به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « angel » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمد شکری فومشی*
    این مقاله بر اساس متن های ایرانی میانه مانوی و با رویکردی متن شناسانه به بازشناخت معنا و کاررفت چند واژه دانشورانه/ دانش واژه در فرشته شناسی مانوی، به ویژه لغت «فرشته» (frystg, fryštg) و «فرستاده» (frystg, fryštg)، می پردازد. کاربرد یک لفظ برای دو معنا و/ یا انگاره در مکتوبات مانوی نتیجه بازتعریفی بود که هر یک از جماعت های مختلف مانوی از دو انگاره «فرشته» و «فرستاده» ارایه داده بودند. مقاله نشان می دهد واژه ایرانی frys/štg در ادبیات ایرانی مانوی تحت تاثیر مکتوبات سریانی بازتعریف شده و گسترش معنایی یافته است؛ بازتعریفی که می توانست از یک رسول یک فرشته و از آن فرشته یک شاه بیافریند. در اینجا، واژه های دانشورانه خدا، خداوند، بغ، و بغ پور را نیز بررسی کردیم و نشان دادیم این لغات عالمانه در چه بافتارهایی ظاهر می شوند و به چه مصداق هایی اشاره دارند. بررسی ما گویای آن است که همه این دانش واژه ها نه تنها برای فرشتگان (ملایکه) و شخصیت های تاریخی (مانند شخص مانی و رهبران و بزرگان مانوی و همچنین رسولان پیشین) به کار می رفته، بلکه دایره شمول آن دست کم یکی از ایزدان مانوی، یعنی «فرستاده سوم»، را نیز در بر می گرفته است.
    کلید واژگان: فرشته, فرستاده, ایرانی میانه مانوی, واژه شناسی مانوی}
    Mohammad Shokri-Foumeshi *
    Based on Manichean Middle Iranian texts and with a textological approach, the present article tries to define the meaning and usage of some termini tecnichi in Manichean angelology, especially the words “angel” (frystg, fryštg) and “apostle, messenger” (frystg, fryštg). The use of a word for two meanings and/ or two concepts in the Manichaica was a result of the redefinition that each of the different Manichaean communities presented of the two concepts “angel” and “apostle, messenger”. The article shows that the Iranian term frys/štg has been redefined and expanded in meaning in Manichaean literature under the influence of Syriac writings; A redefinition that could create an angel from an apostle/ a messenger and a king from the angel. Here, we also examined the termini tecnichi Lord, God, Son of the God, and showed in what contexts these terms appear and what examples they refer to. Our study shows that all these were used not only for angels and historical characters (like Mani and Manichaean leaders and electi, as well as previous apostles), but also included at least one of Manichaean gods, i.e. “Third Messenger”.
    Keywords: Frys, &scaron, tg, Angel, Apostle, Manichaean Middle Iranian, Manichaean Terminology}
  • سید حسین موسوی، شمس الحاجیه اردلانی*، سید جعفر حمیدی
    فرشتگان موجوداتی نامحسوس هستند که خداوند آنان را خلق کرده تا در راسته فرامین وی انجام وظیفه نمایند. سویی دیگر بینامتنیت قرار دارد که روش همگرایی متون با توجه به اثرپذیری از متون قبل و تاثیرگذاری بر متون بعد است. پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی با روش توصیفی- تحلیلی بر اساس منابع کتابخانه ای و با هدف بررسی حضور فرشتگان در شعر حافظ شیرازی و امام خمینی با تکیه بر بینامتنیت قرآنی تدوین گردیده است. حافظ و امام خمینی هر دو دارای گرایش هایی عرفانی بوده و با عنایت به اینکه ایشان آشنایی کامل به کلام حق داشته اند، بنابراین مضمون غالب اشعار این دو بر مبنای عرفان است. فرشتگان به عنوان مجریان اوامر خداوند که بیشتر از هویت تکوینی برخوردار هستند به خوبی مورد توجه حافظ و امام خمینی قرار گرفته اند. ایشان به طیف گسترده ای از فعالیت های فرشتگان اشاره کرده اند؛ هم جوانب رحمت، هم جوانب غضب و هم بینابین که بسته به واکنش به رفتار انسان، مورد توجه بوده است.
    کلید واژگان: قرآن, فرشته, بینامتنیت, حافظ, امام خمینی}
    Sayyed Hossein Mousavi, Shamsalhajeyah Ardalani *, Sayyed Jafar Hamidi
    Angels are inconspicuous beings that god created them to serve through his orders. On the other hand, it is intertextuality which is the method of text convergence, based on impressionability from previous texts and the influence on later texts. The current research is qualitative research with the descriptive-analytical method based on library resources and with the aim of investigating the role of angels in the poetry of Hafez of Shiraz and Imam Khomeini, it has been compiled based on Quranic intertextuality. Both Hafez and Imam Khomeini had mystical tendencies and regarding the fact that they had complete familiariaty with the word of God, therefore the dominant theme of their poems is based on mysticism. Angels as executors of God's orders, which mostly have a formative identity, are well considered by Hafez and Imam Khomeini. They pointed to a wide range of angel's activities; both aspects of mercy and wrath and also in between which depend on reaction to human behavior, were regarded.
    Keywords: Quran, Angel, intertextuality, Hafez, Imam Khomeini}
  • حسن آتش آب پرور، محمد کریم یوسف جمالی*، اسماعیل سنگاری، شکوه السادات اعرابی هاشمی

    چهار موجود مقدس، از قدیمتی ترین باورهای مذهبی شکل گرفته در میان اقوام و ملل به شمار می روند، در واقع این ها همان نیروهای نخستین هستند که از قادر مطلق ناشی می شوند. در همه ادیان و از روزگار باستان برای این نیروها احترام و ارزش زیادی قایل بودند و نمادهای مختلفی برای چهار مقدس بوجود آورده اند، همچنین مردمان فرهنگ های گوناگون نام های متفاوتی همانند فرشته، ایزد، مبشر و الهه به آن ها نسبت دادند. اعتقاد به این فرشتگان و ملایکه از مباحث مهم ادیان الهی بشمار می رود. جایگاه، نقش و خصوصیات فرشتگان می تواند بیانگر نوع بینش و جهان بینی به مبانی اعتقادی و پیروان بسیاری از ادیان باشد. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی و با رویکرد نظری و اسنادی، بر آن است که علاوه بر نقش و وظایف، به صفات و خصوصیات این چهار موجود نیز بپردازد. و نگاهی پیرامون مفاهیم و کاربرد عدد چهار داشته باشد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که با توجه به محوری بودن اعتقاد به خداوند در ادیان اسلام، زرتشت، مسیحیت و یهودیت، چهار موجود مقدس در بعضی از ویژگی ها وجه اشتراک زیادی با هم دارند.

    کلید واژگان: چهار مقدس, موجود, نماد, ایزد, ادیان}
    Hasan Atash Ab Parvar, Mohamadkarim Yousefjamali *, Esmaeil Sangari, Shokouhalsadat Arabihashemi

    The four holy beings are among the oldest religious beliefs formed among peoples and nations, in fact, these are the first forces that come from the Almighty. In all religions and since ancient times, they respected and valued these forces and created different symbols for the four holy ones. Also, people of different cultures gave them different names such as Angel, God, Messenger and goddess. Belief in these angels is considered one of the important topics of divine religions. The position, role and characteristics of angels can express the type of vision and worldview of the beliefs and followers of many religions. This research with a descriptive, analytical method and with a theoretical and documentary approach aims to deal with the attributes and characteristics of these four creatures in addition to their roles and duties. And have a look around the concepts and use of the number four. The results of the research indicate that due to the centrality of belief in God in the religions of Islam, Zoroastrianism, Christianity and Judaism, the four holy beings have a lot in common in some features.

    Keywords: Four holy, Angel, symbol, god, Religions}
  • Tayyebeh Heydari Rad

    The Qur’an is a multi-layered text with inward aspects, and the discovery of its semantic layers requires a methodical look. The present study aims to offer a comprehensive semantic model for divine assistance by means of angels, using the method of semantics. The author endeavors to analyze the related terms in the discourse chain of two consecutive verses of Sūrah Āli-Imrān, i.e., 124 and 125, and verse 9 of Sūrah al-Anfāl, in terms of intertextuality, juxtaposition and substitution relations, to present the Qur’anic worldview of the words, and to seek help from other related verses as a confirmation by employing the Qur’an-to-Qur’an interpretation method. The outcome based on the verses is that from among the cases of juxtaposition of the focal word, assistance, with the words, patience, piety, enemy’s evasion, time and urgency, one thousand, three thousand, five thousand, the marked, the successors, the sent down, the Believers, supplication, answering, salvation and sufficiency, the highest relation frequency has occurred with “Lord” and “angel”, and from among the most frequent substitutes for assistance, “help and aid” can be mentioned. This type of assistance is specific to the Believers and contingent upon conditions that bring about help, aid, victory, good news, heartfelt reassurance, piety and gratitude, and in turn, lead to destruction, despair and humiliation for the other party; a thorough, continuous, sufficient and saving assistance, the main helper of which is God who assists through material and spiritual means.

    Keywords: the Qur’an, semantic field, assistance, Lord, angel}
  • رضا مرادیان*، خورشید نوروزی، خدیجه بهرامی رهنما

    حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی ازرویکردهای مختلف تحلیل وبررسی شده است و به سبب طرح مباحث دینی- عرفانی و همچنین اندیشه های حکمی و اسلامی، که گهگاه پیوندی ناگزیر با متافیزیک دارند، بستری مناسب برای بازتاب بن مایه های ماورای طبیعی به شمار می آید. در مقاله حاضر، ضمن استخراج مصادیق دینی وقرآنی چون تقدیر، عالم غیب وملک، در حدیقه الحقیقه سنایی و ارایه جنبه های آماری و نشان دادن بسامد هریک، به تبیین مولفه هایی ازدیدگاه سنایی پرداخته شده وبه سبب ساختار تعلیمی، کارکردهای نمادین برخی از این مضامین نیز موردتوجه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهدکه در دیدگاه عرفانی سنایی به تبع باورهای دینی و اسلامی ایشان نیز، مضامین قرآنی واسلامی فراوانی در ذهن و زبان وی حضور دارد. با مرور به حدیقه سنایی به وضوح می توان کاربرد فراوان اصطلاح و مضامین مذکور را مشاهده کرد که درمیان چهارمضمون مذکور، عالم غیب بیش ترین بسامد را داردوازطرف دیگر سنایی به شیوه های گوناگون ازاین مضامین بهرگیری می کند.نظرگاه عرفانی وی نشان می دهدکه مسلک عرفانی اش، عرفان صرف نیست ونگاه عرفانی- شریعت به این گونه موضوعات دارد.

    کلید واژگان: حدیقه, سنایی, ملک, عالم غیب و تقدیر}
    Reza Moradian, Khorshid Noroozi *, Khadijeh Bahrami Rahnama

    Sanai Ghaznavi's Hadiqah-al-Haqiqah has been analyzed and has been studied from different perspectives, and due to the design of religious-mystical issues as well as legal and Islamic ideas that sometimes have an unrelated connection with metaphysics, it is a suitable platform for reflecting supernatural foundations. In the present article, while extracting religious and Qur'anic examples such as destiny, the unseen and the realm of the world, in the Sana'i Hadiqah al-Haqiqah and presenting statistical aspects and showing the frequency of each, some components of Sana'i's point of view are explained. The analysis is located. The research findings show that in Sanai's mystical view, due to his religious and Islamic beliefs, there are many Qur'anic and Islamic themes in his mind and language. By reviewing Sana'i's hadith, we can clearly see the abundant use of these terms and themes. Among the four themes, the unseen world has the highest frequency. On the other hand, Sanai uses these themes in various ways. His mystical perspective shows that his mystical profession, Mysticism is not merely a mystical-Shari'a view of such matters.

    Keywords: Hadiqhah, Sanai, Angel, Unseen World, Destiny}
  • علی مرادی، مریم سالم*
    طراحی شهر خدا نزد آگوستین کاملا بر محور فرشتگان و اهریمنان صورت گرفته است. به زعم وی خدا به همه فرشتگان، طبیعت خیر عطا کرده است و آن چه که باعث لغزش برخی از آن ها می‎شود عبارتست از روی گردانی از محبتخدا و روی آوردن به جایگاه شخصی خود فرشتگان. در واقع، تکبر اولین گام در ایجاد شکاف بین فرشتگان است که آن ها را به دو دسته فرشتگان مقدس و فرشتگان شرور (اهریمنان) تقسیم می‎کند و دو شهر را شکل می‎دهد، شهر خدا در مقابل شهر زمینی. این دیدگاه آگوستین باعث طرح مسئله چگونگی انحراف اراده در فرشتگان و شکل‎گیری مفهوم شهر خدا می شود. به نظر می‎رسد که آگوستین برای حل این مسئله با تکیه بر آموزه‎های کتاب مقدس به دو مفهوم «تمسک به خدای متعالی» و «تکبر»در ساحت فرشتگان متوسل می‎شود و انحراف اراده را نیز در تقریر نهایی دیدگاه خویش محفوظ می‎دارد. در این مقاله با بررسی آثار آگوستین و تحلیل نظرات او، جایگاه اهریمنان و فرشتگان را در شکل‎گیری مفهوم شهر خدا و شهرزمینی بررسی می نماییم.
    کلید واژگان: آگوستین, اهریمن, فرشته, تکبر, شهر خدا}
    Ali Moradi, Maryam Salem *
    Augustine creates his City of God according to ChristianDemonology and Angelology. In his opinion, God has bestowed the good nature upon all the angels but what makes some of them go astray is their negligence of God's love. In fact, arrogance is the first step in creating a gap between the angels, which divides them into two categories holy angels and evildoers, so they form two cities. This Augustine's perspective raises this question: why did the angels fall? Augustine himself relying on the teachings of the Bible answer that autonomous and self-initiated sin of pride caused the angles to divert from God's will. Augustine, in this way, arranges and explains one of the most important concepts of Christian theology on the basis of angelology, in such a way that no one has done this before in the Christian theology.
    Keywords: Augustine, devil, angel, City of God, Arrogance}
  • الهه پنجه باشی *، فرنیا فرهد
    کاخ گلستان قدیمی‏ترین بنای سلطنتی در شهر تهران محسوب می‏شود که تزیینات کاشی کاری آن تنوع موضوع و نقش بسیاری دارد. کاشی های محوطه، همچون دفتری مصور، ویژگی ها و شرایط اجتماعی سیاسی دوره قاجاریان را به نمایش درآورده‏اند. همه نقش ها تحت تاثیر هنرهای مختلف قاجاری، همچون چاپ سنگی، نقاشی قهوه خانه‏ای، عکاسی و کارت پستال‏های غربی، شکل گرفته اند. تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا ویژگی تصویری کاشی های محوطه باستانی کاخ گلستان را بررسی کنند. آنچه در این پژوهش مطالعه شده، تصویر زن در کاشی کاری های محوطه باستانی کاخ گلستان است. بر این اساس، پرسش‏های این مقاله بدین ترتیب است: تصویر زن در کاشی های کاخ گلستان چه ویژگی هایی دارد؟ تصویر زن در کاشی های محوطه باستانی کاخ گلستان با چه نقش هایی ترکیب شده اند؟ نتیجه بررسی ها نشان می‏دهد که نقش مایه زن در کاشی ها با دو نقش خورشید و فرشته ترکیب شده است. نقش مایه زن به صورت خورشید با توجه به ویژگی های زن شرقی ترسیم شده است و در نقش مایه زن به صورت فرشته تاثیرپذیری از هنر غرب و نقاشی رنسانس به خوبی نمودار است. ازاین رو، شاهد پیوند هنر ایران و اروپا هستیم.
    کلید واژگان: خورشید, زن, فرشته, قاجار, کاخ گلستان, کاشی}
    Elahe Panjebashi *, Farnia Farhad
    The Golestan Palace complex, Tile is covered with lavish decorations. These tiles are Haftrang and practices are under glazed painting And have a video collection of flower and vase, fruit, birds, male and female roles, geometric patterns, etc. are all features and social conditions, political Qajar acting up to the show. All Qajar's motifs under the influence of various arts such as lithography, a Coffee shop drawings, Photography and Western postcards were formed. The authors of the present articles regarding The ancient area Golestan Palace features tile designs. What this research has studied how to draw the image of women in Tile ancient area Golestan Palace. Accordingly, the following research questions were addressed in this study: How is the Image of Women in Golestan Palace courtyard tiles? What are features of Sun and Angel in tiles of Golestan Palace ancient area? The required data were collected by documentary (library) and field surveying method in the current study and its method is historical- analytical one. Studies show that women represented in the resulting tile is in the form of the Sun and Angels. The Sun is drawn according to the characteristics of Oriental Women and the role of the Angel of the influence of Byzantine art and painting West as well as charts.
    Keywords: Golestan Palace, Tile, Woman, Sun, Angel}
  • محمد علی رضایی اصفهانی، عباس یوسفی تازه کندی*، مرتضی سازجینی
    در سال های اخیر شبهات قرآنی از طریق محیط های مجازی فزونی گرفته است. یکی از این موارد، کتابی به نام «نقد قرآن، دکتر سها» است. وی در یکی از نقدهای خود، داستان هاروت و ماروت را افسانه پنداشته و علی رغم ثبت تاریخ بابل، بیان می کند که هیچ سند تاریخی و باستان شناسی در تایید آن وجود ندارد، همچنین فرستادن فرشتگان برای تعلیم سحر به جای هدایت مردم را کاری ظالمانه قلمداد می کند. شبهه ی دکتر سها براین مبنا استوار است که هاروت و ماروت فرشتگانی بودند که خداوند آنها را فرستاد تا به مردم سحر یاد بدهند و آن دو، این کار را انجام دادند و مردم به وسیله سحر بین زن و شوهر جدایی انداختند و در تاریخ بابل سندی که این مطلب را تایید کند وجود ندارد، پس افسانه ای بیش نیست. در پاسخ باید گفت که با توجه به آیه ی شریفه و سیاق آیات قبل، هاروت و ماروت انسان های صالحی بودند که سحر، آموزش نمی دادند؛ بلکه در مقابل، معارف الهی را تعلیم می دادند؛ ولی مردم، خلاف آن تعالیم، عمل می کردند. ثانیا منظور از «المرء و زوجه» زن و شوهر نیست؛ بلکه انسان و قرین او مد نظر است. ثالثا علوم تجربی می تواند وجود چیزی را اثبات کند؛ ولی نمی تواند ادعا کند چون مدرکی دال بر تایید آن نیست، پس افسانه است.
    کلید واژگان: افسانه, انسان صالح, دکتر سها, سحر, فرشته, هاروت و ماروت}
    Mohammad Ali Rezaei Esfahani, Mortaza Sazjini, Abbas Auosefi *
    Due to the growth of social media and networks in recent years, doubts on Quran are being grown. One of these doubts is a book titled ‘Criticism of Quran by Dr. Soha’. Soha in one of his criticisms exclaims the story of Harut and Marut as a myth. Although the history of Babylonia is recorded, he claims that there are not any historical or archaeological document to prove this story. “Furthermore, sending angels to teach magic instead of guiding people, is an evil deed!” he said.His misgiving is based on the idea that Harut and Marut have been angels sent by God to teach magical sciences. They did so and as a result they made couples split up. Besides that, there are not any documents to prove the story. Therefore it is nothing but a myth. To answer this misgiving, we can say in one hand, according to the verse of Harut and Marut in Quran and the previous verses, Harut and Marut, have been righteous people who have been teaching divine sciences, not magical sciences. It was the people that were acting against the teachings. On the other hand, One's partner do not necessarily mean ‘couples’ in this context, but the correct translation would be ‘a man and his partner’.Furthermore, Empirical Sciences use documents to claim the existence of something not to claim anything that lacks a valid document is a myth.
    Keywords: myth, Righteous people, Dr. Soha, magic, Angel, Harut, Marut}
  • مصطفی همدانی
    سینمای ماورا از اقسام فاخر هنر هفتم است که به منظور تجسم نمایشی پدیده های غیبی، با رویکرد تربیتی در دهه هشتاد در تلویزیون ایران طلوع درخشده ای داشت. متاسفانه این ژانر نوظهور و متعالی با انتقادهای غیرفنی و گاهی سرکوبگرانه از عرصه هنر تلویزیون خارج شد و اکنون در رکود به سر می برد. این گونه فاخر به همان اندازه که اهمیت فرهنگی و تربیتی دارد، همواره دارای چالش های نظری و بیانی (فنی) خاصی بوده است. یکی از چالش های این ژانر نوظهور، داشتن نظام نشانه ای ساختمند است. نشانه های تصویری سریال های ماورایی باید قدرت معناسازی بسیار قوی ای داشته باشند و انطباق معنایی با آموزه های اسلامی از نقاط اساسی در قدرتمندی آنها است.
    تحقیق حاضر در تحلیلی نشانه شناختی، بازنمایی «فرشته» را در سریال «ملکوت» بر اساس مطالعه تطبیقی با مبانی اسلامی فرشته شناسی بررسی می کند. این مقاله ابتدا آموزه های فرشته شناختی مورد نیاز را به عنوان مبنای نظری با تاکید بر قرآن کریم و آرای مفسران شیعه از فرهنگ اسلامی جمع آوری کرده و سپس با روش تحلیل نشانه شناختی بر اساس دو الگوی تحلیل رمزگان تلویزیونی اسلین و تحلیل هم زمانی (جانشینی: تقابلی) سوسور–اشتراوس دال های معناساز سریال را بررسی می کند.
    مهم ترین دستاوردهای این تحقیق عبارت اند از: ارائه مبانی نشانه ای تمثل فرشته و جهان غیبی این موجود ماورایی در سینما بر اساس مبانی اسلامی فرشته شناختی؛ نقد بازنمایی فرشته در دو حوزه: یکی رمزگان تلویزیونی (از نظر چهره پردازی، شخصیت پردازی، عناصر بصری صحنه و...) و دیگری نقد نشانه شناختی «جانشینی: تقابل شناسی» (تقابل هستی تجردی فرشته با ماده و نیز هدایت او با اضلال نفس و شیطان و...) در سریال مذکور؛ حل تعارض تمثل زیبا و زشت فرشته؛ و دفاع از انطباق داشتن گریه فرشته به عنوان یک نماد پرمعنا و قوی در تولیدات رسانه ای با موازین دینی.
    کلید واژگان: فرشته, سریال ملکوت, تحلیل نشانه شناختی}
    Mostafa Hamedani
    Transcendental Cinema is one of the sublime genres of the seventh art that had a brilliant presence in the 80s in Iran and aimed to provide a dramatic representation of the invisible world with an educative approach. This innovative genre has, however, disappeared from the current TV programs as a result of non-technical and at times suppressive criticisms. Moreover, the genre has always faced theoretical and technical challenges as much as it has had culturaleducational importance. One of the challenges is its comprising a structured semiotic system. Visual signs of transcendental TV serials must contain powerful means for creating meaning and one aspect of this is their capacity to adapt with Islamic instructions. The present study has adopted a semiotic analysis for investigating the case of representing angels in the serial Malakut by comparing it to the Islamic doctrine of angelology. To do this we have first compiled the required angelology instructions from the Islamic culture with an emphasis on the Holy Quran and Shia's commentators. Then by using a semiotic analysis based on two patterns, namely Aslyn TV code analysis and the simultaneous analysis pattern of Saussure- Straus, we have surveyed signifiers that create meaning in the serial. Some of the salient points derived from this survey are: providing semiotic bases of representing angels and the invisible world in the cinema according to Islamic principles of angelology, criticism of representing angels in two domains i.e. TV codification (in regard to make-up, characterization, visual elements of the scene, …); and semiotic criticism of substitution (contrasting the abstract existence of angels with matter and their guidance after being deviated by Satan…) ; resolving the conflict between the beautiful and ugly embodiment of angels and also defending the adaptation of angel's crying with religious principles as a meaningful and powerful symbol in the media production.
    Keywords: Angel, Malakut serial, Semiotic analysis}
  • علی سنایی *، عظیم حمزئیان
    در این نوشتار، دیدگاه آکویناس و ابن سینا درباره علم فرشته بررسی و تحلیل شده است و وجوه اشتراک و اختلاف آن ها را در این خصوص بیان کرده ایم. با اینکه آکویناس و ابن سینا هر دو متاثر از سنت ارسطویی بوده اند؛ ولی چون جهان شناسی آن ها از جهاتی متفاوت است، درباره جایگاه علم فرشته به نتایج مختلفی رسیده اند. آکویناس و ابن سینا هر دو معتقدند که فرشتگان طبایع عقلانی هستند؛ بنابراین مشخصه اصلی آن ها علم است؛ ولی با این تفاوت که ابن سینا علم فرشته را علت ایجادی موجودات مادون خود می داند؛ ولی آکویناس معتقد است که فرشتگان نقش ایجادی و علی در عالم ندارند و کیفیت علم فرشته بیشتر به امور مادون با درجه بساطت ذات آن تبیین پذیر است. ازسوی دیگر، ابن سینا معتقد است که فرشته، جزئی را از طریق کلی (به معنای ثابت و لایتغیر) می شناسد؛ ولی آکویناس می گوید که فرشته، جزئی را به ما هو جزئی می شناسد.
    کلید واژگان: آکویناس, ابن سینا, فرشته, علم, عقل فعال, جواهر عقلی}
    Ali Sanaee *, Azim Hamzeian
    In this article, we will analyze the viewpoints of Aquinas and Ibn Sina about the knowledge of angels, then will show their similarities and differences regarding this topic. Although both Aquinas and Ibn Sina are affected by Aristotelian tradition but due to their different cosmology their views about this concept is different in some aspects, therefore they draw different conclusions about the place of angel’s knowledge. Aquinas and Ibn Sina both believe that angels are intellectual entities and their major characteristic is cognition, but Ibn Sina believes that the angel’s knowledge is the cause of inferior beings but Aquinas maintains that angels haven’t a causal role in universe and the knowledge of superior angel in relation to inferior angel is explainable by simplicity of its essence. On the other hand, Ibn Sina believes that angels know the particular thing through universal concept (that is, constant and unchangeable affairs), but Aquinas says that the angel know particular qua particular.
    Keywords: Aquinas, Ibn Sina, angel, knowledge, active intellect, intellectual substances}
  • ابراهیم دستلان
    تحدیث مقامی است که به واسطه آن، معصومین می توانند با عالم ملکوت ارتباط برقرار کرده و علوم و اطلاعات لازم را دریافت کنند. این ویژگی به جهت تکلم با فرشته و ارتباط با عالم غیب، ماهیتی شبیه وحی دارد اما به هیچ وجه جنبه تشریعی ندارد. تحدیث، در امت های گذشته مطرح بوده و در بیان رسول خدا(ص) نیز مطرح شده است. این آموزه به تدریج در بین شیعیان شکل گرفته و در دوره صادقین(ع) جایگاه خود را پیدا کرد. خصوصیات این مقام بسیار قابل توجه است و محتوایی که از این طریق به محدث منتقل می شود از نکات برجسته این مسئله به حساب می آید. در این مقاله بعد از اثبات اصل تحدیث، ماهیت و خصوصیات آن مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت به محتوای تحدیث پرداخته می شود.
    کلید واژگان: فرشته, تحدیث, محدث, وحی, امامت}
    Ibrahim Dastlan
    Tahdis is a lofty status whereby Infallible Imams could communicate with the heavens and were the recipients of science and knowledge. This unique quality is highly similar to revelation from Almighty Allah in that it involves conversing with the angels and communication with the heavens. However, this form of communication lacks the legislative quality present in revelation. Tahdis was mentioned in societies prior to Islam and also in the words of the holy prophet of Islam. This unique teaching was gradually strengthened among Shias and found its proper place in Ṣādiqayn’s era. The qualities for such a status are noteworthy. The content conveyed to the communicator is among the most important points. The current study aims to prove the principle of Tahdis, and seeks to investigate the qualities and finally explores the contents of Tahdis.
    Keywords: Angel, Tahdis, Communicator, Revelation, Imamate}
  • ابراهیم رضایی *، امین حسن راد
    در طریقت عرفانی قبالای یهودی، بررسی ملکوت آسمان ها، کارکرد فرشتگان گماشته در هر یک از آسمان ها و رابطه میان اسماء الهی موسوم به سفیروت و هر کدام از آسمان ها نقش مهمی ایفاء می کند. از نظر عارفان قبالا، قلمرو تجلی وجود، بر چهار بخش اصلی تقسیم می شود: اسماء الهی، عرش، آسمان ها و عالم ماده. عالم نخست یا عالم اصیلوت، قلمرو ده اسم اصلی خداوند است که سه اسم نخست آن ها، به نحو خاص، در مرتبه عرش یا عالم بریئا ظهور می یابند و هفت اسم دیگر در هفت آسمان برین، ضمن آن که عالم عسیا یا جهان مادی، مجلای ظهور همه اسماء الهی است. بنابراین، شناخت آسمان ها، در گرو معرفت نظام اسماء و صفات الهی و تقدم و تاخر آن ها و مسبوق به شناخت فرشتگان کرام می باشد. این مقاله می کوشد، پس از معرفی نظام اسماء یا سفیروت که آموزه کلیدی قبالاست، به بررسی مراتب آسمان ها از نظر اهل قبالا و متون کهن آن ها از جمله سفر زوهر و سفر یصیرا بپردازد و درجهت ایضاح و تکمیل مطلب، از روایات موجود در سنت اسلامی و یافته ها و گفته های عارفان مسلمان نیز بهره گیرد.
    کلید واژگان: اسم, سفیروت, آسمان, ملکوت, فرشته, عالم, عرش, ستاره}
    Ebrahim Rezaie*, Amin Hasanrad
    It can safely be said that, realizing divine names and theiracknowledgment in hierarchy of existence,forms the basis of mysticism. Turning away from this notion means putting aside mysticism as a whole.It is within this degree of conduct that the mystical seekerexceeds the level of certain states and positions and reaches the level of cognition. Likewise, the topic of the relationship between divine names and different levels of existence is one of the basic issues of Kabbalisticmysticism.This is quite similar to the topics discussed in its counterpart in Islamic mysticism.In Kabbalistic Jewish mystical way, discussions about the kingdom of heaven,the functions of each angel assigned to different tasks in every heaven and the relationship between divine names known as "Sephirot" and each of the heavens, play significant parts inthe issue. From the perspective of Kabbalistic mystics, the realm of emanation of existence is divided into four main sections: Names of God, the Throne, the Heavens and the world of matter.The first Kabbalistic world also known as Asilut, includes the main ten names of God, among which the first three emanate particularly at the level of throne or as it is called Beriyah, and the other seven names emanate in the seven heavens, meanwhile the world of matter or Asiyah is the place devoted to the manifestation of all divine names. As it is indicated in various parts of this study, similar issues can be traced in Islamic mystical literature. Accordingly, the present article consists of three parts: In the first part, referring to the two main Kabbalistic sources, i.e. SeferYetzirah and Sefer Zohar, the ten main names of God have been introduced without which the understanding of Kabbalah is impossible. The second part is devoted to elaborating on the level of the throne and describing its conveyers and clarifying which divine name is relevant to which of these mysterious elements. In the third part, the seven angels have been described and their corresponding divine names have been introduced.Here, we have also tried to indicate that according to Islamic texts, how various angels and the seven heavensare connected with different stars and are the manifestations of which divine names. The fourth part concerns with other levels of the heaven. Also included in this part, the comparative study of the fifteen-level Planetariums and their residents inIslamic and Jewish mysticisms.This leads to the disclosure of the fact that which level is the emanation of which divine name.
    Keywords: Name, Sephirot, Heaven, Kingdom, Angel, World, Throne, Star}
  • اسدالله غلامعلی، اصغر فهیمی فر
    در همه اعصار، فرشتگان و ماهیت آنها برای انسان، جذاب و پرسش برانگیز بوده است. این جذابیت صرفا به این دلیل نیست که ملائک همچون دیگر ارکان عالم غیب توسط بشر قابل رویت نیستند، بلکه دلایلی دیگر را نیز در خود دارد. از مهم ترین این دلایل نقش فرشتگان در جهان هستی و ارتباط آنها با زندگی دنیوی و اخروی آدمی است. بازنمایی فرشتگان در رسانه های غربی، با حقیقت و آموزه های اسلامی مغایرت دارد، ولی متاسفانه به دلیل قدر جادویی رسانه، تاثیرات فراوانی بر اذهان عمومی گذاشته است.
    این پژوهش تلاش دارد براساس آموزه های اسلامی سیمای فرشتگان را در رسانه ملی مورد تحلیل قرار دهد و همچنین راهکارهای عملی و کاربردی را در چگونگی بازنمایی فرشتگان در رسانه را پیشنهاد کند. نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان می دهد که اهالی رسانه همانطورکه به امور فنی رسانه باید تسلط داشته باشند به مفاهیم و آموزه های اسلامی نیز باید واقف باشند.
    کلید واژگان: فرشتگان, رسانه ملی, سینما, تلویزیون}
    Asadollah Gholamali, Asghar Fahimifar
    Angels and their nature have been attractive and questionable to human being in all ages. This attractiveness is not just because angels could not be seen by ordinary people as other components of the invisible world are being seen، but there are other reasons. Most important reason is the role of angels in existence world and their relations with mans worldly and Hereafter life. However، representation of angels in the western media contradicts Islamic truth and doctrine; but because of Magical power of the media has great effect on Public opinion. This paper has tried to analyze angels’ feature in national media according Islamic doctrine and suggest some practical and applied solutions for representing angels in the media. Results indicated that، media producers should be fully aware of the concept and doctrine of Islam In addition to technical affair of the media.
    Keywords: Angel, The National Media, Cinema, Television}
  • محمدرضا مسعودزاده*
    سخن گفتن در مباحث شهودی برای فردی که شهود را تجربه نکرده کاری بس دشوار و ناشدنی نمود می کند اما ما خود را با الفاظ مانوس ساختیم. در این مقاله در خصوص «ولایت» کلامی عرفانی پس از بیان مساله و ضرورت تحقیق مفهوم و تعریف ولایت مورد دقت قرار گرفته و برای رسیدن به تعریف جامع آن به نکات کلیدی اشاره شده و در این راستا به انواع ولایت اعم از حقوقی، اجتماعی و کلامی نگاهی انداخته ایم. سپس شخصیت ابن عربی، مشرب علمی و برخی آثار او شناسانده شده، پس از آن اصل موضوع یعنی «دیدگاه ابن عربی در خصوص ولایت» مورد بررسی قرار گرفته و در این خصوص انواع ولایت اعم از ولایت الهی، بشری و فرشتگان به صورت عام و خاص مورد سنجش قرار گرفته؛ در ادامه برای نیل به ولایت خاصه بشری راهکار های مناسب ارائه شده و در نهایت به ختم ولایت از منظر ابن عربی پرداخته ایم.
    کلید واژگان: ولایت, ولی, فرشته, ابن عربی, عرفان, شهود}
    Mohammad Reza Masudzade
    Speaking about intuitional subjects for a person who has not yet experienced intuition would appear to be hard and difficult, but we have accustomed ourselves to vocables and terms. In this article after expressing the matter, necessity and studying the concept regarding leadership With lingual and theosophical approach, the definition of leadership is reviewed, and key hints are pointed to get it's precise definition, hence we have surveyed kinds of leadership including, juridical – social and lingual. Afterwards, Ebne Arabi's personality and some of his works is introduced, then the gist of the subject which is " Ebne Arabi's opinion on leadership" is considered and in this regard, kinds of leadership is evaluated generally and specifically including, divine – human and angelic leadership; thereafter, some appropriate solutions are presented in order to get Human specific leadership, and ultimately we have attended to termination of leadership in Ebne Arabi's point of view.
    Keywords: leadership, Leader, angel, Ebne Arabi, theosophy, intuition}
  • سید حسام الدین حسینی *
    قرآن فرشتگان را تدبیر گر نظام عالم و مظهر توحید افعالی و دارای افعال گوناگون و واسطه ی فیض پروردگار معرفی می کند. اما عهدین در مواردی مشترک با قرآن و در مواردی به گونه ای متضاد و متفاوت با یکدیگر به این امر پرداخته اند به گونه ای که شناخت درستی از فرشتگان ارائه نمی شود. و ازین رو، پژوهشگر کوشیده است با رویکردی تطبیقی، از بعد لغوی و تفسیری این مساله را بررسی نموده و پس از طرح دیدگاه های اندیشوران مسلمان و مسیحی و یهودی، با شاخصه هائی همچون: جامعیت، احاطه وگستردگی معارف، شفافیت، غنا، استحکام مطالب و ظرفیت جاودانگی، نقش فرشتگان در تدبیر جهان را در قرآن و عهدین تبیین کند تا دینداران را در ساختن جامعه ی برتر دینی، اخلاقی و انسانی، یاری رساند.
    کلید واژگان: تدبیر, عهدین, قرآن, فرشتگان, مهیمن}
    Sayed Hesamaldin Hosseini *
    Holy Quran introduces angels as managers of entire world in a monotheistic manner. Based on Holy Quran they have different actions and are catalyst of God. In Holy Bible, some of the ideas related to role of angels are similar to Holy Quran; but in many cases, it shows different or even contradictory description. So it can not demonstrate a right quide to real role of angels. In this study, researcher tries to compare this issue from the aspects of linguistic lexicography and commentary. Also it aims to explain Muslim, Christian and Jewish scholar's views related to it comprehensively, especially the eternal capacity of the role of angels in management of the world.
    Keywords: Holy Quran, Bible, angel, management, monotheistic manner}
  • محمد تقی شاکر اشتیجه
    بنابر اعتقاد شیعه مرجعیت دینی و علمی پس از پیامبر تنها در اختیار ائمه علیهم السلام است. مهم ترین سوالی که در اینجا مطرح می شود چرایی و دلیل این گفتار و ادعاست. مکتب تشیع با توجه به نقش امام پس از پیامبر خاتم که نقش هدایت گسترده است امام را دارای ارتباط و آگاهی از منابع عظیم الهی می داند و دانش او را فراتر از علم عادی، دارای مجاری و مبادی غیبی و لدنی برمی شمارد. قرآن و روایات، بر اثبات دیدگاه اتصال علم امام به خداوند سبحان دلالت می کنند. سرچشمه و منابع علم امام گسترده و متعدد هستند؛ از مهم ترین آن ها می توان به قرآن، روح القدس، جامعه مصحف فاطمه علیهم السلام، صحف و کتب انبیا، عمود نور، الف باب، تحدیث (نقر و نکت) و اسم اعظم اشاره کرد.
    مطابق رهنمود آیات و روایات، علم به احکام شریعت و نیز علم به قرآن توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به ائمه اطهار علیهم السلام منتقل گردیده است؛ لذا نقش امام نسبت به این علوم، تبیینی و تفسیری است؛ یعنی امام شاخصی برای رفع اختلافات و ارائه و تبیین علوم انتقالی از پیامبر است.
    امام علاوه بر جایگاه کمال بخشی و تحقق بخشیدن استمرار ختم نبوت، نقش هدایت خاص یا همان امامت به معنای ویژه آن را هم برعهده دارد و جایگاه و شان هدایتی مخصوص امام، اقتضای علم و آگاهی مناسب با آن را می نماید. روایات، ارتباط با ملائکه و طرق دیگر مجاری علم امام را در همین راستا تبیین نموده اند. مسائلی مانند شهود و عرضه اعمال به امام و خبررسانی روزانه ای که آیات و روایات بر آن تاکید می کنند، از مصادیق جریان این هدایت و نقش امام در آن هستند.
    کلید واژگان: منابع علم, امام, روح القدس, پیامبر, ملک}
    Muhammad Taqi Shaker Ashtijeh
    According to Shi’is, Shi’i Imams enjoy religious authority; and, Shi’is believe that, after the Holy Prophet (PBUH), religious and scientific authority is exclusively that of Imams. Because of the role played by Imam after the Holy Prophet (PBUH) which is the same as an all inclusive guidance, according to the Shi’i school, Imam is in a relation to the grand Divine sources and enjoys knowledge of such sources and his knowledge is higher than ordinary knowledge being communicated through hidden and heavenly channels. The Holy Quran and hadiths suggest that Imam’s knowledge is connected to God the Glorified. There are many sources for Imam’s knowledge among which the most important ones are the Holy Quran, the Holy Spirit, Jami’ah, Mushaf of Fatimah (PBUH), texts and books of the prophets, column of light, thousand windows to knowledge (alf bab)1, narration, the Grand Name. According to verses and hadiths, knowledge of commandments as well as halal (lawful) and haram (unlawful) has been communicated to the Imams (pbut) by the Holy Prophet (PBUH). Thus, the role played by Imam concerning these sciences is an explanatory and interpretive one; and Imam is a guide by whom disputes may be removed and sciences communicated by the Holy Prophet (PBUH) may be presented and explained. In addition to granting perfection and realizing continuation of the prophethood of the last prophet, Imam plays the role of a special guide or Imamate proper. Hadiths concerning connection between Imam and angels and other channels for Imam’s knowledge have been explained in this way. Channels such as intuition, and presentation of acts to Imam as well as daily reports provided for Imam, which are emphasized by verses and hadiths, are among referents of this guidance and the role played by Imam in it.
    Keywords: sources of knowledge, Imam, the Holy Spirit, the Holy Prophet (PBUH), angel}
  • علیرضا کمره ای
    وحی رسالی با توجه به ظاهر آیات و روایات، در دستگاه عرفانی ابن عربی هفت ویژگی دارد:1. دارای منبعی ازلی است 2. معانی در فرایند نزول توسط فرشته وحی نازل می شوند؛ این فرشته معلم پیامبر است. 3. فرشته وحی، علاوه بر صورتگری خویش، معانی را نیز به صورت لفظی در می آورد. 4. فرشته وحی، از جانب حضرت حق معانی را در قالب الفاظ، بر قلب پیامبر نازل می کند. پیامبر نیز از جانب حضرت حق، کلام الهی را برای مردم تلاوت می کند. 5. پیامبر وظیفه دارد وحی رسالی را به طور کامل به مردم برساند و آموزه های آن را تبلیغ کند. 6. پیامبر فرشته وحی را در کشفی صوری - بصری می بیند، و در کشفی صوری - سمعی کلام الهی را از وی می شنود، و در دل آن الفاظ، جملگی سطوح معنایی آن را به نحو کشف معنوی، در دل کشف صوری فهم می کند. 7. وحی رسالی، غیر اکتسابی بوده و با ریاضت به دست نمی آید، و در نتیجه، این تجربه پیامبرانه برای اولیای الهی دست نیافتنی است.
    کلید واژگان: وحی و عرفان, ابن عربی, ام الکتاب, فرشته, کشف صوری و معنوی}
    Alireza Kamarehii
    According to exoteric meaning of verses and traditions, apostolic revelation has seven features in Ibn 'Arabi's mystical system as follows: 1. It has an eternal source; 2- in the process of descent, the meanings are revealed by the angel of revelation. This angel is the Prophet’s teacher; 3- the angel of revelation not only manifests itself but also it puts the meanings into words (utterance); 4-on behalf of the Exalted Divine Truth, the angel of revelation reveals the meaning into the Prophet’s heart as utterance. On behalf of the Exalted Divine Truth, the Prophet recites Divine word to people; 5- the Prophet is commissioned to communicate apostolic revelation to people completely and preach its doctrines; 6- the Prophet sees the angel of revelation in his spiritual visions (formal-visual intuition), hears voices or divine words from its tongue in an audio-formal intuition, and comprehends all its semantic levels from these utterances in a spiritual vision as a part of formal intuition; 7- apostleship revelation cannot be acquired and achieved by exercise of self-discipline, therefore, it is impossible for friends of God to attain this aposotlic experience.
    Keywords: revelation, mysticism, Ibn Arabi, mother of the book, angel, intuition(vision)}
  • رسول رضوی، محمد تقی شاکر
    از جمله عناوین یاد شده، در برخی از روایات، برای یکی از مجاری علم و آگاهی امام علیه السلام با ذکر ویژگی و نتیجه آن، عنوان «عمود نور» است. مرحوم کلینی در الکافی ذیل یک باب و صفار در بصائر الدرجات ذیل چندین باب به بازتاب گسترده روایات عمود نور پرداخته اند.
    در این نوشتار، پس از نیم نگاهی به چینش روایات عمود نور در کتب حدیثی و واژه شناسی از کلیدواژه های روایات عمود نور، به کاربردهای این واژه در روایات اشاره شده و آنگاه به بررسی سندی و تاریخی روایات این گروه پرداخته شده و در انتها تحلیل مفهومی این حقیقت صورت گرفته است. هر چند این عنوان، عنوانی تازه و بدیع به نظر می آید، اما محتوا و مفهوم روایات عمود نور _ که بیان گر آگاهی داشتن امام علیه السلام از اعمال انسان هاست _ مطلب جدیدی نیست و در آیات و دیگر روایات فریقین نیز قابل مشاهده و پی گیری است. نکته مهم، این است که روایات، منشا آگاهی امام را به اعمال انسان ها روح قدسی اعطایی از جانب خدا به امام، معرفی کرده و عمود نور را وسیله تحقق چنین امری معرفی نموده اند.
    کلید واژگان: عمود نور, علم امام, روح القدس, ملک}
    Rasool Razavi, Mohammad Taqi Shaker
    Among the titles mentioned in some traditions, “column of light” (amud an-nur), is one of the ways of Imam's knowledge along with its characteristics and outcome. Kulayni in his book al-Kafi, in a chapter, andSafar in Basair al-Darjat, in several chapters, deal broadly with traditions of “column of light”. In this paper, the authors first view the arrangement of these traditions in hadith sources and philology of their key words. He then examines their history and chain of transmission. He finally, makes a conceptual analysis of this fact. Although the title seems novel, content and concept of the traditions of “column of light” - which indicates the Imam's awareness of the people's deeds – is not a new story. It is also visible in other verses and traditions of fariqayn (the Shia and Sunni). Importantly, these traditions consider Holy Spirit granted by Allah to the holy Imam as the origin of the Imam's awareness of the people's deeds and introduce the “column of light” as a device for its realization.
    Keywords: Column of Light, the Imam's Knowledge, Holy Spirit, Angel}
  • عقول در حکمت صدرا و فرشته شناسی نهج البلاغه
    علی ارشد ریاحی، ملیحه جمشیدیان
    در این مقاله تطبیق آراء فلسفی ملاصدرا درباره عقول با فرشته شناسی نهج البلاغه مورد بررسی قرار گرفته است. باین منظور کلیه کتب فلسفی و تفسیری ملاصدرا، مطالعه و آراء او درباره عقول جمع آوری شده است؛ همچنین مطالب نهج البلاغه در رابطه با فرشتگان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. سپس تنها با بررسی دو صفت «تجرد» و «کثرت» ملائکه (در نهج البلاغه) و عقول (در حکمت ملاصدرا) این نتیجه بدست آمده است که ملائکه مقرب در صورتی بر عقول قابل تطبیقند که در مرتبه تجرد تام باشند، و در صورت تنزل وجودی و تمثل آنها، ملائکه در هیئت و صورت عالم مادون خود، بر عقول تطبیق نمیکنند. از حیث کثرت نیز تعداد ملائکه، مانند تعداد عقول بیشمار و دارای کثرت نوعی و تشکیکی است، هر چند درباره منشا کثرت فرشتگان نکته یی در نهج البلاغه ذکر نشده است.
    کلید واژگان: فرشته, تجرد, مقام معلوم, عقول, تمثل, کثرت}
    Intellects in Sadrian Philosophy and the Angelology of Nahjulbalaghah
    Ali Arshad Riahi, Malihah Jamshidian
    In this paper, the writers have compared Mulla Sadra’s philosophical ideas concerning the intellects and the angelology of Nahjulbalaghah. In doing so, they have studied all of Mulla Sadra’s philosophical and interpretive books and collected his ideas on the intellects. Moreover, they have also had a thorough study of the content of Nahjulbalaghah in relation to angels. Then, only by the study of the two attributes of the “abstraction” and “plurality” of angels (in Nahjulbalaghah) and the intellects (in Mulla Sadra’s philosophy), they have concluded that favorite angels correspond to the intellects only if they are at the level of perfect abstraction. However, in the case of ontological decline and assimilation of those angels in form and configuration to their lower world, they will not correspond to the intellects. In terms of plurality, angels are also as numerous as the intellects and enjoy specific and gradational multiplicity. Nevertheless, nothing has been mentioned concerning the origin of angel’s plurality in Nahjulbalaghah.
    Keywords: angel, assimilation, intellects, station of the known, abstraction, plurality}
  • زهرا پارساپور
    عبور از افلاک از موضوعات مشترکی است که در بسیاری از سفرنامه ها و معراج نامه ها تکرار می شو؛ اما کیفیت عبور از این افلاک، نقش افلاک و ساکنان آنها و همچنین مبانی اسطوره ای و دلالت های نجومی در آنچه سالک مشاهده یا تجربه می کند یکسان نیست. سه سفرنامه ای که به مقایسه آنها پرداخته ایم از حیث درون مایه یکسان نیستند. معراج نامه، سفرنامه ای است که جنبه دینی و اعتقادی دارد؛ اما در روایتی که بوعلی به آن استناد می کند و آن را شرح می دهد، با مبانی نجومی و حکمی نیز پیوند می خورد. سیرالعباد را سفرنامه ای عرفانی - فلسفی قلمداد کرده اند و کمدی الهی سفرنامه ای است دینی که مبانی اسطوره ای و دلالت های نجومی به شکلی چشمگیر در آن مشاهده می شود. در این تحقیق تلاش می شود میزان پیوند این سفرنامه ها با عناصر دینی، اسطوره ای و نجومی سنجیده شود و در عین حال مقایسه ای بین دو دیدگاه دینی و اسطوره ای شرق و غرب نسبت به افلاک صورت گیرد.
    کلید واژگان: افلاک, دلالت های نجومی, اسطوره, بهشت, جهنم, فرشته, ستاره}
    Zahra Parsapur
    Transit through heavens is a common subject which has been repeatedly mentioned in many travel accounts and the treatises of ascension towards heavens but the circumstance of this passage, the role of heavens and their inhabitants and mythological foundations along with astrological indica- tions through which the wayfarer observes or experiences is not uniform. Three travel accounts to be studied comparatively are not similar in their motif. The treatise of ascension towards heavens (Me’raj Nameh) has ide- ological and religious aspect but by their tradition referred and elaborated by Bu-Ali it is also related to astrological and philosophical fundamen- tals. Seir-ul-Ebad (Worshippers’ path) has been considered the mystical- philosophical itinerary and the Divine Comedy is the itinerary in which astrological indications and mythological fundamentals are significantly observed. In this article, it has been tried to evaluate the level of relation of religious, mythological and astrological elements with these travel ac-counts. Meanwhile, both the religious and mythological viewpoints of East and West regarding heavens have also been studied comparatively.
    Keywords: Heavens, Astrological indications, Myth, Paradise, Hell, Angel, Star}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال