به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « عملکرد » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • عبدالله جلالی*

    در اواخر عصر قاجار با ورود حاج شیخ عبدالکریم حائری به شهر قم شاهد حوزه علمیه سامان مندی در این شهر هستیم که با مدیریت قوی خود حوزه علمی نیرومندی را به وجود آورد که در طول یک سده منشا تحولات بزرگ علمی گردید. ممنوعیت و عدم استقبال حاکمیت از رسانه ها و بی میلی حوزویان به بهره مندی و حضور موثر در عرصه رسانه های جدید در این دوره باعث شده تا در عرصه دانشی وسایل ارتباط جمعی بی تحرکی علمی صورت گیرد و تولید دانش و علوم مربوط به رسانه و ارتباطات براساس بنیان های اسلامی و ملی در ایران رونق نگیرد. با این حال بررسی عملکردی حوزه و روحانیت در این دوره نشان می دهد روحانیت خود را برای ورود به عرصه دانش رسانه و ارتباطات آماده نکرده و از سال 1342 تا 1357 نوع تعامل حوزه علمیه قم با رسانه ها در عرصه دانشی به گونه ای است که تنها از منظر فقهی مورد کنکاش علمی قرار گرفته است.ظهور مسایل نوپیدای اجتماعی در عرصه رسانه ها و دانش ارتباطات پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبب گردید تا حوزه علمیه و حوزویان بتوانند ظرفیت علمی و پژوهشی خود را به میدان آورده و از منظر دینی در سه عرصه تربیت نیروی انسانی، پژوهشی، و سیاست گذاری به بررسی پدیده های رسانه ای و ارتباطی بپردازند.  گرچه حوزه علمیه قم و حوزویان در عرصه علمی و دانشی رسانه و ارتباطات در آغاز راه فعالیت هستند اما تلاش دارند تا بسترهای نوآوری را در این سه عرصه به وجود آورده تا کنش ارتباطی خود را در فراخور پاسخ به نیازهای گفتمانی عصر خود مبنی بر تولید علوم انسانی اسلامی، طرح منطقی ایده ها، رواج نظریه پردازی، نوآوری روشمند و نهاد سازی برای اجابت به پرسش های نوین  در حوزه رسانه و ارتباطات نمایان سازد. پژوهش پیش رو با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به دنبال ارایه گزارش جامع عملکردی از فعالیت های نوآورانه دانشی مجموعه های حوزوی در این سه عرصه مهم می باشد.

    کلید واژگان: عملکرد, فعالیت های نوآورانه دانشی, حوزه علمیه قم, رسانه, ارتباطات}
    Abdollah Jalali *

    At the end of the Qajar era, with the arrival of Haj Sheikh Abd al-Karim Haeri to the city of Qom, we see an organized seminary in this city. With his strong management, he created a strong academic field that became the source of great scientific developments over the course of a century. The government's prohibition and lack of acceptance of the media and the reluctance of seminarians to benefit and effectively participate in the field of new media in this period has caused scientific inactivity in the field of knowledge of mass communication tools and the production of knowledge and sciences related to media and communication based on Islamic and national foundations. Do not prosper in Iran.However, the functional examination of the seminary and the clergy in this period shows that the clergy did not prepare themselves to enter the field of media and communication knowledge, and from 1342 to 1357, the type of interaction of the Qom seminary with the media in the field of knowledge is such that only from a jurisprudential point of view Scientific research has been done. The emergence of newly emerging social issues in the field of media and communication knowledge after the victory of the Islamic Revolution caused seminaries and seminaries to bring their scientific and research capacity to the field and investigate phenomena from a religious perspective in the three fields of human resource training, research, and policy making. Media and communication. Although the seminary of Qom and its seminaries are at the beginning of their activity in the scientific and scientific field of media and communication, they are trying to create the platforms of innovation in these three fields in order to respond to the discourse needs of our era in the production of Islamic humanities. , to show the logical design of ideas, the prevalence of theorizing, methodical innovation and institution building to answer new questions in the field of media and communication. The upcoming research, using the analytical descriptive method, seeks to present a comprehensive functional report of the innovative knowledge activities of seminaries in these three important fields.

    Keywords: Performance, Innovative Scientific Activities, Qom Seminary, Media, Communication}
  • فاطمه کاکایی، طاهره نصر*، هادی کشمیری، حامد مضطرزاده

    بیان مساله: 

    این پژوهش درصدد آن است تا با استفاده از شیوه زندگی به عنوان وجه عینی مفهوم فرهنگ و پیکره بندی فضایی به تحلیل سازمان فضایی خانه انتخابی از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی بپردازد.

    اهمیت و ضرورت پژوهش: 

    از آنجایی که تاکنون پژوهش اندکی در خانه های شیراز که واجد شرایط و معیارهای ارزشمند جهت حفاظت و الگوبرداری از معماری آنها هستند، انجام شده است تا با شناخت نسبتا جامعی از عملکرد سازمان فضایی خانه ها بتوان به نظام های فعالیتی و الگوهای رفتاری کاربران مختلف در آنها دست یافت؛ از این رو در نگرش موردی پژوهش، خانه ذاکری به عنوان نمونه موجود، جامع و حاوی اطلاعات درخوری از گونه یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز انتخاب گردیده است.

    هدف و یا سوال اصلی تحقیق:

     هدف اصلی از انجام پژوهش، بررسی عملکرد سازمان فضایی خانه ذاکری شیراز است؛ بر این اساس این سوال مطرح می شود که چگونه می توان به تحلیل سازمان فضایی خانه ذاکری شیراز از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی پرداخت؟

    روش تحقیق: 

    لذا پژوهش حاضر از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از بعد روش جمع آوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی غیرآزمایشی از نوع پیمایشی و موردی است.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: 

    در گونه یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز با حذف عملکردی حیاط و تبدیل آن به یک فضای صرفا عبوری و نیز با حذف فضاهای رابط و راهروها موجب کاهش میزان عملکرد سازمان فضایی در معماری می گردد. بدین ترتیب در بررسی عملکرد سازمان فضایی خانه های یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز، مولفه های «قابلیت دسترسی» و «انعطاف پذیری» در نظام حرکتی فضا، مولفه «نفوذپذیری» در نظام عرصه بندی فضا و مولفه های «هم پیوندی» و «یکپارچگی» در نظام کارکردی فضا به عنوان شاخص های مثبت با تاثیر افزاینده و نیز مولفه «میانگین عمق نسبی» در نظام عرصه بندی فضا و مولفه های «مرتبه نسبی» و «تفکیک» در نظام کارکردی فضا به عنوان شاخص های منفی با تاثیر کاهنده بر میزان عملکرد فضا محسوب می شوند.

    کلید واژگان: عملکرد, سازمان فضایی, خانه های یک طرف ساخت, پهلوی اول, شیراز.}
    Fatemeh Kakaei, Tahereh Nasr*, Hadi Keshmiri, Hamed Moztarzadeh

    Since little research has been done so far on houses of Shiraz that qualify and have valuable criteria to protect and model their architecture, with a relatively comprehensive understanding of organization’s performance. The spatiality of houses can be used to achieve activity systems and behavior patterns of different users in them; Therefore, in case approach of research, Zakeri House has been selected as an existing, comprehensive and containing information of the one-sided Pahlavi construction of Shiraz. Therefore, the current research is an applied research in terms of the objective, and in terms of data collection method, it is a non-experimental descriptive research of survey and case type. The obtained results show that in the one-sided construction of first side of Shiraz, by removing functional yard and turning it into a transitory space, as well as by removing connecting spaces and corridors, it reduces performance of spatial organization in architecture. Thus, in examining the performance of the spatial organization of one-sided Pahlavi houses in Shiraz, the components of "accessibility" and "flexibility" in the movement system of space, the component of "permeability" in the system of space planning and the component "Connection" and "integration" in the functional system of space as positive indicators with an increasing effect, as well as the component of "average relative depth" in the system of space planning and the components of "relative rank" and " Separation" in the functional system of the space are considered as negative indicators with a reducing effect on the performance of the space.

    Keywords: Performance, Spatial Organization, Single-Sided Houses, First Pahlavi, Shiraz}
  • عاطفه امیدخواه، محمدرضا بمانیان*، محمدرضا حافظی

    طراحی مسیرهای خروج برای تخلیه اضطراری به هنگام رخداد حریق یکی از موضوع های عملکردی طراحی معماری است. امروزه می توان عملکرد ساختمان در خروج ایمن افراد به هنگام شرایط اضطراری حریق را با ابزار «مدل سازی تخلیه» سنجید. پژوهش حاضر با هدف بررسی سیستماتیک پژوهش ‏های انجام شده در حوزه مدل سازی تخلیه از ساختمان در هنگام حریق انجام گرفته است. با جستجوی ادبیات تخصصی، پایگاه داده‏ ای متشکل از 152 مقاله ساخته شدند و داده ‏های حاصل از آن برای پاسخ به سه پرسش اصلی بررسی گردیدند. در پرسش اول «جایگاه طراحی معماری در کل پژوهش‏ های حوزه مدل سازی تخلیه حریق» مورد سوال قرار گرفت. مسایل طراحی معماری یک دسته در انواع پنج‏گانه پژوهش‏ های مدل سازی تخلیه هستند و در نمونه ‏های مدل سازی شده نیز تنوعی از مقیاس‏های مختلف در فرایند طراحی ملاحظه می شود. همچنین کیفیتی تحت عنوان «معماری ایمن» تعریف شد و شاخص‏ های مربوطه پنج رویکرد زمان محور، پیکره ‏بندی محور، ظرفیت محور، ازدحام محور و ریسک محور طبقه‏ بندی شدند. پرسش دوم در مورد «عناصر معماری واجد اهمیت در مسایل مدل سازی تخلیه» بود. با بررسی متغیرها در پژوهش ‏های مختلف و رابطه میان آنها دریافت شد که عناصر متعددی از معماری متغیر مستقل در مسایل مدل سازی تخلیه قلمداد می شوند و ویژگی‏ های طراحی آنها با ‏عنوان سنجه‏ هایی برای تبیین متغیرهای وابسته‏ دیگر لحاظ شده‏اند. در پرسش سوم در خصوص «رابطه عناصر معماری با دیگر پارامترهای مدل سازی تخلیه» بود. در مواردی که هدف از مدل سازی ارزیابی یک طرح است؛ نتایج می تواند منجر به اعمال تغییرات زیادی در طرح شود. مدل های تخلیه می توانند از حیث ویژگی‏ های متعددی همچون مقیاس، رویکرد مدل برای نمایش انسان و فضا، و الگوریتم‏ های مسیریابی متنوع و متفاوت باشند. روش‏ های مدل سازی با پیشرفت طراحی رابطه‏ ای متناظر دارند. در مراحل اولیه، فرایند معماری مدل سازی در مقیاس کلان‏ می تواند منجر به رد یا پذیرش یک گزینه طراحی شود، یا همخوانی یا ناهمخوانی طرح را با حدود عملکردی الزامی نشان دهد. در طرح‏ های توسعه یافته‏ تر، مدل سازی در مقیاس خرد به‏ مثابه ابزاری برای تصمیم ‏گیری نهایی در مورد ابعاد، جزییات پیکره‏ بندی‏ ها، و جانمایی ستون‏ها و مبلمان فضا کارکرد دارد. همچنین تلفیق رویکردهای پنج‏ گانه معماری ایمن امکان تدوین چارچوب‏ های عملیاتی برای ارزیابی عملکرد ایمنی تخلیه طرح معماری را فراهم می ‏آورد.

    کلید واژگان: مدل سازی تخلیه, طراحی معماری, عملکرد, ایمنی حریق}
    Atefeh Omidkhah, MohammadReza Bemanian *, MohammadReza Hafezi

    Evacuation modelling is a tool for measuring the performance of building design for safe evacuation of occupants during emergencies such as fires. The first evacuation modelling efforts date back to the mid-70s. To date, a wide range of evacuation models have been developed, with numerous problems having been studied in various scientific disciplines. In the present study, a database of 152 original papers was developed through a systematic search in the field of evacuation modelling, and their data was used to answer three key questions. The first question was that of the role of architectural design in the entire body of research. Architectural design issues are one of the five fields in evacuation modelling research being considered in a variety of scales in the design process. The second question was that of important elements of evacuation modelling. This was answered by data analysis. From the perspective of variables and their relationship, it was found that several elements have been considered as independent variables in evacuation modelling, with their design features being considered as measures to explain other dependent parameters. The third question was that of the relationship between architectural elements and other modelling parameters. When a modelling is aimed at evaluation of a design, the results can cause significant changes in the original design.Modelling methods are also relevant to the levels of design development. In early stages, macroscopic modelling can lead to the rejection or acceptance of a design alternative or schema, or demonstrate whether or not the design conforms to the required performance criteria. In more advanced stages, microscopic modelling is applied as a tool to make fine tunings of dimensions, configuration details and layouts of columns and furniture. The results showed that the swarm intelligence-based methods are the emerging field among microscopic models that can result in lower computational cost and more accurate results.

    Keywords: Evacuation modelling, architectural design, Performance, Fire Safety}
  • مهسا میرسلامی*، علی عمرانی پور، سارا شریعتی

    بیان مسیله: 

    مسجد به عنوان یک قرارگاه رفتاری، پیوند عمیقی با مخاطب خود برقرار می کند. این هم پیوندی در طول قرون متمادی از پیدایش مساجد تا به امروز  بخشی تفکیک ناپذیر از عملکرد مسجد بوده است. عوامل متعددی بر تجربه های رفتاری و ادراکی مخاطب در فضاهای انسان ساخت از جمله مساجد نقش دارند، از این عوامل، تغییرات شکلی، تنوع گونه بندی و کالبدی در ساختار مساجد بر تجربیات رفتاری و فضایی مخاطب دخیل می باشند. در دهه اخیر می توان شاهد افزایش شکل گیری مساجد محله ای در شهر قزوین بود، ولی متاسفانه اکثر این مساجد فاقد سرزندگی، پویایی و میزان حضور مطلوب مخاطب می باشند و صرفا تبدیل به فضاهای نمازخانه ای شده اند که این امر سبب عدم قابلیت ایجاد پیوند مابین فضا و مخاطبان می شود.

    هدف پژوهش: 

    هدف از انجام این پژوهش کاوشی بر نوع گونه شناسی و کالبد مساجد بر ادراک مخاطب است به نحوی که تجربیات فضایی مخاطبان تاثیرپذیر از نوع هندسه کارشیو، تناسبات، دسترسی های هم سطح و طبقاتی و سلسله مراتب فضایی می باشند. از طرف دیگر؛ تنوع و انطباق پذیری فعالیتی و واسط های ادراکی متاثر از کالبد مساجد بر میزان حضور مخاطبین در مسجد مورد بررسی قرار داده شده است.

    روش پژوهش:

     در پژوهش موردنظر ابتدا؛ جمع آوری اطلاعات، با ثبت رویدادها و فنون کار میدانی، در سه مسجد با ساختار سنتی حیاط مرکزی و سه مسجد با ساختار طبقاتی در شهر قزوین مورد مطالعه قرار گرفته است و به منظور بررسی نقش و جایگاه ساختار کالبدی و هندسی به روش کمی از تیوری نحو فضا با نرم افزار depthmap10 با بکارگیری شاخص های چیدمان فضایی بهره گیری شده است و ازآنجاییکه برای ارزیابی وزن مولفه های موثر بر چگونگی ادراک و رفتار بصورت کیفی نمی توان به تنهایی از روش فوق بهره جست در ادامه از طریق روش پیمایشی و طرح پرسشنامه و آنالیز داده ها توسط نرم افزار آماری  Amous22مورد تحلیل همبستگی قرار می گیرند و روابط معنادار بین متغیرهای دخیل استباط می گردد. یافته های پژوهش نشانگر آن می باشد که گونه بندی و مولفه های کالبدی معماری نظیر؛ توزیع و هم پیوندی، عمق، اتصال فضایی، چیدمان و ارتباط دسترسی های داخلی بر تنوع، انطباق پذیری فعالیتی و همچنین نوع ادراک مخاطب با توجه به واسطه های ادراکی (نیازها و ترجبجات مخاطبین) با مدت توقف و  میزان حضور مخاطبین مسجد، هم پیوندی قوی و مستقیم ایجاد می کنند.

    کلید واژگان: گونه بندی مساجد, کالبد, عملکرد, ادراک, حضورپذیری}
    MAHSA MIRSALAMI*, ALI OMRANIPOUR, SARA SHAREATI

    Statement of Problem: 

    The mosque, as a place of behavior, establishes a deep connection with its audience. This connection has been an inseparable part of the mosquechr('39')s function for many centuries from the emergence of mosques until today.
    Numerous factors play a role in the audiencechr('39')s behavioral and perceptual experiences in man-made spaces, including mosques. Among these factors, changes in shape, variety of types and physical structure in mosques are involved in the audiencechr('39')s behavioral and spatial experiences. In the last decade, we can see an increase in the formation of neighborhood mosques in Qazvin, but unfortunately most of these mosques lack the vitality, dynamism and the desired presence of the audience and have only become prayer spaces, which makes it impossible to create a connection between space and audience.

    Aim of the research: 

    The purpose of this study is to explore the type of typology and body of mosques on the perception of the audience so that the spatial experiences of the audience are affected by the type of Carcio geometry, proportions, peer and class accesses and spatial hierarchy. On the other; The diversity and adaptability of activities and perceptual mediators affected by the body of mosques on the presence of the audience in the mosque have been studied.

    Research method

    In the research, first; Data collection, by recording events and fieldwork techniques, has been studied in three mosques with a traditional structure of the central courtyard and three mosques with a class structure in the city of Qazvin. Space with depthmap10 software has been used by using spatial layout indicators and since to evaluate the weight of components affecting how to perceive and behave qualitatively, the above method can not be used alone through the survey method and questionnaire design and data analysis by Amous22 statistical software Correlation analysis is performed and significant relationships are inferred between the involved variables.
    The research findings indicate that the types and physical components of architecture such as; Distribution and interconnection, depth, spatial connection, arrangement and relationship of internal accesses to diversity, activity adaptability and also the type of audience perception according to perceptual mediators (needs and preferences of the audience) with the duration of the stop and the presence of mosque audience, create a strong and direct relationship.

    Keywords: Mosque Sorting, Body, Performance, Perception, Attendance}
  • رضا رحیم نیا *، ناهید هلاکوئی، سجاد موذن

    مناره ها از آثار معماری ایرانی هستند که علی الخصوص در شیوه رازی نمونه های ارزشمندی از آنها وجود دارد. پس از ورود اسلام، اندیشه های مذهبی در ساخت و تزیین مناره ها تاثیرگذار و در مضامین و مفاهیم کتیبه های آن ها متبلور گشته است. در این میان کتیبه های قرآنی موجود بر این مناره ها می توانند یکی از منابع مهم برای درک و بررسی دیدگاه های مذهبی و اعتقادی مردم و معماران و همچنین عملکرد آنها باشند. این دیدگاه ها کمتر در تدقیق عملکرد آثار معماری مورد توجه قرار گرفته است. با این توضیح مطالعه پیش رو تلاش دارد تا با بررسی کتیبه های مناره های شیوه رازی در ایران، ضمن توجه به آیات قرآنی، مفاهیم بکار رفته در آن ها را شناسایی و تحلیل نماید. در این راستا چیستی ارتباط بین مفاهیم یا مضامین آیات قرآنی موجود در کتیبه های مناره های شیوه رازی و عملکرد آن ها سوال اصلی پژوهش را شکل داده است. در این مطالعه علاوه بر شناسایی مناره های شیوه رازی و دسته بندی کتیبه های آن ها، تحلیل مضامین کتیبه های قرآنی در جهت بازخوانی کاربری مناره هدف اصلی مقاله است. پژوهش حاضر تلاش دارد مفاهیم موجود در این آیات را استخراج، دسته بندی و پرکاربردترین مفاهیم را شناسایی و تحلیل کند. جهت دستیابی به این هدف کتیبه های قرآنی مناره های شیوه رازی که غالبا سلجوقی هستند، به صورت کتابخانه ای و میدانی شناسایی و در جهت تدقیق متن کتیبه برخی از مناره های مذکور بازدید شده اند. پس از مستندسازی کتیبه ها و شناسایی آیات آن ها، به روش تفسیری - تحلیلی (تحلیل محتوی) متن آیات مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس مطالعات انجام شده، تکرار مفاهیم «بیان صفات دعوت کنندگان به سوی خدا»، «توحیدی» و «بیان صفات خداوند» در آیات کتیبه های مناره قابل توجه است. در نتیجه آیات این کتیبه ها بیشتر به دو موضوع کلی «نشانه» و «هدایت» پرداخته اند که با توجه به آن ها می توان عملکرد مناره را «رسانه ای برای هدایت» دانست.

    کلید واژگان: معماری ایران, شیوه رازی, سلجوقی, مناره, عملکرد, کتیبه قرآنی}
    Reza Rahimnia *, Nahid Holakooei, Sajad Moazen

    Minarets are one of the key elements of Islamic Architecture and especially in Iran there are valuable examples of them in the Razi style. After The spread of Islam, religious ideas have been influential in the construction and decoration of minarets and Used in the concepts of their inscriptions. In the meantime, the Quranic inscriptions on these minarets can be one of the important sources for understanding and examining the religious and belief views of people and architects as well as their function; a subject that has been paid less attention to in the Recognition and verification of architectural works function. The following study tries to investigate the concepts used in them, while identifying Quranic Ayah (verses), by examining the inscriptions of Razi style minarets in Iran. Also, the relationship between the concepts or themes of the Qur'anic verses in the inscriptions of the Razi style minarets and their function will be the main question of the upcoming research. In this study, in addition to identifying Razi style minarets and their classification, the main goal of the article is to analyze the themes of Quranic inscriptions to Recognition and verification their usage. The upcoming research tries to extract, categorize and analyze the most used concepts in these verses. These analyzes are important to read the Function of minarets. To achieve this goal, the Quranic inscriptions of Razi style minarets, which are mostly Seljuk, have been identified in the library and field studies, and some of the mentioned minarets have been visited to verify the text of the inscription. After documenting the inscriptions and identifying their verses, the texts of the verses were analyzed using the interpretation-analytical approach (content analysis). Based on the studies, the repetition of the concepts of "expressing the attributes of those who invite to God", "monotheism" and "expressing the attributes of God" in the verses of the minaret inscriptions is significant. As a result, the verses of these inscriptions mostly deal with the two general issues of "sign" and "guidance", according to which the function of the minaret can be considered as "Media and sign for guidance".

    Keywords: Iranian architecture, Razi style, Seljuk Era, Minaret, Function, Quranic inscription}
  • سحر طوفان*، حسن معماری، داریوش ستارزاده، مهسا فرامرزی اصل
    بیان مساله

    در هر فضای معماری، از مهم ترین مسایل موردتوجه، نحوه و چگونگی دریافت و فهم کالبد معماری در ذهن مخاطبان می باشد. در واقع این سوال همواره مطرح می باشد که آیا هر کالبد معماری از دید همه آدمیان به یک شکل دریافت و ادراک می شود یا تفاوت های ماهوی در این امر وجود دارد؟ در واقع، سوال اصلی پژوهش این است که کیفیت این ادراک در معماری بناهای یادمانی چگونه بوده است؟سوال تحقیق: ساز و کار کیفیت ادراک بناهای یادمانی معاصر چگونه است؟ کدام یک از مولفه های زیر مجموعه ای در کیفیت ادراک بناهای یادمانی معاصر از دیدگاه مخاطب این آثار، مهم تر می باشد؟

    اهداف تحقیق

    بررسی ساز و کار کیفیت ادراک بناهای یادمانی معاصر با توجه به چارچوب نظری تحقیق.

    روش تحقیق

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که برای انجام آن از طرح تحقیق پیمایش استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان معماری دانشگاه های مختلف کشور بود. روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی و برای تعیین حجم نمونه آماری از فرمول کوکران در سطح 0.05 استفاده شد. با توجه به حجم جامعه آماری (1700 نفر) و ضرایب تعیین شده حجم نمونه آماری 303 نفر تعیین شد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بسته استفاده شد. برای انجام تحلیل های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی r پیرسون استفاده شد. با توجه به مبانی نظری و ادبیات موضوع، در پژوهش حاضر، می توان سه دسته کلی کیفیت معنایی، کیفیت زیبایی شناسی و کیفیت عملکردی را شناسایی نمود که هر یک، خود به زیرمجموعه ها (مولفه هایی) تقسیم بندی می گردند.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    در نهایت، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در ارتباط با کیفیت زیباشناسی عینی، مولفه های جامعیت و هماهنگی در بنا (0.67)، نظم و تقارن بنا (0.40)، تزیینات بنا (0.38) و تنوع رنگی بنا (0.14) به ترتیب بیشترین تاثیر مستقیم را بر کیفیت معنایی ادراک شده از بنا (حضور) در مخاطب دارند. در ارتباط با کیفیت زیباشناسی ذهنی، مولفه های معنا بخشی به پیرامون (0.48) و محرک های محیطی (0.34) بیشترین تاثیر مستقیم را بر کیفیت معنایی ادراک شده از بنا در مخاطب دارند. در ارتباط با کیفیت عملکرد، مولفه های مصالح مناسب (0.58) امنیت (0.49)، خدمات ارایه شده (0.47) و استحکام بنا (0.43) به ترتیب بیشترین تاثیر مستقیم را بر کیفیت معنایی ادراک شده از بنا در مخاطب دارند.

    کلید واژگان: کیفیت ادراک, معنا, زیبایی شناسی عینی, زیبایی شناسی ذهنی, عملکرد}
    Sahar Toofan *, Hasan M|Emari, Dariush Sattarzadeh, Mahsa Faramarzi As
    Research Problem

    In any architectural space, one of the most important issues is how to perceive and understand the body of architecture in the minds of the audience. Is it sound that every architectural body creates the same shape and perception of all human beings, or is there an essential difference in this matter? The main question of the research is what was the quality of this perception in the architecture of monuments?Research Question: What is the mechanism of the perceived quality of contemporary monuments? Which of the following components is more important in the quality of perception of contemporary monuments from the perspective of the audience of these works?

    Research Method

     The present study is a descriptive-analytical study that used a survey research design. The statistical population included architecture students of different universities in the country. The stratified random sampling method was used to determine the statistical sample size of Cochran's formula at the level of 0.05. According to the statistical population (1700 people) and the determined coefficients, the statistical sample size was 303 people. To collect data, a closed questionnaire was used. One-way analysis of variance and Pearson r correlation test was used for research analysis. According to the theoretical foundations and literature of the subject, in the present study, three general categories of semantic quality, aesthetic quality, and functional quality can be identified, each of which is divided into sub-components.The

    Most Important Results and Conclusion

     Regarding the dimension of identity and originality of semantic quality, the findings of the regression model show that the quality of mental aesthetics (0.42) and the quality of performance (0.24) have a considerable effect and causal relationship with the dimension of identity and originality of semantic quality. Regarding the sense of the belonging aspect of semantic quality, the findings of the regression model show that the quality of performance (0.32) and the quality of mental aesthetics (0.27) have the most effective impact and causal relationship with the dimension of sense of belonging to the semantic quality of the building. Regarding the readability dimension of semantic quality, the findings of the regression model show that the quality of objective aesthetics (0.41) and the quality of performance (0.34) have a considerable effect and causal relationship with the readability dimension of the semantic quality of the building. Comparison of the findings shows that the quality of services (ie security, strength, and services provided in the building) has a causal effect on all dimensions of the semantic quality of the building, among which has the most effective impact on the readability dimension of the building. But about the mental and objective aspects, the aesthetic quality of the findings is different. In this way, the quality of existing aesthetics has the most effective impact on the legibility dimension of semantic quality and does not have a significant effect on the aspects of originality and identity of semantic quality. While the mental aspect of aesthetic quality has a considerable impact on the dimension of originality and identity of semantic quality and does not have a significant effect on the readability dimension of semantic quality. Also, the objective aspect of aesthetic quality has no important outcome on the sense of belonging aspect of semantic quality. While the mental aspect of aesthetic quality has a significant and causal effect on the sense of the belonging dimension of semantic quality.

    Keywords: Quality of perception, Meaning, objective, subjective aesthetics, performance}
  • مهسا خشایار، سمیرا رحیمی اتانی

    فرم و معماری فرمال در طول تار یخ تعار یف متفاوتی را به خود اختصاص داده است که هرکدام مطابق با دیدگاه های فلسفی همان زمان است. باتوجه به تعار یفی که در گذشته انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که معماری فرمال صددرصد برفرم متکی است. و به دیگر بعدهای معماری مانند بعدهای سازهای، اجتماعی و عملکردی کم اعتنا بوده است اما از آنجا که معماری در کل علاوه بر شرایط جغرافیایی و اقتصادی به ارزشها و مهارت ها و همینطور متناسب با هر دوره با سرعت تحولات اجتماعی متناسب است پس باید به عملکرد هر بنایی که به طریق فرمال طراحی میشود نیز توجه خاصی نمود. این مقاله قصد دارد تا روند شکل گیری معماری فرمال را به طورمختصر بیان کند و از طرفی به رابطه بین فرم و عملکرد بپردازد تا بتواند روند طراحی خوبی برای این نوع از معماری در نظر بگیرد.

    کلید واژگان: فرم, معماری فرمال, عملکرد, طراحی پروژه}
  • کتایون تیموریان*، پروانه زیویار، سیدمانی اثنی عشری

    امروزه اهمیت و نقش مبلمان شهری از اجزای ضروری شهرها محسوب می شود. هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی محله صادقیه تهران است. روش شناسی حاکم بر پژوهش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر اسنادی- میدانی است و به منظور تدوین مبانی نظری و استخراج شاخص های تحقیق در قالب پرسشنامه در جهت بهبود کیفیت گرافیک محیطی استفاده شده است. در تحلیل یافته های پژوهش از آزمون های آماری در قالب نرم افزار Spss برای بررسی عوامل موثر بر مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی استفاده شده است. در تحلیل یافته های پژوهش عوامل موثر بر عملکرد مبلمان شهری مانند عوامل کالبدی (10 گویه)، عوامل اقتصادی (8 گویه) و عوامل اجتماعی (8 گویه) استفاده شده است. به منظور بررسی رابطه بین معیارها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین دو معیار اجتماعی و اقتصادی با اطمینان 95% همبستگی مستقیم وجود دارد. در محاسبه همبستگی بعد اقتصادی و کالبدی ازآنجاکه سطح معناداری رابطه بین این دو معیار از 0.01 کمتر بود؛ بنابراین می توان گفت بین بعد اقتصادی و کالبدی با اطمینان 99% رابطه وجود دارد. نتایج محاسبه رگرسیون چند متغیره بین متغیر مستقل و متغیر وابسته نشان داد که رابطه خطی بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد.

    کلید واژگان: عملکرد, مبلمان شهری, گرافیک محیطی, محله صادقیه, تهران}
    Katayoun Teymourian *, Parvaneh Zivyar, Seyed Mani Esnaashary

    Today, the important and role of urban furniture is an essential component of cities. The purpose of this study is to evaluate the performance of urban furniture in improving the quality of environmental graphic in Sadeghieh neighborhood of Tehran. The methodology governing the research is descriptive –analytical and in terms of purpose is applied research. The method of date collection in the present study is documentary-filed and has been used to develop theoretical foundation and extract research indicators in the form of a questionnaire to improve the quality of environmental graphics. In analyzing the research finding, statistical test in the form of Spss software have been used to investigate the factors affecting urban furniture in improving the quality of environmental graphics. In analyzing the research findings, factor affecting the performance of urban furniture such as physical factors (10 items), economic factors (8items) and social factors (8items) have been used. Coefficient was used to investigate the relationship between the criteria. The results showed that there is a direct correlation between two social and economic criteria with 95% confidence. In calculating the correlation between economic and physical dimensions, since the significance level of the relationship between these two criteria was less than 0.01; therefore, it can be said that is relationship between the economic and physical dimensions with 99% confidence. The results of multivariate regression calculation between independent variable and dependent variable showed that there is a linear relationship between independent and dependent variable.

    Keywords: performance, urban furniture, Environmental Graphics, Sadeghieh neighborhood, Tehran}
  • سمیرا عادلی*، هادی ندیمی
    بناهای
    فرم مفهومی پویا و لغزان است که از هریک از گفتمان های مختلف معماری تلقی متفاوتی از آن به دست آمده است. در این مقاله با هدف بازاندیشی مفهوم فرم در گفتمان معاصر، به تبیین زیربنای نظری و اقتضایات مفهومی تلقی فرم به قابلیت پرداخته شده است. بدین منظور نخست برخی نیروهای بنیادین موثر بر تحول مفهوم فرم در دوران معاصر شناسایی شده اند؛ سپس مفهوم قابلیت به مثابه تلقی ای از فرم که پاسخ گویی به نیروهای ذکرشده را ممکن می کند، معرفی گردیده است؛ در ادامه برخی اقتضایات مفهومی حضور قابلیت در گفتمان معماری از طریق بسط این مفهوم تبیین شده است. در این نوشتار در مسیر بازاندیشی فرم به مفهوم معنا تکیه و ادعا می شود که ورود قابلیت به نظام مفاهیم معماری ماهیت معنای اثر معماری را آشکار می کند و با تحقق تعامل گرایی سوژه و آبژه و جامع نگری، به دو مسئله بنیادین معنا در معماری پاسخ داده می شود. این روند به فهم جدیدی از دو مفهوم کالبد و عملکرد معماری می انجامد و فرارفتن از دوگانه انگاری آن ها را ممکن می کند. ظهور این تحولات مدیون ترسیم ساختار مفهومی جدید برای قابلیت و برانگیخته شدن دغدغه ها و ملاحظاتی نو در فضای اندیشه معماری است. به همین منظور تلاش شده از طریق طرح و تبیین مفاهیم میدان کنش، عمق و دامنه قابلیت، و همچنین توجه به کیفیت تحقق و قطبیت آن چارچوبی مفهومی ترسیم گردد، به طوری که بیانگر تحولات اندیشه معماری در مواجهه با مفهوم قابلیت باشد.
    کلید واژگان: فرم, قابلیت, معنا, کالبد, عملکرد, کنش}
    Samira Adeli *, Hadi Nadimi
    Widely interpreted through different architectural discourses, form has emerged as a dynamic and slippery concept. Aiming at a rethinking of the concept in contemporary architectural discourse, the present paper explains theoretical bases and conceptual framework of considering form as an affordance. In order to do so, the paper starts with exploring some transforming influences on the contemporary concept of form, and moves on to introduce affordance as an interpretation of form corresponding the above influences. It then expands on the concept of affordance in order to explain some conceptual evolutions of its presence in the architectural discourse.
    The paper ascertains a key role for the concept of meaning in rethinking form, and that with the introduction of affordance in architecture’s conceptual constellation comes a clarification of the meaning, providing responses to two key problems of meaning, namely, interactions between the subject and the object, and having a holistic view. This will result in a new understanding of the physical and the functional, aspect of architecture making way to go beyond their perceived schism. It is owing to drawing up new concepts of affordance, and the arousal of new concerns and considerations in architectural thought. Attempts are made here, therefore, to introduce concepts of action field, affordance layers, affordance domain, affordance quality, and affordance polarity, each reflecting the recent developments in architectural thought encountering the concept of affordance.
    Keywords: form, affordance, meaning, physic, function, action}
  • علیرضا دربان آستانه*، سمیه سادات موسوی

    آنچه در تعیین هدف توسعه کشورها بسیار حایز اهمیت است بررسی مدیریت روستایی و عملکرد آن در برنامه ریزی روستایی از پایین به بالا می باشد. دهیاری به عنوان سازمان اصلی مدیریت روستایی نقش مهم و تاثیرگذاری در تحقق توسعه پایدار روستایی دارد. این توسعه تا حد زیادی به رضایت اعضای آن بستگی دارد؛ بنابراین، هیچ توسعه ای بدون مشارکت، رضایت مندی و اعتماد اجتماعی روستاییان شکل نمی گیرد. براین اساس پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل رضایت مندی روستاییان از عملکرد دهیاری ها، از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. داده ها به دو روش میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده اند. جامعه آماری آن را سه شهرستان ازنا، خرم آباد و کوهدشت از استان لرستان تشکیل می دهند. 344 روستا براساس سه شاخص: توزیع فضایی در سطح شهرستان، درجه دهیاری و سابقه تاسیس دهیاری انتخاب شدند. رضایت روستاییان از عملکرد دهیاری ها در سه زمینه کارکردهای پایه و عملکردی، کارکرد انگیزشی و کیفیت خدمات (قابلیت اطمینان، مسوولیت پذیری، بعد فیزیکی، سبک مدیریت و همدلی)، موردمطالعه و با استفاده از مدل کانو، ارزیابی شکاف کیفیت خدمات و نرم افزار Spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بیشترین رضایت ساکنین منطقه مورد مطالعه به ترتیب از: قابلیت اطمینان، مسوولیت پذیری، بعد فیزیکی، سبک مدیریت، کارکرد انگیزشی، کارکرد پایه ای و عملکردی می باشد و کمترین رضایت آن ها از همدلی دهیاری ها است.

    کلید واژگان: ارزیابی, رضایت مندی, عملکرد, دهیاری}

    What is very important in determining the development goal of countries is the study of rural management and its performance in rural planning from the bottom up. Dehyari, as the main organization of rural management, has an important and effective role in achieving sustainable rural development. This development largely depends on the satisfaction of its members. Therefore, no development can take shape without the participation, satisfaction and social trust of the villagers. Therefore, the aim of the present study is to evaluate and analyze the satisfaction of villagers with the performance of rural areas, in terms of descriptive-analytical nature and in terms of practical purpose. Data were collected in two methods field and library. Its statistical population consists of three cities of Azna, Khorramabad and Kuhdasht of Lorestan province. 344 villages were selected based on three indicators: spatial distribution at the city level, Dehyari degree and Dehyari establishment history. Villagers' satisfaction with the performance of villages in the three areas of basic and functional functions, motivational function and service quality (reliability, responsibility, physical dimension, management style and empathy), studied and using Kano model, evaluation of service quality gap and Spss software was analyzed. The results show that the highest satisfaction of the residents of the study area is: reliability, responsibility, physical dimension, management style, motivational function, basic and functional function and its lowest satisfaction, respectively. is the sympathy of the villagers.

    Keywords: Evaluation, Satisfaction, Performance, Rural}
  • مهدی باصولی*، سمیه امیدواری
    بیان مسئله

     در زمینه ارتباط بین فرهنگ و سبک زندگی و معماری و ساختار فضایی نظریات مختلفی بیان شده است. از جمله مصادیقی که برای این ارتباط معرفی شده صندوق خانه است؛ عنصری فرعی در خانه های سنتی ایرانی که در مواردی برای کمک به معمار در جهت ایجاد تناسبات فضایی ایجاد می شده است، ولی در واقع نقشی عملکردی در ایجاد فضای اندرونی در خانه های سنتی ایرانی ایفا می کرده است.

    هدف پژوهش

     هدف از این تحقیق بررسی نقش و عملکرد صندوق خانه و جانمایی آن در خانه های سنتی ایرانی است و برای دست یابی به این هدف، خانه های سنتی یزد به عنوان مورد مطالعه در نظر گرفته شده است.

    روش پژوهش

     این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مطالعات میدانی به صورت مشاهده انجام شده است. در مطالعات کتابخانه ای از کتب، مجلات معتبر و نقشه های معماری برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است.

    نتیجه گیری

     براساس این تحقیق، مشخص شده است که صندوق خانه نقشی عملکردی در ایجاد فضای خلوت و اندرونی خانه های سنتی ایفا می کرده است؛ فضایی برای استراحت، عبادت، مراقبه و یا انبار وسایل و تجهیزات مختلف. فضایی در کنار فضاهای اصلی خانه و یا در کنجی از آن، که می توانسته به معماری برای طراحی کمک کند یا نیاز عملکردی ساکنین را برطرف نماید و عملکرد آن نیز تحت تاثیر محل استقرار قرار می گرفته است.روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مطالعات میدانی به صورت مشاهده بوده است. در مطالعات کتابخانه ای از کتب، مجلات معتبر، نقشه های معماری جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز استفاده شده است.براساس این تحقیق، مشخص شده است که صندوقخانه نقشی عملکردی در ایجاد فضای خلوت و اندرونی خانه های سنتی ایفا می کرده است. فضایی برای استراحت، عبادت، مراقبه و یا انبار وسایل و تجهیزات مختلف. فضایی که می توانسته به معماری برای طراحی کمک کند یا نیاز عملکردی ساکنین را برطرف نماید. در کنار فضاهای اصلی خانه و یا در کنجی از آن که عملکرد آن نیز تحت تاثیر محل استقرار قرار می گرفته است.

    کلید واژگان: خلوت, صندوق خانه, خانه ایرانی, عملکرد, جانمایی}
    Mehdi Basouli *, Somayeh Omidvari
    Problem statement

     A number of theories have been proposed about the relation between culture, lifestyle, architecture, and spatial structure. The ‘Closet-Space’ or ‘Sandogh-Khaneh’ is an example of this implication. It was considered as a side element in traditional Iranian houses that used to assist the architect in creating the spatial proportions in some cases, but actually, it had a functional role in creating the interior space in traditional Iranian houses.

    Research objective

    The purpose of this research study is to investigate the role and function of the ‘closet space ‘and to address its location in traditional Iranian houses; A few Yazd traditional houses have been considered as a case study.

    Research method

    The research adopted the analytical- descriptive analysis. Following the collection of the data through the bibliographic method, and observations were carried in the field. In bibliographic studies, various resources such as books, prestigious journals, and architectural plans were used for gathering the required information.

    Conclusion

    The findings of the study showed that ‘closet space’ used to play a functional role in creating the privacy and interior space of traditional Iranian houses. A kind of space was allocated for recreation, prayer, meditation, or storage of various tools and equipment; A place next to the key spaces of the house or in a corner place of that space, where its function was also affected by the location.

    Keywords: Privacy, Closet-Space, Iranian House, function, Location}
  • قدیر فیروزنیا*، اسمعیل زیارتی نصرآبادی، علیرضا دربان آستانه، مصطفی طالشی

    مدیریت روستایی در ایران پس از فراز و فرودهای بسیار، با شکل گیری شوراهای اسلامی و استقرار نهاد دهیاری، تجربه جدیدی را آغاز نمود. اکنون که حدود دو دهه از آغاز فعالیت الگوی نوین مدیریت روستایی می گذرد، با توجه به تعدد و پراکندگی روستاها از یک سو و مسایل و مشکلات مرتبط با تجهیز، توانمندسازی، صرفه اقتصادی ارایه خدمات و . . . از سوی دیگر، بازآرایی الگوی جاری ضروری بوده و در این فرآیند نیز سنجش رضایت روستاییان به عنوان ذی نفعان اصلی حایز اهمیت است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می باشد. داده ها به دو روش میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده اند. جامعه آماری آن  مشتمل بر تمامی شهرستان های استان قزوین می باشد. از هر شهرستان یک یا دو بخش با مد نظر قرار دادن شاخص های گستردگی فضایی و تعداد روستاهای دارای دهیاری انتخاب،در سطح هر بخش نیز، یک دهستان انتخاب و در هر دهستان نیز متناسب با تعداد روستاهای دارای دهیاری، روستاهای هدف  براساس شاخص های موصوف انتخاب شده اند. در مجموع تعداد 427 پرسشنامه از اهالی 40 روستا تکمیل شده است. رضایت روستاییان از عملکرد دهیاری ها در سه بعد؛ الزامات عملکردی، الزامات اساسی و الزامات انگیزشی و در هشت مولفه مرتبط با این ابعاد، با استفاده از مدل کانو، ارزیابی شکاف کیفیت خدمات و نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق گویای آن است که، بیشترین میزان رضایت در ابعاد سه گانه موصوف، مربوط به بعد عملکردی بوده است. همچنین در بین 9 بخش مورد مطالعه از شش شهرستان استان قزوین، بالاترین میزان رضایت از عملکرد دهیاری ها، به ترتیب مربوط به بخش دشتیابی شهرستان بویین زهرا و بخش طارم سفلی شهرستان قزوین و کمترین میزان رضایت نیز به ترتیب مربوط به بخش بشاریات شهرستان آبیک و بخش رامند شهرستان بویین زهرا بوده است.

    کلید واژگان: ارزیابی, رضایت مندی, عملکرد, دهیاری, قزوین}

    Rural management in Iran, after many ups and downs, began a new experience with the formation of Islamic councils and the establishment of the Dehyari institution. Now that almost two decades have passed since the beginning of the new model of rural management, Due to the multiplicity and dispersion of villages on the one hand and issues and problems related to equipment, empowerment, economic efficiency of providing services and... On the other hand, Rearranging the current pattern is essential. And in this process, measuring the satisfaction of the villagers as the main stakeholders is important. The present study, which aims to evaluate and analyze the satisfaction of villagers with the performance of rural areas, It is descriptive-analytical in nature and practical in purpose. Research data were collected in two methods field and library.The statistical population of the study includes all cities of Qazvin province. One or two sections of each city have been selected taking into account the indicators of spatial extent and the number of villages with rural areas. In the next, according to the number of villages with rural areas, the target villages were randomly selected. A total of 427 questionnaires from residents of 40 villages in Qazvin province have been completed. Villagers’ satisfaction with the performance of rural management (Dehyari) was analyzed in three dimensions of functional requirements, basic requirements and motivational requirements and in eight components related to these dimensions, using Kano model, service quality gap assessment and SPSS software. The results of the research show that the highest level of satisfaction in the three dimensions mentioned was related to the dimension of performance requirements and then related to the dimension of basic requirements and the dimension of motivational requirements, respectively. Also, among the nine sections studied from the six cities of Qazvin province, the best level of satisfaction with the performance of rural areas is related to the “Dashtiabi” section of “Buin Zahra” city, “Tarom Sofla” section of Qazvin city and “Ziaabad” section of “Takestan” city. The lowest level of villagers’ satisfaction was related to “Beshariyat” section of “Abiek” city and “Ramand” section of “Buin Zahra” city

    Keywords: Evaluation, Satisfaction, Performance, Dehyari, Qazvin}
  • محمدرضا رنج آزمای آذری*، مجتبی انصاری

    تزیین، در درک مخاطب از مقیاس (ابعاد) بنا، عملکرد آن و راستای انتقال نیروها جایگاه ویژه ای دارد؛ به طوری که مقدار تزیین به کاررفته، محل قرارگیری و ارتباط با اجزاء بنا، آن را به عنصری تاثیرگذار در تاریخ معماری تبدیل کرده است. این موضوع که آیا تزیین می‎تواند در درک مخاطب نسبت به فهم عوامل فوق تاثیرگذار باشد، جای پرسش است. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. معماری مدرن اولیه، با داشتن رویکردی ارگانیک نسبت به تزیینات، موجب وحدت آن با مصالح شده است و در راستای افزایش بروز موثر سه شاخصه مدنظر این مقاله قرار دارد. در معماری مدرن اروپا، با حذف تزیینات بر وضوح مقیاس بنا، شفافیت عملکردی و وضوح در بیان سازه‎ای در اکثر آثار آن دوره تاکید شده است. در معماری پست‎مدرن، با قطع ارتباط پوسته تزیینی با فضای داخل و جهت‎گیری جداره تزیینی به محیط و تاثیر از آن، رویکردی متفاوت و برعکس نسبت به دو دوره قبل مشاهده گردید.

    کلید واژگان: تزئینات, مقیاس, عملکرد, بیان سازه ای, معماری مدرن, مکتب شیکاگو, معماری پست مدرن}
    Mohammadreza Ranjazmayazari *, Mojtaba Ansari

    Ornament, has a special role in the understanding of the user, in the scale of the building, its function, and structural expression, so that the amount of ornament used, the location and the relationship with the components of the building, make it an effective and special element in the history of architecture. Shortage of coherent studies between ornament and mentioned factors caused this research to done.  The question of whether ornament can influence the perception of the user in understanding the above factors is important. Therefore, the present research hypothesizes that in the periods of history, the ornament has been in the pursuit of goals such as functional clarity, scalability, and clarity in the structural expression, and in periods has disconnected with clarity of these factors. Previous studies have surveyed ornament from the point of geometric dimension and semantics without considering these three factors mentioned above. This paper has a comparative- analytical approach. Accordingly, the components of "scale", "functional clarity" and "structural expression" are described with a focus on the subject of "ornamentation" in the two periods of modern and postmodern architecture, were surveyed using content analysis and referring to written and visual sources of Architectural examples of each two periods (Famous works by vanguard architects). The comparison is carried out in two phases of qualitative (for some famous building) and quantitative (by a checklist) methods in architecture. Selecting and evaluating the selected statistical society was done in the form of a checklist. The criterion for completing the checklist was based on logical reasoning and the authors' assessment of the available evidence. In selecting case studies, at first 100 samples of buildings - 50 samples for each period - were selected as target samples. The reason for being targeted at this stage has had the selection of the appropriate works of the famous architects. Then, 50 cases (25 samples for each period) were selected randomly to achieve the validity of the samples which was used in the quantitative evaluation. Then, among the works of the indexes of the mentioned periods, some of them were purposefully explained the results and their quantitative description.  Finally, it was concluded, from quantities and qualities analysis, that the type of ornamental approach could play a role in understanding the scale, functionality, and structural expression. In modern architecture, the style of Chicago school, there is an organic approach to ornamentation, it has united with the materials and to increase the effective exposure of the three indicators considered in this article. Also, in modern European architecture, with the removal of ornament is emphasized on the clarity of the scale, building function and in the expression of the structure in most works of that period. But in postmodern architecture (initial and shell oriented postmodern), with the disconnection of the decorative shell with the interior space and orientation of the decorative wall to the environment and the effect of it, a different approach was seen and vice versa than in the previous two periods.

    Keywords: Ornament, scale, Function, structural Expression, Modern architecture, Chicago School, Postmodern Architecture}
  • قادر احمدی*، حمید غفاری، محمدحسین پورحسن زاده

    بازارهای تاریخی به عنوان ستون فقرات و قلب تپنده شهر از مهم ترین فضاهای عمومی در شهرهای ایرانی- اسلامی هستند که از دیرباز تاکنون با عملکردهای کالبدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود نقش بسزایی در حیات بخشی به جوامع شهری ایفا نموده اند. بازار تاریخی شهر اردبیل ازجمله مهم ترین بازارهای تاریخی است که عملکردهای مختلف این بازار، آن را به یک کانون پرجنب و جوش با مرکزیت قوی تبدیل کرده است و با وجود اینکه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود دچار تحولاتی شده و همچنین علی رغم تغییرات کالبدی شهر اردبیل، توانسته عملکردهای خود را حفظ کند. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهم ترین عملکردهای بازار تاریخی شهر اردبیل و تحلیل اهمیت آن ها است. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و روش تحقیق آن توصیفی- تحلیلی است. جهت گردآوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای- اسنادی و میدانی در قالب مشاهده، ابزار پرسش نامه و نظرات کارشناسان ذی ربط با موضوع برای رسیدن به اهداف پژوهش بهره گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات تحقیق با استفاده از مدل دیمتل (Dematel) و فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد عملکردهای «برانگیختن حس تعلق و دلبستگی در استفاده کنندگان»، «حضور طبقات و قشرهای اجتماعی گوناگون» و «فعالیت های تجاری اصناف مختلف» به ترتیب با ضرایب اهمیت 668/0، 536/0 و 493/0 مهم ترین عملکردهای بازار تاریخی اردبیل هستند.

    کلید واژگان: عملکرد, بازار تاریخی, ایرانی- اسلامی, اردبیل}
    Ghader Ahmadi *, Hamid Ghaffari, Mohammadhosein Pourhasanzadeh

    Historical Bazaars as the backbone and heart of the city are the most important public spaces in Iranian-Islamic cities that have long played a significant role in the life of urban communities with their physical, economic, social and cultural functions. The historical Bazaar of Ardabil city is one of the most important historical Bazaars whose various functions have made it a vibrant hub with a strong centrality. Despite its ups and downs throughout history, and the physical changes of Ardabil city notwithstanding, it has managed to maintain its functions. The main purpose of this research is to identify the most important functions of the historical Bazaar of Ardabil city and analyze their significance. The research is applied in terms of purpose and its research method is descriptive-analytical. In order to collect data, library-documentary and field studies in the form of observations, questionnaire tools and opinions of relevant experts on the subject have been used to achieve the objectives of the research. Data were analyzed using the Dematel and the Analytical Network Process (ANP) models. The research findings show that the functions of "Arousing a sense of belonging and attachment in users", "Presence of different social strata" and "Business activities of different Asnaf (guilds)", respectively, with significance coefficients of 0.668, 0.536 and 0.493 are the most important functions of Ardabil historical Bazaar.

    Keywords: Function, Historical Bazaar, Iranian-Islamic, Ardabil}
  • فروغ عموئیان*، حسن بلخاری قهی
    یکی از جلوه های اصیل فرهنگ و آداب هر منطقه ای هنر و صناعات بومی آن منطقه است. ارتباط مصنوعات هنر بومی با کاربران فضاهای معین انسانی همواره ارتباطی دوسویه و معنادار تعریف شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقش تعامل انسان-مصنوع در تولیدات دست سازهای کاربردی- تزیینی در یکی از حوزه های پرکاربرد طراحی عناصر معماری بومی به شکل ارسی، تلاش دارد تا نقش محتوای مفهوم دار این دست ساخته را در بستر رابطه تعاملی مورد ارزیابی قرار دهد. بررسی سهم هنرهای تجسمی در عناصر معماری و تحلیل گونه شناسی آن از منظرهای متفاوت مورد بحث قرار گرفته است. یکی از این حوزه ها، بحث محتوای مفهوم دار فرم در گونه های دستساخته ارسی می باشد که در این تحقیق با رویکرد طراحی تعاملی، ایجاد هویت در کاربر از طریق تحلیل محتوای فرم، مورد بررسی قرار گرفته است. سوالات پژوهش عبارتند از این که تجربه ارتباط مستقیم و نزدیک انسان- مصنوع در استفاده از ارسی به عنوان یک دست ساخته بومی چگونه است؟ و سهم تزیینات و عناصر نمادین ارسی در درک مخاطب و ایجاد هویت به چه میزان بوده است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و بخشی از تحقیقات نمونه های موردی، از طریق پژوهش های میدانی نگارندگان با نگاهی بینارشته ای پوشش داده شده اند. در این راستا تلاش شده است تا با تحلیل عناصر بصری ارسی ها در چند نمونه دست ساز بومی در خانه های تاریخی بابل، اشتراکات تعامل انسان- مصنوع، به صورت متغیرهای قابل بسط در مطالعات مشابه مشخص گردند. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که تعامل میان کاربران فضاهای بومی با عناصر معماری، دارای متغیرهای متعددی است که به وجوه متفاوتی از ابعاد طراحی محصول اشاره دارد. وجه زیبایی شناسی، اجتماعی، فرهنگی و فنی و نحوه ساخت، از موارد قابل بحث در این زمینه می باشند و رویکرد طراحی تعاملی، می تواند بستر مناسبی جهت بررسی سهم شاخص های فرمی و تزیینات در ایجاد هویت و ارتباط موثر از سوی مخاطبان باشد. این رویکرد نشان می دهد که شاخص هایی که به عملکرد فرمی و نمادین ارسی اشاره دارند، در تعیین رفتار و ایجاد تعامل ماندگار از سوی مخاطبان موثرند.
    کلید واژگان: ارسی, انسان, تعامل, عملکرد, هویت}
    Forough Amoian *, Hassan Bolkhari Ghahi
    The study of the contribution of visual arts in architecture elements and its typological analysis from different perspectives are discussed. One of these domains is the conceptual content of the form in hand-made artifical forms. In this research, with the interactive design approach, the creation of identity in the user through content analysis of the form has been studied. The research questions are, how is the experience of direct and close human-artistic interaction in the use of artifical as a native handmade? And how much has been the share of decorations and symbolic elements in audience comprehension and identity creation? The research method in this research is descriptive-analytic and part of the case study research has been covered through field studies of writers with an interactive look. In this regard, efforts have been made to identify the commons of human-artic interaction as an exponential variable in similar studies by analyzing the elements of visual arsies in several original native forms in the historical houses of Babylon. The results of the research show that the interaction between native space users with architectural elements has several variables that refer to different aspects of product design dimensions. The aesthetic, social, cultural, and technical aspects of construction are among the most controversial issues, and the interactive design approach can be a good platform for exploring the contribution of feminine indicators and decorations to creating effective identity and communication from the audience.
    Keywords: Orsi, Human, Interaction, form, Function}
  • هادی منافزاده، سحر طوفان*

    شهرداری نهادی است عمومی و غیردولتی که در قبال اخذ وجوهات و عوارضهای مصوب، اقدام به ارایه خدمات مندرج طی ماده 00 قانون شهرداریها مینمایند. هدف از این پژوهش بررسی علل نارضایتی شهروندان از شهرداری اسکو -علی الخصوص در حوزه های مدیریتی، خدماتی و شهرسازی– بوده که حسب آن سعی شده است تا با بهره گیری از ادبیات موجود به بررسی علل نارضایتی از بخشهای مذکور پرداخته شود. روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت میدانی و کتابخانه ای بوده که حسب آن از تحلیل اطلاعات بهدستآمده از پرسشنامه ها، اطلاعات مربوطه استخراج، جمع بندی، آسیب شناسی و رفع آسیب شده اند. جامعه ی آماری پژوهش حاضر نیز شهروندانی هستند که در طول این پژوهش به نحوی از خدمات شهرداری اسکو بهره برده اند. نتایج پژوهش حاصله حاکی از آن است که منفک و مجزا سازی برخی از وظایف محوله به شهرداریها و واگذاری آن به سایر ادارات، نبود ردیف بودجه مصوب و یا منابع مالی پایدار برای شهرداریها، تبعیض در ارایه خدمات به نواحی مختلف شهر، تفسیر به رای نمودن قوانین، عدم کارایی شهردار منتخب شوراها در اداره امورات شهر و شهرداری و وجود پروسه های زاید اداری از جمله عواملی هستند که ضمن ایجاد ضعف در شهرداریها، سبب ایجاد نارضایتی در شهروندان گردیده و همین امر نیز سبب کاهش مشارکت شهروندان در اداره امورات شهر گردیده است. به نظر میرسد با مجزا نمودن قدرت از بدنه تخصصی شهرداریها، تمرکزگرایی در سیستم خدمات رسان شهری، کاهش موازی کاریها، رفع اختلاف در وظایف دستگاه های ارایه دهنده خدمات عمومی و مشخص نمودن دستگاه مسیول، شفافیت مالی شهرداریها و تسریع در پاسخگویی، کاهش بهاء خدمات ارایه شده ,... می توان به مشکلات و معضلات مطروحه فائق آمد.

    کلید واژگان: شهرداری, مدیریت شهری, مشارکت, نارضایتی, عملکرد}
  • عیسی حجت، آزیتا بلالی اسکویی*، ثنا یزدانی

    شهر تاریخی تبریز به عنوان پایتخت سیاسی حکومت هایی چون ایلخانیان، ترکمانان قویونلو و صفویان، میراث دار گنجینه های ارزشمند معماری و شهرسازی در طول ایام بوده که از پس گذر سالیان دور و رخدادهای تاریخی، جز رد پای کمرنگی از این آثار بر جای نمانده است. میدان و مجموعه صاحب آباد تبریز نیز به عنوان آغازگری بر فضاهای باز شهری ایران، از جمله آثار باشکوه روزگاران گذشته می باشد که سنگ بنای آن به دوره ایلخانان مغول بازگشته و در حال حاضر جز نامی تغییریافته (صاحب الامر) و چند بنای رو به تخریب کامل، اثری از آن قابل مشاهده نیست؛ ازاین رو تلاش برای شناخت پیشینه تاریخی این مجموعه و نیز باززنده سازی شکوه گذشته آن، گامی ضروری در راستای افزایش پیوستگی تاریخی و نیز حفظ هویت این مجموعه است. بر همین اساس، پژوهش حاضر در راستای پاسخ به این پرسش که «ساختار کالبدی و عملکردی مجموعه صاحب آباد از آغاز پیدایش، در دوره حکومتی ایلخانیان تا دوره حکومتی صفویان به چه ترتیب بوده است»، با استناد بر متون و منابع تاریخی شامل اسناد نوشتاری و تصویری، دگرگونی ها و تحولات این مجموعه را گام به گام مطالعه و تحلیل کرده است. روش تحقیق این پژوهش بر اساس تحلیل محتوا، با راهبرد تفسیری تاریخی بوده و نتایج حاصل از مطالعات، تحلیل ها و تطبیق تواریخ، ضمن احترام بر پژوهش های پیشین، حاکی از یک طراحی مرحله به مرحله (نه از پیش اندیشیده) برای کلیت مجموعه و متاثر از رویدادهای سیاسی حکومتی (انتخاب تبریز به عنوان پایتخت) در آغاز پیدایش و نیز حوادث طبیعی و جنگ های تاریخی در ادامه می باشد. اوج تکامل کالبدی و عملکردی مجموعه صاحب آباد و نیز عظمت عرصه میدان در روند تاریخ، در دوران حکومت شاه طهماسب صفوی (930984ق) بوده و پس از این دوران مجموعه صاحب آباد گام در راه افول خود گذارده است.

    کلید واژگان: تبریز, مجموعه صاحب آباد, مستندات تاریخی, ساختار, کالبد, عملکرد}
    Isa Hojat, Azita Balali Oskouyi*, Sana Yazdani

    Historical Tabriz holds a rich architectural and urban legacy from the time it was the political capital of Ilkhanid, Turkmen Qoyunlu, and Safavid powers, of which only traces remain today over the course of historical events. The Saheb-abad square and complex which was among the earliest examples of urban open spaces of Iran dates back to the Mogul Ilkhanid era, of which only some deteriorated buildings remain and an altered name (Saheb al-Amr). Therefore, it is important to research the historical background and glory of this complex in order to preserve its past identity and improve historical continuity. In order to find answers to the research question which is about the physical and functional structures of the Saheb-abad square and complex from the very beginning of its creation (Ilkhanid period) to the height of its glory (Safavid period), the developments of this complex were studied and analyzed step by step using historical texts and sources such as written and illustrated documents. The content analysis research method was used with an interpretive-historical strategy. The results indicate a step-by-step design (not a predetermined design) affected by political/governmental forces (choosing Tabriz as the capital) at the early stages, and by natural events and historical wars through the rest of its history. The height of its physical and functional grandeur was during the reign of the Safavid monarch Shah Tahmasb.

    Keywords: Tabriz, Saheb-abad complex, historical documents, physical structure, functional structure}
  • احمد صراف زاده، محمد دیده بان*، بهزاد وثیق

    نقش هندسه در معماری ایران پیشینه ای طولانی دارد، یکی از کاربردهای آن استفاده در آرایه های تزیینی بوده است. همچنین دزفول واقع در شمال خوزستان نمونه ای از شهرهای با آرایه های ارزشمند است که عمده آن ها از نوع آجری هستند. آرایه ها در قسمت های مختلف به کار رفته و به منزله پوسته جانبی تنوع در معماری ایجاد کرده اند. این تنوع معیاری با اهمیت، قابل-مشاهده، و دلیلی بر ارزشمندی خانه های دزفول است. از سوی دیگر، با اهمیت بودن آرایه های تزیینی، عاملی تاثیرگذار جهت بررسی اصل و بنیان آن ها است. هدف در این مقاله مستندسازی الگوهای هندسی در تزیینات خانه های دزفول و زمینه های مختلف ایجاد آن در معماری است و ضمن آن به سوال طرح شده در پژوهش پاسخ داده می شود.
    روش تحقیق ترکیبی از روش های پیمایشی و تفسیری تاریخی است و اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات شخصی گرد آمده است. آزمون تحقیق مبتنی بر روش تحلیلی ویکور است که علاوه بر تکمیل ادبیات تحقیق، برای تنظیم مدل جدید نیز به کار رفته است. جامعه نمونه از همه خانه های ثبت شده دوره قاجار انتخاب و به روش آنتروپی شانون وزن دهی شده اند. پس از آن تحلیل اطلاعات به دست آمده از جامعه نمونه به کمک نرم افزارهای آماری و به روش ویکور صورت گرفته است. در پایان با استنتاج منطقی چنین برداشت می شود که آرایه های تزیینی در خانه های دزفول متنوع هستند و علاوه بر زیبایی، کارکردهایی چون عبورومرور آسان برای عابران بیرون از خانه، ایجاد سطح بیشتر در طبقات بالایی، محرمیت فضایی در خانه، تهویه هوا، ایجاد سایه بر جداره ها و دفع حرارت به کمک آن، جلوگیری از ریزش باران بر خوون ها، تنوع در رنگ و نوع تزیین، و سلسله مراتب در تغییرات فرمی (تنوع در فرم) را دارند. همچنین برای سنجش تزیینات می توان از معیارهای نوع تزیین، نسبت تزیین به جداره، تناسبات، روابط و چیدمان در تزیینات، و الگوهای هندسی بهره مند شد.

    کلید واژگان: هندسه, عملکرد, تزیینات, خانه, دزفول}
    Ahmad Sarrafzadeh, Mohammad Didehban, Behzad Vasigh

    Geometry is one of the most important elements in iranian architecture. Geometry is used in planning, drawing and decorating. Among outstanding components were ornaments used in many parts of houses. The realisation of ornaments in Iranian architecture is dependent on geometry, with geometry also generating variety in ornamental decorations. The ornaments used in the architecture of Dezful is usually made of bricks, and can be found in several parts of a building as secondary surfaces with astonishing diversity. The aim of this study is the documentation of geometric patterns and their underlying generative context in Dezful houses, answering research questions on the way. The research method is a combination of field studies and historical-interpretive methods, with data collected through library studies and personal observations. The data analysis method is based on Vikor method which opens a new scope on ornaments studies. Case studies are based on relevant traditional façades selected through data analyses based on Vikor and Entropy methods. The paper concludes that ornaments are diverse, and on top of their beauty, they have functions such as providing comfort for passers, increasing area in upper floors, ventilation, shading and thereby shielding against heat, protecting “Xowun”s from rain, and creating hierarchies.  In order to assess ornaments, the paper suggests, one can use the type of the ornament, its ratio, proportions, connections and layouts, as criteria.

    Keywords: Geometry, Function, Ornament, House, Dezful}
  • Forogh Amoian, Hassan Bolkhari

    Different historical and prehistoric periods have always involved the evolution of man-made artifacts. In this regard, the creation of artifacts by men has been linked to vari-ous requirements reflecting the effects of history, beliefs as well as material and imma-terial acts toward the subject of creation. Each object, based on the form and function associated with it, goes through a process in the formation of its form and content. In the present research, the ritual and symbolic containers and ewers in the collection of found artifacts, created in the historical period and used in religious ceremonies are studied. In this study, the typology of forms, functions and religious content of the ewers belonging to the Iranian plateau are compared to similar samples, and the visual and semantic indices of rhytons are validated against the common characteristics of ritual containers. Rhytons are a kind of ritual-ceremonial containers that were first known and made in the Asian Minor regions during the Neolithic Age. The formation of the contain-ers and the lack of the knowledge about the materials required has caused the use of mud for their creation during the late 5th millennium BC. With the advent of the potter's wheel, a richer and more distinct form of clay rhytons has emerged. Its metal and stone samples show the strength and value of the formation of rhytons for specific uses in the court and at the sultans. The present research tries to study the sample ritual, which have different yet similar forms and functions, find the commonalities in the formal and functional processing, and examine the effective components causing the similarities or differences in the form and function of the ritual containers by analyzing the typology of the rhyton samples in several historical periods. However, it was by no means con-fined to that region. Similar in form to, and perhaps originating from, the drinking horn, it has been widespread over Eurasia since prehistoric times. The research method in this study is descriptive-analytical and the sample includes library documents and field research. The results of the research show that the ritual and mythical origins as well as nature are in some way effective in the form processing and using conditions of the containers and ewers and the beliefs are effective in the function processing and use of the ritual objects and rhytons. The present article tries to study the rhyton sam-ples remained from various historical periods. The evidence of these samples is from the Neolithic, Medes, Achaemenid, and Sassanid periods. It also tries to find the form differences in accordance with the functions and criteria specified in the design of the ritual containers and analyze the typology of the rhytons in terms of artistic-industrialist ideas of the time through comparative study. The research questions in line with these purposes include: 1. What are the features of the form and function of the rhytons? 2. Which components are the base for the formation of the form and function of the rhy-tons? The research method in this research is descriptive-analytic and the samples are extracted from library documents and field research.

    Keywords: Rhytons, form, function, Ritual, Symbolic Containers}
  • الهام حاتمی گلزاری، احمد میرزا کوچک خوشنویس*، قادر بایزیدی، فواد حبیبی

    پدیده های ماندگار در طول زمان می مانند و بار می گیرند و به بخشی از خاطرات جمعی تبدیل می شوند. ماندگاری، بیان نوعی تداوم تاریخی و به دنبال آن تداوم فرهنگی است. عوامل مختلفی بر ماندگاری پدیده ها اثرگذار می باشد که هدف از این تحقیق شناسایی این عوامل در معماری با تاکید بر معماری بازار تبریز می باشد. روش تحقیق در مطالعه ی حاضر توصیفی – تحلیلی و ترکیبی از روش های کیفی – کمی است که به منظور جمع آوری اطلاعات از روش اسنادی – میدانی (مشاهده، مصاحبه و پرسشگری) استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که عوامل موثر بر ماندگاری معماری بازار تبریز با توجه به مولفه های مورد بررسی به ترتیب مولفه های معنا و هویت، کارکردی و عملکردی و در نهایت نیز کالبدی بوده اند. همچنین در این رویکردها بیشترین تاثیرگذاری مربوط به متغیرهای منحصربه فرد بودن اثر (فرم زیبا، خلاقیت و نوآوری اثر، اثرگذاری مطلوب)، خاطره انگیزی و ایجاد حس تعلق به فضا، ترکیب با سایر فضاها و عملکردها (وجود کاربری های ترکیبی) و کیفیت حضور انسان در مکان بوده است. همچنین نتایج نشان می دهد که چرخه های تکاملی اجتماعی – فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نظیر ارزش ها، آداب و رسوم، تغییر در تعاملات اجتماعی و روابط اقتصادی و نظام سیاسی حاکم بر جامعه نیز بر ماندگاری معماری بازار تبریز اثرات مختلف مثبت و منفی گذاشته اند.

    کلید واژگان: ماندگاری, معنا و هویت, عملکرد, کالبد, بازار تاریخی تبریز}
    Elham Hatami Golzari, Ahmad Mirza Kouchak Khoshnevis*, Qader Bayzidi, Foad Habibi

    Permanent phenomena can take and loads over time and they become part of collective memories. Stability is a kind of historical continuity followed by cultural continuity. Various factors affect the survival of phenomena and purpose of this research is to identify these factors in architecture with emphasis on Tabriz Bazar architecture. The research method in this study is a descriptive – analytical and combination of qualitative and quantitative methods used to collect information by documentary-field method (observation, interviewing and questioning). The findings of the research indicate that the factors affecting the architecture of the Tabriz Bazar have been related to components of meaning and identity, functional and functional and ultimately physical. Also, these approaches have the most impact on the variability of the unique nature of the work (beautiful form, creativity and innovation of the effect, the desired effect), memorizing and creating a sense of belonging to space, combining with other spaces and functions (the existence of combinations) and the quality of presence Man was in the place. The results also show that the socio-cultural, economic and political evolutionary cycles such as values, customs and customs, changes in social interactions and economic relations and the political system governing society have also had different positive and negative effects on the architecture of the Tabriz Bazar.

    Keywords: Persistence, Meaning, identity, Function, Body, Tabriz Historical Bazar}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال