emotions of the narrator is the common element in all. The narrator tried to make the emotions more tangible and concrete and in doing so image schemas are beneficial cognitive and linguistic devices.

    Keywords: Cognitive Semantics, Image Schemas, Emotions, Joseph TuddersAnecdotes, Adel Esmat}
  • عارفه داودی*، پروین بهارزاده

    در سه دهه اخیر، رویکرد زبان شناسی شناختی (cognitive linguistics) به طور خاص مورد توجه زبان شناسان قرار گرفته است. در این رویکرد ساختارهای اطلاعاتی ذهن، نقش اساسی در تعامل با جهان دارد و سازمان دهی،پردازش و انتقال اطلاعات توسط زبان صورت می گیرد. از این منظر، استعاره و تصاویر ذهنی از مهم ترین مقوله های ساختاری زبان به شمار آمده اند. همچنین استعاره نه تنها ابزار زیبایی شناسی، بلکه ابزاری فرازبانی شمرده شده که نظام مفهومی انسان را شکل و به اندیشه، رفتار و زبان او جهت می دهد. ایوانز و گرین نیز طرح واره های تصوری را زیرمجموعه ای از «تجسم و ساختار مفهومی» معرفی کرده اند. در جستار حاضر، پس از تعریف استعاره و برشمردن تفاوت های دو نگاه سنتی و نوین به این مقوله، به تعریف طرح واره های تصوری پرداخته شد و طرح واره های تصوری دنیا در پیکره خطبه ها و حکمت های نهج البلاغه در چهارچوب معناشناسی شناختی بر اساس مدل انتخابی «طرح واره های تصوری ایوانز و گرین» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آنکه بر اساس انواع کلی طرح واره های ارایه شده در این الگو، طرح واره های حرکتی، ظرف بودگی، نیرو، اتحاد، فضا، تعادل، همسانی و شیء(موجودیت) در بافت متنی خطب و حکم نهج البلاغه وجود دارد. از این میان، بیشترین بسامد طرح واره ها، مربوط به طرح واره حرکتی است؛ همچنین بیشترین کاربست طرح واره ها، مربوط به دنیای مذموم بوده است.

    کلید واژگان: نهج البلاغه, دنیا, معنی شناسی شناختی, طرح واره های تصوری, الگوی ایوانز و گرین}
    Arefeh Davoodi*, Parvin Baharzadeh

    Cognitive linguistics has received increased attention among scholars for three decades. According to this approach, mind structures play an important role in interacting with the world. And systemizing, process and transmission of data are the duty of language. In this regard, metaphor and mental images are known as important systematic categories of language. Metaphor is not only known as an aesthetical factor but also defined as a meta-linguistic tool shaping the conceptual system of mindset and guiding human thought, attitude and language. Evans and Green introduce the Image schemas as a part of "conceptual structure". Thus, defining metaphor and counting the differences of traditional and modern views, I would discuss the Image schemas and review the Image schemas of "the world" in sermons and short sayings of Nahj al-Balāghahin terms of cognitive semantics. Moreover, the inquiry relies on Evans and Greenchr('39')s model of Image schemas. Studying the schemas presented in this model, I come to the conclusion that there are various schemas in the context of sermons and short sayings of Nahj al-Balāghah namely: path, control, force, unity, spatial, balance, consistency, and existence schema. Among all, path schemas have a high quantity and the schemas mostly used to address the material world.

    Keywords: Nahj al-Balāghah, The world, Cognitive semantics, Image schemas, The model of Evans, Green}
  • زهره بهروزی، سید حیدر فرع شیرازی*

    طرحواره های تصویری از مهم ترین زیرساخت های معناشناسی شناختی است که اولین بار توسط مارک جانسون مطرح شد. موضوع طرحواره ها حول محور جسمانیت مفاهیم انتزاعی می چرخد و این فرآیند جسمی شدگی منجر به پیچیدگی مفهومی نظام ذهن می شود. طرحواره های متنوع تصویری یکی از مهم ترین ابزار های زبان شناختی در راستای ترسیم، عینیت سازی، و برجسته نمایی مفهوم ذهنی «رحمه» به عنوان یکی از پرتکرارترین مفاهیم ذهنی در قرآن است که طی جسمی شدگی قابلیت های ملموسی یافته است. در این پژوهش تلاش بر این است تا به شیوه توصیفی-تحلیلی و بر اساس دیدگاه مارک جانسون، مفهوم «رحمه» را در این نظام تصویری بررسی نماییم. نتایج نشان می دهد که مفهوم انتزاعی «رحمه» از گستره وسیع معنایی برخوردار است و بر باران، بخشش، بهشت، رسالت نبوت، دین اسلام، ثواب و پاداش، قرآن، و نعمت های مادی و معنوی دلالت می کند. رحمت خداوند به مثابه مظروفی است که گاه خداوند متعال از ظرف نامحدود رحمت خویش، نعمت های خاص را به بندگان مخلص می بخشد؛ از سوی دیگر «رحمه» هم چون مظروفی مسیر نزولی را از سوی آسمان و علو درجات به سوی زمین می پیماید. رحمت ویژه خداوند توانایی بالقوه خداوند است و همانند جسمی فیزیکی توانایی اعمال قدرت دارد؛ بدین گونه که منجر به هدایت مومنان و یا مانع از رسیدن عذاب جهنم به آن ها می شود.

    کلید واژگان: قرآن, زبان شناسی شناختی, طرحواره های تصویری, مارک جانسون, رحمه}
    Zohreh Behrouzi, Seyyed Heidar Far&#, Shirazi *

    Image schemas, first proposed by Mark Johnson, are among the most important infrastructures of cognitive semantics. Schemas evolve around the physicality of abstract concepts, and this process of materialization leads to the conceptual complexity of the system of mind. Diverse visual schemas are the most important linguistic tools for drawing, objectifying, and highlighting the mental concept raḥma as one of the most repetitive mental concept in the Qur’an, which has found tangible capabilities during materialization. The present descriptive-analytical research studied the concept of raḥma drawing on Mark Johnson's view. The results show that the mental concept raḥma has a wide range of meanings and refers to rain, forgiveness, paradise, the mission of prophecy, the religion of Islam, rewards, the Qur’an, and material and spiritual blessings. The Almighty God sometimes bestows special favors on sincere servants through His infinite container of mercy. On the other hand, raḥma, as the content of this  container, walks downhill from the sky and ascends to the earth. God's special mercy is His potential ability and, like a physical body, can exercise power in such a way that it guides the believers or prevents them from the torments of hell.

    Keywords: the Qur’an, Cognitive Linguistics, image schemas, Mark Johnson}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال