نمادهای جانوری فره در هنر ساسانی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سرزمین ایران تجلی گاه تفکراتی عمیق است که گاه نمود بصری یافته است. فره، به عنوان یکی از این تفکرات، نیرویی مافوق بشری با مفهوم دینی بوده که در دور ه ساسانیان نمود تصویری یافته است. این پژوهش با هدف تحلیل منشا و شاخصه های بصری نمادهای جانوری فره به سوالات این مطالعه پاسخ داده است: فره چه جایگاهی در نظام هنری ساسانی دارد؟ این تفکر در قالب چه جانورانی جلوه گر شده است؟ چه سنت خاصی در ترسیم این نمادها جهت برقراری پیوند بصری وجود دارد؟ روش تحقیق در این مقاله توصیفی-تحلیلی است و شیوه جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است. مطابق نتیجه این پژوهش، فره به عنوان عامل تحکیم بخش در قدرت شاهی بصورت سه جانور سیمرغ، عقاب و قوچ متجلی شده است. طبق مطالعات بصری صورت گرفته، این نمادها پیرو الگوی ترسیمی مشترکی هستند که آنها را می توان از ویژگی های مسلم فره دانست. بدین شرح، بال به عنوان عنصر اساسی در پیکر این جانوران، مزین بودن این عوامل به نقوش تزئینی و همچنین وقار شاهانه آنها، بیانگر پیوند معنایی شان با مفهوم قدرت برتر است.
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
18 تا 29
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1844314
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
مطالعه تطبیقی نقوش اسب در نگارگری ایران (دوره ایلخانی) و هنر چین (دوره سونگ و یوآن)
بهاره معیری*، ، سید ابوتراب احمدپناه
فصلنامه نگره، پاییز 1403 -
نگاه و نظر عاشقانه: پدیدار مضامین دیداری نگاره مجنون در هیات گوسفندی به دیدار لیلی می آید از هفت اورنگ ابراهیم میرزا متعلق به مکتب نگارگری مشهد در مقایسه با مضامین شاعرانه از روایت عطار و جامی
منیره پنج تنی*،
نشریه عرفان پژوهی در ادبیات، بهار و تابستان 1403