به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هنر ساسانی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید محمد طاهری قمی*

    بیان مسئله:

     عجایب نگاری درخصوص یک سنت دیرین در هنر و ادبیات بسیاری از فرهنگ ها و تمدن ها به کار می رود. آنچه در این پژوهش موردبحث و تمرکز قرارگرفته است، شامل نمودهای محتوایی و هنری ناظر بر سنت عجایب نگاری در ایران با رویکرد بر متون پهلوی و مانوی عهد ساسانی سده های نخست پس از اسلام است. این نمودها شامل موجودات اسطوره ای، وقایع عجیب و روایات مابعدالطبیعی هستند. پژوهش، با تجزیه و تحلیل متون و داستان های ادوار ذکرشده، در پی چگونگی کاربست عناصر عجیب برای انتقال ایده های دینی و فلسفی، درس های اخلاقی و مفاهیم کیهان شناختی است.

    هدف

    واکاوی رویکردهای خیالی و عجایب نگارانه در هنر و ادبیات ایران ساسانی، مبتنی بر سنت های فکری، دینی و اسطوره ای پیش از اسلام است.

    سوال تحقیق:

     «عوامل تاثیرگذار بر نمود عجایب نگاری در ادبیات و هنر پهلوی و مانوی در عهد ساسانی و سده های نخستین اسلامی کدام اند؟»روش تحقیق: این پژوهش از نوع بنیادی بوده و با روشی توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای، اسناد الکترونیکی و استفاده از محفوظات موزه ها، به تجزیه وتحلیل استنتاجی داده های برخاسته از نمونه های متنی و آثار هنری ادوار یادشده پرداخته است.

    نتیجه گیری

    پژوهش بیانگر آن است که سنت عجایب نگاری در هنر و ادبیات ایران به سبب بهره مندی از مبانی منسجمی چون قوه اسطوره، نمادپردازی و رمزگرایی، انسان انگاری و دین و نیز به واسطه اشتراکات گوناگون محتوایی و سبکی و تاثیرات بینامتنی درون مایه ای با تمدن های دیگر، دارای زنجیره ای پیوسته و الگومدار از عهد پیش از اسلام تا سده های نخست پس از ورود این آیین در ایران است.

    کلید واژگان: عجایب نگاری, هنر ساسانی, ادبیات پهلوی, ادبیات مانوی, اسطوره, دین}
    Seyed Mohammad Taheri Qomi *

    Statement of the Problem:

    The tradition of depicting natural, strange and mixed creatures is rooted in archetypes. On the one hand, it manifests man's approach to the unconscious, dreams and imagination, and on the other hand, it guides the mind to think about other elements of the transcendental and unknown worlds; We come across these imaginary creatures in almost every corner of the world. Throughout the history of Iran, the art and culture of this land have witnessed various transformations. Political, economic, and cultural interactions, and in many cases, the invasions of foreign peoples, have brought about significant changes to the customary traditions and practices of Iranians in every era. Since the arrival of the Aryans in ancient Iran and the establishment of the three major ethnic groups, the Medes, Persians, and Parthians, in various regions of this land, due to the diversity of their ethnic and cultural backgrounds, which extended from Europe to Siberia, the Middle East, and India, the maturation, formation, and spread of beliefs, cultural traditions, and myths began to increase. These modern transformations, in combination and amalgamation with what the early inhabitants of Iran possessed, led to the creation of a set of cultural, artistic, legal, ritual, and literary elements that, despite these changes, produced a rich and solid chain that continued throughout the millennia that followed. Through this process, the creations in the field of visual arts, such as sculptures, stone carvings, buildings, reliefs, murals, illuminated manuscripts, textiles, and the like, are observable and readable as crystallization and embodiment of this cultural institution. One of the prominent features of Iranian visual arts is the reliance on myths and religious and ritual foundations. Therefore, the topics addressed in religions and religious rituals have been widely illustrated for the sake of clarification for the followers and as commemorative aspects.The approach of rulers and the prevailing tastes in shaping the artistic contexts of each era have had a significant impact; however, the spirit governing the artistic works based on intellectual and belief contents has always endured. This trend has also manifested itself in the post-Islamic eras in the form of illustrations in manuscript and industrial arts. One common characteristic between Iranian texts and artworks is the attention to the depiction of supernatural beings and wonders. The creation and representation of imaginary and strange creatures in Iranian visual arts take on various forms. The ways in which visual elements are used in the structure of these creatures, apart from the artistic traditions of each era, are influenced by specific content sources that each artist, in turn, inspired his perspective and imaginative mind. The continuation of this historical tradition is known today as "wonderology" in the term and is depicted in various forms in Iranian art, such as embossed patterns, voluminous works, fabric patterns, images, and illustrated manuscripts.

    Purpose of research:

    Explore the imaginative and wonderology approaches in the art and literature of Sasanian Iran, based on pre-Islamic intellectual, religious, and mythological traditions.Research question "What are the influential factors on the representation of wonders in the literature and art of the Pahlavi and Manichaean eras in the Sasanian period and the early Islamic centuries?" Necessity and Significance of research It includes aspects such as understanding the tradition of representing and illustrating wonders during an important period before and after the arrival of Islam in Iran and a better comprehension of the interrelationship of form and content in the studied texts in this research.

    Research Method

    This research is of a fundamental nature and employs a descriptive-analytical method, gathering information from library sources, electronic documents, and utilizing the holdings of museums, to analyze the interpretive data extracted from textual samples and artworks of the mentioned eras. Data analysis is conducted qualitatively through the extraction of concrete samples and their classification into various categories and classes of texts and artworks, such as historical periods, artistic methodology, visual aesthetics, textual criticism, and related theoretical discussions. The theoretical foundations of this research subject, with a case study of the texts and art of the Sasanian era and the early Islamic centuries in Iran, encompass topics related to the iconography of the research's discussed images, the hermeneutics of literary and historical texts and their translation into images, the typology of mythical creatures and figures, and textual studies of Iranian myths in the pre- and post-Islamic eras, to reach a synthesis between ancient Iranian art and Islamic Iranian illustrative tradition.

    Conclusion

    This research asserts that the tradition of wonderology in the art and literature of Iran, due to its reliance on cohesive foundations such as the power of mythology, symbolism and cryptic symbolism, anthropomorphism, and religion, as well as the various intertextual contents and stylistic influences, has a continuous and patterned chain from the pre-Islamic era to the early centuries following the introduction of this faith in Iran.

    Keywords: Wonderology, Sasanian Art, Pahlavi Literature, Manichaean Literature, Mythology, Religion}
  • محمد خزایی*

    از مهم ترین شاخصه‏های فرهنگ ایرانی، ارتباط نزدیک بین هنر و آداب معنوی برگرفته از مذهب می‏باشد. این ارتباط یکی از مهم ترین عامل شکل‏دهنده هنر ایران است. در هنر ایران قبل از اسلام، در آیین زرتشت هم این ارتباط کاملا هویدا می‏باشد. ارتباط بین هنر و دین در طول دوره اسلامی بیشتر از هر زمان دیگر شکوفا و توسعه یافت. هنرمندان بسیاری از نقش و نماد‏های قبل از اسلام را اقتباس و معنا و مفهومی کاملا نو و هماهنگ با جهان‏بینی اسلامی به آنها بخشیده اند. مصداق بارز این ادعا، پیدایش «نقش اسلیمی» در سده های آغازین هنر ایران در دوره اسلامی است. هدف اصلی این مقاله معرفی خاستگاه و مراحل شکل گیری نقش اسلیمی در سده های اول هنر اسلامی ایران است. علی رقم آرای قریب به اتفاق خاورشناسان که منشا نقش اسلیمی را هنر کلاسیک باستان (هنر یونانی رومی) معرفی می کنند، این مقاله منشا ایرانی برای آن تعریف نموده است. به نظر می رسد خاستگاه نقش اسلیمی در هنر دوره اسلامی، «نقوش بالی شکل» هنر ایران قبل اسلام است. با گذشت زمان، نقوش بال ساده و تلطیف شده تا حدی که اغلب هویت خود را از دست داد و به شکل تجریدی تبدیل شده، امروزه آن را بنام اسلیمی می شناسیم. این نقش از اصیل ترین و ناب ترین نقش در بین دیگر نقوش ایرانی به شمار می روند. بر اساس این نظر، نقش اسلیمی از ایده نقوش بالی شکل قبل از اسلام متولد شده است. انتقال و استمرار هنری نقش بال از دوره ساسانیان به دوره های اسلامی می تواند ناشی از کارکرد مذهبی آن نقش بوده که بیشتر به عنوان نمادی از قداست، فرازمینی و پیونددهنده عالم ملک به ملکوت بکار گرفته شده است. این پژوهش، به روش توصیفی تحلیلی و تطبیقی و بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای به سرانجام رسیده است.

    کلید واژگان: نقش اسلیمی, نقش بالی شکل, نقش فرشته, هنر اسلامی, هنر ساسانی}
    Mohammad Khazaei *

    Decorations are an integral part of Islamic art. Islamic art is formed based on decorations to accurately represent nature. Decorations in Islamic art have emerged as three main elements including: Islamic pattern, geometric pattern and calligraphy (inscription) and two secondary elements: animal motifs and human motifs. These motifs may be engraved separately or in combination with each other. Among these decorative elements, the role of Slimi has a special place. In fact, this role is considered one of the noblest and most original creative elements of Islamic art in Iran and the Islamic world. This role is used not only to decorate religious places and objects, but also to decorate everyday items. The role of Islimi as a fundamental role has a special place in the history of decorative arts of the world.Due to the fact that the Islamic pattern is the most important pattern used for decorations by artists, but compared to other decorative elements such as khatnagareh (inscription) and garh (geometric patterns), it has been less researched and analyzed. The oldest document that is currently available that uses the word 'Islimi' belongs to "Zaradeh" which was prepared by the librarian of Sultan Baysanghar Mirza (802-837 AH) during the Timurid period. This "offered" is actually a working report on the state of the royal library, it is currently kept in the library of Topkapi Museum in Istanbul (Khazaei, 1398, 125). Sadeghi Beyk Afshar, an artist and writer of the Safavid era, who was once the librarian of Shah Abbas, in his book "Qanun al-Sour" which he wrote around the end of the 10th century of Hijri, considers Islimi as one of the seven main painting. Qazi Mir Syed Ahmad Manshi Qomi in his book Golestan Art describes the decorative elements of painting and gilding as seven principles, the first of which is "Islamic" (Manshi Qomi, 132, 1366). In the preface of Dost Muhammad, Bahram Mirza considers Motif As-Islimi to be the invention of Imam Ali (A.S.) (Khazaei, 1398, 119).Although Europe's attention to Islamic art has its roots in the Renaissance and the Middle Ages, in the 19th and 20th centuries, this category received more attention and many articles were written about geometric decoration in Islamic architecture. In these studies, the term "Arabesque" is used to express Muslim decorations and they consider it the gem of the unity of Islamic visual culture (Necipoglu, 1995, 87). Several different definitions for arabesque have been expressed in such a way that most consider it equivalent to all decorative elements such as calligraphy, plant motifs, geometric motifs and even iconography. Some people have mentioned it only for plant motifs. In Islamic art, the Islamic motif is a single form of a plant ornament, in which the rhythmic leaves are attached to wavy or spiral stems and along each other, they induce repetition and the desire to move.It seems that the special place of Iranian art in the origin and evolution of motifs has not been evaluated in choosing the word Arabesque. This issue could be due to the fact that this term was chosen by orientalists, who focused more on the cultural elements of the western Islamic world, including Morocco, Egypt, North Africa, and Spain, than on Iran and the eastern lands.Although many studies have been conducted by orientalists in the field of Islamic decorative arts, the first person to seriously investigate the Islamic pattern under the title "Arabesque" was Alois Riegel (1858-1905), an Austrian art scholar in the book The quality of style was published in Berlin in 1893 (Riegl, 1992). The subject of arabesque was followed later by the articles of researcher Dimand (Dimand, 1937 & 1952). Studies about Islimi in the entries of the two editions of the Encyclopedia of Islam by Ernst Herzfeld (1938) and Ernst Kühnel (1960) and some recent publications such as Necipoglu (Necipoglu, 1995) and Khazaie (1999) continued. has been found.It should be noted that the role of Islam did not suddenly appear at the time of the emergence of Islam, but the origin of this role was rooted in pre-Islamic art. In the same way that the artists of the first centuries of Islam based their innovations on the foundation of pre-Islamic art. The origin and continuation of the artistic development of this role before Islam has been widely described and expressed by Orientalists, and most of them refer its origin to Greco-Roman (ancient classical) art. Alois Riegl refers the origin of the salami motif to a plant that has its roots in ancient (Greece) palm and ivy decorations (Riegl, 267, 1992). Ernst Herzfeld claims that its origin is certainly derived from classical foliage decorations (Herzfeld, 363, 1938). Ernst Kühnel traces the origins of the Islimi motif to the Late Classical period, noting that it acquired its typical form in the 3rd century AH under Abbasid rule (749-1258 AD) and was fully developed in the 5th century (Kühnel , 561, 1960). Arthur Pope suggests that the Iranian Slimi pattern does not represent any real object in nature at all, but is taken from the beautiful Greek architectural ornament, Anthemion (Palmetto) (Pope, 39, 1356).Islimi Motif was born from the idea of Bali-shaped motifs before Islam - Sassanid. In the Islamic era, the role of the wing is simplified to such an extent that it often lost its identity and became an abstract form that we know today as Islami. In the following, he describes and explains the different stages of the role of Balishaq until reaching the role of Slimi.It seems that the use of these Bali-shaped motifs was not only decorative, but had religious significance. It was said that this spiritual connection with the "divine wisdom of ancient Iran" is fully evident in Iranian art before Islam (Sehrvardi, 2018, 1377). This connection caused the Sasanian wing pattern to be present among the decorations of the Islamic forehead long after the fall of the empire. Patterns with two symmetrical wings or palm wings are one of the most original and honorable forms among pre-Islamic patterns. The most obvious one is the role of an angel, which is achieved by adding two wings to the body of an earthly human. This angel has holiness and is considered a symbol of the extraterrestrial world. The role of Fereshte is one of the services of Iranian artists in the history of ancient art, which was given to the world of art. The role of the angel without changing its form and even its meaning continues to make its way from ancient art to Islamic art.

    Keywords: Arabesque (Islimi) motifs, Wing-shaped pattern, Angel, Islamic art, Sasanian art}
  • زهره طاهر*، ساناز صباغ خراسانی

    هنر ساسانی، هنری است اصیل و پیشرو که مجموعه منسجمی از تصاویر در مقیاس های مختلف را از تصویرسازی در سنگ برجسته ها تا تصویرسازی ظروف فلزی کوچک و بزرگ در فرم های مختلف را در بر می گیرد. در ظروف فلزی این دوره تصویرسازی های متنوعی مشتمل بر مضامین و روایات مختلف جلوه گری می کند. مطالعات بسیاری بر این ظروف انجام شده اما زمینه روایی تصویرسازی در آنها تاکنون مورد مطالعه قرار نگرفته است. حال آنکه روایات تصویرسازی شده برروی ظروف فلزی این دوران از نظر ادبی، تاریخی و مذهبی حایز اهمیت بسیارند و مستنداتی مهم و کاربردی در تشریح اوضاع فرهنگی، دینی و تاریخی آن دوره فراروی می نهند. بنابراین با نگاهی نو، این سوالات مطرح می شود که تصویرسازی ها در ظروف فلزی ساسانی حاوی چه روایات و مضامینی است؟ و این روایات چه رابطه ای با متون ادبی، تاریخی و دینی دوره ساسانی دارد؟ همچنین بررسی روایات و مضامین حک شده بر ظروف فلزی ساسانی و کشف روایات نهفته در آن، انگیزه بخش این پژوهش است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است. با جای دادن تصویرسازی های ظروف فلزی ساسانی در سه دسته روایات و مضامین ادبی، روایات و مضامین تاریخی، و روایات و مضامین دینی و تحلیل یافته های حاصل از آن، می توان گفت که روایات و مضامین ادبی در متونی چون داستان بهرام وآزاده، درخت آسوریگ، یادگار زریران و پنچه تنتره، همچنین روایات تاریخی رشادت و جنگاوری شاهان ساسانی هم در کتبی چون کارنامه اردشیر بابکان و سرانجام روایات و مضامین دینی در کتاب اوستا و بندهشن در تصویرسازی ظروف فلزی ساسانی مورد توجه قرار گرفته است.

    کلید واژگان: هنر ساسانی, فلزکاری, روایت, تصویرسازی, متون مکتوب دوره ساسانی}
    Zohreh Taher *, Sanaz Sabagh Khorasani

    Sasanian art is an original and progressive art that includes a coherent set of images in different scales, from depictions on stone reliefs to depictions of small and large metal vessels in various forms. In the metal containers of this period, various depictions including different themes and traditions are manifested. Many studies have been done on these dishes, but the narrative field of depiction in them has not been studied so far. However, the narratives depicted on the metal vessels of this period are very important from the literary, historical and religious point of view and provide important and practical documents in describing the cultural, religious and historical conditions of that period. Therefore, with a new look, these questions are raised that what narratives and themes do the depictions in Sassanian metal containers contain? And what is the relationship between these traditions and the literary, historical and religious texts of the Sassanian period? Also, investigating the traditions and themes engraved on Sassanian metal vessels and discovering the traditions hidden in them is the aim of this research. The research method is descriptive-analytical and the method of collecting library information. By placing the illustrations on the metal vessels of this period in three categories of literary narratives and themes, historical narratives and themes, and religious narratives and themes and analyzing the findings from it, it can be said that the literary narratives and themes in works such as the story of Bahram and Azadeh, Tree Asurig, Yadgar Zariran and Panche Tantre have been considered in depicting literary themes on Sassanid metal vessels Also, the narratives of bravery and warfare of the Sassanid kings can be seen both in books such as Ardeshir Babakan's workbook and in the metal vessels of this period in the form of illustrations of the hunting and bravery narratives of the Sassanian kings. Finally, the narratives and religious themes in the book of Avesta and Bandheshen have been taken into consideration in the illustration of Sassanian metal vessels, including the illustration of the narratives related to the goddesses and their supernatural powers, the story of creation and other religious topics.

    Keywords: Sasanian art, metalwork, Narration, Illustration, Written texts of the Sassanid period}
  • حسین ایمانیان*

    عربی سرایان سده های نخستین و میانه هجری به ویژه باده سراهایشان هنگامی که از شراب، خوشی ها و مستی هایش سخن می گفتند، میکده، ساقی و حتی جام های شراب را نیز وصف کرده اند و چه بسا در وصف جام ها، از توصیف تصاویر یا نقش نگاره های آن نیز چشم پوشی نکرده اند. این نقش نگاره ها که مانند آداب و سنت های شراب خواری و گونه های شراب، با ایران پیش از اسلام، پیوند دارد، معمولا نقش های به ارث رسیده از سنت های دوره ساسانی را آینگی می کند. هدف نویسنده از بازنمایی گونه های این نقش ها در سرود ه های عربی، آشناکردن بیشتر پژوهشگران حوزه هنر با نگارگری ایران و عراق آغاز دوره اسلامی است که بدون شک خود، پیرو سنت نگارگری ساسانی بوده است. نگارنده با مطالعه شعر عربی در این دوره، تصویرهای واقعی را که روی جام های شراب بوده است و شاعران به آنها اشاره کرده اند، استخراج کرده است و تلاش می کند این نقش ها را با نقش ها یا نمونه های باستانی موجود مقایسه کند. در پژوهش حاضر نشان داده شد که محور نقش نگاره های جام های شراب در دوره عباسی، شاهان ساسانی، درباریان آنها و پیوندهای سیاسی شان با پادشاهان روم، صحنه های شکار، باده نوشی، مجلس بزم، سوارکاری و جنگاوری است و کمابیش هیچ گونه صحنه مذهبی، صحنه خانوادگی دربار ساسانی و نقش های گیاهی در آنها دیده نمی شود. پس از این دوره، شاعران سده های میانی هجری و بیشتر از منطقه شام و مصر، گویا تنها به تقلید از شاعران عراق، از موتیف جام های منقوش سخن گفته اند.

    کلید واژگان: جام شراب, شعر عربی, دوره عباسی, نقش نگاره, هنر ساسانی}
    Hosein Imanian *

    Arabic poets in the early centuries, especially those who described wine, in addition to talk about wine, its pleasures and drunkenness, also described the bar, cupbearer and even the cups of wine. In describing the cups, they have not neglected to describe the images or drawings on them. These paintings, which, like the customs and traditions of drinking wine and different types of wine, are associated with pre-Islamic Iran, usually reflect images inherited from the traditions of the Sassanid period. Although the surviving cups from the Sassanid period are very few and it is not possible for us to see these paintings, but the poems of Arabic poets, especially in the Abbasid period, depict some of these paintings for us in the form of words. Representation of these types of paintings may make us more familiar with the art of painting in Iran and Iraq at the beginning of the Islamic period, which undoubtedly follows the tradition of Sassanid painting. In the following article, after a brief introduction about the paintings on buildings and other tools, which are mentioned in Arabic poetry, the most important themes of the paintings on wine glasses (cups) in the poems of the Abbasid era are discussed and these paintings are compared with the paintings of existing antiquities. This article is an attempt to show a part of Sassanid painting on wine cups that has been displayed in the poems of Abbasid poets with an interval of two to three centuries. These Images usually express the situation of the Sassanid court in joy and war.In their research on the characteristics of Iranian art, Iranian and Orientalist scholars have not paid much attention to Persian and Arabic literary texts and poems. Arabic literature in Abbasid times clearly shows the life, society, thought and art of pre-Islamic Iran. Although the reports of the Arabic poets of this period from the drawings on the cups may not be completely true, but because we have received few cups from that time, these reports can also be trusted.The research that Iranian and orientalist artists have done on patterns on clothes and dishes is based more on surviving concrete examples from the past and less on texts, especially Arabic texts. Therefore, we suspect that the issue raised in this article has not been comprehensively addressed so far. The value of this article goes back to the fact that Arabic-speaking poets may have spoken of images that are not concrete examples in museums or elsewhere and are new to researchers of Sassanid art. This research answers the following questions: How did Arabic poets in the Abbasid period and the Middle Ages AH describe wine glasses? What were the most important themes or motifs of the images on the wine cups in these periods?This research shows that, paintings on the wine cups of the Abbasid period And the Middle centuries, the ones in the hands or in front of the poets, were very much influenced by Sassanid art and reflected the favorite images of Iranians, which has become an important subject for poetic illustrations in Arabic poetry.The method of this research is descriptive-analytical and based on reading the remaining poetic texts from the first and middle centuries AH; where the poets also spoke of images on wine cups. After a brief reference to the history of describing the images of objects in Arabic poetry from the pre-Islamic period to the Abbasid period, the author deals with the general characteristics of the images on the vessels left from the Sassanid era, then extracts the images of wine cups from ancient Arabic poetry Has categorized and tried to compare them with existing objective and ancient examples.The main subject of the pictures on wine cups in the Abbasid period, the Sassanid kings, their courtiers and their political connections with Roman kings, are scenes of hunting, drinking, feasting, horseback riding and warfare, and there is almost no religious scene, family scene of the Sassanid court and herbal design.These images include the following images: Sassanid king, wine drinking, throne sitting, obeying people, the scene of the Sassanid army fighting, horsemen archery, Kasra and Caesar sitting together, Roman emperors surrendering in Kasra's palace, Kasra's captivity with the Roman emperor, predatory lions and dancing women, etc. Looking at the examples of cups inscribed with Sassanid images that we brought in this research, it can be said that most of these cups were depicted by poets living in Iraq and Iran in the second to fourth centuries AH. After this, the most abundance is related to the poets of the sixth to eighth centuries in the Levant and Egypt, and we see only one or two examples in the poems of the poets of the region of Andalusia (Islamic Spain) in the sixth and seventh centuries.Arabic literature in the Abbasid era and the Middle Centuries AH clearly reflects the life, society, thought and art of pre-Islamic Iran. Although the reports of Arabic poets about the designs on the cups may not be completely true, but because we have received only a few cups from that time, these reports can also be useful and reliable. Considering the abundance of these images in the poems of Iraqi poets in the second to fourth century, it can be said that from this time, the subject of cups painted with the image of Kasra and his Army in war and celebration, has become a famous poetic motif. Egypt in the sixth to eighth century, using imitations of Iraqi poets in previous centuries, used this issue; In other words, it is possible that they did not see these painted cups, but used this theme, imitating previous poets. As for Andalusia, it can be said with more certainty that the Andalusian poet spoke only on imitation of the poets of the East (Iraq) on many subjects, including the same cup with Sassanid motifs. The titles of the images that have been on the wine cups and the poets of the Abbasid period and the Middle Centuries have spoken about it are as follows: Kasra and Caesar together, Archery horsemen on horseback, the scene of the Sassanid army battle, the ceremony of visiting Kasra, the hunting of Kasra and his cavalry, the drinking of Kasra, the obedience of the people to Kasra, the surrender of the Roman emperor to Kasra, the captivity of Kasra to the Roman emperor, the welcome of the Roman emperor, the Christian religious leaders, the predatory lions and the singing women.

    Keywords: Wine cup, Arabic poem, Abbasid period, Motif Design, Sassanid art}
  • رزا بهوند*

    پژوهش حاضر به مطالعه نقش زن، بر مهرهای دوره ساسانی می پردازد. مهر، از اقلامی است که استفاده از آن در امور مختلف، با نقوش متنوع انسانی (غالبا مرد)، گیاهی، حیوانی، نوشتاری و ترکیبی از دیرباز تاکنون در نقاط گوناگون ایران متداول بوده است. با وجود آنکه در مهرها استفاده از نقش زن روشی متداول نبوده، نمونه های نسبتا محدود اما متفاوتی از مهرهای تزیین شده با نقش زن، از ایران باستان و به ویژه عصر ساسانی یافت شده است. این پژوهش در پی یافتن دلایل چرایی استفاده از نقش نمادین زن در برخی از مهرها بوده است؟ و به دنبال پاسخگویی به این سوالات است که آیا می توان حضور زن بر مهر را دلیلی بر جایگاه ویژه آن در جامعه و حکومت عصر ساسانی دانست؟ آیا این زن، نماد آناهیتا  (ایزد بانوی آب) است؟ از این رو پژوهش حاضر، به صورت مطالعه موردی و به روش توصیفی-تحلیلی انجام یافته و اطلاعات ارایه شده، ترکیبی از تحقیقات کتابخانه ای و جست وجو در مقالات موجود در پایگاه های اطلاعات اینترنتی معتبر است. یافته های پژوهش نشان می دهد که وجود نقش زن بر مهرهای عصر ساسانی، نشان از جایگاه والا و شایسته مقام بانوان در این عصر دارد. نقش زن، نه تنها در قالب ملکه و زنان درباری و شخصیتی محوری در کنار مرد و شخص شاه، بلکه در مواردی به صورت تنها و نمادی از آناهیتا-نماد عشق و باروری ظاهر می شود. در مواردی دیگر همراه با کودک، یا در نقش همسر و در مراسم ازدواج مشاهده می شود. در تمامی موارد، ظرافت اجرا و دقت در بازنمایی چهره، جنسیت و استفاده از تزیینات و نوشته شدن نام زن-ملکه بر بعضی از مهرها، از مشخصات بارز این نقوش است.

    کلید واژگان: نقش, نقش زن, آناهیتا, مهر, هنر ساسانی, مهرهای ساسانی}
    Rosa Behvand *

    This article studies the icon of women on the seals of the Sassanid period. In various parts of Iran, seals with various human (mostly male), plant, animal, and mixed motifs have long been used. Female icons were not common on seals, and a limited number of different examples of seals decorated with female motifs have been found from ancient Iran, especially the Sassanid era. This article studies the cause of the use of the role of women seen on some seals and examines the position of women in the society and government of the Sassanid era and its relationship with Anahita (goddess of water). Therefore, this study uses a descriptive-analytical method, and the data was collected through library research and articles on websites. Findings show that the presence of women on the seals of the Sassanid era shows the high and worthwhile position of women in this era. The woman is depicted not only in the form of queens and court women and beside main male characters, but also in some cases is alone and represents Anahita (symbol of love and fertility). In other cases, women are depicted with the child or in the role of wife or bride. The elegance of the depiction and the accuracy in representing the face, gender, and feminine ornaments, as well as writing the name of the queen on some seals, are the prominent features of these designs.Findings show that the presence of women on the seals of the Sassanid era, shows the high and worthy position of women in this era. The role of the woman appears not only in the form of a queen and a central figure alongside the man and the king, but in some cases as a lone and symbol of Anahita. In other cases, it is seen with the child, or in the role of spouse and in marriage ceremonies. In all cases, the elegance of the design and the accuracy in representing the features of the face, gender and the use of ornaments and the writing of the name of the woman-queen on some seals, are the prominent features of these designs.

    Keywords: Icon, Woman, Anahita, seal, Sassanid seal, Sassanid art}
  • مهتاب مبینی*، طیبه شاکرمی

    از یافته های با اهمیت در جریان فعالیت های باستان شناسی سیمره واقع در شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام، تزیینات گچبری مسجد آن است. براساس تاریخگذاری، این مسجد متعلق به اواخر دوران اموی و اوایل عباسی است. سطوح داخلی دیوارهای مسجد سیمره، مزین به تزیینات گچبری با نقوش گیاهی و هندسی و از جمله بناهای مذهبی است که تزیینات الحاقی این بنا، متاثر از هنر گچبری ساسانی می باشد. غنای تزیینی این سطوح و عدم انتشار پژوهش هایی مستقل در رابطه با تاثیر هنر گچبری ساسانی بر هنر بکاررفته در تزیینات گچبری این بنا، از جمله دلایل پرداختن به این موضوع است. اهداف اصلی این پژوهش شناسایی گونه های نقوش تزیینی متاثر از گچبری ساسانی در تزیینات گچبری مسجد سیمره و سپس عناصر مشترک نقوش گچبری ساسانی با نقوش تزیینی مسجد سیمره است. بر این اساس سوالات اصلی پژوهش عبارتند از : نقوش تزیینی متاثر از هنر گچبری ساسانی در تزیینات گچبری مسجد سیمره کدامند؟ چه شباهت هایی بین نقوش گچبری ساسانی با نقوش تزیینی مسجد سیمره وجود دارد؟ این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و به شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه ای انجام شده است. نتایج نشان می دهند که نقوش گیاهی و هندسی متنوعی در تزیینات مسجد سیمره تحت تاثیر گچبری ساسانی بودند. سطوح تزیینی گچبری های مسجد سیمره علاوه بر تقلید نقوش مختلف گیاهی و هندسی ساسانی و با وجود تشابهات نقوش ساسانی با نقوش مسجد سیمره از نظر ساختار ، بافت و طرح زمینه و حواشی تزیینی، نقش مایه گل تاتوره در نقوش گیاهی و در نقوش هندسی ذوزنقه، شکل بیضی و کادرهای تزیینی قاب های هندسی مسجد سیمره، همچنین تراکم و درهم پیچیدگی نقوش تزیینی گچبریهای مسجد سیمره نسبت به سطوح تزیینی گچبریهای ساسانی و طراحی مشخص و بزرگنمایی نقوش تزیینی، از نوآوری های بکاررفته در خلق آرایه های تزیینی مسجد سیمره است.

    کلید واژگان: نقوش گیاهی, نقوش هندسی, مسجد سیمره, تزئینات گچبری, هنر ساسانی}
    Mahtab Mobini *, Tayebe Shakarami

    In the pre-Islamic era, stucco was used to cover the walls of palaces and temples, because the building materials such as stone, sandstone or crude clay were not very interesting, and the richness of decorated walls was more effective than bare walls. This type of architectural-related decorations in the history of Iran was technically and artistically developed and became one of the archetypes of the Sassanid era. Stucco patterns of this era include plant, geometric, animal and human designs. The use of these patterns in this period, with a few differences in quantity, was accompanied with some mythical concepts. The transfer of these designs from the Sassanid era to the cultural and artistic realms of Islam was in companionship with some changes such as selection of motifs based on their usage in religious or non-religious places and being measured according to the basic Islamic principles. This has made plant and geometric designs luckier than other designs. Under the influence of the Islamic view, these motifs tended to be abstract and the artists avoided direct imitation of nature. Fast curability, fast progression and the whiteness of stucco that were important in the decoration of Islamic buildings were among other factors involved in the re-use of stucco decorations in Islamic monuments. For these reasons, this art, along with its plant and geometric motifs, grew and developed. One of the important findings during the archeological activities in Seymareh, was the discovery of its mosque and its stucco decorations. According to the dates given, the mosque belongs to the late Umayyad and early Abbasid era. Considering the importance of stucco decorations in Iran, the main objectives of this study were, firstly, to identify types of decorative motifs influenced by Sassanid stucco, and then, to study the similarities and differences between the Sassanid stucco designs and the decorative designs of the Seymareh Mosque. Accordingly, the main questions of research are: what are the decorative motifs influenced by the stucco art of the Sassanid period in the stucco adornment of the Seymareh Mosque? What are the similarities between the Sassanid stucco designs and the decorative designs of the Seymareh Mosque? The results of the study show that the decorative motifs found in the mosque of Seymareh could be divided into two main types of plant and geometric designs. Meanwhile, in addition to design and implementation, the plant motif of the Datura flower, and trapezoidal, elliptical geometric patterns, as well as decorative margins used in circular, square and rectangular frameworks, differ from the decorative designs of the Sassanid era. In addition to the formal effect, the application of the principle of symmetry and repetition and the method of making stucco decorations by molding, casting and prefabricated methods, we can see other evidences of the continuation of the Sassanid period stucco art in the stucco decorations of the Seymareh Mosque. Such volume of similarity and influence should be considered as a result of the location of the city of Seymareh in the Sassanid period, which has been evidenced by many architectures decorated with its stucco decorations in areas such as Barzqavaleh, Qaleh Gori and Goriyeh. In most of the stucco specimens of Qaleh Gori and Barzqavaleh, which are from the archeological sites of the Sassanid period and close to the city of Seymareh, and in the present study, the specimens with decorations of the Seymareh Mosque were compared in terms of marginalization and framing according to geometric and plant elements. The use of flowers and leaves such as palm, artichoke, rosette and lotus in the corners of the decorative frames of the design is one of the elements that exists in the stucco of both areas of Bozorgvaleh and Qaleh Gori. Based on archaeological findings, stucco decorations have been one of the most important methods of arranging Sassanid architectural spaces in the city of Seymareh, which can be used to justify the textual connection between the stucco decorations of the Seymareh Mosque and the stucco decorations of the Sassanid period. However, in the study of the decorative patterns of stucco of the Seymareh Mosque, there is evidence of the creation of new arrays such as the tendency towards different designs of plant motifs such as pomegranate fruit, pine fruit, tulip buds or the design of the decorative borders of the frame. Circular or square and rectangular geometric shapes are observed along with the creation of new geometric arrays such as trapezoidal and oval geometric patterns. Therefore, it can be said that the artists who designed the stucco decorations of the Seymareh Mosque, by using these innovations and the complexity of geometric and plant decorative motifs in addition to imitation, sought to provide new decorative surfaces appropriate to the cultural and artistic atmosphere of the first Islamic centuries and created new texts.

    Keywords: Plant motifs, geometric motifs, Seymareh Mosque, Decorative Stucco, Sassanid Art}
  • بیتا مصباح*، سارا شادرخ

    هنر دوره ساسانی بازتاب رمزگونه باورهای اساطیری در ترکیب با اعتقادات زرتشتی است و نقشمایه های گوناگون این دوره، درپیوند عمیق با باورهای اساطیری و مذهبی دارای وجه نمادین شده اند. دردوره ساسانی، اهمیت رسانه های هنری که تصویر شتر بر روی آنها به کار رفته شامل مهرها(قصرابونصر،تخت سلیمان)، ظروف فلزی، نقوش برجسته(هترا، پالمیرا) و نقاشی های دیواری کاخها(پنجکنت ،افراسیاب)، نشانگراعتبار این نقشمایه است. مساله پژوهش شناسایی مفاهیم نمادین مرتبط با آن است. پژوهش با شیوه توصیفی-تحلیلی، روش اسنادی و نمونه گیری هدفمند، به بررسی نقشمایه شتر در هنرساسانی می پردازد..هدف اعتبارسنجی باورها و مفاهیم اساطیری مرتبط با نقشمایه شتر است. نتایج پژوهش نشان می دهد که حیوان شتر دو مفهوم نمادین اصلی را داراست: به دلیل استفاده از کلمه شتر در نام زرتشت(به معنی حامل نور ایمان) و همچنین ارتباط شتر با ایزد بهرامبه عنوان نشانه ایستادگی در برابر بدیها وناراستیها، شتر نماد پایبندی به ایمان و نور هدایت است، به ویژه در مهرهای مربوط به روحانیون و درباریان.دومین مفهوم نمادین شتربه ارتباط او با بهرام (ایزدجنگاوری)و سایر ایزدان جنگاوری به نامهای آرسو، رودا، رشف، و وهاگن مربوط میشود. بر این اساس نقشمایه شتر برخی از مفاهیم مرتبط با این ایزدان جنگاوری  همچون پیروزمندی و فتح شاهانه، سرافرازی و نیروی جنگی شکست ناپذیررا نمادسازی میکند.

    کلید واژگان: شتر, هنر ساسانی, بهرام, زرتشت, یشت 14}
    Bita Mesbah *, Sara Shadrokh

    The Sasanian art is the reflection of mythological concepts in connection with the Zorastrian beliefs. The mythological concepts of this period are conveyed by various representations of natural motifs such as plants, animals, the birds and mythical creatures. So the motifs may show a profound symbolic concept. Although camel is a rare motif in Sasanian art but it is related to obscure mythical concepts. The camel motif was used in Iran from the prehistoric times. The first two examples are  the camel motif painted on the potteries found in Teppe Sialk, which is related to the third millennium B.C., and a bronze ax-head discovered in a grave at Korab in Sistan which had a sitting camel on it.  During the Sasanian period, this motif is found on the seals (Qasr-i AbuNasr, Tacht e Suleiman), metal vessels, stone reliefs (Hatra and Palmyra), wall-paintings in castles (Panjikent, Afrasyab). The importance of these specimens on which the camel motif is used, shows the credibility of the motif. The study aims to study the mythological backgrounds of the motif and its relations to Zorastrian concepts. Understanding the symbolic ideas of the camel motif is the main aim in this study. The present study uses descriptive-analytical method and data collecting method is Purposive sampling.  The name of the prophet Zoroaster in Avestan language is “Zaraẟuštra”. The second part of his name is the Avestan word for camel, “Uštra “. Although different interpretations have been suggested for the meaning of the name but it is more accepted that the name of the prophet means “who is fostering/cherishing camels” or “he who can manage the camels”. other the meanings like “longing for camels" and “he who is with angry/furious camels” are also proposed. Therefore, the camel may symbolize the concept of bearing knowledge and spreading the light of faith in the dark of infidelity. It clarifies the reasons of using the camel symbol on the Sasanian seals belonging to the priests. Besides that, the motif of camel is used in the reliefs of the warriors in Hatra and Palmyra. The research results show that the camel motif was the absolute depiction for war gods in Near Eastern cultures. The gods named Arsu, Ruda, Reshef, Bahram and Vahagen are all related to the camel. Arsu, Reshef and Ruda always ride the camel in complete armor. Although Bahram and its Soghdian identification “Vahagen” were never showed riding the camel, but in Avesta camel is described as one of the incarnations of Verethraghna(Bahram/Vahagan).In Yasht 14, lines 10-13 are dedicated to camel, as the persistence and determined symbol of Bahram and is described as a long haired beast of burden, with sharp teeth, quick eyed and bright strong sight. The camel has ventured far sight and is capable to see in the deep dark of the night which symbolizes the vision inside Bahram. The bravery, uncontrollable victory, the furious, inevitable fighting powers of Bahram are all symbolized with the natural powers of the camel like his uncontrollable temperament and greatest strengths.

    Keywords: Camel, sasanian art, bahram, Zoroaster, yasht 14}
  • هادی فرهنگدوست*، حسین کوهستانی اندرزی

    سلسله ساسانی از ادوار شاخص تاریخی ایران و از حکومت های مقتدر جهان متمدن کهن بوده است. ساسانیان در طی بیش از 4 قرن، علی رغم فراز و نشیب های فراوان تلاش کردند، ضمن میراث داری از دستاوردهای حکومت های قبلی، بستری مناسب را برای پیشرفت و تکامل علم، ادب و هنر ایران زمین فراهم آورند. در این بسترسازی فرهنگی و اجتماعی، موسیقی به عنوان زبان پیشرفته و پیوند دهنده اجتماعی، نقشی مهم را ایفا می کرد. سوال اصلی و شکل دهنده این پژوهش، بررسی اهمیت موسیقی در ساختار اجتماعی ایران باستان و خصوصا دوران ساسانی، و شباهت های کارکردی آن با جوامع معاصر است. خصوصا که ضرورت نگاه بین رشته ای به این موضوع دو چندان شده است؛ زیرا می توان کاربرد مهم این بستر و سیر تحول شناسی را، در بازشناسی مقولات هنری ادوار تاریخی و کشف الگوهای کارکرد فرهنگی آنان در مواجه با اوضاع اجتماعی آن دوران دانست. بر این اساس در پژوهش کیفی حاضر، به بررسی شواهد و علل گستردگی و عمومیت موسیقی دوره ساسانیان، پرداخته شده است؛ یعنی از طریق بررسی شواهد باستانی، و تحلیل جامعه شناسانه، از برداشت های منعکس در منابع، به شناخت کارکردهای اجتماعی موسیقی آن دوران پرداخته شده است. روش گردآوری اطلاعات در این مقاله به شیوه کتابخانه ای است و تلاش شده تا اهمیت موسیقی در دوران ساسانی به ویژه در سطوح مختلف جامعه بررسی شود. چنین نگاهی تاریخی و اجتماعی به مقولات هنری، سبب باز تعریف ارزش های موجود پیرامون فلسفه هنر و مبانی نظری آن به سمت اجتماع محور شدن هنر در برنامه ریزی فرهنگی حال حاضر خواهد شد. خصوصا که امروزه، جایگاه موسیقی، در تثبیت شده ترین حالت اجتماعی خود است و اکنون فرصت بررسی روش های کیفیت آفرینی مبتنی بر ارزش های انسانی و کاربردهای تعالی آفرین، با استفاده از تجربیات تاریخی این سرزمین فراهم می باشد.

    کلید واژگان: جامعه شناسی هنر, موسیقی کهن, هنر ساسانی, کارکرد هنر, هنر اجتماعی}
    Hadi Farhangdoust*, Hosein Kohestani

    The Sassanid dynasty was one of the important historical periods in Iran and one of the powerful governments in the ancient civilized world. Despite the many ups and downs, Sasanids ruled for over four centuries, and in addition to maintaining the heritage and the achievements of previous governments, provided an opportunity for developing the science, literature, and art of Iran. Laying the groundwork for a socio-cultural platform, music played an essential role as a modern language and a social link. The main question of this research is to investigate the importance of music in the social structure of ancient Iran, especially the Sassanid era, and its functional similarities with contemporary societies. This means that the social functions of music of that period have been investigated by studying ancient evidence and sociological analysis of them. The data were collected by reviewing the literature on this matter. The current study tried to examine the importance of music during the Sassanid era, especially at different social levels. The importance of music in the social structure of ancient Iran, especially during the Sassanid era, and its functional similarities with contemporary societies, have further increased the necessity of an interdisciplinary view of this issue. This historical and social view of the artistic subjects will redefine the existing values of the philosophy of art and its theoretical basis towards the socialization of art in present cultural planning. Especially now that the position of music is in its most stable social state, it is time to study how to create qualitive techniques based on human value applications using the historical experience of this land.

    Keywords: Sociology of art, Ancient music, Sassanid art, Function of art, Social art}
  • سارا رجبی*، حسین شجاعی قادیکلائی
    بیان مسئله

    تمد ن سغد د ر مسیر جاد ه ابریشم قرار د اشت و یکی از مهم ترین مناطق جاد ه ابریشم به شمار می آمد . این موقعیت جغرافیایی منتج به آمیختگی فرهنگی قابل توجهی د ر فرهنگ و هنر این ناحیه شد ؛ به گونه ای که تاثیرات هند ی، آسیای شرقی و نیز تاثیرات ایرانی و... د ر آن قابل مشاهد ه است. اما د ر این میان، شاید بتوان تاثیرات ایران ساسانی را د ارای اهمیت بیشتری د انست؛ چرا که سغد یان د ر هنر خود بیشترین تاثیر را از ساسانیان پذیرفتند ، لکن د ر این تاثیرپذیری تنها به بازنمایی عناصر صوری هنر ساسانی بسند ه کرد ه و روح شاهانه هنر ساسانی را د ر آثار خود بازتاب ند اد ند ؛ این امر به خصوص د ر د یوارنگاره های سغد ی نمود بیشتری د اشته است. پرسش پژوهش: چه د لایلی موجب بازنمایی جنبه های صوری و گریز از نمایش جنبه های شاهانه هنر ساسانی د ر د یوارنگاره های سغد ی شد ه است؟

    هد ف پژوهش

    شناخت د لایل تاثیرپذیری گزینشی سغد یان از جنبه های به خصوصی از هنر ساسانی هد ف اصلی د ر پژوهش حاضر به شمار می آید .

    روش پژوهش

    این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی به شمار می آید و به روش تاریخی و نیز توصیفی-تحلیلی انجام شد ه و اطلاعات مورد نیاز آن به شیوه کتابخانه ای جمع آوری شد ه است.

    نتیجه گیری

    جامعه سغد ی د ر بستر ساختار اجتماعی و سیاسی ناشی از یک شهرنشینی تکامل یافته فرصت رشد را برای تمامی افراد جامعه فراهم می آورد . به جهت وجود چنین ساختاری بود که ثروت ناشی از قرارگیری سغد د ر مسیر جاد ه ابریشم توانست رفاه قابل ملاحظه ای برای مرد م این ناحیه پد ید آورد و به غیر از پاد شاه، ثروتمند ان د یگری نیز از د ل مرد م شکل گرفتند . همین امر به رونق د استان ها با مضامین حماسی، اسطوره ای، روزمره و... انجامید و د ر د یوارنگاره های سغد ی به جای فرد محوری و نمایش پاد شاه به عنوان قد رت مطلق، د استان هایی تصویر شد که تمامی مرد م سغد می توانستند قهرمان آن باشند .

    کلید واژگان: هنر سغدی, دیوارنگاری سغدی, هنر ساسانی, هنر ایران}
    Sarah Rajabi *, Hossein Shojaei Ghadi Kalaei
    Problem statement

    The Sogadian civilization was on the Silk Road route and was one of the most significant areas of the Silk Road. This geographical location resulted in significant cultural intertwining in the art and culture of the area. The influence of Indian, East Asian and Iranian culture on art are visible. But in the meantime, the influence of Sassanian from Iran may be stronger as the Sogadians received the most influence from the Sassanian in their art. But in this impression, they merely confined themselves to the representation of the Visual Elements of Sasanian art and did not reflect the spirit of royal art in their works. This is especially evident in the Sogadian murals.Research question: What are the reasons for the unique representation of the Visual Elements of Sasanian art and not to reflect the spirit of royal in Sogadian art murals?

    Research objective

    Identifying the reasonsfor Sogdian selective influence on some specific aspects of Sassanid art, is the main objective of the present study.

    Research method

    This research is a qualitative one and it is conducted in historical methods as well as the descriptive-analytical study and the required data was collected through a library method.

    Conclusion

    Sogadian society provided the opportunity for growth for all individuals within the context of the social and political structure of developed urbanization. Due to having such a structure, the money made by being located on the Silk Road route provided considerable prosperity to the people of the area and besides the king, other rich people were formed in the hearts of the population. The same story flourished with epic, mythical, everyday themes, and in Sogadian murals depicting stories that all Sogadian people could be heroes, rather than the central persona and the king’s display of absolute power.

    Keywords: Sogadian art, Sogadian murals, Sassani art, Iranian Art}
  • شبنم سپیدنامه*، علیرضا طاهری

    موضوع شکار به روش های گوناگون در بیشتر آثار و در تمامی ادوار تاریخی بروز یافته و تنها، مفهوم آن است که به واسطه زمان تغییر یافته است. این مفهوم در دوره ساسانی فراتر از شکار صرف است. از دوران ساسانی بخش قابل توجهی از ظروف سیمین باقی مانده است. از آنجایی که هنر ساسانی عمدتا درباری و نمایانگر شکوه ایزدی پادشاهان ساسانی است، بنابراین اغلب آثار، دربردارنده موضوعاتی مرتبط با پادشاه و از جمله شکار شاهانه است. بطوری که صحنه های شکار در اغلب آثار هنری این دوره از جمله ظروف سیمین و نقش برجسته ها نیز به نمایش درآمده است . از مهمترین این نقش برجسته ها صحنه شکارگاه طاق بستان می باشد سوال این است که: چه ارتباطی بین ظروف سیمین با صحنه شکار شاهی و نقش برجسته شکارگاه طاق بستان به لحاظ عناصر صحنه و ترکیب بندی وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ، به شیوه توصیفی - تطبیقی، به بررسی تعداد شش ظرف سیمین با مضمون شکار و مقایسه عناصر شکار بین آنها و صحنه شکارگاه طاق بستان پرداخته شده است. با مقایسه آنها می توان گفت که این عناصر تقریبا در تمام آثار مشترک اند.در طاق بستان صحنه شکار برگرفته از ترکیب بندی هایی مشابه است، با این تفاوت که عناصر مکمل صحنه زیادتر و هم زمانی نیز در آن دیده می شود.

    کلید واژگان: شکار, شکارگاه, هنر ساسانی, طاق بستان, ظروف سیمین}
    shabnam sepidnameh, Alireza taheri*

    According to human history, it is obvious that age of hunting is as long as life of human. The existence of human until today depends on hunting. Hunting was not only an act for human first acquires but also it made human to grow his abilities. Subject of hunting, in different ways, with all the handmade object of human since the most developed of them, is shown in whole history. And just the meaning of it changes during passes of time. The concept of hunting in Sassanid era, as last period glories of culture of Iran before Islam remained lots of noticeable Golden and Jasmine monuments. Which these monument could be account as the most meaningful of Iran’s culture. Because, generally, Sassanid art is symbol of glories of Iran’s kings so the Golden and Jasmine monuments which remained from this period contain subjects and concepts that related to the king, especially king’s hunting. The concept of hunting in all of the art’s monuments from this period is clear. One of them is inscription, Taq-e Bostan inscription is one of the most important ones. This inscription declares the importance of this matter. The subject of hunting has manifested in various ways in the most human constructs, even the most evolved of them, in all historical periods, and the only meaning is that it has changed over time. In the Sassanid period, this concept takes on a concept beyond hunting. Since the Sassanid era, a significant part of the golden and silver works has been remembered. Since Sassanid art is mainly courtly and represents the divine glory of the Sassanid kings, most of the gold and silver artifacts left over from this period covering the themes related to the king, including royal hunting. So the theme of hunting is reflected in all the artworks of this period, including the high-reliefs. One of the most important high –reliefs is the hunting ground scene of Taq-e Bostan. The purpose of this article is to compare the hunting elements between Sassanid artworks, especially Sassanid silverware, and the scene of the hunting grounds of Taq-e Bostan, in a descriptive-comparative manner and by examining seven cases of silverware with the theme of hunting. There is no difference of opinion between the motifs of Sassanid silverware and the decorations created on the hunting scenes in Taq-e Bostan. It seems these elements to be common almost in all artworks. In the Taq-e Bostan, the hunting scene is derived from similar combinations, with this difference that the elements of the scene are more and simultaneous. The examples of these common features and elements are, as the case may be: the king, the characteristics of the riders' figures, the royal horse, the characteristics of combination of the riders, and the general composition of figures, realism in iconography, weapons, drawing common hunting animals, special perspective, symbolic concepts, precise description of scenes and characters, narration, emphasis on the power and invincibility of kings, attention to detail and the existence of dynamism in the scenes.

    Keywords: Hunting, Royal hunting, Sassanid art, Taq-e Bostan, Silverwares}
  • حسین شجاعی، محسن مراثی *
    هم زمانی تاریخی حکومت سامانی و آل بویه، نوزایی فرهنگی و هنری عمده ای را سبب شد. در این دوران، سامانیان و آلبویه در آثار هنری خود از هنر ساسانی تاثیر پذیرفتند، لکن تاثیرات آن ها از جهاتی با یکدیگر متفاوت است. هدف پژوهش حاضر مطالعه شباهت ها و بیان علل تفاوت ها در تاثیر پذیری هنر سامانی و آل بویه از هنر ساسانی است. از آنجا که هنر دوره سامانی و آل بویه در تحولات هنر دوره های بعدی سهم بسزایی دارند، شناخت خصوصیات هنری حاکم بر این دوره ها در مطالعه تاریخ هنر ایران امری ضروری است. لذا در راستای اهداف پژوهش، به این پرسش اساسی پرداخته شد که دلیل اصلی تاثیرپذیری متفاوت هنر سامانی و آل بویه از هنر ساسانی چیست؟ در این راستا، شاخص ترین هنر هر دوره، یعنی سفالگری سامانی و منسوجات آل بویه با یکدیگر و نیز با نمونه های هنر ساسانی به روش ترکیبی تاریخی و توصیفی و با رویکرد تطبیقی مطالعه شدند. نتایج حاکی از آن است که تاثیرپذیری هنر سامانی از هنر سغدی-ساسانی و هنر آل بویه از هنر عرب-ساسانی، یکی از دلایلی است که تاثیرپذیری متفاوت این دو دوره را از هنر ساسانی منجر شده است. در عین حال تلاش این دو حکومت برای کسب مشروعیت ملی نزد توده مردم، عامل اصلی بروز تفاوت در تاثیرپذیری آن ها از هنر ساسانی است.
    کلید واژگان: هنر سامانی, هنر آل بویه, هنر ساسانی, سفال سامانی, منسوجات آل بویه}
    Hossein Shojaei, Mohsen Marasy *
    The conquest of Iran by the new being Arab muslims prepared the primary context of muslims impressionability from Sassanid art. In result islamic art had been influenced deeply by Sassanid art during centuries. However this impressionability was not equal in all over the islamic territories and current art in Samani and Al-bouye territories is one of its anti types. Samani and Al-bouye which respectively governed eastern and western parts of Iran, were neighbors and contemporary. They were alike somehow because of their governmental construction. Both were affected by Sassanid art but in different ways. The aim of this paper is to study of similarities and differences in impressionability of Samani and Al-Bouye pottery and textiles patterns from Sassanid art. Since the art of Samani and Al-Bouye have major impress on development of the next periods, recognizing artistic qualities of these periods is necessary in studying history of Iranian art. Due to the research objectives we examined the fundamental question that what is the main reason of different impressibility of Samani and Al-Bouye art from Sassanid art? In this regard, the most prominent art of any period, the Samani pottery and Al-Bouye textiles were studied together and with Sassanid art samples by combination method of historical and descriptive method with a comparative approach. Its data is gathered via library source and by referring to books and articles and The observation method has also been used. During the research process, geographical, historical, social, political and cultural characteristics Samani and Al-Bouye governing territory compared with each other and then the artistic aspects of two governments in impressionability of Sassanid art was studied. The results of this paper indicates that one reason of different impressibility of Samani and Al-Bouye art from Sassanid art is intermediaries such as Sogdians and the Abbasids who Sassanid influences were transferred by them. In other words Samani art and especially pottery patterns impressionability from Sogdians- Sassanid art and Al-Bouye art and especially textiles patterns from Arab-Sassanid art is one of the reasons that cause different impressibility of these two era from Sassani art. At the same time, Samanids and Al-Bouye in various fields were trying to gain national legitimacy; thus as Samanids were ruled in areas that Persian language was the original language, supported Persian language to gain national legitimacy. Examples of these efforts is using mythical and epic elements in field of art. So it distanced from imperial dimensions while was satisfied by being influenced by Sassanid seeming elements. Al-bouye ruled over the area that had not been native and the central of government is Baghdad that most of them were Arabs. However Al-bouye started to make lineage in order to gain national legitimacy to introduce themselves as Sassanid's throne inheritable so they started being to influence by imperial elements of Sassanid art in their art works. To say more accurately, Samani's and Al-bouye's efforts in gaining national legitimacy to the masses are the main reason of having differences in their impressionability from Sassanid art.
    Keywords: Samani art, Al-Bouye art, Sassanid art, Samani pottery, Al-Bouye textiles}
  • غزاله ایرانی ارباطی*، محمد خزایی
    سرزمین ایران تجلی گاه تفکراتی عمیق است که گاه نمود بصری یافته است. فره، به عنوان یکی از این تفکرات، نیرویی مافوق بشری با مفهوم دینی بوده که در دور ه ساسانیان نمود تصویری یافته است. این پژوهش با هدف تحلیل منشا و شاخصه های بصری نمادهای جانوری فره به سوالات این مطالعه پاسخ داده است: فره چه جایگاهی در نظام هنری ساسانی دارد؟ این تفکر در قالب چه جانورانی جلوه گر شده است؟ چه سنت خاصی در ترسیم این نمادها جهت برقراری پیوند بصری وجود دارد؟ روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی است و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. مطابق نتیجه این پژوهش، فره به عنوان عامل تحکیم بخش در قدرت شاهی بصورت سه جانور سیمرغ، عقاب و قوچ متجلی شده است. طبق مطالعات بصری صورت گرفته، این نمادها پیرو الگوی ترسیمی مشترکی هستند که آنها را می توان از ویژگی های مسلم فره دانست. بدین شرح، بال به عنوان عنصر اساسی در پیکر این جانوران، مزین بودن این عوامل به نقوش تزئینی و همچنین وقار شاهانه آنها، بیانگر پیوند معنایی شان با مفهوم قدرت برتر است.
    کلید واژگان: هنر ساسانی, دین زرتشت, فره, نماد, سیمرغ, عقاب, قوچ}
    Ghazaleh Irani Arbaty *, Mohammad Khazaie
    Iran is a manifestation of deep thoughts which sometimes appears in visual form. Farrah, as one of these thoughts, has been a superhuman force with religious concept which is visually represented in Sassanid artwork. This study with the aim of analyzing the origins and visual characteristics of Farrah’s beast motifs, has answered to the research questions: what place Farrah has in the Sassanid art? What kinds of beasts are manifested in this thought? What is the particular tradition in depicting the symbols for visual link? The research method is descriptive- analytical and data were collected from library sources and field studies. The results of this study are as follows: Farrah, as a factor in the consolidation of royal power, is represented in three beast symbols of the Simurgh, the eagle and the ram. According to visual studies, these symbols follow a common drawing pattern which can be considered as certain features of Farrah. According to this description, wings as essential elements on the body of those beasts, ornate decorative motifs of these factors, and also their royal dignity, represent their semantic link with the concept of power.
    Keywords: Sassanid Art, Zoroastrianism, Farrah, symbol, Simurgh, Eagle, Ram}
  • مونا امامی، منصور حسامی
    توجه به پیشینه تصویری و عنایت به فرهنگ و سنت های هنری گذشته همراه با نوآوری، مهم ترین عامل در دستیابی به عظمت و هویت هنری کنونی هر سرزمین می باشد. از این رو بررسی ریشه های طراحی گرافیک در ایران و چگونگی کاربرد آنها با توجه به مفاهیم نمادین، هدف و مسئله بنیادین این پژوهش به ویژه در رابطه با نشانه دانشگاه تهران بوده است. در این نوشتار، پس از اشاره به کاربرد نقش مایه های کهن ایرانی در طراحی نشانه های معاصر، بر اساس روند پژوهش، مفاهیم نمادین به کار رفته در طراحی نشانه دانشگاه تهران با توجه به پیشینه تصویری آنها در دوران ساسانی مورد تحلیل قرار گرفته اند؛ در این بررسی مشاهده می شود که بال و پر در هنر نمادین ساسانی، نمادهایی از ایزد بهرام هستند که شاهان ساسانی به لحاظ نیاز به افزایش قدرت فره ایزدی به این ایزد توجهی ویژه مبذول می داشتند و او را بسیار ستایش می کردند. این مفهوم با توجه به نوشته خوانده شده بر روی این پلاک گچی ساسانی و همچنین فرم دایره و ویژگی های آن در طراحی مفاهیم و معانی نمادین دانشگاه و اهداف سازمانی مورد انتظار، به شیوه ی قیاسی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان: نشانه, نماد, هنر ساسانی, دانشگاه تهران}
    Mona Emami, Mansour Hessami
    Noticing the pictorial background, culture and the past artistic conventions along innovation are the most important factors to attain grandeur and identity of contemporary art in each land. Exploring the impact of symbolic concepts in Iranian emblem design constitutes the main purpose of this study. Thus, the goal and the basic matter of this research is based on investigating the graphic design roots in Iran and the way of applying them regarding the symbolic meanings, especially in Tehran university logo. This survey has focused on analyzing symbolic meanings in the relevant logo beside its pictorial background in Sassanid period through a plaster plaque. While a passage between pictorial past and design renewal in an expertly process can bring into life a new chapter of motif in every culture, it can develop a new graphic visual identity. On this basis it appears predominant to use semiotic knowledge with ancient asset in designing contemporary emblems; the characteristics of this Sassanid plaster plaque in brief are: 1.Wing and feather in Sassanid art are symbols of the Bahram god (Mars), which Sassanid kings due to their need for expanding the power of their divine splendor needed the patronage of this god. Wing motif besides being a symbol of the Bahram god can be a symbol of mythical Simurgh (phoenix) and its significant role in Sassanid art. Moreover it is a symbol of bird and ascending to heaven. 2. Circle is a symbol of sun and its surrounding pearls being a symbol of harvest, are two of Mithra symbols frequently seen in Sassanid art. In addition it is supposed to have a relation with Anahita- the water goddess; Motifs being placed inside this circle can be a symbol of divine splendor which help the designer to gain the organizational points of the university. 3. The short Pahlavi inscription placed above this Sassanid seal which means excessive glory is similar to the way the word "Iran" is written. There is also an apparent resemblance between the word of Tehran University writing in the present logo and the plaster plaque. This study besides observing ancient Sassanid legacy in designing Tehran University logo can be also outstanding for studying the main stream of Iran contemporary graphic design. Since visual value and conventional and national motifs are considered as the continuity of cultural stability of every country, rupture of this historical artistic process, which in recent years in the world due to communication expansion has entered into a new era, eradicates small non original identities and spreads dominant cultures. Therefore, it is advisable to use the conventional and national pictorial elements to develop a graphic visual identity and to actualize the potential capacities in creating logos. Recognition of Iran’s artistic identity and constitutive elements of Persian art in authoring artistic books on logo design, also presenting Iranian culture to the art students and graphic designers altogether with directed training can be effective for this goal. The Style of data collection is compound and the method of writing is descriptive- analytic.
    Keywords: Logo, Symbol, Sassanid Art, Tehran University}
  • الهام وثوق بابایی، رضا مهرآفرین
    صحنه های شکار از قدیمی ترین کهن الگوهایی است که در دوره ساسانی بر روی آثار هنری به ویژه ظروف زرین و سیمین ایجاد شده است. شمایل نگاری، شرح و تفسیر تصاویر نمادی و رمزی شکار حاوی پیام ها و بازنمایی اطلاعاتی است که رمزگشایی آنها می تواند جنبه های مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی و مذهبی این دوره را آشکار سازد. هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل مفاهیم نمادین صحنه شکار بر اساس آیکونوگرافی اجزا و عناصر به کاررفته در این صحنه هاست. به همین منظور، 27 اثر ساسانی دارای نقش شکار شناسایی شد و با روش آماری و ثبت اطلاعات در نمودارهای فراوانی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان می دهد که برخلاف دوران پیشین که خدایان و طبقات مرفه در صحنه های شکار حاضر هستند، در این دوره، تنها شاهنشاه ساسانی در مرکز صحنه و بزرگ تر از سایر عناصر، سوار بر اسب ظاهر می شوند که با ایدئولوژی دوره ساسانی که شاه را نماینده خدا بر روی زمین می دانستند مطابقت دارد. جانوران شکارشده نیز در مذهب زردشت از اهمیت بالایی برخوردار هستند و در این دوره، موجودات شر و اهریمنی نیستند که شاه قصد معدوم کردن آنها را دارد، بلکه موجوداتی مقدس هستند که شکار آنها خیر و برکت را برای شاه به همراه خواهد آورد و در واقع مفهوم شکار در این دوره فراتر از تفنن و تفریح بوده و ارزش اعتقادی- سیاسی پیدا کرده است.
    کلید واژگان: هنر ساسانی, صحنه شکار, دین زردشتی, ایدئولوژی شاهنشاهی}
    Elham Vosogh Babae, Reza Mehrafarin
    Hunting scenes are some of the most ancient archetypes which were depicted in artistic works, especially golden and silver containers in the Sassanid era. Iconography is description and interpretation of symbolic and cryptic hunting scenes which contains messages and information that their decoding can clarify different political, social and religious aspects of life in this era. The purpose of this research is studying and analyzing symbolic concepts of hunting scenes based on iconography of the elements applied in these scenes. For this purpose, 27 Sassanid artistic works, painted with hunting scenes were identified and all their information were studied using statistical method and by registering all their information in charts. the results of the research indicate that in contrary to the previous era that gods and affluent classes were present in hunting scenes; in this era only the Sassanid king was depicted at the center of the scene, mounted and larger than other elements, which is in accordance with the Sassanid era ideology of king as god’s representative on earth. The hunted animals are also of a great significance in Zoroastrian religion. In this era, evil creatures are not to be hunted and eliminated by the king, but there are sacred creatures whose hunting will bring welfare and prosperity to the king, and in fact the concept of hunting in this era was more than just an entertainment and gained a religious-political value.
    Keywords: Sassanid Art, Hunting Scene, Zoroastrian Religion, Royal Ideology}
  • علیرضا طاهری
    مدالیون های ساسانی از جمله نقوشی هستند که شخصیت و ممیزه هنر ساسانی را دارا هستند. مدالیون های ساسانی دارای انواع مختلفی هستند که در بین هنر سرزمین های همجوار و سایر تمدن های شرقی و غربی زمان خود نیز دارای محبوبیت و پر کاربرد بوده اند. با توجه به نمونه های زیاد این مدالیون ها، تنوع و گستردگی آنها در بین هنر پساساسانی، آسیای مرکزی، اسلامی، از شرق تا چین و از غرب تا بیزانس، سوریه، قبط (مصر)، اروپای غربی (ایتالیا، اسپانیا، فرانسه)، این مقاله در پی بردن به چگونگی راهیابی مدالیون ساسانی به سرزمین های همسایه و نقاط دیگر و همچنین روند تحول شکلی این مدالیون هاست. اشیاء فلزی همانند ظروف سیمین و پارچه های ابریشمین از جمله کالاها، هدایای بسیار نفیس و در برخی مواقع از غنائم جنگی بودند که می توانستند حامل این نقوش باشند. پارچه های ساسانی یکی از محصولاتی بود که بسیار تبادل می شده و علاوه بر ارزش تجاری، ارزش دیپلماتیک و سیاسی زیادی به عنوان هدایای سلطنتی داشتند. در روند تحول و دگرگونی مدالیون ها، تغییراتی دیده می شود: تبدیل و تغییر شکل نقوش تزیینی دایره به سایر نقوش هندسی، تغییر شکل مدالیون اصلی از دایره به اشکال پیچیده تر و ترکیبی هندسی.
    کلید واژگان: مدالیون, هنر ساسانی, هنر اسلامی, هنر مسیحی, پارچه ساسانی}
    Alireza Taheri
    According to the forms of Sassanian medallions designed on the textures Sassanid، it’s very impressive in the distinctive features، the variety of design and style of drawing. Sassanid era peak of excellence in the art of silk fabrics and textiles، especially the development of their industry. But it should also be stated، that one of the important reasons for the existence of exquisite designs and creativity was in creating the designs and motifs on the textile factories in other countries affected. Many examples of this medallion be existed in Post-Sassanid Art in Central Asia، the Islamic era، China، Syria، Copts (Egypt) and Christian art of Europe (Spain، France)، it shows their popularity in these countries. Thus the questions are: How medallion Sassanid has found their way to neighboring territories and elsewhere? How is the development of the form of these medallions? The Sassanid textile was one of the products that are discussed very valuable addition to the business، as well as royal gifts and great political value. This way was one of the migration patterns of the exchanges and projects around the world Sassanid. The motifs of animal، plant and geometric royal hunting scenes were surrounded generally by a circular medallion motif. This constituted one of the main economic that the simultaneous production and commercialization brought under self-control and commercial exchanges between East and West، the Silk Road was at their disposal and caused the weaving workshops and centers have impact on the East (China) and West، Byzantine and medieval (to Spain and England). The specific study with this view has been done on the Medallion and practices relating to the change. Since this project is one of the most important and influential art designs Sassanid، the research on it to find other ways of function and the way it seems to be necessary. The research is theoretical and descriptive research methods and tools for collecting information are library. In this paper، Sassanid textiles as one of the most artistic and cultural exchange instruments are paid during that period، the ways and means of transport and migration patterns from different cultures and countries is examined، and the manner in which the decorative motifs can be classified according to motifs of medallion presented. Given the variety of forms depending on the fabric and textures decorated with the medallion، it can be a lot of medallion with the features and characteristics observed. Due to the large number of medallions، in this article، it was provided the opportunity to address many models; nevertheless، we tried to select models. Given the above، we can simplify the way as the original pattern of the medallion during the Sassanid art، Islamic، Christian and common usage، and we can specify the pieces were painted: The simple circular medallion decorated with small circular design; Simple and circular medallion composed of flattened band without decoration. And explore ways of grouping medallion on both sides of the simple forms to complex shapes that can also be useful for other medallion.
    Keywords: Medallion, Textile Sassanid, Sassanian Art, Islamic Art, Christian Art}
  • فاطمه نصیری*، محمد اعظم زاده، فتانه محمودی
    کتاب «قابوس نامه» به عنوان یکی از نسخه های برجسته در هنر اسلامی ایران، تصاویری را در بر می گیرد که پیرو متن کتاب تصویرگری شده اند و با وجود اینکه در ترکیب بندی های این تصاویر، ساده ترین فضاسازی مشاهده می شود، اما به واسطه ایجاد طرح و نقش هایی بدیع در بطن پارچه های لباس افراد و دیگر عناصر کاربردی، مجموعه ای سرشار از تزیین ایجاد شده است. نقش مایه های به کار رفته در این تصاویر، اگرچه از لحاظ نوع محدود بوده و گونه های زیادی را در بر نمی گیرد، با وجود این با نمایش ترکیب بندی های مفصل و آراستن تمامی عناصر تصویری، تنوع بی سابقه ای را ایجاد کرده اند که با توجه به سابقه دیرینه کاربردشان در طول دوره های هنری ایران می توان این اثر را نمونه بارزی از تداوم سنت های باستانی ایران، به ویژه دوره ساسانی به حساب آورد. همچنین با توجه به دوره تدوین اثر در سده یازدهم/ پنجم، خلاقیت بی بدیل هنرمندان اسلامی در نقش آفرینی عناصر تجریدی و قابلیتشان در زمینه های مختلف هنری را نیز نباید نادیده گرفت. بدین ترتیب، با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تا کنون هیچ گونه تحقیقات درخور بیانی به شکل اختصاصی ارائه های تزیینی را در تصاویر این کتاب، ارزیابی نکرده است، مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دسته بندی، ریشه یابی و تحلیل دلایل کاربرد این گونه نقش مایه ها در کتاب قابوس نامه از منظر هنر تصویرگری می پردازد.


    1. معرفی و دسته بندی کلی نقش مایه های تزیینی در کتاب قابوس نامه؛
    2. ریشه یابی و تحلیل سوابق نقش مایه ها و تبیین اهمیت و جایگاه نقوش در طی دوره اسلامی ایران.


    1. نقش مایه های به کار رفته در تصاویر کتاب قابوس نامه از چه نوعی هستند و هریک به چه نحوی به کار برده شده اند؟
    2. اهمیت سوابق تاریخی نقوش و جایگاه آن در کتاب قابوس نامه در روند شکل گیری هنر اسلامی ایران چگونه تحلیل و ارزیابی می شود؟
    کلید واژگان: ارائه ها, تزیین, نقاشی, هنر اسلامی, هنر ساسانی, قابوس نامه}
    Fatemeh Nasiri *, Mohammad Azamzadeh, Fataneh Mahmudi
    The book of “Qabus Nameh” is one of the most momentous manuscripts related to Persian-Islamic art which beholds illustrations created using the simplest background arrangements; however, due to the use of novel and exquisite patterns applied on the clothing and other applied elements of the manuscript, the artwork is filled with attractive and decorative features. Although, the motifs of this manuscript are limited in terms of variety and type, ample compositions and the presence of all visual elements have created a unique variation that has the closest resemblance to ancient Persian art predominantly Sassanid art. Furthermore, in regard to its creation in the eleventh century AD/fifth century Hegira, the unrivaled art of Islamic artists in creating remarkable pieces of artwork cannot be disregarded. A research paper focusing exclusively on the ornamentations of the “Qabus Nameh” has never been prepared before; hence, in this paper, by applying a descriptive and analytic approach seeks to classify, understand and analyze the application of the mentioned motifs in the “Qabus Nameh” book in terms of visual art illustration. According to the results of this research, although, the illustrations of the book are very similar to the previous versions of ancient Persian art, they have successfully adapted themselves within Islamic principles and have gained a unique place as a creative element in the technique of abstractedness.
    Keywords: decoration, paintings, Islamic art, Sassanid art, Qabus Nameh}
  • بررسی شمایل نگارانه خاستگاه اختر ماه در فلزکاری اسلامی سده های 6 و 7 هجری / مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1394
    طاهر رضازاده_حبیب الله آیت ا للهی_محسن مراثی
    تصویر اخترماه یکی از رایج ترین تصاویر نجومی در فلزکاری سده های ششم و هفتم هجری است که گاه به تنهایی و گاه در کنار تصویر سایر اخترها بر بدنه اشیاء برنجی و مفرغی مرصع نقش بسته است. این تصویر فردی را نشان می دهد که به شیوه چهارزانو نشسته و هلال نمادینی را با دو دست مقابل رویش گرفته است. بروز ناگهانی این تصویر و کاربرد گسترده آن در آثار این دوره سوالاتی را درباره شمای لنگاری آن پیش کشیده است. اگرچه محققان پیشین گمان برده اند که ریشه و اساس شمایل نگاری این اختر، همچون سایر اخترها، به آیین های بین النهرینی، ابتدا بابلی و سپس حرانی، باز می گردد؛ شواهد قطعی و قان عکننده ای برای تایید و تقویت نظر خود ارائه نکرده اند. از این رو، در این مقاله با هدف شناسایی خاستگاه واقعی شمای لنگاری اختر ماه، تصویر این اختر در آثار فلزی دوران اسلامی مجددا بررسی و بازخوانی شده است. برای دستیابی به این هدف از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. اطلاعات و داده های مورد نیاز این تحقیق نیز با استفاده از روش کتابخانه ای به دست آمده است. در آخر، یافته های این تحقیق، پس از گردآوری شواهد لازم و تجزیه و تحلیل آنها ب هروش کیفی، نشان می دهد که شمایل نگاری اختر ماه به صورتی که در فلزکاری اسلامی بروز پیدا کرده است، در باورهای ایران باستان و سنت هنری و تصویری ساسانیان ریشه دارد.
    کلید واژگان: هنر ساسانی, فلزکاری اسلامی, نقوش نجومی, تصاویر هفت اختر, شمایل نگاری اختر ماه}
    Taher Rezazadeh *, Habiballah Ayatollahi, Mohsen Marasy
    Personification of the “planet moon” is one of the most popular astrological themes in Islamic metalwork of 12th and 13th centuries, which has been used frequently on a group of inlaid brasses and bronzes, most notably, of the so-called Jaziran School of metalwork. This is a cross legged seated figure, whether male or female, holding a large symbolic crescent before his/her head, which is sometimes depicted in isolation and sometimes in combination with the other six planets, namely the Sun, Mercury, Venus, Mars, Jupiter and Saturn. Sudden appearance of this theme and its vast prevalence on the large body of metalware of this period has partly raised questions regarding its iconographical origin. It was German learned scholar, Fritz Saxl, who, for the first time in the beginning of 20th century, had tried to connect the iconography of Islamic astrological themes toHarranians of north Mesopotamia and through them to ancient Babylonians. To date this connection has been taken for granted by other scholars of the field, who seem to be unaware of the fact that Saxl himself assumes no certainty on the Babylonian origin of the iconography of Islamic astrological themes, especially when it comes to the planet moon’s personification. Therefore, this paper, in order to give a plausible explanation with regard to the origin of the planet moon’s theme, aims to reinvestigate and reexamine its iconography. To achieve this goal, we have used descriptive-analytical research method and having gathered and analyzed adequate evidences, come to conclude that the iconography of planet moon, as is seen in the Islamic metalwork of this period, is more likely derived from pictorial tradition of pre-Islamic Iran, in particular Parthian and Sassanid artistic repertoire. The importance of planet moon in itself in ancient Iran needs not to be overstated. Its signs and symbols have decorated, for example, the surface of pre-historic potteries for thousands of years. However, it is in Parthian period that one can, for the first time, find the exact parallel of Islamic model for personification of planet moon. From this period, among reliefs of Hatra palace, there have been survived depictions of moon goddesses, one of them representing the upper body of a female figure carried by a crescent. Later on in Sassanid period, a more explicit expression of this theme has been developed, especially on the silver plates and seals of the period. This depicts an unusually large crescent within which a god or goddess stands or seats. These pre-Islamic prototypes altogether have provided Muslim artists of later centuries with a strong pictorial model of the planet moon, whether within or without other six planets’ representations. In this transmission process, in addition to visual elements, some nonvisual characteristics also found their ways into Islamic iconography. Therefore, it seems that the simultaneous employment of feminine and masculine figures in the representation of planet moon in
    Keywords: Sassanid Art, Islamic metalwork, Astrological themes, Seven Planets, Iconography of Planet Moon}
  • ندا اخوان اقدم*
    آثار هنری به جا مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی، و اقتصادی این دوره اهمیت ویژه ای دارند، به همین دلیل تفسیر این آثار به ما کمک می کنند تا هر چه بیشتر با رمز و رازهای نهفته این دوره آشنا شویم. این دوره را می توان دوره اوج هنری ایران پیش از اسلام دانست که در آن شاخه های هنری پیشرفت چشمگیری داشته اند. از مهم ترین این شاخه ها فلزکاری است و بخش عمده ای از آثار فلزی این دوره بشقاب های نقره با صحنه های شکارند. این مقاله در نظر دارد به تفسیر شمایل نگارانه این دسته از ظروف فلزی ساسانی بپردازد. بدین منظور ابتدا به تعریف نماد خواهد پرداخت تا مشخص سازد منظورمان از نماد چیست و سپس با بررسی تعدادی ظروف با نقش صحنه شکار و تعیین و تفسیر نمادهای منقوش بر آن سعی خواهد کرد که به تفسیر شمایل نگارانه این ظروف دست یابد.
    کلید واژگان: هنر ساسانی, فلزکاری ساسانی, بشقاب های ساسانی با صحنه شکار, شمایل نگاری, نمادشناسی}
    Neda Akhavan Aghdam *
    Sasanian art works، due to important political، religious and economic events of this period، have a considerable significance and their interpretation help us to know this era much better. These can be considered as the pinnacle of the pre-Islamic art in Iran and one of the most improved branches of them is metalwork with hunting scenes. The article tries to interpret these art works using iconographic approach and for this purpose first the meaning of symbols should be defined. Following، and to achieve the iconographic interpretation of them some of these metalwork with hunting scenes are surveyed and the symbols which are represented are interpreted.
    Keywords: Sasanian art, Sasanian metalwork, plates with hunting scene, iconography, symbology}
  • احمد زارع ابرقویی*، سیدرسول موسوی، حاجی جمشید روستا
    نوارهای ساسانی به عنوان یکی از مهمترین شاخصه های تشخیص هنر این دوره، به وفور بر نقش برجسته ها، پارچه ها و ظروف سیمین عصر ساسانیان به چشم می خورند. نوارهایی که می توان نمونه هایی از آنها را در اوائل دوران اسلامی نیز مشاهده نمود. بنابر آنچه بیان شد هدف از انجام این پژوهش، شناخت نوارهای ساسانی و چگونگی تاثیر آنها در دوره اسلامی است. مطابق با این هدف پرسش هایی نیز قابل طرح است بدین قرار که ویژگی های اصلی نوارهای ساسانی چه بوده است، آیا نوارهای اسلامی به کار برده شده بر نقاشی ها، پارچه ها و ظروف سیمین نیز از نمونه های ساسانی اقتباس شده اند و این نوارها در کدامیک از دوره های اسلامی نمود بیشتری داشته اند. درواقع در پژوهش حاضر تلاش برآن است تا ازطریق گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و اسنادی با بهره گیری از روش تحلیلی- تطبیقی همراه با بررسی کاربرد، کارکرد و ویژگی نوارهای ساسانی و مقایسه آن با ویژگی های نوارهای اسلامی، تاثیرپذیری هنر اسلامی و نوارهای آن از ساسانیان اثبات شود. برای رسیدن به چنین هدفی با ارائه نمونه هایی از نوارهای یادشده، مطالعه تطبیقی بین نقشه ای نواردار در دوره ساسانی با سده های آغازین اسلام صورت گرفت که از این طریق، تاثیرگذاری نوارهای ساسانی بر هنر اسلامی با ویژگی هایی تقریبا یکسان مشاهده شد. بدین صورت که ویژگی هایی همچون مواج بودن و از ابتدا به انتها پهن شدن عینا در نقوش اسلامی به کار رفته اند و در ویژگی مختص خاندان سلطنت بودن تنها مفهوم پادشاه به خلیفه یا امیر تغییر یافته است. درهر حال، تقدس و جایگاه ویژه این نوارها در دوره های پس از اسلام همچنان حفظ گردیده است. با بیان دلایل این تاثیرگذاری ها، چگونگی راه یابی نوارهای ساسانی به جهان اسلام نیز توضیح داده شده است. این اقتباس از اوائل دوران اسلامی در حوزه های مختلف هنری تا اواخر دوره سلجوقیان به چشم می خورد لیکن سهم دوره هایی همچون اموی، عباسی، سامانیان و آل بویه بسیار چشم گیرتر است.
    کلید واژگان: هنر ساسانی, هنر سده های آغازین اسلام, نوارهای ساسانی, نوارهای اسلامی}
    Ahmad Zare Abarqui*, Rasoul Musavi Haji, Jamshid Rousta
    The Sassanid ribbons, as one of the most important features for the recognition of art in that era, are seen abundantly on bas-reliefs, clothes and silver bowls. We can see some samples of these ribbons in the early Islamic period. The purpose of this research is to identify such ribbons and their influence on Islamic art. According to this purpose, the following questions are raised: What are the main features of the Sassanid ribbons? Have the Islamic ribbons used on the paintings, textiles and silver vessels been taken from Sassanid samples? In which Islamic periods have these ribbons been more prominent? This research tries to prove the influences of Sassanid ribbons on Islamic art by collecting information from libraries and documents and using the analytical-comparative method which compares the application, function and features of Sassanid ribbons with Islamic ones. To achieve this goal, some mentioned ribbons were presented and a comparative analysis was done between the patterns with ribbons related to Sassanid period and the ones related to the early centuries of Islam and the impact of Sassanid ribbons on Islamic art with nearly equal characteristics was investigated. Thus, features such as “raging and spread from beginning to the end” are used exactly in the Islamic period, and in the feature “royal peculiar being” only the concept of king has changed to the caliph or emir. Any way, sanctity and special position of these ribbons have been preserved. By showing the reasons of these influences, the condition of entrance of Sassanid ribbons into Islamic world is explained. Such adoption can be observed in different artistic fields from the beginning of Islamic period up to the late Seljuk period. However, the role of Umayyads, Abbasids, Samanids and Al-e Buyeis is more significant in these influences.
    Keywords: Sassanid art, the art of early centuries of Islam, Sassanid ribbons, Islamic ribbons}
  • فریدون آورزمانی
    نقش برجسته ها، سکه ها و مهرهای ساسانی از منابع و مآخذ بزرگ هنر و فرهنگ ساسانی بشمار می روند، پژوهندگان هربار که به مطلب تازه ای از تاریخ و هنر ساسانی بر می خورند یا به خواندن نوشته ای توفیق می یابند، همواره به این منابع بازمی گردند. این نقش ها معیارهای اصیلی هستند که می توانیم نتایج بدست آمده را با آنها بسنجیم. مقایسه تصویر شهریاران ساسانی که بر صخره ها نقرشده با تصویر آنها بر سکه ها و ظروف فلزی نقش دار و نگین های کنده کاری شباهت و وحدتی اصولی را اثبات می کند که تصویرهای مذکور بر مبنای آن پدید آمده اند. بررسی زیورها، پوشاک و مخصوصا افسر شاهی روشن می سازد این آثار دارای نشانه های نمادین و رازآمیزی هستند که با آئین زرتشت و باورهای پیش از آن پیوندی ناگسستنی دارند. «دیهیم» یا «فر» ایزدی از نشانه های بارز هنر ساسانی است که ضمن ارتباطات ساسانیان با امپراطوری روم به آن دیار رفته و بعدها در لباس نظامی کروات های قوم ایرانی تبار اروپایی ظاهر شده و از آنجا به فرانسه رفته و مورد توجه سایر اروپاییان قرار گرفت به طوری که ابتدا شاهان و بزرگان آن را بکار گرفته اند و بعدها جزئی از لباس رسمی مردم آن دیار شده است.
    کلید واژگان: هنر ساسانی, مهر, آناهیتا, بهرام, فره ایزدی, کروات, پاپیون (پروانه)}
    Fereydoun Avarzamani
    Reliefs, coins and seals are among the outstanding examples of Sassanid art and culture. Researchers discover new things every time they study these historical remainings. A comparison between the image of the Sassanid emperors carved into rocks and their image on Sassanid coins and metal vessels can tell us a lot about the principles based on which these images have been created. A study of ornaments, cloths and especially diadems indicates that they have symbolic and mysterious shapes which are inseparable from the Zoroastrian tradition. The Sassanid royal “Deyhim” or “Farr” (diadem) opened its way into the Roman Emperor as a result of relationship with the Sassanid Empire. Later, this ornament appeared in the battle uniforms of the Croatians of the Persian race who resided in the Europe and from there it moved to France and the rest of the Europe. At first, diadem was worn by the royal only but with time, it became a part of the formal suit of the mass.
    Keywords: Sassanid art, Mehr, Anâhitâ, Bahrâm, Farr, e izadi (divine diadem), Cravat, Bowtie (butterfly)}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال