به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خانه تاریخی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سمیه غلامی، فرهاد آخوندی*، سید جعفر هاشمی، پائولو بی لورنسو

    شهر تبریز بر روی یک گسل تکتونیکی بزرگ و فعال واقع شده است که متعلق به سیستم پیچیده ای است و گسل آناتولی شمالی در ترکیه را به گسل البرز در ایران متصل می کند. امروزه بیش از 600 ساختمان تاریخی در تبریز شناسایی شده است که نیاز به تحلیل لرزه ای و حفاظت دارند. با توجه به عدم وجود دستورالعمل های مربوط به بناهای تاریخی، ارزیابی ایمنی لرزه ای این بناها به تاخیر افتاده است؛ بنابراین هدف اصلی این مطالعه ارزیابی ایمنی لرزه ای ساختمان های تاریخی با استفاده از دستورالعمل های ایتالیایی است و نشان می دهد که این رویکرد اساس یک ارزیابی درست بر اساس روش های علمی و محاسباتی را تایید می کند. شش بنای تاریخی مربوط به دوره قاجار، به عنوان نمونه موردی انتخاب شدند. آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های مذکور با استفاده از دو سطح ارزیابی مختلف معرفی شده در دستورالعمل های ایتالیایی در مورد میراث فرهنگی، شامل محاسبات دستی که با استفاده از روش های مکانیکی انجام می شوند و تحلیل عددی بناها که با استفاده از نرم افزار انجام می شوند، مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، کارایی و دقت روش مکانیکی ارایه شده در سطح یک در ارزیابی ایمنی لرزه ای در مقایسه با نتایج تحلیل عددی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده آسیب پذیری لرزه ای ساختمان های مورد بررسی به عنوان نمونه های انتخاب شده از میان خانه های تاریخی تبریز است. همچنین نتایج نشان می دهد که روش های ارزیابی به کار گرفته شده جایگزین یکدیگر نیستند؛ بلکه متعلق به دو سطح مختلف ارزیابی و قابل مقایسه هستند و سطح اول رویکرد محافظه کارانه ای را در نظر می گیرد.

    کلید واژگان: ارزیابی ایمنی, خانه تاریخی, ایران, دستورالعمل ایتالیایی, تحلیل غیرخطی}
    Somaye Gholami, Farhad Akhoundi*, Seyed Jafar Hashemi, Paulo Lourenço

    Tabriz is located on a large and active tectonic fault, belongs to a complex system connecting the North Anatolian Fault in Turkey to Alborz, in Iran. Today, more than 600 historical buildings have been identified in Tabriz, that need to be analyzed and conserved. Due to the lack of guidelines dealing with historical constructions, the evaluation of the seismic safety of those buildings is compromised. Therefore, the main purpose of this study is to evaluate the seismic safety of historical buildings using the Italian Guidelines, demonstrating that the approach must be scientific, rather than intuitive. Six historic masonry buildings, built in the Qajar period, were selected as demonstrative case studies. The seismic vulnerability of the buildings was investigated using Level1 (LV1) and Level3 (LV3) of the Italian Guidelines on Cultural Heritage. Furthermore, the efficiency and accuracy of the LV1 method in evaluating the seismic safety was determined by comparison with the LV3 results. The results show the seismic vulnerability of investigated buildings as a sample of the historic buildings in Tabriz. It is also concluded that LV1 and LV3 methods are not alternatives to each other but belong to two different levels of evaluation, with conservative results for the former.

    Keywords: Safety assessment, Historic house, Iran, Italian guidelines, Nonlinear analysis}
  • حسنا ورمقانی*

    محصوریت مهم ترین اصل خلق فضا، کیفیت بارز هر مکان و ابزار خلق هویت های متفاوت است. در معماری ایران توده معلول فضا و عامل دربرگیرنده و شکل دهنده آن است که مفهوم محصوریت را در خود دارد. ریزوم اصطلاحی زیست شناسی است که در جایگاه استعاره، مفاهیمی چون هزارتویی، کثرت، ارتباط، تفاوت و موقعیت میانی را در خود دارد. به این ترتیب در مطالعه ادبیات تحقیق ابتدا عناصر ایجادگر محصوریت و نیز عناصر فضای متکثر و هزارتوی ریزومیک شناسایی شده و سپس به منظور دریافت کیفیات گونه گون مرتبه بندی فضای محصور در یک ساختار شبه ریزوماتیک، جنبه های ارتباط این دو دسته مقوله با یکدیگر استنباط شده است. هدف مقاله حاضر بررسی شیوه های دستیابی به تنوعی از عرصه های محصور در سازمان فضایی خانه های تاریخی کاشان و بازتفسیر مراتب محصوریت آن هاست و به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که کدام مولفه ها در مبانی معرفت شناسی ریزوماتیک را می توان در بازتفسیر مراتب محصوریت ساختار هزارتوی خانه های تاریخی کاشان مورداستفاده قرار داد؟ کدام رویکردهای کالبدی/فضایی و به چه شکل در مرتبه بندی محصوریت ساختار خانه های تاریخی کاشان نقش داشته است؟ روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و استدلال منطقی؛ روش گردآوری داده ها کتابخانه ای و هم چنین برداشت میدانی و ابزار تجزیه وتحلیل داده ها نرم افزارهای دپت مپ و ای گراف بوده است. خانه عامری ها به عنوان بزرگ ترین خانه تاریخی کاشان با عرصه های متعدد درون گرا به عنوان نمونه مطالعه انتخاب شده و در راه بازتفسیر محصوریت با توجه به ساختار هزارتویی این خانه، مولفه های سازگار در مبانی معرفت شناختی ریزوماتیک به جهت قابلیت انطباق با این گونه ساختار به کار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که رویکردهای کالبدی/فضایی متعدد در تطابق با کالبد فضای ریزومی شامل قلمروزدایی و بازقلمروسازی، سیالیت، انعطاف پذیری، تفاوت و ناهمسانی، کثرت فضاها و مسیرها و قرار داشتن در میانه و بینابین در ایجاد محصوریت و نیز تنوع و تعدد درجات محصوریت موثر بوده اند.

    کلید واژگان: محصوریت, خانه تاریخی, کاشان, ریزوماتیک, ژیل دلوز}
    Hosna Varmaghani *
    Background and Objectives

    Enclosure serves as a fundamental principle in shaping spatial identities, defining the unique character of a place. In Iranian architecture, mass is not just a physical element but also a concept that molds and encapsulates space, embodying the notion of enclosure. The term “rhizome” is a biological term, as a metaphor, contains concepts such as labyrinth, multiplicity, connection, difference and intermediate position. In this way, the elements that create confinement, as well as the elements of multiple space and rhizomic labyrinth, are identified in the literature review, and then, in order to obtain the different qualities of the classification of the enclosed space in a quasi-rhizomatic structure, the aspects of the relationship between these two categories have been deduced. The purpose of this article is to investigate the methods of achieving a variety of enclosed areas in the spatial organization of Kashan historical houses and to reinterpret the degrees of their enclosure. Key questions include how elements of rhizomatic epistemology can inform the reinterpretation of enclosure levels within Kashan’s historical houses and which physical and spatial approaches have contributed to classifying their enclosure structures.”?

    Methods

    “The research employed a descriptive, analytical, and logical reasoning approach. Data collection involved both library research and fieldwork, with Depthmap and Agraph software utilized for data analysis. First, the definitions of spatial enclosure in the field of architecture and rhizome theory in the field of philosophy were studied. In this way, the factors of creating enclosure and characteristics of thinking and rhizomic space were extracted. Then, multiple rhizomic spatial indices were categorized in four sections and similar and overlapping indices were placed in one category. These four categories were analyzed through space analysis software (Depthmap-Agraph) in architectural configuration. As the largest historical house of Kashan with many introverted areas, Ameriha House was chosen as a case study and in the way of reinterpreting the enclosure according to the labyrinth structure of this house, compatible components in rhizomatic epistemological foundations have been used , aligning with its unique architectural style.

    Findings

    In order to analyze and interpret the enclosure based on the aforementioned theory and considering the spatial nature of the rhizomial logic and also the existence of categories such as connection, connection, difference and continuity, the indicators of the space syntax theory were used to analyze the study sample of the historical houses of Kashan. In this order, it is argued that the indicators of space difference, space traffic and isovist, connection and number of space and interlinking in the theory of space syntax in connection with the indicators mentioned in the rhizome theory can be used in the reinterpretation of the degrees of enclosure of the labyrinth structure of the historical houses of Kashan. To be more precise, the sub-categories of space dissimilarity/heterogeneity/difference with the help of space difference index, the sub-categories of spatial diversity/unsimilar continuity with the help of spatial traffic index and isovist, the sub-category of abundance of areas/connections with the help of two syntactic indicators of connection and the number of spaces and the sub-category of the set of coherent links and Multicore can be analyzed and measured with the help of integration index. The simulation of the movement in the spatial arrangement of Ameri House shows that the character of fluidity, continuous changes and new orientations has been expressed by creating frequent thresholds and establishing intermediate and in-between areas. The crucial principle of rhizomatic space lies in its establishment amidst and between elements. The physical manifestation of these characteristics becomes evident through the simulation of movement and vision within the layout of the Ameri House. Also, dissimilarity in the level, shape, number of connections, type of spaces and flexibility of configuration leads to the logic of difference in rhizome theory. The physical/spatial approaches mentioned in the rhizomatic and integrated relationship with each other enrich the levels of enclosure in the spatial structure of the Ameri House in Kashan.

    Conclusion

    The results of the research show that multiple physical/spatial approaches in accordance with the body of the rhizome space include de-territorialization and re-territorialization, fluidity, flexibility, difference and heterogeneity, multiplicity of spaces and paths and being in the middle and in-between have been effective in creating enclosure as well as diversity and multiple degrees of enclosure. The rhizome approach of multitude and multiplicity of spaces and paths in the three domains of border, threshold and territory has led to the difference and diversity of the extent and manner of spatial enclosure. In such a way that the inside/outside boundaries (entrances), the spaces between the yards (thresholds) and the area, the shape and various openings of the 9 yards (realms) have provided very different states of visual and physical access limits. Spatialization and arenaization of the house in Kashan has formed a set of coherent and multi-core links through reterritorialization and decentralization of arenas. In the sense that many courtyards with different numbers of connections to the peripheral areas of the territories have led to decentralization and formation of multiple cores, and the expansion of these areas in many directions has led to fold logic, divergent and horizontal thinking.

    Keywords: Enclosure, Historic house, Kashan, Rhizomatic, Gilles Deleuze}
  • سمیه غلامی، فرهاد آخوندی*

    هر ساله چندین بنای تاریخی به دلیل بلایای طبیعی از جمله زلزله در معرض خطر آسیب قرار می گیرند. حیاتی ترین اقدام قبل از تقویت و مرمت بناهای تاریخی، ارزیابی ایمنی لرزه ای آن ها جهت شناسایی ضعف های موجود است. ایتالیا از اولین کشور هایی است که به منظور ارزیابی بناهای تاریخی دستورالعملی اختصاصی تحت عنوان «دستورالعمل های ایتالیا جهت ارزیابی و کاهش خطر لرزه ای» (DPCM) منتشر کرده است. این دستورالعمل شامل سه سطح ارزیابی است و همچنین برای سه دسته از بناهای مختلف کاربرد دارد. نتایج محاسبات دستی این دستورالعمل (سطح اول) در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند وضعیت کلی بنا را جهت انجام فعالیت های مرمتی نشان دهد. در کشور ما ایران، چنین دستورالعملی درخصوص بناهای تاریخی موجود نیست، بنابراین در این مطالعه پژوهشی جهت اعلام نیاز به توسعه ی دستورالعملی جهت ارزیابی بناهای تاریخی در ایران، وضعیت ایمنی خانه تاریخی علی مسیو شهر تبریز در حالت حد نهایی (SLU)و حالت حد آسیب پذیری (SLD) بر اساس محاسبات دستی و محاسبات عددی پیشنهاد شده در دستورالعمل DPCM ایتالیا مورد بررسی قرار گرفت. آنالیز پوش آور بنا (مدل سازی عددی) بر اساس مدل سازی سه بعدی به روش قاب معادل در نرم افزار 3MURI.13 انجام شد. براساس یافته های حاصل از هر دو سطح ارزیابی، مقایسه بین نتایج به دست آمده انجام شد. در نتیجه، داده های حاصله از هر دو سطح ارزیابی خانه تاریخی علی مسیو نشان داد که این بنا در حالت حد نهایی ایمن نمی باشد، اما در حالت حد آسیب پذیری ایمنی مناسبی را نشان می دهد. علاوه بر این، نکته قابل توجه نتایج به دست آمده این بود که محاسبات دستی ارایه شده در دستورالعمل ایتالیا محافظه کارانه تر عمل می کند به دلیل این که مقدار شاخص ایمنی و مقاومت برشی بناها را کم تر از مقادیر به دست آمده از محاسبات عددی ارایه می دهد. اما این نکته قابل ذکر است که روشی مفید و کاربردی پیش از انجام فعالیت های مرمتی است.

    کلید واژگان: ایمنی لرزه ای, خانه تاریخی, DPCM, خانه علی مسیو}
    Somaye Gholami, Farhad Akhoundi *

    Every year, a large number of historical monuments are damaged by natural disasters, including earthquakes. The most important step before strengthening and restoring these buildings is to assess their safety to identify weaknesses. Italy is one of the first countries to issue a special guide entitled "Italian Guidelines for Evaluation and Mitigation of Seismic risk to Cultural Heritage" ( DPCM) with the aim of assessing monuments. This guideline includes three levels of assessment and involve three different categories of buildings. The results of manual calculations of this instruction (first level) in the shortest possible time can show the general condition of the building to perform restoration activities. In our country, there is no such instruction regarding historical monuments, so in this research study, the safety status of Ali Monsieur historical house in Tabriz in the Ultimate limit state (SLU) and limit state of damage (SLD) based on manual and numerical calculations proposed in the Italian DPCM guideline. Push Over analysis of building (numerical calculation) was performed in 3Muri.13 software. Based on the findings of both levels of evaluation, comparisons between the results was done. As a result, data from both levels of assessment of the Ali Monsieur Historical House indicated that the building was not safe in the ultimate limit state, but showed adequate safety in the limit state of damage. In addition, the remarkable point of the results was that the manual calculations presented in the Italian guidelines are more conservative because they provide the value of the building safety index and shear strength less than the values obtained from the numerical calculations. But it is worth noting that it is a useful and practical method before performing restoration activities.

    Keywords: Seismic Safety, Historical house, DPCM, Ali Monsieur House}
  • حسین پورمهدی قایم مقامی*

    خانه محمداسماعیل تاجر شیرازی از خانه های تاریخی واقع در بافت قدیم شهر یزد در محله گلچینان است. برای شناخت روایت آن، از روش تحقیق تفسیری-تاریخی برای قبل از دوران معاصر، و از تحقیق کیفی برای دوران معاصر بهره گرفته شده است. شگردهای به کاررفته در جمع آوری داده ها و قراین شامل رجوع به اسناد چاپ شده / نشده، زندگینامه های خودنوشت، عکس ها، اسناد شخصی و مکاتبات، مصاحبه با افراد مسن مطلع، همچنین عناصر بنای موجود و بناهای مشابه در همسایگی های آن است. علاوه بر اسناد و مکتوبات از اعتبار تجربه زیسته ساکنان و کاربران آن نیز در رسیدن به روایت استفاده شده است.نتایج مطالعه حاضر حکایت از آن دارد که وجه تسمیه خانه متاثر از نام خانوادگی اولین مالک آن، سرسلسله خاندان مرتاض و بانی آن است که در گذشته برای سکونت خانواده ایشان مورد استفاده قرار می گرفت. این خانه شامل دو حیاط بزرگ و کوچک و دارای یک بادگیر است. حیاط کوچک هسته قدیم تر خانه و بر اساس شواهد، منتسب به دوران صفویه و زندیه و در دو جبهه ساخت دارد و دارای یک گودال باغچه در درون خود است. حیاط بزرگ دارای قدمت قاجاری است و دارای چهار جبهه ساخت در طبقات دورتادور حیاط و یک طبقه زیرزمین است. از آنجا که خانه در بستر خاک دج و زمین گودی نسبت به همسایه ها استقرار دارد، در اغلب بخش های زیرزمینی خانه از راهبرد دستکند استفاده شده است. در گذشته هر دو حیاط خانه تاجر شیرازی به عنوان اندرونی بوده و بیرونی خانه که مدت هاست از آن جدا شده و با نام خانه شفیع پور شناخته می شود برای پذیرایی از مهمانان، به ویژه مهمانان خارجی، محمداسماعیل در جریان تجارت ایشان مورد استفاده بوده است. در اثر سکونت خانواده های متعدد در این خانه و تغییر کاربری هایی همچون دبستان و خوابگاه پسران، مداخلاتی در حدود 50 سال گذشته انجام شده اما در مرمت اخیر که از سال 1391 آغاز شد به تدریج چهره بنا که دارای قدمت صفوی-زندی-قاجاری است از الحاقات زدوده و بخش هایی مقاوم سازی و مرمت و بخش هایی همچون حیاط کوچک احیا شده اند.

    کلید واژگان: خانه تاریخی, دوره صفویه-زندیه-قاجاریه, محله گلچینان, بافت یزد}
  • بررسی عناصر معماری داخلی در خانه های دوره قاجار (نمونه موردی: خانه داروغه مشهد)
    سیده مریم مجتبوی*

    با وجود سابقه درخشان هنرمندان و معماران ایرانی در طراحی و ساخت کاربری های مختلف، خانه هایی که هم اکنون در آن زندگی می کنیم با اینکه از نظر عملکرد «کاربردی»، از نظر بصری «زیبا» و به لحاظ تزیینات «غنی» هستند، اما هیچ نشانی از پیشینه و سابقه تاریخی و درخشان معماری ایرانی ندارند. آنچه اغلب مشاهده می شود، تقلیدی ناآگاهانه از معماری مدرن غربی است که حاصل آن، ظهور شهرها و خانه های بی هویت می باشد. خانه های تاریخی به عنوان بناهایی با معماری و تزیینات کاملا ایرانی، می توانند الهام بخش طراحان برای طراحی و خلق فضاهای باهویت باشند. عصر قاجار را شاید بتوان عصر تغییرات مهم و اساسی در جامعه ایران نامید. نقطه اوج معماری دوره قاجار، در معماری خانه ها تجلی یافته است. از این رو بررسی عناصر معماری در خانه های تاریخی این دوره ضروری است. هدف اصلی در این مقاله، شناخت عناصر شاخص معماری و بررسی آن ها در دوره قاجار و خانه تاریخی داروغه، به عنوان نمونه موردی می باشد. لذا جهت دستیابی به این هدف، سوالات ذیل مطرح می گردد: - عناصر شاخص در معماری فضای مسکونی کدامند؟ - ویژگی این عناصر در دوره تاریخی قاجار چه بوده است؟ و این عناصر در خانه تاریخی داروغه به چه شکل نمودار شده است؟ نوع پژوهش بر اساس هدف، بنیادی بوده و بر اساس ماهیت و روش، تاریخی، توصیفی می باشد و هم چنین در این پژوهش گردآوری مطالب به روش ترکیبی کتابخانه ای میدانی انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد، عناصر شاخص معماری فضای مسکونی شامل نور، بافت و مصالح، هندسه، فرم، دید و منظر، فضا و رنگ و تزیینات می-باشند و هر کدام از این عناصر در دوره قاجار و خانه داروغه به طور منحصر به فرد در فضا تاثیر می گذارند، لذا با شناخت این عناصر می توان آن ها را در خانه های معاصر به کار گرفت و هویت از دست رفته را برگرداند.

    کلید واژگان: عناصر معماری داخلی, دوره قاجار, خانه تاریخی, خانه داروغه}
    A Study of Interior Architectural Elements in Qajar Period Houses (Case Study: Mashhad Daroogheh House)
    Seyedeh Maryam Mojtabavi *

    Despite the excellent records of past Iranian artists and architects creating and designing different building types, the houses in which we live today bear no mark of the remarkable history and background of Iranian architecture; however, they may be “functional” in terms of use, “beautiful” in terms of visual appearance, and “rich” in terms of ornaments. Commonly, these houses are based on the unknowing imitation of modern western architecture resulting in the cities and houses which lack identity. Considered as buildings with completely Iranian architecture and ornaments, historical houses could inspire the designers in the design and creation of the spaces with a strong identity. The Qajar period could be called the age of substantial changes in Iranian society. The top architectural works of this age have emerged in the form of Houses. Therefore, it is of great importance to investigate the architectural elements of the houses created in this age. The main purpose of this study is to identify the significant architectural elements and study them in the Qajar period and the historical house of Daroogheh as the case study. This study is basic in terms of purpose and historical-descriptive in terms of essence and method. Furthermore, the data are collected by mixing the library and field study methods. The findings indicate that the significant architectural elements of residential spaces are light, texture, materials, geometry, form, view and landscape, space, and color and ornaments, and each one of these elements have specifically contributed to the architecture of the Qajar period and the house of Daroogheh; thus, by knowing about these elements, they could be used in the contemporary houses so that the lost identity will be brought back.

    Keywords: Interior architecture elements, Qajar Period, Historical house, House of Daroogheh}
  • آزاده آقالطیفی *

    در روزگاری زندگی می‌کنیم که تغییر جزء جدایی‌ناپذیر آن است. این تغییرات، گاه درپی ویژگی‌های بارز معماری شهر یا محله است و گاه هویتی نو را فراهم‌می‌کند. ولی همه‌جا به‌اندازه خانه‌، یعنی‌همان فضای زندگی، تغییر نکرده و چون خانه مفهومی‌ تجربی و انتزاعی از زمان‌و مکان است؛ بدین‌ترتیب می‌تواند نسبت گذشته‌وحال ساکنان را بهتر روشن کند. مساله اصلی این نوشتار، کشف ویژگی‌های بارز معماری خانه‌های تاریخی و قیاس آن با ویژگی‌های خانه‌های معاصر در شهری است که نه‌تنها معماری متمایز دارد؛ بلکه سیمای شهری آن متاثر از تغییرات بافت مسکونی معاصر، متحول شده است. از این رو پژوهش حاضر جستجوی نسبت حال و گذشته در خانه‌های سنندج را مدنظر دارد. پرسش‌های اصلی این پژوهش چیستی ویژگی‌های خانه‌های‌تاریخی‌سنندج و چگونگی تحولات در خانه‌های‌معاصر آن بوده است و ازاین‌رو هدف این مقاله را می‌توان یافتن نسبت تغییرات خانه‌های معاصر و تاریخی سنندج دانست. این پژوهش با رویکردی کیفی، در دو دسته خانه‌های سنتی و معاصر و در سه سطح تحلیل مبتنی‌بر تاثیر ویژگی‌های کلی شهر بر خانه‌ها، قیاس بین کالبد به روش تحلیلی- توصیفی و تحلیل مبتنی‌بر تطابق فرهنگ زیست و معماری، به‌روش تحلیل‌محتوای مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختاریافته، به‌انجام رسیده است. نتایج نشانگر آن‌است که اصلی‌ترین وجوه تمایز خانه‌های تاریخی سنندج، نحوه ارتباط‌با طبیعت، اهمیت فضای نیم‌باز، توجه به منظرگاه بیرونی درعین حفظ محرمیت و وجود مرتبه‌بندی در کل‌وجزء فضاها است. این ویژگی‌ها در خانه‌های معاصر به‌طوریکسان تداوم نیافته‌است. به‌واسطه تغییر الگوی مسکن و کاهش نقش حیاط، ارتباط‌با طبیعت دستخوش تغییرشده‌است؛ فضای نیم‌باز تا نمونه‌های میانی معاصر بر قوت خود باقی‌است ولی در نمونه‌های پس‌از دهه50 شمسی، اهمیت پیشین را ندارد؛ نخست از جنبه زیستی وبعد ازنظر کمی و کیفی جایگاه خود را ازدست‌داده‌است. در دو ویژگی‌دیگر توجه به منظرگاه خارجی و مرتبه‌بندی فضایی، تغییرات غیرقابل‌بازگشتی رخ‌داده‌است. بدین‌ترتیب درپس برهم‌خوردن انسجام شهری، تحولات‌رخ‌داده در فضای‌خانگی نیز نشان‌از گسستگی از معماری بومی دراین شهر داشته‌است.

    کلید واژگان: خانه, مسکن, تحولات معاصر, خانه تاریخی, سنندج}
    Azadeh Aghalatifi *

    We live in an era which the change is a main part of it, and this is due to the successive developments in architecture. But everything in a city is not equally affected by changes, and home, the place that is more closely associated with human life, has undergone a lot of change. The present paper attempts to focus on historic and contemporary homes of Sanandaj, offering a reading that goes beyond the physical and into local living culture. The research adopts a qualitative approach on three levels: an analysis of the town’s general characteristics and its effects on houses, as well as an analytic-descriptive comparison between some examples, and finally an analysis based on compatibilities of local living culture and architecture through deep, semi-structured interviews. The results show that the main distinct features of Sanandaj homes are their relation with nature, the attention paid to exterior views whilst keeping privacy, the importance of the semi-opened space in them and the spatial hierarchies. However, the continuity of these features in the contemporary homes is vague. Thus, it can be claimed that changes in the city and the external form of buildings in one hand and interior space, in the other hand, indicate a lack of dependence of contemporary home on traditional architecture.

    Keywords: Home, House, Historical Home, Contemporary Evolution, Sanandaj}
  • حسنا ورمقانی

    پیکره هر اثر معماری را شاخه هایی خاص موجودیت می بخشند که نحوه سازمان یافتگی و آمیختگی این شاخه ها بر روابط خاصی که میان فضاهای اصلی و فرعی داخل بنا جاری می شوند، اثرگذاری دارند. شاخه آمیختگی یا مولفه ترکیبی، بخش یا جز تعیین کننده در موجودیتی مادی یا معنوی است که دربرگیرنده تمامی موجودیت های فیزیکی یا کالبدی بنا، محیط آن و نیز مفهوم هایی است که به تعیین هویت اجتماعی بنا راه می برند و بررسی آن در محفلی تحلیلی، راه و روال شناخت فضای معماری است. از جمله عناصر و اجزای ساختاری خانه ایرانی، حیاط است که در ساختار فضایی مسکن از جایگاه و ضرورت ویژه ای برخوردار بوده و از جنبه های اقلیمی، عملکردی، مناسبات فرهنگی و اجتماعی حایز اهمیت فراوانی بوده است. همچنین بخش زیادی از عملکردهای خانه متاثر از آن است. پژوهش حاضر با کاربرد روش توصیفی تحلیلی، تفسیری تاریخی و پدیدارشناسانه و با تکیه بر شواهد و قراین تاریخی، به بررسی ویژگی ها و ابعاد شاخه های آمیختگی در حیاط خانه سنتی می پردازد، هویت فردی-جمعی آن را استدلال می نماید و در این میان، خانه های تاریخی ایران مرکزی در عصر قاجار و صفوی را مورد بررسی قرار می دهد. به علاوه چهار خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار در شهرهای یزد و کاشان انتخاب شده اند تا با مشاهدات میدانی و بررسی های کتابخانه ای سوالات پژوهش پاسخی مصداقی پیدا کنند. سوالات تحقیق مطرح می کنند که؛ هریک از شاخه های آمیختگی در حیاط خانه های تاریخی دارای چه ویژگی ها و ابعادی است؟ و چگونه می توان هویت فردی-جمعی حیاط خانه سنتی را بر اساس شواهد و قراین تاریخی استدلال نمود؟ یافته های تحقیق نشان می دهند شاخه آمیختگی کالبدی ضمن پاسخگویی به نیازهای کارکردی، پدیدآورنده سایر شاخه های آمیختگی فرهنگی، اجتماعی، آیینی، طبیعی و تفریح و لذت است که از طریق شکل دادن به قلمروهای مشترک یا منفرد و مجزا، امکان انجام کارکردهای متنوع را فراهم نموده و به پدیداری هویت فردی-جمعی حیاط خانه سنتی انجامیده است.

    کلید واژگان: شاخه های آمیختگی, حیاط, خانه تاریخی, ایران مرکزی, قاجار, صفوی}
  • ارسلان آزادی فر، علی عمرانی پور*، مصطفی مسعودی نژاد، محسن وفامهر
    معماری تاریخی ایران دارای روش هایی ارزشمند در بهره گیری از نور طبیعی در بناها است که یکی از این روش ها، استفاده از حیاط مرکزی در ساختار معماری می باشد. بنابراین نیاز است که خصوصیات موثر بر بهره مندی بنا از نورطبیعی، از قبیل هندسه و تناسبات مورد بازشناسی قرار گیرد. مقاله حاضر در رویکردی کمی و با روش پژوهش تشریحی (تبیینی) با بیان اصول و قواعد هندسی و تناسباتی مرتبط با حیاط مرکزی مانند «شکل هندسی، طول، عرض، ارتفاع و نسبت های ویژه R_1=محیط/ارتفاع و R_2=عرض/طول، SAR=عرض/ارتفاع، مرز آسمان و زاویه دیده شدن آسمان نسبت به بازشو و تاثیر آن ها بر عملکرد نوری»، ساختاری مقایسه ای را برای ارزیابی حیاط مرکزی در نمونه های موردی شکل می دهد. یافته ها نشان می دهد هندسه غالب حیاط ها، مستطیل و مربع با پخ در گوشه ها است؛ مقادیر تناسباتی R_1 و R_2 از کمینه پیشنهادی برای نورگیری مناسب فضاها بیشتر هستند؛ مرز دیده شدن آسمان در اغلب موارد از عمق فضاها بیشتر بوده، همچنین SAR و زاویه دید بازشوها به آسمان، متناسب با عملکرد فضاها است. در نتیجه، در خانه های کاشان، تامین نور فضاها نسبت به عملکرد اقلیمی آن، از اولویت بیشتری برخوردار بوده و فضاهای مجاور حیاط در بیشتر روز از روشنایی طبیعی و تقریبا یکنواختی با عمق نفوذ نور مناسب بهره مند هستند. ازسویی، حیاط ها قادر به تامین ضریب نور روز بیشتر از 1.53 برای فضاهای مجاور هستند که بیانگر تبعیت هندسه، تناسبات و مقیاس فضایی آن در راستای نورگیری مناسب برای این خانه ها است.
    کلید واژگان: هندسه, نور, حیاط مرکزی, خانه تاریخی, کاشان}
    Arsalan Azadifar, Ali Omranipour *, Mostafa Masoudinezhad, Mohsen Vafamehr
    In the central yard of historic houses of Kashan, geometry and proportions are the most important factors in providing light to adjacent spaces. To measure the optical performance of these yards it is necessary to know its geometrical properties. The article by the method with expression of geometric and proportional principles and rules related to the central yard in the use of daylight spaces, proportional to its performance in the selected sample. Factors such as geometric shape, length, width, height and specific ratios R_1= ambient / height and R_2= width / length or (PAR), SAR = width / height, sky boundary and angle of view of the sky relative to the pop-up and its effect They are based on the optical performance of the yard. The results show that the dominant geometry of yards, rectangles and squares is with corners Proportional values R1, R2 exceed the suggested minimum for proper illumination of space; Also, the SAR and the viewing angle of the openings to the sky are proportional to the performance of the spaces and the need for their lighting. As a result, in Kashan homes, light is given higher priority than its climatic function, and adjacent central yards enjoy natural daylight and almost uniformity with adequate light penetration for most of the day. Yards are able to provide a daylight factor of more than 1.5-3 for adjacent spaces, which indicates the compliance of its geometry, proportions and spatial scale in order to provide adequate lighting for these houses.
    Keywords: Geometry, central yard, Day light, Historic house, Kashan}
  • محمدحسن طالبیان، افسانه سلطانی*

    این پژوهش به دنبال شناخت جزییات ساخت سنتی در سقف های تیرپوش چوبی تخت و دسته بندی گونه شناسانه این سقف ها در خانه های تاریخی شیراز و تشخیص فضا هایی است که هریک از گونه ها در آن کاربرد دارد. دستیابی به این شناخت علاوه بر توسعه دانش فنی، مبنای قابل اتکایی نیز برای کمک به مرمت اصولی تر بنا های تاریخی ایجاد می کند. همچنین شناخت چوب و جزییات اجرایی آن به عنوان یک مصالح طبیعی مناسب به لحاظ همخوانی با بقیه اجزا و مصالح در بنا های تاریخی، و همچنین پایداری زیست محیطی آن دارای اهمیت است. این پژوهش گونه شناسانه، پژوهشی کیفی از نوع مطالعه موردی است که برای اولین بار از طریق برداشت میدانی مستقیم و ترسیم جزییات سقف بنا های نمونه موردی انجام یافته و اطلاعات حاصل از نمونه ها از دو جنبه جزییات ساخت و همچنین فضا های کاربرد آن ها مقایسه و تحلیل شده است. در نهایت یافته های این پژوهش، پوشش تیر چوبی تخت در سقف های شیراز را به لحاظ جزییات ساخت به دو گونه کلی عریان یا با پوشش زیرین تقسیم می کند. گونه اول یعنی سقف های عریان شامل دو گونه است: سقف های ساده که بیشتر در راهرو ها و گاه در اتاق ها استفاده می شوند و سقف هایی که در آن ها تیر باربر، نقش تزیینی را هم ایفا می کند. گونه سقف باربر دارای تزیینات، از فاخرترین انواع سقف است و در تالار آینه یا اتاق اصلی خانه کاربرد دارد. در سقف های گونه دوم، پوشش زیرین می تواند از گچ، مشبک چوبی، یا تخته کوبی چوبی باشد. گونه با پوشش گچ غالبا ساده بوده و در راهرو ها استفاده می شود و به ندرت تزیینات دارد. گونه چوبی مشبک یا تخته کوبی نیز چنانچه تزیینات داشته باشند، در تالار ها و اتاق های سه یا پنج دری استفاده شده اند و نوع ساده آن ها در اتاق های دیگر خانه و گاهی در راهرو ها کاربرد دارد.

    کلید واژگان: سقف چوبی, شیراز, خانه تاریخی, جزئیات}
    MohammadHasan Talebian, Afsaneh Soltani*

    This research presents the traditional construction details of flat wood beam ceilings and a typology of such ceilings in Shiraz historical houses, as well as the spaces that each type is used in. In addition to the development of technical knowledge, this study would also contribute to the systematic conservation of historical buildings. Moreover, recognition of wood as a natural material and its harmony with other construction elements and materials in historical buildings, as well as its environmental sustainability is important. This typological research uses a qualitative case study methodology through direct field survey and drawing the details of the ceilings in case houses. The collected data is then compared and analyzed regarding construction details and the spaces where each type is used. The findings show two major types for flat wood beam ceilings in Shiraz historical houses: “exposed” and “dropped” ceilings. The first type has two sub-types: simple ceilings, which are mostly used in corridors and sometimes in rooms; and ceilings in which load-bearing beams boast outstanding decorations and are mainly used in the major mirror halls or the main room of the house. In the second type of ceilings, the underneath coverage can be of gypsum plaster, wooden lattices, or wood lining. The gypsum type is rarely decorated, and therefore is used in corridors. The decorative lattice or lining types are used in the main hall or the seh-dari and panj-dari rooms, and if simple, are used in other rooms of the house and sometimes in corridors.

    Keywords: wood beam ceilings, Shiraz, historical houses, details}
  • ارسلان آزادی فر، علی عمرانی پور*، مصطفی مسعودی نژاد، محسن وفامهر

    یکی از دستاوردهای معماری تاریخی کاشان استفاده از نورگیرهای سقفی در خانه های تاریخی این مناطق بوده است. پژوهش ها نشان داده کیفیت و عملکرد این نورگیرها به عواملی مانند نوع آن، فاصله از دیگر بازشوها، اندازه و مصالح، زاویه انسداد، مساحت روشنایی ایجاد شده، تعداد و میزان بهره وری آن ها وابسته است. لذا برای ارزیابی تاثیر عملکرد این نورگیرها بر معماری خانه های تاریخی کاشان، باید تمامی موارد فوق مورد ارزیابی قرار گیرند. پژوهش حاضر با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و میدانی به تحلیل تاثیر عملکرد نورگیرهای سقفی بر معماری خانه بروجردی ها به عنوان نمونه انتخابی می پردازد. نتایج نشان می دهد که عملکرد نورگیرها از طریق تعداد، اندازه و مساحت فضای روشن شده توسط آن بر تناسبات معماری موثر بوده است. همچنین ساختار سه جزیی نورگیرها هندسه و فرم معماری فضاهای مرتبط را مشخص می کرده و رسمی بندی جزیی از ساختار نورگیرهای سقفی در کاشان بوده که راه حلی برای هدایت نور به درون بنا بوده است؛ همچنین فاصله نورگیرها از یکدیگر نشان می دهد که مقیاس و ابعاد فضا در ارتباط با آن ها شکل گرفته است و ضریب بهره وری 50 درصدی نورگیرها نشان از عملکرد قابل قبول و انتخاب درست مصالح آن ها در تامین نور بنا دارد.

    کلید واژگان: نورگیر سقفی, خانه تاریخی, کاشان, معماری}
    Arsalan Azadifar, Ali Omranipour*, Mostafa Masoudinezhad, Mohsen Vafamehr

    One of Kashanchr('39')s historical architectural achievements has been the use of skylights in historic houses. Research has shown that these skylightschr('39') quality and performance are related to factors such as their type, distance from other openings, size, and materials, cut-off Angle, area of illumination created, number, and amount of their efficiency. The article used these factors for evaluating the impact of these skylightschr('39') performance. The present study, based on library and field studies, analyzes the effect of skylightschr('39') performance on the architecture of the house of Boroujerdi as a selected example. The results show that skylightschr('39') performance has been influential on architectural proportions through the number, size, and area of the space illuminated by it. Also, the three-component structure of skylights determined the geometry and architectural form of related spaces, and formalization was a part of the design of skylights in Kashan, which was a solution to direct light into the building; Also; the distance of the skylights from each other shows that the scale and dimensions of the space have been formed in relation to them and the efficiency factor of 50% of the skylights shows the acceptable performance and correct choice of their materials in providing light.

    Keywords: Ceiling skylight, historic house, Kashan, architecture}
  • علی اکبر حیدری*، پریسا محمد حسینی

    رابطه میان فرهنگ و شکل محیط مصنوع موضوعی است که پژوهش های زیادی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. مظاهر فرهنگی که بیان های فرهنگ هستند، به اشکال مختلفی در ساختار محیط متجسم می گردند. شیوه زندگی و نظام های فعالیت منتج از آن نیز آشکارترین این مولفه ها هستند که در ساختارهای معماری قابل بازیابی می باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر این مولفه ها در ساختار کالبدی خانه است. بر همین اساس پژوهش حاضر با انتخاب خانه نقشینه از دوره قاجار در شهر تبریز به عنوان نمونه موردی، سعی در تحلیل چگونگی نمود مولفه های فرهنگ در ساختار معماری این خانه دارد. در جریان فرایند تحقیق ابتدا با استناد به مصاحبه های انجام گرفته از بازماندگان، فهرستی از الگوهای فعالیتی و رفتارهای جاری در خانه استخراج گردید. سپس فضاهای موجود در خانه بر اساس نظام های فعالیتی جاری در آنها به صورت جز به جز مورد تحلیل قرار گرفت و در نهایت کلیت خانه بر اساس نظام فرهنگی حاکم بر جامعه آن روز تدوین گردید. راهبرد مورد استفاده در این پژوهش کیفی و روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی-تاریخی است. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات اسنادی و میدانی و نیز انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با بازماندگان صاحبان خانه بود. نتایج تحقیق حاکی از آن است که آنچه در ارتباط با فرهنگ و محیط در خانه نقشینه وجود دارد، حاصل همسازی چهار عامل فضا، زمان، معنی، و ارتباطات با یکدیگر و نیز با نظام فعالیت های موجود در خانه است. در این خانه سازماندهی فضا و زمان با سطوح مختلف ارتباطات اجتماعی هم خوانی دارد. در این ارتباط عامل معنی نیز نقش هدایت گر جنبه های دیگر را دارد. دبه عبارتی دیگر می توان چنین عنوان نمود که مجموعه خانه نقشینه ترکیبی همگن از معانی عرفی، اعتقادی، زیستی، اجتماعی و... است که ظهور و بروز آنها در نظام های فعالیت و به تبع در فضاها و نظام کالبدی خانه شکل می گیرد.

    کلید واژگان: فرهنگ, محیط مصنوع, خانه تاریخی, تبریز, راپاپورت}
    Aliakbar Heidari *, Parisa Mohammad Hosseini

    Relation between culture and environment of setting is a subject that many researches focused on, in the entire world. In this vein, Amos Rapaport known as pioneer that he focused on the home. Moreover, he investigates the effective cultural element on formation of space setting specially, in vernacular instance. He has created a three step approach including: separation, analysis, and combination. Based on this approach, first cultural related factors at home separated to smaller elements, second these components are analyzed one by one, and finally they are combining and describe in general view about this subject. So, by selecting the Naghshine house form the Ghajar era, this paper aim to use this process. In the research process flow, first based on citation interview are done and the list of current behavior instance are extracted. Then, based on current behavior setting, existing spaces at home are analyzed part by part. Finally, home generality are described based on cultural setting. In this paper we use qualitative approach and the research methodology done based on historical- descriptive way. Data collection was done based on documental and field study and semi-structure interview with survivor owners of home. The results indicated that correlation between culture and environment in Naghshine house are based on matched of four elements: space, time, meaning, and communications. In this house it seems that time and space organizing have compatibility with different level of social communications. Meaning has a navigator role for other aspects. In fact, it can be said the set of Naghshine house are combination of social, religion, usual, biological… The emerging of the meaning is formed in the behavioral setting and in the following in the space and the physical setting. Relation between culture and environment of setting is a subject that many researches focused on, in the entire world. In this vein, Amos Rapaport known as pioneer that he focused on the home. Moreover, he investigates the effective cultural element on formation of space setting specially, in vernacular instance. He has created a three step approach including: separation, analysis, and combination. Based on this approach, first cultural related factors at home separated to smaller elements, second these components are analyzed one by one, and finally they are combining and describe in general view about this subject. So, by selecting the Naghshine house form the Ghajar era, this paper aim to use this process. In the research process flow, first based on citation interview are done and the list of current behavior instance are extracted. Then, based on current behavior setting, existing spaces at home are analyzed part by part. Finally, home generality are described based on cultural setting. In this paper we use qualitative approach and the research methodology done based on historical- descriptive way. Data collection was done based on documental and field study and semi-structure interview with survivor owners of home. The results indicated that correlation between culture and environment in Naghshine house are based on matched of four elements: space, time, meaning, and communications. In this house it seems that time and space organizing have compatibility with different level of social communications. Meaning has a navigator role for other aspects. In fact, it can be said the set of Naghshine house are combination of social, religion, usual, biological… The emerging of the meaning is formed in the behavioral setting and in the following in the space and the physical setting.

    Keywords: culture, Built Environment, Historic house, Tabriz, Rapaport}
  • رسول بیدرام، محمود محمدی، هاجر ناصری اصفهانی*
    خانه های تاریخی ایران براساس شیوه زندگی، منش و اعتقادات، دانش و هنری که مبتنی بر هویت اسلامی ایرانی است، بنا شده اند. حفاظت از آنها به منزله پاس داشت هویت ملی بوده و آگاهی از مقدار منفعت اجتماعی شان، مبنایی برای میزان تسهیلات لازم به منظور حفاظت از این عناصر ارزشمند است. ازآنجایی که ارزیابی منفعت اجتماعی هر کالا یا خدمتی نیازمند ارزشگذاری اقتصادی آن است، هدف این نوشتار نیز ارزش گذاری اقتصادی خانه های باارزش تاریخی برای آگاهی از میزان منفعت اجتماعی آنهاست. شایان یادآوری است که هدف این پژوهش در زمره اهداف پژوهش های کاربردی، روش آن در دسته پژوهش های پیمایشی و محدوده مطالعاتی آن، محله تاریخی جلفای اصفهان است. بنابر آنچه بیان شد، نگارندگان در مقاله حاضر درصدد پاسخگویی به این سوال ها هستند که ارزش اقتصادی خانه های تاریخی محله جلفا چه مقدار است و چه عواملی بر تمایل به پرداخت شهروندان برای خرید خانه های تاریخی اثر میگذارد. ازاین رو، ارزش گذاری خانه های تاریخی براساس مفهوم تمایل به پرداخت مردم، با استفاده از روش ارزش گذاری مشروط انجام شد. نتایج به دست آمده بیانگر این بود که 90 درصد شهروندان به خانه های تاریخی علاقه مند بودند و بیش از 70 درصد آنها ابراز کردند که در صورت توان مالی، تمایل به خرید خانه هایی تاریخی در محدوده مطالعاتی دارند. ضمن اینکه، متوسط ارزش خانه های تاریخی این محدوده را در مقایسه با املاک غیر تاریخی مجاور، 4/7 درصد بیشتر ارزیابی کردند. بدین معنی که ارزش کمی شده منفعت اجتماعی خانه های تاریخی، 4/7 درصد بیشتر از ارزش مالی آنها در شرایط غیر تاریخی است. براساس نتایج برآورد مدل رگرسیونی پژوهش، به احتمال 99 درصد متغیرهای بعد خانوار و شغل افراد، بر تمایل به پرداخت شهروندان برای خرید خانه های باارزش تاریخی تاثیرگذار هستند.
    کلید واژگان: منفعت اجتماعی, ارزش گذاری اقتصادی, تمایل به پرداخت, محله جلفای اصفهان, خانه تاریخی}
    Rasoul Bidram, Mahmoud Mohammadi, Hajar Naseri Isfahani*
    Iranian historical houses have been built based on lifestyle, behavior and beliefs, knowledge and art which are based on Islamic-Persian identity. Their conservation is like respecting national identity and recognizing their social benefit is a criterion for the amount of necessary facilities to preserve these valuable elements. Since assessment of the social benefit of any product or service requires economic valuation, the aim of this paper is economic valuation of valuable historical houses for recognizing the amount of their social benefit. This study is an applied research and its methodology is survey research. The case study is Julfa historic quarter. This study aims to answer this question: how much is the economic value of historic houses of Julfa quarter? And which factors do affect citizens’ willingness to pay for purchasing historic houses? Hence, economic valuation of historical houses based on the concept of willingness to pay is investigated by contingent valuation method (CVM). The results show that 90% of citizens were interested in historical houses and more than 70% of them said if they were rich, they would buy historical houses in the case study area. Meanwhile, they assessed the value of this area’s historical houses 4/7% more than the average value of neighboring non-historical houses. This means that quantized value of the social benefit of historical houses is 4/7% more than their financial value in non-historical conditions. Based on the estimation results of regression models, the family size and career variables have affected the citizens’ willingness to pay for the purchase of valuable historical houses.
    Keywords: social benefit, economic valuation, willingness to pay, historical house, Julfa quarter of Isfahan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال