به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مدیریت استراتژیک » در نشریات گروه « فنی و مهندسی »

  • Ahmad Arabshahi Krizi*, Faiqeh Ghasemi

    The purpose of this research was to examine and analyze the role of knowledge management in organizational strategic planning. The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population of the research is Hormozgan Provincial Government. Considering that the statistical population was around 250 people, the statistical sample size was considered to be 148 people using Morgan's table. The used questionnaire includes two standard questionnaires of knowledge management and strategic planning. The validity of the questionnaires was confirmed by asking the opinions of the professors. The reliability of both dimensions of the questionnaire has been confirmed based on Cronbach's alpha with values of 0.87 and 0.76. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results obtained from this research showed that there is a direct and meaningful relationship between knowledge management and strategic planning. Also, more detailed investigations show that there is a significant relationship between the four dimensions of knowledge management (externalization, combination, internalization, and socialization) with strategic planning.

    Keywords: Knowledge, planning, knowledge management, strategic planning, strategic management}
  • رضیه سهرابیان*، علی محمد احمدوند
    در این مقاله به بررسی ریسک های پیاده سازی کارت امتیازی متوازن به عنوان یکی از کاربردی ترین ابزارهای مدیریت استراتژیک پرداخته شده است و به عنوان مطالعه موردی شرکت ذوب آهن اصفهان انتخاب شده است. برای پیاده سازی این ابزار نوین در مدیریت استراتژیک 4 دسته ریسک شناسایی شده که شامل ریسک های ناشی از عوامل مدیریتی، ریسک های ناشی از عوامل ساختاری، ریسک های ناشی از عوامل فرهنگی و انسانی و ریسک های ناشی از عوامل زیرساختی می باشد.این پژوهش بر مبنای هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از حیث ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی - پیمایشی می باشد. برای جمع آوری داده ها و اطلاعات تحقیق از ابزار مصاحبه با مدیران ارشد و مشاورین آنها و همچنین پرسشنامه استفاده می شود. پرسشنامه هایی که بین مدیران و سرپرستان توزیع می شود ، از نوع بسته و محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش به تعداد 518 نفر از مدیران ارشد و مشاورین مدیران و همچنین سرپرستان شرکت سهامی ذوب آهن که در پیاده سازی کارت امتیازی متوازن نقش مهمی دارند می باشند و روش نمونه گیری به طور تصادفی به صورت طبقه ای و به تفکیک مدیران و سرپرستان، متناسب با حجم خواهد بود.تعیین میزان تاثیر هر کدام از ریسک های مدیریتی، ساختاری، فرهنگی-انسانی و زیرساختی پیاده سازی مدیریت استراتژیک بر اساس میانگین از یافته های این پژوهش بوده است.
    کلید واژگان: کارت امتیازی متوازن, مدیریت استراتژیک, BSC, مدیریت ریسک}
  • هانیه متولی الموتی*، بهنود برمایه ور، بابک زمانزاده
    هوش استراتژیک یکی از موارد بهینه سازی تصمیم گیری رهبران ارشد است. در خلال هم افزایی مدیریت دانش، هوش رقابتی و هوش تجاری از هوش استراتژیک به عنوان یکی از تعیین کنندگان کلیدی تصمیم گیری موفق یاد می شود که اطلاعات با ارزش افزوده و دانش لازم را برای تصمیم گیری های استراتژیک سازمانی فراهم می کند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و پیمایشی است که جامعه اماری آن 3000 نفر از خبرگان مدیریت پروژه و رهبران سازمان های صنعت ساخت و ساز که عضو انجمن مدیریت پروژه ایران هستند، می باشد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد 341 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. این پژوهش از حیث هدف جزو تحقیقات کاربردی می باشد روش جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی است و به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده و یافته های پژوهش با استفاده از روش های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گفت. پس از بررسی مفاهیم هوش استراتژیک و رهبری و مدیریت استراتژیک، نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش استراتژیک و رهبری و همچنین عوامل آنان با اجرای استراتژی در سازمان های پروژه محور ارتباط معناداری وجود دارد و با در نظر گرفتن ارتباط و تاثیر آنها بر روی اجرای استراتژی سازمان ها ضروری است که سازمان های پروژه محور با تغییر جزیی در سیستم رهبری سازمانی، از تفکر سیستمی استفاده نمایند و از سیستم های هوش مصنوعی برای اجرای استراتژی در پروژه های خود استفاده نمایند. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش استراتژیک و رهبری در اجرای استراتژی سازمان های پروژه محور است.
    کلید واژگان: مدیریت استراتژیک, اجرای استراتژی, هوش استراتژیک, رهبری, تفکر سیستمی}
    Haniyeh Motevali Alamooti *, Behnod Barmayehvar, Babak Zamanzadeh
    Strategic intelligence is one of the key factors in optimizing the decisions of senior leaders. During the synergy of knowledge management, competitive intelligence and business intelligence, strategic intelligence is mentioned as one of the key determinants of successful decision making that provides valuable information and knowledge necessary for strategic organizational decisions. The research method is descriptive-correlational and survey with a statistical population of 3,000 project management experts and leaders of construction industry organizations that are members of the Iranian Project Management Association. Using simple random sampling method and Cochran's formula, 341 people Statistical sample titles were selected. This research is one of the applied researches in terms of purpose. The method of data collection is library and field and in order to collect information, questionnaire and interview tools were used and the research findings were analyzed using statistical methods of correlation and regression analysis. After examining the concepts of strategic intelligence and leadership and strategic management, the results showed that there is a significant relationship between strategic intelligence and leadership and their factors with the implementation of strategy in project-oriented organizations and considering their relationship and impact on strategy implementation. Organizations It is essential that project-oriented organizations use system thinking with a slight change in the organizational leadership system and use artificial intelligence systems to implement strategy in their projects. Therefore, the purpose of this study is to investigate the relationship between strategic intelligence and leadership in implementing the strategy of project-based organizations.
    Keywords: strategic management, Strategy execution, Strategic intelligence, leadership, Systems Thinking}
  • علی رسولی *، سعید بیات، مرتضی گنجی

    مطابق سند چشم انداز بیست ساله کشور در خصوص دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری منطقه و تاکید بر رشد و گسترش فعالیت های اقتصادی که نرخ رشد مصرف انرژی الکتریکی بسیار زیاد بوده و پاسخگویی به آن، سرمایه گذاری کلانی را می طلبد. بدیهی است ارایه راهکاری جهت مدیریت مصرف برق می تواند کمک قابل ملاحظه‌ای را به حل معضل فوق نماید. در سیستم های قدرت، مدیریت سمت تقاضا و پاسخگویی بار برای اصلاح منحنی بار، کاهش هزینه ها و بهبود قابلیت اطمینان شبکه در زمان‌های اوج بار از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به رشد صنعت و به تبع آن رشد مصرف و توسعه شبکه، که رشد شبکه سراسری را به دنبال دارد، وضعیت فعلی شبکه قدرت به جایی رسیده است که فقط با گسترش شبکه نمیتوان به کارکرد با قابلیت اطمینان سیستم قدرت امیدوار بود. پربارتر شدن خطوط انتقال و شبکه به اضافه افزایش اوج بار، خود به عنوان عامل ایجاد استرس در شبکه، منشا وقوع خطا در شبکه هستند. در این مقاله ابتدا به تشریح و ریشه یابی دلایل نیاز به برنامه های پاسخگویی بار و مدیریت مصرف در شرایط فعلی پرداخته و در ادامه به نقش و جایگاه دیسپاچینگ منطقه ای زنجان (ZAOC) در گذر موفق از پیک سال و اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره شده است. و این موفقیت بزرگ را مدیون زحمات شبانه روزی پرسنل مراکز کنترل (ملی، منطقه‌ای، ناحیه ای و توزیع) هستیم. همکاران دیسپاچینگ منطقه‌ای زنجان به کمک سامانه مدیریت داده های اندازه گیری شده مستمر مدیریت شبکه برق ایران (مدام) مقادیر لحظه ای (مناطق، صنایع بزرگ و شرکت های توزیع) را بصورت لحظه ای پایش نموده و با هماهنگی دیسپاچینگ ملی فرامین مورد نیاز را به دیسپاچینگ‌های ناحیه ای زنجان و قزوین صادر کرده و آنها نیز با همکاری صنایع بزرگ و شرکت های توزیع اجرایی میکردند. امروزه برنامه های پاسخگویی بار می تواند نقش اساسی درکاهش میزان سرمایه گذاری درتولید انتقال توزیع هزینه های مشترکین و رفع بحرانهای انرژی داشته باشد پاسخگویی بار باعث ایجاد انعطاف پذیری عملیاتی می شود که با برنامه ها و سیاست گذاریهای مختلف میتوند موجب کاهش مصرف پیک سایی و افزایش قابلیت اطمینان گردد باید توجه داشت که تقریبا یک سوم برق تولیدی کشور در بخش صنعتی مصرف می گردد. در بسیاری از صنایع امکان تغییر در چرخه تولید یا شیفت زمانی در استفاده از برخی از تجهیزات میسر می باشد. از سوی دیگر تمامی کارخانجات و مراکز صنعتی نیاز دارند که دوره ای از سال خطوط تولید خود را به نوبت از مدار خارج نموده و به تعمیر و بازبینی دستگاه ها و تجهیزات خود بپردازند. به همین سبب بخش صنعتی پتانسیل بالایی برای اجرای برنامه های پاسخگویی بار دارد. مشارکت صنایع بزرگ در بازار برق و شرکت فعال آنان، بازارهای برق را رقابتی تر و پر بازده می نماید و به بهبود عملکرد بازار و افزایش ایمنی سیستم کمک میکند. حضور صنایع در بازار و استفاده از رو شهای مدیریت مصرف مطابق تفاهم نامه های فی مابین برق منطقه ای و صنایع، که هم منجر به مصرف بهینه ی انرژی الکتریکی شده و هم حالت رقابتی بازار را حفظ نماید تاثیرات مهمی در کاهش قیمت برق در بازارهای الکتریکی داشته، قابلیت اطمینان شبکه را بهبود می بخشد و به روانی فعالیت بازار، کمک شایان توجهی مینماید.

    کلید واژگان: راهبری شبکه, پاسخگویی بار, مدیریت استراتژیک, پیک بار, مدام, ذخیره عملیاتی}
  • شایان خلیلی ارجقی*، مجید محمد مدییانی، سید روح الله خلیلی موسوی، علیرضا علیپور

    این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی بوده از مطالعات کتابخانه ای، مشاهده و گردآوری و ثبت اطلاعات و نظر کارشناسان خبره استفاده گردید که بعد از ارزیابی عوامل داخلی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل خارجی (فرصت ها و تهدیدها) وارد ماتریس IFE و EFE شد. جهت ارزیابی میزان توانایی و کمبود های مدیریتی پیشگیری و مقابله با شرایط غیر متعارف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از روش تحلیلی SOWT استفاده شد. نتایج تحلیل عوامل داخلی امتیاز وزن دار 2.54 را نشان داد که بیان کننده مدیریت پدافند غیر عامل دانشگاه در بکارگیری قوت جهت رفع ضعف ها دارای عملکرد مثبتی است و نمره 2.48 نشان دهنده عملکرد ضعیف در استفاده از فرصت ها جهت مقابله با تهدیدات است. همچنین نتایج ماتریس برنامه ریزی کمی راهبردی مدیریت پدافند غیر عامل دانشگاه بر اساس میزان وزن کلی آنها در اصلاح حرکت، استراتژی رقابتی (ST) را در پیش گرفته است. راهبردهای تهیه اطلاعات و نقشه های کلی در تمام زمینه ها (سرمایه های دانشگاه) با استفاده از شرکت ها، متخصصان و کارشناسان مجرب برای تمام تحقیقات و پروژه های ملی و استراتژیک و برنامه ریزی مناسب جذب اعتبار وزارتی و خیرین و دیگر نهاد های بومی جهت پشتیبانی و خدمت رسانی برای شرایط بحرانی همراه با به روز رسانی مراکز مستهلک و با تهدیدات بیشتر در نقاط شلوغ شهری را عنوان نمود که با افزایش ظرفیت سازی بیمارستانی با ایجاد فضاهای مناسب و تکمیل بیمارستان صحرایی و هماهنگی برای استفاده از مکان های ورزشی و آموزشی ، ایجاد سوله یا انباری و انبار نمودن دارو و تجهیزات برای استفاده در شرایط اضطراری از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد.بنابراین مدیران دانشگاه در جهت اصلاح و کاهش تهدیدات موجود برنامه ریزی و تلاش جدی داشته باشند و آنها را تبدیل به فرصت نموده تا شرایط موجود را برای آمادگی تیم های CBRNE بوجود آورند و بر افزایش آگاهی پرسنل و افراد جامعه در برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت برنامه های مناسب و لازم را به کار گیرند.

    کلید واژگان: پدافند غیر عامل, مدیریت استراتژیک, SOWT, تهدیدات, CBRNE}
    Shayan Khalili Arjaghi *, MajidMohammad Madiani, Seyed Ruhollah Khalili Mousavi, Alireza Alipour

    This research, descriptive, is a mix of on-desk studies, observation and collection and recording of information and opinions of experts, whichafter evaluating internal factors (strengths and weaknesses) and external factors (opportunities and threats), the data are entered into the IFE and EFE matrix.SOWT analytical methodwas used to evaluate the ability and management deficiencies of prevention and coping with abnormal conditions of Ardabil University of Medical Sciences. The results of internal factor analysis showed a score of 2.54, which indicates that the university’s passive defense management has a positive performance in using strengths to eliminate weaknesses, and a score of 2.48 indicates poor performance in using opportunities to deal with threats.Also, the results of the strategic quantitative planning matrix of passive defense management of the university, based on their overallweight in movement correction, have adopted a competitive strategy (ST). Strategies for preparing information and general plans in all fields (university funds) using companies, specialists and experienced experts for all national and strategic researchesand projects and proper planning to attract the credit of the ministry and donors and other local institutions, to support and provide servicefor critical situations along with updating depreciated centerswithwiderthreats in crowded urbanareaswas discussed and it was proclaimedthat by increasing the capacity of the hospital by creating suitable spaces and completing the field hospital and coordinating the use of sports and educational facilities ,creatinga shed or warehouse and storing medicine and equipmentfor use in emergencies isofmoreattraction.Accordingly, the university directors, to mitigate threats, should plan and strive in earnest and turn them into chancein such a way to provide for readiness ofCBRNE teams and use appropriate programs to increase the awareness of staff and individuals in the short and long term.

    Keywords: Passive Defense, Strategic Management, SOWT, Threats, CBRNE}
  • امین امرایی*، سعید فرخی زاده، محمدرضا ادیب رمضانی

    کسب رضایت مشتری شرط بقای سازمان ها و به عنوان یک عامل استراتژیک در کسب مزیت رقابتی آن ها به شمار می رود. در این تحقیق سعی بر آن شده است که ارتباط بین مشتری و خدمات لجستیک ایجاد شود که این کار از طریق تکنیک QFD میسر گشته است. دراین تحقیق به دلیل استفاده از نظرات مشتریان و کارشناسان در مورد مسایلی که ابراز نظردر مورد آن ها به صورت کمی وجود ندارد یا مشکل می باشد و یا اطلاعات دقیقی درمورد مساله مورد نظر وجود ندارد، از منطق فازی استفاده شده است. در این تحقیق تاکید بر روی مرحله اول QFD که موسوم به ماتریس خانه کیفیت می باشد صورت گرفته است. کلیه مراحل تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده ازرویکرد QFD فازی صورت گرفته است که درجهت خدمات لجستیک تغییراتی در آن ایجاد شده است. به طور کلی هدف از انجام این تحقیق مشخص نمودن این است که سازمان تمرکز خود را بر روی کدام یک از امور لجستیک متمرکز کند تا حداکثر رضایت مشتری و به تبع آن حداکثر سود برای سازمان مربوطه حاصل شود.

    کلید واژگان: مدیریت استراتژیک, خدمات لجستیک, خانه کیفیت, منطق فازی, رتبه بندی}
    Amin Amraei *, Saeed Farokhizadeh, MohammadReza Adib Ramezani

    Achieving customer satisfaction is a condition for the survival of organizations and as a strategic factor in gaining their competitive advantage. In this research, an attempt has been made to establish a relationship between the customer and logistics services, which has been made possible through the QFD technique. In this research, fuzzy logic has been used due to the use of customer and expert opinions on issues about which there is little or no difficulty in expressing opinions or there is no accurate information about the issue. In this research, the emphasis is on the first stage of QFD, which is called the quality house matrix. All stages of data analysis have been performed using the fuzzy QFD approach in which changes have been made to the logistics services. In general, the purpose of this study is to determine which of the logistics organizations to focus on in order to achieve maximum customer satisfaction and, consequently, maximum profit for the organization.

    Keywords: Strategic Management, . Logistics Services, Quality House, Fuzzy Logic, Ranking}
  • محمد مردانی شهربابک*، شهاب صولتی

    امروزه با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، سازمان ها و شرکت ها، برای پاسخ گویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش نیازمند کارآفرینی استراتژیک هستند. کارآفرینی استراتژیک منجر به خلق ارزش، رشد و تولید ثروت در سازمان می گردد. هدف از پژوهش حاضر، توسعه الگوی کارآفرینی استراتژیک و بررسی تاثیر آن بر مزیت رقابتی با استفاده از تبدیل آن به شایستگی کلیدی سازمان ها می باشد. در این راستا پس از تشریح مبانی نظری موضوع، با استفاده از روش مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و بررسی مقالات و پژوهش های قبلی و مقایسه مدل های کارآفرینی استراتژیک موجود در منابع علمی و همچنین مصاحبه عمیق با خبرگان، مدل توسعه یافته ی کارآفرینی استراتژیک، با تمرکز بر شایستگی کلیدی در سازمان، ارایه گردیده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینی استراتژیک زمانی که به عنوان یک شایستگی در سازمان تلقی و ایجاد گردد می تواند که به خلق ارزش برای افراد، سازمان ها و جامعه منجر می گردد و به کارگیری دفعی یا موردی خلاقیت، به تنهایی ضامن کسب مزیت رقابتی نخواهد بود. خلق ارزش برای مالکان و کارآفرینان ایجاد ثروت نموده و درنهایت به رشد و رونق اقتصادی نظیر اشتغال زایی، پیشرفت های فناوری و رفاه عمومی کمک می نماید این مدل، رابطه کارآفرینی استراتژیک و ابعاد آن را با مزیت رقابتی با تاکید بر تثبیت آن به عنوان شایستگی کلیدی در شرایط اقتصادی امروز نشان می دهد.

    کلید واژگان: کارآفرینی, استراتژی, مدیریت استراتژیک, کارآفرینی استراتژیک, شایستگی کلیدی}
    Mohammad Mardani Shahrbabak *, shahab solati

    Today, due to the increasing trend of environmental changes, organizations and companies need strategic entrepreneurship to respond effectively to their environmental needs. Strategic entrepreneurship leads to value creation, growth and wealth creation in the organization. The purpose of this study is to develop a strategic entrepreneurship model and examine its impact on competitive advantage by turning it into a key competency of organizations. In this regard, after explaining the theoretical foundations of the subject, using the method of library and documentary studies and reviewing previous articles and researches and comparing strategic entrepreneurship models in scientific sources as well as in-depth interviews with experts, the developed model of strategic entrepreneurship, focusing on competency A key in the organization is provided. The results of this study indicate that strategic entrepreneurship, when considered as a competency in the organization, can lead to the creation of value for individuals, organizations and society, and the use of creative or repetitive creativity, alone will not guarantee competitive advantage. Creating value for owners and entrepreneurs creates wealth and ultimately contributes to economic growth and prosperity such as job creation, technological advances and public welfare. This model combines the strategic entrepreneurial relationship and its dimensions with competitive advantage by emphasizing its consolidation as a key competency in economic conditions Today shows.

    Keywords: Entrepreneurship, Strategy, Strategic Management, strategic entrepreneurship, key competencies}
  • کاوه محمد سیروس، محمدرضا آقازاده *، مهدی نظری
    در سایه ی بکارگیری مفاهیم مدیریت استراتژیک عموما شرکتها عملکرد مطلوب تری از خود به نمایش میگذارند. یکی از مدل های حوزه مدیریت استراتژیک، مدل مدیریت استراتژیک مبنا است. این مدل یک مدل ترکیبی تقریبا مناسب برای سازمان های ایرانی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژی شرکت حمل و نقل داخلی فجر جهاد بر اساس مدل مبنا انجام شده است. دراین راستا ابتدا با توجه به مدل مذکور با تشکیل کمیته راهبری جهت انجام مطالعات مجموعه ی اول مدل (شناخت استراتژیک) اقدام وسپس براساس نتایج بدست آمده، تدوین ارکان جهت ساز در دستور کار قرار گرفت. مبتنی بر بررسی های استراتژیک، ارکان جهت ساز و با استفاده از الگویIEFE ، استراتژی کلان شرکت از نوع استراتژی نگهداشت و تلاش برای حفظ وضعیت نسبی موجود، بدست آمد. با توجه به رویکرد های متعدد، اهداف کلان و استراتژی های اصلی برای شرکت تدوین شده و درنهایت براساس نظر گروه مشاور در جهت تحقق چشم انداز و ماموریت سازمان با استفاده از روشQSPM استراتژی های طراحی شده اولویت دهی شدند. این استراتژی ها به ترتیب اولویت عبارتند از: 1.همراستا سازی با هیئت مدیره صباجهاد (هولدینگ بالاسری)، صندوق بازنشستگی وزارت کشور و آتیه صبا. 2. نفوذ در بازار داخلی با محوریت شرکتهای تابعه صبا جهاد، آتیه صبا و نیز درسطح منطقه. 3.گذر از دوره عمر سازمانی رشد سریع به دوره تکامل سازمانی (توسعه سازماندهی و نظام مندی سازمانی) 4.نهادینه سازی مدیریت کیفیت جامع در سطح فعالیت شرکت ها.
    کلید واژگان: مدیریت استراتژیک, مطالعه موردی, برنامهریزی استراتژیک, مدل مدیریت استراتژیک مبنا}
    K.M. Cyrus, M.R. Aghazade *, M. Nazari
    Generally companies represent better performance in shadow of strategic management concepts application. MABENA strategic management model is one of the models in field of strategic management. This model is an Almost appropriately hybrid model for Iranian organizations. This study aims to develop strategies (strategic planning) for Fajr-e Jahad internal transport company, based on MABENA model. In this regard, according to the mentioned model primarily the first set of MABENA model (strategic knowledge) was launched after steering committee formation for studies. Then, based on these results, providing direction-making elements was set on the agenda, Based on the strategic studies, key elements and by using IEFE pattern formulation the company’s macro strategy was achieved the company's overall strategy of maintaining and trying to keep the relative position. According to different approaches macro goals and key strategies were developed for the company and finally strategies were prioritized based on Consulting Group’s view in order to organization mission and vision realization by using QSPM method. These prioritized strategies respectively are: 1. Coordinating with Saba Jahad board of directors, Interior Ministry and Atie-Saba pension fund. 2. Penetration in Domestic (Internal) market based on subsidiaries Saba Jahad, SabaAtie, and in the local level (Middle East). 3. Passing the go-go to prime of the organizational lifecycle (organizing and systematic organization development). 4. Institutionalizing total quality management on corporate activity level.
    Keywords: Strategic Management, Case Study, Strategic Planning, MABENA Strategic Management Model}
  • حسین غفاری*، ابراهیم علی رازینی
    هدف اصلی در این تحقیق، شناسایی عوامل استراتژیک موثر در موفقیت بنگاه های کوچک و زودبازده با رویکرد کارت امتیازی متوازن از دیدگاه مدیران در این بنگاه هاست. این تحقیق کاربردی و توصیفی است داده های آن در آبان ماه و آذرماه سال هزار و سیصد و نود و چهار جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق 70 بنگاه صنعتی است. روش انتخاب نمونه آماری بصورت تصادفی ساده است و بنگاه های انتخاب شده در نمونه آماری بر اساس تعداد بنگاه های هر شهر صنعتی به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است و در مجموع 60 بنگاه مورد بررسی قرار گرفته شد. داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 35 پرسش است جمع آوری شده است. در تحلیل این داده ها از نرم افزار20 spss استفاده شده است. تحلیل این داده ها شامل آمارهای توصیفی است که به سطح تحصیلات مدیران این بنگاه ها می پردازد. در تحلیل استنباطی و آزمون سوالات این تحقیق از آزمون کالموگروف - اسمیرنوف برای نرمال بودن داده ها استفاده شده است. با توجه به نتایج آزمون کالموگروف - اسمیرنوف از آزمون دوجمله ای جهت پاسخگویی به سوال های مربوط به مولفه ها و برای بررسی سوال های مربوط به ابعاد از آزمون tتک نمونه و همچنین از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل استراتژیک استفاده شده است. در پایان با بررسی نتایج بدست آمده می توان گفت بنگاه های کوچک و زود بازده از حیث توازن در منظرهای مختلف ارزیابی متوازن در وضعیت مناسبی قرار دارند و نظر مدیران در این رابطه بیانگر توجه همگن به هر چهار منظر (بعد) اصلی در این شیوه است. ولیکن، عوامل استراتژیکی تاثیر گذاری وجود دارد که ازدید مدیران مخفی مانده و توسط مدیران بنگاه مورد کم توجهی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: بنگاه های کوچک و وزود بازده, عوامل استراتژیک, مدیریت استراتژیک, کارت امتیازی متوازن, شهرصنعتی کاوه}
    Hosein Ghaffari*, Ebrahimali Razini
    The main purpose in this research is to identify the efficient strategic factors in success of small and early return firms from manager’s point of view, with the Balance Score Cards method approach. This is an applied, descriptive and survey research. The data are collected within 2015 November and December (Aban and Azar of 1394). Statistical society contains 70 firms that are selected in simple accidental method and totally 60 firms are studied. The data of this research are gathered by the certain questionnaire containing 35 questions. SPSS version 20 is used to analysis the data. In descriptive statistics, the education of managers is analyzed. Kolmogorov-Smirnoff test is used in inferential analysis to test the questions and normality of data. According to the results of Kolmogorov-Smirnoff test, the binomial test is used to answer the questions about the components (of B.S.C) and one-sample t-test is used to investigate the dimensions of it. Also and Friedman is used to rank the strategic factors. Finally the results of this research show that, the small quick-impact firms in terms of balancing different aspects, are in good situation and in this respect the opinion of managers, show the homogenous attention to the four main aspects in this method. However there are some strategic effective factors which may not be seen or be neglected by the managers.
    Keywords: small, quick-impact firms, strategic factors, strategic management, balance score card, kaveh, zarandieh industrial town}
  • معصومه شعبانزاده گواسرایی *، سمیه علیزاده، پروانه فرزانگان

    شناخت درست و حفظ مشتریان از عوامل اثرگذار در دنیای رقابت امروز است. صنایعی چون صنعت غذا به فکر هم مسیری با بازار رقابتی نوین هستند. امروزه علومی چون داده کاوی، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت استراتژیک به صورت مکمل برای شناخت درست رفتار مشتری، بهبود C R M و افزایش درآمد، بهبودی بخش این موضوع اند. با استفاده از مفاهیم فوق، پژوهشی درخصوص داده های مربوط به یک شرکت تولیدی روغن انجام گرفته است. با استفاده از الگوریتم K-M e a n s در داده کاوی و مفاهیم R F M، خوشه های متفاوت مشتریان بررسی شد و با یافتن تعداد خوشه ی بهینه، نوع رفتار مشتری در هر خوشه با استفاده از فرایند تحلیلی چرخه ی ارزش مشتری تحلیل شد. سپس با تحلیل ماتریس رشد سهم گروه مشاوران بوستن در مدیریت استراتژیک، فرایند کار تکمیل شد. در این مسیر سعی شد راهکاری برای بهبود سیاست های شرکت و C R M ارائه شود.

    کلید واژگان: صنعت غذا, تجارت, داده کاوی, مدیریت ارتباط با مشتری, مدیریت استراتژیک}
    M. SHABANZADEH GAVASARAI *, S. ALIZADEH, P. FARZANEGAN

    Selling products and understanding customers are two in uential factors in today's competitive world. To keep up with the pace, di erent branches in industry such as food industry have decided to attract and increase their customers, products and services and consumer goods such as edible oil are no exception. Increasing brand awareness and retaining customers are two of objectives in this process. Sciences such as data mining are very helpful in understanding customer behavior. Nowadays, data mining and customer relationship management, as two complementary sciences, help to improve getting to know customers, managing customer relationship properly and increasing revenue. In this paper, a research has been carried out on the data of an edible oil producing company using the above concepts. Using K means algorithm and RFM analysis, di erent customer clusters have been studied and after calculating the optimum number of clusters, customer behavior has been examined using Customer Lifetime Value analysis and an effort has been made to provide solutions for improving customer relationship and reaching company goals. Finally, due to the similarity between recency concept and market share and also market growth to purchase cash ow or monetary, the two concepts have been combined with growth share matrix and the company in question has been analyzed from market share and growth view points and a solution to increase the two factors, which are fundamental concepts in business continuity, has been proposed.

    Keywords: food industry, business, data mining, customerrelationship management, strategic Management}
  • حسین محموداقدم
    در مطالعات مدیریت دانش و مدیریت استراتژیک ، استراتژی مدیریت دانش ، استراتژی دانش و همچنین کاربرد ایمنی مبتنی بر مدیریت استراتژیک مفاهیمی جدید و ابداعی می باشند که اغلب در پروژه های داخل کشور چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از همین رو تحقیق حاضر با هدف بررسی و تبیین ضرورت ها، کارکردها و الگوهای مربوط به این سه مفهوم و بیان تفاوت های آن ها در سازمان ها و بیان ضرورت و چگونگی کاربرد مدیریت استراتژیک در تشکیلات ایمنی و تعیین الگوی استقرار آن در چارچوب مدیریت استراتژیک می باشد. بر این اساس ابتدا مفاهیم استراتژی مدیریت دانش ، استراتژی دانش در سازمان و سپس مراحل مدیریت استراتژیک بیان شده و در مرحله بعدی عناصرمدیریت استراتژیک در تشکیلات و واحدهای ایمنی و سلامت کار ذکر می گردد. این تحقیق با روش مطالعات کتابخانه ای انجام شده و ابزار گردآوری اطلاعات در آن فیش برداری از منابع پایگاه های اطلاعاتی شبکه جهانی اینترنت، کتب و مقالات علمی فارسی و لاتین و پایان نامه های مرتبط با موضوع تحقیق بوده است. استراتژی مدیریت دانش بر مبنای دسته بندی دانش به انواع دانش آشکار (صریح) و دانش پنهان (ضمنی) تعریف می شود و استراتژی دانش بیان می کند که سازمان چه دانشی را، با چه عمقی، از چه منبعی و از چه طریقی برای پشتیبانی از برنامه استراتژیک خود بایستی کسب نماید. مطمئنا یکی از اهداف استراتژیک و مهم در صنایع ایران، ارتقای سلامت و ایمنی کارکنان و توسعه فرهنگ سلامتی و بهبود کیفیت خدمات می باشد که تشکیلات ایمنی می تواند در این زمینه خدمات فراوانی را ارایه نماید و در چارچوب مدیریت استراتژیک نقش پررنگی در برنامه های پیشگیری از صدمات و بیماری ها و حفظ سلامت کارکنان و ارتقای کیفیت زندگی شغلی ایفا نماید.
    کلید واژگان: مدیریت دانش, استراتژی دانش, مدیریت استراتژیک, ایمنی, سازمان ها}
    Hossein Mahmodaghdam
    In studies of knowledge management and strategic management, knowledge management strategy, knowledge strategy as well as safety applications based on new concepts and innovative strategic management, often in projects within the country has not been much attention.is. Accordingly, the concepts of knowledge management strategy, knowledge strategy and strategic management processes mentioned and in the next phase of strategic Nasrmdyryt in organization and work health and safety units are mentioned. This study was conducted library research methods and data collection tools where taking notes from source databases, the Internet, books and scientific papers related to Persian and Latin and thesis research. Knowledge management strategy based on category knowledge to explicit knowledge of (explicit) and tacit knowledge (tacit) knowledge strategy states that the definition and organization of knowledge, how deep, how and in what way to support resource its strategic plan to be in him.injuries and occupational diseases and protect the health of employees and improve the quality of life play.
    Keywords: Knowledge management, knowledge strategy, strategic management, safety, organizations}
  • سیدعلی بنی هاشمی، دکتر مهدی ثقفی
    مدیریت استراتژیک عبارت است از فرآیند تضمین دست یابی سازمان به فواید ناشی از به کارگیری استراتژی های سازمانی مناسب. همچنین هنر و علم فرمول بندی، اجرا و ارزیابی تصمیمات چندبعدی با تاکید بر یکپارچه سازی عوامل مدیریت، بازاریابی، امور مالی، تولید و خدمات و غیره می باشد. امروزه دانشگاه ها به عنوان سازمان هایی غیرانتفاعی همچون دیگر سازمان ها، با محیطی پیچیده و متلاطم روبرو هستند. هدایت صحیح دانشگاه نیازمند درک محیط داخلی و خارجی و اتخاذ تصمیم های راهبردی هوشمندانه می باشد. هدف از انجام این پژوهش، تدوین و ارزیابی استراتژی دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی می باشد. از این رو، با استفاده از تحلیل محیط داخلی (نقاط قوت و ضعف) و محیط خارجی (فرصت ها و تهدیدها) در دانشگاه پیام نور استان، استراتژی های دانشگاه با استفاده از مدل SWOT شناسایی گردیدند. سپس با تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، استراتژی های اخذ شده از نظر اهمیت اولویت بندی شدند. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه پیام نور استان می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه آماری مورد نظر انتخاب گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد که استراتژی ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه ها، شاهراه اصلی در موفقیت دانشگاه ها به حساب می آید، و دانشگاه ها برای موفقیت بیشتر، باید ارتباط موثرتری با صنعت برقرار نمایند. ارتباط با صنعت و جامعه در دانشگاه ها، زیربنای تحقق سایر استراتژی ها از جمله گسترش رشته های فنی و مهندسی، توسعه تحقیقات علمی دانشگاه ها و تبدیل شدن به قطب علمی در حوزه خاص می باشد.
    کلید واژگان: مدیریت استراتژیک, تجزیه و تحلیل SWOT, فرآیند تحلیل سلسله مراتبی}
    Sayyid Ali Banihashemi, Dr Mahdi Saghafi
    Strategic management is the process to ensure that the benefits arising from the use of appropriate organizational strategies, as well as the art and science of formulation, implementation and evaluation of multidimensional decisions, emphasizing the integration of management, marketing, finance, production, and Services, and so on . Todays universities such as non-profit organizations are faced with a complex environment and bubbling as other organizations. Correct guidance of university is requires an understanding of internal and external environment and take intelligent and strategic decisions. The purpose of this study was to develop and evaluate strategies PNU South Khorasan province. Thus, using the internal environment analysis (strengths and weaknesses) and external environment (opportunities and threats) in PNU province of strategies were identified using the SWOT model. The technique Analytical Hierarchy Process (AHP), been obtained strategies were prioritized in terms of importance. The study consisted of all faculty members and staff of PNU province using simple random sampling, the sample was selected. Findings show that communication strategies with industry and society at the university, the main thoroughfare in the success of universities is considered, and universities to succeed, must establish effective communication with industry. University-industry relations and community infrastructure to achieve other strategies such as expanding the field of engineering, development of scientific research in universities and become a center of excellence in specific areas.
    Keywords: Strategic Management, Analysis of SWOT, Aalytic Hierarchy Process (AHP)}
  • محمدرضا حمیدی زاده، امیرسالار محمدی، حمیدرضا طلایی*
    امروزه، در محیط پیچیده کسب و کار، داشتن اهداف و استراتژی در همه بخش های سازمانی امری ضروری است. استراتژی زنجیره تامین به عنوان مقوله ای که استراتژی را از دید چند بخشی نگاه می نماید، سازمان را در رسیدن به اهداف استراتژیک خود کمک می-نماید. با وجود مطالعاتی که در زمینه استراتژی های زنجیره تامین انجام شده است، نیاز به مطالعات عمیق تری در زمینه این مقوله احساس می شود. به همین دلیل هدف این مقاله ارائه یک مدل شایستگی جهت تدوین و کنترل استراتژی های زنجیره تامین می باشد. در پی این هدف و پس از مطالعات نظری، پنج بعد کارایی داخلی، کارایی پویا، کارایی تخصیص، پاسخ گویی و استقرار به عنوان ابعاد استراتژیک تدوین استراتژی زنجیره تامین ارائه شده و از کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزاری جهت کنترل و ارزیابی عملکرد استراتژیک زنجیره تامین استفاده شده است. در نهایت با استفاده از مدل شایستگی ارائه شده، استراتژی زنجیره تامین یک شرکت موکت بافی به عنوان سازمان مورد مطالعه تدوین شده و از کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزار کنترل استراتژی زنجیره تامین این سازمان استفاده شده است.
    کلید واژگان: مدیریت استراتژیک, مدیریت زنجیره تامین, کارت امتیازی متوازن, تحلیل سلسله مراتبی}
    Mohammad Reza Hamidizadeh, Amirsalar Mohammadi, Hamid Reza Talaie *
    In recent complex business environment, it’s necessary to have objects and strategies in all segments of organization. Supply chain strategy as a multi functional strategy can assist organizations to achieve their strategic goals. Despite of other studies in the field of supply chain strategy, yet it’s necessary to have more studies in this field. So in this article we recommend new model for formation and control of supply chain strategies. After investigating previous research’s five dimensions recognized as a supply chain strategy dimensions. They are: x-efficiency, cost efficiency, dynamic efficiency, responsiveness and robustness. then BSC (Balanced Scorecard) is used as a tool for controlling and evaluating strategic performance of supply chain. Finally by use of recommended competency model the supply chain strategy of a carpet company as a case study has been formulating and then BSC has been used as a control tool of supply chain strategy of that company.
    Keywords: Strategic Management, Supply Chain Management, Balanced Scorecard (BSC), Analytic Hierarchy Process (AHP)}
  • قاسم فرج پور خاناپشتانی، رسول نورالسناء
    موفقیت شرکت های تولیدی و خدماتی مستلزم «تعریف دقیق چشم انداز و اهداف»، «تدوین صحیح استراتژی ها»، «تدوین صحیح برنامه های عملیاتی پروژه ها و اولویت بندی آنها»، «اجرای درست برنامه ها» و «ارزیابی درست و عادلانه عملکرد و تحلیل انحرافات» و انجام اصلاحات هوشمندانه در فرآیند پنج گانه فوق می باشد. امروزه چالش اصلی مدیران ارشد سازمان ها، تدوین درست استراتژی ها و پیاده سازی صحیح آن می باشد. تجربه نشان داده است که بسیاری از استراتژی های درست تدوین شده، در مرحله عمل با شکست مواجه می شوند و از دلایل آن عدم انتقال درست استراتژی در سرتاسر سازمان و نیز محدودیت بودجه و زمان و تخصیص ناکارای منابع به انجام پروژه ها و اقداماتی است که بعضا از اولویت استراتژیک و اهمیت بالایی در جهت دستیابی به اهداف، برخوردار نیستند، اما قسمت اعظم منابع بهبود را به خود اختصاص می دهند. این مقاله، چارچوبی مبتنی SWOT1، BSC2، QFD3 و EFQM4 وStrategy Map را برای حل مشکل فوق، تشریح می کند. این چارچوب برای فرموله کردن استراتژی و پیاده سازی آن در شرکت پست جمهوری اسلامی ایران بکارگرفته شده است
    کلید واژگان: کارت امتیازی متوازن, مدل تعالی کیفیت اروپایی, گسترش فعالیت های کیفی, تحلیل SWOT, مدیریت استراتژیک, نقشه استراتژی}
    Success of manufacturing and service companies requires specific vision and mission statement, c orrect formulation of strategies and objectives, prioritization and execution of operational projects, evaluation and fair analysis of performance, and proper modification in the above five processes. One of the biggest challenges of executive managers today is the right formulation and deployment of strategies. Experience indicates that in most cases, strategies have been correctly formulated but poor execution in practice has led to failure. One of the major reasons for poor execution of projects is implementation of strategies which have low prioritization and consume a major part of resources. This paper based on SWOT, BSC, QFD, and EFQM presents an integrated framework for alleviating the above problem. This framework is used to formulate and implement strategies at the Islamic Republic of Iran postal company.
    Keywords: Balanced Scorecard, European foundation for quality management, Quality function deployment, SWOT analysis, Strategic management}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال